Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Krajská doprava projde renesancí, úřady vypíší tendry na autobusové linky

Desítky let trvající zvykové právo v regionální autobusové dopravě, kdy na řadě tras jezdí dopravci bez transparentně vysoutěžených smluv, bude v roce 2019 definitivně minulostí. Smlouvy na deset let, které většina krajů uzavřela bez soutěže narychlo v roce 2009, vyprší a podle zákona je už nepůjde obnovit. Dopravce budou muset vybrat veřejnou soutěží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J33i26ř81í 90K91o67c86u76r78e26k 6585694545738

Krajský dopravní podnik? Mám podezření, že to bude pračka na peníze, jezdící o 1/3 dráž než v sousedním kraji. Plus (h)různé poradenské služby a podobně.

+1/−1
26.9.2016 21:52

J76a92n 59J45e94m35e45l56k96a 1695300

Renezanc�..

Za prv� tady plat� antikonkuren�n� z�kon. V kraji �nelze v�st nedotovanou konkurenci. I kdyby kraj vedl sv�j dotovan� spoj zcela nesmysln� m�sto po d�lnici �p�es v�echny d�ry a st�l co 50 metr�.

Pokud nebude za�azeno jednotn� j�zdn� autobus� pod TR10 (i t�eba s n�jak�m koeficientem) nikdy nebude doprava �sp�n� jako ve �v�varsku (dvojn�sobek)

Pokud to m� b�t uk�zka, jak se autobusy budou sout�it, jak to bude super i u vlak� tak nen� -

��d� to region�ln� �rove�.. Pokud tomu rozum�m - st�t m�l autobusy a n�dra��.

Dnes na mnoha m�stech jaksi nem� ani ty n�dra��. M� je n�kdo soukrom�. Prost� byly za�antro�eny..

Je to zcela proti vlak�m nep�ehledn� d�ungle. Bez map. Ka�d� kraj si to zna�� n�jak jinak. M� jin� j�zdn�. Dopravce m� jin� str�nky. Pom�r cena/�as nic moc.

Podle m� se defakto nic nezlep�ilo. Proto�e trasy vym��l� kraj�t� ��edn�ci. V�echny �autobusy�na lince�v�ude zaj�d�, stoj� co 100m. T�m p�dem to pak �asto nen� ani ekologick� ani efektivn�. A o to jde. Ale �e�t� region�ln� politici tady podle m� nejsou od toho, aby ob�an jezdil levn�, ekologicky. To stoj� jejich pen�ze. Je prost� mnohem lep�� v�t�inu nahnat do auta a� zaplat� dph a spot�ebn�. Tak pen�ze naopak dostanou.

0/−1
26.9.2016 17:54

K94a13r41e52l 19F62u29k70s28a 3424200200973

Vidím, že mě v článku citují, což je fajn. :-)

Ještě bych dodal, že obrovským problémem je legislativně špatně upravený přístup k základní infrastruktuře (nádraží, zastávky).

0/−1
26.9.2016 10:48

J94a11n 57V81a64l77o51u37c82h 6422287658140

Ono jde o to, jak se VŘ vypíše. Buď na každou linku zvlášť a pak bude v kraji x-malodopravců; anebo po "balících" a pak to bude výhodnější pro větší firmy.

Malý dopravce sice třeba něco ušetří na administrativě, ale bude muset nějak ošetřit záložní vozy (i když své linky odjezdíte se dvěma vozy, z toho jeden vyjede jen ve špičku, min. jeden musíte mít v záloze a pokud bude zadavatel požadovat určité parametry, může to být dost drahé).

Většímu dopravci pak třeba stačí záloha 15% vozů (pokud je tam velký podíl jen špičkových spojů, pak i méně), může s vozy lépe "hospodařit" - jeden vůz přejíždí během dne mezi různými linkami, takže denní proběh vozu je vyšší (tedy efektivnější).

Tak si pak vyberte

+1/0
26.9.2016 8:42

K48a67r53e33l 36F56u61k94s87a 3354430660253

Jak malý dopravce něco ušetří na administrativě? Vždyť je to právě naopak, pokud se kumulují linky z oblastí, kde by jinak byl jeden velký dopravce, tak je té administrativy (nasčítáno) víc.

