Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Norský elektroboom: třetina nových aut jezdí na baterie, neplatí daně ani mýto

Norsko loni potvrdilo pozici lídra v prodejích aut na elektrický pohon. Majitelé elektromobilů požívají v severské zemi spoustu výhod, nemusejí platit mýto na dálnicích ani jinak vysoké daně spojené s provozem auta. Vláda plánuje kompletní elektrifikaci, do roku 2020 by mělo sedmdesát procent všech nově prodaných aut jezdit na baterie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P46a43v64e15l 71J47e69ř32á68b98e51k 7621942294697

V ČR je třetina řidičů "na baterky" a stejně platí dálniční známky.

0/0
11.2.2017 18:02

S81e32i39d31l 33P72e98t63r 1661671265504

Aha Sůro, takže i všechny dieselové lokomotivy vlastně jezdí na elektriku, stejně pak většina moderních velkých lodí, ponorek i stavebních strojů, že? ... 8-o

0/0
11.2.2017 16:21

J14a26r43o13s17l41a90v 63P19o19r28t 7259517359285

Takže třetina nových aut neplatí daně ani mýto a nejezdí v zimě ;-D

0/0
10.2.2017 18:13

D90u31s97a52n 88T38r54e60s39t87i68k 5495713476785

V Praze uvidíte jeden dva tři elektromobily za den, někde v krajském městě žádné.

0/0
10.2.2017 6:17

R96o47b54e96r64t 16P35r94a44ž30á14k 4648606715130

Hmmm...A proč je a fotce auto z Británie?

0/0
9.2.2017 14:54

M24i78c96h54a17l 42J68a24r37o21š 7594640142245

Není z Japonska?

0/0
9.2.2017 16:32

O47n91d28ř26e39j 22Č80a70p54k70a 6221641363624

Japonci mají na značce ten jejich rozsypaný čaj, tohle je britská.

0/0
9.2.2017 19:29

P32e84t72r 92N88e35c73h88a51n27i39c46k37ý 7323276848150

V Norsku běžné auto vyjde 2-3x dráž než v EU. Takže elektromobil tam je vlastně levný

0/0
8.2.2017 22:34

J50i31ř79í 95K38o84c48u30r59e32k 6535344365418

Lidé preferují rohlíky z elektrické pece! Jo, protože rohlíky z pece vytápěné zemním plynem podléhají dani ve výši 1 kč/kus.

+1/0
8.2.2017 21:59

P51e16t15r 91M51i47c65h75a77l 2500584491102

Já tomu říkám pokřivený trh a past na daňového poplatníka. Teď to všechno dotují majitelé aut se spalovacím motorem. Ale až bude elektromobilů většina, co se stane? Elektřinu asi nezdaní, to by lidi nabíjeli doma. Takže to tipuji na vysokou daň z vlastnictví auta.

+3/0
8.2.2017 19:52

J85a92k83u58b 52R69e65i70t43e55r 2665920108344

V zemi, kde je obrovské daňové zatížení a obrovská státní buzerace všeho spojeného s individuální dopravou (možná i se vším individuálním konáním) je pochopitelné, že lidé dají přednost elektromobilitě, protože tam státní zlodějna (zatím) nedosahuje děsivých rozměrů.

+6/0
8.2.2017 14:50

M72a38r13e29k 64M25a84l86ý 1402328401740

Jediný důvod (podle mě) proč dávají lidé v Norsku přednost elektromobilitě je ten, že se jim to ekonomicky vyplácí, to znamená EV není tak brutálně zdaněn jako spalovák.

+4/0
8.2.2017 15:10

K46a48r74e52l 38B46l88á83h61a 1375756721109

Lidem se to možná vyplácí ale státu zatím ne. Prostě je to boj o čistější vzduch .. a tohle je jedna z cest, jestli je to ta nejlepší není samozřejmě jisté.

0/0
8.2.2017 16:25

M63a70r70e18k 59M47a97l51ý 1232928461740

Ano, myšleno to bylo tak, že se to uživatelům vyplácí. Státu se to nevyplácí, ale vzhledem k obrovským příjmům z ropy si to může dovolit.

