Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

České dráhy a odboráři vyhráli, miliardová státní půjčovna vlaků nebude

Ministerstvo dopravy definitivně vzdalo plány na zřízení firmy, která by centrálně nakupovala nové vlaky a pak je pronajímala dopravcům. Odpor proti půjčovně měli hlavně České dráhy a železniční odboráři, kterým se podařilo s připomínkami přesvědčit i některá ministerstva.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R60o74m14a26n 86J12e22s40c79h14k52e 9118235877455

Když byli před 100 a více lety soukromníci na dráze, tak měli své koleje, nádraží lokomotivní i vozový park.

Proč si pan Jančura nepostaví vlastní koleje nebo neodkoupí vlastní zrušené trati například Vranovice - Pohořelice.

+2/0
18.1.2017 18:06

J34a12n 72H61o53r85a 6377561396

Svaz průmyslu a dopravy považuje projekt státní půjčovny vlaků za vysoce rizikový....

Proč to mistře Sůro v článku nezmíníte, nehodí se do krámu?

+5/0
17.1.2017 15:50

P54e39t47r 35N41o79v26o53t95n88y 1781380371

Protože za všechno můžou ČD. ;-D

+3/0
18.1.2017 13:47

J56a16n 17C58e73p18e84k 1104416750

Koukám, že v našem státě rozhoduje místo úředníků nebo politiků jedna státní firma a hlavně její odboráři.

+2/−7
17.1.2017 13:44

L85i29b80o54r 26Z33a74v41ř73e47l 8569856411712

Zkuste si přečíst článek znovu a pomalu a třeba pochopíte jeho smysl. A vy jste co? Neplatič daní ?

0/0
22.1.2017 6:02

J73a15n 47H33o36p56p 7277972667952

Taky bych měl námět na titulek: "Jan Sůra vyhrál. RegioJet začal jezdit do Brna v časech ČD." Rv

+2/0
17.1.2017 10:48

M73i26l55a46n 37V63o48l53e53k 5979703486229

To je škoda, protože to výrazně omezuje konkurenci a vede to k takovým pitomostem jako teď s LEO Expressem, který ruší své spoje, protože na ně nemá dost funkčních vozů.

+1/−5
17.1.2017 8:11
Foto

J98a70n 36V72a24l46a64l89í98k 6296749850986

Tak když někdo chce podnikat ve vlakové dopravě ať si vlaky nakoupí.

+5/0
17.1.2017 8:23

M12i47l76a15n 28V68o30l24e58k 5519163296949

Nakoupíte vlaky za miliardy a pak teprve jdete do soutěže? A i když vám to vyjde, co když vás v příštím období někdo vytlačí, co uděláte s těmi vlaky? Vlaky nejsou zboží za pár milionů s návratností za pár let. A u nás ani nejde udělat nějakou finanční rozvahu, když na nedotované trati jezdí všichni tři dopravci za dotované (ze svých prostředků) jízdné.

+1/−3
17.1.2017 8:33

P46e83t18r 42N86o73v12o65t35n34y 1651300531

A proč by vlastně měl mít každý jednoduchou možnost jít do soutěže na vlakovou dopravu? Jaký je k tomu důvod?

+3/0
17.1.2017 9:07

M83i29l40a83n 27V35o70l51e63k 5459163766929

Může být i monopolní dopravce, ale když už jsme se rozhodli pro konkurenční systém, tak by měl být co nejvíc otevřený a rovný.

+1/0
17.1.2017 9:13

P79e90t83r 21N83o66v93o50t27n15y 1891860871

Je rovný, koupite si a nebo půjčíte vlak a jezdíte. Proč by měl stát nějaké firmě zajišťovat "výrobní prostredek"?

+2/0
17.1.2017 9:21

M21i95l45a21n 52V49o97l24e46k 5939273676889

Je to v jeho zájmu. Je nejisté hnát firmy na hranu rizika, nebo stavět na koncepci, kolik dopravce uloví naivních investorů.

