Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

První kraj spouští půjčovnu vlaků. Stát musí počkat kvůli zemědělství

Na české železnici se chystá malá revoluce, kdy po kolejích nebudou jezdit vlaky patřící dopravcům, ale těm, kdo si jejich provoz objednávají. O takovém modelu mluví ministerstvo dopravy, zatím ho však předjel Jihomoravský kraj. Sám si chce vysoutěžit 31 elektrických jednotek, které pak bude pronajímat dopravcům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V75o11j97t47ě67c58h 70H78a45n96á31k 8365511631364

Vyhraje ten, kdo dá zaměstnancům nejmenší plat. Bravo.

+3/−2
11.1.2017 18:18

J68a45n 32Č91e62k55a44l 7839325524954

Zatímco doteď vyhrával ten, kdo jim dával nejvíc?

+2/0
13.1.2017 10:52

M92i88l75o60š 11Ř60e55h65á35k 8386578807955

Pokud vím na jižní Moravě je moravská železnice.

0/0
11.1.2017 16:04

J55a85n 94Č10e31k19a15l 7349375314284

A kolem Třince gorolská...

+1/0
13.1.2017 10:52

M49i15l18o76š 50Ř29e65h23á25k 8256628777895

Pane Čekale, v případě Třince (Trzynca) slezská. Přívlastky volím dle zemí.

+1/−1
13.1.2017 23:41

A69l45a30n 74Ř95e97p11k39a 4875516

Vozidla má vlastnit dopravce, ne dům plný úředníků:-P A co údržba? Svěří to dopravci, pak zase jinému, nebo si postaví zbytečně vlastní depo a přetáhnou lidi (nejspíš od ČD)?

+5/0
11.1.2017 11:50

H95o16n68z49a 83K11a43r89á68s61e54k 1425601552478

Generální ředitelství ČD není "dům plný úředníků"? Proč by vlastní depo mělo být zbytečné? Pro cca 30 nových elektrických jednotek bude tak jako tak potřeba zřídit nové provozní zázemí. Ať už to udělá kraj nebo kterýkoliv z dopravců.

+2/−3
11.1.2017 11:59

J87o83s18e90f 67T80r40ö33g27l 8209612726846

To už se děje. Třeba u nás v Ústeckém kraji nakoupil kraj autobusy (s dotací z EU), vysoitěžil dopravce (několik) a ty s nimi teď provozují veřejnou dopravu.

+2/0
11.1.2017 11:29

J58a41n 33J26e20m27e66l80k43a 1605260

Koalice ANO, KDU, Žít Brno, Strany zelených, TOP 09.

Když jsem se ptal ANO v Brně a Ostravě, tak o soutěžích a půjčovnách jako nic nevěděli nebo že to není v programu. KDU to samé. A už spouští půjčovnu. Dělají z těch voličů úplné idiot..? Že do programu dají samé obecné věci, nesouvisející s kraji typu bezpečnost, migrace a podstatné věci jako privatizace železnice ne? Tolik pravomoci a tak volně u železnice neměly být nikdy předány krajům.. A bavíme se předpokládám o páteřních příměstských trasách. Ne nějakých zapadlých. To nemá obdoby v Německu.

A zajimavé, že ANO (minimálně Telička) a KDU (Svoboda) hlasovali pro NAŘÍZENÍ povinných soutěží Bruselem 2019. (Takže podle mě v delším horizontu likvidace ČD, zejména se současným nastavením na trhu)

"Budou dopravci pronajímat".. Takže se to nejspíš pěkně prodraží dopravci. A následně cestujícímu. (v porovnáním s dotací pro ČD)

Jistě to bude velmi efektivní. Hromada managentů.. Učetnictví. V každém kraji. A určitě v každém kraji budou strašní odborníci na kolejovou dopravu, její servis a pronajímání. (Od toho tady jsou soukromé leasingovky). Určitě to bude podobně kvalitně řízeno jako regionální mhd -

Jako například plánování zboření funkční 40 let staré vozovny tramvají a autobusů v Ostravě, uvolnění pozemků pro novou výstavbu (příliš nespecifikovanou ;-D) a stavba nové vozovny za MILIARDU. ;-D Open Card stála 1.8. miliardy. Ostrava je 3 krát menší.

