Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlaky na vodík, žádná kupé a méně místa. To je železniční budoucnost

Železnice zažívá v posledních letech svoji renesanci a dobře to dokládá právě probíhající veletrh železniční techniky Innotrans v Berlíně. Na jednom místě je tak k vidění prakticky vše, čím budou zejména Evropané po kolejích v příštích letech jezdit. Se svými kousky se tu chlubí i výrobci z Česka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F21r22a95n68t21i70š75e34k 53M71a52c68k37ů 2503371572726

Jestli je mi na vlacích něco nesympatické tak je to v prvé řadě klimatizace a nemožnost otevřít okno, buď nepříjemně fouká a nebo nestíhá a ve vagonu je hotové peklo. Rovněž se obloukem vyhýbám velkoprostorovým vozům, jezdil jsem často a vždy jsem našel kupé, buď prázdné a nebo minimálně obsazené a pokud ne tak jsem mohl jít do uličky a v klidu si otevřít okno aniž bych tím někoho obtěžoval, prostě pohoda. V kupé se dalo ztlumit světlo a dát si i šlofíka, ve velkoprostoru září zářivky jak zběsilé a musím poslouchat často i pitomé žvásty jiných přes celý vagon.;-€

+2/−3
28.9.2016 12:35

M46a64r42i28á61n 63B78e21d85n27á84r69i42k 9951251530208

Ta fotka těch aziatů je vtipná, notýsek vše osahat, ohmatat, nafotit a až se nikdo nebude koukat, tak se bude měřit a za rok bude kopie jezdit v Číně ;-D

0/0
26.9.2016 14:11

M65i34r56e20k 30G73a96j16e44r 5691796849410

Vubec ne. Jediny duvod jejich mereni muze byt ten, aby vedeli, jakym vnitrnim proporcim davame v Evrope prednost a oni tak mohli lepe soutezit o zakazky na vyvoz jejich vlaku a vagonu. Zreleznicni doprava je dnes v Cine uz o krok dal nez v Zapadni Evrope.

0/0
25.10.2016 1:57

B93o56h96u91s24l13a75v 30K59r58á27l57í35k 2521890639206

Prostě nastává doba dobytčáků - velkoprostorových vozů s neotevíracími okny a nepohodlnými fakírskými sedadly. Luxus šedesátých let je definitivně pryč.

+4/0
24.9.2016 16:11

J75a36n 25P26r84i13c11h61y25s89t45a22l 8261938973

Jen do te doby, nez zjisti, ze zakaznik chce neco jineho.

0/0
13.11.2016 19:26

O35l54d32ř38i71c49h 80H21o76r88á15k 2744389621935

Vlaky dosud měly jedinou výhodu - pohodlí. Takže jestli mě někdo narve jak sardinku jako je tomu v letadle či autobuse, tak nevím proč bych jel něčím pomalejším s nutností přesedání častější než u autobusu.

+5/0
24.9.2016 12:00

M31a16r51e34k 92C52h68v24o19s53t95e39k 3972232406183

Ony ty kupé měly dříve své kouzlo. Při dlouhých trasách se vytvářely komunity. Dnes je to o tom, že jsou cestující sami v sobě prostřednictvím Wi-Fi. Čili otázka zda-li kupé nebo "otevřený" prostor, naprosto odpadá. Myslim si, že cestujícího, který si zul v kupé boty, plně nahradil "lajker fejzbůku" na divokých stránkách.

+2/−3
24.9.2016 10:32

J42a64n 29P31r80i29c61h91y70s93t25a47l 8371788373

Drobny rozdil je v tom, ze drive vas potencialne mohlo obtezovat 5-7 spolucestujicich v kupe, zatimco dnes vam muze obrezovat 100 cestujich ve velkoprostoru. Statisticky lze dokazat, ze sance na obtezujiciho spolucestujiciho je mnohem vetsi ve velkoprostoru.

0/0
13.11.2016 19:29

P71a98v31e68l 38R69a91t10h54o65u39s23k83ý 6750209821

Ten trhaný pohyb polského vlaku nebude uvnitř moc příjemný.

0/0
23.9.2016 14:37

L97u45c80i72a20n 19P40a23p11a54z58i62a97n 5374317861395

Nechci budoucnost, kde budu mít méně místa. Naopak cestující by měli mít lepší pohodlí, nikoli opak. To není pokrok, ale cesta do pekla. Fuj.

+11/0
22.9.2016 18:51

S26t33a39n76i54s12l47a50v 64K73r64e50j16c76a26r 6597216263114

Narodí se v budoucnu lepší Jančura a Novotný? Kdy asi ČR se v železniční dopravě dostane na úroven Jižní Koree, Thaiwanu, Číny?

