Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Norský elektroboom: třetina nových aut jezdí na baterie, neplatí daně ani mýto

Norsko loni potvrdilo pozici lídra v prodejích aut na elektrický pohon. Majitelé elektromobilů požívají v severské zemi spoustu výhod, nemusejí platit mýto na dálnicích ani jinak vysoké daně spojené s provozem auta. Vláda plánuje kompletní elektrifikaci, do roku 2020 by mělo sedmdesát procent všech nově prodaných aut jezdit na baterie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P13a43v13e68l 27J37e49ř42á56b31e34k 7861732154117

V ČR je třetina řidičů "na baterky" a stejně platí dálniční známky.

0/0
11.2.2017 18:02

S78e62i20d74l 37P56e51t38r 1391371255504

Aha Sůro, takže i všechny dieselové lokomotivy vlastně jezdí na elektriku, stejně pak většina moderních velkých lodí, ponorek i stavebních strojů, že? ... 8-o

0/0
11.2.2017 16:21

J37a43r24o68s85l49a50v 47P40o65r57t 7439417939865

Takže třetina nových aut neplatí daně ani mýto a nejezdí v zimě ;-D

0/0
10.2.2017 18:13

D76u84s78a12n 46T51r24e41s45t20i84k 5325533616145

V Praze uvidíte jeden dva tři elektromobily za den, někde v krajském městě žádné.

0/0
10.2.2017 6:17

R72o41b11e85r22t 98P42r62a48ž46á32k 4668706235150

Hmmm...A proč je a fotce auto z Británie?

0/0
9.2.2017 14:54

M76i42c43h68a74l 52J60a35r78o98š 7234110772575

Není z Japonska?

0/0
9.2.2017 16:32

O10n27d95ř85e35j 91Č26a41p54k80a 6861441313394

Japonci mají na značce ten jejich rozsypaný čaj, tohle je britská.

0/0
9.2.2017 19:29

P64e23t83r 52N27e40c43h52a88n83i86c61k22ý 7153326868970

V Norsku běžné auto vyjde 2-3x dráž než v EU. Takže elektromobil tam je vlastně levný

0/0
8.2.2017 22:34

J96i64ř15í 47K29o36c80u44r31e88k 6455864615808

Lidé preferují rohlíky z elektrické pece! Jo, protože rohlíky z pece vytápěné zemním plynem podléhají dani ve výši 1 kč/kus.

+1/0
8.2.2017 21:59

P39e30t30r 69M64i24c69h83a46l 2240574381212

Já tomu říkám pokřivený trh a past na daňového poplatníka. Teď to všechno dotují majitelé aut se spalovacím motorem. Ale až bude elektromobilů většina, co se stane? Elektřinu asi nezdaní, to by lidi nabíjeli doma. Takže to tipuji na vysokou daň z vlastnictví auta.

+3/0
8.2.2017 19:52

J98a73k78u20b 18R67e81i89t78e26r 2915450868134

V zemi, kde je obrovské daňové zatížení a obrovská státní buzerace všeho spojeného s individuální dopravou (možná i se vším individuálním konáním) je pochopitelné, že lidé dají přednost elektromobilitě, protože tam státní zlodějna (zatím) nedosahuje děsivých rozměrů.

+6/0
8.2.2017 14:50

M17a95r51e97k 64M36a12l56ý 1402918441670

Jediný důvod (podle mě) proč dávají lidé v Norsku přednost elektromobilitě je ten, že se jim to ekonomicky vyplácí, to znamená EV není tak brutálně zdaněn jako spalovák.

+4/0
8.2.2017 15:10

K72a38r23e27l 89B88l89á24h81a 1705516771369

Lidem se to možná vyplácí ale státu zatím ne. Prostě je to boj o čistější vzduch .. a tohle je jedna z cest, jestli je to ta nejlepší není samozřejmě jisté.

0/0
8.2.2017 16:25

M29a78r90e59k 14M37a34l77ý 1202618861930

Ano, myšleno to bylo tak, že se to uživatelům vyplácí. Státu se to nevyplácí, ale vzhledem k obrovským příjmům z ropy si to může dovolit.