+3/−3
11.1.2017 10:13

H39o24n80z71a 19K37a25r13á68s28e58k 1195261302958

Píšete, že tolik pravomocí ohledně dopravní obslužnosti nemělo být předáno krajům. Byl byste tedy raději, kdyby se o počtu příměstských vlaků okolo Brna rozhodovalo v Praze? A pozor - v Německu je "Nahverkehr" řešena výhradně na úrovni spolkových zemí. Ne celostátně "z Berlína".

Co už může být "neprivátnějšího", než když jsou vlakové soupravy přímo ve vlastnictví orgánu veřejné správy? Mně to přijde daleko "státnější" než když jsou ve vlastnictví ČD.

Proč by se dopravcovi mělo prodražit pronajímání souprav? Pořízeny by přece byly z krajských (veřejných) peněz. Opačný přístup - pokud soupavy pořizuje přímo dopravce, kde máme záruku, že nebyly předraženy (s tím, že tu předraženost stejně zaplatí kraj, potažmo cestující).

ČD nyní nemají "hromadu managentů" v každém kraji (dřívější KCOD, dnes ZAP)?

"Regionální MHD" (tedy autobusová doprava) je v Jihomoravském kraji řízena vcelku dobře, nemyslíte?

Ostrava plánuje pořízení většího počtu nových tramvají. Je možné, že původní vozovna by jim stavebně neodpovídala, tzn. tak jako tak by byla nutná její rekonstrukce či rozšíření.

+1/−1
11.1.2017 11:07

J83a24n 74J45e31m72e48l69k14a 1195300

Neprivátnějšího .. není to náhodou zcela analogický vodovodní provozní model?;-D Privatizace zisků.. Neinvestice?

Ničí jednotný státní koncept. Jednotný nákup souprav, jednotný vozový park, víc kusů, centralizovanější servis. Jedna jízdenka. Jeden nezmatečný přehledný systém. (informační, jízdní řády, pokladny, podmínky, jedna síť! atd.). Ne 14. Naopak při přestupu na krajské autobusy, aby se v tom prase vyznalo.

Stačí se jen podívat na šaškárny s první třídou. Nakoupí se jednotné soupravy. Naštěstí s první třídou. A někteří regionální politici řeknou, že to nechtějí. Tak se to přeznačí na 2. Jak u blbých.

K tomu taková ta klasika z regionálních mhd a spol. Podlézt u cen měsíčních, ročních pro místní voliče. Jednotlivé jízdenky dražší.

Objednávat kraji ano, ale jednoznačný státní rámec a použitelné celostátní jízdné. Protože ty koleje jsou státní - placené ze státního rozpočtu. Navíc stát doplácí i to objednávání vlaků.

Toho managementu, účetních, regulátorů, byrokracie bude víc.

Ve Švýcarsku, vždy platí státní rámec a jízdné a k tomu krajské tarify.

Ostrava potřebuje více tramvají? K čemu, když počet obyvatel klesá. Počet cestujících klesá..

+1/0
11.1.2017 13:06

H30o25n49z38a 80K16a49r57á73s37e66k 1585601182818

Srovnání s vodovodním modelem pokulhává. Jako "privatizaci zisků" lze brát i dosavadní brutto smlouvy krajů s ČD (i když ČD vyberou vyšší tržby, tak kraje platí stejnou částku, nejde-li o tržby z integrovaného jízdného).

Jednotný nákup souprav = přesně dle hesla "přidělovat kšefty pořád těm samým firmám". Navíc, jednotlivé části ČR se od sebe liší, což znamená i různé nároky na kolejová vozidla.

Přesně tak - je chyba, že "se jednotně nakoupily" (ČD je nakoupily) soupravy s 1. třídou. Kraj odmítající 1. třídu by nic takového nekoupil.

IDS JMK funguje už 12 let. Vidíte tam nějakou "tarifní podlézavost"? Proč by se něco mělo v této věci změnit ve chvíli, kdy kraj bude vlastnit elektrické příměstské jednotky?

Ostrava - i kdyby nepotřebovala více tramvají, tak potřebuje nové tramvaje a pro ně odpovídající zázemí = buď novou vozovnu nebo adaptaci té dosavadní.

+1/0
11.1.2017 13:47

J45a69n 26J40e82m23e10l89k30a 1815660

A proč by to srovnání pokulhávalo?

A teď se zas budou přidělovat kšeft podle provizí jinam no. Co se změní..

