Diskuse k článku

Úspěch elektromobilů byl dlouho přehlížen, říká šéfka projektu v Norsku

Do Norska za ní pro rady jezdí automobilky, které chtějí výrazněji vstoupit na trh s elektromobily. Christina Buová vede norskou asociaci elektromobility a je jednou z hlavních tváří současného boomu prodejů elektroaut v této zemi. Přirovnává ho k nedávnému nástupu chytrých telefonů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

I57m87r54i63c54h 72S55u56c56h10a67r76s36k63ý 8906943255921

Nějak nám šefka projektu zapomněla říct jak si lidé na sídlištích dobíjí svá auta venku na parkovišti, či ti movitější v podzemní garáži, když se elektromobil dobíjí přes 2 homologované zásuvky.

Ta první zásuvka je na střídavý proud, která může přes jednu fázi (230 V) dobíjet

8 - 10 hodin nebo při 3 fázích (400 V) 4-6 hodin.

Ta druhá je stejnosměrný proud a je výhradně určena pro rychlo-dobíjení ve stanicích (pumpy) s časem cca 30 -45 minut. Dále je nutno podotknout, že stejnosměrný proud se vyrábí usměrňovačem a funguje podobně jako svářečka, čímž budou dobíjecí stanice tak trochu více ohřívat vzduch kolem sebe..........;-)

+3/0
13.2.2017 20:14

M77i52r89o21s92l31a16v 38B18r79o54z45i34k 7181619644547

Jinak taková poznámka. V článku je uvedeno, že elektro motor je účinnější, než motor spalovací. To je pravda. Ale jenom ve vztahu k tepelným ztrátám.

Když se vezme celý cyklus výroby energie, je benzínový motor prakticky nedostižný, protože u elektřiny skončí až 45 procent energie jenom v drátech v závislosti na vzdálenosti...

+3/0
13.2.2017 12:32

J61a79n 30K20r21p18e56c 5296363364182

tak odpoved hned na prvni otazku je nehorazna lez, a to bud schvalne anebo z neuveritelne nevedomosti. kazdopadne uz jen na tom je videt, s jakym pomatencem ma clovek tu cest.

+1/0
13.2.2017 10:09

J27a70n98a 25M25u76s81i53l49o45v93á 4324573268639

To tady znáte všichni účetnictví ČEZu? Zvláštní je, že jinde to jde lépe, ale tady všichni budeme pořád opakovat, že líp to nejde? Čím to asi může být? A vy rozumíte státním machinacím s dotacemi na "zelenou"? To je zarážející, že nikdo nemá zájem, aby bylo veřejně schvalováno účetnictví takových firem. Aby bylo jasné, kam ty naše peníze jdou. A to se vám líbí, že tu věčně bojujeme s emisemi a špínou na ulicích a vaše děti se dusí kašlem ve školkách i venku? A nejen vaše děti.

0/−3
13.2.2017 9:45

M74i11r21o75s58l25a71v 18B39r25o94z81i65k 7441439914667

My bojujeme hlavně s emisemi polétavého prachu. Což je třeba způsobeno preferencí listnáčů v okrasné zeleni, které v zimě jaksi shodí listy a nemají čím ten drobný prach zachytávat. Jinak ČR emisní povolenky dlouhodobě prodává.

Norsko žije z vývozu ropy a elektřinu jim z 90 procent obstarávají vodní elektrárny. Tam mohou mít energii plýtvající elektroaua i smysl. Ale v ostatních zemích něco takového není možné. Nemohou si dovolit elektro auta dotovat.

0/0
13.2.2017 11:56

L94i97b20o47r 80P39e30t57r36á17š 6245199668569

Pokud má Norsko téměř 100% energie z vodních el. tak je zvýhodnění el. aut v pořádku .

0/0
13.2.2017 9:16

M72i93r56e42k 55G18a60j76e91r 5551626699980

Ale to vůbec neznamená, že novou elektřinu bude mít pro nová auta z nějakých nových vodních zdrojů.

0/0
13.2.2017 16:09

M30i93r25o18s16l52a37v 37B59r15o26z93i70k 7901279314177

Dámě navrhuji 5. třídu Základní školy, specializovaný obor Matematika.

