Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nejlepší nákup Českých drah. Railjety slaví první velké výročí

Kolem žádného jiného nákupu vozidel Českých drah nebylo nikdy tolik debat, jako o pořízení jednotek railjet. Necelé tři roky po převzetí prvního vlaku se ukazuje, že to byla velmi výhodná transakce i pro České dráhy. První jejich railjet oslavil tento týden významné výročí: najel už milion kilometrů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J43a13n 66J85e46m61e64l21k33a 1675140

Snad nebude mít štěstí taky na nějaký ten zaparkovaný kamion. Mělo by se s tím něco dělat.

0/0
13.3.2017 9:45

J53a50n 34V51a95l62o85u75c96h 6432697128740

Jde o to, který konec by to "stěstí" měl. Zda 80 tunová lokomotiva nebo řídící vůz s o trochu lepšími pevnostními parametry než vagon...

0/0
13.3.2017 12:03

M53i56c75h93a84l 85S35t12e29b67l84o 5679901304847

Souhlas je to úspěch a jen více Railjetů. Je to to nejlepší co u nás jezdí - jezdíme jedině s ČD vlaky označenými RJ...nedávno jsem netušil co to je, protože to není nikdo vysvětleno...:-)

+3/−1
13.3.2017 9:00
Foto

J63a24n 86V81a62l69a95l66í63k 6396609210516

Railjet je obchodní označení používané Rakouskými spolkovými dráhami (ÖBB) pro moderní vysokorychlostní vlakové soupravy Viaggio Comfort

+1/−1
13.3.2017 11:05
Foto

J78a17n 21V98a42l63a21l91í15k 6886279470816

pro p. Karla Nováka který hloupě mínusuje...

http://www.prekon.cz/1380201721/viaggio-comfort-pro-ceske-drahy.html

Praha, Vídeň, 12. září 2013 - (PREKON) - Rychlost, pohodlí a bezpečnost dokonale vystihují jednotky Siemens Viaggio Comfort. Cestujícím, kteří ve vlaku stráví svůj čas, poskytují vše, co moderní cestování po železnici vyžaduje. České dráhy zakoupily sedm těchto jednotek. Do pravidelného provozu je nasadí pod obchodní značkou ČD Railjet v prosinci 2014. Budou jezdit na trati spojující Prahu, Brno, Vídeň a Graz. Sedm souprav v modrých barvách Českých drah s obchodním názvem ČD Railjet doplní na této trati tři rakouské soupravy. Výroba českých vozů probíhá ve vídeňském závodě společnosti Siemens.

0/0
13.3.2017 13:52

T77o51m30á65š 65V38e71l65e90n43d29o82r30f 1216838602198

Možná by si takový moderní vlak a za takové peníze zasloužil, aby v takovém obyčejném tištěném jízdním řádu, byl i barevně odlišen a zvýrazněn, tak aby byl na první pohled odlišný od ostatních vlaků. Což se samozřejmě týká nejen railjetů, ale např. i EC vlaků. Jinak co se týče vysvětlení, co to je za vlak, stačí se podívat na https://www.cd.cz/nase-vlaky/default.htm

0/−2
13.3.2017 11:12

R40a55d34e23k 59J50a59n73a68t57a 9655736704192

"protože to není nikdo vysvětleno...:-)"

Vždyť je těmi nápisy "Railjet" polepený celý vlak ...

+2/0
13.3.2017 11:49

J96o63s25e86f 27D24v42o72ř94á82č79e22k 9262764785595

české dráhy nemám rád za vlaky co nasazují na nekonkurenční trat kde jezdím denně, ale když mám možnost jet k rodičum často jedu vlakem a těším se na railjet, i děcka se teší užasný vlaky, jediny co mě mrzí že toto nedokazali vyrobit zlate české ručičky ale musí nám siemens ukazat jak se dělaji vlaki pro 21století, a toto se siemensu povedlo

+1/0
13.3.2017 8:48

M42i98r18e53k 79Z86á91v56o63d91n78ý 7152907680238

Tak ono je to o prioritách a omezených financích. Railjet je svělý a určitě byl výhodný. Nicméně stále je natolik drahý, že skutečně nelze ostatní tratě obnovovat dostatečnou rychlostí :/

