Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Energetické úspory z Bruselu zaplatíme všichni, varuje šéf ČEZ Beneš

Tlak Evropské unie na přísnější energetické úspory sice nezvýší ceny energií, ale náklady zaplatí všichni daňoví poplatníci. V rozhovoru pro MF DNES to uvedl šéf ČEZ Daniel Beneš. Navzdory nejasnému výsledku jednání s Bruselem se podle něj nesmí zastavit projekt na rozšíření Dukovan.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J47i62ř46í 83P67r17a47ž77á65k 9870862571732

Evropská komise to je Jourová a 27 jí obdobných. Tento "mozkový trust" vydává nesmyslná rozhodnutí, která škodí všem. Kdy už se lidé ve volbách (nebo jinak?) vzepřou těmto "nechytrým" diktátorům a zvolí si rozumné vůdce?

Úspory ano, ale tehdy, když zařízení dožije buď morálně nebo fyzicky. Nyní zase budeme podporovat německé větrníkové a solární šílenství.

+2/0
31.10.2016 8:10
Foto

I87m92r14i87c65h 45S74u93c63h16a87r16s78k31ý 8346893345871

trefa do černého ;-)R^

nejedná se totiž o nic jiného než s podporu Německých technologií a to jsou už zmiňované větráky a solární hnusy :-PEURv

+1/0
31.10.2016 17:38

R65o51b78e63r88t 70M52r92o85c89z33k28o29w54s65k51i 7208650799284

o5 se ptáme dřevorubců zda je třeba kácet? jakou odpověď asi můžem očekávat? ;-D;-D

není lepší se zeptat nějakého nezávislého odborníka? než postižené husy?

+4/0
31.10.2016 2:39

V58l27a61d35i52s98l39a95v 61B38u26r52y75š62e97k 1909312187394

posledně se dokonce ptali bazaristů. prý odborníků majitelů bazarů, jestli se vyplatí koupit nový auto a nebo jít do bazaru pro starý, hádejte, co radili?

+2/0
31.10.2016 8:37

M24i26r22e51k 87G14a40j86e67r 5601226799230

Je to socialismus s centralne rizenou ekonomikou jak vysity.

+3/−2
30.10.2016 21:53

V34l54a68d17i34s27l38a46v 71B22u96r34y61š17e74k 1529912667604

je, lidé svými voličskými preferencemi to tak chtějí

+1/0
31.10.2016 8:38

V88á56c50l13a41v 14Z19e47l47i67n52k37a 2102250463382

Poslední věta je naopak velmi přesná. Nikdo vám nepostaví větrnou turbínu, která bude dodávat za 50 nebo dokonce 40 Eur/MWh. Při výši investičních a provozních nákladů to prostě ekonomicky nevychází. A tak se dál vesele jede a pojede v garantovaných dotovaných cenách. Ona se potom nějaká politická cesta najde, jak jim přihrát peníze tak, aby ten ekonomický i technický nesmysl navenek vycházel jako výborné řešení.

+1/0
30.10.2016 20:03

V51á17c38l83a96v 90Z10e77l54i10n54k63a 2522330213242

To patřilo pod příspěvek pana Kocourka. Kdo programoval tyhle stránky boha jeho? Kdejaký vysokoškolák, který to dělá jako brigádu, by to dokázal vychytat lépe.

+2/0
30.10.2016 20:05

V68á54c28l34a76v 14Z65e74l29i17n90k98a 2142690693332

Tak teď jsem se v hněvu uklepl já. Šlo o příspěvek pana Veselého z 18:06.

0/0
30.10.2016 20:06

J45a70n 46V11e83s37e75l90ý 5644493352861

Měl byste se trochu dovzdělat. V USA jsou již zcela běžně uzavírány Power Purchase Agreementy (PPA) za cenu 20 USD/MWh, bez 30% daňového kreditu je to 28 USD/MWh.

https://www.greentechmedia.com/articles/read/7-Charts-That-Show-Wind-Power-is-Surging-in-the-US-and-Abroad

Obdobné ceny se už byly nasmlouvány ve spostě míst světa.

