Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Do tří let zkušební hyperloop a pak už to půjde rychle, odhaduje šéf HTT

Brněnský primátor ve středu podepsal memorandum se společností Hyperloop Transportation Technologies (HTT). Tedy s jednou z firem, které se snaží zhmotnit tři roky starý nápad Elona Muska na futuristickou potrubní dopravu pro lidi. Jak je to reálné, kdy to může začít fungovat a co jsou největší překážky popisovali v rozhovoru pro iDNES.cz manažeři HTT Dirk Ahlborn a Andres de Leon.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L58i36b34o90r 12P47e72t81r82á22š 6325419518869

Studie vlivu na zivitni prostredi....tak to sou kluci vpr...

0/0
26.1.2017 18:34

P91e38t46r 84Č14e17r73m10á12k 9208275499570

Tak kombinace faktorů ČR, Brno a Musk je záruka toho že to nebude nikdy R^

0/0
23.1.2017 13:47

M71i64r89o26s84l19a33v 47Z19i59k55m56u29n10d 6498702837378

Projekt je technicky zajímavý, akorát bude problém s tím, že "nikdo" nebude chtít takovou trať na svém pozemku ...

Jedná se soukromý projekt, takže vyvlastnění pozemku není právně možné ... důkazem budiž komplikace spojené se získáním pozemku pro řekněmě "veřejně prospěšnou stavbu" obchvatu obce, na dálnice ani nepomýšlím ...

S tím se zjevně pro české poměry nepočítá ... ďábel se skrývá obvykle v detailu ....

+3/0
23.1.2017 10:30

M62i40c85h34a85l 80T33i95m56k51o 3583334244735

Taky si říkám, že tohle bude problém...tohle mozna muze fungovat na jihozapade USA, kde je mezi velkomesty obvykle jen liduprázdná polopoušt, ale neumím si to dost dobře představit v hustě zalidněně a členité Evropě.

+2/0
23.1.2017 11:29

M61i88r11e27k 92G94a46j31e27r 5481816789890

V Evrope se ale snadněji tuneluje.

0/0
23.1.2017 11:41
Foto

P37e84t17r 33N39o28v82o64t18ň70á46k 1775181913878

problém být může, ale pokud to dořeší tak, že to nezabere víc místa než sloupy vysokého napětí a navíc to povedou kolem dálnice, aby to zbytečně nestínilo, na pole, pak by to byl sice problém, ale jistě ne neřešitelný.

+1/0
23.1.2017 17:39

R62a81d88e85k 45J81a93n39a97t32a 9775876894402

Ani VRT nemůže vždy vést podél dálnice, protože potřebuje větší poloměry oblouků. A hyperloop by je potřeboval ještě větší.

0/0
23.1.2017 22:29

P23e47t52r 16N90o95v21o49t28n29y 1151410181

Že i takový obyčejný kreslený seriál dokáže předpovídat budoucnost. Kdo bude prezident USA, nebo jak se jedno provinční město nechá ošidit podvodníkem s jednokolekou/hyperloopem. :-)

+4/0
23.1.2017 10:18

S53t28a64n48i83s12l57a68v 45Č58e95š43k17a 8437556185119

K těm solárním článkům, které poskytují hyperloopu energii (že by to stačilo k provozu?) bych doporučil ještě tři cestovní třídy - první, druhou a sado-maso. Tu třetí možnost díky podepsané spolupráci s brněnským magistrátem. Brňáci jistě vědí proč.

Jinak mi to celé připadá jako ten nejklasičtější tunel všech tunelů na peníze daňových poplatníků. A selský rozum mi říká jedno. I v případě že by tohle veledílo někdo někdy dovedl do skutečného provozu, v čemž jsem dost skeptický, bych předpokládal, že nejprve se provoz hyperloopu bude několik let ověřovat na nějaké kratší trati - třeba z letiště do středu města, při čemž se začne menšími, relativně bezpečnými rychlostmi. Teprve když by se eliminovala všechna rizika a vychytaly "všechny mouchy", kterých jistě bude hodně, bych pokládal za rozumné dát se do budování meziměstských tratí. A do podpisu memorand o spolupráci a nalévání veřejných peněz do takového projektu.

