Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát křísí plány na tunel Praha - Beroun, stará trať se rozpadá

Přestože se v Česku investovaly miliardy do modernizace lokálních železničních tratí, hlavní tah do Německa z Prahy přes Beroun zůstává velkých vylepšení jaksi ušetřen. Jen na trase Praha - Beroun loni došlo ke dvěma stovkám poruch na zabezpečovacích zařízení, často tudy vlaky musí jezdit omezenou rychlostí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M85a88r44t69i49n 54K94o68u32š49a 6935394134

Zvláštní, že většina autorů článků se neobtěžuje s přesnými informacemi.

Obce kolem berounky se podle dostupných informací nebrání modernizaci, ale výstavbě stupidní, nebezpečné, ohyzdné a nic neřešící dvoumetrové protihlukové zdi v podstatě v celé délce trati do Berouna. Takže obce budou rozděleny a cestou do práce uz nebudete koukat na udoli Berounky a do zdi. A to všechno kvůli několika fanatickým hygienikům placených betonovou loby.

Lidé kolem tratí bydlí 150let a vlaky jsou čím dál tišší, betonová koryta jsou o to stupdnější, že většina hluku na žaleznici vyniká do 1m nad temenem koleje.

+3/0
27.3.2017 8:55

R54a23d76k79o 62K82ř65i95v38á51n68e19k 7690893695540

Obce protestují i proti pouhé modernizaci trati. Například v Černošicích existuje slabomyslná iniciativa, prohlašující, že jejich předkové si postavili trať pro své potřeby a nikoliv pro nákladní vlaky do Německa. Přitom Česká západní dráha byla v roce 1862 postavena právě proto. Z Bavorska přes Domažlice na Smíchov. Vozilo se po ní i mnoho uhlí z tehdy prosperujích pánví na Plzeňsku. 99% dnešních staveb kolem trati tehdy nestálo a Černošice nikoho nezajímaly.

Obce by měly lobovat jak za tunel pro dálkové osobní i nákladní vlaky, tak za rekonstrukci trati na příměstský provoz typu S bahn. Pro nejblížší roky jich nákladních vlaků nikdo nezbaví. Navíc na nerekonstruované trati jezdí kvůli malé propustnosti hlavně v noci.

+2/0
27.3.2017 10:17

Š96t53ě21p10á43n 14D49o81l42e21ž64a65l 3142551688645

Tak jsme si nechali utéct dvě nejtučnější období operáků, kdy se nám tunel mohl z Cca 80% zaplatit z evropských a budeme opět dělat jakési studie proveditelnosti a vyhlídky nejasné

+8/0
26.3.2017 23:26

M22i63r85o84s97l38a55v 44Š67i87p57u47l74a 7605792631359

Zajtra dvojdenka na Beroun a voľno žiadne :-(

Jedine, že by spadly dráty...

+1/0
26.3.2017 23:05

P24e35t94r 81K38o68r50b72e93l 9466507280982

Stopnutí toho tunelu považuji za jednu z největších minel na české železnici. Ta trať podél Berounky přepravuje obrovská kvanta lidí, rekonstrukci potřebuje a ta bez odlifrování alespoň dálkové a nákladní dopravy někam jinam nepůjde.

+6/0
26.3.2017 22:04

R81a81d14e95k 15J13a83n56a67t97a 9765426544562

Ano, navíc by to byl impulz pro dopravu mezi Prahou a Plzní (největším českým městem po Praze).

A kdyby to viděli Němci, možná by přehodnotili svůj postoj ke stavbě pořádné trati z Bavorska do Čech. Protože když vidí, jak to u nás vypadá, tak se nedivím, že se jim nechce nic dělat.

+4/0
26.3.2017 23:35

P12a17v81e40l 10K40u88c30h73t81a 4836941457224

Že by tam jezdily rychlíky do Písku a ČB:-). Z Berouna do Protivína je to lokálková trať. Dnes do Písku po silnici 100, po kolejích přes 130.

0/0
26.3.2017 17:17

V13i90k14t25o67r 95N74á64r69o64ž74n60ý 3509672668

Tyto rychlíky už x let jezdí.Ani tak nejde o cestující z Prahy do Písku či Budějovic , ale o frekvenci na trase..

0/0
26.3.2017 22:56

J95i15ř94í 23K93o70c85u64r19e27k 6685124615188

Malá poznámka k vysokým rychlostem: Spousta lidí si myslí, že vlak pojede už u peronu a 300 na konci nádraží. Není pravda.

