Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První kraj spouští půjčovnu vlaků. Stát musí počkat kvůli zemědělství

Na české železnici se chystá malá revoluce, kdy po kolejích nebudou jezdit vlaky patřící dopravcům, ale těm, kdo si jejich provoz objednávají. O takovém modelu mluví ministerstvo dopravy, zatím ho však předjel Jihomoravský kraj. Sám si chce vysoutěžit 31 elektrických jednotek, které pak bude pronajímat dopravcům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V95o53j51t33ě80c52h 43H48a82n35á35k 8775181541634

Vyhraje ten, kdo dá zaměstnancům nejmenší plat. Bravo.

+3/−2
11.1.2017 18:18

J40a32n 64Č37e71k33a13l 7279865344364

Zatímco doteď vyhrával ten, kdo jim dával nejvíc?

+2/0
13.1.2017 10:52

M77i75l72o68š 86Ř71e12h70á37k 8366568157335

Pokud vím na jižní Moravě je moravská železnice.

0/0
11.1.2017 16:04

J62a69n 72Č13e14k14a72l 7259955524414

A kolem Třince gorolská...

+1/0
13.1.2017 10:52

M10i51l77o77š 21Ř91e35h63á98k 8546738677745

Pane Čekale, v případě Třince (Trzynca) slezská. Přívlastky volím dle zemí.

+1/−1
13.1.2017 23:41

A23l47a62n 75Ř46e27p36k83a 4275416

Vozidla má vlastnit dopravce, ne dům plný úředníků:-P A co údržba? Svěří to dopravci, pak zase jinému, nebo si postaví zbytečně vlastní depo a přetáhnou lidi (nejspíš od ČD)?

+5/0
11.1.2017 11:50

H74o11n60z10a 22K82a61r20á81s33e40k 1685451932338

Generální ředitelství ČD není "dům plný úředníků"? Proč by vlastní depo mělo být zbytečné? Pro cca 30 nových elektrických jednotek bude tak jako tak potřeba zřídit nové provozní zázemí. Ať už to udělá kraj nebo kterýkoliv z dopravců.

+2/−3
11.1.2017 11:59

J58o44s10e91f 16T77r87ö12g96l 8889662516956

To už se děje. Třeba u nás v Ústeckém kraji nakoupil kraj autobusy (s dotací z EU), vysoitěžil dopravce (několik) a ty s nimi teď provozují veřejnou dopravu.

+2/0
11.1.2017 11:29

J78a25n 57J82e19m12e75l60k91a 1235800

Koalice ANO, KDU, Žít Brno, Strany zelených, TOP 09.

Když jsem se ptal ANO v Brně a Ostravě, tak o soutěžích a půjčovnách jako nic nevěděli nebo že to není v programu. KDU to samé. A už spouští půjčovnu. Dělají z těch voličů úplné idiot..? Že do programu dají samé obecné věci, nesouvisející s kraji typu bezpečnost, migrace a podstatné věci jako privatizace železnice ne? Tolik pravomoci a tak volně u železnice neměly být nikdy předány krajům.. A bavíme se předpokládám o páteřních příměstských trasách. Ne nějakých zapadlých. To nemá obdoby v Německu.

A zajimavé, že ANO (minimálně Telička) a KDU (Svoboda) hlasovali pro NAŘÍZENÍ povinných soutěží Bruselem 2019. (Takže podle mě v delším horizontu likvidace ČD, zejména se současným nastavením na trhu)

"Budou dopravci pronajímat".. Takže se to nejspíš pěkně prodraží dopravci. A následně cestujícímu. (v porovnáním s dotací pro ČD)

Jistě to bude velmi efektivní. Hromada managentů.. Učetnictví. V každém kraji. A určitě v každém kraji budou strašní odborníci na kolejovou dopravu, její servis a pronajímání. (Od toho tady jsou soukromé leasingovky). Určitě to bude podobně kvalitně řízeno jako regionální mhd -

Jako například plánování zboření funkční 40 let staré vozovny tramvají a autobusů v Ostravě, uvolnění pozemků pro novou výstavbu (příliš nespecifikovanou ;-D) a stavba nové vozovny za MILIARDU. ;-D Open Card stála 1.8. miliardy. Ostrava je 3 krát menší.

