Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Efekt rozkopané D1: za pět let jezdí vlakem dvakrát více lidí

Českým drahám se díky nechvalně známé dálnici D1 podařilo přetáhnout cestující z osobních automobilů do vlaků. Důvodem jsou zejména několik let trvající opravy dálnice, tvořící se kolony a také lepší vlakové soupravy, které na trati mezi Prahou a Brnem jezdí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M87i54c40h38a73e25l 22D98o35s32t86a61l 8693911257395

No když vezmeme ty všechny negativa co vedou na cestě po D1 mezi Brnem a Prahou jízdu busem či autem,tak vlak je docela slušnou volbou a ani se nedivím.Vlak vás doveze skoro do samého centra a nemusíte sáhodlouze hledat parkovací místo a draze ho platit nebo se obávat,že vám nějaký zakomplexovaný blbeček ve své nadutosti,když uvidí jihomoravskou SPZ,poničí auto.Cenově to vyjde skoro stejně a bez nervování se na D1 jestli se dostanete z bodu B do bodu A včas a dle svých představ.I když naše ČD si s přesností moc velkou hlavu nedělají,tak čas který člověk bude moci v klidu prorelaxovat během jízdy v kupé jistě pak přijde vhod pro to aby v cíli byl odpočaty a ne vynervovaný a vystresovaný jako při jízdě autem či busem po D1 protože jste se tam zasekali a nestíháte.

+4/0
7.10.2016 0:02

J23a25n 40J24e96m82e87l51k24a 1855580

Zatím do centra, dokud developři neprotlačí posun nádraží..

+1/0
7.10.2016 6:18

P82e34t59r 90B72á42č50a 8465726465655

Na provozu to teda nijak poznat neni, jestli spis nezaclo jezdit vic lidi nez ze by presedlali na vlak.

A ja samozrejme jezdim autem a nikdy jinak ani jezdit nebudu i kdyby ty vlaky meli zdarma.

0/−4
6.10.2016 14:59

M73a34t79ě77j 39V81o51n19d27ř40i66č91k75a 4134860668596

důvod?

0/0
7.10.2016 17:22
Foto

J15a66n 87V23a86l65a39l74í74k 6416239280296

Tak jsem koukal na tu anketu a s Jancurou busem toho moc teda nejezdí. Teda z hlasujících.

+1/0
6.10.2016 13:24

P55a52v92e57l 51Š15e43d28ý 2528156102155

a kdyby nebyly ČD nenažrané tak by jezdilo lidí více.

0/−10
6.10.2016 12:19

R68a28d25e41k 83J87a85n75a89t41a 9155586514862

Moment, vám připadá jízdné mezi Prahou a Brnem vysoké? Kolik by mělo podle vás být? Připomínám, že tam jezdí Railjet, jeden z nejmodernějších nevysokorychlostních vlaků v Evropě.

+7/0
6.10.2016 12:24

M67a50r13e64k 50Š37i89m97o83n 2244977288618

Jel jste někdy vlakem třeba v Německu nebo v Anglii?

+1/0
6.10.2016 20:53

J81a32n 40Š61m60í86d18a 7285468249422

...nu a vedení ČD se chová vůči svým potencionálním zákazníkům stále přezíravě; srovnejte snahu obchodníků umožňující svým zákazníkům pohodlné parkování před svými supermarkety v kontrastu se spoustou nádraží, před kterými nelze oficiálně zaparkovat a přitom volné plochy v majetku ČD, na kterých by bylo při dobré vůli možné parkovat, jsou zarostlé kopřivami...

+2/−1
6.10.2016 12:07

P89e53t37r 52D38r24a46p44a15l 3645478923255

nádraží patří sždc

+6/−1
6.10.2016 12:08

O87l64d71ř24i70c44h 11J42a65n35e14č52e59k 8789536703431

Už tři měsíce, za tu dobu se toho stihlo opravdu hodně. Navíc volné využitelné pozemky ve vlastnictví shodném s vlastníkem nádraží jsou hlavně asi v menších městech a na venkově.

