Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

První kraj spouští půjčovnu vlaků. Stát musí počkat kvůli zemědělství

Na české železnici se chystá malá revoluce, kdy po kolejích nebudou jezdit vlaky patřící dopravcům, ale těm, kdo si jejich provoz objednávají. O takovém modelu mluví ministerstvo dopravy, zatím ho však předjel Jihomoravský kraj. Sám si chce vysoutěžit 31 elektrických jednotek, které pak bude pronajímat dopravcům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V86o75j94t53ě53c27h 14H37a52n69á63k 8445621251334

Vyhraje ten, kdo dá zaměstnancům nejmenší plat. Bravo.

+3/−2
11.1.2017 18:18

J60a53n 87Č67e72k39a86l 7409175474734

Zatímco doteď vyhrával ten, kdo jim dával nejvíc?

+2/0
13.1.2017 10:52

M91i39l39o64š 48Ř62e13h52á58k 8226618927445

Pokud vím na jižní Moravě je moravská železnice.

0/0
11.1.2017 16:04

J27a20n 42Č20e62k45a33l 7129615114174

A kolem Třince gorolská...

+1/0
13.1.2017 10:52

M27i30l17o90š 37Ř10e44h87á16k 8786358747975

Pane Čekale, v případě Třince (Trzynca) slezská. Přívlastky volím dle zemí.

+1/−1
13.1.2017 23:41

A86l30a11n 40Ř20e66p20k98a 4605536

Vozidla má vlastnit dopravce, ne dům plný úředníků:-P A co údržba? Svěří to dopravci, pak zase jinému, nebo si postaví zbytečně vlastní depo a přetáhnou lidi (nejspíš od ČD)?

+5/0
11.1.2017 11:50

H49o62n96z76a 76K71a24r70á39s37e32k 1475271542218

Generální ředitelství ČD není "dům plný úředníků"? Proč by vlastní depo mělo být zbytečné? Pro cca 30 nových elektrických jednotek bude tak jako tak potřeba zřídit nové provozní zázemí. Ať už to udělá kraj nebo kterýkoliv z dopravců.

+2/−3
11.1.2017 11:59

J24o57s76e73f 86T64r91ö44g44l 8329412436916

To už se děje. Třeba u nás v Ústeckém kraji nakoupil kraj autobusy (s dotací z EU), vysoitěžil dopravce (několik) a ty s nimi teď provozují veřejnou dopravu.

+2/0
11.1.2017 11:29

J91a94n 90J18e65m76e66l38k40a 1335670

Koalice ANO, KDU, Žít Brno, Strany zelených, TOP 09.

Když jsem se ptal ANO v Brně a Ostravě, tak o soutěžích a půjčovnách jako nic nevěděli nebo že to není v programu. KDU to samé. A už spouští půjčovnu. Dělají z těch voličů úplné idiot..? Že do programu dají samé obecné věci, nesouvisející s kraji typu bezpečnost, migrace a podstatné věci jako privatizace železnice ne? Tolik pravomoci a tak volně u železnice neměly být nikdy předány krajům.. A bavíme se předpokládám o páteřních příměstských trasách. Ne nějakých zapadlých. To nemá obdoby v Německu.

A zajimavé, že ANO (minimálně Telička) a KDU (Svoboda) hlasovali pro NAŘÍZENÍ povinných soutěží Bruselem 2019. (Takže podle mě v delším horizontu likvidace ČD, zejména se současným nastavením na trhu)

"Budou dopravci pronajímat".. Takže se to nejspíš pěkně prodraží dopravci. A následně cestujícímu. (v porovnáním s dotací pro ČD)

Jistě to bude velmi efektivní. Hromada managentů.. Učetnictví. V každém kraji. A určitě v každém kraji budou strašní odborníci na kolejovou dopravu, její servis a pronajímání. (Od toho tady jsou soukromé leasingovky). Určitě to bude podobně kvalitně řízeno jako regionální mhd -

Jako například plánování zboření funkční 40 let staré vozovny tramvají a autobusů v Ostravě, uvolnění pozemků pro novou výstavbu (příliš nespecifikovanou ;-D) a stavba nové vozovny za MILIARDU. ;-D Open Card stála 1.8. miliardy. Ostrava je 3 krát menší.

