Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

AC/DC na dráze za 79 miliard. Železnici čeká velké přepínání elektřiny

Českou železnici čeká v příštích třiceti letech proměna za desítky miliard korun, kterou přitom cestující na první pohled nepocítí a neuvidí. Proběhne totiž v trolejích. Z ministerstva dopravy vzešel plán na přechod ze čtyř různých systémů napájení elektrických vlaků na jednotný systém střídavého napětí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M17i88l11a48n 53V10o17t33a63v22a 5394496281962

vzpomínám si ze školy na mou otázku. Proč se to nesjednotí? odpověď byla. To by nikdo nikdy nezaplatil. Snad ještě paní učitelka žije, abych jí to přeposlal :-)

0/0
20.1.2017 13:11

J19a82n 30W64a92c62l28a66v 7594795627598

... Dosud v Česku existují čtyři různé napájecí soustavy. ... Pane Sůro, v ČR existují DVĚ napácí soustavy. 3 kV DC (stejnosměrná) a 25 kV AC (střídavá). Zbývající dvě jsou lokální tratě v pohraničí, nebo krátké úseky u hranic, aby se nemusel přepínat (přepřahat) přímo na čáře (Břeclav ...)

Ty brát do úvahy nemá smysl, protože je nikdo předělávat NEBUDE.

+2/0
20.1.2017 7:48

V45á69c21l73a95v 91S41v11o49b69o12d98a 5486418939

A co tramvaje? Ty jezdí na stejnosměrné napětí,(nevím kolik voltů). Tady nejde odělat změna na střídavé napětí?

0/0
19.1.2017 16:35

J33a86r67o66s38l51a13v 58K10o69m76o68ň 1370784504381

tuším na 600V=

0/0
19.1.2017 20:11

J31a85n 92M63a47c22e88k 3264471172263

Jako mít na ulici kousek nad hlavou 25 kV?:-P

0/0
22.1.2017 23:52

D57a49l80i31b26o60r 68R94o78z90s22y34p17a42l 7200203136299

Už jsem myslel, že je to něco o té australské kapele a ono je to o trolejích:-/

+4/0
19.1.2017 14:41

J32o14s32e97f 40Č79i23h54á76k 7561209970516

Za 79 miliard budou na drahách koncertovat do konce života :-)

+3/0
19.1.2017 14:15

J29a30r34o54s19l29a48v 59K17o68m83o70ň 1460184614841

při jejich stáří ti už dlouho být nemusí ;-D Navíc s Axlem z Guns :-/

0/0
19.1.2017 20:19

J31i36ř11í 84V96o24l13e92k 6581184103189

Otázka nezní kdy se to uskuteční, ale proč se to neudělalo už dávno.

+1/0
19.1.2017 12:32

M13i81c87h11a90e64l 68C25h44a48r36v92á71t 9619698553292

Hmm.. Před nějakou dobou jsem viděl v rakousku linky VN, na jejichž sloupech byly jen dva silové vodiče. Že by to bylo něco pro napájení trakce?8-o

0/0
19.1.2017 12:16

J19a22n 54B14u27b41i94k 9102291402887

Myšlenka zavést střídavou trakci je v jistě správná už kvůli vyššímu napětí a tedy nižším proudům a nižším ztrátám. Na druhou stranu 80 miliard investic je při roční návratnosti půl miliardy trochu za hranou, což předpokládám, že SŽDC jako státní organizace neřeší. Pokud by se však postupně prodlužovaly úseky 25kV (např 25kv by se protáhlo až třeba Hostivaře, na plzeňské trati třeba až na Smíchov, jihlavská trať do Kolína atd a to vždy až v souvislosti s "dožitím" stávajících měníren, pak proč ne. Obávám se, že takhle to soudruzi nemyslí a buou vyžadovat balík od státu.....

A ještě jedna věc: 3 kV máme my na severní části, mají je v Polsku a na severu Slovenska, v naší oblasti pak už nikde. V německých státech (SRN, Rakousko) 15 kV. 25 kV má v zásadě jen bývalý východní blok socialisticých států, z našeho pohledu tedy jižní Slovensko a Maďarsko. Takže pokud chceme, aby se nepřepřahalo (a k tomu se směřuje) stejně budou třísystémové lokomotivy potřeba i nadále.

