Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Švýcaři omezují nádražní rozhlas, hlásí jen zpoždění a mimořádnosti

Švýcarské dráhy SBB zkušebně omezily na první trati hlášení nádražního rozhlasu. Lidé podle nich už nepotřebují hlásit každý přípoj. Za svůj nezvyklý krok však čelí kritice ze strany některých politiků. V Česku by chtěla hlukovou zátěž na nádražích snížit i Správa železniční dopravní cesty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M74i32r36o91s57l94a24v 51Z76i88k94m50u80n11d 6568212747148

Ve Švýcarsku ani jinde "na západě" se nehlásí pravidelné příjezdy nebo odjezdy vlaků. Předpokládám, že pan autor umí základy "školní němčiny", případně angličtiny, aby rozuměl tomu, co je předmětem hlášení staničního rozhlasu v jazyce německém nebo anglickém.

Oto to hlášení přípojů je někdy velice zmatečné, protože během "přípojných" 10 minut odjede třeba 6 nebo více přípojných vlaků a zvládnout to hlášení - vlak > směr > odjezd ̈> kolej je poměrně dlouhé, hlásí se zpravidla jazykem daného kantonu, u dvojjazyčných kantonů oběma jazyky a navíc v angličtině ... ten poslední se už obvykle zkracuje ... většinově je to hlášení jen ve vlacích doprovázených kontrolním pracovníkem, vlaky bez doprovodu přípojná hlášení nemají ... nově dodávaná vozidla ve Švýcarsku (a nejen tam) informační panely ohledně návazné dopravy, nejen vlaky, ale také "místní doprava", tedy tramvaje, autobusy a to i na zastávkách. Do dříve vyrobených vozidel se tyhle informační systémy doplňují. Je tam "všechno", včetně případného zpoždění navazujícího vlaku. Hlášení nejsou potřeba, cestující to tam má "barevné na barevném" ....

V tuzemsku by se dala hlášení zkrátit u odjezdového na "vlak DRUH, ČÍSLO, KAM (nikoli ve směru), PLÁNOVANÝ odjezd, stojí na nástupišti X" ... příjezdový vlak DRUH, ČÍSLO, odkud (nikoli ze směru), přijel na nástupiště "X". Kecy typu vlak zde jízdu končí nejsou pro veřejnost potřebné ...

U zpožděných vlaků postačí "vlak ČÍSLO, KAM, plánovaný odjezd / příjezd bude cca xy minut opožděn". Žvanění typu za zpoždění vlaku se omlováme jsou hloupost, provozovatel dráhy zajišťující hlášení nic nezavinil tedy nemá se za co omlouvat ...

0/0
20.3.2017 8:23

M34a24t22ě13j 67V65o84n75d65ř38i12č59k30a 4214340188596

Nemile mě překvapuje zrušení hlášení návazných spojů a strany výstupu ve vlaku. To mi přijde velmi praktické a u nás mi to chybí.

0/0
19.3.2017 9:53

V87l24a29s61t33i22m80i81l 58F77i16a89l88a 1442671754

Pan Sůra v poslední době dobře

+3/0
18.3.2017 17:39

M42a92r46t43i71n 63N70o16v80ý 9381858497264

Taky souhlasím.

Hlavně na hlavním nádraží v Praze je to hrozný. Hlášení tam probíhá 59 minu během hodiny.

+4/0
18.3.2017 16:31

V67o82k26o71u51n 68V95l55a51d10i11m40i30r 8192868789848

Jenomze zpozdeni vlaku SBB je jeste mimoradnejsi udalosti nez vybich skladu vojenske techniky ve Vrbeticich.

+2/−2
18.3.2017 15:20

M76a93r43e82k 87Š28i87m74o86n 2334537238808

No u vlaků jedoucích z francouzského území je to relativně časté.

+2/0
18.3.2017 17:49

J93a36n 41J64i89r93k88a 7270470740

No uz to taky neni, co to byvalo. Cena za vlak je v CH je naprosto ukrutna a dopravni monopol SBB je socialisus non plus ultra. Autobusova doprava mezi vetsimi mesty je de facto zakazana, vlaky ve spicce preplnene...