0/0
26.9.2016 10:46

J95o86s51e22f 63L66e93b63d44u46š52k80a 4782543423465

Především by se výběrová řízení měla vypisovat až po krajských volbách. A hlavně by se mělo přestat dotovat a o ušetřené peníze snížit daně.

0/−2
26.9.2016 8:38

P61e84t75r 48P70e94t75r 6473902858583

přestat dotovat? tak pokud chcete aby ty autobusy zrušili tak jen tak dál.

+3/0
26.9.2016 8:50

P25e20t68r 66S89c66h67w90a10r24z 7288759333111

No jo, ale ty lidi nejezdí VHD jen tak z plezíru, takže zrušením dotací dosáhnete omezení/zrušení VHD a sice budete mít snížené daně, ale taky ucpané silnice a nebude kde parkovat.

+2/0
26.9.2016 10:32

K69a11r24e72l 54F80u23k24s42a 3134590940943

Vždy je před volbami, buď rok nebo 4 roky. Ten přístup je z podstaty špatný - politik byl zvolen na 4 roky, 4 roky bude rozhodovat. Paradoxně totiž na konci toho volebního období tomu ten politik rozumí nejvíc.

0/0
26.9.2016 10:53

M30a30r48t59i35n 15J50a83n94d76a 6553856232879

Když zrušíte dotace, bude se muset zdražit jízdné na dvoj- až trojnásobek, případně se zruší spoje ve slabších obdobích dnech, takže na venkově se bez auta nedostanete nikam. To chcete? To vám tedy všichni z venkova pěkně poděkují.

+1/0
26.9.2016 11:46

A27l28e85š 60L73i78s69o79v13s92k19ý 9719438822162

Jojo, transparentní vysoutěžení, je sranda, jak linku 701,702 vyhrál dopravce z Liberce a vyšachovali místního podnikatele. Liberecký dopravce je "osobou blízkou vládnoucím kruhům", známý známýho pana hejtmana HAška. Mimo jiné si vozil "odněkud" vlastní naftu, a říká se, že kdo by potřeboval kontakty na mafii, pan dopravce prý dobře poradí :-):-):-)

0/0
26.9.2016 8:37

P18e71t93r 45P46r51o49k87o23p 8352493163912

Ja tomu nrozumim, odborarska klika zajistila ridicum u soukromych dopravcu zvyseni mezd? Nre ze bych to ridicum nepral, jen mi to nebere hlava, kam jsme se to dopracovali... Ehm, jestli by mi soudruzi odborari, taky u socialisticke vlady nedomluvili, zvyseni prodejnich cen u mne na krame?

+1/−2
26.9.2016 8:16

M54i38r59e66k 36Z95á95v55o52d85n25ý 7352497270558

Co s povinností vyhlašovat výběrová řízení mají "soudruzi odboráři"? :)

0/0
26.9.2016 8:31

Z50d63e70n67e76k 85M15o61š49n75a 9450142388143

Jestli jste zvyklí se doma nebo v práci takhle titulovat, tak prosím, ale odboráři nemají s ksčm nic společného. Jinak i v západních státech je daná minimální mzda na každou profesi, v Německu je třeba minimální mzda řidiče 8,50 euro na hodinu, V ČR momentálně cca 2,20 euro a od 1.1.2017 snad cca 3,60 eura. Možná pane Prokop, že kdyby jste platil takové daně jako zaměstnanec, mluvil by jste jinak. A nikdo vás nenutí prodávat za dané ceny.A vy si taky pletete sociální a socialistická vláda. Asi jste nedával pozor v občanské výuce, a proto jste takyy asi zustal v tom krámě!Rv

+1/0
27.9.2016 18:02
Foto

P60r20e67m85y24s51l 53K36y82s74e47l36a62k 5325553674959

A zase to bude stát za... hodně peněz. :-) A spřátelený gang autobusářů si namastí kapsa, A spoje nepojedou. Vždyť i Renaisance byla jen návrat k původnímu stavu.

