Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Toyota, Shell a spol. věří vodíku, investují do něj stamiliardy

Největší hráči v automobilovém průmyslu se čím dál více přiklánějí k tomu, že pohonem budoucnosti nebudou elektrické baterie, ale vodík. Dokazuje to čerstvá dohoda několika velkých automobilek v čele s Toyotou a velkými petrochemickými hráči Royal Dutch Shell a Total.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J80a78n 30N71o22v23á18k 7125734158727

Nevytváří žádné Co2? Od kdy? Pořád je nejlevnější výroba vodíku z fosilních paliv.

0/0
20.1.2017 10:01

L42a57d29i41s80l88a81v 72K45a25l88o77u28s 7395206351240

Pokud se nenajde způsob, jak navázat vodík v nějakou sloučeninu a těsně před použitím vodík získat zpět(skladování), tak to bude těžko realizovatelné. Bohužel lidé doposud nejsou schopni pořádně utěsnit vodu, plyn, ani pohonné hmoty, natož vodík, který má jeden z nejmenších atomů vůbec. Ráno natankujete, večer tam budete mít půlku, aniž by jste ujeli jeden metr. Spíš bych věřil novým typům baterií, které jsou schopny akumulovat hodně energie, a jsou lehčí .I z hlediska bezpečnosti bych se přikláněl spíš k té baterii.

+2/0
19.1.2017 17:12
Foto

I67m16r58i29c46h 22S79u11c85h28a69r20s50k76ý 8266183555791

Chtěl bych vidět dnes elektromobily v provozu ?

Buď tam mají zimu a nebo zajede akorát tak 20 km a dojdou baterie. ;-D;-D;-D

+1/−2
19.1.2017 17:07
Foto

I32m46r45i95c22h 84S89u70c40h91a10r11s42k12ý 8876933445661

Vodíku fandím ;-)R^

horší to bude s bezpečností

+2/0
19.1.2017 17:08

T56o53m94á44š 49M40o94r69a22v61č94í48k 3717686713585

http://www.roznovan.cz/~kubis/models.php

+1/−1
19.1.2017 17:08

P87a88v77e70l 93S73e38d75l80á86k 3100836858661

Vodíková energetika a elektro-mobilitta celkem dává smysl, podporu si zalouží. Jestliže u bateriové elektro-mobility je hlavním problémem ekologie (těžba surovin, odbourání odpadů), u vodíkových článků vyvstává otázka ekonomická a bezpečnostní.

0/0
19.1.2017 16:42

M32i56r41e59k 61G12a84j86e96r 5151116519710

A vy byste tedy financne ze sveho podporoval vodikovou energetiku? Proc?

+1/0
19.1.2017 16:52
Foto

I38m75r91i29c40h 38S82u24c97h25a72r72s81k24ý 8296633615391

A vy byste tedy financne ze sveho podporoval bateriovou lobby ? Proc?

0/0
19.1.2017 17:04

O20l83d55ř38i48c16h 22S17m69u73t10n91ý 2720692514115

Protože je to lepší než elektromobily. Až zakážou benzinová a naftová auta, budou vodíková auta jediná možnost, jak si zachovat svobodu pohybu.

0/0
19.1.2017 20:49

M10a10r87e66k 68S54a13j52d33a 2405670866788

Hlavni problem elektriny je, ze se blbe skladuje (baterie jsou proste "nouzovka", to se neda okecat). Pokud se podari nejaky prulom v tom procesu premeny elektriny (z vetru, slunce, prilivu) na vodikove palivove clanky, tak to, ze na to budou jezdit i auta uz bude jenom nepatrny bonus R^

+1/−1
19.1.2017 16:10

M86i64r32e44k 74G89a67j25e98r 5361856179330

Vodik se take blbe skladuje a hlavne prilis draze vyrabi, pokud to neni ze zemniho plynu.

+1/0
19.1.2017 16:37

M68a18r23e16k 51S13a30j80d24a 2295750936698

A prave kvuli tomu, ze si mysli, ze se to podari vyresit, tak tam chteji nasypat ty miliardy, ne?

0/0
19.1.2017 16:41

P64a80v13e14l 17S47e35d38l81á18k 3770566968781

Co je draze je otázka. Například je zde možnost jít u jaderných reaktorů na vyšší teploty (VHTR), takže by se část cyklu využila na výrobu vodíku, celková energetická účinnost využití paliva by mírně stoupnula.

