Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Studie na rychlovlaky čelí kritice. Někde mají jezdit jen 60 km/h

Vláda tlačí na ministerstvo dopravy, aby urychlilo přípravy na výstavbu tratí pro rychlovlaky. Resort vypracoval na projekt až za 500 miliard další studii, materiál má však řadu kritiků. Ti požadují, aby tratě byly stavěné pro rychlost až tři sta kilometrů za hodinu. A tvrdí, že studie ministerstva podceňuje potenciál vysokorychlostní železnice.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JZ

Tak hlavně doufám, že se kluci nebudou hádat tak, až by se jim podařilo zablokovat jakoukoliv smysluplnou přestavbu trati Přerov Brno. Její současný stav je totiž naprosto tragický a obě varianty (přestavba na 160 - 200 km/h i VRT) mají své výhody i nevýhody, obě ale umožní po výstavbě VRT Praha Brno převedení nejrychlejších vlaků z Prahy do Ostravy na trasu přes Brno. Asi by víc pomohla VRT, která by umožnila rychlejší spojení mezi velkými městy, ale nemohly by po ní jezdit příměstské vlaky, které by tak i do budoucna byly odkázané na starou pomalou jednokolejnou trať a je otázka, jak by pomohla nákladním vlakům. Přestavba na 160 - 200 km/h by umožnila i provoz příměstských vlaků a při vzdálenosti kolem 70 km z Brna do Přerova by to i expresy mohly zvládnout kolem půl hodiny (odhad, podrobnosti neznám), což je oproti současnému stavu několikanásobné zrychlení. VRT by se pak mohla postavit někdy v budoucnu, až po ní bude dostatečná poptávka.

Pokud jde o ukončení a pomalou rychlost v Přerově, většina vlaků tam stejně bude zastavovat, takže trať mimo Přerov nemá smysl, protože by byla nevyužitá. Navíc předpokládám, že by šla ta stanice a zapojení trati do ní navrhnout i na vyšší rychlost než zmíněných 60 km/h.

0 0
možnosti
MC

Oni tu VRT hlavně údajně zapojili v projektu tak „nešikovně“, že se nedá jet Brno - Olomouc přímo, ale pouze s přestupem / úvratí.

Expresy Brno - Přerov půl hodiny snad ano, ale zmiňujete ty nákladní a regionální vlaky. Bude oříšek, dobře naplánovat jízdní řád (a dodržovat ho), aby se vzájemně neomezovaly.

0 0
možnosti
MZ

Nechápu co je ministerstvu dopravy do cen jízdenek na "vysokorychlostní vlaky". Ve Švýcarsku, kde se na několik tratích jezdí rychlostí 200 je ve takovém vlaku cena jízdenky stejná jako v osobním vlaku "na lokálce". V Německu je jízdné ve vlacích kategorie ICE stejné, bez ohledu na to, zda vlak ICE jede po VRT tratí rychlostí 280 - 300 km/h nebo po "běžné" trati stovkou ...

Přitom MD není schopno vytvořit celostátní integrovaný tarifní systém jako to dovedli udělat ve Švýcarsku ...

To že "někde mají vlaky jezdit jen 60 km/h" je normální. Vlak není ani závodní motocykl ani automobil formule 1, které dokáží z rychlosti 300 km/h snížit rychlost nebo zastavit na dráze dlouhé v řádu desítek metrů, ale vozidlo, které brzdí (snižuje rychlost) na dráze dlouhé v řádu jednotek kilometrů. V Itálii i jednotky jezdící po VRT rychlostí 250 - 300 km/h vjíždí do stanice Milano Centrale nebo Torino Porta Nuova (a řady dalších) dokonce "jen" poloviční rychlostí 30 km/h, protože tak jsou výhybky postavené ... Obdobně ve Francii jezdí po městských kolejích jednotky TGV relativně nízkou rychlostí než se dostanou na samostatnou trať a nejinak je tomu v Německu. Než se vlaky ICE 3 jezdíci po VRT rychlostí 300 km/h vymotají z kolejí v uzlech Köln a FFM nebo Wiesbaden, tak taky nemají na konci stanice těch 300 km/h, ale třeba i těch 60 ... Jestliže budou vlaky zastavovat v Přerově - proč by tam nezastavovaly, tak musí postupně snižovat rychlost, čili "odněkud" pojedou do peronů jen rychlostí 60 km/h, aby v peronech zastavily ... Je poněkud naivní představa, že by se "někde" v polích postavilo zvláštní VRT nádraží jako např. ve Valence, Lyonu, Avignonu, Marseille (a jinde) a cestující z "běžného" nádraží se tam dopravovali buď autobusem nebo "pomocným" vlakem ... Na tyhlety extrabuřty je naše země jednak příliš malá, jednak hustě osídlená ...