0/0
30.10.2016 21:27

V14á64c83l93a43v 40Z22e41l69i27n14k74a 2132720183772

Pardon, zapomenul jsem zdůraznit, že podobně jako pan Beneš mám na mysli Evropu resp. hlavně s námi sousedící Německo. Jestli amíci nějak zázračně stavějí větrné turbíny za poloviční náklady a navíc na místech, kde je dosahováno dvojnásobné využití než je běžné např. právě v Německu, tak jsou takové ceny dejme tomu možné. A navíc i za ty sebeúžasnější ceny stále neřešíte nejpalčivější problém obnovitelných zdrojů a tím je závislost jejich výkonu na ročním období a meteorologických podmínkách.

+1/0
30.10.2016 22:33

J83i19ř78í 49K39o84c39u16r62e74k 6235834265528

Jednu úsporu bych viděl: Výroba cca v místě spotřeby. Bohužel se Němci vydali opačnou cestou, ostatně jim nic jiného nezbylo, když se rozhodli vypnout jaderky.

Věc se má tak: Větrná elektrárna u pobřeží vyrobí 2x tolik energie jako větrná elekrárna v Bavorsku. Ty v Bavorsku mají poloviční koeficient využití. Náklady jsou +- podobné, i energetické. Tudíž: Stavba v Bavorsku by znamena cca 2x vyšší energetické nároky na jednotku dodaného výkonu. Plus stavba záložního zdroje kvůli nižší spolehlivosti dodávek a vyrovnávání výkyvů výkonu. Tohle všechno sežere víc energie nez dálkové vedení z moře přes půl Evropy.

Je tak úspornější stavět větrníky na moři a při pobřeží, než stavět zdroje v místě spotřeby. Jenže co čert nechtěl, deklarovali pravý opak. Výsledným obrazem je težká schizofrenie.

Brexit jednu věc řeší: Spojené Království nebude muset investovat do podmořského HVDC vedení, aby pomohlo Německu stabilizovat jejich přenosovou síť. Ale je docela možné, že kvůli OZE šílenství se (za nemalé peníze) bude pokládat kabel až do Irska. Nicméně, tohle je na "dobré cestě" ke modelu plánovaného hospodářství, RVHP2+. A jak víme, RVHP zkrachovala.

+2/0
30.10.2016 19:59

J43a21n 64V39e87s24e51l17ý 5144693392561

Poslední věta je dost ilustrativní. V reálu dostávají německé větrné elektrárny letos FiT 70 EUR/MWh jen na prvních 5 let, následně na 15 let za 50 EUR/MWh. Od příštího roku budou soutěžit v aukcích, očekává se cena okolo 40 EUR/MWh.

FV farmy už nabízejí cenu v aukcích. Poslední byly za průměrnou cenu 70 EUR/MWh, a to je cena uměle vyhnaná nahoru clem na čínské panely.

Nechtěl náhodou ČEZ za nové bloky v Temelíně 70 EUR/MWh? Dnes už by chtěl asi víc, stavby JE v EU a USA jsou názorné ukázky toho, že nikdo není schopen dodržet termíny a náklady. Přitom stavba FV elektrárny je takhle jednoduchá: https://www.youtube.com/watch?v=qw05UuGaPGM.

0/0
30.10.2016 18:06

J90a75r52o41m36i80r 64F67a23r80e39k 4562463747

A když nesvítí, přistavíme další. Vždyť je to tak jednoduché.

0/0
30.10.2016 18:51

P79e53t86r 80N64o97v57o52t73n70y 1621470431

A kolik dostávají fv v noci?

+1/0
30.10.2016 19:25

V30l62a41d12i73s79l10a37v 47B40u19r42y86š12e61k 1849292407344

největšímu výrobci elektřiny u nás se nelíbí úspory jeho produktu, kdo by to řekl, to je skoro jakoby se dodavateli vody nelíbilo, že se šetří vodou, je to jako by teplárna nabádala lidi, ať netopí, s tím strašením lidí to ale přehnal, náklady na úspory se prej asi budou platit ze státního rozpočtu, no to bych chtěl vidět jak a co se z toho rozpočtu bude platit, to spíš vypadá, že použil osvěčený trik, jak si obyčejné lidi naklonit na svoji stranu, když jde o prachy, tak jde všechno stranou

+2/−2
30.10.2016 17:16

P82e50t49r 71P62e26t87r 7742570430332

I chudák Roman a další dybovi poskoci?