0/0
19.1.2017 16:45

J83i84n10d72ř12i59c45h 85M93i38t26t87e64r 6654975721456

Při přebytku energie třeba z větrníků lze použít elektrolýzu vody.

0/0
19.1.2017 17:22

V56á49c15l35a85v 22P93o29u47s80t94k86a 3100451592

To neřeší problém skladování a distribuce.

0/0
19.1.2017 17:34

J54i33n45d94ř23i55c72h 43M34i78t86t73e86r 6284825681396

To je technicky vyřešeno, distribuce stejná jako CNG. Stačí jen investice a to se musí zaplatit.

0/0
19.1.2017 17:39

M18i71c30h16a91l 53Ř97e72z15n52í63č78e50k 3982924926662

Dříve jsem si myslel, že pohon na vodík bude super, nebudeme závislí na ropě. Z vody se ho vyrobí hodně a téměř za min.cenu. Jenže prdlajs, vodík se bude kupovat už hotový a cena bude hodně podobná jako u benzínu. Jediný rozdíl bude, že přestaneme být závislý na ropě. Takže, až budou auta na vodík a spotřeba vodíku stoupne, určitě pak klesne cena ropy a auta na benzín budou jezdit možná i levněji. Obávám se, že ekologické nařízení do té doby možná ty benzínové a dieselové motory zakáží nebo na ně přilepí ekologickou daň, aby se to lidem nevyplatilo. Takže pro lidi se nic moc nezmění.

+3/−1
19.1.2017 16:05

V43a41c30l12a58v 89V83a15v79r56a 3987484175117

OK po Tesle se stane modlou vodíkově naladěné Toyoty.

iDnes určitě nezaznamenal že na spalování VODÍKU jezdila před mnoha lety necelá stovka Ford Escortů. Dávno před nimi v roce 2006 vyráběl Ford jiný ale 10ti válec o obsahu 6750 ccm, motor.

To byly na přímé spalování ke kterému nedojde. Budou to palivové články jež mají američtí výrobci dávno vymakané a mnoho let před Toytou či dokonce před evropskými značkami. Kdyby ropa tak prudce nezlevnila, dávno by se na ně jezdilo.

Všechno je o penězích a od vývoje se upustilo. Kdo by financoval něco co je dražší než benzín?

Článkům na iDnesu se věřit nedalo nikdy a tendence je čím dál horší. Aneb po zbožňování Tesly, přicházejí snad jen po roce další modly. A s těmi stamiliardami bych neházel.

0/0
19.1.2017 15:57

T64o21m64á77š 37M25a52t61ě78j 9465328183132

Spalování vs palivový článek ... nic?

0/0
19.1.2017 16:01

M18a64r82t78i92n 80Š30ť83a51s47t36n59ý 8812467117219

V článku chybí jedna docela podstatná informace, a sice z čeho se ten vodík dnes běžně vyrábí:

"There are four main sources for the commercial production of hydrogen: natural gas, oil, coal, and electrolysis; which account for 48%, 30% 18% and 4% of the world’s hydrogen production respectively." (https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production)

Čili drtivá většina je z fosilních paliv a proto je docela logické, že velcí hráči v petroprůmyslu podporují vodík :-).

+8/−2
19.1.2017 15:39

T96o98m33á97š 51M98o66r85a31v65č77í24k 3817616823795

To je samozřejmé. Shell podporuje vodík, ČEZ elektroautomobily :)

+2/0
19.1.2017 15:42

M50a85r74e50k 96M76a15l67ý 1852268231720

Jistě, je to jasné a zcela logické. Nikdo není tak naivní, aby si myslel, že to velcí hráči podporují "jen tak" :-)

0/0
19.1.2017 16:26

J77i51ř49í 80H47u97m19l 5602199962961

Jo to by bylo prima aspoň by jsme se zbavili závislosti na Arabech a Rusácích R^

+2/−1
19.1.2017 15:25

T57o36m13á15š 12L88i64s56k18a 6950719594244

je vidět že tomu rozumíte. Prozradíte nám kde se bere hen ten vodík?

+3/−2
19.1.2017 15:30

P30a92v65e21l 35S84e93d58l13á20k 3980716428791

Vodík se dá vyrábět z vody. K jeho výrobě samozřejmě potřebujete energii. Energie se dá získat různě, bez ropy z Arábie nebo z Ruska.

