Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Velká vodíková revoluce? Stát zkoumá, jestli lidé chtějí jezdit na vodík

Ministerstvo dopravy začíná poprvé vážně řešit, jak by se v Česku mohl uchytit v budoucnu v automobilové dopravě vodík. Tomu v poslední době dávají experti větší šance než elektromobilům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V96á98c10l34a49v 37H16e87l78l97e82b88r82a43n82d 8957971797754

Kasický příklad jak přihrát nějakému známému mega ze státních peněz. Ale to se považuje v české kotlině za normální a nikdo se nad tím ani nepozastaví;-O.

0/0
13.2.2017 8:06

L19u38d28v45í13k 87G64a64j19d97o31š86í80k 2795243514362

Vodík je jednoznačně palivo budoucnosti. Auta na baterky jsou slepá cesta.

Hlavní výhoda vodíku spočívá v tom, že ho můžete vyrobit kdekoliv, kde máte el. energii a vodu. Bez odpadů a bez závislosti na zdrojích nerostných surovin.

Druhá výhoda je, že ho je spousta.

+2/0
7.2.2017 23:45

H66o29n53z84a 15T56a77r 3269662684172

Budoucnost patří kombinací pohonů a paliv .

Elektromobil je drahý ? Jenže automobil s vodíkovým palivovým článkem je ještě dražší a složitější .

Po více než třech letech příprav otevřel Ústav jaderného výzkumu (ÚJV) ve spolupráci se společností Linde Gas první vodíkovou čerpací stanici v zemi. V roce 2009 zahájila provoz první čerpací stanice čistého vodíku v Neratovicích. Po více než třech letech příprav ji otevřel Ústav jaderného výzkumu (ÚJV) ve spolupráci se společností Linde Gas. Náklady na její vybudování byly zhruba 83 milionů korun.tři čtvrtiny z toho pokryly dotace od státu a EU.

Kolik dalších vodíkových šerpacích stanic se od té doby postavílo ?

0/−1
8.2.2017 0:34

M36i98c47h44a18l 96T16o60m95i21n68s83k27ý 9171655917264

83 milionů to stálo i s jejím vývojem.

V USA stojí kilo vodíku - i se službami čerpací stanice - 5,5 dolaru. (tj jsou tam zahrnuty náklady na výstavbu čerpací stanice.)

+1/0
8.2.2017 10:10

M12i73c41h17a26l 76T54o93m70i62n60s12k78ý 9431805637374

Vodík se vyplatí už dnes, narozdíl od elektromobilů.

Viz: https://goo.gl/Oh53zI

+2/−2
7.2.2017 16:33

G20e60o85r78g 82K73o63m55b25e96r44e35c 9774481646601

R^

0/0
7.2.2017 19:22

H23o91n36z10a 84T59a53r 3529732544462

Komu se vyplatí ?

1 automobil poháněvý vodíkem je dražší nez elektromobil

2 čerpacích stanic je velmi málo v celé Evropě (Vodík) Palivo je drahé

3 vodíkový palivový článek má omezenou životnost

4 skladování při vysokém tlaku a nízké teplotě

když automobil stojí Vodík se ohřívá musí se spotřebivávat (upouštět)

5 výstavba vodíkové čerpací stanice je nákladnější nez klasická čerpací stanice

http://www.teslafan.cz/search?s=vod%C3%ADk

http://www.hybrid.cz/tagy/auta-na-vodik

https://cs.wikipedia.org/wiki/Palivov%C3%BD_%C4%8Dl%C3%A1nek

0/0
7.2.2017 23:50

M14i81c61h39a15l 56T17o56m79i22n42s38k20ý 9851905287414

některým lidem se vyplatí když si Toyoutu Mirai koupí. Parametry má určitě lepší než jakýkoliv elektromobil.

Palivo je drahé? Kilo vodíku stojí 5 dolarů

V palivovým článku má omezenou životnoust pouze tenká membrána. V Elektromobilu celá půl tunová baterie.

