Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Toyota, Shell a spol. věří vodíku, investují do něj stamiliardy

Největší hráči v automobilovém průmyslu se čím dál více přiklánějí k tomu, že pohonem budoucnosti nebudou elektrické baterie, ale vodík. Dokazuje to čerstvá dohoda několika velkých automobilek v čele s Toyotou a velkými petrochemickými hráči Royal Dutch Shell a Total.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J43a77n 39N21o75v57á59k 7765414138477

Nevytváří žádné Co2? Od kdy? Pořád je nejlevnější výroba vodíku z fosilních paliv.

0/0
20.1.2017 10:01

L40a23d21i43s81l56a69v 92K29a23l92o31u30s 7765476461590

Pokud se nenajde způsob, jak navázat vodík v nějakou sloučeninu a těsně před použitím vodík získat zpět(skladování), tak to bude těžko realizovatelné. Bohužel lidé doposud nejsou schopni pořádně utěsnit vodu, plyn, ani pohonné hmoty, natož vodík, který má jeden z nejmenších atomů vůbec. Ráno natankujete, večer tam budete mít půlku, aniž by jste ujeli jeden metr. Spíš bych věřil novým typům baterií, které jsou schopny akumulovat hodně energie, a jsou lehčí .I z hlediska bezpečnosti bych se přikláněl spíš k té baterii.

+2/0
19.1.2017 17:12
Foto

I22m22r47i72c22h 13S76u36c74h42a87r93s95k80ý 8686803825501

Chtěl bych vidět dnes elektromobily v provozu ?

Buď tam mají zimu a nebo zajede akorát tak 20 km a dojdou baterie. ;-D;-D;-D

+1/−2
19.1.2017 17:07
Foto

I93m63r55i40c86h 44S40u91c72h23a10r91s73k26ý 8456473385681

Vodíku fandím ;-)R^

horší to bude s bezpečností

+2/0
19.1.2017 17:08

T90o44m62á85š 45M11o92r62a72v21č59í42k 3207806353225

http://www.roznovan.cz/~kubis/models.php

+1/−1
19.1.2017 17:08

P90a16v71e76l 80S55e98d98l12á84k 3620576958491

Vodíková energetika a elektro-mobilitta celkem dává smysl, podporu si zalouží. Jestliže u bateriové elektro-mobility je hlavním problémem ekologie (těžba surovin, odbourání odpadů), u vodíkových článků vyvstává otázka ekonomická a bezpečnostní.

0/0
19.1.2017 16:42

M65i37r89e34k 27G95a14j92e69r 5921666759840

A vy byste tedy financne ze sveho podporoval vodikovou energetiku? Proc?

+1/0
19.1.2017 16:52
Foto

I97m81r91i86c86h 10S67u54c68h66a81r68s91k41ý 8776333865141

A vy byste tedy financne ze sveho podporoval bateriovou lobby ? Proc?

0/0
19.1.2017 17:04

O53l95d45ř30i34c24h 23S75m42u51t96n49ý 2940912814735

Protože je to lepší než elektromobily. Až zakážou benzinová a naftová auta, budou vodíková auta jediná možnost, jak si zachovat svobodu pohybu.

0/0
19.1.2017 20:49

M17a22r24e83k 93S13a37j82d82a 2675970916488

Hlavni problem elektriny je, ze se blbe skladuje (baterie jsou proste "nouzovka", to se neda okecat). Pokud se podari nejaky prulom v tom procesu premeny elektriny (z vetru, slunce, prilivu) na vodikove palivove clanky, tak to, ze na to budou jezdit i auta uz bude jenom nepatrny bonus R^

+1/−1
19.1.2017 16:10

M72i26r88e26k 96G30a54j59e82r 5671256539440

Vodik se take blbe skladuje a hlavne prilis draze vyrabi, pokud to neni ze zemniho plynu.

+1/0
19.1.2017 16:37

M13a27r58e75k 83S18a60j79d27a 2925380836758

A prave kvuli tomu, ze si mysli, ze se to podari vyresit, tak tam chteji nasypat ty miliardy, ne?

0/0
19.1.2017 16:41

P70a22v76e32l 42S74e50d59l53á35k 3100286508411

Co je draze je otázka. Například je zde možnost jít u jaderných reaktorů na vyšší teploty (VHTR), takže by se část cyklu využila na výrobu vodíku, celková energetická účinnost využití paliva by mírně stoupnula.