Kdyby totiž z důvodu nějaké poruchy taková kapsle skončila zarytá pár set metrů daleko v poli, včetně svého osazenstva, asi by to nezískalo moc dalších cestujících.

+2/0
23.1.2017 9:52

J61a39n 91D34ě94t33á93k 4701264959760

Celá tahle diskuse je zbytečná, protože žádný hyperloop nebude. Mark my words.

+1/0
23.1.2017 9:09

P23e63t69r 79V14o73p50i20č43k82a 5922857417716

hypertunel. Rozhodne to nepřipomíná nic jiného.

+1/0
23.1.2017 8:14

M77i87r55e72k 83G61a64j41e26r 5671746489830

Nevite nekdo, jaky by hyperloop vubec mel mit pohon? Ja vim, ze je to uplne zakladni vec, a proto me udivuje, ze to neni napsano v clanku. Cituji: "Napřiklad Elon Musk sám řekl, že dobrá technologie by byla maglev, ale ta že je moc drahá. My proto počítáme s pasivní magnetickou levitací, která vyjde levněji a má stejné výhody." - Tim rika jen, ze se to nebude pobybovat na kolach (coz by pri uvadene rychlosti neslo), ale nerika, cim chteji nahradit magneticky linearni pohon. Pritom v jinych clancich o hyperloop jsem nasel prave tvrzeni, ze to tento pohon ma byt. Kompresor muze jen zmirnovat odpor nahromadeneho vzduchu a pri vyssi rychlosti opravdu i tlacit, ale nemuze fungovat pri male rychlosti, na kterou bude potreba cely vlak rozjet.

0/0
23.1.2017 0:59
Foto

P57e94t69r 77N67o15v80o55t80ň88á25k 1395421913448

jsem pochopil, že to bude mít lineární pohon, pasivní magnety budou sloužit jen k "levitaci"

0/0
23.1.2017 1:04

M73i27r67e53k 59G61a27j44e47r 5971426439210

To mne moc nereklo. Po chvili hledani jsem nasel, ze pujde o americky system Inductrack. Ten ma byt levnejsi a jednodussi nez system maglevu pouzivany v Shanghai a v Japonsku. Nikde ale nebyl otestovan pro pohon vlaku ve skutecne velikosti (zatim jen na zmensenem modelu). Nejvic jsem se dozvedel zde: https://str.llnl.gov/str/Post.html

+2/0
23.1.2017 1:28

M81i46l12a15n 64C89h91a24l72u15p34a 7794606267953

Vážení blázni, je to jedna obrovská pí....na!!!

0/−1
23.1.2017 0:07
Foto

P97e39t43r 50N69o29v66o98t98ň30á88k 1315401593318

lidi se za posledních 10 000 let vůbec nezměnili, pořád by upalovali, když někdo prohlásí, že zem by mohla obíhat slunce. :-)

+2/−3
23.1.2017 0:19

P78a35v71e68l 73D44e86k20a73n 5520102300100

Takovych kosoctvercu uz tu bylo, a dnes to jsou velmi pouzivane a samozrejme veci.

+1/−2
23.1.2017 2:34

T22o43m73á97š 45L30i46s17k63a 6900739904244

Tak si znovu zopakujeme fakta. Tento další dotační tunel Muska předpokládá že v trubce bude udržován tlak 1mbaru tedy 200x menší tlak než je v 10km. Tento tlak odpovídá výšce 50km a jde o tzv. jemné vakuum. Největším prostorem, v kterém se tento tlak doposud dá udržet je vakuová komora v současnosti využívaná NASA o objemu 22.000 m3 , je to obří stavba z velmi silnými stěnami z hlinku a tisíci tunami betonu, která tvoří nosný a ochranný skelet této relativně malé komory. Cena této komory byla tak obří že si jí mohla dovolit pouze armáda a i její provoz není nic levného. Jen pro představu hmotnost 22.000 m3 vzduchu je cca 30t.

