Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dopravní odbory hrozí celostátní stávkou, chtějí vyšší mzdy pro řidiče autobusů

Dopravní odboráři vyhlásili kvůli mzdám řidičů autobusů celostátní stávkovou pohotovost. O stávce rozhodnou 20. února po jednání krajů s vládou. Po středečním zasedání předsednictva Odborového svazu dopravy to řekl novinářům jeho předseda Luboš Pomajbík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A20l78e86n76a 58R64y71s67k59o66v61á 9876323935625

Na zvýšení platů poslanců a senátorů se vždy nejdou púeníze.Proč se nenajdou peníze pro řidič, a jiné

0/0
23.2.2017 16:52

S95t15a11n86i93s90l18a24v 21H14e79r90m33a89n 9797849123713

Řidiči že maji za svou ODPOVĚDNOU praci nizke platy se vi několik let.Nerozumim ale tomu jak jim muže navyšit platy vlada. Všichni pracuji u soukromych společnosti.Ariva je dokonce dcerou DB.Odbory maji jednat se zaměstnavateli .A vyjednat rozumnou kolektivni smlouvu.Jinak se začinaji chovat tak jako odbory OKD. Že jejich zaměstnavatele si s krajskymi uřady dohodli co nejnižši platbu za provedenou dopravni činnost stat neovlivni.Odborovi bosove jsou placeni z přispěvku zaměstnancu. ŘIDIČUM PŘEJI DOBRE POŘIZENI.

+1/0
19.2.2017 22:16

P63a62u81l 44J66a73r39o37s 2463218420

Zajimave je,ze kdyz se ma zvysit mzda ridicum autobusu,tak je problem...Poslanci si ale bez problemu kde hledat penize na zvyseni mzdy /myslim,ze to bylo 7 000 kc / problem nemaji..:-/

+3/−1
16.2.2017 4:49

V68a55c31l25a58v 36H17a23j10e67k 3786129639

To není problém. Problém je jakým způsobem se to děje a z jak se to má financovat.

0/0
16.2.2017 16:11

J74o72z77e72f 48P76o79l80á59k 9267670

Mzdy , vypočtené podle směrnic, musí vyplatit zaměstnavatel . Nic jiné neexistuje . A ten " může " požádat zákazníka o dorovnání . Problém je ale ve vysoutěžené výši zakázky na dopravu .

0/0
20.2.2017 16:16

P40e80t61r 48V36o57ň65k53a 2967813529573

Za 100 Kč hrubého na hodinu, by mě ráno z postele nedostali ani heverem.:-P

+1/0
15.2.2017 21:45

P58a74v73e63l 71K71u11n13c 9832609278688

Problém je v tom, že "jde o princip". Kraje peníze mají, ale nedají; stát je má taky, ale dát nechce, protože ví, že kraje mají. A pro ministry i hejtmany jsou řidiči plebs.

+2/0
15.2.2017 18:22

V92a95c65l88a68v 40H60a18j39e62k 3846779749

hlavně se dopravci většinou soutěžili a zvítězila nejlevnější nabídka. Pokud se přidá z peněz státu nebo krajů, ukazuje to na nesmyslnost takovéhoto systému. Zvýšené mzdy mi měli dopravci uhradit ze svého.

+1/−1
15.2.2017 20:57

M68i86r52o11s34l14a81v 32Z24i28k97m73u23n18d 6198572227828

A kde ti dopravci peníze vezmou, když jediné dostávají od kraje za objednané výkony.

Kraje dlouhá léta finančně profitovaly ze žebrácké mzdy řidičů, která s velkou pravděpodobností nedosahovala mzdy zaměstnanců krajského úřadu (o hejtmanovi a jeho náměstcích ani nemluvě) se zlomkem kriminální odpovědnosti ve srovnání s řidiči a bez toho, že by jim někdo přerušoval pracovní dobu mizerně zaplacenou přestávkou, která se nezapočítává do pracovní doby, navíc o sobotách, nedělích a svátcích ....

Stát si nic neobjednal, není tedy důvod, aby na něco přispíval. Stát pouze donutil dopravce (podnikatele, majitele firem), aby platili svým zaměstnancům slušnou mzdu za náročnou a odpovědnou práci. Přitom ta "stovka za hodinu" není nic moc, to má "skladník" s mizivou kriminální odpovědností u lepšího zaměstnavatele.