Možná, že budou čínské..

Tarifní podlézavost vidím u spousty jiných krajů - JMK jsem nepoužíval.

Chyba - chyba je v kraji ne v 1. třídě..

0/−1
13.1.2017 14:47

H68o24n94z66a 74K21a66r10á17s93e86k 1285881762128

Objednatel (zde kraj) platí, objednatel pororučí. Přeje-li si objednatel jen 2. třídu, má ji mít. Je hloupost dopravce, že tu 1. třídu nechal do souprav instalovat "naslepo", bez ohledu na možné požadavky objednatelů.

+1/0
14.1.2017 19:32

I75v71a31n 55H56o25l83a23s 5897127988877

Ona se hlavně v současných elektrických jednotkách (od panterů přes elefanty až po pendolíno) ta jednička nijak zásadně neliší výbavou, ae právě jen tím, že lístek do ní si kupuje jen velmi omezený počet cestujících proto, aby tam měl o něco větší klid a určitou úroveň spolucestujících. A pokud je předpokládaná obsazenost vlaku poměrně vysoká, tak objednavatel logicky dává přednost tomu, aby byla kapacita maximálně využita, tím spíš, že se jedná o relativně krátké cesty.

+2/−1
15.1.2017 0:58

R77o47m16a25n 59J17e97s49c80h43k78e 9708915477935

Brno - Březová není krátká cesta. Jak chcete vysokou obsazenost udržet v celém úseku ?

0/0
15.1.2017 7:45

R18o74m51a82n 96J51e15s21c33h27k98e 9368195527405

Znám autobusové linky IDS JMK , kde jede autobus 2 krát denně. Rozbitá krajská železnice na trati Brno - Česká Třebová, kde musím čekat více než půl hodiny na spoj je horší než za ČSD. Zrušení zastavování vlaku v úseku Křenovice - Vyškov. Trať - Brno - Hrušovany je také ostuda.

0/−1
11.1.2017 16:32

I81v75a71n 22H78o31l69a86s 5707687808787

> Znám autobusové linky IDS JMK , kde jede autobus 2 krát denně.

Prosím konkrétní příklad. V IDS JmK i o víkendech je KAŽDÁ obec obsloužena min. třemi páry spojů denně.

"Krajská železnice Brnoˇ-Čestká Třebová" je bláblo roku - pochopitelně je to železnice celostátní ve správě SŽDC.

Zrušení osobních vlaků v úseku Křenovice-Vyškov bylo zvoleno naprosto správně kvůli nedostatečné kapacitě jednokolejné zastaralé trati (i tak mají rychlíky problémy s křižováním), dopravní obslužnost byla více než dostatečně kompenzována autobusy (více spojů, více zastávek více v centrech obcí).

Příště prosím příspěvek s alespoň jedním pravdivým argumentem.

+1/−1
14.1.2017 14:17

R61o94m38a51n 84J64e77s89c15h25k60e 9268905367425

Linka Doubravice nad Svitavou - Újezd u Boskovic. Doubravice nad Svitavou - Obora

0/0
15.1.2017 7:21

J94i91ř42í 18H70o40v37o12r96k93a 8307346252855

Konkrétně se zde jedná o specifické přepravní proudy, kde se jezdí podle požadavků obcí. Majoritní směry mají spojení častější. Doubravice-Boskovice/Blansko mají nadstandardní počet spojů na lince 234. Přepravní proudy do jmenovaných obcí jsou malé a v okrajových časech je nabízeno spojení přes Skalici nad Svitavou či Boskovice.

0/0
19.1.2017 2:16

R14o64m21a38n 69J35e58s38c88h56k50e 9538735507755

Zajímavé je, že na trati Plzeň - Železná Ruda zastavují rychlíky i na zastávkách. Proč opravili tuto trať, kde je poloviční frekvence cestujících oproti trati Brno - Přerov ? Co je to zastaralá trať ? Podle stáří ?

Také vysvětlete výraz bláblo. Já znal pana Blably.

0/0
15.1.2017 7:34

H59o21n95z86a 94K37a90r78á36s72e17k 1315661352538

Mj. platí, že objednatelem rychlíků v úseku Klatovy - Železná Ruda-Alžbětín není ministerstvo, ale Plzeňský kraj.