Neni vsechno zlato, co se ve Svycarsku blysti.

0/−5
18.3.2017 19:25

M71i30r89o92s44l12a51v 54Z83i36k94m61u91n15d 6438792647378

Autobusová doprava mezi velkými městy zakázaná není, ona tam není proto, že vlakem je TO rychlejší než autobusem .... jistou výjimku tvoří spojení Fribourg - Bulle, kde je cesta autobusem po dálnici rychlejší než vlakem přes Romont ...

Dopravní monopol SBB není, jak vysvětlíte, že na téže trati jezdí vlaky dopravce SBB a BLS nebo SBB, SOB, Thurbo ...

Máte jistou právu, že ve Švýcarsku funguje ve veřejné dopravě jistý "socialismus" - každý se na veřejné dopravě podílí podle svých možností, každému se dostává podle jeho potřeb ...

Švýcarsko a jeho dopravní soustava je nejdokonalejší v Evropě (možná světě), neboť funguje na principu konfederační tarifní integraci, jízdenka zakoupená kdekoli platí u všech dopravců na dopravním spojení ...

Začátkem 90. let minulého století bylo Švýcarsko, resp. jeho železnice (celkem mhoho "soukromých" dopravců vzájemně spolupracujících) označováno jako vzor privatizace = vznik konkurence na české (tehdy ještě československé) železnici akorát s tím rozdílem, že privatizační teoretici nevěděli, že železniční společnosti si nekonkurují, ale spolupracují a podobně že švýcarská autobusová doprava není konkurencí železnice, ale spolupracujícm druhem dopravy ...

+1/0
20.3.2017 8:42

J96a63n 45J51i42r70k15a 7740970650

Omluva za monopol SBB, měl jsem na mysli monopol "železnice", ale špatně jsem se vyjádřil.

Evidentně víte, o čem píšete, a proto jste určitě zaznamenal nedávnou "aféru" Flixbusu, který poměrně vtipně odhalil vady CH dopravního systému. Flixbus NESMÍ (a to jsme u toho dopravního socialismu) poskytovat vnitrošvýcarské spojení, ale lidi nejsou blbí a spočetli si, že jelikož Flixbus na mezistátních linkách má několik zastávek v CH, tak se jim vyplatí koupit si jízdenku do ciziny, ale jet např. jen z Curychu do Bernu. A to za zlomek ceny, kterou nabízí SBB. No a najednou pořádkumilovní Helvíti (místo by se chytli za nos a zkusili se zamyslet, kde dělají chybu), začali zkoumat, jak těm lidem zabránit vystupovat dřív, než kam si oficiálně koupili lístek... Zhovadilost.

Síť mají Švýcaři luxusní, ale ceny to celé posílají do kopru: jet autem se vyplatí už i jednomu jedinému cestujícímu. Natož pak 4-členné rodině. Vyrazit si na výlet s dětmi vláčkem, to už se dostáváme někam do oblasti dekadentního luxusu. A to říkám jako výrazně nadprůměrně vydělávající CH-rezident.

0/0
22.3.2017 22:40

R29a91d88e66k 39J28a70n62a96t35a 9525716454782

Zase si to tak neidealizujte. Myslím, že mají podíl vlaků se zpožděním pod 5 minut kolem 97%, u nás je to cca 92%. Tj. neznamená, to, že by tam zpoždění vůbec nebyla.

0/0
19.3.2017 17:24

P69a85v84e41l 44K36u31c19h39t61a 4306821397294

Mně to připadá, že vyspělý kapitalismus i mimo EU řeší kraviny. Není to přesně k tomu, ale přijde mi vždy úsměvné, že stanice Krematorium Motol je pouze "na znamení". Když nedáte znamení ...

0/0
18.3.2017 14:20

K86r28y86š69t13o85f 35L90a46n37í32k 1729430795825

taky hlaseni "nemocnice Motol - konecna stanice" je dobry

+2/−1
18.3.2017 18:34

J39a83n 34J27e65m81e55l85k72a 1395710

Podle mě je hlášení ve stanicích, kde jezdí jedna linka co hodinu nebo co půl dobré. Aspoň člověk přesně ví, kdy má jít na nástupiště. V Praze na hlavním by byl asi lepší ten druhý způsob, hlásit jen změny. Protože je toho hodně.