Pokud mají kraje problém s tím, jak peníze převést dopravcům, aniž by se porušila "smlouva na dopravu", tak jednou z možností je, že zaměstnavatel vypočte dvojí mzdu. Jednak podle "starého" mzdového tarifu, jednak podle nového - to je primitivní záležitost jedné "excelové" tabulky. Zaměstnavatel vyplatí mzdu (a odvede odvody) podle "starého" tarifu a rozdíl mezi starým a "novým" tarifem (+ odvody) vyplatí přímo zaměstnanci kraje ... Čili kraje zaplatí dopravcům za kilometry podle vysoutěžené a uzavřené smlouvy a to co je navíc dostane řidič od kraje a nepůjde to přes zaměstnavatele ... což nebude napadnutelné ... právním titulem pro výplatu částky řidičům bude "navýšení mzdového tarifu dle nařízení vlády číslo ..."

+2/0
15.2.2017 21:36

J79i63ř91í 55P39l90a76v83s65k30ý 9430286941899

opravdu se z nejakeho duvodu domnivate, ze dopravci budou provozovat nejake linky na ukor vlastniho zisku ? proc by to u fsech marxu meli asi tak jako delat ? oni nepodnikaji proto, aby "udelali neco pro lidi" ale pro docela obycejne prachy ... a pokud nebudou prachy, pak nebude ze strany dopravcu ani duvod, proc ty linky nadale provozovat.

0/0
21.2.2017 8:04

R95i87c13h83a57r12d 59K55r44u46p77i76č67k24a 5554325517609

Bez stávky to nepůjde to budou dokola jen sliby

+3/0
15.2.2017 17:59

M26a78r14e23k 81P22o56s61p34í50š47i61l 2875945331

Jo soukromníci prostě víc nedají. Je to prostě v regioniu dohodnuté s jinými zaměstnavateli v oboru. A to i s konkurencí. Majitelé se scházejí na neformálních schůzkách kde se to dohodne . Pak člověk může zkoušet v regionu jednoho zaměstnavatele po druhém a všude dostane +-stejně. Proč by si ukrajovali z vlastního zisku? Na řidičích jim nesejde. Nechají to padnout a v krizi jim stát nasype. Chvíli to bude fungovat a pak různě přes pohyblivé složky mezd to zase očesají. A vydělají mnohem víc.

Takhle to funguje všude. Zaměstnavatel navýší naoko základní mzdu a sníží nenárokovou složku mzdy "prémie". A je to furt stejné. A pak zaměstnavatelé brečí,že nemají lidi. A že chtějí levnější mongoly,bulhary atd... .Mohou si za to sami.Místo vyšších platů pro Čr zaměstnance,tak natáhnou cizince. Jo a mimojiné, Bulharům a Rumunům se to tady začíná taky zajídat co jsme slyšel. Taky vidí,že tady dělají za nic a dřou jak soumaři. Jelikož u nás mladí mají malé mzdy, nezakládají rodiny,nejsou děti a najednou začínají lidi chybět . A ti co se na to nemohou koukat a nebo je tady nic nedrží,jdou za hranice. A opět taková spirála. Pokud budou platy a podmínky stejné jako na západě,tak se lidi začnou vracet. Jinak ne. Bude to furt mizérie a horší a horší.

+8/0
15.2.2017 16:16
Foto

J17o77s35e14f 34S98y19s33e33l 9280559768622

Vedoucí politici v krajích se snaží nahrabat si co nejvíc (než se na to přijde a oni jdou do klíčového průmyslu). Pokud se budou chovat skromně, tak jim jistě na zvýšení platů řidičům vybyde. A když ne, tak se mohou kraje zrušit a ušetří se taková suma peněz, proti které bude přidání řidičům jen kapka v moři.

+1/0
15.2.2017 15:53

R32o61m38a43n 77S82t12o25n84e81k 1169893369951

politici vlastni autobusove přepravce?

+1/−2
15.2.2017 16:40
Foto

J77o19s18e82f 57S82y53s59e46l 9290279268602

politici jistě autobusové firmy nevlastní, ale kraje to mají platit. Takže když krajští politici budou šetřit (stačí méně krást), tak na platy kraj bude mít

0/0
15.2.2017 18:17

V17a55c80l94a35v 45H93a38j71e21k 3146829149

měli by to dát dopraci ze svého. Vyhráli přece soutěže nejnižší nabídnutou cenou kraji.

