Diskuse k článku

Velká vodíková revoluce? Stát zkoumá, jestli lidé chtějí jezdit na vodík

Ministerstvo dopravy začíná poprvé vážně řešit, jak by se v Česku mohl uchytit v budoucnu v automobilové dopravě vodík. Tomu v poslední době dávají experti větší šance než elektromobilům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V45á78c60l49a49v 20H52e17l91l79e55b32r73a25n77d 8187681487494

Kasický příklad jak přihrát nějakému známému mega ze státních peněz. Ale to se považuje v české kotlině za normální a nikdo se nad tím ani nepozastaví;-O.

0/0
13.2.2017 8:06

L13u91d11v34í19k 13G57a95j49d18o51š69í52k 2925973374332

Vodík je jednoznačně palivo budoucnosti. Auta na baterky jsou slepá cesta.

Hlavní výhoda vodíku spočívá v tom, že ho můžete vyrobit kdekoliv, kde máte el. energii a vodu. Bez odpadů a bez závislosti na zdrojích nerostných surovin.

Druhá výhoda je, že ho je spousta.

+2/0
7.2.2017 23:45

H72o70n80z94a 37T37a96r 3599322234712

Budoucnost patří kombinací pohonů a paliv .

Elektromobil je drahý ? Jenže automobil s vodíkovým palivovým článkem je ještě dražší a složitější .

Po více než třech letech příprav otevřel Ústav jaderného výzkumu (ÚJV) ve spolupráci se společností Linde Gas první vodíkovou čerpací stanici v zemi. V roce 2009 zahájila provoz první čerpací stanice čistého vodíku v Neratovicích. Po více než třech letech příprav ji otevřel Ústav jaderného výzkumu (ÚJV) ve spolupráci se společností Linde Gas. Náklady na její vybudování byly zhruba 83 milionů korun.tři čtvrtiny z toho pokryly dotace od státu a EU.

Kolik dalších vodíkových šerpacích stanic se od té doby postavílo ?

0/−1
8.2.2017 0:34

M24i57c89h11a29l 34T43o24m21i68n56s91k53ý 9701435647314

83 milionů to stálo i s jejím vývojem.

V USA stojí kilo vodíku - i se službami čerpací stanice - 5,5 dolaru. (tj jsou tam zahrnuty náklady na výstavbu čerpací stanice.)

+1/0
8.2.2017 10:10

M36i62c34h46a90l 15T47o87m52i22n74s93k51ý 9121945417424

Vodík se vyplatí už dnes, narozdíl od elektromobilů.

Viz: https://goo.gl/Oh53zI

+2/−2
7.2.2017 16:33

G48e58o17r31g 45K18o78m86b67e76r80e26c 9204611716161

R^

0/0
7.2.2017 19:22

H70o96n96z76a 79T19a19r 3129572174592

Komu se vyplatí ?

1 automobil poháněvý vodíkem je dražší nez elektromobil

2 čerpacích stanic je velmi málo v celé Evropě (Vodík) Palivo je drahé

3 vodíkový palivový článek má omezenou životnost

4 skladování při vysokém tlaku a nízké teplotě

když automobil stojí Vodík se ohřívá musí se spotřebivávat (upouštět)

5 výstavba vodíkové čerpací stanice je nákladnější nez klasická čerpací stanice

http://www.teslafan.cz/search?s=vod%C3%ADk

http://www.hybrid.cz/tagy/auta-na-vodik

https://cs.wikipedia.org/wiki/Palivov%C3%BD_%C4%8Dl%C3%A1nek

0/0
7.2.2017 23:50

M48i71c18h72a25l 58T15o21m35i43n85s28k83ý 9471785247334

některým lidem se vyplatí když si Toyoutu Mirai koupí. Parametry má určitě lepší než jakýkoliv elektromobil.

Palivo je drahé? Kilo vodíku stojí 5 dolarů

V palivovým článku má omezenou životnoust pouze tenká membrána. V Elektromobilu celá půl tunová baterie.

