Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejlepší nákup Českých drah. Railjety slaví první velké výročí

Kolem žádného jiného nákupu vozidel Českých drah nebylo nikdy tolik debat, jako o pořízení jednotek railjet. Necelé tři roky po převzetí prvního vlaku se ukazuje, že to byla velmi výhodná transakce i pro České dráhy. První jejich railjet oslavil tento týden významné výročí: najel už milion kilometrů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J15a27n 87J37e16m82e70l53k48a 1645510

Snad nebude mít štěstí taky na nějaký ten zaparkovaný kamion. Mělo by se s tím něco dělat.

0/0
13.3.2017 9:45

J56a97n 68V84a51l24o17u39c85h 6112927868590

Jde o to, který konec by to "stěstí" měl. Zda 80 tunová lokomotiva nebo řídící vůz s o trochu lepšími pevnostními parametry než vagon...

0/0
13.3.2017 12:03

M86i84c45h35a86l 74S33t39e39b42l77o 5759481394667

Souhlas je to úspěch a jen více Railjetů. Je to to nejlepší co u nás jezdí - jezdíme jedině s ČD vlaky označenými RJ...nedávno jsem netušil co to je, protože to není nikdo vysvětleno...:-)

+3/−1
13.3.2017 9:00
Foto

J98a45n 80V24a76l23a56l71í20k 6316419580186

Railjet je obchodní označení používané Rakouskými spolkovými dráhami (ÖBB) pro moderní vysokorychlostní vlakové soupravy Viaggio Comfort

+1/−1
13.3.2017 11:05
Foto

J64a15n 46V22a39l38a49l31í46k 6456659730406

pro p. Karla Nováka který hloupě mínusuje...

http://www.prekon.cz/1380201721/viaggio-comfort-pro-ceske-drahy.html

Praha, Vídeň, 12. září 2013 - (PREKON) - Rychlost, pohodlí a bezpečnost dokonale vystihují jednotky Siemens Viaggio Comfort. Cestujícím, kteří ve vlaku stráví svůj čas, poskytují vše, co moderní cestování po železnici vyžaduje. České dráhy zakoupily sedm těchto jednotek. Do pravidelného provozu je nasadí pod obchodní značkou ČD Railjet v prosinci 2014. Budou jezdit na trati spojující Prahu, Brno, Vídeň a Graz. Sedm souprav v modrých barvách Českých drah s obchodním názvem ČD Railjet doplní na této trati tři rakouské soupravy. Výroba českých vozů probíhá ve vídeňském závodě společnosti Siemens.

0/0
13.3.2017 13:52

T64o45m20á88š 45V61e98l25e49n46d11o39r16f 1286228382738

Možná by si takový moderní vlak a za takové peníze zasloužil, aby v takovém obyčejném tištěném jízdním řádu, byl i barevně odlišen a zvýrazněn, tak aby byl na první pohled odlišný od ostatních vlaků. Což se samozřejmě týká nejen railjetů, ale např. i EC vlaků. Jinak co se týče vysvětlení, co to je za vlak, stačí se podívat na https://www.cd.cz/nase-vlaky/default.htm

0/−2
13.3.2017 11:12

R68a34d64e27k 43J29a90n19a18t21a 9415196574242

"protože to není nikdo vysvětleno...:-)"

Vždyť je těmi nápisy "Railjet" polepený celý vlak ...

+2/0
13.3.2017 11:49

J47o91s69e35f 73D91v94o13ř77á49č14e38k 9722444105165

české dráhy nemám rád za vlaky co nasazují na nekonkurenční trat kde jezdím denně, ale když mám možnost jet k rodičum často jedu vlakem a těším se na railjet, i děcka se teší užasný vlaky, jediny co mě mrzí že toto nedokazali vyrobit zlate české ručičky ale musí nám siemens ukazat jak se dělaji vlaki pro 21století, a toto se siemensu povedlo

+1/0
13.3.2017 8:48

M16i90r27e51k 56Z49á68v77o31d25n28ý 7792367490678

Tak ono je to o prioritách a omezených financích. Railjet je svělý a určitě byl výhodný. Nicméně stále je natolik drahý, že skutečně nelze ostatní tratě obnovovat dostatečnou rychlostí :/