Podívejme se co prodavači deště od soudruha Muska barevně nakreslili mezi Brnem a Prahou 210km dlouhou vakuovou komoru s objemem 30 až 80x větší než největší vakuová komora na této planetě a ještě se bez jakékoliv ochrany jen tak volně line přes celou republiku a aby toho nebylo málo tak v této komoře jen tak létají desítky tun rychlostí 1000km/h. Udržet něco takového dlouhodobě v chodu je fakticky nemožné a provozovat v tom bezpečně komerční dopravu je již holý nesmysl. Pokud by v jakékoliv části takové trubky došlo k dehermetizaci a tlak stoup na pouhých 0,2baru tedy tlak jaký je v 10km a do tohoto místa přijel onen bájný vláček o rychlosti 1000km/h bylo by to prakticky stejné jako kdyby narazil do zdi, skončilo by to destrukcí jak vlaku tak trubky a všeho co by stálo okolo. Energie vláčku o hmotnosti 70t při rychlosti 300m/s je stejná jako energie uvolněná výbuchem 1,5 tuny TNT.

No a něco takového si oni dotační podvodníci nakreslí jako tenkou trubičku nejlépe z obou stran obloženou dálnicí, každý terorista s antimaterálovou puškou a jízdním řádem musí byt nadšen, udělá dírku a jen počká až přijede vláček a zlikviduje tak trubku tak dálnici okolo. Takový tobogan by se dal postavit a provozovat za šílené prachy jako adrenalinový tobogán s vyšším rizikem pro cestujíc než let raketoplánem ,ale rozhodně ne jako komerční a bezpečná doprava.

+12/−1
22.1.2017 23:43

V47á13c83l74a68v 60Z63e50l35i98n18k90a 2522610213292

Máte můj obdiv za snahu a za realistický až zdravě skeptický pohled na věc, ale proti odborníkům, kteří nasbírali své skušenosti na wikině anebo z letáčků pana Muska bojujete asi marně. Oni to možná pochopí ve chvlíli, kdy se i s tou kapslí rozprsknou na cucky i když tam na to už nebudou mít čas.

+8/−2
22.1.2017 23:57

M68i96r68e98k 65G86a65j56e89r 5841196239240

Zatim to nevypada, ze by k nejake havarii melo dojit. Alespon podle analyzy pana Lisky se nepodari dosahnout potrebneho nizkeho tlaku. V zadnem pripade nepujde o rychlost 1000 km/h a je otazka, jestli je dosazitelnych treba 500 km/h a bylo to levnejsi nez maglev.

+2/0
23.1.2017 0:49
Foto

P24e43t96r 76N58o95v83o35t98ň83á48k 1655581853438

ale kulový, to může stejně tak položit traverzu na koleje rychlíku a způsobí mnohem větší škody na životech a nepotřebuje ani kulomet co prostřelí tři centimetry ocele. druhá věc je, že pokud se zvýší tlak, pominu-li senzory, které to hned zachytí a zpomalí kapsli, která nevím, kde jste přišel 70 t? když moc odhaduji 7 tun i s cestujícími, taky tlak se vám nenahromadí na jednom místě jako zeď ve vakuu, ale vzduch se bude rozptylovat, takže i kdyby se tam vyskytla dírka, tak postupné zvyšování tlaku tubus maximálně tak průběžně zpomalí. Síla stěny je navíc naprosto dostatečná tlak okolního vzduchu při vnitřním vakuu odpovídá zhruba tlaku deseti metrů vody a nevšiml jsem si že by batyskafy měli na sobě tisíc tun betonu a to se ponoří do stonásobně větších tlaků. Téměř vakuum nebude snadné vytvořit a udržet, ale vnější tlak na tubus bude ten nejmenší konstrukční problém.

+2/0
23.1.2017 0:04

P64a16v92e68l 34D87e94k93a14n 5900572600470

No kdyz vyjel prvni vlak, tak se pri rychlosti 30km/h vsichni udusili, kdysi Slunce obihalo Zemi, blesk byl bozi hnev, deti nosil cap... dnes vime ze to takto neni. Mozna je to o tom, ze mame neskutecne technologie o kterych se nam obycejnym mozna jen zda a soucasni mocni sveta nam zastarale veci prodavaji za obrovske penize a nejaky Musk chce otevri vyssi level, je v podstate oznacen za kacire. Dnes uz nepotrebujeme ropne sejky, ale svetovy system se bude hroutit, kdyz prejdeme na jina paliva, atd.

