Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

D8 jako důkaz opomíjené železnice: autobusy budou rychlejší než vlaky

Berlín je po Mnichově a Norimberku dalším velkým německým městem, kam bude z Prahy rychlejší dojet autobusem než vlakem. Otevření nového úseku dálnice D8 totiž autobusům zkrátí cestu podle prvních odhadů o 15 až 30 minut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M92i55c71h95a29e72l 87S17t38a56n81o77v11s40k46ý 6497335378504

Zkrácení 30 minut rychle pomine, až jim ta D8 zase ujede, což na sebe určitě nenechá dlouho čekat. Teda, pokud nebude ŘSD mikroposuvy zase bagatelizovat a tajit. Pas se jednou změní v megaposuvy a konečně jim dojde, že měli dálnici vést jinudy.

Jinak - osobně raději pojedu vlakem o hodinu déle a pohodlněji, než se někde mačkat v autobuse. Letošní cesta z Británie do Čech "luxusním" zájezďákem Arriva Express, kam jsem se ani se svými 180 cm nemohl pořádně posadit, mě vyléčila.

+1/0
20.12.2016 11:15
Foto

L56a36d15i78s66l13a10v 71M42a14t44ě79j41k88a 1582859849577

..to je pravda. Jet takovou štreku autobusem, namáčklý jak v dobytčáku - to je šílená představa...

0/0
20.12.2016 19:57

J77o55s72e54f 48T83r77ö16g57l 8769232136866

30 minut zkrácení je ptákovina. Když si vzpomenete, tak před Lovosicemi a z druhé strany před Trmicemi byla proměnlivá cedule, na které pravidelně svítilo, jak dlouho trvá cesta mimo dálnici po I/30 (podél Labe) resp. po I/8 (přes kopce). Standardní čas byl kolem 30 minut oběma cestami.

Nový úsek je dlouhý 13 km, se třemi už otevřenými km z Bílinky a 5 km z Řehlovic k nájezdu u Trmic je to celkem 21 km. Když to pojede autobus 100 km/h i s omezením v tunelech, bude jízdní doba 13-14 minut, tj. o 17, max. 20 minut rychleji než dnes.

0/0
19.12.2016 21:01

M19i12c42h61a16e24l 88S68t94a57n39o83v72s58k25ý 6927285258554

Vono nejde ani tak o zrychlení, jako že se auta vyhnou městům. Jenomže zrychlení se lépe prodává a papaláši na to raději slyší. Klidem v ulicích se zavděčí pouze sockám dotčených měst (protože pracháči a papaláši se už dávno dstěhovali), ale zrychlení na dálnici se může týkat každého (především pracháčů a papalášů, kteří mohou své audiny honit 200 km/h). A politikům nejde o zkvalitnění života, ale populistické kecy, o kterých si myslí, že jim přinesou body.

0/−1
20.12.2016 11:19

J88a71n 76J63e95m18e51l37k71a 1185360

Za 2 roky snad první republika postavila trať Brno - Kolín kvůli Sudetům. V úseku Havl Brod - Brno prý z velké části novostavba. Navíc je bez přejezdů. (Dodělána, elektrifikována, zdvoukolejněna za komančů v 50. letech)

A Slovenská Strela ji projela za 2h:50. S maximálkou 130.

Problém je v úseku Kolín Havlíčkův Brod, kde se to tehdy narychlo dělalo v původní stopě. A tam se jezdí jezdí 65 a spol.

Takže podle mě by bylo logické Kolín - Havl. Brod postavit novostavbu po 2025 jako první. (po Brno Přerov.)

A ne ji opět modernizovat do stejné původní stopy. (což už se děje, kde se to zvedne o 10% z 65 na 75 km/h)

0/−1
19.12.2016 17:54

M85i67r55e93k 42K46o79u81b44a 6960253616

K čemu přesně by byla novostavba Havlíčkův Brod-Kolín, když hlavní poptávka směřuje do Prahy a jedna nejvíce přetížených tratí je Praha-Kolín, které byste tíémto neodlehčil?

