Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Do tří let zkušební hyperloop a pak už to půjde rychle, odhaduje šéf HTT

Brněnský primátor ve středu podepsal memorandum se společností Hyperloop Transportation Technologies (HTT). Tedy s jednou z firem, které se snaží zhmotnit tři roky starý nápad Elona Muska na futuristickou potrubní dopravu pro lidi. Jak je to reálné, kdy to může začít fungovat a co jsou největší překážky popisovali v rozhovoru pro iDNES.cz manažeři HTT Dirk Ahlborn a Andres de Leon.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L55i52b98o98r 83P82e44t18r18á59š 6645349198799

Studie vlivu na zivitni prostredi....tak to sou kluci vpr...

0/0
26.1.2017 18:34

P59e22t82r 32Č68e11r70m33á33k 9838925619310

Tak kombinace faktorů ČR, Brno a Musk je záruka toho že to nebude nikdy R^

0/0
23.1.2017 13:47

M43i73r51o27s24l28a58v 21Z32i70k88m68u57n58d 6378382267668

Projekt je technicky zajímavý, akorát bude problém s tím, že "nikdo" nebude chtít takovou trať na svém pozemku ...

Jedná se soukromý projekt, takže vyvlastnění pozemku není právně možné ... důkazem budiž komplikace spojené se získáním pozemku pro řekněmě "veřejně prospěšnou stavbu" obchvatu obce, na dálnice ani nepomýšlím ...

S tím se zjevně pro české poměry nepočítá ... ďábel se skrývá obvykle v detailu ....

+3/0
23.1.2017 10:30

M88i54c71h55a13l 26T15i14m40k80o 3313284244165

Taky si říkám, že tohle bude problém...tohle mozna muze fungovat na jihozapade USA, kde je mezi velkomesty obvykle jen liduprázdná polopoušt, ale neumím si to dost dobře představit v hustě zalidněně a členité Evropě.

+2/0
23.1.2017 11:29

M32i61r10e44k 65G41a49j16e59r 5671366519920

V Evrope se ale snadněji tuneluje.

0/0
23.1.2017 11:41
Foto

P62e21t52r 43N94o16v26o13t16ň58á87k 1705341223208

problém být může, ale pokud to dořeší tak, že to nezabere víc místa než sloupy vysokého napětí a navíc to povedou kolem dálnice, aby to zbytečně nestínilo, na pole, pak by to byl sice problém, ale jistě ne neřešitelný.

+1/0
23.1.2017 17:39

R86a77d89e13k 55J81a46n95a57t92a 9715836264822

Ani VRT nemůže vždy vést podél dálnice, protože potřebuje větší poloměry oblouků. A hyperloop by je potřeboval ještě větší.

0/0
23.1.2017 22:29

P93e14t29r 60N33o51v92o87t47n36y 1221970131

Že i takový obyčejný kreslený seriál dokáže předpovídat budoucnost. Kdo bude prezident USA, nebo jak se jedno provinční město nechá ošidit podvodníkem s jednokolekou/hyperloopem. :-)

+4/0
23.1.2017 10:18

S25t12a22n73i40s29l39a28v 81Č77e32š94k21a 8267256935509

K těm solárním článkům, které poskytují hyperloopu energii (že by to stačilo k provozu?) bych doporučil ještě tři cestovní třídy - první, druhou a sado-maso. Tu třetí možnost díky podepsané spolupráci s brněnským magistrátem. Brňáci jistě vědí proč.

Jinak mi to celé připadá jako ten nejklasičtější tunel všech tunelů na peníze daňových poplatníků. A selský rozum mi říká jedno. I v případě že by tohle veledílo někdo někdy dovedl do skutečného provozu, v čemž jsem dost skeptický, bych předpokládal, že nejprve se provoz hyperloopu bude několik let ověřovat na nějaké kratší trati - třeba z letiště do středu města, při čemž se začne menšími, relativně bezpečnými rychlostmi. Teprve když by se eliminovala všechna rizika a vychytaly "všechny mouchy", kterých jistě bude hodně, bych pokládal za rozumné dát se do budování meziměstských tratí. A do podpisu memorand o spolupráci a nalévání veřejných peněz do takového projektu.

