Diskuse k článku

Do tří let zkušební hyperloop a pak už to půjde rychle, odhaduje šéf HTT

Brněnský primátor ve středu podepsal memorandum se společností Hyperloop Transportation Technologies (HTT). Tedy s jednou z firem, které se snaží zhmotnit tři roky starý nápad Elona Muska na futuristickou potrubní dopravu pro lidi. Jak je to reálné, kdy to může začít fungovat a co jsou největší překážky popisovali v rozhovoru pro iDNES.cz manažeři HTT Dirk Ahlborn a Andres de Leon.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L75i41b90o95r 94P50e12t61r62á63š 6205549638829

Studie vlivu na zivitni prostredi....tak to sou kluci vpr...

0/0
26.1.2017 18:34

P72e18t52r 71Č67e87r72m69á22k 9738355339870

Tak kombinace faktorů ČR, Brno a Musk je záruka toho že to nebude nikdy R^

0/0
23.1.2017 13:47

M46i25r50o27s93l18a42v 43Z69i93k11m89u48n16d 6608242807898

Projekt je technicky zajímavý, akorát bude problém s tím, že "nikdo" nebude chtít takovou trať na svém pozemku ...

Jedná se soukromý projekt, takže vyvlastnění pozemku není právně možné ... důkazem budiž komplikace spojené se získáním pozemku pro řekněmě "veřejně prospěšnou stavbu" obchvatu obce, na dálnice ani nepomýšlím ...

S tím se zjevně pro české poměry nepočítá ... ďábel se skrývá obvykle v detailu ....

+3/0
23.1.2017 10:30

M92i30c35h84a23l 66T40i34m16k49o 3183124594795

Taky si říkám, že tohle bude problém...tohle mozna muze fungovat na jihozapade USA, kde je mezi velkomesty obvykle jen liduprázdná polopoušt, ale neumím si to dost dobře představit v hustě zalidněně a členité Evropě.

+2/0
23.1.2017 11:29

M98i84r67e53k 31G75a84j68e81r 5821686469200

V Evrope se ale snadněji tuneluje.

0/0
23.1.2017 11:41
Foto

P52e17t81r 55N29o53v98o47t74ň78á83k 1255201533108

problém být může, ale pokud to dořeší tak, že to nezabere víc místa než sloupy vysokého napětí a navíc to povedou kolem dálnice, aby to zbytečně nestínilo, na pole, pak by to byl sice problém, ale jistě ne neřešitelný.

+1/0
23.1.2017 17:39

R39a83d89e93k 25J31a93n84a84t39a 9215176404332

Ani VRT nemůže vždy vést podél dálnice, protože potřebuje větší poloměry oblouků. A hyperloop by je potřeboval ještě větší.

0/0
23.1.2017 22:29

P83e25t41r 16N84o83v15o62t50n70y 1371800941

Že i takový obyčejný kreslený seriál dokáže předpovídat budoucnost. Kdo bude prezident USA, nebo jak se jedno provinční město nechá ošidit podvodníkem s jednokolekou/hyperloopem. :-)

+4/0
23.1.2017 10:18

S83t73a23n53i91s91l94a74v 65Č60e74š60k35a 8237946735259

K těm solárním článkům, které poskytují hyperloopu energii (že by to stačilo k provozu?) bych doporučil ještě tři cestovní třídy - první, druhou a sado-maso. Tu třetí možnost díky podepsané spolupráci s brněnským magistrátem. Brňáci jistě vědí proč.

Jinak mi to celé připadá jako ten nejklasičtější tunel všech tunelů na peníze daňových poplatníků. A selský rozum mi říká jedno. I v případě že by tohle veledílo někdo někdy dovedl do skutečného provozu, v čemž jsem dost skeptický, bych předpokládal, že nejprve se provoz hyperloopu bude několik let ověřovat na nějaké kratší trati - třeba z letiště do středu města, při čemž se začne menšími, relativně bezpečnými rychlostmi. Teprve když by se eliminovala všechna rizika a vychytaly "všechny mouchy", kterých jistě bude hodně, bych pokládal za rozumné dát se do budování meziměstských tratí. A do podpisu memorand o spolupráci a nalévání veřejných peněz do takového projektu.

