Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čtyři hodiny do Ostravy a poprvé zásuvky. Vlaky SuperCity slaví 20 let

Z dnešního pohledu se to může zdát spíše úsměvné vzpomínání, před dvaceti lety ale nástup vlaku Českých drah SuperCity Manažer znamenal na železnici revoluci. Srovnání tehdejšího „luxusu“ se současným stavem ukazuje, jak se cestování vlakem na velké části tratí zlepšilo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M39i24c15h54a43e21l 40C83h76a45r31v45á78t 9599238743602

No to je opravdu úspěch, 356 km za méně než 4 hodiny. :-/

0/0
23.1.2017 10:44

M87i39r35o20s66l64a35v 13Z42i73k64m76u71n12d 6938972147388

Mladý svět tak "úspěšný" nebyl, protože jezdil v špatně položené trase ... on je poněkud rozdíl mezi Ostravou s poměrně velkou koncentrací osob a Zlínem, kam se ti cestující musí dostat veřejnou dopravou, protože před 20 lety u zlínského nádraží žádné kapacitní parkoviště pro auta (P&R) prostě nebylo. Určitou nevýhodou taky byla nutnost výměny lokomotiv v Otrokovicích, protože na "revoluční" řešení, aby elektrická lokomotiva byla dovezena až do Zlína - na dobrání motorové lokomotivy v Otrokovicích stačí 4-5 minut, podobně na odvěs při cestě zpět tehdy nebylo ani pomyšlení ....

0/0
23.1.2017 10:11

S40t90a19n51i56s40l91a69v 79N89ý30v65l13t 2684155613

Neexistují nedotované vlaky. Ty žluté jsou taky dotované jinými linkami co fungují v zisku.

+1/0
21.1.2017 20:22

R53a60d44i45m 29Š57o49l28c 1395775655284

Jel jsem s ním jednou a zrovna spadly dráty, tak jsme jeli Zábřeh, Hanušovice, Lichkov, Letohrad, Ústí nad Orlicí, jinak po své trase. Byla zima a ty scenérie byly nádherné, že si ve vlaku snad nikdo ani nestěžoval na ty skoro dvě hodiny zpoždění...

0/0
21.1.2017 19:07

J98a72n 28H50o79r54a 6847431686

To by snad ani nebyl mistr Sůra, aby i do článko s timto tématem nezakomponoval svůj milovaný Regiojet...

+1/0
21.1.2017 10:53

T78o86m77á79š 73M94o55r22a22v18č60í18k 3657506503465

To byl luxus, bohužel k nám nejezdil. Ještě před 10 lety jsem jezdil v dobytčáku a často ani s rezervací jsem si nemohl sednout, protože byl vlak často tak narvaný, že i průvodčí měl problém se zpátky do vlaku nasoukat, natož někoho kontrolovat.

0/−1
20.1.2017 21:31

M69i91c21h43a68l 32G27r61e36g50o79r 8276114240332

Proč vlastně stát hromadnou dopravu tlačí ke dnu? Vlaky platí solární nesmysly a autobusy mýto. A rekonstrukce? Některé tratě se opravují bez elektrifikace. Prý později, ale dvě stavby stojí více než jedna velká.

A taky je škoda že chybí spoje na vedlejších tratích. Není jen Ostrava a Praha.

Škoda že i zbytek EU nemá stejný systém jako u nás železnice státní, dopravci soukromí. Je škoda že letadlo/ auto je levnější než vlak.

+6/−1
20.1.2017 21:07

K23a30r27e83l 81J56u67r49d82a 2546728269641

"Stejné vozy z SC Manažer stále jezdí: České dráhy je používají na rychlících z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod nebo z Brna do Ostravy. České dráhy jim doplnily klimatizaci, ...". No to je mi novinka 8-o

0/0
20.1.2017 17:14

M56a67r90t17i77n 98P43a84j91t32l 3341201645593

Pamatuju si, jak jsem jednou ospalý ráno šel na nástupiště v OV - Hlavní nádraží a myslel jsem si, že to tam už přijel IC Jan Perner, který jezdil o cca 10min později. Skočil jsem do něj na poslední chvíli, průvodčí ke mě hned přiběhl a říkal, že vlak v Zábřehu nezastavuje, jen ve Svinově a v Praze :) No co Vám budu říkat, orosil jsem se, že jsem málem jel až do Prahy. Taková bezva zajížďka :)

+5/0
20.1.2017 16:25

K27a46r54e74l 94J21a93n37k93ů 1454336667644

Situace se zlepsila hlavne diky Jancurovi.

