Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Do tří let zkušební hyperloop a pak už to půjde rychle, odhaduje šéf HTT

Brněnský primátor ve středu podepsal memorandum se společností Hyperloop Transportation Technologies (HTT). Tedy s jednou z firem, které se snaží zhmotnit tři roky starý nápad Elona Muska na futuristickou potrubní dopravu pro lidi. Jak je to reálné, kdy to může začít fungovat a co jsou největší překážky popisovali v rozhovoru pro iDNES.cz manažeři HTT Dirk Ahlborn a Andres de Leon.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L33i36b78o47r 95P15e24t32r31á40š 6725699638619

Studie vlivu na zivitni prostredi....tak to sou kluci vpr...

0/0
26.1.2017 18:34

P83e69t80r 47Č81e59r53m28á76k 9518385369340

Tak kombinace faktorů ČR, Brno a Musk je záruka toho že to nebude nikdy R^

0/0
23.1.2017 13:47

M50i83r54o24s69l91a40v 59Z22i80k59m34u56n63d 6608652877118

Projekt je technicky zajímavý, akorát bude problém s tím, že "nikdo" nebude chtít takovou trať na svém pozemku ...

Jedná se soukromý projekt, takže vyvlastnění pozemku není právně možné ... důkazem budiž komplikace spojené se získáním pozemku pro řekněmě "veřejně prospěšnou stavbu" obchvatu obce, na dálnice ani nepomýšlím ...

S tím se zjevně pro české poměry nepočítá ... ďábel se skrývá obvykle v detailu ....

+3/0
23.1.2017 10:30

M77i84c94h87a93l 62T40i15m66k26o 3553844504205

Taky si říkám, že tohle bude problém...tohle mozna muze fungovat na jihozapade USA, kde je mezi velkomesty obvykle jen liduprázdná polopoušt, ale neumím si to dost dobře představit v hustě zalidněně a členité Evropě.

+2/0
23.1.2017 11:29

M71i63r40e77k 17G70a80j38e14r 5481136199560

V Evrope se ale snadněji tuneluje.

0/0
23.1.2017 11:41
Foto

P89e27t98r 86N40o75v72o52t41ň45á56k 1305231183138

problém být může, ale pokud to dořeší tak, že to nezabere víc místa než sloupy vysokého napětí a navíc to povedou kolem dálnice, aby to zbytečně nestínilo, na pole, pak by to byl sice problém, ale jistě ne neřešitelný.

+1/0
23.1.2017 17:39

R74a84d73e71k 69J87a69n26a84t53a 9945176724732

Ani VRT nemůže vždy vést podél dálnice, protože potřebuje větší poloměry oblouků. A hyperloop by je potřeboval ještě větší.

0/0
23.1.2017 22:29

P45e90t77r 47N71o23v16o78t84n79y 1211960781

Že i takový obyčejný kreslený seriál dokáže předpovídat budoucnost. Kdo bude prezident USA, nebo jak se jedno provinční město nechá ošidit podvodníkem s jednokolekou/hyperloopem. :-)

+4/0
23.1.2017 10:18

S35t17a20n64i97s66l15a53v 39Č75e42š31k85a 8737416555909

K těm solárním článkům, které poskytují hyperloopu energii (že by to stačilo k provozu?) bych doporučil ještě tři cestovní třídy - první, druhou a sado-maso. Tu třetí možnost díky podepsané spolupráci s brněnským magistrátem. Brňáci jistě vědí proč.

Jinak mi to celé připadá jako ten nejklasičtější tunel všech tunelů na peníze daňových poplatníků. A selský rozum mi říká jedno. I v případě že by tohle veledílo někdo někdy dovedl do skutečného provozu, v čemž jsem dost skeptický, bych předpokládal, že nejprve se provoz hyperloopu bude několik let ověřovat na nějaké kratší trati - třeba z letiště do středu města, při čemž se začne menšími, relativně bezpečnými rychlostmi. Teprve když by se eliminovala všechna rizika a vychytaly "všechny mouchy", kterých jistě bude hodně, bych pokládal za rozumné dát se do budování meziměstských tratí. A do podpisu memorand o spolupráci a nalévání veřejných peněz do takového projektu.