0/0
30.10.2016 16:40

V78á70c72l42a30v 47V59a49n37ě81k 2663733518151

Co je špatného na úsporách energií bych chtěl vědět.

Podle toho co tady vidím tak čím víc se promaří tím líp?

+2/−2
30.10.2016 16:13

J56i71ř31í 21K54o89c88u50r32e23k 6595784235698

Třeba takto: Elektromotor pohánějící tramvaj má účinnost 99 %. Elektronická regulace jeho výkonu taky 99 %. Bez rekuperace se tedy dostáváte k účinnosti pohonu 98+. Fyzika vám dovolí ještě změnit kinetickou energii zpět na elektirckou při beždění. Takto můžete ušetřit cca 30-40 % energie. Vtip je v tom, že tuhle věc umí skoro všechny travamje v ČR, včetně těch, co na to nevypadjí.

Když se pohybujete v účinnosti využití energie 80-90 % tak prostor pro úspory způsobem "využít lépe" skončil.

Takže jediný prostor pro úspory je použít méně. Jenže fyzika jaksi nedovolí odhlasovat, že E = 1/3 mv^2. Buď můžte jezdit pomaleji (a pro tentýž interval nasadit více vozidel, super, žejo?) nebo pořídit nozidla nová, o 30 % lehčí. Což znamená vyhodit do šrotu fuknční vozidla před komcem jejich životnsoti. A vozidlo o 30 % lehčí bude zcela jistě mnohem dražší. Takže jste ušetřil za elektřinu při provozu ... ale ušetřil jste za elekřinu při výrobě?

Další věc je ohřev vody. Fyzika vám řekne 4,2 kJ/kg/K. Můžete ohřát míň vody nebo ji ohřívat méně. Třeba z 10 °C na 60 °C snížit teplotu boileru na 45 °C. Legionela na sebe nenechá dlouho čekat. Můžete to dohnat chemií...

No a nebo to můžete udělat tak, že zakážete veškeré kulturní akce s odběrem nad 3 kW, což stačí na ozvučení a osvětlění klubu pro 200 lidí. A nebo jeden chlaďák na pivo. Sorry. Samozřejmě s výjimkou na akce pořádané městem.

A pak jedete vlakem po nasvíceném viaduktu v polích. To je akce EU, propagace stavby postavené z fondů. 4-5kW osvětlení jede každou noc. Vy, jako cestující ve vlaku, z toho máte prd, jelikož most je pod podlahou vagonu a ikdyby byla průhledná, tak most je nasvícený zdola.

A osvětlení veřejných budov - září do tmy, jelikož podle norem EU musí být zastávka nasvícená jako čítárna. Ech, v době podsvícených displejů informačních tabulí.

+10/0
30.10.2016 16:47

V48á57c90l34a79v 13V17a40n71ě23k 2683403468681

Hodně slov na to říci, že to nejde.

Evidentně to jde, možná ne všude, ale jde to.

+2/−3
30.10.2016 17:20

J89i96ř11í 83K74o29c56u69r26e52k 6455884425888

Zkuste říct pár slov: Kde to jde.

Protože s každým krokem, kde to šlo, ubývá možností, kde by to šlo.

+1/0
30.10.2016 18:14

J30i50ř29í 70K67o46c79u87r34e75k 6495714115488

Mimochem, kdybyste to četl celé, viděl byste 2 návrhy "kde by to šlo".

+1/0
30.10.2016 18:15

P40e59t96r 84H58a51l80í41k 3267582943489

ale ne o 30%. Pak je to již nesmyslně drahé. Stejně jako EU jelita ženou normu emisí aut mino možnosti fyziky.

