Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

AC/DC na dráze za 79 miliard. Železnici čeká velké přepínání elektřiny

Českou železnici čeká v příštích třiceti letech proměna za desítky miliard korun, kterou přitom cestující na první pohled nepocítí a neuvidí. Proběhne totiž v trolejích. Z ministerstva dopravy vzešel plán na přechod ze čtyř různých systémů napájení elektrických vlaků na jednotný systém střídavého napětí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M80i20l66a13n 75V54o35t47a78v11a 5704826801242

vzpomínám si ze školy na mou otázku. Proč se to nesjednotí? odpověď byla. To by nikdo nikdy nezaplatil. Snad ještě paní učitelka žije, abych jí to přeposlal :-)

0/0
20.1.2017 13:11

J70a89n 17W88a56c93l31a11v 7444545197108

... Dosud v Česku existují čtyři různé napájecí soustavy. ... Pane Sůro, v ČR existují DVĚ napácí soustavy. 3 kV DC (stejnosměrná) a 25 kV AC (střídavá). Zbývající dvě jsou lokální tratě v pohraničí, nebo krátké úseky u hranic, aby se nemusel přepínat (přepřahat) přímo na čáře (Břeclav ...)

Ty brát do úvahy nemá smysl, protože je nikdo předělávat NEBUDE.

+2/0
20.1.2017 7:48

V21á55c49l76a86v 64S76v48o71b83o10d56a 5476578229

A co tramvaje? Ty jezdí na stejnosměrné napětí,(nevím kolik voltů). Tady nejde odělat změna na střídavé napětí?

0/0
19.1.2017 16:35

J70a35r70o12s55l50a50v 28K87o77m61o82ň 1660874794741

tuším na 600V=

0/0
19.1.2017 20:11

J21a93n 75M43a78c97e11k 3234151162413

Jako mít na ulici kousek nad hlavou 25 kV?:-P

0/0
22.1.2017 23:52

D51a86l88i59b51o97r 80R60o74z73s52y62p59a69l 7370613976359

Už jsem myslel, že je to něco o té australské kapele a ono je to o trolejích:-/

+4/0
19.1.2017 14:41

J80o20s59e91f 19Č87i62h70á24k 7421719340566

Za 79 miliard budou na drahách koncertovat do konce života :-)

+3/0
19.1.2017 14:15

J95a49r18o97s41l97a27v 20K83o84m37o14ň 1100684404261

při jejich stáří ti už dlouho být nemusí ;-D Navíc s Axlem z Guns :-/

0/0
19.1.2017 20:19

J72i51ř45í 13V87o33l94e81k 6591774103969

Otázka nezní kdy se to uskuteční, ale proč se to neudělalo už dávno.

+1/0
19.1.2017 12:32

M79i83c47h87a50e27l 55C23h50a71r95v62á80t 9259968353322

Hmm.. Před nějakou dobou jsem viděl v rakousku linky VN, na jejichž sloupech byly jen dva silové vodiče. Že by to bylo něco pro napájení trakce?8-o

0/0
19.1.2017 12:16

J86a18n 29B32u54b51i90k 9352301682717

Myšlenka zavést střídavou trakci je v jistě správná už kvůli vyššímu napětí a tedy nižším proudům a nižším ztrátám. Na druhou stranu 80 miliard investic je při roční návratnosti půl miliardy trochu za hranou, což předpokládám, že SŽDC jako státní organizace neřeší. Pokud by se však postupně prodlužovaly úseky 25kV (např 25kv by se protáhlo až třeba Hostivaře, na plzeňské trati třeba až na Smíchov, jihlavská trať do Kolína atd a to vždy až v souvislosti s "dožitím" stávajících měníren, pak proč ne. Obávám se, že takhle to soudruzi nemyslí a buou vyžadovat balík od státu.....

A ještě jedna věc: 3 kV máme my na severní části, mají je v Polsku a na severu Slovenska, v naší oblasti pak už nikde. V německých státech (SRN, Rakousko) 15 kV. 25 kV má v zásadě jen bývalý východní blok socialisticých států, z našeho pohledu tedy jižní Slovensko a Maďarsko. Takže pokud chceme, aby se nepřepřahalo (a k tomu se směřuje) stejně budou třísystémové lokomotivy potřeba i nadále.

