Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Červená a modrá strojvedoucí nezastaví. Chyb na železnici rychle přibývá

Česká železnice se loni obešla bez závažných nehod, přesto data o bezpečnosti ukazují nebezpečný trend. Opět výrazně přibylo případů, kdy strojvedoucí projel červenou nebo modrou, tedy barvy, které na železničních návěstidlech znamenají stůj. Ukazují to data Drážní inspekce a Správy železniční dopravní cesty za loňský rok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M48i79r29o39s61l61a27v 80Z31i87k82m16u57n59d 6848662387808

Všechno souvisí se vším ...

Ve Švýcarsku, Německu, Rakousku jezdí většina osobních vlaků bez doprovodného personálu. Doprovodný personál je pouze na dálkových vlacích, kde dává strojvedoucímu pokyn k odjezdu, případně obsluhuje "vypravovací" návěstidlo.

U vlaků bez doprovodního personálu po uplynutí stanovené doby pobytu strojvedoucí prostě zavře dveře a jede ... nikdo nepíská ... ve Francii na osobních vlacích doprovodný personál jezdí, ale věnuje se cestujícím, nikoli pokynu k odjezdu ve stanici nebo na zastávce. Ta Francie je trochu zvláštní, tam obvykle vlak vypraví výpravčí.

Ono je to především o tom, že na strojvedoucí se kladou stále větší a větší požadavky, někde jsou stanoveny šibeniční obraty 3 minuty, což nestačí ani na vykonání jednoduché fyzikologické potřeby ... Více jak 150 let před odjezdem vlaku "pískal" výpravčí nebo vlakvedoucí, po novu píská nebo houká na vlakový doprovod strojvedoucí ... proč ??? Inu, "nové" technologie.

Turnusy taky nic moc. Když jsem je před nějakými 37 lety taky dělal, tak cesta osobnícm vlakem z Prahy do Přerova a zpět hodila 26 hodin výkonu. Osobní vlak z Prahy do Kutné Hory a strojově zpět byl za 12 hodin (technologicky na minutu pokryto). V době kdy jezdily letní vlaky na Balkán byl "poslední nástup" v noci ve 23.59, další až v 5.00 ... Za těchto "krutých" podmínek nebyl problém dohodnout se na cca 30 hodinovém odpočinku v Žilině u víkendového prázdninového vlaku (sobota ráno až neděle poledne). Pokud ještě ti "postižení" žijí, vzpomínají v dobrém na to, jak jim zaměstnavatel zaplatil výlet do Tater. V sobotu večer se vrátili na nocležnu v Žilině ...

Takovéto zhůvěřilosti nejsou v současných podmínkách možné, vše je v rámci snižování nákladů osekáno na minimum, směny jsou přerušené. To, že je strojvedoucí unaven vlivem opakovaných časných ranních nástupů po "odpočinku trvajícím 12 hodin" nikdo veřejně nepřizná, protože by získal černý puntík ...

+3/0
29.1.2017 12:00
Foto

I16m82r46i31c64h 33S86u20c28h76a60r98s43k69ý 8226863255151

100% souhlas ;-)R^

0/0
29.1.2017 12:38

T18o36m75á57š 18M59a80t77o89u85š74e64k 6236324725

Je to jasný jako facka, Čumí do mobilu.

+1/−3
28.1.2017 15:30
Foto

I10m58r81i25c26h 25S95u51c51h43a50r29s31k54ý 8236923705441

Jestli nebude tím, že dnes nejsou lidi a kritéria, které platila před několika roky dnes neplatí..........;-)

Ještě nedávno tady přece byl článek jak ženy po 3 měsíčním kurzu dělají strojvedoucí bez mrknuti oka..........???

0/0
28.1.2017 9:06

S79t58a11n15i58s74l85a50v 86Č42e10r45v63i62n38k36a 2432201403706

Mám za sebou 40 let práce na stroji a za tu dobu jsem neprojel návěstidlo,nepřejel člověka.Srážek na přejezdu bylo několik,jedna dokonce s autobusem.Dnešní problém je,že turnusy se dělají na lokomotivy a ne pro lidi.Nikdo ze strojvedoucích nejde do práce,aby se zabil a nebo něco rozbil a to záměrně.

