Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

První velká zakázka na elektrobusy. Po Třinci bude jezdit deset perunů

První dopravce v zemi přechází v městské hromadné dopravě ve velkém na provoz elektrobusů. Arriva Morava zařadí do flotily pro provoz v Třinci celkem deset elektrobusů Škoda Perun HE, dodá je do března 2017.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J77u12r29a 22D95z96u47r90i88k 7601601910

Proč má český elektrobus Polskou budku?

0/0
26.11.2016 16:36

P31e23t42r 94Z39a14s18k69o82č71i94l 2195672808799

To je zajímavý, že tady ta diskuse má hlavu a patu, oproti diskusím o elektromobilech na auto.idnes.cz.

0/0
23.11.2016 10:06

M28a30r36e63k 78V54y19m19a89z68a20l 5288796712630

R^[>-] Dobrá zpráva....

+1/0
23.11.2016 9:16

P18a64v14e19l 45Š70m47í63d52e19k 6119870393168

V Praze už jezdí elektrobus od firmy SOR a dobíjení (troleje) má u metra Želivského a pak Arriva ve spolupráci s ČEZ z Budějovické k BBD centrum tam je dobíjení v garážích.

+1/0
23.11.2016 6:52

J17i19ř53í 24J26o28z69a 3628963810461

Ten clanek je nepresny... autobusy vyrabi firma SOLARIS a elektromotor do nich instaluje a vyrabi SKODA...

0/−2
23.11.2016 5:41

J21a14n 51V35a28l84o38u96c28h 6622397148580

Ano, do Solarisů se montují elektrické výzbroje Ganz, Europulse, Kiepe.... a vždy je výsledkem trolejbus Solaris Trollino. Jen se šáde-střevy je to Škoda 26/27/28Tr. Stejně to platí o Solarisu Urbino Elektric (mimochodem bus roku 2017) a Škodě Perun...

Ale to platí i o jiných kastlích se škodováckými střevy (Iveco Citelis a Š 24/25TR či SOR NB12/18 a Š30/31TR). Holt si to tak Škodovka dokázala vyjednat.

Jen jsem teď zvědav, zda Škoda zelektrizuje i Iveco Urbanway (nástupce Citelisu), protože vyšší level je pro zákazníky Solaris, nižší SOR.

0/0
23.11.2016 5:53

J45a19r79o66s82l53a76v 66D79u13n82d58a 1653142626520

Obávám se, že váš příspěvěk je ještě více nepřesný - jen elektromotor? To jako vážně?

A kdo podle vás vyvíjí, vyrábí a instaluje všechen ten zbytek, který je potřeba k tomu, aby se z vykuchaného autobusu se spalovacím motorem stal plnohodnotný elektrobus?

0/0
23.11.2016 7:25

I93v55a66n32a 71N33o65v95á 2372342349728

110km? To vyjedou na dopoledne a pak konečná.

0/−1
23.11.2016 3:52

R89o20m52a76n 14S94t78o17n48e13k 1789523149791

Třinec je male město

+3/0
23.11.2016 8:14

Z41d11e67n76ě61k 79S74e54i34d17l 9727811859214

Na kolik je to tužkovek?

0/0
23.11.2016 0:53

V52á83c38l57a29v 14Ř75i68d59k15ý 1535704341547

Podle mě podstata problému ekologie dopravy, by se měla hledat jinde a to v tom, že lidé na jednom místě žijí na jiném pracují a na dalším nakupují a pak musí stále dokola cestovat. Dnes se staví průmyslové zóny pro tisícce lidí, kteří do nich dojíždějí přes celá města a místo starých továren ve městech jsou ruiny a bordel i když jsou blízko obytných zón. Hold doba je uspěchaná a nic se nedělá na sklad a vše musí z fabriky hned na kamión a na dálnici zase do jiné fabriky a to je ten problém. Ne jako dřív kdy do každé větší továrny vedla železnice a po silnicích se toho tolik nevozilo.

+3/0
22.11.2016 22:39

J14a89k75u23b 27Š91a91f63a37n60d72a 7535967451851

A když ta fabrika bude tedy v centru města a bude tam jezdit 50 kamionů denně tak se vám to zase nebude líbit.

