Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Elektřina na dráze se bude účtovat spravedlivěji, jízdenky zřejmě zdraží

Osobním dopravcům stoupnou náklady na elektřinu o desítky procent. Skončí totiž nepřímé dotace od nákladních vlaků v podobě ceny za trakční energii. Za dva roky by se náklady na elektřinu měly náklady rozpočítávat podle spravedlivějšího klíče.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J40a17n 15J35e78m96e92l68k36a 1695570

Nelíbí se mi to, myslím, že to udělá další a další problémy. Podle mě je to státní politika, jak si co nastaví. Nevím, proč by mělo být zase jen po soukromých nákladních dopravcích.

0/0
18.12.2016 22:04

M66a50r51e53k 67W52o25l74f 3449537434832

Jízdné j v ČR v porovnání se západem stále velice levné, bohužel kvalita tomu často odpovídá. Naposled jsem jel vlakem Praha - Brno a zpět, jeden vlak 40 minut zpoždění druhy dvě hodiny...

0/0
16.12.2016 23:08

J80a24n 28J67e95m73e55l63k29a 1345820

Takže další "geniální" výsledek liberalizace? Další důvod pro zdražení jízdného a sekery do rozpočtu ČD.

0/0
16.12.2016 21:34

V73l89a29s56t98i64m42i15l 56K55o69c41u64r84e97k 4366733770414

To jsou nějaké téměř "vnitropodnikové záležitosti", kdy si státní a polostátní podniky nějaké platby prohazují mezi sebou navzájem a zákazníkovi je to úplně jedno, akorát mu není jedno, že se na železnici zdražuje. Takové články lidem nepomáhají, jsou spíše ve prospěch toho, vždy vysvětlit, proč muí být něco dražší. Ale ještě jednou zákazníka to nezajímá, pozná to pouze tak, že mu snižuje životní úroveň.!!!!

0/0
16.12.2016 14:58

M81i55r35o90s16l20a11v 28Z22i72k50m32u83n75d 6608342217528

Nenacházím slov ... řeší se dávno vyřešené.

Za hluboké totality bylo v rámci jednotného podniku ČSD počítáno s měrnou spotřebou elektrické energie 25 kWh / 1000 tkm a to u nákladní dopravy, v osobní dopravě se spotřebou 34 kWh / 1000 tkm.

Rozdíl je dán spotřebou elektrické energie pro vytápění souprav během jízdy, resp. předtápění souprav.

Tyhle údaje byly výstupem statisticko-ekonomické informační soustavy ČSD (tehdy prakticky jediný dopravce), která denně dostávala desetitisíce údajů, takže z hlediska věrohodnosti údajů měly tyto údaje vypovídací schopnost. Energetické hodnoty byly potvrzeny jednak měřením prostřednictvím jízd měřicích vozů, jednak nezávislými znaleckými posudku vypracovanými Ústavem soudního inženýrství Vysoké školy dopravy a spojů v Žilině v případě soudních sporů ohledně odměn za "zlepšovací návrhy".

(Podobné údaje o měrné spotřebě elektrické energie vykazují i západoevropské železniční správy, v případě SBB je měrná spotřeba ještě o něco vyšší, protože ve Švýcarsku je zcela běžné, že elektrické vozidla (mimo posunocaí lokomotivy tam jiná nejsou) stojí v provozní pohotovosti stále se zdviženým sběračem a funkčním vytápěním souprav, takže kdykoli mohou vyjet.)

Základní výpočet byl jednoduchý - množství elektrické energie na vstupu do trakčních měníren nebo napájecích stanic (110 kV) se podělilo objemem přepravy v tunokilometrech a vyšlo množství elektrické energie na jeden tunokilometr = jedna tuna hmotnosti přepravená na vzdálenost jednoho kilometru. Jenže - jak známe z fyziky základních škol - tak při přeměně napětí v transformátorech dochází k částečné ztrátě elektrické energie, podobně v usměrňovačích na “stejnosměrné trakci”. K dalším “ztrátám” dochází vlastní spotřebou v napájecích stanicích a měnírnách - tato spotřeba je rozpočítána na “trakci”. Na tratích vybavených autoblokem je autoblok napájen - opět - z trakčních měníren a napájecích stanic, spotřeba jde zase na vrub trakce ...

