Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Už žádné „soukromničení“. České dráhy musí zpřístupnit depa konkurenci

Velké změny čekají od 1. dubna kvůli novému zákonu České dráhy. Stávající zařízení jako například opravny či čerpací stanice musí nově zpřístupnit i soukromým dopravcům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M10a95r21t97i15n 90Ž75i72l50i74n62s71k81ý 1388856383423

Něco, co už funguje dávno na komerční bázi musí být vydáno směrnicí a zákonem? No je logické, že se přednostně se berou lokomotivy vlastníka a při volné kapacitě se může brát zakázka jiných zákazníků.

0/0
10.2.2017 16:02

I81v62a39n 76B73u80b76l77a 3102635765684

A jak to dělají na letištích, pánové? Tam má také každý dopravce svoje dílny a benzinku?

0/0
5.2.2017 18:01

J20i93ř67í 60K65o24c13u60r43e87k 6485784605898

Jen tak mimochodem, Depo Přerov opravuje mašiny komukoliv, včetně jakéhosi černého Poláka. DPOV Přerov stále je, tuším, dceřinka ČD a.s. A k vidění jsou tam i čistě střídavé Plecháče.

Bylo by hloupé, kdyby zakázku na modý Vectrn přijali a žlutý Vectron vyloučili pro barvu kůže.

+2/0
2.2.2017 15:22

M15i77l28d50a 89J53i54l20o75u51s 1709847358254

Depa ČD nestíhají servisovat ani svoje loko a vozy, natožpak cizí......

+2/0
2.2.2017 13:50

P43e30t15r 37K97l13a39u79d94a 5208250234810

Není to naopak nahrávání soukromníkům, kteří jen přijdou k hotovému? Jste-li vlastníkem nějaké opravny, krom toho, že jako vlastník např budovy platíte všechny poplatky s tím související (daň, pojištění, údržbu, ostrahu), dále personál, který musíte mít vyškolen (většinou si část taky platíte sami), musíte jim platit dovolené, nemoci, když nemáte práci, lidi buď propustit, nebo je platit dál, musíte si držet nějaký sklad s náhradními díly (v tom jsou taky peníze) atd. a pak přijde soukromník, zaplatí si určitou službu - a víc ho nezajímá a může se v klidu věnovat dotování sušeného masa.

+2/−1
2.2.2017 12:28

I76v97a93n 23H60o25l83a74s 5977587588727

Však taky rozumný majitel si ty náklady za poskytované služby spočítá tak, aby na tom neprodělával.

+1/0
2.2.2017 15:53

L33u23d10ě28k 26Š88i80š88á87k 3267238819214

Tomu nerozumím. Pokud něco vlastním, proč bych to měl zpřístupnit konkurenci. Ať si to konkurence koupí, postaví apod. To pak není rovná soutěž. Když se rozhodnu začít podnikat a nově konkurovat komukoliv, musím počítat s náklady na vybudování veškeré potřebné infrastruktury - v případě dopravy tomu budou jistě depa, opravny, nocležny apod. Ale, že si vynutím od firmy, které konkuruji, aby mi to umožnila také používat to je geniální... samozřejmě, že by se mi to jako konkurentovi líbilo. Ovšem ten, kdo toto schválil musí být v tom hodně od konkurence zainteresován...

+7/−1
2.2.2017 11:29

M79a56r59e34k 82Š17i34m76o70n 2764217808378

ČD měly 100 let monopol a dostávaly na investice státní peníze a z toho vybudovaly nějakou infrastrukturu. Soukromník by si měl depa postavit za své?

+1/0
2.2.2017 13:03

V19o68j50t49ě44c70h 56H64a74n88á38k 8605771311444

Za mocnářství, si všechny železniční společnosti stavěly zázemí samostatně. Proto se na kdejaké lokálce nachází menší depo, kde si společnost udržovala svůj vozový park.

Nevidim důvod, proč by si společnosti nemohli koupit pozemek třeba 10x50 metrů, tam se vejdou bez problémů 2 technologické koleje se zázemím.

ČD, resp. ČSD si ta depa stavěli možná za statní peníze (něco přece měli z přepravy cestujících a zboží), ale starají se o ně a ta která potřebují do nich vráží nemalé prostředky (téměř každé depo musí mít vlastní ČOV, zajištění úniku PHM a olejů a nevim co ještě).

Pokud tedy má soukromník zájem o zbrojení nebo údržbu, tak prosím, ale nechť zaplatí a objedná se.

+1/−1
2.2.2017 14:21

I34v93a59n 84H22o12l79a68s 5347507258517

Však taky ty služby nebudou konkurenci poskytovat (a leckde, kde to už funguje, tak dnes neposkytují) zadarmo. Je ale nesmysl, aby si každý stavěl svoji infrastrukturu, alespoň ne tu, která je prostorově, finančně atd. náročná, a přitom není využitelná v režimu 24/7 (je-li tedy v dostatečně odlehlé oblasti, kde bydlícím tolik nevadí hluk z práce v noci).

