Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Státní půjčovna vlaků bude skromnější. Naplní ji soupravy za osm miliard

Velkolepé plány na evropské dotace přesahující 15 miliard korun na nákupy nových vlaků dostaly reálnější a skromnější kontury. Ministerstvo dopravy počítá, že z evropských peněz nakoupí stát a kraje vlaky jen za 300 milionů eur, tedy asi osm miliard korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O60l33d55ř83i95c64h 95J47a21n14e92č37e81k 8249436163131

Ten argument, proč z půjčovny vypadly diesly, nějak nechápu. Rv

"Z plánu naopak zcela vypadly dotace na pořízení dieselových souprav, například pro rychlíky Liberec–Pardubice či Liberec – Ústí nad Labem. Důvodem je stanovisko Evropské komise, podle níž lze dotovat nové vlaky pouze na tratích, které byly modernizovány a kde proběhla veřejná soutěž na provozovatele."

Dál v článku se píše, že se tyto tratě brzy soutěžit budou. A trať Liberec - Pardubice byla v posledních letech rozkopána a překopána opravdu důkladně. To se jako modernizace nepočítá? 8-o

Stav na téhle trati je fakt tristní. Z Pardubic to do Liberce trvá stejně dlouho jako do Vídně. Kvalitu snad ani nelze komentovat.

0/0
3.11.2016 16:35

J95i60ř77í 11N41o80v43o78t77n29ý 2348812795957

Všechno tratě Praha-XY. Neměly by jít dotace do nejzaostalejších regionů? To teda jako nic proti Pražákům, ovšem jen Praha a Středočeský kraj dohromady překračují v HDP 75% průměru EU, tudíž není nárok na dotaci ze strukturálních fondů EU.

+1/0
2.11.2016 13:15

J62a92n 96Č32e76k95a81l 7129665964744

A kam myslíte, že jdou teď? Nemluvě o tom, že jde o spojení Prahy s právě těmi regiony, čili o možnost jejich ekonomického růstu. Nebo snad vlaky z/do prahy jezdí jen Pražáci?

+2/−1
2.11.2016 15:40

M52i49c47h25a53l 64N88ě12m80e77c 3447625947293

Přesně tak - budou těmi vlaky jezdit spíš Pražáci do Ústí nebo Klatov, nebo opačně (lidi z regionů do práce do Prahy)?

+1/0
2.11.2016 17:19

M52i21c14h28a45l 70P64a41s18t40o43r83e91k 4654190318928

Na diskusích k ČD je zajímavé to, že 99% diskutujících tomu naprosto nerozumí a vůbec netuší jak železnice funguje. Většina z nich někdy slyšela, že nebýt Jančury tak jezdíme ještě koněspřežkou a parními vlaky a to, že na kvalitu a stav naší železnice má vliv spousta faktorů o kterých nemají ani ponětí je vůbec nezajímá. Bohužel trend je jasný, chodit tlachat na diskuse a přitom o tom vědět kulové.

+4/0
2.11.2016 11:41

M92i79r35e87k 40Z94á63v33o64d45n79ý 7982277270408

Docela vtipné od Vás, který neřekl jediný argument. Pouze dehonestovat své oponenty tím, že jim vnucuje něco o koněspřežkách, které nikdy neřekli. Ano, trend je jasný. A také byl jasný od příchodu Jančury na koleje. Množství, které se stihlo zmodernizovat za 20 let se nyní stihlo za 5 let.

+1/0
2.11.2016 12:09

O12l13d34ř83i76c82h 31J36a20n21e41č17e80k 8689716323911

Vy toho koukám o problematice taky víte hodně - např. o finančních možnostech ČD cca. před rokem 2005 a po něm.

