Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát poprvé řeší Hyperloop. Spočítal už i cenu lístku na rychlovlak

Do českých ministerských materiálů poprvé dorazil projekt na vysokorychlostní přepravu v přetlakových kapslích. Kromě „potrubní pošty pro lidi“ zvané Hyperloop řeší dokument ale i pravděpodobnější verzi budoucí dopravy - železniční rychlotratě. Stát už má vyčísleno, kolik by stál například lístek za rychlojízdu mezi Prahou a Brnem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J40a58n 62J32e12m96e83l59k80a 1915250

257Kč? Určitě:-) když zrušíme dotace a zavedeme systém minimálních dotací a maximálního kasírování zákazníka s minimální regulací.

0/0
18.12.2016 22:25

S63t31a25n41i25s53l71a87v 49K77r27e54j16c49a38r 6747506553614

Je dobře, že i ČR, v utajení uvažuje o Hyperloopu. Nezůstat pozadu za SR, Nebude to tak jednoduché, nejde ani tolik o politiku a polrežim, jako o profesní kvalitu vykonané práce. Než příjde k realizaci tohoto záměru, nebude u moci ani Zeman ani Horáček. A pracovníci odkojeni socialismem také ne. Takže to bude na budovatelích ročníků 1990 + !!

0/0
18.12.2016 19:43

A44l48f22r11e72d 57D75e21l77o19n80g 4854582236850

Otazkou je proč by musel někdo z Prahy do Brna či Ostravy za 15 min?! Přece máme telefony i internet kde se lze včetně obrazu spojit ihned!

Pamatuji se na zlaté časy kdy jsme jezdili vlakem do Bulharska za 3 dny! Vlak poskytoval pohodlné spaní, mohlo se hrát karty, poslouchat rozhlas, prohlížet krajinu a na dobrý oběd vás zavolali do jídelního vozu! Žáden spěch, nervozita z ucpaných dálnic, žádné zpoždění! Nevím proč to dnes nikdo nenabízí?! Vždyť tu cestu bylo možno započítat do opravdové dovolené!

+2/−5
18.12.2016 11:00

R56a39d81e67k 45J67a54n48a82t18a 9235146554822

Nevím proč to dnes nikdo nenabízí?!

-------

Však tam jet můžete. Maďarské dráhy lehátkovými vozy do Bulharska k moři v sezoně jezdí, cesta trvá 24 hodin. A v Budapešti jste vlakem hned.

+1/0
18.12.2016 12:05

A72l31f43r13e29d 57D76e51l29o51n82g 4484422936770

Děkuji za nabídku! Ale už to je s přestupem a než se "ubytujete" už musíte vystupovat! Ještě tam byl půldenní výlet autobusem po Bukurešti! Dnes by šlo dělat Řecko a Atheny!

0/0
18.12.2016 13:09

A68l90f68r41e30d 91D97e91l81o20n92g 4884982386920

Děkuji za nabídku! Ale už to je s přestupem a než se "ubytujete" musíte vystoupit! Byl v tom půldenní výlet autobusem po Bukurešti.

Dnes by se dalo dělat Řecko se zastávkou Atheny! Přece je dost lidi kteří nemilují letadlo nebo auto!

0/0
18.12.2016 13:16

S59t53a30n37i14s86l46a81v 39K64r19e15j20c39a84r 6957356603704

To by vám měli odpovědět dopravci - jak je pro ně rentabilní spojení Praha-Brno. A jak jsou tyto spoje využívány. Ale zatím jsou spíše kritizováni z krácení vozových souprav a jednotek.

0/0
18.12.2016 19:48

Z24d26e54n71ě35k 89K74r38a60u92s 9356680762220

tak ono jako cestovani do prace a z prace by to nebylo spatny z mesicni za 1500, akorat je naprt ze bych jel z ivancic vlakem 30km hodinu do brna a pak 200km z brna do prahy za 12 minut:-)

0/0
22.1.2017 16:44

F36r91a38n28t14i89š90e32k 19D39o76l20e86ž87e62l 8966249676382

Jestli se to bude stavět jak dálnice na Drážďany tak ještě moji pravnuci se v tom nesvezou.