0/0
15.2.2017 21:00

M92i17r31o94s28l24a97v 12Z41i24k25m45u96n93d 6188722247188

Ano, v době kdy byla práce řidiče v nižší tarifní třídě ... ale změna tarifního zařazení je nikoli nepodstatnou, ale zásadní změnou ....

0/0
15.2.2017 21:38

V25a61c32l93a69v 14H86a79j53e41k 3676169969

není poněkud neobvyklé, že stát určuje tarifní třídu a plat zaměstnancům v soukromých formách, které navíc nízkou nabídnutou cenou vyhráli soutěž??

0/0
16.2.2017 16:08

J13i98ř53i88n45a 37B51r11a13d28á57č75o40v64á 2582370519859

Řidiči autobusů si zaslouží vyšší platy bezesporu,je to řehole,jednou nohou v kriminále,zodpovědnost za cestující,směny,vedro,zima.Měli by být placeni lépe, je to ostudné že se musí doprošovat o navýšení svých mezd.V tomto případě o pár korun.

+4/0
15.2.2017 15:40

J64i56r12i 88D31o81m97i47n27i18k 1471698651440

Tak to dopadá, když se do něčeho, do čeho jí vůbec nic není, plete vláda s vidinou laciných bodů u voleb. Nemá na to sebemenší vliv a páky, ale chce "rozhodovat"........ Jinak, klidně bych pustil na silnice třeba 10 dopravců, bez jakékoliv místní soutěže. Konkurence a trh si to srovnají samí. Ale "soutěžit" pod dohledem městských politiků a jen a pouze na základě ceny, to jinak dopadnout nemohlo.

+3/−4
15.2.2017 15:10

J34i26ř21í 46K53ü14h71r 2440726170216

Vy jste blázen. Bez dotací obcí tam nebude jezdit nikdo. Leda nějaké frekventované trasy. Či podniková doprava zaměstnanců.

+9/−1
15.2.2017 15:23

P43e73t28r 38V48o37n51d12r55a12c58e94k 7245771703890

Například Arriva vykázala v roce 2016 zisk 203 milionů - a to zisk, který přiznala - k tomu si přičtěte účty za ,,pradenství ,, a jiné tunely a peníze jsou

+3/0
15.2.2017 14:52

T97o20m43á62š 42H61o23l50i23č 5538224831468

To,že peniaze sú nezmamená, že na ne má kdokolvek nárok. Navyše je úplne ideálna doba na dohodnutie si vyžších platov i bez nezmyselnej stávky. Tak neviem prečo odbory už dávno nejdenajú a namiesto toho organizujú nezmysli ako stávka a otravovanie i ludí čo stým nič nemajú.

+1/−3
15.2.2017 15:11

J23i29r83i 94D76o86m18i78n18i77k 1791948661190

Odbory.:-)

0/0
15.2.2017 15:15

P42a75v31e95l 67Š82e23b73e34k 8394533772810

Ještě nějaké Slovenské moudro?

+2/−2
15.2.2017 16:53

J60a77n 24D94l25o67u65h42ý 8816740983460

víte, kolik z toho zaplatí nových autobusů? 8-oRv

0/0
16.2.2017 11:06

J89a61n 21V89a42l62o67u74c51h 6802737918560

Cestující chce: nízké jízdné, moderní bus (alespoň částečná nízkopodlažnost, klima, stále častěji wifi a USB nabíječky), ce nejčastější spojení, nejlépe bez přestupu (ačkoli cestuje z jedné "půlky" do druhé s jednociferným potenciálem cestujících za celý den)

Dopravce chce: co nejnižší náklady na ujetý km (pak může objednavateli nabídnout "lepší" cenu za objednané spoje), což znamená, že kde nemusí, neinvestuje (vč. platů), ale ten systém " vítězí nejnižší cena" si dopravci nevybrali.