0/0
17.1.2017 9:31

J92a33n 94L29a72k35o20m80ý 7591855445494

On to ale děla, ručí za ČD....

0/−1
17.1.2017 23:19

L53u45k86á88š 78K23l77i36n47k82á39č67e98k 3941339538

No zrovna konkurenční systém tady nemáme (až na několik málo tratí a na ty by vlaky že státní půjčovny nebyly), ale pokud bychom chtěli soutěžit dopravce, tak souhlasím že by měli mít co nejvíce rovné podmínky - což rozhodně neznamená že jim koupíme vlaky a budeme vlastně hledat pracovní agentury co dodá k státním vlakům a kolejím co nejlevnější strojvedoucí!

+3/0
17.1.2017 11:53

L53u64k54á89š 92K26l76i10n26k32á85č27e61k 3761399458

U mezi výběrovým řízením a termínem, od kterého dopravce začne jezdit bývá i několik let času, právě na to aby nový dopravce stihl zařídit vše potřebné - i nakoupit nebo pronajmout vozy. Když další výběrko nevyhraje, může je prodat jinému, aktuálně úspěšnému dopravci, nebo je nasadit jinam (když má kam). Dopravci vlaky nekupují před výběrovým řízením.

0/0
17.1.2017 11:47

P59e76t13r 94K62l37a56u25d14a 5888610554500

Jenže při cenách železničních vozidel by ta půjčovna nefungovala způsobem že by tam celoročně stála nevyužitá vozidla, a čekala až se někdo rozhodne modernizovat interiér, nebo na případné nehody ostatních vlaků. Pravděpodobně by všechno, co může, bylo v oběhu. U Leo expresu je opravdu pitomost jezdit bez zálohy, případně bez možnosti si v případě mimořádností něco pronajmout, ale to je dáno koncepcí, kterou si zvolil.

0/0
17.1.2017 12:35

J64a61n 72J39e86m37e16l30k88a 1595590

Sexy interiery z anglických půjčoven.

https://c2.staticflickr.com/6/5524/9523701667_2226af4fdd_b.jpg

Stejně je to vždy závislé na politicích. Pokud politici neinvestují - jsou v půjčovnách staré vlaky. V Británii jsou v půjčovnách 40 let staré kousky (od BR). (Občas tam jen nacpali víc sedaček). Co liberoprivatizace řeší? Jaký je pak rozdíl proti státnímu dopravci..

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2b/First_Great_Western_Refreshed_HST_A3_TGS_44032_Interior.JPG

+2/0
17.1.2017 7:38

M67i34r54e31k 89Z12á39v38o86d53n45ý 7432277670638

Škoda, že se stát takto intenzivně nesnažil v době, kdy ČD byly státním podnikem. Nyní to stejně padlo, protože by to pro ČD znamenalo velký problém. Takže lidí dál budou jezdit repasovanými koženkami a nic se nezmění, protože stejně si železničářská lobby vydupe, že pokud bude nějaká liberalizace, tak to budou takové výstřely do prázdna typu Plzeň - Most.

+1/−5
17.1.2017 7:32

J96a52n 69H44o64r39a 6327211666

Železničáři jsou všichni co dělají do železnice, ale chápu je to na Vás moc složité....:-)

0/0
17.1.2017 16:21

D79a25v92i90d 84P70e91c93a 1435844321676

Skoro jsem se začal bát, že stát koupí pěkné, moderní vlaky a ty budou jezdit napříč kraji, jako dřív, ke spokojenosti cestujících. Ne, zase si bude kraj honit regioplechovku od Lhoty ke Kotěhůlkám.

0/−4
17.1.2017 6:43

O63t25t96o 91P21o41s75p22í56š19i39l 4204745397718

Nedivím se Vašemu názoru, který je pokřiven mediálním obrazem tohoto problému, ale faktem je, že ať s půjčovnou nebo bez ní mají cestující k lepším vozům stejně daleko. Ono totiž primárně záleží na tom, co si dá objednatel do podmínek smlouvy nebo zadávací dokumentace. A tam to už bude kraj od kraje jinak...

