Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Čtyři hodiny do Ostravy a poprvé zásuvky. Vlaky SuperCity slaví 20 let

Z dnešního pohledu se to může zdát spíše úsměvné vzpomínání, před dvaceti lety ale nástup vlaku Českých drah SuperCity Manažer znamenal na železnici revoluci. Srovnání tehdejšího „luxusu“ se současným stavem ukazuje, jak se cestování vlakem na velké části tratí zlepšilo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M34i15c27h17a59e78l 14C22h60a90r16v93á93t 9189808913482

No to je opravdu úspěch, 356 km za méně než 4 hodiny. :-/

0/0
23.1.2017 10:44

M44i73r43o48s25l10a72v 70Z20i40k36m18u95n65d 6148962717338

Mladý svět tak "úspěšný" nebyl, protože jezdil v špatně položené trase ... on je poněkud rozdíl mezi Ostravou s poměrně velkou koncentrací osob a Zlínem, kam se ti cestující musí dostat veřejnou dopravou, protože před 20 lety u zlínského nádraží žádné kapacitní parkoviště pro auta (P&R) prostě nebylo. Určitou nevýhodou taky byla nutnost výměny lokomotiv v Otrokovicích, protože na "revoluční" řešení, aby elektrická lokomotiva byla dovezena až do Zlína - na dobrání motorové lokomotivy v Otrokovicích stačí 4-5 minut, podobně na odvěs při cestě zpět tehdy nebylo ani pomyšlení ....

0/0
23.1.2017 10:11

S42t34a78n50i79s17l82a87v 31N92ý23v31l59t 2224295593

Neexistují nedotované vlaky. Ty žluté jsou taky dotované jinými linkami co fungují v zisku.

+1/0
21.1.2017 20:22

R39a44d47i23m 18Š14o54l46c 1495475765134

Jel jsem s ním jednou a zrovna spadly dráty, tak jsme jeli Zábřeh, Hanušovice, Lichkov, Letohrad, Ústí nad Orlicí, jinak po své trase. Byla zima a ty scenérie byly nádherné, že si ve vlaku snad nikdo ani nestěžoval na ty skoro dvě hodiny zpoždění...

0/0
21.1.2017 19:07

J63a35n 11H96o32r83a 6487671686

To by snad ani nebyl mistr Sůra, aby i do článko s timto tématem nezakomponoval svůj milovaný Regiojet...

+1/0
21.1.2017 10:53

T93o92m36á64š 37M78o78r56a87v80č24í87k 3457356693595

To byl luxus, bohužel k nám nejezdil. Ještě před 10 lety jsem jezdil v dobytčáku a často ani s rezervací jsem si nemohl sednout, protože byl vlak často tak narvaný, že i průvodčí měl problém se zpátky do vlaku nasoukat, natož někoho kontrolovat.

0/−1
20.1.2017 21:31

M58i24c37h78a42l 10G41r39e79g33o95r 8916264980742

Proč vlastně stát hromadnou dopravu tlačí ke dnu? Vlaky platí solární nesmysly a autobusy mýto. A rekonstrukce? Některé tratě se opravují bez elektrifikace. Prý později, ale dvě stavby stojí více než jedna velká.

A taky je škoda že chybí spoje na vedlejších tratích. Není jen Ostrava a Praha.

Škoda že i zbytek EU nemá stejný systém jako u nás železnice státní, dopravci soukromí. Je škoda že letadlo/ auto je levnější než vlak.

+6/−1
20.1.2017 21:07

K72a61r90e45l 50J21u57r80d35a 2756888619661

"Stejné vozy z SC Manažer stále jezdí: České dráhy je používají na rychlících z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod nebo z Brna do Ostravy. České dráhy jim doplnily klimatizaci, ...". No to je mi novinka 8-o

0/0
20.1.2017 17:14

M61a24r27t98i41n 46P72a69j20t87l 3351921605953

Pamatuju si, jak jsem jednou ospalý ráno šel na nástupiště v OV - Hlavní nádraží a myslel jsem si, že to tam už přijel IC Jan Perner, který jezdil o cca 10min později. Skočil jsem do něj na poslední chvíli, průvodčí ke mě hned přiběhl a říkal, že vlak v Zábřehu nezastavuje, jen ve Svinově a v Praze :) No co Vám budu říkat, orosil jsem se, že jsem málem jel až do Prahy. Taková bezva zajížďka :)

+5/0
20.1.2017 16:25

K13a82r85e40l 88J15a50n36k54ů 1894286477114

Situace se zlepsila hlavne diky Jancurovi.