Objednavatel (u busů téměř výhradně obce a kraje) chce: nová nízkopodlažní vozidla (to se dobře vyjímá v médiích, resp. loví EU dotace), nejlépe na "čistá" paliva (což ale potřebuje svou infrastrukturu a vozidla jsou dražší než diesely), co nejmenší dotace dopravcům (které jsou beztak většinou vyšší než vybrané jízdné; z toho plyne snaha nechat jezdit jen ty nezbytné spoje).

A teď do toho vleze vláda (jejíž ministerstvo si neumí udělat pořádek ani v dotacích na pár zbývajících mezikrajových rychlíků) a nařídí zvýšit platy...

Furt mi z toho vychází, že "někdo by s tím měl něco udělat":

A/ zvýšit jízdné, což by logicky zaplatili jen uživatelé (ale nějaké volby, ve kterých by to zvyšovatelům ohrozilo hlasy, jsou vždychy na obzoru)

B/ zvýšit dotace, což omezí jiné investice a postihne to i ty, co službu nepoužívají

C/ kdo nařídil, nechť zaplatí (sci-fi století), ale má to stejné důsledky jako B...

Takže na koho to *ovno spadne?

+6/0
15.2.2017 14:49

P53e10t32r 49N94o53v50o97t15n57y 1111920811

B/ cena bývá vysoutěžená a zvednout ji jen tak, protože vláda něco nařídila, asi nejde. Ostatní účastníci by to napadli.

+8/0
15.2.2017 14:57

J63o36s11e76f 59Š11v31e59c 6765306124823

Kraje si v "soutěžích" vybíraly autodopravce podle toho, který bude pro ně nejlevnější. Jak autodopravce sníží cenu? Jen na platech nejpočetnější části zaměstnanců, nikde jinde nemá šanci ušetřit.

Odpovědnost za platy řidičů tedy nesou především úředníci jednotlivých krajů, kteří vybrali autodopravce a zřejmě dostali prémie za to, kolik kraji ušetřili peněz...

0/0
15.2.2017 14:40

P91e75t85r 12N39o79v13o32t47n70y 1671420921

Na druhou stranu oni jinak nemohli. Špatně je celý systém. Resp. v podmínkách soutěžích by měly být uvedené i mzdy. Už ale vidím některé "dopravce", jak by vyskakovali jak čertík z krabičky.

+3/0
15.2.2017 14:47

P85e30t58r 47K84o14v19a96ř59í98k 1401733749307

Neznám přesně podmínky veřejných soutěží, ale mám za to, že taková podmínka je nemyslitelná. Platy zaměstnanců jsou vždy interní záležitostí každé soukromé firmy.

+2/0
15.2.2017 14:49

P72e69t96r 75N79o29v65o13t76n63y 1941750761

Pokud chce ale stát do těch mezd zasahovat, tak taková podmínka musí být možná.

+3/−2
15.2.2017 14:52

A96n69t44o91n68í67n 83Š72v79i72h21n91o25s 8918857411762

Pane Novotný, máte pravdu, to stejné jsem psal v jiných diskuzích. Při výběrovém řízení zohlednit mzdy dělníků (řidičů), zejména u kraje, kde je ve vedení strana, která hlásá podporu obyčejným lidem.

0/0
17.2.2017 22:41

R55o38m63a58n 40M62a49r94t87í23n36e82k 3533930510198

Až jako státní zaměstnanec dosáhnu na spravedlivou výsluhu, půjdu dělat řidiče autobusu, je to takové poctivé a záslužné zaměstnáni. Stávek se účastnit nebudu.

+1/0
15.2.2017 14:38

J36i22ř36í 25H16o70r15á90k 5564925955850

Každý si vybíráme své zaměstnání dobrovolně a určitě každý svéprávný člověk zná výši platu při nástupu do zaměstnání, nebo se mýlím ??? Tím nechci říci, že by řidičům nemohl majitel firmy platy navyšovat.......MAJITEL !!!

+2/−7
15.2.2017 14:30

P83e63t36r 79N70o10v18o66t21n28y 1661160931

To jsou ty soutěže na dopravní obslužnost za co nejmenší peníze. Teď ještě chytráci vymysleli "státní půjčovnu" (která naštěstí padla), takže z dopravců by byly jen personální agentury pro nábor řidičů(strojvedoucích). A co by bylo jejich jedinými náklady?

+1/0
15.2.2017 14:29

J96a80n 54K56o89b36ě78r68s82k87ý 1790596261703

Ta státní půjčovna byla neskutečná blbost. Ještě štěstí, že to padlo.