+3/0
18.3.2017 14:00

J43i19ř62í 37N46o55v87o51t75n77ý 6475827686596

Aha. Takže nevidomí, co nevidí na informační tabule, mají mít smolíka.

+1/−3
18.3.2017 15:02

M53a77r48t56i19n 70M91a51i36k10s76n95a65r 3724463408422

Nevím, ale mě už se 2* krát stalo že jsem přeslechl že mimořádně nejede vlak, ale že ho nahrazuje autobus (nehoda na přejezdu... :-/) a díky tomu jsem ho nestihnul. A tolik jsem se ani nedivil, ono když hlasí 10 vlaků za sebou, kde některé mají spoždení, některé mají odjezd za minutu... tak se v tom jednoduše ztratíte.

+6/0
18.3.2017 15:12

J23i39ř41í 51K25o38c19u90r76e84k 6915144145908

Jisté věci možná nevíte. Existují aplikace pro nevidomé. Třeba DPMB je shcopen na "prozvonění" od "krabičky" zahlásit linku, směr a následující zastávku venkovním rozhlasem vozidla. Stačí aby to uměl také "pragotron" v podchodu.

+4/0
18.3.2017 16:33

P11e65t66r 22S14v16o38b63o68d79a 9913813627604

Tak jestli mají v Švýcarsku stejný systém jako v Rakousku, že vlak vždycky jezdí na stejné nástupiště a kolej, pak je jasné, že lidi nepotřebují, aby jim to tam neustále krákalo. To jen tady stojí hromada lidí před tabulemi a s napětím čeká, jestli budou mít 5 minut na důstojný přechod na dvojku nebo nedůstojně poletí na sedmičku... Až to dostane nějaký řád a systém, pak lze omezit i to hlášení. Ostatně, na letištích taky nikdo nic nehlásí a nevšiml jsem si, že by to tam někomu extrémně vadilo...

+9/0
18.3.2017 13:56

M50a89r24t14i44n 45M34a52i37k18s37n49a39r 3644413858982

Mě přijde že vlak je z 90% vždy na stejném nástupišti. A pokud není, tak za to může nějaké spoždění.

+4/0
18.3.2017 15:13

V46o32k18o74u39n 97V60l42a33d13i58m70i60r 8592428749578

I v Mokrovratech prijizdi vlak vzdy na stejne nastupiste.

+2/0
18.3.2017 15:22

J50i86ř69í 86K69o67c65u58r38e58k 6835644765738

Jenže tam mají jedno nástupiště, pokud vůbec nějaké, a jede to jen na dvě strany. Stejně tak v Jankovicích.

0/0
18.3.2017 16:36

M31a82r79t54i59n 53C85h20o90v62a71n20e41c 3741816751586

S těmi 90 % jste to docela trefil. Ve dvou sledovaných dnech v Zürichu HB to bylo 92 %.

0/0
18.3.2017 18:51

P93e73t81r 24D54l25o22u76h63ý 5517269114484

Nicméně, ať je to dobře, či špatně, by mě zajímalo, kdo a z jakého důvodu tak rozhodl. Politici i nemalá část veřejnosti jsou proti a SBB jsou státní...

0/0
18.3.2017 13:29

J76o76s56e39f 36M86i79k14i82n 5313714395944

Omezí hlášení, ale zvukovou signalizaci na přejezdech nechají stejně jako povinnost vlaku na nechráněném přejezdu houkat. Zalší podstatný zdroj hluku jsou montované kolejnice a největší zdroj jsou vlaky, kde mají v nepořádku podvozky a brzdy.

0/−1
18.3.2017 12:24

M16i24r58o35s90l75a61v 10Z88i89k94m58u76n66d 6678772947118

Nechráněné přejezdy neexistují, pročež tam vlaky "nehoukají" ....

