Diskuze

Z Itálie do Turecka přes Česko. Delší let šetří aerolinkám peníze

Řízení letového provozu (ŘLP) loni zaznamenalo rekordní provoz v českém vzdušném prostoru. Levná ropa vede dopravce i k netradičním řešením: zalétávají si přes Česko, aby ušetřili za navigační poplatky. Přes Česko i díky tomu přelétlo asi 130 milionů lidí, odhadl šéf ŘLP v rozhovoru pro MF DNES.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MV

M34i64l82a72n 98V20o14l39e26k

26. 1. 2017 16:11

Na to si vzpomeňte, až po vás zase budou chtít palivový příplatek, protože se zvyšuje cena ropy.To vám budou tvrdit, jak je každý kilometr strašně drahý.

0 0
možnosti
Foto

Moc bych se tím nechlubil, pan ředitel zřejmě neví, kam investovat do rozvoje.

0 0
možnosti
KV

A já proč se nám tu poslední dobou tak těžce dýchá - a on nám ten kyslík pálí ty houfy letadel nad našima hlavama! :-(

0 0
možnosti
JH

Nemohl by být postaven model, který by jednou měsíčně opitmalizoval cenu tak aby vzhledem k vývoju ceny ropy a cen okolitých krajin optimalizoval zisk z přeletů?

0 0
možnosti
IS

I96v54a16n 22S76t73e20c50h

26. 1. 2017 12:24

ŘLP má pracovat prakticky bez zisku !!!

0 0
možnosti
JD

ja už vím o co tady jde!! jde o prestiž české republiky, někde začít musíme tak jsme začli pilotama, no co

0 0
možnosti
PN

Ne, začali jsme si dobrovolně nechat sypat na hlavu saze z kerosinu.

1 1
možnosti
PN

Tak to zdražte, ať smrdí jinde..

0 0
možnosti
BV

Generální ředitel jásá jak se zvyšují přelety přes ČR, protože se platí nízké poplatky, ale už neřekne co z toho mají občané ČR.

Kromě zvýšených emisí co jim spadnou na hlavu NIC - PRD - další synonymum si dosaďte podle svého naturelu!

Ale tím se už generální ředitel nepochlubí.

Je to dáno mezinárodními smlouvami, které zjednodušeně stanoví, že jednotlivé státy zřídí službu, která bude řídit provoz nad jejích územím. Za přelety se budou platit poplatky, které pokryjí náklady této služby včetně jejich rozvoje, ale při tom se nesmí vytvářet zisk, který by se vyváděl mimo. Z toho vyplývá jednoduchý výsledek, čím více se přes území létá tím menší jsou při stejných nákladech poplatky.

Jak to probíhá? Jestliže jsou potřebné náklady ne služdu ve výší 100 a počet letů 100 tak se za let zaplatí 1 plus nějaké malé procento na rozvoj řekněmě 10% takže celkem 1,1. Pokud těch letů bude 200 tak už se zaplatí jen 0,55. Samozřejmě se ceny nemění kontinuálně vždy se stanoví ročně na základě výsledků předchozích obdobi a odhadu budoucího.

Z toho vyplývá specifické postavení státního podniku ŘLP v ČR. V zásadě nic od státu nechce a kromě daní a pojištění mu nic nedává. Své náklady ve výši 3,5 miliardy pokrývá platbami za poplatky které mu měsíčně posílá Eurokontrol. Kromě toho má malé zisky z dalších služeb, které ŘLP poskytuje.

V konkrétních číslech ŘLP dostalo v roce 2015 od státu 15 milionů jako kompenzaci za neplacené služby a zaplatilo cca 82 milionů na dani z příjmů. Rok 2015 byl také průlomový v tom, že se státu poprvé podařilo získat dalších 100 milionů přes fond zakladatele. A to vše při tržbách cca 3,8 miliardy z nichž absolutní věšinu spotřebovalo samo ŘLP. Je to moc nebo málo? To si může každý vyhodnotit sám. Osobně bych uvítal menší počet přeletů. Ty zvýšené emise za pár korun nestojí.

Tato základní finační pozicice vůči státu se zásadně nezmění se změnou počtu letů!

1 0
možnosti
JN

J92a49n 28N85o32v92á36k

26. 1. 2017 9:09

A proč by z toho měl někdo něco mít, když se na provozu společnosti nijak nepodílel? Co má občan z vybraného mýta na dálnicích? - nic, také se vrazí do oprav a údržby.

0 0
možnosti
KV

Ano, není to k smíchu. Až nám tu nějaké to letadlo řachne, nemusí se nám to líbit...

0 0
možnosti
LM

predpokladam, ze Greenpeace uz naklada transparenty a jde tento ekologicky nesmysl resit!

1 1
možnosti
DK

Moc to nechápu. Trasa Benátky-Istanbul je podle mě přes Slovinsko-Chorvatsko-Srbsko-Bulharsko. Kvůli kterému státu se jim vyplatí letět přes Rakousko-Česko-Slovensko-Maďarsko-Rumunsko(-Bulharsko) ???

8 0
možnosti
RS

taky jsem premyslel, informacni hodnota clanku je velize nizka.

kolik tim dopravce usetri? kolik vlastne stoji ten prelet pres ceske uzemi?

1 0
možnosti