Navíc představa, že se třeba přestěhuji v rámci Třince pokaždé, když změním zaměstnání je jaksi úsměvná.

0/0
23.11.2016 7:11

V45á14c32l19a67v 63Ř63i73d31k33ý 1105144721517

To je podstatný rozdíl když má projet 50 kamionu během dne, jelikož se vyrábí kontinuálně a nebo stovky lidí najednou na začátku a na konci směny pak doprava kolabuje a auto stojí.

0/0
23.11.2016 23:05

V62á32c90l54a30v 49Ř44i40d58k63ý 1935284881567

Ohledně stěhování je jasné, že je nesmysl se stěhovat při každé změně práce a jelikož nemalá část lidí práci nemění po pár letech, tak alespoň několik let nebude zatěžovat dopravu dojížděním mimo své bydliště.

0/0
23.11.2016 23:09

J77a84r74o16s39l82a24v 11P31í60š66a 2894498260547

On je hlavně problém, že každý pitomec sedne do auta a hurá... A když na 1000 lidí je potřeba 1000 aut, tak je zbytečné o čemkoliv přemýšlet...

0/0
23.11.2016 10:30

J89o26s87e29f 22K74u37r81f97i76ř94t 1511145555679

A 10 autobusů spasí svět...

0/−2
22.11.2016 21:05

M25i48c74h17a94l 46G58r92e73g89o36r 8606104390872

Vyhozené peníze. Ve městě kde se sype smog z železáren, lokálního topení a tranzitního provozu to nemá žádný význam.

Kolik by stálo deset trolejbusů + jedna trať?

+1/−4
22.11.2016 18:46

J39a10n 27V84e67s46e15l98ý 5754803492121

2-3x tolik.

+3/0
22.11.2016 20:49

V75a39c44l40a19v 55S62n45a27j25d42r 4300186411336

Mam dojem, ze jsem skorem jediny, ktery se z toho tesi, at to plati kdokoli.

+5/0
22.11.2016 17:28

R23o38m85a23n 37P52o20l46á94č33e29k 5866319195

Když jim to zaplatí EU, tak proč si hračku nekoupit :-).

Otázka jak moc velký ekologický problém budou baterie ze všech elektrovozidel... a hlavně jakou budou mít životnost...

Možná malá odbočka:-). Proč se blbne se státní půjčovnou vlaků, když autobusy si bez problémů kupují soukromé firmy z dotací a nikdo to neřeší?:-)

+2/−2
22.11.2016 16:53

Z49d97e35n54e43k 81V63r38b58a 8269155473927

Vlak a autobus je něco diametrálně jiného. Už z hlediska předpisů je autobus vlastně stavebnice pro dospělé, která nemá nikterak složitou homologaci (v porovnání třeba s auty). Jaký problém je homologovat lokomotivu si vyzkoušela škoda Plzeň v Německu. Cena je též diametrálně odlišná a životnost také. Do ČR se importují nejen staré vagóny, ale i lokomotivy, které se rekonstruují a pořád je to pro určité účely ekonomičtější jak kupovat nové. Rekonstruovat starou karosu nikoho nenapadne... Zkrátka vlak a autobus srovnávat moc nejde. Ten důvod, proč se blbne s "půjčovnou vlaků" je ale primárně tuším jiný - ty vlaky jsou na určité tratě koupeny s dotací, která by se musela vracet, kdyby příslušnou trať za pár let vysoutěžil jiný dopravce s jinými vlaky. Imho si myslím, že pro ČD začíná být problém konkurovat soukromníkům protože nemají na nové vlaky a trh již nelze z legislativních důvodů dlouhodobě držet uzavřený. Tak se vymyslí státní půjčovna vlaků, aby ČD mohli soutěžit tratě kde by jinak se svým starým vozovým parkem neměli šanci uspět. Stát totiž nemůže státní podniky zachraňovat přímo (to neprojde přez Evropskou komisi), tak si musí vypomáhat podvůdky. (viz. např. ČSA a Osinek)

+2/0
22.11.2016 23:02

R69o23m66a96n 76P36o23l91á69č89e67k 5226599655

Technicky je bus a vlak samozřejmě jiný :-).

Ale podstata je pořád stejná ;-) Proč si může soukromý dopravce kupovat vozidla z dotací pro dotovaný provoz VHD a ČD ne...

