Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Z Itálie do Turecka přes Česko. Delší let šetří aerolinkám peníze

Řízení letového provozu (ŘLP) loni zaznamenalo rekordní provoz v českém vzdušném prostoru. Levná ropa vede dopravce i k netradičním řešením: zalétávají si přes Česko, aby ušetřili za navigační poplatky. Přes Česko i díky tomu přelétlo asi 130 milionů lidí, odhadl šéf ŘLP v rozhovoru pro MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M31i49l65a21n 15V54o73l17e81k 5539833576179

Na to si vzpomeňte, až po vás zase budou chtít palivový příplatek, protože se zvyšuje cena ropy.To vám budou tvrdit, jak je každý kilometr strašně drahý.

0/0
26.1.2017 16:11

M53i36c74h71a72e65l 71P67r23i97n81c 7645455910485

Moc bych se tím nechlubil, pan ředitel zřejmě neví, kam investovat do rozvoje.

0/0
26.1.2017 14:48

K51a62r95e91l 82V37a66c68h34u38t 9983492219593

A já proč se nám tu poslední dobou tak těžce dýchá - a on nám ten kyslík pálí ty houfy letadel nad našima hlavama! :-(

0/0
26.1.2017 14:31

J84o54z95e28f 71H10r12i79c62i78š19i78n 4863630350676

Nemohl by být postaven model, který by jednou měsíčně opitmalizoval cenu tak aby vzhledem k vývoju ceny ropy a cen okolitých krajin optimalizoval zisk z přeletů?

0/0
26.1.2017 9:52

I39v49a19n 81S68t40e90c86h 8651337257680

ŘLP má pracovat prakticky bez zisku !!!

0/0
26.1.2017 12:24

J16o46s44e65f 32D56v62o22ř36á68č26e30k 9472484815425

ja už vím o co tady jde!! jde o prestiž české republiky, někde začít musíme tak jsme začli pilotama, no co

0/0
26.1.2017 9:14

P22e73t57r 78N15o98v69o68t98n12y 1771260231

Ne, začali jsme si dobrovolně nechat sypat na hlavu saze z kerosinu.

+1/−1
26.1.2017 9:16

J14o40s15e75f 85D20v56o42ř74á22č63e17k 9712554135795

no co , po bobkach co nám na hlavu hazí vláda to není tak špatný

+1/0
26.1.2017 9:23

P91e60t31r 91N18o53v52o59t67n89y 1111470731

Tak to zdražte, ať smrdí jinde..

0/0
26.1.2017 9:10

B95o33h53u83m94i22l 64V85a24n70ě61k 5702855792986

Generální ředitel jásá jak se zvyšují přelety přes ČR, protože se platí nízké poplatky, ale už neřekne co z toho mají občané ČR.

Kromě zvýšených emisí co jim spadnou na hlavu NIC - PRD - další synonymum si dosaďte podle svého naturelu!

Ale tím se už generální ředitel nepochlubí.

Je to dáno mezinárodními smlouvami, které zjednodušeně stanoví, že jednotlivé státy zřídí službu, která bude řídit provoz nad jejích územím. Za přelety se budou platit poplatky, které pokryjí náklady této služby včetně jejich rozvoje, ale při tom se nesmí vytvářet zisk, který by se vyváděl mimo. Z toho vyplývá jednoduchý výsledek, čím více se přes území létá tím menší jsou při stejných nákladech poplatky.

Jak to probíhá? Jestliže jsou potřebné náklady ne služdu ve výší 100 a počet letů 100 tak se za let zaplatí 1 plus nějaké malé procento na rozvoj řekněmě 10% takže celkem 1,1. Pokud těch letů bude 200 tak už se zaplatí jen 0,55. Samozřejmě se ceny nemění kontinuálně vždy se stanoví ročně na základě výsledků předchozích obdobi a odhadu budoucího.

Z toho vyplývá specifické postavení státního podniku ŘLP v ČR. V zásadě nic od státu nechce a kromě daní a pojištění mu nic nedává. Své náklady ve výši 3,5 miliardy pokrývá platbami za poplatky které mu měsíčně posílá Eurokontrol. Kromě toho má malé zisky z dalších služeb, které ŘLP poskytuje.

