Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Červená a modrá strojvedoucí nezastaví. Chyb na železnici rychle přibývá

Česká železnice se loni obešla bez závažných nehod, přesto data o bezpečnosti ukazují nebezpečný trend. Opět výrazně přibylo případů, kdy strojvedoucí projel červenou nebo modrou, tedy barvy, které na železničních návěstidlech znamenají stůj. Ukazují to data Drážní inspekce a Správy železniční dopravní cesty za loňský rok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M17i86r11o51s92l25a74v 47Z21i52k43m85u60n12d 6898872897268

Všechno souvisí se vším ...

Ve Švýcarsku, Německu, Rakousku jezdí většina osobních vlaků bez doprovodného personálu. Doprovodný personál je pouze na dálkových vlacích, kde dává strojvedoucímu pokyn k odjezdu, případně obsluhuje "vypravovací" návěstidlo.

U vlaků bez doprovodního personálu po uplynutí stanovené doby pobytu strojvedoucí prostě zavře dveře a jede ... nikdo nepíská ... ve Francii na osobních vlacích doprovodný personál jezdí, ale věnuje se cestujícím, nikoli pokynu k odjezdu ve stanici nebo na zastávce. Ta Francie je trochu zvláštní, tam obvykle vlak vypraví výpravčí.

Ono je to především o tom, že na strojvedoucí se kladou stále větší a větší požadavky, někde jsou stanoveny šibeniční obraty 3 minuty, což nestačí ani na vykonání jednoduché fyzikologické potřeby ... Více jak 150 let před odjezdem vlaku "pískal" výpravčí nebo vlakvedoucí, po novu píská nebo houká na vlakový doprovod strojvedoucí ... proč ??? Inu, "nové" technologie.

Turnusy taky nic moc. Když jsem je před nějakými 37 lety taky dělal, tak cesta osobnícm vlakem z Prahy do Přerova a zpět hodila 26 hodin výkonu. Osobní vlak z Prahy do Kutné Hory a strojově zpět byl za 12 hodin (technologicky na minutu pokryto). V době kdy jezdily letní vlaky na Balkán byl "poslední nástup" v noci ve 23.59, další až v 5.00 ... Za těchto "krutých" podmínek nebyl problém dohodnout se na cca 30 hodinovém odpočinku v Žilině u víkendového prázdninového vlaku (sobota ráno až neděle poledne). Pokud ještě ti "postižení" žijí, vzpomínají v dobrém na to, jak jim zaměstnavatel zaplatil výlet do Tater. V sobotu večer se vrátili na nocležnu v Žilině ...

Takovéto zhůvěřilosti nejsou v současných podmínkách možné, vše je v rámci snižování nákladů osekáno na minimum, směny jsou přerušené. To, že je strojvedoucí unaven vlivem opakovaných časných ranních nástupů po "odpočinku trvajícím 12 hodin" nikdo veřejně nepřizná, protože by získal černý puntík ...

+3/0
29.1.2017 12:00
Foto

I98m35r32i27c79h 22S72u52c62h13a77r34s90k85ý 8246333145631

100% souhlas ;-)R^

0/0
29.1.2017 12:38

T59o98m64á26š 48M74a37t62o86u19š91e46k 6186514485

Je to jasný jako facka, Čumí do mobilu.

+1/−3
28.1.2017 15:30
Foto

I11m32r94i74c88h 17S87u78c50h61a70r68s85k60ý 8566703375971

Jestli nebude tím, že dnes nejsou lidi a kritéria, které platila před několika roky dnes neplatí..........;-)

Ještě nedávno tady přece byl článek jak ženy po 3 měsíčním kurzu dělají strojvedoucí bez mrknuti oka..........???

0/0
28.1.2017 9:06

S36t37a89n60i82s85l56a88v 27Č35e62r60v26i94n35k84a 2892631293576

Mám za sebou 40 let práce na stroji a za tu dobu jsem neprojel návěstidlo,nepřejel člověka.Srážek na přejezdu bylo několik,jedna dokonce s autobusem.Dnešní problém je,že turnusy se dělají na lokomotivy a ne pro lidi.Nikdo ze strojvedoucích nejde do práce,aby se zabil a nebo něco rozbil a to záměrně.