Skladování je zahrnuto v ceně 5 dolarů za kg

0/0
8.2.2017 10:07

M30i76l90o50š 68S33e53t14í28k 3609339384560

Cena 5 dolarů za kilogram je cena zřejmě v USA. Jaká by byla cena v ČR je otázka, předpokládám, že jako vše, podstatně dražší.

0/0
8.2.2017 13:49

G59e24o85r68g 16K77o93m61b31e21r98e36c 9384301526231

vodik ma budoucnost a staci se kouknout na dokument o F-Cell (Mercedes) a jeho 3 vozy co absolvovali bez zavad a poruch cestu kolem sveta. A to je uz 6 let zpatky.

https://www.youtube.com/watch?v=pxZuOt2QYDk&list=PLF77D03274840E8F1&index=9

Navic Francouzi a Nemci cpou do vyzkumu a vyvoje jaderny fuze miliardy Eur. Nevim jak na tom jsou rusaci s svym Tokamakem, tam to nejak utichlo. Jestli se nemcum a francouzum podari v roce 2025 rozjet ITER tak je svet s energii do budoucna za vodou a velbloudari pak muzou zas kseftovat misto ropy s velbloudama a ovcema.

0/0
7.2.2017 14:16

J59a97n 65P84o87k34o66r66n90ý 1253279140543

Vodík má budoucnost v případě, že se vyřeší ekonomická a bezpečná výroba, stejně jako přechovávání a využití. To je zatím v plenkách a na takové úrovni, že to nelze hromadně nasadit. Do té doby to bude jen zbožné přání.

+3/0
7.2.2017 15:02

G64e35o75r63g 75K28o98m58b76e68r83e62c 9124191776631

ale houbeles, tohle uz maj zmaknuty. Hyundai ix35 Fuel Cell dojezd ca. 600km a cenove jak kdyz jedete s benzinem. Pokud by se to podstatne rozsirilo tak to pujde jeste cenove dolu.

Nehlede na to ze natankovano za stejnou dobu jak u benzinu.

0/0
7.2.2017 19:20

J21a47n 80P40o54k30o93r47n50ý 1323919570943

A co třeba odpad z palivových článků? Jak se s ním nakládá?

0/0
7.2.2017 19:28

H53o87n73z49a 96T95a45r 3449592194302

Honda FCX Clarity je vyráběna od roku 2006 Za tu dobu se jich prodalo jen pár kusů v porovnáni s elektromobily https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_FCX_Clarity

Zástupci Toyota přiznali, že rozvoj elektromobilů nabyl takového tempa, že

značně poklesl zájem o vodíkový pohon

http://www.cheatsheet.com/automobiles/would-toyota-shift-to-electric-cars-mean-death-to-fuel-cells.html/?a=viewall

Nissan Leaf nejprodávanější elektromobil Vyráběný na třech kontinentech Začátkem roku 2016 činil celkový prodej přes 200 000ks

Tesla v roce 2016 prodala přes 76000ks elektromobilů

0/0
8.2.2017 0:06

R92i45c89h24a13r82d 78T56r12e54f52i43l 4861585349690

Předpokládám, že ta studie za ty peníze bude na ručním papíru, v kožené vazbě se zlatým tiskem a obložena kameny od Swarovského. Totálně vyhozené peníze. Ťokovi úředníci opravdu nemají co dělat. Nedávno řešili cenu jizdenky hyperloopu mezi Prahou a Brnem.:-/

+1/−1
7.2.2017 13:57

L86u34d41v82í70k 14G15a88j94d43o65š15í72k 2425133124272

Vy budete patřit k těm, kteří čas strávený nad sepisováním odborného textu nepovažují za práci a hledají proto hodnotu v materiálním výstupu.

Je to asi jako kdybyste oceňoval obraz podle toho, kolik stály barvy.

Tím samozřejmě neříkám nic o tom, jaká bude kvalita této konkrétní studie.

