Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Čtyři hodiny do Ostravy a poprvé zásuvky. Vlaky SuperCity slaví 20 let

Z dnešního pohledu se to může zdát spíše úsměvné vzpomínání, před dvaceti lety ale nástup vlaku Českých drah SuperCity Manažer znamenal na železnici revoluci. Srovnání tehdejšího „luxusu“ se současným stavem ukazuje, jak se cestování vlakem na velké části tratí zlepšilo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M12i22c46h20a42e63l 35C29h25a97r30v45á80t 9739358423292

No to je opravdu úspěch, 356 km za méně než 4 hodiny. :-/

0/0
23.1.2017 10:44

M79i31r19o34s88l53a89v 93Z43i96k57m83u11n48d 6448632877158

Mladý svět tak "úspěšný" nebyl, protože jezdil v špatně položené trase ... on je poněkud rozdíl mezi Ostravou s poměrně velkou koncentrací osob a Zlínem, kam se ti cestující musí dostat veřejnou dopravou, protože před 20 lety u zlínského nádraží žádné kapacitní parkoviště pro auta (P&R) prostě nebylo. Určitou nevýhodou taky byla nutnost výměny lokomotiv v Otrokovicích, protože na "revoluční" řešení, aby elektrická lokomotiva byla dovezena až do Zlína - na dobrání motorové lokomotivy v Otrokovicích stačí 4-5 minut, podobně na odvěs při cestě zpět tehdy nebylo ani pomyšlení ....

0/0
23.1.2017 10:11

S61t63a90n37i45s63l19a42v 90N66ý41v59l87t 2704985403

Neexistují nedotované vlaky. Ty žluté jsou taky dotované jinými linkami co fungují v zisku.

+1/0
21.1.2017 20:22

R11a24d84i84m 23Š68o55l25c 1985655775444

Jel jsem s ním jednou a zrovna spadly dráty, tak jsme jeli Zábřeh, Hanušovice, Lichkov, Letohrad, Ústí nad Orlicí, jinak po své trase. Byla zima a ty scenérie byly nádherné, že si ve vlaku snad nikdo ani nestěžoval na ty skoro dvě hodiny zpoždění...

0/0
21.1.2017 19:07

J23a59n 85H80o91r68a 6737771376

To by snad ani nebyl mistr Sůra, aby i do článko s timto tématem nezakomponoval svůj milovaný Regiojet...

+1/0
21.1.2017 10:53

T51o84m54á24š 55M61o32r62a83v19č86í83k 3707466293775

To byl luxus, bohužel k nám nejezdil. Ještě před 10 lety jsem jezdil v dobytčáku a často ani s rezervací jsem si nemohl sednout, protože byl vlak často tak narvaný, že i průvodčí měl problém se zpátky do vlaku nasoukat, natož někoho kontrolovat.

0/−1
20.1.2017 21:31

O12d91s92t17r75a38n79ě85n73ý 28U41ž79i59v66a29t96e30l

Uživatel požádal o vymazání
+6/−1
20.1.2017 21:07

K13a59r38e40l 69J66u16r32d61a 2256568909591

"Stejné vozy z SC Manažer stále jezdí: České dráhy je používají na rychlících z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod nebo z Brna do Ostravy. České dráhy jim doplnily klimatizaci, ...". No to je mi novinka 8-o

0/0
20.1.2017 17:14

M52a22r66t13i89n 76P79a70j61t23l 3151671495373

Pamatuju si, jak jsem jednou ospalý ráno šel na nástupiště v OV - Hlavní nádraží a myslel jsem si, že to tam už přijel IC Jan Perner, který jezdil o cca 10min později. Skočil jsem do něj na poslední chvíli, průvodčí ke mě hned přiběhl a říkal, že vlak v Zábřehu nezastavuje, jen ve Svinově a v Praze :) No co Vám budu říkat, orosil jsem se, že jsem málem jel až do Prahy. Taková bezva zajížďka :)

+5/0
20.1.2017 16:25

K29a52r13e26l 88J89a62n66k85ů 1904476417344

Situace se zlepsila hlavne diky Jancurovi.

