Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dopravní odbory hrozí celostátní stávkou, chtějí vyšší mzdy pro řidiče autobusů

Dopravní odboráři vyhlásili kvůli mzdám řidičů autobusů celostátní stávkovou pohotovost. O stávce rozhodnou 20. února po jednání krajů s vládou. Po středečním zasedání předsednictva Odborového svazu dopravy to řekl novinářům jeho předseda Luboš Pomajbík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A35l87e20n41a 47R20y81s55k60o27v74á 9246363915745

Na zvýšení platů poslanců a senátorů se vždy nejdou púeníze.Proč se nenajdou peníze pro řidič, a jiné

0/0
23.2.2017 16:52

S75t18a68n89i22s74l64a18v 75H58e22r76m16a51n 9667119443273

Řidiči že maji za svou ODPOVĚDNOU praci nizke platy se vi několik let.Nerozumim ale tomu jak jim muže navyšit platy vlada. Všichni pracuji u soukromych společnosti.Ariva je dokonce dcerou DB.Odbory maji jednat se zaměstnavateli .A vyjednat rozumnou kolektivni smlouvu.Jinak se začinaji chovat tak jako odbory OKD. Že jejich zaměstnavatele si s krajskymi uřady dohodli co nejnižši platbu za provedenou dopravni činnost stat neovlivni.Odborovi bosove jsou placeni z přispěvku zaměstnancu. ŘIDIČUM PŘEJI DOBRE POŘIZENI.

+1/0
19.2.2017 22:16

P53a92u51l 83J78a30r27o79s 2713818190

Zajimave je,ze kdyz se ma zvysit mzda ridicum autobusu,tak je problem...Poslanci si ale bez problemu kde hledat penize na zvyseni mzdy /myslim,ze to bylo 7 000 kc / problem nemaji..:-/

+3/−1
16.2.2017 4:49

V79a41c49l67a94v 37H36a96j91e24k 3556699799

To není problém. Problém je jakým způsobem se to děje a z jak se to má financovat.

0/0
16.2.2017 16:11

J44o81z35e43f 75P14o92l26á39k 9967820

Mzdy , vypočtené podle směrnic, musí vyplatit zaměstnavatel . Nic jiné neexistuje . A ten " může " požádat zákazníka o dorovnání . Problém je ale ve vysoutěžené výši zakázky na dopravu .

0/0
20.2.2017 16:16

P98e32t91r 39V48o72ň41k13a 2817973949263

Za 100 Kč hrubého na hodinu, by mě ráno z postele nedostali ani heverem.:-P

+1/0
15.2.2017 21:45

P72a18v20e23l 39K13u52n12c 9962329718488

Problém je v tom, že "jde o princip". Kraje peníze mají, ale nedají; stát je má taky, ale dát nechce, protože ví, že kraje mají. A pro ministry i hejtmany jsou řidiči plebs.

+2/0
15.2.2017 18:22

V95a94c82l14a66v 87H91a49j44e65k 3686719459

hlavně se dopravci většinou soutěžili a zvítězila nejlevnější nabídka. Pokud se přidá z peněz státu nebo krajů, ukazuje to na nesmyslnost takovéhoto systému. Zvýšené mzdy mi měli dopravci uhradit ze svého.

+1/−1
15.2.2017 20:57

M96i58r29o82s52l86a80v 49Z65i61k34m64u89n63d 6238862937848

A kde ti dopravci peníze vezmou, když jediné dostávají od kraje za objednané výkony.

Kraje dlouhá léta finančně profitovaly ze žebrácké mzdy řidičů, která s velkou pravděpodobností nedosahovala mzdy zaměstnanců krajského úřadu (o hejtmanovi a jeho náměstcích ani nemluvě) se zlomkem kriminální odpovědnosti ve srovnání s řidiči a bez toho, že by jim někdo přerušoval pracovní dobu mizerně zaplacenou přestávkou, která se nezapočítává do pracovní doby, navíc o sobotách, nedělích a svátcích ....

Stát si nic neobjednal, není tedy důvod, aby na něco přispíval. Stát pouze donutil dopravce (podnikatele, majitele firem), aby platili svým zaměstnancům slušnou mzdu za náročnou a odpovědnou práci. Přitom ta "stovka za hodinu" není nic moc, to má "skladník" s mizivou kriminální odpovědností u lepšího zaměstnavatele.

