Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Švýcaři omezují nádražní rozhlas, hlásí jen zpoždění a mimořádnosti

Švýcarské dráhy SBB zkušebně omezily na první trati hlášení nádražního rozhlasu. Lidé podle nich už nepotřebují hlásit každý přípoj. Za svůj nezvyklý krok však čelí kritice ze strany některých politiků. V Česku by chtěla hlukovou zátěž na nádražích snížit i Správa železniční dopravní cesty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M22i97r78o97s80l29a97v 81Z31i17k57m11u94n48d 6308312327388

Ve Švýcarsku ani jinde "na západě" se nehlásí pravidelné příjezdy nebo odjezdy vlaků. Předpokládám, že pan autor umí základy "školní němčiny", případně angličtiny, aby rozuměl tomu, co je předmětem hlášení staničního rozhlasu v jazyce německém nebo anglickém.

Oto to hlášení přípojů je někdy velice zmatečné, protože během "přípojných" 10 minut odjede třeba 6 nebo více přípojných vlaků a zvládnout to hlášení - vlak > směr > odjezd ̈> kolej je poměrně dlouhé, hlásí se zpravidla jazykem daného kantonu, u dvojjazyčných kantonů oběma jazyky a navíc v angličtině ... ten poslední se už obvykle zkracuje ... většinově je to hlášení jen ve vlacích doprovázených kontrolním pracovníkem, vlaky bez doprovodu přípojná hlášení nemají ... nově dodávaná vozidla ve Švýcarsku (a nejen tam) informační panely ohledně návazné dopravy, nejen vlaky, ale také "místní doprava", tedy tramvaje, autobusy a to i na zastávkách. Do dříve vyrobených vozidel se tyhle informační systémy doplňují. Je tam "všechno", včetně případného zpoždění navazujícího vlaku. Hlášení nejsou potřeba, cestující to tam má "barevné na barevném" ....

V tuzemsku by se dala hlášení zkrátit u odjezdového na "vlak DRUH, ČÍSLO, KAM (nikoli ve směru), PLÁNOVANÝ odjezd, stojí na nástupišti X" ... příjezdový vlak DRUH, ČÍSLO, odkud (nikoli ze směru), přijel na nástupiště "X". Kecy typu vlak zde jízdu končí nejsou pro veřejnost potřebné ...

U zpožděných vlaků postačí "vlak ČÍSLO, KAM, plánovaný odjezd / příjezd bude cca xy minut opožděn". Žvanění typu za zpoždění vlaku se omlováme jsou hloupost, provozovatel dráhy zajišťující hlášení nic nezavinil tedy nemá se za co omlouvat ...

0/0
20.3.2017 8:23

M33a96t82ě30j 13V13o20n44d81ř37i84č49k97a 4204160508366

Nemile mě překvapuje zrušení hlášení návazných spojů a strany výstupu ve vlaku. To mi přijde velmi praktické a u nás mi to chybí.

0/0
19.3.2017 9:53

V50l63a42s28t25i61m85i83l 53F10i71a19l17a 1822801714

Pan Sůra v poslední době dobře

+3/0
18.3.2017 17:39

M54a80r22t92i91n 93N75o87v46ý 9471708957814

Taky souhlasím.

Hlavně na hlavním nádraží v Praze je to hrozný. Hlášení tam probíhá 59 minu během hodiny.

+4/0
18.3.2017 16:31

V18o47k94o54u21n 78V67l88a20d17i44m96i45r 8592128489358

Jenomze zpozdeni vlaku SBB je jeste mimoradnejsi udalosti nez vybich skladu vojenske techniky ve Vrbeticich.

+2/−2
18.3.2017 15:20

M74a54r14e76k 52Š38i92m56o44n 2554867538818

No u vlaků jedoucích z francouzského území je to relativně časté.

+2/0
18.3.2017 17:49

J77a90n 89J12i44r62k75a 7630940130

No uz to taky neni, co to byvalo. Cena za vlak je v CH je naprosto ukrutna a dopravni monopol SBB je socialisus non plus ultra. Autobusova doprava mezi vetsimi mesty je de facto zakazana, vlaky ve spicce preplnene...