Ono je to ale těžké - ČD dlouho neměly vůbec žádné investiční peníze a když je pak měly, tak se soustředily na svou hlavní činnost, tj. na vlaky, na obnovu vozového parku. Kdyby místo toho stavěly nádraží pro zákazníky, tak byste nadával, že před nádražími jsou sice krásná nová parkoviště, ale je to k ničemu, protože těmi starými smradlavými koženkami ze 70. let stejně nikdo nechce jezdit.

+2/0
6.10.2016 12:43

J68a30n 36J69e73m96e98l47k68a 1695760

Nepatří. ty plochy po kolejemi, ale i právě ty parkovací plochy zůstaly ČD (někde byly již rozprodány pravda 3. osobám). Díval jsem se na to do katastru. Převedeny byly pouze nádraží. Je tedy na inteligenci českých drah, aby tyto parkovací plochy oddělily, nepřeváděly na sždc a využily v konkurenčním boji. Nebo ať sždc zaplatí adekvátní cenu.

0/0
6.10.2016 12:58

J63a22n 96J43e39m24e73l95k24a 1925560

Je to bizardní. Všude na západě to téměř funguje jako parkování zdarma. Německo, Itálie atd.. U nás se na tom napakovávají paradoxně měšťáci rozdáváním pokut. Což neprospěje ani vlakům, ani ČD. Pokuty jdou do obecní kasy. Viz. Ostrava Svinov a "4 parkovací místa". A měšťáci 10* za den. Defakto nonstop. Přitom ČD tam mělo a stále má hromadu pozemků.

+1/0
6.10.2016 13:03

O12l22d10ř34i27c33h 98J77a44n92e73č71e94k 8269656553231

Viz výše - ono zpravidla nestačí píchnout tam ceduli "Parkoviště - pouze pro zákazníky ČD" a ČD se v poslední době soustředily na provoz (obnovu vozového parku) a já se nedivím, že na parkoviště nezbývaly síly a/nebo peníze.

Pokud vím, tak třeba v Rakousku parkoviště u nádraží většinou spolufinancují ÖBB, místní radnice a zemský dopravní svaz - v ČR si těžko dokážu představit, že by se na financování shodly tři subjekty, z nichž nikdo nemá peněz nazbyt a naopak má dost vlastních problémů. Navíc v Rakousku je kvalitní železniční doprava s jednoduchým přestupem z auta chápána jako veřejná služba s vysokou prioritou, v ČR spíš jako 'bonus, který uděláme, až nebudem mít důležitější věci na práci'.

0/0
6.10.2016 13:12

M67a72r76e11k 73Š33i78m52o37n 2694237458148

Souhlasím s tím, že nádraží by měly mít přilehlá parkovště provozovaná obcí nebo krajem.

0/0
6.10.2016 20:55

J57a55n 49S21l27o23v68í49k 3789757470898

Myslím, že D1 na nárůst lidí do vlaků nemá vliv. Kdo potřebuje jet autem, pojede jím. Když jede více lidí společně, také pojedou autem. Na nárůst cestujících má spíše vliv pohodlnější a komfortnější vlaky a větší konkurence než před lety.

+1/−3
6.10.2016 12:00

B34o83h89u50m11i27l 72S68t59e37j51s26k55a38l 5883314801883

Jaká je na trati mezi Brnem a Prahou konkurence?

+2/0
6.10.2016 12:16

O63l85d42ř40i45c27h 31J83a97n52e85č73e88k 8969386203481

Ale pak je taky nemalá skupina lidí, kteří jedou sami a autem jet nepotřebují. Dokud D1 byla bez problémů průjezdná, tak jeli autem, ale teď dají přednost vlaku. Lepší a četnější vlaky k tomu určitě přispěly, ale i situace na silnicích hraje nemalou roli. Dokonce i moje máma, která předtím dálkovým vlakem jela naposled tak někdy kolem revoluce, jela / jede právě kvůli situaci na silnicích do Brna alespoň občas vlakem.