+3/−3
11.1.2017 10:13

H26o90n18z94a 47K74a49r13á55s29e94k 1185421342738

Píšete, že tolik pravomocí ohledně dopravní obslužnosti nemělo být předáno krajům. Byl byste tedy raději, kdyby se o počtu příměstských vlaků okolo Brna rozhodovalo v Praze? A pozor - v Německu je "Nahverkehr" řešena výhradně na úrovni spolkových zemí. Ne celostátně "z Berlína".

Co už může být "neprivátnějšího", než když jsou vlakové soupravy přímo ve vlastnictví orgánu veřejné správy? Mně to přijde daleko "státnější" než když jsou ve vlastnictví ČD.

Proč by se dopravcovi mělo prodražit pronajímání souprav? Pořízeny by přece byly z krajských (veřejných) peněz. Opačný přístup - pokud soupavy pořizuje přímo dopravce, kde máme záruku, že nebyly předraženy (s tím, že tu předraženost stejně zaplatí kraj, potažmo cestující).

ČD nyní nemají "hromadu managentů" v každém kraji (dřívější KCOD, dnes ZAP)?

"Regionální MHD" (tedy autobusová doprava) je v Jihomoravském kraji řízena vcelku dobře, nemyslíte?

Ostrava plánuje pořízení většího počtu nových tramvají. Je možné, že původní vozovna by jim stavebně neodpovídala, tzn. tak jako tak by byla nutná její rekonstrukce či rozšíření.

+1/−1
11.1.2017 11:07

J87a56n 27J61e53m44e37l32k77a 1445460

Neprivátnějšího .. není to náhodou zcela analogický vodovodní provozní model?;-D Privatizace zisků.. Neinvestice?

Ničí jednotný státní koncept. Jednotný nákup souprav, jednotný vozový park, víc kusů, centralizovanější servis. Jedna jízdenka. Jeden nezmatečný přehledný systém. (informační, jízdní řády, pokladny, podmínky, jedna síť! atd.). Ne 14. Naopak při přestupu na krajské autobusy, aby se v tom prase vyznalo.

Stačí se jen podívat na šaškárny s první třídou. Nakoupí se jednotné soupravy. Naštěstí s první třídou. A někteří regionální politici řeknou, že to nechtějí. Tak se to přeznačí na 2. Jak u blbých.

K tomu taková ta klasika z regionálních mhd a spol. Podlézt u cen měsíčních, ročních pro místní voliče. Jednotlivé jízdenky dražší.

Objednávat kraji ano, ale jednoznačný státní rámec a použitelné celostátní jízdné. Protože ty koleje jsou státní - placené ze státního rozpočtu. Navíc stát doplácí i to objednávání vlaků.

Toho managementu, účetních, regulátorů, byrokracie bude víc.

Ve Švýcarsku, vždy platí státní rámec a jízdné a k tomu krajské tarify.

Ostrava potřebuje více tramvají? K čemu, když počet obyvatel klesá. Počet cestujících klesá..

+1/0
11.1.2017 13:06

H24o80n50z87a 82K83a34r19á57s94e56k 1965961682828

Srovnání s vodovodním modelem pokulhává. Jako "privatizaci zisků" lze brát i dosavadní brutto smlouvy krajů s ČD (i když ČD vyberou vyšší tržby, tak kraje platí stejnou částku, nejde-li o tržby z integrovaného jízdného).

Jednotný nákup souprav = přesně dle hesla "přidělovat kšefty pořád těm samým firmám". Navíc, jednotlivé části ČR se od sebe liší, což znamená i různé nároky na kolejová vozidla.

Přesně tak - je chyba, že "se jednotně nakoupily" (ČD je nakoupily) soupravy s 1. třídou. Kraj odmítající 1. třídu by nic takového nekoupil.

IDS JMK funguje už 12 let. Vidíte tam nějakou "tarifní podlézavost"? Proč by se něco mělo v této věci změnit ve chvíli, kdy kraj bude vlastnit elektrické příměstské jednotky?

Ostrava - i kdyby nepotřebovala více tramvají, tak potřebuje nové tramvaje a pro ně odpovídající zázemí = buď novou vozovnu nebo adaptaci té dosavadní.

+1/0
11.1.2017 13:47

J38a87n 72J96e85m57e82l91k87a 1205200

A proč by to srovnání pokulhávalo?