+1/0
19.12.2016 19:05

M29i25r88e81k 89K68o84u87b42a 6310343416

Argument "postavit to tamtudy proto, že se to tam před 80 lety nedodělalo", je trochu divný. Doba, požadavky a technické možnosti se mění.

0/0
19.12.2016 19:07

J20a54n 16J34e19m78e51l79k42a 1185880

Tak tam jsou dneska modernizované Úvaly, takže nepředpokládám, že je hned znovu bude někdo modernizovat. Resp. postaví vedle novou..

0/0
19.12.2016 21:15

R83o89m39a21n 44J20e83s28c39h36k52e 9618745237275

Trať odlehčuje, pouze se tam nechce moc jezdit kvůli výškovým rozdílům a větší spotřebě energie. soukromníci jezdí raději přes Českou Třebovou. Ano trať Praha - Kolín by ráda 4 koleje.

0/0
21.12.2016 4:28

M82i52r83o75s14l61a36v 44G49r36o21s70s13m91a26n82n 8522399414

To trochu přeháníte. Tzv. Vysočinská magistrála se stavěla poměrně dlouho. Dokončena byla v roce 1953. Mezi HB a Brnem je opravdu bez přejezdů, ale navržena s oblouky pro téměř konstantní traťovou rychlost 100 km/h. Některé úseky byly v posledních letech rekonstruovány, ale rychlost v dané stopě narostla jen na 115 - 125 pro moderní vlaky. Slovenská strela tudy ve svých nejlepších časech, tedy za 1. republiky, nejezdila. Ještě v 90. letech tudy jezdily dálkové vlaky Praha - Brno s jízdní dobou 3:14. Dnes se jezdí přes ČT za 2:28.

VRT musí být zcela nová trať z Prahy až do Brna.

+3/0
19.12.2016 20:37

J98a51n 77J33e73m13e23l90k97a 1875580

Ale ona se celá najednou rozhodně nepostaví..

0/0
19.12.2016 21:11

R78a91d17e35k 36J67a13n37a56t62a 9485506134102

Postaví se po částech. Praha-Benešov, Benešov-Jihlava, Jihlava-Brno. Někde jsem viděl i 4 etapy.

0/0
19.12.2016 22:12

J73a17n 90J11e55m83e22l29k75a 1705480

Ale k čemu bude obrovský úsek Praha, Benešov, Jihlava.. bez zbytku..

0/0
21.12.2016 13:36

J59a77n 79J61e22m63e47l85k69a 1435140

Máte pravdu koukám, bylo to přes Třebovou.

0/0
19.12.2016 22:23

I44v75a34n 23H55o94l76a91s 5577477778587

Nebylo to za První republiky, ale Druhé republiky, Protektorátu, pokvětnového optimismu, i poúnorových světlých zítřků - celkem to trvalo skoro 20 let, ovšem nějakých 9 let (1939-1948) se prakticky nestavělo. Největší investice byly v úseku Brno-Havlíčkův Brod, kde se na většině stavěla vlastně úplně nová trať v nové stopě, naopak HB-Kolín bylo v podstatě jen zdvojkolejnění dosavadní tratě (takže ty 2 roky se týkají právě jen tohoto úseku).

+1/0
19.12.2016 23:24

R66o21m22a45n 23J75e38s13c30h67k75e 9578865507245

Projektovat se začalo v roce 1938 před Mnichovem.

0/0
21.12.2016 4:26

R92o24m61a79n 69J94e39s40c66h87k98e 9878455377275

Mnoho chyb. Slovenská strela jezdila po staré trati Brno - Český Třebová-Praha

Trať Brno Havlíčkův Brod se stavěla v letech 1938 - 53. Zadrátována v roce 1966. Nikoliv z velké části ale celá novostavba. Úsek Havlíčkův brod - Kolín zdvoukolejněn. Původní trať stavěna v roce 1873. Jinak trať Česká Třebová - Praha je z roku 1845 a úsek Brno - Česká Třebová z roku 1849.

