Diskuse k článku

Norský elektroboom: třetina nových aut jezdí na baterie, neplatí daně ani mýto

Norsko loni potvrdilo pozici lídra v prodejích aut na elektrický pohon. Majitelé elektromobilů požívají v severské zemi spoustu výhod, nemusejí platit mýto na dálnicích ani jinak vysoké daně spojené s provozem auta. Vláda plánuje kompletní elektrifikaci, do roku 2020 by mělo sedmdesát procent všech nově prodaných aut jezdit na baterie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P67a11v36e28l 69J51e30ř13á74b45e50k 7271532644857

V ČR je třetina řidičů "na baterky" a stejně platí dálniční známky.

0/0
11.2.2017 18:02

S76e68i37d38l 76P89e42t42r 1961911645274

Aha Sůro, takže i všechny dieselové lokomotivy vlastně jezdí na elektriku, stejně pak většina moderních velkých lodí, ponorek i stavebních strojů, že? ... 8-o

0/0
11.2.2017 16:21

J30a29r79o85s65l43a34v 51P21o78r39t 7469607469395

Takže třetina nových aut neplatí daně ani mýto a nejezdí v zimě ;-D

0/0
10.2.2017 18:13

D78u18s95a88n 81T91r12e63s95t92i75k 5805553356685

V Praze uvidíte jeden dva tři elektromobily za den, někde v krajském městě žádné.

0/0
10.2.2017 6:17

R38o36b14e33r98t 82P94r58a84ž82á28k 4238746975390

Hmmm...A proč je a fotce auto z Británie?

0/0
9.2.2017 14:54

M90i76c40h60a62l 33J11a12r82o35š 7284650822925

Není z Japonska?

0/0
9.2.2017 16:32

O88n61d78ř26e52j 49Č12a41p37k46a 6551831593204

Japonci mají na značce ten jejich rozsypaný čaj, tohle je britská.

0/0
9.2.2017 19:29

P16e62t78r 37N65e65c12h97a50n93i71c44k36ý 7333316968800

V Norsku běžné auto vyjde 2-3x dráž než v EU. Takže elektromobil tam je vlastně levný

0/0
8.2.2017 22:34

J27i22ř65í 94K30o48c95u31r57e36k 6585494925158

Lidé preferují rohlíky z elektrické pece! Jo, protože rohlíky z pece vytápěné zemním plynem podléhají dani ve výši 1 kč/kus.

+1/0
8.2.2017 21:59

P78e73t90r 95M29i56c89h98a26l 2900904211832

Já tomu říkám pokřivený trh a past na daňového poplatníka. Teď to všechno dotují majitelé aut se spalovacím motorem. Ale až bude elektromobilů většina, co se stane? Elektřinu asi nezdaní, to by lidi nabíjeli doma. Takže to tipuji na vysokou daň z vlastnictví auta.

+3/0
8.2.2017 19:52

J54a17k23u78b 20R39e65i37t71e93r 2255840238814

V zemi, kde je obrovské daňové zatížení a obrovská státní buzerace všeho spojeného s individuální dopravou (možná i se vším individuálním konáním) je pochopitelné, že lidé dají přednost elektromobilitě, protože tam státní zlodějna (zatím) nedosahuje děsivých rozměrů.

+6/0
8.2.2017 14:50

M15a18r38e52k 58M56a88l91ý 1702458371110

Jediný důvod (podle mě) proč dávají lidé v Norsku přednost elektromobilitě je ten, že se jim to ekonomicky vyplácí, to znamená EV není tak brutálně zdaněn jako spalovák.

+4/0
8.2.2017 15:10

K50a89r27e94l 74B14l19á63h51a 1245436571489

Lidem se to možná vyplácí ale státu zatím ne. Prostě je to boj o čistější vzduch .. a tohle je jedna z cest, jestli je to ta nejlepší není samozřejmě jisté.

0/0
8.2.2017 16:25

M19a37r76e17k 78M74a20l16ý 1732848901860

Ano, myšleno to bylo tak, že se to uživatelům vyplácí. Státu se to nevyplácí, ale vzhledem k obrovským příjmům z ropy si to může dovolit.