+2/0
23.1.2017 3:07

J36a84r83o51m50i36r 21F65a20r23e92k 4642373927

Tak ještě jednou. SPF (v současné době největší vakuová komora) bylo postaveno v roce 1969 pro NASA. V roce 2011 prošla rekonstrukcí. Jedná se o dvojitou komoru, vnitřní stěna je z hliníku o tloušťce 25-35mm, vnější stěna je betonová o tloušťce 1.4-2.8m. Ta tloušťka betonu je dána potřebou stínění před radiací. Vnitřní prostor mezi hliníkovou a betonovou komorou je také udržován pod nízkým tlakem, takže ta hliníková komora nebude nikdy vyszavena

Největší vakuovou komoru z oceli bude mít ITER, stěny o tloušťce 50-280mm. Bude mít také betonovou schránku, ale jen pro stínění proti radiaci, tzn. přímo ta ocelová komora je vystavena tlakovému rozdílu mezi vakuem uvnitř a atmosférickým tlakem venku.

Obě tyto komory jsou navrženy pro high vacuum, hyperloop ma mít pouze medium vacuum, ale z pohledu sil už je to jedno.

Pokud vezmu v úvahu rozměry trubky a tlakový rozdíl, dostanu napětí ve stěně tubusu 7MPa, takže nic.

Celé to bude poměrně zranitelné, to nerozporuji.

Bezpečnost bude zajištěna tím, že celý tubus bude rozdělen do segmentů, které se dají v případě potřeby oddělit a izolovat (nedovedu si představit, že by to mělo být jinak). Tlak bude muset být neustále monitorován.

Vzhledem k tomu ,že se jedná o novou technologii, kterou nikde nikdo nevyzkoušel, tak jsem velmi skeptický ohledně těch 3 let a to označení pánů z HTT za dotační podvodníky možná není od věci. Nicméně technicky neproveditelné to podle mě není. Největšími problémy budou samotná kapsle a bezpečnost.

+7/0
23.1.2017 6:19

J69a23r30o43m16i10r 31F90a82r90e50k 4872353297

Kurnik, chybi mi tam, ze vnitrni hlinikova komora u SPF nebude nikdy vystavena rozdilu mezi atmosferickym tlakem venku a vakuem unitr. Nekdo mi to ukradl, priznejte se! :D

0/0
23.1.2017 8:07

J49a91r85o10m45i45r 97F23a10r95e25k 4322743767

A jeste jedna vec. Kapsle ma mit 7 tun (nekde jsem cetl o hotnosti 3.5 tuny), ne 70 (nicmene tady jsem ponekud skepticky). Kineticka energie toho vlacku pri rychlosti 300m/s odpovida 75kg TNT.

Vy si hrajete s cisly jak se vam zachce......

+4/0
23.1.2017 8:21

M54a92r98t13i96n 93S35l79e83z57á51č59e25k 7444128911113

Brněnský náměstek pro dopravu Hollan, který nemá řidičák, v MHD jezdí načerno a je známý v celé zemi díky svým výletům za ukrajinskými dominami (služebním vozem) bude slibovat nějaký futuristický hyperloop. ŽítBrno je opravdu neuvěřitelné uskupení.

+10/0
22.1.2017 23:14

S61t10a90n26i28s37l92a28v 90Č94e55š23k33a 8287836355549

Upřímně řečeno, nedivím se, že právě současné vedení Brna se takové fantasmagorie zúčastňuje. Místní odborníci přes dopravu (myslím samozřejmě ty odborníky na magistrátě, nikoliv třeba lidi z DPMB, kteří své práci rozumí), jsou ti praví, kteří městskými penězi takto podpoří tento pochybný projekt a hlavně jeho tvůrce. Pokud by však takto smysluplně raději investovali své peníze místo městských, byl bych podstatně klidnější.

