Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Megalomanské letiště má lákat davy. Spojíme Evropu s Asií, věří Ašchabad

Turkmenistán nedávno otevřel s velkou slávou luxusní mezinárodní letiště v hlavním městě Ašchabadu. Stavba se střechou ve tvaru letícího sokola s pozlacenými křídly vyšla na 2,3 miliardy dolarů, v přepočtu 55 miliard korun. Izolovanou středoasijskou zemi má otevřít světu. Turisté v ní ovšem chybějí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D12a45v39i20d 83J37u33r11i46c93a 9590155862462

Jojo, Kim si v Severní Koreji taky postavil nové krásné letiště. Co na tom, že tam počet zaměstnanců asi třistakrát překračuje počet cestujících, má přece nové letiště, které může ukázat světu. Tak proč jedno takové nepostavit v Ašchabadu, 55 miliard sem, 55 miliard tam ;-D

0/0
27.9.2016 8:52

F62r81a34n50t59i80š16e68k 11L70u44p24í33n63e70k 8651126966672

Turkmenistan, takovy hezky jmeno ;-D

+1/0
26.9.2016 23:05

J61o50s32e34f 97M23i16š94k63o13v38s48k27ý 6562286363931

Vždycky nechápu tyhle úvahy "postavíme letiště (dálnice, hotely...) a přijede k nám víc turistů". Letiště není turistický cíl, ale řekněme nástroj. Hlavní bariérou pro cesty do Turkmenistánu (a nejen tam) je zkostnatělý systém vydávání víz (nutnost pozvání, které za "drobný" peníz zprostředkuje agentura), mizerná image toho státu, nulový marketing směrem k potenciálním návštěvníkům atd.

+4/−1
26.9.2016 22:01

A15n85t18o92n95í75n 37Z49e48l23e10n46ý 2754373571186

Co by za takové fungující letiště dali v Berlíně a Braniborsku.

+3/0
26.9.2016 18:31
Foto

O29n84d52ř40e56j 36V36a53r84o51š65č71á32k 3264667143

Turkmeni evidentne zaspali dobu. Asie je uz s Evropou spojena, jenom jinudy...

+2/0
26.9.2016 17:40

A37d76a60m 25B88e73c64h73n93ý 4840584101162

Kam jsou potreba viza, tam nejezdim. Takze pane prezidente, nejdrive zruste viza a pak se tam mozna nekdy podivam

+1/0
26.9.2016 17:36

R57a86d75e80k 40J97a70n75a94t46a 9775596634172

Copak víza, ta by nevadila.

Ale Turkmenistán patří k zemím, kde musíte mít pozvání místního subjektu. Nemáte-li tam známé, tak to znamená vyhledat služby nějakých šejdířů (pardon, cestovních agentur), co si za "pozvání" nechají zapaltit. Navíc nemají velvyslanectví v ČR, musí se jet do Berlína nebo Vídně. Možnost požádat o vízum po internetu taky nemají.

+3/0
26.9.2016 20:36

R54o20m65a26n 32M55r94á19z 2982756411283

Na takové letiště by měli dosadit také supermanažera. A jako první mne z této branže napadá s. Tvrdík. Bojím se, že to by ani Turkmenistán neutáhl...........

+16/0
26.9.2016 17:35

J54a29n 77P46r70o76f35o47u36s 5635891891906

;-D

0/0
26.9.2016 17:44
Foto

T28o94m38á41š 39D81v65o34ř66á20k 7635376677351

Můžeme jim pronajmout Lufthardu, ten by to tam rozjel...

+1/0
26.9.2016 17:30
Foto

J54a20r48e86k 98J49a21k52u51b97č58e75k 7109330268798

Mano, bal kufry, jdem se podivat na to letiste v Turkmenistanu ;-):-P

+1/0
26.9.2016 17:28

H89o30n74z35a 13P59a66n76s69k92ý 3753922870180

A ja myslel, že Evropu s Asií "spojuje" Ural

+2/0
26.9.2016 17:24

P23e18t12r 51M80a36t87o76u89š50e78k 2749536401

Smysl tohle letiště určitě má a v budoucnu bude mít ještě větší. Když se podíváte na flightradar24.com, tak přes Turkmenistán vede jeden z koridorů do Asie, hlavně ten nejpřímější. Přes Dubajský koridor lítá nesmyslně hodně letadel. A přes Moskvu už je to úplný nesmysl.

