Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Brusel šetří, zda České dráhy jezdily pod cenou, aby vytlačily konkurenci

Evropská komise začala vyšetřovat, zda agresivní cenová politika Českých drah po nástupu konkurence před několika lety byla za hranou zákona či ne. Zjišťuje, jestli státní dopravce zlevnil pod nákladové ceny, aby z kolejí vytlačil nevítanou konkurenci. Takový postup by totiž byl v rozporu s antimonopolními pravidly Unie, uvedla ve čtvrtek Komise.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P36a10u24l 88J43a87r46o12s 2113578270

Nevim,proc to ma vysetrovat Brusel? To je snad zakazano? Volny trh,konkurence,je prece normalni .Ten spolek EU se mne cim dal mene libi.:-/

0/−1
11.11.2016 9:31

M64i57r79o80s68l20a89v 41G74r80o76s56s37m90a18n17n 8222839434

Ve skutečnosti se RegioJet snažil vytlačit ČD. Jejich zástupce se tím netajil.

+6/0
10.11.2016 19:25

J11a80n 17J39e52m37e74l13k50a 1265220

Tak by bylo moc jednoduché. Podseknout to na půl roku. Jako na Slovensku, vytvořit iluzi, jak to ČD neumí, státní dopravce zmizí. A pak vesele.. A když dneska jezdí za 150.. Tak je celkem jedno, kdo šel první na 290 260.

Přijde mi, že EU si z nás dělá testovací ovce. Když jinde neuspěla. A tlačí to přes peníze.

0/0
10.11.2016 17:38

R53a94d13e19k 77J52a93n60a81t98a 9685196234832

Podle výkazů, které byly zveřejněny za rok 2010, byla linka Praha-Ostrava v mírné ztrátě (7 mil. Kč ročně, tzv. "červená nula"). Jenže:

a) byl v tom zahrnut i slabý úsek Ostrava-Čadca st.hr. Ten dnes stát objednává samostatně a tedy už linku nezatěžuje.

b) úvěr za pendolína ještě nebyl splacený

c) rekonstrukce koridoru ještě nebyla dokončena do takové míry jako později, tj. delší jízdní doby

d) v ceně té ztráty bylo i poskytování slevy za studenty, důchodce, děti a ZTP, což dnes stát platí zvlášť

e) upozorňuju zejména na tu slevu pro důchodce, která byla ze zákona 50% a dnes už v témto podobě ani neexistuje

f) počet cestujících na železnici v ČR celkově plynule roste

g) ČD provedly úsporná opatření, například vyšší podíl prodejů přes e-shop nebo proměnná délka souprav během týdne

h) zlevnění, zejména pro cestující s inkartou (většina cestujících), nebylo tak výrazné, jak soukromníci tvrdí (základní cena v týdenních špičkách, kdy jezdí nejvíce lidí, byla kolem 320 Kč, klesla někam k 260 Kč)

Všechny tyto faktory mohou znamenat, že i po zlevnění by mohl být provoz ziskový.

+18/0
10.11.2016 15:24

M97i19c16h80a31l 14P12a11s29t49o86r22e30k 4154760288938

Dobře napsané, ale spousta lidí to stejně bude vyvracet. Každopádně si myslím, že ČD je v klidu a RJ a LE neuspějí.

+4/−1
10.11.2016 15:30

R76a86d78e77k 67J77a83n96a56t34a 9225246344872

Ještě dodám, jak píšu níže, že i při podnákladových cenách je důležité, zda se někdo snaží jimi vytlačit konkurenta z trhu nebo se jen snaží zachránit své vlastní tržby, aby neklesaly (při už zaplacených, fixních, nákladech).

Rozdíl je právě ten úmysl, resp. cíl. Když byl ten spor mezi StudentAgency a Asianou, tak se myslím našly maily, které dokládaly úmysl a i veřejná prohlášení šéfů těch dvou firem tomu nasvědčovala.