+3/−3
11.1.2017 10:13

H46o44n91z43a 44K54a12r67á51s86e81k 1365901202628

Píšete, že tolik pravomocí ohledně dopravní obslužnosti nemělo být předáno krajům. Byl byste tedy raději, kdyby se o počtu příměstských vlaků okolo Brna rozhodovalo v Praze? A pozor - v Německu je "Nahverkehr" řešena výhradně na úrovni spolkových zemí. Ne celostátně "z Berlína".

Co už může být "neprivátnějšího", než když jsou vlakové soupravy přímo ve vlastnictví orgánu veřejné správy? Mně to přijde daleko "státnější" než když jsou ve vlastnictví ČD.

Proč by se dopravcovi mělo prodražit pronajímání souprav? Pořízeny by přece byly z krajských (veřejných) peněz. Opačný přístup - pokud soupavy pořizuje přímo dopravce, kde máme záruku, že nebyly předraženy (s tím, že tu předraženost stejně zaplatí kraj, potažmo cestující).

ČD nyní nemají "hromadu managentů" v každém kraji (dřívější KCOD, dnes ZAP)?

"Regionální MHD" (tedy autobusová doprava) je v Jihomoravském kraji řízena vcelku dobře, nemyslíte?

Ostrava plánuje pořízení většího počtu nových tramvají. Je možné, že původní vozovna by jim stavebně neodpovídala, tzn. tak jako tak by byla nutná její rekonstrukce či rozšíření.

+1/−1
11.1.2017 11:07

J86a98n 63J20e55m41e65l40k12a 1185810

Neprivátnějšího .. není to náhodou zcela analogický vodovodní provozní model?;-D Privatizace zisků.. Neinvestice?

Ničí jednotný státní koncept. Jednotný nákup souprav, jednotný vozový park, víc kusů, centralizovanější servis. Jedna jízdenka. Jeden nezmatečný přehledný systém. (informační, jízdní řády, pokladny, podmínky, jedna síť! atd.). Ne 14. Naopak při přestupu na krajské autobusy, aby se v tom prase vyznalo.

Stačí se jen podívat na šaškárny s první třídou. Nakoupí se jednotné soupravy. Naštěstí s první třídou. A někteří regionální politici řeknou, že to nechtějí. Tak se to přeznačí na 2. Jak u blbých.

K tomu taková ta klasika z regionálních mhd a spol. Podlézt u cen měsíčních, ročních pro místní voliče. Jednotlivé jízdenky dražší.

Objednávat kraji ano, ale jednoznačný státní rámec a použitelné celostátní jízdné. Protože ty koleje jsou státní - placené ze státního rozpočtu. Navíc stát doplácí i to objednávání vlaků.

Toho managementu, účetních, regulátorů, byrokracie bude víc.

Ve Švýcarsku, vždy platí státní rámec a jízdné a k tomu krajské tarify.

Ostrava potřebuje více tramvají? K čemu, když počet obyvatel klesá. Počet cestujících klesá..

+1/0
11.1.2017 13:06

H84o35n91z57a 97K52a86r21á68s43e94k 1675611442638

Srovnání s vodovodním modelem pokulhává. Jako "privatizaci zisků" lze brát i dosavadní brutto smlouvy krajů s ČD (i když ČD vyberou vyšší tržby, tak kraje platí stejnou částku, nejde-li o tržby z integrovaného jízdného).

Jednotný nákup souprav = přesně dle hesla "přidělovat kšefty pořád těm samým firmám". Navíc, jednotlivé části ČR se od sebe liší, což znamená i různé nároky na kolejová vozidla.

Přesně tak - je chyba, že "se jednotně nakoupily" (ČD je nakoupily) soupravy s 1. třídou. Kraj odmítající 1. třídu by nic takového nekoupil.

IDS JMK funguje už 12 let. Vidíte tam nějakou "tarifní podlézavost"? Proč by se něco mělo v této věci změnit ve chvíli, kdy kraj bude vlastnit elektrické příměstské jednotky?

Ostrava - i kdyby nepotřebovala více tramvají, tak potřebuje nové tramvaje a pro ně odpovídající zázemí = buď novou vozovnu nebo adaptaci té dosavadní.

+1/0
11.1.2017 13:47

J82a53n 91J95e87m66e71l56k24a 1765960

A proč by to srovnání pokulhávalo?

A teď se zas budou přidělovat kšeft podle provizí jinam no. Co se změní..