+3/0
17.1.2017 6:46

D84a41v12i93d 32P20e32c31a 1235444941676

Netvrdím, že do problému zcela vidím, ale nejsou ty naše kraje na nákup vlaků poněkud směšně malé? Snad s vyjímkou metra v Praze. Vlaky by byly pro celou zemi, jistě by byly levnější a někdo by je přece udržoval tak jako tak. Jen ne pod hlavičkou dopravce. Nedo pod dopravcem na dobu určitou...po dobu smlouvy.

0/−1
17.1.2017 6:49

O73t51t32o 34P77o90s39p87í15š28i66l 4474205797898

Jak jsem na toto téma uvedl již dříve:

Stát by si měl předně vybrat, zda chce sledovat otevření trhu a výběrová řízení nebo státem organizovaný socík.

V prvním případě vozidla zajistí dopravce a je to jeho boj. Mimochodem, frázi o "personální agentuře" jsem poprvé neslyšel od ČD, ale od soukromého dopravce, který (na rozdíl od RJ) v ČR něco dokázal vysoutěžit a ke spokojenosti cestujících funguje výborně a díky jeho službám roste počet cestujících na vysoutěžené trati. (Takoví dopravci by přišli o výhodu, že dokážou zajistit potřebný vozový park a dovedou se o něj starat.)

V druhém případě se ptejme sami sebe: Když stát pořídí vozidla, proč k tomu má mít dopravce? Proč si to nezajistí sám celé? (Byla by otázka času, než by vznikl tlak na platy zaměstnanců, protože soutěžit jen personální stránku by vedlo k tlaku na nižší platy.) A když si to zajistí celé, jaký je rozdíl oproti dříve státním ČSD? Národního dopravce už máme...

Ať si stát vybere, ale ať nemíchá oboje v jedno, toť můj názor... (Já třeba nejsem pro budování socíku.)

+3/−1
17.1.2017 7:00

Š66t67e83f60a74n 94F61r32i57č53a 7302728413526

Nevyhráli odboráři, ale daňový poplatník. A to je sakra rozdíl. Stačí se podívat, jak např. na Slovensku řádí jistý český soukromník. Zabere časovou polohu na lukrativní a vzácné trase, pak se ze dne na den rozhodne nejezdit. Cestující veřejnost má naprosto na háku. Nevidím důvod, proč by daňový poplatník měl toto podporovat zřizováním půjčovny vlaků. Na toto vybrané daně opravdu nemají sloužit.

+8/−1
17.1.2017 6:34

O91t75t77o 76P45o18s47p15í85š15i41l 4824105827788

Tak zase nemíchejme hrušky a brambory... Půjčovna (státní nebo krajská) nebude půjčovat vozy na čistě komerční byznys, ale na to, co bude státem nebo krajem objednáno. Ze dne na den může i v systému objednávky dopravce skončit, ale k tomu má objednatel sankce, aby odchod dopravci "osladil"...

+1/0
17.1.2017 6:43

D22a44v55i21d 39P42e63c55a 1595434911776

Čím je vzácná ta trasa na Slovensku? Tam to jezdí co tři minuty?

+1/0
17.1.2017 6:44

V88a98v75ř34i70n65e56c 61Š35t90ě69p43á43n81e29k 2625976552439

Je to škoda, jeden můj známý mi říkal, že podle ekonomických propočtů, na kterých pracoval jeden kraj, je tohleto řešení (nákup a půjčování vlaků) pro objednavatele dopravy (kraje, případně stát) ekonomičtější, než to stávající. Moc jsem tomu nevěřil, ale pokud je to pravda, tak proč to nezkusit.

0/0
16.1.2017 21:41

J21a61n 49S77ů40r84a 4275293233592

Proto paragraf 1 všeho dění na železnici je: Vždycky se to takto dělalo.

