Diskuze

Vyrábíme polotovary, smetanu slíznou jiní. Učme se od Poláků, radí ekonomka

„Pořád se soustředíme na to, co vyrábíme, ale spíše bychom se měli dívat na to, co prodáváme. Kdybychom vyráběli třeba vyšší třídu aut, utržíme za ně víc,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská. Češi podle ní ustrnuli v pasti středně rozvinuté ekonomiky.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Poláci vyrábí méně, než za své výrobky vydávají. Třeba křovinořezy nebo benzinové řetězové pily nakupují po kontejnerech z Číny a nalepí na ně jenom své nálepky- přesně stejně, jako mnoho "německých" výrobců.

Škodovka není montovna, má vlastní vývoj a pozorný pozorovatel si všimne, že i nový Pasát nebo Golf trochu kopíruje to, co se na Škodách zákazníkům líbí.

Ostatně, Škoda je o desítky let starší firma, než VW.

Jiná věc je ale obecně česká technika, třeba značka Tesla je zneužívána Číňany, kteří pod touto značkou nabízí dost levně vyrobené napodobeniny jiných přístrojů.

Zkrátka, nevěřte na značky, ale prohlédněte si ty výrobky raději důkladně sami.

0 0
možnosti
Foto

A61l70e42š 77B57a58l15o86u30n

17. 9. 2016 14:35

Typický článek ekonoma, co nikdy nevstal od svého stolu v klimatizované kanceláři a nešel se podívat, jak to skutečně vypadá venku. Polsko je porducentem zeleniny a ovoce, čili zemědlsým sttem. Do toho fušují s pomocí dalších státních dotací do masa. Vyvezou ne krávy a sadbu brambor, ale balíčkové maso a pytle konzuních brambor. My děláme do elektroniky a automobilového průmyslu. Nejen že tedy prodáváme díly ale i díyl kupujema, abychom z nich udělali celky. Vyrábět drahé auto a malou marží, hodí nás VW za hlavu. Proto také Škodovka má po AUDI největší ziskovost. A malá auta? Citigo končí. Přichází éra SUV a ty jsou přesně tím, co nakonec paní ekonomka myslela. Jenže - jak dlouho to bude fungovat? Je potřeba být cenove a výrobkově konkurenceschopný. Ne dělat jen luxusní zboží. Stačí další skvělý tah bankéřů a rok 2008 se bude opakovat....

4 1
možnosti

Myslím že paní ekonomka cílila spíš na Tatru, Škodu-transportation apd.. škoda-auto je opravdu montovna pro VW. I když si spousty lidí namlouvá že není ..

0 0
možnosti

Politika levné pracovní síly, chybných privatizací pod taktovkou ODS a klonů této strany, k tomu existence české koruny s pernamentními devalvacemi v zádech jako systémový doping pro chudobu s chybnou makrohospodářskou politikou této země nás přivedlo k tomu, že skutečně smetanu slíznou jiní, nejen už i Poláci pro nás vzorem, ale dávno již Slováci, Slovinci, nově i Rumuni. Časy se mění a my bohužel stojí opodál.

6 2
možnosti

Poměrně zmatený komentář na absolventa VŠE (tedy pokud jsi tam studoval ekonomii).

Škodlivost devalvací koruny - OK, ale argument typu politika levné pracovní síly či chybné makro hospodářské politiky lze zkrátka nahradit argumentem politiky přílišné regulace (vysoké daně a další omezení). Vaše argumenty zbytečně příliš zastiňují skutečnost.

Pak mi nějak ve Vašem komentáři chybí ČSSD a její klony (např. ANO).

1 0
možnosti

P76e13t25r 58L71i32š34k40a

17. 9. 2016 8:59

Za vyrobení limuzíny poberou zaměstnanci úplně stejné peníze jako za městské vozítko. A zisk a luxus mohou být i v nepřímé úměře, vždyť kdopak koupil třeba neprosperujícího výrobce Jaguárů? (Paní kinderanalytičko, googlete. A vůbec - dělejte jenom to aspoň dva roky, pak možná přestanete psát hlouposti.) Že montovny mohly být dobrá strategie v roce 2008, to je contradictio in adjecto. Strategie je přinejmenším střednědobý záměr, a jestli se ukáže po necelých osmi letech, že to nebylo ono, těžko to mohlo být tehdy dobré. Ale hlavní je ta zoufalá dezorientace v průmyslu vůbec. Je Škoda Auto více montovnou než VW, když auta staví na VW platformě? No, když si VW neumí vyrobit blok motoru nebo sedačku, jak zvýraznila jejich nedávná odstávka výroby, tak to s těmi "montovnami" bude asi trochu jinak, že ano. Vyrábět a hlavně prodávat finální produkt se sice zdá potenciálně nejziskovější, ovšem být specializovaným či dokonce jedinečným subdodavatelem se schopností díl vyvinout vůbec není horší. Naděje, že zde vzniknou nové globální značky v množství podstatném pro celou tuzemskou ekonomiku, jsou z říše snů. Postavení subdodavatele, který při krachu odběratele může najít jiného zákazníka, sice nevytváří prostor pro vysoké zisky (v případě nespecifických dodavatelů), je ale méně zranitelné. Všechny ty řeči o podřízenosti jsou nesmysl. Je jistě k ničemu produkovat pouze "práci ve mzdě", tedy bez specifických znalostí na cizích technologiích a podle cizích plánů vyrábět, ovšem to není totéž, jako být subdodavatelem. Mnohem lepší než stavět jadernou elektrárnu je vyrábět pro ni jednoduchý železný svorník, který díky požadavku všemožných bezpečnostních certifikátů stojí desetinásobek stejného "neatomového" svorníku. Lepší než stavět mrakodrap v SAE je prodat výjimečnou schopnost navrhnout statiku takového mrakodrapu - to jen jako pár příkladů. Jistě, máme tu "čisté" montovny jako Foxconn, nicméně není to hlavní charakter českého průmyslu.

