Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dopravní odbory hrozí celostátní stávkou, chtějí vyšší mzdy pro řidiče autobusů

Dopravní odboráři vyhlásili kvůli mzdám řidičů autobusů celostátní stávkovou pohotovost. O stávce rozhodnou 20. února po jednání krajů s vládou. Po středečním zasedání předsednictva Odborového svazu dopravy to řekl novinářům jeho předseda Luboš Pomajbík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A49l16e79n66a 81R65y65s32k23o25v66á 9846773155335

Na zvýšení platů poslanců a senátorů se vždy nejdou púeníze.Proč se nenajdou peníze pro řidič, a jiné

0/0
23.2.2017 16:52

S62t57a14n46i51s64l18a86v 35H73e51r28m68a57n 9767299413833

Řidiči že maji za svou ODPOVĚDNOU praci nizke platy se vi několik let.Nerozumim ale tomu jak jim muže navyšit platy vlada. Všichni pracuji u soukromych společnosti.Ariva je dokonce dcerou DB.Odbory maji jednat se zaměstnavateli .A vyjednat rozumnou kolektivni smlouvu.Jinak se začinaji chovat tak jako odbory OKD. Že jejich zaměstnavatele si s krajskymi uřady dohodli co nejnižši platbu za provedenou dopravni činnost stat neovlivni.Odborovi bosove jsou placeni z přispěvku zaměstnancu. ŘIDIČUM PŘEJI DOBRE POŘIZENI.

+1/0
19.2.2017 22:16

P95a34u54l 37J93a59r64o53s 2253818100

Zajimave je,ze kdyz se ma zvysit mzda ridicum autobusu,tak je problem...Poslanci si ale bez problemu kde hledat penize na zvyseni mzdy /myslim,ze to bylo 7 000 kc / problem nemaji..:-/

+3/−1
16.2.2017 4:49

V82a73c34l96a65v 63H83a22j21e52k 3466419289

To není problém. Problém je jakým způsobem se to děje a z jak se to má financovat.

0/0
16.2.2017 16:11

J54o91z39e47f 96P73o45l95á34k 9117810

Mzdy , vypočtené podle směrnic, musí vyplatit zaměstnavatel . Nic jiné neexistuje . A ten " může " požádat zákazníka o dorovnání . Problém je ale ve vysoutěžené výši zakázky na dopravu .

0/0
20.2.2017 16:16

P79e78t34r 63V54o80ň96k48a 2367853529103

Za 100 Kč hrubého na hodinu, by mě ráno z postele nedostali ani heverem.:-P

+1/0
15.2.2017 21:45

P27a30v12e93l 92K17u29n40c 9592929358828

Problém je v tom, že "jde o princip". Kraje peníze mají, ale nedají; stát je má taky, ale dát nechce, protože ví, že kraje mají. A pro ministry i hejtmany jsou řidiči plebs.

+2/0
15.2.2017 18:22

V11a30c27l56a51v 46H14a57j72e51k 3266869389

hlavně se dopravci většinou soutěžili a zvítězila nejlevnější nabídka. Pokud se přidá z peněz státu nebo krajů, ukazuje to na nesmyslnost takovéhoto systému. Zvýšené mzdy mi měli dopravci uhradit ze svého.

+1/−1
15.2.2017 20:57

M30i67r39o55s96l15a41v 11Z91i21k26m93u78n51d 6878152697328

A kde ti dopravci peníze vezmou, když jediné dostávají od kraje za objednané výkony.

Kraje dlouhá léta finančně profitovaly ze žebrácké mzdy řidičů, která s velkou pravděpodobností nedosahovala mzdy zaměstnanců krajského úřadu (o hejtmanovi a jeho náměstcích ani nemluvě) se zlomkem kriminální odpovědnosti ve srovnání s řidiči a bez toho, že by jim někdo přerušoval pracovní dobu mizerně zaplacenou přestávkou, která se nezapočítává do pracovní doby, navíc o sobotách, nedělích a svátcích ....

Stát si nic neobjednal, není tedy důvod, aby na něco přispíval. Stát pouze donutil dopravce (podnikatele, majitele firem), aby platili svým zaměstnancům slušnou mzdu za náročnou a odpovědnou práci. Přitom ta "stovka za hodinu" není nic moc, to má "skladník" s mizivou kriminální odpovědností u lepšího zaměstnavatele.

