Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Už žádné „soukromničení“. České dráhy musí zpřístupnit depa konkurenci

Velké změny čekají od 1. dubna kvůli novému zákonu České dráhy. Stávající zařízení jako například opravny či čerpací stanice musí nově zpřístupnit i soukromým dopravcům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M81a35r68t27i67n 58Ž79i76l31i65n62s71k20ý 1268576333213

Něco, co už funguje dávno na komerční bázi musí být vydáno směrnicí a zákonem? No je logické, že se přednostně se berou lokomotivy vlastníka a při volné kapacitě se může brát zakázka jiných zákazníků.

0/0
10.2.2017 16:02

I92v13a28n 18B65u89b58l81a 3682305985204

A jak to dělají na letištích, pánové? Tam má také každý dopravce svoje dílny a benzinku?

0/0
5.2.2017 18:01

J51i63ř84í 69K52o32c93u33r91e63k 6185614555538

Jen tak mimochodem, Depo Přerov opravuje mašiny komukoliv, včetně jakéhosi černého Poláka. DPOV Přerov stále je, tuším, dceřinka ČD a.s. A k vidění jsou tam i čistě střídavé Plecháče.

Bylo by hloupé, kdyby zakázku na modý Vectrn přijali a žlutý Vectron vyloučili pro barvu kůže.

+2/0
2.2.2017 15:22

M40i71l73d36a 89J52i49l59o77u17s 1539937268454

Depa ČD nestíhají servisovat ani svoje loko a vozy, natožpak cizí......

+2/0
2.2.2017 13:50

P20e44t97r 37K79l66a78u12d77a 5128670924630

Není to naopak nahrávání soukromníkům, kteří jen přijdou k hotovému? Jste-li vlastníkem nějaké opravny, krom toho, že jako vlastník např budovy platíte všechny poplatky s tím související (daň, pojištění, údržbu, ostrahu), dále personál, který musíte mít vyškolen (většinou si část taky platíte sami), musíte jim platit dovolené, nemoci, když nemáte práci, lidi buď propustit, nebo je platit dál, musíte si držet nějaký sklad s náhradními díly (v tom jsou taky peníze) atd. a pak přijde soukromník, zaplatí si určitou službu - a víc ho nezajímá a může se v klidu věnovat dotování sušeného masa.

+2/−1
2.2.2017 12:28

I98v28a38n 93H66o61l22a58s 5867187428407

Však taky rozumný majitel si ty náklady za poskytované služby spočítá tak, aby na tom neprodělával.

+1/0
2.2.2017 15:53

L69u91d84ě76k 26Š58i16š57á23k 3577648799804

Tomu nerozumím. Pokud něco vlastním, proč bych to měl zpřístupnit konkurenci. Ať si to konkurence koupí, postaví apod. To pak není rovná soutěž. Když se rozhodnu začít podnikat a nově konkurovat komukoliv, musím počítat s náklady na vybudování veškeré potřebné infrastruktury - v případě dopravy tomu budou jistě depa, opravny, nocležny apod. Ale, že si vynutím od firmy, které konkuruji, aby mi to umožnila také používat to je geniální... samozřejmě, že by se mi to jako konkurentovi líbilo. Ovšem ten, kdo toto schválil musí být v tom hodně od konkurence zainteresován...

+7/−1
2.2.2017 11:29

M88a73r38e92k 71Š68i95m88o50n 2404487228858

ČD měly 100 let monopol a dostávaly na investice státní peníze a z toho vybudovaly nějakou infrastrukturu. Soukromník by si měl depa postavit za své?

+1/0
2.2.2017 13:03

V41o13j86t33ě35c65h 96H32a95n86á26k 8115841191864

Za mocnářství, si všechny železniční společnosti stavěly zázemí samostatně. Proto se na kdejaké lokálce nachází menší depo, kde si společnost udržovala svůj vozový park.

Nevidim důvod, proč by si společnosti nemohli koupit pozemek třeba 10x50 metrů, tam se vejdou bez problémů 2 technologické koleje se zázemím.

ČD, resp. ČSD si ta depa stavěli možná za statní peníze (něco přece měli z přepravy cestujících a zboží), ale starají se o ně a ta která potřebují do nich vráží nemalé prostředky (téměř každé depo musí mít vlastní ČOV, zajištění úniku PHM a olejů a nevim co ještě).

Pokud tedy má soukromník zájem o zbrojení nebo údržbu, tak prosím, ale nechť zaplatí a objedná se.

+1/−1
2.2.2017 14:21

I15v85a70n 73H24o84l72a48s 5297927468727

Však taky ty služby nebudou konkurenci poskytovat (a leckde, kde to už funguje, tak dnes neposkytují) zadarmo. Je ale nesmysl, aby si každý stavěl svoji infrastrukturu, alespoň ne tu, která je prostorově, finančně atd. náročná, a přitom není využitelná v režimu 24/7 (je-li tedy v dostatečně odlehlé oblasti, kde bydlícím tolik nevadí hluk z práce v noci).

