Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dravý německý Flixbus se rozhodl porazit „dokonalou“ švýcarskou železnici

Švýcarská veřejná doprava je považována za nejlepší na světě. Tamní vlaky, autobusy, lodě či lanovky jezdí často, navazují na sebe a na cestu po celé zemi stačí jediná jízdenka. Jenže má také jeden zásadní nedostatek: je velmi drahá. Této slabiny se snaží využít německý autobusový dopravce FlixBus.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P98a88v16e93l 23K52o41l49a97c33e84k 7171204248849

Veřejná doprava je infrastruktura. Proto je nutná k jejímu fungování regulace. Ta může být dobrá (Švýcarsko), horší (třeba u nás) nebo mizerná (Balkán).

Ve Švýcarsku jsem žil a můžu za sebe říct, že to byla jediná země, kde jsem auto opravdu nepotřeboval, abych dojel všude, kam jsem potřeboval. A toto cestování bylo v poměru příjmům směšně levné. Cca 10% minimální mzdy (ekvivalent našich 800 Kč) mne stála měsíční předplacenka na veškerou hromadnou dopravu ve Švýcarsku a jako bonus k tomu i slevy na skipasy.

Flixbus přinese úsporu menšině občasně dojíždějících a turistů na úkor většiny pravidelně dojíždějících a místních

+10/0
1.11.2016 19:32

P55e14t24r 20N13e32c46h97a35n15i70c34k54ý 7813356218580

Však se soukromníky na trase Praha - Ostrava to je velmi podobné. Výpadky v příjmech ČD se začaly projevovat v omezování okrajových spojů a několika rychlíků v sedlech v jiných regionech.

+2/0
2.11.2016 15:29

M29a51r11t74i22n 95K49o29l71l34e22r 7611883345174

Tenhle systém, kdy jsou autobusy jen doplňkem k vlakům by se mi líbil i v ČR, jenže to by se musely důležitý tratě modernizovat na nějakou slušnou rychlost.

0/0
1.11.2016 16:55

J23i19ř17í 64K38o77c29u29r26e63k 6945454925118

Njn, zkuste se z Jihlavy dostat vlakem do Liberce. Brno Zlín je taky vlakem super. O spojení Kladna a Prahy škoda mluvit, pohraniční lokálka do Vyššího Brodu je na tom líp.

+1/−1
1.11.2016 18:13

P40e73t85r 37N45e87c47h88a72n92i24c88k13ý 7883226388420

Proto je potřeba nejdříve infrastruktura, ale kde to jde by se takový systém vymyslet dal. U nás to vypadá jako desetihlavý drak a každá hlava neví co dělá jiná hlava.

0/0
2.11.2016 15:31

R96o36m51a14n 37J28e40s74c64h28k20e 9368885847605

Do Vyššího Brodu závratná rychlost. Poloměr oblouku 125 metrů. Přitom tuhle dráhu miluji. Já si nestěžuji na rychlost. Je pouze více přestupů a někdy delší doba čekání. Ale u nás na trati 260 se jezdí velmi rychle. Rychleji než auto.

+1/0
2.11.2016 17:03

J61i80ř82í 61K28o47c10u31r27e10k 6795744675118

Jinak teda raději pojedu soudobým autobusem (EURO III-V) než v motoráku řady 810 (motor je z autobusu ŠM11, vyvinut koncem 50 let), který nesplňuje žádné emisní limity, ani to EURO III, které se pro nové motoráky vyžaduje dnes.

0/−1
1.11.2016 18:27

J36a25k91u96b 32K29o79r73e89c 6134830101753

Tak ať jim úřad nařídí, že těm co vystoupí dříve nesmí vydat zavazadlo (pokud ho mají). V letecké dopravě je to obdobné. Je dost problematické neabsolvovat celou cestu, na kterou má člověk letenku (myšleno cestu s přestupem a odbaveným zavazadlem).

+1/0
1.11.2016 15:40

J83o16s63e36f 53Š54o24l67t84e88s 8424638730943

Proto se létá jen s příručákem.

