Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Strojvedoucích je málo, zájem rychle roste, stát chce zkoušky zpoplatnit

Po letech nízkého zájmu o práci strojvedoucího zaznamenal Drážní úřad velký nárůst počtu adeptů. Ke zkouškám nutným pro tuto profesi loni přišlo 1 013 žadatelů, meziročně jejich počet stoupl o čtvrtinu. Strojvedoucích je na trhu nedostatek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M28i22r21o68s38l61a51v 15Z79i93k13m81u33n78d 6598852147608

Bylo by záhodno publikovat, co je předmětem zkoušky u DÚ... Kdysi mi jeden kolega - původním povoláním strojvedoucí - se dvěma VŠ, přinesl ukázat co ta zkouška obsahuje. Nevěřil jsem svým očím. Požadavky tam uvedené se neučily ani na střední průmyslové škole železniční - obor kolejová vozidla (určený pro "budoucí strojvedoucí"), kde odborné předměty byly součástí maturitní zkoušky.

Za "bolševika" se tzv. "zákonitá" zkouška - dnešní licence - skládala před zkušebním komisařem tehdejšího "Federalního ministerstva dopravy". V podstatě se jednalo o zaměstnance tehdejších ČSD na různých úrovních, působících v odvětví lokomotivního hospodářství, majících "kulaté razítko".

Byli to odborníci - razítko nedostal každý a nevyžadovalo se členství v jisté straně - mající jednak přirozenou autoritu a respekt s vysokými nároky na znalosti z konstrukce, obsluhy a řízení kolejového vozidla. Ke zkoušce se chodilo s obavami, protože zkoušející byli nároční ... nebylo výjimkou, že adept neuspěl, ale věděl na co se má zaměřit a hlavně se zkoušelo to, co bylo potřebné. Ve své době musel strojvedoucí umět odstranit jednoduchou závadu na lokomotivě.

Také příprava strojvedoucího ke zkouškám trvala mnohem déle než v současnosti. Dílenský zácvik na provozní údržbě lokomotiv, jak po stránce elektro, tak zámečnické, kde se adept seznámil detailně s konstrukcí lokomotivy a s tím, jak lze některé závady odstranit ... pak zpravidla postoupil do kategorie "pomocník strojvedoucího" (předpoklad složení dopravní zkoušky), po náležité praxi absolvoval kurz pro strojvedoucí po technické stránce. Následoval dopravní kurz (nebo to bylo spojené - jak kdy) a po složení "zákonité" i odborné dopravní zkoušky následoval jízdní zácvik jako "druhý" strojvedoucí a po něm následovala profesní kariéra samostatného strojvedoucího. Začínalo se na záloze, pak se "člověk" dostal nákladní dopravu a obvykle po řadě let na dopravu osobní.

Z hlediska karierního postupu však existovala místní specifika.

0/0
29.1.2017 11:09

S41t91a57n49i62s54l69a32v 70H85e68r27m23a66n 9277509163743

Kde je zacvik na dilně jak lok. tak voz . Zacvik u vozmistru . Toto neni jezdit s taxikem.

0/0
27.1.2017 17:56

V19í42t85ě95z48s65l36a24v 13K41l79o30z43í13k 3321569684457

Tady zase nekdo blázni, neplati se petset uz teď?

0/0
26.1.2017 12:58

D25a33v19i38d 44Č58e12r65n11o29h62o20r34s82k25ý 1146254806896

Ale až za kolek když máš zkoušku hotovou a žádáš o ,, kartičku". Kolik se dává za kolky na vlečky si už nepamatuju :)

+1/0
26.1.2017 13:14

M54a33r40t36i94n 37N29o25v94ý 1769357400260

Třeba takový výpravčí má srovnatelný plat. Když jde se chce stát výpravčím, jde do kurzu a když neudělá na konci tříměsíčního kurzu zkoušky, zaplatí 80 tisíc Kč SŽDC potažmo tedy státu.

0/0
26.1.2017 12:03

M27i60r23o91s70l76a62v 65Z62i44k43m78u54n66d 6268552207148

To jste vyčetl kde ...

0/0
29.1.2017 11:10

J68a72r54o13s44l95a70v97a 14M61a42c96i49g29o38v17á 7862923569308

Podle statistik se průměrná mzda přiblížila v roce 2015 ke 36 tisícům.;-D;-D

Že jsem si toho na manželově výplatním pásku nevšimla.

+1/−1
26.1.2017 12:01

J76a95n 65D93u77d96a 2102193768758

Prumerna mzda neni to same co minimalni ;-D. Klidne se muze stat, ze ma dost lidi mene.