A teď se zas budou přidělovat kšeft podle provizí jinam no. Co se změní..

Možná, že budou čínské..

Tarifní podlézavost vidím u spousty jiných krajů - JMK jsem nepoužíval.

Chyba - chyba je v kraji ne v 1. třídě..

0/−1
13.1.2017 14:47

H77o78n32z87a 68K39a59r10á60s67e61k 1675451202838

Objednatel (zde kraj) platí, objednatel pororučí. Přeje-li si objednatel jen 2. třídu, má ji mít. Je hloupost dopravce, že tu 1. třídu nechal do souprav instalovat "naslepo", bez ohledu na možné požadavky objednatelů.

+1/0
14.1.2017 19:32

I33v76a77n 41H59o30l92a70s 5167497598807

Ona se hlavně v současných elektrických jednotkách (od panterů přes elefanty až po pendolíno) ta jednička nijak zásadně neliší výbavou, ae právě jen tím, že lístek do ní si kupuje jen velmi omezený počet cestujících proto, aby tam měl o něco větší klid a určitou úroveň spolucestujících. A pokud je předpokládaná obsazenost vlaku poměrně vysoká, tak objednavatel logicky dává přednost tomu, aby byla kapacita maximálně využita, tím spíš, že se jedná o relativně krátké cesty.

+2/−1
15.1.2017 0:58

R57o87m40a87n 61J76e72s16c54h85k68e 9368265477955

Brno - Březová není krátká cesta. Jak chcete vysokou obsazenost udržet v celém úseku ?

0/0
15.1.2017 7:45

R17o24m76a29n 36J86e12s34c16h24k55e 9608895837185

Znám autobusové linky IDS JMK , kde jede autobus 2 krát denně. Rozbitá krajská železnice na trati Brno - Česká Třebová, kde musím čekat více než půl hodiny na spoj je horší než za ČSD. Zrušení zastavování vlaku v úseku Křenovice - Vyškov. Trať - Brno - Hrušovany je také ostuda.

0/−1
11.1.2017 16:32

I26v48a19n 58H11o21l29a78s 5987897728137

> Znám autobusové linky IDS JMK , kde jede autobus 2 krát denně.

Prosím konkrétní příklad. V IDS JmK i o víkendech je KAŽDÁ obec obsloužena min. třemi páry spojů denně.

"Krajská železnice Brnoˇ-Čestká Třebová" je bláblo roku - pochopitelně je to železnice celostátní ve správě SŽDC.

Zrušení osobních vlaků v úseku Křenovice-Vyškov bylo zvoleno naprosto správně kvůli nedostatečné kapacitě jednokolejné zastaralé trati (i tak mají rychlíky problémy s křižováním), dopravní obslužnost byla více než dostatečně kompenzována autobusy (více spojů, více zastávek více v centrech obcí).

Příště prosím příspěvek s alespoň jedním pravdivým argumentem.

+1/−1
14.1.2017 14:17

R38o46m17a51n 25J22e33s85c56h38k29e 9328925557635

Linka Doubravice nad Svitavou - Újezd u Boskovic. Doubravice nad Svitavou - Obora

0/0
15.1.2017 7:21

J34i73ř16í 26H81o32v46o68r30k26a 8667456832865

Konkrétně se zde jedná o specifické přepravní proudy, kde se jezdí podle požadavků obcí. Majoritní směry mají spojení častější. Doubravice-Boskovice/Blansko mají nadstandardní počet spojů na lince 234. Přepravní proudy do jmenovaných obcí jsou malé a v okrajových časech je nabízeno spojení přes Skalici nad Svitavou či Boskovice.

0/0
19.1.2017 2:16

R44o76m38a62n 82J73e86s97c72h40k48e 9668975607865

Zajímavé je, že na trati Plzeň - Železná Ruda zastavují rychlíky i na zastávkách. Proč opravili tuto trať, kde je poloviční frekvence cestujících oproti trati Brno - Přerov ? Co je to zastaralá trať ? Podle stáří ?

Také vysvětlete výraz bláblo. Já znal pana Blably.

0/0
15.1.2017 7:34

H28o85n64z55a 57K94a15r92á73s89e80k 1905771862348

Mj. platí, že objednatelem rychlíků v úseku Klatovy - Železná Ruda-Alžbětín není ministerstvo, ale Plzeňský kraj.