+12/−24
20.1.2017 16:01

K85a83r23e23l 32J94a23n75k29ů 1234566757524

Jicho, zkus nejaky argument misto minusu ;-)

+2/−5
20.1.2017 16:06

R26o59m50a46n 32S71t29o39n86e79k 1589973669101

To oni neumi maji to jasně rozdělený ČD i přes mnohdy mizerne služby jsou nejlepši a jakakoliv konkurence je špatna

+4/−1
20.1.2017 16:27

P96a84v35e74l 64K57r51á93l 5850479984818

No jasně, určitě i za Manažera může Jančura ;-D Většina zlepšení proběhla dlouho předtím, než nějaký Jančura vůbec o železnici začal vážně uvažovat. Jo, nějakou zásluhu možná taky má, ale určitě to není takový spasitel, jakého ze sebe dělá on a jeho fanoušci.

+9/0
20.1.2017 18:22

J72i36ř61í 10K38o55c50u46r72e13k 6255494675748

Vlak má konkurenci i na silnici, nejenom na kolejích. SC manažer a Expres Moravan byly první výstřelky, kdy se dráhy snažily jezdit jako na západě. Jelikož vozový park na silnici začal být stejný s tím západním.

+1/0
20.1.2017 20:59

M21a94r98t13i63n 24D64u93b26e89n 4925478904288

Pěkný kecy. Lístek stál nesmysl, wifi až po nástupu konkurence a zasuvky jen v příplatkové I. Třídě... zásuvky přitom v té době už měly některé vlaky EC, co k nám jezdily...

+4/−9
20.1.2017 15:59

R10a32d72e13k 46N49o98v92o77t85n50ý 5138572306375

Manažer byl tehdy celý první třída...kdybyste uměl vnímat psaný text, píše se to v článku.

+10/−3
20.1.2017 16:11

M93a68r85t17i89n 45D55u93b81e83n 4835268774198

Jel jsem tím, není to pravda

+2/−6
20.1.2017 16:14

M70a17r90t63i31n 45D49u39b22e13n 4275758274278

Aha, tak uznávám, že netuším, zda to tak bylo celou dobu... každopádně zásuvky jen v první třídě měly i Pendolina...

+1/−1
20.1.2017 16:18

P23e62t60r 66F44i66a32l30a 3174405111816

Manažer nebyl celý první třída, byl dražší, protože se tam, pokud se nemýlím, platil příplatek za SC. Jinak to v té době byla obrovská změna k lepšímu a nahradilo mi to děsivé každotýdenní cesty do Prahy na otočku

+3/−2
20.1.2017 16:28

P54a38v89e28l 61S32o30v83i16č77k59a 4486358845862

Celou dobu, co byl Manažer SC měl pouze vozy 1. třídy a hospodu. Až když z něj udělali vedle Pendolin posilové IC tak i dostal vozy druhé třídy.

+5/0
20.1.2017 19:40

P63e55t81r 88V24i27n38a80ř 6293333273817

Ty zásuvky jsou i dnes u špínovraků ČD rarita, stejně jako dodržené řazení nebo alespoň přijatelná teplota ve vagónech nebo čistota..

Sorry, ale vlak, ve kterém je pět stupňů, námraza na oknech, a dostaneme plesnivé kupé místo velkoprostoráku? Čert vem zásuvky a wifi, ikdyž jsme si za to zaplatili, ale topit by mohli a uklidit občas taky..

+4/−19
20.1.2017 15:32

R21a85d49k10o 59K62ř49i90v21á48n92e50k 7930543435200

Zima, námraza, samá kupé kam oko dohlédne, problém s úklidem... Ještě jste zapomněl na cca dva funkční záchody v celé soupravě... Jde to s tím Jančurou dole kopcom.

Tak zkuste ČD, třeba to bude lepší:-)

+8/−8
20.1.2017 15:49

P44e12t21r 40V58i78n67a74ř 6343513853637

Píši o ČD, pane odboráři, ale to máte hned na prvním řádku ;-)

+7/−5
20.1.2017 15:56

R25a56d69k94o 44K50ř19i96v66á77n10e84k 7850933745250

Promiňte, my odboráři jsme úplně blbí. Naposledy jsem byl teda v ROH, ale tam byli všichni. Celkem se nám dařilo být v opozici proti místní komunistické buňce, takže se za své odborářství před 30 lety nestydím.

:-)A s tou námrazou to je skvělý marketingový tah! V létě za to Jančurovi jeho cestující utrhají ruce, až nebude fungovat klima.