+1/0
1.11.2016 15:52

R10a35d22e39k 95J21a93n89a37t16a 9525886184762

I tak vás letecký dopravce může potrestat (pokutou, vynulováním mílového konta, atd.), když opustite let "uprostřed". Bývá to v přepravních podmínkách. V praxi se to ale moc neřeší.

0/0
1.11.2016 17:06

F54r26a56n18t73i33š41e46k 38V67a26n10ě71k 1117114137617

Ona ta funkčnost švýcarské dopravy taky něco stojí. Jakmile by se financování změnilo (snížilo), tak by se systém zhoršil a ve výsledku by cestující jenom na tom doplatil. Je tedy logické, že Švýcarsko chrání tento systém, když ho nemálo financuje.

+9/0
1.11.2016 15:39

J11o21s34e89f 46Š83o60l94t91e98s 8394898170283

Ochrana je jedna věc, druhá věc je zakazování svobodného podnikání a nabízení služeb.

0/−1
1.11.2016 15:53

P79e31t81r 31N55o30v25o63t12n93y 1971320591

Vnitrostátní autobusové linky holt nepatří pod svobodné podnikání.

+1/−2
1.11.2016 15:58

J38o83s85e14f 53Š53o55l57t95e19s 8464638190383

Proč ne? To je prostě nesmysl.

0/−1
1.11.2016 16:02

P38e51t51r 20N89o18v51o61t96n77y 1121780531

To si určili Švýcaři, ne vy. :-)

+1/0
2.11.2016 0:26

P33a26v34e29l 45M92o38r12a97v82e61c 3742809782888

OK, takže třeba pasáci by měli být legální, protože jinak jde o "zakazování svobodného podnikání a nabízení služeb"? Anebo distribuce drog? Anebo prodej alkoholu dětem? Anebo prodej zbraní komukoliv?

+1/−2
1.11.2016 15:59

J37o79s70e40f 47Š77o63l65t34e90s 8294778350213

Srovnáváte nesrovnatelné.

+3/−2
1.11.2016 16:03

P59a66v68e60l 24M52o59r23a56v71e82c 3402489102718

Nikoliv, jen znevalidňuji váš "argument" se zákazem podnikání.

+1/−1
1.11.2016 16:04

J79o78s51e39f 87Š94o72l85t81e10s 8274228660663

Přirovnáním kuplířství k poskytování autobusových služeb? To je dobré znevalidňování...

+1/0
1.11.2016 16:17

P60a84v77e84l 52M83o36r89a91v50e39c 3872659982908

A proč ne? Proč byste chtěl zakazovat kuplířství? Svobodné podnikání jako svobodné podnikání, ne?

0/−2
1.11.2016 16:29

J88o18s89e67f 92Š48o19l29t60e23s 8534918150823

Existuje něco jako morální podnikání a nemorální podnikání. Na autobusové přepravě nic nemorálního neshledávám. A berme prosím tu morálku tak nějak průměrnou evropskou.

0/0
1.11.2016 16:34

P81a39v10e74l 86M65o78r41a10v59e44c 3712879892428

No vidíte, a mně zase přijde nemorální vyzobávat rozinky z trhu. Zato pokud s kuplířstvím nemá problém žádná ze stran.. Morálka je dost subjektivní, zvlášt v pojetí našeho prezidenta který nemá morální zábrany lhát a podvádět národ jejž jej zvolil.

0/−1
1.11.2016 16:36

J48o29s12e34f 75Š61o48l14t67e73s 8614768120483

ASi je to diskutabilní. Já jsem prostě zastáncem volného trhu. Chápu, že ve veřejné dopravě to moc nefunguje, ale já bych radši populaci, která by byla tak bohatá, aby nemusela podobné socialistické berličky dotovat.

0/0
1.11.2016 16:49

P84a76v96e69l 21M59o49r78a52v92e21c 3112559692708

Já jsem také pro volný trh. Jen ten musí platit za negativní externality. Btw. Švýcarsko není žádný socialismus.

+1/0
1.11.2016 17:01

J65i68ř71í 56K79o56c54u79r40e38k 6795434535328

A budou mu proplaceny pozitivní externality, nebo jejich existenci popřeme?