0/0
19.1.2017 16:45

J97i15n91d67ř78i80c76h 53M60i97t73t17e28r 6744555431426

Při přebytku energie třeba z větrníků lze použít elektrolýzu vody.

0/0
19.1.2017 17:22

V22á55c83l53a32v 27P17o27u64s98t19k12a 3980181442

To neřeší problém skladování a distribuce.

0/0
19.1.2017 17:34

J84i13n68d21ř47i21c61h 39M24i71t47t69e14r 6664295161276

To je technicky vyřešeno, distribuce stejná jako CNG. Stačí jen investice a to se musí zaplatit.

0/0
19.1.2017 17:39

M41i78c26h74a27l 24Ř90e87z36n67í68č78e76k 3452264226702

Dříve jsem si myslel, že pohon na vodík bude super, nebudeme závislí na ropě. Z vody se ho vyrobí hodně a téměř za min.cenu. Jenže prdlajs, vodík se bude kupovat už hotový a cena bude hodně podobná jako u benzínu. Jediný rozdíl bude, že přestaneme být závislý na ropě. Takže, až budou auta na vodík a spotřeba vodíku stoupne, určitě pak klesne cena ropy a auta na benzín budou jezdit možná i levněji. Obávám se, že ekologické nařízení do té doby možná ty benzínové a dieselové motory zakáží nebo na ně přilepí ekologickou daň, aby se to lidem nevyplatilo. Takže pro lidi se nic moc nezmění.

+3/−1
19.1.2017 16:05

V48a16c36l43a81v 12V96a82v45r82a 3277594875207

OK po Tesle se stane modlou vodíkově naladěné Toyoty.

iDnes určitě nezaznamenal že na spalování VODÍKU jezdila před mnoha lety necelá stovka Ford Escortů. Dávno před nimi v roce 2006 vyráběl Ford jiný ale 10ti válec o obsahu 6750 ccm, motor.

To byly na přímé spalování ke kterému nedojde. Budou to palivové články jež mají američtí výrobci dávno vymakané a mnoho let před Toytou či dokonce před evropskými značkami. Kdyby ropa tak prudce nezlevnila, dávno by se na ně jezdilo.

Všechno je o penězích a od vývoje se upustilo. Kdo by financoval něco co je dražší než benzín?

Článkům na iDnesu se věřit nedalo nikdy a tendence je čím dál horší. Aneb po zbožňování Tesly, přicházejí snad jen po roce další modly. A s těmi stamiliardami bych neházel.

0/0
19.1.2017 15:57

T47o67m39á85š 33M89a29t93ě24j 9415538773422

Spalování vs palivový článek ... nic?

0/0
19.1.2017 16:01

M83a93r97t59i76n 30Š96ť40a85s33t24n43ý 8942797907109

V článku chybí jedna docela podstatná informace, a sice z čeho se ten vodík dnes běžně vyrábí:

"There are four main sources for the commercial production of hydrogen: natural gas, oil, coal, and electrolysis; which account for 48%, 30% 18% and 4% of the world’s hydrogen production respectively." (https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production)

Čili drtivá většina je z fosilních paliv a proto je docela logické, že velcí hráči v petroprůmyslu podporují vodík :-).

+8/−2
19.1.2017 15:39

T64o12m76á87š 98M39o91r53a54v96č27í56k 3167626573105

To je samozřejmé. Shell podporuje vodík, ČEZ elektroautomobily :)

+2/0
19.1.2017 15:42

M97a18r98e33k 68M61a29l29ý 1112858331340

Jistě, je to jasné a zcela logické. Nikdo není tak naivní, aby si myslel, že to velcí hráči podporují "jen tak" :-)

0/0
19.1.2017 16:26

J43i16ř42í 89H64u90m46l 5532539482501

Jo to by bylo prima aspoň by jsme se zbavili závislosti na Arabech a Rusácích R^

+2/−1
19.1.2017 15:25

T40o49m10á41š 29L23i44s81k84a 6350169434714

je vidět že tomu rozumíte. Prozradíte nám kde se bere hen ten vodík?

+3/−2
19.1.2017 15:30

P20a38v79e45l 10S90e63d74l94á85k 3210636418351

Vodík se dá vyrábět z vody. K jeho výrobě samozřejmě potřebujete energii. Energie se dá získat různě, bez ropy z Arábie nebo z Ruska.