Souprava s moderní 6MW lokomotivou a 7 vagony se rozjede na 200 km/h po 4,5 kilometrech. A pokud nechceme zybetčně žhavit brzdové kotouče, tak 4,5 kilometru je taky brzdná dráha. Z toho je vidět, že pro zastávky bližší než 10 kmh/h je cokoliv nad 200 km/h nesmysl.

Teoreticky by se ta samá souprava rozjela na 250 km/h po osmi až devíti kilometrech. Tudíž je nesmysl jezdit nad 250 km/h, pokud vše zastavuje už po 20 km. Nebo po 20 km musí zbrzdit na 100 km/h a méně.

Stavebně lze takový tunel natrasovat*, aby poloměr oblouku vyhovoval pro vyšší rychlosti, klidně 350 km/h. Ale jak se ukazuje ve Švýcarsku, tak u opravdu dlouhých tunelů je problém to, že vlak se chová jako píst v potrubí.

*) smyčkové tunely přes Gotthard jsou jiný případ s jiným zadáním.

+1/−1
26.3.2017 15:20

J31i21ř19í 67K71o52c75u93r60e73k 6575804475468

Ech,v ypadlo mi: že vlak pojede 160 km/h už u peronu

0/0
26.3.2017 15:21

J27a65n 49J89e31m62e76l76k88a 1815510

A na 350 km/h je to cca 50 km.

0/−6
26.3.2017 15:26

P51e26t36r 93Š96i98m93r22a56l 4477527645925

Ale no tak. Nesmíte se na to rozjíždět s vlakem s výkonovou hmotností 8 kW/ tunu (české Pendolíno).

Je to 15 km. I nákladní expres s výkonovou hmotností 4 kW/tunu se rozjede na 120 km/h za 4 minuty a spotřebuje 4 km.

0/0
26.3.2017 15:56

R77a24d89e12k 53J31a64n22a32t49a 9465536774772

Současné moderní VRT jednotky (AGV), mají měrný výkon 22 kW na tunu. Skoro 3x více, než Pendolíno.

Na 350 km/h (97 m/s) se teoreticky (fyzika SŠ) rozjedou za 1000×97×97÷2/22000 = 213 sekund a ujedou přitom 97*213÷2 = 10 kilometrů.

Reálná hodnota bude asi trochu menší, konkrétní akceleraci jsem nedohledal.

0/0
26.3.2017 16:09

J79i98ř40í 54K32o37c25u30r35e49k 6985624735628

Adhezní hmotnost má ta jednotka cca 50 %. Vezmu tedy konstatní zrychlení 1 m/s jako komfortní limit zrychlení, vyjde mi tažná síla na kolech 272 kN.

Výkon 6,1 MW jako limit pro udržení zrychlení. Když to proženu tabulkou...

V = 300 km/h, vzdálenost 9,5 km

V = 360 km/h, vzdálenost 15,5 km

Jsou to hausnumera - nepočítáme s odporem vzduchu, valivým odporem, ani s oblouky po cestě.

0/0
26.3.2017 16:50

J67i89ř97í 73K10o55c22u17r71e73k 6335664275388

Proto má AGV tolik hnacích náprav, výkon 6,1 MW, aerodynamiku od Airbusu a hmotnost osekanou až na 270 tun. Aby mu stačilo nějakých 20-25 km na rojezd.

Pendolíno má také 7 vozů, jenže 384 tun a výkon "jenom" 3,9 MW.

0/0
26.3.2017 16:00

M28a76r88t50i29n 30R24u23z25i92c30k37a 1762568876507

Nesmysl, je to 4x mene...

0/0
26.3.2017 16:11

J13a89n 56J11e54m42e50l72k52a 1315650

Tak já jsem někde viděl nějaký rozjezdový diagram. Dobře tak nebylo to možná 50 ale třeba 40. Třeba 200 nebo 270 to mělo celkem rychle, nějaké km. Ale k maximálce to pak šlo celkem pomalu. A kdo ví jak to vypadá ve stoupání.

0/0
26.3.2017 20:31

R71a36d66e30k 64J19a86n12a58t59a 9585436524482

To máte pravdu (i když nevím, proč uvažujete lokomotivy sa vagony, po VRT se jezdí ucelenými jednotkami). Vysokorychlostní vlak opravdu potřebuje cca 15-20 km, aby se rozjel na 300 km/h.

Ale to přece nevadí. Už dnes tu v ČR máme vlaky, co jedou 100-150 km bez zastávky. Konkrétně zde by většina dálkových vlaků v Berouně nestavěla. Nestaví tam dnešní Pendolína a nebudou tam stavět ani expresy Praha-Plzeň, co MDČR hodlá objednat od prosince 2017. A pokud budou tratě rychlejší, bude takových vlaků o mnoho více, takže rychlost bude využita.