Kdyby totiž z důvodu nějaké poruchy taková kapsle skončila zarytá pár set metrů daleko v poli, včetně svého osazenstva, asi by to nezískalo moc dalších cestujících.

+2/0
23.1.2017 9:52

J94a68n 83D16ě68t92á10k 4191574139380

Celá tahle diskuse je zbytečná, protože žádný hyperloop nebude. Mark my words.

+1/0
23.1.2017 9:09

P11e13t94r 20V50o17p49i91č91k44a 5462507787586

hypertunel. Rozhodne to nepřipomíná nic jiného.

+1/0
23.1.2017 8:14

M32i89r27e20k 20G67a20j92e66r 5631686869930

Nevite nekdo, jaky by hyperloop vubec mel mit pohon? Ja vim, ze je to uplne zakladni vec, a proto me udivuje, ze to neni napsano v clanku. Cituji: "Napřiklad Elon Musk sám řekl, že dobrá technologie by byla maglev, ale ta že je moc drahá. My proto počítáme s pasivní magnetickou levitací, která vyjde levněji a má stejné výhody." - Tim rika jen, ze se to nebude pobybovat na kolach (coz by pri uvadene rychlosti neslo), ale nerika, cim chteji nahradit magneticky linearni pohon. Pritom v jinych clancich o hyperloop jsem nasel prave tvrzeni, ze to tento pohon ma byt. Kompresor muze jen zmirnovat odpor nahromadeneho vzduchu a pri vyssi rychlosti opravdu i tlacit, ale nemuze fungovat pri male rychlosti, na kterou bude potreba cely vlak rozjet.

0/0
23.1.2017 0:59
Foto

P73e25t20r 24N89o87v98o63t24ň52á34k 1675421783588

jsem pochopil, že to bude mít lineární pohon, pasivní magnety budou sloužit jen k "levitaci"

0/0
23.1.2017 1:04

M32i46r45e46k 93G87a57j82e41r 5981646459740

To mne moc nereklo. Po chvili hledani jsem nasel, ze pujde o americky system Inductrack. Ten ma byt levnejsi a jednodussi nez system maglevu pouzivany v Shanghai a v Japonsku. Nikde ale nebyl otestovan pro pohon vlaku ve skutecne velikosti (zatim jen na zmensenem modelu). Nejvic jsem se dozvedel zde: https://str.llnl.gov/str/Post.html

+2/0
23.1.2017 1:28

M41i26l10a45n 35C96h35a11l13u44p81a 7354356347633

Vážení blázni, je to jedna obrovská pí....na!!!

0/−1
23.1.2017 0:07
Foto

P56e48t60r 86N31o73v55o72t75ň20á13k 1625741593738

lidi se za posledních 10 000 let vůbec nezměnili, pořád by upalovali, když někdo prohlásí, že zem by mohla obíhat slunce. :-)

+2/−3
23.1.2017 0:19

P49a58v71e98l 28D88e55k98a65n 5380442760950

Takovych kosoctvercu uz tu bylo, a dnes to jsou velmi pouzivane a samozrejme veci.

+1/−2
23.1.2017 2:34

T20o21m82á46š 48L96i94s19k34a 6190729974304

Tak si znovu zopakujeme fakta. Tento další dotační tunel Muska předpokládá že v trubce bude udržován tlak 1mbaru tedy 200x menší tlak než je v 10km. Tento tlak odpovídá výšce 50km a jde o tzv. jemné vakuum. Největším prostorem, v kterém se tento tlak doposud dá udržet je vakuová komora v současnosti využívaná NASA o objemu 22.000 m3 , je to obří stavba z velmi silnými stěnami z hlinku a tisíci tunami betonu, která tvoří nosný a ochranný skelet této relativně malé komory. Cena této komory byla tak obří že si jí mohla dovolit pouze armáda a i její provoz není nic levného. Jen pro představu hmotnost 22.000 m3 vzduchu je cca 30t.