0/0
3.11.2016 16:38

V58l83a50d81i69m40í21r 25Z49a93u80š35k84a 5421892227133

A také je v těch diskusích spousta zaměstnanců ČD, kterým je jasné, že ČD je nejlepší a nejefektivnější firmou na světě, žádné další zlepšení řízení, služeb nebo hospodaření není možné a vůbec celé řízení železniční dopravy je tak složité, že lidi můžou být rádi, že se vůbec vezou. Ukázkový proklientský přístup.

Proč by nějakého zákzníky měly zajímat potíže se kterými se potýkáte? Když si zaplatíte hotel, chcete dobré jídlo, hezký pokoj a čisté prádlo, ne poslouchat žalozpěvy majitelky jak obtížně se ji podniká.

+1/0
2.11.2016 12:15

J81i88ř41í 35N53o19v71o53t24n76ý 2988872825647

Typická ukázka snůšky nesmyslů je tedy Váš příspěvekRv

+1/0
2.11.2016 13:08

A91l22a86n 49Ř43e75p57k41a 4715226

Vlaky si má zajistit dopravce. Tečka. I když na druhou stranu někdo ty vlaky bude muset spravovat, někde musí spinkat když nebudou ve službě a to zas je šance na příjem pro současné depa ČD, kde na to jsou prostory, zaměstnanci a stát nemusí podporovat nějakého soukromníka v tomhle..

+2/−3
2.11.2016 8:58

J67a37n 88Č50e10k35a78l 7509935764854

Zatímco soukromé opravny na českém území zaměstnance a prostory nemají? :-)

0/0
2.11.2016 9:05

R82i89c66h14a73r78d 38T54r63e21f37i65l 4381875229960

Tak takové vybavení a prostory jako ČD rozhodně ne.

+2/0
2.11.2016 9:36

J91a56n 46Č54e49k26a29l 7669265304314

A co komu brání zadat opravy dílnám ČD, když tedy, dle Vašich slov, tu jiné možnosti oprav nejsou? To myslíte, že to budou soukromí dopravci vozit opravovat někam do Rakouska?

0/0
2.11.2016 15:41

P52e88t96r 58P93e16t78r 6183312298453

Tak on si ten dopravce klidně vlaky zajistí ale pak stát nemůže dělat soutěže na pět let a nesmí je vyhlašovat dva roky před vyjetím.

Uvědomte si, že půjčovna vlaků není způsob, jak pomoci soukromým dopravcům ale způsob jak zajistit, aby šílené státní podmínky splnit i někdo jiný jak ČD. A i ty by pro splnění podmínek na nové vlaky měly obrovský problém. Protože během dvou let prostě nejde vysoutěžit, sehnat peníze, objednat a ještě aby stihl výrobce dodat. to není jak jít pro housky do krámu

+2/0
2.11.2016 11:13

V68l96a28d86i18m10í40r 70Z59a61u86š37k86a 5921572317453

Navíc jde o způsob jak využít dotace z EÚ- protože tam by přidělení dotací jednomu konkrétnímu dopravci chápali jako neoprávněnou státní podporu, zatímco půjčovna dostupná všem dopravcům konkurenci neomezuje.

0/0
2.11.2016 11:18

M66i70r98e87k 53Z56á85v64o65d62n42ý 7592597790898

Mimochodem... sice to není zásluha státu, ale další vlaštovka bude od prosince na trase Praha - Brno, na které vyrazí 3 páry spojů společnosti RegioJet :o)

+2/−5
2.11.2016 8:46

R76o55m87a48n 36P62o17l29á35č54e69k 5696649605

Vlaštovka? RJ má něco lepšího než je Railjet?

+8/−1
2.11.2016 8:52

M20i64r46e83k 43Z51á60v29o56d25n49ý 7422317520468

Nemá, ale když tam bude konkurence a bude i nadále prohánět ČD, bude to jen dobře :)

0/−2
2.11.2016 8:53

A97n21t10o80n95í59n 40P15o18l94i82c58k51ý 9730422821867

Ne, ale bez RJ by stále jezdily staré koženkáče.