Kdyby totiž z důvodu nějaké poruchy taková kapsle skončila zarytá pár set metrů daleko v poli, včetně svého osazenstva, asi by to nezískalo moc dalších cestujících.

+2/0
23.1.2017 9:52

J12a98n 16D49ě66t18á57k 4101124339880

Celá tahle diskuse je zbytečná, protože žádný hyperloop nebude. Mark my words.

+1/0
23.1.2017 9:09

P14e62t74r 90V61o62p15i30č54k38a 5112287447686

hypertunel. Rozhodne to nepřipomíná nic jiného.

+1/0
23.1.2017 8:14

M58i56r61e96k 80G59a87j61e76r 5221896389670

Nevite nekdo, jaky by hyperloop vubec mel mit pohon? Ja vim, ze je to uplne zakladni vec, a proto me udivuje, ze to neni napsano v clanku. Cituji: "Napřiklad Elon Musk sám řekl, že dobrá technologie by byla maglev, ale ta že je moc drahá. My proto počítáme s pasivní magnetickou levitací, která vyjde levněji a má stejné výhody." - Tim rika jen, ze se to nebude pobybovat na kolach (coz by pri uvadene rychlosti neslo), ale nerika, cim chteji nahradit magneticky linearni pohon. Pritom v jinych clancich o hyperloop jsem nasel prave tvrzeni, ze to tento pohon ma byt. Kompresor muze jen zmirnovat odpor nahromadeneho vzduchu a pri vyssi rychlosti opravdu i tlacit, ale nemuze fungovat pri male rychlosti, na kterou bude potreba cely vlak rozjet.

0/0
23.1.2017 0:59
Foto

P97e61t64r 94N43o25v48o75t11ň50á68k 1325671213108

jsem pochopil, že to bude mít lineární pohon, pasivní magnety budou sloužit jen k "levitaci"

0/0
23.1.2017 1:04

M62i31r83e64k 47G89a20j56e59r 5281516449370

To mne moc nereklo. Po chvili hledani jsem nasel, ze pujde o americky system Inductrack. Ten ma byt levnejsi a jednodussi nez system maglevu pouzivany v Shanghai a v Japonsku. Nikde ale nebyl otestovan pro pohon vlaku ve skutecne velikosti (zatim jen na zmensenem modelu). Nejvic jsem se dozvedel zde: https://str.llnl.gov/str/Post.html

+2/0
23.1.2017 1:28

M37i50l83a61n 93C64h53a65l59u93p85a 7794676677173

Vážení blázni, je to jedna obrovská pí....na!!!

0/−1
23.1.2017 0:07
Foto

P86e38t39r 69N59o34v39o91t57ň52á48k 1575501113458

lidi se za posledních 10 000 let vůbec nezměnili, pořád by upalovali, když někdo prohlásí, že zem by mohla obíhat slunce. :-)

+2/−3
23.1.2017 0:19

P52a97v87e20l 35D26e87k74a66n 5240542500680

Takovych kosoctvercu uz tu bylo, a dnes to jsou velmi pouzivane a samozrejme veci.

+1/−2
23.1.2017 2:34

T45o14m95á78š 81L32i27s30k58a 6910209964444

Tak si znovu zopakujeme fakta. Tento další dotační tunel Muska předpokládá že v trubce bude udržován tlak 1mbaru tedy 200x menší tlak než je v 10km. Tento tlak odpovídá výšce 50km a jde o tzv. jemné vakuum. Největším prostorem, v kterém se tento tlak doposud dá udržet je vakuová komora v současnosti využívaná NASA o objemu 22.000 m3 , je to obří stavba z velmi silnými stěnami z hlinku a tisíci tunami betonu, která tvoří nosný a ochranný skelet této relativně malé komory. Cena této komory byla tak obří že si jí mohla dovolit pouze armáda a i její provoz není nic levného. Jen pro představu hmotnost 22.000 m3 vzduchu je cca 30t.