Ledaže by všichni přešli na 15kV ;-)

0/0
19.1.2017 11:28

P53e36t47r 63N97o30v39o10t46n48y 1631820231

Až dožijí ss měnírny? ;-D http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/tiskovezpravy/SZDC-Nova-trakcni-napajeci-stanice-u-Nymburku-zajistuje-bezpecnejsi-a-spolehlivejsi-provoz-na-klicove-trati-471765 Mimochodem to je tam, kde se to má v Čechách jako první přepnout na střídavý.

0/0
19.1.2017 11:36

J26a74n 10Č55e82k31a71l 7369695584724

Odkdy je Nymburk mezi Břeclaví a Přerovem?

0/−2
19.1.2017 12:05

P68e80t74r 34N41o56v61o29t58n82y 1681240341

Od kdy je Břeclav a Přerov v Čechách?

+1/0
19.1.2017 12:06

J42a64n 59Č84e95k87a82l 7329345154154

A nebude se pak všechno ještě předělávat znovu na "německých" 15kV?

+1/0
19.1.2017 11:19

P79e51t45r 52Š98i95m45r83a76l 4737937265545

Pročetl jsem diskuzi a je zde mnoho nepřesností. Pokusím se vám je uvést na pravou míru : - )

V ČR jsou opravdu všechny čtyři mezinárodní systémy: 1500 V = Tábor - Bechyně, historická, zůstane zachována. Druhá trať Rybník - Lipno ale byla na 25 kV 50 Hz již převedena. Vyskytuje se ve větším rozsahu ve Francii, Nizozemí.

15 kV 16,7 Hz (v minulosti 15 kV 16 2/3 Hz, ke změně došlo kvůli přesně třetinové frekvenci proti 50 Hz, dělalo to neplechu. Vyskytuje se v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Švédsku, Norsku. O změně se neuvažuje, není k tomu důvod. Je to kompletně jednofázové, elektrárny bývají v majetku železnice a mají vlastní jednofázový rozvod. Neomezená možnost rekuperace.

3 000 V = se vyskytuje v CZ, SK, PL, SL, BE, IT, ESP, RU. Kromě Polska v těchto zemích existuje i druhá napájecí soustava 25 kV 50 Hz. S ohledem na nízké napětí a klasické usměrňovače trpí na nedostatečné napájení, obzvláště uprostřed napácecích úseků, vysokými ztrátami (až 30 %), korozivními bludnými proudy a nemožností řádného uzemnění a z toho plynoucí možnosti ohrožujícího dotykového napětí. Nemožnost dostatečného napájení výrazně ohrožuje kapacitu dráhy (vlaky se rozjíždějí pomaleji a vejde se jich na trať méně díky nižší rychlosti a většímu odstupu). Velmi omezené možnosti rekuperace, jen co spotřebují okolní vozidla.

25 kV 50 Hz - počátky ve třicátých letech po zvládnutí usměrňovací techniky na lokomotivách.Dnes nejrozšířenější soustavou - CZ, SK, PL, HU, RO, SR, BG, TU, IT, HR, FR, ESP, BE, NL, DK, RU. Velmi malé ztráty (méně než 5%), možnost ukolejnění, neomezená rekuperace. Na klasické technice problém s nesymetrií fází. To je dnes řešitelné tzv. balancéry, které dovedou z třífázové sítě vyrobit jednu jednotnou, tzv. drážní fázi a to nepřerušovaně ve spolupráci mnoha napájecích stanic.

+11/0
19.1.2017 11:05

P14e68t89r 85F43r34n40d56a 2591749233273

V Ruské federaci se jezdá na stejnosměrný produ 15 kV už od roku 1921. Přesněji se jedná o pásmo 50 Hz při tlaku 12KPa. Elektrifizace je tam téměř 100% při velmi nízkých výrobních nákladech.

My tu utratíme xx mld korun a přitom existuje naprosto jednoduché řešení.

0/−6
19.1.2017 11:12

P70e85t39r 80Š75i49m44r74a68l 4547887215195

Pane Frnda, nic takového neexistovalo ani v SSSR, ani v Ruské federaci. Nedělejte z nás rohatá zvířata.

