Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Velká vodíková revoluce? Stát zkoumá, jestli lidé chtějí jezdit na vodík

Ministerstvo dopravy začíná poprvé vážně řešit, jak by se v Česku mohl uchytit v budoucnu v automobilové dopravě vodík. Tomu v poslední době dávají experti větší šance než elektromobilům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V60á74c42l65a56v 69H87e65l93l39e29b68r93a13n11d 8627941567134

Kasický příklad jak přihrát nějakému známému mega ze státních peněz. Ale to se považuje v české kotlině za normální a nikdo se nad tím ani nepozastaví;-O.

0/0
13.2.2017 8:06

L26u65d92v87í77k 91G74a35j95d34o32š45í53k 2675713664392

Vodík je jednoznačně palivo budoucnosti. Auta na baterky jsou slepá cesta.

Hlavní výhoda vodíku spočívá v tom, že ho můžete vyrobit kdekoliv, kde máte el. energii a vodu. Bez odpadů a bez závislosti na zdrojích nerostných surovin.

Druhá výhoda je, že ho je spousta.

+2/0
7.2.2017 23:45

H95o73n33z24a 89T18a93r 3689642654522

Budoucnost patří kombinací pohonů a paliv .

Elektromobil je drahý ? Jenže automobil s vodíkovým palivovým článkem je ještě dražší a složitější .

Po více než třech letech příprav otevřel Ústav jaderného výzkumu (ÚJV) ve spolupráci se společností Linde Gas první vodíkovou čerpací stanici v zemi. V roce 2009 zahájila provoz první čerpací stanice čistého vodíku v Neratovicích. Po více než třech letech příprav ji otevřel Ústav jaderného výzkumu (ÚJV) ve spolupráci se společností Linde Gas. Náklady na její vybudování byly zhruba 83 milionů korun.tři čtvrtiny z toho pokryly dotace od státu a EU.

Kolik dalších vodíkových šerpacích stanic se od té doby postavílo ?

0/−1
8.2.2017 0:34

M70i28c88h65a49l 93T16o33m67i86n64s73k80ý 9441905417704

83 milionů to stálo i s jejím vývojem.

V USA stojí kilo vodíku - i se službami čerpací stanice - 5,5 dolaru. (tj jsou tam zahrnuty náklady na výstavbu čerpací stanice.)

+1/0
8.2.2017 10:10

M92i75c10h31a45l 71T65o31m33i87n36s57k97ý 9281225357324

Vodík se vyplatí už dnes, narozdíl od elektromobilů.

Viz: https://goo.gl/Oh53zI

+2/−2
7.2.2017 16:33

G63e77o44r65g 95K58o61m48b97e51r41e98c 9514791976751

R^

0/0
7.2.2017 19:22

H32o74n88z64a 30T34a56r 3339442264162

Komu se vyplatí ?

1 automobil poháněvý vodíkem je dražší nez elektromobil

2 čerpacích stanic je velmi málo v celé Evropě (Vodík) Palivo je drahé

3 vodíkový palivový článek má omezenou životnost

4 skladování při vysokém tlaku a nízké teplotě

když automobil stojí Vodík se ohřívá musí se spotřebivávat (upouštět)

5 výstavba vodíkové čerpací stanice je nákladnější nez klasická čerpací stanice

http://www.teslafan.cz/search?s=vod%C3%ADk

http://www.hybrid.cz/tagy/auta-na-vodik

https://cs.wikipedia.org/wiki/Palivov%C3%BD_%C4%8Dl%C3%A1nek

0/0
7.2.2017 23:50

M79i75c68h67a52l 47T58o79m23i96n14s96k27ý 9481825477304

některým lidem se vyplatí když si Toyoutu Mirai koupí. Parametry má určitě lepší než jakýkoliv elektromobil.

Palivo je drahé? Kilo vodíku stojí 5 dolarů

V palivovým článku má omezenou životnoust pouze tenká membrána. V Elektromobilu celá půl tunová baterie.