0/−4
2.11.2016 9:35

M30i13r54e97k 95Z74á26v38o39d56n98ý 7722977920408

To sice na této trase ne, na druhou stranu pravděpodobně ani v Railjetu...

0/0
2.11.2016 9:50

K64a81r37e42l 69Ř87e68h11á79č58e37k 9872590921192

Dnes tam regiojet nejezdí a koženku nepotkáte. Jezdí tam jedny z nejmodernější vlaků v Evropě a za cenu kolem 200,- Je vidět, že i bez regiojetu to jde. To jen pan Jančura se nám snaží namluvit, že je zachránce české železnice.

+2/0
2.11.2016 10:28

M55i23r41e62k 22Z27á96v48o11d45n83ý 7522667120408

Jenže kdyby se ČD nebály právě vstupu RJ na tuto trasu, nikdy by RailJet nekoupily. Vzpomeňme třeba na eskapádu ohledně ojetých vozů Bimz, které po dlouhém váhání ČD odmítly. A nyní nakupují ojeté Bmz jako divé.

0/−1
2.11.2016 12:11

O42l20d12ř51i92c68h 45J10a23n98e61č12e73k 8489676863651

Jo, Vy o tom víte opravdu hodně. ČD k nákupu railjetů dokopaly ÖBB. Mimochodem nevšiml jsem si, že by ČD někde zlepšovaly ze své vůle služby 'preventivně, z obav konkurence na nějakou trasu'. Vždy reagovaly až po vstupu.

0/0
3.11.2016 16:41

M44i29r11e84k 40Z45á79v22o66d42n35ý 7962847440118

Ťok je sice neschopnost sama o sobě, na druhou stranu je třeba podpořit obnovu vozového parku. Kdyby záleželo na ČD, tak by na méně lukrativních trasách jezdily s vozy ze 70. let ještě alespoň 20 let. Bohužel uvolňování monopolního postavení na železnici jde velmi ztuha :/

+2/−6
2.11.2016 8:42

J97a48n 26J27e85m17e98l50k20a 1235280

Myslím, že ne, kdyby jim někdo dal adekvátní peníze tak to obnoví. Ale když někdo neplatí tak těžko. 70 léta. Jinými slovy v 89 bylo stáří těchto vozů "krásných" 20 let. Ale dalších 28 roků s tím nikdo nic neudělal.

+1/−1
2.11.2016 8:47

M62i60r25e33k 98Z43á58v28o17d47n11ý 7552127730318

Tak ono stačí, aby se vytáhly soutěže a ony se peníze hned najdou. Však to vidíme :)

+1/−3
2.11.2016 8:55

J39a35n 35J19e12m37e64l60k14a 1345320

Ty peníze se rozhodně zázračně nenajdou..

+1/0
2.11.2016 8:56

M49i11r57e45k 78Z89á70v21o82d29n96ý 7432437910488

Ale ano, najdou. Podívejme se, jaké bylo tempo modernizace vozového parku před nástupem konkurence a před tím, než se zvažovalo vypsání veřejných soutěžích a po něm. Co se vlastně od pádu socialismu u ČD změnilo za 20 let? Pendolina, několik kusů Bmz a Ampz, modernizace Bee/Bpee a Změna sedaček v Amee->Bmee. A abych nezapoměněl, CityElefant. Přečalounění sedaček B nepočítám. Stejně tak rachotiny Regionova. A kolik toho zvládly ČD za posledních 5 let. Člověk by ani neřekl, že to je ta stejná firma.

+3/−3
2.11.2016 8:59

J66a36n 62J95e92m23e53l63k77a 1725240

Ano, ale je to politický problém.. financí.. Proto se asi volily low cost opravy.

