Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Úspěch elektromobilů byl dlouho přehlížen, říká šéfka projektu v Norsku

Do Norska za ní pro rady jezdí automobilky, které chtějí výrazněji vstoupit na trh s elektromobily. Christina Buová vede norskou asociaci elektromobility a je jednou z hlavních tváří současného boomu prodejů elektroaut v této zemi. Přirovnává ho k nedávnému nástupu chytrých telefonů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

I54m14r32i23c16h 38S96u23c93h70a72r66s68k50ý 8266723395341

Nějak nám šefka projektu zapomněla říct jak si lidé na sídlištích dobíjí svá auta venku na parkovišti, či ti movitější v podzemní garáži, když se elektromobil dobíjí přes 2 homologované zásuvky.

Ta první zásuvka je na střídavý proud, která může přes jednu fázi (230 V) dobíjet

8 - 10 hodin nebo při 3 fázích (400 V) 4-6 hodin.

Ta druhá je stejnosměrný proud a je výhradně určena pro rychlo-dobíjení ve stanicích (pumpy) s časem cca 30 -45 minut. Dále je nutno podotknout, že stejnosměrný proud se vyrábí usměrňovačem a funguje podobně jako svářečka, čímž budou dobíjecí stanice tak trochu více ohřívat vzduch kolem sebe..........;-)

+3/0
13.2.2017 20:14

M19i75r17o84s46l75a87v 36B82r75o43z18i41k 7881369944377

Jinak taková poznámka. V článku je uvedeno, že elektro motor je účinnější, než motor spalovací. To je pravda. Ale jenom ve vztahu k tepelným ztrátám.

Když se vezme celý cyklus výroby energie, je benzínový motor prakticky nedostižný, protože u elektřiny skončí až 45 procent energie jenom v drátech v závislosti na vzdálenosti...

+3/0
13.2.2017 12:32

J26a57n 80K22r57p98e44c 5296623394212

tak odpoved hned na prvni otazku je nehorazna lez, a to bud schvalne anebo z neuveritelne nevedomosti. kazdopadne uz jen na tom je videt, s jakym pomatencem ma clovek tu cest.

+1/0
13.2.2017 10:09

J29a45n78a 72M80u16s15i95l13o68v67á 4564343798559

To tady znáte všichni účetnictví ČEZu? Zvláštní je, že jinde to jde lépe, ale tady všichni budeme pořád opakovat, že líp to nejde? Čím to asi může být? A vy rozumíte státním machinacím s dotacemi na "zelenou"? To je zarážející, že nikdo nemá zájem, aby bylo veřejně schvalováno účetnictví takových firem. Aby bylo jasné, kam ty naše peníze jdou. A to se vám líbí, že tu věčně bojujeme s emisemi a špínou na ulicích a vaše děti se dusí kašlem ve školkách i venku? A nejen vaše děti.

0/−3
13.2.2017 9:45

M31i79r84o39s83l40a72v 23B10r25o58z21i60k 7751719654827

My bojujeme hlavně s emisemi polétavého prachu. Což je třeba způsobeno preferencí listnáčů v okrasné zeleni, které v zimě jaksi shodí listy a nemají čím ten drobný prach zachytávat. Jinak ČR emisní povolenky dlouhodobě prodává.

Norsko žije z vývozu ropy a elektřinu jim z 90 procent obstarávají vodní elektrárny. Tam mohou mít energii plýtvající elektroaua i smysl. Ale v ostatních zemích něco takového není možné. Nemohou si dovolit elektro auta dotovat.

0/0
13.2.2017 11:56

L75i16b47o96r 69P37e35t82r40á91š 6675579108559

Pokud má Norsko téměř 100% energie z vodních el. tak je zvýhodnění el. aut v pořádku .

0/0
13.2.2017 9:16

M41i12r77e63k 43G33a55j80e55r 5311776569320

Ale to vůbec neznamená, že novou elektřinu bude mít pro nová auta z nějakých nových vodních zdrojů.

0/0
13.2.2017 16:09

M93i54r29o40s13l84a20v 58B72r18o33z19i57k 7141109984807

Dámě navrhuji 5. třídu Základní školy, specializovaný obor Matematika.