Skladování je zahrnuto v ceně 5 dolarů za kg

0/0
8.2.2017 10:07

M34i31l80o18š 37S80e75t53í32k 3709129394300

Cena 5 dolarů za kilogram je cena zřejmě v USA. Jaká by byla cena v ČR je otázka, předpokládám, že jako vše, podstatně dražší.

0/0
8.2.2017 13:49

G20e30o79r52g 80K72o38m82b88e60r92e98c 9844771286761

vodik ma budoucnost a staci se kouknout na dokument o F-Cell (Mercedes) a jeho 3 vozy co absolvovali bez zavad a poruch cestu kolem sveta. A to je uz 6 let zpatky.

https://www.youtube.com/watch?v=pxZuOt2QYDk&list=PLF77D03274840E8F1&index=9

Navic Francouzi a Nemci cpou do vyzkumu a vyvoje jaderny fuze miliardy Eur. Nevim jak na tom jsou rusaci s svym Tokamakem, tam to nejak utichlo. Jestli se nemcum a francouzum podari v roce 2025 rozjet ITER tak je svet s energii do budoucna za vodou a velbloudari pak muzou zas kseftovat misto ropy s velbloudama a ovcema.

0/0
7.2.2017 14:16

J71a25n 46P85o36k97o23r44n96ý 1513939920243

Vodík má budoucnost v případě, že se vyřeší ekonomická a bezpečná výroba, stejně jako přechovávání a využití. To je zatím v plenkách a na takové úrovni, že to nelze hromadně nasadit. Do té doby to bude jen zbožné přání.

+3/0
7.2.2017 15:02

G29e76o55r49g 91K86o82m27b73e66r20e18c 9464451696861

ale houbeles, tohle uz maj zmaknuty. Hyundai ix35 Fuel Cell dojezd ca. 600km a cenove jak kdyz jedete s benzinem. Pokud by se to podstatne rozsirilo tak to pujde jeste cenove dolu.

Nehlede na to ze natankovano za stejnou dobu jak u benzinu.

0/0
7.2.2017 19:20

J19a51n 13P57o75k60o54r64n52ý 1933219170443

A co třeba odpad z palivových článků? Jak se s ním nakládá?

0/0
7.2.2017 19:28

H55o38n77z45a 67T68a83r 3469592914902

Honda FCX Clarity je vyráběna od roku 2006 Za tu dobu se jich prodalo jen pár kusů v porovnáni s elektromobily https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_FCX_Clarity

Zástupci Toyota přiznali, že rozvoj elektromobilů nabyl takového tempa, že

značně poklesl zájem o vodíkový pohon

http://www.cheatsheet.com/automobiles/would-toyota-shift-to-electric-cars-mean-death-to-fuel-cells.html/?a=viewall

Nissan Leaf nejprodávanější elektromobil Vyráběný na třech kontinentech Začátkem roku 2016 činil celkový prodej přes 200 000ks

Tesla v roce 2016 prodala přes 76000ks elektromobilů

0/0
8.2.2017 0:06

R44i59c96h58a36r77d 88T62r53e57f87i10l 4901455489670

Předpokládám, že ta studie za ty peníze bude na ručním papíru, v kožené vazbě se zlatým tiskem a obložena kameny od Swarovského. Totálně vyhozené peníze. Ťokovi úředníci opravdu nemají co dělat. Nedávno řešili cenu jizdenky hyperloopu mezi Prahou a Brnem.:-/

+1/−1
7.2.2017 13:57

L31u90d96v97í74k 75G82a28j37d41o72š77í75k 2845493594592

Vy budete patřit k těm, kteří čas strávený nad sepisováním odborného textu nepovažují za práci a hledají proto hodnotu v materiálním výstupu.

Je to asi jako kdybyste oceňoval obraz podle toho, kolik stály barvy.

Tím samozřejmě neříkám nic o tom, jaká bude kvalita této konkrétní studie.

