Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát křísí plány na tunel Praha - Beroun, stará trať se rozpadá

Přestože se v Česku investovaly miliardy do modernizace lokálních železničních tratí, hlavní tah do Německa z Prahy přes Beroun zůstává velkých vylepšení jaksi ušetřen. Jen na trase Praha - Beroun loni došlo ke dvěma stovkám poruch na zabezpečovacích zařízení, často tudy vlaky musí jezdit omezenou rychlostí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M64a23r93t48i35n 55K64o70u64š29a 6205154354

Zvláštní, že většina autorů článků se neobtěžuje s přesnými informacemi.

Obce kolem berounky se podle dostupných informací nebrání modernizaci, ale výstavbě stupidní, nebezpečné, ohyzdné a nic neřešící dvoumetrové protihlukové zdi v podstatě v celé délce trati do Berouna. Takže obce budou rozděleny a cestou do práce uz nebudete koukat na udoli Berounky a do zdi. A to všechno kvůli několika fanatickým hygienikům placených betonovou loby.

Lidé kolem tratí bydlí 150let a vlaky jsou čím dál tišší, betonová koryta jsou o to stupdnější, že většina hluku na žaleznici vyniká do 1m nad temenem koleje.

+3/0
27.3.2017 8:55

R61a89d65k20o 52K88ř89i87v28á67n36e76k 7520153185430

Obce protestují i proti pouhé modernizaci trati. Například v Černošicích existuje slabomyslná iniciativa, prohlašující, že jejich předkové si postavili trať pro své potřeby a nikoliv pro nákladní vlaky do Německa. Přitom Česká západní dráha byla v roce 1862 postavena právě proto. Z Bavorska přes Domažlice na Smíchov. Vozilo se po ní i mnoho uhlí z tehdy prosperujích pánví na Plzeňsku. 99% dnešních staveb kolem trati tehdy nestálo a Černošice nikoho nezajímaly.

Obce by měly lobovat jak za tunel pro dálkové osobní i nákladní vlaky, tak za rekonstrukci trati na příměstský provoz typu S bahn. Pro nejblížší roky jich nákladních vlaků nikdo nezbaví. Navíc na nerekonstruované trati jezdí kvůli malé propustnosti hlavně v noci.

+2/0
27.3.2017 10:17

Š25t15ě45p82á94n 94D51o43l78e56ž12a19l 3662651288705

Tak jsme si nechali utéct dvě nejtučnější období operáků, kdy se nám tunel mohl z Cca 80% zaplatit z evropských a budeme opět dělat jakési studie proveditelnosti a vyhlídky nejasné

+8/0
26.3.2017 23:26

M71i61r60o86s45l73a28v 91Š27i25p54u70l15a 7585472371959

Zajtra dvojdenka na Beroun a voľno žiadne :-(

Jedine, že by spadly dráty...

+1/0
26.3.2017 23:05

P43e86t75r 15K96o91r45b84e30l 9366577930482

Stopnutí toho tunelu považuji za jednu z největších minel na české železnici. Ta trať podél Berounky přepravuje obrovská kvanta lidí, rekonstrukci potřebuje a ta bez odlifrování alespoň dálkové a nákladní dopravy někam jinam nepůjde.

+6/0
26.3.2017 22:04

R54a48d20e33k 66J85a48n88a71t53a 9535836954582

Ano, navíc by to byl impulz pro dopravu mezi Prahou a Plzní (největším českým městem po Praze).

A kdyby to viděli Němci, možná by přehodnotili svůj postoj ke stavbě pořádné trati z Bavorska do Čech. Protože když vidí, jak to u nás vypadá, tak se nedivím, že se jim nechce nic dělat.

+4/0
26.3.2017 23:35

P30a32v51e60l 41K57u48c61h16t80a 4436741277734

Že by tam jezdily rychlíky do Písku a ČB:-). Z Berouna do Protivína je to lokálková trať. Dnes do Písku po silnici 100, po kolejích přes 130.

0/0
26.3.2017 17:17

V20i39k76t36o55r 42N94á27r23o21ž19n91ý 3879842208

Tyto rychlíky už x let jezdí.Ani tak nejde o cestující z Prahy do Písku či Budějovic , ale o frekvenci na trase..

0/0
26.3.2017 22:56

J30i89ř65í 17K29o91c41u45r40e97k 6725264135878

Malá poznámka k vysokým rychlostem: Spousta lidí si myslí, že vlak pojede už u peronu a 300 na konci nádraží. Není pravda.

Souprava s moderní 6MW lokomotivou a 7 vagony se rozjede na 200 km/h po 4,5 kilometrech. A pokud nechceme zybetčně žhavit brzdové kotouče, tak 4,5 kilometru je taky brzdná dráha. Z toho je vidět, že pro zastávky bližší než 10 kmh/h je cokoliv nad 200 km/h nesmysl.