+1/0
26.1.2017 12:08

P15e32t34r 10N72o73v63o81t26n44y 1471130601

Dělá doma stojku? ;-D

0/0
26.1.2017 12:35

V16l54a57d75i70m33í50r 32J29e84ř21á10b17e39k 1567632248663

Jedná se o hrubou mzdu, nikoliv o čistou

+1/0
26.1.2017 13:46

A32n34t31o27n67í68n 30S62e31b73e60r64a 7663908570509

Takže čistého průměr 25, takže její manžel má mín. Takže jestli přinese domu přes dvacet tak to je ok ;-)

+1/0
26.1.2017 14:37

J28a56n 49C38e68p17e48k 1874136600

Docela ty lidi obdivuju. Osobně bych to nedělal ani za zlaté prase. Svátky nesvátky, soboty, neděle, den, noc, spát někde na ubytovnách a k tomu obrovská zodpovědnost. Kriminál hrozí každou chvíli, o sebevrazích skákající pod vlak ani nemluvě.

0/0
26.1.2017 11:54

J88i48ř18í 43E84r58b46e23n 1433184726787

Řekl bych, že strojvedoucí lokálky má práci pořád o něco lehčí než řidič linkového autobusu. Je téměř nezávislý na počasí, trasu mu hlídá zabezpečovač a těch pár přejezdů zná zpaměti ;-)

+2/0
26.1.2017 15:07

R10i42c67h66a24r49d 76M57i39c95h77a70l43o56w16s56k38i 1571739665606

Tak to je skvělá myšlenka, zvláště v době přípravy na provoz bez strojvůdců.

0/0
26.1.2017 11:53

2753214787

Strojvedoucí si myslím,že není rychlokvaška,protože musíte mít maturitu (el.trakce-elektrikář,diesel lokomotivy-strojní prům.+nějaká praxe v depu než můžete na lokomotivu).Máte taky psychotesty,zdrav.perfektní zrak-ani půl dioptrie.Dále se učíte návěstní (dopr.předpisy-D1,D2,jakou máte jet rychl.jakou máte očekávat rychl.Např návěstidlo-semafor má až 7 světel a to ješte spodní žluté světlo a zelená může jen svítit nebo pomalu a rychle blikat,na širé trati bývá autoblok 3 barvy atd) pak je tu bezpečnost-OP16.Potom traťové poznání co máte na dané trati očekávat budete třeba jezdit trasu Ostrava Praha ,ale jinde né (stejně než Vás pustí s lidmi nebo cargo,tak budete jezdit posun někde v depu).

Další probl.jsou nehodové události na pohled na ostatky sebevraha v okruhu 50 metrů,auta na přejezdech Vás asi nepřipraví ani psychotesty hodně strojv.potom skončilo pracují v depu aj.

Trochu jsem se rozepsal původně jsem chtěl napsat,ze platba zdrav.prohl.by mi tak nevadila,ale proč ještě platit kurz strojvedoucích je málo a docela náročny kurz ,řekl bych na úrovni druhé maturity je i v jeho zájmu.Nevím jak je to u Regiojetu,Leo,různé OKD,Cargo,AWG aj.S pozdravem Rosťa.

+7/0
26.1.2017 11:25

J44o73s34e31f 94K59o52m69á47r67e66k 5104302354319

Ani pul dioptrie? Tak to jsem v haji :(

0/0
27.1.2017 15:37

M88a51r88t27i79n 75N39o42v51ý 1909787970920

Jinak si myslím, že 36 tisíc hrubého tj asi 26,5 tisíc čistého se dá vydělat jinde a není potřeba dělat o svátcích, Vánocích, sobotách, nedělích, v noci.

+7/−1
26.1.2017 11:12

M41a25r49t13i64n 95K32a67r43á30s28e80k 9328213208678

Na druhou stranu bez nejake svetoborneho vzdelani nebo dovednosti, je to docela v pohode ne? Kdybych si mel vybrat jestli stat na lince nebo za stejne penize ridit vlak, asi bych se do toho vlaku...

+1/−2
26.1.2017 11:14

M45a36r21t63i32n 51N70o11v33ý 1509407760170

Ono to zase tak snadné není. Musíte každoročně na přezkoušení, každoročně na zdravotní prohlídku. A stačí jedna chyba a můžete skončit za katrem.

+6/0
26.1.2017 11:18

P34e11t69r 37N62o27v57o49t85n34y 1901910791

Jako na 854? No je fakt, že zrovna za odměnu tahle řada nebude. ;-D

+1/0
26.1.2017 12:38

D97a71v89i33d 48Č60e89r39n86o94h55o40r59s21k95ý 1676794526856

Na katrovadlo mi nesahej :D nic na čem jezdím nemá tak pěknej zvuk :D

0/0
26.1.2017 13:06

M64a31r16t18i63n 57N80o49v18ý 1439937950440

Na lince neriskujete kriminál. Když vyrobíte zmetek, strhnou vám to z platu. Uděláte-li chybu jako strojvedoucí, zabijete pár desítek či stovek lidí. Nehledě na milionové materiální škody. A ono stačí jedna chyba...