0 0
možnosti
RJ

"Jestliže budou vlaky zastavovat v Přerově - proč by tam nezastavovaly"

Jde právě o to, že Přerov není dost velké sídlo, aby tam všechny vlaky zastavovaly, ostatně už dnes většina expresních spojů Přerov objíždí. Taková sídla se v zahraničí u VRT řeší buď zastávkou za městem (kterou spoje projedou plnou rychlostí po průjedných kolejích), nebo VRT obchvatem, takže nonstop spoje do města vůbec nevjedou.

0 0
možnosti
JZ

J84a73k41u47b 73Z61a60c29h

11. 3. 2017 21:50

banda "odborníků" a prospěchářů

0 0
možnosti
PB

P94e43t47r 36B78á94č13a

11. 3. 2017 10:59

Stavte dalnice, vlaky nechte vlakama.

Udelate lip.

0 8
možnosti
MV

no on je spíš problém někam dojet a auto tam zaparkovat ono to město není nafukovací a parkování v centrech je problém ve většině větších měst

5 0
možnosti
JD

J94i74ř81í 65D11o60n30ě90k

11. 3. 2017 10:52

opravdu tahle země potřebuje rychlovlaky a s tím spojené předražené zakázky za 500 miliard?

2 7
možnosti
MV

no problém je spíš to ,že se cinkne už studie aby to vypadalo ,že nepotřebuje...ale umím si představit využití ono třeba jen Praha a problém s parkováním ...tam vidím potenciál ,že x lidí pojede raději vlakem pokud to bude časově odpovídající

1 0
možnosti
PH

P69e35t45r 39H55a65n53á23k

10. 3. 2017 23:21

Problém je v tom, že současná tratˇ Brno-Přerov je jednokolejný "had", na kterém nelze provozovat osobní dopravu. Proto se roky připravuje modernizace trati, která je nutná zároveň i pro rychlíky spojující menší, ale i krajská města.

Pokud chcete současnou trať zrychlit a zdvoukolejnit, je nutné vybudovat přeložky a jak se zjistilo a co se dlouho ví je, že modernizovat trať "mírněji" např. pro 120 km/h, pro 160 km/h nebo pro 200 km/h jsou téměř a stále TY SAMÉ varianty stojící PODOBNÉ PENÍZE! Neexistuje žádná varianta modernizace "mírněji", která by ušetřila peníze. Proto nejvýhodněji vyšla varianta pro 200 km/h.

Navíc v nejvytíženějším úseku Brno-Blažovice má stávající dvoukolejka zůstat pro pomalejší vlaky a přistavit se nová dvoukolejka pro v = 200 km/h. Pak už osobákům budou zbývat jen zastávky Holubice, Rousínov, Luleč a konečná Vyškov. To už trať zvládne, když uvážím, že většina rychlých vlaků ve Vyškově stejně zastaví. Podle mě zvolená varianta řeší obstojně nejvíce problémů a je nejrozumněji navržená a navíc v územních plánech zůstává územní rezerva pro případnou vysokorychlostní trať, pokud by se v budoucnu muselo přidávat extrémní množství vlaků. Do té doby bude skvěle sloužit modernizovaná trať.

Na krátkém úseku z Brna do Přerova bude vlak jedoucí 200 km/h jen o cca 2-3 minuty pomalejší než jedoucí 300 km/h (než z Brněnského uzlu zrychlí, ujedou oba spoustu km souběžně)

Nedokážu si představit, že by někdo těmito aktivitami velmi potřebnou modernizaci zastavil!

2 1
možnosti
JJ
MR

Neni pravdou, ze naklady na vystavbu a provoz VRT jsou drahe, EU proplaci cca 80% nakladu na vystavbu a i kdyby ne, tak je cena zhruba srovnatelna s vystavbou dalnice, nemluvim o zaboru prostoru, ktery je u dalnice (4 pruhy vs. 2 koleje) mnohem vetsi a hluk z dalnice je kontinualni oproti obcasnemu prujezdu vlaku na moderni trati.