+2/−2
26.9.2016 17:12

B82o63r81e41k 18J85a30n43e62c42e32k 4940522702270

Moskva rozhodne neni nesmysl, pres ni nebo jeste severneji se leta z Evropy prave do Pekingu, Sanghaje a Japonska.

0/0
26.9.2016 17:22

P16a72v27e64l 42N83o49v72á58k 7521886919233

správně píšete vede koridor to, ale znamená, že letadlo jen proletí vzdušným prostorem ne, že tam hodlá přibrzdit :-)

0/0
26.9.2016 20:47

J39o33s55e38f 15M36i92š16k21o43v84s12k87ý 6792546693281

Věcně souhlasím, ale člověče, prozraďte mi, kde jste se učil psaní čárek mezi větami :-P

+3/0
26.9.2016 21:57

V84l82a26d58i83m76í60r 20B20r55a43d89a 1323874283921

Že to na 2D mapě vypadá přes Turkmenistán nejpříměji, ještě neznamená že to je na zeměKOULI nejkratší.

0/0
27.9.2016 9:13

B16o13r39e85k 93J88a26n76e20c93e39k 4420622532130

Ale jo, letadla z Evropy do Hong Kongu a JV Asie tamtudy skutecne letaji.

+1/0
27.9.2016 13:23

J93i13ř40í 66U15r74b63a55n 4554936273938

tak leda z Istanbulu

0/0
28.9.2016 12:50

J79i59ř25í 88U55r66b18a81n 4754256823348

doporučuji si zjistit co je to ortodroma, nejkratší spojnice na kulové ploše...

0/0
28.9.2016 12:47

V95á66c48l47a88v 47Z28a56j66í51č48e85k 1911302222

Letiště pěkný, ale z fleku bych asi vyjmenoval nejméně 20 měst, které bych navštívil raději. Tohle je jen klasické megalomanství, které ve státech jako Turkmenistán, Kazachstán, Tádžikistán na denním pořádku. 5% obyvatel si staví mrakodrapy, paláce, sochy,... A 95% obyvatel je rádo, že má nějaký byt v starém paneláku. Paneláky v ČR před revitalizací vypadaly proti těm jejím jako paláce. Většina obyvatel těchto států si v žádném případě nemůže vyskakovat.

+9/0
26.9.2016 17:10

M27a52r57t82i91n 75S93v46o26b93o15d82a 7749537712375

Jestli dobře počítám tak podle.kapacity a počtu turistů mohli mít otevřeno plné 3 dny za rok.

+3/0
26.9.2016 16:57

K30a15t70e48ř36i25n65a 17S74l70a37v37í21k39o95v34á 6533905380273

Tak to u nás platí obráceně - čím horší je dálnice, tím tam jezdí více aut. A cizinci si jezdí na pořádný offroad.

0/0
26.9.2016 16:32

M42a90r58e12k 30G32a52j82d63a 4523134936242

Aby jim tam Putin neposlal "separatisty" kteří to za dva dny rozstřílí ....

+3/−2
26.9.2016 16:31

A69l65e85x59a72n90d36e91r 74P26r14o65c18h15a64z18k57a 2311626426193

tak to by jeste chtelo k tomu letisti zadotovat nejakou leteckou spolecnost, ktera za konkurencni ceny bude ty lidi z Evropy do Asie vozit, jinak to vidim jako letiste duchu

+4/0
26.9.2016 16:00

R45a39d55e67k 28J14a71n81a52t32a 9675426234502

Záleží na poplatcích, popř. cenách za palivo.

Polohu mají dobrou - i letiště v Dubaji nebo Doha těží mj. z polohy na půl cestě mezi Evropou a Asii. Přitom lokální poptávka třeba v Doha je docela nízká, klíčový je transfer.

+2/0
26.9.2016 16:09

D72a19n74i79e98l 12K35r66o73n53e46r 7214264866737

Cim vic ropy, tim mene rozumu...

+8/0
26.9.2016 15:58

L16u31k49á61š 14H34o36f39m90a54n 1863634192316

Situaci v Turkmenistánu až zas tak dopodrobna neznám, ale spíš to na mě dělá dojem, že stavba letiště byla jen jedním ze způsobů, jak transformovat státní příjmy z ropy do veřejné zakázky a z ní dále do kapes místní věrchušky.