0/0
7.2.2017 23:56

J86a93n 63H16r90u64z71a 8754898129527

A pokud bude výsledkem té zbytečné studie kladné vyjádření občanů tak státb ude dělat co? 1. Začne vyrábět automobily? 2. Začne stavět vodíkové tankovačky? 3. pořídí výrobnu vodílu? Věřím, že ani jedno z toho. ;-D

0/0
7.2.2017 12:49

Z19d10e24n25ě36k 19D21u13f76e47k 2254874568

Hm studie to bude určitě za ty prachy pěkná. Jen chci dodat, že nejen na venkově, ale i ve městech by si to třeba rádi pořídili, aby se mohli dostat do práce novými vozidly, ale to podstatné je za co si to pořídí. Dnes tito lidé jezdí starými olítanými auty nebo tím, co je na trhu nejlevnější přibližovadlo jako Dacie, Hyundai, atd. Pokud se kupní síla nezmění je tato studie zbytečná. Možná MHD ve velkých městech by to možná zajímalo.

0/0
7.2.2017 12:42

R94a79d47i77m 15K23ř97i51v34á56n91e94k 4282774321611

Rád bych odpověděl v průzkumu oblíbenosti utrácení dotací za drahé studie.

+2/0
7.2.2017 12:36

P64e92t68r 61G94o88l79i28c38h 6952617383367

Kdyby si věděli, jak je to s utěsněmím vodíku, tak by to ani nezadávali.

0/0
7.2.2017 11:24

J63a11n 98H47r68u35z53a 8864668619907

Pořizovací cena auta, ztráty vodíku z nádrží, neefektivní výroba elektrolýzou jsou zatím ty největší překážky. Výhodou je neexistence klasického motoru dík spalovacím článkům vyrábějící elektřinu a absence množství baterií. Dojezd na jednu nádrž je 1000 km ovšem cena 1 km oproti benzínu je dvojnásobná a to počítáno bez jakékoliv daně.

+1/0
7.2.2017 12:53

V60l27a62s17t29i96m57i86l 58H48a83l78b63i91c67h 8243615186808

Teď ještě vyrešit ekonomické řešení získávání vodíku.

0/0
7.2.2017 11:07
Foto

L52u84k71á86š 33N56o54v35o91t34n44ý 6946137118188

To nestačí vrazit dva dráty od elektřiny do vody? 8-o

0/0
7.2.2017 14:42

R44a42d80e60k 30N79e18u13m89a51n84n 5462162798545

Vyhozené prachy

Lidi to budou chtít, když to bude levnější

+1/0
7.2.2017 10:56

J73o44z15e23f76a 28N72o92v15a62k92o14v33a 7516625440814

Nedavno jsem zaslechla, ze jedna z automobilek pracuje na vznetovem motoru pro benzin, pry by to melo spotrebu kolem 4 litru.. Pokud se toto povede, tak se nastup alternativnich pohonu zase trochu oddali..

0/0
7.2.2017 9:09

T70o29m59á85š 63K40u37c72h49a93ř 3297121858501

Děkujeme za přesné a vyčerpávající technické informace. :-)

Pokud to po vás čtou, tak právě stopli vývoj alternativních pohonů. ;-)

+1/0
7.2.2017 9:28

J73o80s28e89f 39Š81o35l81t44e50s 8364288660263

Neoddálí. Spalováním benzínu ve vznětovém motoru si nepomůžete, stále budou vznikat saze a bordel. Tady nejde jenom o spotřebu. A docílit se toho má proměnným časováním klikové hřídele.

0/0
7.2.2017 10:42

P56e66t49e54r 68V23a27ň55u93š89a43n16i42k 4727816986702

ja osobne na ekologii kaslu z vysoka a jezdim zasmradenym dieselem :-)

0/0
7.2.2017 14:48

J17o64z87e22f 85B42á22l80i18n10t 3359787324676

Jak vidno kolik lidí tolik názorů ;) Studii neřeším i když také se mi zdá že dělat to v rozsahu ČR hraničí s... no nechme toho. K čemu kua máme tu EU?!

