Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Automatizované metro bez strojvůdců je na vzestupu, dočkat se má i Praha

Není to tak dávno, co linky metra bez strojvůdce platily za jakési alternativní turistické cíle, jejichž projetí se považovalo za zážitek. Dnes se už často stává, že se člověk o tomto „zážitku“ dozví až zpětně a náhodou. Kromě toho, že si vlastně nemusí rozdílu všimnout, je to i proto, že se technologie rychle rozšiřuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M72a83r35t14i62n 68P20i77š34t32o90r81a 8928218546769

Zajímalo by mě, kdo pak vyleze, aby ukáznil cestující, kteří blokují dveře, takže se nezavřou. Dozorčí stanice? Ten tam je i nadále?

0/−1
28.11.2016 16:08

J96i25n24d31ř37i91c59h 76M39i21t53t48e58r 6354445821866

Automatické dveře se budou zavírat takovou silou, že případné neukázněné cestující prostě přepůlí a bude to. Takto bude neukázněných cestujících přirozenou cestou ubývat a problém je vyřešen.

+4/0
28.11.2016 16:52

L35u62k26á83š 60O35b93e29r48m18a48j57e74r 6489470744680

Já si myslím že je to spíš taková otázka prestiže. Jako takové "my to umíme taky". Ale na stranu druhou si myslím, že obsluha by na místě měla zůstat. Dnešní systém je defacto také autonomní, ale řidič jako taková dohlížecí osoba mi dává pocit jistoty. Hlavní problém je, že každý elektronický systém je chytrý jen tak, jako jeho tvůrce. Je závislý na mnoha čidlech ze kterých sbírá informace. Ale ty se stále nevyrovnají lidským smyslům a lidskému mozku. Viz nedávné nehody vozů Tesla... ani počítač prostě není neomylný.

A k řešené otázce úbytku pracovních míst. Nezaměstnanost kterou se oháníte není relevantní ukazatel. Problém který nastává je úbytek obyvatelstva vlivem snížené porodnosti. Aby se populace zachovala, musí mít každý pár alespoň dvě děti, které dožijí dospělosti a každé bude mít opět alespoň jednoho potomka. Ale dnes má každý druhý pár jen jedno dítě... Takhle za jednu generaci ubyde 25 % obyvatel. A zásadní vliv na to má právě nedostatek pracovních pozic, resp. pracovních pozic s dostatečným platem. Samozřejmě nic nelze paušalizovat ale je to tak ve většině případů.

0/0
28.11.2016 14:10

M26a65r34t44i87n 42C71h81o64v14a43n75e93c 3471966371646

Na druhou stranu, když mám automatické metro, můžu operativně ve špičce zvyšovat četnost spojů, aniž bych musel shánět strojvedoucí do práce. Ale je to asi spíš okrajový případ.

+1/−1
28.11.2016 16:49

P59a28v82e77l 76Ř15a82p78e27k 7212386649515

Automatizované dopravní prostředky začínají být běžnou realitou, ale miliony lidí každý den nadále kroutí volantem v zastaralých automobilech. Volant je prý symbolem svobody pohybu, no spíš jde o to, aby se ten křáp vůbec udržel ve svém jízdním pruhu.

+4/−3
28.11.2016 9:58

J36i81n33d89ř55i50c24h 52M97i22t50t84e41r 6564325211536

Auta jsou skvělý, křáp co se neumí udržet v jízdním pruhu je řidič. A pro vás bude asi symbolem svobody pohybu automatický metro, narvaný páchnoucími lidmi nejrůznějšího druhu , kde máte strach o peněženku , případně o život. Pokud k tomu nebudu donucen, nechám si svoje klasické auto.

