Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Co je sdílení a co už podnikání? Uber a spol. nejspíš změní i české zákony

Kabinet koordinátora digitální agendy Tomáše Prouzy zpracoval analýzu sdílené ekonomiky. Jejím cílem je upravit zákony tak, aby dovolily lidem drobně si přivydělávat přes Airbnb, Uber a jiné platformy. Ale aby stát zároveň zamezil profesionálním podnikatelům tyto platformy zneužívat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M72a11r86t78i16n 40P14i73š89t19o75r45a 8798768146539

Oddělil bych kontrolu kvality a zdanění.

Jen nějaké minimální bezpečnostní a hygienické normy by byly závazné pro všechny. Navíc by šlo získat certifikace podle jasně definovaných norem. Zákazník by si mohl vybrat, zda si za jejich garantované splnění připlatí.

U zdanění bych nerozlišoval velikost, ale úplně bych ho automatizoval. Pokročilejším EET bych tržby nejen evidoval, ale zároveň i fakticky prováděl a danil. Nic dalšího by stát pak už nevyžadoval.

0/0
14.2.2017 12:07

J45o76s68e90f 80L95e51b11d50u39š20k74a 4162523653975

A proč se musí zase něco regulovat? Proč nemohou profesionálové využívat podobných služeb? Jestliže má někdo hotel, nebo kupu bytů, co je komu do toho? Jaký je rozdíl, z požárního hlediska, mezi tím když je v bytě ubytován majitel, nebo turista? To, že někdo vymyslel hovadiny typu profesní průkazy a zkoušky taxikářů, EET a podobně které jen prodražují služby, neznamená, že jiní neumějí auto řídit také, že neumí pronajmout být, prodat mrkev. Nechte lidi žít, vydělávat si, podnikat tak jak oni chtějí, jak umí. Stát přeci není od toho, aby každému stál za zadkem a dohlížel, zda nedělá něco jinak, než jak to předepsat někdo, kdo tomu vůbec nerozumí.

0/0
14.2.2017 9:08
Foto

M69a71r22t86i93n 55P14i88š40t26o78r91a 8548498566329

Rozdíl z požárního hlediska mezi majitelem a turistou je v informovanosti. Turista se musí spolehnout na to, že určitou bezpečnostní úroveň garantuje místní úřad. Přičemž pro soukromé účely jsou nároky nižší a má se za to, že majitel je s tím seznámen.

0/0
14.2.2017 12:13

J11i21n50d55ř16i77c33h 81M29i90t36t14e88r 6744625251136

Zákazníkovi je celkem jedno zda je to spolujízda či ne. Chce být přepraven levně, rychle a bezpečně. Kdo to umí, měl by na trhu vyhrát. Regulace jenom škodí.

+1/0
13.2.2017 23:36

B32ě78l80a 16H41o40r57á82k23o85v91á 1648352329580

Tak snad není tak složité zdanit hlavní příjem a poznat přivýdělek.

0/0
13.2.2017 17:11

O83t70a27k82a50r 54Z57e23m64e44k 3636214351239

Zákony by měly reagovat na realitu, třeba požadavek na zkoušky z místopisu pro taxikáře....Dávalo to smysl v době, kdy nebyly navigace, ale dnes ?

Chápu, že normální taxikáři jsou naštvani, že pro ně platí přísnější pravidla než pro řidiče co jezdí pro Uber.

Spíš by to chtělo usnadnit život klasickým taxikarum, než zprisnovat Uberu.

To samé taxametr - když stejnou práci, ale líp, bez šizení, zvládne mobilní aplikace, tak proč by jí nebylo možné užívat jako plnohodnotnou alternativou ?

+6/0
13.2.2017 12:31

V61o35j36t13a 39L39e46j33s53e29k 1141185249589

Vtipny je, ze kdyz sem nekdo/neco prijde z vychodu, nedodrzuje to nase zakony a chce to, abychom se mi tomu prizpusobili, tak se najde dostatek lidi s militantne odmitavymi nazory. Kdyz nekdo/neco prijde ze zapadu, tak dost mozne titez lidi obhajuji nezakonne chovani a kritizuji ceskou pravni upravu. No neni to nabednu? Uber je super myslenka, ale nebudu to pouzivat, dokud se nezacne aspon snazit byt legalni, ta arogance mi vadi. A to ze to jde, kdyz se chce, ukazuje treba Liftago.