Pokud mají kraje problém s tím, jak peníze převést dopravcům, aniž by se porušila "smlouva na dopravu", tak jednou z možností je, že zaměstnavatel vypočte dvojí mzdu. Jednak podle "starého" mzdového tarifu, jednak podle nového - to je primitivní záležitost jedné "excelové" tabulky. Zaměstnavatel vyplatí mzdu (a odvede odvody) podle "starého" tarifu a rozdíl mezi starým a "novým" tarifem (+ odvody) vyplatí přímo zaměstnanci kraje ... Čili kraje zaplatí dopravcům za kilometry podle vysoutěžené a uzavřené smlouvy a to co je navíc dostane řidič od kraje a nepůjde to přes zaměstnavatele ... což nebude napadnutelné ... právním titulem pro výplatu částky řidičům bude "navýšení mzdového tarifu dle nařízení vlády číslo ..."

+2/0
15.2.2017 21:36

J86i52ř51í 61P33l63a50v96s88k80ý 9930366751149

opravdu se z nejakeho duvodu domnivate, ze dopravci budou provozovat nejake linky na ukor vlastniho zisku ? proc by to u fsech marxu meli asi tak jako delat ? oni nepodnikaji proto, aby "udelali neco pro lidi" ale pro docela obycejne prachy ... a pokud nebudou prachy, pak nebude ze strany dopravcu ani duvod, proc ty linky nadale provozovat.

0/0
21.2.2017 8:04

R25i64c72h48a88r83d 61K87r92u80p19i19č10k61a 5714935257529

Bez stávky to nepůjde to budou dokola jen sliby

+3/0
15.2.2017 17:59

M12a29r38e44k 86P67o43s75p14í10š25i60l 2175645441

Jo soukromníci prostě víc nedají. Je to prostě v regioniu dohodnuté s jinými zaměstnavateli v oboru. A to i s konkurencí. Majitelé se scházejí na neformálních schůzkách kde se to dohodne . Pak člověk může zkoušet v regionu jednoho zaměstnavatele po druhém a všude dostane +-stejně. Proč by si ukrajovali z vlastního zisku? Na řidičích jim nesejde. Nechají to padnout a v krizi jim stát nasype. Chvíli to bude fungovat a pak různě přes pohyblivé složky mezd to zase očesají. A vydělají mnohem víc.

Takhle to funguje všude. Zaměstnavatel navýší naoko základní mzdu a sníží nenárokovou složku mzdy "prémie". A je to furt stejné. A pak zaměstnavatelé brečí,že nemají lidi. A že chtějí levnější mongoly,bulhary atd... .Mohou si za to sami.Místo vyšších platů pro Čr zaměstnance,tak natáhnou cizince. Jo a mimojiné, Bulharům a Rumunům se to tady začíná taky zajídat co jsme slyšel. Taky vidí,že tady dělají za nic a dřou jak soumaři. Jelikož u nás mladí mají malé mzdy, nezakládají rodiny,nejsou děti a najednou začínají lidi chybět . A ti co se na to nemohou koukat a nebo je tady nic nedrží,jdou za hranice. A opět taková spirála. Pokud budou platy a podmínky stejné jako na západě,tak se lidi začnou vracet. Jinak ne. Bude to furt mizérie a horší a horší.

+8/0
15.2.2017 16:16
Foto

J21o78s24e78f 49S25y85s69e97l 9580699528232

Vedoucí politici v krajích se snaží nahrabat si co nejvíc (než se na to přijde a oni jdou do klíčového průmyslu). Pokud se budou chovat skromně, tak jim jistě na zvýšení platů řidičům vybyde. A když ne, tak se mohou kraje zrušit a ušetří se taková suma peněz, proti které bude přidání řidičům jen kapka v moři.

+1/0
15.2.2017 15:53

R62o88m35a94n 64S51t33o56n74e80k 1779143149231

politici vlastni autobusove přepravce?

+1/−2
15.2.2017 16:40
Foto

J78o61s71e42f 73S53y73s88e81l 9570259758372

politici jistě autobusové firmy nevlastní, ale kraje to mají platit. Takže když krajští politici budou šetřit (stačí méně krást), tak na platy kraj bude mít

0/0
15.2.2017 18:17

V26a58c39l84a26v 25H29a22j25e73k 3306949649

měli by to dát dopraci ze svého. Vyhráli přece soutěže nejnižší nabídnutou cenou kraji.