Kdyby totiž z důvodu nějaké poruchy taková kapsle skončila zarytá pár set metrů daleko v poli, včetně svého osazenstva, asi by to nezískalo moc dalších cestujících.

+2/0
23.1.2017 9:52

J32a31n 10D29ě21t54á67k 4191114699270

Celá tahle diskuse je zbytečná, protože žádný hyperloop nebude. Mark my words.

+1/0
23.1.2017 9:09

P97e40t63r 90V57o78p30i92č45k28a 5402647857646

hypertunel. Rozhodne to nepřipomíná nic jiného.

+1/0
23.1.2017 8:14

M22i36r95e65k 22G35a76j93e95r 5131896969830

Nevite nekdo, jaky by hyperloop vubec mel mit pohon? Ja vim, ze je to uplne zakladni vec, a proto me udivuje, ze to neni napsano v clanku. Cituji: "Napřiklad Elon Musk sám řekl, že dobrá technologie by byla maglev, ale ta že je moc drahá. My proto počítáme s pasivní magnetickou levitací, která vyjde levněji a má stejné výhody." - Tim rika jen, ze se to nebude pobybovat na kolach (coz by pri uvadene rychlosti neslo), ale nerika, cim chteji nahradit magneticky linearni pohon. Pritom v jinych clancich o hyperloop jsem nasel prave tvrzeni, ze to tento pohon ma byt. Kompresor muze jen zmirnovat odpor nahromadeneho vzduchu a pri vyssi rychlosti opravdu i tlacit, ale nemuze fungovat pri male rychlosti, na kterou bude potreba cely vlak rozjet.

0/0
23.1.2017 0:59
Foto

P13e57t53r 64N39o59v22o29t50ň24á40k 1465421943318

jsem pochopil, že to bude mít lineární pohon, pasivní magnety budou sloužit jen k "levitaci"

0/0
23.1.2017 1:04

M58i31r90e66k 24G63a98j28e70r 5521886439490

To mne moc nereklo. Po chvili hledani jsem nasel, ze pujde o americky system Inductrack. Ten ma byt levnejsi a jednodussi nez system maglevu pouzivany v Shanghai a v Japonsku. Nikde ale nebyl otestovan pro pohon vlaku ve skutecne velikosti (zatim jen na zmensenem modelu). Nejvic jsem se dozvedel zde: https://str.llnl.gov/str/Post.html

+2/0
23.1.2017 1:28

M14i43l59a11n 60C93h26a45l90u63p11a 7154736447703

Vážení blázni, je to jedna obrovská pí....na!!!

0/−1
23.1.2017 0:07
Foto

P21e65t28r 79N40o55v45o74t21ň32á82k 1295141393828

lidi se za posledních 10 000 let vůbec nezměnili, pořád by upalovali, když někdo prohlásí, že zem by mohla obíhat slunce. :-)

+2/−3
23.1.2017 0:19

P21a50v25e71l 24D17e63k39a85n 5470772850660

Takovych kosoctvercu uz tu bylo, a dnes to jsou velmi pouzivane a samozrejme veci.

+1/−2
23.1.2017 2:34

T67o89m61á49š 28L37i16s15k34a 6190139934684

Tak si znovu zopakujeme fakta. Tento další dotační tunel Muska předpokládá že v trubce bude udržován tlak 1mbaru tedy 200x menší tlak než je v 10km. Tento tlak odpovídá výšce 50km a jde o tzv. jemné vakuum. Největším prostorem, v kterém se tento tlak doposud dá udržet je vakuová komora v současnosti využívaná NASA o objemu 22.000 m3 , je to obří stavba z velmi silnými stěnami z hlinku a tisíci tunami betonu, která tvoří nosný a ochranný skelet této relativně malé komory. Cena této komory byla tak obří že si jí mohla dovolit pouze armáda a i její provoz není nic levného. Jen pro představu hmotnost 22.000 m3 vzduchu je cca 30t.