Naopak hypotetický spěšňák Praha-Beroun si může v klidu jet tunelem 160-200 km/h a vlak jedoucí tím samým tunelem 280 km/h nebude zdržovat, když tak jízdní řád nakresílte (viz úsek Norimberk-Ingolstadt).

+5/0
26.3.2017 15:57

J52i71ř78í 64K28o30c70u42r19e25k 6835844365268

NIcméně v Berouně by vlaky musely zpomalit na 100-120 km/h ikdyby jen projížděly. Z toho důvodu by bylo vhodné počítat s rychlým výjezdem z tunelu jinude něž přes současné (a zanedlouho také rekonstrované) berounské nádraží. A spolu s tím trať, která se napojí na nové Ejpovické tunely.

Pak bude platit vše Vámi výše uvedené.

Ještě je tady jedno hledisko: Aby se bezpečáci nebránili více než jednomu vlaku v tunelu a dokud nevyjede, tak další nesmí dovnitř. Tento požadavek pohřbil návrh před cca 8 lety.

0/−1
26.3.2017 16:07

R96a96d64e51k 85J57a71n64a27t89a 9535396904532

"NIcméně v Berouně by vlaky musely zpomalit na 100-120 km/h"

Proč? Přestavět perony, aby byly mimo průjezdné koleje, lze za pakatel (v porovnání s cenou tunelu).

"Aby se bezpečáci nebránili více než jednomu vlaku v tunelu"

Vyměnit bezpečáky za nějaké ze Západu :-)

+4/0
26.3.2017 16:11

M56a14r62t10i67n 45R29u80z52i11c53k16a 1952878556937

asi ano ... ale zabezpecovace dnes umi vzajemnou komunikaci mezi vlaky vc. polohy na trati, takze treba hlavni tah v japonsku je vytizen pri rychlosti cca 300km/h intervalem cca 3min...

+1/0
26.3.2017 16:15

M12a27r32t42i61n 46R87u95z67i26c42k86a 1532888206877

Proc by musel zpomalovat, v Beroune je prostor pro prujezdne koleje...?

+2/0
26.3.2017 16:12

J39i26ř85í 15K62o83c27u90r95e25k 6535634975798

Byla zahájena rekonstrukce stanice Beroun. K tomu se uvádí:

"Rozhodující náplní stavby je rekonstrukce železničního spodku a svršku pro zvýšení maximální traťové rychlosti na 120-150 km/h pro soupravy s naklápěcí skříní"

Tak proto zpomalit. Krom toho současná trať dál za Berounem neumožňuje rychlosti, které by VRT potřebovala. Takže od Berouna budete muset mít novou trať, ale to je tak na 50 roků. (Letos jsem se měl vozit 200 km/h mezi Brnem a Přerovem, což poněkud krotí můj optimizmus, jestli mi nějaký zbyl.)

0/0
26.3.2017 16:28

M61a83r19t33i86n 36R17u57z91i19c25k65a 1412518126417

Samozrejme, ale stavet to musite do budoucna, to, ze po stavbe tunelu bude muset jezdim mensi rychlosti, dokud nedojde ke zprovozneni dalsiho useku je samozrejme logicke...ale cilem by melo byt cely usek pokud mozno na 250-350km/h az do Plzne...

Delka stavebniho rizeni je u nas kriticka, to je vazne vysmech, to se samozrejme musi zmenit, jinak budeme stavet vzdy podle historickych projektu a bat se kazde dalsi zmeny, aby nedoslo k dalsim prutahum...

Brno-Prerov, stejny problem, jako Praha-Beroun, ano, klidne zde uz mohla byt VRT i na 300km/h s odbockou do mesta nebo zastavkou pobliz, to ze by vlaky jezdily zatim jen 200km/h neni zadny problem...

Stejne jako v Polsku, ale tam uz na 300km/h trate stavi a testuji i vlaky na 300kmh, ale zatim se jezdi jen 200km/h... jenze oni stavi, my ne,...

+4/0
26.3.2017 16:41

T36o63m89á64š 76M78o11r49a41v28č98í40k 3467456913345

Souhlas. Jen tak mimochodem, to polské ypsilonko pro 300 km/h se už staví? Já myslel, že je to zatím odložené a jen "rekonstruují" na 200+. Těch 300 km/h v Polsku mě překvapuje. Musím si o tom něco najít.

0/0
26.3.2017 16:49

M96a86r63t57i77n 30R11u83z80i80c33k75a 1882958516757

Na google i youtube se daji najit odkazy, ale abych rekl pravdy, jste me znejistil... Kazdopadne vlaky na 300 maji a testovani na tuto rychlost probehlo...