Ledaže by všichni přešli na 15kV ;-)

0/0
19.1.2017 11:28

P33e56t10r 89N96o24v57o12t42n35y 1191300371

Až dožijí ss měnírny? ;-D http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/tiskovezpravy/SZDC-Nova-trakcni-napajeci-stanice-u-Nymburku-zajistuje-bezpecnejsi-a-spolehlivejsi-provoz-na-klicove-trati-471765 Mimochodem to je tam, kde se to má v Čechách jako první přepnout na střídavý.

0/0
19.1.2017 11:36

J98a67n 54Č31e25k37a55l 7119375914734

Odkdy je Nymburk mezi Břeclaví a Přerovem?

0/−2
19.1.2017 12:05

P67e94t87r 84N50o91v10o71t34n78y 1901870481

Od kdy je Břeclav a Přerov v Čechách?

+1/0
19.1.2017 12:06

J46a95n 57Č13e66k22a92l 7109915264154

A nebude se pak všechno ještě předělávat znovu na "německých" 15kV?

+1/0
19.1.2017 11:19

P86e72t84r 91Š83i87m94r63a35l 4327127355725

Pročetl jsem diskuzi a je zde mnoho nepřesností. Pokusím se vám je uvést na pravou míru : - )

V ČR jsou opravdu všechny čtyři mezinárodní systémy: 1500 V = Tábor - Bechyně, historická, zůstane zachována. Druhá trať Rybník - Lipno ale byla na 25 kV 50 Hz již převedena. Vyskytuje se ve větším rozsahu ve Francii, Nizozemí.

15 kV 16,7 Hz (v minulosti 15 kV 16 2/3 Hz, ke změně došlo kvůli přesně třetinové frekvenci proti 50 Hz, dělalo to neplechu. Vyskytuje se v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Švédsku, Norsku. O změně se neuvažuje, není k tomu důvod. Je to kompletně jednofázové, elektrárny bývají v majetku železnice a mají vlastní jednofázový rozvod. Neomezená možnost rekuperace.

3 000 V = se vyskytuje v CZ, SK, PL, SL, BE, IT, ESP, RU. Kromě Polska v těchto zemích existuje i druhá napájecí soustava 25 kV 50 Hz. S ohledem na nízké napětí a klasické usměrňovače trpí na nedostatečné napájení, obzvláště uprostřed napácecích úseků, vysokými ztrátami (až 30 %), korozivními bludnými proudy a nemožností řádného uzemnění a z toho plynoucí možnosti ohrožujícího dotykového napětí. Nemožnost dostatečného napájení výrazně ohrožuje kapacitu dráhy (vlaky se rozjíždějí pomaleji a vejde se jich na trať méně díky nižší rychlosti a většímu odstupu). Velmi omezené možnosti rekuperace, jen co spotřebují okolní vozidla.

25 kV 50 Hz - počátky ve třicátých letech po zvládnutí usměrňovací techniky na lokomotivách.Dnes nejrozšířenější soustavou - CZ, SK, PL, HU, RO, SR, BG, TU, IT, HR, FR, ESP, BE, NL, DK, RU. Velmi malé ztráty (méně než 5%), možnost ukolejnění, neomezená rekuperace. Na klasické technice problém s nesymetrií fází. To je dnes řešitelné tzv. balancéry, které dovedou z třífázové sítě vyrobit jednu jednotnou, tzv. drážní fázi a to nepřerušovaně ve spolupráci mnoha napájecích stanic.

+11/0
19.1.2017 11:05

P61e50t34r 47F94r57n17d79a 2151849283783

V Ruské federaci se jezdá na stejnosměrný produ 15 kV už od roku 1921. Přesněji se jedná o pásmo 50 Hz při tlaku 12KPa. Elektrifizace je tam téměř 100% při velmi nízkých výrobních nákladech.

My tu utratíme xx mld korun a přitom existuje naprosto jednoduché řešení.

0/−6
19.1.2017 11:12

P52e44t24r 97Š73i74m78r82a34l 4637287255795

Pane Frnda, nic takového neexistovalo ani v SSSR, ani v Ruské federaci. Nedělejte z nás rohatá zvířata.