+2/−1
26.1.2017 11:21

J56i97ř50í 10K73ü70h33r 2820366300986

A jako řidič? A to ani nemusíte být v práci.

Tam těch chyb může být daleko více.

Mašinfýra neřeší spoustu věcí, co musíte řešit za volantem.

+2/−4
26.1.2017 11:31

J19a77n 57H64o55r67a 6267471726

;-D;-D;-D

0/0
26.1.2017 12:18

J11i62ř91í 12K25ü59h73r 2360636310586

Tak třeba nedáváte přednost chodcům na přechodu, neřešíte vozidla s právem přednosti v jízdě. Kolik vlaků vykolejilo z důvodů náledí?

Ano, můžete vrazit do mostu či polského tahače plného železa, ale většinou to odnášejí ti, co na přejezd nedovoleně vjedou/vstoupí.

0/−1
26.1.2017 13:14

M43a19r90t18i52n 13K42a20r98á12s76e31k 9378203728168

No ono staci jedna chyba i pri jizde autem ze a skoncite v kriminale, a ono prehlidnou za spatnych svetelnych podminek chodce je jendodussi nez projet vlakem na cervenou.

Samo neni to nejaka "zivacka" - jinak by to bylo placene podstatne hur...

+1/0
26.1.2017 11:42

P58e39t48r 44Š71v70a22r18c 2368978405320

Tipl bych si, že to bude i docela "psychicky" náročné, přeci jenom to není o tom, že v Praze zmáčknete tlačítko start a v Ostravě trošku šlápnete na brzdu. Takže ty prachy zase nic moc.

To bych já raději na tu linku, kde člověk může /v některých provozech/ vypnout a dělat monotóní práci

+3/0
26.1.2017 11:22

J26i16ř76í 24K20ü81h36r 2180256640616

Takové řízení automobilu je daleko náročnější. Prostě jen jedete a brzdíte.

Sledujete hradla a jiné semafory, ale nedáváte přednosti, nepředjíždíte, nikdo se vám nemotá do cesty. Prostě vedle auta pohoda.

+3/−5
26.1.2017 11:24

M39a18r51t20i19n 78N13o58v92ý 1349507310330

Tak jestli máte zkušenosti s řízením vlaku a můžete takto srovnávat, tak to od vás beru. Jinak já osobně bych těžko mohl něco srovnávat když jsem tu či onu profesi nikdy nedělal.

+1/0
26.1.2017 12:05

I31v21a59n 41S41t68e80c41h 8391357607680

A taky to může být dobrý start na předsedu vlády ;-D

+4/0
26.1.2017 11:30

J62i41ř58í 66V96o63r79l59í98č26e28k 9657924973976

Ty budeš mít nejspíš nejmíň 2 vysoké školy se zbytečným zaměřením, když tu plácáš takový kraviny.

0/0
26.1.2017 15:11

M53a71r31t17i60n 53K46a16r67á70s26e39k 9218153688158

Jake konkretne kraviny? Na to aby mohl delat storjvedouciho nepotrebujes mit zadne specialni vzdelani, ani praxi (coz na dost neprumene placene prace povetisnou potreba je), to je prosty nijak citove nezabarveny fakt.

0/0
26.1.2017 15:14

M66a30r86t87i67n 53N26o60v65ý 1699887920940

Na vojně jsem vedl kurz strojvedoucích. Celé to trvalo od začátku až do závěrečných zkoušek 6 měsíců. To se fakt dnes dá udělat za tři týdny? To je snad vtip.

+2/−1
26.1.2017 11:07

P59e89t77r 10Š19i24m44r74a55l 4107687465235

Ne, tak to není.

Ze Zákona to je asi takto:

3 týdny kurz Licence

2 týdny kurz infrastruktura

2 týdny kurz vlečky

2 týdny kurz trakce (nezávislá, závislá)

3 měsíce jízdní zácvik

Pokud budoucí strojvedoucí je velmi dobrý a vším prochází bez problémů, dá se to stihnout za stejných 6 měsíců. Ale spíše to trvá o trošku déle.

Ale pouze Licenci strojvedoucího jde získat na základě třítýdenního kurzu a zkoušky u DÚ. Ale tato Licence neopravňuje k řízení, je to začátek, nikoliv konec dlouhé cesty.

