Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Strojvedoucích je málo, zájem rychle roste, stát chce zkoušky zpoplatnit

Po letech nízkého zájmu o práci strojvedoucího zaznamenal Drážní úřad velký nárůst počtu adeptů. Ke zkouškám nutným pro tuto profesi loni přišlo 1 013 žadatelů, meziročně jejich počet stoupl o čtvrtinu. Strojvedoucích je na trhu nedostatek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M76i12r79o10s35l37a31v 17Z42i63k15m71u81n97d 6248612777368

Bylo by záhodno publikovat, co je předmětem zkoušky u DÚ... Kdysi mi jeden kolega - původním povoláním strojvedoucí - se dvěma VŠ, přinesl ukázat co ta zkouška obsahuje. Nevěřil jsem svým očím. Požadavky tam uvedené se neučily ani na střední průmyslové škole železniční - obor kolejová vozidla (určený pro "budoucí strojvedoucí"), kde odborné předměty byly součástí maturitní zkoušky.

Za "bolševika" se tzv. "zákonitá" zkouška - dnešní licence - skládala před zkušebním komisařem tehdejšího "Federalního ministerstva dopravy". V podstatě se jednalo o zaměstnance tehdejších ČSD na různých úrovních, působících v odvětví lokomotivního hospodářství, majících "kulaté razítko".

Byli to odborníci - razítko nedostal každý a nevyžadovalo se členství v jisté straně - mající jednak přirozenou autoritu a respekt s vysokými nároky na znalosti z konstrukce, obsluhy a řízení kolejového vozidla. Ke zkoušce se chodilo s obavami, protože zkoušející byli nároční ... nebylo výjimkou, že adept neuspěl, ale věděl na co se má zaměřit a hlavně se zkoušelo to, co bylo potřebné. Ve své době musel strojvedoucí umět odstranit jednoduchou závadu na lokomotivě.

Také příprava strojvedoucího ke zkouškám trvala mnohem déle než v současnosti. Dílenský zácvik na provozní údržbě lokomotiv, jak po stránce elektro, tak zámečnické, kde se adept seznámil detailně s konstrukcí lokomotivy a s tím, jak lze některé závady odstranit ... pak zpravidla postoupil do kategorie "pomocník strojvedoucího" (předpoklad složení dopravní zkoušky), po náležité praxi absolvoval kurz pro strojvedoucí po technické stránce. Následoval dopravní kurz (nebo to bylo spojené - jak kdy) a po složení "zákonité" i odborné dopravní zkoušky následoval jízdní zácvik jako "druhý" strojvedoucí a po něm následovala profesní kariéra samostatného strojvedoucího. Začínalo se na záloze, pak se "člověk" dostal nákladní dopravu a obvykle po řadě let na dopravu osobní.

Z hlediska karierního postupu však existovala místní specifika.

0/0
29.1.2017 11:09

S44t47a10n29i37s18l51a33v 35H97e74r55m53a52n 9877859373703

Kde je zacvik na dilně jak lok. tak voz . Zacvik u vozmistru . Toto neni jezdit s taxikem.

0/0
27.1.2017 17:56

V75í80t96ě37z32s54l22a83v 37K19l50o79z23í59k 3341909164537

Tady zase nekdo blázni, neplati se petset uz teď?

0/0
26.1.2017 12:58

D30a48v93i37d 75Č10e38r55n60o87h21o26r85s53k36ý 1476804806986

Ale až za kolek když máš zkoušku hotovou a žádáš o ,, kartičku". Kolik se dává za kolky na vlečky si už nepamatuju :)

+1/0
26.1.2017 13:14

M22a92r86t45i10n 97N11o53v21ý 1489497640470

Třeba takový výpravčí má srovnatelný plat. Když jde se chce stát výpravčím, jde do kurzu a když neudělá na konci tříměsíčního kurzu zkoušky, zaplatí 80 tisíc Kč SŽDC potažmo tedy státu.

0/0
26.1.2017 12:03

M97i67r46o43s42l10a80v 67Z80i70k66m11u66n51d 6648232417428

To jste vyčetl kde ...

0/0
29.1.2017 11:10

J78a35r77o23s65l83a48v94a 36M31a87c89i15g95o50v22á 7582483209938

Podle statistik se průměrná mzda přiblížila v roce 2015 ke 36 tisícům.;-D;-D

Že jsem si toho na manželově výplatním pásku nevšimla.

+1/−1
26.1.2017 12:01

J47a98n 23D27u50d35a 2852773578438

Prumerna mzda neni to same co minimalni ;-D. Klidne se muze stat, ze ma dost lidi mene.