Trať přes Brod nevyhovuje hlavně výškově, proto tam soukromníci neradi jezdí. Je potřeba hodně energie.

+1/0
20.12.2016 19:09

M33a70r10t21i67n 49H76a49v71e57l66k22a 8454672274

No - já mám s pojmem "železnice" spojený pojem "špína" ... a to jsem v těch vlacích proseděl hodně hodin ..

+1/−18
19.12.2016 14:48
Foto

B47r71o41n12i61s39l77a77v 81G29a35b54r34y45š 2352409101

Já mám s pojmem "auto" spojeny pojmy "kolona", "nehody", "poplatky" a další.

+6/0
19.12.2016 15:27

R84i96c95h75a46r28d 10T46r53e52f13i23l 4561595709220

Tak před třiceti lety co ?

+6/−1
19.12.2016 15:39

T29o25m67á84š 82T96a49t54í87č79e84k 5230252400238

Já mám jízdu automobilem po dálnici spojenou s touhou nasadit si plynovou masku.

+1/0
19.12.2016 16:25

V40á57c81l25a48v 91S80v28o70b93o57d19a 5356638309

To už je ale hodně dávno?:-P

+2/0
19.12.2016 18:56

M32i58c22h35a18e77l 50S57t12a44n51o17v94s60k15ý 6847155408214

Kdys jel naposled vlakem? Zkus to a budeš překvapenej!

+2/0
20.12.2016 11:21

J55a41n 40Š20v77e41c 5102536727369

Pořád si hrajeme na Západ, ale přitom z hlediska železnice jsme tak maximálně Indie.

+1/−5
19.12.2016 14:31

T72o71m84á34š 65M31o72r87a16v62č72í82k 3547466733415

Nechal bych vás jezdit po Indii celý měsíc, abyste to tady považoval za zázrak ;-)

+10/0
19.12.2016 15:12

P96a29v23e85l 88M27a96t78o32u88š22e79k 5800347648144

Co se týče rychlosti, je to v podstatě pravda. Kultura cestování je věc druhá, v té se s Indií (na štěstí) opravdu poměřovat nemůžeme. Ale například okolí brněnského hlavního nádraží se obdobným prostorům v Indii již docela blíží a pražský hlavák také nebýval v některých zákoutích a v některých obdobích o mnoho jiný. A taková Hrabovka a další místa v Praze se indickým slumům také docela podobají. Takže úplně neopodstatněný příměr to zase není.

0/0
19.12.2016 16:13

T23o83m40á59š 27M51o72r87a27v77č52í66k 3377116943665

V podstatě je v 1,3 miliardové Indii méně tratí se 160 km/h než v maličké 10 milionové zemi. Tratě v Indii opravdu nejsou tak rychlé jako v ČR. Ta jedna je tam jen kvůli turistům cestujícím do Agry.

+1/0
19.12.2016 21:21

J78i80ř21í 85E67r83b18e74n 1913614446537

Stačilo by jedno dopoledne :-)

0/0
19.12.2016 19:12

R50o90m62a51n 57J58e98s23c85h55k88e 9338415957175

Jezdíme někde rychleji než v Německu . Například úsek Dresden - Berlín je hrozný. Také Pořád v lese - Furth im Wald - Mnichov je pomalá trať.

Používejte, co Vám pánbůh dal. Jezdím denně vlakem a rychlostně jsem na úrovni auta. Bez námrazy a v pohodě.