Citace z Jistě pane ministře: Šetřit se bude, až do bezvědomí (v podání EU až do likvidace evropského průmyslu a konkurenceschopnosti )

0/0
30.10.2016 18:45

J49a91n 86V73e81s43e24l73ý 5514503722491

U tramvají lze snížit aerodynamický odpor, udělat lehčí konstrukci, aby vozila víc lidí a míň plechu, a hlavně se postarat, aby jí jezdilo více lidí, už teď jsou tramvaje na přepravu jednoho člověka 10x energeticky efektivnější než osobní auta. Fyzika je Váš přítel, jen s ní musíte umět jednat.

Do sprchy si můžete koupit za pár stovek lepší sprchovou hlavici a ušetříte polovinu vody na sprchování = polovinu energie na ohřev.

+1/−3
30.10.2016 18:15

J69a78r32o20m18i76r 17F35a57r54e30k 4852923487

Snižovat aerodynamický odpor u vozidla, které se pohybuje v rozsahu rychlostí 0 - 60km/h je téměř k ničemu. Lehčí konstrukce, to už je něco jiného.

0/0
30.10.2016 18:50

J13i83ř46í 48K18o13c22u72r97e39k 6955464115678

Udělat lehčí konstrukci, to jsem tam napsal. Jenže ta konstrukce taky musí splnit bezpečnostní požadavky, které jsou, světe div se, přísnější než před 40 lety.

Aerodynamický odpor, u tramvaje? No více úspor přinese mírná zima, kdy se bude méně topit. A tato úspora ten aerodynamický odpor násobně přebije. Mimochodem, pro snížení valivého odporu se umísťují maznice okolků před obloukem a koleje se brousí, aby byly hladší. Jinak design VarioLF i 13T/14T je aerodynamicky optimální. Tahat tramvaj do aerodynamického tunelu jako se to dělalo s AGV (v něm strávili hodně času) bude spíš kontraproduktivní.

Tu sprchovou hlavici za pár stovek už mám, jak dále? Koupit Hans-Gröhe za 5.000 kč, abych ušetřil dalších něco teplé vody?

---

Víte, víc ušetřím, když si vyholím hlavu. Že bychom v rámci šetření vodou nařídili vyholené hlavy? A pak zase chvíli bojovali proti fašismu, protože holá hlava = nácek, fašista, xenofob. Ne nikoliv, nařizování vyholených hlav z důvodů úspor vody by ekofašismus byl v celé nahotě.

+1/0
30.10.2016 19:43

V38á86c74l88a18v 34Z45e87l72i58n30k17a 2802860223912

No, tak zrovna Vy jste s fyzikou zřejmě ve válečném stavu soudě podle toho blábolu o ladění aerodynamiky u vozidla, které se v průměru pohybuje rychlostí kolem 30km/h.

0/0
30.10.2016 20:10

P46e66t87r 87N94o21v89o14t12n63y 1451570151

Snižovat u vozidla pohybující se rychlostí do 50 km/h aerodynamicky odpor. Fyzika není vas pritel. :-)

0/0
30.10.2016 21:06

M34i80r22e40k 15G67a28j67e55r 5951846239660

Ocekavam narizeni z EU, ze tramvaj nesmi odet ze zastavky, dokud nebudou obsazena vsechna mista k sezeni a stani.

+1/0
30.10.2016 21:59

M94i72r89o87s95l40a84v 84R47ů58ž78i23č78k43a 2757838835167

Tyto zlodeje vypraskat z EU k lopate,aby nemohli skodit.

0/0
30.10.2016 16:04

V69a10c40l66a34v 49V93a50v80r54a 3727774215907

To je doba než se to autoritativní EU rozsype. Jen by mě zajímalo jak to dělá Amerika že je elektřina za hubičku, lidé svítí klasickými žárovkami, a o Vánocích svété celá města miliony žároviček do nocí.. elektrárny se šmahem předělávají na plyn (všeho druhu i břidlicový) zamořuje se ovzduší čím dál méně zatímco zbytek světa v čele s Evropou podepisují jakési patetické smlouvy v Kjótó..a vymýšlejí se odpustky a podvádí se dál.