+2/0
8.2.2017 16:33

P47e41t63r 94N61e45c77h50a19n88i74c19k75ý 7283216758580

Norsku vládnou zelený socialisti z nejbohatších čtvrtí. Jejich vidina světa je naprosto odtržená od reality běžného občana. Oni prostě prosazují elektromobily, protože to v Oslo je eko a jsou jim skutečné potřeby lidi ukradené

+3/0
8.2.2017 22:38

T40o90m73á80š 14L48u29d22v84í90k 1690267934752

Většinu nákladů na moderní auto tvoří daně. Jelikož auta na baterie nejsou efektivní budou muset platit vyšší daně na ujetý km než současná auta aby se vybrala na daních stejná částka. Krásná budoucnost nás čeká.

0/0
8.2.2017 14:07

V15l36a17d36i71s54l68a88v 78B65u16r39y30š62e66k 1409602637444

aby se vybrala stejná částka na daních budou muset polatníci platit stejnou částku jako platí teď, takže se pro ně vlastně nic nezmění, taky ani nemůže, kde by se bralo na důchody atd

0/0
8.2.2017 16:51

R56o42b93i27n 16Ž43i91ž43k81a 2758534176346

Ale jinak je Norsko krásným příkladem toho, jak můžete žít z třešníček sesbíraných z celého světa (a nemyslím to nutně jako kritiku, pro občany země je to jen dobře).

Petrodolary dělají mimo norskou pevninu a mohou tak financovat domácí ekologii a nakupovat a dovážet vše, co potřebují a to bez obětí (tedy norských, všude jinde se ta ropa pálí a dětská práce bují o 106) . I kdyby neměli bonus ve formě vhodné geografie pro hydroenergetiku, příliš by se nezměnilo.

Vůbec nemám problém s tím, že z toho ta země profituje. Ale kázat o ekologii či nutit jejich systém komukoliv dalšímu by bylo maximálně pokrytecké.

+5/0
8.2.2017 12:04

P24a22v68e82l 68M91a48t30o89u50š21e17k 5730747288664

Poloha každé země má své přednosti a nedostatky. To, že mnoho zemí těchto předností nedokáže využít, není problém zemí, které to dokáží. Nám např. vždy vštěpovali do hlav, jak máme výhodnou polohu uprostřed Evropy na křižovatce obchodních stezek. Proč jsme této své přednosti dávno nevyužili a nevybudovali tady síť perfektních tranzitních železnic s překládkovými terminály, které by nám záviděl celý svět? Vždyť si poloha naší země o něco takového přímo říká! Každá taková investice v dlouhodobém horizontu vede k obrovským úsporám. Jenže to by někdo kompetentní musel uvažovat v horizontu alespoň let, lépe desetiletí, a nikoli týdnů a zdejší ekonomika by nesměla být postavena čistě na spotřebě všeho a na výrobě a odbytu benzínových aut.

+3/0
8.2.2017 13:29

R54o54b40i16n 81Ž47i42ž21k18a 2118924796206

No křížovatka obchodních stezek byla super ve chvíli, kdy bylo cestování o*eb a obchodníkovi se vyplatilo to nechat na půl cesty za nižší prachy než to cpát až k druhému moři. Rozdíl šel do kapsy tomu uprostřed.

Teď by perfektní spojení zajistilo jen to, že přes nás náklady jen prosviští - což nemusí být nutně špatně, pokud si to necháme zaplatit . Logistické terminály jsou ale žrouty prostoru (stačí se podívat, jaký je problém s liniovými stavbami) a negenerují vysokou přidanou hodnotu - je to low tech byznys. Smysl by měly služby - kongresová centra, hotely, prostě byznysový support. Tím ale neříkám, že minimálně v případě toho spojení nesouhlasím. Je opravdu nesmysl, aby se Berlín - Vídeň nejezdilo přes Prahu.

Naše ekonomika není založená na spotřebě, ale na exportu a tam si vedeme docela dobře - v indexu komplexity exportu (tedy množství produktů z různých odvětví, které jsou od nás ochotní lidi odebírat za hranicemi) jsme snad šestí až devátí na světě a kromě Švýcarska nejmenší stát v desítce.