+1/−1
13.3.2017 9:16

J98o26s72e20f 84D66v95o95ř42á93č96e81k 9392404785375

je mi jasný, že je to o penezích, každý chce vydělávatn nasadit vlak na trat kde za dobu životnosti vlak na sebe nevydělá je proti všem logickým a ekonomickým věcem, to chápu. ale určitě jde pozvednout urvoen cestovaní at přítomnosti wifi, usměvavýho mileho pruvodčího v čistým oblečení nešpinbavý záclonky a nepáchnoucí sedačky toto lze udělat bez nákupu nové jizdní soupravy

0/0
13.3.2017 9:35

J43i96ř88í 97S32t73e62h64l27í75k 9327396625312

Pane Sůra,děkuji za pěkný článek.To je snad poprvé,co chválite ČD a ne někoho žlutého.

+9/−1
13.3.2017 6:57

J63o66s13e24f 66D23v98o14ř68á73č75e13k 9212204845895

hmm autor článku často vychvaluje čd i když tady si myslím oprávněně

+3/0
13.3.2017 8:44

J20a27n 33S22ů50r71a 4935783253752

České dráhy se smí jen chválit a žlutí kritizovat?))

+1/0
13.3.2017 13:53

Š51t20e54f67a89n 72F66r79i71č43a 7242368263226

Jsou to skvělé soupravy.

+6/0
13.3.2017 6:50

P24a44v91e30l 33N56o70c50a53r 6419859226225

To je snad první věc kterou ČD udělali trochu dobře ;-D

+4/0
13.3.2017 5:50

P38e19t22r 94V18i44n51a47ř 6563933243167

Málo místa, chybějící podnožky, nefunkční wifi.. Naleštěná bída ČD..

0/−19
12.3.2017 23:45

R85o39m54a40n 22S55t94o89n17e10k 1369363119581

děláte jak by to byl standart u všech vlaku ČD :-)

+3/0
13.3.2017 0:18

Z90d29e80n68ě10k 35K13o60r53f 8506628317283

Ne, to jen Vinař ve sve patologicke nenavisti vůči ČD mel nutkavou potrebu si do nich kopnout. Jako vzdy:-(((

+7/−1
13.3.2017 6:11

P28e81t70r 75V86i97n15a26ř 6693403953237

A co z výše uvedeného mi mělo dodat pocit, že jde o super zážitek a jízdu? Vy prostě máte hlavy v modrém zadku a přes to vlak nejede, co?

0/−8
13.3.2017 8:10

M29i39r26e31k 31Z18á84v68o16d84n59ý 7272747340248

Kdybych napsal, že vozy Astra jsou rozvrzané pozlátko Regiojetu, co byste na to napsal? :)

+2/0
13.3.2017 8:16

P80e82t78r 10V89i59n34a76ř 6713353393597

Že jsou stále o x kategorií kvalitnější.. :)

0/−3
13.3.2017 9:26

M49a13r53t74i59n 49V72š86e16t72u43l32a 2281539455595

Chybějící podnožky

+1/0
13.3.2017 9:38

S21v95a20t58o21p72l90u45k 86N61o94v32á68k 4158490589958

Jo nejlepší věc, co dráhy za dlouhá léta udělaly. Podivné nákupy předražených křusek od škody transpotation je výsměch. Ani jsem nevěděl, že mělo být více railjetů a ministr ahooj to zarazil. Jen je škoda, že nemohou alespoň v některých úsecích jet 200, což by cestu zase o něco zrychlilo..

+16/−1
12.3.2017 22:51

R78a34d28e12k 40J84a67n35a61t36a 9745196444772

On to zarazil hlavně pád Nečasovy vlády. Aby bylo i na zbylé Railjety, počítalo se s penězi za prodej nádražních budov SŽDC. Nečasova vláda to měla připravené, ale pak byla kirze a další vláda se snaží vždy věci dělat jinak, takže se to zastavilo. Můžem být rádi, že jich je alespoň 7.