+6/−2
30.10.2016 14:39

V13á80c53l94a41v 22V75a49n26ě30k 2483423638601

Když už jste u toho autoritativního principu, mohl byste nám vysvětlit jak se to dělá v Kalifornii, která je v tomhle vedoucím státem v USA?

Jednoduše tam věci zakážou a je to, není to tak?

0/0
30.10.2016 16:11
Foto

P91e87t84r 91D70v22o77ř52á66k 4638161647477

"Nechci slevu zadarmo" . . . a já si naivně myslel, že je to možné jen v humorné povídce od Šimka ;-D 8-o

+6/0
30.10.2016 13:46

V11á88c14l40a74v 79Z66e32l75i61n31k87a 2522930933592

V Bruseli je možné všechno. Jenže to není k smíchu, ale spíše k pláči. Za chvíli budeme i na tu RVHP vzpomínat jako na efektivní a výkonný hospodářký celek.

+4/−1
30.10.2016 13:50

L24u46b84o16m40í89r 88B65a86b85i49s78z 1347372862414

Dovolím si pár poznámek. Nejsem bůhvíjakým zastáncem EU, ale je zapotřebí si uvědomit, že věta - dopad na čez - budeme vyrábět méně od p. Beneše znamená, že přijde o zisk a čez je jen polostátní společnost, tudíž celý článek má nádech lobbismu. Dále je zapotřebí si říci, že 27% schválily jednotlivé státy, tudíž to není o EU, ale o nás...... EU resp. dané státy - všechny, které jsou v EU - neříká jak udělat úspory, ale že cíl je takový a takový... patříme mezi nejvíce průmyslové země EU a atomovky nikdo nehodlá zavírat.. P. Beneš je totálně nedůvěryhodný ředitel čezu, který podporuje tu či onu stranu podle toho kde mu kápne více, čez je vyšetřován pro soláry, jako další filuti... debatovat nad tím, že EU je špatná pod článkem, kde se prezentuje tento člověk mi přijde spíše jako naskakovat na vějičku, kterou tento pán opět využije k nějakému nátlaku a nejde mu ani o vaše ani o mé dobro.. jde mu zase jen o prachy, tak jak to dokazuje čez pod jeho vedením a jeho hodně hodně šedé aktivity, viz p. Roman a spol... :-/

+3/−3
30.10.2016 13:36

V35a56c37l48a36v 25V18a67v82r92a 3697224325707

nesmysl, vemte to rukou vy!

To není o tom kolik mu kápne letos a kolik příští rok. ON MÁ SVÉ JISTÉ A JISTĚ NEMALÉ. Každému podle zásluh. Že si z ČEZ udělal stát "úschovnu odpadlých politiků není vina Čezu ale státu. Kam s nima když na hnoji nechtějí ti Topolánkové a spol s rodinama sedět?

ČEZ by měl být 100% soukromý podnik a byl by neporovnatelně efektivnější.

+1/0
30.10.2016 14:43

V82a68c83l58a17v 49V68a79v41r70a 3987254735867

o prachy jde snad každému. Jeho znalosti a aktivity jsou ohodnoceny jistě dobře. Závist je ovšem v Čechách na prvním místě. To časem ty další generace přejde. U mě mají schopní lidé vždycky plus.

0/0
30.10.2016 14:45

V93á27c52l50a34v 44V55a27n47ě65k 2213863308761

Roční prémie 600 milionů korun?

Ve státě kde se vydělává 20 tisíc za měsíc?

To už asi přesahuje meze závisti nebo ne?

+1/0
30.10.2016 16:15

J47a57r95m29i53l63a 25C66h19y50t77r78á 3914659769

Jste chtěl asi napsat "všehoschopní", pak tomu rozumím:-P

0/0
30.10.2016 16:33

J95a76r37d10a 44S80o88k75o26l 1716978351361

Jak chcete v takovém rozsahu šetřit elektřinu když se na ni všechno předělává? topení auta klimatizace výrobní haly bez oken roboti atd. Dříve co šlo jednoduše dnes na to je dvakrát více lidí a to vše spotřebu elektřinu.