+1/0
26.1.2017 12:08

P86e22t78r 68N24o86v33o42t82n97y 1481160771

Dělá doma stojku? ;-D

0/0
26.1.2017 12:35

V92l76a75d74i25m87í18r 13J54e29ř93á42b64e18k 1367862798153

Jedná se o hrubou mzdu, nikoliv o čistou

+1/0
26.1.2017 13:46

A89n61t48o19n18í30n 90S19e26b79e74r49a 7713878690169

Takže čistého průměr 25, takže její manžel má mín. Takže jestli přinese domu přes dvacet tak to je ok ;-)

+1/0
26.1.2017 14:37

J46a51n 75C20e96p69e54k 1874676270

Docela ty lidi obdivuju. Osobně bych to nedělal ani za zlaté prase. Svátky nesvátky, soboty, neděle, den, noc, spát někde na ubytovnách a k tomu obrovská zodpovědnost. Kriminál hrozí každou chvíli, o sebevrazích skákající pod vlak ani nemluvě.

0/0
26.1.2017 11:54

J45i14ř15í 59E46r62b76e18n 1863664676837

Řekl bych, že strojvedoucí lokálky má práci pořád o něco lehčí než řidič linkového autobusu. Je téměř nezávislý na počasí, trasu mu hlídá zabezpečovač a těch pár přejezdů zná zpaměti ;-)

+2/0
26.1.2017 15:07

R55i83c65h97a18r42d 62M82i40c34h36a28l66o60w76s81k45i 1441729795906

Tak to je skvělá myšlenka, zvláště v době přípravy na provoz bez strojvůdců.

0/0
26.1.2017 11:53

2723264847

Strojvedoucí si myslím,že není rychlokvaška,protože musíte mít maturitu (el.trakce-elektrikář,diesel lokomotivy-strojní prům.+nějaká praxe v depu než můžete na lokomotivu).Máte taky psychotesty,zdrav.perfektní zrak-ani půl dioptrie.Dále se učíte návěstní (dopr.předpisy-D1,D2,jakou máte jet rychl.jakou máte očekávat rychl.Např návěstidlo-semafor má až 7 světel a to ješte spodní žluté světlo a zelená může jen svítit nebo pomalu a rychle blikat,na širé trati bývá autoblok 3 barvy atd) pak je tu bezpečnost-OP16.Potom traťové poznání co máte na dané trati očekávat budete třeba jezdit trasu Ostrava Praha ,ale jinde né (stejně než Vás pustí s lidmi nebo cargo,tak budete jezdit posun někde v depu).

Další probl.jsou nehodové události na pohled na ostatky sebevraha v okruhu 50 metrů,auta na přejezdech Vás asi nepřipraví ani psychotesty hodně strojv.potom skončilo pracují v depu aj.

Trochu jsem se rozepsal původně jsem chtěl napsat,ze platba zdrav.prohl.by mi tak nevadila,ale proč ještě platit kurz strojvedoucích je málo a docela náročny kurz ,řekl bych na úrovni druhé maturity je i v jeho zájmu.Nevím jak je to u Regiojetu,Leo,různé OKD,Cargo,AWG aj.S pozdravem Rosťa.

+7/0
26.1.2017 11:25

J58o79s26e96f 41K84o30m11á32r89e66k 5204212874369

Ani pul dioptrie? Tak to jsem v haji :(

0/0
27.1.2017 15:37

M91a15r37t92i19n 84N48o98v69ý 1799417720230

Jinak si myslím, že 36 tisíc hrubého tj asi 26,5 tisíc čistého se dá vydělat jinde a není potřeba dělat o svátcích, Vánocích, sobotách, nedělích, v noci.

+7/−1
26.1.2017 11:12

M85a75r21t38i97n 16K27a91r45á30s97e19k 9328143378988

Na druhou stranu bez nejake svetoborneho vzdelani nebo dovednosti, je to docela v pohode ne? Kdybych si mel vybrat jestli stat na lince nebo za stejne penize ridit vlak, asi bych se do toho vlaku...

+1/−2
26.1.2017 11:14

M50a64r93t18i52n 67N52o97v63ý 1409467590200

Ono to zase tak snadné není. Musíte každoročně na přezkoušení, každoročně na zdravotní prohlídku. A stačí jedna chyba a můžete skončit za katrem.

+6/0
26.1.2017 11:18

P46e64t68r 70N44o34v21o60t68n13y 1921950901

Jako na 854? No je fakt, že zrovna za odměnu tahle řada nebude. ;-D

+1/0
26.1.2017 12:38

D70a16v27i69d 14Č57e49r57n14o84h33o30r55s42k77ý 1566974616566

Na katrovadlo mi nesahej :D nic na čem jezdím nemá tak pěknej zvuk :D

0/0
26.1.2017 13:06

M17a54r79t61i37n 74N96o92v75ý 1409467700970

Na lince neriskujete kriminál. Když vyrobíte zmetek, strhnou vám to z platu. Uděláte-li chybu jako strojvedoucí, zabijete pár desítek či stovek lidí. Nehledě na milionové materiální škody. A ono stačí jedna chyba...