0/0
7.2.2017 23:56

J21a22n 25H62r95u38z74a 8144588639857

A pokud bude výsledkem té zbytečné studie kladné vyjádření občanů tak státb ude dělat co? 1. Začne vyrábět automobily? 2. Začne stavět vodíkové tankovačky? 3. pořídí výrobnu vodílu? Věřím, že ani jedno z toho. ;-D

0/0
7.2.2017 12:49

Z66d38e86n10ě29k 10D61u55f61e93k 2264684758

Hm studie to bude určitě za ty prachy pěkná. Jen chci dodat, že nejen na venkově, ale i ve městech by si to třeba rádi pořídili, aby se mohli dostat do práce novými vozidly, ale to podstatné je za co si to pořídí. Dnes tito lidé jezdí starými olítanými auty nebo tím, co je na trhu nejlevnější přibližovadlo jako Dacie, Hyundai, atd. Pokud se kupní síla nezmění je tato studie zbytečná. Možná MHD ve velkých městech by to možná zajímalo.

0/0
7.2.2017 12:42

R77a30d93i14m 21K86ř67i17v37á49n79e32k 4322144351621

Rád bych odpověděl v průzkumu oblíbenosti utrácení dotací za drahé studie.

+2/0
7.2.2017 12:36

P31e92t26r 22G95o60l97i54c72h 6572747333937

Kdyby si věděli, jak je to s utěsněmím vodíku, tak by to ani nezadávali.

0/0
7.2.2017 11:24

J65a94n 53H49r84u74z43a 8694928719947

Pořizovací cena auta, ztráty vodíku z nádrží, neefektivní výroba elektrolýzou jsou zatím ty největší překážky. Výhodou je neexistence klasického motoru dík spalovacím článkům vyrábějící elektřinu a absence množství baterií. Dojezd na jednu nádrž je 1000 km ovšem cena 1 km oproti benzínu je dvojnásobná a to počítáno bez jakékoliv daně.

+1/0
7.2.2017 12:53

V78l39a88s17t76i96m94i36l 92H39a10l10b55i79c27h 8313495416628

Teď ještě vyrešit ekonomické řešení získávání vodíku.

0/0
7.2.2017 11:07
Foto

L21u44k23á40š 83N83o78v82o29t59n28ý 6616107548268

To nestačí vrazit dva dráty od elektřiny do vody? 8-o

0/0
7.2.2017 14:42

R26a31d19e47k 95N60e78u96m10a66n64n 5932962698675

Vyhozené prachy

Lidi to budou chtít, když to bude levnější

+1/0
7.2.2017 10:56

J52o93z38e39f59a 60N65o97v14a32k96o23v75a 7756735770984

Nedavno jsem zaslechla, ze jedna z automobilek pracuje na vznetovem motoru pro benzin, pry by to melo spotrebu kolem 4 litru.. Pokud se toto povede, tak se nastup alternativnich pohonu zase trochu oddali..

0/0
7.2.2017 9:09

T55o39m62á94š 22K11u45c11h41a46ř 3227731288891

Děkujeme za přesné a vyčerpávající technické informace. :-)

Pokud to po vás čtou, tak právě stopli vývoj alternativních pohonů. ;-)

+1/0
7.2.2017 9:28

J81o23s61e16f 34Š33o70l93t64e60s 8334148250973

Neoddálí. Spalováním benzínu ve vznětovém motoru si nepomůžete, stále budou vznikat saze a bordel. Tady nejde jenom o spotřebu. A docílit se toho má proměnným časováním klikové hřídele.

0/0
7.2.2017 10:42

P47e13t30e35r 88V65a48ň66u16š71a40n91i91k 4377286236522

ja osobne na ekologii kaslu z vysoka a jezdim zasmradenym dieselem :-)

0/0
7.2.2017 14:48

J34o85z42e25f 10B23á68l49i54n38t 3609737114706

Jak vidno kolik lidí tolik názorů ;) Studii neřeším i když také se mi zdá že dělat to v rozsahu ČR hraničí s... no nechme toho. K čemu kua máme tu EU?!