0/0
15.1.2017 15:13

J57i75ř48í 97H21o61v89o68r20k81a 8767366112745

Linka 245 - omezen víkend (na žádost obcí spoje převedeny do pracovních dní)

0/0
19.1.2017 2:10

J77o25s34e84f 80T11r40ö11g89l 8369912396836

Model by měl být takový, že kraj bude mít vlaky a vysoutěží dopravce, který s nimi bude jezdit linky dle zadání. Vzhledem k tomu, že příměstská linka v integrovaném systému obvykle není samostatně výdělečná, je úplně jedno, jakou cenu pronájmu si nastaví, protože to stejně půjde z jedné krajské kapsy do druhé - kraj pronajímá, kraj dotuje.

+1/0
11.1.2017 11:19

J64a72n 12J81e19m21e47l81k71a 1285980

No třeba u jihočeského kraje jsem u IDS viděl kouzelnou větu cca. Jednotlivé jízdné ve vlacích dle dopravce a jeho ceníku. Takže IDS tam nejspíš řeší předplatné časové kupóny.

0/0
11.1.2017 13:11

I48v35a37n 27H54o72l80a68s 5137277948747

V tom případě je to špatně. V integrovaném dopravním systému je jednotné jízdné docela zásadní.

+1/0
14.1.2017 14:18

M55i16r95o85s93l56a85v 21Z15i81k77m35u95n17d 6988662257628

Půjčovna je sice hezká idea, ale ....

úředník na kraji vybere vozidlo, které se mu subjektivně líbí - jsou tam zbytečnosti, bez kterých se dá spokojeně cestovat, ale z hlediska údržby jsou nesmírně drahé. Jde i o rozmístění sedaček. Pokud jsou sedačky "za sebou" jako v autobusech, proto, že někdo (kdo rozhoduje) nechce čumět do obličeje jinému cestujícímu (jeden z důvodů proč jsou ve vozech ČD tzv. čtyřka nahrazeny sedačkami za sebou), tak čtyřčlenná rodina má problém si sednou společně, zejména když tam mají malé děti - v regionálních vlacích nejsou oddíly pro děti ....

Když bude prováděna údržba vozidel dodavatelským způsobem, tak si údržbář, tj. třeba ČD, bude za zakázku cizmu subjektu účtovat "přiměřený zisk".

Z praktického hlediska - dělal jsem v branži - nové vozidlo má garanční lhůtu, kdy za vzniklé závady odpovídá výrobce. Tomu je třeba závadu nahlásit apod. Kdo to bude dělat = komunikace s výrobcem ??? Kraj (krajský úřad jako vlastník vozidel). Pokud bude vozidlo potřeba dopravit do výrobního závodu za účelem opravy, tak tohle bude asi muset zajistit zase KRAJ (jeho úřad) .... Tohle nebude dělat dopravce ....

Vlak prostě není autobus, který odtáhne odtahová firma do dílen po silnici bez nějakého papírování.

Poslat někam samotnou lokomotivu nebo nechat odtáhnout je v současnosti nikoli jednoduchý administrativní proces spojený s přidělením kapacity dráhy apod. Doba, kdy strojmistr nechal vystavit lokomotivu do dílen z depa jednoduchou komunikací s výpravčím - "pane výpravčí na vlak R 525 bude do závěsu lokomotiva do dílen ve Vrútkách", nebo "z depa jedna lokomotiva do Libně" a tam strojvedoucí sdělil sladké tajemství, že jede strojově do dílen ve Vrútkách omezenou rychlostí 50 a bylo (doprava si s tím dokázala bez nějakého papírování poradit) - tahle doba dávno minula ...

Stejně tak by majitel = kraj musel zaplatit školení personálu = strojvedoucí, případně doprovodný personál dopravce.

+4/−1
11.1.2017 9:10

H92o16n96z34a 45K55a72r22á56s26e54k 1335351652688

A pokud takové (dle vašeho názoru) nevhodné vozidlo vybere úředník na ČD, tak to bude v pořádku? V případě JM kraje stačí, že úředník vybral do Regiopanterů oddíl 1. třídy, jehož přítomnost si objednatel nepřeje.