+1/0
13.2.2017 8:40

S56t97a71n68d31a 87C19h11v86o83s15t 1272158

Neda mi to, abych neokomentoval reakce autora clanku pana Sury. Je obdivuhodne, ze reaguje zde v diskusi, clovek to vidi vyjimecne a temer vyhradne na Technetu od panu Kasika a spol. Co se mi ale moc nelibi, je obsah techto reakci. Je z nich dost citit dotcenost a podrazdenost. Tez narazky na inteligenci ctenaru bych si zrejme na miste profesionala odpustil...

+1/0
13.2.2017 8:17

J64a83n 21S39ů98r63a 4215973173652

Máte pravdu. Podrážděnost sem nepatří. Ale pokud se někteří diskutující schylují pouze k urážkám, je těžké se ovládat. Nicméně pokusím se polepšit.

+2/0
13.2.2017 9:46

P38e29t23r 87S40p48a83t27z43i55e83r97e63r 7964402985164

Těším se na jednu věc...jelikož ta doba elektromobilů přijde a to ať se to místním diskutérům líbí nebo ne...tak já pevně doufám v to, že žádný ale opravdu žádný z těchto diskutérů si nikdy ten elektromobil nekoupí...aspoň ubude auta na silnici a pak jim přeju příjemnou chůzi a nebo konečně udělají něco pro své zdraví a budou jezdit na kole. Prostě ten nástup přijde a to velice rychle. A nikdo s tím tady z nás nic neudělá. Já se nato docela těším.

Když někdo píše, že vyjede a zapomene nabít auto a to ho někde nechá a proti standardnímu nalití benzínu nebo nafty z kanystru se musí nechat odtáhnout....stane se to..jednou....protože pak se takový lempl naučí trochu plánovat. Tady je spousta lidí typu bohém a něco jako plánování je pro ně sci-fi...no jen na čase trochu procitnout.

0/−10
13.2.2017 7:34

S15t16a29n68d31a 19C53h50v41o81s40t 1902638

Ano - je na case trochu procitnout ;-)

+1/0
13.2.2017 7:53

J19a18n49a 42M42u48s18i98l78o62v12á 4664713718309

Správně! Vždycky se o nás říkalo, že jsme šikovný národ! A máme tolik šikovných hlav! Kdyby to ten zpolitizovaný systém nebrzdil, tak jsme tu mohli být všichni zdraví v práci a už jsme mohli vymýšlet věci, že by ostatní koukali! I ty soláry se už řeší!Hybridy se už dodávají!

0/−1
13.2.2017 9:52

P65e30t24r 98L10i56n15h90a87r95t 2178204684473

Elektromobily tak, jak fungují teď, jsou jen nafouklá bublina a nesmysl. Dokud nebude k dispozici technologie na uchování elektrické baterie po smysluplnější dobu, tak z elektromobilů nic nebude.

0/0
13.2.2017 18:46

J97a65r53o35s78l45a75v 58D30o63s90t89a16l 2364531265129

V Čechách i kdyby polovina národa měla rakovinu plic tak furt bude podpora dieselů a kouření v restauracích. My už jsme takový národ. Neradi měníme preference.

0/−4
13.2.2017 6:55
Foto

J59o46s32e84f 21K67o41u90b16a 8131260603451

Je to jako s kouřením, nadává se ale jednou se kouřit nebude vůbec. Stejné je to s novotami. Elektro mobil má asi 16 pohyblivých součástek, auto se spalovacím motorem 2000 ks. To hovoří samo o sobě o údržbě. Je již dokázáno, že elektromobil porazí Porše ve zrychlení s 0 na 100 km. Jednou spalovací motor bude historie. Lidé se s tím smíří, chce to čas.

+2/−7
13.2.2017 2:12

R35o38b48i61n 79Ž95i58ž40k91a 2358544176986

Já si nemyslím, že by někdo nadával na existenci elektromobilů, na co narážíte?

+5/0
13.2.2017 2:48
Foto

I59m17r19i50c78h 47S71u93c56h72a46r62s86k97ý 8216433725411

Pokud to celé zaplatí lidé jako vy nemám problém.

+5/0
13.2.2017 5:17

P58a96v84e37l 61N50e53k55v56a66s70i66l 2218763761212

Já nemám problém s elektromotorem, ale s velmi nepraktickým skladováním energie. Zatím to bezvadně funguje jen pod trolejemi.

