Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Co je sdílení a co už podnikání? Uber a spol. nejspíš změní i české zákony

Kabinet koordinátora digitální agendy Tomáše Prouzy zpracoval analýzu sdílené ekonomiky. Jejím cílem je upravit zákony tak, aby dovolily lidem drobně si přivydělávat přes Airbnb, Uber a jiné platformy. Ale aby stát zároveň zamezil profesionálním podnikatelům tyto platformy zneužívat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M89a64r53t76i93n 33P64i82š38t70o47r43a 8818898666589

Oddělil bych kontrolu kvality a zdanění.

Jen nějaké minimální bezpečnostní a hygienické normy by byly závazné pro všechny. Navíc by šlo získat certifikace podle jasně definovaných norem. Zákazník by si mohl vybrat, zda si za jejich garantované splnění připlatí.

U zdanění bych nerozlišoval velikost, ale úplně bych ho automatizoval. Pokročilejším EET bych tržby nejen evidoval, ale zároveň i fakticky prováděl a danil. Nic dalšího by stát pak už nevyžadoval.

0/0
14.2.2017 12:07

J81o71s80e42f 91L67e37b25d25u15š83k27a 4752153753415

A proč se musí zase něco regulovat? Proč nemohou profesionálové využívat podobných služeb? Jestliže má někdo hotel, nebo kupu bytů, co je komu do toho? Jaký je rozdíl, z požárního hlediska, mezi tím když je v bytě ubytován majitel, nebo turista? To, že někdo vymyslel hovadiny typu profesní průkazy a zkoušky taxikářů, EET a podobně které jen prodražují služby, neznamená, že jiní neumějí auto řídit také, že neumí pronajmout být, prodat mrkev. Nechte lidi žít, vydělávat si, podnikat tak jak oni chtějí, jak umí. Stát přeci není od toho, aby každému stál za zadkem a dohlížel, zda nedělá něco jinak, než jak to předepsat někdo, kdo tomu vůbec nerozumí.

0/0
14.2.2017 9:08
Foto

M34a21r82t75i85n 37P34i84š37t79o73r21a 8678428356289

Rozdíl z požárního hlediska mezi majitelem a turistou je v informovanosti. Turista se musí spolehnout na to, že určitou bezpečnostní úroveň garantuje místní úřad. Přičemž pro soukromé účely jsou nároky nižší a má se za to, že majitel je s tím seznámen.

0/0
14.2.2017 12:13

J12i56n86d36ř36i18c28h 83M20i83t35t94e49r 6674335861296

Zákazníkovi je celkem jedno zda je to spolujízda či ne. Chce být přepraven levně, rychle a bezpečně. Kdo to umí, měl by na trhu vyhrát. Regulace jenom škodí.

+1/0
13.2.2017 23:36

B66ě75l23a 34H26o56r59á97k66o15v40á 1128392869350

Tak snad není tak složité zdanit hlavní příjem a poznat přivýdělek.

0/0
13.2.2017 17:11

O17t71a50k22a39r 77Z33e55m48e76k 3196504731539

Zákony by měly reagovat na realitu, třeba požadavek na zkoušky z místopisu pro taxikáře....Dávalo to smysl v době, kdy nebyly navigace, ale dnes ?

Chápu, že normální taxikáři jsou naštvani, že pro ně platí přísnější pravidla než pro řidiče co jezdí pro Uber.

Spíš by to chtělo usnadnit život klasickým taxikarum, než zprisnovat Uberu.

To samé taxametr - když stejnou práci, ale líp, bez šizení, zvládne mobilní aplikace, tak proč by jí nebylo možné užívat jako plnohodnotnou alternativou ?