+12/−24
20.1.2017 16:01

K22a34r71e59l 24J59a11n96k79ů 1824886197324

Jicho, zkus nejaky argument misto minusu ;-)

+2/−5
20.1.2017 16:06

R24o88m38a37n 93S58t70o91n17e32k 1469103979301

To oni neumi maji to jasně rozdělený ČD i přes mnohdy mizerne služby jsou nejlepši a jakakoliv konkurence je špatna

+4/−1
20.1.2017 16:27

P53a62v39e95l 70K53r42á78l 5710679594738

No jasně, určitě i za Manažera může Jančura ;-D Většina zlepšení proběhla dlouho předtím, než nějaký Jančura vůbec o železnici začal vážně uvažovat. Jo, nějakou zásluhu možná taky má, ale určitě to není takový spasitel, jakého ze sebe dělá on a jeho fanoušci.

+9/0
20.1.2017 18:22

J95i14ř58í 30K66o70c84u84r87e78k 6475644175388

Vlak má konkurenci i na silnici, nejenom na kolejích. SC manažer a Expres Moravan byly první výstřelky, kdy se dráhy snažily jezdit jako na západě. Jelikož vozový park na silnici začal být stejný s tím západním.

+1/0
20.1.2017 20:59

M17a92r30t27i49n 23D23u60b79e52n 4275538924488

Pěkný kecy. Lístek stál nesmysl, wifi až po nástupu konkurence a zasuvky jen v příplatkové I. Třídě... zásuvky přitom v té době už měly některé vlaky EC, co k nám jezdily...

+4/−9
20.1.2017 15:59

R78a80d20e66k 69N43o83v74o86t57n11ý 5798382226455

Manažer byl tehdy celý první třída...kdybyste uměl vnímat psaný text, píše se to v článku.

+10/−3
20.1.2017 16:11

M65a82r90t40i63n 25D35u84b50e49n 4205608814538

Jel jsem tím, není to pravda

+2/−6
20.1.2017 16:14

M78a76r48t27i91n 46D19u96b37e97n 4465938324278

Aha, tak uznávám, že netuším, zda to tak bylo celou dobu... každopádně zásuvky jen v první třídě měly i Pendolina...

+1/−1
20.1.2017 16:18

P42e68t47r 43F84i48a43l86a 3434615611846

Manažer nebyl celý první třída, byl dražší, protože se tam, pokud se nemýlím, platil příplatek za SC. Jinak to v té době byla obrovská změna k lepšímu a nahradilo mi to děsivé každotýdenní cesty do Prahy na otočku

+3/−2
20.1.2017 16:28

P62a55v34e25l 29S33o33v92i43č77k34a 4406218305972

Celou dobu, co byl Manažer SC měl pouze vozy 1. třídy a hospodu. Až když z něj udělali vedle Pendolin posilové IC tak i dostal vozy druhé třídy.

+5/0
20.1.2017 19:40

P55e84t63r 42V26i30n12a67ř 6183803723267

Ty zásuvky jsou i dnes u špínovraků ČD rarita, stejně jako dodržené řazení nebo alespoň přijatelná teplota ve vagónech nebo čistota..

Sorry, ale vlak, ve kterém je pět stupňů, námraza na oknech, a dostaneme plesnivé kupé místo velkoprostoráku? Čert vem zásuvky a wifi, ikdyž jsme si za to zaplatili, ale topit by mohli a uklidit občas taky..

+4/−19
20.1.2017 15:32

R95a14d44k89o 14K64ř40i61v55á51n12e81k 7270703985330

Zima, námraza, samá kupé kam oko dohlédne, problém s úklidem... Ještě jste zapomněl na cca dva funkční záchody v celé soupravě... Jde to s tím Jančurou dole kopcom.

Tak zkuste ČD, třeba to bude lepší:-)

+8/−8
20.1.2017 15:49

P98e90t23r 13V73i27n44a40ř 6583973293677

Píši o ČD, pane odboráři, ale to máte hned na prvním řádku ;-)

+7/−5
20.1.2017 15:56

R42a53d66k17o 48K60ř16i96v38á42n44e35k 7550883465100

Promiňte, my odboráři jsme úplně blbí. Naposledy jsem byl teda v ROH, ale tam byli všichni. Celkem se nám dařilo být v opozici proti místní komunistické buňce, takže se za své odborářství před 30 lety nestydím.

:-)A s tou námrazou to je skvělý marketingový tah! V létě za to Jančurovi jeho cestující utrhají ruce, až nebude fungovat klima.

