Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Strojvedoucích je málo, zájem rychle roste, stát chce zkoušky zpoplatnit

Po letech nízkého zájmu o práci strojvedoucího zaznamenal Drážní úřad velký nárůst počtu adeptů. Ke zkouškám nutným pro tuto profesi loni přišlo 1 013 žadatelů, meziročně jejich počet stoupl o čtvrtinu. Strojvedoucích je na trhu nedostatek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M51i22r59o84s39l57a72v 33Z85i75k48m68u62n79d 6508122937498

Bylo by záhodno publikovat, co je předmětem zkoušky u DÚ... Kdysi mi jeden kolega - původním povoláním strojvedoucí - se dvěma VŠ, přinesl ukázat co ta zkouška obsahuje. Nevěřil jsem svým očím. Požadavky tam uvedené se neučily ani na střední průmyslové škole železniční - obor kolejová vozidla (určený pro "budoucí strojvedoucí"), kde odborné předměty byly součástí maturitní zkoušky.

Za "bolševika" se tzv. "zákonitá" zkouška - dnešní licence - skládala před zkušebním komisařem tehdejšího "Federalního ministerstva dopravy". V podstatě se jednalo o zaměstnance tehdejších ČSD na různých úrovních, působících v odvětví lokomotivního hospodářství, majících "kulaté razítko".

Byli to odborníci - razítko nedostal každý a nevyžadovalo se členství v jisté straně - mající jednak přirozenou autoritu a respekt s vysokými nároky na znalosti z konstrukce, obsluhy a řízení kolejového vozidla. Ke zkoušce se chodilo s obavami, protože zkoušející byli nároční ... nebylo výjimkou, že adept neuspěl, ale věděl na co se má zaměřit a hlavně se zkoušelo to, co bylo potřebné. Ve své době musel strojvedoucí umět odstranit jednoduchou závadu na lokomotivě.

Také příprava strojvedoucího ke zkouškám trvala mnohem déle než v současnosti. Dílenský zácvik na provozní údržbě lokomotiv, jak po stránce elektro, tak zámečnické, kde se adept seznámil detailně s konstrukcí lokomotivy a s tím, jak lze některé závady odstranit ... pak zpravidla postoupil do kategorie "pomocník strojvedoucího" (předpoklad složení dopravní zkoušky), po náležité praxi absolvoval kurz pro strojvedoucí po technické stránce. Následoval dopravní kurz (nebo to bylo spojené - jak kdy) a po složení "zákonité" i odborné dopravní zkoušky následoval jízdní zácvik jako "druhý" strojvedoucí a po něm následovala profesní kariéra samostatného strojvedoucího. Začínalo se na záloze, pak se "člověk" dostal nákladní dopravu a obvykle po řadě let na dopravu osobní.

Z hlediska karierního postupu však existovala místní specifika.

0/0
29.1.2017 11:09

S79t62a15n63i45s49l24a19v 83H19e67r68m57a68n 9187669633393

Kde je zacvik na dilně jak lok. tak voz . Zacvik u vozmistru . Toto neni jezdit s taxikem.

0/0
27.1.2017 17:56

V37í44t45ě13z42s55l56a26v 72K42l95o80z74í52k 3681549324537

Tady zase nekdo blázni, neplati se petset uz teď?

0/0
26.1.2017 12:58

D11a46v58i24d 45Č25e47r87n24o27h17o90r98s53k22ý 1866724666156

Ale až za kolek když máš zkoušku hotovou a žádáš o ,, kartičku". Kolik se dává za kolky na vlečky si už nepamatuju :)

+1/0
26.1.2017 13:14

M59a71r17t88i32n 50N75o87v37ý 1929267870240

Třeba takový výpravčí má srovnatelný plat. Když jde se chce stát výpravčím, jde do kurzu a když neudělá na konci tříměsíčního kurzu zkoušky, zaplatí 80 tisíc Kč SŽDC potažmo tedy státu.

0/0
26.1.2017 12:03

M85i22r62o92s77l29a10v 86Z93i67k41m98u65n51d 6968362617658

To jste vyčetl kde ...

0/0
29.1.2017 11:10

J95a86r27o20s50l73a51v35a 22M74a70c10i85g33o90v12á 7832673109338

Podle statistik se průměrná mzda přiblížila v roce 2015 ke 36 tisícům.;-D;-D

Že jsem si toho na manželově výplatním pásku nevšimla.

+1/−1
26.1.2017 12:01

J79a88n 84D42u72d77a 2492563338838

Prumerna mzda neni to same co minimalni ;-D. Klidne se muze stat, ze ma dost lidi mene.