0/0
15.2.2017 21:00

M41i87r45o96s45l73a44v 11Z16i18k35m25u94n97d 6498732167778

Ano, v době kdy byla práce řidiče v nižší tarifní třídě ... ale změna tarifního zařazení je nikoli nepodstatnou, ale zásadní změnou ....

0/0
15.2.2017 21:38

V79a88c24l17a97v 44H94a60j87e84k 3116639869

není poněkud neobvyklé, že stát určuje tarifní třídu a plat zaměstnancům v soukromých formách, které navíc nízkou nabídnutou cenou vyhráli soutěž??

0/0
16.2.2017 16:08

J51i47ř19i22n85a 52B84r21a50d41á35č20o49v13á 2692300269799

Řidiči autobusů si zaslouží vyšší platy bezesporu,je to řehole,jednou nohou v kriminále,zodpovědnost za cestující,směny,vedro,zima.Měli by být placeni lépe, je to ostudné že se musí doprošovat o navýšení svých mezd.V tomto případě o pár korun.

+4/0
15.2.2017 15:40

J47i19r95i 50D16o50m33i89n11i12k 1841848591100

Tak to dopadá, když se do něčeho, do čeho jí vůbec nic není, plete vláda s vidinou laciných bodů u voleb. Nemá na to sebemenší vliv a páky, ale chce "rozhodovat"........ Jinak, klidně bych pustil na silnice třeba 10 dopravců, bez jakékoliv místní soutěže. Konkurence a trh si to srovnají samí. Ale "soutěžit" pod dohledem městských politiků a jen a pouze na základě ceny, to jinak dopadnout nemohlo.

+3/−4
15.2.2017 15:10

J51i31ř83í 76K85ü85h63r 2310316660386

Vy jste blázen. Bez dotací obcí tam nebude jezdit nikdo. Leda nějaké frekventované trasy. Či podniková doprava zaměstnanců.

+9/−1
15.2.2017 15:23

P56e87t95r 57V40o34n39d71r14a62c54e89k 7115411673870

Například Arriva vykázala v roce 2016 zisk 203 milionů - a to zisk, který přiznala - k tomu si přičtěte účty za ,,pradenství ,, a jiné tunely a peníze jsou

+3/0
15.2.2017 14:52

T94o50m81á36š 64H81o35l67i28č 5298924441408

To,že peniaze sú nezmamená, že na ne má kdokolvek nárok. Navyše je úplne ideálna doba na dohodnutie si vyžších platov i bez nezmyselnej stávky. Tak neviem prečo odbory už dávno nejdenajú a namiesto toho organizujú nezmysli ako stávka a otravovanie i ludí čo stým nič nemajú.

+1/−3
15.2.2017 15:11

J26i26r86i 39D21o58m62i37n41i69k 1761548231540

Odbory.:-)

0/0
15.2.2017 15:15

P46a96v40e81l 44Š27e97b67e79k 8484393732730

Ještě nějaké Slovenské moudro?

+2/−2
15.2.2017 16:53

J61a37n 39D21l41o94u40h87ý 8466660603890

víte, kolik z toho zaplatí nových autobusů? 8-oRv

0/0
16.2.2017 11:06

J82a15n 60V63a80l15o80u50c37h 6882707868460

Cestující chce: nízké jízdné, moderní bus (alespoň částečná nízkopodlažnost, klima, stále častěji wifi a USB nabíječky), ce nejčastější spojení, nejlépe bez přestupu (ačkoli cestuje z jedné "půlky" do druhé s jednociferným potenciálem cestujících za celý den)

Dopravce chce: co nejnižší náklady na ujetý km (pak může objednavateli nabídnout "lepší" cenu za objednané spoje), což znamená, že kde nemusí, neinvestuje (vč. platů), ale ten systém " vítězí nejnižší cena" si dopravci nevybrali.

Objednavatel (u busů téměř výhradně obce a kraje) chce: nová nízkopodlažní vozidla (to se dobře vyjímá v médiích, resp. loví EU dotace), nejlépe na "čistá" paliva (což ale potřebuje svou infrastrukturu a vozidla jsou dražší než diesely), co nejmenší dotace dopravcům (které jsou beztak většinou vyšší než vybrané jízdné; z toho plyne snaha nechat jezdit jen ty nezbytné spoje).