0/0
2.2.2017 15:55

J33a94r61o46s88l46a87v 79K21o47m47o81ň 1520344554151

jenže zase přibude kanceláří na tyto věci u ČD. To je zbytečné, ikdyž to zaplatí možná sem tam nějakým využitím jiný dopravce. Mám pocit, že kanceláří mají ČD víc než dost a není peněz na pořádné opravy a provoz

0/0
2.2.2017 16:47

I66v30a72n 14H85o89l51a76s 5267357688357

Proč by muselo? Ta administrativní procedura bude v podstatě stejná jako při zbrojení/údržbě/opravě strojů ČD/ČDC, jen reálná platba půjde od jiného zdroje.

0/0
2.2.2017 19:13

J39i10ř26í 98N29e28v32r68l22a 8522493249897

A to není jen depo v Libni. Např. Regiojet si nechal školit nové "vlakvedoucí" (záměrně používám uvozovky) u Doprav. institutu ČD. A taky několikrát použil jejich lokomotivy. A přesto mají Leoš i Jančura tu drzost nahlas dráhy ještě kritizovat a dokonce žalovat... Hanba jim!

+4/−2
2.2.2017 10:52

J51i33ř85í 55K77o41c86u55r74e11k 6135764215658

A on za to nezaplatil?

+1/0
2.2.2017 14:36

V43o53j84t30ě62c77h 62H49a20n31á48k 8625331121864

Však do dep ČD už soukromí dopravci jezdí zbrojit naftu, jen tak namátkou o kterých vim, asi jich bude víc, GWTR, JARO, BFL, SŽDC, samozřejmě ČDC, ti tam jezdí i na údržbu. Nebude to spíš, aby tam mohl téměř kdokoliv a kdykoliv, když si vzpomene?

+2/0
2.2.2017 8:38

J92a24n 80J58e24m44e66l64k30a 1475930

EU jsou zmetci :-) "nediskriminační" přístup k depům.. Otázka ceny.. Vyčlenění jako samostatná složka. Ať si postaví svoje depa... EU fakt dělá vše proti státním dopravcům. A naši europoslanci tam pro to hlasují..

A my jsme v ČR první testovací ovce v řadě u těchto pokusů.

+1/−4
2.2.2017 8:01

M80i78l63a98n 22V32o17l62e88k 5259363316859

A kde byste chtěl ta depa stavět, když v Praze naopak takové plochy MUSÍ ustupovat developerům?

+2/0
2.2.2017 8:08
Foto

J45a36n 11V22a64l16a25l17í84k 6676819850316

takové plchy NEMUSÍ ustupovat developerům však Jančura mohl zaplatit víc aby mu tam to depo zůstalo

0/−1
2.2.2017 11:26
Foto

J27a96n 31V75a87l64a81l68í95k 6826859210186

*plochy

0/0
2.2.2017 11:27

M26i54c70h23a71l 65M91i94k23e86š 1430535103

Pokud byla depa placena z veřejných peněz, potom nevidím racionální důvod, proč by je měla používat jenom jedna společnost. To by bylo diskriminační.

+2/−3
2.2.2017 8:35

J23a31n 85J95e21m81e22l90k15a 1205400

Ale proč by měla být stejná cena za opravy pro svou firmu a pro externí. Když má být firma v přímé konkurenci se soukromými bez jakékoliv veřejné podpory. Vám taky někdo diktuje, co máte všechno zdarma předat konkurenci?

A když to budou mít hezky nachystané, jako externí firmu, tak už je to opravdu snadné to totálně zprivatizovat. A ČD zavřít. To ale nikam nevede. Viz Anglie, vodovodní a kanalizační operátoři, mobilní operátoři a spol.

+4/−1
2.2.2017 8:44

L22u37d71ě49k 27Š49i52š24á11k 3567898709454

pokud byla stavěna z veřejných peněz, tak ať je používá státní firma, pokud existuje. A pokud je chce používat soukromá, ano, nemám problém, ale za peníze - dáme marži např. 50% k nákladům a můžou začít používat.

+1/−1
2.2.2017 11:31

J70i95ř25í 92K36o13c19u87r31e86k 6505594815988

takže ČSAD může na dálnici zdarma, Ptáček ať si zaplatí mýto.

+1/0
2.2.2017 14:37

M71a13r97e27k 21Š44i40m10o44n 2934527778728

Takže je v pořádku, že ČD dostaly všechny depa ze státních drah a soukromníci si mají investovat miliardy na vlastní depa? Neměly ty depa být už dávno oddělené od ČD?