Pokud mají kraje problém s tím, jak peníze převést dopravcům, aniž by se porušila "smlouva na dopravu", tak jednou z možností je, že zaměstnavatel vypočte dvojí mzdu. Jednak podle "starého" mzdového tarifu, jednak podle nového - to je primitivní záležitost jedné "excelové" tabulky. Zaměstnavatel vyplatí mzdu (a odvede odvody) podle "starého" tarifu a rozdíl mezi starým a "novým" tarifem (+ odvody) vyplatí přímo zaměstnanci kraje ... Čili kraje zaplatí dopravcům za kilometry podle vysoutěžené a uzavřené smlouvy a to co je navíc dostane řidič od kraje a nepůjde to přes zaměstnavatele ... což nebude napadnutelné ... právním titulem pro výplatu částky řidičům bude "navýšení mzdového tarifu dle nařízení vlády číslo ..."

+2/0
15.2.2017 21:36

J75i60ř52í 42P52l88a36v45s92k15ý 9540806161499

opravdu se z nejakeho duvodu domnivate, ze dopravci budou provozovat nejake linky na ukor vlastniho zisku ? proc by to u fsech marxu meli asi tak jako delat ? oni nepodnikaji proto, aby "udelali neco pro lidi" ale pro docela obycejne prachy ... a pokud nebudou prachy, pak nebude ze strany dopravcu ani duvod, proc ty linky nadale provozovat.

0/0
21.2.2017 8:04

R48i77c42h54a33r29d 54K44r89u98p40i42č57k48a 5754345787629

Bez stávky to nepůjde to budou dokola jen sliby

+3/0
15.2.2017 17:59

M50a79r91e21k 91P63o15s39p55í17š93i74l 2935835551

Jo soukromníci prostě víc nedají. Je to prostě v regioniu dohodnuté s jinými zaměstnavateli v oboru. A to i s konkurencí. Majitelé se scházejí na neformálních schůzkách kde se to dohodne . Pak člověk může zkoušet v regionu jednoho zaměstnavatele po druhém a všude dostane +-stejně. Proč by si ukrajovali z vlastního zisku? Na řidičích jim nesejde. Nechají to padnout a v krizi jim stát nasype. Chvíli to bude fungovat a pak různě přes pohyblivé složky mezd to zase očesají. A vydělají mnohem víc.

Takhle to funguje všude. Zaměstnavatel navýší naoko základní mzdu a sníží nenárokovou složku mzdy "prémie". A je to furt stejné. A pak zaměstnavatelé brečí,že nemají lidi. A že chtějí levnější mongoly,bulhary atd... .Mohou si za to sami.Místo vyšších platů pro Čr zaměstnance,tak natáhnou cizince. Jo a mimojiné, Bulharům a Rumunům se to tady začíná taky zajídat co jsme slyšel. Taky vidí,že tady dělají za nic a dřou jak soumaři. Jelikož u nás mladí mají malé mzdy, nezakládají rodiny,nejsou děti a najednou začínají lidi chybět . A ti co se na to nemohou koukat a nebo je tady nic nedrží,jdou za hranice. A opět taková spirála. Pokud budou platy a podmínky stejné jako na západě,tak se lidi začnou vracet. Jinak ne. Bude to furt mizérie a horší a horší.

+8/0
15.2.2017 16:16
Foto

J84o26s22e30f 67S63y73s40e41l 9700539128192

Vedoucí politici v krajích se snaží nahrabat si co nejvíc (než se na to přijde a oni jdou do klíčového průmyslu). Pokud se budou chovat skromně, tak jim jistě na zvýšení platů řidičům vybyde. A když ne, tak se mohou kraje zrušit a ušetří se taková suma peněz, proti které bude přidání řidičům jen kapka v moři.

+1/0
15.2.2017 15:53

R40o86m68a67n 36S90t40o35n56e37k 1859773489921

politici vlastni autobusove přepravce?

+1/−2
15.2.2017 16:40
Foto

J73o47s50e24f 14S56y86s72e32l 9630149218982

politici jistě autobusové firmy nevlastní, ale kraje to mají platit. Takže když krajští politici budou šetřit (stačí méně krást), tak na platy kraj bude mít

0/0
15.2.2017 18:17

V75a49c60l49a47v 61H95a98j67e47k 3356489129

měli by to dát dopraci ze svého. Vyhráli přece soutěže nejnižší nabídnutou cenou kraji.

