Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Podrazily ČD ceny do Ostravy? Češi nechají rozhodnout raději Brusel

Konec jednoho z nejdéle řešených sporů u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o ceny jízdenek do vlaků mezi Prahou a Ostravou se dál odkládá. Soukromí dopravci teď doufají, že ve sporu konečně rozhodne Evropská komise.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V62í83t 36M14r24h13a21l 1925669643860

Celý soukromý dopravci by měli raději mlčet, zejména pan Jančura, který nemá o dráze ani tušení. Víme, jak to vypadalo, když celý ,,slavný" Regiojet začínal. A i dnes to stojí za zdrávas.

Na tratích by měl mít přednost pouze národní dopravce, nikdo jiný.

+1/−1
21.12.2016 18:25

L84u51b85o40š 51H23a36r71a73s92t25e79j 5804258471223

Já nechápu, jak se tento případ řeší. ČD jezdily za cca 1000 kč z Ostravy do Prahy, bez Místenek.Vlaky byly narvané, že člověk stál většinu doby na jedné noze a to ještě ne na té svojí, a ČD vykazovali na lince ztrátu. Poté začnou jezdit soukromý dopravci a ČD jezdí za 250 kč a tvrdí, že nejsou ve ztrátě. Nechápu, že to neřeší finanční úřad. Jak dokázali tak razantně snížit náklady ze dne na den?

Je z toho naprosto evidentní, že buď teď jezdí do ztráty a dotují to. Což nesmí, a za to je žalují. Nebo předtím manipulovali účetnictvím, za účelem vyšších státních dotací, což by se pravděpodobně dalo kvalifikovat i jako trestný čin.

Proč nikomu není divné, že náklady ČD na lince zůstaly, příjmy klesly a zisk se zvýšil. To je matika co funguje jen ve státních firmách.

Tento spor by neměli řešit soukromý dopravci, ale stát. Nicméně ten kontroluje živnostníky, jestli si do nákladů nedali o dva hřebíky víc. ;-€

+4/−12
21.12.2016 11:27

R31a39d78e70k 27J59a15n52a11t93a 9125796194672

To se ani nedivím, že to nechápete. 1000 Kč totiž nestála ani nejdražší jízdenka do 1. třídy Pendolína. Pro celkové tržby a tudíž ekonomiku provozu je nejdůležitější nejběžnější cena, a ta byla cca 320 Kč (jízdné s inkartou 25%). A inkartu mělu v podstatě všichni cestující, protože stála 600 Kč na tři roky, tj. zaplatila se po pár jízdách. Nezapomeňte taky na skupinovou slevu. Ta byla výraznější než dnes. Stačilo, aby jeli dva lidi, a už měli slevu 25%. Čtyři lidi už měli slevu 37,5%. Existovala i jízdenka ČDNET pro 5 lidí za 900 Kč. To je na jednoho 180 Kč, špička nešpička!

A jak píšu níže, i ekonomický model linky se komercionalizací změnil. Zatímco dříve musely na povinné slevy pro děti, student a důchodce vydělat plně platící cestující, dnes na děti a studenty stát doplácí extra a zákonem nařízená sleva důchodcům byla zrušena zcela. Rovněž komercionalizace provozu ČD umožňila zrušit některé málo vytížené okrajové spoje (třeba v 4h ráno z Prahy, to nejezdí ani metro). Předtím tyto vlaky byly součástí objednávky a musely jezdit, i když byly skoro prázdné.

+12/0
21.12.2016 12:17

R65o93m13a93n 76S38t81o72n89e89k 1719613559751

myslim že důležitější bude běžná cena bez in karty

0/−2
21.12.2016 13:20

R82a13d21e65k 12J81a80n24a94t46a 9375796974832

Tento článek je o posuzování, zda byl či je provoz podnákladový.

A v takovém případě vás zajímají náklady vs. celkové tržby, potažmo průměrná tržba. Nikoliv nejvyšší možné jízdné.

ČD se kdysi vyjádřily, že nejvyšší jízdné (tzv. "obyčejné") si kupuje jen cca 5% cestujících, ostatní využívají některou slevu.

Uvědomte si, že pověst o "drahých ČD" byla vytvořena soukromými dopravci ve spolupráci s médii.

Ano, jízdné pro náhodného cestujícího (jedu sám, přijdu jednou za rok k pokladně a jedu) se skutečně snížilo a to taky všechny články zdůrazňovaly.

Jenže valná většina cestujících jsou cestující pravidelní a ti měli vždycky nějakou slevu.

Pamatujete třeba na oblíbenou "Kilometrickou banku"? 0,8 Kč/km?

Takže Ostrava-Praha 356 km za 284 Kč, klidně i v nejvyšší špičce. A kdo jel ještě o kousek dál, nad 400km už byla jízda zdarma.