Z toho usuzuji, ze urcite maji useky na tuto rychlost a pocitaji s ni...

0/0
26.3.2017 17:07

T87o64m88á89š 72M42o13r82a82v69č91í67k 3377756213565

A které vlaky na 300 km/h to jsou? Já vím jen, že mají ETR 610 na 250 km/h a s tím na centrální magistrále CMK při testování dosáhli něco přes 290 km/h. Jinak na googlu najdete jen to, že ještě Y nestavějí. Zatím nepadlo ani politické rozhodnutí (2016), kdy se začne stavět. Maximálka by tam měla být stále 200 km/h.

0/0
26.3.2017 17:28

J27i90ř67í 54K86o53c63u16r61e16k 6825944545348

Zastávka poblíž je super nápad. Nevím, kdo prvně přišel s výrokem "Autobus staví na návsi, na vlak se musí chodit za ves".

Když pojedu z Přerova do Brna rychlotí 300 km/h a budu muset strávit 20 minut cestováním do centra (počítám vč. času na přestup), tak při rychlsoti vlaku 200 km/h který mě vyklopí pod Petrovem budu ve městě dřív. To jsou paradoxy, co?

0/0
26.3.2017 16:54

J60i44ř75í 33K52o81c55u12r60e63k 6825804745188

Výhoda VR vlaku proti letadlu má být také v tom, že vlak člověka vyklopí přímo ve městě a ne kdesi za městěm... Brno mezinárodní letiště má.

+1/0
26.3.2017 16:56

M37a43r55t14i68n 76R58u96z37i96c87k44a 1102818376667

Proc by to melo byt zrovna 20min.? Proc by tedy vlak nemohl z hlavni trati sjet do mesta? Ctete co vubec pisi? Ono jde take o spojeni Ostravy s Brnem, coz je lepsi trati pobliz prerova, vsechny vlaky stavet v Prerove nebudou... Ani ve meste nemate zastavku vlaku v kazde ctvrti, na nadrazi ev. zastavku musite mit navaznou dopravu z mesta a regionu...

0/0
26.3.2017 17:04

J59i17ř37í 57Z18a57t90l13o33u39k10a25l 3398139701166

Prosím raději co nejmíň zastávek někde v polích za městem. Ono jde i o dostupnost a přestupní vazby. Chápu, že někde třeba může být stanice v centru obtížně realizovatelná nebo podstatně dražší varianta, ale konkrétně v Přerově předpokládám, že budou z VRT sjezdy z obou stran, takže není důvod, proč by vlaky neměly zastavovat právě tam. Přímé vlaky Brno - Ostrava také dávají smysl teprve až bude postavena VRT Praha - Brno, do té doby nemá smysl trať kolem Přerova stavět, protože by byla využitá zcela minimálně.

0/0
26.3.2017 18:15

M77a55r78t28i59n 78R36u77z74i62c16k78a 1442188806737

S tim souhlasim, pokud to je mozne neni duvod mit sjezdy primo do mesta, s tim pocita i treba Jihlava...

0/0
27.3.2017 11:30

M73a93r14t74i52n 26R98u79z51i52c80k38a 1752438666337

Muzete mit podstatne vykonejsi soupravy a pohon na kazde naprave... vozy jsou i lehci...

U tunelu je problem to, ze kdyz se setri, tak se stavi s mensim prumerem nez by bylo treba, tim musi vlak jezdit pomaleji, zbytek je o vzduchotechnice... v CR ale nemame takovy teren jako ve svajcu...

Vlak muze kolem peronu jet i treba 300km/h, problem to neni, na takovych zastavkach jsou v patricne vzdalenosti zabradli...

+1/0
26.3.2017 16:10

J35i81ř65í 53K13o19c16u80r80e58k 6825544505218

Švýcaři to napočítali na 250 km/h a ukazuje se, že je to v délce 20 km problém se smíšenou dopravou. Píšu 20 km, protože uprostřed je stanice Sedrun vybavená výkonnou VZT.

U tunelu je úplně jedno, kolik desítek metrů skály je nad ním, pokud to není tolik, aby horninový tlak překročil pevnost dané horniny. Kromě poloměru oblouku je jediný relevantní údaj vnitřní průměr trouby. Ale na tom se zatím ani odborníci neshodli, jaký průměr pro jakou rychlost. Takže najdete tunely s rychlostí 300 a průměrem jako v Ejpovicích, i podobnou délkou.