+1/0
19.1.2017 11:16

P30e61t46r 83F47r59n47d48a 2151809373963

O co?

0/0
19.1.2017 11:20

A95n87t10o74n57í29n 75Z31e35l37e19n15ý 2134113341596

Mně se pásmo 50Hz při tlaku 12kPa líbí. Zkusím to dát do otázek studentům. Je mi trapné je vyhazovat za neznalost trojčlenky, takhle to alespoň bude odborné.

+5/0
19.1.2017 11:24

J50a85r59e78k 78K76a23l71i92v71o22d25a 7746783651156

Tak proto ten SSSR šel do kytek. Kdyby zvýšili tlak na 1,5 MPa při -25 st. Celsia mohli to ještě zachránit...

+2/0
19.1.2017 15:53

P12e83t78r 60B43ü98r20g34e22r 4887826927520

pane Frnda, Vy asi budete z jiného klanu.... ;-D

0/0
19.1.2017 12:25

P40e80t45r 35Š87i96m28r30a57l 4277297745375

A dále hnací vozidla:

V dobách národních železnic bývaly vozidla až na výjimky jednosystémové. Větší rozšíření vícesystémových vozidel nastalo až v osmdesátých letech (Francie - TGV 1500V / 25 kV, čtyřsystémové lokomotivy pro vlaky FR - BE, FR - DE - pár kusů, ČSSR - řada 350 - 20 kusů r. 1974 - spojení Praha - Bratislava, pak řada 363 pro smíšený provoz, 175 kusů - obě v provozu dodnes).

Jinde se vícesystémové lokomotivy moc nevyskytovaly.

Čistě střídavých lokomotiv je ve světě většina, dnes se zpravidla dělají jako vícenapěťové 15 kV / 25 kV.

Vícesystémové lokomotivy (tři, čtyři systémy) jsou dnes již relativně běžné, ale stále jsou dražší než lokomotivy čistě střídavé. Používají se hlavně v mezinárodní dopravě. V České republice jich mají 20 kusů České dráhy, 35 kusů dopravce METRANS Rail pro provoz v nákladní kombinované dopravě a další jsou najaté i u jiných nákladních či osobních dopravců.

Ale technika u dopravců nenahradí nectnosti problematického napájení pod soustavou 3 kV =, tedy hlavně nedostatečný výkon, vysoké ztráty, bludné proudy a nebezpečné dotykové napětí. A dále nejistá rekuperace, kvůli které musí hnací vozidla s sebou vozit i těžký a výkonný brzdový odporník, ve kterém musí mařit neodebranou brzdnou energii.

+6/0
19.1.2017 11:15

M81i85l17a60n 56V56o70l13e13k 5289313726259

Vypadáte, že tomu rozumíte, ale ta nižší propustnost ss tratí tomu moc neodpovídá. Odstup vlaků nebudeme vůbec řešit, ten je daný traťovými oddíly. Pro omezení rozjezdu vlaků by musel existovat drážní předpis a dopravci by na něj museli v praxi narážet. To je sice možné, ale neslyšel jsem zatím, že by se někde Elefant musel pomaleji rozjíždět ze zastávky, protože je uprostřed napájecího úseku.

0/−1
19.1.2017 11:21

P50e74t35r 66Š89i92m30r29a61l 4907757885855

Traťové oddíly v kombinaci s rychlostí vlaku nám dávají maximální možnou propustnost. Ta je ale nevyužitelná třeba kvůli stanicím a taky kvůli nedostatečnosti napájení.

To, že jste neslyšel, že by se Elefant musel pomaleji rozjíždět ze zastávky kvůli napájení neznamená, že to neexistuje. Existuje a je to poměrně časté. A to je Elefant nízkovýkonné vozidlo s pouhými 2000 kW.

+3/0
19.1.2017 11:49

M80i47l84a53n 65V59o85l16e27k 5349263616419

Já to nevylučuji, ale vy jste do toho žádnou lepší informaci nepřinesl. Je to někde na rekonstruovaném koridoru? Mohl byste takový konkrétní příklad (včetně toho omezení) uvést?