+1/0
19.1.2017 15:41

T45o81m41á35š 64M52o98r29a78v64č79í24k 3337186793185

Jenže ta cena elektrolýzy je tristní. Proto se to vyrábí z fosilních paliv. Cena je pro mnoho lidí důležitá jinak by to tady na sídlišti byl samý Rolls Royce nebo Ferrari ;-)

0/0
19.1.2017 15:44

M58i16c90h34a60l 54T42o96m35i33n13s48k53ý 9251145437694

Jsou momenty, když v Německu fouká, tak se prodává elektřina za záporné ceny.

Takže by vám v tu dobu za výrobu vodíku měli ještě platit :-P

0/0
19.1.2017 15:47

T19o29m74á76š 69M16o16r24a11v23č11í40k 3217616843775

A průměrně za rok platí podnik na výrobu vodíku za elektřinu v Německu kolik ;-) Nebo jen vyrábí párkrát do roka? Nezdá se mi, že by el. energie v Německu byla levná záležitost.

0/0
19.1.2017 15:51

M93i61r91e79k 17G29a89j48e43r 5981406499600

Kdyz by nejaka firma vybudovala fabriku na vyrobu vodiku elektrolyzou, tak by nemohla vyrabet jen kdyz je cena elektriny zaporna. Investice by se pak nevratily. Takova fabrika musi vyrabet 24 hodin denne.

+1/0
19.1.2017 16:42

T74o62m60á46š 53L24i88s15k40a 6870109844194

Realita je taková že elektrolýzou se vyrábí 4% vodíku protože je cela nevhodná pro masovou výrobu. Vodík se vyrábí převážně parní refrakcí zemního plynu tolik realita.

Další teoretická možnost je Siřičito-jódový termochemický cyklus, a jaderný reaktor. No tak nebo tak tak účinnost výroby vodíku a jeho stlačení na skladovací tlak je kolem 30% tedy vkladem 1kWh získáte cca 300Wh spalného tepla ve vodíku. No a prozradím vám tajem, jaderné palivo se dováží z Ruská ;-D A to zcela opomíjím, že představa výstavby dalších x Temelínu je úsměvná.

0/0
19.1.2017 15:52

M59i40c40h65a24l 71T27o70m58i63n21s62k61ý 9881385357434

Baterie v autě (která je vystavena teplotám -35 až +150C není to samé jako baterie u mobilu v kapse, nebo někde laboratoři.

Tam chceme aby chemické reakce probíhaly v rozpětí až 200C !!

a nic nedegradovalo.

0/0
19.1.2017 15:19

M70i75c66h63a35l 60T50o93m66i46n95s71k62ý 9721915947964

zkuste vzít mobil a pěkně ho v obalu někde v chorvatsku na pláži nechat celý den.

0/0
19.1.2017 15:25

P68a58v18e76l 84S68e31d89l25á97k 3480836918341

Těch -35 je reálných, ale kde se vezme v battery-packu elektromobilu těch 150C? Kdyby to nešlo, tak nejezdí např. Tesla.

0/0
19.1.2017 15:44

M59i79c96h27a33l 27T55o33m79i89n71s57k34ý 9311975957904

Jednak na rozpálené kapotě lze usmažit vajíčka. A jednak teplo neprodukuje jen slunce co na kapotu svítí, ale i sami baterie když dodávají energii.

Tak samozřejmě jde to. To je fakt. Ale nečekejme žádné převratné baterie.

0/0
19.1.2017 15:49

M29a66r63t30i79n 26K65a84r17á44s72e20k 9628123208738

Zajimave ze dnesni baterky s tim problem nemaji...

0/0
19.1.2017 15:58

T22o45m90a65s 55H67a77b51a45l78a 8287155374433

Vždy ukazujú ako sa smažia vajíčka, nikdy ako si uvaríte čaj. Pretože vajíčkam stačí na smaženie 60C.

+1/0
19.1.2017 16:15

J10a90n 29M17r28á26z37e14k 9797623411415

nejekologičtější jsou koněspřežky

+2/−1
19.1.2017 15:14

T26o82m81á23š 26R87e61k82t22o84r 1168394457619

Nejsou, moc toho neuvezou a koně produkují metan a co2 :0)

+1/0
19.1.2017 15:16

H88o22n83z10a 97P59a57n73s43k81ý 3893552820920

Jo... Choďte pěšky radši.