+7/0
26.1.2017 11:53

M92a72r98t65i35n 86N76o18v66ý 1219567900400

Už jsem se lekl. Pan Sůra to tam píše jakoby to fakt celé trvalo jen tři týdny. Děkuji za vysvětlení.

0/0
26.1.2017 12:10

A82n54t91o95n54í83n 41S49e46b83e38r70a 7663888180499

Otrava, do toho bych nešel.....

0/0
26.1.2017 14:38

P96a41v92e91l 17K62u47b60i55š55t53a 7276484592300

Pro zvýšení motivace uchazečů, by bylo lepší, nechat první pokus zdarma, druhý zpoplatnit symbolicky a třetí a každý další pak za tučný poplatek.

Když zpoplatní i ten první, tak nových strojvedoucích asi o moc víc nebude.

+5/0
26.1.2017 11:02

J41i86ř26í 50K44ü19h30r 2220916370556

Ten kurz stojí cca 20K. Jestli to bude stát o litr více za zkoušku, tak to zase tak velký cenový rozdíl nebude. Každopádně záleží na ceně té zkoušky.

Ale aby to někdo dělal 11x a nepřiplácel nic, tak to je fakt extrém.

+1/0
26.1.2017 11:14
Foto

O80n25d18r35e52j 42V83a22l21o36u24s51e92k 4970251317381

Jednoznačně zpoplatnit. Cokoli je zdarma lidi zneužijí.

+4/−4
26.1.2017 10:55

R65i75c91h51a15r89d 46M62i14c50h57a92l50o86w75s52k57i 1411169735386

Takže zaplať za příspěvek.

+7/−1
26.1.2017 11:54

I14v19a 18K28r46i38š13t40o45f34o36v83á 9768798175255

Je jich málo, tak zkoušku zpoplatníme, aby jich bylo ještě méně. ;-D

.

A co třeba přemýšlet a zpoplatnit až třetí až další pokus o zkoušku u stejného adepta? ;-)

+5/−3
26.1.2017 10:51

J43i53ř11í 65K41ü53h26r 2620826540606

Zkoušky v autoškole jsou taky zpoplatněné, tak proč ne tohle?

+1/−2
26.1.2017 10:55

I32v98a 87K17r78i67š34t25o28f97o10v27á 9248928155715

Proto, že tu zkoušku autoškoly nezahrnují do ceny školného. Aby to "dobře vypadalo". ;-)

+1/0
26.1.2017 11:27

J43i83ř64í 46K77ü67h33r 2210136120426

Když jí platíte(část) na magistrátu, tak to snad ani nemůžou počítat do ceny.

0/−1
26.1.2017 11:35

I92v78a 81K34r51i65š31t87o95f90o33v69á 9518328635535

Proč by nemohli? Pak by tu částku uhradili "za vás". :-P

0/0
26.1.2017 13:49

L42u87d92ě77k 66Š53i46š46á94k 3577398419344

A co zautomatizovat provoz? Strojvedoucích je málo, tak místo platů strojvedoucích počítačem řízený provoz...

+1/−1
26.1.2017 10:45

V97l70a92d85i61m62í80r 44F43i63b48i56g68e92r 5684411501704

Stačí jeden sběrač co sbalí metr kabelu a celá automatika je v řiti. Jinak vlaky již dnes mohou na mnoha místech jezdit bez strojvůdce.

+1/−1
26.1.2017 11:42

V66l95a43d81i55m80í24r 45J12e54ř21á81b28e11k 1767542178973

A kde jezdí vlaky bez strojvůdce?

0/0
26.1.2017 13:44

J55i13ř96í 85K27o57c83u58r60e52k 6675814535608

V pražském Metru, pokud se té soupravě dá říkat vlak. Ale jenom bez lidí při posunu na konečné.

0/0
26.1.2017 14:20

D42a94n57i96e90l 44K31r45i26š67k93a 5498927710958

Je pravda, ze na zkousky se muze dnes prihlasit klidne zelinar. Kdyz je udela, je z nej strojvedouci. Ja ctyri roky studoval prumyslovku v Decine maturitni obor Trakce v doprave (obor kde vas primo pripravuji na praci strojvedouciho) a stejne bych na ten kurz a zkousku musel znova. Coz moc nechapu, protoze ze skoly mam mnohem vic znalosti (vcetne zapojovacich schemat lokomotiv, rozboru vsech dulezitych dilu vcetne motoru, transformatoru atd.) nez vas nauci v tom kurzu pro rychlokvasky. No, skolu jsem udelal, ale kdyz jsem videl jak to chodi v depu Ceskych drah s udrzbou lokomotiv a vagonu, jsem si rekl, ze na tohle nemam nervy.

+4/0
26.1.2017 10:42







Najdete na iDNES.cz