Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lidí ve vlacích rychle přibývá, dopravcům pomohla letní poptávka

Vlaky v Česku vozí čím dál více lidí. Po mírné stagnaci počty cestujících ve třetím čtvrtletí rostly nejrychleji za posledních pět let, a to o téměř pět procent. Za prvních devět měsíců loňského roku přibylo ve vlacích více než 2,5 milionů lidí, za první tři čtvrtletí jich přepravily celkem 134,8 milionů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J60i32ř37í 14H18o13v57o67r40k38a 8697196472285

Nějak zapomněli zmínit více modrých zón ;-D

0/0
5.1.2017 12:42

M51i40c84h33a94l 48Č44e34r95n34ý 8323729117716

jo .. hmmmm

nedavno jsem chtel jet do divadla, mno a zjistil jsem ze posledni spoj mi jede zpatky ve 20:05. (drive posledni mezi 22:00 a 24:00 pouze motorak a vetsinou z 25% plny)

nevim kdo jak premysli o vytizenosti vlaku, ale rusit spoje co apriorne udrzuji verejnou dopravu žadanou a limitovat to pouze na ekonomicky prospesne spoje.. to je cesta do pekel.

osobne to resim porizenim auta a KAKAT na CD

o zpozdeni atp. radsi ani nemluvit, hruza a des poslednich 15 let

+5/−6
4.1.2017 15:03

K79a25r51e28l 69Ř29e10h79á91č53e43k 9902830311152

O tom, které spoje a v kolik pojedou rozhodují jejich objednavatele. V případě dálkových vlaků Ministerstvo dopravy a v případě regionálních vlaků příslušné krajské úřady.

+9/0
4.1.2017 15:37

Š28t56e10f93a39n 50F27r83i64č46a 7792578353366

Pokud veřejná doprava nefunguje od 5 hodin ráno cca do 23 hodin večer, tak je z pohledu venkovanů nepoužitelná. Lidé se naučí jezdit individuální dopravou.

+1/0
4.1.2017 21:28

P12e81t44r 11N84e87c25h86a51n48i28c28k71ý 7483416888140

Z pohledu většiny lidí. A právě večer je větší motivace VHD použít (únava, alkohol)

0/0
4.1.2017 22:44

P64e22t29r 76N77e31c77h71a30n61i40c86k81ý 7893716738530

viz můj příspěvek níže. Tenhle trend zahájil ODSák Stanjura. Rozhodl se, že tu a tam něco ušetří a bude pak vypadat myslitelsky, i když rozuměl železnici jak koza petrželi. Prostě vzal seznam vlaků s obsazeností a začal postupně škrtat a omezovat, tu a tam jen v určité dny, někde úplně. Pak na něj další navázali a podobně kraje začalay optimalizovat a optimalizovat. Někde jsou rozumní (LK,okolí větších měst), někde jako JČ, Vysočina nebo i OREDO( Třeba poslední osobák z Jaroměře do Paky) optimalizují na krev. Zásah pak dostal I. koridor, když přišel o dotace, protože najednou neměl kdo objednávat ty okrajové spoje co se nerentují.

+3/0
4.1.2017 22:50

F88r70a97n88t97i43s88e41k 14K60o75f21r78o77n 8520749412241

Já vidím přímou souvislost s nástupem soukromých dopravců Regiojet a posléze Leoexpres a dalších. V důsledku toho se zcele bezprecedentně zlepšil servis všech dopravců na trati Praha - Ostrava (doprovázeno paradoxně podstatným snížením ceny) a postupně se tato kvalita začíná přenášet na další spoje. Lidi zjistili, že vlaky jsou opravdu kvalitní, že to není ta drahá hrůza, která to byla před nástupem konkurence na železnici a začínají dávat přednost vlaku před jinými druhy dopravy.

Jinak je to přímo učebnicový příklad toho, jaký dopad na kvalitu a cenu má existence monopolu nebo konkurenčního prostředí na trhu.