+1/0
17.12.2016 21:27

I38v24a76n 15M81a93r47e39k 6574848882

"Hyperloop" je zrovna takový "vynález" jako zde před pár léty s velkým humbukem prezentovaný další "vynález" a to Francouzi vyvinutý "motor" na stlačený vzduch , údajně měl nahradit v městech všechny spalovací motory dopravních prostředků, jak vidět dnes po něm "neštěkne pes".

Pokud by byl "hyperloop" realizovatelný, dávno by se s ním zabývali Číňani , ne-li jej už dnes provozovali . R^

0/−3
17.12.2016 17:41

T13o95m42á91š 83M47o55r76a31v69č79í90k 3177246943245

Však se jím taky zabývali, možná ještě zabývají.

+1/0
17.12.2016 18:39

T12o85m75á62š 78M67o39r47a97v58č85í55k 3337666603425

http://www.businessinsider.com/china-may-help-make-elon-musks-hyperloop-a-reality-2016-1

0/0
17.12.2016 19:06

T46o29m35a79s 77A94u14g24u50s46t45y67n 6587326691890

Diskuse jen ukazuje upadající úroveň inteligence národa a zvyšující se sebevědomí. V tomhle tu Ameriku rychle doháníme. Netřeba číst článek, stačí přece nadpis ne? ;-D

+1/0
17.12.2016 16:38

P86a79v44e52l 81M32o20r44a65v93e92c 3342609102528

Ministerstvo dopravy si zadalo už desátou studii o možných dopadech VRT či hyperloopu. Mezitím v okolních státech se VRT staví a někde i hyperloop plánuje. Všude si pochvalují pozitivní dopady. Zato my jen děláme studie (které navíc jsou zčásti s nesmyslnými závěry a z části ignorovány polit.reprezentací)RvRvRv.

+4/0
17.12.2016 15:47

P63e19t46r 54R86i87h24a46k 7171818608216

Tvl my nemame ani vysokorychlostni zeleznici z jednoho konce republiky na druhej s napojenim na okolni staty. Ne ze by nestaveli ale oni na to jeste nemaji ani papir s razitkem a uz pocitaji cenu listku na hyplop. Fraska.

+4/−4
17.12.2016 13:56

P41e32t71r 88S75u88c94h68ý 1538329174596

Cenu lístků na hyperloop nikdo nepočítá, ta cena je za VRT trať

+1/0
17.12.2016 13:58

P24e19t90r 24R83i12h78a63k 7501938808586

A nez se u nas VRT postavi tak ve svete budou litat na Mars :). To je jak s dalnici na Viden. Rakusaci uz skoro u hranic a u nas ne ze se jeste ani nekoplo do zeme, ale oni na to nemaji ani ten papir s raztikem.

+1/0
17.12.2016 16:02

R21a76d81e11k 71J42a37n70a30t20a 9775226934142

Nicméně v titulku to pomotali - není zcela jasné, že tím slovem "rychlovlak" nemyslí "hyperloop".

+1/0
17.12.2016 21:17

J26a44n 65P40o97s41p12í85š40i76l 4961984617147

Prosim? Ja bych to teda klidne odhadnul treba za 100 000. Usetrili by:)

+3/0
17.12.2016 13:36

P12e96t70r 47S50k23o76k97a16n 9926957216938

Jaktoze za Rakousko-Uherska se vybudovalo tolik trati u nas a fungovalo to a ted o vice nez 100 let pozdeji mame problem dodelat par paternich koridoru na rychlosti 200-250km/h... ? A to bylo technologicky nesrovnatelne tehdy a ted. Je to ostuda. Nemame uz zadnou stavovskou cest ? Cesi byli vzdy skveli inzenyri a technici....

+5/0
17.12.2016 13:27

R46a39d13e41k 78J30a78n84a44t96a 9195946484552

Však technicky to problém není. Problém je to čistě politický.

0/0
17.12.2016 21:18

J34i46ř14í 14K72u79n32e68š 4330490405710

A finanční. Oproti době Rakouska jsme dnes relativně chudá země.

0/0
29.1.2017 17:27

P80e36t27r 37N71e44h86a47s65i56l 4362455274784

Přesně tak. Těch 200-250 je navíc ještě dost vysněných. Dnes se už skoro 20 let staví slavný koridory na 160km/h !!!!

Je sranda když jedete rychlíkem tam kde je v souběhu dálnice. Vlak jede úžasnou rychlostí 95 km/h, někdy, ale to už musí být svátek to rozjede na neuvěřitelných 115 km/h!!! O tom už jdou hlavní zprávy, že jeak jsme světový.