+1/0
19.1.2017 11:16

P50e90t94r 33F22r23n92d31a 2391159713683

O co?

0/0
19.1.2017 11:20

A61n95t67o97n79í80n 87Z65e22l40e53n80ý 2644613561336

Mně se pásmo 50Hz při tlaku 12kPa líbí. Zkusím to dát do otázek studentům. Je mi trapné je vyhazovat za neznalost trojčlenky, takhle to alespoň bude odborné.

+5/0
19.1.2017 11:24

J52a47r96e31k 19K67a54l66i21v55o91d71a 7356573221386

Tak proto ten SSSR šel do kytek. Kdyby zvýšili tlak na 1,5 MPa při -25 st. Celsia mohli to ještě zachránit...

+2/0
19.1.2017 15:53

P51e39t21r 78B20ü83r54g81e40r 4587666197470

pane Frnda, Vy asi budete z jiného klanu.... ;-D

0/0
19.1.2017 12:25

P24e67t60r 65Š69i77m91r17a50l 4587937505105

A dále hnací vozidla:

V dobách národních železnic bývaly vozidla až na výjimky jednosystémové. Větší rozšíření vícesystémových vozidel nastalo až v osmdesátých letech (Francie - TGV 1500V / 25 kV, čtyřsystémové lokomotivy pro vlaky FR - BE, FR - DE - pár kusů, ČSSR - řada 350 - 20 kusů r. 1974 - spojení Praha - Bratislava, pak řada 363 pro smíšený provoz, 175 kusů - obě v provozu dodnes).

Jinde se vícesystémové lokomotivy moc nevyskytovaly.

Čistě střídavých lokomotiv je ve světě většina, dnes se zpravidla dělají jako vícenapěťové 15 kV / 25 kV.

Vícesystémové lokomotivy (tři, čtyři systémy) jsou dnes již relativně běžné, ale stále jsou dražší než lokomotivy čistě střídavé. Používají se hlavně v mezinárodní dopravě. V České republice jich mají 20 kusů České dráhy, 35 kusů dopravce METRANS Rail pro provoz v nákladní kombinované dopravě a další jsou najaté i u jiných nákladních či osobních dopravců.

Ale technika u dopravců nenahradí nectnosti problematického napájení pod soustavou 3 kV =, tedy hlavně nedostatečný výkon, vysoké ztráty, bludné proudy a nebezpečné dotykové napětí. A dále nejistá rekuperace, kvůli které musí hnací vozidla s sebou vozit i těžký a výkonný brzdový odporník, ve kterém musí mařit neodebranou brzdnou energii.

+6/0
19.1.2017 11:15

M85i34l87a25n 40V64o27l24e38k 5359493776229

Vypadáte, že tomu rozumíte, ale ta nižší propustnost ss tratí tomu moc neodpovídá. Odstup vlaků nebudeme vůbec řešit, ten je daný traťovými oddíly. Pro omezení rozjezdu vlaků by musel existovat drážní předpis a dopravci by na něj museli v praxi narážet. To je sice možné, ale neslyšel jsem zatím, že by se někde Elefant musel pomaleji rozjíždět ze zastávky, protože je uprostřed napájecího úseku.

0/−1
19.1.2017 11:21

P67e92t24r 89Š59i10m45r28a95l 4867417155645

Traťové oddíly v kombinaci s rychlostí vlaku nám dávají maximální možnou propustnost. Ta je ale nevyužitelná třeba kvůli stanicím a taky kvůli nedostatečnosti napájení.

To, že jste neslyšel, že by se Elefant musel pomaleji rozjíždět ze zastávky kvůli napájení neznamená, že to neexistuje. Existuje a je to poměrně časté. A to je Elefant nízkovýkonné vozidlo s pouhými 2000 kW.

+3/0
19.1.2017 11:49

M78i30l31a11n 80V26o37l20e97k 5309933256289

Já to nevylučuji, ale vy jste do toho žádnou lepší informaci nepřinesl. Je to někde na rekonstruovaném koridoru? Mohl byste takový konkrétní příklad (včetně toho omezení) uvést?

0/−1
19.1.2017 12:20

P12e90t33r 85Š42i20m87r57a19l 4987917605975

Samozřejmě. Typické úseky: Stránčice - Benešov, Pečky - Úvaly, Radotín - Beroun.

