Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Lidí ve vlacích rychle přibývá, dopravcům pomohla letní poptávka

Vlaky v Česku vozí čím dál více lidí. Po mírné stagnaci počty cestujících ve třetím čtvrtletí rostly nejrychleji za posledních pět let, a to o téměř pět procent. Za prvních devět měsíců loňského roku přibylo ve vlacích více než 2,5 milionů lidí, za první tři čtvrtletí jich přepravily celkem 134,8 milionů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J28i86ř50í 30H47o81v53o85r97k57a 8287346532285

Nějak zapomněli zmínit více modrých zón ;-D

0/0
5.1.2017 12:42

M86i43c76h17a89l 93Č70e78r42n83ý 8803779747586

jo .. hmmmm

nedavno jsem chtel jet do divadla, mno a zjistil jsem ze posledni spoj mi jede zpatky ve 20:05. (drive posledni mezi 22:00 a 24:00 pouze motorak a vetsinou z 25% plny)

nevim kdo jak premysli o vytizenosti vlaku, ale rusit spoje co apriorne udrzuji verejnou dopravu žadanou a limitovat to pouze na ekonomicky prospesne spoje.. to je cesta do pekel.

osobne to resim porizenim auta a KAKAT na CD

o zpozdeni atp. radsi ani nemluvit, hruza a des poslednich 15 let

+5/−6
4.1.2017 15:03

K22a82r72e16l 24Ř89e72h35á93č86e15k 9782870441752

O tom, které spoje a v kolik pojedou rozhodují jejich objednavatele. V případě dálkových vlaků Ministerstvo dopravy a v případě regionálních vlaků příslušné krajské úřady.

+9/0
4.1.2017 15:37

Š31t14e25f31a37n 25F18r16i18č86a 7392608493546

Pokud veřejná doprava nefunguje od 5 hodin ráno cca do 23 hodin večer, tak je z pohledu venkovanů nepoužitelná. Lidé se naučí jezdit individuální dopravou.

+1/0
4.1.2017 21:28

P66e48t69r 17N93e73c24h84a21n19i63c54k60ý 7483896118210

Z pohledu většiny lidí. A právě večer je větší motivace VHD použít (únava, alkohol)

0/0
4.1.2017 22:44

P15e35t12r 20N78e64c56h46a43n14i75c63k29ý 7843386338790

viz můj příspěvek níže. Tenhle trend zahájil ODSák Stanjura. Rozhodl se, že tu a tam něco ušetří a bude pak vypadat myslitelsky, i když rozuměl železnici jak koza petrželi. Prostě vzal seznam vlaků s obsazeností a začal postupně škrtat a omezovat, tu a tam jen v určité dny, někde úplně. Pak na něj další navázali a podobně kraje začalay optimalizovat a optimalizovat. Někde jsou rozumní (LK,okolí větších měst), někde jako JČ, Vysočina nebo i OREDO( Třeba poslední osobák z Jaroměře do Paky) optimalizují na krev. Zásah pak dostal I. koridor, když přišel o dotace, protože najednou neměl kdo objednávat ty okrajové spoje co se nerentují.

+3/0
4.1.2017 22:50

F37r47a45n71t93i70s61e46k 92K16o66f81r63o69n 8260169752341

Já vidím přímou souvislost s nástupem soukromých dopravců Regiojet a posléze Leoexpres a dalších. V důsledku toho se zcele bezprecedentně zlepšil servis všech dopravců na trati Praha - Ostrava (doprovázeno paradoxně podstatným snížením ceny) a postupně se tato kvalita začíná přenášet na další spoje. Lidi zjistili, že vlaky jsou opravdu kvalitní, že to není ta drahá hrůza, která to byla před nástupem konkurence na železnici a začínají dávat přednost vlaku před jinými druhy dopravy.

Jinak je to přímo učebnicový příklad toho, jaký dopad na kvalitu a cenu má existence monopolu nebo konkurenčního prostředí na trhu.