0/0
15.1.2017 15:13

J89i44ř52í 74H28o20v95o14r62k65a 8167456622535

Linka 245 - omezen víkend (na žádost obcí spoje převedeny do pracovních dní)

0/0
19.1.2017 2:10

J60o30s85e62f 61T30r44ö19g38l 8379892766726

Model by měl být takový, že kraj bude mít vlaky a vysoutěží dopravce, který s nimi bude jezdit linky dle zadání. Vzhledem k tomu, že příměstská linka v integrovaném systému obvykle není samostatně výdělečná, je úplně jedno, jakou cenu pronájmu si nastaví, protože to stejně půjde z jedné krajské kapsy do druhé - kraj pronajímá, kraj dotuje.

+1/0
11.1.2017 11:19

J42a12n 96J27e37m70e62l12k60a 1195310

No třeba u jihočeského kraje jsem u IDS viděl kouzelnou větu cca. Jednotlivé jízdné ve vlacích dle dopravce a jeho ceníku. Takže IDS tam nejspíš řeší předplatné časové kupóny.

0/0
11.1.2017 13:11

I75v57a49n 24H90o34l39a30s 5547257818217

V tom případě je to špatně. V integrovaném dopravním systému je jednotné jízdné docela zásadní.

+1/0
14.1.2017 14:18

M86i44r13o73s33l55a35v 24Z46i38k43m32u71n60d 6688872187918

Půjčovna je sice hezká idea, ale ....

úředník na kraji vybere vozidlo, které se mu subjektivně líbí - jsou tam zbytečnosti, bez kterých se dá spokojeně cestovat, ale z hlediska údržby jsou nesmírně drahé. Jde i o rozmístění sedaček. Pokud jsou sedačky "za sebou" jako v autobusech, proto, že někdo (kdo rozhoduje) nechce čumět do obličeje jinému cestujícímu (jeden z důvodů proč jsou ve vozech ČD tzv. čtyřka nahrazeny sedačkami za sebou), tak čtyřčlenná rodina má problém si sednou společně, zejména když tam mají malé děti - v regionálních vlacích nejsou oddíly pro děti ....

Když bude prováděna údržba vozidel dodavatelským způsobem, tak si údržbář, tj. třeba ČD, bude za zakázku cizmu subjektu účtovat "přiměřený zisk".

Z praktického hlediska - dělal jsem v branži - nové vozidlo má garanční lhůtu, kdy za vzniklé závady odpovídá výrobce. Tomu je třeba závadu nahlásit apod. Kdo to bude dělat = komunikace s výrobcem ??? Kraj (krajský úřad jako vlastník vozidel). Pokud bude vozidlo potřeba dopravit do výrobního závodu za účelem opravy, tak tohle bude asi muset zajistit zase KRAJ (jeho úřad) .... Tohle nebude dělat dopravce ....

Vlak prostě není autobus, který odtáhne odtahová firma do dílen po silnici bez nějakého papírování.

Poslat někam samotnou lokomotivu nebo nechat odtáhnout je v současnosti nikoli jednoduchý administrativní proces spojený s přidělením kapacity dráhy apod. Doba, kdy strojmistr nechal vystavit lokomotivu do dílen z depa jednoduchou komunikací s výpravčím - "pane výpravčí na vlak R 525 bude do závěsu lokomotiva do dílen ve Vrútkách", nebo "z depa jedna lokomotiva do Libně" a tam strojvedoucí sdělil sladké tajemství, že jede strojově do dílen ve Vrútkách omezenou rychlostí 50 a bylo (doprava si s tím dokázala bez nějakého papírování poradit) - tahle doba dávno minula ...

Stejně tak by majitel = kraj musel zaplatit školení personálu = strojvedoucí, případně doprovodný personál dopravce.

+4/−1
11.1.2017 9:10

H89o58n68z76a 41K85a72r94á93s47e13k 1605561272268

A pokud takové (dle vašeho názoru) nevhodné vozidlo vybere úředník na ČD, tak to bude v pořádku? V případě JM kraje stačí, že úředník vybral do Regiopanterů oddíl 1. třídy, jehož přítomnost si objednatel nepřeje.

Ostatně, i v Panterech je nemalá část sedaček v tzv. leteckém uspořádání.

