Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Z Itálie do Turecka přes Česko. Delší let šetří aerolinkám peníze

Řízení letového provozu (ŘLP) loni zaznamenalo rekordní provoz v českém vzdušném prostoru. Levná ropa vede dopravce i k netradičním řešením: zalétávají si přes Česko, aby ušetřili za navigační poplatky. Přes Česko i díky tomu přelétlo asi 130 milionů lidí, odhadl šéf ŘLP v rozhovoru pro MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M40i16l35a94n 88V71o29l93e49k 5109523356659

Na to si vzpomeňte, až po vás zase budou chtít palivový příplatek, protože se zvyšuje cena ropy.To vám budou tvrdit, jak je každý kilometr strašně drahý.

0/0
26.1.2017 16:11

M30i12c72h55a74e46l 72P58r97i71n49c 7805815850185

Moc bych se tím nechlubil, pan ředitel zřejmě neví, kam investovat do rozvoje.

0/0
26.1.2017 14:48

K19a49r90e18l 72V79a45c51h41u63t 9853962379433

A já proč se nám tu poslední dobou tak těžce dýchá - a on nám ten kyslík pálí ty houfy letadel nad našima hlavama! :-(

0/0
26.1.2017 14:31

J33o35z85e37f 59H63r73i97c21i50š95i94n 4163410430856

Nemohl by být postaven model, který by jednou měsíčně opitmalizoval cenu tak aby vzhledem k vývoju ceny ropy a cen okolitých krajin optimalizoval zisk z přeletů?

0/0
26.1.2017 9:52

I24v16a85n 21S84t10e18c44h 8621847837600

ŘLP má pracovat prakticky bez zisku !!!

0/0
26.1.2017 12:24

J41o91s88e49f 44D25v73o46ř63á53č32e32k 9432204385505

ja už vím o co tady jde!! jde o prestiž české republiky, někde začít musíme tak jsme začli pilotama, no co

0/0
26.1.2017 9:14

P21e77t73r 13N17o54v48o78t20n26y 1581330261

Ne, začali jsme si dobrovolně nechat sypat na hlavu saze z kerosinu.

+1/−1
26.1.2017 9:16

J50o73s73e78f 23D66v29o60ř56á59č90e66k 9962324705825

no co , po bobkach co nám na hlavu hazí vláda to není tak špatný

+1/0
26.1.2017 9:23

P63e77t74r 70N66o33v84o21t80n52y 1851520191

Tak to zdražte, ať smrdí jinde..

0/0
26.1.2017 9:10

B38o28h65u50m29i22l 78V58a53n30ě52k 5192885642276

Generální ředitel jásá jak se zvyšují přelety přes ČR, protože se platí nízké poplatky, ale už neřekne co z toho mají občané ČR.

Kromě zvýšených emisí co jim spadnou na hlavu NIC - PRD - další synonymum si dosaďte podle svého naturelu!

Ale tím se už generální ředitel nepochlubí.

Je to dáno mezinárodními smlouvami, které zjednodušeně stanoví, že jednotlivé státy zřídí službu, která bude řídit provoz nad jejích územím. Za přelety se budou platit poplatky, které pokryjí náklady této služby včetně jejich rozvoje, ale při tom se nesmí vytvářet zisk, který by se vyváděl mimo. Z toho vyplývá jednoduchý výsledek, čím více se přes území létá tím menší jsou při stejných nákladech poplatky.

Jak to probíhá? Jestliže jsou potřebné náklady ne služdu ve výší 100 a počet letů 100 tak se za let zaplatí 1 plus nějaké malé procento na rozvoj řekněmě 10% takže celkem 1,1. Pokud těch letů bude 200 tak už se zaplatí jen 0,55. Samozřejmě se ceny nemění kontinuálně vždy se stanoví ročně na základě výsledků předchozích obdobi a odhadu budoucího.

Z toho vyplývá specifické postavení státního podniku ŘLP v ČR. V zásadě nic od státu nechce a kromě daní a pojištění mu nic nedává. Své náklady ve výši 3,5 miliardy pokrývá platbami za poplatky které mu měsíčně posílá Eurokontrol. Kromě toho má malé zisky z dalších služeb, které ŘLP poskytuje.