+1/0
26.1.2017 12:08

P34e89t10r 41N59o91v36o67t12n21y 1281350931

Dělá doma stojku? ;-D

0/0
26.1.2017 12:35

V87l22a32d67i55m74í74r 48J22e68ř61á41b26e97k 1417772778953

Jedná se o hrubou mzdu, nikoliv o čistou

+1/0
26.1.2017 13:46

A12n77t88o89n46í19n 84S91e40b20e56r98a 7973218600629

Takže čistého průměr 25, takže její manžel má mín. Takže jestli přinese domu přes dvacet tak to je ok ;-)

+1/0
26.1.2017 14:37

J89a53n 60C54e81p10e57k 1194856770

Docela ty lidi obdivuju. Osobně bych to nedělal ani za zlaté prase. Svátky nesvátky, soboty, neděle, den, noc, spát někde na ubytovnách a k tomu obrovská zodpovědnost. Kriminál hrozí každou chvíli, o sebevrazích skákající pod vlak ani nemluvě.

0/0
26.1.2017 11:54

J40i78ř28í 74E38r36b33e43n 1323334256977

Řekl bych, že strojvedoucí lokálky má práci pořád o něco lehčí než řidič linkového autobusu. Je téměř nezávislý na počasí, trasu mu hlídá zabezpečovač a těch pár přejezdů zná zpaměti ;-)

+2/0
26.1.2017 15:07

R31i85c57h69a81r44d 37M64i69c63h29a65l44o50w33s26k51i 1301779405806

Tak to je skvělá myšlenka, zvláště v době přípravy na provoz bez strojvůdců.

0/0
26.1.2017 11:53

2593414537

Strojvedoucí si myslím,že není rychlokvaška,protože musíte mít maturitu (el.trakce-elektrikář,diesel lokomotivy-strojní prům.+nějaká praxe v depu než můžete na lokomotivu).Máte taky psychotesty,zdrav.perfektní zrak-ani půl dioptrie.Dále se učíte návěstní (dopr.předpisy-D1,D2,jakou máte jet rychl.jakou máte očekávat rychl.Např návěstidlo-semafor má až 7 světel a to ješte spodní žluté světlo a zelená může jen svítit nebo pomalu a rychle blikat,na širé trati bývá autoblok 3 barvy atd) pak je tu bezpečnost-OP16.Potom traťové poznání co máte na dané trati očekávat budete třeba jezdit trasu Ostrava Praha ,ale jinde né (stejně než Vás pustí s lidmi nebo cargo,tak budete jezdit posun někde v depu).

Další probl.jsou nehodové události na pohled na ostatky sebevraha v okruhu 50 metrů,auta na přejezdech Vás asi nepřipraví ani psychotesty hodně strojv.potom skončilo pracují v depu aj.

Trochu jsem se rozepsal původně jsem chtěl napsat,ze platba zdrav.prohl.by mi tak nevadila,ale proč ještě platit kurz strojvedoucích je málo a docela náročny kurz ,řekl bych na úrovni druhé maturity je i v jeho zájmu.Nevím jak je to u Regiojetu,Leo,různé OKD,Cargo,AWG aj.S pozdravem Rosťa.

+7/0
26.1.2017 11:25

J23o21s45e28f 71K73o77m38á39r74e55k 5394672334409

Ani pul dioptrie? Tak to jsem v haji :(

0/0
27.1.2017 15:37

M75a74r57t22i70n 25N98o19v92ý 1849107270800

Jinak si myslím, že 36 tisíc hrubého tj asi 26,5 tisíc čistého se dá vydělat jinde a není potřeba dělat o svátcích, Vánocích, sobotách, nedělích, v noci.

+7/−1
26.1.2017 11:12

M13a47r66t49i36n 26K25a68r32á91s46e96k 9898513378158

Na druhou stranu bez nejake svetoborneho vzdelani nebo dovednosti, je to docela v pohode ne? Kdybych si mel vybrat jestli stat na lince nebo za stejne penize ridit vlak, asi bych se do toho vlaku...

+1/−2
26.1.2017 11:14

M75a77r86t82i95n 47N64o16v12ý 1289827970220

Ono to zase tak snadné není. Musíte každoročně na přezkoušení, každoročně na zdravotní prohlídku. A stačí jedna chyba a můžete skončit za katrem.

+6/0
26.1.2017 11:18

P35e34t86r 73N60o56v35o36t87n88y 1411160241

Jako na 854? No je fakt, že zrovna za odměnu tahle řada nebude. ;-D

+1/0
26.1.2017 12:38

D16a51v65i75d 72Č35e56r81n86o19h31o39r96s16k10ý 1116434336976

Na katrovadlo mi nesahej :D nic na čem jezdím nemá tak pěknej zvuk :D

0/0
26.1.2017 13:06

M42a70r19t65i21n 20N25o90v79ý 1799487890970

Na lince neriskujete kriminál. Když vyrobíte zmetek, strhnou vám to z platu. Uděláte-li chybu jako strojvedoucí, zabijete pár desítek či stovek lidí. Nehledě na milionové materiální škody. A ono stačí jedna chyba...

