Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

České dráhy a odboráři vyhráli, miliardová státní půjčovna vlaků nebude

Ministerstvo dopravy definitivně vzdalo plány na zřízení firmy, která by centrálně nakupovala nové vlaky a pak je pronajímala dopravcům. Odpor proti půjčovně měli hlavně České dráhy a železniční odboráři, kterým se podařilo s připomínkami přesvědčit i některá ministerstva.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R70o88m50a79n 23J30e47s74c15h83k50e 9848625727905

Když byli před 100 a více lety soukromníci na dráze, tak měli své koleje, nádraží lokomotivní i vozový park.

Proč si pan Jančura nepostaví vlastní koleje nebo neodkoupí vlastní zrušené trati například Vranovice - Pohořelice.

+2/0
18.1.2017 18:06

J34a35n 70H85o14r53a 6107601896

Svaz průmyslu a dopravy považuje projekt státní půjčovny vlaků za vysoce rizikový....

Proč to mistře Sůro v článku nezmíníte, nehodí se do krámu?

+5/0
17.1.2017 15:50

P79e89t38r 58N42o41v40o53t55n76y 1591880391

Protože za všechno můžou ČD. ;-D

+3/0
18.1.2017 13:47

J84a22n 56C83e22p76e86k 1644316800

Koukám, že v našem státě rozhoduje místo úředníků nebo politiků jedna státní firma a hlavně její odboráři.

+2/−7
17.1.2017 13:44

L39i47b66o85r 11Z29a51v24ř70e38l 8609106331902

Zkuste si přečíst článek znovu a pomalu a třeba pochopíte jeho smysl. A vy jste co? Neplatič daní ?

0/0
22.1.2017 6:02

J87a42n 72H53o96p39p 7857232117932

Taky bych měl námět na titulek: "Jan Sůra vyhrál. RegioJet začal jezdit do Brna v časech ČD." Rv

+2/0
17.1.2017 10:48

M50i58l38a29n 41V32o73l35e57k 5189983216759

To je škoda, protože to výrazně omezuje konkurenci a vede to k takovým pitomostem jako teď s LEO Expressem, který ruší své spoje, protože na ně nemá dost funkčních vozů.

+1/−5
17.1.2017 8:11
Foto

J55a38n 34V13a61l87a60l78í84k 6876649950796

Tak když někdo chce podnikat ve vlakové dopravě ať si vlaky nakoupí.

+5/0
17.1.2017 8:23

M13i42l67a91n 94V26o45l71e44k 5529893326829

Nakoupíte vlaky za miliardy a pak teprve jdete do soutěže? A i když vám to vyjde, co když vás v příštím období někdo vytlačí, co uděláte s těmi vlaky? Vlaky nejsou zboží za pár milionů s návratností za pár let. A u nás ani nejde udělat nějakou finanční rozvahu, když na nedotované trati jezdí všichni tři dopravci za dotované (ze svých prostředků) jízdné.

+1/−3
17.1.2017 8:33

P47e64t35r 51N25o91v75o65t27n25y 1721350331

A proč by vlastně měl mít každý jednoduchou možnost jít do soutěže na vlakovou dopravu? Jaký je k tomu důvod?

+3/0
17.1.2017 9:07

M34i50l25a65n 69V72o33l61e28k 5409663656229

Může být i monopolní dopravce, ale když už jsme se rozhodli pro konkurenční systém, tak by měl být co nejvíc otevřený a rovný.

+1/0
17.1.2017 9:13

P82e74t13r 20N84o43v80o77t50n94y 1531420721

Je rovný, koupite si a nebo půjčíte vlak a jezdíte. Proč by měl stát nějaké firmě zajišťovat "výrobní prostredek"?

+2/0
17.1.2017 9:21

M72i29l23a85n 27V93o65l71e90k 5949563786829

Je to v jeho zájmu. Je nejisté hnát firmy na hranu rizika, nebo stavět na koncepci, kolik dopravce uloví naivních investorů.

