- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Začetl jsem se do diskuse a moc to nechápu. Soukromí přepravci mají svojí kapacitu vyprodanou. Pokud by mohli, jistě by rádi vypravili více vagonů, ale nemají je.
Kvituji obchodnického ducha Českých drah, které se tentokrát operativně chopili příležitosti a přidáním vagonů do stávajících vlaků a vypravením posilových spojů se ucházejí o zákazníky, kteří chtějí cestovat (a utratit za to peníze), jen neměli u koho.
Je tedy dobře, že se ČD chopily příležitosti a pokud jim to vydrží, tak jistě tuhle situaci využití i marketingově. A taky je dobře, že soukromníci neslevili ze svých standardů a nezačali v honbě za ziskem za každou cenu přepravovat stojící cestující.
Zkrátka a dobře - na vysoce konkurenční trati Praha - Ostrava se objevila příležitost a každý dopravce jí využil podle svého.
p. Plavský tak když soukromý dopravce nechce zajišťovat dopravní obslužnost tak proč se chtějí cpát na různé tratě a brečí že se to zadává ČD
Že by proto, že nikdo nevypsal na dopravní obslužnost výběrová řízení (donedávna)?
Problém "žlutého" i "černého" dopravce spočívá v tom, že nepřepravuje stojící cestující, čehož pak oba páni podnikatelé ZNEUŽÍVAJÍ ke zvyšování cen jízdného > inu neviditelná ruka trhu pana profesora Klause funguje ....
ČD stojící cestující přepravují ... je TO běžné i v Rakousku, Německu, Švýcarsku, kde nesmysl v podobě "povinně místenkových vlaků" neexistuje ...
proc by meli SOUKROMI dopravci prepravovat stojici cestujici, pokud se jejich vedeni rozhodne pro povinne mistenkovy system ? soukromy dopravce tady opravdu neni od toho, aby nejakym zpusobem resil zakaldni dopravni obsluznost, ten jezdi na sve vlastni podnikatelske iziko, a podle toho se take chova.
predstava nekterych diskuteru, ze soukromy prepravce je tady od toho, aby se staral o kdejakou babcu ze samoty u tri vlku je slusne receno ... ne ze zcela hodna jednadvacateho stoleti. soukromy prepravce provozuje svoji cinnost na vlastni podnikatelske riziko, a podle toho se take chova.
pokud se ceske drahy domnivaji, ze v dusledku konkurence musi zdrazit, necht klidne zdrazi ... nevidim jediny duvod, proc by cestujici z linky pha - ova mel jakymkoliv zpusobem dotovat jizdne cestujicim na trase jama zakopana - vysne nizne.
Ano, představy diskutérů..
Ono to tak funguje třeba ve Švýcarsku. Na páteřní trase Zurich Bern jsou dražší než by mohli, nepodlézají. Sami to přiznávají. Ale peníze použijí na mimošpičkové časy a jiné ztráty. Tím mají větší, pravidelnější síť. A tu pak využívá i ten "Pražák", Protože se dostane bez auta a půjčovny dál. A tím je více využitá páteř. Atd.
A pak mají ve výsledku největší počet osobo km na počet obyvatel. Dvojnásobek nás, dvojnásobek Anglie. Takže je jejich přístup špatný?
A dnes už použitelný vlak nejezdí ani ráno do 3. největšího města, na koridoru za 40 mld.
Takže je to sporné.
Děkuji panu Sůrovi za tento článkem, kterým mě zrovna on velmi překvapil. Velice dobře upozornil na odvrácenou stranu komerční neregulované železniční osobní dopravy. Je fajn, že nás soukromý dopravce přepraví v tzv. sedle za naprosto minimální ceny, ale ve špičce můžou ceny, jak vidno, vyletět do obrovských výšin a co hůř, někteří cestující se prostě nesvezou vůbec.
Tak prostě hromadná doprava automobilové konkurovat nemůže! Tak jde prodávat rohlíky v pekárně.
