Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlaky na vodík, žádná kupé a méně místa. To je železniční budoucnost

Železnice zažívá v posledních letech svoji renesanci a dobře to dokládá právě probíhající veletrh železniční techniky Innotrans v Berlíně. Na jednom místě je tak k vidění prakticky vše, čím budou zejména Evropané po kolejích v příštích letech jezdit. Se svými kousky se tu chlubí i výrobci z Česka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F19r37a49n74t10i85š96e61k 89M73a60c65k24ů 2963651802856

Jestli je mi na vlacích něco nesympatické tak je to v prvé řadě klimatizace a nemožnost otevřít okno, buď nepříjemně fouká a nebo nestíhá a ve vagonu je hotové peklo. Rovněž se obloukem vyhýbám velkoprostorovým vozům, jezdil jsem často a vždy jsem našel kupé, buď prázdné a nebo minimálně obsazené a pokud ne tak jsem mohl jít do uličky a v klidu si otevřít okno aniž bych tím někoho obtěžoval, prostě pohoda. V kupé se dalo ztlumit světlo a dát si i šlofíka, ve velkoprostoru září zářivky jak zběsilé a musím poslouchat často i pitomé žvásty jiných přes celý vagon.;-€

+2/−3
28.9.2016 12:35

M85a17r60i29á13n 11B69e66d25n78á50r79i79k 9961241260758

Ta fotka těch aziatů je vtipná, notýsek vše osahat, ohmatat, nafotit a až se nikdo nebude koukat, tak se bude měřit a za rok bude kopie jezdit v Číně ;-D

0/0
26.9.2016 14:11

M75i17r85e70k 11G47a49j69e16r 5541866729270

Vubec ne. Jediny duvod jejich mereni muze byt ten, aby vedeli, jakym vnitrnim proporcim davame v Evrope prednost a oni tak mohli lepe soutezit o zakazky na vyvoz jejich vlaku a vagonu. Zreleznicni doprava je dnes v Cine uz o krok dal nez v Zapadni Evrope.

0/0
25.10.2016 1:57

B59o63h95u43s34l25a70v 65K49r69á33l95í58k 2151260639746

Prostě nastává doba dobytčáků - velkoprostorových vozů s neotevíracími okny a nepohodlnými fakírskými sedadly. Luxus šedesátých let je definitivně pryč.

+4/0
24.9.2016 16:11

J56a84n 89P16r21i94c78h47y45s47t54a74l 8261378513

Jen do te doby, nez zjisti, ze zakaznik chce neco jineho.

0/0
13.11.2016 19:26

O17l61d82ř17i55c64h 36H57o76r15á51k 2214369641845

Vlaky dosud měly jedinou výhodu - pohodlí. Takže jestli mě někdo narve jak sardinku jako je tomu v letadle či autobuse, tak nevím proč bych jel něčím pomalejším s nutností přesedání častější než u autobusu.

+5/0
24.9.2016 12:00

M82a74r22e30k 63C80h61v32o79s25t59e95k 3792502546383

Ony ty kupé měly dříve své kouzlo. Při dlouhých trasách se vytvářely komunity. Dnes je to o tom, že jsou cestující sami v sobě prostřednictvím Wi-Fi. Čili otázka zda-li kupé nebo "otevřený" prostor, naprosto odpadá. Myslim si, že cestujícího, který si zul v kupé boty, plně nahradil "lajker fejzbůku" na divokých stránkách.

+2/−3
24.9.2016 10:32

J96a62n 71P23r51i59c60h37y26s79t78a48l 8941838393

Drobny rozdil je v tom, ze drive vas potencialne mohlo obtezovat 5-7 spolucestujicich v kupe, zatimco dnes vam muze obrezovat 100 cestujich ve velkoprostoru. Statisticky lze dokazat, ze sance na obtezujiciho spolucestujiciho je mnohem vetsi ve velkoprostoru.

0/0
13.11.2016 19:29

P92a64v70e34l 33R20a44t75h29o36u46s32k21ý 6740239801

Ten trhaný pohyb polského vlaku nebude uvnitř moc příjemný.

0/0
23.9.2016 14:37

L29u78c52i78a96n 83P14a33p55a57z41i51a25n 5854767911855

Nechci budoucnost, kde budu mít méně místa. Naopak cestující by měli mít lepší pohodlí, nikoli opak. To není pokrok, ale cesta do pekla. Fuj.

+11/0
22.9.2016 18:51

S59t88a70n55i40s19l61a76v 35K35r90e40j83c47a56r 6967116353684

Narodí se v budoucnu lepší Jančura a Novotný? Kdy asi ČR se v železniční dopravě dostane na úroven Jižní Koree, Thaiwanu, Číny?