0/0
17.1.2017 9:31

J27a97n 31L28a34k67o85m12ý 7191105625174

On to ale děla, ručí za ČD....

0/−1
17.1.2017 23:19

L39u39k54á54š 82K54l70i32n95k10á13č47e42k 3221719108

No zrovna konkurenční systém tady nemáme (až na několik málo tratí a na ty by vlaky že státní půjčovny nebyly), ale pokud bychom chtěli soutěžit dopravce, tak souhlasím že by měli mít co nejvíce rovné podmínky - což rozhodně neznamená že jim koupíme vlaky a budeme vlastně hledat pracovní agentury co dodá k státním vlakům a kolejím co nejlevnější strojvedoucí!

+3/0
17.1.2017 11:53

L50u90k79á56š 40K11l25i81n56k31á70č84e56k 3691629298

U mezi výběrovým řízením a termínem, od kterého dopravce začne jezdit bývá i několik let času, právě na to aby nový dopravce stihl zařídit vše potřebné - i nakoupit nebo pronajmout vozy. Když další výběrko nevyhraje, může je prodat jinému, aktuálně úspěšnému dopravci, nebo je nasadit jinam (když má kam). Dopravci vlaky nekupují před výběrovým řízením.

0/0
17.1.2017 11:47

P59e78t87r 64K20l26a17u49d84a 5558850274940

Jenže při cenách železničních vozidel by ta půjčovna nefungovala způsobem že by tam celoročně stála nevyužitá vozidla, a čekala až se někdo rozhodne modernizovat interiér, nebo na případné nehody ostatních vlaků. Pravděpodobně by všechno, co může, bylo v oběhu. U Leo expresu je opravdu pitomost jezdit bez zálohy, případně bez možnosti si v případě mimořádností něco pronajmout, ale to je dáno koncepcí, kterou si zvolil.

0/0
17.1.2017 12:35

J82a85n 21J94e85m61e28l29k16a 1755370

Sexy interiery z anglických půjčoven.

https://c2.staticflickr.com/6/5524/9523701667_2226af4fdd_b.jpg

Stejně je to vždy závislé na politicích. Pokud politici neinvestují - jsou v půjčovnách staré vlaky. V Británii jsou v půjčovnách 40 let staré kousky (od BR). (Občas tam jen nacpali víc sedaček). Co liberoprivatizace řeší? Jaký je pak rozdíl proti státnímu dopravci..

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2b/First_Great_Western_Refreshed_HST_A3_TGS_44032_Interior.JPG

+2/0
17.1.2017 7:38

M23i72r97e61k 82Z84á75v35o46d83n87ý 7632347170888

Škoda, že se stát takto intenzivně nesnažil v době, kdy ČD byly státním podnikem. Nyní to stejně padlo, protože by to pro ČD znamenalo velký problém. Takže lidí dál budou jezdit repasovanými koženkami a nic se nezmění, protože stejně si železničářská lobby vydupe, že pokud bude nějaká liberalizace, tak to budou takové výstřely do prázdna typu Plzeň - Most.

+1/−5
17.1.2017 7:32

J33a82n 39H70o83r24a 6977851726

Železničáři jsou všichni co dělají do železnice, ale chápu je to na Vás moc složité....:-)

0/0
17.1.2017 16:21

D45a58v89i69d 18P44e98c53a 1125594501476

Skoro jsem se začal bát, že stát koupí pěkné, moderní vlaky a ty budou jezdit napříč kraji, jako dřív, ke spokojenosti cestujících. Ne, zase si bude kraj honit regioplechovku od Lhoty ke Kotěhůlkám.

0/−4
17.1.2017 6:43

O28t55t66o 10P79o60s80p21í94š32i86l 4864955377448

Nedivím se Vašemu názoru, který je pokřiven mediálním obrazem tohoto problému, ale faktem je, že ať s půjčovnou nebo bez ní mají cestující k lepším vozům stejně daleko. Ono totiž primárně záleží na tom, co si dá objednatel do podmínek smlouvy nebo zadávací dokumentace. A tam to už bude kraj od kraje jinak...