+1/0
19.1.2017 15:41

T19o62m18á19š 59M66o68r97a90v48č47í84k 3467266593275

Jenže ta cena elektrolýzy je tristní. Proto se to vyrábí z fosilních paliv. Cena je pro mnoho lidí důležitá jinak by to tady na sídlišti byl samý Rolls Royce nebo Ferrari ;-)

0/0
19.1.2017 15:44

M89i71c94h13a20l 28T90o55m88i78n53s63k29ý 9841675157204

Jsou momenty, když v Německu fouká, tak se prodává elektřina za záporné ceny.

Takže by vám v tu dobu za výrobu vodíku měli ještě platit :-P

0/0
19.1.2017 15:47

T59o36m72á35š 68M46o44r79a71v89č93í97k 3837406463835

A průměrně za rok platí podnik na výrobu vodíku za elektřinu v Německu kolik ;-) Nebo jen vyrábí párkrát do roka? Nezdá se mi, že by el. energie v Německu byla levná záležitost.

0/0
19.1.2017 15:51

M32i90r17e53k 23G44a63j73e39r 5641946479830

Kdyz by nejaka firma vybudovala fabriku na vyrobu vodiku elektrolyzou, tak by nemohla vyrabet jen kdyz je cena elektriny zaporna. Investice by se pak nevratily. Takova fabrika musi vyrabet 24 hodin denne.

+1/0
19.1.2017 16:42

T40o84m38á86š 57L72i89s90k79a 6550919334224

Realita je taková že elektrolýzou se vyrábí 4% vodíku protože je cela nevhodná pro masovou výrobu. Vodík se vyrábí převážně parní refrakcí zemního plynu tolik realita.

Další teoretická možnost je Siřičito-jódový termochemický cyklus, a jaderný reaktor. No tak nebo tak tak účinnost výroby vodíku a jeho stlačení na skladovací tlak je kolem 30% tedy vkladem 1kWh získáte cca 300Wh spalného tepla ve vodíku. No a prozradím vám tajem, jaderné palivo se dováží z Ruská ;-D A to zcela opomíjím, že představa výstavby dalších x Temelínu je úsměvná.

0/0
19.1.2017 15:52

M25i30c16h25a51l 94T30o72m21i40n54s70k56ý 9851965177404

Baterie v autě (která je vystavena teplotám -35 až +150C není to samé jako baterie u mobilu v kapse, nebo někde laboratoři.

Tam chceme aby chemické reakce probíhaly v rozpětí až 200C !!

a nic nedegradovalo.

0/0
19.1.2017 15:19

M30i62c14h93a42l 12T46o34m92i48n65s37k40ý 9661945377914

zkuste vzít mobil a pěkně ho v obalu někde v chorvatsku na pláži nechat celý den.

0/0
19.1.2017 15:25

P38a47v32e43l 43S31e35d52l84á24k 3810116608651

Těch -35 je reálných, ale kde se vezme v battery-packu elektromobilu těch 150C? Kdyby to nešlo, tak nejezdí např. Tesla.

0/0
19.1.2017 15:44

M59i70c26h50a96l 89T19o78m94i22n76s84k66ý 9891165267134

Jednak na rozpálené kapotě lze usmažit vajíčka. A jednak teplo neprodukuje jen slunce co na kapotu svítí, ale i sami baterie když dodávají energii.

Tak samozřejmě jde to. To je fakt. Ale nečekejme žádné převratné baterie.

0/0
19.1.2017 15:49

M41a18r62t62i73n 18K94a20r29á78s60e11k 9848683428778

Zajimave ze dnesni baterky s tim problem nemaji...

0/0
19.1.2017 15:58

T48o86m43a75s 84H58a96b25a70l46a 8767535254193

Vždy ukazujú ako sa smažia vajíčka, nikdy ako si uvaríte čaj. Pretože vajíčkam stačí na smaženie 60C.

+1/0
19.1.2017 16:15

J48a32n 81M72r47á97z90e51k 9747163311275

nejekologičtější jsou koněspřežky

+2/−1
19.1.2017 15:14

T39o18m93á35š 79R97e45k79t56o39r 1408534647269

Nejsou, moc toho neuvezou a koně produkují metan a co2 :0)

+1/0
19.1.2017 15:16

H46o26n85z29a 92P84a70n96s95k86ý 3623852770900

Jo... Choďte pěšky radši.