0/0
26.3.2017 16:37

M68a24r58t36i50n 45R97u94z62i60c56k97a 1752178966967

No gothard jsou dve koleje na dlouhem useku v tunelu, tam je problem, ze nemuze nakladni vlak nikam uhnout, tudiz, zde uz omezuje rychlost osobnich vlaku... To v pripade tunelu na beroun nehrozi, je o polovinu kratsi a na barrandovske strane bude rychlost mensi naz by mohla byt na berounske,... V zasade by to melo fungovat a nemelo by dochazet k omezenim...

0/0
26.3.2017 17:15

V12l41a95s82t53i62m52i36l 69F63i86a33l93a 1922431534

V podstatě pořád stejná písnička u nás.

Aby to bylo zadarmo, jezdilo to nejmíň 300, ale ne kolem mojeho, ale kolem sousedova.

+4/0
26.3.2017 14:42

J39o83s65e79f 48S91t31r34á39s28k14ý 5962153434988

Vzhledem k povolenému stoupání tratě lze postavit tunel z Hlubočep, který vyústí už za Holyní (4,5 km), pak lze stavět v povrchově v zářezu či s odhlučněním až k Tachlovicím. Dalším tunelem do Loděnice (4 km) a nakonec poslední tunel do Berouna přímo naproti nádraží (5 km) + most přes Berounku. Finančně naprosto snesitelné - násobně levnější než 25 km tunel v kuse.... Lze postavit na 200 nebo 250 km/h. Tak do toho!

+1/0
26.3.2017 14:05

P82e82t56r 51Š58i67m67r15a71l 4317667865585

Nelze. Z údolí Berounky je taktéž potřeba odvést přibližně 100 nákladních vlaků denně. A to by se vám dopravci poděkovali, kdyby na jejich vozbu v úseku Praha - Beroun potřebovali tři lokomotivy místo jedné.

+3/0
26.3.2017 14:24

J73i11ř68í 27K12o68c45u33r40e27k 6625484745578

A místní by to jistě ocenili, kdyby nákladní vlaky nemusely jezdit středem obcí a v noci, jelikož přes den na ně nebude místo.

0/−2
26.3.2017 14:44

V23i44k47t38o64r 30N86á50r20o46ž91n93ý 3709712778

Více lokomotiv představuje větší náklady a tím horší konkurenceschopnost se silniční dopravou. Takže ano , místní by to ocenili , ale do té doby , než by se potřebovali po silnici někam dostat...

0/0
26.3.2017 14:55

J93i57ř81í 15K71o59c38u58r85e94k 6455964755528

Hmm jenže já to uvedl jako další důvod, proč by nová trať měla mít malé spády.

0/0
26.3.2017 15:11

P64e92t12r 83B20r54o70ž 8342924116664

Je úžasné, jaké má SŽDC pořád plány, ale skutek utek... Ne, že by za všechno mohli oni, ale třeba pitomých 20-30km Praha - Kladno se řeší už asi 20 let...

+2/0
26.3.2017 13:27

J70i33ř89í 32K34o17c96u73r54e46k 6685804435128

Tak do toho leze Pé šest s chováním umanutého děcka, pro které není nic dost dobré.

+1/0
26.3.2017 14:45

P96a84v85e60l 43R28y32b20á96ř 7552531889200

Nač to dělat jednoduše, když to jde složitě. Tunel už měl dávno být.

+1/0
26.3.2017 12:31

R60u27d17o68l64f 79R47u11b36e47š 3359615861484

Kolik je podle SŽDC vysokorychlostní? 160?

Tuhle státní pijavici by měli zrušit.

0/−8
26.3.2017 11:47

P32a31v16e94l 21N68o81c22a68r 6839729586815

Pracuješ u ČD že?

0/−1
26.3.2017 12:46

R43o59m35a44n 78S45t96o45n56e47k 1769143119941

když jste tak chytrý kdo se podle vás má starat o železnice když ne SŽDC ?

0/0
26.3.2017 13:11

R10a70d46e59k 98J56a79n98a88t90a 9595416294372

Zrušit ne, ale reformovat, aby to nevedli strejci, pro které je i 160 moc rychle, protože se nedá otevřít okno.

+5/0
26.3.2017 14:24

J48i57ř32í 95K16o96c13u50r10e13k 6565254885128

A bude pro tramvaj stačit 120 km/h?

0/0
26.3.2017 14:46

M75a82r38t90i20n 73R80u51z32i34c72k12a 1122448696447

Dobre srovnani, ony totiz dnesni tramvaje tech 120 mohou dosahnout...

0/0
26.3.2017 16:28







Najdete na iDNES.cz