+1/−1
13.3.2017 9:16

J90o31s63e47f 45D91v48o45ř77á64č56e24k 9222154555565

je mi jasný, že je to o penezích, každý chce vydělávatn nasadit vlak na trat kde za dobu životnosti vlak na sebe nevydělá je proti všem logickým a ekonomickým věcem, to chápu. ale určitě jde pozvednout urvoen cestovaní at přítomnosti wifi, usměvavýho mileho pruvodčího v čistým oblečení nešpinbavý záclonky a nepáchnoucí sedačky toto lze udělat bez nákupu nové jizdní soupravy

0/0
13.3.2017 9:35

J19i11ř14í 50S91t16e67h96l33í91k 9147576725252

Pane Sůra,děkuji za pěkný článek.To je snad poprvé,co chválite ČD a ne někoho žlutého.

+9/−1
13.3.2017 6:57

J37o81s98e46f 51D80v61o69ř24á52č80e73k 9912924535645

hmm autor článku často vychvaluje čd i když tady si myslím oprávněně

+3/0
13.3.2017 8:44

J10a52n 87S60ů44r27a 4985113713162

České dráhy se smí jen chválit a žlutí kritizovat?))

+1/0
13.3.2017 13:53

Š85t67e35f78a57n 60F87r86i82č41a 7352648663826

Jsou to skvělé soupravy.

+6/0
13.3.2017 6:50

P30a14v39e69l 61N96o69c83a18r 6199929686175

To je snad první věc kterou ČD udělali trochu dobře ;-D

+4/0
13.3.2017 5:50

P95e68t75r 30V73i21n46a34ř 6123173593767

Málo místa, chybějící podnožky, nefunkční wifi.. Naleštěná bída ČD..

0/−19
12.3.2017 23:45

R14o60m38a18n 32S45t74o85n83e70k 1499293249321

děláte jak by to byl standart u všech vlaku ČD :-)

+3/0
13.3.2017 0:18

Z45d96e30n43ě43k 61K45o85r66f 8736718737233

Ne, to jen Vinař ve sve patologicke nenavisti vůči ČD mel nutkavou potrebu si do nich kopnout. Jako vzdy:-(((

+7/−1
13.3.2017 6:11

P77e45t16r 48V47i74n83a91ř 6223763163827

A co z výše uvedeného mi mělo dodat pocit, že jde o super zážitek a jízdu? Vy prostě máte hlavy v modrém zadku a přes to vlak nejede, co?

0/−8
13.3.2017 8:10

M83i76r87e35k 40Z48á54v21o53d24n26ý 7742397230588

Kdybych napsal, že vozy Astra jsou rozvrzané pozlátko Regiojetu, co byste na to napsal? :)

+2/0
13.3.2017 8:16

P85e19t76r 98V91i50n39a59ř 6423323713827

Že jsou stále o x kategorií kvalitnější.. :)

0/−3
13.3.2017 9:26

M43a44r27t76i28n 77V59š39e49t42u24l24a 2641669115195

Chybějící podnožky

+1/0
13.3.2017 9:38

S34v88a78t74o17p79l50u68k 84N97o46v62á46k 4178860739408

Jo nejlepší věc, co dráhy za dlouhá léta udělaly. Podivné nákupy předražených křusek od škody transpotation je výsměch. Ani jsem nevěděl, že mělo být více railjetů a ministr ahooj to zarazil. Jen je škoda, že nemohou alespoň v některých úsecích jet 200, což by cestu zase o něco zrychlilo..

+16/−1
12.3.2017 22:51

R88a31d11e30k 64J94a22n73a52t61a 9585646184972

On to zarazil hlavně pád Nečasovy vlády. Aby bylo i na zbylé Railjety, počítalo se s penězi za prodej nádražních budov SŽDC. Nečasova vláda to měla připravené, ale pak byla kirze a další vláda se snaží vždy věci dělat jinak, takže se to zastavilo. Můžem být rádi, že jich je alespoň 7.