0/0
19.1.2017 16:26

J12o42z65e25f 46K76o63s70t45e71l10a96n96s85k78ý 8935662659356

Myslím, že je to hlavne zbožné želania producentov palív. Viem si predstaviť, že vodík bude prevládať v autách, ktorí jazdia na dlhých trasách, prakticky sú neustále v prevádzky a kde drahší vodíkový pohon až tak veľmi nezvýši cenu (percentuálne). Typickým príkladom sú kamióny v medzinárodnej doprave.

Ale u osobných áut skôr prevládne klasický elektrický pohon na batérie. Jednak bude lacnejší (po znížení ceny batérií v dôsledku ich masovej výroby a nových technológii, samotný elektromotor je v podstate "za hubičku"), ale elektromobil ponúkne niečo, čo auto na vodík asi nikdy nedokáže - možnosť nabíjať si vozidlo vo vlastnej réžii.

Je takmer isté, že ceny "domácich" zariadení na výrobu elektriny zo slnka či iných zdrojov budú v budúcnosti len klesať. Tak prečo by si majiteľa nehnuteľností (domov, záhrad, výrobných priestorov - či už v priemysle alebo poľnohospodárstve) nechali ujsť príležitosť lacno sa dostať k energii?

Priemernému motoristovi stačí denná dávka 15 až 20 kilowatthodín. To mu vystačí na takmer 100 kilometrov, čo je ročne 36.000 kilometrov. A veľká časť motoristov nenajazdí ani toľko. Mnohým bude stačiť aj len 10 kilowatthodín denne. A na to stačí pri 10 % účinnosti (ktorá bude buď vlastná veľmi lacným fotovoltaickým panelom, alebo pri drahších riešeniach využívajúcich celé farebné spektrum svetla bude podstatne vyššia) "smiešnych" 10 štvorcových metrov. Čo je v podstate záhradný slnečník s polomerom, resp. priemerom 2/resp.4 metre. Stačí si predstaviť, že sa v budúcnosti bude produkovať tkanina, ktorá dokáže vyrábať elektrickú energiu - síce s nízkou účinnosťou do 10 %, ale za to s veľmi lacnou výrobou. Potom bude stačiť kúpiť si na záhradu niekoľko takýchto slnečníkov, zapichnúť ich do zeme, vzájomne prepojiť a pripojiť na záložnú batériu. Kto by pri takomto jednoduchom získavaní elektriny jazdil na drahý vodík?

+4/−4
19.1.2017 15:13

J31o22z70e58f 89K44o33s30t51e55l17a57n88s95k12ý 8245402919626

Podobne poľnohospodári niekde v slnečných krajinách ako je Austrália, južná časť USA, ale napr. aj u nás.. Nebudú musieť byť odkázaní na vodík či naftu, natiahnu si niekoľko sto štvorcových metrov "fotovoltaickej" látky - či už na hospodárske budovy alebo len tak na pozemok - pôdy majú rádovo v stovkách a tisíckach hektárov. A pohon pre traktory a ostatné stroje budú mať k dispozícii vždy a prakticky zadarmo.

Okrem toho vodíkové stanice budú rovnako nebezpečné, ak nie viac, ako súčasne čerpačky. Dobíjacie stanice sú pritom podstatne bezpečnejšie a môžu byť prakticky všade: môžu byť na parkoviskách pri obchodných domoch - po stovkách, na parkoviskách pred panelákmi, pred výrobnými závodmi, na platených parkoviskách v meste atď. Pritom pri bezkontaktnom nabíjaní na spodnej časti auta by nabíjaciu stanicu tvoril len malý výčnelok s priemerom možno 30 cm a samotné ovládanie dobjícej stanice by sa robilo na displeji vo vnútri auta. Pri takomto systéme by náklady na budovanie dobíjacích staníc klesli oproti tým súčasným rádovo.

+1/−3
19.1.2017 15:13

O89l92d80ř73i26c87h 32S17m16u76t39n40ý 2600402734165

Celej tenhle váš elabortát považuju za absolutně k ničemu. Především z těchto důvodů. 1) Domnívám se, že momentálně nikdo neplánuje vyrábět auto na vodík, které by ho "spalovalo ve válcích", jako se o to pokoušelo BMW. Je řeč v zásadě o elektromobilech s palivovými články. Takže není problém si baterie dobíjet "ve vlastní režii", pokud majitel může. 2) Nabíjení ve vlastní režii je možné pro lidi, kteří mají garáž. Tím to končí. Co většina lidí, kteří garáž nemají,na sídlištích apod? První puberťák, který půjde okolo, to vyrve a ráno pojedete do práce stopem. 3) Že někdo ujede max 100 km denně a elektromobil by mu stačil může být pravda. Jenže problém je v tom, že ekoteroristi prosazují elektromobily jako jedinou možnost. A to je největší problém. Elektromobil pouze s bateriemi prostě není univerzální možnost, pokud nechcete, aby se vám každá cest protáhla na 3x tolik času, protože budete hodiny postávat u "rychlo"nabíjecí stanice jako idiot.