Kde jsou ty drahé ČD?

+3/0
21.12.2016 14:36

R45o49b43e27r13t 17P98r21a85ž14á86k 4658486415490

Máte to marný. Místní "odborníci" pořád budou mlít o špinavých, zpožděných a drahách vlacích ČD, na které, chudinkové, musejí doplácet ze "svých daní". Fakta jsou jim šumák a vy se darmo namáháte.

+4/−1
21.12.2016 14:43

R16o19b70e82r32t 49P89r38a10ž96á37k 4538696565740

-drahÝch vlacích-

0/0
21.12.2016 14:43

A24l77a53n 45Ř33e56p71k67a 4535566

I když většina cestujících ČD in-kartu má? ;-)

0/0
21.12.2016 15:55

J64i96ř97í 33J98i63n50d41r17a 6855759546578

Tenkrát ze zákaznickou kartou stálo pendolino Praha Ostrava 460 + až 200 Kč místenka

0/0
21.12.2016 15:15

A58l93a17n 48Ř45e89p59k46a 4515456

Za tisíc pha-ova? To jste sebral kde? :D Asi z Jančurových keců leda tak :D

+2/0
21.12.2016 15:53
Foto

J70a36n 43V29a24l84a76l47í64k 6236289340506

ano máte pravdu jízdenka u LEO je skoro za 1000Kč;-D

+1/0
21.12.2016 18:39

Š66t38ě46p56á95n 45K83o80p30ř66i28v59a 6389845205812

Z clanku nelze, bohuzel, vydedukovat vlastni predmet sporu, ono povestne jadro pudla. Diky diskusi a predevsim prispevkum pana Nivnickeho jsem se v problematice zorientoval a timto mu jednak dekuji a jednak davam za pravdu.

0/0
21.12.2016 11:15

J18a16n 15J28e35m70e89l78k48a 1655630

Tak EU tlačí liberalizaci, takže.. Ale nevím, jestli má smysl řešit kdo šel první na 290 když to Jančura dotlačil po x letech na 150 s kreditovou jízdenkou(zdarma) mimo špičku (což je velké procento za 7 dní v týdnu.) Leo šel na 99 a pod.

+1/0
21.12.2016 11:12

L69e31a 61B35r32a18d36á77č12o87v93á 4238623706244

RJ i LE prostě jen dělají v rámci možností vše, co jim zákonný rámec dovolí, aby si udrželi postavení na trhu a zisky. Pokud zákonný rámec překorčí, měl by zasáhnout stát. Stejně tak by stát měl být schopen rozhodnout v případě sporu a to v době kratší, než všem těm vlakům upadnou kolečka. Pokud tu máme tržní prostředí a ČD se prostě přizpůsobili konkurenci, měl to stát smést se stolu. Oni by RJ a LE stejně řvali dál, ale těmahle průtahama až do Brusele dává stát najevo, že vyhrává ten kdo víc ječí a brečí.

+3/−2
21.12.2016 11:00

M14a18r82t90i39n 73K94r39u57t18ý 1988981789765

Vy prostě jenom vůbec nechápete, o co jde. To je celé.

0/0
21.12.2016 12:21

K59r96y90š41t75o61f 28L93a43n19í32k 1609810325865

Jako plan to byl dobry, podseknout ceny, pretahnout cestujici a skoupit od CD razem nepotrebne soupravy a pak ty ceny zase "upravit". Kdyz to nevyslo, hleda kde se zahojit a nase penize protahnute jako pokuta za dumping pres CD to spravi.

+4/−2
21.12.2016 10:34

R93o53m43a14n 30S62t16o87n19e90k 1689393729531

;-D;-D;-D

0/0
21.12.2016 10:58

A36l32a38n 59Ř28e15p96k61a 4465116

Někde Jančura prohlásil, že prý je připraven koupit i jejich Pendolina ;-D No dráhy jsou celé žhavé mu je prodat ;-D;-D

0/0
21.12.2016 16:19

M52a29r70t97i59n 40K56o51n17e44č14n73ý 3940774269695

Jenomže Jančura jezdí za svý, kdežto ČD berou od státu dotace, kterými zřejmě dotují i ceny na trase PHA-OVA...

+6/−12
21.12.2016 10:06
Foto

J70a86n 98V72a45l87a73l67í20k 6806729420766

Co lžete na té trati jezdí i ČD na komerční riziko

+5/−1
21.12.2016 10:11

J35a35k57u52b 90Š83a59f63a55n57d62a 7495607941681

Což nevylučuje to, co psal p. Konečný.