Neni vsechno zlato, co se ve Svycarsku blysti.

0/−5
18.3.2017 19:25

M23i82r44o73s76l95a55v 44Z73i49k20m71u25n90d 6148642187118

Autobusová doprava mezi velkými městy zakázaná není, ona tam není proto, že vlakem je TO rychlejší než autobusem .... jistou výjimku tvoří spojení Fribourg - Bulle, kde je cesta autobusem po dálnici rychlejší než vlakem přes Romont ...

Dopravní monopol SBB není, jak vysvětlíte, že na téže trati jezdí vlaky dopravce SBB a BLS nebo SBB, SOB, Thurbo ...

Máte jistou právu, že ve Švýcarsku funguje ve veřejné dopravě jistý "socialismus" - každý se na veřejné dopravě podílí podle svých možností, každému se dostává podle jeho potřeb ...

Švýcarsko a jeho dopravní soustava je nejdokonalejší v Evropě (možná světě), neboť funguje na principu konfederační tarifní integraci, jízdenka zakoupená kdekoli platí u všech dopravců na dopravním spojení ...

Začátkem 90. let minulého století bylo Švýcarsko, resp. jeho železnice (celkem mhoho "soukromých" dopravců vzájemně spolupracujících) označováno jako vzor privatizace = vznik konkurence na české (tehdy ještě československé) železnici akorát s tím rozdílem, že privatizační teoretici nevěděli, že železniční společnosti si nekonkurují, ale spolupracují a podobně že švýcarská autobusová doprava není konkurencí železnice, ale spolupracujícm druhem dopravy ...

+1/0
20.3.2017 8:42

J97a76n 32J79i44r38k39a 7530170430

Omluva za monopol SBB, měl jsem na mysli monopol "železnice", ale špatně jsem se vyjádřil.

Evidentně víte, o čem píšete, a proto jste určitě zaznamenal nedávnou "aféru" Flixbusu, který poměrně vtipně odhalil vady CH dopravního systému. Flixbus NESMÍ (a to jsme u toho dopravního socialismu) poskytovat vnitrošvýcarské spojení, ale lidi nejsou blbí a spočetli si, že jelikož Flixbus na mezistátních linkách má několik zastávek v CH, tak se jim vyplatí koupit si jízdenku do ciziny, ale jet např. jen z Curychu do Bernu. A to za zlomek ceny, kterou nabízí SBB. No a najednou pořádkumilovní Helvíti (místo by se chytli za nos a zkusili se zamyslet, kde dělají chybu), začali zkoumat, jak těm lidem zabránit vystupovat dřív, než kam si oficiálně koupili lístek... Zhovadilost.

Síť mají Švýcaři luxusní, ale ceny to celé posílají do kopru: jet autem se vyplatí už i jednomu jedinému cestujícímu. Natož pak 4-členné rodině. Vyrazit si na výlet s dětmi vláčkem, to už se dostáváme někam do oblasti dekadentního luxusu. A to říkám jako výrazně nadprůměrně vydělávající CH-rezident.

0/0
22.3.2017 22:40

R25a49d71e70k 78J50a90n93a18t64a 9255606874212

Zase si to tak neidealizujte. Myslím, že mají podíl vlaků se zpožděním pod 5 minut kolem 97%, u nás je to cca 92%. Tj. neznamená, to, že by tam zpoždění vůbec nebyla.

0/0
19.3.2017 17:24

P23a14v70e15l 74K97u96c78h53t74a 4656271807424

Mně to připadá, že vyspělý kapitalismus i mimo EU řeší kraviny. Není to přesně k tomu, ale přijde mi vždy úsměvné, že stanice Krematorium Motol je pouze "na znamení". Když nedáte znamení ...

0/0
18.3.2017 14:20

K47r15y43š33t87o22f 29L33a76n49í91k 1739100205565

taky hlaseni "nemocnice Motol - konecna stanice" je dobry

+2/−1
18.3.2017 18:34

J52a85n 46J88e20m66e40l66k34a 1775190

Podle mě je hlášení ve stanicích, kde jezdí jedna linka co hodinu nebo co půl dobré. Aspoň člověk přesně ví, kdy má jít na nástupiště. V Praze na hlavním by byl asi lepší ten druhý způsob, hlásit jen změny. Protože je toho hodně.