Ale k vodíku. Neznám všechny detaily jak se tady kde kdo vyjadřuje k problémům výroby, skladování... Nicméně mám velké pochybnosti o klasických elektromobilech: 1. baterie - výroba (suroviny), trvanlivost, likvidace 2. el.energie - dokud nebude z jaderné fúze je to pořád problém Právě kvůli tomuto pesimistickému postoji ke klasickým elektromobilům se mi vodík principiálně líbí. Spíše než studie jestli jej chceme či ne by mně zajímala fakt seriózní studie (světová) jestli by to masově šlo, případně za jakých podmínek. Otázka je jestli problémy jsou spíše technologické nebo eko-politické.

0/0
7.2.2017 9:07

J37o26s85e83f 62Š50o24l16t88e75s 8414408420743

1. Baterie = dnes mají v malých elektromobilech zpravidla výdrž 10 let a 200000 km, pak vyžadují výměnu, která je možná, stojí zpravidla několik set tisíc korun (u starého auta se tedy zatím nevyplatí, ale kdo ví, co bude za 10 let). Po dosloužení v autě se vyndají a na dalších 20 let šoupnou do úložiště pro vyrovnávání špiček v energetické síti, likvidace je zvládnuta, lithia je v bateriích poměrně málo, je tam hromada dalších kovů.

2. El. energie - bateriové elektromobily jsou na energii několikrát méně náročné než vodíkové. Minimálně třikrát, ale spíše vícekrát. A věřte nebo ne, milion aut na elektřinu by mohlo začít jezdit dnes, hned, okamžitě a síť by to vůbec nepoznala. Průměrný denní nájezd na automobil v ČR je asi 35 km. Jak jsem tu už počítal, všechny je nabít by znamenalo na 8 hodin v noci vytížit na 65 % JETE. Nic hrozného, naopak výhodné, protože v noci je elektřiny přebytek.

0/0
7.2.2017 10:47

J50a17n 98H28r82u81z46a 8894618849437

Jen jestli to přes pojistku 20 A/220 V v paneláku dokážou přes noc nabít, když spustím z 13. patra prodlužku k místu kam se mě podařilo zaparkovat.;-D

0/0
7.2.2017 12:47

J37o86s91e15f 11Š33o16l54t73e89s 8964658490333

Tak já nabíjím přes jistič 16 A/230 V a v pohodě. Bydlím v bytovce, hlavní jistič 1x25 A. Nabíjím přes prodlužku skoro 40 metrů a v pohodě. Stačí koupit s trochu větším průřezem.

0/0
7.2.2017 12:49

J90o11z93e33f 92B17á23l94i85n32t 3929717874136

To je právě ten problém - používané argumenty jsou často jen sliby.

Aku prý mají nějakou životnost - uvidíme za pár let až první vlastníci začnou reklamovat větší pokles kapacity. Prý aku v autech jsou jiné než ty co známe - no to se říká i o betonové dálnici, taky také prý je to úplně jiná technologie než dřív a projeďte se po pár let starém pražském okruhu jak to tam drncá).

Servis - spousta nové techniky která není ověřena desetiletími užívání v oboru, navíc cena nových aku rozpočítána do let provozu není nic zanedbatelného a to je zde stále otázka co vám řeknou na po deseti ale po pěti letech, už to slyším 'víte pane to už je zastaralá technologie, to už se nedělá...'. Je v kupní smlouvě k elektromobilu nějaká záruka na výměnu aku alespoň po dobu 10 let?

A to používání starších aku do úložiště vyrovnávání špiček, no to je pěkná idea, sci-fi mám taky rád.