+1/0
13.2.2017 8:40

S68t93a53n54d85a 28C55h80v74o76s35t 1412298

Neda mi to, abych neokomentoval reakce autora clanku pana Sury. Je obdivuhodne, ze reaguje zde v diskusi, clovek to vidi vyjimecne a temer vyhradne na Technetu od panu Kasika a spol. Co se mi ale moc nelibi, je obsah techto reakci. Je z nich dost citit dotcenost a podrazdenost. Tez narazky na inteligenci ctenaru bych si zrejme na miste profesionala odpustil...

+1/0
13.2.2017 8:17

J24a95n 31S31ů81r34a 4315633223912

Máte pravdu. Podrážděnost sem nepatří. Ale pokud se někteří diskutující schylují pouze k urážkám, je těžké se ovládat. Nicméně pokusím se polepšit.

+2/0
13.2.2017 9:46

P15e94t53r 72S71p87a28t89z79i35e16r20e63r 7534622455404

Těším se na jednu věc...jelikož ta doba elektromobilů přijde a to ať se to místním diskutérům líbí nebo ne...tak já pevně doufám v to, že žádný ale opravdu žádný z těchto diskutérů si nikdy ten elektromobil nekoupí...aspoň ubude auta na silnici a pak jim přeju příjemnou chůzi a nebo konečně udělají něco pro své zdraví a budou jezdit na kole. Prostě ten nástup přijde a to velice rychle. A nikdo s tím tady z nás nic neudělá. Já se nato docela těším.

Když někdo píše, že vyjede a zapomene nabít auto a to ho někde nechá a proti standardnímu nalití benzínu nebo nafty z kanystru se musí nechat odtáhnout....stane se to..jednou....protože pak se takový lempl naučí trochu plánovat. Tady je spousta lidí typu bohém a něco jako plánování je pro ně sci-fi...no jen na čase trochu procitnout.

0/−10
13.2.2017 7:34

S43t23a84n47d92a 81C84h26v40o88s39t 1812478

Ano - je na case trochu procitnout ;-)

+1/0
13.2.2017 7:53

J67a42n55a 11M48u58s41i55l82o92v55á 4864553158239

Správně! Vždycky se o nás říkalo, že jsme šikovný národ! A máme tolik šikovných hlav! Kdyby to ten zpolitizovaný systém nebrzdil, tak jsme tu mohli být všichni zdraví v práci a už jsme mohli vymýšlet věci, že by ostatní koukali! I ty soláry se už řeší!Hybridy se už dodávají!

0/−1
13.2.2017 9:52

P13e42t77r 68L46i93n86h49a36r54t 2218234684553

Elektromobily tak, jak fungují teď, jsou jen nafouklá bublina a nesmysl. Dokud nebude k dispozici technologie na uchování elektrické baterie po smysluplnější dobu, tak z elektromobilů nic nebude.

0/0
13.2.2017 18:46

J40a97r88o17s42l67a72v 63D61o14s14t13a83l 2604301385609

V Čechách i kdyby polovina národa měla rakovinu plic tak furt bude podpora dieselů a kouření v restauracích. My už jsme takový národ. Neradi měníme preference.

0/−4
13.2.2017 6:55
Foto

J46o75s70e22f 97K21o70u45b52a 8791920293561

Je to jako s kouřením, nadává se ale jednou se kouřit nebude vůbec. Stejné je to s novotami. Elektro mobil má asi 16 pohyblivých součástek, auto se spalovacím motorem 2000 ks. To hovoří samo o sobě o údržbě. Je již dokázáno, že elektromobil porazí Porše ve zrychlení s 0 na 100 km. Jednou spalovací motor bude historie. Lidé se s tím smíří, chce to čas.

+2/−7
13.2.2017 2:12

R37o44b72i98n 51Ž93i66ž78k23a 2478494496806

Já si nemyslím, že by někdo nadával na existenci elektromobilů, na co narážíte?

+5/0
13.2.2017 2:48
Foto

I73m64r42i19c36h 29S97u92c74h47a96r43s42k86ý 8276703885861

Pokud to celé zaplatí lidé jako vy nemám problém.

+5/0
13.2.2017 5:17

P79a44v15e76l 68N40e84k18v36a71s81i33l 2378303711272

Já nemám problém s elektromotorem, ale s velmi nepraktickým skladováním energie. Zatím to bezvadně funguje jen pod trolejemi.