+1/0
2.11.2016 9:05

M11i21r90e97k 10Z20á97v76o93d56n69ý 7712687200848

Podívejte, já to vidím tak, že dříve monopol nic nenutí hospodařit s co nejlepším poměrěm cena/výkon. Díky tomu, že přišla konkurenci, museli začít hospodařit efektivněji, jinak by konkurovat nemohli. A to je podle mě dobře. Nikdy jsem neměl RJ rád (hlavně kvůli Jančurovi), ale cokoliv trochu prožene zkostnatělé ČD, bude jen dobře. Je mi jedno, čím pojedu. Jde mi jen o to, aby to zastavovalo, kde potřebuju a mělo to co nejlepší kvalitu. A minimálně to druhé začínám sám pociťovat (i když na naší trase Šumperk - Brno odkládá ČD ten největší odpad, alespoň se to dá objet přes Českou Třebovou).

+1/0
2.11.2016 9:11

M89i90r11e42k 91Z91á27v63o69d38n96ý 7172417180958

čím -> kým :)

0/0
2.11.2016 9:12

J46a78n 71J63e88m59e30l84k29a 1855440

Tak určitě konkurence vždy pomáhá zlepšovat služby. Je pravdou, že nyní ČD dělá modernizace lépe. Na druhou stranu. Na vlaku, který jezdí tam a zpět není co moc vymyslet. Strojvůdce, úklid, průvodčí. Ať tam bude jezdit kdokoliv. Zejména na regionální a příměstské úrovní.

Tam kde mají čd elephanty, fungují dobře. To že jezdí málem 50 let staré vagóny, po zastaralé 50 let staré infrastruktuře je se nezlobte jen politický problém. Je tam politická dozorčí rada, chybí transparentnost a protikorupční opatření. A jsou země kde tento systém normálně kvalitně funguje. Švýcarsko, Rakousko, Severní Irsko.. Například kraje nechtějí platit víc.. ČD opravovaly na svůj dluh od 2008 za Žaludy. A myslím, že stačilo použít EU dotace ne na soukromé welness.. Peníze jsou.. Mi není jedno kdo bude jezdit, pokud to bude znamenat záminku pro konec TR10 a deregulaci cen.

0/0
3.11.2016 14:37

K65a97r90e96l 63Ř93e84h17á33č61e61k 9452800321832

Jenomže jeden CityElefant je za 250 000 000. Jezdí jich přes sedmdesát. Až když se nakoupili, mohlo se nakupovat dál. Bohužel náš stát není tak bohatý, aby mohl kupovat třeba 30 nových souprav ročně. Prostě jde jen všechno postupně a konkurence v tomhle nemá zase tak velikánský vliv, jak si někdo myslí.

+2/−1
2.11.2016 10:31

I56v31a68n 12H12o65l67a96s 5207897988147

Ale má, protože bez nich by se nenakupovalo ani tím tempem, jakým se nakupuje nyní. Investice (vydávání peněz) jsou vždy otázkou priorit, a pokud není konkurenční prostředí (a to nejen mezi železničními dopravci, ale i mezi jednotlivými druhy dopravy), tak je objektivně jako důležitější vyhodnoceno něco jiného.

0/0
2.11.2016 10:53

M31i34r68e16k 80Z55á56v35o28d72n72ý 7732137310348

Naopak, přesně o tom to je. ČD byla dojnou krávou Škody Plzeň. Ta si určovala cenu a ČD ji vždy akcepotovaly. Nebyl důvod, aby se chovaly jinak. Nyní právě z důvodu konkurenceschopnosti nemůže dojit Škodu, že za hodně peněz bude málo muziky. Už se musí začít chovat tržně a tím ušetří.

0/0
2.11.2016 12:04

J83a43n 83J43e90m41e15l12k98a 1255270

Ale to jsme u politické kultury, zákonů... A na druhou stranu je to prostě zaměstnanost (Plzeň, Šumperk, Ostrava) a vývoj.