+6/0
13.2.2017 12:31

V48o98j44t79a 73L12e19j61s67e84k 1531775939929

Vtipny je, ze kdyz sem nekdo/neco prijde z vychodu, nedodrzuje to nase zakony a chce to, abychom se mi tomu prizpusobili, tak se najde dostatek lidi s militantne odmitavymi nazory. Kdyz nekdo/neco prijde ze zapadu, tak dost mozne titez lidi obhajuji nezakonne chovani a kritizuji ceskou pravni upravu. No neni to nabednu? Uber je super myslenka, ale nebudu to pouzivat, dokud se nezacne aspon snazit byt legalni, ta arogance mi vadi. A to ze to jde, kdyz se chce, ukazuje treba Liftago.

+3/0
13.2.2017 11:30

D19a79n97i76e22l 59R14o72z21s86n78y35o 5510279375318

Ono to przneni sluzeb je videt i u portalu jako Aukro, kde to bylo puvodne o odprodeji prebytecnych veci, nyni je to samy cinsky preprodej :( A i kdyz provozovatel by mohl zakrocit, stejne jako AirBnB u tech majitelu bytu co jsou v pronajmu >x dnu v roce, tak tak necini, protoze si hledi sveho zisku - coz jsou vzdy procenta. Mozna by zakon mel byt postaven proti-pasacky, ze masove zprostredkovani neni podnikani. To je totiz prizivnictvi :)

+2/−2
13.2.2017 9:50

O61t65a43k80a41r 44Z17e62m12e23k 3936964591539

Jenže ono na " masovém zprostředkování " na němž stojí různé aukční a slevové portály není nic špatného, proč to zakazovat, když z toho mají všichni užitek ?

Sice taky dost dobře nerozumím tomu, že někdo na Aukru zaplatí trojnásobek toho co by dal na e-Bay, a čeká na to měsíc, ale to je.kazdeho věc, ne ?

+1/0
13.2.2017 12:25

J39a25n 50V64a30l74o59u84c61h 6292217708860

problém je, že uživatelé "spolujízdy" nechápou (nechtějí pochopit) co to spolujízda je.

TAXI: zákazník někam potřebuje z bodu A do bodu B a hledá někoho, kdo ho odveze. Tedy první je POPTÁVKA

SPOLUJÍZDA: někdo jede z bodu C do bodu D. Má místo a autě a veřejně ho nabídne pro případ, že má někdo stejnou cestu. Tedy první je NABÍDKA.

Čili "zavolám si UBER" je vlastně popření tohoto principu (aneb přes apku si zavolat tramvaj, MHD je vlastně taky spolujízda, by nikoho asi nenapadlo). A o tom celý spor je - pokud to bude spolujízda, nechť je volná. Pokud někdo primárně (na něčí poptávku) jede někam, kam by nejel, a vezme si za to odměnu, je to podnikání.

+6/−1
13.2.2017 9:26

P84e75t10r 89D31r82a41p43a36l 3495728403535

i v tom prvním případě je první nabídka...abyste vůbec uvažoval, že si vezmete taxíka, tak ta služba musí být nabízena

+3/0
13.2.2017 9:42

P46ř26e45m77y51s51l 70H97r92o80m75a96d86a 2224796958441

Tak mi prosím někdo vysvětlete na co je EET ?

Na sdílené "podnikání" lze přejít téměř ve všech oborech. Každé kontrole stačí tvrdit, že podnikáte příležitostně a do určitého limitu. To nelze vyvrátit. to není v silách úředníků.

Naopak, kdo by zůstal u klasického podnikání, tak nemá šanci konkurovat. Jen by mne zajímalo, kdo bude platit daně?

0/−1
13.2.2017 8:53

Ř68e31h55o82ř 86V50l40a36s18á31k 2584634171426

Vyvrátit to lze. Zvlášť u internetových služeb, které jsou postaveny na veřejných recenzích ostatních uživatelů.

Ale samozřejmě to od úředníků vyžaduje aktivitu. A od občanů ochotu svědčit proti tomu, kdo poskytl nedaněnou službu.