+4/0
4.1.2017 15:03

R44a16d59e34k 59J66a39n64a35t84a 9985696574562

Pozor na společnou hlavní příčinu - a sice kolem 2011 po dlouhých letech jakž takž dokončena modernizace I. koridoru. Tedy zkrácení jízdních dob, růst kapacity, a zvyšení spolehlivosti provozu. To vše má vliv na poměr výnosy/náklady.

To způsobilo obě věci:

1) Vyplatilo se dorpavcům jezdit komerčně (resp. pokusit se o to)

2) Přitáhlo nové cestující na železnici.

+6/0
4.1.2017 16:21

A53n27t59o70n90í24n 66V78o40j44á72č70e11k 3609505837

Cestujících možná přibývá ale vagónů a vlaků ne. Tak v 50% případů co jezdím vlakem stojím třeba i 3 hodiny na chodbě, a co minutu tam projde nějaký jiný naštvaný cestující, že mu blokuji cestu. Mně osobně stání nevadí, ale těm 20 dětem, které jako skautský vedoucí vedu a musím je hlídat, se moc tříhodinové stání v uličce nelíbí.

+1/−5
4.1.2017 14:54

K86a21r49e75l 36Ř67e93h64á21č40e59k 9432170131412

Asi je hrozný problém zajistit si místenku, hlavně když dnes je zdarma

+7/0
4.1.2017 15:38

J44i13ř29í 66H61o28v80o83r27k57a 8647746242605

to je potom ten procházející cestující, který se obtížně snaží dostat na své místo ;-)

0/0
5.1.2017 12:45
Foto

J88a65n 78V23a51l96a87l30í81k 6296859330936

Tak si máte objednat místa však je to asi vaše neznalost.

+7/−1
4.1.2017 16:09

P58e59t64r 32N71e37c12h38a67n80i92c88k64ý 7163366328280

Ale kapacitně ty soupravy opravdu nestačí. Zvlášť ty interpantery jsou někdy dost kapacitní podstřel proti klasickým soupravám. Objednatel by mohl trochu přisypat, ono to na kulturu cestování má značný vliv.

+1/0
4.1.2017 22:46

P70a91v78e13l 32M74r80l29í64k 6157533232300

Dobré zprávy :) Čím víc lidí, tím lepší servis a cena ve vlacích a větší pohoda na silnicích :) Ještě by to chtělo zvyšovat na železnici podíl nákladní dopravy.

+1/0
4.1.2017 13:31

J10i80ř37í 33K32o33c61u34r92e47k 6225324305838

Tojo, ale když budete chtít postavit kontejnerové překladiště, tak se zvedne vlna odporu, jelikož si spousta lidí myslí, že to půjde i bez něj. Jakoby snad i tramvaje mohly jezdit bez vozovny...

+7/0
4.1.2017 13:53

P84e34t86r 90S60c96h63w57a92r53z 7908369843831

No jo, ale aby byla železnice v přepravě osob konkurenceschopná, musí jezdit často a nejlépe v taktu. K tomu rušení výhyben při rekonstrukcích a jste rád, že náklady někam nacpete aspoň v noci.

+5/0
4.1.2017 14:12

P13e16t31r 58N24e46c80h21a60n40i82c13k69ý 7923776538660

A musí být soupravy kapacitní, ne optimalizované

+1/0
4.1.2017 15:31
Foto

P80ř11e90m94e94k 77H23o91m25o66l51a 5878835425946

Proto mezi Prahou a Berounem ubíraj soupravy elefantů a jezdí jedna narvaná? 8-o

0/0
4.1.2017 13:29

R48o77m31a86n 26P62o17l83á12č72e72k 5556189575

Řvete na ROPID a kraj;-)

+2/0
4.1.2017 13:39
Foto

P37ř69e78m49e86k 20H34o92m87o17l37a 5188665975786

já neřvu, se jen divím. Jezdím radši rychlíkama :)

0/0
4.1.2017 13:41

K38a33r76e97l 86Ř63e91h71á90č37e13k 9722270881312

Na kterém vlaku se ubrala souprava? Pokud se nejedná o poruchu,tak nikde. A na trase Praha - Beroun přibyli od prosince další spoje.