+2/0
8.2.2017 16:33

P30e92t33r 24N98e62c61h28a76n32i26c94k89ý 7263306148250

Norsku vládnou zelený socialisti z nejbohatších čtvrtí. Jejich vidina světa je naprosto odtržená od reality běžného občana. Oni prostě prosazují elektromobily, protože to v Oslo je eko a jsou jim skutečné potřeby lidi ukradené

+3/0
8.2.2017 22:38

T72o44m61á39š 29L10u54d24v78í79k 1830417334332

Většinu nákladů na moderní auto tvoří daně. Jelikož auta na baterie nejsou efektivní budou muset platit vyšší daně na ujetý km než současná auta aby se vybrala na daních stejná částka. Krásná budoucnost nás čeká.

0/0
8.2.2017 14:07

V54l37a76d17i52s64l68a62v 74B24u54r32y41š53e74k 1279422277924

aby se vybrala stejná částka na daních budou muset polatníci platit stejnou částku jako platí teď, takže se pro ně vlastně nic nezmění, taky ani nemůže, kde by se bralo na důchody atd

0/0
8.2.2017 16:51

R49o57b84i45n 11Ž92i78ž10k29a 2818774856536

Ale jinak je Norsko krásným příkladem toho, jak můžete žít z třešníček sesbíraných z celého světa (a nemyslím to nutně jako kritiku, pro občany země je to jen dobře).

Petrodolary dělají mimo norskou pevninu a mohou tak financovat domácí ekologii a nakupovat a dovážet vše, co potřebují a to bez obětí (tedy norských, všude jinde se ta ropa pálí a dětská práce bují o 106) . I kdyby neměli bonus ve formě vhodné geografie pro hydroenergetiku, příliš by se nezměnilo.

Vůbec nemám problém s tím, že z toho ta země profituje. Ale kázat o ekologii či nutit jejich systém komukoliv dalšímu by bylo maximálně pokrytecké.

+5/0
8.2.2017 12:04

P98a70v66e23l 19M76a49t55o20u69š47e83k 5950687108484

Poloha každé země má své přednosti a nedostatky. To, že mnoho zemí těchto předností nedokáže využít, není problém zemí, které to dokáží. Nám např. vždy vštěpovali do hlav, jak máme výhodnou polohu uprostřed Evropy na křižovatce obchodních stezek. Proč jsme této své přednosti dávno nevyužili a nevybudovali tady síť perfektních tranzitních železnic s překládkovými terminály, které by nám záviděl celý svět? Vždyť si poloha naší země o něco takového přímo říká! Každá taková investice v dlouhodobém horizontu vede k obrovským úsporám. Jenže to by někdo kompetentní musel uvažovat v horizontu alespoň let, lépe desetiletí, a nikoli týdnů a zdejší ekonomika by nesměla být postavena čistě na spotřebě všeho a na výrobě a odbytu benzínových aut.

+3/0
8.2.2017 13:29

R61o46b65i47n 97Ž82i96ž52k41a 2168594846686

No křížovatka obchodních stezek byla super ve chvíli, kdy bylo cestování o*eb a obchodníkovi se vyplatilo to nechat na půl cesty za nižší prachy než to cpát až k druhému moři. Rozdíl šel do kapsy tomu uprostřed.

Teď by perfektní spojení zajistilo jen to, že přes nás náklady jen prosviští - což nemusí být nutně špatně, pokud si to necháme zaplatit . Logistické terminály jsou ale žrouty prostoru (stačí se podívat, jaký je problém s liniovými stavbami) a negenerují vysokou přidanou hodnotu - je to low tech byznys. Smysl by měly služby - kongresová centra, hotely, prostě byznysový support. Tím ale neříkám, že minimálně v případě toho spojení nesouhlasím. Je opravdu nesmysl, aby se Berlín - Vídeň nejezdilo přes Prahu.

Naše ekonomika není založená na spotřebě, ale na exportu a tam si vedeme docela dobře - v indexu komplexity exportu (tedy množství produktů z různých odvětví, které jsou od nás ochotní lidi odebírat za hranicemi) jsme snad šestí až devátí na světě a kromě Švýcarska nejmenší stát v desítce.