+5/0
13.2.2017 7:55

S17t33a80n65d34a 78C88h51v78o65s12t 1982928

Zrychleni v Tesle je famozni, jenze neni jedinym kriteriem, podle ktereho se potencialni kupci noveho auta rozhoduji. Pokud je pro nekoho rozhodujici vyrazit prvni na zelenou na krizovatce a nechat za sebou jineho machra treba v ropaku od BMW, je to jen jeho volba.

+3/0
13.2.2017 8:04

J97i47r95i 29N92o95s19e24k 5327542688950

se současnou technologií je elektromobil blbost

+8/−2
13.2.2017 1:14
Foto

J32i90ř14í 32K89r60á68k84o74r89a 9869613

To jsou pořád ty samé žvásty.

Elektromobily zažívají boom, který sice nezažívají, ale určitě zažívají. Je to srovnatelné s boomem chytrých telefonů, až na to, že je ten boom elektromobilů kompletně subvencován státem, který uvalil nehorázné daně na nákup a provoz aut se spalovacím motorem a z vybraných peněz dotuje prodej a provoz elektromobilů, takže se to se smartphony srovnat vůbec nedá.

Fakt by mě zajímalo, kdo si tuhle hloupou agitku platí.

+15/−1
13.2.2017 0:05

T16o17m79á17š 43L58i94s47k54a 6610589294734

EU a každy správný eourosoudruh musí přiložit ruku k dílu a znáte to, 1000x opakovaná lež ....

Maturita z matematiky se zrušila fyzika je pro většinu novinářů sprosté slovo a v Bruseli se běžně hlasuje o přírodních zákonech, ideální podmínky pro psaní podobných bludů o bezemisních autech na tužkové baterie.

+12/−1
13.2.2017 0:18
Foto

J46i27ř80í 67K96r84á77k22o68r11a 9869843

To je tak, když humanitní vzdělání získá ve společnosti prioritu. Každý mamlas, co se jednorázově nadrtil pár filozofů, se zčistajasna cítí povolán pustit se na tenký led exaktních věd.

+9/−1
13.2.2017 0:34

R28o88b14i43n 23Ž28i17ž59k43a 2228854266116

Tři články ve čtyřech dnech plné chvalozpěvů na téma elektromobily - veškerá pozitivní data jen z Norska - jeden autor.

+7/−1
12.2.2017 23:54

R80o72b59i30n 50Ž69i42ž83k57a 2528434866276

Samozřejmě chápu, že téma (a služebku) je nutné podojit, ale dost tomu chybí vyváženost.

.

Mimo to jsou některé informace jsou dost zavádějící (tam je na tom tedy nejhůř předchozí článek), v tomhle rozhovoru bych si zase dovedl představit dotazy více na tělo (zejména vzhledem k vládní podpoře).

.

Samostatná kapitola jsou potom titulky, který jsou občas vysloveně na facku (viz "masový nástup elektroaut začíná"

.

Ale viz první odstavec. Největší problém mám s tím, že jsou tady tři pozitivní články a ani jeden kritický.

+3/−1
13.2.2017 0:15

J77a15n 18S49ů46r15a 4915323243692

Zajímavé je, že i samy automobilky, které dosud v EV příliš silné nejsou, přiznávají, že masívní nástup EV začíná. O vyváženost se starají zdejší čtenáři v diskuzi.

0/0
13.2.2017 7:24

R90o13b40i43n 50Ž68i40ž33k40a 2638654266216

Něco jiného je mluvit o boomu dnes, kdy jsou elektromobily pořád ještě minoritní záležitost a pronikají jen do specifických oblastí (vozítka Deutsche Post nebo unikátní Norská ekonomika) a něco jiného je ho předvídat časem. A ani to dost určitě neplatí plošně. Abych si dovolil citovat: "Nedávný průzkum KPMG mezi manažery automobilek ukázal pokles důvěry v baterie jako pohonu budoucnosti, více jich věří nyní vodíku a palivovým článkům. "

.

A asi jsem ze staré školy, ale o vyváženost by se dle mého měl starat především sám žurnalista.

0/0
13.2.2017 9:40

J28a90n 28S40ů54r10a 4695463703552

ano, proto je také průzkum KPMG v textu uveden. Nicméně realitou je, že prodeje EV rostou v celé Evropě a na trh přichází čím dál více modelů.