+2/0
8.2.2017 16:33

P26e92t12r 19N51e43c85h74a50n93i53c76k61ý 7353126548710

Norsku vládnou zelený socialisti z nejbohatších čtvrtí. Jejich vidina světa je naprosto odtržená od reality běžného občana. Oni prostě prosazují elektromobily, protože to v Oslo je eko a jsou jim skutečné potřeby lidi ukradené

+3/0
8.2.2017 22:38

T30o46m53á73š 70L45u56d21v95í35k 1640207884612

Většinu nákladů na moderní auto tvoří daně. Jelikož auta na baterie nejsou efektivní budou muset platit vyšší daně na ujetý km než současná auta aby se vybrala na daních stejná částka. Krásná budoucnost nás čeká.

0/0
8.2.2017 14:07

V75l35a33d73i95s87l15a39v 37B64u12r85y34š34e24k 1979772347784

aby se vybrala stejná částka na daních budou muset polatníci platit stejnou částku jako platí teď, takže se pro ně vlastně nic nezmění, taky ani nemůže, kde by se bralo na důchody atd

0/0
8.2.2017 16:51

R15o89b25i43n 30Ž54i56ž54k96a 2558174316646

Ale jinak je Norsko krásným příkladem toho, jak můžete žít z třešníček sesbíraných z celého světa (a nemyslím to nutně jako kritiku, pro občany země je to jen dobře).

Petrodolary dělají mimo norskou pevninu a mohou tak financovat domácí ekologii a nakupovat a dovážet vše, co potřebují a to bez obětí (tedy norských, všude jinde se ta ropa pálí a dětská práce bují o 106) . I kdyby neměli bonus ve formě vhodné geografie pro hydroenergetiku, příliš by se nezměnilo.

Vůbec nemám problém s tím, že z toho ta země profituje. Ale kázat o ekologii či nutit jejich systém komukoliv dalšímu by bylo maximálně pokrytecké.

+5/0
8.2.2017 12:04

P60a42v77e50l 37M61a16t66o66u90š18e88k 5700847208314

Poloha každé země má své přednosti a nedostatky. To, že mnoho zemí těchto předností nedokáže využít, není problém zemí, které to dokáží. Nám např. vždy vštěpovali do hlav, jak máme výhodnou polohu uprostřed Evropy na křižovatce obchodních stezek. Proč jsme této své přednosti dávno nevyužili a nevybudovali tady síť perfektních tranzitních železnic s překládkovými terminály, které by nám záviděl celý svět? Vždyť si poloha naší země o něco takového přímo říká! Každá taková investice v dlouhodobém horizontu vede k obrovským úsporám. Jenže to by někdo kompetentní musel uvažovat v horizontu alespoň let, lépe desetiletí, a nikoli týdnů a zdejší ekonomika by nesměla být postavena čistě na spotřebě všeho a na výrobě a odbytu benzínových aut.

+3/0
8.2.2017 13:29

R96o96b57i39n 40Ž82i71ž59k91a 2128294486426

No křížovatka obchodních stezek byla super ve chvíli, kdy bylo cestování o*eb a obchodníkovi se vyplatilo to nechat na půl cesty za nižší prachy než to cpát až k druhému moři. Rozdíl šel do kapsy tomu uprostřed.

Teď by perfektní spojení zajistilo jen to, že přes nás náklady jen prosviští - což nemusí být nutně špatně, pokud si to necháme zaplatit . Logistické terminály jsou ale žrouty prostoru (stačí se podívat, jaký je problém s liniovými stavbami) a negenerují vysokou přidanou hodnotu - je to low tech byznys. Smysl by měly služby - kongresová centra, hotely, prostě byznysový support. Tím ale neříkám, že minimálně v případě toho spojení nesouhlasím. Je opravdu nesmysl, aby se Berlín - Vídeň nejezdilo přes Prahu.

Naše ekonomika není založená na spotřebě, ale na exportu a tam si vedeme docela dobře - v indexu komplexity exportu (tedy množství produktů z různých odvětví, které jsou od nás ochotní lidi odebírat za hranicemi) jsme snad šestí až devátí na světě a kromě Švýcarska nejmenší stát v desítce.