+5/0
13.2.2017 7:55

S47t16a13n43d53a 72C31h62v61o96s74t 1652188

Zrychleni v Tesle je famozni, jenze neni jedinym kriteriem, podle ktereho se potencialni kupci noveho auta rozhoduji. Pokud je pro nekoho rozhodujici vyrazit prvni na zelenou na krizovatce a nechat za sebou jineho machra treba v ropaku od BMW, je to jen jeho volba.

+3/0
13.2.2017 8:04

J17i48r18i 33N60o69s14e74k 5967952128340

se současnou technologií je elektromobil blbost

+8/−2
13.2.2017 1:14
Foto

J27i92ř35í 21K51r19á75k70o25r48a 9219673

To jsou pořád ty samé žvásty.

Elektromobily zažívají boom, který sice nezažívají, ale určitě zažívají. Je to srovnatelné s boomem chytrých telefonů, až na to, že je ten boom elektromobilů kompletně subvencován státem, který uvalil nehorázné daně na nákup a provoz aut se spalovacím motorem a z vybraných peněz dotuje prodej a provoz elektromobilů, takže se to se smartphony srovnat vůbec nedá.

Fakt by mě zajímalo, kdo si tuhle hloupou agitku platí.

+15/−1
13.2.2017 0:05

T51o20m86á97š 93L92i67s36k50a 6770289634904

EU a každy správný eourosoudruh musí přiložit ruku k dílu a znáte to, 1000x opakovaná lež ....

Maturita z matematiky se zrušila fyzika je pro většinu novinářů sprosté slovo a v Bruseli se běžně hlasuje o přírodních zákonech, ideální podmínky pro psaní podobných bludů o bezemisních autech na tužkové baterie.

+12/−1
13.2.2017 0:18
Foto

J33i81ř34í 46K15r27á73k13o47r51a 9439253

To je tak, když humanitní vzdělání získá ve společnosti prioritu. Každý mamlas, co se jednorázově nadrtil pár filozofů, se zčistajasna cítí povolán pustit se na tenký led exaktních věd.

+9/−1
13.2.2017 0:34

R13o73b97i11n 66Ž46i16ž36k28a 2988134836656

Tři články ve čtyřech dnech plné chvalozpěvů na téma elektromobily - veškerá pozitivní data jen z Norska - jeden autor.

+7/−1
12.2.2017 23:54

R34o16b60i94n 32Ž30i57ž96k75a 2278674846636

Samozřejmě chápu, že téma (a služebku) je nutné podojit, ale dost tomu chybí vyváženost.

.

Mimo to jsou některé informace jsou dost zavádějící (tam je na tom tedy nejhůř předchozí článek), v tomhle rozhovoru bych si zase dovedl představit dotazy více na tělo (zejména vzhledem k vládní podpoře).

.

Samostatná kapitola jsou potom titulky, který jsou občas vysloveně na facku (viz "masový nástup elektroaut začíná"

.

Ale viz první odstavec. Největší problém mám s tím, že jsou tady tři pozitivní články a ani jeden kritický.

+3/−1
13.2.2017 0:15

J13a18n 15S91ů13r68a 4535823903292

Zajímavé je, že i samy automobilky, které dosud v EV příliš silné nejsou, přiznávají, že masívní nástup EV začíná. O vyváženost se starají zdejší čtenáři v diskuzi.

0/0
13.2.2017 7:24

R68o34b83i40n 21Ž36i72ž33k78a 2508794796216

Něco jiného je mluvit o boomu dnes, kdy jsou elektromobily pořád ještě minoritní záležitost a pronikají jen do specifických oblastí (vozítka Deutsche Post nebo unikátní Norská ekonomika) a něco jiného je ho předvídat časem. A ani to dost určitě neplatí plošně. Abych si dovolil citovat: "Nedávný průzkum KPMG mezi manažery automobilek ukázal pokles důvěry v baterie jako pohonu budoucnosti, více jich věří nyní vodíku a palivovým článkům. "

.

A asi jsem ze staré školy, ale o vyváženost by se dle mého měl starat především sám žurnalista.

0/0
13.2.2017 9:40

J22a17n 25S30ů84r28a 4375553403262

ano, proto je také průzkum KPMG v textu uveden. Nicméně realitou je, že prodeje EV rostou v celé Evropě a na trh přichází čím dál více modelů.

