Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Automobilky se chystají na dobu elektrickou. Ubude ale pracovních míst

Ta zpráva s Českem zatím příliš nesouvisí, ale potenciál do budoucna má. Mercedes-Benz tento týden oznámil, že svoji největší motorárnu na předměstí Stuttgartu postupně promění a ke spalovacím motorům přidá elektromotory. A přitom propustí část lidí. Česká vláda a zástupci automobilek proto ve čtvrtek řešili, jak se novou situaci připravit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M15i40l17o60š 43S84e74t96í39k 3579949654290

Stále se píše o tom, že je nedostatek dělníků a musí se nahrazovat zahraničními pracovníky. Pokud je to pravda, tak by úbytek pracovních míst pro české občany nemusel být tak katastrofální, byť tu jistě nějaké dopady budou.

Nikde se však nepíše (neuvažuje?) o dalším aspektu - spotřební daň z pohonných hmot. V posledních letech činil výběr této daně přes polovinu veškerého výběru, cca 80 miliard Kč (plus DPH samozřejmě). Jak si stát poradí s propadem, bytˇ bude postupný?

0/0
16.3.2017 7:58

M43i28c85h74a53l 35T13o63m81i37n40s17k46ý 9931315757784

Elektromobilům nevěřím kvůli fyzice. A kvůli fyzice by elektromobilům nevěřili ani automobilky. Viz proč: http://fajn7.blogspot.cz/2017/02/vodik.html

Jenže proti fyzice působí dotace.

A hloupost euroúředníků a jejich snaha rozdělovat cizí peníze. :-/

+1/0
19.2.2017 17:26

M66i65c47h52a12l 91T64o44m92i11n12s25k86ý 9841395937184

a automobilky se tomu trendu musí přizpůsobit.

Když vám dají dotace 200 tisíc dotace z daní ostatních lidí. A pak ještě nebudete muset platit daně z elektřiny u čerpacích stanic. Tak se poddá i fyzika.

+2/0
19.2.2017 17:30

M72a66r89t90i60n 22K29a22r33á12s75e52k 9968903528318

No rekneme ze vodik by pro prosazeni potreboval nesrovnatelne vetsi dotace nez elektrina...

0/0
20.2.2017 15:11

M59i90r39o27s76l41a36v 30Š39e60j33n11a 2471947528112

Nechápu, proč je tady tolik diskutérů, kteří opovrhují elektromobily a považují je za nesmysl.

Vzpomínám si, jak podobní skeptici se ještě před 4 lety vysmívali ledkám a dokonce bojovali za zachování možnosti koupit si klasicnou 100 W žárovku. Dnes už si klasickou žárovku koupí leda tak pitomec. A podobně to dopadne i s auty na spalovací motor, i když tady ta vyměna za elektromobily bude asi trvat déle, než výměna žárovek.

Každopádně v Česku se nachází 6% světových zásob lithia potřebného na výrobu autobaterií. Navíc se tu letos rozjela výroba nového typu autobaterií označovaných he3da. Je to český patent a má nastartováno k vytvoření autobaterie o kapacitě kolem 200 kWh. Pro porovnání: autobaterie do elektromobilu Tesla má kapacitu 90 kWh.

+3/−4
18.2.2017 16:10

P38a30v63e84l 87N16e53k28v39a78s88i87l 2908953201582

Málokdo má něco proti elektromotoru, silné výhrady mám vůči energii v trapných bateriích, jejichž uložení a skladování je z uživatelského hlediska velmi nepraktické i kdyby to mělo dojezd 600km. Ne každý jezdí ze satelitu do práce a zpět v obsazení 1 člověkem s taštičkou a notebookem. Dále mi vadí jak je to s těmito parametry eurosocialisty protlačováno jako něco co bych měl chtít mít, protože někdo tvrdí, že je to fajn. Nemyslím si to.

+7/0
19.2.2017 3:22

J93a36n 92B10a75r41t41á40č69e60k 6985875270739

Já si si tu 100W žárovku stále běžně kupuju a používám. Stojí cca 10Kč. Vydrží tam kde ji potřebuju mnoho let. LEDka se tam nikdy nevyplatí. Stejně jako baterie v elektromobilu. Elektrika zatím funguje dobře jen pod trolejemi a to nesmí být námraza..