Možná, že budou čínské..

Tarifní podlézavost vidím u spousty jiných krajů - JMK jsem nepoužíval.

Chyba - chyba je v kraji ne v 1. třídě..

0/−1
13.1.2017 14:47

H80o66n49z79a 13K89a35r61á69s76e75k 1935871382488

Objednatel (zde kraj) platí, objednatel pororučí. Přeje-li si objednatel jen 2. třídu, má ji mít. Je hloupost dopravce, že tu 1. třídu nechal do souprav instalovat "naslepo", bez ohledu na možné požadavky objednatelů.

+1/0
14.1.2017 19:32

I78v50a29n 91H41o11l74a91s 5577227488167

Ona se hlavně v současných elektrických jednotkách (od panterů přes elefanty až po pendolíno) ta jednička nijak zásadně neliší výbavou, ae právě jen tím, že lístek do ní si kupuje jen velmi omezený počet cestujících proto, aby tam měl o něco větší klid a určitou úroveň spolucestujících. A pokud je předpokládaná obsazenost vlaku poměrně vysoká, tak objednavatel logicky dává přednost tomu, aby byla kapacita maximálně využita, tím spíš, že se jedná o relativně krátké cesty.

+2/−1
15.1.2017 0:58

R29o24m22a78n 76J80e11s71c30h71k87e 9398145417985

Brno - Březová není krátká cesta. Jak chcete vysokou obsazenost udržet v celém úseku ?

0/0
15.1.2017 7:45

R74o85m17a58n 13J66e49s87c31h36k32e 9448945157745

Znám autobusové linky IDS JMK , kde jede autobus 2 krát denně. Rozbitá krajská železnice na trati Brno - Česká Třebová, kde musím čekat více než půl hodiny na spoj je horší než za ČSD. Zrušení zastavování vlaku v úseku Křenovice - Vyškov. Trať - Brno - Hrušovany je také ostuda.

0/−1
11.1.2017 16:32

I90v67a63n 83H16o47l56a97s 5987237868667

> Znám autobusové linky IDS JMK , kde jede autobus 2 krát denně.

Prosím konkrétní příklad. V IDS JmK i o víkendech je KAŽDÁ obec obsloužena min. třemi páry spojů denně.

"Krajská železnice Brnoˇ-Čestká Třebová" je bláblo roku - pochopitelně je to železnice celostátní ve správě SŽDC.

Zrušení osobních vlaků v úseku Křenovice-Vyškov bylo zvoleno naprosto správně kvůli nedostatečné kapacitě jednokolejné zastaralé trati (i tak mají rychlíky problémy s křižováním), dopravní obslužnost byla více než dostatečně kompenzována autobusy (více spojů, více zastávek více v centrech obcí).

Příště prosím příspěvek s alespoň jedním pravdivým argumentem.

+1/−1
14.1.2017 14:17

R28o16m61a88n 86J98e11s10c15h50k62e 9458485787365

Linka Doubravice nad Svitavou - Újezd u Boskovic. Doubravice nad Svitavou - Obora

0/0
15.1.2017 7:21

J90i51ř53í 45H16o65v55o80r30k75a 8307346612275

Konkrétně se zde jedná o specifické přepravní proudy, kde se jezdí podle požadavků obcí. Majoritní směry mají spojení častější. Doubravice-Boskovice/Blansko mají nadstandardní počet spojů na lince 234. Přepravní proudy do jmenovaných obcí jsou malé a v okrajových časech je nabízeno spojení přes Skalici nad Svitavou či Boskovice.

0/0
19.1.2017 2:16

R87o17m44a26n 10J31e80s68c47h44k45e 9928145687495

Zajímavé je, že na trati Plzeň - Železná Ruda zastavují rychlíky i na zastávkách. Proč opravili tuto trať, kde je poloviční frekvence cestujících oproti trati Brno - Přerov ? Co je to zastaralá trať ? Podle stáří ?

Také vysvětlete výraz bláblo. Já znal pana Blably.

0/0
15.1.2017 7:34

H15o28n44z37a 20K65a55r54á77s80e11k 1715351412238

Mj. platí, že objednatelem rychlíků v úseku Klatovy - Železná Ruda-Alžbětín není ministerstvo, ale Plzeňský kraj.

