Diskuze

Analýza: Nově vyučených ubylo o pět procent, strmý nárůst hlásí pekaři

Počet absolventů učňovských oborů v roce 2016 meziročně klesl o pět procent na 11 303. V některých oborech ale vyučených výrazně přibylo, například pekařů 41 procent, obráběčů kovů 21 procent. Vyplývá to z analýzy Asociace malých a středních podniků a živnostníků k projektu Rok řemesel 2016.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Být mladý a umět řemeslo, prchám za čáru!

1 0
možnosti

Chytrý řemeslník je OSVČ, chytřejší odsud prchá za čáru!

2 0
možnosti

J74o73s39e45f 44L16a75n83z

10. 2. 2017 13:16

Na to že nových řemeslníků přibývá méně než těch starých ubývá jwe fakt třeba analýza, nejlíp za nějaký milionek;-€ S dnešním stavem jsem se coby řemeslník Osvč , který by mohl mladého eléva zaměstnat, byť nerad smířil , protože je mi jasné , že proces výuky a výcviku trvá několik let. A taky je mi jasné , že problém je jak v koncepci školství posledních cca 20 let a taky ve společnosti , kdy je člověk manuálně činný občanem 2.kategorie. Ale žádné strachy do budoucna- pokud mi bude zdraví sloužit mám reálnou naději , že u mě budou jako u "prducha" škemrat dnešní "-logové" , Mgr. , Bc. a Dr. A pak budu já na koni a oni ta 2. až 3.kategorie , navíc mi to svým způsobem vyřeší i solidní důchodové zabezpečení;-D

2 0
možnosti

P74e76t24r 49Š92i47m51e31k

9. 2. 2017 20:27

Vychovávejte ve školách lidi, kteří budou umět samostatně a analyticky myslet, hledat informace a umět je využívat a myslím, že vše ostatní může přijít skoro samo. Přijdou nové obory - namísto obraběčů 3D tiskaři například, bude třeba umět pracovat s rozšířenou realitou, ale netvrdím, že řemeslná práce, hlavně třeba umělecká, nebude třeba.

0 1
možnosti

Tekoucí odpad se spraví sám. Kachličky se nalepí také samy. Auto se opraví také samo..... píšete nesmysly. Dům se postaví také sám.

1 0
možnosti

Řemeslný obor má velkou nevýhodu, že je pouze jednostranně zaměřen. Takže ten, který to řemeslo nedělá, tak je mu vyučení k ničemu. Když má někdo maturitu v jakémkoliv oboru, tak má mnohem se může ucházet o mnoho více míst. A sranda je ta, že o mistrovské zkoušce se začalo mluvit už před minulými parlamentními volbami a za tu dobu tady není ani mistrovská zkouška a ano možnost,aby se po ní lidé bez maturity hlásili na VŠ, kde by studovali pouze obor v podbném zaměření.

0 1
možnosti

D49a14v48i59d 54P46e96t68r

9. 2. 2017 17:48

Dětí se v letech 1995 až 2001 rodilo méně než polovina ve srovnání s druhou polovinou 70-tých let (jen na území ČR). Takže to ještě 4 až 5 let potrvá, než začne absolventů SŠ (a uchazečů o VŠ) přibývat. Když je v populačním ročníku 89 000 lidí a na SŠ s maturitou je pro ně "nachystáno" přes 120 000 míst a na VŠ kolem 100 000 (ještě, že někteří dělají první ročník 2 až 3 krát) míst, jaký asi bude zájem o učňovské obory?

Návrhy :

1) Nepřipouštět vznik dalších středních a vysokých škol.

2) Ty dosavadní neplatit podle počtu studentů, ale podle toho kolik lidí si pak najde práci (+ prémie, pokud absolventi více vydělávají). (Zde by existovaly výjimky pro některé obory, např. astronomie, egyptologie... (tam by se výrazně omezil počet studentů, ale velice by se zvýšila jejich kvalita) a VŠ obdobných typů by nebyly proti dnešku kráceny.

3) U VŠ, omezit snahu publikovat za každou cenu a sbírat body v RIVu, ale snažit se o to, aby výsledky vědy byly k něčemu. Klidně ať někdo 10 let nepublikuje ani čárku, když dobře učí, a klidně ať někdo jiný jen publikuje a má patenty, vynálezy... (a téměř nemusí být zatěžován výukou).

CELKOVĚ : Snížit počty studentů a (tím) zvýšit jejich kvalitu. To by se ovšem SŠ a VŠ nesměly přetahovat o každého studenta a bát se ho nechat propadnout u zkoušky (= přijdou o peníze).

2 0
možnosti

Když se studenti přišli k nám podívat na náš obor, který jsem studoval, říkal jsem jim, že pokud jsou tady jen kvůli titulu, tak jsou tady špatně. Ten si můžou obstarat jinde.

Tlačit na kvalitu studijních výsledků by asi chtěli všichni. Jenže škola je závislá na financích a ty také chtějí všichni.

0 0
možnosti

Na to musí být analýza? Abychom zjistili, že čtyřkaři chodí na střední školy s maturitou (školy k ničemu) a pak jsou rádi, že sedí někde u pokladny. To by si měli spíš rozmyslet rodiče, ti nejlépe vědí, jestli jejich dítě má na to sedět někde v kanceláři či je lepší dát ho na učební obor. R^

2 0
možnosti

Pokud nemá vztah k řemeslnu, tak je ho přece zbytečné dávat do vyučení.

0 2
možnosti

Asi není lákavé být řemeslníkem. Někde je chyba.

6 0
možnosti

D24a57v89i34d 43P63e59t74r

9. 2. 2017 17:52

Zatím je pořád za řemeslo málo peněz, i když Vám budou tvrdit, že to tak není. Ano, pokud má řemeslník zákazníky, je známý svou prací a je zdatný v účetnictví, pak si vydělá (kolik jich takových bude mezi dnešními učni, kteří mají pomalu potíže se čtením a psaním, nemluvě o matematice a takoví si někdy "nějak" dodělají maturitu a skončí na VŠ).

Jako zaměstnanec si řemeslník moc nevydělá.

3 0
možnosti

Pořád málo, neustále to kolem sebe vidí asi snad každý, ať už zaměstnavatel nebo ten, co shání DOBRÉHO řemeslníka...

2 0
možnosti

Bohužel každý chce být managerem...

Přitom může být řemeslo často lepší obživou než dělat s maturitou(někdy už i s VŠ vzděláním) za 15 hrubého otroka.

Tahle země potřebuje také více absolventů technických oborů na VŠ...

4 1
možnosti

D73a98v87i84d 45P43e32t56r

9. 2. 2017 18:00

Trochu opravím "dobrých" absolventů technických oborů. Jsem rád, že se živím jako OSVČ a na VŠ učím jen 2h (hlavně pro udržení kontaktů a pár studentům které to baví). Před 20-ti lety jsem byl zaměstnán na VŠ na plný úvazek (ruku mi k profesuře podal ještě Husák) a mohu srovnávat. To co tam chodí teď, by kdysi neudělo "prumku" u některých se divím, že jim na ZŠ dali vysvědčení z 9. třídy. Existují výjimky, ale je jich čím dál tím méně.

1 0
možnosti