0/0
2.2.2017 15:55

J44a67r29o60s46l64a39v 26K12o70m89o31ň 1970824574911

jenže zase přibude kanceláří na tyto věci u ČD. To je zbytečné, ikdyž to zaplatí možná sem tam nějakým využitím jiný dopravce. Mám pocit, že kanceláří mají ČD víc než dost a není peněz na pořádné opravy a provoz

0/0
2.2.2017 16:47

I85v22a91n 85H58o19l82a63s 5697747968107

Proč by muselo? Ta administrativní procedura bude v podstatě stejná jako při zbrojení/údržbě/opravě strojů ČD/ČDC, jen reálná platba půjde od jiného zdroje.

0/0
2.2.2017 19:13

J68i64ř66í 39N88e92v62r64l76a 8352793459557

A to není jen depo v Libni. Např. Regiojet si nechal školit nové "vlakvedoucí" (záměrně používám uvozovky) u Doprav. institutu ČD. A taky několikrát použil jejich lokomotivy. A přesto mají Leoš i Jančura tu drzost nahlas dráhy ještě kritizovat a dokonce žalovat... Hanba jim!

+4/−2
2.2.2017 10:52

J92i83ř44í 95K49o74c41u37r79e61k 6175114605238

A on za to nezaplatil?

+1/0
2.2.2017 14:36

V34o83j64t90ě70c66h 38H57a47n13á59k 8415151301914

Však do dep ČD už soukromí dopravci jezdí zbrojit naftu, jen tak namátkou o kterých vim, asi jich bude víc, GWTR, JARO, BFL, SŽDC, samozřejmě ČDC, ti tam jezdí i na údržbu. Nebude to spíš, aby tam mohl téměř kdokoliv a kdykoliv, když si vzpomene?

+2/0
2.2.2017 8:38

J25a59n 41J55e39m65e34l48k67a 1295980

EU jsou zmetci :-) "nediskriminační" přístup k depům.. Otázka ceny.. Vyčlenění jako samostatná složka. Ať si postaví svoje depa... EU fakt dělá vše proti státním dopravcům. A naši europoslanci tam pro to hlasují..

A my jsme v ČR první testovací ovce v řadě u těchto pokusů.

+1/−4
2.2.2017 8:01

M65i72l87a12n 59V38o38l78e37k 5809213446189

A kde byste chtěl ta depa stavět, když v Praze naopak takové plochy MUSÍ ustupovat developerům?

+2/0
2.2.2017 8:08
Foto

J78a26n 45V45a40l45a17l68í20k 6446649120746

takové plchy NEMUSÍ ustupovat developerům však Jančura mohl zaplatit víc aby mu tam to depo zůstalo

0/−1
2.2.2017 11:26
Foto

J55a30n 56V98a44l96a70l70í10k 6656689450536

*plochy

0/0
2.2.2017 11:27

M31i13c36h91a21l 14M25i33k75e23š 1300885183

Pokud byla depa placena z veřejných peněz, potom nevidím racionální důvod, proč by je měla používat jenom jedna společnost. To by bylo diskriminační.

+2/−3
2.2.2017 8:35

J31a21n 40J54e38m33e98l83k81a 1175310

Ale proč by měla být stejná cena za opravy pro svou firmu a pro externí. Když má být firma v přímé konkurenci se soukromými bez jakékoliv veřejné podpory. Vám taky někdo diktuje, co máte všechno zdarma předat konkurenci?

A když to budou mít hezky nachystané, jako externí firmu, tak už je to opravdu snadné to totálně zprivatizovat. A ČD zavřít. To ale nikam nevede. Viz Anglie, vodovodní a kanalizační operátoři, mobilní operátoři a spol.

+4/−1
2.2.2017 8:44

L37u46d23ě72k 46Š78i59š75á10k 3857248149424

pokud byla stavěna z veřejných peněz, tak ať je používá státní firma, pokud existuje. A pokud je chce používat soukromá, ano, nemám problém, ale za peníze - dáme marži např. 50% k nákladům a můžou začít používat.

+1/−1
2.2.2017 11:31

J27i33ř59í 86K51o78c17u35r20e36k 6745584405548

takže ČSAD může na dálnici zdarma, Ptáček ať si zaplatí mýto.

+1/0
2.2.2017 14:37

M37a44r45e69k 48Š95i14m64o73n 2894517858968

Takže je v pořádku, že ČD dostaly všechny depa ze státních drah a soukromníci si mají investovat miliardy na vlastní depa? Neměly ty depa být už dávno oddělené od ČD?