0/0
1.11.2016 18:19

P77a27v54e29l 91M31o17r51a60v86e44c 3722779632438

Jaká je pozitivní externalita ze smradlavého autobusu v místě, kde existuje alternativa?

Btw. pozitivní externalitou je právě dopravní obslužnost v místě, kde nikdo jiný nejezdí. Proto se dotují lokálky - proplácení pozitivní externality. Pokud se vám nelíbí současný model, navrhněte lepší, odkud na tyto dotace brát peníze.

+1/0
1.11.2016 18:24

P61e29t81r 91N58e87c42h32a95n68i93c61k98ý 7793256918670

pozitivní externalita je i méně aut

+1/0
2.11.2016 15:32

P28e71t11r 42N33o65v81o91t16n32y 1161510741

Švýcaři jsou chudi?

0/0
1.11.2016 22:21

J87i96ř66í 46K17o41c21u49r91e33k 6975114625618

Takže prodej luxusních hodine zakážeme. Letečtí dopravci Praha-Heathrow dostanou přikázáno létat Praha-Ostrava. Koncerty slavných kapel zakážeme - vyrobávají rozinky místním hudlařům.

Máš patent na skvělou vec, jako kdysi Vichtrle? Sorry, vyzobáváš rozinky. Dokázal jsi konečně po létech zvládnout termojadernou fůzi? Sorry, ne, to by bylo vyzobávání rozinek. Ostatně švec, co šije boty na míru taky vyzobává rozinky, napřed musí šít i v čísle.

0/−2
1.11.2016 18:19

P73a59v15e18l 36M30o61r80a70v41e36c 3202549922938

Až budou hodinky plnit nějakou veřejně prospěšnou činnost, pak jo. Termín dopravní obslužnost asi znáte.

0/0
1.11.2016 18:22

J90a50n 34J90e84m29e11l38k10a 1775620

Svaz veřejné dopravy,Schiesser (VOV UTP) "Nebudeme trh plně otevírat. Nastavíme trhu řadu podmínek, například aby se zabránilo vyzobávání rozinik" na železnici mezi jednotlivými velkoměsty jako je Curych a Bern. Chceme, pokud existuje konkurence, aby měli všichni stejné podmínky. Chceme zabránit slevám na úkor mezd, snižování kvality a rovněž nerozumnému využívání infrastruktury. Proto nastavujeme tvrdé podmínky, které mohou předejít právě těmto obtížím. Protože nakonec jsme přesvědčeni, že příliš liberální tržní prostředí systém nezlevňuje, ale naopak zdražuje.

Zajimavý to švýcarský názor.

+1/0
1.11.2016 20:04

P40e92t67r 65N91e15c12h14a11n31i74c94k95ý 7963806928150

Některé žluté linky a divoká konkurence Praha - Ostrava jsou toho živým důkazem. Už se to projevuje, Jančura nemá řidiče a jakmile dojde k mimořádnosti na silnici nemůže spoj doplnit jiným, protože ho nemá kdo řídit

+1/0
2.11.2016 15:35

F26r21a26n56t91i47š63e32k 30V48a32n67ě15k 1927224137337

Ale infrastrukturu železniční i silniční budoval stát a ne Flixbus. A společnost Flixbus si musí rozmyslet jestli se zapojí do švýcarského integrovaného systému a bude uznávat jednotné jízdné pro všechny dopravce a dodržovat zákony dané země a nebo půjde svobodně podnikat do jiné země.

+3/0
1.11.2016 16:31

J26o59s58e94f 45Š40o22l73t10e87s 8744388180443

Ano, jenže stát, to jsem i já a bylo to hrazeno z mých daní. Proto bych já měl mít svobodnou volbu. Nejsem mravenec, aby ostatní rozhodovali za mě.