Průměrný denní nájezd - to je dosti ošidné číslo. Když 3x týdně pojedu 200 km pak průměr je 85. To každý elektromobil hravě zvládne ale těch reálných 200 za den už je často na hraně a hlavně po třeba 5 letech když kapacita aku poklesne a bude zima,... Já si musím být jistý že dojedu. Asi si budeme muset zvyknout na častější tankování-dobíjení ale přiznejme si otevřeně že to není nic na co bychom se těšili - když jedete někam na pracovní cestu kolik času máte navíc na posedávání na benzince u kafe... nebo jste si fakt jistí že vám v cíli hodí prodlužku z okna? A to ani neříkám že třeba 1x měsíčně tím autem také vyjíždím na víkend a pár krát ročně také někam dál na dovolenou. S dnes běžnými elektromobily musím pro jistotu shánět nabíječku co 200 km :-(

Snad vám dá další vývoj za pravdu, já jsme asi těžký pesimista.

+1/0
7.2.2017 13:50

J65o27s47e63f 10Š50o34l62t31e11s 8874518350853

Rád vám odpovím. Naprostá většina elektromobilů má záruku na baterii cca 8 let nebo déle. Takže ano, pokud odejde, bezplatně vám ji i po 5 letech vymění.

To používání baterií na úložiště není sci-fi, BMW, Nissan a Toyota to dělají už dnes docela běžně.

Běžně prodávané auto typu Bolt v USA má dojezd po dálnici 300 km. To splní potřeby kohokoliv.

Já mám doma ještě naftový S-max. Nicméně potřebuji ho asi tak jednou měsíčně... A to mám elektromobil se zimním dojezdem 100 km. Kdybych měl elektromobil s dojezdem 300 km dálniční rychlostí, S-max prodám. Nebude potřeba. Dojedu s ním totiž v klidu i do Chorvatska.

+1/0
7.2.2017 14:11

J68o84z53e51f 58B94á90l79i52n65t 3689777304416

Pak je to ok. Stejně mně ten pokus také za pár let čeká ať se mi to bude líbit nebo ne. Přesto vidím také vodík perspektivně, dost možná budou obě technologie existovat vedle sebe. Teď už jen najít sílu zbavit se naftových oligarchů a máme to doma ;-) Otázka je co s daněmi protože stát má z PHM obrovské procento svých příjmů a bude to muset nějak nahradit :-(

0/0
7.2.2017 14:38
Foto

M11i69c21h38a45l 12B88r55e52š43k64o98v97e38c 4791928444506

Na to ti hyperkutasi nemuseli utratit mega, vodík jednoznačně ano, to je budoucnost a ne nějaké baterky.

+1/−2
7.2.2017 8:51

V81í37t 36O11ž78a51n23a 1918228845744

Jestli chcete platit 3,50 Kč za km tak prosím, já volím baterky a max. 1.50 Kč/km.

0/0
7.2.2017 10:26

R80i94c32h29a92r61d 61T88r59e16f32i96l 4221415209850

Než ČEZ přitlačí na cenu co?:-P

0/0
7.2.2017 14:00

H59o96n62z98a 58T30a28r 3949922154102

On už letos přitlačil .

https://elektrickevozy.cz/clanky/cez-od-roku-2017-zdrazi-dobijeni-elektromobilu-o-200/

Většina nabíjí doma Někteří mají i svůj zdroj

https://www.youtube.com/watch?v=I5UjsVqqDFA

0/0
8.2.2017 0:41

T89o69m25á52š 89K13u80c70h48a41ř 3787141768281

"Budoucnost patří aluminiu. ";-)

+2/0
7.2.2017 8:42

J13i84ř44í 58P39a23u68l 3686645627932

Mně je celkem jedno, zda to bude vodík nebo el. energie. Hlavně, když to bude zadarmo. :-P

+1/0
7.2.2017 8:15

A59d84a25m 60M76a37l36ý 4870607702291

Až někdo vymyslí auto na vodu, tak na ni vláda uvalí spotřební daň 20 Kč/l. A obdobně s čímkoliv dalším. Je úplně jedno na co budeme jezdit.