+1/−1
26.9.2016 8:06

L29u94k98á34š 51Š66m71a30h86e92l 2887824302314

Tady v jižních Čechách naprosto stoprocentně... o velmi úzkých vazbách některých dopravců na kraj si tu cvrlikají i holubi na střeše. Problém je v tom, že jízdní řád se rok od roku proškrtává a kraj se holedbá, jak šetří... nakonec budu asi do práce jezdit na kole (protože druhé auto si fakt pořizovat nebudeme).

+1/0
26.9.2016 8:26

Š67í90m94a 41K28a38d21e97ř73á29v66e87k 9334411234624

V Teplicích, respektive na Teplicku, tu dopravu totálne doje*ali! Jezdí nám tu městká a příměstká. Před tím to tu jezdilo v pohodě a všechno obstarávala městká než se do toho vložil kraj...

+1/0
26.9.2016 8:01

M58a92r52t56i49n 15J13a61n92d48a 6473986312619

Jenže tu městskou dopravu objednával a dotoval kraj. Městský dopravní podnik tam opravdu nejezdil proto, že by tak miloval lidi a chtěl jim zajistit slušnou dopravu. Z toho, co vybere na jízdném, by neměl ani na naftu :-)

+1/0
26.9.2016 8:43

A69n15t60o17n55í40n 31Š14v27i56h97n54o75s 8418457281352

Podle mého se to soutěžení musí prodražit - v důsledku to zaplatí občan: firma, která dosud provozovala a dále nevyhraje, musí autobusy zrušit, firma, která teď vyhraje, musí autobusy nakoupit. To je ale velice zjednodušeno, firma musí mít někde zázemí a po získání zakázky toto zázemí rozšířit, druhá firma zlikvidovat. To samé musí provést se zaměstnanci. Pokud někdo namítne, že zaměstnanci přestoupí k jiné firmě, prodražuje se to minimálně o odstupné. Příklad: Semilská firma provozovala dopravu v Severočeském kraji, autobusy stály po vesnicích kde se dalo. Zajímalo by mne jejich technické zázemí.

0/0
26.9.2016 7:43

M57i66r38o10s46l36a79v 26S63u38r12m92a80ř 7396899450142

Autobusy stoji ve vesnicích všude. Na tom nevidím nic divného.

+2/0
26.9.2016 7:49

J24a15n 80H76l10a91d58k40ý 9458549117730

Tak v reálu to většinou bývá tak, že firma která vyhraje si najímá další dopravce. Nikdo tak většinou nekrachuje.

0/0
26.9.2016 8:09

A72n67t42o66n89í79n 70Š30v25i43h35n44o52s 8268377371332

Takže se to pěkně prodraží, pokud je to přes více firem.

0/0
26.9.2016 9:15

J87a66n 61H50l61a35d63k51ý 9358659187960

Prodraží se to jak komu. Objednavateli ne. Ten skoro vždy získá cenu nižší, než před soutěží. Prodraží se to dopravci, který na tom méně vydělá a ještě se musí dělit s jinejma.

+1/0
26.9.2016 9:38

M63a90r34t15i52n 94J94a44n12d10a 6673686302709

Autobusy stojí po vesnicích běžně. Jestliže řidič Horáček jezdí linku ze Lhoty do města, bydlí ve Lhotě a směna mu začíná ve Lhotě, je zbytečné, aby parkoval v okresním městě v garážích a jezdil tam po prázdnu, když může mít autobus před domem. Do garáží si zajede párkrát za týden během dopolední pauzy, to stačí. Vy přece taky se svým autem nejezdíte do servisu a k pumpě po každé jízdě, ale jen když to potřebujete, ne?

A firma, která soutěž nevyhraje, může svoje autobusy přesunout do oblastí, které vyhrála, případně je může prodat jiné firmě. Dělá se to tak běžně už teď? na Plzeňsku nám jezdí pár autobusů původem z jižní Moravy.

+2/0
26.9.2016 8:40

R88o70m38a59n 71P63o34l52á77č92e59k 5226479135

Zase soutěže... Někdo si z toho udělal modlu a tohle je výsledek...