Podívejme se co prodavači deště od soudruha Muska barevně nakreslili mezi Brnem a Prahou 210km dlouhou vakuovou komoru s objemem 30 až 80x větší než největší vakuová komora na této planetě a ještě se bez jakékoliv ochrany jen tak volně line přes celou republiku a aby toho nebylo málo tak v této komoře jen tak létají desítky tun rychlostí 1000km/h. Udržet něco takového dlouhodobě v chodu je fakticky nemožné a provozovat v tom bezpečně komerční dopravu je již holý nesmysl. Pokud by v jakékoliv části takové trubky došlo k dehermetizaci a tlak stoup na pouhých 0,2baru tedy tlak jaký je v 10km a do tohoto místa přijel onen bájný vláček o rychlosti 1000km/h bylo by to prakticky stejné jako kdyby narazil do zdi, skončilo by to destrukcí jak vlaku tak trubky a všeho co by stálo okolo. Energie vláčku o hmotnosti 70t při rychlosti 300m/s je stejná jako energie uvolněná výbuchem 1,5 tuny TNT.

No a něco takového si oni dotační podvodníci nakreslí jako tenkou trubičku nejlépe z obou stran obloženou dálnicí, každý terorista s antimaterálovou puškou a jízdním řádem musí byt nadšen, udělá dírku a jen počká až přijede vláček a zlikviduje tak trubku tak dálnici okolo. Takový tobogan by se dal postavit a provozovat za šílené prachy jako adrenalinový tobogán s vyšším rizikem pro cestujíc než let raketoplánem ,ale rozhodně ne jako komerční a bezpečná doprava.

+12/−1
22.1.2017 23:43

V68á47c77l77a74v 22Z16e18l51i59n88k11a 2302630573352

Máte můj obdiv za snahu a za realistický až zdravě skeptický pohled na věc, ale proti odborníkům, kteří nasbírali své skušenosti na wikině anebo z letáčků pana Muska bojujete asi marně. Oni to možná pochopí ve chvlíli, kdy se i s tou kapslí rozprsknou na cucky i když tam na to už nebudou mít čas.

+8/−2
22.1.2017 23:57

M42i41r61e69k 77G17a30j70e42r 5101756329760

Zatim to nevypada, ze by k nejake havarii melo dojit. Alespon podle analyzy pana Lisky se nepodari dosahnout potrebneho nizkeho tlaku. V zadnem pripade nepujde o rychlost 1000 km/h a je otazka, jestli je dosazitelnych treba 500 km/h a bylo to levnejsi nez maglev.

+2/0
23.1.2017 0:49
Foto

P86e41t21r 77N55o48v25o60t18ň71á65k 1785581253398

ale kulový, to může stejně tak položit traverzu na koleje rychlíku a způsobí mnohem větší škody na životech a nepotřebuje ani kulomet co prostřelí tři centimetry ocele. druhá věc je, že pokud se zvýší tlak, pominu-li senzory, které to hned zachytí a zpomalí kapsli, která nevím, kde jste přišel 70 t? když moc odhaduji 7 tun i s cestujícími, taky tlak se vám nenahromadí na jednom místě jako zeď ve vakuu, ale vzduch se bude rozptylovat, takže i kdyby se tam vyskytla dírka, tak postupné zvyšování tlaku tubus maximálně tak průběžně zpomalí. Síla stěny je navíc naprosto dostatečná tlak okolního vzduchu při vnitřním vakuu odpovídá zhruba tlaku deseti metrů vody a nevšiml jsem si že by batyskafy měli na sobě tisíc tun betonu a to se ponoří do stonásobně větších tlaků. Téměř vakuum nebude snadné vytvořit a udržet, ale vnější tlak na tubus bude ten nejmenší konstrukční problém.

+2/0
23.1.2017 0:04

P71a48v97e73l 57D78e90k76a51n 5340902600270

No kdyz vyjel prvni vlak, tak se pri rychlosti 30km/h vsichni udusili, kdysi Slunce obihalo Zemi, blesk byl bozi hnev, deti nosil cap... dnes vime ze to takto neni. Mozna je to o tom, ze mame neskutecne technologie o kterych se nam obycejnym mozna jen zda a soucasni mocni sveta nam zastarale veci prodavaji za obrovske penize a nejaky Musk chce otevri vyssi level, je v podstate oznacen za kacire. Dnes uz nepotrebujeme ropne sejky, ale svetovy system se bude hroutit, kdyz prejdeme na jina paliva, atd.