0/0
3.11.2016 14:42

M83i78c97h10a80l 16P63a88s63t81o64r55e80k 4894330958648

Jste úplně mimo. Komentujete něco čemu vůbec nerozumíte. Dál je zbytečné se k vám a k tomu co píšete vyjadřovat.

0/0
2.11.2016 11:33

M83i58r94e98k 79Z41á82v63o35d56n18ý 7722257320698

No podle toho, že mám na železnici poměrně přehled a vím, kdy proběhly jaké rekonstrukce a za jakých podmínek a jelikož Vy jste napsal jediný dehonestující komentář, dovolil bych si tvrdit, že o tom vím klidně i tisíckrát více než Vy :) A s někým takovým skutečně nemá smysl diskutovat :)

0/0
2.11.2016 12:06

P90e63t71r 77P37e28t90r 6653192238673

ano, ČD mají taky obrovský dluh a vlaky byly částečně nakupovány z fondů EU. To opravdu není "peníze se našly"

0/0
2.11.2016 11:15

M51i29r86e13k 53Z66á44v50o27d50n29ý 7272137460248

Dobrá připomínka .... a já jen připomenu, že obrovské dluhy měly ČD (a stát to pěkně sanoval) i v dřívějších dobách, kdy modernizace probíhala ... no spíše neprobíhala :)

0/−1
2.11.2016 12:07

O46l54d59ř55i26c47h 59J94a64n26e28č55e68k 8469916913841

No to právě že ne. ČD nějakých 15 let po revoluci vůbec nebyly schopny modernizovat, protože měly permanentně prázdnou pokladnu, prostě jen pálily provozní peníze, které jim stát jako kompenzaci ztrát posílal. Dluhy (dlouhodobé) žádné neměly, protože neměly žádnou možnost si někde půjčit - když jezdíte podle zvykového práva a nikdo Vám není schopen garantovat, jestli o Vás za rok ještě bude stát, tak Vám logicky nikdo úvěr nedá. To bylo možné až když ČD dostaly od státu dlouhodobé smlouvy na provoz - pak se teprve mohly zadlužit a nakoupit nové vlaky!

Pokud mladý člověk bude pracovat jen na krátkodobé smlouvy na dobu určitou, tak bude muset žít v nájmu nebo v horším případě na ubytovně, na vlastní bydlení se nikdy nezmůže, protože mu na něj nikdo nepůjčí. Teprve až když bude mít smlouvu na dobu určitou a tedy věřitel slušné záruky, že ten člověk bude schopen dlouhodobě splácet!

0/0
3.11.2016 16:50

D84a22n89i63e75l 31K12o51p37e74c14k28ý 6705454674409

Tenhle projekt smrdí už od hlavy. Je to další případ, jak uměle proinvestovat peníze z EU a vytvořit další zbytečné úřady. Jaký má půjčovna smysl, když regionální zakázky jsou vysoutěženy (zcela správně) na několik let dopřed a nevidím zde zkrátka moc rozdíl mezi přerozdělením dotací mezi dopravci a vytvoření půjčovny. Dopravci navíc mají zázemí, servis, jak to bude řešit stát? Bude za několik miliard budovat další úseky? Můj názor je ten, že půjčovna se podepíše na životnosti, kvalitě servisu a v neposlední řadě bude daňové poplatníky stát miliardy za provoz dalšího aparátu. :-/[>-]

+7/0
2.11.2016 8:41

P22e80t46r 16P62e96t29r 6903342328863

regionální zakázky jsou vyhlašovány většinou 2 roky před, což je opravdu ale opravdu hodně málo. Ostatně proto dodnes nemáme na rychlíkách nikoho jiného jak ČD, protože soukromníci za ty dva roky nemají šanci stihnout sehnat peníze na nové vlaky a objednat je tak, aby došly do začátku platnosti jejich "štace"

0/0
2.11.2016 11:17

P35e20t75r 13N35o58v43o42t89n55y 1591690321

EET z Balkánu a půjčovnu vlaků snad z vlastní hlavy, takovou debilitu nikde na světě nemají.