Teoreticky by se ta samá souprava rozjela na 250 km/h po osmi až devíti kilometrech. Tudíž je nesmysl jezdit nad 250 km/h, pokud vše zastavuje už po 20 km. Nebo po 20 km musí zbrzdit na 100 km/h a méně.

Stavebně lze takový tunel natrasovat*, aby poloměr oblouku vyhovoval pro vyšší rychlosti, klidně 350 km/h. Ale jak se ukazuje ve Švýcarsku, tak u opravdu dlouhých tunelů je problém to, že vlak se chová jako píst v potrubí.

*) smyčkové tunely přes Gotthard jsou jiný případ s jiným zadáním.

+1/−1
26.3.2017 15:20

J78i74ř27í 33K41o18c37u77r35e20k 6845294535948

Ech,v ypadlo mi: že vlak pojede 160 km/h už u peronu

0/0
26.3.2017 15:21

J94a28n 45J40e35m50e95l87k55a 1885160

A na 350 km/h je to cca 50 km.

0/−6
26.3.2017 15:26

P52e30t72r 68Š16i63m10r58a85l 4247477925885

Ale no tak. Nesmíte se na to rozjíždět s vlakem s výkonovou hmotností 8 kW/ tunu (české Pendolíno).

Je to 15 km. I nákladní expres s výkonovou hmotností 4 kW/tunu se rozjede na 120 km/h za 4 minuty a spotřebuje 4 km.

0/0
26.3.2017 15:56

R10a15d44e12k 65J33a98n91a23t15a 9355556784292

Současné moderní VRT jednotky (AGV), mají měrný výkon 22 kW na tunu. Skoro 3x více, než Pendolíno.

Na 350 km/h (97 m/s) se teoreticky (fyzika SŠ) rozjedou za 1000×97×97÷2/22000 = 213 sekund a ujedou přitom 97*213÷2 = 10 kilometrů.

Reálná hodnota bude asi trochu menší, konkrétní akceleraci jsem nedohledal.

0/0
26.3.2017 16:09

J30i17ř69í 43K44o91c82u44r29e81k 6875294665648

Adhezní hmotnost má ta jednotka cca 50 %. Vezmu tedy konstatní zrychlení 1 m/s jako komfortní limit zrychlení, vyjde mi tažná síla na kolech 272 kN.

Výkon 6,1 MW jako limit pro udržení zrychlení. Když to proženu tabulkou...

V = 300 km/h, vzdálenost 9,5 km

V = 360 km/h, vzdálenost 15,5 km

Jsou to hausnumera - nepočítáme s odporem vzduchu, valivým odporem, ani s oblouky po cestě.

0/0
26.3.2017 16:50

J55i84ř87í 41K27o85c53u20r12e13k 6975544825708

Proto má AGV tolik hnacích náprav, výkon 6,1 MW, aerodynamiku od Airbusu a hmotnost osekanou až na 270 tun. Aby mu stačilo nějakých 20-25 km na rojezd.

Pendolíno má také 7 vozů, jenže 384 tun a výkon "jenom" 3,9 MW.

0/0
26.3.2017 16:00

M50a63r49t68i24n 49R94u33z40i45c28k72a 1812408716107

Nesmysl, je to 4x mene...

0/0
26.3.2017 16:11

J19a82n 87J78e19m35e85l68k89a 1325430

Tak já jsem někde viděl nějaký rozjezdový diagram. Dobře tak nebylo to možná 50 ale třeba 40. Třeba 200 nebo 270 to mělo celkem rychle, nějaké km. Ale k maximálce to pak šlo celkem pomalu. A kdo ví jak to vypadá ve stoupání.

0/0
26.3.2017 20:31

R42a75d51e56k 89J80a79n41a31t36a 9145576264102

To máte pravdu (i když nevím, proč uvažujete lokomotivy sa vagony, po VRT se jezdí ucelenými jednotkami). Vysokorychlostní vlak opravdu potřebuje cca 15-20 km, aby se rozjel na 300 km/h.

Ale to přece nevadí. Už dnes tu v ČR máme vlaky, co jedou 100-150 km bez zastávky. Konkrétně zde by většina dálkových vlaků v Berouně nestavěla. Nestaví tam dnešní Pendolína a nebudou tam stavět ani expresy Praha-Plzeň, co MDČR hodlá objednat od prosince 2017. A pokud budou tratě rychlejší, bude takových vlaků o mnoho více, takže rychlost bude využita.

Naopak hypotetický spěšňák Praha-Beroun si může v klidu jet tunelem 160-200 km/h a vlak jedoucí tím samým tunelem 280 km/h nebude zdržovat, když tak jízdní řád nakresílte (viz úsek Norimberk-Ingolstadt).