0/0
23.11.2016 7:44

Z91d48e17n89e68k 40V36r77b26a 8169745733587

To jsem přeci popsal. Ta dotace na drážní vozidlo je vázána na provozování určité tratě - tzn. že pokud by ČD nakoupili za dotace vozidla a za 4 roky by tu trať vysoutěžil jiný dopravce s vlastními vozidly misely by ČD ty dotace vrátit. Tak jsou bohužel ze strany EU nastaveny ty dotace.

+1/0
23.11.2016 9:35

R69o83m79a68n 18P88o58l50á33č37e36k 5516599175

A ten autobus není vázán např. na MHD Třinec? Za dva roky bude nová radnice a MHD vysoutěží někdo jiný a máme stejný problém...

0/0
23.11.2016 10:31

M27a78r18t67i42n 83K26a70r89á51s35e46k 9168663908968

Zivotnost baterii na zaklade tech zkusenosti co zatim jsou vypada velmi dobre - v zasade by mely odpovidat zivotnosti vozidla u osobaku, u autobusu nejspis s jednou vymenou uprostredi zivotniho cyklu (ktery by u elektrobusu ale mel byt vyrazne delsi nez u spalovaciho).

Vyslouzile baterky nejsou zadny ekologicky problem, jedna budou pouzite dale pro sitova reseni (uloziste elektriny), a kdyz umrou uplne tak samozrejme recyklace, coz je cisty proces, dnes plne vyreseny a funkcni...

+1/0
22.11.2016 23:40

J59i31ř12í 77K53o17c89u30r58e33k 6105254685208

Na pátečních linkách v Třinci nahradí dosud používané autobusy jezdící na naftu.

---

Tož to je blbé, když to bude jezdit jenom v pátek. Zbytek týdne se bude nabíjet? :-P

+5/−4
22.11.2016 15:47

J79a48n 18V33e18s98e17l48ý 5424893412971

Hmm, Freud. Ono je to tím, že 5/ř a 6/ž jsou hned vedle sebe.

0/0
22.11.2016 15:50

M93a38r43t71i81n 90I58r35e77i15n 5480802630202

Teď jste tomu dal korunu ;-D;-D;-D

0/0
23.11.2016 10:31

R87a87d18e18k 82S11e11m78a 3702868373820

proč bysme si ty hračky nekoupili, když to za nás někdo jiný zaplatí...

+4/0
22.11.2016 15:05

J57a91r88o21s87l22a45v 54S22u61c86h86ý 1503199655424

Tak ona je cena srovnatelná s trojejbusem...

0/0
22.11.2016 15:08

P42a74v98e37l 68Ř97a21p29e39k 7332176409955

Ale využití je mnohem horší.

0/−2
22.11.2016 15:27

J25a67n 55V43e98s43e65l46ý 5654263362451

Naopak lepší, Tohle, nepotřebuje troleje, to je velká výhoda a úspora.

+6/0
22.11.2016 15:49

R96a35d10i30m 66P73o44l67á45š94e86k 9106233589809

Hlavně je zajištěna jedna ze základních podmínek efektivity akumulátoru, každodenní vybití, které umožní využít maximální dosažitelný počet cyklů baterie. Jinak řečeno při takovém provozu baterky dříve "chcípnou" na maximální možný počet nabíjecích a vybíjecích cyklů než stárnutím.

0/0
22.11.2016 15:56

R68a80d63i15m 15P57o95l93á40š53e51k 9746103959769

Jinak nejekonomičtější asi bude kombinace troleje + akumulátor. Troleje nemusí být všude, jenom tak, kde to není drahé a je to technicky jednoduché, mimo troleje pojede z akumulátorů a na trolejích vedle motoru se mohou dobíjet baterky a v zimě se může topit.