+2/−1
26.1.2017 11:21

J51i89ř32í 58K63ü46h51r 2190726650536

A jako řidič? A to ani nemusíte být v práci.

Tam těch chyb může být daleko více.

Mašinfýra neřeší spoustu věcí, co musíte řešit za volantem.

+2/−4
26.1.2017 11:31

J47a76n 51H30o59r28a 6367851546

;-D;-D;-D

0/0
26.1.2017 12:18

J17i18ř81í 45K41ü98h64r 2620196650126

Tak třeba nedáváte přednost chodcům na přechodu, neřešíte vozidla s právem přednosti v jízdě. Kolik vlaků vykolejilo z důvodů náledí?

Ano, můžete vrazit do mostu či polského tahače plného železa, ale většinou to odnášejí ti, co na přejezd nedovoleně vjedou/vstoupí.

0/−1
26.1.2017 13:14

M17a69r41t40i54n 26K77a52r79á86s55e32k 9968533228738

No ono staci jedna chyba i pri jizde autem ze a skoncite v kriminale, a ono prehlidnou za spatnych svetelnych podminek chodce je jendodussi nez projet vlakem na cervenou.

Samo neni to nejaka "zivacka" - jinak by to bylo placene podstatne hur...

+1/0
26.1.2017 11:42

P42e72t69r 29Š60v22a13r52c 2448808495220

Tipl bych si, že to bude i docela "psychicky" náročné, přeci jenom to není o tom, že v Praze zmáčknete tlačítko start a v Ostravě trošku šlápnete na brzdu. Takže ty prachy zase nic moc.

To bych já raději na tu linku, kde člověk může /v některých provozech/ vypnout a dělat monotóní práci

+3/0
26.1.2017 11:22

J31i46ř86í 55K62ü98h51r 2390166200886

Takové řízení automobilu je daleko náročnější. Prostě jen jedete a brzdíte.

Sledujete hradla a jiné semafory, ale nedáváte přednosti, nepředjíždíte, nikdo se vám nemotá do cesty. Prostě vedle auta pohoda.

+3/−5
26.1.2017 11:24

M15a12r58t42i74n 29N62o59v47ý 1879867900300

Tak jestli máte zkušenosti s řízením vlaku a můžete takto srovnávat, tak to od vás beru. Jinak já osobně bych těžko mohl něco srovnávat když jsem tu či onu profesi nikdy nedělal.

+1/0
26.1.2017 12:05

I45v94a81n 56S57t37e87c19h 8451377397570

A taky to může být dobrý start na předsedu vlády ;-D

+4/0
26.1.2017 11:30

J49i68ř75í 44V53o69r43l35í62č80e24k 9587624693776

Ty budeš mít nejspíš nejmíň 2 vysoké školy se zbytečným zaměřením, když tu plácáš takový kraviny.

0/0
26.1.2017 15:11

M24a28r89t74i43n 59K95a35r27á14s69e82k 9588813118948

Jake konkretne kraviny? Na to aby mohl delat storjvedouciho nepotrebujes mit zadne specialni vzdelani, ani praxi (coz na dost neprumene placene prace povetisnou potreba je), to je prosty nijak citove nezabarveny fakt.

0/0
26.1.2017 15:14

M65a31r13t27i79n 92N82o13v43ý 1269567940810

Na vojně jsem vedl kurz strojvedoucích. Celé to trvalo od začátku až do závěrečných zkoušek 6 měsíců. To se fakt dnes dá udělat za tři týdny? To je snad vtip.

+2/−1
26.1.2017 11:07

P24e67t96r 94Š67i19m94r26a46l 4647247895725

Ne, tak to není.

Ze Zákona to je asi takto:

3 týdny kurz Licence

2 týdny kurz infrastruktura

2 týdny kurz vlečky

2 týdny kurz trakce (nezávislá, závislá)

3 měsíce jízdní zácvik

Pokud budoucí strojvedoucí je velmi dobrý a vším prochází bez problémů, dá se to stihnout za stejných 6 měsíců. Ale spíše to trvá o trošku déle.

Ale pouze Licenci strojvedoucího jde získat na základě třítýdenního kurzu a zkoušky u DÚ. Ale tato Licence neopravňuje k řízení, je to začátek, nikoliv konec dlouhé cesty.