+3/0
13.2.2017 11:30

D93a20n95i37e35l 11R80o40z89s90n96y30o 5800349335918

Ono to przneni sluzeb je videt i u portalu jako Aukro, kde to bylo puvodne o odprodeji prebytecnych veci, nyni je to samy cinsky preprodej :( A i kdyz provozovatel by mohl zakrocit, stejne jako AirBnB u tech majitelu bytu co jsou v pronajmu >x dnu v roce, tak tak necini, protoze si hledi sveho zisku - coz jsou vzdy procenta. Mozna by zakon mel byt postaven proti-pasacky, ze masove zprostredkovani neni podnikani. To je totiz prizivnictvi :)

+2/−2
13.2.2017 9:50

O76t95a93k71a86r 72Z39e39m97e28k 3296544341939

Jenže ono na " masovém zprostředkování " na němž stojí různé aukční a slevové portály není nic špatného, proč to zakazovat, když z toho mají všichni užitek ?

Sice taky dost dobře nerozumím tomu, že někdo na Aukru zaplatí trojnásobek toho co by dal na e-Bay, a čeká na to měsíc, ale to je.kazdeho věc, ne ?

+1/0
13.2.2017 12:25

J38a30n 49V48a98l15o49u52c25h 6972877608530

problém je, že uživatelé "spolujízdy" nechápou (nechtějí pochopit) co to spolujízda je.

TAXI: zákazník někam potřebuje z bodu A do bodu B a hledá někoho, kdo ho odveze. Tedy první je POPTÁVKA

SPOLUJÍZDA: někdo jede z bodu C do bodu D. Má místo a autě a veřejně ho nabídne pro případ, že má někdo stejnou cestu. Tedy první je NABÍDKA.

Čili "zavolám si UBER" je vlastně popření tohoto principu (aneb přes apku si zavolat tramvaj, MHD je vlastně taky spolujízda, by nikoho asi nenapadlo). A o tom celý spor je - pokud to bude spolujízda, nechť je volná. Pokud někdo primárně (na něčí poptávku) jede někam, kam by nejel, a vezme si za to odměnu, je to podnikání.

+6/−1
13.2.2017 9:26

P95e23t47r 41D26r51a28p95a21l 3415288633325

i v tom prvním případě je první nabídka...abyste vůbec uvažoval, že si vezmete taxíka, tak ta služba musí být nabízena

+3/0
13.2.2017 9:42

P33ř33e96m95y12s62l 20H44r66o12m90a59d84a 2844926708551

Tak mi prosím někdo vysvětlete na co je EET ?

Na sdílené "podnikání" lze přejít téměř ve všech oborech. Každé kontrole stačí tvrdit, že podnikáte příležitostně a do určitého limitu. To nelze vyvrátit. to není v silách úředníků.

Naopak, kdo by zůstal u klasického podnikání, tak nemá šanci konkurovat. Jen by mne zajímalo, kdo bude platit daně?

0/−1
13.2.2017 8:53

Ř51e56h88o84ř 78V84l12a15s81á22k 2184514201346

Vyvrátit to lze. Zvlášť u internetových služeb, které jsou postaveny na veřejných recenzích ostatních uživatelů.

Ale samozřejmě to od úředníků vyžaduje aktivitu. A od občanů ochotu svědčit proti tomu, kdo poskytl nedaněnou službu.

Ale to je potřeba vždy. Snad jen v policejním státě, kde je vysoký počet policajtů, lze vymáhat právo bez pomoci svědectví občanů nepolicajtů.

0/−1
13.2.2017 9:10

Ř37e17h80o51ř 27V29l91a10s91á58k 2904844781796

A EET je podle mého názoru k tomu, aby Babiš mohl zase o něco lépe špiclovat konkurenci.

Informace vyhrávají války. Včetně válek obchodních.

+2/−2
13.2.2017 9:13

P38ř35e90m43y21s28l 69H71r22o75m43a47d28a 2204986578381

Tak obranou je přejít do sdílených služeb. Prostě zrušit firmu a přestat platit daně. Jako bonus nemusíme plnit složité předpisy.

0/0
13.2.2017 11:48

O31t58a60k79a35r 57Z76e21m29e38k 3316644871929

To, že jste v segmentu sdílených služeb nijak nesouvisí s tím, zda platíte daně či ne.

Například Uber a řídici, kteří pro něj jezdí, daně asi moc neosidi, když veškeré transakce probíhají bezhotovostně.

+2/0
13.2.2017 12:27

S29o92r26i35n 11V82a81c60l76a23s 2181476195382

Uber přijímá i cash!

0/0
13.2.2017 14:25

O51t84a53k81a80r 58Z43e55m56e30k 3776544651859

Jo to je prima.

0/0
13.2.2017 14:55

Ř43e16h50o43ř 90V21l55a54s97á27k 2814314361486

Regulace spíš snižovat.

Já fakt nepotřebuji, aby taxikář měl úřední posvěcení. Ani stát to nepotřebuje - ten potřebuje jen aby taxikář (ať už plnouvazkový nebo sdílející) řádně odvedl daně.

U hotelů totéž. Nepotřebuji, aby mi stát zajišťoval kvalitu hotelů, ani stát to nepotřebuje.

