Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát křísí plány na tunel Praha - Beroun, stará trať se rozpadá

Přestože se v Česku investovaly miliardy do modernizace lokálních železničních tratí, hlavní tah do Německa z Prahy přes Beroun zůstává velkých vylepšení jaksi ušetřen. Jen na trase Praha - Beroun loni došlo ke dvěma stovkám poruch na zabezpečovacích zařízení, často tudy vlaky musí jezdit omezenou rychlostí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M68a65r18t68i62n 84K58o13u36š49a 6595454944

Zvláštní, že většina autorů článků se neobtěžuje s přesnými informacemi.

Obce kolem berounky se podle dostupných informací nebrání modernizaci, ale výstavbě stupidní, nebezpečné, ohyzdné a nic neřešící dvoumetrové protihlukové zdi v podstatě v celé délce trati do Berouna. Takže obce budou rozděleny a cestou do práce uz nebudete koukat na udoli Berounky a do zdi. A to všechno kvůli několika fanatickým hygienikům placených betonovou loby.

Lidé kolem tratí bydlí 150let a vlaky jsou čím dál tišší, betonová koryta jsou o to stupdnější, že většina hluku na žaleznici vyniká do 1m nad temenem koleje.

+3/0
27.3.2017 8:55

R82a77d96k37o 23K23ř48i18v53á55n33e15k 7910413495930

Obce protestují i proti pouhé modernizaci trati. Například v Černošicích existuje slabomyslná iniciativa, prohlašující, že jejich předkové si postavili trať pro své potřeby a nikoliv pro nákladní vlaky do Německa. Přitom Česká západní dráha byla v roce 1862 postavena právě proto. Z Bavorska přes Domažlice na Smíchov. Vozilo se po ní i mnoho uhlí z tehdy prosperujích pánví na Plzeňsku. 99% dnešních staveb kolem trati tehdy nestálo a Černošice nikoho nezajímaly.

Obce by měly lobovat jak za tunel pro dálkové osobní i nákladní vlaky, tak za rekonstrukci trati na příměstský provoz typu S bahn. Pro nejblížší roky jich nákladních vlaků nikdo nezbaví. Navíc na nerekonstruované trati jezdí kvůli malé propustnosti hlavně v noci.

+2/0
27.3.2017 10:17

Š44t55ě88p75á40n 39D44o74l74e12ž37a76l 3222981948465

Tak jsme si nechali utéct dvě nejtučnější období operáků, kdy se nám tunel mohl z Cca 80% zaplatit z evropských a budeme opět dělat jakési studie proveditelnosti a vyhlídky nejasné

+8/0
26.3.2017 23:26

M56i96r17o70s72l87a79v 28Š49i10p23u41l13a 7755302441649

Zajtra dvojdenka na Beroun a voľno žiadne :-(

Jedine, že by spadly dráty...

+1/0
26.3.2017 23:05

P67e80t60r 83K14o64r48b12e32l 9346857450362

Stopnutí toho tunelu považuji za jednu z největších minel na české železnici. Ta trať podél Berounky přepravuje obrovská kvanta lidí, rekonstrukci potřebuje a ta bez odlifrování alespoň dálkové a nákladní dopravy někam jinam nepůjde.

+6/0
26.3.2017 22:04

R57a19d76e17k 83J70a76n16a64t37a 9485756274972

Ano, navíc by to byl impulz pro dopravu mezi Prahou a Plzní (největším českým městem po Praze).

A kdyby to viděli Němci, možná by přehodnotili svůj postoj ke stavbě pořádné trati z Bavorska do Čech. Protože když vidí, jak to u nás vypadá, tak se nedivím, že se jim nechce nic dělat.

+4/0
26.3.2017 23:35

P41a98v54e66l 71K18u41c48h21t41a 4906581147474

Že by tam jezdily rychlíky do Písku a ČB:-). Z Berouna do Protivína je to lokálková trať. Dnes do Písku po silnici 100, po kolejích přes 130.

0/0
26.3.2017 17:17

V47i11k43t91o40r 51N14á64r94o90ž58n67ý 3589132528

Tyto rychlíky už x let jezdí.Ani tak nejde o cestující z Prahy do Písku či Budějovic , ale o frekvenci na trase..

0/0
26.3.2017 22:56

J21i18ř86í 65K16o13c77u67r23e37k 6945694465768

Malá poznámka k vysokým rychlostem: Spousta lidí si myslí, že vlak pojede už u peronu a 300 na konci nádraží. Není pravda.