0/−1
28.11.2016 16:50

M39i97c55h65a69l 97R63i43m86b17a33u59e76r 4309545813797

Pravdou je, že až roboti převezmou práci, nikdo se bát nemusí. I nevzdělaní muži mohou prodávat drogy a holky se základkou se mohou věnovat prostituci. I když na roboprostitutkách se už pracuje a drogy časem možná budou roznášet drony, tak nevím :-/

0/−1
28.11.2016 9:56

K53r29y52š32t53o39f 52L67a73n85í35k 1549650615535

mohou posilit třeba ostrahu stanic

0/0
28.11.2016 10:08

M80a70r55t68i66n 87M92a94i26k65s95n72a92r 3974253418962

Automatizace je cim dal tim vice a vice, a uz pokryla statisice pracovnich pozic i v CR... a stejne jsme na historickem minimu nezamestnanosti, a firmy nevedi kde sehnat lidi, ktere potrebuji... Takze, pokud ridic metra, bude moci pracovat na dispecinku nebo jine pozici, kde je dulezitejsi mit cloveka, proc ne?

0/0
28.11.2016 11:40

R65a87d33i78m 80Š10o71l33c 1695395255414

A není náhodu v Praze automatické metro již nyní? Pokud vím, tak na trase C by již strojvedoucí nebyl vůbec potřeba. Jenže k bezpečnosti chybí ta stěna mezi nástupišti a kolejemi.

+5/−1
28.11.2016 9:30

J11o89s16e45f 77C90h20o42d61o86u63n86s32k78ý 4381546239200

No a taky nějak chybí ten systém, že když se ten vlak podělá v tunelu, není moc lehké se k těm lidem dostat a závadu odstranit :D

0/0
28.11.2016 10:04

R69a18d97i12m 75Š83o60l80c 1565115255524

A jak pomůže ten strojvedoucí? V Kodani, kde automatické metro mají, jsou nápisy, že při zatáhnutí za záchranou brzdu vlak zastaví v nejbližší stanici. V Praze se mi nikdy nestalo, že by se vlak podělal a zůstal v tunelu, ani jsem o tom nikdy neslyšel. Vždy když se něco stalo, tak nás leda vyhodili ve stanici - to už se mi stalo asi 3x na béčku a vždy byla cítit spálenina.

+2/−1
28.11.2016 10:17

J34a85n 13V88o80j87t15í62š60e46k 6382771205426

No odtlačí to do stanice, k čemu jinýmu by tam byl. ;-D

0/0
28.11.2016 12:06

J18a93n 33V66o88j11t24í71š36e49k 6572491185586

V Budapešti maj automatický metro i bez stěny. Vlastně tak nějak celkově nechápu, k čemu ta stěna je.

+2/0
28.11.2016 12:06

M43a61r47t84i55n 57R96u81z98i27c26k77a 1182848416597

Neni, chybi zabezpecovaci system jako je napr. CBTC... vsechny systemy jsou zastarale, nejblize ma k tomu polsko-cesky system LZA.

http://old.fel.zcu.cz/Data/documents/sem_de_2013/3-VZ-METRO.pdf

Steny nejsou treba... treba v Budapesti je metro automaticke bez sten.

https://www.youtube.com/watch?v=oyDn66EZN0s

0/0
18.1.2017 22:35

J74a88k17u51b 26M70i79k41u39l87a13c76e45k 8947401467354

Automaticky metro je fajn, trosku me ale zarazila ta uspora vs naklady. Navratnost 34 let je nic moc teda, ale je fajn videt pred metro do tunelu:-) Jinak doufam ze se konecne poridi pruchozi metra...

+3/0
28.11.2016 9:20

J67a77n 14V87o40j94t21í25š91e26k 6252811575506

Návratnost nemůžete počítat prostym násobenim, protože technologie maj tendenci zlevňovat, oproti tomu lidská práce zdražuje a nejspíš vždycky zdražovat bude. A i kdyby, tak to metro bude fungovat klidně sto let.

+1/0
28.11.2016 12:08

M48i81l29a96n 40B78a37l26á14k 4731437172201

To mělo být už dávno..