+3/0
12.3.2017 23:37

P70e15t87r 26N59ě38m28e11c 4370393610397

Může mi nějaký šotouš říct,co jsou to ty netrakční jednotky? Někdo tu psal o vagonech. Prošel jsem si galerii. Některé railjety v galerii jsou kompaktní vlak-lokomotivo-vagon+vagony, některé jsou solo lokomotiva+vagony. Co vlastně tedy ČD mají? Neprudím, jen se ptám.

+1/0
12.3.2017 21:43
Foto

J71a87n 76V63a46l67a93l72í32k 6736209400186

http://www.railvolution.net/czechraildays/2009/seminare/kv01.pdf

0/0
12.3.2017 21:49

J65a34n 89S85ů20r63a 4695763273272

Netrakční znamená, že nemají vlastní pohon a musí je táhnout lokomotiva. Ta není součástí zakázky, railjety tahají nebo tlačí lokomotivy Siemens Taurus. To, co vypadá i na první pohled jako lokomotiva, je ve skutečnosti řídící vůz, který je v designu Taurusu, kterým se ovládá jednotka pro případ, že je lokomotiva vzadu a vlak v podstatě tlačí. Šetří se tak čas při přepřahu.

+11/0
12.3.2017 21:51

P60e63t26r 32N97ě66m59e33c 4900723770557

Díky za vysvětlení.

+3/0
12.3.2017 22:13

J94o46s84e71f 38Z51a49h14á48l40k76a 4853519728926

Ještě třeba dodat proč zrovna loko Siemens Taurus. Protože systém řízení Railjetu používá rakouský národní standard, nikoliv mezinárodní UIC. Tím pádem si Railjety rozumí pouze s rakouskými lokomotivami. Škodovácký Emil je potom "ten špatný", protože Railjety nemůže tahat.

+1/0
13.3.2017 6:32

D21a51n28i97e68l 94D69r58n13e82c 6501709746652

Railjet má na jedné straně lokomotivu, za kterou jsou normální vagony, a na druhé straně řídící vůz, který vypadá trochu jako lomomotiva, ale žádné motory v něm nejsou, strojvedoucí z něj může dálkově ovládat lokomotivu, která je na druhém konci vlaku (lokomotiva vlak tlačí). Jak vypadá celý vlak se můžete podívat třeba tady:

http://www.vlaky.net/upload/images/reports/004866/01.jpg

nebo ještě názorněji tady:

http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=CD&kategorie=railjet&cislo=72&nazev=Bed%C5%99ich%20Smetana&rok=2017

Netrakční jednotka jsou vagony, které se v bežném provozu nedají rozpojit. Z pohledu cestujícího se od běžných vagonů liší třeba tím, že když chce člověk přejít z jednoho vozu do druhého, nemusí otevírat žádné dveře mezi vagony, protože jsou plynule průchozí (foto: http://www.zelpage.cz/news_n/prezentacni_jizdy_railjet12.jpg ) Je to v podstatě "rychlovlak" bez motorů, takže ho musí táhnout lokomotiva. Jak jsem již psal, ten poslední vagon, který vypadá trochu jako lokomotiva, je řídící vagon. Je v něm normálně stanoviště strojvedoucího, ale žádné motory v něm nejsou. Strojvedoucí z něj dálkově ovládá lokomotivu. Pokud jede vlak lokomotivou napřed, je strojvedoucí normálně v lokomotivě, díky řídícímu vozu ale není nutné v cílové stanici lokomotivu odpojovat a objíždět vlak, strojvedoucí akorát přejde z lokomotivy na druhý konec vlaku, vleze do řídícího vozu a jede zpátky. Lokomotiva jede v zadu a vlak tlaší, ovládaná je ale zepředu ze řídícího vozu.

+10/0
12.3.2017 22:10

P23e86t49r 45N86ě78m93e48c 4350913410357

Díky

+1/0
12.3.2017 22:14

J76i23ř22í 32B48u46c56h93t66a 6215496

Jak jsem si všiml, většinou(vždycky) je to tak, že z Prahy do Grazu táhne, a z Grazu do Prahy tlačí. Zda po celé trase, nebo jaký to má důvod nevím. Každopádně když jdu s vnučkou ze školky tak si na ně počkám. U nás se míjejí.Vypadají pěkně, jsou vemi tiché a není od nich průvan.