+1/0
11.1.2017 9:57

V29o85j40t91ě67c87h 78O15k83t17á38b29e15c 8916295720708

Co s vlaky, které již dopravci mají ? Tedy zejména České dráhy ?

ČD soupravy odepíšou, kraj(občané) zaplatí nové a soukromníci budou moci bez rizika provozovat tratě s dotovanými jednotkami. Jednotný tarif na železnici skončí.

Za dané situace je to přihrávka soukromníkům.

+1/−1
10.1.2017 23:15

H41o46n33z90a 62K27a67r70á86s59e60k 1415751422768

Máte na mysli těch cca 6 RegioPanterů, které v Jihomoravském kraji jezdí?

Ostatní soupravy nasazované v tomto kraji na elektrizované tratě jsou tak jako tak nevyhovující moderní dopravě a byly by nahrazeny moderními jednotkami i v případě, kdy to napřímo dostanou ČD. Tak tedy těch 6 Panterů může být případně přesunuto do jiného kraje v rámci ČR.

+1/−1
11.1.2017 0:01

J86a15n 55J41e81m57e25l33k12a 1785630

Přesunuto do jiného kraje? To asi těžko z dotací EU.

0/−3
11.1.2017 10:36

H91o34n56z53a 88K12a27r39á89s24e79k 1915371332228

Jihomoravské RegioPantery NEBYLY pořízeny z dotací EU. Vím, co píšu. Takže ano, přesunuty do jiného kraje.

+1/0
11.1.2017 11:08

J33a95n 11J28e53m52e40l94k51a 1285850

Pokud máte pravdu .. přesune do jiného kraje. A třeba kterého, když všichni budou soutěžit, kde se neví výsledek (teoreticky) a proč by se to mělo dělat.. Proč by se mělo nakládat s investicemi daňového poplatníka. A společností daňového poplatníka.

0/0
11.1.2017 13:18

H73o41n87z82a 30K98a88r82á63s75e46k 1405161702398

O to větší výhodu bude v tom jiném kraji mít - vždy je ve výhodě ten, který už nějaké soupravy má. S tímto rizikem si těch cca 6 Panterů v roce 2014 pořizovali (v žádném kraji nemají smlouvy na delší dobu než do roku 2019). Tou "společností daňového poplatníka" myslíte ČD? Vtipné. Z hlediska obchodního zákoníku je to akciovka jako každá jiná.

0/0
11.1.2017 13:50

J58a12n 86J71e34m62e14l58k45a 1905370

ČD je vlastněná státem, tedy občany. Že je to a.s. je jedno. Majitel je stát. V tom případě by ty Pantery možná měli převést hned jinam do krajů, kde to třeba více ocení. A do 2019 vůbec do souprav neinvestovat ani korunu.

0/0
13.1.2017 14:50

H11o59n19z49a 93K60a12r69á25s53e97k 1115401592928

Tak ať to udělají, bude to jejich rozhodnutí (jen namísto toho budou muset do Brna přemístit jiné soupravy odjinud, protože jinak by nebylo s čím jezdit, po odsunutí těch cca šesti Panterů jinam). Jen aby si tím pádem nerozhněvaly objednatele (Jihomoravský kraj) natolik, že tento vyhlásí soutěž nejen na provozování vlaků na elektrizovaných tratích (o jiných v tomto článku není řeči), ale i na těch neelektrizovaných. :-)

0/0
14.1.2017 17:57

R47o49m57a57n 58J69e22s81c23h81k91e 9638555607215

Staré pantografy jsou méně poruchové než Regiopantery a je v nich teplo.

K čemu je mne moderní souprava, když stojí a nejede ?

0/0
15.1.2017 7:37

H37o38n47z38a 71K87a32r53á35s52e78k 1135111232148

Výborně, už aby byl rok 2019, Panteři šli pryč a namísto nich spolehlivé nové jednotky v majetku Jihomoravského kraje. :-)

0/0
15.1.2017 15:14

R14o84m41a74n 68J65e18s86c42h77k40e 9478365357225

Kouzelný proutek co si má tedy kraj objednat ? Ono takový vlak trvá než se vyrobí, pokud už máte něco dobře zkonstruované. A také je potřeba

spolupracovat s infrastrukturou jako například trať Merano - Mals. Nástupiště a vozidla spolupracují. To nemohu řící o nádražích na trati Brno - Česká Třebová. Utopené úzké peróny. Když srovnám trať Brno - Havlíčův Brod stavěnou v letech 1938 - 53 a Brno -Třebová 1996 -99.