0/−1
16.12.2016 8:38

M59i42r38o96s86l23a49v 59Z43i69k69m10u76n31d 6418512367488

pokračování

Další energie se spotřebována při posunu elektrickými lokomotivami, tady žádné ”tunokilometry” nejsou. Podobně při ”strojových” jízdách elektrických lokomotiv, předtápění souprav apod. Předtápěcí stojany také berou elektrickou energii z ”trakčního” vedení aniž by byly osazeny nějakými měřidly. Elektrická kolejová stojící se zvednutým sběračem čekající na ”výkon” rovněž odebírají elektrickou energii, třebas jen v malém množství, ale ”100 x nic umořilo osla”. Čili tahle "malá nic" se pak musí přiřadit k hodnotám naměřeným elektroměrem na lokomotivě, protože ”někdo TO musí zaplatit”.

V podstatě stejné, jako v případě pitné vody. Tam je cena za kubík dána tím, kolik vody odteče od ”výrobce” a tím kolik vody proteče vodoměry koncových spotřebitelů. Nicméně koncoví spotřebitelé, ač odeberou celkově méně než kolik odteklo od výrobce, musí zaplatit to co odteklo od výrobce. Je všeobecně známo, že nezanedbatelné množství vody, někde až 25 %, prostě ”zmizí” v důsledku netěsností potrubí, ale ztrátu zaplatí koncový uživatel.

Pokud bychom měl být spravedliví, tak by dopravci jezdící motorovou trakcí na autobloku museli platit za energetickou spotřebu autobloku ...

Problém je ovšem v diskriminaci železniční dopravy ze strany STÁTU. Zatímco zákon o dani silniční osvobozuje od placení daně elektrická vozidla (např. trolejbus) nebo v osobní dopravě vozidla najedoucí potřebný objem kilometrů v ”objednané linkové dopravě), tak na železnici musí poplatek za použití dopravní cesty (silniční daň je totéž, akorát to jinak jmenuje) jak vlaky tažené elektrickými lokomotivami, tak vlaky ”objednané” a to bez ohledu na to, kdo dopravu objednal nebo o jakého dopravce se jedná ... objektivně vzato, poplatek za použití dopravní cesty by měla platit pouze nákladní doprava při použití motorové trakce, resp. neobjednaná osobní doprava nebo zvláštní vlaky vedené motorovou nebo parní trakcí.

0/−1
16.12.2016 8:45

P98e23t45r 97N46o29v42o15t32n85y 1641140601

Pokud se bude měřit na lokomotivách, tak posun, stání se zdviženým sběračem či "strojové" jízdy budou naměřené. Stojany na předtápění se dají osadit měřením. Takže zbývá jen napájení ZZ.

0/0
16.12.2016 11:00

P86e82t23r 45Š13i90m93r41a84l 4417717505405

Více zadotovat osobní vlaky a benefit přesunout k nákladním dopravcům je pěkná kulišárna. Diskriminaci železniční dopravní cesty proti silniční a železniční nákladní dopravy proti kamionům je třeba řešit jinak. Kanibalizace silně podfinancované osobní dopravy nic nepřinese. Je to válka na hnojišti.

Pane Křivánek. Zde nejde o žádné dotace. Nákladní doprava chce řádně platit, to co spotřebuje. Ale nevidí sebemenší důvod, aby platila ještě za jiné. Obzvláště když železniční nákladní doprava funguje bez dotací.

Ad kapacita dráhy: stát se zavázal Podpisem Bílé knihy o dopravě EU a návaznými Vyhláškami či nařízeními vlády, že umožní převod 30% silniční dopravy o vzdálenosti více jak 300 km na koleje do roku 2030. Pro ilustraci - to je ztrojnásobení železniční nákladní dopravy a bude se to týkat jen tratí, které kopírují dálnice.

Už to jde i trošku vidět. Počty a hmotnosti vlaků na koridorech rostou, zastavil se pokles nákladní železniční dopravy a zahájila mírný růst.

Je třeba tuto dopravu zlevnit a zajistit možnost průjezdu.

Kde jsou ty časy, kdy byly tratě prázdné a s nákladním expresem z Prahy Uhřiněvsi do Bratislavy Nového Mesta jsem jel 4 hodiny bez zastávky.

+5/0
15.12.2016 12:10

R27a45d50k19o 80K56ř37i60v20á74n54e23k 7220943905640

1. Potřeba kapacitní infrastruktury a potřeba revize státní dopravní politiky je nesporná, v tom s Vámi naprosto souhlasím, ale není to problém, který je v článku řešen. Obrovský nedostatek kapacity pro deklarovaný 30% nárůst nevyřeší rušení osobních vlaků. A koho byste zrušil na hlavních tratích? Jančuru? Příměstské vlaky? Lokálky Vám nepomůžou.