+2/−1
26.1.2017 11:21

J26i80ř60í 35K37ü58h82r 2960116160606

A jako řidič? A to ani nemusíte být v práci.

Tam těch chyb může být daleko více.

Mašinfýra neřeší spoustu věcí, co musíte řešit za volantem.

+2/−4
26.1.2017 11:31

J41a48n 25H11o56r63a 6627161566

;-D;-D;-D

0/0
26.1.2017 12:18

J85i50ř21í 18K78ü51h72r 2210806190216

Tak třeba nedáváte přednost chodcům na přechodu, neřešíte vozidla s právem přednosti v jízdě. Kolik vlaků vykolejilo z důvodů náledí?

Ano, můžete vrazit do mostu či polského tahače plného železa, ale většinou to odnášejí ti, co na přejezd nedovoleně vjedou/vstoupí.

0/−1
26.1.2017 13:14

M43a86r17t48i93n 17K49a97r24á64s54e11k 9928473238218

No ono staci jedna chyba i pri jizde autem ze a skoncite v kriminale, a ono prehlidnou za spatnych svetelnych podminek chodce je jendodussi nez projet vlakem na cervenou.

Samo neni to nejaka "zivacka" - jinak by to bylo placene podstatne hur...

+1/0
26.1.2017 11:42

P73e50t39r 23Š33v89a83r56c 2148718815820

Tipl bych si, že to bude i docela "psychicky" náročné, přeci jenom to není o tom, že v Praze zmáčknete tlačítko start a v Ostravě trošku šlápnete na brzdu. Takže ty prachy zase nic moc.

To bych já raději na tu linku, kde člověk může /v některých provozech/ vypnout a dělat monotóní práci

+3/0
26.1.2017 11:22

J64i46ř12í 86K89ü72h72r 2340986300926

Takové řízení automobilu je daleko náročnější. Prostě jen jedete a brzdíte.

Sledujete hradla a jiné semafory, ale nedáváte přednosti, nepředjíždíte, nikdo se vám nemotá do cesty. Prostě vedle auta pohoda.

+3/−5
26.1.2017 11:24

M16a64r48t51i11n 84N57o72v94ý 1669777320810

Tak jestli máte zkušenosti s řízením vlaku a můžete takto srovnávat, tak to od vás beru. Jinak já osobně bych těžko mohl něco srovnávat když jsem tu či onu profesi nikdy nedělal.

+1/0
26.1.2017 12:05

I66v85a30n 58S40t12e75c22h 8341847617220

A taky to může být dobrý start na předsedu vlády ;-D

+4/0
26.1.2017 11:30

J76i64ř38í 30V23o23r90l79í43č73e74k 9807874983986

Ty budeš mít nejspíš nejmíň 2 vysoké školy se zbytečným zaměřením, když tu plácáš takový kraviny.

0/0
26.1.2017 15:11

M41a76r24t14i42n 63K44a11r68á23s42e31k 9338183688308

Jake konkretne kraviny? Na to aby mohl delat storjvedouciho nepotrebujes mit zadne specialni vzdelani, ani praxi (coz na dost neprumene placene prace povetisnou potreba je), to je prosty nijak citove nezabarveny fakt.

0/0
26.1.2017 15:14

M12a35r74t46i56n 37N58o80v75ý 1979877170910

Na vojně jsem vedl kurz strojvedoucích. Celé to trvalo od začátku až do závěrečných zkoušek 6 měsíců. To se fakt dnes dá udělat za tři týdny? To je snad vtip.

+2/−1
26.1.2017 11:07

P14e42t58r 41Š70i97m96r29a52l 4967767745945

Ne, tak to není.

Ze Zákona to je asi takto:

3 týdny kurz Licence

2 týdny kurz infrastruktura

2 týdny kurz vlečky

2 týdny kurz trakce (nezávislá, závislá)

3 měsíce jízdní zácvik

Pokud budoucí strojvedoucí je velmi dobrý a vším prochází bez problémů, dá se to stihnout za stejných 6 měsíců. Ale spíše to trvá o trošku déle.

Ale pouze Licenci strojvedoucího jde získat na základě třítýdenního kurzu a zkoušky u DÚ. Ale tato Licence neopravňuje k řízení, je to začátek, nikoliv konec dlouhé cesty.