0/0
20.3.2017 8:45

J68i19ř52í 85K93o62c12u47r93e94k 6535214525198

Člověk stojí v Nezamyslicích a dívá se na vlak. Na vlaku infopanel zobrazuje, že tento vlak jede z Nezamyslic do Olomouce. Ždáná křeč, Přerov nebo Prostějov, to je jedno, obojí je na Moravě. Když chcete v Přerově přestupovat, tak je vám v Nezamyslicích k ničemu informace o tom, že souprava vyjíždí z Nezamyslic.

Jenže drážní předpisy vyžadují, aby elektronický panel ukazoval výchozí stanici vlaku. Někdo se při jejich tvorbě nezamyslel a tak je průvodčí bombardován otázkami: "Jedete přes Prostějov/Přerov?"

+4/0
18.3.2017 11:24

P84e59t19r 96S28u37c60h49ý 1488489874866

Když jdete na nádraží, tak většinou víte kdy ten vlak jede (přibližně), a ve stejnou dobu si myslím že ty vlaky nepojedou. Nehledě na to, že pokud nejste slepý, tak do špatného nenastoupíte, protože buď na světejlné tabuli přímo na vlaku, popř. na papíře, která se dává na dveře vlaku jsou napsány i zastávky, přes které vlak projíždí. ....

+1/0
18.3.2017 11:47

J61i80ř59í 30K22o36c86u29r12e30k 6525304295948

Nezamyslice mají jen "plechovou hubu". Ač zastávka rychlíků, není tam žádný pragotron. A jak píšu: Na vlaku je elektronická cedule, takže papírové nejsou.

Elektronická cedule uvádí jenom "Nezamyslice > Olomouc", nic víc. Přičemž jsou dvě možné cesty, kudy z - do -. Mohl bych být klidně i bystrozraký, ale z "Nezamyslice > Olomouc" ani tak nepoznám, jestli přes Prostějov nebo Přerov.

+3/0
18.3.2017 12:28

M33i52r81o66s55l76a47v 84Z73i27k57m69u58n66d 6498292697148

Už jste na "TO" upozornil provozovatele dráhy, ministerstvo dopravy, drážní úřad nebo "brečíte na špatném hrobě" ...

V principu to je pouze SW nedostatek programu ... za málo peněz je obvykle málo muziky ....

0/0
20.3.2017 8:49

Z97d17e11ň31k87a 73V81e27s33e32l16á 8639175887770

Zatím na všech vlacích s elektronickým panelem jsem viděla problikávat i stanice na trase vlaku. Výjimkou býval rychlík z Brna do Olomouce přes Břeclav a Otrokovice, kde byla el. cedule na lokomotivě (než tam začaly jezdit Pantery), ale to pak byly papírové cedule na dveřích. Nějak se mi proto nechce věřit, že by jezdily soupravy s uvedenou pouze výchozí a konečnou stanicí...

0/0
19.3.2017 21:03

J32a14n 18V66a81r91g20u49l75i16č 7421723527763

Co by ne - koleje lidí vidí a přijíždějící vlak taky..Tak do něj vlezou, do špatnho někdy..

0/0
18.3.2017 10:52

J30a78n 82H59o47r31á22k 1933119649184

Vždycky si při nádražním hlášení vzpomenu na Kaisera s Lábusem;-D;-D;-D

https://youtu.be/67V-wUtiAsg

+4/−1
18.3.2017 10:25

R83a38d53e24k 78J19a20n67a91t36a 9615416614872

Zrušení hlášení ve Švýcarsku je správný krok. Však v MHD taky hlášení nemáme.

Tam to udělat mohou, protože vlak je tam jako MHD:

a) krátké intervaly, těch hlášení by bylo moc

b) pravidelné intervaly, lidi si stejně pamatují, že to jede každých :05 a :35

c) pravidelné linky, lidi si pamatují, že tato linka jezdí celý den tam a tam

d) pravidelné nástupiště, daná linka jede téměř vždy ze stejného

e) jednotný tarif, není tak třeba hlásit dopravce, není to důležitéf

f) informačních tabulí je všude dost

+19/−1
18.3.2017 10:25

V22l86a67d35i24m55í11r 39J50a13n53ů 2333148689666

Tady v Teplicích hlášení v MHD máme.