0/0
13.2.2017 9:52

P12e42t97r 30Č36e95r44m39á82k 9438865909700

Problém právě je že mezi konstatováním faktu že prodeje rostou (byť rozhodně ne v celé Evropě - viz. ČR...) a tezemi o masovém nástupu, boomu atd. zeje prozatím obrovská propast a působí to pak velmi směšně.

+1/0
13.2.2017 11:17

R48o88b45i69n 12Ž93i87ž44k83a 2338964916836

No ale ten průzkum odporuje tomu, co jste napsal.

K tomu růstu prodejů:

1) Růst z nuly není zas takový problém. Na kolika procentech jsou teď auta ? Pod dvěma procenty? Slovo boom bych použil maximálně v tom Norsku a to ještě s hvězdičkou.

2) Jak by ten růst vypadal, nebýt státní podpory? Dá se to vůbec vydávat za úspěch? Je to vůbec správně?

0/0
13.2.2017 13:53

R87o47b67i63n 62Ž72i38ž18k80a 2978234166466

A mimochodem: Kdyby zněl titulek toho minulého článku třeba "Šéf VW AG přiznává: Elektromobily zažívají boom" a bylo to v něm patřičně doložené, pak bych proti titulku neřekl ani popel.

0/0
13.2.2017 9:46

J37a43n 20S95ů46r34a 4315463753412

Počkejte si na čtvrtek a pátek, až bude velká akce týkající se budoucích pohonů ve Škoda Auto. Mimochodem, proč myslíte, že jako jedni z hlavních řečníků na konferenci byli lidé z VW a BMW?

0/0
13.2.2017 9:49

V48l57a34d60i51s80l28a19v 11N37o51h17e96j70l 7288797238621

psal jsem to uz minule a jen se to potvrzuje - Norske fondy -> chvalozpevy na norske neobolsevicke hovadiny. 8-o

+1/0
12.2.2017 23:49

P61e66t90r 32Č63e65r66m53á34k 9868855719700

Ve dvou dnech dva články... Když patřičně nezapůsobil první (který agitačně tvrdil jak nastává masový nástup ;-D ), tak je tu pokus č.2 a opět stejně lichý. Je fajn že už rovnou přiznává že mluví jen o evropské mecce elektromobilů, která je v podmínkách provozu naprosto jinde než ostatní. Pak je dobré opustit ten nadšenecký etos který rozhovor provází, a brát to objektivně a fakticky.

Vyplývá z něj že tedy 70% nových registrací stále tvoří klasické spalovací motory, a z těch 30% navíc tvoří většinu hybridy, což je z uživatelského hlediska velký rozdíl oproti elektromobilu.

Pak porovnání tesly a iphonu je vcelku vtipné - iphony se narozdíl od tesly 3 reálně vyrábějí ;-)

Tesla podruhé - prý jeden z největších výrobců elektromobil... Možná na papíře a ve svých vizích, v praxi je to třeba proti nissanu manufakturní výroba. R^

Přiznání ekonomických problémů celého dotačně nastaveného systému - chybí peníze za DPH a spotřební daně. Rv

Přiznání že dočasné výhody pro jejich majitele se stávají minulostí už při nynějším relativně nízkém počtu aut, kdyby do roku 2025 chtěli mít skutečně bezemisní auta a tedy 100% prodeje elektromobilů, tak je to zpátky tam kde to kdysi bylo.

Takže v praxi jde o to že měli dost finančních zdrojů z ropy a zároveň dostupnou elektrickou energii tak to celé zadotovali, v ostatních státech EU prakticky nepoužitelný model, výpadky DPH nebo spotřebních daní by způsobily totální kolaps systému, a elektromobily přitom stále stojí násobky identických modelů. Jako ukázka toho co lze je to fajn, ale tím to končí, a to mám sám doma hybrid taky.

+5/0
12.2.2017 23:32

M47i22r16e28k 16G38a21j86e37r 5621876229770

Hybrid muze byt dobry, ale v drtive vetsine je komplet pohanen spalovacim motorem, vcetne dobijeni baterii.

0/0
12.2.2017 23:41

R94o29b46i48n 77Ž65i20ž68k84a 2188494266936

Dokonce tři články ve čtyřech dnech.