+7/−4
20.1.2017 16:11

P42e60t59r 98V59i13n44a19ř 6893593233327

Nějak nechápu, proč sem pořád motáte Jančuru, ale vlastně jste si první větou odpověděl asi sám ;-D

+2/−4
20.1.2017 16:13

J86a10n 58J55e66m21e92l23k97a 1445740

A kde vlastně jezdíte? Já používám hodně síť ČD celkem hodně víc jak rok. A celkem vše funguje. Cena/ výkon dobrá. U nás jezdíme staršími vozy, ale naopak se zlepšili. Topí, uklízí.. A vůz je pohodlný a prostorný.

+3/0
21.1.2017 6:35

M77i19c91h36a69l 57M77a76r27e38k 2975407253462

Na trati Praha - Ostrava revoluci možná zažehl, no třeba R4 Praha - Děčín asi naopak spíše uspal :D !!

+1/0
20.1.2017 15:11

K68a68r81e49l 32O97g58o11u92n 7732511421841

SC Manažer byl myslím i jeden z prvních vlaků, co měl v nabídce i možnost využití telefonu.

+7/0
20.1.2017 15:09

R79a88d77k53o 85K44ř25i84v30á49n20e17k 7480413805450

Manager byl jedním z úspěšných projektů, kterým se ČD začaly odlišovat od ostatních východoevropských železnic. Do Ostravy jsem s ním často jezdil a mám jen pozitivní zkušenosti. Vynechání zastávky v Olomouci moc času neušetřilo, ale na argument "z Ostravy do Prahy bez zastávky a pouze vozy 1. třídy" manažeři docela slyšeli. První krok k tomu, aby vlak nebyl vnímán jen jako socka, první větší úspěch konkurenceschopného produktu vůči IAD i letadlům. Jízdní doba okolo 4 hodin byla úměrná rozkopanému koridoru s množstvím nerekonstruovaných úseků. Manager byl komerční vlak, stejně jako vlaky IC. V těch se platil příplatek 60 Kč a musely si na sebe vydělat. "Nedotované vlaky" vlaky nevynalezl Jančura.

R^Snad je dobré si připomenout:

1. Konkurencí železnice vždy byla a je především automobilová doprava, to si ČD již v té době byly schopny uvědonit. Mnohem pozdější žabomyší vojny mezi dopravci jsou až druhořadou záležitostí.

2. Konkurenceschopnost železnice dělá z velké části inrastruktura, tedy stát. Manager získal smysl až s možností postupně zkracovat dobu jízdy s postupem modernizace trati. Kde stát nemodernizuje, konkurenceschopnost nebude. Žádný dopravce není schopen nabídnout na zastaralých a jednokolejných tratích rychlý vlak třeba z Budějovic do Brna nebo z Liberce do Prahy. Moderní železnici musí chtít stát. Konkurence mezi železničními dopravci má jen marginální význam, po provozní stránce dokonce železnici škodí. Jako pravičák to říkám nerad, ale je to tak. Donutit stát zlepšit infastrukturu a donutit ČD zlepšovat služby je lepší cesta, než dodatečně krotit smečku děsně poctivých dopravců, kteří byli na tratě vypuštěni dřív, než pro to bude vytvořena legislativa, která je v souladu se zdravým selským rozumem. Ať už se dostanou šméčkovým způsobem ke komerční kapacitě, nebo získají zakázky ve šméčkových soutěžích. Nechci naivkům brát ideály - tak sorry.

+36/−3
20.1.2017 15:01

M14i57c11h27a39l 29M51a33l40ý 5572224759283

ty jses "pravicak" z Nabrezi, ze?

0/−15
20.1.2017 15:06

R18a97d61k27o 24K92ř96i38v59á54n54e79k 7300833485420

A Vy, pane Malý? Argument na úrovni Miloše Zemana:-)

+6/−2
20.1.2017 15:11

R39a24d58k26o 29K56ř68i92v41á66n49e68k 7360293545860

Jo a to mínus Vám prostě vrátit musím. My pravičáci už jsme prostě takoví.

+4/−2
20.1.2017 15:14

M13i19l11o40š 21D54v30o27ř87á47k 8755977566721

souhlasim - nicmene neidealizovat buresova kamarada jancuru se tady ve stranickem platku zrovna nenosi :- )

+3/0
20.1.2017 16:56

M58i98r67e84k 97Z28á97v26o12d87n51ý 7922337820358

Praha hl. n. - Ostrava Svinov -> 2 hod 53 min (podle idosu)

+5/0
20.1.2017 14:54

M57i69r33e34k 98Z92á27v74o46d11n27ý 7682377980418

Pardon, to mělo být panu Marekovi :)

0/0
20.1.2017 14:54

A18n92d94r83e92j 89R69u68š44č55á67k 6157917984514

Lokomotiva řady 151, ne 152...