+2/0
23.1.2017 3:07

J17a44r74o45m82i40r 64F28a77r32e73k 4252413747

Tak ještě jednou. SPF (v současné době největší vakuová komora) bylo postaveno v roce 1969 pro NASA. V roce 2011 prošla rekonstrukcí. Jedná se o dvojitou komoru, vnitřní stěna je z hliníku o tloušťce 25-35mm, vnější stěna je betonová o tloušťce 1.4-2.8m. Ta tloušťka betonu je dána potřebou stínění před radiací. Vnitřní prostor mezi hliníkovou a betonovou komorou je také udržován pod nízkým tlakem, takže ta hliníková komora nebude nikdy vyszavena

Největší vakuovou komoru z oceli bude mít ITER, stěny o tloušťce 50-280mm. Bude mít také betonovou schránku, ale jen pro stínění proti radiaci, tzn. přímo ta ocelová komora je vystavena tlakovému rozdílu mezi vakuem uvnitř a atmosférickým tlakem venku.

Obě tyto komory jsou navrženy pro high vacuum, hyperloop ma mít pouze medium vacuum, ale z pohledu sil už je to jedno.

Pokud vezmu v úvahu rozměry trubky a tlakový rozdíl, dostanu napětí ve stěně tubusu 7MPa, takže nic.

Celé to bude poměrně zranitelné, to nerozporuji.

Bezpečnost bude zajištěna tím, že celý tubus bude rozdělen do segmentů, které se dají v případě potřeby oddělit a izolovat (nedovedu si představit, že by to mělo být jinak). Tlak bude muset být neustále monitorován.

Vzhledem k tomu ,že se jedná o novou technologii, kterou nikde nikdo nevyzkoušel, tak jsem velmi skeptický ohledně těch 3 let a to označení pánů z HTT za dotační podvodníky možná není od věci. Nicméně technicky neproveditelné to podle mě není. Největšími problémy budou samotná kapsle a bezpečnost.

+7/0
23.1.2017 6:19

J34a69r95o89m28i91r 90F97a93r11e12k 4732963947

Kurnik, chybi mi tam, ze vnitrni hlinikova komora u SPF nebude nikdy vystavena rozdilu mezi atmosferickym tlakem venku a vakuem unitr. Nekdo mi to ukradl, priznejte se! :D

0/0
23.1.2017 8:07

J63a69r53o64m86i97r 53F72a96r29e95k 4282593207

A jeste jedna vec. Kapsle ma mit 7 tun (nekde jsem cetl o hotnosti 3.5 tuny), ne 70 (nicmene tady jsem ponekud skepticky). Kineticka energie toho vlacku pri rychlosti 300m/s odpovida 75kg TNT.

Vy si hrajete s cisly jak se vam zachce......

+4/0
23.1.2017 8:21

M93a25r34t57i26n 14S66l17e54z43á71č68e35k 7184498721433

Brněnský náměstek pro dopravu Hollan, který nemá řidičák, v MHD jezdí načerno a je známý v celé zemi díky svým výletům za ukrajinskými dominami (služebním vozem) bude slibovat nějaký futuristický hyperloop. ŽítBrno je opravdu neuvěřitelné uskupení.

+10/0
22.1.2017 23:14

S18t42a69n64i17s77l18a38v 42Č31e60š71k76a 8927106415799

Upřímně řečeno, nedivím se, že právě současné vedení Brna se takové fantasmagorie zúčastňuje. Místní odborníci přes dopravu (myslím samozřejmě ty odborníky na magistrátě, nikoliv třeba lidi z DPMB, kteří své práci rozumí), jsou ti praví, kteří městskými penězi takto podpoří tento pochybný projekt a hlavně jeho tvůrce. Pokud by však takto smysluplně raději investovali své peníze místo městských, byl bych podstatně klidnější.