Dneska vydělává znalostní ekonomika (farmacie, IT) a high tech průmysl a i když se vám to nelíbí, i ta auta. A pro to není potřeba v podstatě nic kromě lidí a příznivého ekonomického prostředí (tedy žádný EET a kontrolní hlášení a podobný zbytečný opruz)

+2/0
8.2.2017 22:30

R42o91b45i68n 78Ž41i82ž17k14a 2338504536786

No ještě aby to tam neboomilo, když se tam nejrůznější dotace a úlevy na koupi elektroauta vyšplhají na cenu čtyř až šesti Fabií (koupenejch v Norsku):-D

+2/0
8.2.2017 11:29

P39ř87e46m61y14s33l 78H60r67o45m21a48d54a 2254736248801

500 kg olověná baterie = cca 180 kg li-on baterie !! až to přestane ČEZ blokovat, ta se půjde na polovinu !!

0/−3
8.2.2017 11:23

M12i26c64h86a76l 77T11o25m27i36n26s40k56ý 9221255937284

Do 180kg nejvyspělejší litiové baterie od Tesly se vejde stejná efektivní energie jako do 7 litrové nádrže benzínu.:-/Rv

Výpočet v odkaze viz níže.

+2/0
8.2.2017 11:49

M52i19r16e78k 12G35a15j17e74r 5551346309330

Pane Michale, ta tabulka neobsahuje spravny vypocet. Elektrina, kterou auto veze v bateriich, nic nevazi. Kdyz pripocitavate hmotnost baterie, tak musite take na druhe strane pripocitat hmotnost nadrze, palivoveho cerpadla, rozdil hmotnosti mezi motory a motorem s prevodovkou a vlastne hmotnost celeho auta. Tesla je tezka take kvuli sve velikosti. Baterie tvori sice velkou cast, ale ten vypocet opravdu nemuzete delat tak zjednodusene.

0/0
8.2.2017 16:00

M26a18r92e32k 31M33a88l91ý 1622198441460

Rozdíl v hmotnosti VW Golf a e-Golf je zhruba 250kg ve prospěch klasického benziňáku, je lehčí.

Tesla S je jednoznačně těžká kvůli 540kg baterií, které sebou musí tahat, konkrétně ta varianta 85kWh. Srovnatelná auta stejné třídy jsou lehčí.

+2/0
8.2.2017 16:40

M86i96r61e29k 20G32a95j53e36r 5721646179120

Ja myslim, ze je predevsim rec o elektrickych autech, ktere se muzou masove rozsirit a ne o luxusni střele. Takze spis prichazi v uvahu neco jako Tesla Model 3, 55kW. Takove auto nebude mit s vahou problem. Ostatne, proc by vaha mela byt nejakym podstatnym kriteriem pro zakaznika? Doposud nikdy nebyla, snad jen jsem slysel argumenty, ze lidi chteji bezpecnejsi auta a tezsi auta znamenaji vetsi bezpecnost pri kolizi dvou aut a nekdy i pri kolizi s mensim stromem.

0/0
9.2.2017 1:42

M58a79r12e31k 76M93a92l20ý 1182478341900

Já jen reagoval na to, že EV jsou prostě z principu těžší než klasická auta. To je fakt a to nikdo neokecá, u toho Golfu např. 250kg. Že je lepší, když je auto lehčí, to je taky fakt. Jinak by se automobilky nesnažily dělat auta spíš lehčí než těžší - v poslední době je to vidět na mezigeneračním "hubnutí" spousty modelů. Lehčí auto má lepší jízdní vlastnosti, lépe brzdí a akceleruje.

0/0
9.2.2017 8:06

M90i15r36e89k 98G70a42j25e37r 5531866639330

A dostavame se k jadru veci. Krome ceny a jineho, zajimaji kupujiciho jizdni vlastnosti, nikoliv zrovna hmotnost. Ucinnejsi brzdy lze dodat, projevi se to v cene. Zrychleni neni neprimo umerne hmotnosti. Proto kdyz kupuju auto, zajimam se o zrychleni, spise nez o kW nebo hmotnost. A ten nejpodstatnejsi priklad: hybridni verze prakticky vzdy zvysuje hmotnost vozu, ale zaroven hodne zlepsuje akceleraci, zejmena pri rozjezdu. Automobilky se snazi hmotnost snizit predevsim kvuli cene, protoze pak staci slabsi motory na stejnou akceleraci.

