Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Je lékař s platem 70 tisíc střední třída? Experti nejsou zajedno

Sociální demokracie svými aktuálními daňovými návrhy rozproudila debatu, kdo ještě patří do střední třídy a kdo už ne. Člověka se 70 tisíci hrubého už do ní neřadí. Podle expertů je to však komplikovanější, mnohem víc záleží na profesi či na tom, odkud získané prostředky pocházejí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P47e70t53r10a 34J15a93n30á32k25o75v83á 2357730766859

Ne, je to top příjmová elita v tomto státě... Bohužel...

0/−1
3.3.2017 1:12

M84i65r23o64s26l19a10v 28S15u84c27h87y 5340869760650

Poberte se! Top elita? Máte vůbec představu o příjmech některých lidí v tomto státě? Top platy jsou v miliónové výši - desítky, někdy i stovky miliónů korun. Oproti tomu 70.000Kč měsíčně je jen lehký nadstandard.

+1/0
3.3.2017 9:04

R69a53d59e93k 56J75a52n38a50t67a 9665186324132

Elita pracovat nemusí. Kdo musí pracovat, aby těch svých 70 tisíc dostal, je stále střední třída.

0/0
3.3.2017 21:21
Foto

M92i23c17h89a15e24l 28D85o66s30t60a53l 8813281297755

Řeknu to takto.Když vezmeme,že lékař tu má průměrný příjem(40 000Kč 1 500€) což je v Německu nekvalifikovaná síla opírající se o smeták,tak si kladu otázku kde je chyba.Když před 28lety ekonomové,prognostitci a další cpoucí se do politiky slibovali,že Německo do 10let minimálně doženeme byl jsem do jisté míry optimistou.Pravdou je že z odstupem času docházím k názoru,že jediné v čem jsme Němce dohnali byly ceny za zboží a služeby ale příjmy těch elitních profesí jako je lékař který má největší odpovědnost za životy mnoha lidí je s platem kolem 40tisíc s trochou nadsázky řečeno žebrák.Nedivím se,že po škole všechny chytré a kvalifikované hlavy prchají za hranice. Když i JP Morgan nás zařadil díky výši příjmů pracujících mezi rozvojové země mám za to že to není vzestup ale pád.To že se Německu nepřibližujeme jsem si tak nějak zvykl ale tímto ještě ze současného pohledu zpět jsem velice slušně řečeno nespokojen.A to se říká jednotná Evropa. V čem ta jednota je? Mě "blbému" občanu to hlava nebere.

+1/0
27.2.2017 13:57

Z41d96e38n98ě27k 64J30o27n91á37š 9891709366740

Nemůžeme z principu dohnat někoho, kdo na nás nehodlá počkat. Od té doby se vyspělé státy taky posunuly dost daleko. Česká republika má výhodu v tom, že němčina je těžko naučitelný jazyk, jinak by tam pracovalo ještě více lídí.

0/0
28.2.2017 23:52

M51a43r20t82i81n 34D73o27k95t70o51r 5519668927736

Jestli dle něko ho je příslušník střední třídy s platem 30000kč a i nižším tak je slaboduch. dle mne by to měl být vysokoškolský vzdělaný člověk s menší vlastní firmou nebo člověk se stejným vzdělání v manažerské funkci (tím samozřejmě nemyslím storage manager v tescu) a tomu odpovídající příjem nebo plat cca 70tkcz a více . horních 10 tisíc si představuji lidi kteří ovládají majetky v řádech stovek milionu.

0/0
26.2.2017 17:21

J95i31ř69í 20D30o90m34a20n92s13k74ý 5580853726231

Je mi vždy k zblití, když se ty lékařské platy udávají bez zmíňky o tom, že jde o plat za 220-250 hodin práce.

+1/0
25.2.2017 21:01

M85a38r24t40i54n 18S20e71d44o47n51a 2675786426379

Sohlasim. Me spise vice vadi, ze lekari prave ty prescasy pravidelne maji. Nechat se operovat clovekem co je nevyspaly a ma za sebou nekolikatou ncni sichtu neni nic prijemneho. Jsem pro vyssi mzdy lekaru ale omezeni prescacu na 20hod/mesicne.