+1/0
6.10.2016 12:46

P49e87t12r 36N51e49s76v53a30d14b32a 2644885346479

Ten kdo nepotřebuje nutně auto a jede výhradně praha brno nebo naopak, je pro něj cesta vlakem pohodlnější ve všech směrech. Neřeší zácpy ve městě kde zaprkovat atd.

+6/0
6.10.2016 11:56
Foto

T67o88m21a61s 56C93a47b72a28k 8265285304819

..."nastavení vysoké úrovně služeb...." Ano, mohu potvrdit, posledni zazitek z nedele 2/10/2016, spoj RailJet z Brna v 14:40..Az do Prahy natriskano jak za komancu, lidi stali v ulickach, v prostoru mezi vagony, pruvodci doporucovala nejake mamince, at si sedne na celou trasu do jidelaku (opomnela dodat, ze by si musela dat kafe za pade). Krasa.

+1/0
6.10.2016 11:02

M85i47r54e87k 44Z88á48v42o78d62n21ý 7452657850258

A co mají dělat? Říci jim "nevlezete se, jeďte dalším vlakem"? Toto se mi tedy v railjetu jednou stalo. Přišlo mi to trapné :)

+6/−1
6.10.2016 11:05
Foto

T22o97m29a18s 28C48a15b98a84k 8755635544119

Jak je videt, tak popsana situace neni az tak vyjimecna (ostatne v clanku se zminuje, ze kapacia jiz nestaci). Pak teda spocitam kapacitu luxusniho RJ, porovnam to s kapacitou mene luxusnich obycejnych souprav, do teto soupravy pridam 2-3 vagony a proste jezdim v uvedene casy sice nenablyskanym klenotem, ale DELSIM obycejnym vlakem. A lidi budou urcite spokojenejsi, kdyz si MUZOU SEDNOUT v obycejnem vagone, nez KDYZ MUSI STAT v Railjetu. Ale to by chtelo pruznejsi reakci od vedeni CD..

+2/−3
6.10.2016 11:10

P25e82t19r 32N29o93v67o81t58n44y 1301100841

A kde asi v nedělní špičce ty vozy navíc mají vzít?

0/0
6.10.2016 11:17
Foto

J15a88n 35V98a26l90a18l32í59k 6296969200116

No asi rozpoji jine rj aby ho prodloužili

0/−1
6.10.2016 11:26

M43i80r48e68k 21Z80á44v47o26d94n53ý 7882267700288

Jak kdy, no. Já jezdím v pátek odpoledne z Brna a v neděli odpoledne do Brna. Ale stalo se mi za poslední dobu jen jednou, že by lidé stáli. Problém je, že vlaky jsou přescpané pouze v pátek z Prahy a v neděli do Prahy (opačně jen výjmečně). S tím lze jen těžko něco dělat. Dopravce nechce mít relativně kvalitní vozy v zálože jen na několik málo výkonů. Kdo chce sednout, může koupit zdarma místenku, ostatní musí počítat s tím, že mohou stát, ale budou dopraveni.

+9/0
6.10.2016 11:18
Foto

T42o62m63a97s 18C43a42b25a72k 8845595714469

Ale jo, ja to taky nakonec pricetl na sebe - kdybych si osel koupil mistenku.. Mate pravdu. Ono to bylo totiz tak, ze ja mistenku mel, (kupovano tyden predem), ale az na dalsi spoj, co je za dve hodiny. Ale jelikoz jsem zmenil plany v nedeli na posledni chvili, holt, mistenka byla k nicemu a ja to risknul. :(

0/0
6.10.2016 11:23

M77i65r63e21k 22Z27á60v85o42d89n32ý 7482647470888

Jasně, to je výhoda a nevýha ČD. Nemusíte měnit jízdenku kvůli jinému spoji. Ale místenka neplatí a tak riskujete.