+7/0
26.1.2017 11:53

M50a26r49t10i60n 76N79o78v28ý 1919417660600

Už jsem se lekl. Pan Sůra to tam píše jakoby to fakt celé trvalo jen tři týdny. Děkuji za vysvětlení.

0/0
26.1.2017 12:10

A44n34t17o70n98í42n 48S40e44b89e11r84a 7623248900109

Otrava, do toho bych nešel.....

0/0
26.1.2017 14:38

P49a84v47e12l 89K30u41b85i93š26t95a 7276124442480

Pro zvýšení motivace uchazečů, by bylo lepší, nechat první pokus zdarma, druhý zpoplatnit symbolicky a třetí a každý další pak za tučný poplatek.

Když zpoplatní i ten první, tak nových strojvedoucích asi o moc víc nebude.

+5/0
26.1.2017 11:02

J15i62ř10í 58K59ü91h38r 2930246560336

Ten kurz stojí cca 20K. Jestli to bude stát o litr více za zkoušku, tak to zase tak velký cenový rozdíl nebude. Každopádně záleží na ceně té zkoušky.

Ale aby to někdo dělal 11x a nepřiplácel nic, tak to je fakt extrém.

+1/0
26.1.2017 11:14
Foto

O19n80d59r97e75j 23V65a87l28o51u56s29e57k 4540131747831

Jednoznačně zpoplatnit. Cokoli je zdarma lidi zneužijí.

+4/−4
26.1.2017 10:55

R15i26c52h22a42r54d 62M78i98c24h41a49l57o55w53s87k42i 1961329145446

Takže zaplať za příspěvek.

+7/−1
26.1.2017 11:54

I27v29a 13K45r56i30š62t16o80f11o15v87á 9638198195405

Je jich málo, tak zkoušku zpoplatníme, aby jich bylo ještě méně. ;-D

.

A co třeba přemýšlet a zpoplatnit až třetí až další pokus o zkoušku u stejného adepta? ;-)

+5/−3
26.1.2017 10:51

J80i96ř48í 14K45ü95h23r 2500556770936

Zkoušky v autoškole jsou taky zpoplatněné, tak proč ne tohle?

+1/−2
26.1.2017 10:55

I10v75a 69K21r16i52š78t70o97f32o18v95á 9978418265925

Proto, že tu zkoušku autoškoly nezahrnují do ceny školného. Aby to "dobře vypadalo". ;-)

+1/0
26.1.2017 11:27

J43i40ř44í 68K91ü43h77r 2120256340656

Když jí platíte(část) na magistrátu, tak to snad ani nemůžou počítat do ceny.

0/−1
26.1.2017 11:35

I39v81a 33K89r94i10š52t67o15f14o40v92á 9818208395475

Proč by nemohli? Pak by tu částku uhradili "za vás". :-P

0/0
26.1.2017 13:49

L41u58d87ě51k 15Š13i79š30á17k 3247428349184

A co zautomatizovat provoz? Strojvedoucích je málo, tak místo platů strojvedoucích počítačem řízený provoz...

+1/−1
26.1.2017 10:45

V41l90a19d89i27m23í40r 25F97i28b11i96g88e57r 5864381981504

Stačí jeden sběrač co sbalí metr kabelu a celá automatika je v řiti. Jinak vlaky již dnes mohou na mnoha místech jezdit bez strojvůdce.

+1/−1
26.1.2017 11:42

V86l80a14d39i69m66í46r 23J33e78ř53á68b86e84k 1197432968723

A kde jezdí vlaky bez strojvůdce?

0/0
26.1.2017 13:44

J49i83ř90í 91K26o17c25u59r68e49k 6185234315438

V pražském Metru, pokud se té soupravě dá říkat vlak. Ale jenom bez lidí při posunu na konečné.

0/0
26.1.2017 14:20

D78a25n90i46e36l 37K60r48i33š80k98a 5168467540598

Je pravda, ze na zkousky se muze dnes prihlasit klidne zelinar. Kdyz je udela, je z nej strojvedouci. Ja ctyri roky studoval prumyslovku v Decine maturitni obor Trakce v doprave (obor kde vas primo pripravuji na praci strojvedouciho) a stejne bych na ten kurz a zkousku musel znova. Coz moc nechapu, protoze ze skoly mam mnohem vic znalosti (vcetne zapojovacich schemat lokomotiv, rozboru vsech dulezitych dilu vcetne motoru, transformatoru atd.) nez vas nauci v tom kurzu pro rychlokvasky. No, skolu jsem udelal, ale kdyz jsem videl jak to chodi v depu Ceskych drah s udrzbou lokomotiv a vagonu, jsem si rekl, ze na tohle nemam nervy.

+4/0
26.1.2017 10:42







Najdete na iDNES.cz