0/0
15.1.2017 15:13

J65i73ř48í 82H27o42v28o28r48k57a 8557316142195

Linka 245 - omezen víkend (na žádost obcí spoje převedeny do pracovních dní)

0/0
19.1.2017 2:10

J98o22s60e85f 40T24r56ö85g96l 8519602416626

Model by měl být takový, že kraj bude mít vlaky a vysoutěží dopravce, který s nimi bude jezdit linky dle zadání. Vzhledem k tomu, že příměstská linka v integrovaném systému obvykle není samostatně výdělečná, je úplně jedno, jakou cenu pronájmu si nastaví, protože to stejně půjde z jedné krajské kapsy do druhé - kraj pronajímá, kraj dotuje.

+1/0
11.1.2017 11:19

J65a45n 98J58e54m36e33l77k70a 1545310

No třeba u jihočeského kraje jsem u IDS viděl kouzelnou větu cca. Jednotlivé jízdné ve vlacích dle dopravce a jeho ceníku. Takže IDS tam nejspíš řeší předplatné časové kupóny.

0/0
11.1.2017 13:11

I51v17a86n 98H95o79l64a44s 5517447778687

V tom případě je to špatně. V integrovaném dopravním systému je jednotné jízdné docela zásadní.

+1/0
14.1.2017 14:18

M49i85r94o26s65l79a76v 96Z32i84k78m61u82n49d 6978102937798

Půjčovna je sice hezká idea, ale ....

úředník na kraji vybere vozidlo, které se mu subjektivně líbí - jsou tam zbytečnosti, bez kterých se dá spokojeně cestovat, ale z hlediska údržby jsou nesmírně drahé. Jde i o rozmístění sedaček. Pokud jsou sedačky "za sebou" jako v autobusech, proto, že někdo (kdo rozhoduje) nechce čumět do obličeje jinému cestujícímu (jeden z důvodů proč jsou ve vozech ČD tzv. čtyřka nahrazeny sedačkami za sebou), tak čtyřčlenná rodina má problém si sednou společně, zejména když tam mají malé děti - v regionálních vlacích nejsou oddíly pro děti ....

Když bude prováděna údržba vozidel dodavatelským způsobem, tak si údržbář, tj. třeba ČD, bude za zakázku cizmu subjektu účtovat "přiměřený zisk".

Z praktického hlediska - dělal jsem v branži - nové vozidlo má garanční lhůtu, kdy za vzniklé závady odpovídá výrobce. Tomu je třeba závadu nahlásit apod. Kdo to bude dělat = komunikace s výrobcem ??? Kraj (krajský úřad jako vlastník vozidel). Pokud bude vozidlo potřeba dopravit do výrobního závodu za účelem opravy, tak tohle bude asi muset zajistit zase KRAJ (jeho úřad) .... Tohle nebude dělat dopravce ....

Vlak prostě není autobus, který odtáhne odtahová firma do dílen po silnici bez nějakého papírování.

Poslat někam samotnou lokomotivu nebo nechat odtáhnout je v současnosti nikoli jednoduchý administrativní proces spojený s přidělením kapacity dráhy apod. Doba, kdy strojmistr nechal vystavit lokomotivu do dílen z depa jednoduchou komunikací s výpravčím - "pane výpravčí na vlak R 525 bude do závěsu lokomotiva do dílen ve Vrútkách", nebo "z depa jedna lokomotiva do Libně" a tam strojvedoucí sdělil sladké tajemství, že jede strojově do dílen ve Vrútkách omezenou rychlostí 50 a bylo (doprava si s tím dokázala bez nějakého papírování poradit) - tahle doba dávno minula ...

Stejně tak by majitel = kraj musel zaplatit školení personálu = strojvedoucí, případně doprovodný personál dopravce.

+4/−1
11.1.2017 9:10

H40o38n66z39a 44K32a37r57á88s27e86k 1265891272868

A pokud takové (dle vašeho názoru) nevhodné vozidlo vybere úředník na ČD, tak to bude v pořádku? V případě JM kraje stačí, že úředník vybral do Regiopanterů oddíl 1. třídy, jehož přítomnost si objednatel nepřeje.

Ostatně, i v Panterech je nemalá část sedaček v tzv. leteckém uspořádání.

+1/0
11.1.2017 9:57

V76o58j72t59ě19c67h 97O92k56t98á65b37e35c 8266565800638

Co s vlaky, které již dopravci mají ? Tedy zejména České dráhy ?