+6/0
6.10.2016 11:35

J93i81r20k98a 29D89v88o95ř65á97k 4115670103648

Žádnou nevýhodu v tom nevidím když je místenka z eShopu zadara.

+1/0
6.10.2016 13:43

O74l83d61ř18i97c68h 59J40a41n75e98č20e41k 8109726403591

Podle mě to bylo myšleno tak, že když se místenku, kterou jste dostal zdarma, rozhodnete nevyužít a jedete jiným spojem, již Vás nic nenutí pořídit si místenku na něj a Vy tak můžete být zklamán, že si nesednete.

+1/0
6.10.2016 13:54
Foto

J52a94n 53V31a90l74a59l51í55k 6876689970236

Ty rj jezdí z rakouska jestli to nevíte a ne všechny rj jsou ČD

+1/0
6.10.2016 11:24

O21l58d59ř31i67c15h 70J40a66n78e38č62e50k 8449106193571

Když railjet jede Graz - Wien - Praha, tak nemůžete lidi z Vídně nechat v Břeclavi nebo Brně přestoupit na 'delší obyčejný' vlak, který by railjet ve vytížené části trasy nahradil. Posilovat railjet v celé trase je nesmysl, když plný je jen v její třetině. A připojit na něj v Břeclavi (nebo Brně) další vagony by stálo spoustu času, navíc kdyby to byly jen vagony, zhoršilo by to jízdní dynamiku a přídavná lokomotiva by s railjetem nejspíš neuměla komunikovat (ČD nemají lokomotivy od Siemensu). Takže posílit vlastní railjet prostě nejde. To je pak ale problém cestujících, že vědí, že bude narvaný a přesto si nekoupí místenku ani nejedou jiným spojem.

+2/0
6.10.2016 11:25

J88a32n 34K48o57s71t55k43a 9834187119656

Neberte to jako šťourání, ale jak je vidět i z vašeho příspěvku, tak to ani tím vlakem není vždycky zase tak úplně jednoduché. Prostě oboje má svoje mouchy a je na každém posoudit, která mu ještě nevadí a která už jo.

0/0
6.10.2016 11:31

O42l28d63ř49i59c19h 41J66a69n28e85č26e25k 8679506393591

Veškerá komplikace mého předchozího příspěvku spočívá v tom, že si cestující nejsou schopni koupit místenku, i když chtějí jet spojem, u nějž se objektivně dá předpokládat, že bude plný. To ovšem není chyba dopravce.

Já tvrdím, že článek při stávající situaci na D1 platí pro většinu, nikoliv menšinu, jak tvrdíte Vy, protože málokdo jede z Lískovce na Pankrác nebo podobnou trasu. A já bych stejně dost možná jel i z Lískovce na Pankrác vlakem, protože je to pohodlnější, spolehlivější, levnější a bez nervů.

+1/0
6.10.2016 11:38

J42a96n 97K45o73s73t63k86a 9134877839966

Takže pokud je přeplněný vlak, tak byli všichni cestující schopni si koupit místenku? Ptám se jako neznalec procesů ČD. Je možné, že by ČD nasadily počet vagónů, podle požadavků na místenky, i když ... místenku si můžu koupit relativně "krátce" před odjezdem, takže to tak asi nebude a přece jenom by se stalo pouze to, že by někteří ti, co seděli, museli stát a jiní, kteří stáli a mačkali se, tak by spokojeně seděli. Tedy by se problém nevyřešil, pouze jinak přeskupil.

+2/−1
6.10.2016 11:46

R68a73d25e97k 47J29a31n79a59t59a 9485576654632

Pokud by si lidi kupovali místenky ("kupovali" není přesný termín, ony jsou v e-shopu zdarma), tak by už při nákupu viděli na plánku vozu, že je plno. Tj. mohli by se zamyslet a jet třeba o vlak dřív. Pokud to cestující neřeší, tak pak je holt riziko, že bude stát. Ve špičce jsou plné všechny spoje ve všech zemích, to není specialita ČR nebo ČD.