Ale k vodíku. Neznám všechny detaily jak se tady kde kdo vyjadřuje k problémům výroby, skladování... Nicméně mám velké pochybnosti o klasických elektromobilech: 1. baterie - výroba (suroviny), trvanlivost, likvidace 2. el.energie - dokud nebude z jaderné fúze je to pořád problém Právě kvůli tomuto pesimistickému postoji ke klasickým elektromobilům se mi vodík principiálně líbí. Spíše než studie jestli jej chceme či ne by mně zajímala fakt seriózní studie (světová) jestli by to masově šlo, případně za jakých podmínek. Otázka je jestli problémy jsou spíše technologické nebo eko-politické.

0/0
7.2.2017 9:07

J24o80s15e98f 49Š59o87l67t93e79s 8894838820953

1. Baterie = dnes mají v malých elektromobilech zpravidla výdrž 10 let a 200000 km, pak vyžadují výměnu, která je možná, stojí zpravidla několik set tisíc korun (u starého auta se tedy zatím nevyplatí, ale kdo ví, co bude za 10 let). Po dosloužení v autě se vyndají a na dalších 20 let šoupnou do úložiště pro vyrovnávání špiček v energetické síti, likvidace je zvládnuta, lithia je v bateriích poměrně málo, je tam hromada dalších kovů.

2. El. energie - bateriové elektromobily jsou na energii několikrát méně náročné než vodíkové. Minimálně třikrát, ale spíše vícekrát. A věřte nebo ne, milion aut na elektřinu by mohlo začít jezdit dnes, hned, okamžitě a síť by to vůbec nepoznala. Průměrný denní nájezd na automobil v ČR je asi 35 km. Jak jsem tu už počítal, všechny je nabít by znamenalo na 8 hodin v noci vytížit na 65 % JETE. Nic hrozného, naopak výhodné, protože v noci je elektřiny přebytek.

0/0
7.2.2017 10:47

J18a53n 82H73r42u71z39a 8544398239537

Jen jestli to přes pojistku 20 A/220 V v paneláku dokážou přes noc nabít, když spustím z 13. patra prodlužku k místu kam se mě podařilo zaparkovat.;-D

0/0
7.2.2017 12:47

J68o45s68e87f 48Š32o35l93t29e35s 8364738420483

Tak já nabíjím přes jistič 16 A/230 V a v pohodě. Bydlím v bytovce, hlavní jistič 1x25 A. Nabíjím přes prodlužku skoro 40 metrů a v pohodě. Stačí koupit s trochu větším průřezem.

0/0
7.2.2017 12:49

J81o48z69e17f 31B11á59l25i71n64t 3269617454606

To je právě ten problém - používané argumenty jsou často jen sliby.

Aku prý mají nějakou životnost - uvidíme za pár let až první vlastníci začnou reklamovat větší pokles kapacity. Prý aku v autech jsou jiné než ty co známe - no to se říká i o betonové dálnici, taky také prý je to úplně jiná technologie než dřív a projeďte se po pár let starém pražském okruhu jak to tam drncá).

Servis - spousta nové techniky která není ověřena desetiletími užívání v oboru, navíc cena nových aku rozpočítána do let provozu není nic zanedbatelného a to je zde stále otázka co vám řeknou na po deseti ale po pěti letech, už to slyším 'víte pane to už je zastaralá technologie, to už se nedělá...'. Je v kupní smlouvě k elektromobilu nějaká záruka na výměnu aku alespoň po dobu 10 let?

A to používání starších aku do úložiště vyrovnávání špiček, no to je pěkná idea, sci-fi mám taky rád.