0/0
15.2.2017 21:00

M52i29r37o88s36l51a28v 69Z10i92k89m56u48n55d 6318672647158

Ano, v době kdy byla práce řidiče v nižší tarifní třídě ... ale změna tarifního zařazení je nikoli nepodstatnou, ale zásadní změnou ....

0/0
15.2.2017 21:38

V63a25c91l64a85v 95H86a47j25e52k 3936169989

není poněkud neobvyklé, že stát určuje tarifní třídu a plat zaměstnancům v soukromých formách, které navíc nízkou nabídnutou cenou vyhráli soutěž??

0/0
16.2.2017 16:08

J24i74ř12i13n67a 44B43r37a61d91á38č75o55v69á 2922980169739

Řidiči autobusů si zaslouží vyšší platy bezesporu,je to řehole,jednou nohou v kriminále,zodpovědnost za cestující,směny,vedro,zima.Měli by být placeni lépe, je to ostudné že se musí doprošovat o navýšení svých mezd.V tomto případě o pár korun.

+4/0
15.2.2017 15:40

J40i13r42i 71D33o20m86i42n41i11k 1871358741750

Tak to dopadá, když se do něčeho, do čeho jí vůbec nic není, plete vláda s vidinou laciných bodů u voleb. Nemá na to sebemenší vliv a páky, ale chce "rozhodovat"........ Jinak, klidně bych pustil na silnice třeba 10 dopravců, bez jakékoliv místní soutěže. Konkurence a trh si to srovnají samí. Ale "soutěžit" pod dohledem městských politiků a jen a pouze na základě ceny, to jinak dopadnout nemohlo.

+3/−4
15.2.2017 15:10

J93i92ř75í 80K46ü51h63r 2330316760116

Vy jste blázen. Bez dotací obcí tam nebude jezdit nikdo. Leda nějaké frekventované trasy. Či podniková doprava zaměstnanců.

+9/−1
15.2.2017 15:23

P32e63t88r 40V35o93n47d19r78a62c12e66k 7525511903250

Například Arriva vykázala v roce 2016 zisk 203 milionů - a to zisk, který přiznala - k tomu si přičtěte účty za ,,pradenství ,, a jiné tunely a peníze jsou

+3/0
15.2.2017 14:52

T34o12m41á48š 35H26o61l81i61č 5938224621648

To,že peniaze sú nezmamená, že na ne má kdokolvek nárok. Navyše je úplne ideálna doba na dohodnutie si vyžších platov i bez nezmyselnej stávky. Tak neviem prečo odbory už dávno nejdenajú a namiesto toho organizujú nezmysli ako stávka a otravovanie i ludí čo stým nič nemajú.

+1/−3
15.2.2017 15:11

J19i17r80i 64D69o10m56i97n12i15k 1171498261950

Odbory.:-)

0/0
15.2.2017 15:15

P23a90v36e32l 39Š54e35b39e30k 8894383752150

Ještě nějaké Slovenské moudro?

+2/−2
15.2.2017 16:53

J11a17n 77D41l81o84u54h68ý 8546310123820

víte, kolik z toho zaplatí nových autobusů? 8-oRv

0/0
16.2.2017 11:06

J50a44n 27V31a96l33o97u18c30h 6482897358710

Cestující chce: nízké jízdné, moderní bus (alespoň částečná nízkopodlažnost, klima, stále častěji wifi a USB nabíječky), ce nejčastější spojení, nejlépe bez přestupu (ačkoli cestuje z jedné "půlky" do druhé s jednociferným potenciálem cestujících za celý den)

Dopravce chce: co nejnižší náklady na ujetý km (pak může objednavateli nabídnout "lepší" cenu za objednané spoje), což znamená, že kde nemusí, neinvestuje (vč. platů), ale ten systém " vítězí nejnižší cena" si dopravci nevybrali.

Objednavatel (u busů téměř výhradně obce a kraje) chce: nová nízkopodlažní vozidla (to se dobře vyjímá v médiích, resp. loví EU dotace), nejlépe na "čistá" paliva (což ale potřebuje svou infrastrukturu a vozidla jsou dražší než diesely), co nejmenší dotace dopravcům (které jsou beztak většinou vyšší než vybrané jízdné; z toho plyne snaha nechat jezdit jen ty nezbytné spoje).