0/0
28.11.2016 9:11

P62e66t45r 72V59o47n72d29r54a45c48e59k 7965901363440

Nevětší náklady dopravního podniku jsou platy strojvůdců ..... tak to je myšlenka génia ;-D

+4/−1
28.11.2016 8:54
Foto

P23r39e92m57y68s16l 46K66y66s23e42l61a33k 5695933344739

Byl to ten slavný den, kdy v Praze vyjel ven, první robotický krtek.... :-)

+3/0
28.11.2016 8:47

J59a47n 65V53e52l94e37k 2216118885847

Nejde pouze o to, že se ušetří na platech strojvedoucích. Hlavní je podle mě bezpečnost. U tohoto automatického metra je ve stanici průhledná stěna včetně dveří, která brání vstupu do kolejiště. Souprava zastaví přesně, tak že dveře soupravy a zdi se překrývají. Tudíž nehrozí že se někdo dostane do kolejiště.

+3/0
28.11.2016 8:41

P37ř70e95m64y97s33l 55L14u37k70á53š 2955522130201

Tenhle sytem se pouziva i u neautomatickeho metra a to zcela bezne. Tudiz tyto zabrany nemaji s automatizaci nic spolecneho..

+3/0
28.11.2016 9:21

J35a77n 78V94e80l85e11k 2936528485407

Jj, ale u automatického je to mnohem běžnější protože, když soustava musí zastavit tak aby dveře byly proti sobě tak potřebuje technologie které u toho automatického tam už musí být.

0/0
28.11.2016 10:00

M37a13r71t40i44n 50R11u68z89i85c57k95a 1982498386307

V Budapesti je automaticke metro bez techto sten, neni to vubec potreba...

0/0
18.1.2017 22:15

M55a36r39t75i72n 10K56a34r10á93s41e88k 9398873628698

No ale ve chvili kdy do bezneho metra porodite tento system, tak se cenovy rozdil mezi klasikou a automoatikou zasadne zmensi...

0/0
28.11.2016 16:19
Foto

D29a83l72i91b30o51r 36B62a27r62t39o77š 5384650597399

díky za tento článek..kdysi jsem psal článek na blogu o ROBOTIZACI...a že velmi brzo padnou řidiči tramvají , autobusů, metra a nákladních aut...a diskutéři nechápali.....takže díky za tento článek, snad se tím lidem rozsvítí světélko a začnou konečně myslet a všímat si, co se kolem nich děje....a co to bude znamenat....ve velmi blízké budoucnosti....

+2/0
28.11.2016 8:38

P73a64v76e74l 40J60a76r37o18š 5405517146613

Co to bude znamenat? Ať vím, jestli po vzoru dělníků z průmyslové revoluce náhodou nemám vzít kladivo a rozmlátit si počítač ;-D

+4/0
28.11.2016 8:41
Foto

D48a97l69i12b83o13r 78B97a11r67t38o72š 5104960437439

rozmlátit počítač klidně můžete..vliv to mít nebude na nic..jako tenkrát ty rozbité stroje...ale to byste se z toho měl poučit....že jim to v ničem nepomohlo.....jedné co pomůže je...neustále se učit a studovat....

+1/0
28.11.2016 8:49

P95a93v35e39l 63J24a98r37o84š 5425207526303

Asi poprvé s Vámi souhlasím ;-)

+1/0
28.11.2016 8:50
Foto

D86a67l12i38b91o25r 78B35a98r40t64o91š 5114100637799

díky...jak vidíte někde se přece jen najdou styčné body.....teď se jen ještě vrhněte na to studium.....a pokud budete chtít..dám vám i jména dobrých autorů....tím vám ušetřím čas s hledáním toho, co je a co není relevantní.....někteří zdejší diskutéři totiž propadli kouzlu překonaných teorií...a to je škoda...protože je to slepá ulička....a nejde z ní ani odbočit...musí se jen zpátky a začít znovu...a to stojí čas.....

+1/0
28.11.2016 8:54

A40d95a63m 82P11o77c75h37e 7158336630655

"propadli kouzlu překonaných teorií", pravil člověk, co propaguje teorii vyvrácenou zhruba v roce 1890, a sice že stroje berou lidem práci

0/0
28.11.2016 9:20
Foto

D13a72l12i40b41o75r 92B81a44r47t71o42š 5654250197889

máte špatné informace...tuto teorii ještě nikdo nevyvrátil..protože je to fakt.........a je to dobrý fakt...bere to lidem těžkou práci....už nemusíte sekat kosou..přijede kombajn a víte kolik lidí muselo sekat pole které dnes v pohodě poseká kombajn..a ti lidé ztratili svou práci..museli si najít jinou..jenže dnes už jiná práce není...a nebude..limit.. je IQ....PRÁCE BUDE JEN PRO SUPER INTELIGENTNÍ....protože to roboti ještě nezvládají..ale i na tom se již pracuje.....a i to jednou přijde..že mašina bude chytřejší než člověk....