2. Drahá dopravní cesta ve špičce a o to levnější mimo ni je celkem logická, stejně jako "noční proud". Je to okamžité řešení. Pochopitelně bez koncepčního řešení - stavby rychlých tratí a uvolnění kapacity stávajících - se stejně nic zásadního nezmění.

0/0
15.12.2016 13:01

M37a84r54e82k 81W86o86l41f 3289507564942

Kamiony na koleje, to jsem zvědav s jakým nesmyslem ta zla EU přijde příště! :D

0/0
16.12.2016 23:12

R62a67d50k93o 67K28ř83i91v95á51n38e37k 7520493215380

Chápu argument z diskuse, že nákladním dopravcům se nevyplatí používat drahé lokomotivy "jen" v noci, ale státu se nevyplatí budovat kapacitu tratí jen na denní špičku. To je o řád vyšší ekonomický argument. Poplatky za dopravní cestu i energii má smysl snižovat jen v noci, zato velmi výrazně. Nákladní dopravci si vyberou, s kterými vlaky se jim vyplatí vtěšnat se za drahý poplatek na přetíženou trať ve dne a s kterými pojedou levně po volné trati. Tuto svobodu mají jen nákladní dopravci. Vlak pro školáky v noci patrně nemá smysl.

Trh vše nevyřeší, ale kapacitu pro nákladní vlaky částečně ano. Nabídka a poptávka. Jančura má ve špičce jízdné i několikanásobně vyšší, než mimo ni. Proč by nemohly být noční poplatky zásadně nižší? A noční proud už byl vynalezen dávno.

Více zadotovat osobní vlaky a benefit přesunout k nákladním dopravcům je pěkná kulišárna. Diskriminaci železniční dopravní cesty proti silniční a železniční nákladní dopravy proti kamionům je třeba řešit jinak. Kanibalizace silně podfinancované osobní dopravy nic nepřinese. Je to válka na hnojišti.

0/0
15.12.2016 11:59

J98o33s17e98f 39H14o10n85e88š 7681532400143

Tady je to zamotaný-SZDC učtuje v poplatku za použití i trakční elektřinu i když jedete dieselem.Tenkrát nakoupili elektřinu za draho a na to přišla ČD,že disponuje levnější elektřinou a tak si vymohla vyjímku

0/0
15.12.2016 11:07

P32e68t33r 61Š73i92m68r79a85l 4947377135935

Nemáte pravdu. Spotřeba elektrické energie je účtována odděleně (není součástí poplatku za dopravní cestu) a účtuje se pouze pro vlaky vedené elektrickými hnacími vozidly.

0/0
15.12.2016 11:15

R23o97m57a12n 42H69a57n87u17š 9204501271890

Když se výrazně zlevnila nafta, dráhy nezlevnily. Argumentovaly tím, že cena nafty je v celkových nákladech zanedbatelná. Teď tedy nemohou říct, že kvůli dražší elektřině zdraží. Spekuluje jen iDnes. Připravuje tím půdu pro zdražení?

0/0
15.12.2016 9:31

K62a81t61e35ř24i87n79a 69V37ý27b76o62r59n80á 6410519139

Je legrační, jak je v podstatě každé zdražení, motivováno snahou o dosažení spravedlivějšího světa. :)

+6/−1
15.12.2016 9:11

P94e14t15r 26Š15i52m82r56a97l 4947517955215

Tak to sice vypadá, ale není tomu tak.

Jak by se asi občan tvářil, kdyby na pumpách byly stojany pro osobní automobily, autobusy a kamióny extra? A nafta pro kamióny stála o třetinu více, než pro autobusy? Připadá vám to normální?

U železnice není v současné době umožněno uplatňovat měření spotřeby elektrické energie na vstupu do lokomotivy. Uplatňují se paušální platby. Pro nákladní vlak je to 18 kWh na jeden ujetý kilometr a tisíc tun váhy vlaku. Jenže spotřeba je někde jinde. Dopravci z části na lokomotivách elektroměry mají a svá data o spotřebě znají. V nákladní dopravě je spotřeba cca 11 - 13 kWh/1000 hrtkm, platíme 18.