Skladování je zahrnuto v ceně 5 dolarů za kg

0/0
8.2.2017 10:07

M28i26l32o97š 98S87e85t16í79k 3779779654170

Cena 5 dolarů za kilogram je cena zřejmě v USA. Jaká by byla cena v ČR je otázka, předpokládám, že jako vše, podstatně dražší.

0/0
8.2.2017 13:49

G22e33o46r69g 81K92o84m91b87e28r30e68c 9514271846811

vodik ma budoucnost a staci se kouknout na dokument o F-Cell (Mercedes) a jeho 3 vozy co absolvovali bez zavad a poruch cestu kolem sveta. A to je uz 6 let zpatky.

https://www.youtube.com/watch?v=pxZuOt2QYDk&list=PLF77D03274840E8F1&index=9

Navic Francouzi a Nemci cpou do vyzkumu a vyvoje jaderny fuze miliardy Eur. Nevim jak na tom jsou rusaci s svym Tokamakem, tam to nejak utichlo. Jestli se nemcum a francouzum podari v roce 2025 rozjet ITER tak je svet s energii do budoucna za vodou a velbloudari pak muzou zas kseftovat misto ropy s velbloudama a ovcema.

0/0
7.2.2017 14:16

J50a18n 65P27o35k36o50r56n47ý 1253949540593

Vodík má budoucnost v případě, že se vyřeší ekonomická a bezpečná výroba, stejně jako přechovávání a využití. To je zatím v plenkách a na takové úrovni, že to nelze hromadně nasadit. Do té doby to bude jen zbožné přání.

+3/0
7.2.2017 15:02

G36e77o51r48g 66K87o95m67b38e91r16e36c 9534101946631

ale houbeles, tohle uz maj zmaknuty. Hyundai ix35 Fuel Cell dojezd ca. 600km a cenove jak kdyz jedete s benzinem. Pokud by se to podstatne rozsirilo tak to pujde jeste cenove dolu.

Nehlede na to ze natankovano za stejnou dobu jak u benzinu.

0/0
7.2.2017 19:20

J55a80n 13P13o65k71o21r60n40ý 1803709760973

A co třeba odpad z palivových článků? Jak se s ním nakládá?

0/0
7.2.2017 19:28

H53o85n48z35a 64T19a76r 3819112634312

Honda FCX Clarity je vyráběna od roku 2006 Za tu dobu se jich prodalo jen pár kusů v porovnáni s elektromobily https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_FCX_Clarity

Zástupci Toyota přiznali, že rozvoj elektromobilů nabyl takového tempa, že

značně poklesl zájem o vodíkový pohon

http://www.cheatsheet.com/automobiles/would-toyota-shift-to-electric-cars-mean-death-to-fuel-cells.html/?a=viewall

Nissan Leaf nejprodávanější elektromobil Vyráběný na třech kontinentech Začátkem roku 2016 činil celkový prodej přes 200 000ks

Tesla v roce 2016 prodala přes 76000ks elektromobilů

0/0
8.2.2017 0:06

R26i53c57h12a39r72d 34T40r86e11f65i22l 4911875879250

Předpokládám, že ta studie za ty peníze bude na ručním papíru, v kožené vazbě se zlatým tiskem a obložena kameny od Swarovského. Totálně vyhozené peníze. Ťokovi úředníci opravdu nemají co dělat. Nedávno řešili cenu jizdenky hyperloopu mezi Prahou a Brnem.:-/

+1/−1
7.2.2017 13:57

L26u21d66v94í21k 96G24a51j53d80o70š43í33k 2235623904592

Vy budete patřit k těm, kteří čas strávený nad sepisováním odborného textu nepovažují za práci a hledají proto hodnotu v materiálním výstupu.

Je to asi jako kdybyste oceňoval obraz podle toho, kolik stály barvy.

Tím samozřejmě neříkám nic o tom, jaká bude kvalita této konkrétní studie.