+1/0
23.9.2016 9:07

R96a98d35e68k 19J22a92n81a93t58a 9985376504852

To nezávisí na nějakém Jančitovi nebo Novotném. Klíčová je infrastruktura, tu máme zaostalou a rozhodují o ní politici. Po pomalé trati luxusní vlak nemá smysl.

+5/0
23.9.2016 11:59

J42a49n 29P82r70i67c12h27y53s16t53a29l 8851988603

Infrastruktura nerozhoduje o vnirnim usporadani vozu.

0/0
13.11.2016 19:31

V40l25a56s87t76i66m26i50l 76K76a73š45p60a62r 9481836482579

Vlak na vodík? Časovaná bomba...

+1/0
22.9.2016 13:04

M89i64r63o84s38l97a18v 24H90a55š15p82l 9201609625669

S velikosti sedaček zatím problém nemám (a rozhodně nejsem žádný trpaslík), ale vadí mi, že v letadlovém typu sezení nejde jet s partou,rodinu či dětským oddílem. Každý sedí sám a může jen koukat do telefonu. Klasické cestování s hrami a zábavou v kupé jde do háje. :(

+10/0
22.9.2016 12:21

M47a70r31t70i33n 44K65a72r55á47s20e15k 9628423158578

tak kupe je pro 6, ve velkoprostoru byvaji bezne mista pro 4, to neni az takovy rozdil....

Holt je to o tom, ze vetsine lidi velkoprostor vyhovuje a hlavne je to mnohem levnejsi, proto do toho vsichni jdou

+4/−2
22.9.2016 12:32

O62l64d32ř23i31c41h 16J41a95n31e60č43e40k 8259246173961

Ve vlaku nikdy není jen 'letadlový typ sezení', vždy tam existují i 'čtyřky', ať už se stolkem, nebo bez. Je to jen o rozumném nastavení poměru 'dvojek' a 'čtyřek', což se bohužel ne vždy povede.

A když vezmete moderní kupé se 6 sedadly, tak ta jsou oproti velkoprostoru výhodná jen pro 5 a 6-členné skupiny, kterých je přeci jen o dost méně, než samostatných cestujících nebo dvojic, které spíše ocení samostatnou dvousedačku než být s dalšími lidmi v kupé.

+3/−1
22.9.2016 12:50

B89o40h77u60s14l91a27v 19K25r74á33l45í74k 2191430929506

Dříve byla univerzální kupé, kam se ve špičce vešlo jakžtakž pohodlně 8 lidí, mimo špičku velmi pohodlně 4 lidé a když se poštěstilo, kupé posloužilo jako luxusní salónek pro jednoho či pro dva. Dnes s těmi moderními sedačkami je to pro jednoho stejně nepohodlné jako pro těch 6, a 8 lidí se tam už nevejde.

+1/0
24.9.2016 16:15

M59a95r38i30á59n 16J73o10s19e88f13í49k 1573481507308

Horší než dobytčáky co jezdí teď, kde jsou dvě sedačky pro dva lidi naproti sobě a když si tam sedne člověk vyšší než 175 cm má kolena max 15 cm od kraje protější sedačky, což je teoreticky místo na nohy toho co si sedne naproti. V praxi to vypadá tak, že na sedačkách pro čtyři lidi sedí dva, dokud vlak nepraská ve švech, lidi dají nohy za krk a jedou.

+4/−2
22.9.2016 12:08

M73a84r81i11á64n 44J54o17s48e97f95í41k 1313621377208

Horší než ty dobytčáky to asi nebude.

+3/0
22.9.2016 12:09

J83i44ř85í 93K56o90c25u40r67e70k 6105524695708

Vodík je sice fajn technologie, ale považuju ho za slepou cestu. Jednak je jeho výroba energeticky náročná a druhak se vyrábí povětšinou ze zemního plynu. O elektrolýze s 20% účiností nemá smysl uvažovat, to je plýtvání.

Když už, tak jezdit na CNG s eletrickým přenosem výkonu a oběrové špičky při rozjezdu vyrovnávat pomocí superkapacitorů. Pak stačí i slabší (= výrazně levnější) motor z autobusu nebo náklaďáku namísto drahého speciálního a kusově vyráběného.

+1/0
22.9.2016 11:37
Foto

M54i59c60h92a18l 77B58r94e52š57k40o33v28e83c 4201718984156

S tím nesouhlasím, naopak považuji vodík za jedinou životaschopnou alternativu, i pro osobní vozy - baterky jsou na nic a vždy budou. Technologické potíže se musejí překonat a překonají.