+1/0
23.9.2016 9:07

R55a16d26e62k 68J17a66n82a21t38a 9115276444522

To nezávisí na nějakém Jančitovi nebo Novotném. Klíčová je infrastruktura, tu máme zaostalou a rozhodují o ní politici. Po pomalé trati luxusní vlak nemá smysl.

+5/0
23.9.2016 11:59

J83a67n 51P79r16i53c43h43y32s55t45a74l 8711948763

Infrastruktura nerozhoduje o vnirnim usporadani vozu.

0/0
13.11.2016 19:31

V42l12a86s21t29i40m32i98l 70K70a68š86p28a36r 9211626562309

Vlak na vodík? Časovaná bomba...

+1/0
22.9.2016 13:04

M97i31r18o73s79l15a72v 67H22a83š70p26l 9921459715159

S velikosti sedaček zatím problém nemám (a rozhodně nejsem žádný trpaslík), ale vadí mi, že v letadlovém typu sezení nejde jet s partou,rodinu či dětským oddílem. Každý sedí sám a může jen koukat do telefonu. Klasické cestování s hrami a zábavou v kupé jde do háje. :(

+10/0
22.9.2016 12:21

M77a35r24t15i25n 21K60a68r79á18s46e65k 9258163208918

tak kupe je pro 6, ve velkoprostoru byvaji bezne mista pro 4, to neni az takovy rozdil....

Holt je to o tom, ze vetsine lidi velkoprostor vyhovuje a hlavne je to mnohem levnejsi, proto do toho vsichni jdou

+4/−2
22.9.2016 12:32

O88l54d73ř72i68c68h 32J80a48n60e28č47e37k 8539776323251

Ve vlaku nikdy není jen 'letadlový typ sezení', vždy tam existují i 'čtyřky', ať už se stolkem, nebo bez. Je to jen o rozumném nastavení poměru 'dvojek' a 'čtyřek', což se bohužel ne vždy povede.

A když vezmete moderní kupé se 6 sedadly, tak ta jsou oproti velkoprostoru výhodná jen pro 5 a 6-členné skupiny, kterých je přeci jen o dost méně, než samostatných cestujících nebo dvojic, které spíše ocení samostatnou dvousedačku než být s dalšími lidmi v kupé.

+3/−1
22.9.2016 12:50

B22o58h84u48s50l14a85v 70K49r92á71l67í16k 2521150739786

Dříve byla univerzální kupé, kam se ve špičce vešlo jakžtakž pohodlně 8 lidí, mimo špičku velmi pohodlně 4 lidé a když se poštěstilo, kupé posloužilo jako luxusní salónek pro jednoho či pro dva. Dnes s těmi moderními sedačkami je to pro jednoho stejně nepohodlné jako pro těch 6, a 8 lidí se tam už nevejde.

+1/0
24.9.2016 16:15

M37a48r70i97á46n 18J13o42s66e63f92í22k 1413361407238

Horší než dobytčáky co jezdí teď, kde jsou dvě sedačky pro dva lidi naproti sobě a když si tam sedne člověk vyšší než 175 cm má kolena max 15 cm od kraje protější sedačky, což je teoreticky místo na nohy toho co si sedne naproti. V praxi to vypadá tak, že na sedačkách pro čtyři lidi sedí dva, dokud vlak nepraská ve švech, lidi dají nohy za krk a jedou.

+4/−2
22.9.2016 12:08

M50a12r57i35á52n 48J49o86s12e28f74í59k 1233411187228

Horší než ty dobytčáky to asi nebude.

+3/0
22.9.2016 12:09

J73i58ř26í 38K61o26c75u49r80e16k 6825504925578

Vodík je sice fajn technologie, ale považuju ho za slepou cestu. Jednak je jeho výroba energeticky náročná a druhak se vyrábí povětšinou ze zemního plynu. O elektrolýze s 20% účiností nemá smysl uvažovat, to je plýtvání.

Když už, tak jezdit na CNG s eletrickým přenosem výkonu a oběrové špičky při rozjezdu vyrovnávat pomocí superkapacitorů. Pak stačí i slabší (= výrazně levnější) motor z autobusu nebo náklaďáku namísto drahého speciálního a kusově vyráběného.

+1/0
22.9.2016 11:37
Foto

M18i66c41h53a65l 49B57r47e35š88k98o83v95e27c 4431528294356

S tím nesouhlasím, naopak považuji vodík za jedinou životaschopnou alternativu, i pro osobní vozy - baterky jsou na nic a vždy budou. Technologické potíže se musejí překonat a překonají.