Souprava s moderní 6MW lokomotivou a 7 vagony se rozjede na 200 km/h po 4,5 kilometrech. A pokud nechceme zybetčně žhavit brzdové kotouče, tak 4,5 kilometru je taky brzdná dráha. Z toho je vidět, že pro zastávky bližší než 10 kmh/h je cokoliv nad 200 km/h nesmysl.

Teoreticky by se ta samá souprava rozjela na 250 km/h po osmi až devíti kilometrech. Tudíž je nesmysl jezdit nad 250 km/h, pokud vše zastavuje už po 20 km. Nebo po 20 km musí zbrzdit na 100 km/h a méně.

Stavebně lze takový tunel natrasovat*, aby poloměr oblouku vyhovoval pro vyšší rychlosti, klidně 350 km/h. Ale jak se ukazuje ve Švýcarsku, tak u opravdu dlouhých tunelů je problém to, že vlak se chová jako píst v potrubí.

*) smyčkové tunely přes Gotthard jsou jiný případ s jiným zadáním.

+1/−1
26.3.2017 15:20

J84i57ř78í 32K38o14c30u45r17e33k 6235434455178

Ech,v ypadlo mi: že vlak pojede 160 km/h už u peronu

0/0
26.3.2017 15:21

J94a98n 23J15e87m37e13l54k34a 1515110

A na 350 km/h je to cca 50 km.

0/−6
26.3.2017 15:26

P69e79t87r 16Š95i70m15r36a78l 4467217365385

Ale no tak. Nesmíte se na to rozjíždět s vlakem s výkonovou hmotností 8 kW/ tunu (české Pendolíno).

Je to 15 km. I nákladní expres s výkonovou hmotností 4 kW/tunu se rozjede na 120 km/h za 4 minuty a spotřebuje 4 km.

0/0
26.3.2017 15:56

R53a81d17e13k 83J72a32n70a95t81a 9675986324162

Současné moderní VRT jednotky (AGV), mají měrný výkon 22 kW na tunu. Skoro 3x více, než Pendolíno.

Na 350 km/h (97 m/s) se teoreticky (fyzika SŠ) rozjedou za 1000×97×97÷2/22000 = 213 sekund a ujedou přitom 97*213÷2 = 10 kilometrů.

Reálná hodnota bude asi trochu menší, konkrétní akceleraci jsem nedohledal.

0/0
26.3.2017 16:09

J42i42ř31í 59K15o77c61u58r26e24k 6485464285858

Adhezní hmotnost má ta jednotka cca 50 %. Vezmu tedy konstatní zrychlení 1 m/s jako komfortní limit zrychlení, vyjde mi tažná síla na kolech 272 kN.

Výkon 6,1 MW jako limit pro udržení zrychlení. Když to proženu tabulkou...

V = 300 km/h, vzdálenost 9,5 km

V = 360 km/h, vzdálenost 15,5 km

Jsou to hausnumera - nepočítáme s odporem vzduchu, valivým odporem, ani s oblouky po cestě.

0/0
26.3.2017 16:50

J63i97ř94í 68K69o68c32u79r33e28k 6805124805158

Proto má AGV tolik hnacích náprav, výkon 6,1 MW, aerodynamiku od Airbusu a hmotnost osekanou až na 270 tun. Aby mu stačilo nějakých 20-25 km na rojezd.

Pendolíno má také 7 vozů, jenže 384 tun a výkon "jenom" 3,9 MW.

0/0
26.3.2017 16:00

M86a21r87t82i89n 38R71u14z28i41c43k73a 1782378666687

Nesmysl, je to 4x mene...

0/0
26.3.2017 16:11

J65a64n 86J67e71m10e23l96k39a 1985360

Tak já jsem někde viděl nějaký rozjezdový diagram. Dobře tak nebylo to možná 50 ale třeba 40. Třeba 200 nebo 270 to mělo celkem rychle, nějaké km. Ale k maximálce to pak šlo celkem pomalu. A kdo ví jak to vypadá ve stoupání.

0/0
26.3.2017 20:31

R18a23d50e57k 34J71a74n47a37t40a 9585186564802

To máte pravdu (i když nevím, proč uvažujete lokomotivy sa vagony, po VRT se jezdí ucelenými jednotkami). Vysokorychlostní vlak opravdu potřebuje cca 15-20 km, aby se rozjel na 300 km/h.

Ale to přece nevadí. Už dnes tu v ČR máme vlaky, co jedou 100-150 km bez zastávky. Konkrétně zde by většina dálkových vlaků v Berouně nestavěla. Nestaví tam dnešní Pendolína a nebudou tam stavět ani expresy Praha-Plzeň, co MDČR hodlá objednat od prosince 2017. A pokud budou tratě rychlejší, bude takových vlaků o mnoho více, takže rychlost bude využita.