0/−1
22.9.2016 12:11

M68i62c63h90a58l 14R43i26m21b10a22u74e83r 4419935483457

Tak to o těch technologických potížích moc nevíte. Poměrně rozsáhlý report zmiňuje HORY problémů s vodíkem, od extrémně složité logistiky přes neviditelné hoření až po ten zábavný fakt, že při teplotách pod nulu způsobuje produkt hoření, tedy vodní pára, dokonalé pokrytí vozovky filmem ledu. Vodík je na tom tak blbě, že se u vozidel regulérně doporučuje výhradně uzavřený cyklus.

+3/0
22.9.2016 12:14

M48a23r84t78i24n 41K85a55r69á38s16e15k 9678683648408

Vodik ale nema technologicke potize, vodik je proste drahy (a pokud nekdo neprijde s nejakym zazracnym vyrobnim postupem, tak vzdy bude nasobne drazsi ne elektrina)...

0/0
22.9.2016 12:34

D88a15v79i25d 49P25e43c80a 1175654831216

Nejlepší je nafta. Ostatní je bez dotací a úlev komiks.

0/0
22.9.2016 12:36
Foto

M20i63c91h87a78l 70B35r92e83š73k82o17v93e61c 4521988744566

Zase tak drahý není, provoz vodíkového vozu je podstatně levnější než benzínového, problém je hlavně s množstvím, které jsme nyní schopni vyrábět.

0/−1
22.9.2016 12:37

M55a69r32t68i14n 26K53a32r11á66s15e29k 9948123308328

No nevim, co jsem nasel, tak optimisticke studie predpokladaji, ze s masovou vyrobou vodiku a vyuzitou infrastrukturou to vyjde cca nastejno benzin x vodik, zatimco elektrina je vyrazne levnejsi...

0/0
22.9.2016 12:44
Foto

M62i81c58h45a78l 74B83r90e57š81k21o27v72e50c 4501868344476

Vždycky doporučuji toto: http://autosalon.iprima.cz/honda-fcx-clarity

0/0
22.9.2016 12:48

D42u24š17a93n 20M69o85u22r64e16k 7972807527591

Kupé ve vlaku na dlouhé trasy byly hlavním důvodem, proč jsem vždy dával přednost vlaku před autobusem.

Pokud chtějí železnice, aby vlak vypadal jako autobus či letadlo, ztrácím důvod vlakem jezdit a dlohá trasa bude vždy příjemnější vlastním autem či letadlem.

Aneb jak kvůli "úsporám" přijít o zákazníky...:-)

+8/−9
22.9.2016 11:06

O53l22d13ř16i29c98h 71J64a22n49e57č85e52k 8129806243421

To je Váš názor, nenuťte nám ho.

Já dám vlaku přednost před autem a letadlem vždy, když mohu. Dlouhá cesta bude příjemnější než autem nebo letadlem, i když na stejném prostoru bude o 30% sedaček více.

+7/−1
22.9.2016 11:10

J67a85r79o94m36í22r 92M94a46y79e72r 1761132479968

Mě naopak kupé odrazují a jakmile vidím, že se vlak řadí s kupé, sháním jiný způsob dopravy

+5/−5
22.9.2016 11:13

M38a98r23i65o 31T51r24n68k34a 6920663308500

tiez si myslim ze kupe je zastarale. viac miesta na nohy a rychlejsie medzi bodmi A a B a mozu konkurovat leteckej doprave.

+1/−4
22.9.2016 11:18

M17i87c71h79a96e29l27a 85J25a47k59u26b65c36o55v31á 4688279253

Vec názoru, samozrejme, ja práve naopak uprednosňujem kupé. Menej hluku, viac súkromia, viac priestoru, regulovateľnosť osvetlenia, hlasitosti oznamov a v mnohých aj teploty. Pohodlie sa nedá s autom porovnať, o bezpečnosti ani nehovorím. Naviac môžem pracovať, oddychovať, z tohto hľadiska je pre mňa auto strata času a stres navyše. Autobus je podľa mňa na dlhé trasy absolútne nevhodný.

+9/−2
22.9.2016 12:07

P21a58v71e85l 80P39e98ř72i42n92a 9230731843

Jako ve vlaku kde je obsazená čtvrtina míst, což je dost časté ho preferuju. Ale být jak sardinka s osmi lidma v malém prostoru, kde není místo na nohy fakt ne. Moderní kupé pro 6 ok. Ale nikdy mi nevadilo cestovat regiopanterem.