0/−1
22.9.2016 12:11

M54i80c48h81a19l 11R61i33m36b18a53u46e64r 4979935533207

Tak to o těch technologických potížích moc nevíte. Poměrně rozsáhlý report zmiňuje HORY problémů s vodíkem, od extrémně složité logistiky přes neviditelné hoření až po ten zábavný fakt, že při teplotách pod nulu způsobuje produkt hoření, tedy vodní pára, dokonalé pokrytí vozovky filmem ledu. Vodík je na tom tak blbě, že se u vozidel regulérně doporučuje výhradně uzavřený cyklus.

+3/0
22.9.2016 12:14

M18a28r68t75i67n 63K35a33r36á39s76e30k 9578163388868

Vodik ale nema technologicke potize, vodik je proste drahy (a pokud nekdo neprijde s nejakym zazracnym vyrobnim postupem, tak vzdy bude nasobne drazsi ne elektrina)...

0/0
22.9.2016 12:34

D57a94v21i19d 35P56e39c90a 1415234491936

Nejlepší je nafta. Ostatní je bez dotací a úlev komiks.

0/0
22.9.2016 12:36
Foto

M88i33c10h88a51l 17B34r33e59š58k85o26v22e58c 4811708844126

Zase tak drahý není, provoz vodíkového vozu je podstatně levnější než benzínového, problém je hlavně s množstvím, které jsme nyní schopni vyrábět.

0/−1
22.9.2016 12:37

M12a25r58t17i12n 81K44a84r60á87s76e43k 9548243418438

No nevim, co jsem nasel, tak optimisticke studie predpokladaji, ze s masovou vyrobou vodiku a vyuzitou infrastrukturou to vyjde cca nastejno benzin x vodik, zatimco elektrina je vyrazne levnejsi...

0/0
22.9.2016 12:44
Foto

M13i39c86h77a50l 80B14r37e97š19k94o95v75e73c 4681168384446

Vždycky doporučuji toto: http://autosalon.iprima.cz/honda-fcx-clarity

0/0
22.9.2016 12:48

D46u78š39a26n 96M16o16u31r73e45k 7812247417111

Kupé ve vlaku na dlouhé trasy byly hlavním důvodem, proč jsem vždy dával přednost vlaku před autobusem.

Pokud chtějí železnice, aby vlak vypadal jako autobus či letadlo, ztrácím důvod vlakem jezdit a dlohá trasa bude vždy příjemnější vlastním autem či letadlem.

Aneb jak kvůli "úsporám" přijít o zákazníky...:-)

+8/−9
22.9.2016 11:06

O79l24d78ř41i96c34h 37J30a20n31e18č92e86k 8479186853291

To je Váš názor, nenuťte nám ho.

Já dám vlaku přednost před autem a letadlem vždy, když mohu. Dlouhá cesta bude příjemnější než autem nebo letadlem, i když na stejném prostoru bude o 30% sedaček více.

+7/−1
22.9.2016 11:10

J70a15r19o77m61í14r 85M41a80y70e28r 1171682549838

Mě naopak kupé odrazují a jakmile vidím, že se vlak řadí s kupé, sháním jiný způsob dopravy

+5/−5
22.9.2016 11:13

M76a92r25i61o 94T37r19n14k16a 6260673188170

tiez si myslim ze kupe je zastarale. viac miesta na nohy a rychlejsie medzi bodmi A a B a mozu konkurovat leteckej doprave.

+1/−4
22.9.2016 11:18

M14i29c68h23a86e26l21a 19J31a33k27u20b92c98o26v62á 4198239513

Vec názoru, samozrejme, ja práve naopak uprednosňujem kupé. Menej hluku, viac súkromia, viac priestoru, regulovateľnosť osvetlenia, hlasitosti oznamov a v mnohých aj teploty. Pohodlie sa nedá s autom porovnať, o bezpečnosti ani nehovorím. Naviac môžem pracovať, oddychovať, z tohto hľadiska je pre mňa auto strata času a stres navyše. Autobus je podľa mňa na dlhé trasy absolútne nevhodný.

+9/−2
22.9.2016 12:07

P75a34v25e92l 31P56e90ř90i60n10a 9120601933

Jako ve vlaku kde je obsazená čtvrtina míst, což je dost časté ho preferuju. Ale být jak sardinka s osmi lidma v malém prostoru, kde není místo na nohy fakt ne. Moderní kupé pro 6 ok. Ale nikdy mi nevadilo cestovat regiopanterem.

