Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Strojvedoucích je málo, zájem rychle roste, stát chce zkoušky zpoplatnit

Po letech nízkého zájmu o práci strojvedoucího zaznamenal Drážní úřad velký nárůst počtu adeptů. Ke zkouškám nutným pro tuto profesi loni přišlo 1 013 žadatelů, meziročně jejich počet stoupl o čtvrtinu. Strojvedoucích je na trhu nedostatek.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Bylo by záhodno publikovat, co je předmětem zkoušky u DÚ... Kdysi mi jeden kolega - původním povoláním strojvedoucí - se dvěma VŠ, přinesl ukázat co ta zkouška obsahuje. Nevěřil jsem svým očím. Požadavky tam uvedené se neučily ani na střední průmyslové škole železniční - obor kolejová vozidla (určený pro "budoucí strojvedoucí"), kde odborné předměty byly součástí maturitní zkoušky.

Za "bolševika" se tzv. "zákonitá" zkouška - dnešní licence - skládala před zkušebním komisařem tehdejšího "Federalního ministerstva dopravy". V podstatě se jednalo o zaměstnance tehdejších ČSD na různých úrovních, působících v odvětví lokomotivního hospodářství, majících "kulaté razítko".

Byli to odborníci - razítko nedostal každý a nevyžadovalo se členství v jisté straně - mající jednak přirozenou autoritu a respekt s vysokými nároky na znalosti z konstrukce, obsluhy a řízení kolejového vozidla. Ke zkoušce se chodilo s obavami, protože zkoušející byli nároční ... nebylo výjimkou, že adept neuspěl, ale věděl na co se má zaměřit a hlavně se zkoušelo to, co bylo potřebné. Ve své době musel strojvedoucí umět odstranit jednoduchou závadu na lokomotivě.

Také příprava strojvedoucího ke zkouškám trvala mnohem déle než v současnosti. Dílenský zácvik na provozní údržbě lokomotiv, jak po stránce elektro, tak zámečnické, kde se adept seznámil detailně s konstrukcí lokomotivy a s tím, jak lze některé závady odstranit ... pak zpravidla postoupil do kategorie "pomocník strojvedoucího" (předpoklad složení dopravní zkoušky), po náležité praxi absolvoval kurz pro strojvedoucí po technické stránce. Následoval dopravní kurz (nebo to bylo spojené - jak kdy) a po složení "zákonité" i odborné dopravní zkoušky následoval jízdní zácvik jako "druhý" strojvedoucí a po něm následovala profesní kariéra samostatného strojvedoucího. Začínalo se na záloze, pak se "člověk" dostal nákladní dopravu a obvykle po řadě let na dopravu osobní.

Z hlediska karierního postupu však existovala místní specifika.

0 0
možnosti

Kde je zacvik na dilně jak lok. tak voz . Zacvik u vozmistru . Toto neni jezdit s taxikem.

0 0
možnosti

Tady zase nekdo blázni, neplati se petset uz teď?

0 0
možnosti

Ale až za kolek když máš zkoušku hotovou a žádáš o ,, kartičku". Kolik se dává za kolky na vlečky si už nepamatuju :)

1 0
možnosti

M67a55r39t22i93n 20N87o61v71ý

26. 1. 2017 12:03

Třeba takový výpravčí má srovnatelný plat. Když jde se chce stát výpravčím, jde do kurzu a když neudělá na konci tříměsíčního kurzu zkoušky, zaplatí 80 tisíc Kč SŽDC potažmo tedy státu.

0 0
možnosti

Podle statistik se průměrná mzda přiblížila v roce 2015 ke 36 tisícům.;-D;-D

Že jsem si toho na manželově výplatním pásku nevšimla.

1 1
možnosti

J71a37n 49D31u47d69a

26. 1. 2017 12:08

Prumerna mzda neni to same co minimalni ;-D. Klidne se muze stat, ze ma dost lidi mene.

1 0
možnosti

J24a15n 58C86e79p64e40k

26. 1. 2017 11:54

Docela ty lidi obdivuju. Osobně bych to nedělal ani za zlaté prase. Svátky nesvátky, soboty, neděle, den, noc, spát někde na ubytovnách a k tomu obrovská zodpovědnost. Kriminál hrozí každou chvíli, o sebevrazích skákající pod vlak ani nemluvě.