+2/0
10.11.2016 15:35

K30a45r55e52l 98Ř47e24h91á13č17e89k 9872720751742

Snad nejhodnotnější názor zde

+2/0
10.11.2016 15:34

D66a15v22i88d 41P54e16c23a 1215584561196

Bohužel jde pouze o domněnky. A ty mají v této věci nulovou hodnotu. Ale díky za ně.

0/0
10.11.2016 16:46

M88a77r23t33i41n 66Š75u74l61c 2767809780835

Nejsem si jit, ale ta stížnost se myslím týká především provozu jednotek řady 680 Pendolino, které pod obchodním názvem SuperCity a s příplatkem jezdily mimo závazek a na komerční riziko ČD už před nástupem LE a RJ. Je tedy irelevantní, co bylo v ceně ztráty, protože při zákazu křížového financování nebyl provoz SC vlaků nijak státem doplácen. A myslím, že je také celkem jedno, jestli byl nebo nebyl splacen úvěr za Pendolina, protože si myslím, že v účetnictví se použijí odpisy těch jednotek a ty se asi odepisují déle než za jakou dobu se splatí úvěr.

+2/0
10.11.2016 16:55

R83a70d86e78k 15J18a32n89a29t10a 9355926424892

Možná. Ale pak zas nelze mluvit o dominantním postavení ...

0/0
10.11.2016 21:17

R93i19c86h97a42r20d 68B11a68r71t50o24š 4239205979921

Stížnost zcela na místě. V podobném problému Jančura prohrál a platil pokutu v autobusové dopravě, tak nechápu, co proti tomu různí ČD fans mají.

+4/−5
10.11.2016 14:39
Foto

B87r30o37n28i53s75l10a14v 87G67a36b19r63y84š 2792429461

Řekněte mi, kde ČD jezdí podnákladově, když si všichni stěžují, že jsou drahé?

+1/0
10.11.2016 14:48

R57o87m75a29n 66S21t76o25n21e29k 1719643949201

Praha-Ostrava

0/−1
10.11.2016 14:49
Foto

J38a12n 97V71a16l48a65l89í88k 6306289700336

dnes PH-OV ČD v 15:43 395Kč RJ v 15:46 324Kč LEO v 16:11 329Kč

vše bez nějaké karty tak když zde mají nejdražší cenu tak jak to že jedou podnákladově??

+1/0
10.11.2016 14:58

M56i83c31h36a35l 91P35a47s89t40o81r20e15k 4254970808208

Řekl bych, že před nástupem RJ a LE ČD využívaly zvýšeného zájmu cestujících o tuto trať a vydělávaly na ni a z toho dotovaly zbytek tratí. Po nástupu RJ a LE jen snížili cenu na náklady a jezdí dál, jen negenerují zisk. Něco v tom, že ČD nechce zveřejnit podrobné náklady na jednotlivé trati bude. Tomu, že by ČD jezdily pod náklady nevěřím, když LE a RJ prodávají jízdenky i pod 100Kč a pořád tvrdí jak se to vyplatí. ČD nikdy tak levné jízdenky neprodávala.

+2/0
10.11.2016 15:11

R14o93m59a65n 38S47t56o46n23e51k 1569373689141

z trati Ostrava-Praha ČD nikdy nic nedotovaly, vše si nechaly hezky zaplatit z naších daní

+2/−3
10.11.2016 15:15

M94i20c37h55a87l 85P36a46s26t14o78r56e90k 4924550178668

No když myslíte

+1/0
10.11.2016 15:19

O54l85d94ř69i62c42h 84J98a47n17e83č77e64k 8659436933301

A proč by to dělaly - tedy proč by z jedné trati dotovaly jiné? ;-D

0/0
10.11.2016 16:04

R53a64d26e39k 71J44a93n98a25t13a 9735446904492

Tak se to de facto dělalo desítky let. Prostě to nikdo nepočítal.

Ostatně nějaká forma "dotace" z jedné linky na druhou je v téměř každém dopravním systému, třeba MHD ve městě. Jízdné je zpravidla všude stejné, ale náklady přepočtené na cestujícího stejné být ani nemohou.