Jsem rád,že už nemusím vstávat a v jakémkoli počasí a denní době jít dávat v šanc svůj život.Ještě bych chtěl všem těm kritikům říct:Udělejte si zkoušky a přijďte posílit řady strojvůdců.Jedno místo tam je volné po mně......

+4/0
27.1.2017 20:50
Foto

I25m55r70i30c24h 63S76u15c51h11a39r47s64k48ý 8816243575491

Milí pane myslíte si, že jste sám který odpracoval 40 let v odpovědném zaměstnání. Umíte si vůbec představit kolik lidí musí pracovat, aby ta vaše lokomotiva mohla po těch kolejích jezdit............?

Dále je vidět, že jste dnešní dobu nepochopil !! to, že dnes nejsou strojvedoucí není vaše věc, ale odpovědných zaměstnanců (manažerů), kteří za to berou královský plat........;-)

Po revoluci to se to podnikalo, minulý režim jim lidi pro prací vychoval.

Dnešní podnikatelé s většiny nikoho nevychovali a jen kvičí , že jim stát nikoho nedodá. Po zaměstnancích chtějí kapitalistické principy, ale sami chtějí socialistické metody učňovského školství.........;-D;-D;-D

+3/−2
28.1.2017 9:20

R49o18m27a98n 89J62e25s88c44h75k42e 9108705927515

Myslím si, že se ptát strojvůdce po 40 odježděných letech na množství lidí pracujících není na místě. Vy dnešní dobu chápete ? A když se zmiňujete o minulém režimu, tak 50 letech také byl nedostatek jízdního personálu.

Tehdy měli fírové 300 hodin měsíčně. Já viděl kalendář, kdy fíra z 31 dní byl v práci 29 dní. Tůra Přerov - Košice 3 dny !!

To že chyběl personál můžeme poděkovat panu prezidentovi Benešovi, který vystěhoval pracující německé národnosti. Proto nebyli horníci na Mostecku,

proto chyběli fírové. To už si dneska nikdo nepamatuje.

0/−2
28.1.2017 21:23
Foto

I78m81r79i66c69h 46S28u19c51h47a25r95s25k94ý 8776233215361

Milí pane já o tom problému vím, jelikož jsem párkrát měl hodinu (záskok) s učiteli starými praktiky, kteří ve vaši době dělali strojvedoucí. A přesně jak píšete tenkrát neměli lidi a chlapi jezdily tak zvané 24 nebo 48.

Na začátku dostal nejprve posun, pak lokálku a nakonec dlouhou trasu, aby se mohl trochu vyspat. Tenkrát při delší trase mu to pohlídal pomocník, který nejen přiložil uhlí, ale se i zároveň zaučoval na strojvedoucího....;-)

Kdybych našel staré sešity tak bych vám tady mohl napsat i jména dotyčných fírů, kteří pak vyučovali na OU či SOU, u nás na tehdejším NHKG učili opraváře kolejových vozidel.

0/0
29.1.2017 11:09

V49l24a21s40t25i65m18i15l 34K29o11c72u50r40e45k 4956843650114

Cílem drážní inspekce není řešit a stěžovat si, ale vyřešit, Toto je výrazně cílový úkol, tedy dosažení cíle. Sanozřejmě na druhé straně je v tom lidský faktor a je zapotřebí podívat se, jak se to dělá v zahraničí ve vyspělých zemích, a to i přesto, že i tam k tomu dochází.

+2/0
27.1.2017 20:17

M56i87c13h30a98e75l 60C73h65a10r92v66á62t 9309728303782

Já by sem navrhoval, aby byla i větší spoluúčast cestujících. Třeba povinnost vyhlížet a hlásit stav návěstidel přímo strojvedoucímu.:-/

+5/−2
27.1.2017 17:20

M39a47r65t24i58n 64K21o97ž17í78n 1965846591280

Vy znáte návěstidla? Je to asi padesátkár složitější než semafor na křižovatce.