Jsem rád,že už nemusím vstávat a v jakémkoli počasí a denní době jít dávat v šanc svůj život.Ještě bych chtěl všem těm kritikům říct:Udělejte si zkoušky a přijďte posílit řady strojvůdců.Jedno místo tam je volné po mně......

+4/0
27.1.2017 20:50
Foto

I97m89r21i83c34h 24S66u40c59h32a76r92s14k29ý 8436723715941

Milí pane myslíte si, že jste sám který odpracoval 40 let v odpovědném zaměstnání. Umíte si vůbec představit kolik lidí musí pracovat, aby ta vaše lokomotiva mohla po těch kolejích jezdit............?

Dále je vidět, že jste dnešní dobu nepochopil !! to, že dnes nejsou strojvedoucí není vaše věc, ale odpovědných zaměstnanců (manažerů), kteří za to berou královský plat........;-)

Po revoluci to se to podnikalo, minulý režim jim lidi pro prací vychoval.

Dnešní podnikatelé s většiny nikoho nevychovali a jen kvičí , že jim stát nikoho nedodá. Po zaměstnancích chtějí kapitalistické principy, ale sami chtějí socialistické metody učňovského školství.........;-D;-D;-D

+3/−2
28.1.2017 9:20

R10o17m38a74n 37J63e51s15c78h87k90e 9948205127625

Myslím si, že se ptát strojvůdce po 40 odježděných letech na množství lidí pracujících není na místě. Vy dnešní dobu chápete ? A když se zmiňujete o minulém režimu, tak 50 letech také byl nedostatek jízdního personálu.

Tehdy měli fírové 300 hodin měsíčně. Já viděl kalendář, kdy fíra z 31 dní byl v práci 29 dní. Tůra Přerov - Košice 3 dny !!

To že chyběl personál můžeme poděkovat panu prezidentovi Benešovi, který vystěhoval pracující německé národnosti. Proto nebyli horníci na Mostecku,

proto chyběli fírové. To už si dneska nikdo nepamatuje.

0/−2
28.1.2017 21:23
Foto

I98m45r89i46c27h 80S44u18c55h90a63r64s16k40ý 8436283645641

Milí pane já o tom problému vím, jelikož jsem párkrát měl hodinu (záskok) s učiteli starými praktiky, kteří ve vaši době dělali strojvedoucí. A přesně jak píšete tenkrát neměli lidi a chlapi jezdily tak zvané 24 nebo 48.

Na začátku dostal nejprve posun, pak lokálku a nakonec dlouhou trasu, aby se mohl trochu vyspat. Tenkrát při delší trase mu to pohlídal pomocník, který nejen přiložil uhlí, ale se i zároveň zaučoval na strojvedoucího....;-)

Kdybych našel staré sešity tak bych vám tady mohl napsat i jména dotyčných fírů, kteří pak vyučovali na OU či SOU, u nás na tehdejším NHKG učili opraváře kolejových vozidel.

0/0
29.1.2017 11:09

V47l20a32s41t32i61m57i42l 28K44o78c48u64r22e74k 4406143820524

Cílem drážní inspekce není řešit a stěžovat si, ale vyřešit, Toto je výrazně cílový úkol, tedy dosažení cíle. Sanozřejmě na druhé straně je v tom lidský faktor a je zapotřebí podívat se, jak se to dělá v zahraničí ve vyspělých zemích, a to i přesto, že i tam k tomu dochází.

+2/0
27.1.2017 20:17

M35i53c23h64a98e82l 83C73h97a44r74v44á68t 9359408723912

Já by sem navrhoval, aby byla i větší spoluúčast cestujících. Třeba povinnost vyhlížet a hlásit stav návěstidel přímo strojvedoucímu.:-/

+5/−2
27.1.2017 17:20

M39a66r23t38i87n 83K61o98ž38í17n 1355516891750

Vy znáte návěstidla? Je to asi padesátkár složitější než semafor na křižovatce.