V zemích, kde se ještě neměří (SK, HU), tak je paušální platba nižší: SK 14,9 - 15,9 podle tratí, HU 14,0 - 15,0 podle typu lokomotivy.

Navíc tímto přebytkem zlevňujeme provoz vlaků osobní dopravy, které nám pak ucpou tratě a není kudy jezdit. Nákladní doprava má svá pravidla prakticky stejná, jako doprava osobní. má své lokomotivy, které musí jezdit, má strojvedoucí, kteří jsou placeni, má vozy a má náklad, který musí být ve správný čas naložen a ve správný čas vyložen. Není tedy možné jezdit pouze v noci, to můžeme ujet maximálně 400 km denně a bylo by to ekonomicky neprodejné. Například u nás je průměrný denní běh lokomotivy téměř 800 km denně.

+3/0
15.12.2016 10:33

P28e16t70r 21N20o17v54o71t17n57y 1421660941

Když budete platit podle elektroměru na lokomotivě, tak vám do toho distributor (SŽDC) stejně rozpočítá zráty ve vedeních. A to na stejnosměru nebude nic nepodstatného.

+1/0
15.12.2016 11:09

P30e93t51r 60Š38i15m83r22a16l 4447107845195

To je přece samozřejmé. Na stejnosměru se úroveň ztrát odhaduje na cca 10 - 20%, na obou trakčních soustavávh dohromady pak 10%.

+1/0
15.12.2016 11:16

P97e15t37r 28Š45i83m58r19a21l 4157507485735

To je samozřejmé. Úroveň ztrát v distribucii se odhaduje celkově na 10%.

Na stejnosměru 10 - 20%, na střídavé části pod 5%.

+1/0
15.12.2016 11:18

P85e78t95r 46N70o47v30o83t57n40y 1941680881

Takže paušál 14- 15 by odpovídal lépe. Aspoň jsme se dozvěděli to, co z celého dlouhého článku ne. Kolik a jak vlastně nákladní dopravci teď platí. Osobní vlaky si přepokládám rozdělí zbytek spotřeby podle najetých tunokilometrů.

+1/0
15.12.2016 11:37

P67e82t15r 82Š15i85m11r22a12l 4267537705735

Ano, přesně tak. Navrhovali jsme 15 kWh/1000 hrtkm.

V Německu se měří, spotřeba u nás je 12,9 kWh (vozíme rychlé nákladní expresy, máme z tohoto důvodu vyšší spotřebu).

V Rakousku se měří, spotřebu tam máme 12,7 kWh (dá se tam lépe využívat rekuperační brzda).

Na Slovensku je paušál (14,9 střídavá trakce, 15,9 stejnosměrná trakce - je potřebné si uvědomit, že stejnosměrné tratě na Slovensku jsou hodně sklonově náročné, na rozdíl od českých)

V Maďarsku je paušál podle lokomotiv, například řada 386 Bombardier TRAXX MS, ktou rutinně využíváme má paušální spotřebu s nákladními vlaky 14,6 kWh/1000 hrtkm.

V České republice je náměrový průměr okolo 12 kWh/1000 hrtkm s tím, že pravděpodobně ještě klesne, protože dnes nejsou strojvedoucí motivováni k úsporám elektrické energie. Zde se dá ušetřit až 20% elektrické energie.

Pozor, mluvím pouze o spotřebách vlaků nákladní dopravy.

+2/0
15.12.2016 11:47

K83a56t83e25ř53i13n86a 51V36ý86b74o44r95n78á 6100619669

Přijde vám snad divné, když si můžete koupit naftu do osobáku, traktoru nebo kotle za různé ceny? :-) Vzpomínám si, že si železničáři stěžovali, že platí za naftu stejně, jako kamiony, když v ceně byla zakalkulována silniční daň. Také jim to nebylo nic platné, protože kvůli spravedlnosti se nikdy nezlevňuje. Pokud je spotřeba soupravy dána tabulkami, tak mi není jasné, kde berete argument, že ve skutečnosti je někde jinde? Je ten rozdíl v plusu nebo mínusu? Předpokládám, že důležitý je profil tratě, akcelerace, decelerace, nevím jestli se používá ještě rekuperace... Jinak díky za konkrétní čísla. Jen by mě ještě zajímalo, kolik platíte za kWh.

0/−2
15.12.2016 11:13

P19e67t38r 77Š10i52m36r15a29l 4487357705695

Ale vždyť jsem o tom psal. Nákladní vlaky platí 18 kWh, náměry jsou cca 12 kWh. Cena za elektrickou energii - máme ve smlouvě podepsanou mlčenlivost.