V konkrétních číslech ŘLP dostalo v roce 2015 od státu 15 milionů jako kompenzaci za neplacené služby a zaplatilo cca 82 milionů na dani z příjmů. Rok 2015 byl také průlomový v tom, že se státu poprvé podařilo získat dalších 100 milionů přes fond zakladatele. A to vše při tržbách cca 3,8 miliardy z nichž absolutní věšinu spotřebovalo samo ŘLP. Je to moc nebo málo? To si může každý vyhodnotit sám. Osobně bych uvítal menší počet přeletů. Ty zvýšené emise za pár korun nestojí.

Tato základní finační pozicice vůči státu se zásadně nezmění se změnou počtu letů!

+1/0
26.1.2017 9:02

J45a25n 96N36o24v65á29k 8200276937310

A proč by z toho měl někdo něco mít, když se na provozu společnosti nijak nepodílel? Co má občan z vybraného mýta na dálnicích? - nic, také se vrazí do oprav a údržby.

0/0
26.1.2017 9:09

P94e85t61r 26N28o30v54o93t10n25y 1401620871

Asi něco jo, když mu smrdí nad hlavou letadla.

0/0
26.1.2017 9:13

B59o89h25u15m45i59l 39V47a67n72ě60k 5312745132216

Pane Nováku,

opravdu to myslíte vážně, pak byste se měl nad tím zamyslet.

Občané ČR poskytují vzdušný prostor a jsou zatěžování emisemi a někdy i hlukem. To by jim mělo být prostřednictvím státu kompenzováno.

I ten váš příklad pokulhává za to mýto jezdí po lepších silnicích, takže z toho mají přímý přínos.

Zatímco u ŘLP se vše vrazí do lepších budov, lepších praacob ́vních podmínek a lepších platů úzké skupinky cca 900 zaměstnanců ŘLP.

Vřele vám doporučuji abyste se nepokoušel zjistit jaký plat a jaké další výhody mají řídící leteckého provozu, mohl by vás klepnout pepka.

+1/0
26.1.2017 9:44

V59á40c14l43a66v 11P90o68u10s62t53k43a 3500401842

http://www.rlp.cz/rlp-prezentace/cs-index.html

;-D;-D

0/0
26.1.2017 10:14

J97o30s83e44f 48M63i75k13u14l81í43k 8914577286

Díky za zajímavý postřeh. Dá se to někde skutečně vyčíslit, jakým způsobem zatěžují naše živ. prostředí? Údajně se tvrdí o spalinách, že jedno letadlo je jako 10 000 aut.

+1/0
26.1.2017 9:38

K88a65r95e55l 51V82a50c84h36u29t 9303582989553

Ano, není to k smíchu. Až nám tu nějaké to letadlo řachne, nemusí se nám to líbit...

0/0
26.1.2017 8:40

L15i82b15o95r 95M36o87u61č11k89a 1688727945632

predpokladam, ze Greenpeace uz naklada transparenty a jde tento ekologicky nesmysl resit!

+1/−1
26.1.2017 8:09

D10a38v83i66d 97K21u81b72á87t 1469931881114

Moc to nechápu. Trasa Benátky-Istanbul je podle mě přes Slovinsko-Chorvatsko-Srbsko-Bulharsko. Kvůli kterému státu se jim vyplatí letět přes Rakousko-Česko-Slovensko-Maďarsko-Rumunsko(-Bulharsko) ???

+8/0
26.1.2017 7:50

R57a44d57i24m 27S15v76o57b98o98d37a 9943609906102

taky jsem premyslel, informacni hodnota clanku je velize nizka.

kolik tim dopravce usetri? kolik vlastne stoji ten prelet pres ceske uzemi?

+1/0
26.1.2017 8:25

V13á94c64l81a20v 54P30o36u89s45t90k10a 3430331192

http://www.rlp.cz/obchod/cenik/Stranky/cenik.aspx

0/0
26.1.2017 8:35

R27a59d11i47m 85S14v65o42b54o54d88a 9863519396842

dekuji za info.

tak podle meho hodne laickeho vypoctu kde hmotnost letadla je 70t (b737) tak vychazi jeden poplatek hodne brutto 10-15t kc.

spotreba modernich letadel je cca 5l/100km/os takze kdyz si zaleti mozna az +1000km z benatek do brna tak to je 10000l paliva

takze kolik usetrili na palivu a kolik na poplatku?