+1/0
22.1.2017 23:01

M46a89r91t46i90n 41R92u68z18i37c58k85a 1302638216177

Ja osobne bych s projektem zacal u nakladni dopravy, myslim, ze bych vydelal rychleji a vice nez pri osobni doprave a vyhnul bych se slozitym schvalovacim a bezpecnostnim procesum pro osobni dopravu.

+6/0
22.1.2017 21:42

D94á63š31a 82Ž60a35l64u16d84o16v98á 5785662594395

A nemusí to jezdit až přímo rychlostí zvuku (aby se to nerozbilo:)). Nákladu se špatně neudělá, nezdržuje při nástupu atd. To mně napadá, která pojišťovna by ten osobní hyperloop pojistila na odpovědnost za škodu (cestující, okolí), resp. za kolik? O kolik to zdraží provoz? Kdo a za kolik pojistí stavbu?

0/0
22.1.2017 21:49

L66u33d70v97í21k 10G64a69j68d96o56š20í10k 2435423694402

U nákladní dopravy je enormní tlak na nízkou cenu a rychlost dopravy není zdaleka tak ceněna, než když jde o čas lidí.

+2/0
22.1.2017 22:08

M44a15r37t64i62n 52R92u21z35i84c61k83a 1422248126577

Ja si to nemyslim, ono mit treba cerstve ovoce a zeleninu z jizni evropy za par hodin, bez ridicu, ucpanych dalnic kamiony, mit moznost dovazet si soucastky z ruznych mist v mnohem rychlejsich terminech - mnohem ekologicteji nez letecky nebo lodi, posilani posty, baliku, zavazadel,....

+2/0
22.1.2017 22:17

T97o91m61á59š 65M98o17r40a92v61č84í13k 3257636713515

Proč se tedy ta zelenina neposílá letecky? Asi ta rychlost není až tak důležitá. Snad jen kdyby ten hyperloop byl opravdu hodně levná záležitost, jak se psalo, že by to bylo za desetinu ceny/nákladů (?)

0/0
22.1.2017 22:52

P46e67t44r 60D31l73o13u80h76ý 5857859244124

Souhlasím, ale na druhou stranu by výstavba díla takových rozměrů, které by bylo určeno jen pro "balíky", asi neúměrně nákladné. Ale cenovou studii nemám, takže pouze odhaduji.

0/0
22.1.2017 22:57

P85e35t82r 53D61l11o51u79h20ý 5747449964964

...byla asi neúměrně nákladná...

0/0
22.1.2017 22:59

T71o10m66á89š 94M70o23r19a47v74č79í51k 3357336873805

Takový člověk z jižní Evropy klidně může za jízdenku zaplatit třeba 2000 Kč, je otázkou zda 80 kg rajčat může taky zaplatit tolik + zisk obchodníkovi + zisk farmáři a přepravcům :)

+2/0
22.1.2017 23:01

M81a78r23t92i37n 16R35u12z58i63c61k29a 1712358916987

Mno, to pak ztraci vyhodu nad VRT, protoze cena listku je o poznani nizsi, cenu projektu prodrazi bezpecnost, ta u nakladu odpada. Jedine co to zachrani jsou reklamy na virtualnich oknech, ale to je dost riziko. Pravdou je, ze 80kg rajcat se na reklamu divat nebude a nebude pro obchodniky zajimava.

Mmch, uvedl jste cenu 2000,- za 80kg rajcat, ale to vychazi bez provizi na 25,-/kilo, to si predstavit dovedu a navic budou cerstvejsi...

0/0
23.1.2017 13:28

T62o34m12a12s 24H86a90c25e10k 6924477605127

Pamatuji si nejake VTM z tusim 80. let kdyz ukazovali jak kamion najede na rampu na nadrazi a vlak to ekologicky odveze rychleji a levneji do cilove destinace kde to opet z rampy nalozi nakladak a doveze v danem meste do skladu. Mel to byt konec mezinarodni kamionove dopravy a usetreno mnoho a mnoho tun CO2 a penez (ridici, pohonne hmoty atd).