0/0
1.11.2016 16:35

F92r81a47n15t79i38š40e71k 87V74a52n88ě80k 1857544527357

Protože nejste mravenec, tak bylo kdysi ve Švýcarsku celonárodní referendum o masivních investicích do veřejné dopravy (tuším, že se to jmenovalo nějak Švýcarská doprava 2000) pro švýcarské mravence a určitě bylo v kampani jak ten systém bude fungovat a švýcarští mravenci si to tak odhlasovali. Kdyby místní mravenci měli problém s regulací veřejné dopravy, tak by určitě vzniklo referendum o deregulaci. Ale myslím, že by taková svoboda neprošla, protože ve Švýcarsku jsou zase tak přemýšlivý, že ve výsledku by všichni prodělali na deregulaci. To je můj názor.

+3/0
1.11.2016 17:12

P38e64t82r 32N79o14v40o86t13n81y 1631190981

Vaše daně bych chtěl vidět. :)

0/0
2.11.2016 0:30

J57i51ř90í 18K59o78c39u49r33e31k 6475714175338

Vidíte. Dokonce i ty telefonní sítě budoval stát. Takže by se měly soukromé telefonní společnosti zakázat.

A neříkejte, že je to jiný obor než silnice - tytéž argumenty zaznívaly i v 90 letech. Tvrdí zasdtánci jednotného státního operátora tvrdili, že NEBUDE MOŽNÉ se dovolat od jednoho operátora do druhého a budete tam muset mít pro každého oprátora unikátní telefon. Měli pravdu?

0/−1
1.11.2016 18:22

F65r80a56n89t92i94š57e87k 35V36a80n82ě82k 1897624887307

Nevím jak je to nastavené u telefonních pevných linek, ale předpokládám, že všichni operátoři přispívají do jednoho pytle peněz na jejich údržbu a modernizaci. A tak to taky funguje ve Švýcarsku ve veřejné dopravě. Všichni dopravci prodávají jízdenky za stejný tarif a peníze z jízdenek jdou do jednoho pytle, proto jízdenka platí na dané trase u všech dopravců. Dokonce všichni dopravci prodávají jízdenky na stejném tiskopisu a je úplně jedno jestli jedete v daném úseku vlakem, BUSEm nebo lodí. A pak se ty peníze přerozdělují zpět mezi dopravce, takže jestli Flixbus se do toho systému zapojí a budu uznávat jízdenku vydanou na lodi někde na jezerech u Luzernu až do Ženevy, tak bude moci provozovat svojí autobusovou dopravu, ale bude se muset dělit s ostatními. A ve Švýcarsku nikdo soukromé společnosti nezakazuje, tam jsou desítky dopravců, ale všichni jsou prostě zapojeni v jednotném systému, aby systém fungoval a spolupracoval. Ale musí se prostě dodržovat daná pravidla.

+2/0
1.11.2016 20:55

J79a91n 57J34e29m66e43l24k47a 1285680

Vyzobávání rozinek se podle mě používá ve Švýcarsku a je to přesně to co oni nesnáší. Myslím, že Flixbus tvrdě narazí. Švýcarsko je značně právní stát.

Aby jezdily po Švýcarsku neefektivní smradlobusy místo vlaků s nulovýma emisema. (16 vozové až 2 patrové soupravy.) To neprojde. Kdyby chtěli liberalizaci, tak si ji odhlasují. Ale oni mají nejlepší systém na světe.

Švýcarský systém je za přiměřenou cenu. 277 Km, 40 Franků, 3,6 Kč/km. Možná jsou tam ještě nějaké předkupní slevy.

Anglický soutěžně liberalizovaný sh.. Páteřní trasa, chválený open access operátor, špička 16 Kč/km! Cena špičkových časů totiž není státem regulována. A podle toho to vypadá. A že budete jezdit např. do práce jezdit mimo špičku je jaksi blbost.

Ve Švýcarsku ukážou kartičku na roční předplatné za 80 000 ročně a jedou (400 000 obyvatel má). U nás roční IN100 22 000 Kč. Ale není v tom MHD a busy. Ale mají jiné platy a jinou kvalitu sítě! K tomu další možnost místního předplatného (1 milion obyvatel)

Anglie 210 000 Kč za roční dojíždění vlakem do práce 130 km, 50 min! Tedy takové Pardubice Praha.