+3/−1
19.1.2017 15:35

R42a22d97e41k 93N93o31v56a23k 9564753969810

Já bych všem těm elektromobilům přidal ještě malý palivový článek, který by za provozu vozidla průběžně dobíjel baterie ;-)

+1/0
19.1.2017 15:56

M65a92r25t14i72n 83K60a15r33á48s51e82k 9678923898908

Nevim, uz dneska s tup elektromobily jako treba tesla trva cesta stejne - max 10-20% dele nez bezna cesta spalovakem, nejak nechapu proc by v budoucny cesta elektromobilem mela trvat 3x tak dlouho?

0/0
19.1.2017 16:08

M24a43r51e56k 83M14a81l46ý 1972418421790

Není to tak dávno, co jsem si dělal zkušebně odhad na mou trasu, kterou pravidelně jezdím, ČR - Německo. Porovnal jsem čas jízdy se současným autem a zkusil nasimulovat tu samou jízdu (v obou směrech) Teslou S.

Výsledek byl ten, že na trase dlouhé cca. 1050 km (2x525) bych se oproti spalováku zdržel navíc asi 3 hodiny, hodinka a půl každý směr. Spalovákem to zvládám za cca. 11 hodin i s tankováním, když nepospíchám. Někdy i za 10 hodin, pokud mám štěstí na provoz a nebo na to šlápnu.

Už se mi to nechce hledat, ale ten příspěvek jsem dával tady na nějakou podobnou diskusi. A to eště je v Německu docela dobrá síť rychlonabíječek, jinde je to horší.

0/0
19.1.2017 16:35

M34i97r28e16k 65G23a90j71e65r 5561106359490

Tak asi proto se vyroba elektroaut rozjizdi pomalu. Vyse uvedena uvaha je o trendu a budoucnosti a je nesmysl argumentovat malo dnesni rozvinutou siti nabijecich stanic jako duvod pro prechod na vodikova auta. Cerpacek na vodik je prece radove mene nez nabijecich stanic.

0/0
19.1.2017 16:51

M66a89r38e40k 47M14a13l16ý 1222718101910

Nikde jsem neargumentoval "malo dnesni rozvinutou siti nabijecich stanic jako duvod pro prechod na vodikova auta", to v mém příspěvku nenajdete.

Můj příspěvek byla reakce na to, že "už dnes jsou auta (Tesla), kterým trvá cesta stejně dlouho jako spalovákům, max. 10-20% navíc."

0/0
19.1.2017 16:58

M92a98r28t94i82n 70K92a59r62á85s27e81k 9378913948368

No tak to mate ve vasem pripade 30% navic, do trojnasobku to ma hodne daleko....

Na to ze jde o dost ranou technologii a infrastruktura je zatim temer neexistujici to neni tak spatne ne?

Ted to zkuste namodelovat s autem na vodik :-D

0/0
19.1.2017 17:14

M42a90r87e93k 83M65a54l72ý 1442428941340

Já netvrdil, že je to trojnásobek. Ale tipuji, že na dvojnásobek bych se v pohodě dostal, pokud bych uvažoval o absolvování této cesty s nejprodávanějším elektromobilem - Nissanem Leaf :-) Protože Tesla je trochu mimo rozpočet většiny řidičů.

Vodík jsem neobhajoval ani to s ním modelovat nebudu, to je v současné době ještě větší nesmysl než elektromobil :-)

0/0
19.1.2017 18:56

M30i18c34h15a35l 16Ř47e28z17n10í72č95e46k 3492324836622

Dnes už se ale auta nemusí nabíjet jen kabelem, který může, jak říkáte, někdo vytrhnout. Jsou nabíjecí místa. S tím se počítá i v budoucnu. Auto na jede na kontakt a připojí se.

0/0
19.1.2017 16:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.