Vzdycky kdyz predjizdim kolony kamionu si rikam kde to udelali soudruzi chybu...

Takze neverim ze by to s nakladni dopravou fungovalo. Tam uz jen cekam na autonomni rizeni a jen doufam ze AI v kamionech nebude delana na zaklade inteligence ridicu kamionu :-)

0/0
22.1.2017 23:02

V12á35c77l63a97v 37Z95e31l13i68n64k73a 2642400413182

No, oni tu chybu neudělali ani tak ti soudruzi. Ti měli celkem pravdu v tom, že kamion je ten nejméně efektivní způsob dopravy z to nejen co se týče měrné spotřeby energie na realizovaný tunokilometr, ale i co se týče externalit v podobě škod na životním prostředí, devastace silniční sítě a tak podobně. Jen se bohužel podcenilo jak velký a propracovaný vliv má speditérská lobby na politiky.

+1/0
22.1.2017 23:34

P92e46t21r 81K79a87b11u30ď84a 2664947862973

Ten tubus nikdo nezaplati...

0/0
22.1.2017 21:41

P91a44v68e74l 98B55e37r83a65n 7729964941776

Aha... 3 roky, v České Republice... No, na dobrou noc pohádka dobrá :-D

+1/0
22.1.2017 21:34

M59a65r47t37i58n 55R59u16z17i56c35k77a 1322248346567

V CR momentalne s velkou pompou stavime konecne projekty z 60-70 let a nikdo se moc neodvazi v nich neco menit, nebot cekat dalsich par desitek let je nepredstavitelnych...

0/0
22.1.2017 21:44

L77i41b42o19r 33M21a34c95h98a65l83e13k 1334365725248

Spatne se tam bude chytat signal, asi.

0/0
22.1.2017 21:09

D86á12š38a 44Ž82a57l17u48d36o90v84á 5865422954765

Faradayova klec :) Zase Vás tam nikdo z venku asi nemůže odposlouchávat:).

0/0
22.1.2017 21:14

J41a12r37o87s40l64a85v 54H47l40a51d38í92k 6718558818798

Nic proti ale technologie nevyzkoušená a kdo to zaplatí jinak proč ne četl sem o tom zajímavé , vizionáři jsou vždy nepochopený .

+1/0
22.1.2017 21:02

J82i21ř90í 29J85u89r73á29š34e92k 8817415360467

Jak muze nekdo zpravovavat studii proveditelnosti v dobe, kdy jeste nevi, zda ta technologie bude vubec fungovat?

+2/0
22.1.2017 20:36

P62a13v88e52l 10M95o48r41a58v11e57c 3892139412298

Zatím vše nasvědčuje tomu, že bude fungovat. Dílčí technologie fungují, jde je jen spojit dohromady.

Máte nějaké indicie, že ne?

0/0
22.1.2017 20:37

J24i76ř80í 18J14u14r30á15š56e55k 8227625670167

Par slov z wiki. "Some experts are skeptical, saying that the proposals ignore the expenses and risks of developing the technology and that the idea is "completely impractical". Claims have also been made that the Hyperloop is too susceptible to being completely destroyed by a simple terror attack to be considered safe or disruption from a power outage."

0/0
22.1.2017 20:48

P71a13v22e21l 93M87o35r13a28v55e85c 3412509622898

"Some expert": no někteří experti taky tvrdili, že vlaky můžou jezdit max. 30kmh jinak se vám spustí krev z nosu a budete omdlívat. Ale technologii neznám, nedokážu soudit.

Ad teror.čin: nevidím rozdíl mezi konvenční železnicí a trubkou. Oboje je podobná liniová stavba s podobnými riziky.

+1/−1
22.1.2017 21:01

D70á94š85a 41Ž10a19l25u11d33o31v42á 5425962414965

Vy ten rozdíl nevidíte?

0/0
22.1.2017 21:12

P87a42v79e35l 86M96o44r78a19v52e93c 3202579342328

Ne, v čem je?

0/−1
22.1.2017 22:30







Najdete na iDNES.cz