Zatímco "těsně" vedle po dálnici Jede topolánek do Brna 200 km/h.

Bohužel nic z toho co jsem nepsal není scifi a je to pravda, kterou si každý může lehce ověřit. Smutná pravda.

Je mi z toho na zvracení. Odcházím hrát Mahjong.

0/0
19.12.2016 1:20

J82i29ř67í 98Č60e52r11n66ý 7512616121

Český projekt dopadne jako Olympiáda v Praze.

+2/0
17.12.2016 12:51

J87o33s40e71f 76K16l63a10t 3179497513661

Popřípadě jako dálnice dnes otevřená,zítra zavřená

+1/0
17.12.2016 13:28

T16o34m74á17š 11D89o77b19r68ý 3862926960131

VRT v podání českých úředníků znamená 200 km/h Brno-Přerov. Prý by nebyla dostatečná poptávka na rychlejší provoz (ačkoliv jde bezkonkurenčně nejrychleší vnitrostátní dopravu). Tolik k myšlení lidí, kteří rozhodují.

+7/0
17.12.2016 12:34
Foto

K11a33r88e86l 69M24a84l65ý 6356824210561

To je velmi pokrokové. Myslím, že v roce 3200 to slavnostně otevřou.

+7/−1
17.12.2016 12:04

P74a87v50e72l 44M20o38r40a61v60e74c 3852449982758

Myslíte slavnostní otevření institutu zkoumajícího možné dopady VRT?

Jo, tomu bych věřil.

+1/0
17.12.2016 15:48
Foto

P73e51t42r 11N39o43v68á75k 3826731235461

dalsi zpusob jak ziskat penize, udelame projekt, vezmem prachy, trpet bude generace po nas, fakt na palici

+8/−1
17.12.2016 11:34

M35a66r10e79k 50Š62i59m36o12n 2374467338758

Který z nich myslíte? Hyperloop? Podle mě to není o nic horší než železnice počátkem 19. století. Proč by z toho měly další generace trpět?

+1/0
17.12.2016 11:49

P64e65t51r 49S58u13c51h70ý 1478209244916

Tady si každý stěžuje, že jsme jen montovna a kdoví co, ale když se objeví něco nového, tak najednoouradši počkáme, až tto budou mít šichni okolo a pak to za draho nakoupíme.

+2/0
17.12.2016 12:10

J81a81k23u16b 21P67r97o31k72e13š 6733608802333

No po pravdě, co si budeme povídat, kdyby se teď rozhodli, že to začnou stavět, tak do země se stejně hrábne poprvé, až to bude beznadějně zastaralá technologie. Však s velkou slávou dostavujeme tratě na 160km/h, po pravdě jsem rád že zastánci teorie, že při rychlosti nad 60km/h už odešli do důchodu, jinak máme v zákoně zase předběžce, alespoň takový je můj dojem z MD.

+1/0
17.12.2016 13:04
Foto

J32i84ř72í 72H46e15j19d35u74k 9764262360346

Zajímavé je že se náš stát zabývá cenou lístků, ale stavbou samotné trati ne !!

Wow

+5/−5
17.12.2016 11:33

T70o70m74á86š 56M85o86r68a80v46č29í89k 3687476113125

Raději byste to postavil a až pak zjistil, že s tím nikdo nepojede? Ekonomická návratnost je jednou z priorit při jakékoliv stavbě. To platí naprosto pro všechny stavby a jiné projekty. Nemůžete postavit byt a až pak zjisti, že to nikdo nekoupí, nemůžete vyvíjet auto a až pak zjistit, že to nikdo nekoupí.

+5/−2
17.12.2016 11:36

A60n91t89o67n34í79n 66P97o74l72i19c82k56ý 9170462881847

No, s tímto přístupem bychom dodnes chodili pěšky. Nemůžete vědět, kolik bude např. hyperloop stát, nemůžete to ani reálně odhadnout, dokud nepostavíte technologický demonstrátor, tj. dostatečně dlouhou trať, na které to odzkoušíte, vyvinete/dovyvinete technologie, odladíte systém do +- použitelného stavu. Pak teprve můžete počítat skutečné návratnosti. Jistě, měl byste mít +- představu, kolik to bude stát, ale velké projekty posledních let/desetiletí jednoznačně říkají, že je jedno, kolik spočítáte, zkutečnost bude několikanásobně dražší.