Švýcarský systém je pro cestujícího jednotný a pohodlný. Neřeší kapacity. Prostě dopravce zajistí kapacitu ve špičce. Neřeší nákup lístků na každou jízdu na eshopu dopředu u každého dopravce, aby dostali aspoň trochu rozumnou cenu. Prostě jedou.

"IN 50" u nich stojí 100 franků. tedy 2500Kč jako u nás in50. Počet obyvatel co ji má jsou 2 miliony z 8 milionů obyvatel. Snad 10-20% procent lidí nemá žádné auto. Nepotřebuje. To by v Anglii asi moc nešlo

A to mají dálniční známku za 1200 Kč, tedy levněji než u nás. Mají dobrou dálniční síť. A parkovné za slušné ceny v obecních automatech k jejich platům.

A takový systém evidentně Ťok a jeho úředníci nechtějí. Když píší "Riziko ..úředníveřejné dopravy, chybí úsměv průvodčího, že je.naprosto zásadní." Šašci. Přitom Švýcarský systém má dvojnásobný výkon proti proti Anglii. Oni chtějí tu Anglii a "optimalizaci výnosů dopravce," A tím především jejich kapsy.

+16/−2
1.11.2016 15:39

J57o17s92e39f 84Š56o51l60t76e11s 8804368180933

Já si chci vybrat. A je mi jedno, co je tzv. výhodnější pro většinu.

0/−2
1.11.2016 15:54

P62e70t37r 66N31o14v30o65t87n32y 1331870631

Chtít platit víc může jen trouba. ;-D

0/−1
1.11.2016 15:57

J18o72s63e60f 18Š48o15l36t58e34s 8104558730943

To je diskutabilní. Mě nikdy nešlo o cenu jako primární faktor.

0/0
1.11.2016 16:02

J10a27n 91J23e70m52e14l62k78a 1205890

Jenže Vy si stejně nevyberete. Protože jeden dopravce vysoutěží jednu linku. Vybírat budou politici. Jediné co padne je tr10, jednotný státní systém a cenová regulace. Na regionální úrovní v krajích od roku 2008 mohou politici zakazovat konkurenci. I když jejich busy jezdí misto dálnice po dědině a stojí co 50 metrů. (u nás totiž je veřejná doprava spíš na obtíž - stojí peníze) U aut naopak stát dostává DPH a spotřební.

0/0
1.11.2016 16:06

J58o64s60e83f 53Š42o30l45t50e25s 8124518110343

Ale vyberu. Budu jezdit autem. Pokud možno s autopilotem.

0/0
1.11.2016 16:18

M62i23r93o44s78l24a94v 77G10r66o85s76s42m74a32n13n 8342299314

V tom Vám nikdo nebrání.

0/0
1.11.2016 17:03

J39o71s97e89f 34Š16o33l74t91e59s 8114648480763

U nás hlavně mám dojem není zákaz provozovat linky bez dotací. Kdokoliv může klidně přijít a začít linky obsluhovat bez dotací, i když je vysoutěžil jiný subjekt.

0/0
1.11.2016 16:19

J27a92n 52J46e75m12e77l25k35a 1615350

No bohužel u krajů je. Musí to schválit - tedy neschválí. Nyní má problém tuším Jančura v jižních Čechách Praha-Krumlov. Autem, pokud zácpy a parkovné, (případně mýtné) budou růst..

+1/0
1.11.2016 16:45

J63o31s12e58f 47Š59o89l94t28e36s 8424128220393

I pokud použije třeba vlastní zastávky? To podle mě nelze zakázat, ne? Jakým mechanismem?

0/−1
1.11.2016 16:54

M95i11r96o12s34l62a90v 83G98r26o48s70s76m69a97n28n 8802339474

Na každou linku se vydává licence.

+1/0
1.11.2016 17:02

P10e38t87r 96N42e88c47h70a67n46i79c25k67ý 7883556908130

Autobus vždycky bude levnější než vlak, protože za silnici tolik neplatí a náklady na provoz jsou mnohem nižší. Vlak však funguje v kontextu celé sítě a dopravního systému, vyzobávač rozinek jen na lukrativní trase v lukrativní čas.

+1/−3
1.11.2016 14:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.