+3/0
17.1.2017 6:46

D89a45v90i23d 25P85e34c25a 1335944151276

Netvrdím, že do problému zcela vidím, ale nejsou ty naše kraje na nákup vlaků poněkud směšně malé? Snad s vyjímkou metra v Praze. Vlaky by byly pro celou zemi, jistě by byly levnější a někdo by je přece udržoval tak jako tak. Jen ne pod hlavičkou dopravce. Nedo pod dopravcem na dobu určitou...po dobu smlouvy.

0/−1
17.1.2017 6:49

O11t83t43o 60P73o66s50p15í37š72i69l 4144635267748

Jak jsem na toto téma uvedl již dříve:

Stát by si měl předně vybrat, zda chce sledovat otevření trhu a výběrová řízení nebo státem organizovaný socík.

V prvním případě vozidla zajistí dopravce a je to jeho boj. Mimochodem, frázi o "personální agentuře" jsem poprvé neslyšel od ČD, ale od soukromého dopravce, který (na rozdíl od RJ) v ČR něco dokázal vysoutěžit a ke spokojenosti cestujících funguje výborně a díky jeho službám roste počet cestujících na vysoutěžené trati. (Takoví dopravci by přišli o výhodu, že dokážou zajistit potřebný vozový park a dovedou se o něj starat.)

V druhém případě se ptejme sami sebe: Když stát pořídí vozidla, proč k tomu má mít dopravce? Proč si to nezajistí sám celé? (Byla by otázka času, než by vznikl tlak na platy zaměstnanců, protože soutěžit jen personální stránku by vedlo k tlaku na nižší platy.) A když si to zajistí celé, jaký je rozdíl oproti dříve státním ČSD? Národního dopravce už máme...

Ať si stát vybere, ale ať nemíchá oboje v jedno, toť můj názor... (Já třeba nejsem pro budování socíku.)

+3/−1
17.1.2017 7:00

Š77t23e71f12a73n 79F10r18i18č20a 7462348613926

Nevyhráli odboráři, ale daňový poplatník. A to je sakra rozdíl. Stačí se podívat, jak např. na Slovensku řádí jistý český soukromník. Zabere časovou polohu na lukrativní a vzácné trase, pak se ze dne na den rozhodne nejezdit. Cestující veřejnost má naprosto na háku. Nevidím důvod, proč by daňový poplatník měl toto podporovat zřizováním půjčovny vlaků. Na toto vybrané daně opravdu nemají sloužit.

+8/−1
17.1.2017 6:34

O39t42t14o 73P42o78s36p60í70š22i30l 4544325177268

Tak zase nemíchejme hrušky a brambory... Půjčovna (státní nebo krajská) nebude půjčovat vozy na čistě komerční byznys, ale na to, co bude státem nebo krajem objednáno. Ze dne na den může i v systému objednávky dopravce skončit, ale k tomu má objednatel sankce, aby odchod dopravci "osladil"...

+1/0
17.1.2017 6:43

D74a86v58i97d 21P56e12c61a 1915414471116

Čím je vzácná ta trasa na Slovensku? Tam to jezdí co tři minuty?

+1/0
17.1.2017 6:44

V74a34v49ř37i41n88e22c 96Š40t65ě40p30á47n47e26k 2515586802289

Je to škoda, jeden můj známý mi říkal, že podle ekonomických propočtů, na kterých pracoval jeden kraj, je tohleto řešení (nákup a půjčování vlaků) pro objednavatele dopravy (kraje, případně stát) ekonomičtější, než to stávající. Moc jsem tomu nevěřil, ale pokud je to pravda, tak proč to nezkusit.

0/0
16.1.2017 21:41

J57a91n 91S43ů33r86a 4365493463372

Proto paragraf 1 všeho dění na železnici je: Vždycky se to takto dělalo.