+5/0
19.2.2017 3:31

M38i59c74h39a67l 69T87o45m71i84n84s98k46ý 9611475417474

já používám 100W žárovky na půdu. Na půdu lezu tak 50x za rok na 5 minut. Tj max. 5 hodin. Tj 0,5kW = 2Kč

A známý obkladač, když dělá koupelny, tak používá jedině 150W halogenku. Bez ní by vůbec nemohl dělat.

+3/0
19.2.2017 17:36

H64o22n52z53a 67T58a11r 3469962874332

Hlavně nesmíte zapomenou zhasnou a pak tam třeba delší dobu nechodit. To se pak trochu prodraží ;-D

150W halogen . Jasně on to neplatí tak proč to řešit . Stačí když vám nechtíc spadne a vlákno to obvykle nepřežije. Má velmi krátkou dobu životnosti .

V práci jsme měli i 1000w halogen a byla to dobrá sušička na rukavice.

Jasně Na stavbě se spotřeba neřeší .:-/

Na jedné zakázce. Změřil Revizní technik majitelce bytu, že její vadná elektroinstalace má trvalý odběr 40W

40W * 24h * 365dnu v roce = 350.4kwh * při ceně 5kč za 1/kwh je to 1752kč a to se vyplatí !!;-(

0/0
21.2.2017 0:16

H25o36n16z65a 10T65a49r 3399222614372

1752kč za rok při trvalém odběru 40W

0/0
21.2.2017 0:43

M50i69l57o63š 18S24e75t93í78k 3929379224430

A jak vadná elektroinstalace souvisí s typem používané žárovky? 8-o

0/0
16.3.2017 7:31

J74i74ř30í 69V10e73s91e70l80ý 3630302440770

Doba elektrická bude nahrazena dobou vodikovou. Soucasne ceny a dojezdy elektromobilu jsou zatim velmi všpatné.

+2/0
18.2.2017 12:38

M29i98r80o22s17l29a85v 37Š71e81j94n14a 2501857708132

Tesla má dojezd necelých 500 km a má baterii 90 kWh. Hyundai ioniq má dojezd 280 km a baterii o kapacitě pouhých 28 kWh.

Česká baterie he3da má při stejné hmotnosti a rozměrech už dnes kapacitu 70 kWh a to ještě zdaleka není hranice možností této nové technologie. Jejich nejbližším cílem je 200 kWh.

0/0
18.2.2017 16:16

M19i40c87h24a72l 89T34o44m79i38n48s69k65ý 9681165377294

90kWh lion baterie váží asi 600kg. A stojí půl milionu.

To jak kdyby jste si naložil do auta 40 pytlů pelet.

0/0
19.2.2017 17:39

J40a93r76o22s66l84a17v 36H15o12r92á34k 8652584875319

Přesně na tohle upozorňuji níže - nesmyslná honba za dlouhým dojezdem (a s tím spojená potřeba velkých baterií). Přitom se stačí podívat, na co se v příměstských a vesnických oblastech používá druhé auto v rodině - odvézt děti do školy/školky/kroužků, jet na nákup, popoject si k nějaké autobusové či železniční stanici,...

...vše v okruhu do 10 (možná 15) km od domu a vždy 95 procent času stojí auto u domu, kde se může trvale nabíjet.

Proč výrobci elektromobilů "nezaútočí" na tento segment trhu? Vždyť zde má elektromobil ideální vlastnosti - auto nemusí být velké, nemusí mít dlouhý dojezd, elektromobil netrpí studenými starty a krátkými jízdami, je téměř bezúdržbový a provozně ekonomický.

0/0
20.2.2017 13:21

M67a71r33t42i30n 14K38a73r45á41s78e80k 9258703128758

Zatim je problem s cenou.... malokdo si koupi male mestske priblizovadlo za cenu passatu..

0/0
20.2.2017 15:14

J67a84r19o91s92l89a51v 55H79o86r66á87k 8402204235789

Jenže většinu té ceny dělají nesmyslně velké baterie. Pokud místo baterií za půl miliónu budou v autě baterie za 100 tisíc (protože mi stačí malý dojezd), bude cena úplně jinde.

Proč takové auto nikdo nedělá, netuším. Asi myslí, že by nebyl odbyt - já si to ale nemyslím.