+3/−1
7.2.2017 7:06

P44e62t42r 93R40ů70ž71i53č79k91a 8842803553446

To je stupidní průzkum. To není o tom jestli lidé budou chtít jezdit na vodík či ne, ale o tom, zda budou mít na to si takové auto pořídit. Pokud se ve světě na vodík začne jezdit v masovém měřítku, tak i negativní výsledek tohoto průzkumu nic nezmění na tom, že se na vodík bude jezdit i u nás. Bez ohledu na výsledky nějakého, jak jsem již uvedl, stupidního průzkumu.

+8/0
7.2.2017 5:23

J46o62s90e41f 31Š14o61l57t40e27s 8654198700143

Ještě bych tu pro ty příznivce vodíku uvedl, že každý vodíkomobil je v podstatě elektromobil a má i baterii. Ano, není tak velká jako u normálního elektromobilu, ale pořád tam je na vyrovnávání výkonových špiček, než dojde k náběhu výkonu v článku.

+2/0
7.2.2017 5:11

M52i26r25o56s83l50a80v 26S45u82c96h96y 5210819110730

Vodík lze také docela obyčejně spalovat, i taková auta jezdí.

+2/0
7.2.2017 7:28

V68í25t 92O89ž72a95n29a 1498258815144

Tohle už všichni dávno zabalili, neefektivní a drahé. Palivové články mají malou šanci, ale spalování žádnou.

+1/0
7.2.2017 10:27

T11o75m73á60š 10K48r36e75j69č34í 1705931110301

Auta na vodík převálcují elektromobily a diesel je mrtvý, myslí si manažeři automobilek

http://www.hybrid.cz/auta-na-vodik-prevalcuji-elektromobily-diesel-je-mrtvy-mysli-si-manazeri-automobilek

0/0
7.2.2017 1:54

V27í17t 43O34ž91a78n55a 1668238965934

Něco, co stojí dotované 60 tisíc dolarů (Toyota Miray) může těžko převálcovat elektromobil za 35 tisíc $.

+1/0
7.2.2017 10:29

J77i24ř79í 29Z95ý17k68a 9689763241680

já říkám ne, kdyby to tu nějaká výzkumná agentura pročítala. A říkám ne i MHD na vodík, stejně tak jako CNG. Tyhle vysokotlaké systémy mají nevýhodu v tom, že potřebují neošizený servis a hlavně nekompromisní a časté revize. A víme jak to v ČR chodí. Že je ta nádrž lehounce orezlá? Vždyť je 3mm silná, tak vo co go?

Jenže to pak dopadá jako např. s VW Touran na CNG. Už jich pár explodovalo a je jen velkým štěstím, že to nikoho nezabilo. Kovové střepiny zasáhly obvykle jen nohy obsluhy. Mít to nad hlavou jako je to v nízkopodlažních autobusech ...

Raději budu jezdit s bandaskou extrahořlavého benzinu pod zadkem.

0/0
7.2.2017 0:10

T45o95m71á55š 35K13r79e96j31č90í 1695541880841

Nevíte o čem mluvíte. Mám CNG již 8 let a nemohu si to vynachválit. Servis ve značkovém servisu jako s každým jiným autem, a cenově je to úplně to samé, žádné speciální revize se nedělají, láhve mají životnost 20 let. To co bouchlo bylo vždy způsobeno neopatrností lidí (když je někdo schopen při tankování kouřit, tak dobře mu tak), stejně jako si někteří jsou schopni zápálit svůj benzíňák, nebo proto, že bylo něco ošizeno u výrobce, tedy totéž, jako u jakéhokoliv jiného vozu. Každou chvíli automobilky svolávají auta k mimořádným servisům kvůli něčemu. S palivem naprostá spokojenost, nesmrdí to, nízké provozní náklady, nulová silniční daň.... a celé roky bez problémů.

0/0
7.2.2017 1:52







Najdete na iDNES.cz