0/0
7.2.2017 23:56

J85a59n 18H68r80u87z15a 8504838749427

A pokud bude výsledkem té zbytečné studie kladné vyjádření občanů tak státb ude dělat co? 1. Začne vyrábět automobily? 2. Začne stavět vodíkové tankovačky? 3. pořídí výrobnu vodílu? Věřím, že ani jedno z toho. ;-D

0/0
7.2.2017 12:49

Z41d93e59n47ě49k 92D64u24f15e52k 2334124118

Hm studie to bude určitě za ty prachy pěkná. Jen chci dodat, že nejen na venkově, ale i ve městech by si to třeba rádi pořídili, aby se mohli dostat do práce novými vozidly, ale to podstatné je za co si to pořídí. Dnes tito lidé jezdí starými olítanými auty nebo tím, co je na trhu nejlevnější přibližovadlo jako Dacie, Hyundai, atd. Pokud se kupní síla nezmění je tato studie zbytečná. Možná MHD ve velkých městech by to možná zajímalo.

0/0
7.2.2017 12:42

R13a30d68i38m 10K26ř34i19v15á35n42e79k 4282434381151

Rád bych odpověděl v průzkumu oblíbenosti utrácení dotací za drahé studie.

+2/0
7.2.2017 12:36

P26e20t45r 64G81o57l93i43c31h 6502677973567

Kdyby si věděli, jak je to s utěsněmím vodíku, tak by to ani nezadávali.

0/0
7.2.2017 11:24

J48a36n 83H57r14u47z22a 8584148339597

Pořizovací cena auta, ztráty vodíku z nádrží, neefektivní výroba elektrolýzou jsou zatím ty největší překážky. Výhodou je neexistence klasického motoru dík spalovacím článkům vyrábějící elektřinu a absence množství baterií. Dojezd na jednu nádrž je 1000 km ovšem cena 1 km oproti benzínu je dvojnásobná a to počítáno bez jakékoliv daně.

+1/0
7.2.2017 12:53

V65l36a16s61t78i28m16i63l 59H97a94l17b67i30c53h 8193865476878

Teď ještě vyrešit ekonomické řešení získávání vodíku.

0/0
7.2.2017 11:07
Foto

L42u28k76á70š 78N51o83v74o79t30n79ý 6106917608788

To nestačí vrazit dva dráty od elektřiny do vody? 8-o

0/0
7.2.2017 14:42

R38a75d95e24k 24N24e86u18m98a61n40n 5682632148945

Vyhozené prachy

Lidi to budou chtít, když to bude levnější

+1/0
7.2.2017 10:56

J60o74z69e71f15a 81N93o56v64a76k14o48v84a 7826585160434

Nedavno jsem zaslechla, ze jedna z automobilek pracuje na vznetovem motoru pro benzin, pry by to melo spotrebu kolem 4 litru.. Pokud se toto povede, tak se nastup alternativnich pohonu zase trochu oddali..

0/0
7.2.2017 9:09

T37o38m54á56š 93K72u32c11h33a28ř 3257391208871

Děkujeme za přesné a vyčerpávající technické informace. :-)

Pokud to po vás čtou, tak právě stopli vývoj alternativních pohonů. ;-)

+1/0
7.2.2017 9:28

J79o79s28e54f 20Š38o86l77t84e80s 8214298200753

Neoddálí. Spalováním benzínu ve vznětovém motoru si nepomůžete, stále budou vznikat saze a bordel. Tady nejde jenom o spotřebu. A docílit se toho má proměnným časováním klikové hřídele.

0/0
7.2.2017 10:42

P39e13t58e92r 27V13a39ň19u56š10a87n52i68k 4477856666642

ja osobne na ekologii kaslu z vysoka a jezdim zasmradenym dieselem :-)

0/0
7.2.2017 14:48

J46o76z95e33f 29B39á72l30i28n65t 3529577434376

Jak vidno kolik lidí tolik názorů ;) Studii neřeším i když také se mi zdá že dělat to v rozsahu ČR hraničí s... no nechme toho. K čemu kua máme tu EU?!