V konkrétních číslech ŘLP dostalo v roce 2015 od státu 15 milionů jako kompenzaci za neplacené služby a zaplatilo cca 82 milionů na dani z příjmů. Rok 2015 byl také průlomový v tom, že se státu poprvé podařilo získat dalších 100 milionů přes fond zakladatele. A to vše při tržbách cca 3,8 miliardy z nichž absolutní věšinu spotřebovalo samo ŘLP. Je to moc nebo málo? To si může každý vyhodnotit sám. Osobně bych uvítal menší počet přeletů. Ty zvýšené emise za pár korun nestojí.

Tato základní finační pozicice vůči státu se zásadně nezmění se změnou počtu letů!

+1/0
26.1.2017 9:02

J82a45n 20N32o77v94á56k 8470836617580

A proč by z toho měl někdo něco mít, když se na provozu společnosti nijak nepodílel? Co má občan z vybraného mýta na dálnicích? - nic, také se vrazí do oprav a údržby.

0/0
26.1.2017 9:09

P70e80t75r 51N27o41v34o26t76n19y 1901340191

Asi něco jo, když mu smrdí nad hlavou letadla.

0/0
26.1.2017 9:13

B57o31h61u76m67i66l 37V44a42n62ě73k 5232815792816

Pane Nováku,

opravdu to myslíte vážně, pak byste se měl nad tím zamyslet.

Občané ČR poskytují vzdušný prostor a jsou zatěžování emisemi a někdy i hlukem. To by jim mělo být prostřednictvím státu kompenzováno.

I ten váš příklad pokulhává za to mýto jezdí po lepších silnicích, takže z toho mají přímý přínos.

Zatímco u ŘLP se vše vrazí do lepších budov, lepších praacob ́vních podmínek a lepších platů úzké skupinky cca 900 zaměstnanců ŘLP.

Vřele vám doporučuji abyste se nepokoušel zjistit jaký plat a jaké další výhody mají řídící leteckého provozu, mohl by vás klepnout pepka.

+1/0
26.1.2017 9:44

V87á69c94l89a95v 55P59o71u42s47t47k84a 3570291422

http://www.rlp.cz/rlp-prezentace/cs-index.html

;-D;-D

0/0
26.1.2017 10:14

J22o85s70e46f 89M61i10k81u58l31í34k 8624377276

Díky za zajímavý postřeh. Dá se to někde skutečně vyčíslit, jakým způsobem zatěžují naše živ. prostředí? Údajně se tvrdí o spalinách, že jedno letadlo je jako 10 000 aut.

+1/0
26.1.2017 9:38

K11a37r45e61l 51V37a17c24h11u38t 9633962599283

Ano, není to k smíchu. Až nám tu nějaké to letadlo řachne, nemusí se nám to líbit...

0/0
26.1.2017 8:40

L39i30b81o78r 24M98o50u87č52k44a 1888307875872

predpokladam, ze Greenpeace uz naklada transparenty a jde tento ekologicky nesmysl resit!

+1/−1
26.1.2017 8:09

D45a68v70i91d 31K53u40b19á11t 1339161911344

Moc to nechápu. Trasa Benátky-Istanbul je podle mě přes Slovinsko-Chorvatsko-Srbsko-Bulharsko. Kvůli kterému státu se jim vyplatí letět přes Rakousko-Česko-Slovensko-Maďarsko-Rumunsko(-Bulharsko) ???

+8/0
26.1.2017 7:50

R84a42d81i92m 11S80v51o37b49o54d47a 9383769236842

taky jsem premyslel, informacni hodnota clanku je velize nizka.

kolik tim dopravce usetri? kolik vlastne stoji ten prelet pres ceske uzemi?

+1/0
26.1.2017 8:25

V10á71c31l49a28v 77P42o66u70s75t16k86a 3290281572

http://www.rlp.cz/obchod/cenik/Stranky/cenik.aspx

0/0
26.1.2017 8:35

R72a32d73i51m 12S19v61o95b28o16d45a 9183289256542

dekuji za info.

tak podle meho hodne laickeho vypoctu kde hmotnost letadla je 70t (b737) tak vychazi jeden poplatek hodne brutto 10-15t kc.

spotreba modernich letadel je cca 5l/100km/os takze kdyz si zaleti mozna az +1000km z benatek do brna tak to je 10000l paliva

takze kolik usetrili na palivu a kolik na poplatku?