ČD soupravy odepíšou, kraj(občané) zaplatí nové a soukromníci budou moci bez rizika provozovat tratě s dotovanými jednotkami. Jednotný tarif na železnici skončí.

Za dané situace je to přihrávka soukromníkům.

+1/−1
10.1.2017 23:15

H49o70n14z49a 11K20a50r71á88s18e90k 1595201152948

Máte na mysli těch cca 6 RegioPanterů, které v Jihomoravském kraji jezdí?

Ostatní soupravy nasazované v tomto kraji na elektrizované tratě jsou tak jako tak nevyhovující moderní dopravě a byly by nahrazeny moderními jednotkami i v případě, kdy to napřímo dostanou ČD. Tak tedy těch 6 Panterů může být případně přesunuto do jiného kraje v rámci ČR.

+1/−1
11.1.2017 0:01

J61a73n 16J89e34m50e84l22k42a 1445200

Přesunuto do jiného kraje? To asi těžko z dotací EU.

0/−3
11.1.2017 10:36

H39o77n94z12a 41K42a45r32á76s28e23k 1475751482318

Jihomoravské RegioPantery NEBYLY pořízeny z dotací EU. Vím, co píšu. Takže ano, přesunuty do jiného kraje.

+1/0
11.1.2017 11:08

J87a30n 59J16e43m46e92l70k75a 1605190

Pokud máte pravdu .. přesune do jiného kraje. A třeba kterého, když všichni budou soutěžit, kde se neví výsledek (teoreticky) a proč by se to mělo dělat.. Proč by se mělo nakládat s investicemi daňového poplatníka. A společností daňového poplatníka.

0/0
11.1.2017 13:18

H65o55n23z63a 58K71a14r89á79s71e75k 1865751572238

O to větší výhodu bude v tom jiném kraji mít - vždy je ve výhodě ten, který už nějaké soupravy má. S tímto rizikem si těch cca 6 Panterů v roce 2014 pořizovali (v žádném kraji nemají smlouvy na delší dobu než do roku 2019). Tou "společností daňového poplatníka" myslíte ČD? Vtipné. Z hlediska obchodního zákoníku je to akciovka jako každá jiná.

0/0
11.1.2017 13:50

J86a38n 75J47e35m40e51l13k62a 1645620

ČD je vlastněná státem, tedy občany. Že je to a.s. je jedno. Majitel je stát. V tom případě by ty Pantery možná měli převést hned jinam do krajů, kde to třeba více ocení. A do 2019 vůbec do souprav neinvestovat ani korunu.

0/0
13.1.2017 14:50

H35o10n72z46a 17K29a50r31á75s88e19k 1225691502428

Tak ať to udělají, bude to jejich rozhodnutí (jen namísto toho budou muset do Brna přemístit jiné soupravy odjinud, protože jinak by nebylo s čím jezdit, po odsunutí těch cca šesti Panterů jinam). Jen aby si tím pádem nerozhněvaly objednatele (Jihomoravský kraj) natolik, že tento vyhlásí soutěž nejen na provozování vlaků na elektrizovaných tratích (o jiných v tomto článku není řeči), ale i na těch neelektrizovaných. :-)

0/0
14.1.2017 17:57

R84o68m59a21n 43J82e57s30c59h63k93e 9378345787245

Staré pantografy jsou méně poruchové než Regiopantery a je v nich teplo.

K čemu je mne moderní souprava, když stojí a nejede ?

0/0
15.1.2017 7:37

H52o60n98z95a 46K14a27r42á63s56e45k 1545811332768

Výborně, už aby byl rok 2019, Panteři šli pryč a namísto nich spolehlivé nové jednotky v majetku Jihomoravského kraje. :-)

0/0
15.1.2017 15:14

R26o16m95a92n 54J81e52s50c31h79k76e 9798235817235

Kouzelný proutek co si má tedy kraj objednat ? Ono takový vlak trvá než se vyrobí, pokud už máte něco dobře zkonstruované. A také je potřeba

spolupracovat s infrastrukturou jako například trať Merano - Mals. Nástupiště a vozidla spolupracují. To nemohu řící o nádražích na trati Brno - Česká Třebová. Utopené úzké peróny. Když srovnám trať Brno - Havlíčův Brod stavěnou v letech 1938 - 53 a Brno -Třebová 1996 -99.