+2/0
27.1.2017 17:58

P35e60t75r 38N20o33v54o33t58n47y 1871590961

Rudá je jasná. :-) A namažte táhla od záchranných brzd. :-)

+1/0
27.1.2017 18:22

M53a98r19t22i34n 48K81o10ž46í69n 1245476691610

A rudá s blikající bílou například? :-)

0/0
27.1.2017 18:59

T65o69m74a58s 31F18r67i48c 7835924968300

A dá se jet i v některých případech na červenou či modrou ? Dá a mnozí si přitom mohou myslet, že strojvedoucí pochybil. Inu není to tak jednoduché ..... ����

0/0
27.1.2017 19:47

S48t46a15n18i74s50l38a85v 18Č98e28r93v11i12n17k74a 2872891603906

Na návěst:Stůj se může odjet po zpravení strojvedoucího rozkazem,že návěstidlo není obsluhováno,a při jízdě za něj musí splňovat nařízení Dopravního předpisu....Zní to jednoduše,ale vše nějakou chvíli trvá.Totéž platí i pro jízdu na modré světlo,které platí pro posun,tam je taky stanovený postup pro jízdu okolo něj.

+1/0
27.1.2017 20:56

R49a71d88o63v82a88n 65T50á39b14o25r26s25k14ý 2104441943389

Jednoduchý - světelná přivolávací návěst.

0/0
28.1.2017 7:36

M94i73c18h82a52e65l 50C80h56a29r10v91á59t 9929418153792

Ne neznám. Ale jistě v nich existují nějaké zákonitosti, které usnadňují jejich smysl. Asi tak jako ta zmiňovaná červená a modrá. Ale jelikož se v prostředí pohybuji, tak si troufnu tvrdit, že to zas tak ukrutně složité není. Při troše snahy se to dá i naučit. A člověk je znám jako tvor učenlivý.;-)

+1/0
27.1.2017 18:28

M75i57c51h34a84e83l 87C56h14a83r12v78á96t 9119728793592

... pokud vám dělá problém pochopit ironii, když se s ní setkáte, tak je mi vás i líto.:-(

+1/0
27.1.2017 18:30

J94a86n 82J66e29m33e22l12k42a 1465500

Může se to vysvětlit něčím jiným, než že po českých železnicích jezdí snad 100 firem? Před tím to byl jeden. A ten měl nějaké kvalitní interní předpisy nejspíš, vylepšované za těch 100 let nehod, výpravčí atd. A úspěšně.

Například sankce strojvedoucímu snad jsou na dopravci. To mohlo a fungovalo za ČD. Ale ne v prostředí 100 subjektů, soukromých subjektů. Viz strojvůdce s 2 promilema.

K tomu si myslím, že musí přispívat stres, zpoždění atd. Rychlejší obraty.. atd.

Myslím, že Rakousko a Švýcarsko chce mít celkem rychle ETCS v celé síti. A to nejsou zrovna státy s přílišnou liberalizační mánií. U nás možná 2030 koridory. 2050 síť ;-D

Německo má na 99% sítě PZB (bodový zabezpečovač). Pokud ho někdo nevypne, je prý spolehlivý.

V Česku mimo koridory... světýlka (ne moc často) a vysílačka. Někde generální stop, otázka jak moc funkční.

V Anglii po privatizaci BR a i jejich SŽDC kolem r. 98 - 01 byla série nehod.. Náhoda?

A pak se začali zabývat zabezpečením.

Nevím proč by nemohl personál (průvodčí a spol) dělat dvojí kontrolu při odjezdu vlaku. Na návěstí vidí..

+8/−2
27.1.2017 15:28

J46a54r31o83s19l33a34v 86K52o14m19o88ň 1300364474801

proč myslíte, že vlaková četa vidí na návěstí? Kolikrát stojí vzadu u vlaku a zavírá třeba dveře po cestujících a stanice v oblouku. To jako má jít ještě dopředu a kouknout co tam svítí???? Navíc strojvedoucí mají sluneční brýle aby viděli barvy nezkreslené a četa nic a těžko proti slunci poznat co tam třeba svítí. Navíc v "lese" návěstidel poznat které je pro mou kolej.