Vzpomínám si, že si železničáři stěžovali, že za naftu platí stejně, jako kamióny.

Ano, přesně tak. A přestože je dnes železnice vyhlášena jako ekologická, tak platí v ceně elektrřiny příspěvek na obnovitelné zdroje (cca 1/4 celkové sumy).

A teď něco úsměvného: Na Slovensku červená drážní nafta byla. My tam natankovali, lokomotiva jela do Německa (výkon Leopoldov - Praha - Straubing) a v Německu nás přijeli zatknout. Měli jsme v nádrži červenou naftu, což tam byl topný olej.

Takže tudy dle mého názoru cesta nevede.

+1/0
15.12.2016 11:25

J35i35n72d86ř90i46c68h 13M37i17t27t62e79r 6174705851356

Ale třeba nafta má nižší zdanění než benzín. A jak se máme tvářit ? Mám benziňák a co s tím udělám ? Nic.

0/0
15.12.2016 11:39

J85a49n 55C91e58p24e91k 1724406300

No jelikož ty náklaďáky a i nákladní vlaky ničí silnice, tratě podstatně více než osobáky, tak by je minimálně za použití nechal platit daleko více.

0/0
15.12.2016 11:58

J78a94k14u76b 26Š81a10f60a12n56d15a 7425407571381

Osobáky mají pevný jízdní řád. Těžko je budete posouvat operativně podle toho, jak je zrovna prázdná trať. Navíc nevěřím tomu, že nějaký dopravce vypraví další spoj jen proto, že má o pár korun levnější provoz. Jeho náklady leží úplně jinde.

0/0
15.12.2016 12:52

J12i50n75d97ř91i81c50h 78M42i98t79t78e20r 6214435981556

Není pravda, třeba já jsem zdražil svoji práci proto, abych víc vydělal. A to od doby, co nám znehodnocují korunu.

0/0
15.12.2016 10:46

K69a66t72e98ř59i90n44a 61V28ý15b23o79r92n55á 6900269899

Protože žijete skromně, ale spravedlivě. :-)

0/−1
15.12.2016 11:14

J47i93n79d57ř79i98c62h 15M95i46t70t88e27r 6124115451746

Moc děkuji, snažím se opravdu žít poctivě. A skromnost, to nevím, žiju dle toho, co si mohu dovolit.

0/0
15.12.2016 11:36

R66a58d77k21o 16K23ř78i86v68á69n85e86k 7170633885130

Z logiky věci by měla nákladním dopravcům výrazně zlevnit dopravní cesta v noci, kdy je dostatek kapacity tratí. Pokud potřebují kvůli dodacím lhůtám nebo využití náležitostí jezdit ve dne mezi osobáky, není důvod jim v tom v rámci kapacitních možností bránit, ale kde je zde důvod ke slevě?

S elektrickou energií je to stejné, v noci je z principu levnější. Jak si to dodavatelé ošetří tarifně už je druhá věc. I u paušální platby za kilometr může být třeba od 22 hodin jiná sazba.

+2/0
15.12.2016 9:02

P72a48v28e96l 89M67a20t93o63u53š72e71k 5100127228444

V některých zemích, např. v Rakousku, mají státní dráhy, pokud se nemýlím, své vlastní (vodní) elektrárny.

0/0
15.12.2016 8:57

K27a87t42e47ř78i11n33a 25V92ý88b19o23r74n96á 6420579679

Jakou to má výhodu?

0/−1
15.12.2016 9:08

J26o78s82e13f 54H17o55n64e24š 7661422500773

Jezdí na 16 2/3Hz,takže s běžnou sítí nekompatibilní

0/0
15.12.2016 11:04

K83a56t35e68ř98i74n25a 19V11ý48b33o35r18n80á 6540459959

Já se ptala na výhody...

0/−1
15.12.2016 11:16

P30e94t14r 55N31o29v18o88t19n41y 1771320211

Vlastní rozvodná síť na 16 a 2/3 Hz. V elektrárně je 16 a 2/3Hz soustrojí. Odpadla nutnost rotačních "měničů", které vyráběly 16 a 2/3 Hz z 50. Dnes už jsou polovodiče a je to jedno.