Kdy byl v té době u moci snad víte. Jediný úrovňový přejezd v Tišnově.

0/0
15.1.2017 16:20

H68o47n23z64a 42K70a72r91á30s30e58k 1265141322168

Merano - Mals (tedy italsky Merano - Malles Venosta nebo německy Meran - Mals, že; znám to tam, před pár lety jsem v tamních GTW jel a viděl jsem i oboustranná nástupiště, trať bez infrastruktury pro nákladní dopravu, to vše po předcházejícím 15letém neprovozu). NOVOSTAVBU tratě Brno - Havlíčkův Brod z principu nelze srovnávat s MODERNIZACÍ STÁVAJÍCÍ tratě Brno - Třebová. P. S. i na té trati Brno - HB budou nástupiště s vozidly "spolupracovat" až po nasazení nízkopodlažních vozidel (ať už v majetku dopravce či krajského objednatele).

0/0
15.1.2017 16:40

R90o18m80a98n 76J87e78s24c84h51k70e 9298595947925

Nádraží na trati Brno - Česká Třebová jsou novostavby. Jenomže se strana pana profesora napakovala a koridor ošidili. Pamatuji stavbu nové budovy Rájec, kde zapomněli pro lidi postavit čekárnu. Pak dodatečně přilepili.

0/−1
15.1.2017 16:46

H57o84n27z98a 40K19a65r86á58s71e43k 1225481542488

Pěkná konspirační teorie, jen co je pravda. A mimochodem, trať Meran - Mals nyní začali elektrizovat. Takže daňoví poplatníci, kteří v roce 2005 pořídli nové dieselové Stadlery GTW, spláčou nad výdělkem, protože tato vozidla budou (ještě před koncem své životnosti) nahrazena vozidly elektrickými (srov. s podobnou argumentací o náhradě Panterů vozidly v majetku kraje).

0/0
16.1.2017 14:27

P17e90t82r 20P70e48t38r 6543352448793

Ocividne o objednavanych tratich nic nevite jinak byste takovou blbost nenapsal.

Cena pro zakaznika je vzdy stejna, rozdil je v cene, kterou plati kraj a ta bude logicky nyni o dost nizsi. Novych souprav je nyni jak safranu, takze se nic odepisovat nebude. Navic kraj ma uplne jine moznosti cerpani dotaci nez dopravce.

A kdyz uz jsme u tech penez a kolik kdo preplati. Vsiml jste si, jake penize na nase vlaky a trate vynakladaji danovi poplatnici ostatnich statu EU? Protoze z ceskych cen, jizdneho a toho, co je ceska socka ochotna zaplatit za vlak by u nas nepostavili ani novy prejezd, natoz celou trat

+3/0
11.1.2017 9:26

M68i98c78h90a98l 52G42r34e36g11o41r 8856324750802

5 miliard? 10% provize = 500 mega.

Kdy už začne stát/ kraje dělat něco pro lidi. Ale skutečné věci, které lidem a státu zlepší život a zároveň ušetří peníze. Zatím se dělá vše opačně - na každý kopec rozhlednu, dva chodníky na každé straně ulice, milión dopravních značek, které stejně nikdo nerespektuje atd...

+1/−3
10.1.2017 21:21

H52o93n50z15a 54K65a74r40á12s63e37k 1765831322198

Cca 30 moderních vlakových jednotek není "něco pro lidi"?

+2/0
10.1.2017 22:30

V55o71j73t94ě39c95h 87C79i79g43á69n16e29k 5218159596

No je to príma. Nejprve si samosprávný celek pro vlastní obslužnost zajistí svá vlastní vozidla. Když bude tak výhodné se potom hlásit do soutěže na zajišťování dopravní obslužnosti, mohl by se tam ten kraj také přihlásit. Stačí, když si k vozidlům zajistí ještě kvalifikovaný personál.

Takže by pak ten kraj mohl provozovat dotovanou dopravu tak, že by dotoval sám sebe. Jednak by tím ušetřil ještě víc než jen vlastními vozidly, ale vyhnul by se i riziku vydírání ze strany soukromého dopravce.