+2/0
26.2.2017 8:42
Foto

L23i62b34o27r 41V67y10k25o54u60p18i98l 9896775589247

Pane doktore, a vy se domníváte, že jako vysokoškolský učitel si jdu odučit svých deset hodin a pak proháním holuby v nosních otvorech? Vždyť se po mně požaduje nejen učit a být na to vždy připraven, ale též publikovat. K tomu musím odsedět a odbádat značný čas v archivech, většinou mimo místo svého působiště, vykazovat tu publikaci (což je práce horrorového typu) a naplňovat i tzv. mobilitu, tedy furt rajzovat někde, kde jsem vůbec nechtěl být. Takže vám rázem vyjde 60, ale mimo Brno taky 80 hodin týdně.

0/0
28.2.2017 14:44

Z40d32e57n64ě22k 51J61o28n86á21š 9971749826480

Akorát vy, když přijdete unavený na přednášku, tak obvykle nemáte příliš příležitostí studenty zabít....

+1/0
28.2.2017 23:54

Z65d40e60n75ě98k 45J33o48n94á54š 9701249246100

a vzhledem k tomu, že tento komentář píšete 14:44, tak by mě zajímalo, kde v tuto dobu jste? Lékař na sále asi těžko může psát příspěvky na Idnes.

0/0
28.2.2017 23:57

M57a11r71t53i68n 92H52o48d19í79k 2215105208717

A pointa?

0/0
3.3.2017 21:16
Foto

Š98t54e55f11a49n 70F22e52j67e38s 7126591787179

Lékař je slušně placený obchodník s léky, který se snaží každého pacienta brát jako pokusného králíka farmaceutických firem, kteří mu platí lékařské konference. Takže, lékař je slušně přeplacený obchodník.

0/0
25.2.2017 18:41

M51a37r47t28i38n 20H36o30d24í55k 2235915518947

Pane Fejesi, vy jste exemplární příklad toho, jak neskutečně hloupé a rozmazlené pacienty tu v ČR máme. Doporučuji vám se projet trochu po světě a navštívit tam lékaře.

0/0
3.3.2017 21:20

V44l22a76d95i98m24í22r 73R38e45t57t13i25n65g43e72r 5405356275105

Střední třída je ten, kdo má 70 000 Kč, ale trvale jako pasivní příjem. Pokud to má lékař jen jako plat, střední třída není. Je jen dobře placený zaměstnanec (bílý límeček) a po ztrátě zaměstnaní i bez toho příjmu. Může ovšem zainvestovat tak, že ze sebe tu střední třídu udělá, pokud to neprožere v luxusním autě apod.

+1/0
25.2.2017 11:16

F57r82a33n79t25i44š74e28k 56S66t38u75r86m 4162710430946

Vzhledem k výkonosti ekonomiky by měla být střední třída v ČR co se platů týče někde mezi 40 - 80 tisíci hrubého. Bohužel se nad 40 tisíc nedostane ani 5 % populace, takže je někde asi problém.

+2/0
25.2.2017 10:31

M16a65r20t37i24n 73S88e92d61o32n15a 2575216496619

Nesmysl. Prumerna mzda v peneznictvi je 47 tis a v IT 50 tis. Lide v techto oborech tvori vic nez 5% zamestnancu.

0/0
26.2.2017 8:47

M26a77r85t85i39n 52D25o82k78t47o54r 5819788297376

ale pořád to není střední třída.

0/0
26.2.2017 17:29

P37e59t70r 38L44u28k61e89š 8304670599895

Tak to jsem se svým platem úplně v prdeli. No, žádné příjemné zjištěnívv sobotu po ránu ...