+3/0
18.3.2017 14:00

J45i94ř96í 14N61o69v57o56t12n31ý 6915717756916

Aha. Takže nevidomí, co nevidí na informační tabule, mají mít smolíka.

+1/−3
18.3.2017 15:02

M88a36r31t22i10n 96M86a32i11k87s29n38a69r 3744173478192

Nevím, ale mě už se 2* krát stalo že jsem přeslechl že mimořádně nejede vlak, ale že ho nahrazuje autobus (nehoda na přejezdu... :-/) a díky tomu jsem ho nestihnul. A tolik jsem se ani nedivil, ono když hlasí 10 vlaků za sebou, kde některé mají spoždení, některé mají odjezd za minutu... tak se v tom jednoduše ztratíte.

+6/0
18.3.2017 15:12

J54i77ř75í 82K38o79c44u40r14e52k 6635534315938

Jisté věci možná nevíte. Existují aplikace pro nevidomé. Třeba DPMB je shcopen na "prozvonění" od "krabičky" zahlásit linku, směr a následující zastávku venkovním rozhlasem vozidla. Stačí aby to uměl také "pragotron" v podchodu.

+4/0
18.3.2017 16:33

P73e22t28r 76S13v45o22b77o22d57a 9223923187844

Tak jestli mají v Švýcarsku stejný systém jako v Rakousku, že vlak vždycky jezdí na stejné nástupiště a kolej, pak je jasné, že lidi nepotřebují, aby jim to tam neustále krákalo. To jen tady stojí hromada lidí před tabulemi a s napětím čeká, jestli budou mít 5 minut na důstojný přechod na dvojku nebo nedůstojně poletí na sedmičku... Až to dostane nějaký řád a systém, pak lze omezit i to hlášení. Ostatně, na letištích taky nikdo nic nehlásí a nevšiml jsem si, že by to tam někomu extrémně vadilo...

+9/0
18.3.2017 13:56

M98a81r49t64i22n 46M92a98i18k60s56n85a80r 3954543338782

Mě přijde že vlak je z 90% vždy na stejném nástupišti. A pokud není, tak za to může nějaké spoždění.

+4/0
18.3.2017 15:13

V79o93k54o25u51n 97V13l12a95d76i65m27i69r 8442718589188

I v Mokrovratech prijizdi vlak vzdy na stejne nastupiste.

+2/0
18.3.2017 15:22

J14i69ř23í 88K18o56c79u23r19e26k 6555584405808

Jenže tam mají jedno nástupiště, pokud vůbec nějaké, a jede to jen na dvě strany. Stejně tak v Jankovicích.

0/0
18.3.2017 16:36

M67a34r43t23i23n 40C16h57o83v45a61n25e69c 3371806471256

S těmi 90 % jste to docela trefil. Ve dvou sledovaných dnech v Zürichu HB to bylo 92 %.

0/0
18.3.2017 18:51

P84e36t71r 90D84l19o89u70h47ý 5737129424804

Nicméně, ať je to dobře, či špatně, by mě zajímalo, kdo a z jakého důvodu tak rozhodl. Politici i nemalá část veřejnosti jsou proti a SBB jsou státní...

0/0
18.3.2017 13:29

J57o52s65e94f 97M92i36k31i57n 5283124565844

Omezí hlášení, ale zvukovou signalizaci na přejezdech nechají stejně jako povinnost vlaku na nechráněném přejezdu houkat. Zalší podstatný zdroj hluku jsou montované kolejnice a největší zdroj jsou vlaky, kde mají v nepořádku podvozky a brzdy.

0/−1
18.3.2017 12:24

M77i36r91o86s52l41a70v 11Z70i32k67m89u82n24d 6538512747658

Nechráněné přejezdy neexistují, pročež tam vlaky "nehoukají" ....