+2/0
30.10.2016 13:21

M51a46r91t94i61n 47K13u92d22r12n94a 3309326779600

Je to podobne, jako snaha europoslancu zvysit ucinnost rychlovarnych konvic, snizenim jejich prikonu, pritom jejich ucinnost je kolem 95%, jake asi budou naklady pro zvyseni ucinnosti na 97%?

+5/0
30.10.2016 13:14

P43a10v55e64l 63C60h69a69m43r58á30d 4427660689305

To co se odehrává na západě, je civilizační pokrok, ti kteří oslavují Ruské sousedy a jejich 100 let staré myšlení, nenechají pro své děti obyvatelnou planetu. Škoda, že není nějaká EU televize, která by to těm hloupějším vysvětlila, po pravdě a s důvody. Rusko se nechce vzdát závislosti na ropě, plynu a jiných nerostných surovin, které do teď dominovaly. Je to také odpověď na veškeré problémy na světě, máme tady státy, které chtějí jít kupředu a začít s něčím novým a pak tady jsou velmoci, které budou dělat vše proto, aby se nic nezměnilo. Do roku 2050 chce západ 50% elektromobilů, tolik elektřiny můžeme vyrobit jen na prosluněných rovinách dálného východu výměnou za ropu, kdo znepříjemňuje pokroku a štve Evropu proti sobě jej jasné. Pokud si na východě obhájíme vliv, nebude migrace, bude levná elektřina a nebudeme potřebovat Rusko.

+1/−10
30.10.2016 12:38

P12e80t65r 88N39o67v13o85t83n39y 1281720121

Lidi, neberte drogy.

+7/−1
30.10.2016 12:44

P64a35v14e23l 58C20h25a82m70r51á70d 4727890759315

Je to na Vás moc složité že? Tak se omlouvám.

+1/−2
30.10.2016 12:45

P61e13t27r 69N36o53v81o91t48n65y 1871300741

Složité ne. Je to nesmysl.

+6/−1
30.10.2016 12:50

P80a33v42e96l 67C78h33a25m28r18á57d 4157290209235

Vyvraťte to souvislými věty.

+1/−2
30.10.2016 12:51

P28e65t76r 37N63o31v36o11t13n74y 1201520211

Třeba jak budeme vyrábět elektřinu na proslunenych planich východu. :-D A 50 % elektromobilů. :-)

+4/−1
30.10.2016 12:52

M51i68r63o97s68l15a58v 96B41i92l92k67a 3790135530257

máte predstavu, koľko energie dopadne na 1m2 za rok v ČR ? Ak nie, tak ma udivuje vaša trúfalosť.

0/0
30.10.2016 13:47

J35i21ř22í 44K41o39c27u28r57e10k 6485564985608

Mno něco plochy spotřebujeme na zemědělstí, něco plochy na les (asi 33), něco plochy na vodní haldinu, něco plochy na CHKO.

A pak si účinnost fotovoltaiky pronásobíme koeficientem využitelnosti. Ten je asi 12 % (slovy: dvanáct procent) a bude už jen klesat, jelikož nejvhodnější místa jsou již zabraná. Ten koeficient je stanoven reálným měřením, nedá se odhlasovat jiný.

Když si uvědomíme, že nejvíce energie máme k dispozici ve dne v létě, ale nejvíce energie spotřebujeme za tmy v zimě, tak nám asi velice rychle dojde, že tu energii z léta musíme nějak uložt.

Při znalostech fyziky si můžete spočítat, kolik energie by bylo potřeba na vychýlení Zemské osy, aby byla kolmá k rovině oběhu Slunce. Nechtěli jste ale zabránit změně klimatu? Zrušení léta a zimy by k tomu vedlo nepochybně.

0/0
30.10.2016 17:10

J55a24n 76N48o45v49o61t39n18ý 3164750405519

Co je to ten "vět"? :-)

Nechtěl jste napsat třeba větry? :-)

0/0
30.10.2016 12:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.