+2/−2
16.1.2017 21:42

Š79t22e41f94a77n 60F36r31i83č88a 7652208203856

Kde by na tu půjčovnu vzal stát prachy, když ne z našich kapes?Rv

0/0
17.1.2017 6:37

O19t55t37o 60P73o39s59p13í20š23i88l 4194825907258

A pane Sůro, smím se zeptat, zda spíše preferujete neuzavřený transparentní trh umožňující výběrová řízení, nebo socialistický systém dotací a nařízení toho, kdo má s čím jezdit? Myslel jsem si z Vašich předchozích vyjádření, že to první, ale on se bohužel princip soutěží jaksi neslučuje s těmi dotacemi.

Jistě, v dotacemi pokřiveném trhu mohou půjčovny ledacos vyřešit, ale pak se nabízí otázka, k čemu soutěžit dopravce? Objednatelé se v tu chvíli musí postarat o tolik věcí, že si dopravu mohou zajistit už ve své režii. (Tohle asi RJ nenapadlo, jinak by k půjčovnám zaujal chladnější postup.)

Je škoda, že Vaše články z toho dělají boj "odborářů a Matky dráhy" proti jediné správné pravdě a přitom jsou k dispozici názory i jiných stran.

+5/0
17.1.2017 6:40

J50a14n 48S74ů68r59a 4525973353682

A v čem státní půjčovna neumožňuje výběrová řízení? To, že se transparentně vysoutěží vozy státní půjčovnou a následně je povinnost výkony transparentně vysoutěžit?

0/0
17.1.2017 7:10

O85t89t29o 73P91o61s46p80í15š34i76l 4594745757168

Já nepíšu, že půjčovna neumožňuje soutěže. Já píšu, že to soutěže křiví. Schválně, co bude dopravce podle Vás naceňovat, když se tolik ohrazujete proti pojmu "personální agentura". A k čemu kraj potřebuje dopravce, když se o vagóny postará sám (nebo centrální půjčovna)?

Já jsem pro, aby se ty dotace využily pro investice na infrastrukturu, která je státní. Pokud chci soutěžit (tedy zjistit, kdo je na trhu nejlepší), tak nebudu soutěž devalvovat tím, že mu všechno zajistím.

+3/0
17.1.2017 11:46

J76a75n 11S27ů15r68a 4775443153432

S názorem na infrastrukturu se určitě shodneme. Nicméně OPD2 je do 2020. Kolik smysluplnych projektu je na infrastrukturu připraveno?

Co se soutěží dopravců týče, soutěží se mj.také schopnost přitáhnout nové zákazníky, navýšit tržby.

0/0
17.1.2017 12:18

O83t26t44o 50P36o65s57p12í90š87i49l 4394395287608

"Co se soutěží dopravců týče, soutěží se mj.také schopnost přitáhnout nové zákazníky, navýšit tržby."

Toto je mantra ministerstva dopravy, které rezignovalo na organizaci a integraci dopravy a ponechává tarif a služby na dopravci. A tento svůj krok schovává za Vámi zmíněné.

Ale v dálkovce, budiž, existuje prostor, jak přitáhnout lidi právě skrze služby.

(Pak to ale vede k tomu, že stát s integrací svých vlaků do regionálních IDS nijak nepomáhá, protože jestli s tím jezdí lidi nezajímá objednatele, ale dopravce. Tak se ptám: Je to dobře?)

Co ale mají dělat IDS? Jízdní řád i tarif stanovuje objednatel a to jsou rozhodující aspekty pro volbu lidí, jestli vlakem pojedou. Pak ještě kvalita, ale tu si objednatel může definovat.

0/0
17.1.2017 12:30

J51a37n 77S66ů48r90a 4395723683902

Jsem rád, že to říká někdo z organizace,která x let není schopna integrovat rychlíky ČD.

0/0
17.1.2017 12:32

O82t51t80o 29P10o18s54p24í39š17i45l 4124405787678

Mám to chápat tak, že argumenty k tématu došly, tak si pomůžete ohnutím jinam?