+2/−2
16.1.2017 21:42

Š21t31e26f12a26n 68F26r85i39č16a 7222438363276

Kde by na tu půjčovnu vzal stát prachy, když ne z našich kapes?Rv

0/0
17.1.2017 6:37

O86t52t85o 77P95o59s44p92í61š87i57l 4664365597968

A pane Sůro, smím se zeptat, zda spíše preferujete neuzavřený transparentní trh umožňující výběrová řízení, nebo socialistický systém dotací a nařízení toho, kdo má s čím jezdit? Myslel jsem si z Vašich předchozích vyjádření, že to první, ale on se bohužel princip soutěží jaksi neslučuje s těmi dotacemi.

Jistě, v dotacemi pokřiveném trhu mohou půjčovny ledacos vyřešit, ale pak se nabízí otázka, k čemu soutěžit dopravce? Objednatelé se v tu chvíli musí postarat o tolik věcí, že si dopravu mohou zajistit už ve své režii. (Tohle asi RJ nenapadlo, jinak by k půjčovnám zaujal chladnější postup.)

Je škoda, že Vaše články z toho dělají boj "odborářů a Matky dráhy" proti jediné správné pravdě a přitom jsou k dispozici názory i jiných stran.

+5/0
17.1.2017 6:40

J93a84n 48S36ů48r74a 4795473263412

A v čem státní půjčovna neumožňuje výběrová řízení? To, že se transparentně vysoutěží vozy státní půjčovnou a následně je povinnost výkony transparentně vysoutěžit?

0/0
17.1.2017 7:10

O65t59t45o 21P25o37s98p28í23š60i53l 4414405517268

Já nepíšu, že půjčovna neumožňuje soutěže. Já píšu, že to soutěže křiví. Schválně, co bude dopravce podle Vás naceňovat, když se tolik ohrazujete proti pojmu "personální agentura". A k čemu kraj potřebuje dopravce, když se o vagóny postará sám (nebo centrální půjčovna)?

Já jsem pro, aby se ty dotace využily pro investice na infrastrukturu, která je státní. Pokud chci soutěžit (tedy zjistit, kdo je na trhu nejlepší), tak nebudu soutěž devalvovat tím, že mu všechno zajistím.

+3/0
17.1.2017 11:46

J10a75n 38S64ů24r67a 4125893353412

S názorem na infrastrukturu se určitě shodneme. Nicméně OPD2 je do 2020. Kolik smysluplnych projektu je na infrastrukturu připraveno?

Co se soutěží dopravců týče, soutěží se mj.také schopnost přitáhnout nové zákazníky, navýšit tržby.

0/0
17.1.2017 12:18

O22t37t93o 98P77o21s72p47í61š63i93l 4834565497718

"Co se soutěží dopravců týče, soutěží se mj.také schopnost přitáhnout nové zákazníky, navýšit tržby."

Toto je mantra ministerstva dopravy, které rezignovalo na organizaci a integraci dopravy a ponechává tarif a služby na dopravci. A tento svůj krok schovává za Vámi zmíněné.

Ale v dálkovce, budiž, existuje prostor, jak přitáhnout lidi právě skrze služby.

(Pak to ale vede k tomu, že stát s integrací svých vlaků do regionálních IDS nijak nepomáhá, protože jestli s tím jezdí lidi nezajímá objednatele, ale dopravce. Tak se ptám: Je to dobře?)

Co ale mají dělat IDS? Jízdní řád i tarif stanovuje objednatel a to jsou rozhodující aspekty pro volbu lidí, jestli vlakem pojedou. Pak ještě kvalita, ale tu si objednatel může definovat.

0/0
17.1.2017 12:30

J30a67n 17S46ů46r49a 4525173843312

Jsem rád, že to říká někdo z organizace,která x let není schopna integrovat rychlíky ČD.

0/0
17.1.2017 12:32

O74t13t19o 60P27o96s57p55í84š83i25l 4704335237828

Mám to chápat tak, že argumenty k tématu došly, tak si pomůžete ohnutím jinam?