+2/−3
17.12.2016 11:40

T43o37m60á96š 26M27o73r93a63v50č47í52k 3817766663185

S tímto přístupem naopak společnost nezbankrotuje. Nemusíte stavět demonstrátor, když po světě už je v provozu tisíce km rychlotratí. Přečtěte si článek anebo ještě jednou. Ta cena lístku není na loop ale VRT, na západě běžná záležitost.

+1/−1
17.12.2016 11:50

A32n23t83o36n67í98n 89P13o76l22i82c75k14ý 9220732101397

No, psal jsem o hyperloopu ... ;-)

+1/0
17.12.2016 12:08

T15o35m20á49š 15M44o74r25a73v70č39í29k 3547916953515

No vidíte, přitom jde o VRT, tedy minimálně 50 let starou záležitost. První demonstrátory, které přesáhly rychlost 200 km/h byly už před 110 lety. ;-)

+1/0
17.12.2016 12:14

A73n34t92o61n62í26n 44P46o57l30i13c43k97ý 9890502761477

No nevím https://cs.wikipedia.org/wiki/Hyperloop Řekl bych, že se Vám trošku pomíchaly pojmy ;-)

0/0
18.12.2016 0:36

T22o76m51á56š 68M26o78r19a20v93č37í60k 3837316303865

Myslím, že vám, radil jsem vám přečíst si článek.

0/0
18.12.2016 1:05
Foto

J34i39ř87í 80H48e76j88d90u73k 9914832400406

Jenomže dokud nevíme kolik to bude stát, či jaká bude cena daných technologií, myslím že podobně jako ostatní státní projekty cena pujde drasticky nahoru, takže zabývat se cenou konečného produktu u kterého nevíme ani jak náročné ho bude postavit je opravud nesmyslné

0/−2
17.12.2016 11:50

T27o82m30á61š 81M41o25r53a94v14č17í23k 3517526313165

A kdy se tím chcete zabývat? Když stavíte byt, taky víte kolik cca investujete, když stavíte dálnice víte to taky,u VRT to bude podobné, taky víte kolik cca investujete, protože tam máte předem dané technologie, které se běžně vyrábějí a ve světě máte v provozu desítky tisíc rychlotratí.

+1/0
17.12.2016 11:59

J84a73k97u82b 56P73r59o61k95e97š 6453868592823

No ale to předpokládá, že už mám nějaký projekt. Obsazenost se odvíjí od trati a od toho i cena, bez nějakého průzkumu a předběžného projektu nemůžete vědět, že někde nebude nějaký takový "úsek D8", který spolyká mnohokrát více peněz. Už jen z toho že cena rychlovlakem vyšla skoro stejně jako v současnosti vyvozují, že je to podfuk.

0/0
17.12.2016 13:19

R76a42d47e78k 91J21a17n98a11t89a 9155426384342

Zrovna průměrnou obsazenost lze odhadnout docela dobře. U komerčních spojů je to v evropských podmínkách řádově těch 60%, u dopravní obslužnosti cca 30%.

Pokud by to mělo být méně, uberou se spoje nebo nasadí soupravy s menší kapacitou. Pokud by to mělo být více, tak naopak.

Co se týče výše jízdného, je třeba si uvědomit, že dnes se Praha-Brno po "pomalé" trati (2h30m) jezdí za cca 220 Kč a (pokud lze věřit Jančurovi), náklady to pokryje. A vysokorychlostní provoz je obecně efektivnější a levnější než provoz na pomalé trati - však proto se ty tratě ve světě staví.

+2/0
18.12.2016 1:45

J80i66ř95í 34Z66á83ř87e27c85k57ý 5824538334675

Jančurovi možná věřit lze, jenomže ani on neplatí skutečné náklady. Současné tratě jsou již odepsané a modernizace je hrazena z 90% z dotací.

U VRT nebude problematická cena vlakových souprav, ale náklady na vybudování tratě. Ještě se přesně neví, kudy trat povede, kolik bude stát, jak se bude financovat, ale cenu jízdenky známe na korunu přesně. Odhad pro trať Praha-Brno je 140 mld. CZK.