Dneska vydělává znalostní ekonomika (farmacie, IT) a high tech průmysl a i když se vám to nelíbí, i ta auta. A pro to není potřeba v podstatě nic kromě lidí a příznivého ekonomického prostředí (tedy žádný EET a kontrolní hlášení a podobný zbytečný opruz)

+2/0
8.2.2017 22:30

R17o83b30i42n 46Ž34i91ž56k72a 2698264286226

No ještě aby to tam neboomilo, když se tam nejrůznější dotace a úlevy na koupi elektroauta vyšplhají na cenu čtyř až šesti Fabií (koupenejch v Norsku):-D

+2/0
8.2.2017 11:29

P48ř98e16m53y58s68l 46H32r10o58m58a91d34a 2774696288581

500 kg olověná baterie = cca 180 kg li-on baterie !! až to přestane ČEZ blokovat, ta se půjde na polovinu !!

0/−3
8.2.2017 11:23

M35i41c66h33a59l 16T87o55m33i60n28s74k34ý 9361415207274

Do 180kg nejvyspělejší litiové baterie od Tesly se vejde stejná efektivní energie jako do 7 litrové nádrže benzínu.:-/Rv

Výpočet v odkaze viz níže.

+2/0
8.2.2017 11:49

M44i72r52e47k 52G59a12j20e16r 5351706509220

Pane Michale, ta tabulka neobsahuje spravny vypocet. Elektrina, kterou auto veze v bateriich, nic nevazi. Kdyz pripocitavate hmotnost baterie, tak musite take na druhe strane pripocitat hmotnost nadrze, palivoveho cerpadla, rozdil hmotnosti mezi motory a motorem s prevodovkou a vlastne hmotnost celeho auta. Tesla je tezka take kvuli sve velikosti. Baterie tvori sice velkou cast, ale ten vypocet opravdu nemuzete delat tak zjednodusene.

0/0
8.2.2017 16:00

M56a31r38e23k 44M83a60l87ý 1872918281970

Rozdíl v hmotnosti VW Golf a e-Golf je zhruba 250kg ve prospěch klasického benziňáku, je lehčí.

Tesla S je jednoznačně těžká kvůli 540kg baterií, které sebou musí tahat, konkrétně ta varianta 85kWh. Srovnatelná auta stejné třídy jsou lehčí.

+2/0
8.2.2017 16:40

M35i18r28e56k 75G31a27j80e16r 5421966749210

Ja myslim, ze je predevsim rec o elektrickych autech, ktere se muzou masove rozsirit a ne o luxusni střele. Takze spis prichazi v uvahu neco jako Tesla Model 3, 55kW. Takove auto nebude mit s vahou problem. Ostatne, proc by vaha mela byt nejakym podstatnym kriteriem pro zakaznika? Doposud nikdy nebyla, snad jen jsem slysel argumenty, ze lidi chteji bezpecnejsi auta a tezsi auta znamenaji vetsi bezpecnost pri kolizi dvou aut a nekdy i pri kolizi s mensim stromem.

0/0
9.2.2017 1:42

M81a80r64e23k 52M80a26l14ý 1212148951460

Já jen reagoval na to, že EV jsou prostě z principu těžší než klasická auta. To je fakt a to nikdo neokecá, u toho Golfu např. 250kg. Že je lepší, když je auto lehčí, to je taky fakt. Jinak by se automobilky nesnažily dělat auta spíš lehčí než těžší - v poslední době je to vidět na mezigeneračním "hubnutí" spousty modelů. Lehčí auto má lepší jízdní vlastnosti, lépe brzdí a akceleruje.

0/0
9.2.2017 8:06

M20i90r56e58k 38G55a80j34e48r 5271516839620

A dostavame se k jadru veci. Krome ceny a jineho, zajimaji kupujiciho jizdni vlastnosti, nikoliv zrovna hmotnost. Ucinnejsi brzdy lze dodat, projevi se to v cene. Zrychleni neni neprimo umerne hmotnosti. Proto kdyz kupuju auto, zajimam se o zrychleni, spise nez o kW nebo hmotnost. A ten nejpodstatnejsi priklad: hybridni verze prakticky vzdy zvysuje hmotnost vozu, ale zaroven hodne zlepsuje akceleraci, zejmena pri rozjezdu. Automobilky se snazi hmotnost snizit predevsim kvuli cene, protoze pak staci slabsi motory na stejnou akceleraci.

