Diskuze

Dravý německý Flixbus se rozhodl porazit „dokonalou“ švýcarskou železnici

Švýcarská veřejná doprava je považována za nejlepší na světě. Tamní vlaky, autobusy, lodě či lanovky jezdí často, navazují na sebe a na cestu po celé zemi stačí jediná jízdenka. Jenže má také jeden zásadní nedostatek: je velmi drahá. Této slabiny se snaží využít německý autobusový dopravce FlixBus.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Veřejná doprava je infrastruktura. Proto je nutná k jejímu fungování regulace. Ta může být dobrá (Švýcarsko), horší (třeba u nás) nebo mizerná (Balkán).

Ve Švýcarsku jsem žil a můžu za sebe říct, že to byla jediná země, kde jsem auto opravdu nepotřeboval, abych dojel všude, kam jsem potřeboval. A toto cestování bylo v poměru příjmům směšně levné. Cca 10% minimální mzdy (ekvivalent našich 800 Kč) mne stála měsíční předplacenka na veškerou hromadnou dopravu ve Švýcarsku a jako bonus k tomu i slevy na skipasy.

Flixbus přinese úsporu menšině občasně dojíždějících a turistů na úkor většiny pravidelně dojíždějících a místních

10 0
možnosti

Však se soukromníky na trase Praha - Ostrava to je velmi podobné. Výpadky v příjmech ČD se začaly projevovat v omezování okrajových spojů a několika rychlíků v sedlech v jiných regionech.

2 0
možnosti

Tenhle systém, kdy jsou autobusy jen doplňkem k vlakům by se mi líbil i v ČR, jenže to by se musely důležitý tratě modernizovat na nějakou slušnou rychlost.

0 0
možnosti

Njn, zkuste se z Jihlavy dostat vlakem do Liberce. Brno Zlín je taky vlakem super. O spojení Kladna a Prahy škoda mluvit, pohraniční lokálka do Vyššího Brodu je na tom líp.

1 1
možnosti

J89a61k62u15b 15K93o63r90e43c

1. 11. 2016 15:40

Tak ať jim úřad nařídí, že těm co vystoupí dříve nesmí vydat zavazadlo (pokud ho mají). V letecké dopravě je to obdobné. Je dost problematické neabsolvovat celou cestu, na kterou má člověk letenku (myšleno cestu s přestupem a odbaveným zavazadlem).

1 0
možnosti

Proto se létá jen s příručákem.

1 0
možnosti

Ona ta funkčnost švýcarské dopravy taky něco stojí. Jakmile by se financování změnilo (snížilo), tak by se systém zhoršil a ve výsledku by cestující jenom na tom doplatil. Je tedy logické, že Švýcarsko chrání tento systém, když ho nemálo financuje.

9 0
možnosti

Ochrana je jedna věc, druhá věc je zakazování svobodného podnikání a nabízení služeb.

0 1
možnosti

J36a58n 12J74e39m60e79l69k33a

1. 11. 2016 15:39

Vyzobávání rozinek se podle mě používá ve Švýcarsku a je to přesně to co oni nesnáší. Myslím, že Flixbus tvrdě narazí. Švýcarsko je značně právní stát.

Aby jezdily po Švýcarsku neefektivní smradlobusy místo vlaků s nulovýma emisema. (16 vozové až 2 patrové soupravy.) To neprojde. Kdyby chtěli liberalizaci, tak si ji odhlasují. Ale oni mají nejlepší systém na světe.

Švýcarský systém je za přiměřenou cenu. 277 Km, 40 Franků, 3,6 Kč/km. Možná jsou tam ještě nějaké předkupní slevy.

Anglický soutěžně liberalizovaný sh.. Páteřní trasa, chválený open access operátor, špička 16 Kč/km! Cena špičkových časů totiž není státem regulována. A podle toho to vypadá. A že budete jezdit např. do práce jezdit mimo špičku je jaksi blbost.

Ve Švýcarsku ukážou kartičku na roční předplatné za 80 000 ročně a jedou (400 000 obyvatel má). U nás roční IN100 22 000 Kč. Ale není v tom MHD a busy. Ale mají jiné platy a jinou kvalitu sítě! K tomu další možnost místního předplatného (1 milion obyvatel)

Anglie 210 000 Kč za roční dojíždění vlakem do práce 130 km, 50 min! Tedy takové Pardubice Praha.

Švýcarský systém je pro cestujícího jednotný a pohodlný. Neřeší kapacity. Prostě dopravce zajistí kapacitu ve špičce. Neřeší nákup lístků na každou jízdu na eshopu dopředu u každého dopravce, aby dostali aspoň trochu rozumnou cenu. Prostě jedou.

"IN 50" u nich stojí 100 franků. tedy 2500Kč jako u nás in50. Počet obyvatel co ji má jsou 2 miliony z 8 milionů obyvatel. Snad 10-20% procent lidí nemá žádné auto. Nepotřebuje. To by v Anglii asi moc nešlo

A to mají dálniční známku za 1200 Kč, tedy levněji než u nás. Mají dobrou dálniční síť. A parkovné za slušné ceny v obecních automatech k jejich platům.

A takový systém evidentně Ťok a jeho úředníci nechtějí. Když píší "Riziko ..úředníveřejné dopravy, chybí úsměv průvodčího, že je.naprosto zásadní." Šašci. Přitom Švýcarský systém má dvojnásobný výkon proti proti Anglii. Oni chtějí tu Anglii a "optimalizaci výnosů dopravce," A tím především jejich kapsy.

16 2
možnosti

Já si chci vybrat. A je mi jedno, co je tzv. výhodnější pro většinu.

0 2
možnosti

Autobus vždycky bude levnější než vlak, protože za silnici tolik neplatí a náklady na provoz jsou mnohem nižší. Vlak však funguje v kontextu celé sítě a dopravního systému, vyzobávač rozinek jen na lukrativní trase v lukrativní čas.

1 3
možnosti

"Autobus vždycky bude levnější než vlak, protože za silnici tolik neplatí"

Vždycky? Záleží na tom, jaké mýto autobus platí na dálnici versus kolik platí vlak za koleje. A výší mýta na státní dálnici, stejně tak jako popaltek za dopravní cestu na železnici určují politici.

6 0
možnosti

J51a12n 24Č18e53k18a66l

1. 11. 2016 14:36

U Švýcarů je faktorem pro volbu vlaku coby dopravního prostředku tradice, a také fakt, že jsou silnice díky hornatosti a hustotě provozu ne moc použitelné...

5 6
možnosti

Nějak jsem si nevšiml... Nejvíce využívané (rozinky) nevedou přes horské hřebeny. To se dá říci o oblasti Ženeva-Lausanne-Fribourg-Bern-Curich-Basilej-Biel, kam se především snaží nacpat

4 0
možnosti

Nejhorší dopravce ze kterým jsem za poslední roky jel. Hnus, arogatní rumunský řidiči, NIKDY nešla WIFI, jednou více než dvou a půlhodinové zpoždění(žádná info SMS. Jel jsem s nimi 3 krát(u konkurence to vycházelo dráž).

7 0
možnosti