Kdy byl v té době u moci snad víte. Jediný úrovňový přejezd v Tišnově.

0/0
15.1.2017 16:20

H90o25n51z61a 46K58a22r73á14s38e67k 1355941632968

Merano - Mals (tedy italsky Merano - Malles Venosta nebo německy Meran - Mals, že; znám to tam, před pár lety jsem v tamních GTW jel a viděl jsem i oboustranná nástupiště, trať bez infrastruktury pro nákladní dopravu, to vše po předcházejícím 15letém neprovozu). NOVOSTAVBU tratě Brno - Havlíčkův Brod z principu nelze srovnávat s MODERNIZACÍ STÁVAJÍCÍ tratě Brno - Třebová. P. S. i na té trati Brno - HB budou nástupiště s vozidly "spolupracovat" až po nasazení nízkopodlažních vozidel (ať už v majetku dopravce či krajského objednatele).

0/0
15.1.2017 16:40

R37o75m96a81n 47J86e40s41c34h41k98e 9198775257685

Nádraží na trati Brno - Česká Třebová jsou novostavby. Jenomže se strana pana profesora napakovala a koridor ošidili. Pamatuji stavbu nové budovy Rájec, kde zapomněli pro lidi postavit čekárnu. Pak dodatečně přilepili.

0/−1
15.1.2017 16:46

H33o13n60z50a 65K29a12r29á86s28e14k 1425911642868

Pěkná konspirační teorie, jen co je pravda. A mimochodem, trať Meran - Mals nyní začali elektrizovat. Takže daňoví poplatníci, kteří v roce 2005 pořídli nové dieselové Stadlery GTW, spláčou nad výdělkem, protože tato vozidla budou (ještě před koncem své životnosti) nahrazena vozidly elektrickými (srov. s podobnou argumentací o náhradě Panterů vozidly v majetku kraje).

0/0
16.1.2017 14:27

P56e57t86r 33P51e10t82r 6403442368593

Ocividne o objednavanych tratich nic nevite jinak byste takovou blbost nenapsal.

Cena pro zakaznika je vzdy stejna, rozdil je v cene, kterou plati kraj a ta bude logicky nyni o dost nizsi. Novych souprav je nyni jak safranu, takze se nic odepisovat nebude. Navic kraj ma uplne jine moznosti cerpani dotaci nez dopravce.

A kdyz uz jsme u tech penez a kolik kdo preplati. Vsiml jste si, jake penize na nase vlaky a trate vynakladaji danovi poplatnici ostatnich statu EU? Protoze z ceskych cen, jizdneho a toho, co je ceska socka ochotna zaplatit za vlak by u nas nepostavili ani novy prejezd, natoz celou trat

+3/0
11.1.2017 9:26

M83i27c29h46a49l 43G57r45e14g63o74r 8546974760342

5 miliard? 10% provize = 500 mega.

Kdy už začne stát/ kraje dělat něco pro lidi. Ale skutečné věci, které lidem a státu zlepší život a zároveň ušetří peníze. Zatím se dělá vše opačně - na každý kopec rozhlednu, dva chodníky na každé straně ulice, milión dopravních značek, které stejně nikdo nerespektuje atd...

+1/−3
10.1.2017 21:21

H55o20n63z42a 53K48a76r46á84s51e31k 1545731682508

Cca 30 moderních vlakových jednotek není "něco pro lidi"?

+2/0
10.1.2017 22:30

V72o26j23t15ě45c84h 10C49i78g69á84n55e59k 5328819136

No je to príma. Nejprve si samosprávný celek pro vlastní obslužnost zajistí svá vlastní vozidla. Když bude tak výhodné se potom hlásit do soutěže na zajišťování dopravní obslužnosti, mohl by se tam ten kraj také přihlásit. Stačí, když si k vozidlům zajistí ještě kvalifikovaný personál.

Takže by pak ten kraj mohl provozovat dotovanou dopravu tak, že by dotoval sám sebe. Jednak by tím ušetřil ještě víc než jen vlastními vozidly, ale vyhnul by se i riziku vydírání ze strany soukromého dopravce.