0/0
19.10.2016 12:20

M95a77r37t60i12n 14M30a51i43k73s54n69a96r 3504113388922

Záleží co je pro cestujícího hlavní důvod volby vlaku na dálkovou přepravu. I po snížení prostoru zbude dost plusů pro vlaky nad autem/autobusem/letadlem.

+1/0
22.9.2016 12:12

K51a95r12e26l 41N82o87v35o46t66n94y 4347594182292

Bohužel dnes většina VRV ( cca 330km/h) je koncipovaná jako letadle tj economy v řadě 2+ ulička +3 místa, jednička 2+u+2 a bussines jednotlivá křesílka. Takže asi se tak bude opičit i výrobce vagonů na nízko rychlostní vlaky pro Ď ( do 160 km/h);-D;-D;-D

0/−2
22.9.2016 13:23

O71l33d24ř24i70c64h 59J15a92n98e42č59e70k 8329346153891

Kde jste prosím viděl ve vlaku v economy 2+3 a v 1. třídě 2+2? 8-o

Railjety, ICE, švýcarské IC2000 mají 2+2 v economy a 2+1 v 1. třídě, pendolino dokonce 2+1 ve 2. i 1.!

+1/0
22.9.2016 16:43

R62a67d58e16k 57J77a63n94a49t35a 9655466354272

V Japonsku. Ale pravda, Japonci jsou malí :-)

0/0
25.9.2016 17:35

T82o65m35á97š 73K36l86í66m37a 4904907193263

Škoda Transportation představuje v Bratislavě kromě lokomotivy také tramvaj ForCity Plus pro Bratislavu.

Snad v Berline :D

+2/0
22.9.2016 10:51

R97o33m26a12n 22T61y15č70k90a 3597228231557

to je vražedná kombinace...

České dráhy, odboráři, sociální demokraté či prezident Miloš Zeman o něčem takovém nechce ani slyšet.

+6/−5
22.9.2016 10:41

J59a29n 31J39e93m67e67l80k58a 1935440

Tak na�t�st�. Op�t nevid�m v tom nic moc dobr�ho.

0/0
22.9.2016 11:23

J34a59n 78J12e95m39e66l24k48a 1605640

Na�t�st�, nevid�m v tom nic moc dobr�ho.

0/0
22.9.2016 11:24

B71o32h32u53s84l29a55v 91K15r22á83l27í75k 2671440979966

A redakce nechce nic slyšet o množném čísle několikanásobného podmětu.

+1/0
24.9.2016 16:36

D32a51v44i49d 38R81y76c61h81e12t74s60k91ý 9976741940930

Železnice žádnou renesanci neprodělává, vyjma spojů Pha-Ova, což je logicky dané absencí silničního spojení. Dotované lokálky jezdí se 3 lidmi uvnitř a nevyužívané trati se opravují za horentní sumy.

+1/−16
22.9.2016 10:30
Foto

P57e97t16r 49Š81r47a35i66e87r 9323502422127

Tak "železnicí" není v článku myšlena jen ta v ČR ...;-)

+8/0
22.9.2016 10:34

P44e60t40r 69P91e95t25r 6253422508543

Navic se na spoustu linek nasazuji rekonstrukce nebo nove jednotky. A vzhledem k tomu, ze se na vlaky 30 let nesahlo tak to skokove omlazeni za poslednich par let opravdu renesance je.

+1/−1
22.9.2016 10:51

M91a13r27t80i40n 22K24a18r32á80s19e46k 9908563498148

No uprimne na zeleznici vadi spise to, ze cestovani je extremne pomale, nez to, ze je vlak starsi a ne uplne moderni... ale kdyz dojezd z vesnice do mesta 30km trva hromadnou dopravu hodku a pul a autem pul hodky, tak hold obetuju penize za cestovani autem a mam usetrene 2 hodine casu denne.

+1/0
22.9.2016 12:36

J19a81n 49S58ů36r28a 4795663233302

Počet cestujících ve vlacích v ČR už pět let roste.

+6/0
22.9.2016 10:55

O32l15d78ř78i77c24h 56J61a57n78e29č53e35k 8749176413201

I tak jste předpokládám v článku měl na mysli spíše renesanci v západní Evropě než v ČR. Innotrans je ostatně evropský veletrh, nikoliv český. Oproti 'západu' má česká železnice mnoho co dohánět, a to i když se v posledních 15 letech razantně zlepšila.

+1/0
22.9.2016 11:12

J31a34n 24S49ů22r51a 4915163433912

Přesně tak.

+1/0
22.9.2016 11:12







Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.