+3/0
19.1.2017 12:24

M93i15l81a89n 46V56o20l75e85k 5969913366549

No jo, ale to nejsou úseky rekonstruované podle dnešních standardů. A vynechal jste ten konkrétní údaj. Já bych si rád posoudil to 'výrazně ohrožení kapacity dráhy'.

0/−1
19.1.2017 12:44

P33e50t12r 69N71o30v74o41t97n54y 1941190541

To jsou nové úseky. Kromě Radotín-Beroun.

+1/0
19.1.2017 12:56

P30e27t16r 68Š31i38m50r81a32l 4317387185835

Ale vždyť já jsem vám konkrétně úseky vypsal. Mimo jiné, vyskytuje se to všude, kde se potká více vlaků najednou.

+1/0
19.1.2017 13:09

P46e14t52r 26Š92i40m59r87a86l 4467557495365

Aha, výrazné ohrožení kapacity dráhy : - )

Zabezpečovací zařízení umožňuje například interval mezi vlaky třeba 3 minuty. Trakce je ale takto často nedovede napájet (těch vlaků by bylo v napájecím úseku příliš mnoho) a umožní například interval 6 minut. Následné elektrické mezidobí se dnes moc neuplatňuje (protože bychom dojezdili), při přetížení dochází k častým výpadkům měníren (on je pak docela problém rozeznat zkratový proud od běžného odběru). Na stejnosměrné trakci 3000 V může být napětí 2100 - 3600 V. Moderní lokomotivy při poklesu na 2 700 V začnou omezovat výkon. Tedy nastává opět snížení výkonu a tedy pomalejší rozjezdy nebo pomalejší jízda do stoupání. Kdyby na síti jezdila jen moderní hnací vozidla, síť by se udržela, ale vlaky by jezdili pomaleji právě kvůli omezení výkonu.

+3/0
19.1.2017 13:17

M71i84l66a94n 59V85o79l91e35k 5919683266759

Já jsem doufal, že se dostanu k těm konkrétním údajům, které vedou k tomu vašemu 'výraznému ohrožení kapacity dráhy'. Tedy třeba rozkaz pro výpravčího, nevypravovat vlaky 'příliš často' na kompletně (vedení i měnírna) rekonstruovaném úseku. Chápejte, že stejný postup argumentace by mohl na základě domu z první poloviny 20. století zdiskreditovat i síť 230 V 50 Hz. Ano, v takovém domě jste také nemohl zapnout žehličku a ohřívač vody současně. Já uznávám výhody trakčního napájení 25 kV 50 Hz, ale nerad vyhazuji peníze bez propočítání přínosu.

0/−2
19.1.2017 13:34

P63e85t72r 10Š28i73m61r87a83l 4697887805605

Těžko vám tady mohu přepisovat celou studii úplně stejně jako vám to musí podat pan Sůra ve zkratce. Přesné a podrobné informace chodí jinými kanály než diskuzí na MF Dnes.

+3/−1
19.1.2017 13:41

J64o59s65e43f 79H59o29n93e66š 7641242370703

Dobrá myšlenka,ale dost drahá.Zajímalo by mě jak to mají Italové z Bolzana do Brenera,kde je dost velké převýšení.Také trat z Chebu do Plzně má několikero přepínání a třeba Pendolino při vyšší rychlosti může příkaz sundat sběrač také přehlédnout

0/0
19.1.2017 10:59

P37e90t20r 21N82o98v27o75t72n25y 1861270811

Co by se z Chebu do Plzně přepínalo?

+1/0
19.1.2017 11:07

J86o48s87e24f 77H24o98n30e29š 7351912220183

Zkuste si na youtube cestu Pendolina z Fr.Lázní do Plzně a na cestě je několik příkazu na sundání sběrače

0/0
19.1.2017 11:11

P96e80t96r 30N57o72v56o31t33n95y 1721580151

Tak asi nulová pole mezi různými fázemi. To není přechod mezi napájecími soustavami. Kdyby to projel se sběračem nahoře, tak by se nic nestalo.