Ale k vodíku. Neznám všechny detaily jak se tady kde kdo vyjadřuje k problémům výroby, skladování... Nicméně mám velké pochybnosti o klasických elektromobilech: 1. baterie - výroba (suroviny), trvanlivost, likvidace 2. el.energie - dokud nebude z jaderné fúze je to pořád problém Právě kvůli tomuto pesimistickému postoji ke klasickým elektromobilům se mi vodík principiálně líbí. Spíše než studie jestli jej chceme či ne by mně zajímala fakt seriózní studie (světová) jestli by to masově šlo, případně za jakých podmínek. Otázka je jestli problémy jsou spíše technologické nebo eko-politické.

0/0
7.2.2017 9:07

J95o91s96e74f 34Š97o36l80t77e32s 8794408120503

1. Baterie = dnes mají v malých elektromobilech zpravidla výdrž 10 let a 200000 km, pak vyžadují výměnu, která je možná, stojí zpravidla několik set tisíc korun (u starého auta se tedy zatím nevyplatí, ale kdo ví, co bude za 10 let). Po dosloužení v autě se vyndají a na dalších 20 let šoupnou do úložiště pro vyrovnávání špiček v energetické síti, likvidace je zvládnuta, lithia je v bateriích poměrně málo, je tam hromada dalších kovů.

2. El. energie - bateriové elektromobily jsou na energii několikrát méně náročné než vodíkové. Minimálně třikrát, ale spíše vícekrát. A věřte nebo ne, milion aut na elektřinu by mohlo začít jezdit dnes, hned, okamžitě a síť by to vůbec nepoznala. Průměrný denní nájezd na automobil v ČR je asi 35 km. Jak jsem tu už počítal, všechny je nabít by znamenalo na 8 hodin v noci vytížit na 65 % JETE. Nic hrozného, naopak výhodné, protože v noci je elektřiny přebytek.

0/0
7.2.2017 10:47

J90a10n 21H29r44u44z32a 8854558989407

Jen jestli to přes pojistku 20 A/220 V v paneláku dokážou přes noc nabít, když spustím z 13. patra prodlužku k místu kam se mě podařilo zaparkovat.;-D

0/0
7.2.2017 12:47

J38o73s60e59f 80Š75o29l25t90e59s 8704728600673

Tak já nabíjím přes jistič 16 A/230 V a v pohodě. Bydlím v bytovce, hlavní jistič 1x25 A. Nabíjím přes prodlužku skoro 40 metrů a v pohodě. Stačí koupit s trochu větším průřezem.

0/0
7.2.2017 12:49

J37o65z97e73f 53B87á37l31i38n28t 3549327234986

To je právě ten problém - používané argumenty jsou často jen sliby.

Aku prý mají nějakou životnost - uvidíme za pár let až první vlastníci začnou reklamovat větší pokles kapacity. Prý aku v autech jsou jiné než ty co známe - no to se říká i o betonové dálnici, taky také prý je to úplně jiná technologie než dřív a projeďte se po pár let starém pražském okruhu jak to tam drncá).

Servis - spousta nové techniky která není ověřena desetiletími užívání v oboru, navíc cena nových aku rozpočítána do let provozu není nic zanedbatelného a to je zde stále otázka co vám řeknou na po deseti ale po pěti letech, už to slyším 'víte pane to už je zastaralá technologie, to už se nedělá...'. Je v kupní smlouvě k elektromobilu nějaká záruka na výměnu aku alespoň po dobu 10 let?

A to používání starších aku do úložiště vyrovnávání špiček, no to je pěkná idea, sci-fi mám taky rád.