0/0
26.1.2017 8:44

V38o13j59t89a 72L84e50j39s17e89k 1121245319339

Jsem presvedcen, ze pokud k takovym situacim doslo, tak duvodem nebyla cena, ale spise dostupnost letovych tras v pozadovane letove hladine, mozna v kombinaci s pocasim. Zmeny tras kvuli navigacnim poplatkum urcite probihaji, ale spise tam, kde je zmena trasy zanedbatelna, napada mi treba Frankfurt - Budapest, kdy je vlastne jedno, jestli a jak moc poleti nad ceskym uzemim.

0/0
26.1.2017 10:08

V80á23c75l23a74v 88P20o45u58s53t23k98a 3380321372

Přesně tak.

0/0
26.1.2017 10:15

J64o64s43e83f 60D60v62o96ř83á42č46e41k 9182714395945

příjde mi to trochu zvráceny, ceny mýtného zdražujeme abychom vytlačili kamionovou dopravu (at už z ekologických důvodu či výdělku státu) a tady nic ještě je lákáme, nejsem ekolog jen mě štvě že objemy motoru aut klesaji davají se do aut nesmyslné součástky které nefungují, dělají se ruzne eko třídy aut aby jsme ztachránili planetu, a pak tady nalítáme miliony kilometru jen protože je to levnější? samozřejmně peníze na prvním místě a vše kolem je jen omáčka

+11/−1
26.1.2017 7:37

P11a51v21e30l 73Ř75a21p37e63k 7952276669105

Správný podnikatel by za takové situace navigační poplatky zdražil, státu je to jedno, radši bude šikanovat a online šmírovat každého zmrzlináře Rv

+2/−1
26.1.2017 7:30

J46a58k85u22b 17K79o35r47e79c 6464710301603

O poplatcich nerozhoduje stat ale řlp.

0/0
26.1.2017 8:33

V78l39a42d52i77m36í86r 23K28u97t85á20l16e90k 2888310552967

Může mi někdo vysvětlit, čemu se vyhne spoj z italských Benátek do Istanbulu přeletem přes naše území, resp jeho standardní trasu a trasu přes ČR?

+5/0
26.1.2017 6:53

V64á44c39l82a95v 86P55o95u64s59t69k62a 3700731572

Četl jste článek? On se ničemu vyhýbat nemusí, je to prostě paradoxně levnější, to je celé.

0/0
26.1.2017 7:29

J53i24r41i 97H31o52m49o39l23k33a 6404866

Vyhne se vyšším poplatkum za prelet nad cizim uzemim...staci si precist clanek

+1/0
26.1.2017 7:57

M35a95r72t43i57n 58Š90e74d65ě25n48k55a 1456648318404

Asi zácpa na koridoru ;-D;-D;-D

0/0
26.1.2017 8:14

V31á62c57l44a24v 46P57o47u74s88t56k74a 3210941102

To není k smíchu, některé koridory jsou skutečně přetížené. :-P:-P

http://ekonomika.idnes.cz/rusko-problemy-s-odklonem-letecke-dopravy-fjk-/eko-doprava.aspx?c=A140720_194111_eko-doprava_maq

+3/0
26.1.2017 8:16

T68o71m56á67š 69K68r86a36i15n22a 7814820874978

Já jsem článek četl, a taky jsem se ale díval na leteckou mapu a porovnal s evropskými ceníky navigačních poplatků. A z Benátek do Česka se může letadlo dostat buďto přímo přes Rakousko, které má ale poplatky téměř dvojnásobné (72,78€), nebo západní oklikou přes Švýcarsko (106,05€) a Německo (69,43€), anebo východní oklikou přes Slovinsko (64,67€) nebo Chorvatsko (46,06€) a Maďarsko (35,04€) a Rakousko nebo Slovensko (52,61€). A to všechno proto, aby přiletěli nad Česko a za 42,09€ to tady otočili a letěli zpátky na jih?! Nebylo v tom přece jenom něco jiného, než snaha ušetřit poplatky, které jsou při využití klasické trasy dokonce v mnohých zemích nižší?

