Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Německu vyjede vlak na raketové palivo. Vodík zajímá i další země

Vodík už desítky let pohání rakety na cestách do vesmíru. Teď se nejlehčí plyn začíná prosazovat i na železnici. Do německých regionů v roce 2018 vyjede první vlak na vodík. Stroj Coradia iLint od strojírenského gigantu Alstom by měl postupně nahrazovat neekologické dieselové motoráky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K79a65m29i97l 69D85o28l88e30z98e71l 6192636944352

dle posledniho odstavce je zrejme, ze k tomu aby se nekdo stal novinarem na idnes se staci umet podepsat a pri prichodu do kancelare se dvakrat poklonit pred obrazem sveho vudce Babise

+1/0
15.1.2017 14:38

P52e22t25r 92B14ü59r40g65e63r 4377436317610

R^R^R^

0/0
7.2.2017 10:33

O21l48d22ř25i75c94h 30V58a82c70u18l28o69v43i68č 6822576518988

Elektroliza, rozkládá vodu na kyslík a vodík,to na úvod. Málá nepodstatná drobnost. Před 15 lety se k pohonu modelů letadel používal spalovací motor/detonační a se žhavící svíčkou./ Dnes na letišti se vyjimečně a spíše s nostalgie najde spalovák. Běžně se používalí el.motory a Li baterie.Dokonce i u malých spor.letadel se používá elmotorů. Velcí producenti ropy a výrobci automobilů nemají zájem o tyto alternativní pohony , i za cenu úplatků, ne-li horšího.Eletro auto je mnohem jednodšší.Jen elektromotor odpadne mnoho další častí.Kdyby měli zájem a investovali peníze na vývoj elektro pohonů Byli by tyto problémy dávno vyřešené. Bohužel ropné společnosti a výrobci automobilů zatím rozhodují kam směřuje vývoj.Ten se ale nezastaví jen přibzdí.

0/0
3.1.2017 12:59

K77a53m94i73l 89D86o17l38e49z10e64l 6692356644652

pohon neni problem, problem je skladovani energie. samozrejme priznivci konsipiracnich teorii za vsim vidi pouze spiknuti martanu

+2/0
15.1.2017 14:39

M77i81c85h55a43e67l 73C75h69a51r17v74á43t 9259708823152

Vodík nebo vodník. Co na tom záleží. Vždyť to podobně zní. Ale dávat rovnítko mezi raketový pohon a palivový článek, to holt nikdo jiný jak Lupa nezvládne.

+3/−1
5.11.2016 8:51

J85a44n 53P18l25a73c32h38ý 1670667790570

Ten poslední odstavec se autorovi nějak vymkl skutečnosti.

Palivový článek na vodík a kyslík je něco úplně jiného než raketový motor na vodík a kyslík. První zkušební let raketového motoru na vodík a kyslík provedla NASA již v květnu 1962. A mrak kouře, respektive páry při startu rakety NASA, je způsoben tím, že pod zažehnutý motor proudí hektolitry vody, kvuli minimalizování akustických rázů a tím i poškození raketových motorů v okamžiku startu.

Nechápu, proč se autor pouští do psaní něčeho, čemu evidentně vůbec nerozumí.

:-/

+7/0
5.11.2016 3:46

M27a10r81t62i13n 65J85i95r11o17u40s13e76k 7356315815218

No přesně. První stupně raket jsou postaveny na jiné kombinaci paliva+okysličovadla, než vodík+kyslík.

0/0
5.11.2016 9:09

J72a22n 77P27l59a83c90h21ý 1570617170630

Ne všechny. Třeba Ariane 5 používá LH/LOX motor Vulcain hned na prvním stupni. Raketoplány STS měli hned tři motory SSME. Nebo Japonská raketa H2-B používá motor LE-7A na vodík a kyslík také na prvním stupni.

Je jich víc, ale ve většině případů jsou takovéto první stupně opatřeny pomocnými raketami.

0/0
5.11.2016 16:11

M27a74r11t93i28n 51N51e34r21m40u59t 9837857138779

500mil? To je loď nebo americká lokomotiva? Aspoň si strojvůdce na konečné může zpívat: I'm 500 miles away from home....