+2/−3
21.12.2016 10:13

V79í41t 53P21r88č56í27k 9968880104220

Samozřejmě vylučuje. Je pravda, že od ČD si stát na jiných tratích objednává dopravní obslužnost (což mnohem víc vystihuje realitu než magické slovo dotace). Ale stejným způsobem vydělává i Jancura na Slovensku.

+3/−1
21.12.2016 10:25

J77i61ř59í 26J86i97n79d26r81a 6865609816218

Jo, ale údržbu ČD může převést na jinou část tratě. Dokud toto nebude dohledatelné, tak si obě strany sporu mohou myslet své.

0/0
21.12.2016 10:28

J28a61k23u23b 34Š59a22f50a28n93d36a 7655687831841

A jaký je poměr jízd, na které oba dopravci dostávají příspěvek (spoj objednává stát/kraj/obec) a jízd, kde jezdí plně na své riziko? Ten poměr u obou je naprosto obrácený.

+1/0
21.12.2016 11:08

R58o37m45a56n 39S23t31o10n47e68k 1599813339771

jenom na jedné trati

0/0
21.12.2016 11:12

J18i17ř96í 29S35t59e74h42l92í46k 9757596925832

On nebere příspěvek na studenty?Opravdu za svý?

+5/0
21.12.2016 10:21

R34o92m57a13n 22P30o87l45á40č31e68k 5886289245

A ještě to šmelí... Viz článek, že ho vyšetřují jiné úřady...

+2/0
21.12.2016 10:28

K54a63r51e35l 43Ř42e20h95á16č40e19k 9182520641902

Může mi někdo vysvětlit smysl tohoto zákona. Pro příklad (je to stejné jako spor ČD a regiojet) Budu mít jedinou pekárnu ve městě. Náklady na rohlík budu mít 1,5 Kč. Budu ho prodávat za 2 Kč. Ve městě si otevře pekárnu někdo jiný a bude mít náklady na jeden rohlík také 1,5 Kč. Bude mít ale například i pekárnu jinde a z té bude dotovat tuto pekárnu a rohlík bude prodávat za 1 Kč. Já, jelikož jsem dominant nebudu smět ale na tu korunu zlevnit. Výsledkem bude, že samozřejmě všichni začnou chodit do té druhé pekárny a já po týdnu zkrachuji. Není to celé na hlavu? Je přece logické, že raději také na nějaký čas zlevním ty rohlíky, abych si udržel zákazníky.

+5/0
21.12.2016 10:04

R68o95m46a38n 95S17t89o65n46e61k 1459413779851

mate to špatně, vy který mate jednu pekárnou zlevnit můžete to co má dvě pekárny nemůže jít z cenou pod vás :-)

0/0
21.12.2016 10:11

P37e40t17r 45N30e78c51h20a42n27i81c86k28ý 7613476938680

A kdyby měl konkurent někde místo pekárny třeba drůbežárnu a z jejích zisků by dotoval dumping té pekárny?

+3/0
21.12.2016 10:14

J64i95ř75í 43J83i39n91d21r34a 6885269896898

Myslíte jako ČD z jiných tratí ;-D

0/−1
21.12.2016 10:30

P11e63t34r 68N75e33c73h87a73n23i79c36k78ý 7633516778540

Nebo Jančura z letenek, cestovek, busů atd. ?

+2/0
21.12.2016 12:13

K51a70r76e95l 48Ř65e43h12á97č48e94k 9202410611602

Ta druhá pekárna je ale v jiném městě. Ale v tomto městě jsem dominant já.

0/0
21.12.2016 10:23

R40o62m57a28n 52S38t73o16n94e51k 1269493639301

nejste ta druha pekárna je dominantní, vás tento zákon chrání aby vás větší řetězec nemohl zlikvidovat

0/0
21.12.2016 10:57

V86a23c65l82a27v 48H93a51j45e29k 3326699369

nemůže jít s cenou pod náklady. To je rozdíl.

0/0
21.12.2016 13:27

J37i62ř56í 21R62y58s 2959259163333

Hlavně již před SA, nabízeli ČD akční jízdenky za podobné ceny (asi tak dva roky), jako jezdí teď

+4/0
21.12.2016 10:11

M35a26r76i64e 81V54a31š25í79č80k20o34v39á 3371233222668

Viděli jste ceny Leo expres z Prahy do Olomouce na pátek? 729,- v economy class, kdo si chce připlatit, tak 1029,- v business class... ČD před nástupem RJ 369,-. Myslím, že i za té nesnížené ceny bych jela s dráhami.

+10/0
21.12.2016 9:55

R78a93d42e35k 57H25o10d21a59ň 9826887661533

Počítám že bude následovat hned další soudy, ve snaze dokázat že po pěti letech by mělo být roky rozhodnuto. Na druhou stranu, v ČR to v zásadě nemá šanci moc uspět, protože Nejvyšší správní soud spokojeně rozhodl, že cokoli pod cca 8 let je naprosto přiměřená délka řízení, a nemáme si co stěžovat.