Podívejme se co prodavači deště od soudruha Muska barevně nakreslili mezi Brnem a Prahou 210km dlouhou vakuovou komoru s objemem 30 až 80x větší než největší vakuová komora na této planetě a ještě se bez jakékoliv ochrany jen tak volně line přes celou republiku a aby toho nebylo málo tak v této komoře jen tak létají desítky tun rychlostí 1000km/h. Udržet něco takového dlouhodobě v chodu je fakticky nemožné a provozovat v tom bezpečně komerční dopravu je již holý nesmysl. Pokud by v jakékoliv části takové trubky došlo k dehermetizaci a tlak stoup na pouhých 0,2baru tedy tlak jaký je v 10km a do tohoto místa přijel onen bájný vláček o rychlosti 1000km/h bylo by to prakticky stejné jako kdyby narazil do zdi, skončilo by to destrukcí jak vlaku tak trubky a všeho co by stálo okolo. Energie vláčku o hmotnosti 70t při rychlosti 300m/s je stejná jako energie uvolněná výbuchem 1,5 tuny TNT.

No a něco takového si oni dotační podvodníci nakreslí jako tenkou trubičku nejlépe z obou stran obloženou dálnicí, každý terorista s antimaterálovou puškou a jízdním řádem musí byt nadšen, udělá dírku a jen počká až přijede vláček a zlikviduje tak trubku tak dálnici okolo. Takový tobogan by se dal postavit a provozovat za šílené prachy jako adrenalinový tobogán s vyšším rizikem pro cestujíc než let raketoplánem ,ale rozhodně ne jako komerční a bezpečná doprava.

+12/−1
22.1.2017 23:43

V22á46c70l74a32v 84Z52e41l44i62n46k78a 2352960273142

Máte můj obdiv za snahu a za realistický až zdravě skeptický pohled na věc, ale proti odborníkům, kteří nasbírali své skušenosti na wikině anebo z letáčků pana Muska bojujete asi marně. Oni to možná pochopí ve chvlíli, kdy se i s tou kapslí rozprsknou na cucky i když tam na to už nebudou mít čas.

+8/−2
22.1.2017 23:57

M82i89r21e61k 72G35a36j23e18r 5521496509110

Zatim to nevypada, ze by k nejake havarii melo dojit. Alespon podle analyzy pana Lisky se nepodari dosahnout potrebneho nizkeho tlaku. V zadnem pripade nepujde o rychlost 1000 km/h a je otazka, jestli je dosazitelnych treba 500 km/h a bylo to levnejsi nez maglev.

+2/0
23.1.2017 0:49
Foto

P50e37t59r 61N57o24v33o23t23ň96á98k 1235591403858

ale kulový, to může stejně tak položit traverzu na koleje rychlíku a způsobí mnohem větší škody na životech a nepotřebuje ani kulomet co prostřelí tři centimetry ocele. druhá věc je, že pokud se zvýší tlak, pominu-li senzory, které to hned zachytí a zpomalí kapsli, která nevím, kde jste přišel 70 t? když moc odhaduji 7 tun i s cestujícími, taky tlak se vám nenahromadí na jednom místě jako zeď ve vakuu, ale vzduch se bude rozptylovat, takže i kdyby se tam vyskytla dírka, tak postupné zvyšování tlaku tubus maximálně tak průběžně zpomalí. Síla stěny je navíc naprosto dostatečná tlak okolního vzduchu při vnitřním vakuu odpovídá zhruba tlaku deseti metrů vody a nevšiml jsem si že by batyskafy měli na sobě tisíc tun betonu a to se ponoří do stonásobně větších tlaků. Téměř vakuum nebude snadné vytvořit a udržet, ale vnější tlak na tubus bude ten nejmenší konstrukční problém.