+4/0
4.11.2016 16:04

B13o50h40u89m51i49l 26M94á53c11a 5401672266903

500 mil denně možná stačí pro lokální přepravu, pro dálkovou v Německu je to určitě málo.

Vodík se průmyslově vyrábí v obrovských objemech, takže jeho cena není nijak vysoká.

+1/0
4.11.2016 15:15

P51e54t13r 78N42o83v41o39t18n58y 1821790561

Však to jsou vlaky pro lokální dopravu. Na dálkových tratích jsou troleje. A z čeho se ten vodík vyrábí? Z ruského plynu a ropy? :-)

+3/−1
4.11.2016 15:17

T10o42m62á93š 40M55a15c86e70j27k71a 6651232107797

Bezemisní, opravdu? A ten kyslík a vodík se získává jak a z čeho?

+3/0
4.11.2016 15:11

P57e91t86r 83T35a43f68t 9843567154529

Treba z elektrolyzou vody, pricemz energie muze byt z fotovoltaiky ci vetrniku...

+1/0
4.11.2016 15:25

P28e45t73r 41T80a16f71t 9913267624899

Tedy vodik z elektrolyzy, kyslik ze vzduchu...

0/−1
4.11.2016 15:29

J17a98n 21P20l14a80c37h40ý 1230287830610

Vodík se dá vyrábět asi 12ti různými způsoby. A vedle ekologické fotovoltaiky a větrníků bych dodal ještě ekologicky šetrné jaderné elektrárny.:-)

0/0
5.11.2016 3:20

J81i26ř71í 98K54o23c40u56r16e87k 6865364685228

Ve skutečnosti se ovšem průmyslově vyrábí ze zemního plynu. Ten vlak by klidně mohl jezdit na CNG. Mezi zemní plyn a pohon vlaku je ovšem masázet hromadu technologie jen proto, aby se "někam" "ztratily" emise CO2.

+2/0
5.11.2016 15:12

J38a45n 65P93l31a83c27h66ý 1830867710240

Ve skutečnosti se vodík průmyslově vyrábí hned několika způsoby. Výroba ze zemního plynu je jen nejúčinnější, ale to neznamená, že se nevyrábí i elektrolýzou, která je také slušně účinná. Tam alespoň není nutné shánět a nakupovat zemní plyn, stačí voda.

+1/0
5.11.2016 16:01

J39a87n 57D25ě91d 8336449833901

Kucí nechcu prudit, ale pod odkazem v článku se mi otvírá redakční systém. Dost dobrý ;-D

+7/0
4.11.2016 14:11

P24e19t16r 26N77o84v15o83t29n21y 1831510901

A napsal jste Heleně Weissové, aby vám zřídila účet? ;-D

0/0
4.11.2016 15:05

V51í91t 74K28o96u98b43a 6256410834368

Že by se mi chtělo cestovat něčím co má na střeše 2 nádrže plné látek, při jejichž úniku je velmi pravděpodobné, že to nepřežiji, to se nedá říci.

+1/−6
4.11.2016 13:58

R40a83d52e97k 89U94r62b91a83n 4319240354587

Pořád je to mnohem bezpečnější než jezdit autem.

+1/0
4.11.2016 14:01

O76l52d97ř21i81c64h 74J86a71n47e45č65e49k 8729366453501

Ale víte jak, MNĚ se přeci v autě nikdy nic nestane, to jen ostatní jezdí jak šílení a bourají. Zato ve vlaku nebo v letadle jsem zcela v rukou lemplů a šílenců...

+3/−2
4.11.2016 14:04

R75a82d34e78k 85U93r42b17a93n 4339580914677

Bohužel tuhle logiku má spousta lidí.

0/0
4.11.2016 14:24

V69í37t 65K26o51u54b11a 6316420754198

No, ale výrazně nebezpečnější než běžným vlakem

0/−1
4.11.2016 14:12

R49a67d45e16k 42U49r32b36a55n 4439540404107

Já bych ani neřek. Sice tady máme mnohem nebezpečnější látky, ale zase v mnohem menším množství. Ekvivalent energie je pořád stejný jako u dieselů.