+3/0
12.3.2017 23:37

P95e48t24r 15N60ě62m49e16c 4840253420337

Může mi nějaký šotouš říct,co jsou to ty netrakční jednotky? Někdo tu psal o vagonech. Prošel jsem si galerii. Některé railjety v galerii jsou kompaktní vlak-lokomotivo-vagon+vagony, některé jsou solo lokomotiva+vagony. Co vlastně tedy ČD mají? Neprudím, jen se ptám.

+1/0
12.3.2017 21:43
Foto

J22a75n 31V73a40l95a15l76í88k 6116379230686

http://www.railvolution.net/czechraildays/2009/seminare/kv01.pdf

0/0
12.3.2017 21:49

J92a65n 10S63ů27r90a 4135763103492

Netrakční znamená, že nemají vlastní pohon a musí je táhnout lokomotiva. Ta není součástí zakázky, railjety tahají nebo tlačí lokomotivy Siemens Taurus. To, co vypadá i na první pohled jako lokomotiva, je ve skutečnosti řídící vůz, který je v designu Taurusu, kterým se ovládá jednotka pro případ, že je lokomotiva vzadu a vlak v podstatě tlačí. Šetří se tak čas při přepřahu.

+11/0
12.3.2017 21:51

P24e31t12r 36N20ě90m81e45c 4840863400827

Díky za vysvětlení.

+3/0
12.3.2017 22:13

J46o52s78e30f 62Z59a40h18á93l20k11a 4453669958486

Ještě třeba dodat proč zrovna loko Siemens Taurus. Protože systém řízení Railjetu používá rakouský národní standard, nikoliv mezinárodní UIC. Tím pádem si Railjety rozumí pouze s rakouskými lokomotivami. Škodovácký Emil je potom "ten špatný", protože Railjety nemůže tahat.

+1/0
13.3.2017 6:32

D52a66n33i39e56l 21D35r17n52e38c 6691939856172

Railjet má na jedné straně lokomotivu, za kterou jsou normální vagony, a na druhé straně řídící vůz, který vypadá trochu jako lomomotiva, ale žádné motory v něm nejsou, strojvedoucí z něj může dálkově ovládat lokomotivu, která je na druhém konci vlaku (lokomotiva vlak tlačí). Jak vypadá celý vlak se můžete podívat třeba tady:

http://www.vlaky.net/upload/images/reports/004866/01.jpg

nebo ještě názorněji tady:

http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=CD&kategorie=railjet&cislo=72&nazev=Bed%C5%99ich%20Smetana&rok=2017

Netrakční jednotka jsou vagony, které se v bežném provozu nedají rozpojit. Z pohledu cestujícího se od běžných vagonů liší třeba tím, že když chce člověk přejít z jednoho vozu do druhého, nemusí otevírat žádné dveře mezi vagony, protože jsou plynule průchozí (foto: http://www.zelpage.cz/news_n/prezentacni_jizdy_railjet12.jpg ) Je to v podstatě "rychlovlak" bez motorů, takže ho musí táhnout lokomotiva. Jak jsem již psal, ten poslední vagon, který vypadá trochu jako lokomotiva, je řídící vagon. Je v něm normálně stanoviště strojvedoucího, ale žádné motory v něm nejsou. Strojvedoucí z něj dálkově ovládá lokomotivu. Pokud jede vlak lokomotivou napřed, je strojvedoucí normálně v lokomotivě, díky řídícímu vozu ale není nutné v cílové stanici lokomotivu odpojovat a objíždět vlak, strojvedoucí akorát přejde z lokomotivy na druhý konec vlaku, vleze do řídícího vozu a jede zpátky. Lokomotiva jede v zadu a vlak tlaší, ovládaná je ale zepředu ze řídícího vozu.

+10/0
12.3.2017 22:10

P64e52t35r 38N19ě29m57e84c 4950383520457

Díky

+1/0
12.3.2017 22:14

J90i55ř13í 29B65u69c23h51t39a 6785606

Jak jsem si všiml, většinou(vždycky) je to tak, že z Prahy do Grazu táhne, a z Grazu do Prahy tlačí. Zda po celé trase, nebo jaký to má důvod nevím. Každopádně když jdu s vnučkou ze školky tak si na ně počkám. U nás se míjejí.Vypadají pěkně, jsou vemi tiché a není od nich průvan.