0/0
22.11.2016 16:05

M58a72r91t60i11n 84K29a19r65á42s94e38k 9798713688438

No to uplne moc ne, pro kombinovany provoz mate zbytecne draha vozidla,,,,

+1/0
22.11.2016 16:36

P84e83t84r 76F83i61a30l39a 3594105411696

No, ono 100 km na nabití není u MHD nic moc, je to opravdu s tímto dojezdem jen hračka

+1/0
22.11.2016 20:41

M76a25r97t44i70n 67K46a23r17á62s57e95k 9498713968718

Je spousta linek kde toto staci, neni treba kupovat bus s dojezdem 200km (ktery je vyrazne drazsi) aby pak stejne jezdil 100km denne

+1/0
22.11.2016 23:43

M19a29r26t31i71n 19K66a90r25á29s91e95k 9518613108108

Proc horsi? Hodne velka cast autobusu jezdi denne takove vzdalenosti, ktere tyto busy zvladnou na jeden zatah....

+1/0
22.11.2016 16:37

J52i59ř42í 50K44o60c66u21r35e54k 6355324355888

Jo, ale připočítejte ještě náklady na pořízení trolejí. Předpokládám, že v 3nci není ani jedna linka, která by jezdila co deset minut, aby se ty troleje vyplatily. Nicméne jak eletkrobus, tak trolejbus mají výfuk v Dětmarovicích. Otázkou je čím nahradit Dětmarovice. OZE to nedokážou.

+2/−1
22.11.2016 15:54

R36a22d64i58m 30P40o83l20á96š66e57k 9176283519759

No, pokud se to nepřežene, tak je výfuk v Dětmarovicích, kde vedle odsíření je i odprášení, mnohem ekologičtější než mikročástice produkované diesely.

+6/0
22.11.2016 15:58

R50a71d55i61m 56P52o89l39á55š36e57k 9626153949279

Myšleno vzhledem k autobusům.

+1/0
22.11.2016 15:59

J82a44n 64V35e91s79e40l92ý 5404693262421

A mají 200 metrů vysoký komín.

+2/0
22.11.2016 16:02

R61u74d91o37l41f 25S45t84a82r79y 6698777458

Je to inteligentni test nove technologie. Alternativa jsou trolejbusy.

0/0
22.11.2016 14:28

J46a81n 18H31r72u77z78a 8244798829237

Alternativa jsou i autobusy na zemní plyn, které jezdí u nás. Na rozdíl od těch elektrik dokáží v zimě i topit.

0/0
22.11.2016 15:05

M51a91r58t94i19n 77K25a90r40á19s38e64k 9638983258478

No ono CNG je takova alternativa, ktera toho moc neresi - je to sice lespi nez nafta, ale nejaka extra hitparada to zase neni...

+2/0
22.11.2016 15:10

M68i20l44a13n 73V85o89l55e97k 5329713666919

Elektromobily jsou jasná budoucnost, ale tyhle nárazovky závislé na dotacích jsou celkem o ničem. Plastové sedačky vozidel MHD na našich kvalitních silnicích mě odrazují víc, než spalovací motor s Euro VI.

+3/0
22.11.2016 14:06

M47a28r81t90i78n 84K48a65r50á75s14e64k 9788473368178

No na dotace se nakupuji vsechny busy, jak elektricke, tak CNG tak naftove... (mimo prahu, ktera narok na dotace nema)

0/0
22.11.2016 23:44

P27e54t32r 57N40i19v14n44i79c49k65ý 3122124965857

"jsou moderní bezemisní vozidla šetrná k životnímu prostředí"

1. HAHA, jakpak se asi vyrábí elektřina? Co komíny elektráren?

2. Jakpak se asi "ekologicky" vyrábí baterie a jakpak se následně "ekologicky" ničí?

+11/−14
22.11.2016 14:04

M16a57r98t92i89n 55K72a84r23á75s80e28k 9438393488948

Elektrina se vyrabi nesrovnatelne cisteji, nez je provoz spalovaciho motoru v aute/autobude.

Vyroba baterek neni nic svetoborneho, likvudace je taky cisty proces. Jasne treba tezba lithia neni nic moc, ale tezba vzacnych kovu pro kataluzatory, nebo vubec tezba ropy tak neni nic moc...

+11/0
22.11.2016 15:12

J48a62r47o79s77l48a19v 61S37u24c46h21ý 1383299465624

Sám jsem tento argument s komíny elektráren též používal ...

Ale ono to není tak jednoznačné. Stejné komíny jsou potřeba rovněž na výrobu nafty z ropy ...

+3/0
22.11.2016 15:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.