0/0
13.3.2017 9:50

R53a79d86e10k 76J36a68n55a10t77a 9395816264892

Má to důvod ten, že z Vidně na Graz se jede dost do kopce (Semmering) a tam je technicky vhodnější táhnout, než tlačit.

0/0
13.3.2017 17:42

J46i15ř84í 24K27o12c92u15r37e68k 6925444895598

Asi nejlepší pro ilustraci bude tohle: http://modelyasport.cz/archiv/img/modely/tillig/bpjo/bpjo-02.jpg

Patrová jednotka Bpjo: Jednotka proto, že vozy jsou navzájem spojené a nelze je v provozu rozpojit. Netrakční proto, že trakci musí zajistit lokomotiva. Nemá to motory (ty u ventilátorů se nepočítají).

+3/0
12.3.2017 22:15

Z12d34e27n70e56k 75Š98i91t16i91n92a 2713978320855

Railjety ano, Inter Panter velké problémy. Na kolejích se kácí a vibrují. Něco tomu chybí.

+2/−1
12.3.2017 21:32

T35o97m83á39š 15T58a98t50í18č51e93k 5460592740588

A design vymyslel blázen. Půlka vagonu je záchod.

+1/0
13.3.2017 1:12

A41l82e91š 77L94i97n53h21a20r69t 7238460234787

Nejsem pravidelný cestující ČD.Ale když už jedu (Brno, Vídeň), tak si nemůžu stěžovat.Railjet byl na čas, průvodčí byl velmi příjemný, a dobře jsem se tam i nejedl.Plzeň lahvová v pořádku, kulajda výborná, kuřecí stehno na paprice taky, jen lívanec už byl moc.

Služba za ty peníze 1*

+15/0
12.3.2017 21:31

T31o34m40á94š 82V51r43á93b59e60l 8540524353754

A byl by to ještě lepší kup, kdyby ty vlaky nejezdily po trati z doby císařství.

+4/0
12.3.2017 21:25

J62i14ř81í 62F41r41o42l61e87c 7165544892377

Tak nekolik koridoru je solidnich, to nesmite jezdit jen mezi Horni a Dolni...

0/0
13.3.2017 17:38

D54a72n28i45e44l 62D37r38n29e69c 6161649906172

Jak se rozpočítává návratnost investic do vlakových souprav na dotovaných linkách, které nejdou soutěženy? To si dopravce určí, že je chce mít za 10 let splacené, pak při zařizování dotace vykáže státu ztrátu takovou, aby se ty vlaky za těch 10 let zaplatily, a stát to zadotuje tak, aby to vyšlo a za těch 10 let se fakt splatily?

+9/−3
12.3.2017 19:48

P96e87t41r 27T49y54č28k44a 6575642419832

Proč by se to mělo takto rozpočítávat? Kraj vypíše soutěž a stanoví si podmínky jaké vlaky chce na trati mít. A dopravce dá nabídku kolik to bude kraj stát peněz. Žádná ztráta se nerozpočítává.

0/0
12.3.2017 21:16

D81a47n88i71e51l 88D37r60n16e49c 6861419196182

Kraj dorovnává dopravci ztrátu. Náklady na km jízdy jsou např. 200 Kč, ale dopravce utrží na jízdném v přepočtu jen 100 Kč/km, takže kraj dopravci 100 Kč doplatí.

Mně jde o to, že pokud bude dopravce počítat, že se mu má investice do vlaku vrátit za 10 let, bude to dělat dejme tomu 60 Kč/km z těch celkových nákladů 200 Kč/km. Životnost vlaku je ale kolem 30 let, pokud by dopravce rozpočítal investici do vlaku na 30 let, bude investice do soupravy vycházet při započítání úroků na nějakých 25 Kč/km a celkové náklady na km jízdy tak najednou budou 165 Kč, kraji by tedy stačilo doplatit 65 Kč místo 100 Kč.