+4/0
6.10.2016 12:31

O29l71d54ř40i74c43h 77J50a33n53e80č53e68k 8539106623551

Jen bych dodal, že u ČD je ta situace s posilováním oproti západní Evropě spíše lepší než horší - protože ČD mají mohutné zálohy. Pravda, jsou to staré koženky, ale pořád lepší než vůbec nic.

+1/0
6.10.2016 12:54

O31l57d69ř11i54c69h 28J77a48n28e59č10e81k 8589506793191

Jak už jsem napsal, zrovna ten railjet se posiluje dost těžko.

Kdyby si všichni cestující, kteří vlakem jeli, bývali chtěli koupit místenku, tak někdy ty místenky dojdou a cestující vědí o tom, že vlak bude narvaný, mnohem dříve, než do něj nastoupí. Je to totéž, jako když je povinně místenkový autobus nebo letadlo. Když je vyprodáno, tak prostě daným spojem nemůžete. U vlaku je ta výhoda, že můžete i vyprodaným spojem, ale na vlastní riziko, že si nesednete.

+1/0
6.10.2016 12:51

J54a90n 41K72o23s50t28k27a 9494717279926

Takže jsem si to myslel správně, že by se na základě místního doporučování si koupit místenku, pouze přesunula nutnost stát na jiné cestující. Ano kteří by měli možnost jet v jinou dobu, jiným spojem, což opět znamená, že jsou omezováni na úkor svých potřeb, poněvadž jim časově vyhovoval právě ten spoj, kterým chtěli jet. Stále ale opakuji, že se nejedná o kritiku, ale pouze o popis situace. Ona totiž silniční i železniční doprava má prostě svoje pravidla a zákonitosti.

0/0
6.10.2016 13:16

O60l77d78ř96i14c26h 98J94a62n73e11č36e62k 8359246283501

A co je na tom tak překvapivého? Železnice je vlastně jediný způsob dopravy, kde můžete jet, i když je 'plno'. Do letadla nebo povinně místenkového autobusu Vás nevezmou vůbec, na silnici se při přetížení vytvoří zácpa a Vy jedete mnohem pomaleji. Když se parkoviště zaplní, tak taky máte smůlu. Vlaky nejsou nafukovací, stejně jako nejsou nafukovací silnice a parkoviště. Stejně jako si při cestě autem můžete vybrat, jestli pojedete ve špičce po ucpané silnici, nebo rychleji mimo špičku, při cestě autem můžete volit cestu plným vlakem ve špičce anebo mimo ni, kdy se Vám to hodí méně, ale volné sedadlo bez problémů najdete i bez místenky. Nechápu, co tím celým vlastně chcete říct.

+1/0
6.10.2016 13:23

J50a93n 39K73o58s98t18k31a 9814187179516

Víte co, s vámi je to těžké. Zdá se, že se vám dělá rudo před očima, když někdo nevychvaluje železnice, ale věcně popisuje, že mu vyhovuje něco jiného.

Co kdybychom se dohodli na tom, že já vám nechám svoje sedadlo ve vlaku a sám budu jezdit po D1, protože mi to víc vyhovuje, i když je rozkopaná?

0/0
6.10.2016 13:29

O82l15d97ř11i83c87h 50J80a12n77e41č50e84k 8569796893141

Ano, ujasnili jsme si, že patříte k marginální skupině cestujících, jejichž začátek i cíl cesty leží v blízkosti dálnice a daleko od nádraží a navíc mohou pracovat i po (skoro) celou dobu řízení. Takže pro Vás je opravdu lepší jet autem.

Leč pro většinu cestujících je výhodnější jet vlakem, protože sezení ve vlaku dokáží využít účelněji (ať už si pod tím každý představí co chce), než sezení za volantem a přitom cestou na a z nádraží zabijí výrazně méně času než by zabili za volantem.