Dneska vydělává znalostní ekonomika (farmacie, IT) a high tech průmysl a i když se vám to nelíbí, i ta auta. A pro to není potřeba v podstatě nic kromě lidí a příznivého ekonomického prostředí (tedy žádný EET a kontrolní hlášení a podobný zbytečný opruz)

+2/0
8.2.2017 22:30

R85o23b34i58n 81Ž24i18ž92k82a 2718674246236

No ještě aby to tam neboomilo, když se tam nejrůznější dotace a úlevy na koupi elektroauta vyšplhají na cenu čtyř až šesti Fabií (koupenejch v Norsku):-D

+2/0
8.2.2017 11:29

P66ř91e81m20y42s68l 73H76r37o31m22a11d52a 2754786568731

500 kg olověná baterie = cca 180 kg li-on baterie !! až to přestane ČEZ blokovat, ta se půjde na polovinu !!

0/−3
8.2.2017 11:23

M67i98c68h20a13l 37T86o58m91i59n20s72k70ý 9821725907674

Do 180kg nejvyspělejší litiové baterie od Tesly se vejde stejná efektivní energie jako do 7 litrové nádrže benzínu.:-/Rv

Výpočet v odkaze viz níže.

+2/0
8.2.2017 11:49

M79i50r39e97k 67G34a15j43e58r 5911216579390

Pane Michale, ta tabulka neobsahuje spravny vypocet. Elektrina, kterou auto veze v bateriich, nic nevazi. Kdyz pripocitavate hmotnost baterie, tak musite take na druhe strane pripocitat hmotnost nadrze, palivoveho cerpadla, rozdil hmotnosti mezi motory a motorem s prevodovkou a vlastne hmotnost celeho auta. Tesla je tezka take kvuli sve velikosti. Baterie tvori sice velkou cast, ale ten vypocet opravdu nemuzete delat tak zjednodusene.

0/0
8.2.2017 16:00

M48a38r45e19k 14M68a55l13ý 1632638931600

Rozdíl v hmotnosti VW Golf a e-Golf je zhruba 250kg ve prospěch klasického benziňáku, je lehčí.

Tesla S je jednoznačně těžká kvůli 540kg baterií, které sebou musí tahat, konkrétně ta varianta 85kWh. Srovnatelná auta stejné třídy jsou lehčí.

+2/0
8.2.2017 16:40

M50i18r62e13k 65G48a49j19e83r 5941386279750

Ja myslim, ze je predevsim rec o elektrickych autech, ktere se muzou masove rozsirit a ne o luxusni střele. Takze spis prichazi v uvahu neco jako Tesla Model 3, 55kW. Takove auto nebude mit s vahou problem. Ostatne, proc by vaha mela byt nejakym podstatnym kriteriem pro zakaznika? Doposud nikdy nebyla, snad jen jsem slysel argumenty, ze lidi chteji bezpecnejsi auta a tezsi auta znamenaji vetsi bezpecnost pri kolizi dvou aut a nekdy i pri kolizi s mensim stromem.

0/0
9.2.2017 1:42

M98a74r62e75k 53M45a74l11ý 1622218801370

Já jen reagoval na to, že EV jsou prostě z principu těžší než klasická auta. To je fakt a to nikdo neokecá, u toho Golfu např. 250kg. Že je lepší, když je auto lehčí, to je taky fakt. Jinak by se automobilky nesnažily dělat auta spíš lehčí než těžší - v poslední době je to vidět na mezigeneračním "hubnutí" spousty modelů. Lehčí auto má lepší jízdní vlastnosti, lépe brzdí a akceleruje.

0/0
9.2.2017 8:06

M61i77r13e45k 64G26a85j44e46r 5271256519400

A dostavame se k jadru veci. Krome ceny a jineho, zajimaji kupujiciho jizdni vlastnosti, nikoliv zrovna hmotnost. Ucinnejsi brzdy lze dodat, projevi se to v cene. Zrychleni neni neprimo umerne hmotnosti. Proto kdyz kupuju auto, zajimam se o zrychleni, spise nez o kW nebo hmotnost. A ten nejpodstatnejsi priklad: hybridni verze prakticky vzdy zvysuje hmotnost vozu, ale zaroven hodne zlepsuje akceleraci, zejmena pri rozjezdu. Automobilky se snazi hmotnost snizit predevsim kvuli cene, protoze pak staci slabsi motory na stejnou akceleraci.