0/0
20.2.2017 16:16

M59a48r97t96i81n 94K97a35r64á12s75e34k 9158363218448

Takovy VW UP bude mit baterku za cca 100 000, problem je v tom, ze cely spalovaci UP ma vyrobni naklady tak na urovni te baterky.....

Hlavne u stavajicich modelu se uz automobilky o moc nesnazi, nejake cachry s cenou a parametru budou az v dalsi generaci podle me...

0/0
20.2.2017 16:30

J10a27r65o80s49l94a37v 77H29o77r61á42k 8472504425359

Pak mi tedy vysvětlete, proč e-UP stojí 600 tisíc, zatímco UP jen 300. To nějak nevychází...

Jinak e-UP má dojezd 160 km - opět zbytečně moc, takže předpokládám, že baterka je větší a tedy dražší.

Každopádně je jasné, že elektromobil by neměl vznikat úpravou klasických aut, ale jako nový produkt, kde bude všechno na to optimalizované. Nicméně i cenový rozdíl při úpravě stávajících modelů je podezřele velký...

0/0
20.2.2017 17:41

H28o98n30z76a 72T15a92r 3729852834362

Dojezd (kapacita akumulátoru) je alfou a omegou elektromobilů u aut se spalovacím motorem je to pohonný agregát.

Kapacita akumulátoru je důležitá

Už jen proto, že s časem dochází k poklesu kapacity a zkracuje se dojezd. Při Větší kapacitě Akumulátor snáší lépe proudové špičky při rozjezdu a brzdění el.motorem (rekuperaci) Akumulátor vykazuje delší životnost .

0/0
20.2.2017 23:51

M90a23r26t49i52n 75K32a87r23á54s42e39k 9648203308768

A kolik stoji a vazi palivovy clanek a nadrze na vodik? Ono to je dost podobne...

0/0
20.2.2017 15:13

H14o42n65z87a 24T68a50r 3169162164432

Chtělo by to srovnání váhy celého kompletního pohonného ustrojí u klasického auta a elektromobilu . Elektromotor je ve srovnání se spalovacím motorem o stejném výkonu Lehčí .

TESLA S (P85) váží okolo 2100kg a dvoumotorová čtyřkolka (Ṕ85D) - 2188 kg

https://cs.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

BMW i3 (60Ah) váží díky lehké karoserii 1280kg

U novějšího modelu akumulátory Díky zvýšené hustotě energie vzhledem k objemu se kapacita zvedla o 35AH a váha jen o 40kg .

BMW i3 (94Ah) váží s vyšší kapacitou akumulátoru a také díky lehké karoserii 1320kg

http://www.bmw.cz/cs/all-models/bmw-i/i3/2016/technicke-udaje.html#tab-1

0/0
21.2.2017 1:15

H70o94n33z91a 94T64a68r 3469632134372

Osobní automobil na vodík je ještě dražší než elektromobil. Vodíkový palivový článek má omezenou životnost . Momentálně máme v ČR je jen jednu čerpací stanici na vodík v Neratovicích .

http://www.teslafan.cz/clanky/byvaly-technicky-reditel-jaguar-land-rover-vodikova-auta-jsou-totalni-nesmysl

Vodík najde uplatnění v MHD a nákladní dopravě u vozidel, které najezdí denně mnoho km a nákladnější pohonné ustrojí se u nich ekonomicky zhodnotí.

0/0
21.2.2017 0:31

L19a65d24i62s29l80a84v 68K64a65l51o37u88s 7405306941210

neubude,vrazí tam stejnosměrné motory s uhlíky a sevisní úkon výměna uhlíků za 10 tis. každý rok 

+4/−3
17.2.2017 17:27

M71a20r42t45i41n 60B91a88r61t47e73k 5947731651733

Tesla nabízí už dnes na elektromotory záruku 10 let bez omezení ujeté vzdálenosti.

+1/0
18.2.2017 10:06

H75o32n98z73a 61T49a69r 3309462504772

Stejnosměrný motor s uhlíky

Toto technické řešení se nepoužívá pro nízkou účinnost a nižší výkon pohonu k poměru k váze.

0/0
21.2.2017 0:40

L28a66d44i61s73l68a57v 24K90a91l94o72u33s 7625696391290

To byl vtip.