+2/0
27.1.2017 17:58

P20e22t21r 64N48o45v92o21t64n64y 1901510141

Rudá je jasná. :-) A namažte táhla od záchranných brzd. :-)

+1/0
27.1.2017 18:22

M40a61r47t51i76n 19K66o65ž46í98n 1865976331910

A rudá s blikající bílou například? :-)

0/0
27.1.2017 18:59

T31o90m96a63s 88F16r80i82c 7545504658340

A dá se jet i v některých případech na červenou či modrou ? Dá a mnozí si přitom mohou myslet, že strojvedoucí pochybil. Inu není to tak jednoduché ..... ����

0/0
27.1.2017 19:47

S83t84a28n82i11s33l16a59v 79Č46e68r36v29i75n91k62a 2722221343666

Na návěst:Stůj se může odjet po zpravení strojvedoucího rozkazem,že návěstidlo není obsluhováno,a při jízdě za něj musí splňovat nařízení Dopravního předpisu....Zní to jednoduše,ale vše nějakou chvíli trvá.Totéž platí i pro jízdu na modré světlo,které platí pro posun,tam je taky stanovený postup pro jízdu okolo něj.

+1/0
27.1.2017 20:56

R25a53d70o29v67a11n 11T44á33b57o17r96s84k52ý 2344801473639

Jednoduchý - světelná přivolávací návěst.

0/0
28.1.2017 7:36

M96i63c90h72a21e84l 31C69h44a22r24v27á20t 9419268983182

Ne neznám. Ale jistě v nich existují nějaké zákonitosti, které usnadňují jejich smysl. Asi tak jako ta zmiňovaná červená a modrá. Ale jelikož se v prostředí pohybuji, tak si troufnu tvrdit, že to zas tak ukrutně složité není. Při troše snahy se to dá i naučit. A člověk je znám jako tvor učenlivý.;-)

+1/0
27.1.2017 18:28

M40i24c97h25a10e31l 71C35h32a38r71v51á75t 9519208253182

... pokud vám dělá problém pochopit ironii, když se s ní setkáte, tak je mi vás i líto.:-(

+1/0
27.1.2017 18:30

J24a70n 74J51e42m84e96l97k65a 1875300

Může se to vysvětlit něčím jiným, než že po českých železnicích jezdí snad 100 firem? Před tím to byl jeden. A ten měl nějaké kvalitní interní předpisy nejspíš, vylepšované za těch 100 let nehod, výpravčí atd. A úspěšně.

Například sankce strojvedoucímu snad jsou na dopravci. To mohlo a fungovalo za ČD. Ale ne v prostředí 100 subjektů, soukromých subjektů. Viz strojvůdce s 2 promilema.

K tomu si myslím, že musí přispívat stres, zpoždění atd. Rychlejší obraty.. atd.

Myslím, že Rakousko a Švýcarsko chce mít celkem rychle ETCS v celé síti. A to nejsou zrovna státy s přílišnou liberalizační mánií. U nás možná 2030 koridory. 2050 síť ;-D

Německo má na 99% sítě PZB (bodový zabezpečovač). Pokud ho někdo nevypne, je prý spolehlivý.

V Česku mimo koridory... světýlka (ne moc často) a vysílačka. Někde generální stop, otázka jak moc funkční.

V Anglii po privatizaci BR a i jejich SŽDC kolem r. 98 - 01 byla série nehod.. Náhoda?

A pak se začali zabývat zabezpečením.

Nevím proč by nemohl personál (průvodčí a spol) dělat dvojí kontrolu při odjezdu vlaku. Na návěstí vidí..

+8/−2
27.1.2017 15:28

J16a46r75o79s85l43a92v 66K48o48m96o41ň 1290474874561

proč myslíte, že vlaková četa vidí na návěstí? Kolikrát stojí vzadu u vlaku a zavírá třeba dveře po cestujících a stanice v oblouku. To jako má jít ještě dopředu a kouknout co tam svítí???? Navíc strojvedoucí mají sluneční brýle aby viděli barvy nezkreslené a četa nic a těžko proti slunci poznat co tam třeba svítí. Navíc v "lese" návěstidel poznat které je pro mou kolej.