Jenže Vy se tváříte, jako kdyby na tom obdobně jako Vy byli skoro všichni a že je tak šílenost jezdit vlakem - já Vám říkám, že ne. Ano, pro Vás je nesmysl jet vlakem, pro mě (a troufám si tvrdit, že i většinu ostatních) je většinou nesmysl jet autem. Nic neplatí vždy paušálně pro všechny.

0/0
6.10.2016 13:47

O19l86d35ř98i76c97h 76J86a28n11e77č69e74k 8319186913531

To je Váš problém, že si neumíte koupit místenku. Víkendová špička je holt víkendová špička, to je přeci známá věc. Pokud si někdo není ochoten koupit místenku za 35Kč (nebo taky zadarmo) a přitom potřebuje jet zrovna railjetem, tak se nemůže divit.

Ve 14:40 jede z Brna souprava ÖBB (jeden z mála spojů) a tam holt v jídeláku i na českém území platí rakouské ceny.

Jen mě překvapuje, pokud ta maminka s sebou měla malé děcko, tak jí průvodčí nedokázala najít místo v dětském oddílu.

+3/0
6.10.2016 11:07
Foto

T79o68m13a35s 77C47a73b47a47k 8715615874889

nedokazala, neb byl 100% plny dalsich maminek a deti.

0/0
6.10.2016 11:15

O12l28d28ř26i72c30h 80J51a15n16e31č23e64k 8859716203371

o.k., pak nezbývá, než zopakovat 'její problém, že nemá místenku, když chce jet vlakem, o němž se dá předpokládat, že bude plný'. mimochodem u railjetů ÖBB lze doporučit jet 1. třídou, ta má dva vagony a tudíž nejspíš není tak plná. a u ČD to dnes tak moc nestojí.

+2/0
6.10.2016 11:29
Foto

T56o33m58a40s 76C21a86b78a41k 8485615614389

Plus jeste perlicka, v miste pro kocarky bylo tech kocarku PET (slovy PET) a mezi nima na schodech, co vedou ke dverim, byla dalsi maminka a ta sve mimino celou cestu kojila. Kdyz ji ovsem pruvodci rekla, at s ni jde dovnitr vozu, ze nekoho vyhodi, at muze v klidu.. to.., tak rekla ze ne, ze pry "to je dobry"..

0/0
6.10.2016 11:26
Foto

J35a24n 97V39a97l59a51l58í58k 6866209110736

Mají si koupit místenku když chtějí sedět.

+3/0
6.10.2016 11:25

J61a81n 22K22o61s11t37k20a 9244387399576

A všichni by ji dostali?

0/−1
6.10.2016 11:50

R35a17d41e47k 40J81a29n89a76t79a 9165246354872

Minimálně prvních X, kde X je počet míst ve vlaku. Ti další by se dozvěděli informaci, že je plno.

Taky je možnost dát to povinně místenkové. Někteří dopravci to tak dělají, přebtečné cestující tak přímo "vyhánějí". Ale mně přijde toto lepší - svobodnější pro cestujícího. Má možnost jet vždy, ovšem s rizikem, že bude stát, nezaklikne-li si místenku.

+3/0
6.10.2016 12:35

J22a67n 77K97o46s47t39k13a 9584147669286

Takže je to pořád o tom samém ... rozhodnout se, co mi vyhovuje. Být na daním místě dříve autem s rizikem možného zpoždění při dopravní komplikaci, nebo jet déle, ale dorazit načas (?) a možná si v ne příliš nacpaném vlaku budu moci sednout a projít si maily, nebo pracovat na počítači.

Pokud budu mít v obou případech smůlu, tak budu stát dlouho v koloně, nebo na jedné noze v uličce a doma padnu do postele, jako zbitý.

0/0
6.10.2016 13:24

M86a59r34t28i20n 85K68o81p72ř51i19v20a 2274140900218

Povinně místenkové tyto vlaky nejde dát z titulu, že je objednávaný státem a takové vlaky nesmí být povinně místenkové.

0/0
7.10.2016 16:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.