0/0
22.2.2017 13:05

A47l93i69c90e 85J63a22n17á30k31o59v81á 4128895954939

Takže elektromobily nepřichází díky technologickému pokroku tak že si je lidé přejí, protože jsou výhodné a lepší, ale neobolševiky řízenému sociálnímu inženýrství formou regulací a dotací Mimochodem nejen já si všimnula toho, že těch článků na toto téma připravuje půdu pro další díl salámu jako články FD v dopravě.

+9/−3
17.2.2017 16:53
Foto

I63m42r35i54c98h 72S14u47c59h74a80r80s58k74ý 8206903195501

100% souhlas ;-)R^

+2/0
17.2.2017 17:15

J81a51n 80S85ů42r13a 4315543523472

Co je FD?

+1/0
17.2.2017 19:04

J96a42n 88R12o98c78h 2692305447843

A co uděláme pak s Těmi ukrajinci, co si sem nyní sťehujeme?

+4/0
17.2.2017 16:46

M29i74r88e31k 41G20a81j41e57r 5551216679720

Proc chcete manipulovat lidmi? Jsem rad, ze se mnou nechce nekdo neco delat, kdyz ma dojem, ze jsem nepotrebny.

0/0
18.2.2017 5:36

P60e17t53r 22N76i98v31n32i54c29k66ý 3492274845787

Souhlas. Němci si k sobě na časově omezené kontrakty natahali milion Turků - a už jim zůstali. My jsme si na čwsově omezené kontrakty sem natahali spousty Vietnamců - už tu zůstali. To samé bude s Ukrajinci.

0/0
16.3.2017 9:31

V80l79a14s88t56i34m30i17l 62F58i54a31l31a 1882951964

takze uz brzy muzeme cekat cenu 35kc za kWh

to bude parada

+4/0
17.2.2017 14:16

R35a39d68e37k 94S55e65m92a 3312228613740

kdo to sem furt valí, ty super optimistické články o elektromobilech?? fakt to připomíná komunistickou propagandu světlých zítřků (možná někteří už na ni zapomněli nebo již nezažili)...

+8/−3
17.2.2017 13:08

P55e32t81r 24Č35e13r59m77á50k 9318205479400

Jj, Sůra se činí jen co je pravda, každopádně tohle je první článek z celé té serie který má alespoň trochu smysluplnou obsahovou rovinu.

+3/0
17.2.2017 15:31

J10a90n 63S31ů76r10a 4435583323402

já nevím, co je optimistického na tom, že bude potřeba méně lidí atd. prostě popis situace a trendu.

+1/0
17.2.2017 16:46

J20a57r57o82s35l24a21v 67H44o71r55á60k 8392764395959

Podle mě je chyba v přístupu - pořád jsou snahy za každou cenu nahradit klasické auto se všemi jeho vlastnostmi (tedy hlavně dojezd). To ale přeci není potřeba. Podobně jako se dnes používají různé druhy paliv pro různá použití, může i elektroauto zaujmout (zatím) jen to místo, kam se hodí (s ohledem na aktuálně dostupné technologie).

Co by se mi líbilo, a co je i s ohledem na technologie podle mého názoru už dnes reálné, je malé elektroauto s dojezdem jen dejme tomu 20-30 km, maximálkou třeba 60 km/hod (=malé a lehké baterie), bohatě stačí dvou až třímístné a s malým zavazadlovým prostorem. V podstatě takové golfové vozítko, jen s kompletní kastlí. Na vytápění v zimě bych tomu ještě dal (třeba za příplatek) malý bufík s naftovou nádrží.

Takové autíčko, které by se s cenou (snad) už dnes mohlo vejít pod ceny malých klasických aut, by se hodilo téměř každé rodině, bydlící v rodinném domě (kvůli nabíjení - vždy po příjezdu domů by se hned zapojilo do zásuvky), jako druhé a další auto, vedle jednoho velkého se spalovacím motorem na rodinné výlety.

Docela se divím, že to ještě žádného výrobce nenapadlo, já bych byl první, kdo by si takové auto běžel koupit.

+2/−2
17.2.2017 12:55

V27á38c28l55a14v 28K31a96f93t64a12n 7705539213286

Jenže dokud to nebude masovka, tak bude i takové vozítko zbytečně drahé.