Naopak hypotetický spěšňák Praha-Beroun si může v klidu jet tunelem 160-200 km/h a vlak jedoucí tím samým tunelem 280 km/h nebude zdržovat, když tak jízdní řád nakresílte (viz úsek Norimberk-Ingolstadt).

+5/0
26.3.2017 15:57

J45i66ř61í 94K89o41c64u21r66e63k 6935434185158

NIcméně v Berouně by vlaky musely zpomalit na 100-120 km/h ikdyby jen projížděly. Z toho důvodu by bylo vhodné počítat s rychlým výjezdem z tunelu jinude něž přes současné (a zanedlouho také rekonstrované) berounské nádraží. A spolu s tím trať, která se napojí na nové Ejpovické tunely.

Pak bude platit vše Vámi výše uvedené.

Ještě je tady jedno hledisko: Aby se bezpečáci nebránili více než jednomu vlaku v tunelu a dokud nevyjede, tak další nesmí dovnitř. Tento požadavek pohřbil návrh před cca 8 lety.

0/−1
26.3.2017 16:07

R73a23d57e83k 62J30a57n63a70t17a 9705976414982

"NIcméně v Berouně by vlaky musely zpomalit na 100-120 km/h"

Proč? Přestavět perony, aby byly mimo průjezdné koleje, lze za pakatel (v porovnání s cenou tunelu).

"Aby se bezpečáci nebránili více než jednomu vlaku v tunelu"

Vyměnit bezpečáky za nějaké ze Západu :-)

+4/0
26.3.2017 16:11

M35a19r57t18i15n 32R15u48z28i16c97k44a 1242508596557

asi ano ... ale zabezpecovace dnes umi vzajemnou komunikaci mezi vlaky vc. polohy na trati, takze treba hlavni tah v japonsku je vytizen pri rychlosti cca 300km/h intervalem cca 3min...

+1/0
26.3.2017 16:15

M23a25r66t11i34n 79R56u94z86i97c27k73a 1592898956587

Proc by musel zpomalovat, v Beroune je prostor pro prujezdne koleje...?

+2/0
26.3.2017 16:12

J41i38ř11í 19K54o88c21u13r65e54k 6165584495488

Byla zahájena rekonstrukce stanice Beroun. K tomu se uvádí:

"Rozhodující náplní stavby je rekonstrukce železničního spodku a svršku pro zvýšení maximální traťové rychlosti na 120-150 km/h pro soupravy s naklápěcí skříní"

Tak proto zpomalit. Krom toho současná trať dál za Berounem neumožňuje rychlosti, které by VRT potřebovala. Takže od Berouna budete muset mít novou trať, ale to je tak na 50 roků. (Letos jsem se měl vozit 200 km/h mezi Brnem a Přerovem, což poněkud krotí můj optimizmus, jestli mi nějaký zbyl.)

0/0
26.3.2017 16:28

M78a96r18t57i90n 13R96u17z29i78c24k69a 1192878586557

Samozrejme, ale stavet to musite do budoucna, to, ze po stavbe tunelu bude muset jezdim mensi rychlosti, dokud nedojde ke zprovozneni dalsiho useku je samozrejme logicke...ale cilem by melo byt cely usek pokud mozno na 250-350km/h az do Plzne...

Delka stavebniho rizeni je u nas kriticka, to je vazne vysmech, to se samozrejme musi zmenit, jinak budeme stavet vzdy podle historickych projektu a bat se kazde dalsi zmeny, aby nedoslo k dalsim prutahum...

Brno-Prerov, stejny problem, jako Praha-Beroun, ano, klidne zde uz mohla byt VRT i na 300km/h s odbockou do mesta nebo zastavkou pobliz, to ze by vlaky jezdily zatim jen 200km/h neni zadny problem...

Stejne jako v Polsku, ale tam uz na 300km/h trate stavi a testuji i vlaky na 300kmh, ale zatim se jezdi jen 200km/h... jenze oni stavi, my ne,...

+4/0
26.3.2017 16:41

T57o32m57á65š 15M22o41r15a66v12č22í10k 3557276303175

Souhlas. Jen tak mimochodem, to polské ypsilonko pro 300 km/h se už staví? Já myslel, že je to zatím odložené a jen "rekonstruují" na 200+. Těch 300 km/h v Polsku mě překvapuje. Musím si o tom něco najít.

0/0
26.3.2017 16:49

M55a18r11t19i26n 67R86u97z51i22c59k86a 1482448116617

Na google i youtube se daji najit odkazy, ale abych rekl pravdy, jste me znejistil... Kazdopadne vlaky na 300 maji a testovani na tuto rychlost probehlo...