Turkmenistán je z bývalých zemí SSSR nejuzavřenější a vlastně ani nemá důvod se otevírat - jde o klasickou orientálně-postsovětskou diktaturu. Turkmeni mají obrovské příjmy z prodeje ropy, z nichž bohatne vládnoucí třída, a celkem disciplinované nevelké obyvatelstvo (5 mil.), které je rádo, že jim někdo aspoň hází drobky.

Navíc nevím, jaká může být výhoda létání přes Turkmenistán. Kvůli striktní vízové politice se cestující nedostanou ani z tranzitu a silně pochybuju, že na letišti bude něco zajímavého.

+6/−1
26.9.2016 15:48

R93a46d32e94k 64J91a98n82a50t63a 9405836774642

Pokud na letišti pouze přestupujete (což by byla většina lidí), tak vám může být vízová politika ukradená, zajímá vás cena letenky a čas na přestup.

Jinak nedostatek turistů v zemi je dán mj. jejich přísnou vízovou politikou.

+5/0
26.9.2016 16:11

O12l31d17ř86i83c17h 46J10a27n80e18č25e45k 8799836353221

Pokud vím, tak bez víza se z tranzitu nedostanete ani v Kataru, tak proč létat s nimi? Protože návštěvu tranzitního města oželím a nabízí zajímavé destinace za zajímavé ceny.

Ale asi jediná cesta, jak z Ašchabadu udělat tranzitní uzel, by byla, aby si tam místní podnikavci s využitím levného paliva a personálu založili vlastní aerolinky, podobně jako ti v Arábii. Dost pochybuju, že po tomhle letišti jako svém uzlu pro své lety mezi Evropou a východní Asií skočí nějaká z aerolinek na jednom z obou konců této trasy.

Jinak s prvními dvěma odstavci souhlas.

0/0
26.9.2016 17:26

R47a26d45e79k 16J23a25n61a94t74a 9325796854302

Proč jen místní podnikavci? Já si dokážu představit, že tam nějaká aerolinka ten hub založí. Velké aerolinky mají hubů několik.

Záleží jaké tam budou poplatky a možnosti servisního zázemí. Palivo bude asi levné, je-li to země těžící ropu ...

0/0
26.9.2016 17:48

M30a56r70e37k 69Š46i98m79o11n 2834927288508

Ono není nic moc zajímavého ani mimo tranzit, leda hory, ale to není výlet na den.

0/0
26.9.2016 18:27

O86l48d55ř29i98c25h 51J92a66n42e83č94e17k 8909356883411

"Za hodinu zvládne odbavit až 1 600 pasažérů" - když tímto ďábelským tempem pojedou dennodenně 18 hodin naplno, zvládnou za rok 10 milionů. To má být něco výjimečného? Nebo zas jen jeden nevýznamný překlep? 8-o

+5/0
26.9.2016 15:44

J23a30n 41V60o86j68t73í51š23e87k 6222671245606

Na zemi, do který přijede ročně 150 000 turistů, je to celkem dost.

+2/0
26.9.2016 21:15

J86o86s71e38f 23Š48e55m33e63l44í36k 7629241860417

A já myslel že se píše o letišti Ostrava Mošnov. Vlaková přípojka za půl miliardy a letadla široko daleko skoro žádná.

+14/−4
26.9.2016 15:35

J61a55n 73Č89e68r70n71ý 8860890984791

Co je na tomhle letišti megalomanského krom toho, že uvalili spoustu peněz za střechu? 1600 pasažérů za hodinu je přibližně 14 milionů ročně. Tedy o trošku víc, než ospalá Ruzyně a někde za první stovkou nejrušnějších letišť na světě.

+20/0
26.9.2016 15:33

K80a76t84e37ř38i35n52a 80V95ý17b45o62r22n49á 6850889659

Všechno co je velké a nestaví to spřátelená země, je vždy megalomanské. Takhle se prostě novináři vyjadřují.

+5/−3
26.9.2016 16:55
Foto

D96a33v33i53d 86K20r61á41s47e76n54s89k24ý 7107810387

Pozor, těch 14 milionů ročně je PLNÁ KAPACITA. Aktuální počet odbavených cestujících je desetinový. Viz zde - řádek č. 33.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_busiest_airports_in_the_former_USSR

0/0
26.9.2016 17:04

J42a67n 78V48o36j15t11í20š42e89k 6332251925616

Letiště s kapacitou něco málo přes milion, by bylo oproti Pražskýmu desetinový, přesto bych se ho nebál označit za megalomanský, kdyby ho teď postavili v Pardubicích.