+12/−24
20.1.2017 16:01

K12a13r53e48l 74J77a64n15k95ů 1604786357154

Jicho, zkus nejaky argument misto minusu ;-)

+2/−5
20.1.2017 16:06

R62o72m64a52n 88S25t71o77n51e88k 1579713609201

To oni neumi maji to jasně rozdělený ČD i přes mnohdy mizerne služby jsou nejlepši a jakakoliv konkurence je špatna

+4/−1
20.1.2017 16:27

P87a72v19e22l 97K71r36á17l 5840809534848

No jasně, určitě i za Manažera může Jančura ;-D Většina zlepšení proběhla dlouho předtím, než nějaký Jančura vůbec o železnici začal vážně uvažovat. Jo, nějakou zásluhu možná taky má, ale určitě to není takový spasitel, jakého ze sebe dělá on a jeho fanoušci.

+9/0
20.1.2017 18:22

J27i30ř96í 85K35o60c63u10r87e62k 6885474385328

Vlak má konkurenci i na silnici, nejenom na kolejích. SC manažer a Expres Moravan byly první výstřelky, kdy se dráhy snažily jezdit jako na západě. Jelikož vozový park na silnici začal být stejný s tím západním.

+1/0
20.1.2017 20:59

M38a65r60t24i94n 75D24u66b75e42n 4865478794628

Pěkný kecy. Lístek stál nesmysl, wifi až po nástupu konkurence a zasuvky jen v příplatkové I. Třídě... zásuvky přitom v té době už měly některé vlaky EC, co k nám jezdily...

+4/−9
20.1.2017 15:59

R77a54d87e82k 97N13o96v51o79t64n62ý 5968182596325

Manažer byl tehdy celý první třída...kdybyste uměl vnímat psaný text, píše se to v článku.

+10/−3
20.1.2017 16:11

M35a83r70t82i75n 43D70u56b70e85n 4775708604548

Jel jsem tím, není to pravda

+2/−6
20.1.2017 16:14

M64a98r86t79i10n 31D42u73b15e49n 4345358864848

Aha, tak uznávám, že netuším, zda to tak bylo celou dobu... každopádně zásuvky jen v první třídě měly i Pendolina...

+1/−1
20.1.2017 16:18

P94e60t97r 67F64i44a50l57a 3254635141296

Manažer nebyl celý první třída, byl dražší, protože se tam, pokud se nemýlím, platil příplatek za SC. Jinak to v té době byla obrovská změna k lepšímu a nahradilo mi to děsivé každotýdenní cesty do Prahy na otočku

+3/−2
20.1.2017 16:28

P17a96v27e96l 30S42o45v95i25č65k74a 4266178375882

Celou dobu, co byl Manažer SC měl pouze vozy 1. třídy a hospodu. Až když z něj udělali vedle Pendolin posilové IC tak i dostal vozy druhé třídy.

+5/0
20.1.2017 19:40

P60e78t31r 58V49i55n84a61ř 6193863193167

Ty zásuvky jsou i dnes u špínovraků ČD rarita, stejně jako dodržené řazení nebo alespoň přijatelná teplota ve vagónech nebo čistota..

Sorry, ale vlak, ve kterém je pět stupňů, námraza na oknech, a dostaneme plesnivé kupé místo velkoprostoráku? Čert vem zásuvky a wifi, ikdyž jsme si za to zaplatili, ale topit by mohli a uklidit občas taky..

+4/−19
20.1.2017 15:32

R25a14d16k82o 33K75ř79i24v45á56n17e28k 7910883895680

Zima, námraza, samá kupé kam oko dohlédne, problém s úklidem... Ještě jste zapomněl na cca dva funkční záchody v celé soupravě... Jde to s tím Jančurou dole kopcom.

Tak zkuste ČD, třeba to bude lepší:-)

+8/−8
20.1.2017 15:49

P39e84t81r 60V36i55n88a78ř 6923153643737

Píši o ČD, pane odboráři, ale to máte hned na prvním řádku ;-)

+7/−5
20.1.2017 15:56

R31a45d17k20o 20K36ř30i91v18á81n51e49k 7360233525130

Promiňte, my odboráři jsme úplně blbí. Naposledy jsem byl teda v ROH, ale tam byli všichni. Celkem se nám dařilo být v opozici proti místní komunistické buňce, takže se za své odborářství před 30 lety nestydím.

:-)A s tou námrazou to je skvělý marketingový tah! V létě za to Jančurovi jeho cestující utrhají ruce, až nebude fungovat klima.