+4/0
4.1.2017 15:03

R35a46d44e86k 82J23a69n60a68t47a 9305916344352

Pozor na společnou hlavní příčinu - a sice kolem 2011 po dlouhých letech jakž takž dokončena modernizace I. koridoru. Tedy zkrácení jízdních dob, růst kapacity, a zvyšení spolehlivosti provozu. To vše má vliv na poměr výnosy/náklady.

To způsobilo obě věci:

1) Vyplatilo se dorpavcům jezdit komerčně (resp. pokusit se o to)

2) Přitáhlo nové cestující na železnici.

+6/0
4.1.2017 16:21

A31n79t20o51n65í49n 21V64o50j73á85č58e88k 3649785447

Cestujících možná přibývá ale vagónů a vlaků ne. Tak v 50% případů co jezdím vlakem stojím třeba i 3 hodiny na chodbě, a co minutu tam projde nějaký jiný naštvaný cestující, že mu blokuji cestu. Mně osobně stání nevadí, ale těm 20 dětem, které jako skautský vedoucí vedu a musím je hlídat, se moc tříhodinové stání v uličce nelíbí.

+1/−5
4.1.2017 14:54

K59a56r53e59l 13Ř86e45h50á64č32e11k 9422110231252

Asi je hrozný problém zajistit si místenku, hlavně když dnes je zdarma

+7/0
4.1.2017 15:38

J10i80ř41í 60H82o58v74o50r36k23a 8697946692105

to je potom ten procházející cestující, který se obtížně snaží dostat na své místo ;-)

0/0
5.1.2017 12:45
Foto

J33a33n 14V80a34l86a72l48í73k 6326439430686

Tak si máte objednat místa však je to asi vaše neznalost.

+7/−1
4.1.2017 16:09

P86e42t47r 77N63e36c57h85a77n57i14c94k84ý 7843156278460

Ale kapacitně ty soupravy opravdu nestačí. Zvlášť ty interpantery jsou někdy dost kapacitní podstřel proti klasickým soupravám. Objednatel by mohl trochu přisypat, ono to na kulturu cestování má značný vliv.

+1/0
4.1.2017 22:46

P42a90v74e50l 40M97r95l60í75k 6367523612160

Dobré zprávy :) Čím víc lidí, tím lepší servis a cena ve vlacích a větší pohoda na silnicích :) Ještě by to chtělo zvyšovat na železnici podíl nákladní dopravy.

+1/0
4.1.2017 13:31

J18i26ř48í 89K87o18c87u44r16e68k 6225244555758

Tojo, ale když budete chtít postavit kontejnerové překladiště, tak se zvedne vlna odporu, jelikož si spousta lidí myslí, že to půjde i bez něj. Jakoby snad i tramvaje mohly jezdit bez vozovny...

+7/0
4.1.2017 13:53

P10e84t49r 12S66c31h37w89a51r67z 7288559443501

No jo, ale aby byla železnice v přepravě osob konkurenceschopná, musí jezdit často a nejlépe v taktu. K tomu rušení výhyben při rekonstrukcích a jste rád, že náklady někam nacpete aspoň v noci.

+5/0
4.1.2017 14:12

P26e86t10r 15N33e70c48h87a56n93i96c96k38ý 7113356328620

A musí být soupravy kapacitní, ne optimalizované

+1/0
4.1.2017 15:31
Foto

P35ř83e32m95e75k 35H33o84m40o78l28a 5738795705416

Proto mezi Prahou a Berounem ubíraj soupravy elefantů a jezdí jedna narvaná? 8-o

0/0
4.1.2017 13:29

R72o46m27a28n 67P16o89l84á36č22e38k 5546159685

Řvete na ROPID a kraj;-)

+2/0
4.1.2017 13:39
Foto

P91ř35e63m28e15k 91H70o21m54o50l61a 5768295925906

já neřvu, se jen divím. Jezdím radši rychlíkama :)

0/0
4.1.2017 13:41

K30a23r75e32l 64Ř33e90h83á16č64e55k 9452980951832

Na kterém vlaku se ubrala souprava? Pokud se nejedná o poruchu,tak nikde. A na trase Praha - Beroun přibyli od prosince další spoje.