Podívejme se co prodavači deště od soudruha Muska barevně nakreslili mezi Brnem a Prahou 210km dlouhou vakuovou komoru s objemem 30 až 80x větší než největší vakuová komora na této planetě a ještě se bez jakékoliv ochrany jen tak volně line přes celou republiku a aby toho nebylo málo tak v této komoře jen tak létají desítky tun rychlostí 1000km/h. Udržet něco takového dlouhodobě v chodu je fakticky nemožné a provozovat v tom bezpečně komerční dopravu je již holý nesmysl. Pokud by v jakékoliv části takové trubky došlo k dehermetizaci a tlak stoup na pouhých 0,2baru tedy tlak jaký je v 10km a do tohoto místa přijel onen bájný vláček o rychlosti 1000km/h bylo by to prakticky stejné jako kdyby narazil do zdi, skončilo by to destrukcí jak vlaku tak trubky a všeho co by stálo okolo. Energie vláčku o hmotnosti 70t při rychlosti 300m/s je stejná jako energie uvolněná výbuchem 1,5 tuny TNT.

No a něco takového si oni dotační podvodníci nakreslí jako tenkou trubičku nejlépe z obou stran obloženou dálnicí, každý terorista s antimaterálovou puškou a jízdním řádem musí byt nadšen, udělá dírku a jen počká až přijede vláček a zlikviduje tak trubku tak dálnici okolo. Takový tobogan by se dal postavit a provozovat za šílené prachy jako adrenalinový tobogán s vyšším rizikem pro cestujíc než let raketoplánem ,ale rozhodně ne jako komerční a bezpečná doprava.

+12/−1
22.1.2017 23:43

V92á41c23l46a23v 51Z29e16l94i97n68k41a 2502290223712

Máte můj obdiv za snahu a za realistický až zdravě skeptický pohled na věc, ale proti odborníkům, kteří nasbírali své skušenosti na wikině anebo z letáčků pana Muska bojujete asi marně. Oni to možná pochopí ve chvlíli, kdy se i s tou kapslí rozprsknou na cucky i když tam na to už nebudou mít čas.

+8/−2
22.1.2017 23:57

M24i24r19e65k 93G87a60j72e65r 5341336809850

Zatim to nevypada, ze by k nejake havarii melo dojit. Alespon podle analyzy pana Lisky se nepodari dosahnout potrebneho nizkeho tlaku. V zadnem pripade nepujde o rychlost 1000 km/h a je otazka, jestli je dosazitelnych treba 500 km/h a bylo to levnejsi nez maglev.

+2/0
23.1.2017 0:49
Foto

P60e87t89r 75N42o84v74o38t52ň72á35k 1435721463448

ale kulový, to může stejně tak položit traverzu na koleje rychlíku a způsobí mnohem větší škody na životech a nepotřebuje ani kulomet co prostřelí tři centimetry ocele. druhá věc je, že pokud se zvýší tlak, pominu-li senzory, které to hned zachytí a zpomalí kapsli, která nevím, kde jste přišel 70 t? když moc odhaduji 7 tun i s cestujícími, taky tlak se vám nenahromadí na jednom místě jako zeď ve vakuu, ale vzduch se bude rozptylovat, takže i kdyby se tam vyskytla dírka, tak postupné zvyšování tlaku tubus maximálně tak průběžně zpomalí. Síla stěny je navíc naprosto dostatečná tlak okolního vzduchu při vnitřním vakuu odpovídá zhruba tlaku deseti metrů vody a nevšiml jsem si že by batyskafy měli na sobě tisíc tun betonu a to se ponoří do stonásobně větších tlaků. Téměř vakuum nebude snadné vytvořit a udržet, ale vnější tlak na tubus bude ten nejmenší konstrukční problém.

+2/0
23.1.2017 0:04

P63a38v62e20l 55D16e44k81a53n 5120562420670

No kdyz vyjel prvni vlak, tak se pri rychlosti 30km/h vsichni udusili, kdysi Slunce obihalo Zemi, blesk byl bozi hnev, deti nosil cap... dnes vime ze to takto neni. Mozna je to o tom, ze mame neskutecne technologie o kterych se nam obycejnym mozna jen zda a soucasni mocni sveta nam zastarale veci prodavaji za obrovske penize a nejaky Musk chce otevri vyssi level, je v podstate oznacen za kacire. Dnes uz nepotrebujeme ropne sejky, ale svetovy system se bude hroutit, kdyz prejdeme na jina paliva, atd.