Ostatně, i v Panterech je nemalá část sedaček v tzv. leteckém uspořádání.

+1/0
11.1.2017 9:57

V97o55j75t23ě34c53h 35O85k16t92á66b56e12c 8306475730238

Co s vlaky, které již dopravci mají ? Tedy zejména České dráhy ?

ČD soupravy odepíšou, kraj(občané) zaplatí nové a soukromníci budou moci bez rizika provozovat tratě s dotovanými jednotkami. Jednotný tarif na železnici skončí.

Za dané situace je to přihrávka soukromníkům.

+1/−1
10.1.2017 23:15

H50o34n88z76a 30K69a49r23á80s10e68k 1655811562218

Máte na mysli těch cca 6 RegioPanterů, které v Jihomoravském kraji jezdí?

Ostatní soupravy nasazované v tomto kraji na elektrizované tratě jsou tak jako tak nevyhovující moderní dopravě a byly by nahrazeny moderními jednotkami i v případě, kdy to napřímo dostanou ČD. Tak tedy těch 6 Panterů může být případně přesunuto do jiného kraje v rámci ČR.

+1/−1
11.1.2017 0:01

J65a97n 60J33e53m89e18l66k30a 1895410

Přesunuto do jiného kraje? To asi těžko z dotací EU.

0/−3
11.1.2017 10:36

H78o97n69z91a 18K52a41r79á84s41e79k 1305351152728

Jihomoravské RegioPantery NEBYLY pořízeny z dotací EU. Vím, co píšu. Takže ano, přesunuty do jiného kraje.

+1/0
11.1.2017 11:08

J21a72n 35J26e50m21e19l45k45a 1325850

Pokud máte pravdu .. přesune do jiného kraje. A třeba kterého, když všichni budou soutěžit, kde se neví výsledek (teoreticky) a proč by se to mělo dělat.. Proč by se mělo nakládat s investicemi daňového poplatníka. A společností daňového poplatníka.

0/0
11.1.2017 13:18

H49o69n62z41a 66K68a86r88á89s50e52k 1885901262348

O to větší výhodu bude v tom jiném kraji mít - vždy je ve výhodě ten, který už nějaké soupravy má. S tímto rizikem si těch cca 6 Panterů v roce 2014 pořizovali (v žádném kraji nemají smlouvy na delší dobu než do roku 2019). Tou "společností daňového poplatníka" myslíte ČD? Vtipné. Z hlediska obchodního zákoníku je to akciovka jako každá jiná.

0/0
11.1.2017 13:50

J12a70n 79J85e76m35e28l79k77a 1455410

ČD je vlastněná státem, tedy občany. Že je to a.s. je jedno. Majitel je stát. V tom případě by ty Pantery možná měli převést hned jinam do krajů, kde to třeba více ocení. A do 2019 vůbec do souprav neinvestovat ani korunu.

0/0
13.1.2017 14:50

H13o49n30z68a 62K33a68r32á13s70e26k 1525741212438

Tak ať to udělají, bude to jejich rozhodnutí (jen namísto toho budou muset do Brna přemístit jiné soupravy odjinud, protože jinak by nebylo s čím jezdit, po odsunutí těch cca šesti Panterů jinam). Jen aby si tím pádem nerozhněvaly objednatele (Jihomoravský kraj) natolik, že tento vyhlásí soutěž nejen na provozování vlaků na elektrizovaných tratích (o jiných v tomto článku není řeči), ale i na těch neelektrizovaných. :-)

0/0
14.1.2017 17:57

R45o24m31a68n 83J44e98s25c18h47k64e 9598545607305

Staré pantografy jsou méně poruchové než Regiopantery a je v nich teplo.

K čemu je mne moderní souprava, když stojí a nejede ?

0/0
15.1.2017 7:37

H88o84n95z34a 64K46a68r31á87s28e29k 1675231622848

Výborně, už aby byl rok 2019, Panteři šli pryč a namísto nich spolehlivé nové jednotky v majetku Jihomoravského kraje. :-)

0/0
15.1.2017 15:14

R28o15m74a43n 88J13e58s19c60h96k14e 9338215307965

Kouzelný proutek co si má tedy kraj objednat ? Ono takový vlak trvá než se vyrobí, pokud už máte něco dobře zkonstruované. A také je potřeba

spolupracovat s infrastrukturou jako například trať Merano - Mals. Nástupiště a vozidla spolupracují. To nemohu řící o nádražích na trati Brno - Česká Třebová. Utopené úzké peróny. Když srovnám trať Brno - Havlíčův Brod stavěnou v letech 1938 - 53 a Brno -Třebová 1996 -99.