+4/0
19.1.2017 11:16

P81e42t87r 85Š50i55m62r77a41l 4557787495455

To sice ano, ale nejedná se o změny trakční soustavy, ale o oddělení napájecích úseků právě z důvodu oddělení fází. Je přibližně po dvaceti kilometrech. Toto bude vyřešeno balancéry a přechodem na jednotnou, tzv. železniční fázi.

+1/0
19.1.2017 11:17

V23á71c31l18a64v 28J98ů74z11a 6461787526

Je v plánu na tu jednotnou fázi přecházet i tam, kde už je 25kV AC teď, nebo jen pro novostavby?

0/0
19.1.2017 12:11

H66o24n70z60a 62K51a24r65á71s41e65k 1415421842458

Jestliže je 3 kV ss tak špatných (nízkých), tak co s tím budou dělat Poláci či Italové? Taky budou na všech svých tratích reelektrizovat? :-)

0/0
19.1.2017 10:52

P58e40t65r 34Š27i79m21r58a84l 4107257405545

Italové již část svých tratí elektrizují 25 kV 50 Hz, Poláci zatím o reeliktrizaci uvažují.

+2/0
19.1.2017 11:19

M58a40r79t95i19n 43H83a41n90z26a77l 8148639839725

Pane Sůro, dovolte mi vyslovit Vám pochvalu za tento článek. Není tendenční, štvavý a až na drobné nepřesnosti (pro laika zanedbatelné) je i na velice slušné odborné úrovni. Radost číst. Gratuluji!

+18/0
19.1.2017 10:25

P80e15t88r 75Š79i81m49e43k 2459217606718

Konečně

+2/0
19.1.2017 10:15

P54e64t85r 60B47ü20r68g17e41r 4607686327970

Dobrý den, zajímalo by mne proč byl ve střídavé sekci zaveden kmitočet napájení 16,7 Hz? Jinak je přeci v mobilní technice dlouholetá snaha jít na frekvence vyšší - 400Hz u letadel, vojáků... (Vyšší frekvence = méně železa na jednotku přeneseného výkonu). Byl to snad požadavek na vyšší záběrové momenty pohonné jednotky, tedy asynchronního motoru? Nebo nižší otáčky při rozumném počtu pólů a bez převodovky? Dnes lze asi vše vyřešit měničem, ale přesto: moghl by mi prosím někdo odpovědět, čí dát alespoň odkaz? Děkuji!

0/0
19.1.2017 10:13

P10e13t67r 23N86o30v63o95t47n77y 1781200481

Méně jisker při komutaci. V té době se tím napájely úplně jednoduché sériové motory.

+3/0
19.1.2017 10:16

P60a72v18e95l 44S84e57d70l38á76k 3150656408931

Jak píše pan Novotný. V začátcích železnice se používaly střídavé komutátorové motory. 16,7 Hz byl určitý kompromis mezi střídavou a stejnosměrnou soustavou.

Co se týče 50Hz, je to nevýhodné z hlediska koncových spotřebitelů, dává to smysl především pro rozlehlé energetické sítě, také pro velké generátory a motory, kde se používají nižší otáčky. 50Hz máme m.j. taky proto, že technologii 275Hz navrhovaných v začátcích elektrotechniky N. Teslou kromě Westinghouse nikdo nezvládal.

+3/0
19.1.2017 10:33

A93n75t41o29n45í65n 76Z78e77l81e30n58ý 2894963751166

Na vyšší frekvence musí to železo být lepší, případně jít až k feritům.

Také se musí počítat s kapacitou a indukčností vedení. Na pár metrech v letadle to nevadí, ale na kilometrových drátech je to znát.

0/0
19.1.2017 11:16

P85e17t49r 98B59ü95r97g44e26r 4837746367710

Děkuji za obě odpovědi!

0/0
19.1.2017 12:28
Foto

M36a61r56e56k 36T68o29n 8162578428549

To ani nemusí přepínat. Highway to Hell je to už teď.

+1/0
19.1.2017 10:03

P71e80t93r 36F75r84n93d60a 2941319893973

Co je to za klauni? V Ruské federaci používají stejnosměrné napětí už od 20.let a úspěšně. My musíme mít 4 střídavé?

0/−13
19.1.2017 9:57







Najdete na iDNES.cz