0/0
13.2.2017 9:52

P95e49t12r 51Č93e75r80m34á78k 9658135689260

Problém právě je že mezi konstatováním faktu že prodeje rostou (byť rozhodně ne v celé Evropě - viz. ČR...) a tezemi o masovém nástupu, boomu atd. zeje prozatím obrovská propast a působí to pak velmi směšně.

+1/0
13.2.2017 11:17

R19o36b90i24n 27Ž28i12ž33k60a 2608924886576

No ale ten průzkum odporuje tomu, co jste napsal.

K tomu růstu prodejů:

1) Růst z nuly není zas takový problém. Na kolika procentech jsou teď auta ? Pod dvěma procenty? Slovo boom bych použil maximálně v tom Norsku a to ještě s hvězdičkou.

2) Jak by ten růst vypadal, nebýt státní podpory? Dá se to vůbec vydávat za úspěch? Je to vůbec správně?

0/0
13.2.2017 13:53

R28o73b46i31n 53Ž33i29ž57k43a 2928484276456

A mimochodem: Kdyby zněl titulek toho minulého článku třeba "Šéf VW AG přiznává: Elektromobily zažívají boom" a bylo to v něm patřičně doložené, pak bych proti titulku neřekl ani popel.

0/0
13.2.2017 9:46

J57a59n 39S86ů59r17a 4595743183142

Počkejte si na čtvrtek a pátek, až bude velká akce týkající se budoucích pohonů ve Škoda Auto. Mimochodem, proč myslíte, že jako jedni z hlavních řečníků na konferenci byli lidé z VW a BMW?

0/0
13.2.2017 9:49

V63l85a52d27i67s32l45a88v 18N61o45h56e16j86l 7568227798481

psal jsem to uz minule a jen se to potvrzuje - Norske fondy -> chvalozpevy na norske neobolsevicke hovadiny. 8-o

+1/0
12.2.2017 23:49

P68e74t42r 52Č95e80r69m52á92k 9738115849380

Ve dvou dnech dva články... Když patřičně nezapůsobil první (který agitačně tvrdil jak nastává masový nástup ;-D ), tak je tu pokus č.2 a opět stejně lichý. Je fajn že už rovnou přiznává že mluví jen o evropské mecce elektromobilů, která je v podmínkách provozu naprosto jinde než ostatní. Pak je dobré opustit ten nadšenecký etos který rozhovor provází, a brát to objektivně a fakticky.

Vyplývá z něj že tedy 70% nových registrací stále tvoří klasické spalovací motory, a z těch 30% navíc tvoří většinu hybridy, což je z uživatelského hlediska velký rozdíl oproti elektromobilu.

Pak porovnání tesly a iphonu je vcelku vtipné - iphony se narozdíl od tesly 3 reálně vyrábějí ;-)

Tesla podruhé - prý jeden z největších výrobců elektromobil... Možná na papíře a ve svých vizích, v praxi je to třeba proti nissanu manufakturní výroba. R^

Přiznání ekonomických problémů celého dotačně nastaveného systému - chybí peníze za DPH a spotřební daně. Rv

Přiznání že dočasné výhody pro jejich majitele se stávají minulostí už při nynějším relativně nízkém počtu aut, kdyby do roku 2025 chtěli mít skutečně bezemisní auta a tedy 100% prodeje elektromobilů, tak je to zpátky tam kde to kdysi bylo.

Takže v praxi jde o to že měli dost finančních zdrojů z ropy a zároveň dostupnou elektrickou energii tak to celé zadotovali, v ostatních státech EU prakticky nepoužitelný model, výpadky DPH nebo spotřebních daní by způsobily totální kolaps systému, a elektromobily přitom stále stojí násobky identických modelů. Jako ukázka toho co lze je to fajn, ale tím to končí, a to mám sám doma hybrid taky.

+5/0
12.2.2017 23:32

M82i19r69e82k 45G11a15j60e34r 5971146399650

Hybrid muze byt dobry, ale v drtive vetsine je komplet pohanen spalovacim motorem, vcetne dobijeni baterii.

0/0
12.2.2017 23:41

R10o11b53i51n 39Ž47i37ž21k15a 2428714206886

Dokonce tři články ve čtyřech dnech.