+4/0
27.1.2017 18:03

M48a12r59e27k 37T21u10r96n54o32v23e55c 7345382310526

Stanice v oblouku? Myslel jsem, že nic takového u nás podle nějakých předpisů být nesmí. Alespoň tak vždycky argumentovali, proč není možné znovu využívat nádraží Praha-Vyšehrad. A to tak dál chátrá a chátrá...

0/−1
28.1.2017 10:59

J47i46ř20í 59K61o27c68u72r76e85k 6375554855968

Stanic a perónů v oblouku je na české železnici hromada. A v zahraničí to není jiné, Wien Hbf je navzdory všem proklamacím v oblouku taky.

+1/−1
28.1.2017 15:37

M62a40r80e51k 73T10u82r29n22o34v54e33c 7395862200776

Ale jo, já jich už také pár viděl, v zahraničí rovněž - třeba i takové ty příměstské vlaky RER v Paříži mají některé stanice v oblouku. Tak tedy ale nevím, proč jinde to jde a s tím Vyšhradem je takový problém...

0/0
28.1.2017 16:58

R61o23m81a65n 51J82e25s87c29h30k42e 9858495517835

Není oblouk jako oblouk. Poloměry jsou různé. Omylem jsem dal mínus - omlouvám se.

Problém je drážní úřad. Schvaluje nebezpečné nádraží na koridoru. Úzké peróny bez bezpečnostních čar. Například Rájec - Jestřebí, Adamov apod.

0/0
28.1.2017 21:31

J53i21ř56í 68K81o74c82u64r31e69k 6285344845158

Omluva přijata, stane se. Výhybky? :)

Řekl bych že bezpečnostní čára je až to poslední. Daleko větší problém bych viděl v neviditelnosti návěstidel a jejich přiřazení koleji. Jo vím, seznání to má řešit. Přenos kódu na mašinu by byl lepší.

Třeba tady: Které návěstidlo platí pro lokomotivu, ze které bylo natočeno toto video? Hned první rozjezd...

www.youtube.com

+1/0
28.1.2017 23:02

M37i87r80o61s97l33a23v 73Z29i55k78m24u92n31d 6528662957788

Ve velkém oblouku je nádraží ve švýcarském Bernu, na letišti v Zürichu (Kloten), částečně v Lausanne, Martigny, Arth-Goldau atd. atd. a nikomu to nevadí ...

0/0
29.1.2017 12:05

J70i49ř10í 22K81o27c37u13r77e58k 6595954325588

Jojo, můžou za to soukromníci. Zcela určitě. Jak tedy vysvětlíte tento seznam?

cs.wikipedia.org

Kapitalističtí diverzanti?

0/0
28.1.2017 15:31

R40o82m91a42n 61J34e50s27c69h79k90e 9118895677805

Můj dědeček zemřel jako cestující při nehodě dvou rychlíků 1.10.1950 v Hradci nad Svitavou. Pochybilo více lidí. Jak výpravčí, který poslal dva rychlíky proti sobě na jedné koleji. Tak fíra pražského rychlíku, který jel na plnou páru s 498.019. Druhý fíra z brněnského rychlíku si to uvědomil a vlak

brzdil. Díky tomu on a jeho topič přežili, když stačili ještě vyskočit. Jeli na 555.1.

Při většině nehod je více příčin.

0/0
29.1.2017 8:10

R61o21m63a73n 49J62e44s14c25h16k63e 9338945547645

Před 100 - 120 lety tady bylo také 100 soukromníků. A také se dělaly chyby.

+1/0
28.1.2017 21:26

J23i33n32d30ř82i19c39h 20M15i71t37t52e79r 6304305791376

Automatizovat řízení vlaku musí být oproti autu snadné. V podstatě se jen rozjede a zastavuje. Cestu má postavenou, nevidím problém, už by to mohlo nahradit strojvedoucí ne ?