A teď do toho vleze vláda (jejíž ministerstvo si neumí udělat pořádek ani v dotacích na pár zbývajících mezikrajových rychlíků) a nařídí zvýšit platy...

Furt mi z toho vychází, že "někdo by s tím měl něco udělat":

A/ zvýšit jízdné, což by logicky zaplatili jen uživatelé (ale nějaké volby, ve kterých by to zvyšovatelům ohrozilo hlasy, jsou vždychy na obzoru)

B/ zvýšit dotace, což omezí jiné investice a postihne to i ty, co službu nepoužívají

C/ kdo nařídil, nechť zaplatí (sci-fi století), ale má to stejné důsledky jako B...

Takže na koho to *ovno spadne?

+6/0
15.2.2017 14:49

P57e26t42r 57N45o48v98o46t83n10y 1981110581

B/ cena bývá vysoutěžená a zvednout ji jen tak, protože vláda něco nařídila, asi nejde. Ostatní účastníci by to napadli.

+8/0
15.2.2017 14:57

J44o59s81e65f 98Š40v79e91c 6615226474143

Kraje si v "soutěžích" vybíraly autodopravce podle toho, který bude pro ně nejlevnější. Jak autodopravce sníží cenu? Jen na platech nejpočetnější části zaměstnanců, nikde jinde nemá šanci ušetřit.

Odpovědnost za platy řidičů tedy nesou především úředníci jednotlivých krajů, kteří vybrali autodopravce a zřejmě dostali prémie za to, kolik kraji ušetřili peněz...

0/0
15.2.2017 14:40

P98e42t58r 33N46o71v66o52t73n82y 1771970391

Na druhou stranu oni jinak nemohli. Špatně je celý systém. Resp. v podmínkách soutěžích by měly být uvedené i mzdy. Už ale vidím některé "dopravce", jak by vyskakovali jak čertík z krabičky.

+3/0
15.2.2017 14:47

P11e27t60r 52K97o14v60a61ř32í70k 1311673709897

Neznám přesně podmínky veřejných soutěží, ale mám za to, že taková podmínka je nemyslitelná. Platy zaměstnanců jsou vždy interní záležitostí každé soukromé firmy.

+2/0
15.2.2017 14:49

P40e16t54r 95N14o93v53o46t16n50y 1231470371

Pokud chce ale stát do těch mezd zasahovat, tak taková podmínka musí být možná.

+3/−2
15.2.2017 14:52

A42n58t83o60n80í82n 36Š97v22i29h49n63o17s 8858517751712

Pane Novotný, máte pravdu, to stejné jsem psal v jiných diskuzích. Při výběrovém řízení zohlednit mzdy dělníků (řidičů), zejména u kraje, kde je ve vedení strana, která hlásá podporu obyčejným lidem.

0/0
17.2.2017 22:41

R36o64m75a81n 36M45a29r86t73í14n85e63k 3213190380598

Až jako státní zaměstnanec dosáhnu na spravedlivou výsluhu, půjdu dělat řidiče autobusu, je to takové poctivé a záslužné zaměstnáni. Stávek se účastnit nebudu.

+1/0
15.2.2017 14:38

J76i28ř13í 47H19o50r83á44k 5904275865140

Každý si vybíráme své zaměstnání dobrovolně a určitě každý svéprávný člověk zná výši platu při nástupu do zaměstnání, nebo se mýlím ??? Tím nechci říci, že by řidičům nemohl majitel firmy platy navyšovat.......MAJITEL !!!

+2/−7
15.2.2017 14:30

P42e96t18r 12N69o43v24o58t71n54y 1151220641

To jsou ty soutěže na dopravní obslužnost za co nejmenší peníze. Teď ještě chytráci vymysleli "státní půjčovnu" (která naštěstí padla), takže z dopravců by byly jen personální agentury pro nábor řidičů(strojvedoucích). A co by bylo jejich jedinými náklady?

+1/0
15.2.2017 14:29

J73a16n 78K50o43b11ě19r20s13k39ý 1670486381623

Ta státní půjčovna byla neskutečná blbost. Ještě štěstí, že to padlo.