+7/−4
20.1.2017 16:11

P71e13t65r 59V64i25n32a34ř 6143573783697

Nějak nechápu, proč sem pořád motáte Jančuru, ale vlastně jste si první větou odpověděl asi sám ;-D

+2/−4
20.1.2017 16:13

J24a37n 89J27e20m16e91l98k48a 1955180

A kde vlastně jezdíte? Já používám hodně síť ČD celkem hodně víc jak rok. A celkem vše funguje. Cena/ výkon dobrá. U nás jezdíme staršími vozy, ale naopak se zlepšili. Topí, uklízí.. A vůz je pohodlný a prostorný.

+3/0
21.1.2017 6:35

M64i68c96h60a56l 42M41a33r23e12k 2855167893482

Na trati Praha - Ostrava revoluci možná zažehl, no třeba R4 Praha - Děčín asi naopak spíše uspal :D !!

+1/0
20.1.2017 15:11

K14a18r16e23l 82O15g61o56u60n 7772801911341

SC Manažer byl myslím i jeden z prvních vlaků, co měl v nabídce i možnost využití telefonu.

+7/0
20.1.2017 15:09

R38a29d31k52o 63K74ř93i11v90á66n64e74k 7900713345650

Manager byl jedním z úspěšných projektů, kterým se ČD začaly odlišovat od ostatních východoevropských železnic. Do Ostravy jsem s ním často jezdil a mám jen pozitivní zkušenosti. Vynechání zastávky v Olomouci moc času neušetřilo, ale na argument "z Ostravy do Prahy bez zastávky a pouze vozy 1. třídy" manažeři docela slyšeli. První krok k tomu, aby vlak nebyl vnímán jen jako socka, první větší úspěch konkurenceschopného produktu vůči IAD i letadlům. Jízdní doba okolo 4 hodin byla úměrná rozkopanému koridoru s množstvím nerekonstruovaných úseků. Manager byl komerční vlak, stejně jako vlaky IC. V těch se platil příplatek 60 Kč a musely si na sebe vydělat. "Nedotované vlaky" vlaky nevynalezl Jančura.

R^Snad je dobré si připomenout:

1. Konkurencí železnice vždy byla a je především automobilová doprava, to si ČD již v té době byly schopny uvědonit. Mnohem pozdější žabomyší vojny mezi dopravci jsou až druhořadou záležitostí.

2. Konkurenceschopnost železnice dělá z velké části inrastruktura, tedy stát. Manager získal smysl až s možností postupně zkracovat dobu jízdy s postupem modernizace trati. Kde stát nemodernizuje, konkurenceschopnost nebude. Žádný dopravce není schopen nabídnout na zastaralých a jednokolejných tratích rychlý vlak třeba z Budějovic do Brna nebo z Liberce do Prahy. Moderní železnici musí chtít stát. Konkurence mezi železničními dopravci má jen marginální význam, po provozní stránce dokonce železnici škodí. Jako pravičák to říkám nerad, ale je to tak. Donutit stát zlepšit infastrukturu a donutit ČD zlepšovat služby je lepší cesta, než dodatečně krotit smečku děsně poctivých dopravců, kteří byli na tratě vypuštěni dřív, než pro to bude vytvořena legislativa, která je v souladu se zdravým selským rozumem. Ať už se dostanou šméčkovým způsobem ke komerční kapacitě, nebo získají zakázky ve šméčkových soutěžích. Nechci naivkům brát ideály - tak sorry.

+36/−3
20.1.2017 15:01

M66i38c30h98a77l 16M97a85l85ý 5652904559173

ty jses "pravicak" z Nabrezi, ze?

0/−15
20.1.2017 15:06

R18a29d79k64o 18K13ř14i91v58á31n41e94k 7470233505500

A Vy, pane Malý? Argument na úrovni Miloše Zemana:-)

+6/−2
20.1.2017 15:11

R48a90d42k37o 90K92ř49i59v91á55n32e31k 7450663975830

Jo a to mínus Vám prostě vrátit musím. My pravičáci už jsme prostě takoví.

+4/−2
20.1.2017 15:14

M48i92l81o47š 84D19v82o68ř29á73k 8175177886131

souhlasim - nicmene neidealizovat buresova kamarada jancuru se tady ve stranickem platku zrovna nenosi :- )

+3/0
20.1.2017 16:56

M40i91r57e44k 47Z73á57v27o26d24n79ý 7292717610798

Praha hl. n. - Ostrava Svinov -> 2 hod 53 min (podle idosu)

+5/0
20.1.2017 14:54

M82i55r91e32k 57Z55á53v40o12d64n38ý 7182737170278

Pardon, to mělo být panu Marekovi :)

0/0
20.1.2017 14:54

A85n42d70r87e25j 40R72u10š29č33á35k 6317767674674

Lokomotiva řady 151, ne 152...