+1/0
15.2.2017 14:40

P83e32t71r 11H46o66r63s21k33ý 9855563218526

Jsem zvědavý jestli to dotáhnou a navíc všichni.. Takové ty stávky, kde stávkuje jen každej třetí a zbytek jen hodinu, jsou docela k smíchu..

+5/0
15.2.2017 14:23

J84a84n 96K18o55b29ě30r18s89k60ý 1440666661273

Už bylo načase. Taková Arriva se chlubí kolik toho v Česku vydělala, ale řídiči tam pracují za hrozných podmínek. A Deutsche Bahn kterým Arriva patří peníze mají. Takže jen do toho R^ i když to schytám, protože odbory jsou pro většinu v Česku sposté slovo, protože ty peníze co za tu odpovědnost řidič autobusu má jsou směšné ať jsou odbory jakékoliv.

+13/0
15.2.2017 14:23

P26e11t74r 56K29o54v39a34ř43í49k 1261293499397

Jistě, to je v pořádku, ale ať si to odbory řeší s Arrivou, nikoli se státem.

+3/0
15.2.2017 14:25

J85a56n 67K10o77b82ě92r83s84k78ý 1340396941613

Naopak je potřeba tlačit na stát a kraje které uzavírají smlouvy na dopravní obslužnost kde největší a často i jediné kritérium bývá cena. To je jádro problému.

0/−1
15.2.2017 14:37

P92e71t37r 44K78o48v47a19ř58í39k 1361663239607

V čem je problém? V čem tlačit na vládu? Aby přikázala krajům, že mají dát do smlouvy ustanovení, že firma, která chce vysoutěžit zakázku, má dát řidičů takový a takový plat?

+1/0
15.2.2017 14:41

K50a57r91e35l 78U90r32b43a91n 2434884831349

Už aby fungovala autonomní MHD.

+1/0
15.2.2017 14:22

P41e25t94r 32K89o58v76a40ř71í21k 1811503109907

Do háje, a co s tím má společného vláda? 8-o Ať si to vyřeší řidiči se svým zaměstnavatelem. Ti za daných podmínek VYSOUTĚŽILI veřejnou dopravu v jednotlivých regionech, tak teď nemůžou chtít měnit podmínky soutěže a navyšovat dotace na dopravu kvůli tomu, že nejsou schopni svoje závazky plnit !!

+10/0
15.2.2017 14:22

R75u97d38o72l21f 69P41e42k37á86r97e59k 9142391589783

Esli voni to nevysoutěžili za nějakých podmínek a rozhodnutím strany a vlády se ty podmínky změnily... Ty peníze by měly jít primárně z krajů, ale ty je mnohde nemaj' v rozpočtech a neBureš nic nepošle...

+1/−1
15.2.2017 14:29

J92i55ř94í 24H15o93v62o17r46k17a 8457296782455

Ve výsledku to znamená přesoutěžit. To znamená cca 2 roky, během kterých kraje/dopravní podniky nemají smluvně kryté navyšování mezd. Bohužel to spískala vláda, to znamená, že by to měla kompenzovat.

+1/0
15.2.2017 14:35

P20e84t77r 98K55o45v63a70ř76í23k 1911973879187

Co spískala vláda? 8-o Co s tím má vláda společného? Ta smlouva je pouze mezi krajem a dopravcem. Jestli dopravci vznikají nějaké vyšší náklady než před 2 roky (v čem?), ať odstoupí od smlouvy a vypíše se nová soutěž.

+2/0
15.2.2017 14:40

R33u39d53o47l81f 92P27e35k54á85r84e81k 9442311369133

Zřejmě jste ve svém rozhořčení nepostřehl, že vláda svým nařízením skokově navýšila minimální mzdu o více než čtvrtinu, bez odvodů...

0/0
15.2.2017 14:48

P33e21t63r 90K75o23v80a15ř82í23k 1241323779807

A jak to souvisí? Řidičů se minimální mzda nějak týká?

+1/0
15.2.2017 14:52

P32e17t16r 53K82o16v62a96ř47í85k 1271833409917

Aj, omlouvám se, ten odstavec jsem přehlídnul. Ano, to pak je jiná.

0/0
15.2.2017 14:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.