0/0
4.11.2016 14:22

M78a90r57t64i14n 87K41a26r94á14s77e17k 9988333318808

No jenze diesel nema zrovna vybusnou povahu, coz se o vodiku rict neda....

0/−2
4.11.2016 14:24

P43a28v43e16l 25S39o27v57i35č74k53a 4106318455332

No únik kyslíku se docela dá přežít. Co se týče vodíku, tak ten je mnohem lehčí než vzduch a nádrž je na střeše. Takže při netěsnosti ten plyn začne unikat nad vlak. Aby to bouchlo, tak by muselo dojít k zážehu už v té nádrži. Od pádu Hindenburgu se technika trochu posunula a toto riziko se dá celkem bezpečně odstranit...

+2/0
5.11.2016 20:18

M24i95l64a46n 60Z96a45p27a54l44a92č 2530637679

Pokud je plyn zkapalneny tak k tomu aby se uvolnil potřebuje dodat teplo.

0/0
12.11.2016 13:22

K98a42r26e11l 55W22a24t21z34k84o 9486727987396

Kdyby došlo k zážehu v nádrži, vůbec nic by se nestalo, protože tam není kyslík a vodík bez něj hořet nebude, natož bouchat.

0/0
3.1.2017 11:40

L39a44d40i94s58l79a62v 20V44o85n70d83r97á11č88e70k 5326859638892

Nafta je (v jistém slova smyslu) zrovna tak výbušná jako vodík - ale pouze ve směsi se vzduchem (nebo jiným okysličovadlem). Pro představu, zrovna nafta v dieselovém motoru je tak výbušná, že k zahájení výbuchu postačí její stlačení (na rozdíl od benzínu, kde je nutný zážeh).

Představa o vybuchujícím vodíku je dána nejspíš historicky použitím ve vzducholodích, kde byl v plynném stavu a při poškození pláště došlo ke smíchání plynů velmi rychle. Ale pokud se dobře pamatuji, žádná vzducholoď ve skutečnosti nevybuchla (nedošlo k explozi), ale shořela.

0/0
3.1.2017 13:19

R36o41m36a98n 74S33t19o13n71e79k 1979863969161

to potom nejezděte v Ostravě autobusy MHD :-)

+1/0
4.11.2016 14:21

J86i19ř13í 97K94r82a14u87s 2976393401716

Máte to hned aj s kremací....

0/0
4.11.2016 15:18

O23l23d31ř62i62c62h 19J19a12n96e17č40e29k 8349706583481

Lupo lupo...

"Výkon má podobný jako diesely, pohybuje se rychlostí až 140 kilometrů v hodině. Denně je schopná ujet až 500 mil"

RvRvRv

Btw. může mi někdo ze znalých vysvětlit, proč jen 500 mil denně? Proč nemůže jezdit v podstatě nonstop, samozřejmě při průběžném doplňování paliva? Anebo to "dotankování" trvá mnoho hodin?

+3/−1
4.11.2016 13:55

P63a87v82e85l 90M23a78t67o34u89š79e84k 5480437968684

To těžko, v Číně jezdí stejným (nebo podobným) způsobem poháněné tramvaje, dokonce ta vozidla pocházejí ze Škody Plzeň, a tankování na konečné údajně trvá asi 2 minuty.

0/0
4.11.2016 14:21

J13a19n 95V80a18l27o45u76c87h 6142897118720

Ono 500mil je přes 800km. A jelikož to bude na regionálních tratích ("dálkařina" je elektrifikována), kde je oběžná rychlost max. 60km/h, pak je to min. 13 hodin provozu (třeba Pardubice-Kolín po koridoru s Elefanty s maximálkou 160 jedou v tom úseku průměrem lehce nad 50km/h, rychlost oběhu dále sníží vyčkávání na konečných).