0/0
20.3.2017 8:45

J13i24ř12í 86K19o59c73u38r87e21k 6925364175698

Člověk stojí v Nezamyslicích a dívá se na vlak. Na vlaku infopanel zobrazuje, že tento vlak jede z Nezamyslic do Olomouce. Ždáná křeč, Přerov nebo Prostějov, to je jedno, obojí je na Moravě. Když chcete v Přerově přestupovat, tak je vám v Nezamyslicích k ničemu informace o tom, že souprava vyjíždí z Nezamyslic.

Jenže drážní předpisy vyžadují, aby elektronický panel ukazoval výchozí stanici vlaku. Někdo se při jejich tvorbě nezamyslel a tak je průvodčí bombardován otázkami: "Jedete přes Prostějov/Přerov?"

+4/0
18.3.2017 11:24

P44e98t40r 62S77u60c31h70ý 1718799854306

Když jdete na nádraží, tak většinou víte kdy ten vlak jede (přibližně), a ve stejnou dobu si myslím že ty vlaky nepojedou. Nehledě na to, že pokud nejste slepý, tak do špatného nenastoupíte, protože buď na světejlné tabuli přímo na vlaku, popř. na papíře, která se dává na dveře vlaku jsou napsány i zastávky, přes které vlak projíždí. ....

+1/0
18.3.2017 11:47

J96i15ř25í 77K82o79c81u62r97e41k 6815894265428

Nezamyslice mají jen "plechovou hubu". Ač zastávka rychlíků, není tam žádný pragotron. A jak píšu: Na vlaku je elektronická cedule, takže papírové nejsou.

Elektronická cedule uvádí jenom "Nezamyslice > Olomouc", nic víc. Přičemž jsou dvě možné cesty, kudy z - do -. Mohl bych být klidně i bystrozraký, ale z "Nezamyslice > Olomouc" ani tak nepoznám, jestli přes Prostějov nebo Přerov.

+3/0
18.3.2017 12:28

M22i23r52o58s17l43a24v 96Z55i82k83m89u72n24d 6438422527328

Už jste na "TO" upozornil provozovatele dráhy, ministerstvo dopravy, drážní úřad nebo "brečíte na špatném hrobě" ...

V principu to je pouze SW nedostatek programu ... za málo peněz je obvykle málo muziky ....

0/0
20.3.2017 8:49

Z10d88e61ň67k23a 20V38e23s53e54l71á 8129265497460

Zatím na všech vlacích s elektronickým panelem jsem viděla problikávat i stanice na trase vlaku. Výjimkou býval rychlík z Brna do Olomouce přes Břeclav a Otrokovice, kde byla el. cedule na lokomotivě (než tam začaly jezdit Pantery), ale to pak byly papírové cedule na dveřích. Nějak se mi proto nechce věřit, že by jezdily soupravy s uvedenou pouze výchozí a konečnou stanicí...

0/0
19.3.2017 21:03

J45a47n 17V27a22r72g52u15l98i59č 7411933917163

Co by ne - koleje lidí vidí a přijíždějící vlak taky..Tak do něj vlezou, do špatnho někdy..

0/0
18.3.2017 10:52

J66a28n 64H87o59r88á36k 1793539989424

Vždycky si při nádražním hlášení vzpomenu na Kaisera s Lábusem;-D;-D;-D

https://youtu.be/67V-wUtiAsg

+4/−1
18.3.2017 10:25

R30a92d88e68k 35J52a66n43a52t37a 9765366244402

Zrušení hlášení ve Švýcarsku je správný krok. Však v MHD taky hlášení nemáme.

Tam to udělat mohou, protože vlak je tam jako MHD:

a) krátké intervaly, těch hlášení by bylo moc

b) pravidelné intervaly, lidi si stejně pamatují, že to jede každých :05 a :35

c) pravidelné linky, lidi si pamatují, že tato linka jezdí celý den tam a tam

d) pravidelné nástupiště, daná linka jede téměř vždy ze stejného

e) jednotný tarif, není tak třeba hlásit dopravce, není to důležitéf

f) informačních tabulí je všude dost

+19/−1
18.3.2017 10:25

V58l57a82d62i18m81í25r 45J17a85n35ů 2163238659596

Tady v Teplicích hlášení v MHD máme.