+3/−5
2.2.2017 8:45

J44a28n 52J53e33m60e50l35k24a 1655280

Ne,

+3/−2
2.2.2017 8:45

M64a11r10e52k 89Š49i30m88o44n 2494797218138

Takže byste chtěl soukromé dopravce zrušit?

+3/0
2.2.2017 8:51

J39a78n 35J15e70m60e31l50k57a 1405740

Ne. Ale jasně vymezit jejich působnost, limitovat rozsah na trhu, podmínky. (Přiznám se, že vůbec nevěřím anglickému systému). Co od nich stát chce. A co od státních drah. A především tvrdě zaregulovat jízdné, tarify a smluvní podmínky. (Což zase někdo příliš nechce)

To jak se někdo domáhá státních dotací, jak chce ořezat dotace vlaků ČD, dostat ČD do úzkých, komunikace se z Bruselem - mi příjde přes..

+3/−3
2.2.2017 9:14

J69i78ř43í 27K98o41c73u56r46e78k 6615194435868

A proč limitovat pouze soukromé dopravce? Proč z toho vyjmout firmu, jejíž akcie drží stát?

+2/0
2.2.2017 14:39

M19i93r72e62k 42Z32á63v17o48d24n53ý 7342447630638

Ha, konečně dorazil kapitalistický komunismus :o)

+2/−1
2.2.2017 7:37

M44i77l16a70n 35W82e21l16s13e89r 5132758338731

3000 kc za jedno pouziti plosiny pro vozickare? A z jakych penez si ji Ceske Drahy poridily?

0/−3
2.2.2017 7:17

J33a76n 68P91a28n 9607668575866

To není jen použití plošiny, ale i zaměstnance (musí bejt proškolen - za peníze),přistavení - vono ani ČD se to nevyplatí přistavovat asistenta s plošinou

+6/0
2.2.2017 7:40

M24i17l20a62n 40W29e73l73s95e19r 5922128118551

To by skoro prislo levneji, kdyby ten vozickar jel taxikem. A statni CD by nemusely prodelavat.

0/−2
2.2.2017 9:27

J48a17n 14P97a87n 9697728395566

Však ono by to ČD fakt možná vyšlo levněji ten taxál - proto vozíkáři soukromníkům moc nevoní

+1/−1
2.2.2017 10:28

M40i43l24a47n 83W42e26l13s95e86r 5892918628251

Trochu moc si rypete do soukromniku. Ale sam pripoustite, ze to neni vyhodne ani pro statniho prepravce.

+1/−1
2.2.2017 10:38

J30a80n 86N39o26v17á65k 8390706327300

To ten zaměstnanec zbytek dne už nic jiného nedělá?

+1/−1
2.2.2017 10:39

M30i83c23h62a77e86l 24C84h59a79r28v25á81t 9889408783162

Všechno bude všech - tohle už zkoušeli komunisté a moc jim to nefungovalo. Copak se EU hujeři nepoučili?8-o

+1/0
2.2.2017 6:59

M95i24l20a63n 84V91o82l27e11k 5409553326899

Jasně, může za to socialistická EU a proto to pravilo nebudou pravověrní kapitalisté využívat, že?

0/−2
2.2.2017 7:16

J11i71ř91í 26K63o57c12u49r28e10k 6745164135458

Jasne, každý si postaví vlastní benzínku a autoservis.

+1/0
2.2.2017 15:10

F11r64a15n49t84i37š59e42k 56V21a66n44ě91k 1407444767567

Dost ujeté. To za chvilku může chtít provozovat tramvaje a metro a chtít od dopravních podniků, aby jim uvolnil depa a vozovny. Všichni soukromníci věděli do čeho jdou a mají počítat, že by měli si taky postavit infrastrukturu. Může každý namítat, že depa u ČD (ČSD) se vybudovaly ze státních peněz, ale to u dopravních podniků taky, ale i když ty peníze byly státní. Ten státní podnik měl nějaký rozpočet a z toho rozpočtu se platila výstavba a ty peníze zase chyběly jinde např. na údržbě tratí nebo obnově vozového parku. Ono je jednoduché zaplatit nějaký poplatek, ale přímo udržovat tyto stavby do toho by se nikomu asi moc nechtělo. A myslím, že soukromníci ani toho moc stavět nemusí. Ono je nefunkčních dep dostatek, tak myslím, že není problém je prodat za symbolickou korunu a ať se o ně starají sami.

+6/−3
2.2.2017 6:44

M68i62c69h77a56l 32M64i35k82e76š 1650775243

Takže ČD by potom z veřejných peněz mělo fungující zázemí, zatímco soukromníci by si to museli z toho šrotu udělat sami. Spíš tohle je ujeté.