Kdy byl v té době u moci snad víte. Jediný úrovňový přejezd v Tišnově.

0/0
15.1.2017 16:20

H73o23n71z81a 81K41a56r49á55s96e76k 1925431492648

Merano - Mals (tedy italsky Merano - Malles Venosta nebo německy Meran - Mals, že; znám to tam, před pár lety jsem v tamních GTW jel a viděl jsem i oboustranná nástupiště, trať bez infrastruktury pro nákladní dopravu, to vše po předcházejícím 15letém neprovozu). NOVOSTAVBU tratě Brno - Havlíčkův Brod z principu nelze srovnávat s MODERNIZACÍ STÁVAJÍCÍ tratě Brno - Třebová. P. S. i na té trati Brno - HB budou nástupiště s vozidly "spolupracovat" až po nasazení nízkopodlažních vozidel (ať už v majetku dopravce či krajského objednatele).

0/0
15.1.2017 16:40

R75o85m62a33n 29J59e84s21c70h26k40e 9748445377595

Nádraží na trati Brno - Česká Třebová jsou novostavby. Jenomže se strana pana profesora napakovala a koridor ošidili. Pamatuji stavbu nové budovy Rájec, kde zapomněli pro lidi postavit čekárnu. Pak dodatečně přilepili.

0/−1
15.1.2017 16:46

H22o56n10z89a 53K15a95r40á80s52e70k 1645281462228

Pěkná konspirační teorie, jen co je pravda. A mimochodem, trať Meran - Mals nyní začali elektrizovat. Takže daňoví poplatníci, kteří v roce 2005 pořídli nové dieselové Stadlery GTW, spláčou nad výdělkem, protože tato vozidla budou (ještě před koncem své životnosti) nahrazena vozidly elektrickými (srov. s podobnou argumentací o náhradě Panterů vozidly v majetku kraje).

0/0
16.1.2017 14:27

P20e24t68r 95P30e28t70r 6863102468883

Ocividne o objednavanych tratich nic nevite jinak byste takovou blbost nenapsal.

Cena pro zakaznika je vzdy stejna, rozdil je v cene, kterou plati kraj a ta bude logicky nyni o dost nizsi. Novych souprav je nyni jak safranu, takze se nic odepisovat nebude. Navic kraj ma uplne jine moznosti cerpani dotaci nez dopravce.

A kdyz uz jsme u tech penez a kolik kdo preplati. Vsiml jste si, jake penize na nase vlaky a trate vynakladaji danovi poplatnici ostatnich statu EU? Protoze z ceskych cen, jizdneho a toho, co je ceska socka ochotna zaplatit za vlak by u nas nepostavili ani novy prejezd, natoz celou trat

+3/0
11.1.2017 9:26

O11d10s64t50r65a22n21ě94n83ý 29U91ž52i94v58a78t54e80l

Uživatel požádal o vymazání
+1/−3
10.1.2017 21:21

H79o58n94z65a 74K58a16r25á16s47e17k 1415501692108

Cca 30 moderních vlakových jednotek není "něco pro lidi"?

+2/0
10.1.2017 22:30

V52o64j13t94ě75c39h 86C58i53g32á61n91e28k 5718729476

No je to príma. Nejprve si samosprávný celek pro vlastní obslužnost zajistí svá vlastní vozidla. Když bude tak výhodné se potom hlásit do soutěže na zajišťování dopravní obslužnosti, mohl by se tam ten kraj také přihlásit. Stačí, když si k vozidlům zajistí ještě kvalifikovaný personál.

Takže by pak ten kraj mohl provozovat dotovanou dopravu tak, že by dotoval sám sebe. Jednak by tím ušetřil ještě víc než jen vlastními vozidly, ale vyhnul by se i riziku vydírání ze strany soukromého dopravce.

A nakonec by se mohlo všech 14 krajů rozhodnout, že bude lepší, když se spojí v asociaci a tu veřejnou dopravu budou provozovat ve vlastní režii po celé republice. A tak nám vlastně nově vznikne celostátní dopravce, který bude z velké části placený z veřejných peněz.