0/0
15.12.2016 11:30

P67e81t46r 18Š41i82m53r75a32l 4277487655765

Trošku opravím. Dnes je tato trakční soustava označována jako 15 kV 16,7 Hz a skutečně došlo k úpravě frekvence. Je to proto, aby se ztratila přesná třetina k hrekvenci 50 Hz.

0/0
15.12.2016 11:50

P55e57t94r 73Š62i20m67r93a71l 4377947565645

Výhod bylo kdysi mnoho, dnes se vývojem silové elektroniky ztrácí.

Jednofázový rozvod řeší nesymetrické zatížení třífázové sítě.

Vzhledem k účinníku starých jednofázových lokomotiv nepouštěl ten "bordel" do veřejné sítě. U nás je to řešeno drahými filtračně kompenzačními zařízeními.

Nepotřebuje v takové míře neutrální pole v trolejích, vlaky mají souvislé napájení nepřetržitě.

Má vždy zajištěnou rekuperaci bez ohledu na názor nadřazených energetik, které chtějí elektřinu prodávat, nikoliv vykupovat.

0/0
15.12.2016 12:02

J47a46k58u66b 96Š91a97f43a65n86d26a 7755967101691

Ale zase je větší problém to uregulovat. Když tam náhle zvednete odběr o 3MW tak na to ta elektrárna musí zareagovat. A přestože to jde u vodní mnohem rychleji než u tepelné tak ihned to není....

0/0
15.12.2016 12:55

J73o12s56e48f 77H75o70n23e24š 7561312200383

Výhody to mít musí,když to používají v Rakousku,Německu,ale nevím jaké.

0/0
15.12.2016 19:32

P49a40v86e88l 53M92a46t94o18u35š34e49k 5320217678404

Přinejmenším tu, že aspoň část energie nemusí nakupovat. U nakupované energie je možná ještě větší (administrativní) problém při její rekuperaci (navracení do sítě), což lze u vlastní elektrárny jistě také řešit operativněji.

0/0
15.12.2016 11:40

J28a76k62u50b 92Š90a24f88a26n80d92a 7345317121451

Jenže při rekuperaci ji vůbec do sítě nemusíte vracet. Může ji spotřebovat jiný vlak.

0/0
15.12.2016 12:56

P85a63v58e13l 78M96a72t81o60u14š60e48k 5770167258664

Samozřejmě.

0/0
15.12.2016 13:47

P17e39t94r 47N92o80v26o46t34n50y 1691180591

Možná historicky kvůli střídavému napájení. Měli vlastní jednofázové rozvody. Ale dnes už to asi celou spotřebu neutáhne.

0/0
15.12.2016 9:49

J68i24n92d72ř48i70c90h 29M42i70t67t45e26r 6574885541236

Znal jsem zemi, kde bylo státní všechno. Jmenovalo se to ČSSR a nedalo se tam žít, až to zašlo na chudobu.

+1/−2
15.12.2016 10:48

P17a72v59e72l 63M39a83t18o64u69š26e33k 5610187878234

A jak to s tím souvisí?

0/0
15.12.2016 11:46

J22i45n21d87ř10i17c25h 95M33i45t71t58e30r 6444905711336

No když by dráhy měly svoje elektrárny, měly by mít i svoje rafinerie, ropovody, železárny na koleje, obchody na nádražích, papírny na jízdenky atd.

0/0
15.12.2016 11:52

D26u76š20a44n 95D39ě40d83i17č 9775531675676

Trvá to roky a dopravci si zvykli. Tak proč to měnit?? Aby černá díra jménem ČD byla ještě hlubší?? ;-€

0/−1
15.12.2016 8:47

M33i82l54a33n 79V46o10l53e15k 5919763356379

Tady v diskusi jeden schytá mínusy za všechno, tak to zkusím velmi opatrně: zajímavý vývoj železnice v kapitalismu. Ne, nepropaguji socialismus, jenom vybízím k zamyšlení, jak se ten trh na železnici vyvíjí od počátků až po dnešek.

+1/0
15.12.2016 8:10

P90a80v62e72l 72M97a92t16o83u97š52e26k 5820157368794

Je fakt, že země, v nichž dráha funguje nejlépe, mají alespoň některé rysy ́dost socialistické.

0/0
15.12.2016 8:58

M31i63l56a38n 98V62o27l35e49k 5979903276279

Nehledal bych v tom rysy režimů, je důležité si uvědomit, že největším zestátňovačem železnic na našem území byl 'soudruh' František Josef I.

0/0
15.12.2016 9:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.