0/0
9.2.2017 20:12

M37a75r96e53k 53M84a30l31ý 1422398211590

Ano. Lehčí auto má lepší jízdní vlastnosti, menší setrvačnou sílu např. při zatáčení. Může mít na dosažení stejné dynamiky méně výkonný motor a tím pádem úspornější (i levnější na údržbu), může mít menší/levnější brzdy, co se budou i méně sjíždět (protože lehčí auto) a to se pak projeví na nákladech na servis - bude levnější. A toto jsou věci, které uživatele zajímají (jízdní vlastnosti a náklady na provoz) a právě na ně má velký vliv hmotnost vozu.

0/0
9.2.2017 21:29

M87i66c51h92a86l 53T81o84m40i15n48s98k81ý 9651465687834

Jináč Tesla jezdí na půltunovou lithivou baterii - ne olověnou.

+2/0
8.2.2017 11:50

M62a15r91e47k 97M48a28l94ý 1662638611140

Přesně tak, kapacita 85kWh, dojezd kolem 400km a hmotnost 540kg! A to se ještě dělá verze 90kWh a 100kWh.

0/0
8.2.2017 13:57

J69i58ř74í 24K40o21c14u89r31e50k 6985144785918

Tak si vezmeme srovnatelné auto. Audi A6. Délka 4,93 metru je téměř stejná, jen o 4 cm kratší než Tesla S 70D (2090 kg). To by byla kastle.

Teď ještě motor. Tesla S 70D má 235 kW. Takže s motorem 3,0 V6 ta Audina váží 1825 kg. Což je rozdíl asi 15 %

0/0
8.2.2017 22:24

M32a37r96e70k 87M48a60l46ý 1782348291220

Tesla model S má pohotovostní hmotnost 1961 - 2239 kg podle použitých akumulátorů a pohonu.

BMW řady 5 má pohotovostní hmotnost 1625 - 1830 dle motorizace.

To je rozdíl zhruba 300-400 kg, to není vůbec málo. A u té Audi a i u Mercedesu to bude podobně. Myslíte, že proč by se jinak automobilky snažily dělat auta spíš lehčí?

BMW řady 5 má pohotovostní hmotnost 1625 - 1830 dle motorizace.

Prostě Tesla je kvůli baterkám citelně těžší než porovnatelná auta. Stejně tak e-Golf, Leaf a ostatní. To je prostě fakt.

+1/0
8.2.2017 22:41

V88á27c33l96a30v 88K30o80p70t55a 4724843512

na 500kg olověnou baterii byste v rodinném autě daleko nedojel, to je tak na mini auto. Také přeceňujete světový vliv ČEZu. Podle vašich příspěvků asi technické vzdělání nemáte, možná tak večerní universitu hnutí duha...

+2/0
8.2.2017 13:40
Foto

P53a42v77e61l 21J15o86s68e15f 26A90b97e94r75l23e 4527323786496

Protože stát z elektromobilu nic nemá (SD a DPH z PHM), prostě jednoduše místo dálničních známek zavede elektronické mýto jako u kamionů a budeme platit za ujeté km - všechny, ne jen po dálnici. Jen otázka času....

+1/0
8.2.2017 10:53

M94i27c31h85a66l 34T30o20m83i96n31s75k63ý 9221295437164

Elektromobily jsou absolutní ekologická katastrofa ! 300 milionů osobních aut v evropě. Výtěžnost lithia je asi 1 procento z lithiové rudy. 0,050kg lithia krát 300 milionů * 1000 = 15 milionů tun vytěžené a kyselinou vyluhované lithiové rudy !! Ta se získává extrakci pomocí kyseliny. Absolutní ekologická katastrofa ve třetím světě.

A uživatele elektromobilu hřeje u srdce jak nejsou ekologicky

A jak se to vyplatí zde: https://goo.gl/Oh53zI

+14/−4
8.2.2017 10:22

M81i83c67h29a41l 53T83o11m42i98n34s23k17ý 9371485767324

Přitom klesá jejich kapacita a musí se 1x za 5let recyklovat. Opravdu nic moc ekologického.