0/0
18.3.2017 11:19

R19a64d92e17k 83J90a78n62a46t73a 9165746604482

Na zastávce?

0/0
18.3.2017 11:26

I78v89a91n 49H57o10l41a52s 5277457278277

"V(!) MHD" se automaticky překládá jako "na zastávce"?

0/0
19.3.2017 21:38

R83a85d12e43k 28J39a10n82a43t71a 9835286404482

Svým příspěvkem reaguji přímo na článek, a ten je o hlášení na nádražích.

0/0
20.3.2017 9:48

J79i94ř46í 88K11o17c64u96r37e95k 6425664645648

Zavedením celostátních R linek a jejich hlášením se k tomu začínájí i české dráhy probojovávat. K tatktové dopravě (jede to vždy :13 a :43) ale v ČR chybí infrastruktura.

Dvojkolejku Brno-Vyškov nepostavil ani císař pán, ani Masary, ani Hitler, ani komunisiti. Před pár lety zelení shodili zásady územního rozvoje a tím tuhle dvojkolejku zpozdili. A nejde jenom o Brno-Vyškov-Přerov/Olomouc/Zlín.

+1/0
18.3.2017 11:32

R28a65d47e56k 88J66a16n92a59t12a 9545766734762

Taktovou dopravu tu víceméně máme - na to speciální infrastrukturu nepotřebujete. Vyladěnou infrastrukturu potřebujete až na to, aby u té taktové dopravy v uzlech vycházely všechny přípoje (u nás vycházejí jen část z nich, tay nejdůležitější).

Problém je v tom, že máme v taktu díry - ministerstvo je schopné přijít s nápadem "ušetříme peníze tím, že zrovna v 11:16 to nepojede". Co na tom, že reálná úspora je malá, účtuje se za "vlakokilometry" a tak se jako ušetří.

Dálkové linky čísla mají, ale veřejnosti jsou prezentovány jen omezeně. Navíc si myslím, že existuje i dvbojí člísování - podle Ministersva dopravy a podle ČD.

0/0
18.3.2017 12:13

J15i16ř16í 73K19o18c30u45r16e37k 6435204615868

Taktová doprava je dost citlivá na přenášení zpoždění. Na jednokojelných tratích s hustým provozem se ale zpoždění dohání špatně, spíš se ještě další nabírá. A na tohle jsem narážel tou potřebnou infrastrukturou - musí být upravena tak, aby umožnovala daný jízdní řád "vyjezdit" i v případě, že osobák počká na rychlík 3 minuty.

+1/0
18.3.2017 12:34

R57a16d10e61k 73J45a63n76a33t36a 9385726414862

Přenášení zpoždění nemá nic společného s taktem (pokud tedy taktem myslíte to, co já, odjezdy pravidelně ve stejné minuty každou hodinu).

Zpoždění se přenáší na jednokolejkách (čekání na zpožděný křižující vlak).

Zpoždění se přenáší i na vytížených vícekolejkách (zpožděný pomalejší vlak zpožďuje rychlejší jedoucí za ním).

Zpoždění se taky přenáší při krátkých přestupních dobách kombinovaných s čekáním na přípoje.

Zpoždění se taky více přenáší, pokud JŘ nemá dost vaty (zatímco s vatou by ho vlak rychleji dohnal a přestal vyvolávat předchozí tři body).

Všechny tyto okolnosti mohou existovat jako s taktem, tak bez něj.

0/−1
18.3.2017 13:29

J44i44ř43í 33K42o86c90u31r89e68k 6565564445818

Ano vše výše uvedené je pravda a nejsme v rozporu.

Nicméně je vhodné mít nějakou jízdní dobu mezi uzly. 1:05 je špatně, pokud máte vždy v celou "rozjezdy" místních linek a ty mají návaznosti mezi sebou a pak ještě jinde. A v prvotním příspěvku jsem měl na mysli právě zrychlení linek z 1:05 na 0:55 systémové jízdní doby. A naopak také přidání zastávek tam, kde je na to časový prostor a v blízkosti zastávky cíl cestujícíh, třeba průymslová zóna.