Ale to je potřeba vždy. Snad jen v policejním státě, kde je vysoký počet policajtů, lze vymáhat právo bez pomoci svědectví občanů nepolicajtů.

0/−1
13.2.2017 9:10

Ř19e30h92o34ř 86V53l18a82s93á35k 2194424341396

A EET je podle mého názoru k tomu, aby Babiš mohl zase o něco lépe špiclovat konkurenci.

Informace vyhrávají války. Včetně válek obchodních.

+2/−2
13.2.2017 9:13

P90ř37e11m64y46s48l 37H91r44o18m76a94d88a 2934646108391

Tak obranou je přejít do sdílených služeb. Prostě zrušit firmu a přestat platit daně. Jako bonus nemusíme plnit složité předpisy.

0/0
13.2.2017 11:48

O71t83a59k26a42r 78Z78e69m74e51k 3446444121739

To, že jste v segmentu sdílených služeb nijak nesouvisí s tím, zda platíte daně či ne.

Například Uber a řídici, kteří pro něj jezdí, daně asi moc neosidi, když veškeré transakce probíhají bezhotovostně.

+2/0
13.2.2017 12:27

S13o56r15i27n 75V95a29c71l78a41s 2531836545952

Uber přijímá i cash!

0/0
13.2.2017 14:25

O93t19a98k15a98r 45Z24e77m33e98k 3296524501479

Jo to je prima.

0/0
13.2.2017 14:55

Ř13e68h57o31ř 69V66l42a60s86á30k 2604534341546

Regulace spíš snižovat.

Já fakt nepotřebuji, aby taxikář měl úřední posvěcení. Ani stát to nepotřebuje - ten potřebuje jen aby taxikář (ať už plnouvazkový nebo sdílející) řádně odvedl daně.

U hotelů totéž. Nepotřebuji, aby mi stát zajišťoval kvalitu hotelů, ani stát to nepotřebuje.

+6/−2
13.2.2017 8:17

Ř18e62h96o70ř 98V47l25a90s96á47k 2494924741966

A jestli stát potřebuje tu kvalitu vynucovat kvůli příjmům ze zahraničních turistů, ať v nejhorším zřídí nějaké dobrovolné, státem garantované certifikace.

+1/0
13.2.2017 8:20

M56a69r12t96i72n 29K51u36d90r15n79a 3849486729480

Tak zase urcitou kvalitu taxisluzby asi pozadujete a tezko si budete sam kazdeho taxikare proverovat a podle toho si vybirat.

+2/0
13.2.2017 8:22

Z42d72e47n57ě93k 26W78e74r74n44h86a50r42t 6687205152778

To ale právě řeší tyhle aplikace. Pokud někdo má mizerné hodnocení, zájemci o službu jej odmítnou a dohodnou se s někým jiným. To je jedna z výhod toho modernějšího systému.

+2/0
13.2.2017 8:28

M69a94r21t93i54n 62K95u64d51r21n89a 3769286729560

Kdyz budete v noci chtit na nejakeho taxikare mavnout, pripadne sednout do nejakeho, co stoji pred hospodou, tak si ho asi nebudete chtit lustrovat pres nejakou aplikaci. Navic, ne kazdy chce aplikace pouzivat a presto nechce jezdit s nejakymi spatnymi.

0/0
13.2.2017 8:32

Z20d20e21n98ě76k 53W42e34r19n21h18a80r92t 6547765902148

viděl jste někdy ten Uber?

0/0
13.2.2017 8:33

M64a46r25t37i66n 69K72u76d36r63n48a 3629826209330

Videl, ale proc by mel kazdy pouzivat aplikaci?