Aby VHD byla konkurenceschopná, musí cestujícího přepravit vždy, všude a za přijatelnou cenu. To státní dopravce (nemusí být nutně státní, ale musí být státem regulovaný) splňuje - věrným zákazníkům nabídne zákaznické slevy, u nás jsou to Inkarty, v Rakousku Vorteilskarty atd., občasným cenu, která je možná vyšší, než ta ve volném konkurenčním prostředí, ale stabilní. A vždy převeze všechny, pokud nejde o Indické státní dráhy.
Ale ono není žádné právo na přepravit teď, aspoň jsem to v ústavě nenašel. A hlavně žádné regulace. Ještě pořád pamatuji na jizdenku OV-PH za 720 Kč. A to ne ve špičce, ale běžná cena Pendolina.
Docela by mě zajímalo, co by se dělo, kdyby ČD přistoupili na tu hru s Jančurou a udělali všechny vlaky mezi Prahou a Ostravou jako povinně místenkové a osmivozové. Podle mnohých je Jančura skvělý a nemá povinnost nasazovat víc vozů. Tuto povinnost nemají ani ČD. Bylo by hezké sledovat ty stovky až tisíce lidí, které se do vlaků nevejdou, jak se nemají jak dostat domů. Ono pak je jasné, že ČD nemohou jezdit levněji, když musí udržovat i vozy, které se musí nasadit jako posily a o co se Jančura starat nemusí a může se na lidi vykašlat. Toto je ukázka důležitosti zachování ČD jako národního dopravce.
To není jen o vánocích, je to skoro každou neděli. Takový LE má kolem 20h z Prahy takřka monopol, přitom to je čas, kdy se dá ještě dojet rozumně na poslední spoje kamkoliv na Moravu a v Olomouci a Ostravě odjíždí poslední spoje MHD. S omezenou kapacitou té svojí tramvaje a spoustou přípojů (rychlíky od Lípy a Liberce) si může dost diktovat. Pak tu máme převoz kol, vozíčků nebo zvířat, na to všechno se kašle a nechává na ČD. Když se něco rozbijou se cestující ČD a vlak se otočí dřív. Prostě jsou ČD taková poslední záchrana.
Pokud někdo nutně potřebuje odjet v pátek ve dvě hodiny z Prahy do Ostravy vlakem LE, tak to prostě má za 900. Pokud odjezd v pátek odpoledne až tak nutný není, odjedete v sobotu v sedm ráno poloprázdným vlakem za 290. Přestože cena vypadá na první pohled hrozně, přijmeteli jejich "cenovou hru", LE byl v minulosti schopen Vám prodat jízdenku Olomouc- Praha v neděli v 16 hodin za 110 Kč.
A úplně nejlepší bylo když jezdil LE trasu Praha-Olomouc bez zastávek
Zlý LE chce za jízdenku v top termínu roku skoro 1000 a je to špatně. RJ a LE nemají logicky kapacitu na to, aby pokryli mnohonásobnou poptávku na pár dní v roce a je to špatně. Ale že ČD zruší z původně dvou nočních vlaků jezdících z Prahy (jeden dokonce až z Chebu) na Slovensko, kdy oba jezdily dlouhodobě hodně plné a ve výsledku si do toho jednoho zbylého vlaku mnohdy člověk nesedne a ještě do něj zavedli povinnou místenku za krásných 80 Kč při mezinárodní přepravě, přičemž při jízdě jen po ČR či jen po Slovensku místenka povinná není, to je dle stejných lidí zcela v pořádku. Třeba takové spojení Ostrava - Žilina jízdenka cca 140 Kč a povinná místenka 80 Kč - a tohle platí celoročně.
Ale lidé, o kterých píšete, se drží definice: ČD svatá kráva, soukromí dopraci zlo. Je nějaké argumenty nezajímají.
On už byl zrušen výměr Ministerstva financí, který nařizuje maximální možné ceny, nebo Leo Expres netuší, že něco takového existuje? Jinak si cenu 959,- Kč neumím vysvětlit...
Ona je regulovaná cena jízdenky, ne už místenky. Takže pokud ta vyšponovaná část ceny je prohlášena za cenu místenky, formálně regulace porušena není.
Pár lidí se nedostane do vlaku a hned je ztoho konec světa ...