Průměrný denní nájezd - to je dosti ošidné číslo. Když 3x týdně pojedu 200 km pak průměr je 85. To každý elektromobil hravě zvládne ale těch reálných 200 za den už je často na hraně a hlavně po třeba 5 letech když kapacita aku poklesne a bude zima,... Já si musím být jistý že dojedu. Asi si budeme muset zvyknout na častější tankování-dobíjení ale přiznejme si otevřeně že to není nic na co bychom se těšili - když jedete někam na pracovní cestu kolik času máte navíc na posedávání na benzince u kafe... nebo jste si fakt jistí že vám v cíli hodí prodlužku z okna? A to ani neříkám že třeba 1x měsíčně tím autem také vyjíždím na víkend a pár krát ročně také někam dál na dovolenou. S dnes běžnými elektromobily musím pro jistotu shánět nabíječku co 200 km :-(

Snad vám dá další vývoj za pravdu, já jsme asi těžký pesimista.

+1/0
7.2.2017 13:50

J14o96s50e92f 66Š45o60l46t75e98s 8124128630493

Rád vám odpovím. Naprostá většina elektromobilů má záruku na baterii cca 8 let nebo déle. Takže ano, pokud odejde, bezplatně vám ji i po 5 letech vymění.

To používání baterií na úložiště není sci-fi, BMW, Nissan a Toyota to dělají už dnes docela běžně.

Běžně prodávané auto typu Bolt v USA má dojezd po dálnici 300 km. To splní potřeby kohokoliv.

Já mám doma ještě naftový S-max. Nicméně potřebuji ho asi tak jednou měsíčně... A to mám elektromobil se zimním dojezdem 100 km. Kdybych měl elektromobil s dojezdem 300 km dálniční rychlostí, S-max prodám. Nebude potřeba. Dojedu s ním totiž v klidu i do Chorvatska.

+1/0
7.2.2017 14:11

J51o79z27e48f 52B91á77l45i58n42t 3679707184986

Pak je to ok. Stejně mně ten pokus také za pár let čeká ať se mi to bude líbit nebo ne. Přesto vidím také vodík perspektivně, dost možná budou obě technologie existovat vedle sebe. Teď už jen najít sílu zbavit se naftových oligarchů a máme to doma ;-) Otázka je co s daněmi protože stát má z PHM obrovské procento svých příjmů a bude to muset nějak nahradit :-(

0/0
7.2.2017 14:38
Foto

M55i16c37h67a76l 25B27r49e65š14k36o10v30e60c 4651948704886

Na to ti hyperkutasi nemuseli utratit mega, vodík jednoznačně ano, to je budoucnost a ne nějaké baterky.

+1/−2
7.2.2017 8:51

V48í84t 51O20ž78a11n40a 1448628555644

Jestli chcete platit 3,50 Kč za km tak prosím, já volím baterky a max. 1.50 Kč/km.

0/0
7.2.2017 10:26

R82i31c57h45a15r40d 48T40r35e86f45i98l 4841745909470

Než ČEZ přitlačí na cenu co?:-P

0/0
7.2.2017 14:00

H31o40n22z50a 87T52a28r 3849662874752

On už letos přitlačil .

https://elektrickevozy.cz/clanky/cez-od-roku-2017-zdrazi-dobijeni-elektromobilu-o-200/

Většina nabíjí doma Někteří mají i svůj zdroj

https://www.youtube.com/watch?v=I5UjsVqqDFA

0/0
8.2.2017 0:41

T14o95m33á23š 69K62u66c44h55a89ř 3947891218351

"Budoucnost patří aluminiu. ";-)

+2/0
7.2.2017 8:42

J68i82ř53í 48P10a75u29l 3416795987312

Mně je celkem jedno, zda to bude vodík nebo el. energie. Hlavně, když to bude zadarmo. :-P

+1/0
7.2.2017 8:15

A21d66a21m 63M46a90l56ý 4390367522171

Až někdo vymyslí auto na vodu, tak na ni vláda uvalí spotřební daň 20 Kč/l. A obdobně s čímkoliv dalším. Je úplně jedno na co budeme jezdit.