0/0
13.3.2017 9:50

R57a83d70e20k 44J36a91n91a65t54a 9115396664742

Má to důvod ten, že z Vidně na Graz se jede dost do kopce (Semmering) a tam je technicky vhodnější táhnout, než tlačit.

0/0
13.3.2017 17:42

J17i57ř76í 90K67o70c94u85r21e30k 6795134325718

Asi nejlepší pro ilustraci bude tohle: http://modelyasport.cz/archiv/img/modely/tillig/bpjo/bpjo-02.jpg

Patrová jednotka Bpjo: Jednotka proto, že vozy jsou navzájem spojené a nelze je v provozu rozpojit. Netrakční proto, že trakci musí zajistit lokomotiva. Nemá to motory (ty u ventilátorů se nepočítají).

+3/0
12.3.2017 22:15

Z98d79e44n77e85k 90Š77i53t47i18n22a 2573138450865

Railjety ano, Inter Panter velké problémy. Na kolejích se kácí a vibrují. Něco tomu chybí.

+2/−1
12.3.2017 21:32

T89o88m25á45š 54T58a21t46í59č70e18k 5650702710508

A design vymyslel blázen. Půlka vagonu je záchod.

+1/0
13.3.2017 1:12

A40l41e14š 30L92i84n20h33a53r74t 7968620194677

Nejsem pravidelný cestující ČD.Ale když už jedu (Brno, Vídeň), tak si nemůžu stěžovat.Railjet byl na čas, průvodčí byl velmi příjemný, a dobře jsem se tam i nejedl.Plzeň lahvová v pořádku, kulajda výborná, kuřecí stehno na paprice taky, jen lívanec už byl moc.

Služba za ty peníze 1*

+15/0
12.3.2017 21:31

T77o19m66á58š 98V30r40á63b66e76l 8230864433834

A byl by to ještě lepší kup, kdyby ty vlaky nejezdily po trati z doby císařství.

+4/0
12.3.2017 21:25

J16i77ř35í 17F80r96o77l79e53c 7825524122797

Tak nekolik koridoru je solidnich, to nesmite jezdit jen mezi Horni a Dolni...

0/0
13.3.2017 17:38

D65a71n70i57e94l 12D78r81n61e50c 6161709516192

Jak se rozpočítává návratnost investic do vlakových souprav na dotovaných linkách, které nejdou soutěženy? To si dopravce určí, že je chce mít za 10 let splacené, pak při zařizování dotace vykáže státu ztrátu takovou, aby se ty vlaky za těch 10 let zaplatily, a stát to zadotuje tak, aby to vyšlo a za těch 10 let se fakt splatily?

+9/−3
12.3.2017 19:48

P74e36t17r 15T51y35č26k75a 6495882819212

Proč by se to mělo takto rozpočítávat? Kraj vypíše soutěž a stanoví si podmínky jaké vlaky chce na trati mít. A dopravce dá nabídku kolik to bude kraj stát peněz. Žádná ztráta se nerozpočítává.

0/0
12.3.2017 21:16

D89a96n64i83e15l 96D49r74n91e95c 6291279846632

Kraj dorovnává dopravci ztrátu. Náklady na km jízdy jsou např. 200 Kč, ale dopravce utrží na jízdném v přepočtu jen 100 Kč/km, takže kraj dopravci 100 Kč doplatí.

Mně jde o to, že pokud bude dopravce počítat, že se mu má investice do vlaku vrátit za 10 let, bude to dělat dejme tomu 60 Kč/km z těch celkových nákladů 200 Kč/km. Životnost vlaku je ale kolem 30 let, pokud by dopravce rozpočítal investici do vlaku na 30 let, bude investice do soupravy vycházet při započítání úroků na nějakých 25 Kč/km a celkové náklady na km jízdy tak najednou budou 165 Kč, kraji by tedy stačilo doplatit 65 Kč místo 100 Kč.