0/0
9.2.2017 20:12

M92a52r71e47k 54M52a10l28ý 1422148931920

Ano. Lehčí auto má lepší jízdní vlastnosti, menší setrvačnou sílu např. při zatáčení. Může mít na dosažení stejné dynamiky méně výkonný motor a tím pádem úspornější (i levnější na údržbu), může mít menší/levnější brzdy, co se budou i méně sjíždět (protože lehčí auto) a to se pak projeví na nákladech na servis - bude levnější. A toto jsou věci, které uživatele zajímají (jízdní vlastnosti a náklady na provoz) a právě na ně má velký vliv hmotnost vozu.

0/0
9.2.2017 21:29

M36i19c28h29a59l 86T96o80m75i13n69s45k73ý 9291775517824

Jináč Tesla jezdí na půltunovou lithivou baterii - ne olověnou.

+2/0
8.2.2017 11:50

M38a80r58e20k 45M60a91l13ý 1622178681800

Přesně tak, kapacita 85kWh, dojezd kolem 400km a hmotnost 540kg! A to se ještě dělá verze 90kWh a 100kWh.

0/0
8.2.2017 13:57

J18i29ř73í 19K51o37c17u66r24e86k 6395284705638

Tak si vezmeme srovnatelné auto. Audi A6. Délka 4,93 metru je téměř stejná, jen o 4 cm kratší než Tesla S 70D (2090 kg). To by byla kastle.

Teď ještě motor. Tesla S 70D má 235 kW. Takže s motorem 3,0 V6 ta Audina váží 1825 kg. Což je rozdíl asi 15 %

0/0
8.2.2017 22:24

M88a82r35e73k 35M73a57l44ý 1142338441810

Tesla model S má pohotovostní hmotnost 1961 - 2239 kg podle použitých akumulátorů a pohonu.

BMW řady 5 má pohotovostní hmotnost 1625 - 1830 dle motorizace.

To je rozdíl zhruba 300-400 kg, to není vůbec málo. A u té Audi a i u Mercedesu to bude podobně. Myslíte, že proč by se jinak automobilky snažily dělat auta spíš lehčí?

BMW řady 5 má pohotovostní hmotnost 1625 - 1830 dle motorizace.

Prostě Tesla je kvůli baterkám citelně těžší než porovnatelná auta. Stejně tak e-Golf, Leaf a ostatní. To je prostě fakt.

+1/0
8.2.2017 22:41

V89á57c36l25a96v 79K38o10p66t83a 4954353312

na 500kg olověnou baterii byste v rodinném autě daleko nedojel, to je tak na mini auto. Také přeceňujete světový vliv ČEZu. Podle vašich příspěvků asi technické vzdělání nemáte, možná tak večerní universitu hnutí duha...

+2/0
8.2.2017 13:40
Foto

P90a70v83e67l 51J50o40s49e80f 71A18b76e87r81l93e 4337733256496

Protože stát z elektromobilu nic nemá (SD a DPH z PHM), prostě jednoduše místo dálničních známek zavede elektronické mýto jako u kamionů a budeme platit za ujeté km - všechny, ne jen po dálnici. Jen otázka času....

+1/0
8.2.2017 10:53

M74i68c47h58a40l 98T88o59m88i69n96s15k86ý 9101525437124

Elektromobily jsou absolutní ekologická katastrofa ! 300 milionů osobních aut v evropě. Výtěžnost lithia je asi 1 procento z lithiové rudy. 0,050kg lithia krát 300 milionů * 1000 = 15 milionů tun vytěžené a kyselinou vyluhované lithiové rudy !! Ta se získává extrakci pomocí kyseliny. Absolutní ekologická katastrofa ve třetím světě.

A uživatele elektromobilu hřeje u srdce jak nejsou ekologicky

A jak se to vyplatí zde: https://goo.gl/Oh53zI

+14/−4
8.2.2017 10:22

M72i76c61h81a13l 42T18o85m27i48n18s96k43ý 9751925687554

Přitom klesá jejich kapacita a musí se 1x za 5let recyklovat. Opravdu nic moc ekologického.