+3/−5
2.2.2017 8:45

J62a54n 88J31e17m17e97l36k15a 1725220

Ne,

+3/−2
2.2.2017 8:45

M41a13r10e94k 26Š19i48m23o15n 2334327408638

Takže byste chtěl soukromé dopravce zrušit?

+3/0
2.2.2017 8:51

J26a75n 18J37e62m58e69l44k64a 1805530

Ne. Ale jasně vymezit jejich působnost, limitovat rozsah na trhu, podmínky. (Přiznám se, že vůbec nevěřím anglickému systému). Co od nich stát chce. A co od státních drah. A především tvrdě zaregulovat jízdné, tarify a smluvní podmínky. (Což zase někdo příliš nechce)

To jak se někdo domáhá státních dotací, jak chce ořezat dotace vlaků ČD, dostat ČD do úzkých, komunikace se z Bruselem - mi příjde přes..

+3/−3
2.2.2017 9:14

J80i31ř15í 67K51o42c27u32r71e33k 6375454945198

A proč limitovat pouze soukromé dopravce? Proč z toho vyjmout firmu, jejíž akcie drží stát?

+2/0
2.2.2017 14:39

M47i63r51e37k 79Z73á39v23o34d14n41ý 7982697730558

Ha, konečně dorazil kapitalistický komunismus :o)

+2/−1
2.2.2017 7:37

M13i76l76a31n 55W24e94l14s79e71r 5722158108681

3000 kc za jedno pouziti plosiny pro vozickare? A z jakych penez si ji Ceske Drahy poridily?

0/−3
2.2.2017 7:17

J40a88n 39P22a28n 9247938285176

To není jen použití plošiny, ale i zaměstnance (musí bejt proškolen - za peníze),přistavení - vono ani ČD se to nevyplatí přistavovat asistenta s plošinou

+6/0
2.2.2017 7:40

M84i17l23a67n 95W10e36l51s71e53r 5752678558601

To by skoro prislo levneji, kdyby ten vozickar jel taxikem. A statni CD by nemusely prodelavat.

0/−2
2.2.2017 9:27

J23a49n 94P52a58n 9717648175676

Však ono by to ČD fakt možná vyšlo levněji ten taxál - proto vozíkáři soukromníkům moc nevoní

+1/−1
2.2.2017 10:28

M39i53l93a25n 11W86e51l59s61e84r 5692908238411

Trochu moc si rypete do soukromniku. Ale sam pripoustite, ze to neni vyhodne ani pro statniho prepravce.

+1/−1
2.2.2017 10:38

J55a97n 14N52o30v10á61k 8340106847370

To ten zaměstnanec zbytek dne už nic jiného nedělá?

+1/−1
2.2.2017 10:39

M26i72c33h70a44e55l 51C76h48a83r23v12á84t 9359648303922

Všechno bude všech - tohle už zkoušeli komunisté a moc jim to nefungovalo. Copak se EU hujeři nepoučili?8-o

+1/0
2.2.2017 6:59

M24i82l84a68n 98V17o48l54e54k 5289443166169

Jasně, může za to socialistická EU a proto to pravilo nebudou pravověrní kapitalisté využívat, že?

0/−2
2.2.2017 7:16

J15i52ř19í 86K84o23c28u87r26e38k 6285234745568

Jasne, každý si postaví vlastní benzínku a autoservis.

+1/0
2.2.2017 15:10

F41r95a29n26t64i79š67e20k 27V98a68n26ě64k 1837264897377

Dost ujeté. To za chvilku může chtít provozovat tramvaje a metro a chtít od dopravních podniků, aby jim uvolnil depa a vozovny. Všichni soukromníci věděli do čeho jdou a mají počítat, že by měli si taky postavit infrastrukturu. Může každý namítat, že depa u ČD (ČSD) se vybudovaly ze státních peněz, ale to u dopravních podniků taky, ale i když ty peníze byly státní. Ten státní podnik měl nějaký rozpočet a z toho rozpočtu se platila výstavba a ty peníze zase chyběly jinde např. na údržbě tratí nebo obnově vozového parku. Ono je jednoduché zaplatit nějaký poplatek, ale přímo udržovat tyto stavby do toho by se nikomu asi moc nechtělo. A myslím, že soukromníci ani toho moc stavět nemusí. Ono je nefunkčních dep dostatek, tak myslím, že není problém je prodat za symbolickou korunu a ať se o ně starají sami.

+6/−3
2.2.2017 6:44

M16i69c42h78a70l 91M96i50k50e11š 1140965543

Takže ČD by potom z veřejných peněz mělo fungující zázemí, zatímco soukromníci by si to museli z toho šrotu udělat sami. Spíš tohle je ujeté.