+2/0
23.1.2017 0:04

P84a29v44e24l 15D97e71k45a47n 5710172140930

No kdyz vyjel prvni vlak, tak se pri rychlosti 30km/h vsichni udusili, kdysi Slunce obihalo Zemi, blesk byl bozi hnev, deti nosil cap... dnes vime ze to takto neni. Mozna je to o tom, ze mame neskutecne technologie o kterych se nam obycejnym mozna jen zda a soucasni mocni sveta nam zastarale veci prodavaji za obrovske penize a nejaky Musk chce otevri vyssi level, je v podstate oznacen za kacire. Dnes uz nepotrebujeme ropne sejky, ale svetovy system se bude hroutit, kdyz prejdeme na jina paliva, atd.

+2/0
23.1.2017 3:07

J30a33r31o44m24i81r 81F15a31r55e21k 4832303147

Tak ještě jednou. SPF (v současné době největší vakuová komora) bylo postaveno v roce 1969 pro NASA. V roce 2011 prošla rekonstrukcí. Jedná se o dvojitou komoru, vnitřní stěna je z hliníku o tloušťce 25-35mm, vnější stěna je betonová o tloušťce 1.4-2.8m. Ta tloušťka betonu je dána potřebou stínění před radiací. Vnitřní prostor mezi hliníkovou a betonovou komorou je také udržován pod nízkým tlakem, takže ta hliníková komora nebude nikdy vyszavena

Největší vakuovou komoru z oceli bude mít ITER, stěny o tloušťce 50-280mm. Bude mít také betonovou schránku, ale jen pro stínění proti radiaci, tzn. přímo ta ocelová komora je vystavena tlakovému rozdílu mezi vakuem uvnitř a atmosférickým tlakem venku.

Obě tyto komory jsou navrženy pro high vacuum, hyperloop ma mít pouze medium vacuum, ale z pohledu sil už je to jedno.

Pokud vezmu v úvahu rozměry trubky a tlakový rozdíl, dostanu napětí ve stěně tubusu 7MPa, takže nic.

Celé to bude poměrně zranitelné, to nerozporuji.

Bezpečnost bude zajištěna tím, že celý tubus bude rozdělen do segmentů, které se dají v případě potřeby oddělit a izolovat (nedovedu si představit, že by to mělo být jinak). Tlak bude muset být neustále monitorován.

Vzhledem k tomu ,že se jedná o novou technologii, kterou nikde nikdo nevyzkoušel, tak jsem velmi skeptický ohledně těch 3 let a to označení pánů z HTT za dotační podvodníky možná není od věci. Nicméně technicky neproveditelné to podle mě není. Největšími problémy budou samotná kapsle a bezpečnost.

+7/0
23.1.2017 6:19

J68a39r79o75m86i16r 90F97a12r53e76k 4142633787

Kurnik, chybi mi tam, ze vnitrni hlinikova komora u SPF nebude nikdy vystavena rozdilu mezi atmosferickym tlakem venku a vakuem unitr. Nekdo mi to ukradl, priznejte se! :D

0/0
23.1.2017 8:07

J30a54r67o36m89i12r 78F97a25r26e18k 4372843737

A jeste jedna vec. Kapsle ma mit 7 tun (nekde jsem cetl o hotnosti 3.5 tuny), ne 70 (nicmene tady jsem ponekud skepticky). Kineticka energie toho vlacku pri rychlosti 300m/s odpovida 75kg TNT.

Vy si hrajete s cisly jak se vam zachce......

+4/0
23.1.2017 8:21

O11d98s40t54r74a28n95ě58n40ý 79U18ž11i49v52a29t67e64l

Uživatel požádal o vymazání
+10/0
22.1.2017 23:14

S93t36a24n77i41s52l42a84v 14Č86e60š12k94a 8117856175609

Upřímně řečeno, nedivím se, že právě současné vedení Brna se takové fantasmagorie zúčastňuje. Místní odborníci přes dopravu (myslím samozřejmě ty odborníky na magistrátě, nikoliv třeba lidi z DPMB, kteří své práci rozumí), jsou ti praví, kteří městskými penězi takto podpoří tento pochybný projekt a hlavně jeho tvůrce. Pokud by však takto smysluplně raději investovali své peníze místo městských, byl bych podstatně klidnější.