0/0
4.1.2017 15:40

J27a25n 47K53o63b54ě74r78s69k61ý 1910756661903

Tak hlavně si ty cestující udržet. Pokud to dopadne jak na trati Plzeň-Most kde jezdí dva dopravci s nekompatibilním tarifem s nemožností koupit si jízdenku která platí u obou dopravců tak to asi moc cestujících lákat nebude a na dráhu se vykašlou.

+12/−1
4.1.2017 13:03

J86i95ř92í 15V97a62n31k 8490443109512

Osobně mi víc vadí Ostrava-Olomouc -Praha ,Nevím proč ale nepříjde mi správné připustit si konkurenci na nejfrekventovanější trase ,tyhle koridory mají být státem chráněné,poté se nemůžeme divit že ČD jsou ztrátové a dopadneme tak, že postupně nám tu budou jezdit všichni jen né čeští dopravci.Těm zbudou jen koridory které nikdo nechce, ale dělat se musí.Takhle vyšachovat už jsme se nechali v tolika odvětvích.Jediné co je natom pozitivní je že regio i leo jsou české společnosti a platí daně u nás.Ovšem jak dlouho budou vzdorovat zahraničnímu kapitálu a odkoupí je nějaký velký fond toť otázka času[>-]

+1/0
5.1.2017 0:08

P56e63t58r 56B71á24č70a 8145806585145

Na dovolenou vlakem, boze muj ;-D

A jeste pod stan do kempu, to je apson zivot a dovolena R^

0/−4
4.1.2017 13:02

V54á47c65l67a10v 53K94a71f98t17a49n 7725689483166

Za mě ideální dovolená :)

+4/0
4.1.2017 13:16

L89u84k82á58š 77Š79m46a12h17e89l 2267324962464

Podle mne principem dovolené je dělat úplně něco jiného, než člověk dělá v práci a obvykle. No a jelikož dneska většina zaměstnání je sedavých, tak proč nejet na dovolenou někam na aktivní pěší nebo cyklo- turistiku? A k turistice tak nějak je vlak nejvhodnější.

+3/0
4.1.2017 14:57

M31a71r85t42i81n 51K54a49r39á62s77e54k 9728113438178

No ja teda zrovna na turisticke dovolene jezdim autem...

0/0
4.1.2017 15:06

R89a88d17e65k 34J84a30n32a80t33a 9185456584762

Vlak má pro turistiku jednu podstatnou výhodu - výlet nemusí skončit v místě, kde začal.

+4/0
4.1.2017 16:23
Foto

B83r31o96n34i77s44l62a40v 86G96a60b50r54y30š 2792339171

A proč ne? Loni jsme jeli do severního Polska a cesta vlakem byla jen o půl hodiny delší než autem. A 8,5 hodiny držet volant se mi fakt nechce, na to jsem línej. ;-D

+3/0
4.1.2017 15:05

P45e67t98r 10N36e24c41h22a45n51i63c60k57ý 7423196908610

Ještě bych vzpomněl nešvar osekávání posledních spojů. Ten značně brzdí zvýšenou poptávku po železniční dopravě. K čemu je slušné spojení tam, když se nemám jak vrátit zpět? A nejen to, vynechané poslední a první spoje, taktové díry a spousty poznámek v jízdním řádu (jeden jede jen v pátek, jiný jen o víkendu, jiný jen během školního vyučování atd.) doslova ničí možnosti cestování na delší relace, rozbíjí různé přestupní vazby a způsobuje mnohem větší problémy při zpoždění a ujetí přípojů. Stát by se fakt mohl zamyslet jestli by ,vzhledem k pozitivním hospodářským výsledkům a vyšší popularitě železnice, neobjednal plnohodnotnou taktovou dopravu na všech rychlíkových a expresních linkách, tak jak to funguje v civilizovaných zemích jako je Německo,Rakousko, Švýcarsko a Nizozemí.