0/0
13.2.2017 8:37

Z33d95e72n24ě95k 63W94e67r57n95h43a50r22t 6387865522428

A on snad někdo někoho nutí něco používat? Spíš je tady zatím zjevná tendence ty nové věci zakazovat a zpátečnicky trvat na těch starých. Pokud chcete mávat na taxíka na ulici, to přece můžete. Konečně, můžete si i zavolat drožku se šimlem nebo šlapací řikšu. Ale za pár let stejně budete asi mávat zbytečně, ta služba přirozeně umře, jako téměř vymřely ty drožky.

+2/−2
13.2.2017 8:41

M39a95r32t51i80n 51K54u72d95r70n19a 3829686579810

Je to podobne, jako byste rikal, ze nejsou na zastavkach nutne jizdni rady, protoze jsou na internetu.

+1/−1
13.2.2017 8:39

Ř56e69h27o20ř 44V52l67a17s91á32k 2294734701126

Na státem (městem) dotovaných linkách ať jsou.

U nestátních autobusů bych to nechal na provozovateli. Pokud nemá zájem o zákazníky bez Internetu, jeho volba.

+1/0
13.2.2017 8:41

Z25d80e91n23ě35k 34W95e66r90n92h98a50r71t 6247215502938

Zajímavé je, že třeba někteří soukromí dopravci, včetně těch vlakových, se klidně bez jízdních řádů na zastávkách obejdou už nyní. Zkrátka si spočítali, že se jim to nevyplatí.

+2/0
13.2.2017 8:43

Ř60e34h34o67ř 52V80l14a94s71á21k 2854864971236

Jestli Vám to udělá dobře, ať je povolen polep a majáček jen státem posvěceným. Sdíleči polep ani majáčky nepotřebují. A nebo si mohou pořídit alternativní.

0/0
13.2.2017 8:36

Ř44e61h49o76ř 96V47l79a53s75á89k 2434434921246

Ne. Recenze z internetu mi fakt stačí a řeknou mi víc než štempl úplatného úředníka.

Chci, aby měl řidičák a auto mělo technickou, zbytek fakt vyřeší hodnocení uživatelů.

+1/−1
13.2.2017 8:30

M77a61r74t17i51n 59K15u61d30r17n63a 3559676559820

Ale ne kazdy musi chtit pouzivat internet.

0/0
13.2.2017 8:36

Z53d90e70n28ě80k 22W62e73r11n76h87a54r83t 6377855862988

Máme svobodnou volbu toho, co kdo chce a kdo nechce používat. Nikdo vás nenutí třeba mailovat, ale je zjevné, že ta služba má své výhody a lidé sami jí používat chtějí, ne protože jim to někdo přikázal, ale protože je to pro ně výhodné. Pro mě za mě můžete používat třeba kouřové signály - otázka je jen, zda najdete někoho jiného, kdo bude ochoten s Vámi tak komunikovat. Můžete klidně jezdit klasickými taxíky, otázka jen je, zda je za pár let ještě někde najdete. Podle mě je postihne stejný osud jako třeba půjčovny videokazet - pro nezájem zákazníků vymřou.

+3/−1
13.2.2017 8:48

Ř14e24h60o38ř 28V71l19a45s47á36k 2204884701446

Taxikář je mrtvé povolání hned ze dvou důvodů: 1) Uber a spol. 2) auta řízená počítači

Proč bych si půjčoval auto s drahým lidským řidičem, když si mohu půjčit levněji auto, které řídí počítač?

Je to otázka pár let.

+1/−2
13.2.2017 8:52

Z27d72e89n30ě31k 87W60e49r32n16h43a93r93t 6887855142848

No, s těmi autonomními auty bez řidiče bych byl hodně opatrný, toho se hned tak nedočkáme, protože tam je nutná koordinace automatů a lidských řidičů, což je problém. Ale jinak souhlasím, taxík v současné podobě zmizí.

0/0
13.2.2017 8:55

P42e62t78r 27A81s67c82h49e76n19b88r61e50n52n37e62r 6495763642221

Limit přivýdělku by asi byl nejjednodušší

+3/0
13.2.2017 8:09

J91a67n 24O19n82d91r72o77u78š49e12k 5126539416318

Jenze to by bylo moc.jednoduche. Dalsi zakon, dalsi urednici jsou prece jen pro stat lepsi.