Průměrný denní nájezd - to je dosti ošidné číslo. Když 3x týdně pojedu 200 km pak průměr je 85. To každý elektromobil hravě zvládne ale těch reálných 200 za den už je často na hraně a hlavně po třeba 5 letech když kapacita aku poklesne a bude zima,... Já si musím být jistý že dojedu. Asi si budeme muset zvyknout na častější tankování-dobíjení ale přiznejme si otevřeně že to není nic na co bychom se těšili - když jedete někam na pracovní cestu kolik času máte navíc na posedávání na benzince u kafe... nebo jste si fakt jistí že vám v cíli hodí prodlužku z okna? A to ani neříkám že třeba 1x měsíčně tím autem také vyjíždím na víkend a pár krát ročně také někam dál na dovolenou. S dnes běžnými elektromobily musím pro jistotu shánět nabíječku co 200 km :-(

Snad vám dá další vývoj za pravdu, já jsme asi těžký pesimista.

+1/0
7.2.2017 13:50

J37o51s83e66f 61Š39o13l89t10e29s 8704538950643

Rád vám odpovím. Naprostá většina elektromobilů má záruku na baterii cca 8 let nebo déle. Takže ano, pokud odejde, bezplatně vám ji i po 5 letech vymění.

To používání baterií na úložiště není sci-fi, BMW, Nissan a Toyota to dělají už dnes docela běžně.

Běžně prodávané auto typu Bolt v USA má dojezd po dálnici 300 km. To splní potřeby kohokoliv.

Já mám doma ještě naftový S-max. Nicméně potřebuji ho asi tak jednou měsíčně... A to mám elektromobil se zimním dojezdem 100 km. Kdybych měl elektromobil s dojezdem 300 km dálniční rychlostí, S-max prodám. Nebude potřeba. Dojedu s ním totiž v klidu i do Chorvatska.

+1/0
7.2.2017 14:11

J57o69z44e21f 44B91á93l12i31n32t 3379637384966

Pak je to ok. Stejně mně ten pokus také za pár let čeká ať se mi to bude líbit nebo ne. Přesto vidím také vodík perspektivně, dost možná budou obě technologie existovat vedle sebe. Teď už jen najít sílu zbavit se naftových oligarchů a máme to doma ;-) Otázka je co s daněmi protože stát má z PHM obrovské procento svých příjmů a bude to muset nějak nahradit :-(

0/0
7.2.2017 14:38
Foto

M80i52c36h13a71l 96B51r44e67š74k43o38v57e81c 4291978624356

Na to ti hyperkutasi nemuseli utratit mega, vodík jednoznačně ano, to je budoucnost a ne nějaké baterky.

+1/−2
7.2.2017 8:51

V46í12t 55O37ž53a80n68a 1508578165294

Jestli chcete platit 3,50 Kč za km tak prosím, já volím baterky a max. 1.50 Kč/km.

0/0
7.2.2017 10:26

R56i13c32h42a32r47d 72T25r98e56f54i29l 4881935109810

Než ČEZ přitlačí na cenu co?:-P

0/0
7.2.2017 14:00

H86o19n73z13a 67T95a90r 3609822694362

On už letos přitlačil .

https://elektrickevozy.cz/clanky/cez-od-roku-2017-zdrazi-dobijeni-elektromobilu-o-200/

Většina nabíjí doma Někteří mají i svůj zdroj

https://www.youtube.com/watch?v=I5UjsVqqDFA

0/0
8.2.2017 0:41

T70o66m61á23š 90K31u87c64h51a11ř 3167191188131

"Budoucnost patří aluminiu. ";-)

+2/0
7.2.2017 8:42

J98i16ř80í 26P22a60u37l 3706935597762

Mně je celkem jedno, zda to bude vodík nebo el. energie. Hlavně, když to bude zadarmo. :-P

+1/0
7.2.2017 8:15

A54d47a32m 64M51a49l72ý 4940757162631

Až někdo vymyslí auto na vodu, tak na ni vláda uvalí spotřební daň 20 Kč/l. A obdobně s čímkoliv dalším. Je úplně jedno na co budeme jezdit.