0/0
18.3.2017 11:19

R64a38d12e53k 58J96a62n65a34t96a 9965326144602

Na zastávce?

0/0
18.3.2017 11:26

I49v67a47n 30H70o35l44a53s 5687867188167

"V(!) MHD" se automaticky překládá jako "na zastávce"?

0/0
19.3.2017 21:38

R54a87d50e70k 54J14a50n11a36t97a 9595866124902

Svým příspěvkem reaguji přímo na článek, a ten je o hlášení na nádražích.

0/0
20.3.2017 9:48

J58i31ř42í 37K26o33c96u78r10e44k 6155124425428

Zavedením celostátních R linek a jejich hlášením se k tomu začínájí i české dráhy probojovávat. K tatktové dopravě (jede to vždy :13 a :43) ale v ČR chybí infrastruktura.

Dvojkolejku Brno-Vyškov nepostavil ani císař pán, ani Masary, ani Hitler, ani komunisiti. Před pár lety zelení shodili zásady územního rozvoje a tím tuhle dvojkolejku zpozdili. A nejde jenom o Brno-Vyškov-Přerov/Olomouc/Zlín.

+1/0
18.3.2017 11:32

R32a21d69e25k 44J52a52n74a25t63a 9515916804122

Taktovou dopravu tu víceméně máme - na to speciální infrastrukturu nepotřebujete. Vyladěnou infrastrukturu potřebujete až na to, aby u té taktové dopravy v uzlech vycházely všechny přípoje (u nás vycházejí jen část z nich, tay nejdůležitější).

Problém je v tom, že máme v taktu díry - ministerstvo je schopné přijít s nápadem "ušetříme peníze tím, že zrovna v 11:16 to nepojede". Co na tom, že reálná úspora je malá, účtuje se za "vlakokilometry" a tak se jako ušetří.

Dálkové linky čísla mají, ale veřejnosti jsou prezentovány jen omezeně. Navíc si myslím, že existuje i dvbojí člísování - podle Ministersva dopravy a podle ČD.

0/0
18.3.2017 12:13

J33i51ř17í 59K27o79c76u23r21e40k 6695844195758

Taktová doprava je dost citlivá na přenášení zpoždění. Na jednokojelných tratích s hustým provozem se ale zpoždění dohání špatně, spíš se ještě další nabírá. A na tohle jsem narážel tou potřebnou infrastrukturou - musí být upravena tak, aby umožnovala daný jízdní řád "vyjezdit" i v případě, že osobák počká na rychlík 3 minuty.

+1/0
18.3.2017 12:34

R86a15d64e52k 71J18a78n25a38t44a 9525596484832

Přenášení zpoždění nemá nic společného s taktem (pokud tedy taktem myslíte to, co já, odjezdy pravidelně ve stejné minuty každou hodinu).

Zpoždění se přenáší na jednokolejkách (čekání na zpožděný křižující vlak).

Zpoždění se přenáší i na vytížených vícekolejkách (zpožděný pomalejší vlak zpožďuje rychlejší jedoucí za ním).

Zpoždění se taky přenáší při krátkých přestupních dobách kombinovaných s čekáním na přípoje.

Zpoždění se taky více přenáší, pokud JŘ nemá dost vaty (zatímco s vatou by ho vlak rychleji dohnal a přestal vyvolávat předchozí tři body).

Všechny tyto okolnosti mohou existovat jako s taktem, tak bez něj.

0/−1
18.3.2017 13:29

J15i78ř85í 34K51o93c54u57r36e55k 6845624655198

Ano vše výše uvedené je pravda a nejsme v rozporu.

Nicméně je vhodné mít nějakou jízdní dobu mezi uzly. 1:05 je špatně, pokud máte vždy v celou "rozjezdy" místních linek a ty mají návaznosti mezi sebou a pak ještě jinde. A v prvotním příspěvku jsem měl na mysli právě zrychlení linek z 1:05 na 0:55 systémové jízdní doby. A naopak také přidání zastávek tam, kde je na to časový prostor a v blízkosti zastávky cíl cestujícíh, třeba průymslová zóna.