+2/0
13.2.2017 8:26

F13r66a59n84t19i20š12e49k 30N76e98v54a96ř53i41l 7533459587505

Ta fotka toho svazáka mě zkazila dnešní ráno......

+3/0
13.2.2017 8:07

M44a64r96t66i35n 23K53u73d65r84n46a 3219826119500

Docela by me zajimalo, jaj by se zmenil vyber dani, kdyby se veschny krome DPH zrusily, ve vysledku to co by podnikatel neodvedl na jiych danich by odevzdal na DPH.

A co se tyka regulaci, tak proste, vseho moc skodi.

+2/0
13.2.2017 8:01

P34e19t18r 54A60s55c42h82e14n97b80r51e52n10n78e93r 6155573222861

Dph má jasnou metodiku. Aby se z DPH vybralo stejně, jako teď ze všech daní, musely by se zvednout sazby.

0/0
13.2.2017 8:08

M85a54r25t24i29n 21K53u76d36r75n12a 3439696609420

No to by az tak nevadilo, kdyz jine by byly nulove.

0/0
13.2.2017 8:09

P57e52t93r 33A41s36c19h45e21n91b39r48e75n84n42e93r 6205133162451

Mně by to také nevadilo

0/0
13.2.2017 8:14

Z76d95e30n68ě16k 39W28e62r91n54h13a25r75t 6967445332548

No dobře, zvedly by se sazby DPH třeba na 40%, budiž. Pokud by se ale současně zrušily všechny ostatní daně, bylo by to jen ku prospěchu. DPH je poměrně jasně vyčíslitelná a snadno se odvádí a kontroluje, takže by kleslo množství daňových úniků a podobně. Čím by byl daňový systém jednodušší, tím lépe.

+1/0
13.2.2017 8:11

P25e63t44r 90D31r83a86p20a74l 3425848953365

jenže tím byste jednostraně podstatně zvýšil životní náklady těm, kteří žádné daně neplatí (důchodci)

+1/0
13.2.2017 8:16

M36a58r37t65i31n 54K45u58d55r44n16a 3509396809720

Jenomze by se vyrazne usetrilo na byrokracii a optimalizaci, takze by to mohlo byt kompenzovano. Navic by se to mohlo pozitivne projevit na cenach protoze by se zlevnia napr. cena prace.

0/0
13.2.2017 8:19

P76e56t30r 80A27s27c22h67e82n89b61r42e84n76n84e54r 6405523262221

Masívně by vzrostly cesty za nákupy do okolních zemí s nižší DPH

+1/0
13.2.2017 8:29

M28a29r48t70i85n 95K87u92d19r97n41a 3749486809680

Jasne, pojedu z Prahy do Nemecka pro rohliky a maslo.

0/0
13.2.2017 8:33

P45e60t21r 28A79s15c77h20e48n18b85r61e67n93n11e30r 6725533352411

Pro rohlík asi ne, ale pro velký nákup včetně drogerie jednou za měsíc klidně.

Navíc množství lidí to mal dob zahraničí blíže, než Pražáci

+1/0
13.2.2017 8:36

Z33d39e18n61ě96k 77W51e81r86n12h67a33r85t 6447205162598

Samozřejmě, že tak masivní zásah do celého finančního systému státu by se musel domyslet do všech oblastí, navíc by se muselo vyřešit přechodné období. Nicméně ve finále by to asi bylo výhodnější.

0/0
13.2.2017 8:20

J82o80s60e17f 10L68e64b18d84u48š83k32a 4462733793465

Důchodci daně platí. Minimálně z bytu, pozemku, úroku na účtě, spotřební daně a další.

0/0
14.2.2017 9:15







Najdete na iDNES.cz