Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Úspěch elektromobilů byl dlouho přehlížen, říká šéfka projektu v Norsku

Do Norska za ní pro rady jezdí automobilky, které chtějí výrazněji vstoupit na trh s elektromobily. Christina Buová vede norskou asociaci elektromobility a je jednou z hlavních tváří současného boomu prodejů elektroaut v této zemi. Přirovnává ho k nedávnému nástupu chytrých telefonů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

I14m54r41i36c18h 80S76u52c56h21a71r69s78k20ý 8626683625271

Nějak nám šefka projektu zapomněla říct jak si lidé na sídlištích dobíjí svá auta venku na parkovišti, či ti movitější v podzemní garáži, když se elektromobil dobíjí přes 2 homologované zásuvky.

Ta první zásuvka je na střídavý proud, která může přes jednu fázi (230 V) dobíjet

8 - 10 hodin nebo při 3 fázích (400 V) 4-6 hodin.

Ta druhá je stejnosměrný proud a je výhradně určena pro rychlo-dobíjení ve stanicích (pumpy) s časem cca 30 -45 minut. Dále je nutno podotknout, že stejnosměrný proud se vyrábí usměrňovačem a funguje podobně jako svářečka, čímž budou dobíjecí stanice tak trochu více ohřívat vzduch kolem sebe..........;-)

+3/0
13.2.2017 20:14

M40i12r89o86s34l81a13v 84B50r97o92z61i28k 7801549544817

Jinak taková poznámka. V článku je uvedeno, že elektro motor je účinnější, než motor spalovací. To je pravda. Ale jenom ve vztahu k tepelným ztrátám.

Když se vezme celý cyklus výroby energie, je benzínový motor prakticky nedostižný, protože u elektřiny skončí až 45 procent energie jenom v drátech v závislosti na vzdálenosti...

+3/0
13.2.2017 12:32

J35a26n 88K50r60p44e73c 5526703284432

tak odpoved hned na prvni otazku je nehorazna lez, a to bud schvalne anebo z neuveritelne nevedomosti. kazdopadne uz jen na tom je videt, s jakym pomatencem ma clovek tu cest.

+1/0
13.2.2017 10:09

J29a76n26a 85M27u72s44i53l42o20v91á 4224553628359

To tady znáte všichni účetnictví ČEZu? Zvláštní je, že jinde to jde lépe, ale tady všichni budeme pořád opakovat, že líp to nejde? Čím to asi může být? A vy rozumíte státním machinacím s dotacemi na "zelenou"? To je zarážející, že nikdo nemá zájem, aby bylo veřejně schvalováno účetnictví takových firem. Aby bylo jasné, kam ty naše peníze jdou. A to se vám líbí, že tu věčně bojujeme s emisemi a špínou na ulicích a vaše děti se dusí kašlem ve školkách i venku? A nejen vaše děti.

0/−3
13.2.2017 9:45

M93i27r40o32s30l18a44v 45B20r96o44z83i21k 7341729114167

My bojujeme hlavně s emisemi polétavého prachu. Což je třeba způsobeno preferencí listnáčů v okrasné zeleni, které v zimě jaksi shodí listy a nemají čím ten drobný prach zachytávat. Jinak ČR emisní povolenky dlouhodobě prodává.

Norsko žije z vývozu ropy a elektřinu jim z 90 procent obstarávají vodní elektrárny. Tam mohou mít energii plýtvající elektroaua i smysl. Ale v ostatních zemích něco takového není možné. Nemohou si dovolit elektro auta dotovat.

0/0
13.2.2017 11:56

L18i68b40o17r 86P11e49t72r27á29š 6595649938939

Pokud má Norsko téměř 100% energie z vodních el. tak je zvýhodnění el. aut v pořádku .

0/0
13.2.2017 9:16

M67i41r26e97k 63G55a36j43e32r 5931136259780

Ale to vůbec neznamená, že novou elektřinu bude mít pro nová auta z nějakých nových vodních zdrojů.

0/0
13.2.2017 16:09

M19i14r13o46s54l19a52v 49B37r43o74z39i32k 7451639874917

Dámě navrhuji 5. třídu Základní školy, specializovaný obor Matematika.