+3/0
25.2.2017 10:00

J32i81n51d22r98i54c87h 23M70o38l84l56i65n 5629494377575

já si myslím že by bylo záhodno spíše snižovat a postupně odstranit tu proslavenou superhrubou mzdu a převést ji do výplat. To přece bylo protiinflační opatření. Dnes je inflace na nule a národní banka vyhazuje miliardy, když se ji marně snaží popohnat. Je nějaké divné to opatření, že firmy musí platit státu za to, aby zaměstnancům mohly poslat výplatu.

Diskuze na téma kdo je nebo není střední třída mi připadá úplně mimo mísu.

+1/0
25.2.2017 9:20
Foto

I76v28o 17P24a42t93t77a 9962500212260

Pokud bude mít zaměstnanec mzdu lékaře ve výši cca 65 000 Kč (úplná mzda 87 100 Kč), bude muset zaplatit na oficiální dani 32 % místo 15 %, tj. zaplatí na daních 48 903 Kč, tj. o 12 461 Kč více. Že se moje údaje míjí s oficiálními? Protože vychází, co se týká zdanění, ze skutečnosti! ČSSD chce jen změnit pravidla u systému, který je za daňový systém vydáván! Jak to mohu tvrdit? Jednoduše. Den daňové svobody připadl v roce 2016 na 20. června (Deloitte), nebo 2. června (Liberální institut), podle jiné metodiky. To je důkaz, že nejde o rovné 15 % zdanění. Například u průměrného hrubého platu kolem 28 tisíc korun měsíčně se jedná o zdanění vyšší než 42 %. Jak je to možné? Jednoduše. Za pojištění jsou vydávány platby ze kterých plátce nic nemá, nebo jinak řečeno, jedná se o daně, které jsou za pojištění přestrojeny! Sociální pojištění (SP) je z 90 % daň, protože jen 10 % z platby SP je nemocenské pojištění (neplést se zdravotním pojištěním), a 90 % jde přímo na starobní důchody rodičů. V případě zdravotního pojištění (ZP), se jedná z 80 % o daň, protože jen 20 % je využito na úhradu zdravotní péče pro plátce ZP. To znamená, že navrhované zvyšování daňové zátěže je založeno na nepravdivých údajích o daňovém zatížení obyvatelstva.

+1/0
24.2.2017 22:51

T96o25m95a65s 70P92o35p 5600962946414

Dokud si poslanci nezrusi dotovanou kantynu a nahrady, tak by do platu a toho jak se lidem v tehle zemi zije nemeli vubec stourat, protoze o tom sami muzou neco vedet tak akorat z vypraveni. Akorat si zatloukaji hrebik, na kterem je nekdo (obrazne receno) povesi...

+1/0
24.2.2017 21:30

J33i40ř23í 65K30o85c80u78r64e22k 6615724905418

No a tak máme nakročeno k úřadu pro určování mezd. Kolik by měl kdo brát určí úřad. Samozřejmě že neúplatný úřad který zcela jistě ocení zodpovědnost práce každého člověka. No a protože oni sami řídí lidem životy, tak si vyplatí 300.000 mesíčně. Čistého.

+2/0
24.2.2017 19:54

M82a17r48e57k 44D11v13o76ř96á72k 7238876903932

Tohle opatření by úžasně zabrzdilo platový růst v ČR. Nikdo by nechtěl přejít ze 49900 platu nad 50000 protože by si pohoršil a zvýšení platu na mírně lepší čistý plat by bylo pro firmu příliš finančně náročné. Úžasný konstrukt, tleskám.

+2/−1
24.2.2017 19:31

R69a24d75o59v80a85n 34S89ý12k79o21r76a 6644395464420

Nepište blbosti. Samozřejmě že ten, kdo vydělá 49900, dostane méně čistého než ten, kdo vydělá 50000. Pokud by byla hranice pásma těch 50000Kč, zdanění funguje tak, že část do 50000 tisíc je daněna nižší sazbou a pouze ta 1Kč, která přesahuje 50000 tisíc, je daněná vyšší sazbou. ;-)

+2/0
26.2.2017 9:23

P12e43t91r 79P61e51t52r 6573472968803

Lidi. Nebojte se, nemuzete prece davat penize statu, kdyz jste si od nej nic nepujcili ne?