+1/0
12.2.2017 23:51

J68a93n 96S56ů40r32a 4385663133942

Plně chápu, že EV nesnášíte. To je Váš názor. Nicméně i tu nesnášenlivost je dobré mít podloženou fakty.

0/0
13.2.2017 7:23

P90e51t22r 51M11a74r33š14á13l19e84k 9695462174849

A jaká fakta zaznívají od vás? Zde v diskuzi zaznělo faktů dost a nevšiml jsem si, že jste byl schopen s nimi nějak polemizovat.

0/0
13.2.2017 9:42

J19a30n 61S12ů62r13a 4655123213682

Fakta a názory jsou dost odlišná věc. A odkazovaný text na Neviditelném psu je plný nesmyslů, jeden z diskutujících zde to ostatně celkem správně popsal.

0/0
13.2.2017 9:48

P27e88t79r 31Č64e83r21m90á34k 9558955649240

Evidentně nechápete opět nic. Naopak jako uživatel vozidla co v sobě elektromotory má k tomu mám velmi blízko, a proto mi vadí ty nesmysly co jsou zde uváděny a bylo potřeba je právě konfrontovat s fakty a uvést do reality R^

0/0
13.2.2017 11:06

J18a92n 60S14ů46r17a 4185973563892

R^R^R^R^R^R^R^R^R^

0/0
13.2.2017 12:27

P71e31t12r 75Č64e50r91m34á49k 9118815839850

R^

0/0
13.2.2017 12:57

O53l81d47ř34i73c78h 22S60m87u53t16n52ý 2180122974295

Už se těším na zítřejší článek o elektromobilech.

+3/−1
12.2.2017 23:13

H94e12d70v69i97k18a 98O61c17h56t49á42b30c55o63v41á 5344169160

Takové tříhodinové stání v elektromobilu v koloně na dálnici při minus deseti stupních musí být opravdu zážitek. Jak dlouho asi vydrží elektrické topení z AKU? :-P

+7/0
12.2.2017 23:01

M32a97r81t44i28n 44K38a82r77á95s32e55k 9488923148548

No to neni tak tezke spocitat ne? Kdyz si budes topis na "hodne teplo" rekneme 2kW vykonem, tak auto s 60 kWh baterkou muze topit 30 hodin, 3 hodiny mu ukroji z baterky asi 10%, pominme to, ze v chladnejsich oblastech nejspis budou auta topit spise teeplnym cerpadlem nez "spiralou" (tj budou zrat na topeni mnohem mene) ....

0/−2
12.2.2017 23:04

T97o21m23á86š 44L81i85s26k27a 6390799394414

1. 2kW v -10 budete topit max na hodně zima, Webasto na auta střední třídy má 5kW a v -10C při vánici je to tak akorát , žádná vedro.

2. V aute s 60kWh baterkou bude při -10C využitelných cca 40kWh

3. Ono jste nějak do té kolony musel přijet a to nejspíše sežralo mraky eletriky, pokud to není nové tak na 60kW můžete zapomenout bude to o 5 až 35% méně a tak nastane ona elekto autová klasika, řidič bez topení s vypnutým rádiem zoufale hypnotizuje klesající ukazatel kapacity a modlí se aby někam dojel.

+3/0
12.2.2017 23:41

V88á73c27l11a94v 74M31a23i67x51n35e68r 7355310655841

Njn, úspěch založený na dotacích ... to se tak prostě dělá ... přehlédneme vše a tvrdíme jak je to super ...

+6/0
12.2.2017 22:59

P10e11t48r 26M11a65r30e21č29e71k 1503221649278

Pěkná snůška alternativních pravd! :-) Ovšem bez cenových dotací a osvobození od všech daní a poplatků by si to i v Norsku koupil jen blázen! Tak ať si ta paní spolu s p.Sůrou nechají své elektropohádky pro duševně slabší! Rv

+7/0
12.2.2017 22:57
Foto

P88e64t98r 50J87a32n15o53v53s28k82ý 1418400682878

Další článek o elektromobilech, to by jeden řekl, ze Babiš koupil Teslu ;)) a ještě je tam paní, takže gendero vyvážené ;))) často se stává , ze 100x vyřčené lež je pravda, tak ještě 95x ...

+7/−1
12.2.2017 22:22







Najdete na iDNES.cz