+6/0
20.1.2017 14:52

J64a46n 30S88ů46r27a 4255833403572

Máte pravdu, díky za upozornění, opraveno

+2/0
20.1.2017 15:02

K85a60r54e78l 18M64a83r19e97k 5385472583832

Neřekl bych že jezdí pod 3 hodiny. Takovou zkušenost bohužel nemám. Dokonce si myslím že je to lzivy údaj.

0/−17
20.1.2017 14:50

L45u48k19á55š 72R98y31c34h76l72ý 5447986913877

Tak nemyslet a ověřit v praxi. Dnešní SC a IC jezdí opravdu Praha - Svinov za 2:53 a nejen papírově, ale i ve skutečnosti.

+8/0
20.1.2017 14:55

P83e70t10r 69V58i39n40a39ř 6783283303207

A co to raději počítat až od Libně nebo Klánovic, aby to vyšlo s rezervou do Ostravy pod ty tři hodiny? ;-D

+1/−13
20.1.2017 16:14

L67u51k22á77š 39R30y16c62h83l49ý 5377706523837

Jezdim tak pravidelně a vím za kolik to dává

0/0
20.1.2017 16:20

R18a33d18e87k 20J78a25n76a98t48a 9975676874282

Viz např.

http://kam.mff.cuni.cz/~babilon/cgi-bin/zpvlaku.cgi?v=511&d=28

Zpoždění v 80% případů do 5 minut, takže 3h jízdní doba je splněna.

+1/0
20.1.2017 16:35

M52a16r69t90i34n 61K40a78r21á97s42e23k 9928393138448

Ono to vychazi s rezervou i tak, a uz dost let...

0/0
20.1.2017 19:58

A42n38t27o73n30í17n 30Z90e17l50e93n90ý 2524733791706

Nebylo by možné přidat pro ilustraci obrázek zásuvky?

+8/0
20.1.2017 14:49

M41i86r20o77s79l46a45v 89T53i39š21e20r 4549959854852

Pokud si dobře vzpomínám, SC mezi zlínem a Prahou rozhodně jezdil mnohem déle než jediný rok. Ten spoj v podstatě jezdí dodnes jako expres. A až teď s novým jízdním řádem 2017 je z něj nějaký obyčejný loudal/rychlík.

0/−1
20.1.2017 14:49

J72a63n 15S69ů49r24a 4965443843782

http://vlaky-historie.blogspot.cz/2011/09/supercity-na-severni-vetvi.html

+5/0
20.1.2017 15:03

M82i83r66e48k 36Z47á27v71o81d15n28ý 7352647940918

Uff, bylo by to těžké se v tématu o Manažerovi alespoň krátce nezmínit o konkurenci :)

Jen pár drobností:

1) Srovnání tehdejšího „luxusu“ s dnešním stavem ukazuje, jak se cestování vlakem na velké části tratí zlepšilo. // No zrovna tento vlak by nebyl ostudou ani v této době.

2) nasadily lokomotivu řady 152 // Taková neexistuje

3) Pokud si dobře pamatuji, tak na Manažerovi jezdily vozy Aee142 (možná v nějaké jiné modifikaci, ale vypadaly stejně), nikoliv vozy Aee145 (které jezdí Praha - HB - Brno - Ostrava a jsou o třídu horší).

+5/0
20.1.2017 14:49

R37a29d90k95o 20K45ř20i64v18á28n87e67k 7200303265890

Je to tak. A nikdy jsem na vlaku neviděl jinou lokomotivu, než 151. Nic jiného u ČD tehdy neumělo 160 km/h

0/0
20.1.2017 15:03

J74a91n 11S63ů61r32a 4145123733912

Informace o tom, jaké vozy jezdily a kde teď jezdí, je od Českých drah. Předpokládám,že tam vědí, co píšou.

152 opravena, za tu se omlouvám.

Tady je poměrně dost informací http://vlaky-historie.blogspot.cz/2011/09/supercity-na-severni-vetvi.html

+5/0
20.1.2017 15:06

M82i24r80e66k 46Z98á19v76o22d93n15ý 7482737420718

Díky, zajímavý článek. Stejně si ale myslím, že tyto vozy tam nebyly, jedině v úplných začátcích. Ale v roce 1999 už to byly určitě Aee142.

0/0
20.1.2017 18:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.