+1/0
10.11.2016 16:07

M78a68r64t60i67n 16Š70u20l21c 2897489140175

Ale v železniční dopravě jde přece o úhradu prokazatelné ztráty a když prokážete ztrátu na jedné lince, měl byste veřejnými penězi pokrýt právě a jen provoz na této lince. Pokud vám peníze zbydou, abyste křížově financoval jinou linku, tak jste v zisku a tudíž to, co vykazujete jako ztrátu nebyla skutečná ztráta, ale něco jste si k ní přihodil. A tudíž by vám to objednavatel neměl proplatit. Ostatně proč by měl např. Plzeňský kraj platit víc a vy byste to používal pro financování v Olomouckém kraji.

0/0
10.11.2016 17:00

V71a79c82l20a58v 12H36a76j26e45k 3316609869

Ale prokazatelná ztráta myslím není až na výjimky na linky, ale na celou objednávku dálkové dopravy.

0/0
10.11.2016 22:19
Foto

B79r65o87n97i93s58l67a48v 28G26a96b59r71y83š 2182639261

Obyčejné - 295 Kč

SC Pendolino - 330 Kč

IN25 - 260 Kč

IN50 - 221 Kč

To je podle Vás podnákladová cena?

+2/−1
10.11.2016 16:03

M22a31r98t64i20n 88Š65u11l47c 2667749140565

Tak zda je cena podnákladová se dá zjistit jejím porováním s náklady, ale rozhodně ne porovnáním nějakých cen jednotlivých dopravců. Tím na to opravdu nepřijdete.

+1/0
10.11.2016 17:20

V17a77c80l11a27v 72H25a62j31e10k 3846899749

No však taky zásadní problém bude posouzení těch nákladů. Co myslíte mají sedo nákladů na linku Pha-Ova nějaké náklady na pokladníky třeba v Mostě nebo Chomutově. A pokud ano, tak jak se spočítají??

+1/0
10.11.2016 22:22
Foto

B29r21o35n49i47s20l64a93v 45G66a49b97r23y64š 2502409281

Hlavně že na to přišel žluťák.

+1/0
10.11.2016 23:23

M53a21r40t50i44n 94Š41u97l67c 2557429250375

To že je něco drahé ještě nemusí znamenat, že to není podnákladové.

+1/0
10.11.2016 17:18

A40l34a44n 98Ř63e25p62k37a 4125796

Jasně, dráhy zlevnit nemůžou, aby reagovali na konkurenci, ale nově příchozí konkurence zlevnit pod náklady může a snažit se tak vytlačit toho, kdo tam jezdil pod ní :-P Ve městě kde předtím bylo jen Tesco, pak přijde Kaufland, nasadí tradiční nízké zaváděcí ceny a snaží se lidi nalákat k sobě se snad Tesco taky bouří a žaluje konkurenci? Ne! Zlevní taky a bojují mezi sebou bez soudů. Jen Jančura prská a žaluje až v Bruselu.

+5/−7
10.11.2016 14:20

J67i89ř66í 79J67i45n76d42r96a 6185209686438

pro přesnost to byl Leo express

+1/0
10.11.2016 14:29

O54l78d86ř22i66c93h 15J93a36n63e21č31e50k 8449966123221

Ne, nemůžou, pro dominantního dopravce platí jiná pravidla než pro jeho konkurenty s minimálním podílem!!!!

+1/0
10.11.2016 16:05

P37a47u85l 30J72a69r76o59s 2643658700

Tak by to melo byt v kapitalismu.Volny trh,konkurence.Tady v CR se bohuzel stale nevi ,jestli tu je,nebo bude kapitalismus,nebo socialismus.:-/

0/0
11.11.2016 9:36

T46o32m56á92š 84F54i56l86i95p31č57í42k 8747269557673

do dnešních dní má agresivní cenovou politiku spíše RJ a Leo, Os-Ph za kilčo a podobně. Na trase Praha-Brno má RJ taky mít nižší cenu než ČD. A ta cena 1 kč u autobusové dopravy kdysi u Liberce byla Jančuro co?