A nakonec by se mohlo všech 14 krajů rozhodnout, že bude lepší, když se spojí v asociaci a tu veřejnou dopravu budou provozovat ve vlastní režii po celé republice. A tak nám vlastně nově vznikne celostátní dopravce, který bude z velké části placený z veřejných peněz.

Hádejte jak by se mohl jmenovat?

Já bych navrhoval třeba "Česko-moravsko-slezské regionální dráhy".

Anebo, že bychom to nechali těm státním Českým drahám? Nebudeme sice dotovat

kraj z krajského rozpočtu, ale bude se dotovat státní firma z krajského rozpočtu. A k tomu samozřejmě se dotují krajské rozpočty ze státního etc. etc.

+9/0
10.1.2017 20:43

H88o55n26z53a 71K76a11r81á21s16e79k 1445941272888

Krajský úřad se nebude moci přihlásit, protože není licencovaným dopravcem.

V pozici "dotovat sám sebe" jsou do značné míry již nyní ČD v rychlíkové dopravě (vlastník ČD - stát, objednatel rychlíků - stát prostřednictvím ministerstva dopravy).

+1/0
10.1.2017 22:31

P82e76t62r 90N57o40v92o41t49n55y 1691840721

Je snad problém se jím stát? Pokud se tu pořád volá po nějaké větší konkurenci, tak to problém být nemůže. Jinak by ta konkurence nebyla.

0/−1
10.1.2017 23:11

M68i91r26o24s12l47a42v 97Z56i24k78m94u24n41d 6938382147648

Především se volá po kvalitě železniční dopravy nejen ve Švýcarsku (tam je nejlépe organizovaná), ale třeba taky v Německu, kde je velmi dobře organizovaná, s odkazem na to, že tam působí mnoho "soukromých" dopravců (SBB, DB i ČD jsou ovšem taky podle práva soukromými dopravci), leč v obou uvedených zemích konkurence na železnici prakticky neexistuje. Ve Švýcarsku dopravci spolupracují, je jedné trati jezdí třeba vlaky třech dopravců - každý jezdí jinou kategorii vlaků, ale v celém Švýcarsku platí jednotné (obvyklé) jízdné ... bez ohledu na dopravce. Odchylky jsou na "turisticky" exponovaných tratích, které si ovšem člověk projede jednou za život a pro místní, kteří používají železnici pro denní dojíždění do práce / školy jsou časové jízdenky za "obvyklou cenu".... V Německu působí na dopravním trhu několik dopravců spočítatelných na prstech jedné ruky, kteří neakceptují jízdenky vydávané "soukromníkem" DB na trasách zpravidla delších jak 100 km. Do vzdálenosti zpravidla 100 km platí jízdenky "místního dopravního svazu" ....

Konkurence na železnici je v Česku pouze tam, kde na téže trase jezdí více dopravců nebo v Rakousku na trase Wien - Salzburg, kde soukromníkovi ÖBB konkuruje soukromník WESTBAHN (s elektrickými jednotkami registrovanými ve Švýcarsku).

Je potřeba si ujasnit "co chceme" - buď kvalitu železniční dopravy "jako ve Švýcarsku" - ovšem bez konkurence mezi jednotlivými dopravci a s jednou jízdenkou za stejnou cenu, návaznostmi mezi vlaky různých dopravců - při intervalu 30 ("rychlíky") nebo dokonce 15 minut ("osobáky") se nikdo příliš návaznostmi nezabývá ... anebo "konkurenci" v modelu kapitalismus 17. století, kdy se o koncového zákazníka uchází více poskytovatelů služby (jako třeba prodejců na trhu) ... model v Česku, přičemž "všichni" kritizují neplatnost jízdenky jednoho dopravce ve vlaku jiného, zatímco v rámci IDS jedna jízdenku platí u kohokoli.

Mít obojí nelze, tak jako dívka nemůže být současně panna a taky těhotná ...

+3/0
11.1.2017 9:32

J54o60s79e11f 78T96r41ö33g72l 8949242756976

Těhotná panna už tady byla, je o tom záznam i v poměrně rozšířené literatuře :-)

Vzhledem k tomu, že je u nás jen pár tras, kde se uživí železniční doprava bez dotací, potřebujeme švýcarský model. A ten by se měl aplikovat i na ty výdělečné trasy, aby zisky šly do těch dotovaných a celý systém se tak zlevnil.

+2/0
11.1.2017 11:28







Najdete na iDNES.cz