+1/0
26.9.2016 21:19

K50a82r80e16l 88Č65e74r35n93ý 6665323942901

Tam to jede: " V rámci snahy o diverzifikaci ekonomiky se vláda rozhodla podílet na projektu železnice spojujícího Střední Asii s Íránem. Staví také přístav na pobřeží Kaspického moře za dvě miliardy USD a železnici přes Afghánistán."

+2/0
26.9.2016 15:30

J57o96s90e81f 17R62i33c78h81t16e50r 9386915317233

nemá v tom prsty mistr Partik Kotas? to by na něj sedělo..

0/0
26.9.2016 15:22

P20e96t85r 45Z48a84c36h70r19d18l20a 2256631178728

Myslím, že jde o fatální ekonomickou chybu. Kdo by chtěl létat do Asie s mezipřistáním, které kvůli doletu letadel není nutné?

+2/−4
26.9.2016 15:11

M21a26r41e23k 52Š22i51m18o26n 2624687828678

Třeba proto, aby přestoupil na linky, které z Evropy přímo nelítají. Třeba do "menších" měst v Číně.

+5/0
26.9.2016 15:15

P76e39t76r 96Z43a60c24h96r80d85l55a 2156311368808

Ano, to by mohlo dávat smysl, kdyby všichni nejezdili do Číny na podobná místa. Bohužel cca 95% lidí tam chce navštívit zcela konkrétní místa, které jsou už pokryta z Evropy. Tohle letiště potřebuje ale mnohem více lidí než to co by na ně zbylo.

0/−1
26.9.2016 15:20

B73o95r47e69k 70J18a93n34e96c77e77k 4110682872680

1. Cestuji i Cinani do Evropy, a ti neziji vsichni v Pekingu a Shanghai.

2. Ne kazdy Evropan cestujici do Ciny je turista.

+3/0
26.9.2016 15:38

P82e79t12r 67Z93a78c40h22r80d12l91a 2756401398848

Zejména na business jsem myslel. Do Číny jezdí převážně businessmani, kteří potřebují domluvit zakázky, ale to se odehrává POUZE na východním pobřeží, protože pouze tam jsou továrny. Důvod je logický. Potřebujete vyrobit a šup s tím na moře. Jiná přeprava nedává ekonomicky zatím smysl.

Opačným směrem jezdí businessmani a turisti, ale opět jsou to ti, kteří na to mají a tou jsou pouze ti, kteří žijí ve velkých městech, které jsou jen na východním pobřeží, Tyto lokality jsou však už pokryty.

0/0
26.9.2016 15:42

P17e31t85r 69Z43a29c25h98r21d59l81a 2156791298648

...v podstatě by tam musela být síla, která by nahrazovala Dubaj anebo Moskvu. Jenže v Dubaji dává smysl přesedat v podobě jednodenní zastávky a Moskva je levná. Takže by to mohlo nahradit Moskvu, ale tam létá hlavně Aeroflot, který asi sotva bude chtít směrovat centrum do Turkmenistánu.

+1/0
26.9.2016 15:26

J59a55k18u21b 13Š75a13f63a41n12d43a 7835657661781

Proč bych měl trávit den v Dubaji? Ano, pokud tam letím 1x za 5 let tak možná ale jinak?

0/0
26.9.2016 15:38

P41e62t93r 22Z69a56c25h97r54d49l67a 2796891188228

Když už musíte přestupovat (a to musíte buď v Dubaji nebo Moskvě, nebo máte na přímý let a pak to pro Turkmenistán není cílovka), tak Dubaj dává smysl, kvůli tomu, že můžete nakoupit. A v Dubaji je mnoho věcí, které jdou nakoupit.

0/0
26.9.2016 15:44

J73a60k92u25b 51Š46a67f29a36n18d14a 7665547671101

No jo. Ale asi ne cestou do Asie, ne? Možná tak zpět. Ale zase proč to kupovat v Dubaji když to mohu koupit v Asii levněji.

0/0
26.9.2016 15:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.