+1/0
22.1.2017 23:01

M53a37r35t80i55n 32R97u21z53i27c82k70a 1442238146887

Ja osobne bych s projektem zacal u nakladni dopravy, myslim, ze bych vydelal rychleji a vice nez pri osobni doprave a vyhnul bych se slozitym schvalovacim a bezpecnostnim procesum pro osobni dopravu.

+6/0
22.1.2017 21:42

D12á39š95a 41Ž41a26l93u52d93o72v32á 5935712334295

A nemusí to jezdit až přímo rychlostí zvuku (aby se to nerozbilo:)). Nákladu se špatně neudělá, nezdržuje při nástupu atd. To mně napadá, která pojišťovna by ten osobní hyperloop pojistila na odpovědnost za škodu (cestující, okolí), resp. za kolik? O kolik to zdraží provoz? Kdo a za kolik pojistí stavbu?

0/0
22.1.2017 21:49

L64u72d24v71í72k 44G66a81j81d95o93š70í18k 2285793254832

U nákladní dopravy je enormní tlak na nízkou cenu a rychlost dopravy není zdaleka tak ceněna, než když jde o čas lidí.

+2/0
22.1.2017 22:08

M30a15r63t69i68n 22R18u58z64i12c85k82a 1972778566797

Ja si to nemyslim, ono mit treba cerstve ovoce a zeleninu z jizni evropy za par hodin, bez ridicu, ucpanych dalnic kamiony, mit moznost dovazet si soucastky z ruznych mist v mnohem rychlejsich terminech - mnohem ekologicteji nez letecky nebo lodi, posilani posty, baliku, zavazadel,....

+2/0
22.1.2017 22:17

T13o21m96á98š 55M32o16r16a44v34č32í22k 3457776673725

Proč se tedy ta zelenina neposílá letecky? Asi ta rychlost není až tak důležitá. Snad jen kdyby ten hyperloop byl opravdu hodně levná záležitost, jak se psalo, že by to bylo za desetinu ceny/nákladů (?)

0/0
22.1.2017 22:52

P66e68t33r 12D21l21o15u18h21ý 5857889464874

Souhlasím, ale na druhou stranu by výstavba díla takových rozměrů, které by bylo určeno jen pro "balíky", asi neúměrně nákladné. Ale cenovou studii nemám, takže pouze odhaduji.

0/0
22.1.2017 22:57

P34e11t91r 82D72l18o71u57h19ý 5777859794404

...byla asi neúměrně nákladná...

0/0
22.1.2017 22:59

T57o33m43á49š 85M96o43r61a79v86č66í50k 3717916353175

Takový člověk z jižní Evropy klidně může za jízdenku zaplatit třeba 2000 Kč, je otázkou zda 80 kg rajčat může taky zaplatit tolik + zisk obchodníkovi + zisk farmáři a přepravcům :)

+2/0
22.1.2017 23:01

M62a66r96t15i23n 60R60u23z49i87c68k88a 1852858376757

Mno, to pak ztraci vyhodu nad VRT, protoze cena listku je o poznani nizsi, cenu projektu prodrazi bezpecnost, ta u nakladu odpada. Jedine co to zachrani jsou reklamy na virtualnich oknech, ale to je dost riziko. Pravdou je, ze 80kg rajcat se na reklamu divat nebude a nebude pro obchodniky zajimava.

Mmch, uvedl jste cenu 2000,- za 80kg rajcat, ale to vychazi bez provizi na 25,-/kilo, to si predstavit dovedu a navic budou cerstvejsi...

0/0
23.1.2017 13:28

T78o76m70a29s 20H76a33c19e59k 6314837385107

Pamatuji si nejake VTM z tusim 80. let kdyz ukazovali jak kamion najede na rampu na nadrazi a vlak to ekologicky odveze rychleji a levneji do cilove destinace kde to opet z rampy nalozi nakladak a doveze v danem meste do skladu. Mel to byt konec mezinarodni kamionove dopravy a usetreno mnoho a mnoho tun CO2 a penez (ridici, pohonne hmoty atd).