Z toho usuzuji, ze urcite maji useky na tuto rychlost a pocitaji s ni...

0/0
26.3.2017 17:07

T56o18m32á57š 91M43o35r47a91v51č54í78k 3127516883975

A které vlaky na 300 km/h to jsou? Já vím jen, že mají ETR 610 na 250 km/h a s tím na centrální magistrále CMK při testování dosáhli něco přes 290 km/h. Jinak na googlu najdete jen to, že ještě Y nestavějí. Zatím nepadlo ani politické rozhodnutí (2016), kdy se začne stavět. Maximálka by tam měla být stále 200 km/h.

0/0
26.3.2017 17:28

J71i67ř61í 18K78o42c86u70r34e16k 6535554355928

Zastávka poblíž je super nápad. Nevím, kdo prvně přišel s výrokem "Autobus staví na návsi, na vlak se musí chodit za ves".

Když pojedu z Přerova do Brna rychlotí 300 km/h a budu muset strávit 20 minut cestováním do centra (počítám vč. času na přestup), tak při rychlsoti vlaku 200 km/h který mě vyklopí pod Petrovem budu ve městě dřív. To jsou paradoxy, co?

0/0
26.3.2017 16:54

J69i64ř49í 64K91o33c69u37r72e30k 6695184675708

Výhoda VR vlaku proti letadlu má být také v tom, že vlak člověka vyklopí přímo ve městě a ne kdesi za městěm... Brno mezinárodní letiště má.

+1/0
26.3.2017 16:56

M88a83r55t61i24n 87R28u85z36i32c29k69a 1472968516487

Proc by to melo byt zrovna 20min.? Proc by tedy vlak nemohl z hlavni trati sjet do mesta? Ctete co vubec pisi? Ono jde take o spojeni Ostravy s Brnem, coz je lepsi trati pobliz prerova, vsechny vlaky stavet v Prerove nebudou... Ani ve meste nemate zastavku vlaku v kazde ctvrti, na nadrazi ev. zastavku musite mit navaznou dopravu z mesta a regionu...

0/0
26.3.2017 17:04

J87i98ř54í 32Z85a14t23l20o27u29k69a97l 3478919981216

Prosím raději co nejmíň zastávek někde v polích za městem. Ono jde i o dostupnost a přestupní vazby. Chápu, že někde třeba může být stanice v centru obtížně realizovatelná nebo podstatně dražší varianta, ale konkrétně v Přerově předpokládám, že budou z VRT sjezdy z obou stran, takže není důvod, proč by vlaky neměly zastavovat právě tam. Přímé vlaky Brno - Ostrava také dávají smysl teprve až bude postavena VRT Praha - Brno, do té doby nemá smysl trať kolem Přerova stavět, protože by byla využitá zcela minimálně.

0/0
26.3.2017 18:15

M70a97r85t77i53n 38R67u17z16i42c42k30a 1942538356277

S tim souhlasim, pokud to je mozne neni duvod mit sjezdy primo do mesta, s tim pocita i treba Jihlava...

0/0
27.3.2017 11:30

M88a83r30t24i85n 80R65u74z72i37c42k54a 1882808926367

Muzete mit podstatne vykonejsi soupravy a pohon na kazde naprave... vozy jsou i lehci...

U tunelu je problem to, ze kdyz se setri, tak se stavi s mensim prumerem nez by bylo treba, tim musi vlak jezdit pomaleji, zbytek je o vzduchotechnice... v CR ale nemame takovy teren jako ve svajcu...

Vlak muze kolem peronu jet i treba 300km/h, problem to neni, na takovych zastavkach jsou v patricne vzdalenosti zabradli...

+1/0
26.3.2017 16:10

J21i58ř70í 60K29o96c20u30r91e47k 6885524835288

Švýcaři to napočítali na 250 km/h a ukazuje se, že je to v délce 20 km problém se smíšenou dopravou. Píšu 20 km, protože uprostřed je stanice Sedrun vybavená výkonnou VZT.

U tunelu je úplně jedno, kolik desítek metrů skály je nad ním, pokud to není tolik, aby horninový tlak překročil pevnost dané horniny. Kromě poloměru oblouku je jediný relevantní údaj vnitřní průměr trouby. Ale na tom se zatím ani odborníci neshodli, jaký průměr pro jakou rychlost. Takže najdete tunely s rychlostí 300 a průměrem jako v Ejpovicích, i podobnou délkou.