Ale nevím, zda je to krok správným směrem. Před nějakými patnácti roky byl velký projet Mercedesu na vodíkové busy a "vypařil" se do ztracena. Inu, někdo stále nechce věřit Einsteinovi, že "jen blázen opakuje stejné chyby a očekává jiné výsledky".

0/0
4.11.2016 15:02

E77r69i22k 55F48e43r51e56n84c 2311989523943

500 mil autor článku nadhodnotil (asi 500 km) Tankovanie bude trvať asi dve hodiny. Na jar budú vlaky v Čechách na testovacej kampani.

0/0
6.11.2016 18:40

M38i71r39e33k 62G62a20j70e25r 5251736769390

V žádném případě si ten vlak nebude tankovat kyslík a spalovat se má pouze vodík.

0/−2
4.11.2016 13:52

R46a51d16e97k 86U33r76b94a55n 4309660394987

cože to?

+1/0
4.11.2016 13:56

J10a54n 22D27ě87d 8956389233871

Tak si prosím zjistěte co je spalování vodíku. Dozvíte se to, co jste v šesté třídě zanedbal. Vodík k hoření potřebuje kyslík.

+1/0
4.11.2016 14:13

R72a46d64e50k 36U90r11b62a54n 4479770194957

Asi to myslel tak, že kyslík nebude tankován, ale dodáván z atmosféry.

+1/0
4.11.2016 14:23

R98a49d86i44m 74P74o10l82á51š72e92k 9626623659589

To by asi vyšlo pěkně draho, tankovaný kyslík.

0/0
4.11.2016 14:50

J96a37n 76P47l26a57c78h68ý 1420457960850

A vy si prosím zjistěte, co je to palivový článek. Tam žádný plamen není, nic tam nehoří.

0/0
5.11.2016 3:49

M92a91r74t28i61n 89R13u54z71i40c52k31a 1632238156317

No, a clanek o moznem prodeji Skody Transportation cinske firme CRRC, nejak nemuzu najit nikde na idnes... Pry je pravdepodobnost docela velka...

+1/0
4.11.2016 13:51

J73a71n 87M72a34z52u64r27e69k 8395924487309

Teda ten poslední odstavec je KLENOT celého článku. Bylo by dobré, když by si autor o tom něco přečetl - např. od vlastních kolegů - třeba zde:

http://technet.idnes.cz/jak-se-vyrabi-palivo-budoucnosti-vodik-pro-auta-i-elektroniku-p6d-/tec_technika.aspx?c=A080127_234744_tec_technika_vse

Pan autor asi myslel, že palivové články byly používány ještě dříve, než v roce 1970 a to v projektu Apollo. Mimochodem zrovna výbuch jedné z nádrží kyslíku pro palivový článek byl příčinou neúspěchu Apolla 13.

+4/0
4.11.2016 13:29

L79u53k97á76š 88A16d89a75m53e40c 3717593200857

500 mil? Kolik je to v loktech a kolik ve verstách?

+20/0
4.11.2016 13:27

E66m83i55l 83M12i51n57á94ř 7700579349607

Je to asi 8.000 fotbalových hřišť.

+3/0
4.11.2016 15:30

J50i37ř57í 57K31o96c63u33r90e85k 6545534735168

Na délku, na šířku nebo naokolo? ;-)

+3/0
5.11.2016 15:14

J25a54n 30K40o25b22ě24r65s97k43ý 1240546891953

Ví někdo jaký dopravce bude ty vlaky provozovat? DB nebo nějaký soukromník?

0/0
4.11.2016 13:19

A72d84a82m 49B52a37r64t62o28n94í18k 1747941855939

Vodík je pouze nosič energie, lupo.

0/0
4.11.2016 13:15

P79a38v12e19l 95M35a12t74o40u42š21e46k 5830387248434

Asi tam dochází k termoelektrické reakci, kdy se reakcí vodíku s kyslíkem uvolňuje teplo a to se pak v článcích převádí na el. energii. Má to vyšší účinnost než klasická tepelná elektrárna, ale v daném případě je to závislé na zdrojích vodíku. Pokud mají někde vodíku přebytky, může mít takový pohon snad opodstatnění.

0/0
4.11.2016 13:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.