Diskuze

Sci-fi vlaky: česká firma chce na tratě vyslat spoje bez strojvůdce

Výrobce železniční zabezpečovací techniky AŽD Praha začal vyvíjet systém, který by na regionálních tratích nahradil strojvedoucí. První spoje chce v terénu vyzkoušet do tří let. Strojvůdci takový nápad považují za vtip.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MK

Železnice není pásový dopravník. Vyžaduje v mnoha situacích originální reakci na zadání, nebo událost na trati. Takové věci roboti neumí a vedlo by to k tomu, že každá trochu nestandartní situace za nynějších podmínek banální se vyhrotí v kolaps.

0 2
možnosti
MR

Takove argumentu jsou vzdy u zeleznice, ale u silnicni dopravy nikkoliv a pritom u silnic je to mnohem narocnejsi a uz se systemy testuji...

Zeleznice ma vyraznovu vyhodu v tom, ze ma danou drahu, tedy vite presne kde je stanice, presne delku trati, kazdou vyhybku, prejezd... mate vse na co muzete nainstalovat cidla a vlaky muze ridit dispecer, ono uz dnes je spousta veci automatizovanych, ...

U silnicni dopravy mate nekolik problemu, musite udrzet vozidlo na silnici a hlidat rozestupy i jizdu v pruzich vcetne cteni znacek, zastaveni temer kdekoliv, parkovani... to je neskutecne slozite a plne automatizovana auta nebudou jeste dlouho,...

0 0
možnosti
JK

Dovedu si představit všechny potřebné technické podmínky a dovedu si představit, že by to vyřešit šlo.

.

Ale naprosto ji neumím představit, že to vyřeší tihle šmudlové od AŽD.

1 1
možnosti
JK

Vyřešit to jde tam, kde je málo nepředvídatelného a je několik možností, jak zareagovat. Třeba u leteckého provozu. Jenomže vlak nemá kam uhnout, může jen pár set metrů brzdit. Takže ten "autopilot" by musel být o hodně složitější a i dražší, než v letadle.

0 2
možnosti
RP

AŽD na to jde z druhé strany, protože prakticky všechny AVV jsou na tratích/provozech kde je "hukot". At je to metro a nebo nějaká uzavřená trat.

Na lokálku s provozem 4 spoje za den se to nevyplatí... Vzhledem k nákladům...

0 0
možnosti
PN

Obávám se trochu, že cena takového nasazení mnohonásobně přesáhne jak náklady na strojvedoucího, tak i na ten motoráček co někde na lokálce pendluje. To pak může vést k rušení dalších tratí, co nyní přežívají s tou jednou regionovou, ale jsou pro dost krajů přece jen důležité. Uvidíme jestli přijdou s nějakým rozumným kompromisem.

3 1
možnosti
JP

Tak určitě tu technologii nevyvíjejí proto, aby ji nasadili na dvě lokálky. Samozřejmě ji budou chtít prodat na další tratě u nás i ve světě.

0 0
možnosti

R73a32d35i82m 90Š65o21l24c

5. 1. 2017 9:08

Mně se ta myšlenka líbí, ale tak nějak si nedovedu představit střet se zvěří. Takhle je strojvedoucí schopen troubit na dohled, ale co bude dělat robot? Budou takové snímače, že uvidí třeba půl kilometr za oblouk, kde je na kolejích stádo srn? Nebo ten vláček bude třeba 3x za jízdu aktivovat brzdu, když třeba jenom těsně před ním prolítne větší pták...? Jak říkám, myšlenka dobrá. Ještě chápu metro bez strojvedoucích nebo jiné uzavřené systémy, ale širá trať...

3 2
možnosti
JK

J23á92n 95K45o86t17ú26č

5. 1. 2017 9:30

Myslíte, že živý strojvodca alebo trúbenie nejako pomôžu pri strete so zverou? Senzory a ich ovládanie sa dajú tak vyladiť, že prelet vtáka nebude problém. Neviem, či sa to stihne do roku 2020, ale raz to bude, a asi rýchlejšie než pri autách.

5 1
možnosti
MV

Technika provoz samozřejmě zvládne, ale co v případě mimořádných událostí? Už dnes, když vám pod vlak skočí sebevrah, tak jste v tom vlaku uvěznění až do nějakého vyřešení. Jestliže je dnes přístup, že když vás dopravce naloží, tak se k vám chová jako k nesvéprávnému idiotovi či teroristovi a přebírá nad vámi vládu (záchranná brzda nemusí zastavit, nepustí vás z hořícího vlaku, abyste nevstoupili pod protijedoucí vlak apod.), jak potom asi tu automatiku hyperkorektně naprogramují?

2 2
možnosti
ZW

Ono to většinou funguje tak, že automatika řídí systém v režimu, kdy je všechno v pořádku. A v případě, že nastane jakákoliv nestandardní situace, celé se to okamžitě vypne, všechno zastaví a obsluha (lidé) musí problém vyřešit a rozhodovat, co lze dělat, co lze nechat odjet a podobně. To se nemusí dělat fyzicky z vlaku, ale z nějakého dispečinku nebo velína.

1 2
možnosti
ZW

To není žádné scifi, to je technicky neskonale jednodušší, než autonomní auta, nemůže se tam vyskytnout cizí, neřízené vozidlo, všechno se pohybuje na přesně stanovených dráhách a podobně, takže ten SW může být mnohem jednodušší.. "Neřízené" metro je poměrně běžná věc, přenést totéž na běžnou trať je vcelku snadno představitelné.

6 4
možnosti
PN

Také si myslím, ale zas tam budou jiné faktory. Vlak narozdíl od auta neumí zabrzdit "nadohled". Jasně, trať může být celá očidlovaná, ale rozhodování kdy brzdit a kdy ne je tu mnohem složitější. Právě kvůli zvířatům nebo neukázněným chodcům, kteří prostě před motoráčkem uskočí až když je poblíž.

0 0
možnosti
PP

Otázka na odborníky.

Proč by nemohla jet před vlakem nějaká minilokomotiva (ve vzdálenosti brzdné dráhy vlaku), která by testovala, zda je trať v pořádku a závory stažené. A mohla by sledovat i provoz za sebou v rámci možností, tedy zda za ní někdo nevjíždí na trať i mimo přejezd, přeražení závor by měla automatika signalizovat i bez té minilokomotivy.

Za války před důležitými vlaky přece jezdívaly další lokomotivy, které měly odpálit případnou nálož.

1 4
možnosti
ZW

bylo by to drahé a zatěžovalo by to provoz, tj by se snížila prostupnost kolejí, vlak s představeným vozidlem by v praxi snížil množství vlaků, které v daném čase by mohly projet. V nějakých uzlech je docela husto a výhybky se přehazují bezprostředně před a za vlaky, takže kdyby se to mělo vypořádat se soupravami, které by byly fakticky o stovky metrů delší, byl by problém.

3 0
možnosti
PP

P81e86t29r 48P17e45š80a88t

5. 1. 2017 8:11

.. zatím drahy úspěšně testuji vlaky bez cestujících :-)

0 0
možnosti
JJ

Tak Němci už to testují. A prý už jim to docela funguje.

0 0
možnosti