Další problém jsou zastávky na cestě. Mluví se o Jihlavě, ale chce i Velké meziříčí a Velká Bíteš. Zájem má i Benešov. Pokud by to měla být pravda, tak zastávek bude stejně nebo více než na současné trati a průměrná rychlost rapidně klesne. Pak se nabízí otázka, jaký má VRT vlastně smysl v tak malé zemi.

0/0
18.12.2016 18:50

J65a82n 94V37o93j22t37í73š75e72k 6592201985856

Možná jsme malá zem, ale na hranicích nemáme ani zdi, ani propasti, útesy, nebo moře.

0/0
18.12.2016 20:22

P71e18t77r 24N44e34h80a39s12i21l 4292755934584

Tenhle argument je stále slyšet. Že prý jsme malá země na VRT? Proboha proč? Jak jste na to přišel? JE to naopak. Jsme přímo ideální země na VRT, nebo Hyperloop, nebo Maglev, nebo cokoli dalšího co by zrychlilo dopravu v zemi a přesunulo lidi z aut do těchto vlaků.

Podívejte se na Maglev v Japonsku. Už tam funguje přes 40 let a jak je možné, že se jim to v tak malé zemi vyplatí? Zastavky jsou po cca 30 km. Tak tu nevykládejte, že by se rychlo-něco pro ČR nevyplatilo. Lidi chtějí jezdit i na kratké trasy rychle a ne se courat 60-ti km/h.

Maglev má o proti železnici hodně výhod. Už je lety ověřený, spotřebuje méně energie na provoz, může projíždět menší oblouky, tj. má lepší prostorovou dispozici než rychlovlak.

Maglev a Hyperloop má vyhodu v tom, ýe jezdí většinou na mostě nad terénem, tj. daleko menší problém s přejezdy, nadjezdy, apod.

Ovšem tím pádem u nás skoro neřešitelný problém s ekoterorostama, nebo tzv. archytektama a ochrancema hystorických pohledů a podobnýma zvěrstva. Viz různé blokace věeho možného kvůli tomu, že to "zkazí" pohled na hystorické město! Nebo horu, nebo les, nebo hrad. Viz neskutečná blbost jak argumentovali proti chobotnici na Letné. Stejně jako se spoustě lidem nelibilo železné monstrum uprostřed hystorické zástavby Paříže a dnes si nikdo z těch opovrhovatelů nedokáže představit, že by ji měli zbourat.

Chobotnice ve srovnání s Pařížskou věží je nic.

A tak je to se vším. Nevěřím, vůbec tomu, že se kdy nějaká VRT/Maglev/Hyperloop u nás postaví.

0/0
19.12.2016 1:38

J55i89ř94í 48Z86á48ř42e28c93k76ý 5474258964165

Pokud bude VRT na trati Praha-Brno, tak to bude pouze pro cestující z těchto měst. Nedává žádný smysl jet do Prahy, nasednout na VRT, rychle dojet do Brna a pak nějakou lokálkou do cíle cesty. Lidi se z aut masově nepřesunou.

To malé Japonsko má na délku 2400 km. Mají ho tam 40 let, ale pouze ve zkušebním provozu. Jediný funkční Maglev v běžném provozu je zatím v Šanghaji (což není Japonsko) jako příměstská doprava. V Japonsku se plánuje trat Tokio-Nagoya - 338 km, 40 min. jízdy. Z toho vyplývá, že na cestě nebude žádná zastávka, tím méně po 30 km.

Maglev je nejrychlejší železnice, ale taky nejdražší. Jeden jediný km trati vyjde na cca 4 mld. CZK. Nevím, kdo by financoval trat Praha-Brno za cca 800 mld. CZK. Provozní náklady jsou ovšem velmi nízké.

Souhlasím s Vámi, že se u nás žádná taková trat nepostaví, jedině snad za velmi vydatného přispění EU. Lidé chtějí jezdit rychle, ale ne za jakoukoli cenu.

0/0
19.12.2016 2:32

P90e32t73r 56M83a12r55š77o78u67n 5185978866356

Ale vždyť jak čtu, tak onen zaplacený návrh ceny počítá s 60% obsazenosti. Tak jakepak že vědí kolik tím bude jezdit lidí?

0/0
17.12.2016 11:57

T79o83m17á27š 28M78o28r84a77v21č32í60k 3527526243105

Podle současných proudů a vývoje dopravy na železnici. Možná magie, ale naprosto běžná záležitost téměř pro všechny projekty na světě.

+2/0
17.12.2016 12:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.