Pokud by se vlak splácel těch 10 let, zaplatilo by se méně bankám na úrocích, takže pokud by pak dopravce jezdil těch dalších 20 let za nižší cenu bylo by to výhodnější, ale je otázkou, jestli je to praxi opravdu tak. I když teď se mi vybavuje, že za nové vlaky platí kraje více než za staré, takže tam pak asi nějaká sleva bude. Takový by však byl po těch 10 letech zvýhodněný v případě veřejné soutěže na další provoz vlaků na dané trati, protože by mu je kraj už před tím zaplatil.

Napadá mě taky, jestli to není tak, že když si kraj objedná službu na 10 let, tak za těch 10 let musí doprvci ty vlaky splatit, ale nevím

Nemám úplně jasno v tom, jak to tedy je, proto se ptám :-)

+2/0
12.3.2017 21:46

P12e53t36r 28P45e39t87r 6113152278743

ne, to si pletete. Kraj dorovnává ztrátu tam, kde dopravce nechce jezdit.

Když škola bude chtít po provozovatelu bufetu, aby prodával rohlíky za 0,5kč tak buď bude muset provozovatel najít tak levnou pekárnu, kde je nakoupí nebo říct škole, aby rozdíl doplatila. To není nic o ztrátě, tu ztrátu nemají české dráhy ale kraj/stát, který chce, aby v té době jezdili vlaky ačkoliv se to dopravci nevyplatí. Z logiky věci pak musí "ztrátu" doplatit.

+1/−1
12.3.2017 21:58

D47a59n54i48e94l 30D67r23n90e88c 6831959666112

Tohle je o slovíčkaření o tom, komu vzniká ztráta, jak tohle funguje vím, o to mi nešlo. Samozřejmě, že kraj si objedná dopravce a platí mu, aby mu jezdil po trati, protože komerčně se to u nás na většině sítě nevyplatí. Kraj dorovnává dopravci ztrátu, jaká by mu vznikla, kdyby tam jezdil komerčně, a tak fakticky vzniká ztráta kraji. Kraj tedy dopravce dotuje, aby mu po jeho kolejích jezdil.

Mně jde o to, jak se při výpočtu částky, kterou musí kraj dát dopravci, aby mu po tratích jezdil, projevuje rozpočítání investičních nákladů na vlak (viz výše).

0/0
12.3.2017 22:29

P73e11t44r 83T78y16č88k29a 6865332729492

Tak to nefunguje.

0/0
12.3.2017 22:17

D30a53n51i33e87l 91D47r18n67e46c 6941359956742

Myslel jsem linky zadávané bez soutěže.

0/0
12.3.2017 22:34

V60í14t 92J74ů28z57a 8682276701378

Jak vyslovit jasné podezření, že ČD v účtování ztráty podvádějí, aby člověk nemohl být popotahován za nějaké křivé obvinění? Ano, je to všeobecně známé podezření, které na různá podání ověřují různé kompetentní instituce ...

0/0
13.3.2017 7:48

V53á26c36l20a84v 27Š72t30ě75p55á10n23e70k 5677109904581

Tak hlavně že Zelený, generální ředitel, který byl dosazen pučem ministra bez mandátu Žáka, ten nákup málem celý zrušil. Díky němu mají ČD o sedm jednotek méně !

+21/0
12.3.2017 19:24

J57a42n 36S16ů18r87a 4135553843362

O devět, původně mělo být 16

+6/0
12.3.2017 19:41

M22a14r24t79i12n 82C24h79o71v64a36n33e49c 3731736591496

Pan Zelený řekl, že je nutno podporovat české firmy (myslel tím asi hlavně Škodu Kypr/Plzeň). Viděl jsem ty tehdejší vizualice tzv. "IC Elefantů", něco tak odfláknutého jsem dřív neviděl. Oni tam nechali i ty sklopné sedačky do boku, jako jsou v City Elefantech nebo v metru. Přesně takhle jsem si vždycky přál cestovat z Prahy do Vídně. Batoh pod sedačkou a zleva do mě může narážet zavěšené kolo.

+5/0
12.3.2017 22:09







Najdete na iDNES.cz