+1/0
13.2.2017 8:40

S45t81a63n70d10a 60C27h31v56o31s96t 1142648

Neda mi to, abych neokomentoval reakce autora clanku pana Sury. Je obdivuhodne, ze reaguje zde v diskusi, clovek to vidi vyjimecne a temer vyhradne na Technetu od panu Kasika a spol. Co se mi ale moc nelibi, je obsah techto reakci. Je z nich dost citit dotcenost a podrazdenost. Tez narazky na inteligenci ctenaru bych si zrejme na miste profesionala odpustil...

+1/0
13.2.2017 8:17

J93a62n 76S57ů10r45a 4835533303412

Máte pravdu. Podrážděnost sem nepatří. Ale pokud se někteří diskutující schylují pouze k urážkám, je těžké se ovládat. Nicméně pokusím se polepšit.

+2/0
13.2.2017 9:46

P58e39t78r 49S79p26a98t83z35i82e14r71e56r 7934812145484

Těším se na jednu věc...jelikož ta doba elektromobilů přijde a to ať se to místním diskutérům líbí nebo ne...tak já pevně doufám v to, že žádný ale opravdu žádný z těchto diskutérů si nikdy ten elektromobil nekoupí...aspoň ubude auta na silnici a pak jim přeju příjemnou chůzi a nebo konečně udělají něco pro své zdraví a budou jezdit na kole. Prostě ten nástup přijde a to velice rychle. A nikdo s tím tady z nás nic neudělá. Já se nato docela těším.

Když někdo píše, že vyjede a zapomene nabít auto a to ho někde nechá a proti standardnímu nalití benzínu nebo nafty z kanystru se musí nechat odtáhnout....stane se to..jednou....protože pak se takový lempl naučí trochu plánovat. Tady je spousta lidí typu bohém a něco jako plánování je pro ně sci-fi...no jen na čase trochu procitnout.

0/−10
13.2.2017 7:34

S19t82a76n61d52a 13C52h89v54o96s73t 1152838

Ano - je na case trochu procitnout ;-)

+1/0
13.2.2017 7:53

J47a21n29a 81M79u44s27i55l54o74v62á 4484913648549

Správně! Vždycky se o nás říkalo, že jsme šikovný národ! A máme tolik šikovných hlav! Kdyby to ten zpolitizovaný systém nebrzdil, tak jsme tu mohli být všichni zdraví v práci a už jsme mohli vymýšlet věci, že by ostatní koukali! I ty soláry se už řeší!Hybridy se už dodávají!

0/−1
13.2.2017 9:52

P20e84t25r 15L95i91n93h97a32r67t 2528554404383

Elektromobily tak, jak fungují teď, jsou jen nafouklá bublina a nesmysl. Dokud nebude k dispozici technologie na uchování elektrické baterie po smysluplnější dobu, tak z elektromobilů nic nebude.

0/0
13.2.2017 18:46

J60a44r29o48s18l36a59v 96D92o54s88t48a93l 2984971615559

V Čechách i kdyby polovina národa měla rakovinu plic tak furt bude podpora dieselů a kouření v restauracích. My už jsme takový národ. Neradi měníme preference.

0/−4
13.2.2017 6:55
Foto

J55o21s58e90f 32K39o31u59b52a 8191590833621

Je to jako s kouřením, nadává se ale jednou se kouřit nebude vůbec. Stejné je to s novotami. Elektro mobil má asi 16 pohyblivých součástek, auto se spalovacím motorem 2000 ks. To hovoří samo o sobě o údržbě. Je již dokázáno, že elektromobil porazí Porše ve zrychlení s 0 na 100 km. Jednou spalovací motor bude historie. Lidé se s tím smíří, chce to čas.

+2/−7
13.2.2017 2:12

R40o36b89i95n 57Ž80i17ž58k53a 2708554216326

Já si nemyslím, že by někdo nadával na existenci elektromobilů, na co narážíte?

+5/0
13.2.2017 2:48
Foto

I69m58r83i43c12h 74S91u46c91h12a31r77s75k81ý 8876223275391

Pokud to celé zaplatí lidé jako vy nemám problém.

+5/0
13.2.2017 5:17

P12a26v85e95l 45N77e48k87v74a91s95i70l 2778553251392

Já nemám problém s elektromotorem, ale s velmi nepraktickým skladováním energie. Zatím to bezvadně funguje jen pod trolejemi.