+6/0
20.1.2017 14:52

J69a61n 95S43ů61r89a 4165743313732

Máte pravdu, díky za upozornění, opraveno

+2/0
20.1.2017 15:02

K65a81r92e47l 96M11a38r87e12k 5555422103382

Neřekl bych že jezdí pod 3 hodiny. Takovou zkušenost bohužel nemám. Dokonce si myslím že je to lzivy údaj.

0/−17
20.1.2017 14:50

L97u41k67á10š 63R89y52c34h22l81ý 5467586563177

Tak nemyslet a ověřit v praxi. Dnešní SC a IC jezdí opravdu Praha - Svinov za 2:53 a nejen papírově, ale i ve skutečnosti.

+8/0
20.1.2017 14:55

P40e64t79r 28V86i30n61a29ř 6343873753957

A co to raději počítat až od Libně nebo Klánovic, aby to vyšlo s rezervou do Ostravy pod ty tři hodiny? ;-D

+1/−13
20.1.2017 16:14

L58u66k75á13š 96R94y37c61h67l45ý 5307326163207

Jezdim tak pravidelně a vím za kolik to dává

0/0
20.1.2017 16:20

R41a30d40e68k 20J10a47n53a31t56a 9475756234232

Viz např.

http://kam.mff.cuni.cz/~babilon/cgi-bin/zpvlaku.cgi?v=511&d=28

Zpoždění v 80% případů do 5 minut, takže 3h jízdní doba je splněna.

+1/0
20.1.2017 16:35

M17a46r22t42i22n 87K92a92r67á45s77e49k 9638293548728

Ono to vychazi s rezervou i tak, a uz dost let...

0/0
20.1.2017 19:58

A29n59t95o79n20í30n 97Z93e28l64e95n21ý 2234543561586

Nebylo by možné přidat pro ilustraci obrázek zásuvky?

+8/0
20.1.2017 14:49

M29i23r48o59s97l17a88v 93T31i48š37e71r 4339419594832

Pokud si dobře vzpomínám, SC mezi zlínem a Prahou rozhodně jezdil mnohem déle než jediný rok. Ten spoj v podstatě jezdí dodnes jako expres. A až teď s novým jízdním řádem 2017 je z něj nějaký obyčejný loudal/rychlík.

0/−1
20.1.2017 14:49

J33a75n 83S27ů26r27a 4425963263232

http://vlaky-historie.blogspot.cz/2011/09/supercity-na-severni-vetvi.html

+5/0
20.1.2017 15:03

M48i92r32e95k 80Z53á89v31o89d44n16ý 7162227300518

Uff, bylo by to těžké se v tématu o Manažerovi alespoň krátce nezmínit o konkurenci :)

Jen pár drobností:

1) Srovnání tehdejšího „luxusu“ s dnešním stavem ukazuje, jak se cestování vlakem na velké části tratí zlepšilo. // No zrovna tento vlak by nebyl ostudou ani v této době.

2) nasadily lokomotivu řady 152 // Taková neexistuje

3) Pokud si dobře pamatuji, tak na Manažerovi jezdily vozy Aee142 (možná v nějaké jiné modifikaci, ale vypadaly stejně), nikoliv vozy Aee145 (které jezdí Praha - HB - Brno - Ostrava a jsou o třídu horší).

+5/0
20.1.2017 14:49

R16a85d87k80o 70K31ř93i33v45á37n88e78k 7710413125940

Je to tak. A nikdy jsem na vlaku neviděl jinou lokomotivu, než 151. Nic jiného u ČD tehdy neumělo 160 km/h

0/0
20.1.2017 15:03

J16a62n 81S93ů50r10a 4975513553282

Informace o tom, jaké vozy jezdily a kde teď jezdí, je od Českých drah. Předpokládám,že tam vědí, co píšou.

152 opravena, za tu se omlouvám.

Tady je poměrně dost informací http://vlaky-historie.blogspot.cz/2011/09/supercity-na-severni-vetvi.html

+5/0
20.1.2017 15:06

M43i19r69e48k 27Z69á70v95o74d21n55ý 7182447520268

Díky, zajímavý článek. Stejně si ale myslím, že tyto vozy tam nebyly, jedině v úplných začátcích. Ale v roce 1999 už to byly určitě Aee142.

0/0
20.1.2017 18:05







Najdete na iDNES.cz