+1/0
24.2.2017 19:03

H17e96ř88m83a93n 97H85a22s19í54k 9583260460765

Všem tady, proč se máme podrobovat nějakému třídění? Je úplně jedno zda finančního, sociologického nebo podle pohlaví. Třídění společnosti je tím, kam se současná společnost dostala. Kde je člověk?

+3/0
24.2.2017 18:54

V32l34a48s47t59i40m20i54l 98K24o18c71u32r12e43k 4886523690484

Ano, to je dobrý příspěvek, nepotřebujeme se nakastovat a článek je o zcela nepřínosném tématu, a málokdo tady diskutuje k tématu. Tisíc lidí se vrhne do diskuse o věci, která je zcela marginální, nepodařilo se ji nikdy ani teoreticky ustálit, a k ničemu to není. A ještě taady někteří píší úplné litanie.;-D;-D;-D.

Přece se musíme nejdříve umět zeptat: MÁ TO VŮBEC NĚJAKÝ SMYSL ???

0/0
27.2.2017 23:41

J63a29n 69U67l49r61i47c14h 9579786699174

Pojem střední třída bývá používán ve dvou významech:

1. Striktně ekonomickém - to jsou podle mého ti, kdo nejsou materiálně zabezpečeni ("za vodou"), ale mohou si dovolit běžně nakupovat spotřební statky vyšší kvality či jen pro potěšení, aniž by je naléhavě potřebovali. Zkrátka, žijí komfortně, nepočítají každou korunu, nemají problém vyjít s příjmem, ale nejsou vysloveně zámožní.

2. Sociokulturním - lidé vykonávající kvalifikovaná, takzvaná středostavovská povolání typu lékař nebo právník.

+4/0
24.2.2017 18:50

J92i36ř20í 69K73o56c80u25r65e60k 6955524895698

ad 2. Takto vznikají třenice, kolik bere Karel Gott, když přitom ani není ve Straně.

+1/0
24.2.2017 19:57

F85r36a62n20t75i64s15e56k 97K22o13f64r80o97n 8960929162951

Ja bych definoval stredni tridu globalne jako skupinu osob, ktera si dokaze bez problemu poridit napr. rodinny dum, vuz stredni tridy, kazdy rok dovolenou u more a na horach, ma zajistenou zdravitni peci, vybavenou domacnost a nepocituje financni deprivaci. Tj. muze si bez problemu doprat bezne jidlo v restauraci, krouzky deti, beznou zabavu jako kino, knihy, sport, apod.

Pak bychom zjistili, ze zas tak ruzove na tom nejsme a ze u nas je vetsina lidi chudych a mezi skutecnou stredni tridu patri z globalniho hlediska tak 15 pct. nasich obyvatel.

+6/0
24.2.2017 18:16

V29l54a11d78i95s90l72a24v 95B88u33r96y67š72e25k 1589912607774

no nevím, dům jsem koupil v luxusní čtvrti, kde jen pozemky stojí 8 tisic metr, vůz kupuju každé 4 roky nový, poslední stál 720 tisíc, ale jaké je třídy to nevím, na dovolenou u moře jezdím několikrát za rok, dětem jsem koupil co chtěly i byty, domácnost mám vybavenou, zdravotní pojištění i v zahraničí, do hospody chodím každý den, ale že bych byl nějaká střední třída, to mě nikdy teda nepřišlo, prostě obyčejný zaměstnanec

0/−2
24.2.2017 18:33

F51r86a78n22t57i70s90e98k 26K67o67f88r55o69n 8250849562651

Jsme na tom podobne. Sam sebe vsak radim do stredni tridy. Nebo vy si myslite, ze jste nizka trida, nebo snad miliardar (vyssi trida)?