A nakonec by se mohlo všech 14 krajů rozhodnout, že bude lepší, když se spojí v asociaci a tu veřejnou dopravu budou provozovat ve vlastní režii po celé republice. A tak nám vlastně nově vznikne celostátní dopravce, který bude z velké části placený z veřejných peněz.

Hádejte jak by se mohl jmenovat?

Já bych navrhoval třeba "Česko-moravsko-slezské regionální dráhy".

Anebo, že bychom to nechali těm státním Českým drahám? Nebudeme sice dotovat

kraj z krajského rozpočtu, ale bude se dotovat státní firma z krajského rozpočtu. A k tomu samozřejmě se dotují krajské rozpočty ze státního etc. etc.

+9/0
10.1.2017 20:43

H95o87n94z66a 85K60a84r39á35s12e33k 1475871452248

Krajský úřad se nebude moci přihlásit, protože není licencovaným dopravcem.

V pozici "dotovat sám sebe" jsou do značné míry již nyní ČD v rychlíkové dopravě (vlastník ČD - stát, objednatel rychlíků - stát prostřednictvím ministerstva dopravy).

+1/0
10.1.2017 22:31

P65e50t14r 90N84o24v58o80t51n55y 1151700341

Je snad problém se jím stát? Pokud se tu pořád volá po nějaké větší konkurenci, tak to problém být nemůže. Jinak by ta konkurence nebyla.

0/−1
10.1.2017 23:11

M20i95r68o21s90l57a77v 79Z94i36k51m69u20n87d 6658132927638

Především se volá po kvalitě železniční dopravy nejen ve Švýcarsku (tam je nejlépe organizovaná), ale třeba taky v Německu, kde je velmi dobře organizovaná, s odkazem na to, že tam působí mnoho "soukromých" dopravců (SBB, DB i ČD jsou ovšem taky podle práva soukromými dopravci), leč v obou uvedených zemích konkurence na železnici prakticky neexistuje. Ve Švýcarsku dopravci spolupracují, je jedné trati jezdí třeba vlaky třech dopravců - každý jezdí jinou kategorii vlaků, ale v celém Švýcarsku platí jednotné (obvyklé) jízdné ... bez ohledu na dopravce. Odchylky jsou na "turisticky" exponovaných tratích, které si ovšem člověk projede jednou za život a pro místní, kteří používají železnici pro denní dojíždění do práce / školy jsou časové jízdenky za "obvyklou cenu".... V Německu působí na dopravním trhu několik dopravců spočítatelných na prstech jedné ruky, kteří neakceptují jízdenky vydávané "soukromníkem" DB na trasách zpravidla delších jak 100 km. Do vzdálenosti zpravidla 100 km platí jízdenky "místního dopravního svazu" ....

Konkurence na železnici je v Česku pouze tam, kde na téže trase jezdí více dopravců nebo v Rakousku na trase Wien - Salzburg, kde soukromníkovi ÖBB konkuruje soukromník WESTBAHN (s elektrickými jednotkami registrovanými ve Švýcarsku).

Je potřeba si ujasnit "co chceme" - buď kvalitu železniční dopravy "jako ve Švýcarsku" - ovšem bez konkurence mezi jednotlivými dopravci a s jednou jízdenkou za stejnou cenu, návaznostmi mezi vlaky různých dopravců - při intervalu 30 ("rychlíky") nebo dokonce 15 minut ("osobáky") se nikdo příliš návaznostmi nezabývá ... anebo "konkurenci" v modelu kapitalismus 17. století, kdy se o koncového zákazníka uchází více poskytovatelů služby (jako třeba prodejců na trhu) ... model v Česku, přičemž "všichni" kritizují neplatnost jízdenky jednoho dopravce ve vlaku jiného, zatímco v rámci IDS jedna jízdenku platí u kohokoli.

Mít obojí nelze, tak jako dívka nemůže být současně panna a taky těhotná ...

+3/0
11.1.2017 9:32

J41o91s97e54f 50T78r16ö23g73l 8809392246246

Těhotná panna už tady byla, je o tom záznam i v poměrně rozšířené literatuře :-)

Vzhledem k tomu, že je u nás jen pár tras, kde se uživí železniční doprava bez dotací, potřebujeme švýcarský model. A ten by se měl aplikovat i na ty výdělečné trasy, aby zisky šly do těch dotovaných a celý systém se tak zlevnil.

+2/0
11.1.2017 11:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.