0/0
4.1.2017 15:40

J31a32n 15K43o87b96ě71r47s95k31ý 1690546881233

Tak hlavně si ty cestující udržet. Pokud to dopadne jak na trati Plzeň-Most kde jezdí dva dopravci s nekompatibilním tarifem s nemožností koupit si jízdenku která platí u obou dopravců tak to asi moc cestujících lákat nebude a na dráhu se vykašlou.

+12/−1
4.1.2017 13:03

J58i18ř95í 18V14a72n49k 8950573309932

Osobně mi víc vadí Ostrava-Olomouc -Praha ,Nevím proč ale nepříjde mi správné připustit si konkurenci na nejfrekventovanější trase ,tyhle koridory mají být státem chráněné,poté se nemůžeme divit že ČD jsou ztrátové a dopadneme tak, že postupně nám tu budou jezdit všichni jen né čeští dopravci.Těm zbudou jen koridory které nikdo nechce, ale dělat se musí.Takhle vyšachovat už jsme se nechali v tolika odvětvích.Jediné co je natom pozitivní je že regio i leo jsou české společnosti a platí daně u nás.Ovšem jak dlouho budou vzdorovat zahraničnímu kapitálu a odkoupí je nějaký velký fond toť otázka času[>-]

+1/0
5.1.2017 0:08

P45e96t87r 21B82á47č17a 8145666855155

Na dovolenou vlakem, boze muj ;-D

A jeste pod stan do kempu, to je apson zivot a dovolena R^

0/−4
4.1.2017 13:02

V12á32c20l81a65v 84K79a76f27t18a12n 7585419293176

Za mě ideální dovolená :)

+4/0
4.1.2017 13:16

L63u22k25á81š 34Š73m84a49h52e10l 2837364222834

Podle mne principem dovolené je dělat úplně něco jiného, než člověk dělá v práci a obvykle. No a jelikož dneska většina zaměstnání je sedavých, tak proč nejet na dovolenou někam na aktivní pěší nebo cyklo- turistiku? A k turistice tak nějak je vlak nejvhodnější.

+3/0
4.1.2017 14:57

M62a50r32t37i52n 15K72a97r32á16s63e26k 9808133848428

No ja teda zrovna na turisticke dovolene jezdim autem...

0/0
4.1.2017 15:06

R47a56d91e75k 82J94a87n83a60t40a 9265826674812

Vlak má pro turistiku jednu podstatnou výhodu - výlet nemusí skončit v místě, kde začal.

+4/0
4.1.2017 16:23
Foto

B81r58o66n91i63s67l79a31v 87G23a43b65r89y19š 2272189921

A proč ne? Loni jsme jeli do severního Polska a cesta vlakem byla jen o půl hodiny delší než autem. A 8,5 hodiny držet volant se mi fakt nechce, na to jsem línej. ;-D

+3/0
4.1.2017 15:05

P81e64t19r 61N37e44c46h10a67n61i47c75k22ý 7873896408490

Ještě bych vzpomněl nešvar osekávání posledních spojů. Ten značně brzdí zvýšenou poptávku po železniční dopravě. K čemu je slušné spojení tam, když se nemám jak vrátit zpět? A nejen to, vynechané poslední a první spoje, taktové díry a spousty poznámek v jízdním řádu (jeden jede jen v pátek, jiný jen o víkendu, jiný jen během školního vyučování atd.) doslova ničí možnosti cestování na delší relace, rozbíjí různé přestupní vazby a způsobuje mnohem větší problémy při zpoždění a ujetí přípojů. Stát by se fakt mohl zamyslet jestli by ,vzhledem k pozitivním hospodářským výsledkům a vyšší popularitě železnice, neobjednal plnohodnotnou taktovou dopravu na všech rychlíkových a expresních linkách, tak jak to funguje v civilizovaných zemích jako je Německo,Rakousko, Švýcarsko a Nizozemí.