+7/0
26.1.2017 9:40

V92l51a84d86i27m97í90r 69K82u52t21á58l24e95k 2828680432987

Díky za odpověď, přesně tohle mě zajímalo. Které zemi s vyššími poplatky se chtějí vyhnout, že letí až přes česko a sousední země. Ale vůbec neznám tarifikaci letadel, ty přelety jsou fix nebo dle km nebo dle velikosti nebo ....?

Zdá se mi důvod ceny, že nad českem bylo letadlo z Benátek do Instanbulu, přitažený za vlasy...

+2/0
26.1.2017 10:39

T53o30m48á86š 73K18r63a70i62n75a 7314380114638

Jak jsem si zjistil, tak ten poplatek je za jednu přeletovou jednotu. Přeletová jednotka je násobek faktoru vzdálenosti a faktoru hmotnosti. Faktor vzdálenosti je vzdálenost přeletu v km děleno stem, faktor hmotnosti je odmocnina padesátiny maximální hmotnost letadla v metrických tunách.

0/0
26.1.2017 14:20

M74i58r75e95k 14G89a34j77e11r 5761126739240

A emise CO2 se produkuji bez omezeni. Veskere snahy o jejich snizovani jsou zbytecnym plytvanim penez. O co se snizi spotreba aut o to vic se spali v letadlech. Boj proti sklenikovych plynum nema smysl.

+4/−1
26.1.2017 6:26

M58a19r71t39i31n 53K47a82r43á77s54e64k 9218783638378

No boj proti CO2 se odehrava primarne jinde nez v autech a letadlech....

+1/0
26.1.2017 8:31

P38a93t61r24i19k 93E48g46e17r 2718390199291

Letiště Praha Ruzyně nutně potřebuje posilu proto jsem spíše pro Letiště Pardubice od hlavního nádraží je kousek a cesta do Prahy trvá vlakem přibližně 1 hodinu, navíc je zde dobré spojení do Hradce Králové, Olomouce, Jihlavy, Českých Budějovic.

+7/−2
26.1.2017 6:19

J52a47n 19D70l43o48u22h52ý 8135905165568

Zadnou posilu jeste dlouho potrebovat nebude.

+2/0
26.1.2017 8:23

J26a91k24u96b 51K49o78r54e24c 6724480171223

Bude ve vodochodech. Kdysi se uvazovalo o milovicich. Kdyby nekdo chtel litat do pardubic, nic mu nebrani. Pocet cestujicich tam ale klesa.

+2/0
26.1.2017 8:36

P10e48t25r 33J91i24l81e18k 8737247359168

nejsem nejaky velky ekolog, ale toto mi prijde zvracene.

+19/0
26.1.2017 5:54

M55i49l44a25n 25K84a90s69a17l 1618779565315

V kontextu celosvětové letecké dopravy jsou to naprosto zanedbatelné objemy paliva, co se spálí navíc. A pokud na tom ČR vydělá, proč ne :-)

+4/−2
26.1.2017 6:19

J19a30n 88V40a73l37o74u69c63h 6312477728370

Nechal bych Vám ty "zanedbatelné" objemy odtahat na zádech...

+1/−2
26.1.2017 7:28

M79i97l91a74n 17K28a10s70a44l 1928389205985

Neplácej kraviny

0/0
26.1.2017 7:32

L56i63b26o51r 91M85o46u75č69k14a 1618287425502

biolpalivo je jeste zanedbatelnejsi a presto se narizene pestuje...Rv

0/−1
26.1.2017 8:11

M96i41l85a85n 23K76a51s56a21l 1718259865705

A píšu někde opak ?

0/0
26.1.2017 10:26

A38n31t48o84n95í11n 63Š38p27i15r47u78d54a 8855898133375

Stále více kamionů a stále více letadel. Výborně.

+2/−2
26.1.2017 5:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.