+2/−1
2.11.2016 8:03

I56v14a87n 72H55o75l92a79s 5597247558647

Půjčovnu vlaků samozřejmě mají leckde - záleží ovšem na tom, jak jsou nastaveny konkrétní podmínky.

0/0
2.11.2016 9:40

M55a84r32t86i92n 97Š39t52r44o76s 4409617710788

Moc se mi to nezdá, raději bych to investoval do lepších tratí.

0/0
2.11.2016 8:01

K69a36r13e77l 83Ř61e21h23á59č58e19k 9562450571392

Nejlepší je asi kompromis půl na půl. K čemu budou nové tratě pro staré soupravy a obráceně.

0/0
2.11.2016 10:32

J16a75n 94J29e48m78e72l21k54a 1965570

Jsem strašně zvědav, jestli půjčovny budou v Polsku, kde například nedávno koupily nové Flirty na PKP ze 70% dotací. Maďarsku a pod. Nebo z nás dělá někdo blb..

Jestli z půjčovny bude muset dopravce platit tržní nájemné, tak je to vlastně normální komerční leasingovka, která se beztak projeví v jízdném. ČD pro zákazníka je jistota cen a síťovosti. Záloh. Možnosti výměn a oběhů souprav (což u nákupu ucelených souprav je víc než vhodné).

Podle mě je třeba přikupovat Elephanty pro Prahu - jdou párovat, jsou efektivní. Už nyní jezdí plné. Počet cestujících roste, Než se něco koupí budou 2 roky. Ať to nedopadne to jak Bratislava - Komárno..

Pochopil bych nová vozidla pro Pardubice LIberec - část trati modernizovaná na 160/120. Vozy pro rychlíky. Co bych rozhodně nepochopil je jinde na banánové infrastruktuře výměna 842/843 z roku 97! To nejmladší.

Doufám, že se Ťokovi nepovede udělat soutěž Ostrava Krnov Olomouc, protože tam zrovna rychlíky Českých drah s 843 fungují dobře. Že tu zase nebudem zrovna my za 1. pokusné privatizační ovce. Navíc zrušily rychlíky Ostrava Olomouc, tedy se musí přestupovat v Krnově. Tím by si cestující v hlavním směru musel kupovat 2 předražené jízdenky. Podle českého pravidla oprav a zprivatizuj to bude muset posunout. Oprava se protahuje, navíc se prý bude dělat na 2krát. A soukromého dopravce určitě nenechá jezdit výluky.. Ještě by mu musel zaplatit. Třeba ušlý zisk.

Co nepochopím, proč se za ty EU peníze nepořídí v 21st. na jednokolejných tratích vlakový zabezpečovač. Švýcarsko bude mít do roku 2018 tuším pokrytou sít ETCS. Rakousko taky. My 2050. (do 2050 bez zabezpečovače?). I kdyby to bylo něco jednoduššího.

Proč se ty peníze nepoužijou a nepoužily na tratě, které lze modernizovat v původní stopě. Proč se za ty peníze neopravily důležité nekoridorové tratě.

Praha Děčín. Praha - Cheb vlastně děláme privatizaci páteřní tratě, pro dojíždějící. Zůstanou OS a EC do Berlína? To nikde v Evropě a světe snad kromě Anglie není.

0/0
2.11.2016 7:46

J30a27n 86J79e73m36e11l76k16a 1655760

Oprava zrušily rychlíky Ostrava Jeseník.

0/0
2.11.2016 7:52

V80l40a93d53i41m35í72r 77Z46a62u81š23k38a 5111442417323

Bratislava-Komárno funguje dobře, a to že někde jezdí ČD uspokojivě, neznamená, že tam nemůžou jezdit lépe. Ono totiž i ČD začnou se chovat jinak, když jim horí, že je někdo vytlačí.

+1/−2
2.11.2016 9:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.