0/0
9.2.2017 20:12

M40a13r53e68k 15M23a33l62ý 1122628121950

Ano. Lehčí auto má lepší jízdní vlastnosti, menší setrvačnou sílu např. při zatáčení. Může mít na dosažení stejné dynamiky méně výkonný motor a tím pádem úspornější (i levnější na údržbu), může mít menší/levnější brzdy, co se budou i méně sjíždět (protože lehčí auto) a to se pak projeví na nákladech na servis - bude levnější. A toto jsou věci, které uživatele zajímají (jízdní vlastnosti a náklady na provoz) a právě na ně má velký vliv hmotnost vozu.

0/0
9.2.2017 21:29

M74i45c20h11a92l 23T13o31m20i65n39s69k31ý 9761855267504

Jináč Tesla jezdí na půltunovou lithivou baterii - ne olověnou.

+2/0
8.2.2017 11:50

M71a63r39e79k 59M22a77l72ý 1452158891710

Přesně tak, kapacita 85kWh, dojezd kolem 400km a hmotnost 540kg! A to se ještě dělá verze 90kWh a 100kWh.

0/0
8.2.2017 13:57

J82i18ř38í 53K61o62c20u69r32e55k 6135474615528

Tak si vezmeme srovnatelné auto. Audi A6. Délka 4,93 metru je téměř stejná, jen o 4 cm kratší než Tesla S 70D (2090 kg). To by byla kastle.

Teď ještě motor. Tesla S 70D má 235 kW. Takže s motorem 3,0 V6 ta Audina váží 1825 kg. Což je rozdíl asi 15 %

0/0
8.2.2017 22:24

M73a73r82e46k 37M37a17l22ý 1402978721260

Tesla model S má pohotovostní hmotnost 1961 - 2239 kg podle použitých akumulátorů a pohonu.

BMW řady 5 má pohotovostní hmotnost 1625 - 1830 dle motorizace.

To je rozdíl zhruba 300-400 kg, to není vůbec málo. A u té Audi a i u Mercedesu to bude podobně. Myslíte, že proč by se jinak automobilky snažily dělat auta spíš lehčí?

BMW řady 5 má pohotovostní hmotnost 1625 - 1830 dle motorizace.

Prostě Tesla je kvůli baterkám citelně těžší než porovnatelná auta. Stejně tak e-Golf, Leaf a ostatní. To je prostě fakt.

+1/0
8.2.2017 22:41

V25á32c42l37a57v 17K23o58p36t56a 4114263692

na 500kg olověnou baterii byste v rodinném autě daleko nedojel, to je tak na mini auto. Také přeceňujete světový vliv ČEZu. Podle vašich příspěvků asi technické vzdělání nemáte, možná tak večerní universitu hnutí duha...

+2/0
8.2.2017 13:40
Foto

P23a75v55e27l 26J59o91s28e17f 47A14b89e97r77l62e 4647703766396

Protože stát z elektromobilu nic nemá (SD a DPH z PHM), prostě jednoduše místo dálničních známek zavede elektronické mýto jako u kamionů a budeme platit za ujeté km - všechny, ne jen po dálnici. Jen otázka času....

+1/0
8.2.2017 10:53

M80i45c47h86a37l 93T96o94m34i12n25s26k71ý 9661765237614

Elektromobily jsou absolutní ekologická katastrofa ! 300 milionů osobních aut v evropě. Výtěžnost lithia je asi 1 procento z lithiové rudy. 0,050kg lithia krát 300 milionů * 1000 = 15 milionů tun vytěžené a kyselinou vyluhované lithiové rudy !! Ta se získává extrakci pomocí kyseliny. Absolutní ekologická katastrofa ve třetím světě.

A uživatele elektromobilu hřeje u srdce jak nejsou ekologicky

A jak se to vyplatí zde: https://goo.gl/Oh53zI

+14/−4
8.2.2017 10:22

M60i93c23h47a80l 97T17o84m38i47n59s39k59ý 9931645797704

Přitom klesá jejich kapacita a musí se 1x za 5let recyklovat. Opravdu nic moc ekologického.