Hádejte jak by se mohl jmenovat?

Já bych navrhoval třeba "Česko-moravsko-slezské regionální dráhy".

Anebo, že bychom to nechali těm státním Českým drahám? Nebudeme sice dotovat

kraj z krajského rozpočtu, ale bude se dotovat státní firma z krajského rozpočtu. A k tomu samozřejmě se dotují krajské rozpočty ze státního etc. etc.

+9/0
10.1.2017 20:43

H50o73n89z17a 51K51a32r36á51s58e35k 1595731142638

Krajský úřad se nebude moci přihlásit, protože není licencovaným dopravcem.

V pozici "dotovat sám sebe" jsou do značné míry již nyní ČD v rychlíkové dopravě (vlastník ČD - stát, objednatel rychlíků - stát prostřednictvím ministerstva dopravy).

+1/0
10.1.2017 22:31

P42e59t90r 98N39o54v82o77t51n92y 1101510431

Je snad problém se jím stát? Pokud se tu pořád volá po nějaké větší konkurenci, tak to problém být nemůže. Jinak by ta konkurence nebyla.

0/−1
10.1.2017 23:11

M23i65r86o53s42l10a65v 67Z60i62k57m10u42n76d 6538272147368

Především se volá po kvalitě železniční dopravy nejen ve Švýcarsku (tam je nejlépe organizovaná), ale třeba taky v Německu, kde je velmi dobře organizovaná, s odkazem na to, že tam působí mnoho "soukromých" dopravců (SBB, DB i ČD jsou ovšem taky podle práva soukromými dopravci), leč v obou uvedených zemích konkurence na železnici prakticky neexistuje. Ve Švýcarsku dopravci spolupracují, je jedné trati jezdí třeba vlaky třech dopravců - každý jezdí jinou kategorii vlaků, ale v celém Švýcarsku platí jednotné (obvyklé) jízdné ... bez ohledu na dopravce. Odchylky jsou na "turisticky" exponovaných tratích, které si ovšem člověk projede jednou za život a pro místní, kteří používají železnici pro denní dojíždění do práce / školy jsou časové jízdenky za "obvyklou cenu".... V Německu působí na dopravním trhu několik dopravců spočítatelných na prstech jedné ruky, kteří neakceptují jízdenky vydávané "soukromníkem" DB na trasách zpravidla delších jak 100 km. Do vzdálenosti zpravidla 100 km platí jízdenky "místního dopravního svazu" ....

Konkurence na železnici je v Česku pouze tam, kde na téže trase jezdí více dopravců nebo v Rakousku na trase Wien - Salzburg, kde soukromníkovi ÖBB konkuruje soukromník WESTBAHN (s elektrickými jednotkami registrovanými ve Švýcarsku).

Je potřeba si ujasnit "co chceme" - buď kvalitu železniční dopravy "jako ve Švýcarsku" - ovšem bez konkurence mezi jednotlivými dopravci a s jednou jízdenkou za stejnou cenu, návaznostmi mezi vlaky různých dopravců - při intervalu 30 ("rychlíky") nebo dokonce 15 minut ("osobáky") se nikdo příliš návaznostmi nezabývá ... anebo "konkurenci" v modelu kapitalismus 17. století, kdy se o koncového zákazníka uchází více poskytovatelů služby (jako třeba prodejců na trhu) ... model v Česku, přičemž "všichni" kritizují neplatnost jízdenky jednoho dopravce ve vlaku jiného, zatímco v rámci IDS jedna jízdenku platí u kohokoli.

Mít obojí nelze, tak jako dívka nemůže být současně panna a taky těhotná ...

+3/0
11.1.2017 9:32

J83o48s67e28f 42T36r71ö42g91l 8669942486236

Těhotná panna už tady byla, je o tom záznam i v poměrně rozšířené literatuře :-)

Vzhledem k tomu, že je u nás jen pár tras, kde se uživí železniční doprava bez dotací, potřebujeme švýcarský model. A ten by se měl aplikovat i na ty výdělečné trasy, aby zisky šly do těch dotovaných a celý systém se tak zlevnil.

+2/0
11.1.2017 11:28







Najdete na iDNES.cz