A teď do toho vleze vláda (jejíž ministerstvo si neumí udělat pořádek ani v dotacích na pár zbývajících mezikrajových rychlíků) a nařídí zvýšit platy...

Furt mi z toho vychází, že "někdo by s tím měl něco udělat":

A/ zvýšit jízdné, což by logicky zaplatili jen uživatelé (ale nějaké volby, ve kterých by to zvyšovatelům ohrozilo hlasy, jsou vždychy na obzoru)

B/ zvýšit dotace, což omezí jiné investice a postihne to i ty, co službu nepoužívají

C/ kdo nařídil, nechť zaplatí (sci-fi století), ale má to stejné důsledky jako B...

Takže na koho to *ovno spadne?

+6/0
15.2.2017 14:49

P81e17t38r 79N86o90v36o92t94n54y 1901330731

B/ cena bývá vysoutěžená a zvednout ji jen tak, protože vláda něco nařídila, asi nejde. Ostatní účastníci by to napadli.

+8/0
15.2.2017 14:57

J35o64s71e36f 67Š69v34e49c 6875206184173

Kraje si v "soutěžích" vybíraly autodopravce podle toho, který bude pro ně nejlevnější. Jak autodopravce sníží cenu? Jen na platech nejpočetnější části zaměstnanců, nikde jinde nemá šanci ušetřit.

Odpovědnost za platy řidičů tedy nesou především úředníci jednotlivých krajů, kteří vybrali autodopravce a zřejmě dostali prémie za to, kolik kraji ušetřili peněz...

0/0
15.2.2017 14:40

P33e65t39r 66N84o62v26o52t69n98y 1771250881

Na druhou stranu oni jinak nemohli. Špatně je celý systém. Resp. v podmínkách soutěžích by měly být uvedené i mzdy. Už ale vidím některé "dopravce", jak by vyskakovali jak čertík z krabičky.

+3/0
15.2.2017 14:47

P67e39t75r 88K55o88v36a97ř32í96k 1431463929797

Neznám přesně podmínky veřejných soutěží, ale mám za to, že taková podmínka je nemyslitelná. Platy zaměstnanců jsou vždy interní záležitostí každé soukromé firmy.

+2/0
15.2.2017 14:49

P30e10t31r 93N96o29v71o62t34n96y 1361190911

Pokud chce ale stát do těch mezd zasahovat, tak taková podmínka musí být možná.

+3/−2
15.2.2017 14:52

A55n46t10o39n58í59n 42Š30v81i19h10n68o94s 8308917811942

Pane Novotný, máte pravdu, to stejné jsem psal v jiných diskuzích. Při výběrovém řízení zohlednit mzdy dělníků (řidičů), zejména u kraje, kde je ve vedení strana, která hlásá podporu obyčejným lidem.

0/0
17.2.2017 22:41

R51o47m14a79n 95M27a14r14t78í62n46e95k 3613260280698

Až jako státní zaměstnanec dosáhnu na spravedlivou výsluhu, půjdu dělat řidiče autobusu, je to takové poctivé a záslužné zaměstnáni. Stávek se účastnit nebudu.

+1/0
15.2.2017 14:38

J89i55ř79í 90H51o71r61á75k 5464625625650

Každý si vybíráme své zaměstnání dobrovolně a určitě každý svéprávný člověk zná výši platu při nástupu do zaměstnání, nebo se mýlím ??? Tím nechci říci, že by řidičům nemohl majitel firmy platy navyšovat.......MAJITEL !!!

+2/−7
15.2.2017 14:30

P11e15t26r 20N77o38v66o31t16n59y 1291940351

To jsou ty soutěže na dopravní obslužnost za co nejmenší peníze. Teď ještě chytráci vymysleli "státní půjčovnu" (která naštěstí padla), takže z dopravců by byly jen personální agentury pro nábor řidičů(strojvedoucích). A co by bylo jejich jedinými náklady?

+1/0
15.2.2017 14:29

J79a96n 95K34o30b91ě81r97s47k39ý 1450126141103

Ta státní půjčovna byla neskutečná blbost. Ještě štěstí, že to padlo.