+6/−4
10.11.2016 13:53

J26a45n 70C43e63p14e59k 1324886940

Ať si soukromník klidně jezdí za co chce, i se ztrátou, jsou to jeho peníze, ale ať tak nečiní státní firma za peníze daňového poplatníka. Opravdu si myslíte, že nástup konkurence na trasy není pro cestujícího prospěšnější? Kdyby tomu tak nebylo, tak do dneška jezdíte s ČD Ostravu minimálně za 300 Kč a ještě koženkou.

+5/−4
10.11.2016 13:58

J73a77n 29C32e55p94e57k 1824466430

A šetří na tom i stát, že nemusí jako dříve platit všechny spoje. To, že je ČD moloch a ani přes obrovské dotace nedokáže být x posledních let v zisku, to je věc jiná, tam je zakopaný pes jinde.

+3/−6
10.11.2016 13:59

J77a66n 73H62o47p75p 7537792617312

Opravdu na tom stát šetří? http://ekonomika.idnes.cz/stat-na-boji-mezi-soukromymi-dopravci-ve-skutecnosti-vydelal-puu-/eko-doprava.aspx?c=A160126_213530_eko-doprava_rts

+1/0
10.11.2016 14:06
Foto

J39a62n 56V34a16l25a10l61í21k 6246429600296

Stát až do roku 2011 platil za vlaky Praha - Ostrava - slovenské hranice jen 2 miliony korun Českým drahám. V této sumě byly i všechny slevy.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/stat-na-boji-mezi-soukromymi-dopravci-ve-skutecnosti-vydelal-puu-/eko-doprava.aspx?c=A160126_213530_eko-doprava_rts

+7/0
10.11.2016 14:16

R17a35d34e41k 10J72a74n94a41t47a 9885926624962

"A šetří na tom i stát, že nemusí jako dříve platit všechny spoje."

Omyl. Stát dnes platí více. Viz mnoho článku na iDnes.

+3/0
10.11.2016 15:02
Foto

J93a88n 83V52a38l91a35l47í48k 6716139320936

pokud vím tak i RJ ma ve vlacích koženku nebo si myslíte že na těch sedačkách je pravá kůže ;-D

+1/0
10.11.2016 14:13

M83i42c49h85a24l 70P41a49l31e46č12e78k 2831308822494

dříve se tomu říkalo dotace, dnes kompenzace. Všichni dopravci (krom některých spojů ČD) jsou komerční. Obrázek pendolina je opět mimo. Idnes je poslední dobou marnej

0/0
10.11.2016 14:22

J69i92ř36í 21J36i25n19d81r31a 6165229796448

kauza Liberec, tehdy Liberec zakázal stát Jančorovi na autobusovém nádraží (dotací pro linku ČSAD Praha Liberec)

0/0
10.11.2016 14:06

J31a12n 47C26e40p34e19k 1264756570

ČD jsou příjemci z 99% veřejných peněz, které jí stát a kraje platí za objednané služby. Tyto peníze pak firma vezme na dotování cen na tratích, kde se tím snaží vytlačit, zlikvidovat soukromou konkurenci. To je problém celé věci. Peníze, které dostanou na něco, použijí na likvidaci konkurence. Ať si soukromník dělá cenu jakou chce, klidně i pod náklady, je to jeho kapsa, jeho ztráty, ale ať tak nečiní ČD z penězi daňového poplatníka.

+8/−11
10.11.2016 13:28

J52i41n60d91ř20i10c31h 54Š52k65o53p21e59k 4765161840125

aha a když tedy peníze za dopravní obsluhu použijí převážně na vytlačení konkurence, z čeho pak platí provoz vlaků, platy atd ?

+1/−2
10.11.2016 13:30

J21a42n 72C43e36p19e47k 1834306710

Nikde nepíši převážně. Píši jen, že mně jako daňovému poplatníku vadí, když se za moje peníze, i kdyby to bylo jen pár korun, státní firma snaží jízdou pod náklady vytlačit konkurenci, díky které je pro cestující jízda levnější, komfortnější. Ať ČD dodají čísla, že jezdí tyto trasy se ziskem a budu první, kdo se jim omluví a smeknu před nimi.