Není pravda, jak píšete, že peníze chyběly jinde - pokud by totiž daná investiční akce neprobíhala, v rozpočtu by tyto peníze nebyly a nebyly by tudíž použity na něco jiného.

+3/−2
2.2.2017 8:32

J66a54n 34P59a16n 9577358115796

Nějak je to poslední dobou jen České dráhy musí

depo,myčky,prodávat konkuenci jízdenky.. - a co třeba lokomotivy, personál, naftu (když to soukromníkovi nevyjde)

A soukromník, který určitě věděl do čeho jde musí co??

+3/−2
2.2.2017 6:30
Foto

P36e47t93r 35P20r28o67c58h43á71z36k11a 3212526422774

Většinu toho však zaplatil a vybudoval stát. Nejlepším řešením by bylo služby osamostatnit a postavit všechny dopravce na stejnou úroveň.

+5/−2
2.2.2017 6:35

J70a14n 31J75e23m78e62l22k72a 1425230

Státní dopravce by tady neměl být na zcela stejné úrovni se soukromými. To je nesmysl. A to nemůže fungovat. Pokud ho samozřejmě nechce někdo zlikvidovat.

+5/−1
2.2.2017 8:23

K90a14r77e67l 64Z35á36p43o93t83o45č81n78ý 5819913661

To by neměl. Však má také výhodu. Může nabízet za peníze své služby i konkurenci a tím pádem na tom může vydělat. Aspoň se ukáže, jak schopné odborníky ČD zaměstnávají. Dokud nebyla žádná konkurence, tak ČD jen polykaly peníze desítky let a nikde to vidět nebylo. Zkuste zalovit v paměti - kdy se začalo masivně investovat do modernizace vlaků apod.?

+2/−2
2.2.2017 8:35

J42a70n 52J54e11m91e81l44k53a 1135350

Polykaly peníze.. Jak polykaly peníze. Ony dostávaly často provozní dotace. Vyjímkou je tuším některý Elephant. A podíl provozní dotace je podobný se Švýcarskem. Je SBB díra na peníze?

Takže ano, provozní dotace mohou být nižší, ale budete platit vyšší jízdné. Jako třeba Polsku nebo Anglii.

A kdy začaly modernizace? Tuším nástupem Žaludy. Tedy cca 2008.

Ale převážně na dluh ČD. Jinými slovy stát asi moc nepřidal. (Politici strašně rádi cokoliv zadlužují)

Ano soukromníci ukázali, že některé modernizace jde dělat lépe.

Není Vám trochu divné, že politici nekoupili ani po 50 letech nové vozy? Ale to je vždy o politicích ne ČD..

+2/0
2.2.2017 9:40

M65a57r84e81k 61Š76i14m75o54n 2654137708758

A v čem je státní dopravce jiný než soukromý? Na dobrých linkách vydělává a na slabé dostává dotace. Uplně stejně jako jakýkoli jiný dopravce.

+2/−1
2.2.2017 8:47

J83a19n 47J92e35m31e52l92k31a 1215300

https://www.youtube.com/watch?v=k0nUdOar8KQ&t=755s

Především jde vždy o nastavení systému. Ale včem je státní a soukromý jiný? Státní vodárny vs soukromé? Smluvní podmínky mobilních operátorů? Jsou v tom zásadní rozdíly.

0/0
2.2.2017 9:46
Foto

P51e29t86r 21P98r31o43c24h60á98z70k85a 3192126822144

Dopravce být může, co ne, je infrastruktura. Nesmyslné rozparcelování na různé dceřiné společnosti často s nejasným vlastníkem. Privatizace a pak drahé najímání služeb a podobně. To je ta největší chyba. Vozit lidi může každý, stejně tak zboží. Ten zbytek, ten měl zůstat po kopě a měl být nejlépe státní.

0/0
2.2.2017 15:51

M74i15r46e11k 39K98r76o70u91p53a 8886199317602

\a proč na stejnou úroveň? Přirovnám k bankám: máme státní banku, kterou zřídil a financoval stát. Vznikly soukromé banky, které ale státní bance platí za všechny úkony, které pro ně provádí. Myslíte tedy, že státní banka by měla zadarmíko všem soukromým poskytovat svoje služby?

0/0
2.2.2017 11:13
Foto

P41e44t45r 63P39r41o89c91h76á32z32k88a 3192756232334

Srovnáváte nesrovnatelné. Doprava, respektive přeprava nákladů a cestujících je jedna věc a abnormálně složitá infrastruktura počínaje kolejemi, servisem, provozem zab.zař a spoustou dalších věcí je věc druhá. Mělo to být od začátku oddělené a každý provozovatel si měl objednávat a platit služby. Stejně se tak u spousty věcí děje.

+1/0
2.2.2017 15:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.