+6/0
4.1.2017 12:31

P33e15t58r 87N48e27c62h26a67n77i42c27k14ý 7783666518460

Važme si toho co máme. V poměru cena / kvalita jsme vysoko na evropské špičce. Ve většině evrospkých zemí na západ od nás máte štěstí, když cestujete za cenu jízdy autem v jednom člověku, obyčejné jízdné jsou už násobky takové ceny. Vozový park se za posledních několik let rapidně zkvalitnil, zásuvky začínají být standard mimo hlavní tratě a na nejdůležitějších tepnách je wifi. Opět něco, co není úplně běžné na západě, případně je dodatečně zpoplatněné. Co si teda musíme udržet je jakási tarifní integrace železnice, kdy odkudkoli kamkoli můžete jet na jednu jízdenku a libovolnou cestou o maximální kilometrické délce. Dále pak obdobu Inkaret ať už se to bude jmenovat jakkoliv, která odměňuje pravidelné cestující na rozličných relacích. Horší to je s infrastrukturou, která kapacitně nedostačuje na většině hlavních tratích, na mnoha místech jsou přetížené jednokolejky a někde vedou tratě jak podle koňky císařpána. Jen to chce mít jednotný koncept rozvoje a to pro celé kraje a aglomerace, ne adhoc stavění a bourání jak to zrovna přijde úředníkovi pod ruku. Pokud ruším lokálku, ukážu nový koncept, který obsluhuje oblast. Pokud modernizuji, tak plánuji jak z modernizace získat co nejvyšší užitek. Při rychlosti stavebnictví v ČR je to však holé scifi.

+6/0
4.1.2017 12:24
Foto

T44a28d57e30á54š 24R30y91b95k15a 3417543752348

V světle stále ztenčující se poptávky po IAD - pro naši mentalitu docela mile překvapivé; autem jsem přeci víc než sardinka ve slonovi (EJ 471) - nechápu poslední kroky Prahy s tramvajovou dopravou, chápu že má problém, ale nechápu, že se nic neřeší.

Nicméně tento rok by mohl být další zlomem co se týče přepravy cestujících, nové soupravy na tratích do Vsetína a do Zlínského kraje z Prahy, Ex na České Budějovice (které zatím kazí ne moc spolehlivé lok. 380), snaha rozšířit drobný palubní servis do vlaků nižší kategorií a to samé opětovně zavést alespoň na úrovni standardu do vlaků vyšší kategorie směr Praha-Žilina přes Ostravu... No jsem zvědav na čísla za rok...

+1/0
4.1.2017 12:21

J53a34n 49J84e22m59e15l43k46a 1555440

Česká železnice má podle mě formu, o jaké se mohlo před 20 lety snít.

ČD má spoustu nově opravených interierů, jezdí přesněji, topí, víc uklízí. Zároveň má dobré ceny a je nerozdrbaná liberalizací. Před pár lety byla použitelná jen linka Děčín - Praha - Ostrava. Možná Brno. Dnes je to Praha, Plzeň, Cheb. Budějovice. Brno - Břeclav - Přerov a další směry.

Elektrifikovaná příměstská doprava s Elephanty je podle mě výborná. (cena/výkon)

V roce 2015 se povedlo z EU dotací konečně opravit něco mimo koridory. A ukrajuje to minuty. Příměstský úsek z Brna na Ostravu (z 80 na 100). Ostrava Havířov (z 80 na 100). Část trati Opava Krnov na 120, Parubice Hradec na 160 a další. Kéž by se povedlo opravit zbývající části (na kterých se jezdí třeba 50 kvůli stavu, třeba Ostrava Slovensko)

Současné tratě mohou být mnohem rychlejší. Jen nesmí být na podfinancovaných 50 let starých, křivých kolejích a technologiích.