+6/−2
13.2.2017 8:17

Ř75e98h13o21ř 48V39l12a90s85á46k 2204154221696

A jestli stát potřebuje tu kvalitu vynucovat kvůli příjmům ze zahraničních turistů, ať v nejhorším zřídí nějaké dobrovolné, státem garantované certifikace.

+1/0
13.2.2017 8:20

M58a69r78t80i14n 37K93u90d79r11n95a 3749476399390

Tak zase urcitou kvalitu taxisluzby asi pozadujete a tezko si budete sam kazdeho taxikare proverovat a podle toho si vybirat.

+2/0
13.2.2017 8:22

Z97d82e62n76ě22k 29W18e53r77n51h53a46r13t 6147585562548

To ale právě řeší tyhle aplikace. Pokud někdo má mizerné hodnocení, zájemci o službu jej odmítnou a dohodnou se s někým jiným. To je jedna z výhod toho modernějšího systému.

+2/0
13.2.2017 8:28

M10a49r42t38i68n 21K51u55d43r48n15a 3229416469420

Kdyz budete v noci chtit na nejakeho taxikare mavnout, pripadne sednout do nejakeho, co stoji pred hospodou, tak si ho asi nebudete chtit lustrovat pres nejakou aplikaci. Navic, ne kazdy chce aplikace pouzivat a presto nechce jezdit s nejakymi spatnymi.

0/0
13.2.2017 8:32

Z36d53e56n17ě22k 31W58e92r45n50h70a36r36t 6857495532758

viděl jste někdy ten Uber?

0/0
13.2.2017 8:33

M96a47r28t92i39n 88K64u54d93r64n69a 3729746159720

Videl, ale proc by mel kazdy pouzivat aplikaci?

0/0
13.2.2017 8:37

Z39d22e10n69ě76k 15W10e46r86n28h83a44r32t 6707805292168

A on snad někdo někoho nutí něco používat? Spíš je tady zatím zjevná tendence ty nové věci zakazovat a zpátečnicky trvat na těch starých. Pokud chcete mávat na taxíka na ulici, to přece můžete. Konečně, můžete si i zavolat drožku se šimlem nebo šlapací řikšu. Ale za pár let stejně budete asi mávat zbytečně, ta služba přirozeně umře, jako téměř vymřely ty drožky.

+2/−2
13.2.2017 8:41

M62a64r67t64i49n 94K17u59d26r28n57a 3759646379750

Je to podobne, jako byste rikal, ze nejsou na zastavkach nutne jizdni rady, protoze jsou na internetu.

+1/−1
13.2.2017 8:39

Ř77e95h30o62ř 56V37l53a15s29á41k 2284554511696

Na státem (městem) dotovaných linkách ať jsou.

U nestátních autobusů bych to nechal na provozovateli. Pokud nemá zájem o zákazníky bez Internetu, jeho volba.

+1/0
13.2.2017 8:41

Z80d19e70n93ě88k 53W67e52r18n70h57a60r74t 6687545822288

Zajímavé je, že třeba někteří soukromí dopravci, včetně těch vlakových, se klidně bez jízdních řádů na zastávkách obejdou už nyní. Zkrátka si spočítali, že se jim to nevyplatí.

+2/0
13.2.2017 8:43

Ř39e51h28o17ř 56V91l84a98s53á16k 2364244581296

Jestli Vám to udělá dobře, ať je povolen polep a majáček jen státem posvěceným. Sdíleči polep ani majáčky nepotřebují. A nebo si mohou pořídit alternativní.

0/0
13.2.2017 8:36

Ř63e88h14o73ř 57V75l65a92s43á85k 2344374761546

Ne. Recenze z internetu mi fakt stačí a řeknou mi víc než štempl úplatného úředníka.

Chci, aby měl řidičák a auto mělo technickou, zbytek fakt vyřeší hodnocení uživatelů.

+1/−1
13.2.2017 8:30

M84a79r91t40i59n 85K44u36d22r28n61a 3129246119130

Ale ne kazdy musi chtit pouzivat internet.

0/0
13.2.2017 8:36

Z53d23e46n80ě55k 97W40e21r79n50h19a70r63t 6847345722698

Máme svobodnou volbu toho, co kdo chce a kdo nechce používat. Nikdo vás nenutí třeba mailovat, ale je zjevné, že ta služba má své výhody a lidé sami jí používat chtějí, ne protože jim to někdo přikázal, ale protože je to pro ně výhodné. Pro mě za mě můžete používat třeba kouřové signály - otázka je jen, zda najdete někoho jiného, kdo bude ochoten s Vámi tak komunikovat. Můžete klidně jezdit klasickými taxíky, otázka jen je, zda je za pár let ještě někde najdete. Podle mě je postihne stejný osud jako třeba půjčovny videokazet - pro nezájem zákazníků vymřou.