0/0
19.10.2016 12:20

M15a15r32t65i82n 53M59a26i31k59s77n81a56r 3394753298552

Záleží co je pro cestujícího hlavní důvod volby vlaku na dálkovou přepravu. I po snížení prostoru zbude dost plusů pro vlaky nad autem/autobusem/letadlem.

+1/0
22.9.2016 12:12

K51a19r80e17l 57N64o36v58o72t16n63y 4367134212402

Bohužel dnes většina VRV ( cca 330km/h) je koncipovaná jako letadle tj economy v řadě 2+ ulička +3 místa, jednička 2+u+2 a bussines jednotlivá křesílka. Takže asi se tak bude opičit i výrobce vagonů na nízko rychlostní vlaky pro Ď ( do 160 km/h);-D;-D;-D

0/−2
22.9.2016 13:23

O42l54d93ř10i53c12h 71J52a94n64e42č76e25k 8559156193521

Kde jste prosím viděl ve vlaku v economy 2+3 a v 1. třídě 2+2? 8-o

Railjety, ICE, švýcarské IC2000 mají 2+2 v economy a 2+1 v 1. třídě, pendolino dokonce 2+1 ve 2. i 1.!

+1/0
22.9.2016 16:43

R30a33d21e15k 25J30a78n56a59t58a 9285276554142

V Japonsku. Ale pravda, Japonci jsou malí :-)

0/0
25.9.2016 17:35

T90o27m33á86š 56K85l73í57m13a 4554537473403

Škoda Transportation představuje v Bratislavě kromě lokomotivy také tramvaj ForCity Plus pro Bratislavu.

Snad v Berline :D

+2/0
22.9.2016 10:51

R42o18m30a48n 29T84y40č24k96a 3957198631967

to je vražedná kombinace...

České dráhy, odboráři, sociální demokraté či prezident Miloš Zeman o něčem takovém nechce ani slyšet.

+6/−5
22.9.2016 10:41

J44a50n 34J83e25m47e14l47k18a 1885670

Tak na�t�st�. Op�t nevid�m v tom nic moc dobr�ho.

0/0
22.9.2016 11:23

J69a41n 61J49e74m78e72l74k82a 1215570

Na�t�st�, nevid�m v tom nic moc dobr�ho.

0/0
22.9.2016 11:24

B17o39h72u87s12l57a18v 80K63r35á52l16í61k 2881410649516

A redakce nechce nic slyšet o množném čísle několikanásobného podmětu.

+1/0
24.9.2016 16:36

D16a39v51i74d 48R88y85c78h20e60t50s32k22ý 9966161880140

Železnice žádnou renesanci neprodělává, vyjma spojů Pha-Ova, což je logicky dané absencí silničního spojení. Dotované lokálky jezdí se 3 lidmi uvnitř a nevyužívané trati se opravují za horentní sumy.

+1/−16
22.9.2016 10:30
Foto

P76e46t81r 67Š39r32a83i82e45r 9603172512307

Tak "železnicí" není v článku myšlena jen ta v ČR ...;-)

+8/0
22.9.2016 10:34

P83e33t72r 43P32e17t72r 6673312598623

Navic se na spoustu linek nasazuji rekonstrukce nebo nove jednotky. A vzhledem k tomu, ze se na vlaky 30 let nesahlo tak to skokove omlazeni za poslednich par let opravdu renesance je.

+1/−1
22.9.2016 10:51

M36a61r34t94i82n 56K45a47r39á24s16e73k 9358283318568

No uprimne na zeleznici vadi spise to, ze cestovani je extremne pomale, nez to, ze je vlak starsi a ne uplne moderni... ale kdyz dojezd z vesnice do mesta 30km trva hromadnou dopravu hodku a pul a autem pul hodky, tak hold obetuju penize za cestovani autem a mam usetrene 2 hodine casu denne.

+1/0
22.9.2016 12:36

J15a24n 40S46ů65r94a 4865873163102

Počet cestujících ve vlacích v ČR už pět let roste.

+6/0
22.9.2016 10:55

O15l34d47ř67i54c23h 20J30a42n43e48č36e46k 8969306913451

I tak jste předpokládám v článku měl na mysli spíše renesanci v západní Evropě než v ČR. Innotrans je ostatně evropský veletrh, nikoliv český. Oproti 'západu' má česká železnice mnoho co dohánět, a to i když se v posledních 15 letech razantně zlepšila.

+1/0
22.9.2016 11:12

J55a58n 14S50ů86r26a 4925413303642

Přesně tak.

+1/0
22.9.2016 11:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.