+6/0
4.1.2017 12:31

P77e56t56r 47N33e98c53h58a12n20i15c83k39ý 7983516568260

Važme si toho co máme. V poměru cena / kvalita jsme vysoko na evropské špičce. Ve většině evrospkých zemí na západ od nás máte štěstí, když cestujete za cenu jízdy autem v jednom člověku, obyčejné jízdné jsou už násobky takové ceny. Vozový park se za posledních několik let rapidně zkvalitnil, zásuvky začínají být standard mimo hlavní tratě a na nejdůležitějších tepnách je wifi. Opět něco, co není úplně běžné na západě, případně je dodatečně zpoplatněné. Co si teda musíme udržet je jakási tarifní integrace železnice, kdy odkudkoli kamkoli můžete jet na jednu jízdenku a libovolnou cestou o maximální kilometrické délce. Dále pak obdobu Inkaret ať už se to bude jmenovat jakkoliv, která odměňuje pravidelné cestující na rozličných relacích. Horší to je s infrastrukturou, která kapacitně nedostačuje na většině hlavních tratích, na mnoha místech jsou přetížené jednokolejky a někde vedou tratě jak podle koňky císařpána. Jen to chce mít jednotný koncept rozvoje a to pro celé kraje a aglomerace, ne adhoc stavění a bourání jak to zrovna přijde úředníkovi pod ruku. Pokud ruším lokálku, ukážu nový koncept, který obsluhuje oblast. Pokud modernizuji, tak plánuji jak z modernizace získat co nejvyšší užitek. Při rychlosti stavebnictví v ČR je to však holé scifi.

+6/0
4.1.2017 12:24
Foto

T71a77d58e76á56š 16R65y22b41k92a 3987783382638

V světle stále ztenčující se poptávky po IAD - pro naši mentalitu docela mile překvapivé; autem jsem přeci víc než sardinka ve slonovi (EJ 471) - nechápu poslední kroky Prahy s tramvajovou dopravou, chápu že má problém, ale nechápu, že se nic neřeší.

Nicméně tento rok by mohl být další zlomem co se týče přepravy cestujících, nové soupravy na tratích do Vsetína a do Zlínského kraje z Prahy, Ex na České Budějovice (které zatím kazí ne moc spolehlivé lok. 380), snaha rozšířit drobný palubní servis do vlaků nižší kategorií a to samé opětovně zavést alespoň na úrovni standardu do vlaků vyšší kategorie směr Praha-Žilina přes Ostravu... No jsem zvědav na čísla za rok...

+1/0
4.1.2017 12:21

J50a58n 92J52e33m75e68l22k68a 1545500

Česká železnice má podle mě formu, o jaké se mohlo před 20 lety snít.

ČD má spoustu nově opravených interierů, jezdí přesněji, topí, víc uklízí. Zároveň má dobré ceny a je nerozdrbaná liberalizací. Před pár lety byla použitelná jen linka Děčín - Praha - Ostrava. Možná Brno. Dnes je to Praha, Plzeň, Cheb. Budějovice. Brno - Břeclav - Přerov a další směry.

Elektrifikovaná příměstská doprava s Elephanty je podle mě výborná. (cena/výkon)

V roce 2015 se povedlo z EU dotací konečně opravit něco mimo koridory. A ukrajuje to minuty. Příměstský úsek z Brna na Ostravu (z 80 na 100). Ostrava Havířov (z 80 na 100). Část trati Opava Krnov na 120, Parubice Hradec na 160 a další. Kéž by se povedlo opravit zbývající části (na kterých se jezdí třeba 50 kvůli stavu, třeba Ostrava Slovensko)

Současné tratě mohou být mnohem rychlejší. Jen nesmí být na podfinancovaných 50 let starých, křivých kolejích a technologiích.