0/0
20.12.2016 19:14

F46r60a69n77t37i32š43e98k 69K47u95l30d14a18n 5486967814974

Já se jenom zeptám, páč nejsem znalec. Ten autobus vyjíždí taky od Hlavního nádraží v Praze a končí na Berlin Hauptbahnhof? Nebo to je, že jede někde ze severního koce Prahy? A pak se teda započítává i ten čas od hlaváku? A ten autobus taky staví v Ústí nad Labem, Děčíně, Bad Schandau ( kde ho poctivě prolézá a jízdní doklady kontroluje německá Polizei ) a v Elsterweldě? Pokud ne, tak sorry ale mícháte hrušky s jabkama..... A jestli někdo považuje za výhodu o 6 korun levnější jízdenku na Jančuru tak ať si s tím dojde k doktorovi. Pro šťouraly, jízdenka za 270,- je jenom pro první čtyři místa na některé spoje. A na letiště Schőnefeld to vyjde levněji když pojedete vlakem a pak U - bahnem, než za 570,- Jančurou. Asi tak

+3/0
19.12.2016 14:25

M32i96r63e35k 93Z17á38v86o18d20n88ý 7562787890598

To je tedy objev...

Praha - Ústí nad Labem - 106 km - 1 hodina 12 minut

Olomouc - Brno - 100 km - 1 hodina 35 minut

A pro srovnání:

Olomouc - Brno (autobus) - 1 hodina 5 minut.

Tedy například sem by mělo prvně oko Mordoru (státu) směřovat.

+1/0
19.12.2016 14:21

L47u57k15á23š 34Š22m19a51h31e24l 2557364542904

Tak ale porovnávat bezzastávkový autobus po dálnici s vlakem moc nelze, protože občané Prostějova, Nezamyslic, Ivanovic a Vyškova mají v případě busu smůlu. Každopádně první česká VRT bude snad právě řešit tento směr.

+2/0
19.12.2016 15:01

R74a88d72e90k 11J44a41n81a51t52a 9405906294212

Bohužel MD se natolik "bojí" nových věcí, že tuto "VRT" dali naprojektovat na 200 (přitom VRT dle EU je až 250 a víc).

+1/0
19.12.2016 15:06

T54o51m89á57š 46M82o55r12a34v71č69í87k 3797746493795

To je taky zvláštní, VRT jestli to správně chápu je 200 na modernizované trati, ale nová trať musí mít 250 km/h, jinak není VRT.

0/0
19.12.2016 15:24

R66o62m47a21n 28J46e96s55c44h57k77e 9948155737325

Brno - Česká Třebová vlak hodinu. Auto 90 minut. Brno - Břeclav vlak 25 minut

auto 40 minut. A mohu pokračovat Česká Třebová - Praha.

Nemusím škrabat námrazu.

0/0
20.12.2016 19:17

I14v11a64n 98M41a65r18e53k 6974878492

. . . . . "Zkrátí" o 15-30 min? Nechejme se překvapit , jak dlouhého trvání při současné kvalitě D8 to bude mít ! 8-o

+4/0
19.12.2016 13:56

T26o13m13á30š 68T91a11t84í88č92e78k 5110732560958

Tak do prázdnin. ;-)

0/0
19.12.2016 16:28

J54i10ř67í 86E50r37b12e66n 1683324796437

Vánočních? ;-)

0/0
19.12.2016 19:14

J83o70s23e64f 58T71r11ö43g93l 8349752656766

Kvalita se uvidí. Ale pravidelné zácpy před Prahou se zejména ve špičce na jízdní době autobusu projeví nepochybně. A navíc s podobnými myšlenkami (po nové dálnici je to rychlejší...) jedině aut přibude a zácpy se prodlouží. Dokud nebude pražský okruh, situace u Prahy se nezlepší.

0/0
19.12.2016 21:07

M20i26c80h52a13e37l 18S13t85a65n49o65v57s59k47ý 6587435798504

Jasně, zácpa je skvělá věc, tuhle jsem jel z Varů do Prahy, do Ruzyně jsme chytli 15 minut sekeru, než jsme dojeli na hlavák tak ještě dalších 50 minut. Stevard mi musel 2x přeobjednat listek na navazující vlak. Uvařili mi navíc jedno kafe zadara. Tomu říkám výhoda cestování po silnici.