0/0
19.1.2017 16:26

J46o17z64e38f 34K23o50s93t68e32l61a40n53s54k30ý 8245832889706

Myslím, že je to hlavne zbožné želania producentov palív. Viem si predstaviť, že vodík bude prevládať v autách, ktorí jazdia na dlhých trasách, prakticky sú neustále v prevádzky a kde drahší vodíkový pohon až tak veľmi nezvýši cenu (percentuálne). Typickým príkladom sú kamióny v medzinárodnej doprave.

Ale u osobných áut skôr prevládne klasický elektrický pohon na batérie. Jednak bude lacnejší (po znížení ceny batérií v dôsledku ich masovej výroby a nových technológii, samotný elektromotor je v podstate "za hubičku"), ale elektromobil ponúkne niečo, čo auto na vodík asi nikdy nedokáže - možnosť nabíjať si vozidlo vo vlastnej réžii.

Je takmer isté, že ceny "domácich" zariadení na výrobu elektriny zo slnka či iných zdrojov budú v budúcnosti len klesať. Tak prečo by si majiteľa nehnuteľností (domov, záhrad, výrobných priestorov - či už v priemysle alebo poľnohospodárstve) nechali ujsť príležitosť lacno sa dostať k energii?

Priemernému motoristovi stačí denná dávka 15 až 20 kilowatthodín. To mu vystačí na takmer 100 kilometrov, čo je ročne 36.000 kilometrov. A veľká časť motoristov nenajazdí ani toľko. Mnohým bude stačiť aj len 10 kilowatthodín denne. A na to stačí pri 10 % účinnosti (ktorá bude buď vlastná veľmi lacným fotovoltaickým panelom, alebo pri drahších riešeniach využívajúcich celé farebné spektrum svetla bude podstatne vyššia) "smiešnych" 10 štvorcových metrov. Čo je v podstate záhradný slnečník s polomerom, resp. priemerom 2/resp.4 metre. Stačí si predstaviť, že sa v budúcnosti bude produkovať tkanina, ktorá dokáže vyrábať elektrickú energiu - síce s nízkou účinnosťou do 10 %, ale za to s veľmi lacnou výrobou. Potom bude stačiť kúpiť si na záhradu niekoľko takýchto slnečníkov, zapichnúť ich do zeme, vzájomne prepojiť a pripojiť na záložnú batériu. Kto by pri takomto jednoduchom získavaní elektriny jazdil na drahý vodík?

+4/−4
19.1.2017 15:13

J66o37z24e29f 78K63o80s82t52e48l10a32n70s14k68ý 8465142309776

Podobne poľnohospodári niekde v slnečných krajinách ako je Austrália, južná časť USA, ale napr. aj u nás.. Nebudú musieť byť odkázaní na vodík či naftu, natiahnu si niekoľko sto štvorcových metrov "fotovoltaickej" látky - či už na hospodárske budovy alebo len tak na pozemok - pôdy majú rádovo v stovkách a tisíckach hektárov. A pohon pre traktory a ostatné stroje budú mať k dispozícii vždy a prakticky zadarmo.

Okrem toho vodíkové stanice budú rovnako nebezpečné, ak nie viac, ako súčasne čerpačky. Dobíjacie stanice sú pritom podstatne bezpečnejšie a môžu byť prakticky všade: môžu byť na parkoviskách pri obchodných domoch - po stovkách, na parkoviskách pred panelákmi, pred výrobnými závodmi, na platených parkoviskách v meste atď. Pritom pri bezkontaktnom nabíjaní na spodnej časti auta by nabíjaciu stanicu tvoril len malý výčnelok s priemerom možno 30 cm a samotné ovládanie dobjícej stanice by sa robilo na displeji vo vnútri auta. Pri takomto systéme by náklady na budovanie dobíjacích staníc klesli oproti tým súčasným rádovo.

+1/−3
19.1.2017 15:13

O15l31d21ř93i52c61h 48S67m16u13t52n29ý 2960102834265

Celej tenhle váš elabortát považuju za absolutně k ničemu. Především z těchto důvodů. 1) Domnívám se, že momentálně nikdo neplánuje vyrábět auto na vodík, které by ho "spalovalo ve válcích", jako se o to pokoušelo BMW. Je řeč v zásadě o elektromobilech s palivovými články. Takže není problém si baterie dobíjet "ve vlastní režii", pokud majitel může. 2) Nabíjení ve vlastní režii je možné pro lidi, kteří mají garáž. Tím to končí. Co většina lidí, kteří garáž nemají,na sídlištích apod? První puberťák, který půjde okolo, to vyrve a ráno pojedete do práce stopem. 3) Že někdo ujede max 100 km denně a elektromobil by mu stačil může být pravda. Jenže problém je v tom, že ekoteroristi prosazují elektromobily jako jedinou možnost. A to je největší problém. Elektromobil pouze s bateriemi prostě není univerzální možnost, pokud nechcete, aby se vám každá cest protáhla na 3x tolik času, protože budete hodiny postávat u "rychlo"nabíjecí stanice jako idiot.