+15/0
4.1.2017 12:04

P33e14t36r 38N16e51c21h14a41n70i41c41k83ý 7303506898350

Ostrava - Slovensko je problém kvůli poddolování. U méně důležitých tratí se zas objevuje problém optimalizace nákladů SŽDC. Bez problémů vytrhají kilometry kolejí, aby se nemuseli o ně starat. Zabijí tím nákladní dopravu, zabijí tím možnosti křižování v případě problémů a zničí tím jakýkoliv vývoj nebo možnosti zkapacitnění taktu.

+5/0
4.1.2017 12:33

P91a15v53e78l 73Ř55a63p34e46k 7562276799575

Rozumní lidé už pochopili, že marnit čas a prostředky v zastaralém systému masového automobilismu je pohrdáním darem života.

+11/−2
4.1.2017 11:51
Foto

J59a18k13u36b 33S11o39b82o34t51k86a 6744958927196

Všichni vědí, že jsi troll :-)

0/−2
4.1.2017 13:33

P26e18t31r 82N85o42v29o62t10n70y 1581570721

Však ono vám MD brzo zatne tipec až začne soutěžit.

+4/0
4.1.2017 11:46
Foto

J13a69n 93V92a33l83a20l32í38k 6576969480606

To už by snad mělo být uznávání jízdného.

0/0
4.1.2017 12:23

P51e66t63r 66N14o76v62o53t17n38y 1351440931

No doufejme.

0/0
4.1.2017 12:44

J24a39n 55J12e65m73e52l66k79a 1645560

Já bych od toho opravu nic nečekal. ("možnosti tarifní integrace") Je tam spousta meziřádkových indícií, že to bude o ničem. Prostě směr Anglie. Málo regulace, optimální výběr dopravce.. Hlavně:-) A hlavně né směrem toho hrozného Švýcarska ;-D (úřední doprava, chybí úsměv ;-D)

+1/−1
4.1.2017 13:03

R93i51c22h81a86r87d 59T33r43e34f89i61l 4981435669810

Já radši ten švýcarský systém, než rozdrbaný britský.

+4/0
4.1.2017 13:41
Foto

J93a28n 94V41a68l58a38l68í80k 6756359910336

Jízdenka na léto je super k tomu doplatek do 1 třídy a nemá to chybu.

+5/−1
4.1.2017 11:13

P94e93t71r 12V16i72n61a63ř 6803663293777

A co bez doplatku jet raději rovnou kvalitním dopravcem? ;-D

0/−14
4.1.2017 11:55
Foto

J11a10n 69V33a76l56a67l98í91k 6576479830326

Proč bych jezdil dráž ve stejné kvalitě a RJ asi nejezdí po celé ČR

+5/0
4.1.2017 12:01

J87a44n 23K53o11b20ě61r67s10k48ý 1390286591913

Protože dostanete kávu zdarma (a ve špičce často za vyšší cenu než když pojedete s ČD) a to se vyplatí ;-D

+5/−2
4.1.2017 13:06

P70e14t27r 23V61i75n63a66ř 6583673443137

To je pravda, v ČD si ji můžete za 49 Kč koupit, zalijí vám 3v1 z Kauflandu a vypít si ji klidně můžete ve shnilém špínovraku ze 60. let, který bude nabírat desítky minut zpoždění.. ;-D

0/−7
4.1.2017 15:50

P29e67t92r 40V46i56n86a78ř 6283373483207

Dráž..;-D

Ve stejné kvalitě.. ;-D

Co neudělá jedna režijka radosti..

0/−5
4.1.2017 15:50
Foto

J79a55n 66V19a10l61a40l15í27k 6646959930746

Kolikrát vám budu psát že v chemickém průmyslu rezijky nedostáváme.

+1/0
4.1.2017 16:14

K44a85r18e68l 30Ř85e54h18á96č90e93k 9742680111822

A kde jezdí ten kvalitnější dopravce?

+1/0
4.1.2017 13:09

J16i43ř15í 18K53o65c95u37r39e84k 6645704975658

Z Vídně Lince. Ovšem na nábřeží to vidět není ...

0/0
4.1.2017 13:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.