Vzdycky kdyz predjizdim kolony kamionu si rikam kde to udelali soudruzi chybu...

Takze neverim ze by to s nakladni dopravou fungovalo. Tam uz jen cekam na autonomni rizeni a jen doufam ze AI v kamionech nebude delana na zaklade inteligence ridicu kamionu :-)

0/0
22.1.2017 23:02

V57á65c55l15a60v 14Z63e34l29i26n17k44a 2742590983212

No, oni tu chybu neudělali ani tak ti soudruzi. Ti měli celkem pravdu v tom, že kamion je ten nejméně efektivní způsob dopravy z to nejen co se týče měrné spotřeby energie na realizovaný tunokilometr, ale i co se týče externalit v podobě škod na životním prostředí, devastace silniční sítě a tak podobně. Jen se bohužel podcenilo jak velký a propracovaný vliv má speditérská lobby na politiky.

+1/0
22.1.2017 23:34

P15e84t11r 19K95a31b60u24ď11a 2974137452233

Ten tubus nikdo nezaplati...

0/0
22.1.2017 21:41

P75a23v12e94l 67B44e37r64a35n 3600668211680

Aha... 3 roky, v České Republice... No, na dobrou noc pohádka dobrá :-D

+1/0
22.1.2017 21:34

M44a12r20t29i98n 70R47u17z49i34c61k77a 1842568666527

V CR momentalne s velkou pompou stavime konecne projekty z 60-70 let a nikdo se moc neodvazi v nich neco menit, nebot cekat dalsich par desitek let je nepredstavitelnych...

0/0
22.1.2017 21:44
Foto

L68i47b38o50r 32M33a58c72h17a19l34e47k 1534935265668

Spatne se tam bude chytat signal, asi.

0/0
22.1.2017 21:09

D17á84š11a 61Ž52a62l89u62d20o60v96á 5385552374245

Faradayova klec :) Zase Vás tam nikdo z venku asi nemůže odposlouchávat:).

0/0
22.1.2017 21:14

J75a89r36o83s38l43a61v 95H36l91a85d81í54k 6768318508418

Nic proti ale technologie nevyzkoušená a kdo to zaplatí jinak proč ne četl sem o tom zajímavé , vizionáři jsou vždy nepochopený .

+1/0
22.1.2017 21:02

J49i59ř25í 41J92u76r88á57š85e40k 8227755940437

Jak muze nekdo zpravovavat studii proveditelnosti v dobe, kdy jeste nevi, zda ta technologie bude vubec fungovat?

+2/0
22.1.2017 20:36

P95a27v82e49l 18M20o41r30a39v24e98c 3292179752418

Zatím vše nasvědčuje tomu, že bude fungovat. Dílčí technologie fungují, jde je jen spojit dohromady.

Máte nějaké indicie, že ne?

0/0
22.1.2017 20:37

J48i31ř70í 10J81u95r62á60š34e27k 8137955710627

Par slov z wiki. "Some experts are skeptical, saying that the proposals ignore the expenses and risks of developing the technology and that the idea is "completely impractical". Claims have also been made that the Hyperloop is too susceptible to being completely destroyed by a simple terror attack to be considered safe or disruption from a power outage."

0/0
22.1.2017 20:48

P47a28v98e18l 19M45o72r43a45v11e21c 3262509402188

"Some expert": no někteří experti taky tvrdili, že vlaky můžou jezdit max. 30kmh jinak se vám spustí krev z nosu a budete omdlívat. Ale technologii neznám, nedokážu soudit.

Ad teror.čin: nevidím rozdíl mezi konvenční železnicí a trubkou. Oboje je podobná liniová stavba s podobnými riziky.

+1/−1
22.1.2017 21:01

D65á60š37a 67Ž86a84l57u25d22o43v18á 5785232854765

Vy ten rozdíl nevidíte?

0/0
22.1.2017 21:12

P54a72v23e30l 30M15o62r55a72v40e40c 3372149302698

Ne, v čem je?

0/−1
22.1.2017 22:30

Najdete na iDNES.cz