Pokud by se vlak splácel těch 10 let, zaplatilo by se méně bankám na úrocích, takže pokud by pak dopravce jezdil těch dalších 20 let za nižší cenu bylo by to výhodnější, ale je otázkou, jestli je to praxi opravdu tak. I když teď se mi vybavuje, že za nové vlaky platí kraje více než za staré, takže tam pak asi nějaká sleva bude. Takový by však byl po těch 10 letech zvýhodněný v případě veřejné soutěže na další provoz vlaků na dané trati, protože by mu je kraj už před tím zaplatil.

Napadá mě taky, jestli to není tak, že když si kraj objedná službu na 10 let, tak za těch 10 let musí doprvci ty vlaky splatit, ale nevím

Nemám úplně jasno v tom, jak to tedy je, proto se ptám :-)

+2/0
12.3.2017 21:46

P71e48t33r 84P21e55t75r 6493352638983

ne, to si pletete. Kraj dorovnává ztrátu tam, kde dopravce nechce jezdit.

Když škola bude chtít po provozovatelu bufetu, aby prodával rohlíky za 0,5kč tak buď bude muset provozovatel najít tak levnou pekárnu, kde je nakoupí nebo říct škole, aby rozdíl doplatila. To není nic o ztrátě, tu ztrátu nemají české dráhy ale kraj/stát, který chce, aby v té době jezdili vlaky ačkoliv se to dopravci nevyplatí. Z logiky věci pak musí "ztrátu" doplatit.

+1/−1
12.3.2017 21:58

D73a37n49i81e36l 37D70r80n12e78c 6541909406962

Tohle je o slovíčkaření o tom, komu vzniká ztráta, jak tohle funguje vím, o to mi nešlo. Samozřejmě, že kraj si objedná dopravce a platí mu, aby mu jezdil po trati, protože komerčně se to u nás na většině sítě nevyplatí. Kraj dorovnává dopravci ztrátu, jaká by mu vznikla, kdyby tam jezdil komerčně, a tak fakticky vzniká ztráta kraji. Kraj tedy dopravce dotuje, aby mu po jeho kolejích jezdil.

Mně jde o to, jak se při výpočtu částky, kterou musí kraj dát dopravci, aby mu po tratích jezdil, projevuje rozpočítání investičních nákladů na vlak (viz výše).

0/0
12.3.2017 22:29

P63e75t63r 55T90y48č54k84a 6405462559942

Tak to nefunguje.

0/0
12.3.2017 22:17

D33a78n29i37e15l 96D62r18n52e24c 6101209336232

Myslel jsem linky zadávané bez soutěže.

0/0
12.3.2017 22:34

V58í70t 37J15ů92z93a 8422536241908

Jak vyslovit jasné podezření, že ČD v účtování ztráty podvádějí, aby člověk nemohl být popotahován za nějaké křivé obvinění? Ano, je to všeobecně známé podezření, které na různá podání ověřují různé kompetentní instituce ...

0/0
13.3.2017 7:48

V10á85c78l72a60v 29Š52t19ě45p79á42n46e11k 5817509484921

Tak hlavně že Zelený, generální ředitel, který byl dosazen pučem ministra bez mandátu Žáka, ten nákup málem celý zrušil. Díky němu mají ČD o sedm jednotek méně !

+21/0
12.3.2017 19:24

J76a88n 21S61ů62r45a 4665343943232

O devět, původně mělo být 16

+6/0
12.3.2017 19:41

M13a40r62t11i90n 35C15h46o15v21a83n45e91c 3941576111866

Pan Zelený řekl, že je nutno podporovat české firmy (myslel tím asi hlavně Škodu Kypr/Plzeň). Viděl jsem ty tehdejší vizualice tzv. "IC Elefantů", něco tak odfláknutého jsem dřív neviděl. Oni tam nechali i ty sklopné sedačky do boku, jako jsou v City Elefantech nebo v metru. Přesně takhle jsem si vždycky přál cestovat z Prahy do Vídně. Batoh pod sedačkou a zleva do mě může narážet zavěšené kolo.

+5/0
12.3.2017 22:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.