+5/0
13.2.2017 7:55

S91t38a57n30d40a 82C12h73v28o18s59t 1932408

Zrychleni v Tesle je famozni, jenze neni jedinym kriteriem, podle ktereho se potencialni kupci noveho auta rozhoduji. Pokud je pro nekoho rozhodujici vyrazit prvni na zelenou na krizovatce a nechat za sebou jineho machra treba v ropaku od BMW, je to jen jeho volba.

+3/0
13.2.2017 8:04

J93i21r22i 74N32o66s45e40k 5727862168860

se současnou technologií je elektromobil blbost

+8/−2
13.2.2017 1:14
Foto

J86i45ř98í 17K44r80á90k94o73r17a 9699143

To jsou pořád ty samé žvásty.

Elektromobily zažívají boom, který sice nezažívají, ale určitě zažívají. Je to srovnatelné s boomem chytrých telefonů, až na to, že je ten boom elektromobilů kompletně subvencován státem, který uvalil nehorázné daně na nákup a provoz aut se spalovacím motorem a z vybraných peněz dotuje prodej a provoz elektromobilů, takže se to se smartphony srovnat vůbec nedá.

Fakt by mě zajímalo, kdo si tuhle hloupou agitku platí.

+15/−1
13.2.2017 0:05

T67o45m70á31š 74L82i69s54k80a 6510449284184

EU a každy správný eourosoudruh musí přiložit ruku k dílu a znáte to, 1000x opakovaná lež ....

Maturita z matematiky se zrušila fyzika je pro většinu novinářů sprosté slovo a v Bruseli se běžně hlasuje o přírodních zákonech, ideální podmínky pro psaní podobných bludů o bezemisních autech na tužkové baterie.

+12/−1
13.2.2017 0:18
Foto

J64i89ř68í 79K39r84á93k75o39r45a 9199933

To je tak, když humanitní vzdělání získá ve společnosti prioritu. Každý mamlas, co se jednorázově nadrtil pár filozofů, se zčistajasna cítí povolán pustit se na tenký led exaktních věd.

+9/−1
13.2.2017 0:34

R14o23b50i24n 33Ž19i28ž37k52a 2308504256116

Tři články ve čtyřech dnech plné chvalozpěvů na téma elektromobily - veškerá pozitivní data jen z Norska - jeden autor.

+7/−1
12.2.2017 23:54

R21o63b32i25n 28Ž17i15ž24k22a 2678514546846

Samozřejmě chápu, že téma (a služebku) je nutné podojit, ale dost tomu chybí vyváženost.

.

Mimo to jsou některé informace jsou dost zavádějící (tam je na tom tedy nejhůř předchozí článek), v tomhle rozhovoru bych si zase dovedl představit dotazy více na tělo (zejména vzhledem k vládní podpoře).

.

Samostatná kapitola jsou potom titulky, který jsou občas vysloveně na facku (viz "masový nástup elektroaut začíná"

.

Ale viz první odstavec. Největší problém mám s tím, že jsou tady tři pozitivní články a ani jeden kritický.

+3/−1
13.2.2017 0:15

J78a13n 55S63ů52r22a 4605133463402

Zajímavé je, že i samy automobilky, které dosud v EV příliš silné nejsou, přiznávají, že masívní nástup EV začíná. O vyváženost se starají zdejší čtenáři v diskuzi.

0/0
13.2.2017 7:24

R49o13b65i50n 32Ž64i85ž48k71a 2618734256716

Něco jiného je mluvit o boomu dnes, kdy jsou elektromobily pořád ještě minoritní záležitost a pronikají jen do specifických oblastí (vozítka Deutsche Post nebo unikátní Norská ekonomika) a něco jiného je ho předvídat časem. A ani to dost určitě neplatí plošně. Abych si dovolil citovat: "Nedávný průzkum KPMG mezi manažery automobilek ukázal pokles důvěry v baterie jako pohonu budoucnosti, více jich věří nyní vodíku a palivovým článkům. "

.

A asi jsem ze staré školy, ale o vyváženost by se dle mého měl starat především sám žurnalista.

0/0
13.2.2017 9:40

J35a34n 83S60ů40r90a 4575593963112

ano, proto je také průzkum KPMG v textu uveden. Nicméně realitou je, že prodeje EV rostou v celé Evropě a na trh přichází čím dál více modelů.