0/0
26.1.2017 8:44

V92o75j26t34a 11L60e83j51s16e29k 1521745219269

Jsem presvedcen, ze pokud k takovym situacim doslo, tak duvodem nebyla cena, ale spise dostupnost letovych tras v pozadovane letove hladine, mozna v kombinaci s pocasim. Zmeny tras kvuli navigacnim poplatkum urcite probihaji, ale spise tam, kde je zmena trasy zanedbatelna, napada mi treba Frankfurt - Budapest, kdy je vlastne jedno, jestli a jak moc poleti nad ceskym uzemim.

0/0
26.1.2017 10:08

V94á93c32l19a90v 81P25o63u34s21t74k48a 3750121432

Přesně tak.

0/0
26.1.2017 10:15

J82o69s23e50f 26D82v39o69ř94á27č95e87k 9792674315595

příjde mi to trochu zvráceny, ceny mýtného zdražujeme abychom vytlačili kamionovou dopravu (at už z ekologických důvodu či výdělku státu) a tady nic ještě je lákáme, nejsem ekolog jen mě štvě že objemy motoru aut klesaji davají se do aut nesmyslné součástky které nefungují, dělají se ruzne eko třídy aut aby jsme ztachránili planetu, a pak tady nalítáme miliony kilometru jen protože je to levnější? samozřejmně peníze na prvním místě a vše kolem je jen omáčka

+11/−1
26.1.2017 7:37

P43a50v78e32l 21Ř23a97p36e43k 7382396509155

Správný podnikatel by za takové situace navigační poplatky zdražil, státu je to jedno, radši bude šikanovat a online šmírovat každého zmrzlináře Rv

+2/−1
26.1.2017 7:30

J58a62k84u80b 18K32o59r39e34c 6934430651333

O poplatcich nerozhoduje stat ale řlp.

0/0
26.1.2017 8:33

V36l90a94d92i44m94í12r 60K40u96t96á78l31e68k 2708850172867

Může mi někdo vysvětlit, čemu se vyhne spoj z italských Benátek do Istanbulu přeletem přes naše území, resp jeho standardní trasu a trasu přes ČR?

+5/0
26.1.2017 6:53

V52á87c64l45a64v 21P16o71u45s71t30k19a 3550441662

Četl jste článek? On se ničemu vyhýbat nemusí, je to prostě paradoxně levnější, to je celé.

0/0
26.1.2017 7:29

J87i85r17i 41H49o93m44o48l53k28a 6644876

Vyhne se vyšším poplatkum za prelet nad cizim uzemim...staci si precist clanek

+1/0
26.1.2017 7:57

M11a85r62t87i52n 27Š16e89d76ě68n90k35a 1836858728594

Asi zácpa na koridoru ;-D;-D;-D

0/0
26.1.2017 8:14

V40á40c30l50a61v 22P43o82u62s53t66k92a 3180491202

To není k smíchu, některé koridory jsou skutečně přetížené. :-P:-P

http://ekonomika.idnes.cz/rusko-problemy-s-odklonem-letecke-dopravy-fjk-/eko-doprava.aspx?c=A140720_194111_eko-doprava_maq

+3/0
26.1.2017 8:16

T27o10m32á14š 84K81r82a76i91n48a 7544890294938

Já jsem článek četl, a taky jsem se ale díval na leteckou mapu a porovnal s evropskými ceníky navigačních poplatků. A z Benátek do Česka se může letadlo dostat buďto přímo přes Rakousko, které má ale poplatky téměř dvojnásobné (72,78€), nebo západní oklikou přes Švýcarsko (106,05€) a Německo (69,43€), anebo východní oklikou přes Slovinsko (64,67€) nebo Chorvatsko (46,06€) a Maďarsko (35,04€) a Rakousko nebo Slovensko (52,61€). A to všechno proto, aby přiletěli nad Česko a za 42,09€ to tady otočili a letěli zpátky na jih?! Nebylo v tom přece jenom něco jiného, než snaha ušetřit poplatky, které jsou při využití klasické trasy dokonce v mnohých zemích nižší?