+3/−1
7.2.2017 7:06

P21e27t81r 41R50ů29ž10i52č41k29a 8862813143986

To je stupidní průzkum. To není o tom jestli lidé budou chtít jezdit na vodík či ne, ale o tom, zda budou mít na to si takové auto pořídit. Pokud se ve světě na vodík začne jezdit v masovém měřítku, tak i negativní výsledek tohoto průzkumu nic nezmění na tom, že se na vodík bude jezdit i u nás. Bez ohledu na výsledky nějakého, jak jsem již uvedl, stupidního průzkumu.

+8/0
7.2.2017 5:23

J79o84s89e68f 43Š34o96l11t12e12s 8514138970633

Ještě bych tu pro ty příznivce vodíku uvedl, že každý vodíkomobil je v podstatě elektromobil a má i baterii. Ano, není tak velká jako u normálního elektromobilu, ale pořád tam je na vyrovnávání výkonových špiček, než dojde k náběhu výkonu v článku.

+2/0
7.2.2017 5:11

M42i65r62o68s27l56a65v 70S16u58c55h28y 5870479790440

Vodík lze také docela obyčejně spalovat, i taková auta jezdí.

+2/0
7.2.2017 7:28

V39í62t 22O83ž60a11n87a 1948128545154

Tohle už všichni dávno zabalili, neefektivní a drahé. Palivové články mají malou šanci, ale spalování žádnou.

+1/0
7.2.2017 10:27

T19o25m40á38š 52K65r66e85j78č59í 1685341470371

Auta na vodík převálcují elektromobily a diesel je mrtvý, myslí si manažeři automobilek

http://www.hybrid.cz/auta-na-vodik-prevalcuji-elektromobily-diesel-je-mrtvy-mysli-si-manazeri-automobilek

0/0
7.2.2017 1:54

V72í36t 43O49ž55a85n27a 1658718485384

Něco, co stojí dotované 60 tisíc dolarů (Toyota Miray) může těžko převálcovat elektromobil za 35 tisíc $.

+1/0
7.2.2017 10:29

J28i46ř62í 54Z70ý60k24a 9229473501400

já říkám ne, kdyby to tu nějaká výzkumná agentura pročítala. A říkám ne i MHD na vodík, stejně tak jako CNG. Tyhle vysokotlaké systémy mají nevýhodu v tom, že potřebují neošizený servis a hlavně nekompromisní a časté revize. A víme jak to v ČR chodí. Že je ta nádrž lehounce orezlá? Vždyť je 3mm silná, tak vo co go?

Jenže to pak dopadá jako např. s VW Touran na CNG. Už jich pár explodovalo a je jen velkým štěstím, že to nikoho nezabilo. Kovové střepiny zasáhly obvykle jen nohy obsluhy. Mít to nad hlavou jako je to v nízkopodlažních autobusech ...

Raději budu jezdit s bandaskou extrahořlavého benzinu pod zadkem.

0/0
7.2.2017 0:10

T77o15m89á61š 11K68r30e75j15č24í 1835211330661

Nevíte o čem mluvíte. Mám CNG již 8 let a nemohu si to vynachválit. Servis ve značkovém servisu jako s každým jiným autem, a cenově je to úplně to samé, žádné speciální revize se nedělají, láhve mají životnost 20 let. To co bouchlo bylo vždy způsobeno neopatrností lidí (když je někdo schopen při tankování kouřit, tak dobře mu tak), stejně jako si někteří jsou schopni zápálit svůj benzíňák, nebo proto, že bylo něco ošizeno u výrobce, tedy totéž, jako u jakéhokoliv jiného vozu. Každou chvíli automobilky svolávají auta k mimořádným servisům kvůli něčemu. S palivem naprostá spokojenost, nesmrdí to, nízké provozní náklady, nulová silniční daň.... a celé roky bez problémů.

0/0
7.2.2017 1:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.