0/0
28.11.2016 9:28

O90t27t87o 15P88o82s36p26í60š88i75l 4124925537118

A mohl byste ze své křišťálové koule vyčíst, co tedy bude s lidmi? Jako třeba, že "práce" bude jen politika a ostatní budou studovat jen proto, aby pak pobírali sociální dávky??

0/0
28.11.2016 9:53
Foto

D59a61l34i27b81o69r 43B75a57r10t42o56š 5784640187699

tak nějak to bude...lidí budou mít spousty volného času a něco s ním budou muset udělat...z hlediska evoluce je nejlepší činnost studium....ale někteří na to nemají a budou jen ničit..viz fotbaloví fanoušci...někteří....

a ano stát bude vyplácet něco čemu se dnes zkušebně říká základní příjem v AJ BASIC INCOME.....protože vše budou vyrábět roboti, kteří nepotřebují ani jíst ani spát a mohou pracovat 24/7 a neustále...tak sice peníze budou ale jen jako zúčtovací nástroj...tedy a vlády si ty peníze budou brát od majitelů robotů...ale i to bude trvat jen nějakou dobu...pak přijde jiná změna....a to si již netroufnu ani odhadnout....

budeme zažívat jednu změnu za druhou a to velmi rychle.......a není to věštění z křišťálové koule je to odhad podle stavu současného vědění..a podle směru, který se naše vědění ubírá....

A onen ZP, základní příjem se skutečně již testuje, co to s lidmi udělá........

0/0
28.11.2016 10:05

A87d85a14m 29P85o10c56h85e 7228226640395

Tak zatím to moc lidem evidentně práci nevzalo. Ono více nezaměstnaných asi bude ochotno pracovat za nižší mzdu, takže se časem zas vyplácet začnou, jako vždy. Tak až ta nezaměstnanost začne být znát, ozvěte se, naschle.

0/0
28.11.2016 9:54

M82i48c80h83a85l 46R25i82m55b75a22u84e90r 4839415363347

Dobrý den, nezavěšujte prosím, nezaměstnanost na jihu Evropy je ve věkové kategorii do 25 let mezi 30-50%, už je to tady!

A to jsme se ještě ani nepřiblížili k singularitě, kde bude možné začít nahrazovat nejdříve lidi s méně náročnou intelektuální prací (sekretářky, management) a později i vysoce náročnou (inženýři, vývojáři). Očekávaný příchod je 2030-2040.

0/0
28.11.2016 9:58

A73d66a38m 73P84o55c26h91e 7968246470495

A v jižní Evropě je asi o tolik víc strojů než ve zbytku Evropy, co.

0/0
28.11.2016 13:18
Foto

D69a86l98i30b62o90r 71B62a26r72t33o87š 5944830957119

můžete mít pravdu ale jen na malou chvilku..kdysi se trávník kosil, pak přišli sekačky, a pak traktůrky a nyní máme automatické sekačky, které potřebují člověka jen občas...právě tak jako automatické luxy....a tak dále....

ono je to tak...jsou 4 základní sektory kam může jít člověk pracovat...1) zemědělství...tam již nepůjde téměř nikdo, protože se počet lidí v zemědělství drasticky snižuje.....2) průmysl...i tam se budou právě na základě robotizace pracovní místa uvolňovat A NOVÝCH VZNIKNE V TOMTO OBORU JE PÁR A VĚTŠINOU POUZE PRO inženýry a tak podobně...pro dělníky toho bude pořád méně a méně....3) služby...tam ještě místa budou ale jen malou chvilku..když již firmy plánují doručování zásilek pomocí autonomních aut a dronů..tedy bez člověka....