Není pravda, jak píšete, že peníze chyběly jinde - pokud by totiž daná investiční akce neprobíhala, v rozpočtu by tyto peníze nebyly a nebyly by tudíž použity na něco jiného.

+3/−2
2.2.2017 8:32

J45a56n 81P56a81n 9617958895696

Nějak je to poslední dobou jen České dráhy musí

depo,myčky,prodávat konkuenci jízdenky.. - a co třeba lokomotivy, personál, naftu (když to soukromníkovi nevyjde)

A soukromník, který určitě věděl do čeho jde musí co??

+3/−2
2.2.2017 6:30
Foto

P94e40t67r 24P80r58o28c65h71á14z51k52a 3162536432664

Většinu toho však zaplatil a vybudoval stát. Nejlepším řešením by bylo služby osamostatnit a postavit všechny dopravce na stejnou úroveň.

+5/−2
2.2.2017 6:35

J53a42n 49J24e12m59e92l63k42a 1755200

Státní dopravce by tady neměl být na zcela stejné úrovni se soukromými. To je nesmysl. A to nemůže fungovat. Pokud ho samozřejmě nechce někdo zlikvidovat.

+5/−1
2.2.2017 8:23

K62a44r57e82l 79Z65á97p66o38t19o42č51n16ý 5169263141

To by neměl. Však má také výhodu. Může nabízet za peníze své služby i konkurenci a tím pádem na tom může vydělat. Aspoň se ukáže, jak schopné odborníky ČD zaměstnávají. Dokud nebyla žádná konkurence, tak ČD jen polykaly peníze desítky let a nikde to vidět nebylo. Zkuste zalovit v paměti - kdy se začalo masivně investovat do modernizace vlaků apod.?

+2/−2
2.2.2017 8:35

J61a36n 70J38e12m48e89l37k29a 1565750

Polykaly peníze.. Jak polykaly peníze. Ony dostávaly často provozní dotace. Vyjímkou je tuším některý Elephant. A podíl provozní dotace je podobný se Švýcarskem. Je SBB díra na peníze?

Takže ano, provozní dotace mohou být nižší, ale budete platit vyšší jízdné. Jako třeba Polsku nebo Anglii.

A kdy začaly modernizace? Tuším nástupem Žaludy. Tedy cca 2008.

Ale převážně na dluh ČD. Jinými slovy stát asi moc nepřidal. (Politici strašně rádi cokoliv zadlužují)

Ano soukromníci ukázali, že některé modernizace jde dělat lépe.

Není Vám trochu divné, že politici nekoupili ani po 50 letech nové vozy? Ale to je vždy o politicích ne ČD..

+2/0
2.2.2017 9:40

M67a44r46e14k 81Š14i47m65o30n 2234317708868

A v čem je státní dopravce jiný než soukromý? Na dobrých linkách vydělává a na slabé dostává dotace. Uplně stejně jako jakýkoli jiný dopravce.

+2/−1
2.2.2017 8:47

J18a85n 14J56e21m89e42l17k85a 1555410

https://www.youtube.com/watch?v=k0nUdOar8KQ&t=755s

Především jde vždy o nastavení systému. Ale včem je státní a soukromý jiný? Státní vodárny vs soukromé? Smluvní podmínky mobilních operátorů? Jsou v tom zásadní rozdíly.

0/0
2.2.2017 9:46
Foto

P37e71t46r 17P23r54o29c62h33á89z40k32a 3912156602464

Dopravce být může, co ne, je infrastruktura. Nesmyslné rozparcelování na různé dceřiné společnosti často s nejasným vlastníkem. Privatizace a pak drahé najímání služeb a podobně. To je ta největší chyba. Vozit lidi může každý, stejně tak zboží. Ten zbytek, ten měl zůstat po kopě a měl být nejlépe státní.

0/0
2.2.2017 15:51

M68i49r95e89k 39K64r83o30u25p43a 8426269397242

\a proč na stejnou úroveň? Přirovnám k bankám: máme státní banku, kterou zřídil a financoval stát. Vznikly soukromé banky, které ale státní bance platí za všechny úkony, které pro ně provádí. Myslíte tedy, že státní banka by měla zadarmíko všem soukromým poskytovat svoje služby?

0/0
2.2.2017 11:13
Foto

P67e80t88r 15P75r19o66c39h51á74z93k67a 3472956772634

Srovnáváte nesrovnatelné. Doprava, respektive přeprava nákladů a cestujících je jedna věc a abnormálně složitá infrastruktura počínaje kolejemi, servisem, provozem zab.zař a spoustou dalších věcí je věc druhá. Mělo to být od začátku oddělené a každý provozovatel si měl objednávat a platit služby. Stejně se tak u spousty věcí děje.

+1/0
2.2.2017 15:42







Najdete na iDNES.cz