+3/−1
7.2.2017 7:06

P84e64t32r 41R34ů52ž97i75č76k10a 8702143603256

To je stupidní průzkum. To není o tom jestli lidé budou chtít jezdit na vodík či ne, ale o tom, zda budou mít na to si takové auto pořídit. Pokud se ve světě na vodík začne jezdit v masovém měřítku, tak i negativní výsledek tohoto průzkumu nic nezmění na tom, že se na vodík bude jezdit i u nás. Bez ohledu na výsledky nějakého, jak jsem již uvedl, stupidního průzkumu.

+8/0
7.2.2017 5:23

J74o47s31e41f 64Š76o16l84t68e53s 8984328220123

Ještě bych tu pro ty příznivce vodíku uvedl, že každý vodíkomobil je v podstatě elektromobil a má i baterii. Ano, není tak velká jako u normálního elektromobilu, ale pořád tam je na vyrovnávání výkonových špiček, než dojde k náběhu výkonu v článku.

+2/0
7.2.2017 5:11

M38i20r43o11s49l23a51v 57S83u87c17h38y 5940269580160

Vodík lze také docela obyčejně spalovat, i taková auta jezdí.

+2/0
7.2.2017 7:28

V49í85t 16O89ž13a27n40a 1408988985774

Tohle už všichni dávno zabalili, neefektivní a drahé. Palivové články mají malou šanci, ale spalování žádnou.

+1/0
7.2.2017 10:27

T25o21m32á18š 21K50r68e64j43č97í 1305891190661

Auta na vodík převálcují elektromobily a diesel je mrtvý, myslí si manažeři automobilek

http://www.hybrid.cz/auta-na-vodik-prevalcuji-elektromobily-diesel-je-mrtvy-mysli-si-manazeri-automobilek

0/0
7.2.2017 1:54

V89í59t 24O12ž68a59n57a 1788298665914

Něco, co stojí dotované 60 tisíc dolarů (Toyota Miray) může těžko převálcovat elektromobil za 35 tisíc $.

+1/0
7.2.2017 10:29

J42i19ř83í 97Z79ý43k11a 9719973391340

já říkám ne, kdyby to tu nějaká výzkumná agentura pročítala. A říkám ne i MHD na vodík, stejně tak jako CNG. Tyhle vysokotlaké systémy mají nevýhodu v tom, že potřebují neošizený servis a hlavně nekompromisní a časté revize. A víme jak to v ČR chodí. Že je ta nádrž lehounce orezlá? Vždyť je 3mm silná, tak vo co go?

Jenže to pak dopadá jako např. s VW Touran na CNG. Už jich pár explodovalo a je jen velkým štěstím, že to nikoho nezabilo. Kovové střepiny zasáhly obvykle jen nohy obsluhy. Mít to nad hlavou jako je to v nízkopodlažních autobusech ...

Raději budu jezdit s bandaskou extrahořlavého benzinu pod zadkem.

0/0
7.2.2017 0:10

T75o76m66á69š 40K82r59e84j58č76í 1485101530131

Nevíte o čem mluvíte. Mám CNG již 8 let a nemohu si to vynachválit. Servis ve značkovém servisu jako s každým jiným autem, a cenově je to úplně to samé, žádné speciální revize se nedělají, láhve mají životnost 20 let. To co bouchlo bylo vždy způsobeno neopatrností lidí (když je někdo schopen při tankování kouřit, tak dobře mu tak), stejně jako si někteří jsou schopni zápálit svůj benzíňák, nebo proto, že bylo něco ošizeno u výrobce, tedy totéž, jako u jakéhokoliv jiného vozu. Každou chvíli automobilky svolávají auta k mimořádným servisům kvůli něčemu. S palivem naprostá spokojenost, nesmrdí to, nízké provozní náklady, nulová silniční daň.... a celé roky bez problémů.

0/0
7.2.2017 1:52



Najdete na iDNES.cz