+7/0
26.1.2017 11:53

M24a86r91t88i82n 21N22o70v48ý 1159507510700

Už jsem se lekl. Pan Sůra to tam píše jakoby to fakt celé trvalo jen tři týdny. Děkuji za vysvětlení.

0/0
26.1.2017 12:10

A81n94t48o16n53í55n 51S96e35b64e10r59a 7343208480769

Otrava, do toho bych nešel.....

0/0
26.1.2017 14:38

P15a58v98e51l 42K49u66b90i91š86t74a 7466534972900

Pro zvýšení motivace uchazečů, by bylo lepší, nechat první pokus zdarma, druhý zpoplatnit symbolicky a třetí a každý další pak za tučný poplatek.

Když zpoplatní i ten první, tak nových strojvedoucích asi o moc víc nebude.

+5/0
26.1.2017 11:02

J16i69ř88í 12K58ü23h98r 2500346770686

Ten kurz stojí cca 20K. Jestli to bude stát o litr více za zkoušku, tak to zase tak velký cenový rozdíl nebude. Každopádně záleží na ceně té zkoušky.

Ale aby to někdo dělal 11x a nepřiplácel nic, tak to je fakt extrém.

+1/0
26.1.2017 11:14
Foto

O58n86d41r64e71j 71V44a65l88o15u98s19e31k 4240141557291

Jednoznačně zpoplatnit. Cokoli je zdarma lidi zneužijí.

+4/−4
26.1.2017 10:55

R77i19c97h97a43r57d 39M70i32c61h34a77l63o33w31s81k82i 1611349365306

Takže zaplať za příspěvek.

+7/−1
26.1.2017 11:54

I24v39a 79K63r91i91š96t47o73f97o12v93á 9308418365795

Je jich málo, tak zkoušku zpoplatníme, aby jich bylo ještě méně. ;-D

.

A co třeba přemýšlet a zpoplatnit až třetí až další pokus o zkoušku u stejného adepta? ;-)

+5/−3
26.1.2017 10:51

J34i11ř56í 69K41ü20h47r 2650126650836

Zkoušky v autoškole jsou taky zpoplatněné, tak proč ne tohle?

+1/−2
26.1.2017 10:55

I26v35a 69K88r76i35š14t48o39f43o15v51á 9608908965335

Proto, že tu zkoušku autoškoly nezahrnují do ceny školného. Aby to "dobře vypadalo". ;-)

+1/0
26.1.2017 11:27

J59i39ř57í 32K96ü51h56r 2810146640936

Když jí platíte(část) na magistrátu, tak to snad ani nemůžou počítat do ceny.

0/−1
26.1.2017 11:35

I19v76a 72K77r97i18š74t70o77f83o30v75á 9888818115915

Proč by nemohli? Pak by tu částku uhradili "za vás". :-P

0/0
26.1.2017 13:49

L82u49d64ě72k 17Š60i17š18á79k 3687418699534

A co zautomatizovat provoz? Strojvedoucích je málo, tak místo platů strojvedoucích počítačem řízený provoz...

+1/−1
26.1.2017 10:45

V64l34a81d25i37m74í61r 45F95i75b88i23g22e12r 5824501751304

Stačí jeden sběrač co sbalí metr kabelu a celá automatika je v řiti. Jinak vlaky již dnes mohou na mnoha místech jezdit bez strojvůdce.

+1/−1
26.1.2017 11:42

V14l76a72d41i49m90í86r 58J68e64ř96á39b76e15k 1277232588483

A kde jezdí vlaky bez strojvůdce?

0/0
26.1.2017 13:44

J59i61ř16í 49K56o77c16u60r51e60k 6155764665418

V pražském Metru, pokud se té soupravě dá říkat vlak. Ale jenom bez lidí při posunu na konečné.

0/0
26.1.2017 14:20

D58a63n63i95e21l 25K43r94i65š67k19a 5638167290708

Je pravda, ze na zkousky se muze dnes prihlasit klidne zelinar. Kdyz je udela, je z nej strojvedouci. Ja ctyri roky studoval prumyslovku v Decine maturitni obor Trakce v doprave (obor kde vas primo pripravuji na praci strojvedouciho) a stejne bych na ten kurz a zkousku musel znova. Coz moc nechapu, protoze ze skoly mam mnohem vic znalosti (vcetne zapojovacich schemat lokomotiv, rozboru vsech dulezitych dilu vcetne motoru, transformatoru atd.) nez vas nauci v tom kurzu pro rychlokvasky. No, skolu jsem udelal, ale kdyz jsem videl jak to chodi v depu Ceskych drah s udrzbou lokomotiv a vagonu, jsem si rekl, ze na tohle nemam nervy.

+4/0
26.1.2017 10:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.