0/0
13.2.2017 9:52

P71e16t80r 96Č12e26r84m73á77k 9568765839530

Problém právě je že mezi konstatováním faktu že prodeje rostou (byť rozhodně ne v celé Evropě - viz. ČR...) a tezemi o masovém nástupu, boomu atd. zeje prozatím obrovská propast a působí to pak velmi směšně.

+1/0
13.2.2017 11:17

R66o42b89i52n 86Ž43i66ž93k53a 2868544956666

No ale ten průzkum odporuje tomu, co jste napsal.

K tomu růstu prodejů:

1) Růst z nuly není zas takový problém. Na kolika procentech jsou teď auta ? Pod dvěma procenty? Slovo boom bych použil maximálně v tom Norsku a to ještě s hvězdičkou.

2) Jak by ten růst vypadal, nebýt státní podpory? Dá se to vůbec vydávat za úspěch? Je to vůbec správně?

0/0
13.2.2017 13:53

R50o50b54i31n 49Ž37i33ž28k90a 2718744866126

A mimochodem: Kdyby zněl titulek toho minulého článku třeba "Šéf VW AG přiznává: Elektromobily zažívají boom" a bylo to v něm patřičně doložené, pak bych proti titulku neřekl ani popel.

0/0
13.2.2017 9:46

J94a15n 28S83ů71r84a 4915663883162

Počkejte si na čtvrtek a pátek, až bude velká akce týkající se budoucích pohonů ve Škoda Auto. Mimochodem, proč myslíte, že jako jedni z hlavních řečníků na konferenci byli lidé z VW a BMW?

0/0
13.2.2017 9:49

V52l45a61d91i55s60l26a83v 41N69o78h97e92j12l 7138697748881

psal jsem to uz minule a jen se to potvrzuje - Norske fondy -> chvalozpevy na norske neobolsevicke hovadiny. 8-o

+1/0
12.2.2017 23:49

P47e47t57r 27Č67e93r75m76á87k 9118515929130

Ve dvou dnech dva články... Když patřičně nezapůsobil první (který agitačně tvrdil jak nastává masový nástup ;-D ), tak je tu pokus č.2 a opět stejně lichý. Je fajn že už rovnou přiznává že mluví jen o evropské mecce elektromobilů, která je v podmínkách provozu naprosto jinde než ostatní. Pak je dobré opustit ten nadšenecký etos který rozhovor provází, a brát to objektivně a fakticky.

Vyplývá z něj že tedy 70% nových registrací stále tvoří klasické spalovací motory, a z těch 30% navíc tvoří většinu hybridy, což je z uživatelského hlediska velký rozdíl oproti elektromobilu.

Pak porovnání tesly a iphonu je vcelku vtipné - iphony se narozdíl od tesly 3 reálně vyrábějí ;-)

Tesla podruhé - prý jeden z největších výrobců elektromobil... Možná na papíře a ve svých vizích, v praxi je to třeba proti nissanu manufakturní výroba. R^

Přiznání ekonomických problémů celého dotačně nastaveného systému - chybí peníze za DPH a spotřební daně. Rv

Přiznání že dočasné výhody pro jejich majitele se stávají minulostí už při nynějším relativně nízkém počtu aut, kdyby do roku 2025 chtěli mít skutečně bezemisní auta a tedy 100% prodeje elektromobilů, tak je to zpátky tam kde to kdysi bylo.

Takže v praxi jde o to že měli dost finančních zdrojů z ropy a zároveň dostupnou elektrickou energii tak to celé zadotovali, v ostatních státech EU prakticky nepoužitelný model, výpadky DPH nebo spotřebních daní by způsobily totální kolaps systému, a elektromobily přitom stále stojí násobky identických modelů. Jako ukázka toho co lze je to fajn, ale tím to končí, a to mám sám doma hybrid taky.

+5/0
12.2.2017 23:32

M20i89r33e69k 88G78a57j34e34r 5881686159210

Hybrid muze byt dobry, ale v drtive vetsine je komplet pohanen spalovacim motorem, vcetne dobijeni baterii.

0/0
12.2.2017 23:41

R23o56b66i69n 65Ž14i89ž26k89a 2118154116516

Dokonce tři články ve čtyřech dnech.