+3/−3
8.2.2017 10:24

M22a53r68t61i89n 50K78a83r65á31s76e45k 9488903598958

Zajimave, ze si toho zatim nevsimli soucasni vlastnici EV, ze po 5 letech je musi zrecyklovat...

0/0
8.2.2017 14:28

L10a90d61i63s34l29a95v 70S72t58e51h26l95í16k 6871879355

Vsimli. Na internetu je spousta informaci o poklesu kapacity. Hlavne se resil Leaf.

+1/0
8.2.2017 16:02

M24a49r40t18i80n 37B94a84r78t30e88k 5377541571113

Baterie od Tesly má záruku na 80 procent původní kapacity na 8 let, ale prakticky by neměla klesnou pod tuto hranici ani za 10 let.

0/0
8.2.2017 18:21

M39a87r61t75i19n 72B14a51r25t88e18k 5137131761183

Tohle jsem vám už vyvracel a vy to tvrdíte znovu. Otázka tedy zní proč cíleně lžete. Mě už se to vyvracet znovu nechce.

0/0
8.2.2017 18:20

M39a53r60t64i75n 49K88a98r29á63s66e77k 9548983168438

Jojo, a benzinove motory se musi co 2 roky (po uplnynuti zaruky) menit, a u dieselu kupujete kazdy rok nove turbo a filtr pevnych castic ....

0/0
9.2.2017 9:08

M27i11l50a86n 18V53o21l78e61k 5199973246299

Doufám tedy, že nepoužíváte žádné lithiové články (ani ty nenabíjející).

+2/−3
8.2.2017 10:40

M72i33c91h17a70l 90T45o75m88i80n61s50k87ý 9421225527934

Něco jiného je používat malinký článek do mobilu provozovaný šetrně za pokojové teploty a tak s dlouhou životností a něco jiného je provozovat půltunový akumulátor provozovaný v teplotách -35C až 100C a tak s velmi malou životností.

+3/−3
8.2.2017 10:43

P58ř51e19m54y89s12l 62H89r98o84m41a81d12a 2664506738791

cancáte nesmysle ;-D půl tuny ;-D v autě ;-D

Kdyby to nefungovalo, tak v Norsku těch aut nebude jezdit takové množství;-)

+1/−7
8.2.2017 10:50

M56a39r74e69k 83M18a69l66ý 1372298881450

Lidi se chovají ekonomicky, nic víc za tím nehledejte. Prostě spalovák je tak brutálně zdaněn, že EV vychází třeba na půlku nebo třičtvrtě ceny. A ti lidi se tím pádem obrazně řečeno museli přeorientovat na EV a přizpůsobit se jim. Takže asi tak...

Protože ve zbytku Evropy je situace diametrálně odlišná, EV tady prakticky nejezdí.

+2/0
8.2.2017 10:53

P29ř20e98m35y67s60l 55H15r73o81m31a38d27a 2704156148931

takové daně a dotace, to není pravda !

0/−3
8.2.2017 11:23

M85a24r20e76k 18M85a81l77ý 1332738431480

Co není pravda? Vysoké zdanění spalováků a žádné zdanění EV v Norsku? To pravda je a je to jediný důvod, proč těch aut tam tolik jezdí.

Podobně to fungovalo tuším v Dánsku. Mají tam velké zdanění aut obecně, ale EV byly zvýhodněny. Do konce roku ale toto zvýhodnění skončilo a co myslíte, že se stalo? O EV je od té doby minimální zájem, v porovnání s dobou předtím - kdy byly zvýhodněny.

Takže všechno je to o ekonomice, o ceně, lidi se prostě chovají ekonomicky. Pokud EV není nijak výrazněji zvýhodněn, tak dnes nemůže plnohodnotně konkurovat spalováku. To je ostatně vidět na prodejích v těch státech, kde to zvýhodnění není, nebo je malé, nepodstatné.

+3/0
8.2.2017 11:34

M87i61c82h73a53l 78T74o41m55i44n15s94k67ý 9151735187454

Půl tuny opravdu váží akumulátory elektromobilů.

S dotacema a bez placení daní, funguje všechno.

+4/−1
8.2.2017 10:53

P52ř23e12m65y72s50l 14H77r68o21m33a26d57a 2434856218661

opravdu neváží;-);-)

0/−9
8.2.2017 11:17

Najdete na iDNES.cz