0 0
možnosti
Foto

J70i53ř32í 85E77r51b61e63n

26. 1. 2017 15:07

Řekl bych, že strojvedoucí lokálky má práci pořád o něco lehčí než řidič linkového autobusu. Je téměř nezávislý na počasí, trasu mu hlídá zabezpečovač a těch pár přejezdů zná zpaměti ;-)

2 0
možnosti

Tak to je skvělá myšlenka, zvláště v době přípravy na provoz bez strojvůdců.

0 0
možnosti

26. 1. 2017 11:25

Strojvedoucí si myslím,že není rychlokvaška,protože musíte mít maturitu (el.trakce-elektrikář,diesel lokomotivy-strojní prům.+nějaká praxe v depu než můžete na lokomotivu).Máte taky psychotesty,zdrav.perfektní zrak-ani půl dioptrie.Dále se učíte návěstní (dopr.předpisy-D1,D2,jakou máte jet rychl.jakou máte očekávat rychl.Např návěstidlo-semafor má až 7 světel a to ješte spodní žluté světlo a zelená může jen svítit nebo pomalu a rychle blikat,na širé trati bývá autoblok 3 barvy atd) pak je tu bezpečnost-OP16.Potom traťové poznání co máte na dané trati očekávat budete třeba jezdit trasu Ostrava Praha ,ale jinde né (stejně než Vás pustí s lidmi nebo cargo,tak budete jezdit posun někde v depu).

Další probl.jsou nehodové události na pohled na ostatky sebevraha v okruhu 50 metrů,auta na přejezdech Vás asi nepřipraví ani psychotesty hodně strojv.potom skončilo pracují v depu aj.

Trochu jsem se rozepsal původně jsem chtěl napsat,ze platba zdrav.prohl.by mi tak nevadila,ale proč ještě platit kurz strojvedoucích je málo a docela náročny kurz ,řekl bych na úrovni druhé maturity je i v jeho zájmu.Nevím jak je to u Regiojetu,Leo,různé OKD,Cargo,AWG aj.S pozdravem Rosťa.

7 0
možnosti

Ani pul dioptrie? Tak to jsem v haji :(

0 0
možnosti

M88a88r42t18i97n 34N24o96v37ý

26. 1. 2017 11:12

Jinak si myslím, že 36 tisíc hrubého tj asi 26,5 tisíc čistého se dá vydělat jinde a není potřeba dělat o svátcích, Vánocích, sobotách, nedělích, v noci.

7 1
možnosti

Na druhou stranu bez nejake svetoborneho vzdelani nebo dovednosti, je to docela v pohode ne? Kdybych si mel vybrat jestli stat na lince nebo za stejne penize ridit vlak, asi bych se do toho vlaku...

1 2
možnosti

M59a20r25t68i30n 33N28o42v64ý

26. 1. 2017 11:07

Na vojně jsem vedl kurz strojvedoucích. Celé to trvalo od začátku až do závěrečných zkoušek 6 měsíců. To se fakt dnes dá udělat za tři týdny? To je snad vtip.

2 1
možnosti

P85e74t60r 78Š78i75m89r28a79l

26. 1. 2017 11:53

Ne, tak to není.

Ze Zákona to je asi takto:

3 týdny kurz Licence

2 týdny kurz infrastruktura

2 týdny kurz vlečky

2 týdny kurz trakce (nezávislá, závislá)

3 měsíce jízdní zácvik

Pokud budoucí strojvedoucí je velmi dobrý a vším prochází bez problémů, dá se to stihnout za stejných 6 měsíců. Ale spíše to trvá o trošku déle.

Ale pouze Licenci strojvedoucího jde získat na základě třítýdenního kurzu a zkoušky u DÚ. Ale tato Licence neopravňuje k řízení, je to začátek, nikoliv konec dlouhé cesty.

7 0
možnosti
  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

K moři vyrazí víc lidí než loni. Kvůli davům Češi hledají méně okoukaná místa

25. dubna 2024

Premium Na potravinách a jiném zboží nebo na návštěvách restaurací jsou Češi ochotní šetřit, ale na...

Peníze jsou v IT nebo farmacii. V účetnictví moc nevyděláte, ukázal průzkum

25. dubna 2024

Zaměstnanci sektoru IT i mají v poslední době i kvůli umělé inteligenci hledání práce těžší. Když...

Švédsko se připravuje na válku. Investuje nejen do energetické infrastruktury

24. dubna 2024

Švédsko se připravuje na možný válečný střet s Ruskem. V současné době se zaměřuje zejména na...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!