+1/0
24.2.2017 18:39

V29l13a49d18i67s73l25a44v 90B65u48r15y42š38e11k 1619602587904

tak já se hlavně nikam neřadím, když se řekla střední třída, tak jsem si vždycky představil nějakého advokáta, ředitele nebo ještě tak možná pilota dopravního letadadla, lidí jako já kolem sebe vidím plno, obyčejných zaměstnanců, kteří musí zatínat zuby a plnit nesmyslné požadavky svých nadřízených, aby si za celý život vydělali na dům, auto, zdravotní péči, mohli poskytnout pomoc dětem a jezdit k moři, kdy se jim zachce

0/−1
24.2.2017 18:50

F27r77a25n53t14i88š16e39k 98S83v68o88b75o74d30a 6387484892116

Děkuji, vaše definice je nejrealističtější ze všech - ostatních diskutujících i " odborníků " , kteří odpovídají v úvodním textu.

0/0
28.2.2017 10:22
Foto

P78e21t47r 42M35o10o43s 6772625357

Podle mého názoru je docela nepřesné rozřazovat obyvatelstvo v produktivním věku do tříd jen podle výše příjmu. Můj názor je takový, že hodně záleží na CHARAKTERU příjmu. Viděl bych to následovně:

1. nižší třída: se svými příjmy (lhostejno, zda ze zaměstnání, či z podnikání) vyžije jen tak tak. Většinou nedokáže z příjmu vytvářet finanční rezervu na horší časy, takže přijde-li nutnost větší jednorázové platby, mají obvykle problém.

2. střední třída: svými příjmy bez problémů pokryjí své běžné životní výdaje, dokáží vytvořit rezervu na horší časy, mohou si dovolit čas od času i větší investici (nemovitost, nové auto, dovolená), aniž by museli oslovovat banky se žádostí o úvěr.

Co je však důležité - jejich status je podmíněn SOUSTAVNÝM VYKONÁVÁNÍM VÝDĚLEČNÉ ČINNOSTI na rozdíl od vyšší třídy si nemohou dovolit vypadnout z kola ven ani na chvíli, protože tím okamžitě spadnou o kategorii níže, či dokonce na samé dno. Krásně je to vidět v TV cyklu Nadměrné maličkosti, epizoda Druhý dech (hlavní role Jiří Langmajer). Tam je krásně popsán příběh top managera, který dostane padáka a jelikož v dobách příznivých nemyslel na zadní kolečka, užíval života plnými doušky (protože sám sebe mylně považoval za příslušníka elity, nikoliv pouze střední třídy), padá krátce po výpadku příjmu až na samotné dno společnosti.

3. vyšší třída (elita): zde se primárně jedná o skupinu lidí, kteří mají svůj příjem z majetku (zpravidla nemovitého), či podílnictví na byznysu, do kterého zpravidla již přímo nezasahují. Jejich příjmy pokryjí minimálně nároky příslušníka střední třídy (častěji však mnohem více), nejsou však již závislé na nutnosti věnovat se výdělečné činnosti každodenně. Jinými slovy - jejich peníze dělají pro ně, nikoliv oni pro peníze.

+9/0
24.2.2017 18:00

M60a53r18t64i36n 65B48a50r87t95e13k 5787671841453

Tady přece nejde o to, jestli je lékař s platem 70.000 střední třída nebo ne, ale jakým právem chce lékaře a další lidi trestat.

+1/−1
24.2.2017 17:58

P17a95v59e38l 66N18o72c22a69r 6569229156405

Ještě že má iBlesk na všechno experty a odborníky ;-D

+2/0
24.2.2017 17:57

M82a27r14k 54P37o76k73o32r24n79y 8214488647883

70 tisic ceskych dollaru hrubeho mesicne? To si tady clovek vydela zametanim ve Walmartu...

0/0
24.2.2017 17:49

M12a14r74t42i78n 56Ž89e92l46i28n33s67k52ý 9808949939782

16 dolaru na hodinu?