+2/−7
27.1.2017 15:09

R69o31m26a46n 94P31o82l94á94č77e76k 5366979105

Nemohlo... U železnice máte milion dalších vlivů co se můžou stát... Ano u aut jich je více ;-).

Navíc náklady by byly astronomické...

Jediné kde to může v klidu v současné době fungovat je metro.

+8/0
27.1.2017 15:30

J55i71n15d65ř67i77c68h 83M71i32t11t58e12r 6214205641836

Rád bych znal ty vlivy. Cesta je daná, rychlost taky, na přejezdu má vlak vžd přednost, když mu tam něco vjede nebo někdo skočí pod vlak ničemu nezabrání ani strojvůdce. Proti autonomním automobilům jsou vlaky brnkačka. Náklady se vrátí a zvýší se bezpečnost. Metro je vlaku hodně podobné a funguje to.

+1/−4
27.1.2017 15:35

M93a35r35t63i72n 38K28o27ž11í49n 1355876411610

V zemi, kde je nutno kupovat ojeté vagony za 12mio Kč/kus namísto nových za 50mio Kč/ks se to bude vracet staletí. Jedna jednotka ETCS na lokomotivu, či soupravu stojí 10mio/ks a přítomnost strojvedoucího je i tak nutná.

+1/0
27.1.2017 15:38

J82i17n70d80ř79i74c63h 62M12i68t84t59e93r 6444465291706

Když je nutná přítomnost strojvedoucího, je to k ničemu.

+1/−4
27.1.2017 15:43

M84a39r92t81i10n 71K45o81ž43í85n 1475656381430

Je a ještě velice dlouho bude. Auta na přejezdech, podemleté tratě, lidé na tratích, výluky zabezpečovaček na tratích, ukradené prvky zabezpečení, meteorologické vlivy, specifika různých nákladů, překážky na tratích, vemte si takový most ve Studénce.

+9/0
27.1.2017 15:46

J95i40n69d27ř50i40c40h 39M89i30t41t33e66r 6784235441826

Třeba most ve Studénce. Ani strojvůdce nepomohl , automat by to udělal stejně. Ukradené zabezpečení, to by mohl být problém. Jinak to co popisujet je stejné ať řídí počítač, či člověk.

0/−9
27.1.2017 15:55

R79o81m77a49n 57P47o79l81á45č34e97k 5466879255

Strojvůdce tam pomohl sakra hodně, když začal brzdit...

A jak vyřeší počítač ten zbytek? Bude posmrkaná kolej, počítač to vyhodnotí jako nesjízdné, vypne se a hotovo... Člověk má možnost s tím pracovat....

Překážky na tratích to samé. Jak automatický vlak pozná překážku na trati? Ale pozor, vlak taky musí umět vyhodnotit jak ta překážka je nebezpečná... Takže třeba auto stihne ujet, ale počítač to vyhodnotí jako nebezpečí, hodí rychlobrzdu a bude se čekat na někoho kdo potvrdí, že může jet?

To samé s člověkem... Když tam někdo přeběhne bude ten stejný scénář...

+10/0
27.1.2017 15:59

J95i72n35d87ř29i34c26h 95M87i40t55t49e72r 6504765151666

Počítač by brzdil dřív. Třeba . Má rychlejší reakce než člověk. A to co popisujete je už dávno vyřešeno u aut.

0/−9
27.1.2017 16:05

R68o98m12a67n 83P59o92l48á91č88e44k 5156169415

Protože v autě ten člověk sedí ;-D. Jak pozná člověk z dispečinku, jestli ten vyhodnocený předmet vlak naboural a nebo ne? Můžu ho pustit dál a nebo mám poslat havrany?

Navíc zapomínáte... Nákladní vlak má brzdnou dráhu i v řádech km. Pendolino má brzdnou dráhu okolo 600 m z plné rychlosti.

Auto ze 130 má okolo 100m.

+8/0
27.1.2017 16:13

J91i11n14d44ř59i41c89h 93M19i65t83t92e47r 6934175731386

Záznam z online kamery, to má za pár šupů každý druhý auto. A možná by nebylo od věci pokrýt kamerami hlavní tratě. Kvůli bezpečnosti, zlodějům atd. A na tu brzdnou dráhu právě nezapomínám. S tím nehne ani člověk ani automat.