+1/0
15.2.2017 14:40

P84e79t41r 89H18o57r24s54k76ý 9955833938766

Jsem zvědavý jestli to dotáhnou a navíc všichni.. Takové ty stávky, kde stávkuje jen každej třetí a zbytek jen hodinu, jsou docela k smíchu..

+5/0
15.2.2017 14:23

J94a79n 87K31o22b89ě81r45s43k15ý 1930576261773

Už bylo načase. Taková Arriva se chlubí kolik toho v Česku vydělala, ale řídiči tam pracují za hrozných podmínek. A Deutsche Bahn kterým Arriva patří peníze mají. Takže jen do toho R^ i když to schytám, protože odbory jsou pro většinu v Česku sposté slovo, protože ty peníze co za tu odpovědnost řidič autobusu má jsou směšné ať jsou odbory jakékoliv.

+13/0
15.2.2017 14:23

P92e38t66r 49K63o41v80a38ř77í40k 1641963639507

Jistě, to je v pořádku, ale ať si to odbory řeší s Arrivou, nikoli se státem.

+3/0
15.2.2017 14:25

J28a39n 82K65o49b33ě23r40s24k18ý 1550576551273

Naopak je potřeba tlačit na stát a kraje které uzavírají smlouvy na dopravní obslužnost kde největší a často i jediné kritérium bývá cena. To je jádro problému.

0/−1
15.2.2017 14:37

P50e74t46r 42K91o79v30a25ř20í55k 1301623959667

V čem je problém? V čem tlačit na vládu? Aby přikázala krajům, že mají dát do smlouvy ustanovení, že firma, která chce vysoutěžit zakázku, má dát řidičů takový a takový plat?

+1/0
15.2.2017 14:41

K11a56r66e24l 35U41r26b14a31n 2374184921639

Už aby fungovala autonomní MHD.

+1/0
15.2.2017 14:22

P62e23t57r 92K15o84v63a86ř12í92k 1311153829297

Do háje, a co s tím má společného vláda? 8-o Ať si to vyřeší řidiči se svým zaměstnavatelem. Ti za daných podmínek VYSOUTĚŽILI veřejnou dopravu v jednotlivých regionech, tak teď nemůžou chtít měnit podmínky soutěže a navyšovat dotace na dopravu kvůli tomu, že nejsou schopni svoje závazky plnit !!

+10/0
15.2.2017 14:22

R13u29d36o45l86f 36P56e38k66á51r40e31k 9242101469523

Esli voni to nevysoutěžili za nějakých podmínek a rozhodnutím strany a vlády se ty podmínky změnily... Ty peníze by měly jít primárně z krajů, ale ty je mnohde nemaj' v rozpočtech a neBureš nic nepošle...

+1/−1
15.2.2017 14:29

J19i33ř97í 26H67o11v61o61r24k76a 8417796982635

Ve výsledku to znamená přesoutěžit. To znamená cca 2 roky, během kterých kraje/dopravní podniky nemají smluvně kryté navyšování mezd. Bohužel to spískala vláda, to znamená, že by to měla kompenzovat.

+1/0
15.2.2017 14:35

P44e19t51r 21K23o84v93a90ř31í65k 1161333559157

Co spískala vláda? 8-o Co s tím má vláda společného? Ta smlouva je pouze mezi krajem a dopravcem. Jestli dopravci vznikají nějaké vyšší náklady než před 2 roky (v čem?), ať odstoupí od smlouvy a vypíše se nová soutěž.

+2/0
15.2.2017 14:40

R62u82d69o62l49f 58P82e96k16á66r61e11k 9662731319193

Zřejmě jste ve svém rozhořčení nepostřehl, že vláda svým nařízením skokově navýšila minimální mzdu o více než čtvrtinu, bez odvodů...

0/0
15.2.2017 14:48

P93e75t39r 13K17o30v79a12ř86í60k 1581283129427

A jak to souvisí? Řidičů se minimální mzda nějak týká?

+1/0
15.2.2017 14:52

P19e43t54r 55K98o40v17a78ř39í49k 1791463139847

Aj, omlouvám se, ten odstavec jsem přehlídnul. Ano, to pak je jiná.

0/0
15.2.2017 14:54







Najdete na iDNES.cz