+7/−4
20.1.2017 16:11

P62e40t93r 69V83i27n46a27ř 6213853333417

Nějak nechápu, proč sem pořád motáte Jančuru, ale vlastně jste si první větou odpověděl asi sám ;-D

+2/−4
20.1.2017 16:13

J28a74n 74J18e75m84e74l64k77a 1965160

A kde vlastně jezdíte? Já používám hodně síť ČD celkem hodně víc jak rok. A celkem vše funguje. Cena/ výkon dobrá. U nás jezdíme staršími vozy, ale naopak se zlepšili. Topí, uklízí.. A vůz je pohodlný a prostorný.

+3/0
21.1.2017 6:35

M53i44c45h53a65l 12M36a54r64e14k 2525227923562

Na trati Praha - Ostrava revoluci možná zažehl, no třeba R4 Praha - Děčín asi naopak spíše uspal :D !!

+1/0
20.1.2017 15:11

K78a97r20e52l 83O57g26o76u78n 7902121901181

SC Manažer byl myslím i jeden z prvních vlaků, co měl v nabídce i možnost využití telefonu.

+7/0
20.1.2017 15:09

R11a29d20k46o 64K34ř49i34v48á72n79e25k 7830413685370

Manager byl jedním z úspěšných projektů, kterým se ČD začaly odlišovat od ostatních východoevropských železnic. Do Ostravy jsem s ním často jezdil a mám jen pozitivní zkušenosti. Vynechání zastávky v Olomouci moc času neušetřilo, ale na argument "z Ostravy do Prahy bez zastávky a pouze vozy 1. třídy" manažeři docela slyšeli. První krok k tomu, aby vlak nebyl vnímán jen jako socka, první větší úspěch konkurenceschopného produktu vůči IAD i letadlům. Jízdní doba okolo 4 hodin byla úměrná rozkopanému koridoru s množstvím nerekonstruovaných úseků. Manager byl komerční vlak, stejně jako vlaky IC. V těch se platil příplatek 60 Kč a musely si na sebe vydělat. "Nedotované vlaky" vlaky nevynalezl Jančura.

R^Snad je dobré si připomenout:

1. Konkurencí železnice vždy byla a je především automobilová doprava, to si ČD již v té době byly schopny uvědonit. Mnohem pozdější žabomyší vojny mezi dopravci jsou až druhořadou záležitostí.

2. Konkurenceschopnost železnice dělá z velké části inrastruktura, tedy stát. Manager získal smysl až s možností postupně zkracovat dobu jízdy s postupem modernizace trati. Kde stát nemodernizuje, konkurenceschopnost nebude. Žádný dopravce není schopen nabídnout na zastaralých a jednokolejných tratích rychlý vlak třeba z Budějovic do Brna nebo z Liberce do Prahy. Moderní železnici musí chtít stát. Konkurence mezi železničními dopravci má jen marginální význam, po provozní stránce dokonce železnici škodí. Jako pravičák to říkám nerad, ale je to tak. Donutit stát zlepšit infastrukturu a donutit ČD zlepšovat služby je lepší cesta, než dodatečně krotit smečku děsně poctivých dopravců, kteří byli na tratě vypuštěni dřív, než pro to bude vytvořena legislativa, která je v souladu se zdravým selským rozumem. Ať už se dostanou šméčkovým způsobem ke komerční kapacitě, nebo získají zakázky ve šméčkových soutěžích. Nechci naivkům brát ideály - tak sorry.

+36/−3
20.1.2017 15:01

M74i62c81h60a59l 15M76a53l35ý 5232584379673

ty jses "pravicak" z Nabrezi, ze?

0/−15
20.1.2017 15:06

R66a62d62k20o 27K53ř45i93v15á56n68e16k 7910403345390

A Vy, pane Malý? Argument na úrovni Miloše Zemana:-)

+6/−2
20.1.2017 15:11

R36a98d26k57o 49K13ř38i30v39á58n94e51k 7650203505750

Jo a to mínus Vám prostě vrátit musím. My pravičáci už jsme prostě takoví.

+4/−2
20.1.2017 15:14

M22i66l80o20š 26D14v66o87ř33á43k 8695157226541

souhlasim - nicmene neidealizovat buresova kamarada jancuru se tady ve stranickem platku zrovna nenosi :- )

+3/0
20.1.2017 16:56

M67i73r51e23k 97Z23á41v78o27d62n33ý 7422807680578

Praha hl. n. - Ostrava Svinov -> 2 hod 53 min (podle idosu)

+5/0
20.1.2017 14:54

M92i37r93e16k 92Z93á35v59o24d22n32ý 7422387340168

Pardon, to mělo být panu Marekovi :)

0/0
20.1.2017 14:54

A43n32d17r84e90j 31R10u51š22č37á43k 6427487274854

Lokomotiva řady 151, ne 152...