Stejne celkova cena za dopravu bude stejna a bude to o tom, že o co kraj zaplatí méně více zaplatí cestující... a nebo ještě trochu oskube personál. ..

+2/0
26.9.2016 6:46

J90i41ř34í 71P73l66a33v18s29k91ý 9560316921349

ja bych nebyl proti tomu, aby cestujici platil uplnou cenu jizdy ... nejak me nenapada jediny duvod, proc bych mel nekomu sponzorovat levnejsi dopravu.

0/−4
26.9.2016 6:58

R33o29m97a40n 79P71o64l35á91č62e11k 5826539855

Protoze pak bude levnější jezdit autem i sám...

+3/0
26.9.2016 7:05

M97i73r92e15k 90Z14á13v77o37d93n12ý 7952617680778

Tak třeba externality, které musí stát při přemnožení individuální dopravy řešit. Stačí třeba toto? :)

+4/0
26.9.2016 7:18

M80a38t78ě38j 11K33o79n61v79a49l81i77n97a 8789335883

Tak pak ale budou silnice nebezpečnější, jelikož na ně pošlete např. i důchodce s favority.

Myslím, že současný systém je OK....

0/0
26.9.2016 7:26

P29a79v35e43l 36O86b64d26r89ž56á94l34e95k 6436284138852

Protože stát chce, aby se mohl dopravovat každý, kdo potřebuje. Člověk, který sedí doma na dávkách, protože nemá možnost levné dopravy do práce, je dražší, než dotace do autobusu.

A na druhou stranu stát chce aby všichni ne jezdili autem a neumí hromadnou dopravu udělat zajímavější jinak, než nízkou cenou.

+5/0
26.9.2016 7:45

H54o63n83z71a 80V29a15n45ě93k 8522320230161

Takže Ústecký kraj už má vysoutěženo soutěže si pochvaluje si Jaroslav Komínek radní pro dopravu v Ústeckém kraji.

A co na to občan?

Doprava se zdražila. (Cesta z Jirkova do Ervěnic stojí 21kč/19.80 na peněženku DPCHJ, Ústecký kraj stejnou trasu jezdí za 25Kč)

Tam kde bylo možné využít dálkovou dopravu v oblasti MHD za ceny a průkazky MHD toto již není možné (Chomutovsko). Tak k čemu je taková soutěž dobrá.... ;-€NECHÁPU;-€

+1/0
26.9.2016 6:40

M34a54t48ě73j 31K70o28n42v90a25l21i88n81a 8159985823

Tyhle linky na krátkou vzdálenost často zdražily, to máte pravdu, nicméně cestování na delší vzdálenosti mimo dosah MHD spíše zlevnilo. Navíc když pojedete třeba z Chomutova do Ústí tak můžete využít za cenu jízdenky i MHD....

Takže výsledkem je cestování za srovnatelné a často i nižší ceny pro cestující a nižší cena objednávky pro kraj....

+2/0
26.9.2016 7:24

H27o61n46z94a 33V44a93n60ě17k 8102730880491

Píšete: " tak můžete využít za cenu jízdenky i MHD...." Kde, v Chomutově, tak jak to bylo vždycky?

0/0
27.9.2016 9:21

P82e63t51r 20M64o12l56á59k 9748711987694

Tak co vypíšou se takové podmínky, že je splní jen současný dopravce! Třeba jak na MHD v Trebíči, kdy nesmyslnou podmínku kryteho parkování ve městě splňuje jen jeden dopravce. Majitel byl úředně prohlášen za blázna ( aby nemusel jít do krimi )a po amnestii Vašíka Klause se zázračné uzdravil. Místní ví o lom je řeč.

+4/0
26.9.2016 5:59

J94a38n 51S93ů89r75a 4295313273422

To je ale spíše výjimka, jinak zatím všechny soutěže, které na busy byly, skončily účastí nejméně tří dopravců.

+2/0
26.9.2016 6:49

J15i37ř89í 71J39o92z40a 3738563810771

Jen aby se z renesance nestal stredovek :)))

+7/0
26.9.2016 5:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.