0/−1
27.1.2017 16:22

P15a39v67e39l 47S84v57o22b23o41d49a 4367440802902

Diskutovat s vama je radost...

+4/0
27.1.2017 17:25

P81a98v62e47l 67S15o27v73i75č74k88a 4456828895222

V momentě, kdy postavíte bezpečnost něčeho na dráze na určitém zařízení, tak to zařízení musí mít hromadu zkoušek a musí samo být zabezpečeno, např. proti výpadku proudu. Autokamera z datartu to opravdu nesplní ani omylem...

+1/0
27.1.2017 18:57

J97i40n28d60ř39i74c48h 11M54i26t56t32e46r 6984505661746

Samozřejmě, elektronika je dnes velice vyspělá, když mohou řídit drony přes pů zeměkoule nebo operovat přes internet, vlaky by neměly být problém. Je to jen otázka financí a vývoje.

+1/−1
27.1.2017 18:59

P83a92v21e48l 41S69o15v33i86č65k90a 4646578495742

A už operoval někdy přímo počítač? Anebo šlo o dálkové ovládání, kdy chirurg ovldáal nástroje na dálku. To už je lepší tam toho strojvůdce nechat, než aby to řídili po internetu...

+1/0
27.1.2017 19:15

J31i11n42d19ř18i83c51h 25M43i96t18t31e21r 6824805731346

Ano je to jen dálkové ovládání, ale u aut už to funguje a je to ořád složitější než vlaky.

+1/−1
27.1.2017 22:07

P17a23v60e89l 78S72o66v69i22č36k51a 4196568465952

Člověk brzdí hned jak vidí. Ale jak "vidí" počítač? Udělat správně snímače a správně z nich vyhodnotit údaje je dosti složitý problémů. Těžké totiž není říct počítači co má udělat, ale kdy to má udělat...

0/0
27.1.2017 18:55

J75i81ř10í 45K65o41c58u90r42e77k 6765504335478

To by mě zajímalo jak naprogramujete počítač lokomotivy na detekci rozvlněné mostovky kdesi půl kilometru před mašinou?

Programoval jste někdy něco? Řešil jste někdy false-pozitive a false-negative stavy?

Ano, můžete se podívat na druhý konec údolí a říct, že se prostě a jednoduše postaví most. A nebo letadlo.

+1/0
28.1.2017 15:36

J92i50n16d91ř65i56c44h 87M83i52t37t75e48r 6944565981166

Ve Studénce pan strojvedoucí taky nic nezachránil, i když reagoval dobře. Nezachránil nic, a ani nemohl. To je prostě případ , kdy je jedno zda vlak nabourá s počítačem nebo s člověkem. Programoval jsem, ale ne autonomní řízení.

+1/−1
28.1.2017 16:24

R85o60m21a54n 39P81o45l17á92č58e32k 5286229115

Ale metro je prakticky autonomní provoz ;-). A i tam se ve městech, kde jezdí bez fíry montují zábrany, aby lidi nemohli ke kolejišti.

Třeba spadlý strom, uvízlý kamion na přejezdu, který fíra může vidět a SNÍŽIT následky nehody. A to je jenom jeden z těch vlivů ;-).

Náklady se rozhodně nevrátí ;-) Pač to co ušetříte na strojvedoucích utratíte na pohotovostních jednotkách co to budou jezdit opravovat a fíru taky budete potřebovat, protože když si vlak postaví hlavu, tak s ním musí někdo manuálně odjet... + náklady na elektroniku s nejvyšší bezpečností? To se nevrátí ani za 100 let.

+7/0
27.1.2017 15:52

J32i43n31d28ř85i44c27h 90M89i61t87t96e57r 6174895921626

Kamera může vidět spadlý strom lépe než fíra a počítač může reagovat daleko rychleji. A vlak má tak dlouhou brzdnou dráhu, že je to stejně skoro jedno. Ale počítač reaguje rychleji to bezesporu.

+1/−1
27.1.2017 16:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.