+4/−2
10.11.2016 13:55

J53i73n13d16ř91i26c61h 74Š29k25o25p86e37k 4785491670675

logicky by to musela být většina peněz, které dostává, neboť pokud by chtěli dostat cenu jízdného na polovinu či třetinu skutečných nákladů, náklady by byly obrovské.

Jinak k tomu vytlačování. Je nutné říci i B. Pokud konkurence vytlačí ČD z lukrativních (ziskových) tratí, o jiné zájem soukromníci nemají, tak logicky stoupne ztráta ČD a stát bude muset pro zachování dopravní obslužnosti zvednout úhradu za ujetý km. S tímto modelem konkurence mám problém

Jiná situace by byla, kdyby si soukromník převzal všechny tratě např. v kraji a pak by se vidělo, zda dokáže fungovat nebo ne. Na výdělečné trati umí jezdit každý

+3/−3
10.11.2016 14:05

R84o53m94a62n 24S29t91o46n81e49k 1479153579401

zas ten nesmysl tak ještě jednou RJ i LE mají zájem o dopravu v krajích jenomže hejtmani za ČSSD uzavřely z ČD bez výběrového řízení smlouvy na vlakovou dopravu v krajích na 10 let a tím vyšachovaly jakoukoliv konkurenci

+1/−2
10.11.2016 14:47

R29a65d35e27k 47J59a49n91a45t39a 9605896964732

Když má Regiojet takový zájem o dopravu v krajích, proč se nepřihásil do výběrek v Libereckém a Jihočeském kraji?

Jeho "zájem" je pouze mediání. Upozornit na sebe.

+4/−2
10.11.2016 15:10

M42a91r14t74i50n 65Š52u30l16c 2527619370315

Promiňte, ale to co píšete zde, je demagogický nesmysl. A to bych s Vámi v této diskusi dokázal ve větší míře souhlasit. Kdyby bylo vypsáno v minulosti 90 % výběrek na regionální dopravu a RJ se nikam nepřihlásil, tak byste měl pravdu. Ale jestli byly za 10 let vypsána výběrka 2, tak se mu vůbec nedivím. Musel by si budovat zázemí tam, kde to nezná, kde nemá žádné návaznosti a tím pádem, by asi musel požadovat vyšší cenu. Takže se to pravděpodobně nevyplatí a tudíž se do těch 2 soutěží nepřihlásil. Přece to, že požaduje, aby se krajská doprava soutěžila neznamená, že se povinně musí hlásit do všech (v tomto případě obou) soutěží.

0/−1
10.11.2016 16:46

J66i54n21d14ř44i98c59h 89Š68k88o28p10e75k 4325541910145

nikdy nemůže počítat s tím, že vyhraje tak, že bude mít návaznosti

+1/0
10.11.2016 18:00

R64a49d85e98k 42J16a98n81a61t36a 9345766144962

No, správná soutěž by měla být vyhlášena tak, aby vítěz mohl dopravu zorganizovat efektivně (tj. soutěžit celý soubor linek, se společným centrem). Pak mohou veřejné rozpočty ušetřit nejvíc. Viz Německo.

+1/0
10.11.2016 21:48

V95a80c15l38a86v 11H40a11j10e37k 3846239919

na omluvu bude asi stačit stanovisko té komise ne??

0/0
10.11.2016 22:26

J37a52n 94H72o47p65p 7667652617942

To ale přece není pravda. Ve chvíli, kdy vyjel RegioJet stát přestal dotovat trasu Praha - Ostrava, čili ČD nemohou vytlačit konkurenci, ani ji zlikvidovat. Pokud to nějakým způsobem dělají, dělají to na vlastní komerční riziko. Tak jako to dělá kterýkoliv jiný dopravce.

0/−3
10.11.2016 13:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.