Umístění zastávek se celá desetiletí nezměnilo a najdou se místa, kde je vhodné místo jinde, než tehdy.

+1/0
18.3.2017 16:49

M10i38r54o58s42l75a86v 19Z97i98k30m71u33n18d 6238722167668

Jenže vyladit infrastrukturu znamená PENÍZE ... v rámci investičních úspor jsou na koridorech s traťovou rychlostí 160 km/h výhybky na rychlost 50 místo aby tam byly jak mezi "první a druhou" resp. minimálně do odbočky na třetí a čtvrtou "na předjetí nebo objetí" výhybky alespoň na rychlost 100. Na rozdíl od Švýcarska, kde mají na širé trati obvykle výhybny, které se dají využívat při mimořádnosetch nebo plánované údržbě (např. starý tunel Gotthard má dvě výhybny a tedy jsou tam tři provozní úseky) tak v tuzemsku je něco takového nemyslitelné, protože by to bylo DRAHÉ. Chybí výhybny na "dlouhých" úsecích dvojkolejek, což má i při plánované údržbě bez níž se trať neobejde za následek rušení vlaků nebo jejich zpoždění.

V "okolí" Prahy tak chybí např. výhybna Velká Chuchle, Černošice Mokropsy, Srbsko, mezi Přeločí a Pardubicemi výhybna na Opočínku a podobných míst jsou "desítky" ... ale ušetřilo se ...

0/0
20.3.2017 8:57

K40a92r17e41l 53K45r42p25a31t38a 5774195664183

Pokud to někdo chce zavést i v ČR, potom by tomu mělo předcházet zavedení informačního systému jako mají třeba v tom Švýcarsku.

Mimochodem, on ne každý občan také na ty zdejší pidi rádoby informační tabulky vidí.!

+5/−1
18.3.2017 10:17

M52i68l25o98š 89K92r27u71m95p 2954797864

Jaké pidi? Ty informační tabule jsou snad velké dost

+3/0
18.3.2017 10:27

F13i78l69i45p 44V63a48l27d31e71r 1128678834184

Jak kde.

+2/0
18.3.2017 10:53

M25a27r54t57i40n 88C41h22o29v64a92n23e82c 3231496681956

Lepší IS prý nemá smysl, protože vlaky mají stejně zpoždění. A i kdyby, bylo by to drahé.

Tak by se dala shrnout moje neoficiální debata s člověkem z firmy AŽD Praha, která část informačních systémů na českou železnici dodává.

S tímto závěrem ovšem nesouhlasím. Bohužel, rozhodují jiní.

+2/−1
18.3.2017 10:30

K20a60r66e42l 63K55r84p93a24t70a 5494855794663

:-(

Takže předně by se asi na zdejší železnici měly řešit důležitější věci, než staniční rozhlas, hluk a klid ve stanici .... ;-D

0/−2
18.3.2017 10:57

M56a24r80t76i10n 26C48h64o90v54a90n59e14c 3521306791346

Předně nevidím důvod neřešit víc věcí najednou.

+5/0
18.3.2017 11:03

M77i62l75o90š 16K27r75u61m70p 2694637254

no konečně to někomu došlo, ta alibistická hlášení "nepřibližujte se ke trati, na kterou přijíždí vlak" jsou pěkně trapná.

Ještě by to chtělo omezit i hlášení i přímo ve vlacích. Často jezdím z Prahy do Ústí, a skoro celou cestu mezi Hlavákem a Holešovicemi zabere hlášení ve třech jazycích (a s mizernou výslovností) plné úplně zbytečných keců, zakončené "Přejeme vám příjemnou jízdu), a pak když se vyjede z Holešovic, tak to jede znova všechno od začátku.

+1/−3
18.3.2017 10:16

M27i91l35a49n 96V45o98l11e45k 5499513566559

Podle videí z kabiny strojvedoucích se ta vlaková hlášení ve světě často přenášejí i do jeho kabiny. Z toho by mi asi jeblo.

+1/0
18.3.2017 11:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.