+2/0
23.1.2017 3:07

J57a21r89o70m42i55r 17F17a92r98e65k 4542833287

Tak ještě jednou. SPF (v současné době největší vakuová komora) bylo postaveno v roce 1969 pro NASA. V roce 2011 prošla rekonstrukcí. Jedná se o dvojitou komoru, vnitřní stěna je z hliníku o tloušťce 25-35mm, vnější stěna je betonová o tloušťce 1.4-2.8m. Ta tloušťka betonu je dána potřebou stínění před radiací. Vnitřní prostor mezi hliníkovou a betonovou komorou je také udržován pod nízkým tlakem, takže ta hliníková komora nebude nikdy vyszavena

Největší vakuovou komoru z oceli bude mít ITER, stěny o tloušťce 50-280mm. Bude mít také betonovou schránku, ale jen pro stínění proti radiaci, tzn. přímo ta ocelová komora je vystavena tlakovému rozdílu mezi vakuem uvnitř a atmosférickým tlakem venku.

Obě tyto komory jsou navrženy pro high vacuum, hyperloop ma mít pouze medium vacuum, ale z pohledu sil už je to jedno.

Pokud vezmu v úvahu rozměry trubky a tlakový rozdíl, dostanu napětí ve stěně tubusu 7MPa, takže nic.

Celé to bude poměrně zranitelné, to nerozporuji.

Bezpečnost bude zajištěna tím, že celý tubus bude rozdělen do segmentů, které se dají v případě potřeby oddělit a izolovat (nedovedu si představit, že by to mělo být jinak). Tlak bude muset být neustále monitorován.

Vzhledem k tomu ,že se jedná o novou technologii, kterou nikde nikdo nevyzkoušel, tak jsem velmi skeptický ohledně těch 3 let a to označení pánů z HTT za dotační podvodníky možná není od věci. Nicméně technicky neproveditelné to podle mě není. Největšími problémy budou samotná kapsle a bezpečnost.

+7/0
23.1.2017 6:19

J51a88r75o92m56i52r 95F44a12r23e76k 4742513777

Kurnik, chybi mi tam, ze vnitrni hlinikova komora u SPF nebude nikdy vystavena rozdilu mezi atmosferickym tlakem venku a vakuem unitr. Nekdo mi to ukradl, priznejte se! :D

0/0
23.1.2017 8:07

J44a86r28o98m26i26r 26F62a12r91e87k 4652393517

A jeste jedna vec. Kapsle ma mit 7 tun (nekde jsem cetl o hotnosti 3.5 tuny), ne 70 (nicmene tady jsem ponekud skepticky). Kineticka energie toho vlacku pri rychlosti 300m/s odpovida 75kg TNT.

Vy si hrajete s cisly jak se vam zachce......

+4/0
23.1.2017 8:21

M64a71r18t36i37n 63S55l16e60z54á13č45e33k 7544968231943

Brněnský náměstek pro dopravu Hollan, který nemá řidičák, v MHD jezdí načerno a je známý v celé zemi díky svým výletům za ukrajinskými dominami (služebním vozem) bude slibovat nějaký futuristický hyperloop. ŽítBrno je opravdu neuvěřitelné uskupení.

+10/0
22.1.2017 23:14

S98t49a37n66i65s49l95a86v 37Č27e11š41k71a 8937866495209

Upřímně řečeno, nedivím se, že právě současné vedení Brna se takové fantasmagorie zúčastňuje. Místní odborníci přes dopravu (myslím samozřejmě ty odborníky na magistrátě, nikoliv třeba lidi z DPMB, kteří své práci rozumí), jsou ti praví, kteří městskými penězi takto podpoří tento pochybný projekt a hlavně jeho tvůrce. Pokud by však takto smysluplně raději investovali své peníze místo městských, byl bych podstatně klidnější.