4 1
možnosti

P51a73v16e65l 79N92o25v57á89k

17. 9. 2016 13:58

Nemáte pravdu. Ekonomika má velké zastoupení průmyslu s nízkou přidanou hodnotou. Těch hitec firem je málo. Válcovanim plechů fakt nezbohatneme bez ohledu na to, jestli je to tradiční obor nebo ne. A tu paralelu s limuzínou jste totálně nepochopil.

0 0
možnosti

Nevmluvme pořád o Německu, ale alespoň o vysoce propojené, globalizované ekonomice: Německo- Francie - UK - USA +........ Němci i Francouzi jsou např. v USA jako doma, UK tam má i velmi silný zbrojní průmysl, mají tam High-techonogies, aby využívali špičkové americké studenty, kdežto my stojíme v úplně jiném světě, jen přihlížíme z dálky, jak nám svět unikl. To, co píšu, je plně pokryto na Internetu, nejsoi to spekulace.

Nemusí být rozhodující, jestli jde o finální výrobu nebo ne, ale jestli se jedná o High Technologies nebo ne. A minimálně, jak uvádí ta paní, jestli se inovuje nebo ne, ale tento proces se zastavil díky podhodnocené koruně. Ale rovněž i mzdy jsou zcela uměle tlačeny dolů, vůbec neodpovídají našemu ek. rozvoji. Do vzdělávání dáváme nejméně v EU (po Maďarsku).

Ale neučme se od Poláků, ale od vyspělých, výše uvedených zemí. Učme se High Techologies, získávejme pro takové obory studenty na školách, samo to nepřijde.[>-][>-]

1 0
možnosti

No jestli to nebude tím, že máme hodně technicky zdatných lidi, ale málo lidí, kteří to umí prodat. Zato Němci mají oboje a ti druzí přišli na to, že jim bude dobře, když zalevno nakoupí u nás a pak to (mj. nám) draze prodají.

1 0
možnosti

To je priklad takovych Tater, Jawy, Zetoru a dalsich. Jsou to nejlepsi vyrobky na svete a nikdo je nekupuje, pac nevime jak je prodavat !

1 0
možnosti

Paní má částečně pravdu. Aktuální Index svobody ČR je nedostatečný pro nějaký pořádný rozvoj ekonomiky. Chce to už po cca 19 letech někoho jiného, než jen komanče u koryta! Ale česká společnost bohužel nemá vůli ke změně :-(.

4 5
možnosti

P40a52v26e54l 43Ř20a96p40e95k

16. 9. 2016 23:41

Kdo nevolil Svobodné, ať si teď nestěžuje.

1 7
možnosti

Nejdrive jsem psal elaborat a pak jsem to zapichl a shrnuto "ta zenska nevi co mluvi", Polsko co do vyroby je Čína Evropy.

3 2
možnosti

Můžu vědět tvé vzdělání a profesi? ;-)

1 0
možnosti

Nejsem přesvědčen o tom, že tomu paní rozumí.

2 0
možnosti

P56a13v72e86l 51Ř12a95p39e25k

16. 9. 2016 23:08

Nerozumí. Jinak by nedělala u Raiffeisenbank.

1 0
možnosti

P23a67v90e78l 61Ř69a48p11e52k

16. 9. 2016 22:39

Ekonomka Raiffeisenbank by se spíš měla zajímat o vlastní podnik, například proč tato banka nabízí nejvíce zastaralé internetové bankovnictví v celé Evropě, předražené služby (příchozí europlatba za 200 Kč!!!) nebo proč od ní utíkají firmy, nedávno třeba T.M.E. s cca miliardovým ročním obratem, o drobných podnikatelích a běžných lidech nemluvě. Rv

1 0
možnosti

A proč by se neměla vyjadřovat i k jiným věcem? Nezáviď, že má prostor v mediích.

0 1
možnosti