+1/0
22.1.2017 23:01

M14a78r75t53i57n 92R37u56z25i19c91k28a 1712448326337

Ja osobne bych s projektem zacal u nakladni dopravy, myslim, ze bych vydelal rychleji a vice nez pri osobni doprave a vyhnul bych se slozitym schvalovacim a bezpecnostnim procesum pro osobni dopravu.

+6/0
22.1.2017 21:42

D84á87š84a 89Ž55a85l46u25d29o82v81á 5165442764505

A nemusí to jezdit až přímo rychlostí zvuku (aby se to nerozbilo:)). Nákladu se špatně neudělá, nezdržuje při nástupu atd. To mně napadá, která pojišťovna by ten osobní hyperloop pojistila na odpovědnost za škodu (cestující, okolí), resp. za kolik? O kolik to zdraží provoz? Kdo a za kolik pojistí stavbu?

0/0
22.1.2017 21:49

L71u36d55v13í70k 96G88a60j49d41o17š91í67k 2265193694852

U nákladní dopravy je enormní tlak na nízkou cenu a rychlost dopravy není zdaleka tak ceněna, než když jde o čas lidí.

+2/0
22.1.2017 22:08

M37a47r90t15i24n 51R33u28z41i60c34k73a 1202318216477

Ja si to nemyslim, ono mit treba cerstve ovoce a zeleninu z jizni evropy za par hodin, bez ridicu, ucpanych dalnic kamiony, mit moznost dovazet si soucastky z ruznych mist v mnohem rychlejsich terminech - mnohem ekologicteji nez letecky nebo lodi, posilani posty, baliku, zavazadel,....

+2/0
22.1.2017 22:17

T68o30m90á26š 41M61o36r95a37v44č58í48k 3927776983195

Proč se tedy ta zelenina neposílá letecky? Asi ta rychlost není až tak důležitá. Snad jen kdyby ten hyperloop byl opravdu hodně levná záležitost, jak se psalo, že by to bylo za desetinu ceny/nákladů (?)

0/0
22.1.2017 22:52

P23e95t78r 96D85l44o56u83h32ý 5837399454644

Souhlasím, ale na druhou stranu by výstavba díla takových rozměrů, které by bylo určeno jen pro "balíky", asi neúměrně nákladné. Ale cenovou studii nemám, takže pouze odhaduji.

0/0
22.1.2017 22:57

P85e39t20r 94D54l98o95u27h53ý 5547759204944

...byla asi neúměrně nákladná...

0/0
22.1.2017 22:59

T77o79m92á84š 35M62o60r24a60v24č52í24k 3607346723165

Takový člověk z jižní Evropy klidně může za jízdenku zaplatit třeba 2000 Kč, je otázkou zda 80 kg rajčat může taky zaplatit tolik + zisk obchodníkovi + zisk farmáři a přepravcům :)

+2/0
22.1.2017 23:01

M92a56r31t90i41n 50R15u48z52i48c78k13a 1902688506137

Mno, to pak ztraci vyhodu nad VRT, protoze cena listku je o poznani nizsi, cenu projektu prodrazi bezpecnost, ta u nakladu odpada. Jedine co to zachrani jsou reklamy na virtualnich oknech, ale to je dost riziko. Pravdou je, ze 80kg rajcat se na reklamu divat nebude a nebude pro obchodniky zajimava.

Mmch, uvedl jste cenu 2000,- za 80kg rajcat, ale to vychazi bez provizi na 25,-/kilo, to si predstavit dovedu a navic budou cerstvejsi...

0/0
23.1.2017 13:28

T85o90m65a76s 90H47a58c76e83k 6494357255667

Pamatuji si nejake VTM z tusim 80. let kdyz ukazovali jak kamion najede na rampu na nadrazi a vlak to ekologicky odveze rychleji a levneji do cilove destinace kde to opet z rampy nalozi nakladak a doveze v danem meste do skladu. Mel to byt konec mezinarodni kamionove dopravy a usetreno mnoho a mnoho tun CO2 a penez (ridici, pohonne hmoty atd).