+3/−1
13.2.2017 8:48

Ř67e56h31o98ř 30V56l31a28s68á76k 2534774611396

Taxikář je mrtvé povolání hned ze dvou důvodů: 1) Uber a spol. 2) auta řízená počítači

Proč bych si půjčoval auto s drahým lidským řidičem, když si mohu půjčit levněji auto, které řídí počítač?

Je to otázka pár let.

+1/−2
13.2.2017 8:52

Z23d63e78n41ě82k 79W24e40r72n38h80a60r29t 6797455352648

No, s těmi autonomními auty bez řidiče bych byl hodně opatrný, toho se hned tak nedočkáme, protože tam je nutná koordinace automatů a lidských řidičů, což je problém. Ale jinak souhlasím, taxík v současné podobě zmizí.

0/0
13.2.2017 8:55

P57e42t37r 38A54s42c56h32e24n26b33r34e79n71n43e36r 6715563412491

Limit přivýdělku by asi byl nejjednodušší

+3/0
13.2.2017 8:09

J31a55n 41O86n87d42r90o35u90š74e69k 5986889416278

Jenze to by bylo moc.jednoduche. Dalsi zakon, dalsi urednici jsou prece jen pro stat lepsi.

+2/0
13.2.2017 8:26

F22r13a95n85t34i34š97e35k 56N98e24v48a14ř11i88l 7843529727785

Ta fotka toho svazáka mě zkazila dnešní ráno......

+3/0
13.2.2017 8:07

M33a18r20t80i96n 67K54u24d41r88n34a 3579636799820

Docela by me zajimalo, jaj by se zmenil vyber dani, kdyby se veschny krome DPH zrusily, ve vysledku to co by podnikatel neodvedl na jiych danich by odevzdal na DPH.

A co se tyka regulaci, tak proste, vseho moc skodi.

+2/0
13.2.2017 8:01

P12e18t58r 52A44s63c96h31e42n60b41r42e75n85n86e73r 6805233452671

Dph má jasnou metodiku. Aby se z DPH vybralo stejně, jako teď ze všech daní, musely by se zvednout sazby.

0/0
13.2.2017 8:08

M48a88r94t84i14n 36K65u53d21r24n20a 3889906499300

No to by az tak nevadilo, kdyz jine by byly nulove.

0/0
13.2.2017 8:09

P16e82t43r 24A35s87c53h23e59n64b16r23e80n64n12e46r 6835823662461

Mně by to také nevadilo

0/0
13.2.2017 8:14

Z44d69e69n57ě58k 58W70e64r87n48h26a31r85t 6947475522738

No dobře, zvedly by se sazby DPH třeba na 40%, budiž. Pokud by se ale současně zrušily všechny ostatní daně, bylo by to jen ku prospěchu. DPH je poměrně jasně vyčíslitelná a snadno se odvádí a kontroluje, takže by kleslo množství daňových úniků a podobně. Čím by byl daňový systém jednodušší, tím lépe.

+1/0
13.2.2017 8:11

P40e11t52r 22D10r50a71p53a71l 3585408403595

jenže tím byste jednostraně podstatně zvýšil životní náklady těm, kteří žádné daně neplatí (důchodci)

+1/0
13.2.2017 8:16

M17a52r16t65i63n 68K47u73d54r77n38a 3949526949750

Jenomze by se vyrazne usetrilo na byrokracii a optimalizaci, takze by to mohlo byt kompenzovano. Navic by se to mohlo pozitivne projevit na cenach protoze by se zlevnia napr. cena prace.

0/0
13.2.2017 8:19

P67e95t58r 77A17s98c40h18e35n45b90r56e68n16n86e15r 6975153572181

Masívně by vzrostly cesty za nákupy do okolních zemí s nižší DPH

+1/0
13.2.2017 8:29

M66a24r43t87i80n 88K15u91d37r97n44a 3719556289580

Jasne, pojedu z Prahy do Nemecka pro rohliky a maslo.

0/0
13.2.2017 8:33

P94e90t43r 80A80s10c52h74e56n37b33r56e26n85n70e50r 6885533892271

Pro rohlík asi ne, ale pro velký nákup včetně drogerie jednou za měsíc klidně.

Navíc množství lidí to mal dob zahraničí blíže, než Pražáci

+1/0
13.2.2017 8:36

Z59d39e44n43ě28k 28W51e13r42n17h91a22r95t 6597675552138

Samozřejmě, že tak masivní zásah do celého finančního systému státu by se musel domyslet do všech oblastí, navíc by se muselo vyřešit přechodné období. Nicméně ve finále by to asi bylo výhodnější.

0/0
13.2.2017 8:20

J23o23s36e84f 23L90e23b33d60u80š45k20a 4222723303655

Důchodci daně platí. Minimálně z bytu, pozemku, úroku na účtě, spotřební daně a další.

0/0
14.2.2017 9:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.