Kolika jednání mezi LK a ČD jste se zúčastnil? Kolikrát jste si to nechal od jedné či druhé strany vysvětlit?

0/0
17.1.2017 14:19

J29a56n 82S87ů66r46a 4465813653622

Nedošly. Jen očekávám od kritika MD, že má zameteno před vlastním prahem na toto téma. Netušil jsem, že jsou jednání mezi LK a ČD veřejná, pokud budou, dejte vědět, rád se zúčastním. A stejně tak jsem dosud nikde na stránkách Koridu nečetl jednoduché vysvětlení pro uživatele, proč v jednom vlaků integrovaný tarif platí a proč ne.

0/0
17.1.2017 14:29

O41t98t77o 66P52o54s53p75í59š52i23l 4754825907788

Tak pokud Vám nedošly argumenty, pak byste mohl reagovat na můj příspěvek z 12:30 nějak k věci. V opačném případě by bylo lepší diskuzi ukončit. Na nějaké osobní výlevy nejsem zvědav.

(Já se zde nevyjadřuji za KORID, nebo Vy snad v této diskuzi prezentuje stanoviska iDnes?? Mimochodem, vyjádření obou stran k neintegraci rychlíků do IDOL byla mnohokrát propírána v médiích.)

+1/0
17.1.2017 15:39

J93a25n 98H21o25r49a 6957981976

...se divím, že Vám nepopřál "hezký zbytek života":-)

0/0
17.1.2017 16:06

J28a43n 55S83ů11r54a 4465693243652

1. Finanční motivace lepšími službami není mantra, ale běžné pravidlo v tržní ekonomice. Chápu, že některé zaměstnance úřadů či firem ovládaných veřejnými penězmi je to stěží pochopitelné. Nicméně určitě si můžete stanovit podmínky kvality, které bude dopravce dodržovat, ale nic dalšího ho nebude ke zvyšování kvality motivovat. (viz situace s víkendovými spoji do Jizerek v době, kdy je sníh).

2. Zcela pomíjíte fakt úspory peněz hromadným nákupem. Pro porovnání si vemte například poslední rámcovku ÖBB na Talenty III a porovnejte ceny za jednotku se salámovou metodou soutěžení Českých drah za produkty Škody Transportation, které jsou tak úžasné, že je kupují pouze ČD.

3. Souhlasím, že neexistence integrace je problém. Nicméně pokud se nepletu, na jeho odstranění se pracuje. A už se těším na připomínky, které k tomuto materiálu budou.

4. Krajské IDS jsou bohužel často parodií samy na sebe kvůli tomu, že obsluhují tak malá území a nejsou schopny spolupracovat. To není chyba samotných IDS, ale samotného vzniku krajů.

5. Jak to, že někde rychlíky v IDS jsou a někde ne?

0/0
17.1.2017 18:35

O68t18t76o 56P86o62s91p36í80š36i54l 4524735917188

ad 1.: Finanční motivace lze dosáhnout i bonusy za počet přepravených cestujících nebo podílem na tržbách, což je názor, který se snažím šířit i mezi kolegy. Jsem názoru, že objednatel by měl mít odpovědnost za počet cestujících a ekonomiku svého řešení. Jak jinak jej motivovat k tomu, aby za veřejné peníze dělal svou práci "dobře"? (Tento osobní výpad se Vám tedy nepovedl, ale je to jen důkaz, jak málo mě znáte a přesto se snažíte o útok...)

ad 2.: Nepomíjím, ale... Kraje tu zkrátka máme a objednatelé mohou mít různou představu např. o interiéru. Více práce na nějakém zobecněném zmetku, co objedná stát, bude platit kdo? Mimochodem i v Německu vypadají Stadlery co "kraj", to jinak. Dále Vy pomíjíte, že sleva z rozsahu má své limity. Chtít desítky vozidel, ok. Chtít stovky omezuje počet potenciálních dodavatelů, protože oni taky v cizině nečekají, až si u nich státeček v pupku Evropy objedná možná někdy stovku krabiček, a mají své zakázky. Velký požadavek vyloučí některé dodavatele a ty ostatní cenu zvednou. Mimochodem, např. z bus dopravy platí, že to není jen o rozsahu, ale a především o věrnosti zákazníka.* Např. vím o dopravci, který dva busy dostal od výrobce za kus levněji, než jiný ve výběrku za deset. To je co?