Provoz vlaku neni o moc drazsi nez provoz klasickych souprav, dokonce i levnejsi a tedy i vyssi predpokladane cene jizdenky vydelecnejsi nez na stavajicich tratich, tedy cena jizdenek nemusi byt o moc drazsi nez je tu prezentovano. Pro porade srovnani s dalnici je napr. i udrzba trati nesrovnatelne levnejsi.

Mame zde nedostatecnou kapacitu dalnic, rozsiruje se o treti pruh D1 a v planu je D35, vlaky jezdi na Brno plne a kapacita soucasneho spojeni nestaci, VRT naopak pritahne cestujici, kteri si radeji dopreji pohodu a usetri cas, ulevi soucasne jak dalnici, tak zeleznici kde pomuze uvolnit kapacitu pro nakladni a regionalni osobni dopravu.

Dalsi takovou nepochopitelnou zalezitosti je tvrzeni, ze na VRT nemuzou jezdit pomalejsi vlaky a ze nemohou projizdet v plne rychlosti pres stanici? To jako proc ne, vzdyt je to bezne jinde ve svete, pokud budou na VRT rozumne zastavky, tak na odbocnych koleji muze zastavkovy nebo pomalejsi vlak zastavit a kolem projede rychlejsi/primy vlak, tim i odpada problem s prujezdem kolem nastupiste nebo jsou podel nastupiste bezpecnostni zony / zabradli...

Mam pocit, ze by studii a projekty meli byt zadany nekomu kdo tomu rozumi a ma s tim zkusenosti,...

PS: Nechapu jak muze byt VRT u Prerova zaustena primo do mesta, proc? Vzdyt trat muze vest primo a zastavka (kde asi nebusou vsechny vlaky stavet) muze byt bud na trati nebo zastavkovy vlak muze do Prerova zajizdet a primy vlak jet mimo mesto.

4 0
možnosti
JJ

Protože Přerov je přestupný bod a docela velké město? Všechny vlaky na Brno tam staví.

1 0
možnosti

P55e30t68r 55Š48i45m49e69k

10. 3. 2017 17:46

Všechna krajská města by měla být napojena pomocí VRT klidně ve stávajícím profilu, nebo novém, podle toho jak to bude výhodnější (myslím, že Němci to udělali stejně), s napojením na okolní státy. Všechna krajská města by měla mít okruhy dálničního typu s napojením na dálniční síť v ČR a zahraničí. Věřím, že při rychlosti 300 km/h by valná většina obchodních zástupců apod, ráda přesedla do vlaku. Pokud by se u nádraží dala jednoduše půjčit auta, není řešit.

5 0
možnosti
MR

Nejen obchodnich zastupcu, ale i zamestnancu, porad totiz je moznost, ze jim firma proplati jizdne nebo cast, kdyz muze platit cca 6,-Kc/km za auto, tak zvladne proplatit i jizdenku...

Cena jizdenek, ale nebude nejak vysoka, srovnavame to se zapadem, kde jsou ceny ve vlacich vyssi a naklady na mzdy take... to se do cen promita.

3 0
možnosti
Foto

J24a88n 32V37a43l76a87l78í44k

10. 3. 2017 17:41

no a v Brně přeložit nádraží nebo ho celé předělat....

0 0
možnosti
RJ

V Kolíně nad Rýnem má nádraží polohu ještě více v centru, ještě více v oblouku. Navíc jim to tam komplikuje řeka. A ICE tam jezdí.

Tohle zapálené hledání, proč něco nejde, mě v ČR fascinuje. Asi to bude jeden z důvodů, proč jsme to Německo ještě nedohnali.

5 0
možnosti
  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024,  aktualizováno 

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Brusel vyčlenil půl miliardy eur na výroby munice, do Česka jdou tři procenta

19. dubna 2024

Dva české podniky uspěly v konkurenci evropských obranných firem, které se ucházely o finanční...

Ruské tankery mohou způsobit ekologickou katastrofu, varuje švédský ministr

18. dubna 2024

Švédský ministr zahraničí Tobias Billström varuje před ekologickou katastrofou, ke které by mohlo...

Google propustil 28 zaměstnanců, kteří stávkovali kvůli smlouvě s Izraelem

18. dubna 2024  19:30

Společnost Google propustila 28 zaměstnanců, kteří protestovali proti smlouvě, kterou firma...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!