4) věda a vědění..tam je místa pořád dost a vždycky bude....ale je tam základní předpoklad..člověk musí mít poměrně vysoké IQ a musí být ochoten studovat, když se ostatní válí u vody na dece, pijí pivo a baští párky.........

0/0
28.11.2016 10:12

A72d92a60m 36P88o57c47h37e 7188226900515

Takže proti tomu hnusnému technologickému pokroku navrhujete co přesně?

0/0
28.11.2016 9:18
Foto

D65a46l46i76b37o83r 34B23a31r23t37o67š 5674130457779

vůbec nic..já mám technologický pokrok velmi rád.....jen se s tím někteří budou muset naučit žít...a změní se celý systém společnosti...prostě vše bude jinak než jsme byli zvyklí....jinak vlastně nic nového....

0/0
28.11.2016 9:20

A82d41a72m 21P62o65c64h17e 7668986220605

Tak to jste pokročil, ještě nedavno jste mi tu tvrdil, že brzy nezaměstnanost zničehonic vyletí skoro ke sto procentům..

0/0
28.11.2016 9:22
Foto

D74a17l78i96b54o35r 85B87a87r97t74o73š 5694680437159

to s tou nezaměstnaností tak ale bude..na tom nic neměním...

0/0
28.11.2016 9:31

A88d24a57m 16P25o74c25h55e 7568356430975

Určitě. Už jste se načekal asi dost, čekejte si dál.

0/0
28.11.2016 9:55
Foto

D47a34l26i62b75o55r 26B75a87r51t78o78š 5144690147229

v mém věku se mne to až tak moc týkat nebude...ale ti mladší to zažijí na vlastní kůži...

0/0
28.11.2016 10:17

J72a39n 16J72a50k17l 2114502335956

Velmi silne pochybuji ze treba tramvaje nebo autobus budou nekdy plne automaticke bez obsluhy, jde o to ze cidla musi mit nejakou nastavenou citlivost kdy nouzove zastavit kvuli prekazce pred sebou....kdyz budou malo citliva tak hrozi nehoda zvlaste s chodcem v pesich zonach kde je velmi husty provoz chodcu(napr. Andel) kdyz budou hodne citliva tak tramvaj napr.neodjede z nastupni zastavky...jiz dnes dopravni letadla umi pristat sami a i presto je tam stale pilot proc asi?

+1/0
28.11.2016 8:55
Foto

D15a28l80i45b97o17r 11B68a35r21t51o58š 5964810267639

zařízení o kterém mluvíte se již velmi běžně montuje do osobních aut...a Němci již ten automatický autobus mají jen ho testují a vychytávají mu mouchy..aby se nestalo to, co se stalo TESLE....

+2/0
28.11.2016 9:07

J35a83r54o53m93í52r 45K18r81á16l 4280429564239

Možná byste se měl zamyslet nad tím, jaký je rozdíl mezi provozem metra, autobusu a náklaďáku. ;-)

+2/0
28.11.2016 8:55
Foto

D37a20l43i94b20o27r 68B85a81r52t66o62š 5214160397559

hmhm možná byste si měl zjistit fakta o tom, jak daleko, je již technologie autonomních automobilů

+1/0
28.11.2016 9:08

A74d80a87m 95P62o16c97h87e 7878326210615

A kdy už konečně bude ta nezaměstnanost 99%, jak slibujete snad sto let? Zatím je pořád nějaká nízká.

0/0
28.11.2016 9:19
Foto

D12a50l93i72b58o90r 26B41a40r38t94o43š 5204670317429

nebojte se přijde...jen si nikdo a ani já netroufne říci kdy to přesně bude.....protože vždy se někde najde nějaký politik či jiný mocný pán a něco urychlí či něco zpomalí...a to fakt nemohu vědět....a ani nikdo jiný....

no a nezaměstnaných je dost..v EU asi tak 25 milionů lidí pokud se nepletu.....a to je asi tak jako kdyby 5 ČESKÝCH REPUBLIK MĚLO STOPROCENTNÍ NEZAMĚSTNANOST.....jen tak pro porovnání....a to je dost ne?

0/0
28.11.2016 9:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.