+1/0
22.1.2017 23:01

M95a70r83t42i25n 63R91u70z28i48c16k10a 1202928196777

Ja osobne bych s projektem zacal u nakladni dopravy, myslim, ze bych vydelal rychleji a vice nez pri osobni doprave a vyhnul bych se slozitym schvalovacim a bezpecnostnim procesum pro osobni dopravu.

+6/0
22.1.2017 21:42

D64á32š79a 68Ž70a24l58u28d33o36v12á 5145612604205

A nemusí to jezdit až přímo rychlostí zvuku (aby se to nerozbilo:)). Nákladu se špatně neudělá, nezdržuje při nástupu atd. To mně napadá, která pojišťovna by ten osobní hyperloop pojistila na odpovědnost za škodu (cestující, okolí), resp. za kolik? O kolik to zdraží provoz? Kdo a za kolik pojistí stavbu?

0/0
22.1.2017 21:49

L72u84d94v15í87k 86G57a45j56d65o48š26í42k 2955763434182

U nákladní dopravy je enormní tlak na nízkou cenu a rychlost dopravy není zdaleka tak ceněna, než když jde o čas lidí.

+2/0
22.1.2017 22:08

M32a75r49t23i28n 77R94u46z52i59c15k23a 1582408206187

Ja si to nemyslim, ono mit treba cerstve ovoce a zeleninu z jizni evropy za par hodin, bez ridicu, ucpanych dalnic kamiony, mit moznost dovazet si soucastky z ruznych mist v mnohem rychlejsich terminech - mnohem ekologicteji nez letecky nebo lodi, posilani posty, baliku, zavazadel,....

+2/0
22.1.2017 22:17

T75o30m14á14š 14M31o29r28a74v23č29í54k 3807616513885

Proč se tedy ta zelenina neposílá letecky? Asi ta rychlost není až tak důležitá. Snad jen kdyby ten hyperloop byl opravdu hodně levná záležitost, jak se psalo, že by to bylo za desetinu ceny/nákladů (?)

0/0
22.1.2017 22:52

P28e78t37r 21D46l90o93u89h57ý 5627379814444

Souhlasím, ale na druhou stranu by výstavba díla takových rozměrů, které by bylo určeno jen pro "balíky", asi neúměrně nákladné. Ale cenovou studii nemám, takže pouze odhaduji.

0/0
22.1.2017 22:57

P86e26t55r 40D50l22o90u71h39ý 5857139574734

...byla asi neúměrně nákladná...

0/0
22.1.2017 22:59

T98o97m33á23š 83M10o70r85a44v30č28í72k 3267806393555

Takový člověk z jižní Evropy klidně může za jízdenku zaplatit třeba 2000 Kč, je otázkou zda 80 kg rajčat může taky zaplatit tolik + zisk obchodníkovi + zisk farmáři a přepravcům :)

+2/0
22.1.2017 23:01

M51a75r49t84i41n 57R67u88z14i68c70k78a 1582418756797

Mno, to pak ztraci vyhodu nad VRT, protoze cena listku je o poznani nizsi, cenu projektu prodrazi bezpecnost, ta u nakladu odpada. Jedine co to zachrani jsou reklamy na virtualnich oknech, ale to je dost riziko. Pravdou je, ze 80kg rajcat se na reklamu divat nebude a nebude pro obchodniky zajimava.

Mmch, uvedl jste cenu 2000,- za 80kg rajcat, ale to vychazi bez provizi na 25,-/kilo, to si predstavit dovedu a navic budou cerstvejsi...

0/0
23.1.2017 13:28

T46o46m92a70s 76H73a61c66e94k 6984657975817

Pamatuji si nejake VTM z tusim 80. let kdyz ukazovali jak kamion najede na rampu na nadrazi a vlak to ekologicky odveze rychleji a levneji do cilove destinace kde to opet z rampy nalozi nakladak a doveze v danem meste do skladu. Mel to byt konec mezinarodni kamionove dopravy a usetreno mnoho a mnoho tun CO2 a penez (ridici, pohonne hmoty atd).