+4/0
27.1.2017 18:03

M59a27r67e70k 13T12u11r26n55o33v65e97c 7395102260436

Stanice v oblouku? Myslel jsem, že nic takového u nás podle nějakých předpisů být nesmí. Alespoň tak vždycky argumentovali, proč není možné znovu využívat nádraží Praha-Vyšehrad. A to tak dál chátrá a chátrá...

0/−1
28.1.2017 10:59

J42i50ř29í 85K62o90c64u41r57e53k 6755694275388

Stanic a perónů v oblouku je na české železnici hromada. A v zahraničí to není jiné, Wien Hbf je navzdory všem proklamacím v oblouku taky.

+1/−1
28.1.2017 15:37

M55a14r53e38k 47T79u97r27n26o14v45e58c 7345622770946

Ale jo, já jich už také pár viděl, v zahraničí rovněž - třeba i takové ty příměstské vlaky RER v Paříži mají některé stanice v oblouku. Tak tedy ale nevím, proč jinde to jde a s tím Vyšhradem je takový problém...

0/0
28.1.2017 16:58

R36o48m31a62n 97J77e27s12c93h67k62e 9358235587355

Není oblouk jako oblouk. Poloměry jsou různé. Omylem jsem dal mínus - omlouvám se.

Problém je drážní úřad. Schvaluje nebezpečné nádraží na koridoru. Úzké peróny bez bezpečnostních čar. Například Rájec - Jestřebí, Adamov apod.

0/0
28.1.2017 21:31

J40i97ř26í 76K60o53c11u61r46e45k 6255344245498

Omluva přijata, stane se. Výhybky? :)

Řekl bych že bezpečnostní čára je až to poslední. Daleko větší problém bych viděl v neviditelnosti návěstidel a jejich přiřazení koleji. Jo vím, seznání to má řešit. Přenos kódu na mašinu by byl lepší.

Třeba tady: Které návěstidlo platí pro lokomotivu, ze které bylo natočeno toto video? Hned první rozjezd...

https://www.youtube.com/watch?v=Le_v2JfBM5Q

+1/0
28.1.2017 23:02

M13i66r12o63s61l26a37v 48Z63i39k77m85u51n44d 6788272717138

Ve velkém oblouku je nádraží ve švýcarském Bernu, na letišti v Zürichu (Kloten), částečně v Lausanne, Martigny, Arth-Goldau atd. atd. a nikomu to nevadí ...

0/0
29.1.2017 12:05

J66i78ř14í 59K18o84c26u51r35e85k 6835274825528

Jojo, můžou za to soukromníci. Zcela určitě. Jak tedy vysvětlíte tento seznam?

https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%ADch_nehod_v_%C4%8Cesku

Kapitalističtí diverzanti?

0/0
28.1.2017 15:31

R13o61m89a11n 59J71e61s42c96h91k44e 9858975747125

Můj dědeček zemřel jako cestující při nehodě dvou rychlíků 1.10.1950 v Hradci nad Svitavou. Pochybilo více lidí. Jak výpravčí, který poslal dva rychlíky proti sobě na jedné koleji. Tak fíra pražského rychlíku, který jel na plnou páru s 498.019. Druhý fíra z brněnského rychlíku si to uvědomil a vlak

brzdil. Díky tomu on a jeho topič přežili, když stačili ještě vyskočit. Jeli na 555.1.

Při většině nehod je více příčin.

0/0
29.1.2017 8:10

R65o81m29a73n 21J66e45s45c52h58k26e 9478195907515

Před 100 - 120 lety tady bylo také 100 soukromníků. A také se dělaly chyby.

+1/0
28.1.2017 21:26

J63i46n56d35ř82i88c53h 77M66i98t51t34e80r 6224255311866

Automatizovat řízení vlaku musí být oproti autu snadné. V podstatě se jen rozjede a zastavuje. Cestu má postavenou, nevidím problém, už by to mohlo nahradit strojvedoucí ne ?