0/0
20.12.2016 11:27

J34a18r39o70s34l43a17v 98Š39m61e71j78d43a 8902769339560

Dříve byla v každé fabrice železniční vlečka. Pamatuji jak se v 90 tých letech likvidovaly a rozkrádaly pro železný šrot.

Dnes mladí ani nevědí co to železniční vlečka je. Nebyly dálnice ani kamiony a zboží se vždy dostalo na pult . Ale to nemá dnes smysl ani říkat.

Ať žije betonová lobby sucha a povodně........

+13/0
19.12.2016 13:55

I58v63a41n 23M76a57r27e31k 6564168982

Dík p.Šmejdo za postřeh, v současné době se i u nás řeší tento problém . R^

+1/0
19.12.2016 13:58

R33o51m98a23n 83J50e57s46c48h90k46e 9458145967555

Možná tak hubou úředníci. Kolik se staví nových vleček ?

0/0
20.12.2016 19:19

P41a16v31e57l 87M33a13t87o94u12š65e72k 5760897188244

Myslím, že by nebyl problém jmenovat pár lidí, kteří za tím tehdy stáli. Uměle vytvořit na železnici nevýhodné podmínky a přesunout co nejvíce přeprav na silnice byl politický úkol. A dodnes to vymyté mozky nazývají pokrokem.

+4/−1
19.12.2016 14:14

M27a44r82t56i39n 48Š86v37a85n54c37a41r 5192233

No a utopit desítky miliard na NEefektivní rekonstrukci tratí, která trvá čtvrt století a nekončí, to je taky politický úkol ?

+2/−1
19.12.2016 14:25

P58a43v67e45l 50M95a72t67o81u95š44e55k 5960567218734

Mám obavy, že ano.

+1/0
19.12.2016 14:27

D67a38v34i73d 12P61e56c66a 1175534781456

Dotace jsou k obohacení mafie.

+1/0
19.12.2016 15:01

R13o60m90a92n 74J46e67s97c36h35k93e 9458555447485

Za prvé, na silnice se všichni nevlezeme. Na naší trati Brno - Česká Třebová jezdí dnes 4 více vlaků než před revolucí. Odborníci trať hodně vylepšili a provoz se velmi zrychlil na úroveň auta. Já denně vlakem dojíždím 31 km do Brna a jsem na to stejně jako kolega z Brna - Bystrce, který jede stejně dlouho. Já jedu 40 minut.

+1/0
20.12.2016 19:23

T47o11m42á90š 75T63a28t26í13č67e17k 5600122760608

Ona to není jenom ta betonová lobby. Mnohem spíš byl přesun nákladní dopravy ze železnice na dálnice (nejen v ČR) způsoben inovací velkovýrobců zvanou "lean management". To jednoho dne, cca před 30 roky, nějací ti análytici přišli na to, že se ve skladech automobilek, například, válí zboží - prefabrikáty - v miliónových hodnotách. Ty prachy lze přece využít! Takže ve finále do závodu, kde se montuje konečný výrobek, nepřijede jednou za týden pár vagonů po vlečce, aby se vyložily do skladu a odtud se zásobovala linka; dnes přijede několikrát za den kamión, aby zboží vyložil přímo ve výrobní hale.

Že jsou kvůli tomu potřeba velký prachy na dálnice, to je prostě jedna z těch podob socializace nákladů. ;-)

+2/0
19.12.2016 16:38

P91a71v59e68l 17S90e12d69l19á38k 3570836478721

VRT jsou fajn, akorát je otázka kdo tu legraci zaplatí. Uvažujeme o VRT, přitom nejsou peníze na mimoúrovňová křížení u stávajících tratí. Někdo mluvil o Švýcarsku, tam je ale trochu jiné HDP. Zadlužit se "na věčné časy a nikdy jinak" není fajn. Ono je taky možné, že vlivem "virtuální reality" potřeba fyzického cestování klesne, měli bychom budovat spíše "informační dálnici".

+2/−7
19.12.2016 13:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.