Umístění zastávek se celá desetiletí nezměnilo a najdou se místa, kde je vhodné místo jinde, než tehdy.

+1/0
18.3.2017 16:49

M59i19r22o78s14l29a45v 53Z11i92k13m38u23n37d 6828782447468

Jenže vyladit infrastrukturu znamená PENÍZE ... v rámci investičních úspor jsou na koridorech s traťovou rychlostí 160 km/h výhybky na rychlost 50 místo aby tam byly jak mezi "první a druhou" resp. minimálně do odbočky na třetí a čtvrtou "na předjetí nebo objetí" výhybky alespoň na rychlost 100. Na rozdíl od Švýcarska, kde mají na širé trati obvykle výhybny, které se dají využívat při mimořádnosetch nebo plánované údržbě (např. starý tunel Gotthard má dvě výhybny a tedy jsou tam tři provozní úseky) tak v tuzemsku je něco takového nemyslitelné, protože by to bylo DRAHÉ. Chybí výhybny na "dlouhých" úsecích dvojkolejek, což má i při plánované údržbě bez níž se trať neobejde za následek rušení vlaků nebo jejich zpoždění.

V "okolí" Prahy tak chybí např. výhybna Velká Chuchle, Černošice Mokropsy, Srbsko, mezi Přeločí a Pardubicemi výhybna na Opočínku a podobných míst jsou "desítky" ... ale ušetřilo se ...

0/0
20.3.2017 8:57

K75a43r11e70l 93K20r76p74a95t36a 5254405144263

Pokud to někdo chce zavést i v ČR, potom by tomu mělo předcházet zavedení informačního systému jako mají třeba v tom Švýcarsku.

Mimochodem, on ne každý občan také na ty zdejší pidi rádoby informační tabulky vidí.!

+5/−1
18.3.2017 10:17

M10i80l26o24š 23K59r67u22m50p 2894427504

Jaké pidi? Ty informační tabule jsou snad velké dost

+3/0
18.3.2017 10:27

F30i14l72i62p 48V20a34l20d79e10r 1808878254124

Jak kde.

+2/0
18.3.2017 10:53

M11a39r32t18i37n 70C87h85o37v41a21n67e64c 3831776631916

Lepší IS prý nemá smysl, protože vlaky mají stejně zpoždění. A i kdyby, bylo by to drahé.

Tak by se dala shrnout moje neoficiální debata s člověkem z firmy AŽD Praha, která část informačních systémů na českou železnici dodává.

S tímto závěrem ovšem nesouhlasím. Bohužel, rozhodují jiní.

+2/−1
18.3.2017 10:30

K20a38r53e88l 72K11r42p87a15t16a 5934465984103

:-(

Takže předně by se asi na zdejší železnici měly řešit důležitější věci, než staniční rozhlas, hluk a klid ve stanici .... ;-D

0/−2
18.3.2017 10:57

M38a98r21t58i38n 88C42h62o71v61a43n76e41c 3511796541496

Předně nevidím důvod neřešit víc věcí najednou.

+5/0
18.3.2017 11:03

M42i26l18o69š 59K71r22u38m37p 2894307324

no konečně to někomu došlo, ta alibistická hlášení "nepřibližujte se ke trati, na kterou přijíždí vlak" jsou pěkně trapná.

Ještě by to chtělo omezit i hlášení i přímo ve vlacích. Často jezdím z Prahy do Ústí, a skoro celou cestu mezi Hlavákem a Holešovicemi zabere hlášení ve třech jazycích (a s mizernou výslovností) plné úplně zbytečných keců, zakončené "Přejeme vám příjemnou jízdu), a pak když se vyjede z Holešovic, tak to jede znova všechno od začátku.

+1/−3
18.3.2017 10:16

M63i93l48a37n 40V82o68l53e35k 5489733596579

Podle videí z kabiny strojvedoucích se ta vlaková hlášení ve světě často přenášejí i do jeho kabiny. Z toho by mi asi jeblo.

+1/0
18.3.2017 11:16







Najdete na iDNES.cz