Vzdycky kdyz predjizdim kolony kamionu si rikam kde to udelali soudruzi chybu...

Takze neverim ze by to s nakladni dopravou fungovalo. Tam uz jen cekam na autonomni rizeni a jen doufam ze AI v kamionech nebude delana na zaklade inteligence ridicu kamionu :-)

0/0
22.1.2017 23:02

V23á68c81l44a29v 62Z46e27l26i26n41k19a 2292530233302

No, oni tu chybu neudělali ani tak ti soudruzi. Ti měli celkem pravdu v tom, že kamion je ten nejméně efektivní způsob dopravy z to nejen co se týče měrné spotřeby energie na realizovaný tunokilometr, ale i co se týče externalit v podobě škod na životním prostředí, devastace silniční sítě a tak podobně. Jen se bohužel podcenilo jak velký a propracovaný vliv má speditérská lobby na politiky.

+1/0
22.1.2017 23:34

P21e54t67r 49K80a35b33u20ď62a 2814897192533

Ten tubus nikdo nezaplati...

0/0
22.1.2017 21:41

P84a74v59e85l 74B44e85r35a59n 7949934571636

Aha... 3 roky, v České Republice... No, na dobrou noc pohádka dobrá :-D

+1/0
22.1.2017 21:34

M30a15r83t51i32n 60R40u54z50i40c25k26a 1552898586297

V CR momentalne s velkou pompou stavime konecne projekty z 60-70 let a nikdo se moc neodvazi v nich neco menit, nebot cekat dalsich par desitek let je nepredstavitelnych...

0/0
22.1.2017 21:44

L61i39b53o92r 41M51a65c54h43a83l67e86k 1704255595208

Spatne se tam bude chytat signal, asi.

0/0
22.1.2017 21:09

D85á60š29a 49Ž67a39l31u58d63o12v53á 5585432394845

Faradayova klec :) Zase Vás tam nikdo z venku asi nemůže odposlouchávat:).

0/0
22.1.2017 21:14

J85a66r72o29s51l10a26v 22H64l60a49d66í64k 6728688388908

Nic proti ale technologie nevyzkoušená a kdo to zaplatí jinak proč ne četl sem o tom zajímavé , vizionáři jsou vždy nepochopený .

+1/0
22.1.2017 21:02

J30i39ř65í 35J50u89r88á40š79e89k 8907865910327

Jak muze nekdo zpravovavat studii proveditelnosti v dobe, kdy jeste nevi, zda ta technologie bude vubec fungovat?

+2/0
22.1.2017 20:36

P25a57v97e10l 23M51o73r58a93v73e95c 3682989112748

Zatím vše nasvědčuje tomu, že bude fungovat. Dílčí technologie fungují, jde je jen spojit dohromady.

Máte nějaké indicie, že ne?

0/0
22.1.2017 20:37

J57i89ř34í 21J33u28r77á13š44e94k 8777425480617

Par slov z wiki. "Some experts are skeptical, saying that the proposals ignore the expenses and risks of developing the technology and that the idea is "completely impractical". Claims have also been made that the Hyperloop is too susceptible to being completely destroyed by a simple terror attack to be considered safe or disruption from a power outage."

0/0
22.1.2017 20:48

P19a38v29e42l 44M91o67r63a59v27e64c 3412369642698

"Some expert": no někteří experti taky tvrdili, že vlaky můžou jezdit max. 30kmh jinak se vám spustí krev z nosu a budete omdlívat. Ale technologii neznám, nedokážu soudit.

Ad teror.čin: nevidím rozdíl mezi konvenční železnicí a trubkou. Oboje je podobná liniová stavba s podobnými riziky.

+1/−1
22.1.2017 21:01

D66á50š88a 23Ž81a89l64u79d63o72v53á 5215232134325

Vy ten rozdíl nevidíte?

0/0
22.1.2017 21:12

P80a12v22e49l 64M53o62r34a17v42e20c 3972719692788

Ne, v čem je?

0/−1
22.1.2017 22:30







Najdete na iDNES.cz