+2/−7
27.1.2017 15:09

R50o49m68a13n 64P53o70l85á66č26e47k 5526439335

Nemohlo... U železnice máte milion dalších vlivů co se můžou stát... Ano u aut jich je více ;-).

Navíc náklady by byly astronomické...

Jediné kde to může v klidu v současné době fungovat je metro.

+8/0
27.1.2017 15:30

J51i50n55d37ř96i39c72h 90M22i22t14t62e73r 6694425641336

Rád bych znal ty vlivy. Cesta je daná, rychlost taky, na přejezdu má vlak vžd přednost, když mu tam něco vjede nebo někdo skočí pod vlak ničemu nezabrání ani strojvůdce. Proti autonomním automobilům jsou vlaky brnkačka. Náklady se vrátí a zvýší se bezpečnost. Metro je vlaku hodně podobné a funguje to.

+1/−4
27.1.2017 15:35

M36a36r39t95i69n 31K47o98ž92í84n 1485266721160

V zemi, kde je nutno kupovat ojeté vagony za 12mio Kč/kus namísto nových za 50mio Kč/ks se to bude vracet staletí. Jedna jednotka ETCS na lokomotivu, či soupravu stojí 10mio/ks a přítomnost strojvedoucího je i tak nutná.

+1/0
27.1.2017 15:38

J34i32n75d10ř82i34c84h 27M90i23t59t36e56r 6974125781116

Když je nutná přítomnost strojvedoucího, je to k ničemu.

+1/−4
27.1.2017 15:43

M53a11r92t20i25n 14K37o80ž29í18n 1375146531330

Je a ještě velice dlouho bude. Auta na přejezdech, podemleté tratě, lidé na tratích, výluky zabezpečovaček na tratích, ukradené prvky zabezpečení, meteorologické vlivy, specifika různých nákladů, překážky na tratích, vemte si takový most ve Studénce.

+9/0
27.1.2017 15:46

J74i49n16d78ř39i96c68h 58M40i47t19t45e25r 6464435741486

Třeba most ve Studénce. Ani strojvůdce nepomohl , automat by to udělal stejně. Ukradené zabezpečení, to by mohl být problém. Jinak to co popisujet je stejné ať řídí počítač, či člověk.

0/−9
27.1.2017 15:55

R96o23m83a94n 24P78o94l18á28č47e29k 5636269565

Strojvůdce tam pomohl sakra hodně, když začal brzdit...

A jak vyřeší počítač ten zbytek? Bude posmrkaná kolej, počítač to vyhodnotí jako nesjízdné, vypne se a hotovo... Člověk má možnost s tím pracovat....

Překážky na tratích to samé. Jak automatický vlak pozná překážku na trati? Ale pozor, vlak taky musí umět vyhodnotit jak ta překážka je nebezpečná... Takže třeba auto stihne ujet, ale počítač to vyhodnotí jako nebezpečí, hodí rychlobrzdu a bude se čekat na někoho kdo potvrdí, že může jet?

To samé s člověkem... Když tam někdo přeběhne bude ten stejný scénář...

+10/0
27.1.2017 15:59

J22i46n88d84ř85i50c28h 71M81i41t93t70e54r 6114795881906

Počítač by brzdil dřív. Třeba . Má rychlejší reakce než člověk. A to co popisujete je už dávno vyřešeno u aut.

0/−9
27.1.2017 16:05

R46o54m68a40n 90P69o37l59á69č20e70k 5216599495

Protože v autě ten člověk sedí ;-D. Jak pozná člověk z dispečinku, jestli ten vyhodnocený předmet vlak naboural a nebo ne? Můžu ho pustit dál a nebo mám poslat havrany?

Navíc zapomínáte... Nákladní vlak má brzdnou dráhu i v řádech km. Pendolino má brzdnou dráhu okolo 600 m z plné rychlosti.

Auto ze 130 má okolo 100m.

+8/0
27.1.2017 16:13

J93i24n90d95ř97i35c60h 57M33i29t34t41e51r 6114525341936

Záznam z online kamery, to má za pár šupů každý druhý auto. A možná by nebylo od věci pokrýt kamerami hlavní tratě. Kvůli bezpečnosti, zlodějům atd. A na tu brzdnou dráhu právě nezapomínám. S tím nehne ani člověk ani automat.