0/−1
19.1.2017 12:20

P36e31t48r 37Š61i24m61r72a55l 4537937905375

Samozřejmě. Typické úseky: Stránčice - Benešov, Pečky - Úvaly, Radotín - Beroun.

+3/0
19.1.2017 12:24

M35i54l18a30n 93V40o70l70e74k 5339283596629

No jo, ale to nejsou úseky rekonstruované podle dnešních standardů. A vynechal jste ten konkrétní údaj. Já bych si rád posoudil to 'výrazně ohrožení kapacity dráhy'.

0/−1
19.1.2017 12:44

P71e86t19r 33N49o18v15o58t66n97y 1791330381

To jsou nové úseky. Kromě Radotín-Beroun.

+1/0
19.1.2017 12:56

P61e37t22r 35Š93i89m62r38a33l 4417967955395

Ale vždyť já jsem vám konkrétně úseky vypsal. Mimo jiné, vyskytuje se to všude, kde se potká více vlaků najednou.

+1/0
19.1.2017 13:09

P85e89t69r 60Š97i30m77r98a52l 4747637315135

Aha, výrazné ohrožení kapacity dráhy : - )

Zabezpečovací zařízení umožňuje například interval mezi vlaky třeba 3 minuty. Trakce je ale takto často nedovede napájet (těch vlaků by bylo v napájecím úseku příliš mnoho) a umožní například interval 6 minut. Následné elektrické mezidobí se dnes moc neuplatňuje (protože bychom dojezdili), při přetížení dochází k častým výpadkům měníren (on je pak docela problém rozeznat zkratový proud od běžného odběru). Na stejnosměrné trakci 3000 V může být napětí 2100 - 3600 V. Moderní lokomotivy při poklesu na 2 700 V začnou omezovat výkon. Tedy nastává opět snížení výkonu a tedy pomalejší rozjezdy nebo pomalejší jízda do stoupání. Kdyby na síti jezdila jen moderní hnací vozidla, síť by se udržela, ale vlaky by jezdili pomaleji právě kvůli omezení výkonu.

+3/0
19.1.2017 13:17

M85i85l78a68n 55V37o95l65e78k 5439573496399

Já jsem doufal, že se dostanu k těm konkrétním údajům, které vedou k tomu vašemu 'výraznému ohrožení kapacity dráhy'. Tedy třeba rozkaz pro výpravčího, nevypravovat vlaky 'příliš často' na kompletně (vedení i měnírna) rekonstruovaném úseku. Chápejte, že stejný postup argumentace by mohl na základě domu z první poloviny 20. století zdiskreditovat i síť 230 V 50 Hz. Ano, v takovém domě jste také nemohl zapnout žehličku a ohřívač vody současně. Já uznávám výhody trakčního napájení 25 kV 50 Hz, ale nerad vyhazuji peníze bez propočítání přínosu.

0/−2
19.1.2017 13:34

P37e95t34r 47Š54i21m36r20a32l 4247877155985

Těžko vám tady mohu přepisovat celou studii úplně stejně jako vám to musí podat pan Sůra ve zkratce. Přesné a podrobné informace chodí jinými kanály než diskuzí na MF Dnes.

+3/−1
19.1.2017 13:41

J58o55s38e19f 61H58o13n89e14š 7751582640843

Dobrá myšlenka,ale dost drahá.Zajímalo by mě jak to mají Italové z Bolzana do Brenera,kde je dost velké převýšení.Také trat z Chebu do Plzně má několikero přepínání a třeba Pendolino při vyšší rychlosti může příkaz sundat sběrač také přehlédnout

0/0
19.1.2017 10:59

P68e10t73r 17N55o22v21o68t92n80y 1741140291

Co by se z Chebu do Plzně přepínalo?

+1/0
19.1.2017 11:07

J51o94s91e62f 70H90o63n56e78š 7491362690803

Zkuste si na youtube cestu Pendolina z Fr.Lázní do Plzně a na cestě je několik příkazu na sundání sběrače

0/0
19.1.2017 11:11

P46e48t32r 29N74o82v69o51t35n46y 1251670741

Tak asi nulová pole mezi různými fázemi. To není přechod mezi napájecími soustavami. Kdyby to projel se sběračem nahoře, tak by se nic nestalo.