Kolika jednání mezi LK a ČD jste se zúčastnil? Kolikrát jste si to nechal od jedné či druhé strany vysvětlit?

0/0
17.1.2017 14:19

J42a68n 92S88ů62r15a 4915813243512

Nedošly. Jen očekávám od kritika MD, že má zameteno před vlastním prahem na toto téma. Netušil jsem, že jsou jednání mezi LK a ČD veřejná, pokud budou, dejte vědět, rád se zúčastním. A stejně tak jsem dosud nikde na stránkách Koridu nečetl jednoduché vysvětlení pro uživatele, proč v jednom vlaků integrovaný tarif platí a proč ne.

0/0
17.1.2017 14:29

O47t44t81o 88P93o71s83p86í24š55i45l 4684385107468

Tak pokud Vám nedošly argumenty, pak byste mohl reagovat na můj příspěvek z 12:30 nějak k věci. V opačném případě by bylo lepší diskuzi ukončit. Na nějaké osobní výlevy nejsem zvědav.

(Já se zde nevyjadřuji za KORID, nebo Vy snad v této diskuzi prezentuje stanoviska iDnes?? Mimochodem, vyjádření obou stran k neintegraci rychlíků do IDOL byla mnohokrát propírána v médiích.)

+1/0
17.1.2017 15:39

J96a36n 10H63o86r15a 6957831326

...se divím, že Vám nepopřál "hezký zbytek života":-)

0/0
17.1.2017 16:06

J63a17n 83S24ů94r68a 4695213373452

1. Finanční motivace lepšími službami není mantra, ale běžné pravidlo v tržní ekonomice. Chápu, že některé zaměstnance úřadů či firem ovládaných veřejnými penězmi je to stěží pochopitelné. Nicméně určitě si můžete stanovit podmínky kvality, které bude dopravce dodržovat, ale nic dalšího ho nebude ke zvyšování kvality motivovat. (viz situace s víkendovými spoji do Jizerek v době, kdy je sníh).

2. Zcela pomíjíte fakt úspory peněz hromadným nákupem. Pro porovnání si vemte například poslední rámcovku ÖBB na Talenty III a porovnejte ceny za jednotku se salámovou metodou soutěžení Českých drah za produkty Škody Transportation, které jsou tak úžasné, že je kupují pouze ČD.

3. Souhlasím, že neexistence integrace je problém. Nicméně pokud se nepletu, na jeho odstranění se pracuje. A už se těším na připomínky, které k tomuto materiálu budou.

4. Krajské IDS jsou bohužel často parodií samy na sebe kvůli tomu, že obsluhují tak malá území a nejsou schopny spolupracovat. To není chyba samotných IDS, ale samotného vzniku krajů.

5. Jak to, že někde rychlíky v IDS jsou a někde ne?

0/0
17.1.2017 18:35

O74t59t23o 73P94o88s52p86í45š98i36l 4954105637888

ad 1.: Finanční motivace lze dosáhnout i bonusy za počet přepravených cestujících nebo podílem na tržbách, což je názor, který se snažím šířit i mezi kolegy. Jsem názoru, že objednatel by měl mít odpovědnost za počet cestujících a ekonomiku svého řešení. Jak jinak jej motivovat k tomu, aby za veřejné peníze dělal svou práci "dobře"? (Tento osobní výpad se Vám tedy nepovedl, ale je to jen důkaz, jak málo mě znáte a přesto se snažíte o útok...)

ad 2.: Nepomíjím, ale... Kraje tu zkrátka máme a objednatelé mohou mít různou představu např. o interiéru. Více práce na nějakém zobecněném zmetku, co objedná stát, bude platit kdo? Mimochodem i v Německu vypadají Stadlery co "kraj", to jinak. Dále Vy pomíjíte, že sleva z rozsahu má své limity. Chtít desítky vozidel, ok. Chtít stovky omezuje počet potenciálních dodavatelů, protože oni taky v cizině nečekají, až si u nich státeček v pupku Evropy objedná možná někdy stovku krabiček, a mají své zakázky. Velký požadavek vyloučí některé dodavatele a ty ostatní cenu zvednou. Mimochodem, např. z bus dopravy platí, že to není jen o rozsahu, ale a především o věrnosti zákazníka.* Např. vím o dopravci, který dva busy dostal od výrobce za kus levněji, než jiný ve výběrku za deset. To je co?