Vzdycky kdyz predjizdim kolony kamionu si rikam kde to udelali soudruzi chybu...

Takze neverim ze by to s nakladni dopravou fungovalo. Tam uz jen cekam na autonomni rizeni a jen doufam ze AI v kamionech nebude delana na zaklade inteligence ridicu kamionu :-)

0/0
22.1.2017 23:02

V79á92c73l32a21v 59Z97e53l29i62n37k74a 2542410853822

No, oni tu chybu neudělali ani tak ti soudruzi. Ti měli celkem pravdu v tom, že kamion je ten nejméně efektivní způsob dopravy z to nejen co se týče měrné spotřeby energie na realizovaný tunokilometr, ale i co se týče externalit v podobě škod na životním prostředí, devastace silniční sítě a tak podobně. Jen se bohužel podcenilo jak velký a propracovaný vliv má speditérská lobby na politiky.

+1/0
22.1.2017 23:34

P57e32t90r 72K49a38b69u67ď95a 2254557962543

Ten tubus nikdo nezaplati...

0/0
22.1.2017 21:41

P16a90v25e89l 80B71e55r14a79n 7799194511586

Aha... 3 roky, v České Republice... No, na dobrou noc pohádka dobrá :-D

+1/0
22.1.2017 21:34

M65a37r38t12i46n 15R72u92z36i26c43k51a 1272518326167

V CR momentalne s velkou pompou stavime konecne projekty z 60-70 let a nikdo se moc neodvazi v nich neco menit, nebot cekat dalsich par desitek let je nepredstavitelnych...

0/0
22.1.2017 21:44

L36i94b14o11r 98M23a70c21h84a73l68e40k 1774765515818

Spatne se tam bude chytat signal, asi.

0/0
22.1.2017 21:09

D31á89š72a 41Ž38a92l78u49d34o61v78á 5745802474625

Faradayova klec :) Zase Vás tam nikdo z venku asi nemůže odposlouchávat:).

0/0
22.1.2017 21:14

J30a32r97o53s84l15a50v 59H51l66a26d27í71k 6468418248588

Nic proti ale technologie nevyzkoušená a kdo to zaplatí jinak proč ne četl sem o tom zajímavé , vizionáři jsou vždy nepochopený .

+1/0
22.1.2017 21:02

J74i61ř30í 37J78u89r76á43š26e63k 8757465430957

Jak muze nekdo zpravovavat studii proveditelnosti v dobe, kdy jeste nevi, zda ta technologie bude vubec fungovat?

+2/0
22.1.2017 20:36

P40a46v20e48l 18M79o33r66a76v79e40c 3302749212758

Zatím vše nasvědčuje tomu, že bude fungovat. Dílčí technologie fungují, jde je jen spojit dohromady.

Máte nějaké indicie, že ne?

0/0
22.1.2017 20:37

J16i13ř92í 46J30u10r29á27š35e51k 8417305200677

Par slov z wiki. "Some experts are skeptical, saying that the proposals ignore the expenses and risks of developing the technology and that the idea is "completely impractical". Claims have also been made that the Hyperloop is too susceptible to being completely destroyed by a simple terror attack to be considered safe or disruption from a power outage."

0/0
22.1.2017 20:48

P51a73v22e18l 69M85o80r61a97v33e43c 3342179832498

"Some expert": no někteří experti taky tvrdili, že vlaky můžou jezdit max. 30kmh jinak se vám spustí krev z nosu a budete omdlívat. Ale technologii neznám, nedokážu soudit.

Ad teror.čin: nevidím rozdíl mezi konvenční železnicí a trubkou. Oboje je podobná liniová stavba s podobnými riziky.

+1/−1
22.1.2017 21:01

D95á57š24a 65Ž66a19l59u82d10o23v95á 5215282844955

Vy ten rozdíl nevidíte?

0/0
22.1.2017 21:12

P75a58v23e97l 35M15o28r22a15v35e94c 3542159682128

Ne, v čem je?

0/−1
22.1.2017 22:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.