0/0
26.3.2017 16:37

M66a91r11t80i24n 26R76u23z39i14c32k23a 1492218836777

No gothard jsou dve koleje na dlouhem useku v tunelu, tam je problem, ze nemuze nakladni vlak nikam uhnout, tudiz, zde uz omezuje rychlost osobnich vlaku... To v pripade tunelu na beroun nehrozi, je o polovinu kratsi a na barrandovske strane bude rychlost mensi naz by mohla byt na berounske,... V zasade by to melo fungovat a nemelo by dochazet k omezenim...

0/0
26.3.2017 17:15

V36l23a16s31t70i33m91i16l 30F78i62a37l75a 1962381804

V podstatě pořád stejná písnička u nás.

Aby to bylo zadarmo, jezdilo to nejmíň 300, ale ne kolem mojeho, ale kolem sousedova.

+4/0
26.3.2017 14:42

J56o16s45e40f 73S74t63r25á23s81k53ý 5482473784848

Vzhledem k povolenému stoupání tratě lze postavit tunel z Hlubočep, který vyústí už za Holyní (4,5 km), pak lze stavět v povrchově v zářezu či s odhlučněním až k Tachlovicím. Dalším tunelem do Loděnice (4 km) a nakonec poslední tunel do Berouna přímo naproti nádraží (5 km) + most přes Berounku. Finančně naprosto snesitelné - násobně levnější než 25 km tunel v kuse.... Lze postavit na 200 nebo 250 km/h. Tak do toho!

+1/0
26.3.2017 14:05

P35e52t65r 34Š82i31m23r93a73l 4857797115605

Nelze. Z údolí Berounky je taktéž potřeba odvést přibližně 100 nákladních vlaků denně. A to by se vám dopravci poděkovali, kdyby na jejich vozbu v úseku Praha - Beroun potřebovali tři lokomotivy místo jedné.

+3/0
26.3.2017 14:24

J88i10ř26í 10K33o74c17u14r80e20k 6135724965928

A místní by to jistě ocenili, kdyby nákladní vlaky nemusely jezdit středem obcí a v noci, jelikož přes den na ně nebude místo.

0/−2
26.3.2017 14:44

V49i27k84t54o36r 45N52á20r71o51ž24n16ý 3679612428

Více lokomotiv představuje větší náklady a tím horší konkurenceschopnost se silniční dopravou. Takže ano , místní by to ocenili , ale do té doby , než by se potřebovali po silnici někam dostat...

0/0
26.3.2017 14:55

J59i59ř71í 23K73o24c96u80r30e72k 6405744145248

Hmm jenže já to uvedl jako další důvod, proč by nová trať měla mít malé spády.

0/0
26.3.2017 15:11

P48e92t36r 89B81r94o19ž 8282584446584

Je úžasné, jaké má SŽDC pořád plány, ale skutek utek... Ne, že by za všechno mohli oni, ale třeba pitomých 20-30km Praha - Kladno se řeší už asi 20 let...

+2/0
26.3.2017 13:27

J49i27ř58í 12K93o64c23u74r54e30k 6485884975818

Tak do toho leze Pé šest s chováním umanutého děcka, pro které není nic dost dobré.

+1/0
26.3.2017 14:45

P94a67v96e21l 24R61y41b37á71ř 7772241349340

Nač to dělat jednoduše, když to jde složitě. Tunel už měl dávno být.

+1/0
26.3.2017 12:31

R71u52d23o10l25f 22R72u56b65e93š 3859645591654

Kolik je podle SŽDC vysokorychlostní? 160?

Tuhle státní pijavici by měli zrušit.

0/−8
26.3.2017 11:47

P30a83v75e58l 94N53o93c23a97r 6979149966135

Pracuješ u ČD že?

0/−1
26.3.2017 12:46

R30o77m48a43n 77S69t91o69n60e53k 1149353269501

když jste tak chytrý kdo se podle vás má starat o železnice když ne SŽDC ?

0/0
26.3.2017 13:11

R26a11d81e41k 60J58a41n57a61t22a 9825706394202

Zrušit ne, ale reformovat, aby to nevedli strejci, pro které je i 160 moc rychle, protože se nedá otevřít okno.

+5/0
26.3.2017 14:24

J72i53ř19í 13K22o91c94u18r31e26k 6265714885148

A bude pro tramvaj stačit 120 km/h?

0/0
26.3.2017 14:46

M76a78r49t42i53n 37R92u41z66i46c55k64a 1552678646657

Dobre srovnani, ony totiz dnesni tramvaje tech 120 mohou dosahnout...

0/0
26.3.2017 16:28



Najdete na iDNES.cz