* V bus dopravě je ale jiná konkurence na obou stranách (výrobce, dopravce). Škoda Transportation ruku v ruce s ČD fungují jinak, to je pravda...

ad 4.: To není chyba krajů. Chyba je v tom, že na počátku se neudělal standard.

Jinak bláboly o tom, jak se kraje neumí dohodnout, a státní objednávka všechno spasí, už jsem četl. Stačí mi se podívat do doby, kdy to takto fungovalo.

ad 5.: To je na delší diskuzi (s někým, kdo stojí o diskuzi a ne o plivání), ale já tu nepíšu za KORID, takže tu ani nebudu prát špínu.

Jinak jsem tedy neobdržel odpověď, k čemu by tedy stát (kraj) toho dopravce potřeboval, když si všechno kolem zajistí (levněji) sám. (??)

0/0
18.1.2017 7:19

P71e31t47r 70N50o23v44o10t78n47y 1181970681

No a vůbec nejlepší by bylo, kdyby si pak s nima i jezdil. Takové ČDv2. Tak proč nepoužít ty stávající ČD.

0/0
17.1.2017 0:24

R61a26d32k70o 26K67ř21i58v33á23n25e72k 7530743695630

Státní půjčovna?

Buď vrchol socialismu - znovu státní výrobní prostředky "přiklepnuté" vyvoleným

nebo vrchol tunelářství - podnikání "soukromníků" se státními výrobními prostředky

Nebo obojí. To nejspíš.

Pokud takoví primitivové, jako odboráři, pobrali více zdravého rozumu, než ministr dopravy a aktivisté na iDnes, je to s naší politickou scénou i žurnalistikou dosti tragické.:-/

+19/0
16.1.2017 21:38

P75e38t32r 97P98e72t51r 6343182978193

Jeden z duvodu, proc se dodnes nerozjeli souteze na rychlikove trate je prave takova chybejici pujcovna. Ale jestli vam nynejsi stav vyhovuje tak se vasi radosti nedivim

0/−6
16.1.2017 22:21

P77e63t32r 61N75o30v11o89t56n69y 1471550621

Proč by to měl být jeden z důvodů?

+3/0
16.1.2017 22:25

R35o21m26a10n 28P37o35l71á48č43e92k 5446819175

Soutěže si strčte za klobouk dokud nebude jednotný tarif... Do té doby nemá smysl cokoli soutěžit...

Vlaky na leasing si dnes lze pořídit poměrně snadno, takže v tom vidím ten nejmenší problém...

+4/0
16.1.2017 23:17

P54e88t73r 97N62o28v58o43t93n11y 1611490521

A nynější stav je jaký? Vysoutěžila se jedna naštěstí ne moc důležitá trať a rozpadl se tam tarif, protože na MD nemají nic připravené. Jestli neexistence půjčovny brání takovým soutěžím, tak je dobře, že neexistuje.

+4/0
17.1.2017 0:27

O22t55t11o 82P71o83s37p14í91š27i25l 4484775847828

Jeden z důvodů, proč ministerstvo nic nedokáže pořádně vysoutěžit, je, že se neumí vypořádat s režijkami.

Když na to přijde, vozy sežene každý (pořádný) dopravce.

+2/0
17.1.2017 6:11

R36a49d64k61o 22K44ř67i42v32á91n81e55k 7220143735700

Pane Petře Petře, kde vidíte jakou radost? Já si zoufám!

A co mi vyhovuje? Jak víte, co mi vyhovuje? Spadl jste z jahody?

0/0
17.1.2017 9:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.