+3/−1
19.1.2017 15:35

R64a31d87e85k 73N53o39v96a55k 9684983899350

Já bych všem těm elektromobilům přidal ještě malý palivový článek, který by za provozu vozidla průběžně dobíjel baterie ;-)

+1/0
19.1.2017 15:56

M84a18r25t93i16n 83K49a55r42á71s66e40k 9958733798108

Nevim, uz dneska s tup elektromobily jako treba tesla trva cesta stejne - max 10-20% dele nez bezna cesta spalovakem, nejak nechapu proc by v budoucny cesta elektromobilem mela trvat 3x tak dlouho?

0/0
19.1.2017 16:08

M29a12r31e86k 86M13a24l26ý 1432148611900

Není to tak dávno, co jsem si dělal zkušebně odhad na mou trasu, kterou pravidelně jezdím, ČR - Německo. Porovnal jsem čas jízdy se současným autem a zkusil nasimulovat tu samou jízdu (v obou směrech) Teslou S.

Výsledek byl ten, že na trase dlouhé cca. 1050 km (2x525) bych se oproti spalováku zdržel navíc asi 3 hodiny, hodinka a půl každý směr. Spalovákem to zvládám za cca. 11 hodin i s tankováním, když nepospíchám. Někdy i za 10 hodin, pokud mám štěstí na provoz a nebo na to šlápnu.

Už se mi to nechce hledat, ale ten příspěvek jsem dával tady na nějakou podobnou diskusi. A to eště je v Německu docela dobrá síť rychlonabíječek, jinde je to horší.

0/0
19.1.2017 16:35

M23i48r83e62k 57G41a31j94e36r 5341906269430

Tak asi proto se vyroba elektroaut rozjizdi pomalu. Vyse uvedena uvaha je o trendu a budoucnosti a je nesmysl argumentovat malo dnesni rozvinutou siti nabijecich stanic jako duvod pro prechod na vodikova auta. Cerpacek na vodik je prece radove mene nez nabijecich stanic.

0/0
19.1.2017 16:51

M70a31r59e30k 54M77a78l59ý 1962358651760

Nikde jsem neargumentoval "malo dnesni rozvinutou siti nabijecich stanic jako duvod pro prechod na vodikova auta", to v mém příspěvku nenajdete.

Můj příspěvek byla reakce na to, že "už dnes jsou auta (Tesla), kterým trvá cesta stejně dlouho jako spalovákům, max. 10-20% navíc."

0/0
19.1.2017 16:58

M13a48r80t92i98n 59K11a32r57á41s93e86k 9148823638528

No tak to mate ve vasem pripade 30% navic, do trojnasobku to ma hodne daleko....

Na to ze jde o dost ranou technologii a infrastruktura je zatim temer neexistujici to neni tak spatne ne?

Ted to zkuste namodelovat s autem na vodik :-D

0/0
19.1.2017 17:14

M83a72r94e21k 15M52a26l80ý 1642958881350

Já netvrdil, že je to trojnásobek. Ale tipuji, že na dvojnásobek bych se v pohodě dostal, pokud bych uvažoval o absolvování této cesty s nejprodávanějším elektromobilem - Nissanem Leaf :-) Protože Tesla je trochu mimo rozpočet většiny řidičů.

Vodík jsem neobhajoval ani to s ním modelovat nebudu, to je v současné době ještě větší nesmysl než elektromobil :-)

0/0
19.1.2017 18:56

M81i40c25h23a28l 84Ř53e92z49n12í37č73e88k 3932844386372

Dnes už se ale auta nemusí nabíjet jen kabelem, který může, jak říkáte, někdo vytrhnout. Jsou nabíjecí místa. S tím se počítá i v budoucnu. Auto na jede na kontakt a připojí se.

0/0
19.1.2017 16:13







Najdete na iDNES.cz