+2/0
24.2.2017 17:56

M52a43r19k 15P78o98k33o39r18n70y 8834808787273

Pred tremi lety Walmart nabizel na nocni smenu neco malo pres $15 babek na hodinu (tusim ze to bylo $15.20/hr). Staci? Nebo se jich mam jit zeptat a poslat vam to?

0/0
24.2.2017 20:34

M28a52r83k 24P67o51k46o72r60n35y 8364208187193

na denni smenu to bylo $11.80...

0/0
24.2.2017 20:39

M52a15r79k 43P84o27k68o21r55n87y 8954358757193

a take zalezi na miste kde se ten Walmart nachazi...

nicmene, i kdyby to bylo jen $10 na hodinu, porad si zametac ve WMT vydela temer totez co vas doktor... dost bida...

0/0
24.2.2017 20:42

M49a47r29t19i64n 49Ž16e49l98i95n80s35k36ý 9168699589782

A jsme doma... 10/hod to ja asi 1700dolaru co je sice oproti nam vysoka mzda, ale v prepoctu na kupni silu to je zase jinak... jake je pojisteni na auto, najmy, jidlo v restauraci, sluzby, zdravotnictvi ... proste ciste podle smenneho kurzu to nejde prepocitavat ac chapu, ze to je prijemne pro cloveka co tam zije.

0/0
25.2.2017 11:56

M51a87r25k 30P64o64k13o47r93n98y 8584418387353

Ja nevim kde vy jste doma, ale tady nabizel WMT ~15 na nocni smenu x 40 x 25 = 15,000 tydne hrubeho x 4 = 60,000 ceskych korun hrubeho zametanim podlahy. Doktor si vydela 70,000 hrubeho.

Ja vim ze to nejde prepocitavat a take to neni a nebyl smysl meho prispevku.

Vysledkem je, ze ti, co neco umi jdou do zahranici protoze se tam budou mit lepe a vam zbydou Ukrainci.

0/0
25.2.2017 20:09

M71a26r70t63i21n 87Ž17e11l52i69n46s65k80ý 9468139919422

Tak to vime, ze v cizine maji v prepoctu vyssi platy a to ani nemusime jit az do USA... I tady v Evrope. Zase nadruhou stranu si napriklad clovek s nasi minimalni mzdou asi 10 000 Kc cisteho koupit z platu v hospode tolik piv ( kdyz pocitam 1 dolar) co na Zapade clovek s 40-50 000 Kc(4-5dolaru)

0/0
25.2.2017 21:29

M15a84r38t27i82n 86Ž92e29l82i63n15s27k55ý 9168909679672

Vy jste teda prijemny jak neco... jakoze zijete v US, tak jste king? U nas zase na druhou stranu lide nezavadi v takove mire multikulturalizmus, gender politiku a dalsi nesmysly, takze by na vas mohli pohlizete jako na mene svepravneho, kdyz to tam tak obdivujete.

+1/0
25.2.2017 11:51

R55a63d19o45v16a47n 90S44ý86k71o59r27a 6984325104900

Pochopte, pane Želinský, že multikulturalizmus, gender politika a dalsi nesmysly v USA jsou sice problém, ale zjevně zasahují více do života vám než průměrnému Američanovi. Vám totiž tlačí na mozek do té míry, že vás nutí o tom každý den několik hodin kafrat na diskusu, zatímco průměrný Američan si místo kafrání na diskusi užívá reálného života. ;-D

0/0
26.2.2017 9:29

M17a26r35t52i95n 53Ž43e82l69i91n14s53k94ý 9358249399732

Asi si me s nekym pletete, kdyz rikate, ze o tom nekolik hodin denne o tom kafram na diskusich. A prumerny American podle me z multikulturalizmu a gender veci moc odvazany neni ac to nejak asi neresi pokud se jej to primo nedotyka. U nas se jedna o udeleni stopky na zacatku ponevadz pozdeji uz to v podstate nejde.

0/0
26.2.2017 18:43

J23a77n 56S38e32m69i78k 4904367482109

to jste si popletl kurz;-D

0/0
24.2.2017 18:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.