+1/0
17.2.2017 12:58

J26a33r90o70s66l76a29v 34H62o39r63á75k 8742834485609

To si nemyslím. Vezměte si třeba toto:

http://www.invalidni-voziky.cz/golfove-voziky.html

...stojí to 80 tisíc a má to dojezd 70 km. Váží to 180 kg. I kdyby kapotáž + větší kola + případné o trochu silnější baterie (kvůli větší hmotnosti) zvedly cenu o 100 tisíc, pořád je to poměrně přijatelných 180 tisíc.

Cenu elektromobilů totiž do závratných výšin vyhání hlavně cena obřích baterií kvůli snaze dosáhnout podobného dojezdu a podobné přepravní kapacity, jakou mají klasická auta.

+3/−1
17.2.2017 13:08

L85u91b79o82š 14U39l75r36i91c36h 5601880708224

Na Slovensku sa už vyrábajú elektromobili dlhšiu dobu.

Také autíčko už jazdí cena 16 700, sú vyrábané pre Slovenský a Český trh.

+2/0
17.2.2017 18:00

L50u23b33o53š 39U37l48r16i72c29h 5971140648264

ešte odkaz

http://zd-sr.sk/

0/0
17.2.2017 18:01

J50a52r55o22s55l13a25v 78H72o38r23á85k 8562644785409

Opět se jedná o auto se zbytečně velkými bateriemi - dojezd 120 km nepotřebuji. Kvůli tomu je i nesmyslně drahé - téměř půl miliónu Kč.

+1/0
20.2.2017 12:58

J26a40r62o50s87l49a52v 31H54o20r21á79k 8282604835989

...jinak je to krásná ukázka toho, co jsem chtěl říci - v ceně toho auta tvoří baterie obrovskou část, dejme tomu 7 tisíc eur (lze odhadnout prostým porovnáním ceny elektroauta s klasickým autem), když tam dám místo toho baterie jen za 3 tisíce eur, 3/7 kapacity mi dají díky poklesu hmotnosti zhruba poloviční dojezd (60 km je víc než dost) a s cenou jsem někde pod 13 tisíci eur, což už je srovnatelné s cenou klasického malého auta.

Proč tohle nikdo nenabízí?

0/0
20.2.2017 13:41

H74o58n85z48a 79T47a42r 3669952714502

Jenže to se na Slovensku nevyrábí To je dovázané s Číny

http://www.denik.cz/auto/cinska-auta-zhi-dou-dorazila-do-ceska-jde-o-nejlevnejsi-elektromobily-na-trhu-20160910.html

Na Slovensku se už nějakou dobu vyrábí e-UP

https://www.youtube.com/watch?v=p4L22kTl7HE

Slovensko má oproti ČR několik prvenství

1 už se tam vyrábí elektromobily víc jak 2Roky

2 na Slovensku byla dříve než v ČR zprovozněna nabíjecí stanice SC Tesla

Zvolen Supercharger Hotel Kaskady

3 sít rychlo nabíjecích stojanu http://www.greenway.sk/

0/0
21.2.2017 1:41

T93o40m52á80š 83V37a42l12d67e51r 7243370109

Už dnes si takové můžete koupit. A přesto jste si jej nekoupil.

0/0
20.2.2017 5:58

J10a34r67o44s91l45a59v 21H53o23r21á96k 8772394595789

Řekněte kde a já ho koupím.

...pokud myslíte odkaz pana Ulricha, tak to je auto za půl miliónu, tj. za dvojnásobek ceny běžného malého auta (v příspěvku jasně omezuji maximální cenu cenou běžného malého auta).

0/0
20.2.2017 12:57

P96e94t53r 26B98á57č89a 8115396375515

Pan Sura se zamiloval do elektromobilu a ted nam tady bude kazdej den servirovat elektro masirku? Rv

+5/−3
17.2.2017 12:50

J85a58n 26S57ů60r30a 4845483553782

Nikoliv. Automotive je jedním z oborů, který pokrývám a popisuji, co se v něm děje. Když se podíváte na jiné servery či média, zjistíte, že včerejší akce byla poměrně dost výrazně pokrytá a lidi toto téma zajímá.

+5/0
17.2.2017 16:45

J97a74n 60Š21m38í49d26a 7415828159962

Vize do nejbližšího budoucna? ... ve státech kolem nás už elektromobily, my stále se nostalgicky bijící do prsou jako bývalé jedničky ve výrobě smradlavých pekáčů a Krušné hory poddolovány zahraničními těžaři lithia...

+4/−6
17.2.2017 12:41







Najdete na iDNES.cz