+4/0
19.1.2017 11:16

P92e39t65r 74Š63i14m42r17a17l 4977517155675

To sice ano, ale nejedná se o změny trakční soustavy, ale o oddělení napájecích úseků právě z důvodu oddělení fází. Je přibližně po dvaceti kilometrech. Toto bude vyřešeno balancéry a přechodem na jednotnou, tzv. železniční fázi.

+1/0
19.1.2017 11:17

V11á38c89l60a46v 47J74ů23z73a 6301697606

Je v plánu na tu jednotnou fázi přecházet i tam, kde už je 25kV AC teď, nebo jen pro novostavby?

0/0
19.1.2017 12:11

H31o59n10z68a 55K47a13r25á69s26e23k 1745721642488

Jestliže je 3 kV ss tak špatných (nízkých), tak co s tím budou dělat Poláci či Italové? Taky budou na všech svých tratích reelektrizovat? :-)

0/0
19.1.2017 10:52

P90e38t50r 80Š24i16m81r40a60l 4747107775925

Italové již část svých tratí elektrizují 25 kV 50 Hz, Poláci zatím o reeliktrizaci uvažují.

+2/0
19.1.2017 11:19

M60a28r19t94i24n 64H81a81n17z48a51l 8138129529405

Pane Sůro, dovolte mi vyslovit Vám pochvalu za tento článek. Není tendenční, štvavý a až na drobné nepřesnosti (pro laika zanedbatelné) je i na velice slušné odborné úrovni. Radost číst. Gratuluji!

+18/0
19.1.2017 10:25

P22e76t85r 72Š81i35m32e45k 2799877456918

Konečně

+2/0
19.1.2017 10:15

P49e28t48r 92B55ü69r19g63e50r 4177276597170

Dobrý den, zajímalo by mne proč byl ve střídavé sekci zaveden kmitočet napájení 16,7 Hz? Jinak je přeci v mobilní technice dlouholetá snaha jít na frekvence vyšší - 400Hz u letadel, vojáků... (Vyšší frekvence = méně železa na jednotku přeneseného výkonu). Byl to snad požadavek na vyšší záběrové momenty pohonné jednotky, tedy asynchronního motoru? Nebo nižší otáčky při rozumném počtu pólů a bez převodovky? Dnes lze asi vše vyřešit měničem, ale přesto: moghl by mi prosím někdo odpovědět, čí dát alespoň odkaz? Děkuji!

0/0
19.1.2017 10:13

P82e66t82r 89N97o77v22o63t50n28y 1831880361

Méně jisker při komutaci. V té době se tím napájely úplně jednoduché sériové motory.

+3/0
19.1.2017 10:16

P95a67v38e82l 38S17e77d71l41á63k 3680546948431

Jak píše pan Novotný. V začátcích železnice se používaly střídavé komutátorové motory. 16,7 Hz byl určitý kompromis mezi střídavou a stejnosměrnou soustavou.

Co se týče 50Hz, je to nevýhodné z hlediska koncových spotřebitelů, dává to smysl především pro rozlehlé energetické sítě, také pro velké generátory a motory, kde se používají nižší otáčky. 50Hz máme m.j. taky proto, že technologii 275Hz navrhovaných v začátcích elektrotechniky N. Teslou kromě Westinghouse nikdo nezvládal.

+3/0
19.1.2017 10:33

A91n87t89o15n59í35n 64Z97e68l48e54n80ý 2204323381986

Na vyšší frekvence musí to železo být lepší, případně jít až k feritům.

Také se musí počítat s kapacitou a indukčností vedení. Na pár metrech v letadle to nevadí, ale na kilometrových drátech je to znát.

0/0
19.1.2017 11:16

P10e63t13r 29B72ü51r35g66e77r 4197816457510

Děkuji za obě odpovědi!

0/0
19.1.2017 12:28
Foto

M24a44r13e43k 30T74o60n 8232348638709

To ani nemusí přepínat. Highway to Hell je to už teď.

+1/0
19.1.2017 10:03

P96e98t88r 37F56r96n54d42a 2421639143513

Co je to za klauni? V Ruské federaci používají stejnosměrné napětí už od 20.let a úspěšně. My musíme mít 4 střídavé?

0/−13
19.1.2017 9:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.