+1/0
12.2.2017 23:51

J57a81n 64S36ů55r94a 4615213543732

Plně chápu, že EV nesnášíte. To je Váš názor. Nicméně i tu nesnášenlivost je dobré mít podloženou fakty.

0/0
13.2.2017 7:23

P14e42t96r 57M61a42r79š76á91l22e76k 9765852754829

A jaká fakta zaznívají od vás? Zde v diskuzi zaznělo faktů dost a nevšiml jsem si, že jste byl schopen s nimi nějak polemizovat.

0/0
13.2.2017 9:42

J98a98n 45S31ů55r62a 4775743373672

Fakta a názory jsou dost odlišná věc. A odkazovaný text na Neviditelném psu je plný nesmyslů, jeden z diskutujících zde to ostatně celkem správně popsal.

0/0
13.2.2017 9:48

P13e60t29r 56Č71e57r58m79á75k 9898775539370

Evidentně nechápete opět nic. Naopak jako uživatel vozidla co v sobě elektromotory má k tomu mám velmi blízko, a proto mi vadí ty nesmysly co jsou zde uváděny a bylo potřeba je právě konfrontovat s fakty a uvést do reality R^

0/0
13.2.2017 11:06

J22a40n 23S27ů15r12a 4165353363122

R^R^R^R^R^R^R^R^R^

0/0
13.2.2017 12:27

P58e80t67r 92Č17e93r53m56á70k 9488975809650

R^

0/0
13.2.2017 12:57

O89l97d47ř83i63c46h 71S58m76u96t92n19ý 2940522144965

Už se těším na zítřejší článek o elektromobilech.

+3/−1
12.2.2017 23:13

H17e43d60v19i16k71a 85O32c58h77t24á84b90c39o68v73á 5754679640

Takové tříhodinové stání v elektromobilu v koloně na dálnici při minus deseti stupních musí být opravdu zážitek. Jak dlouho asi vydrží elektrické topení z AKU? :-P

+7/0
12.2.2017 23:01

M50a18r19t95i40n 82K96a61r72á33s42e96k 9868803708478

No to neni tak tezke spocitat ne? Kdyz si budes topis na "hodne teplo" rekneme 2kW vykonem, tak auto s 60 kWh baterkou muze topit 30 hodin, 3 hodiny mu ukroji z baterky asi 10%, pominme to, ze v chladnejsich oblastech nejspis budou auta topit spise teeplnym cerpadlem nez "spiralou" (tj budou zrat na topeni mnohem mene) ....

0/−2
12.2.2017 23:04

T89o30m66á80š 98L68i78s20k86a 6770179174674

1. 2kW v -10 budete topit max na hodně zima, Webasto na auta střední třídy má 5kW a v -10C při vánici je to tak akorát , žádná vedro.

2. V aute s 60kWh baterkou bude při -10C využitelných cca 40kWh

3. Ono jste nějak do té kolony musel přijet a to nejspíše sežralo mraky eletriky, pokud to není nové tak na 60kW můžete zapomenout bude to o 5 až 35% méně a tak nastane ona elekto autová klasika, řidič bez topení s vypnutým rádiem zoufale hypnotizuje klesající ukazatel kapacity a modlí se aby někam dojel.

+3/0
12.2.2017 23:41

V86á95c78l22a55v 52M33a82i10x62n32e34r 7115470425381

Njn, úspěch založený na dotacích ... to se tak prostě dělá ... přehlédneme vše a tvrdíme jak je to super ...

+6/0
12.2.2017 22:59

P20e43t85r 32M60a57r86e96č60e56k 1813301229278

Pěkná snůška alternativních pravd! :-) Ovšem bez cenových dotací a osvobození od všech daní a poplatků by si to i v Norsku koupil jen blázen! Tak ať si ta paní spolu s p.Sůrou nechají své elektropohádky pro duševně slabší! Rv

+7/0
12.2.2017 22:57
Foto

P27e36t54r 37J89a33n78o74v62s79k33ý 1158600192338

Další článek o elektromobilech, to by jeden řekl, ze Babiš koupil Teslu ;)) a ještě je tam paní, takže gendero vyvážené ;))) často se stává , ze 100x vyřčené lež je pravda, tak ještě 95x ...

+7/−1
12.2.2017 22:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.