0/0
21.12.2016 9:25

P48e23t63r 87N49e15c62h66a49n29i29c49k50ý 7593126978340

A co stav, kdy byl SA dominant na trase Praha - Liberec, přišel tehdejší DPML a Jančura zlevnil na 50kč? Jaký v tom byl rozdíl? Jančura = Dominant, DPML nový hráč s pár spoji. Výsledek, Jančura si vyřval stání na Fügnerově a DPML skončil.

+11/0
21.12.2016 9:24

P42e98t94r 79N11i81v79n75i19c25k65ý 3142974645637

Proběhla nějaká stížnost / žaloba? Pokud ano, jak to dopadlo?

0/0
21.12.2016 9:52

P71e40t67r 56N45e88c31h60a55n27i58c73k92ý 7843976228120

Já jen jestli Jančura nebojuje proti něčemu co sám činí

+8/0
21.12.2016 9:55

P85e27t83r 92P85e51t65r 6433872788333

A že si stěžuje zrovna RJ, který nedávno podražil (valnou většinu spojů najednou zařadil do špičky ačkoliv předtím tam nebyly) a teď, když před vánoci prodává i o dost dráž.

ČD na trase Praha-Ostrava musely používat ceník a kilometrovník, který se řídí výměrem ministerstva financí, po nástupu soukromníků tato povinnost padla a ČD si tam může nechat platit klidně rohlíkama. Na čem to teda RJ staví? Na tom, že to ČD konečně umožnili? Jančura pokud vím sliboval hory doly, 5 vozových tříd, kino v každé vlakové soupravě a nevím co ještě...a hlavně zbrusu nové vozy již pár měsíců po jeho nástupu na koleje. Proč ho tedy nepopotahují za tohle? Vždyť to byla vyloženě vylhaná reklama.

+12/−2
21.12.2016 9:24

M49a57r68t83i64n 57K19a82r13á66s18e13k 9808523778318

No zrovne tech 5 trid, nove vlaky apod sliboval leta pred skutecnym zacatkem jeho vlaku v ramci projektu "highjet", od ktereho se nakonec ustoupilo a jako zivotaschopnejsi zvolili soucasny projekt nizkonakladovych vlaku...

+1/0
21.12.2016 9:49

J36i88ř94í 77N96e22v79r86l23a 8712773299747

Regiojet s Leošem budou stále a stále brečet, jak je jim ubližováno.... ale já si moc dobře pamatuju, jak tady Leoš dával jízdenky za 99 korun z Prahy směr Ostrava.... a snad už den na to Regiojet snížil kvůli ceny Leošovi taky... Totéž když tu začal jezdit Flixbus mezi Berlínem a Prahou - Jančura rychle snížil ceny taky kvůli nim. Stěžují si, ale sami teď dávají předražené jízdenky na poslední dny před Vánoci, vrcholem mi pak přijde lístek u Leoše za 900. A tihle budou mluvit o férových podmínkách? Jen kážou vodu, ale sami pijou víno. Nemluvě o vytlačování konkurence mezi Libercem a Prahou...

+11/−2
21.12.2016 9:18

R33o67m66a65n 81S13t86o43n92e26k 1839123939551

LE ani RJ není trati Praha - Ostrava dominantní dopravce

0/0
21.12.2016 9:22

P93e82t45r 41P25e64t25r 6753472208803

ano ale jenom proto, že nemají vozy. Jančura by velice rád byl i za cenu, že budou jezdit dvouvozové soupravy. To mu naštěstí už zatrhli. A v autobusovém podnikání Jančura dominantní dopravce už dlouho je.

+8/−1
21.12.2016 9:25

P20e69t69r 54N21i86v37n43i58c44k10ý 3512304775657

Prostě není. Tečka.

Jančura je autobusovém podnikání dominant? 8-o Zneužívá svého postavení? Podal někdo žalobu nebo stížnost?

+1/−5
21.12.2016 9:51

P44a37v20e15l 92S82v51o28b95o51d81a 4557220132972

Jdete uz s tim obhajovanim Jancury nekam. Dekuji.

+2/0
21.12.2016 12:34

J85o57s84e54f 21Š42o41l31t16e87s 8494538590543

Lol, argument hadr :D

0/0
21.12.2016 16:53

M51a61r66t74i80n 36K15a69r54á36s39e91k 9728283728658

Rekl bych ze na te trati neni ted zadny dominantni dopravce ne? LE je sice nejmensi, ale RJ vykony za CD nijak zasadne nezaostava...

0/0
21.12.2016 9:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.