+15/0
4.1.2017 12:04

P68e65t14r 81N62e82c80h34a74n53i70c81k29ý 7783906378950

Ostrava - Slovensko je problém kvůli poddolování. U méně důležitých tratí se zas objevuje problém optimalizace nákladů SŽDC. Bez problémů vytrhají kilometry kolejí, aby se nemuseli o ně starat. Zabijí tím nákladní dopravu, zabijí tím možnosti křižování v případě problémů a zničí tím jakýkoliv vývoj nebo možnosti zkapacitnění taktu.

+5/0
4.1.2017 12:33

P51a22v31e70l 90Ř52a87p92e63k 7932536909415

Rozumní lidé už pochopili, že marnit čas a prostředky v zastaralém systému masového automobilismu je pohrdáním darem života.

+11/−2
4.1.2017 11:51
Foto

J11a80k11u84b 84S57o26b19o42t31k60a 6304118807816

Všichni vědí, že jsi troll :-)

0/−2
4.1.2017 13:33

P51e29t15r 31N31o19v90o34t34n73y 1761220251

Však ono vám MD brzo zatne tipec až začne soutěžit.

+4/0
4.1.2017 11:46
Foto

J88a97n 88V36a42l42a51l89í80k 6446929420216

To už by snad mělo být uznávání jízdného.

0/0
4.1.2017 12:23

P85e19t89r 69N50o89v70o16t50n44y 1871320691

No doufejme.

0/0
4.1.2017 12:44

J32a20n 56J76e20m17e44l11k29a 1435420

Já bych od toho opravu nic nečekal. ("možnosti tarifní integrace") Je tam spousta meziřádkových indícií, že to bude o ničem. Prostě směr Anglie. Málo regulace, optimální výběr dopravce.. Hlavně:-) A hlavně né směrem toho hrozného Švýcarska ;-D (úřední doprava, chybí úsměv ;-D)

+1/−1
4.1.2017 13:03

R33i86c67h39a91r70d 83T22r87e20f32i80l 4431635339860

Já radši ten švýcarský systém, než rozdrbaný britský.

+4/0
4.1.2017 13:41
Foto

J50a18n 47V63a11l14a72l20í41k 6436139340856

Jízdenka na léto je super k tomu doplatek do 1 třídy a nemá to chybu.

+5/−1
4.1.2017 11:13

P97e20t65r 74V57i45n62a32ř 6413243793597

A co bez doplatku jet raději rovnou kvalitním dopravcem? ;-D

0/−14
4.1.2017 11:55
Foto

J75a43n 58V98a38l22a22l86í30k 6926919800796

Proč bych jezdil dráž ve stejné kvalitě a RJ asi nejezdí po celé ČR

+5/0
4.1.2017 12:01

J40a29n 24K57o97b58ě66r59s35k89ý 1100666161853

Protože dostanete kávu zdarma (a ve špičce často za vyšší cenu než když pojedete s ČD) a to se vyplatí ;-D

+5/−2
4.1.2017 13:06

P28e69t64r 19V93i67n14a35ř 6693233203127

To je pravda, v ČD si ji můžete za 49 Kč koupit, zalijí vám 3v1 z Kauflandu a vypít si ji klidně můžete ve shnilém špínovraku ze 60. let, který bude nabírat desítky minut zpoždění.. ;-D

0/−7
4.1.2017 15:50

P30e90t46r 65V14i27n83a94ř 6263263483737

Dráž..;-D

Ve stejné kvalitě.. ;-D

Co neudělá jedna režijka radosti..

0/−5
4.1.2017 15:50
Foto

J43a65n 22V98a49l52a58l42í32k 6356939260656

Kolikrát vám budu psát že v chemickém průmyslu rezijky nedostáváme.

+1/0
4.1.2017 16:14

K83a96r23e74l 15Ř58e10h46á94č37e75k 9222690851812

A kde jezdí ten kvalitnější dopravce?

+1/0
4.1.2017 13:09

J81i21ř69í 11K31o89c74u38r55e14k 6845264645778

Z Vídně Lince. Ovšem na nábřeží to vidět není ...

0/0
4.1.2017 13:52







Najdete na iDNES.cz