0/−1
27.1.2017 16:22

P38a39v56e81l 19S56v25o31b76o61d34a 4257400572602

Diskutovat s vama je radost...

+4/0
27.1.2017 17:25

P31a90v10e56l 62S15o80v62i39č88k30a 4486168595272

V momentě, kdy postavíte bezpečnost něčeho na dráze na určitém zařízení, tak to zařízení musí mít hromadu zkoušek a musí samo být zabezpečeno, např. proti výpadku proudu. Autokamera z datartu to opravdu nesplní ani omylem...

+1/0
27.1.2017 18:57

J36i17n45d25ř41i80c12h 67M83i66t74t74e31r 6734365411926

Samozřejmě, elektronika je dnes velice vyspělá, když mohou řídit drony přes pů zeměkoule nebo operovat přes internet, vlaky by neměly být problém. Je to jen otázka financí a vývoje.

+1/−1
27.1.2017 18:59

P71a72v19e60l 10S94o70v88i56č75k27a 4916888175192

A už operoval někdy přímo počítač? Anebo šlo o dálkové ovládání, kdy chirurg ovldáal nástroje na dálku. To už je lepší tam toho strojvůdce nechat, než aby to řídili po internetu...

+1/0
27.1.2017 19:15

J70i58n34d27ř79i24c25h 78M29i32t25t89e87r 6404595871136

Ano je to jen dálkové ovládání, ale u aut už to funguje a je to ořád složitější než vlaky.

+1/−1
27.1.2017 22:07

P56a36v76e42l 50S66o36v21i73č36k84a 4156848755942

Člověk brzdí hned jak vidí. Ale jak "vidí" počítač? Udělat správně snímače a správně z nich vyhodnotit údaje je dosti složitý problémů. Těžké totiž není říct počítači co má udělat, ale kdy to má udělat...

0/0
27.1.2017 18:55

J58i64ř13í 72K48o18c61u77r55e92k 6885374845158

To by mě zajímalo jak naprogramujete počítač lokomotivy na detekci rozvlněné mostovky kdesi půl kilometru před mašinou?

Programoval jste někdy něco? Řešil jste někdy false-pozitive a false-negative stavy?

Ano, můžete se podívat na druhý konec údolí a říct, že se prostě a jednoduše postaví most. A nebo letadlo.

+1/0
28.1.2017 15:36

J82i58n95d86ř23i44c61h 40M76i30t91t97e16r 6154875401736

Ve Studénce pan strojvedoucí taky nic nezachránil, i když reagoval dobře. Nezachránil nic, a ani nemohl. To je prostě případ , kdy je jedno zda vlak nabourá s počítačem nebo s člověkem. Programoval jsem, ale ne autonomní řízení.

+1/−1
28.1.2017 16:24

R44o56m29a40n 32P36o86l49á93č94e58k 5306499605

Ale metro je prakticky autonomní provoz ;-). A i tam se ve městech, kde jezdí bez fíry montují zábrany, aby lidi nemohli ke kolejišti.

Třeba spadlý strom, uvízlý kamion na přejezdu, který fíra může vidět a SNÍŽIT následky nehody. A to je jenom jeden z těch vlivů ;-).

Náklady se rozhodně nevrátí ;-) Pač to co ušetříte na strojvedoucích utratíte na pohotovostních jednotkách co to budou jezdit opravovat a fíru taky budete potřebovat, protože když si vlak postaví hlavu, tak s ním musí někdo manuálně odjet... + náklady na elektroniku s nejvyšší bezpečností? To se nevrátí ani za 100 let.

+7/0
27.1.2017 15:52

J38i50n15d89ř77i87c27h 70M40i43t27t87e82r 6794505121556

Kamera může vidět spadlý strom lépe než fíra a počítač může reagovat daleko rychleji. A vlak má tak dlouhou brzdnou dráhu, že je to stejně skoro jedno. Ale počítač reaguje rychleji to bezesporu.

+1/−1
27.1.2017 16:00







Najdete na iDNES.cz