+3/−3
8.2.2017 10:24

M33a32r55t21i37n 89K93a13r70á83s49e36k 9848743418168

Zajimave, ze si toho zatim nevsimli soucasni vlastnici EV, ze po 5 letech je musi zrecyklovat...

0/0
8.2.2017 14:28

L70a47d21i30s62l73a46v 83S34t34e95h96l76í68k 6821989405

Vsimli. Na internetu je spousta informaci o poklesu kapacity. Hlavne se resil Leaf.

+1/0
8.2.2017 16:02

M32a95r21t59i70n 55B76a34r37t81e10k 5617151231593

Baterie od Tesly má záruku na 80 procent původní kapacity na 8 let, ale prakticky by neměla klesnou pod tuto hranici ani za 10 let.

0/0
8.2.2017 18:21

M80a10r66t10i64n 12B36a58r84t71e85k 5137931961353

Tohle jsem vám už vyvracel a vy to tvrdíte znovu. Otázka tedy zní proč cíleně lžete. Mě už se to vyvracet znovu nechce.

0/0
8.2.2017 18:20

M11a11r50t95i62n 77K30a56r10á90s44e94k 9358913468328

Jojo, a benzinove motory se musi co 2 roky (po uplnynuti zaruky) menit, a u dieselu kupujete kazdy rok nove turbo a filtr pevnych castic ....

0/0
9.2.2017 9:08

M29i20l45a25n 76V12o81l43e37k 5959473356869

Doufám tedy, že nepoužíváte žádné lithiové články (ani ty nenabíjející).

+2/−3
8.2.2017 10:40

M83i52c81h37a11l 80T98o21m18i60n80s59k53ý 9661185307174

Něco jiného je používat malinký článek do mobilu provozovaný šetrně za pokojové teploty a tak s dlouhou životností a něco jiného je provozovat půltunový akumulátor provozovaný v teplotách -35C až 100C a tak s velmi malou životností.

+3/−3
8.2.2017 10:43

P10ř65e48m49y66s91l 57H80r58o98m28a16d67a 2664396938681

cancáte nesmysle ;-D půl tuny ;-D v autě ;-D

Kdyby to nefungovalo, tak v Norsku těch aut nebude jezdit takové množství;-)

+1/−7
8.2.2017 10:50

M25a48r61e66k 33M21a47l21ý 1202598641650

Lidi se chovají ekonomicky, nic víc za tím nehledejte. Prostě spalovák je tak brutálně zdaněn, že EV vychází třeba na půlku nebo třičtvrtě ceny. A ti lidi se tím pádem obrazně řečeno museli přeorientovat na EV a přizpůsobit se jim. Takže asi tak...

Protože ve zbytku Evropy je situace diametrálně odlišná, EV tady prakticky nejezdí.

+2/0
8.2.2017 10:53

P32ř44e72m22y29s94l 81H86r47o27m60a33d55a 2524816798141

takové daně a dotace, to není pravda !

0/−3
8.2.2017 11:23

M50a92r50e65k 83M51a69l68ý 1502768541110

Co není pravda? Vysoké zdanění spalováků a žádné zdanění EV v Norsku? To pravda je a je to jediný důvod, proč těch aut tam tolik jezdí.

Podobně to fungovalo tuším v Dánsku. Mají tam velké zdanění aut obecně, ale EV byly zvýhodněny. Do konce roku ale toto zvýhodnění skončilo a co myslíte, že se stalo? O EV je od té doby minimální zájem, v porovnání s dobou předtím - kdy byly zvýhodněny.

Takže všechno je to o ekonomice, o ceně, lidi se prostě chovají ekonomicky. Pokud EV není nijak výrazněji zvýhodněn, tak dnes nemůže plnohodnotně konkurovat spalováku. To je ostatně vidět na prodejích v těch státech, kde to zvýhodnění není, nebo je malé, nepodstatné.

+3/0
8.2.2017 11:34

M37i55c41h92a25l 35T63o55m92i47n71s57k17ý 9301975867384

Půl tuny opravdu váží akumulátory elektromobilů.

S dotacema a bez placení daní, funguje všechno.

+4/−1
8.2.2017 10:53

P20ř80e39m66y16s69l 66H23r98o48m92a12d53a 2784276368851

opravdu neváží;-);-)

0/−9
8.2.2017 11:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.