+7/0
26.1.2017 9:40

V80l56a63d31i84m17í22r 96K23u36t88á52l79e35k 2988600232807

Díky za odpověď, přesně tohle mě zajímalo. Které zemi s vyššími poplatky se chtějí vyhnout, že letí až přes česko a sousední země. Ale vůbec neznám tarifikaci letadel, ty přelety jsou fix nebo dle km nebo dle velikosti nebo ....?

Zdá se mi důvod ceny, že nad českem bylo letadlo z Benátek do Instanbulu, přitažený za vlasy...

+2/0
26.1.2017 10:39

T36o57m73á35š 60K81r86a76i56n63a 7384110164318

Jak jsem si zjistil, tak ten poplatek je za jednu přeletovou jednotu. Přeletová jednotka je násobek faktoru vzdálenosti a faktoru hmotnosti. Faktor vzdálenosti je vzdálenost přeletu v km děleno stem, faktor hmotnosti je odmocnina padesátiny maximální hmotnost letadla v metrických tunách.

0/0
26.1.2017 14:20

M23i87r81e95k 13G71a33j41e96r 5291856959240

A emise CO2 se produkuji bez omezeni. Veskere snahy o jejich snizovani jsou zbytecnym plytvanim penez. O co se snizi spotreba aut o to vic se spali v letadlech. Boj proti sklenikovych plynum nema smysl.

+4/−1
26.1.2017 6:26

M42a12r57t77i40n 35K72a62r70á30s55e95k 9808433178598

No boj proti CO2 se odehrava primarne jinde nez v autech a letadlech....

+1/0
26.1.2017 8:31

P58a67t21r29i67k 39E90g52e12r 2578500579931

Letiště Praha Ruzyně nutně potřebuje posilu proto jsem spíše pro Letiště Pardubice od hlavního nádraží je kousek a cesta do Prahy trvá vlakem přibližně 1 hodinu, navíc je zde dobré spojení do Hradce Králové, Olomouce, Jihlavy, Českých Budějovic.

+7/−2
26.1.2017 6:19

J60a53n 48D64l66o53u74h98ý 8855965755438

Zadnou posilu jeste dlouho potrebovat nebude.

+2/0
26.1.2017 8:23

J68a51k66u35b 10K31o37r26e81c 6474610741763

Bude ve vodochodech. Kdysi se uvazovalo o milovicich. Kdyby nekdo chtel litat do pardubic, nic mu nebrani. Pocet cestujicich tam ale klesa.

+2/0
26.1.2017 8:36

P56e13t20r 14J75i82l83e25k 8677207769168

nejsem nejaky velky ekolog, ale toto mi prijde zvracene.

+19/0
26.1.2017 5:54

M40i24l89a41n 60K72a69s45a84l 1988869335275

V kontextu celosvětové letecké dopravy jsou to naprosto zanedbatelné objemy paliva, co se spálí navíc. A pokud na tom ČR vydělá, proč ne :-)

+4/−2
26.1.2017 6:19

J11a36n 23V40a22l22o90u73c87h 6192507648940

Nechal bych Vám ty "zanedbatelné" objemy odtahat na zádech...

+1/−2
26.1.2017 7:28

M19i23l90a28n 10K40a89s28a68l 1168479835315

Neplácej kraviny

0/0
26.1.2017 7:32

L74i90b38o90r 57M25o85u85č73k56a 1708837555972

biolpalivo je jeste zanedbatelnejsi a presto se narizene pestuje...Rv

0/−1
26.1.2017 8:11

M84i42l52a15n 48K76a64s62a55l 1538669975555

A píšu někde opak ?

0/0
26.1.2017 10:26

A43n97t41o29n74í56n 90Š46p10i44r96u61d34a 8775188453665

Stále více kamionů a stále více letadel. Výborně.

+2/−2
26.1.2017 5:51







Najdete na iDNES.cz