+1/0
12.2.2017 23:51

J70a57n 25S39ů71r87a 4325333623462

Plně chápu, že EV nesnášíte. To je Váš názor. Nicméně i tu nesnášenlivost je dobré mít podloženou fakty.

0/0
13.2.2017 7:23

P45e14t20r 21M74a86r43š76á37l22e40k 9805682974509

A jaká fakta zaznívají od vás? Zde v diskuzi zaznělo faktů dost a nevšiml jsem si, že jste byl schopen s nimi nějak polemizovat.

0/0
13.2.2017 9:42

J43a62n 57S27ů77r76a 4975713563392

Fakta a názory jsou dost odlišná věc. A odkazovaný text na Neviditelném psu je plný nesmyslů, jeden z diskutujících zde to ostatně celkem správně popsal.

0/0
13.2.2017 9:48

P56e45t94r 36Č26e17r41m46á63k 9178465299360

Evidentně nechápete opět nic. Naopak jako uživatel vozidla co v sobě elektromotory má k tomu mám velmi blízko, a proto mi vadí ty nesmysly co jsou zde uváděny a bylo potřeba je právě konfrontovat s fakty a uvést do reality R^

0/0
13.2.2017 11:06

J61a33n 70S65ů43r97a 4575883883262

R^R^R^R^R^R^R^R^R^

0/0
13.2.2017 12:27

P87e37t34r 74Č15e83r69m47á42k 9628805279510

R^

0/0
13.2.2017 12:57

O48l49d21ř14i97c43h 15S90m13u23t36n94ý 2920162214635

Už se těším na zítřejší článek o elektromobilech.

+3/−1
12.2.2017 23:13

H72e98d49v67i28k16a 97O90c42h36t62á92b68c14o65v54á 5444819320

Takové tříhodinové stání v elektromobilu v koloně na dálnici při minus deseti stupních musí být opravdu zážitek. Jak dlouho asi vydrží elektrické topení z AKU? :-P

+7/0
12.2.2017 23:01

M25a32r92t58i55n 83K35a83r23á97s78e22k 9778583838698

No to neni tak tezke spocitat ne? Kdyz si budes topis na "hodne teplo" rekneme 2kW vykonem, tak auto s 60 kWh baterkou muze topit 30 hodin, 3 hodiny mu ukroji z baterky asi 10%, pominme to, ze v chladnejsich oblastech nejspis budou auta topit spise teeplnym cerpadlem nez "spiralou" (tj budou zrat na topeni mnohem mene) ....

0/−2
12.2.2017 23:04

T63o41m59á32š 41L51i29s71k71a 6800219314984

1. 2kW v -10 budete topit max na hodně zima, Webasto na auta střední třídy má 5kW a v -10C při vánici je to tak akorát , žádná vedro.

2. V aute s 60kWh baterkou bude při -10C využitelných cca 40kWh

3. Ono jste nějak do té kolony musel přijet a to nejspíše sežralo mraky eletriky, pokud to není nové tak na 60kW můžete zapomenout bude to o 5 až 35% méně a tak nastane ona elekto autová klasika, řidič bez topení s vypnutým rádiem zoufale hypnotizuje klesající ukazatel kapacity a modlí se aby někam dojel.

+3/0
12.2.2017 23:41

V57á80c60l21a83v 94M40a78i50x93n83e92r 7315830925621

Njn, úspěch založený na dotacích ... to se tak prostě dělá ... přehlédneme vše a tvrdíme jak je to super ...

+6/0
12.2.2017 22:59

P24e83t44r 84M44a12r23e83č58e89k 1733121319858

Pěkná snůška alternativních pravd! :-) Ovšem bez cenových dotací a osvobození od všech daní a poplatků by si to i v Norsku koupil jen blázen! Tak ať si ta paní spolu s p.Sůrou nechají své elektropohádky pro duševně slabší! Rv

+7/0
12.2.2017 22:57
Foto

P73e71t13r 84J65a27n28o10v93s62k52ý 1898220462748

Další článek o elektromobilech, to by jeden řekl, ze Babiš koupil Teslu ;)) a ještě je tam paní, takže gendero vyvážené ;))) často se stává , ze 100x vyřčené lež je pravda, tak ještě 95x ...

+7/−1
12.2.2017 22:22

Najdete na iDNES.cz