+3/−3
8.2.2017 10:24

M44a33r75t87i28n 33K28a64r67á25s91e30k 9418333308638

Zajimave, ze si toho zatim nevsimli soucasni vlastnici EV, ze po 5 letech je musi zrecyklovat...

0/0
8.2.2017 14:28

L11a13d76i63s90l10a47v 39S12t98e56h46l65í73k 6181599465

Vsimli. Na internetu je spousta informaci o poklesu kapacity. Hlavne se resil Leaf.

+1/0
8.2.2017 16:02

M11a31r53t47i72n 42B70a93r82t23e81k 5257631951243

Baterie od Tesly má záruku na 80 procent původní kapacity na 8 let, ale prakticky by neměla klesnou pod tuto hranici ani za 10 let.

0/0
8.2.2017 18:21

M38a74r58t89i87n 25B78a44r84t45e85k 5287751811973

Tohle jsem vám už vyvracel a vy to tvrdíte znovu. Otázka tedy zní proč cíleně lžete. Mě už se to vyvracet znovu nechce.

0/0
8.2.2017 18:20

M92a17r41t82i40n 11K76a26r37á70s16e68k 9178863648248

Jojo, a benzinove motory se musi co 2 roky (po uplnynuti zaruky) menit, a u dieselu kupujete kazdy rok nove turbo a filtr pevnych castic ....

0/0
9.2.2017 9:08

M47i12l42a18n 89V24o27l71e31k 5319863676119

Doufám tedy, že nepoužíváte žádné lithiové články (ani ty nenabíjející).

+2/−3
8.2.2017 10:40

M86i23c93h22a83l 29T74o83m80i65n22s61k58ý 9301285817564

Něco jiného je používat malinký článek do mobilu provozovaný šetrně za pokojové teploty a tak s dlouhou životností a něco jiného je provozovat půltunový akumulátor provozovaný v teplotách -35C až 100C a tak s velmi malou životností.

+3/−3
8.2.2017 10:43

P71ř57e29m31y47s26l 43H72r18o78m88a69d61a 2194246188241

cancáte nesmysle ;-D půl tuny ;-D v autě ;-D

Kdyby to nefungovalo, tak v Norsku těch aut nebude jezdit takové množství;-)

+1/−7
8.2.2017 10:50

M50a57r22e55k 32M67a89l40ý 1662468291560

Lidi se chovají ekonomicky, nic víc za tím nehledejte. Prostě spalovák je tak brutálně zdaněn, že EV vychází třeba na půlku nebo třičtvrtě ceny. A ti lidi se tím pádem obrazně řečeno museli přeorientovat na EV a přizpůsobit se jim. Takže asi tak...

Protože ve zbytku Evropy je situace diametrálně odlišná, EV tady prakticky nejezdí.

+2/0
8.2.2017 10:53

P40ř93e97m89y73s58l 39H47r79o48m95a59d49a 2754506848231

takové daně a dotace, to není pravda !

0/−3
8.2.2017 11:23

M28a56r96e52k 43M78a69l68ý 1112488881390

Co není pravda? Vysoké zdanění spalováků a žádné zdanění EV v Norsku? To pravda je a je to jediný důvod, proč těch aut tam tolik jezdí.

Podobně to fungovalo tuším v Dánsku. Mají tam velké zdanění aut obecně, ale EV byly zvýhodněny. Do konce roku ale toto zvýhodnění skončilo a co myslíte, že se stalo? O EV je od té doby minimální zájem, v porovnání s dobou předtím - kdy byly zvýhodněny.

Takže všechno je to o ekonomice, o ceně, lidi se prostě chovají ekonomicky. Pokud EV není nijak výrazněji zvýhodněn, tak dnes nemůže plnohodnotně konkurovat spalováku. To je ostatně vidět na prodejích v těch státech, kde to zvýhodnění není, nebo je malé, nepodstatné.

+3/0
8.2.2017 11:34

M90i80c79h23a26l 76T83o90m79i86n59s84k70ý 9441125617614

Půl tuny opravdu váží akumulátory elektromobilů.

S dotacema a bez placení daní, funguje všechno.

+4/−1
8.2.2017 10:53

P16ř56e27m15y26s47l 88H32r14o96m24a37d30a 2724206498181

opravdu neváží;-);-)

0/−9
8.2.2017 11:17







Najdete na iDNES.cz