+1/0
15.2.2017 14:40

P74e52t14r 58H63o51r47s76k56ý 9295853828876

Jsem zvědavý jestli to dotáhnou a navíc všichni.. Takové ty stávky, kde stávkuje jen každej třetí a zbytek jen hodinu, jsou docela k smíchu..

+5/0
15.2.2017 14:23

J61a48n 50K40o35b84ě64r71s74k65ý 1510266701803

Už bylo načase. Taková Arriva se chlubí kolik toho v Česku vydělala, ale řídiči tam pracují za hrozných podmínek. A Deutsche Bahn kterým Arriva patří peníze mají. Takže jen do toho R^ i když to schytám, protože odbory jsou pro většinu v Česku sposté slovo, protože ty peníze co za tu odpovědnost řidič autobusu má jsou směšné ať jsou odbory jakékoliv.

+13/0
15.2.2017 14:23

P67e63t74r 79K17o73v38a90ř78í11k 1101653539867

Jistě, to je v pořádku, ale ať si to odbory řeší s Arrivou, nikoli se státem.

+3/0
15.2.2017 14:25

J12a49n 75K47o46b13ě29r59s95k98ý 1200266491373

Naopak je potřeba tlačit na stát a kraje které uzavírají smlouvy na dopravní obslužnost kde největší a často i jediné kritérium bývá cena. To je jádro problému.

0/−1
15.2.2017 14:37

P10e86t62r 41K92o70v79a23ř80í48k 1771193589707

V čem je problém? V čem tlačit na vládu? Aby přikázala krajům, že mají dát do smlouvy ustanovení, že firma, která chce vysoutěžit zakázku, má dát řidičů takový a takový plat?

+1/0
15.2.2017 14:41

K68a49r39e69l 41U76r68b34a88n 2134784661609

Už aby fungovala autonomní MHD.

+1/0
15.2.2017 14:22

P17e66t75r 69K89o33v10a89ř90í47k 1671713819177

Do háje, a co s tím má společného vláda? 8-o Ať si to vyřeší řidiči se svým zaměstnavatelem. Ti za daných podmínek VYSOUTĚŽILI veřejnou dopravu v jednotlivých regionech, tak teď nemůžou chtít měnit podmínky soutěže a navyšovat dotace na dopravu kvůli tomu, že nejsou schopni svoje závazky plnit !!

+10/0
15.2.2017 14:22

R88u67d37o68l37f 53P58e89k56á69r49e84k 9712671749973

Esli voni to nevysoutěžili za nějakých podmínek a rozhodnutím strany a vlády se ty podmínky změnily... Ty peníze by měly jít primárně z krajů, ale ty je mnohde nemaj' v rozpočtech a neBureš nic nepošle...

+1/−1
15.2.2017 14:29

J58i61ř36í 20H71o55v15o77r86k84a 8587796772115

Ve výsledku to znamená přesoutěžit. To znamená cca 2 roky, během kterých kraje/dopravní podniky nemají smluvně kryté navyšování mezd. Bohužel to spískala vláda, to znamená, že by to měla kompenzovat.

+1/0
15.2.2017 14:35

P70e96t58r 69K79o66v61a44ř51í22k 1111273209167

Co spískala vláda? 8-o Co s tím má vláda společného? Ta smlouva je pouze mezi krajem a dopravcem. Jestli dopravci vznikají nějaké vyšší náklady než před 2 roky (v čem?), ať odstoupí od smlouvy a vypíše se nová soutěž.

+2/0
15.2.2017 14:40

R29u15d61o42l24f 92P88e16k45á71r44e43k 9622581809513

Zřejmě jste ve svém rozhořčení nepostřehl, že vláda svým nařízením skokově navýšila minimální mzdu o více než čtvrtinu, bez odvodů...

0/0
15.2.2017 14:48

P94e78t22r 54K97o52v36a11ř87í18k 1461243199247

A jak to souvisí? Řidičů se minimální mzda nějak týká?

+1/0
15.2.2017 14:52

P18e54t44r 98K58o81v32a26ř65í83k 1221643619857

Aj, omlouvám se, ten odstavec jsem přehlídnul. Ano, to pak je jiná.

0/0
15.2.2017 14:54







Najdete na iDNES.cz