+6/0
20.1.2017 14:52

J83a33n 96S39ů39r15a 4745983293602

Máte pravdu, díky za upozornění, opraveno

+2/0
20.1.2017 15:02

K41a24r37e10l 74M79a13r54e21k 5295102343952

Neřekl bych že jezdí pod 3 hodiny. Takovou zkušenost bohužel nemám. Dokonce si myslím že je to lzivy údaj.

0/−17
20.1.2017 14:50

L77u36k91á84š 81R77y59c60h85l41ý 5377386983457

Tak nemyslet a ověřit v praxi. Dnešní SC a IC jezdí opravdu Praha - Svinov za 2:53 a nejen papírově, ale i ve skutečnosti.

+8/0
20.1.2017 14:55

P97e93t10r 68V33i86n34a58ř 6163723503467

A co to raději počítat až od Libně nebo Klánovic, aby to vyšlo s rezervou do Ostravy pod ty tři hodiny? ;-D

+1/−13
20.1.2017 16:14

L56u39k87á37š 97R84y59c36h29l13ý 5477296913307

Jezdim tak pravidelně a vím za kolik to dává

0/0
20.1.2017 16:20

R69a98d55e81k 10J71a75n44a14t60a 9205606764462

Viz např.

http://kam.mff.cuni.cz/~babilon/cgi-bin/zpvlaku.cgi?v=511&d=28

Zpoždění v 80% případů do 5 minut, takže 3h jízdní doba je splněna.

+1/0
20.1.2017 16:35

M70a28r29t29i44n 45K31a29r72á57s43e51k 9788713258948

Ono to vychazi s rezervou i tak, a uz dost let...

0/0
20.1.2017 19:58

A56n80t75o13n27í34n 12Z34e71l78e70n22ý 2344363261466

Nebylo by možné přidat pro ilustraci obrázek zásuvky?

+8/0
20.1.2017 14:49

M18i22r65o10s82l27a84v 56T98i50š36e96r 4489579924132

Pokud si dobře vzpomínám, SC mezi zlínem a Prahou rozhodně jezdil mnohem déle než jediný rok. Ten spoj v podstatě jezdí dodnes jako expres. A až teď s novým jízdním řádem 2017 je z něj nějaký obyčejný loudal/rychlík.

0/−1
20.1.2017 14:49

J29a19n 14S39ů83r72a 4295463263942

http://vlaky-historie.blogspot.cz/2011/09/supercity-na-severni-vetvi.html

+5/0
20.1.2017 15:03

M56i65r74e18k 93Z45á41v95o42d66n16ý 7252227380948

Uff, bylo by to těžké se v tématu o Manažerovi alespoň krátce nezmínit o konkurenci :)

Jen pár drobností:

1) Srovnání tehdejšího „luxusu“ s dnešním stavem ukazuje, jak se cestování vlakem na velké části tratí zlepšilo. // No zrovna tento vlak by nebyl ostudou ani v této době.

2) nasadily lokomotivu řady 152 // Taková neexistuje

3) Pokud si dobře pamatuji, tak na Manažerovi jezdily vozy Aee142 (možná v nějaké jiné modifikaci, ale vypadaly stejně), nikoliv vozy Aee145 (které jezdí Praha - HB - Brno - Ostrava a jsou o třídu horší).

+5/0
20.1.2017 14:49

R29a13d76k97o 15K84ř24i84v66á92n25e32k 7860623455910

Je to tak. A nikdy jsem na vlaku neviděl jinou lokomotivu, než 151. Nic jiného u ČD tehdy neumělo 160 km/h

0/0
20.1.2017 15:03

J28a83n 87S69ů29r81a 4895553903652

Informace o tom, jaké vozy jezdily a kde teď jezdí, je od Českých drah. Předpokládám,že tam vědí, co píšou.

152 opravena, za tu se omlouvám.

Tady je poměrně dost informací http://vlaky-historie.blogspot.cz/2011/09/supercity-na-severni-vetvi.html

+5/0
20.1.2017 15:06

M51i25r36e96k 13Z96á74v43o64d68n52ý 7482217190428

Díky, zajímavý článek. Stejně si ale myslím, že tyto vozy tam nebyly, jedině v úplných začátcích. Ale v roce 1999 už to byly určitě Aee142.

0/0
20.1.2017 18:05



Najdete na iDNES.cz