* V bus dopravě je ale jiná konkurence na obou stranách (výrobce, dopravce). Škoda Transportation ruku v ruce s ČD fungují jinak, to je pravda...

ad 4.: To není chyba krajů. Chyba je v tom, že na počátku se neudělal standard.

Jinak bláboly o tom, jak se kraje neumí dohodnout, a státní objednávka všechno spasí, už jsem četl. Stačí mi se podívat do doby, kdy to takto fungovalo.

ad 5.: To je na delší diskuzi (s někým, kdo stojí o diskuzi a ne o plivání), ale já tu nepíšu za KORID, takže tu ani nebudu prát špínu.

Jinak jsem tedy neobdržel odpověď, k čemu by tedy stát (kraj) toho dopravce potřeboval, když si všechno kolem zajistí (levněji) sám. (??)

0/0
18.1.2017 7:19

P26e18t65r 80N60o63v42o48t96n66y 1401630981

No a vůbec nejlepší by bylo, kdyby si pak s nima i jezdil. Takové ČDv2. Tak proč nepoužít ty stávající ČD.

0/0
17.1.2017 0:24

R72a28d85k75o 56K11ř63i70v46á22n36e67k 7970613185470

Státní půjčovna?

Buď vrchol socialismu - znovu státní výrobní prostředky "přiklepnuté" vyvoleným

nebo vrchol tunelářství - podnikání "soukromníků" se státními výrobními prostředky

Nebo obojí. To nejspíš.

Pokud takoví primitivové, jako odboráři, pobrali více zdravého rozumu, než ministr dopravy a aktivisté na iDnes, je to s naší politickou scénou i žurnalistikou dosti tragické.:-/

+19/0
16.1.2017 21:38

P32e36t21r 82P59e16t52r 6603552568843

Jeden z duvodu, proc se dodnes nerozjeli souteze na rychlikove trate je prave takova chybejici pujcovna. Ale jestli vam nynejsi stav vyhovuje tak se vasi radosti nedivim

0/−6
16.1.2017 22:21

P20e27t73r 75N38o58v87o86t72n80y 1501290521

Proč by to měl být jeden z důvodů?

+3/0
16.1.2017 22:25

R62o34m54a70n 52P53o91l65á79č40e59k 5446149525

Soutěže si strčte za klobouk dokud nebude jednotný tarif... Do té doby nemá smysl cokoli soutěžit...

Vlaky na leasing si dnes lze pořídit poměrně snadno, takže v tom vidím ten nejmenší problém...

+4/0
16.1.2017 23:17

P25e23t22r 43N25o10v54o78t59n29y 1481590391

A nynější stav je jaký? Vysoutěžila se jedna naštěstí ne moc důležitá trať a rozpadl se tam tarif, protože na MD nemají nic připravené. Jestli neexistence půjčovny brání takovým soutěžím, tak je dobře, že neexistuje.

+4/0
17.1.2017 0:27

O48t72t30o 73P51o85s90p39í95š81i96l 4884135127928

Jeden z důvodů, proč ministerstvo nic nedokáže pořádně vysoutěžit, je, že se neumí vypořádat s režijkami.

Když na to přijde, vozy sežene každý (pořádný) dopravce.

+2/0
17.1.2017 6:11

R54a46d43k26o 92K54ř45i70v59á67n16e14k 7520173555930

Pane Petře Petře, kde vidíte jakou radost? Já si zoufám!

A co mi vyhovuje? Jak víte, co mi vyhovuje? Spadl jste z jahody?

0/0
17.1.2017 9:01







Najdete na iDNES.cz