+5/0
26.3.2017 15:57

J16i25ř72í 90K31o62c23u74r83e39k 6265244215698

NIcméně v Berouně by vlaky musely zpomalit na 100-120 km/h ikdyby jen projížděly. Z toho důvodu by bylo vhodné počítat s rychlým výjezdem z tunelu jinude něž přes současné (a zanedlouho také rekonstrované) berounské nádraží. A spolu s tím trať, která se napojí na nové Ejpovické tunely.

Pak bude platit vše Vámi výše uvedené.

Ještě je tady jedno hledisko: Aby se bezpečáci nebránili více než jednomu vlaku v tunelu a dokud nevyjede, tak další nesmí dovnitř. Tento požadavek pohřbil návrh před cca 8 lety.

0/−1
26.3.2017 16:07

R40a79d60e89k 15J23a18n64a49t23a 9835396154872

"NIcméně v Berouně by vlaky musely zpomalit na 100-120 km/h"

Proč? Přestavět perony, aby byly mimo průjezdné koleje, lze za pakatel (v porovnání s cenou tunelu).

"Aby se bezpečáci nebránili více než jednomu vlaku v tunelu"

Vyměnit bezpečáky za nějaké ze Západu :-)

+4/0
26.3.2017 16:11

M25a20r38t12i55n 57R81u30z38i51c88k26a 1282688836307

asi ano ... ale zabezpecovace dnes umi vzajemnou komunikaci mezi vlaky vc. polohy na trati, takze treba hlavni tah v japonsku je vytizen pri rychlosti cca 300km/h intervalem cca 3min...

+1/0
26.3.2017 16:15

M92a75r16t95i12n 14R22u92z86i84c29k54a 1352678766227

Proc by musel zpomalovat, v Beroune je prostor pro prujezdne koleje...?

+2/0
26.3.2017 16:12

J97i72ř60í 98K10o21c36u94r59e12k 6775144425328

Byla zahájena rekonstrukce stanice Beroun. K tomu se uvádí:

"Rozhodující náplní stavby je rekonstrukce železničního spodku a svršku pro zvýšení maximální traťové rychlosti na 120-150 km/h pro soupravy s naklápěcí skříní"

Tak proto zpomalit. Krom toho současná trať dál za Berounem neumožňuje rychlosti, které by VRT potřebovala. Takže od Berouna budete muset mít novou trať, ale to je tak na 50 roků. (Letos jsem se měl vozit 200 km/h mezi Brnem a Přerovem, což poněkud krotí můj optimizmus, jestli mi nějaký zbyl.)

0/0
26.3.2017 16:28

M92a79r22t59i95n 65R70u30z66i32c43k31a 1162538526697

Samozrejme, ale stavet to musite do budoucna, to, ze po stavbe tunelu bude muset jezdim mensi rychlosti, dokud nedojde ke zprovozneni dalsiho useku je samozrejme logicke...ale cilem by melo byt cely usek pokud mozno na 250-350km/h az do Plzne...

Delka stavebniho rizeni je u nas kriticka, to je vazne vysmech, to se samozrejme musi zmenit, jinak budeme stavet vzdy podle historickych projektu a bat se kazde dalsi zmeny, aby nedoslo k dalsim prutahum...

Brno-Prerov, stejny problem, jako Praha-Beroun, ano, klidne zde uz mohla byt VRT i na 300km/h s odbockou do mesta nebo zastavkou pobliz, to ze by vlaky jezdily zatim jen 200km/h neni zadny problem...

Stejne jako v Polsku, ale tam uz na 300km/h trate stavi a testuji i vlaky na 300kmh, ale zatim se jezdi jen 200km/h... jenze oni stavi, my ne,...

+4/0
26.3.2017 16:41

T37o50m66á69š 70M92o11r17a17v93č13í54k 3957116923845

Souhlas. Jen tak mimochodem, to polské ypsilonko pro 300 km/h se už staví? Já myslel, že je to zatím odložené a jen "rekonstruují" na 200+. Těch 300 km/h v Polsku mě překvapuje. Musím si o tom něco najít.

0/0
26.3.2017 16:49

M97a37r82t51i50n 91R44u83z41i85c22k64a 1432398896687

Na google i youtube se daji najit odkazy, ale abych rekl pravdy, jste me znejistil... Kazdopadne vlaky na 300 maji a testovani na tuto rychlost probehlo...

Z toho usuzuji, ze urcite maji useky na tuto rychlost a pocitaji s ni...

0/0
26.3.2017 17:07

T72o25m79á70š 59M88o62r64a39v55č89í35k 3717686233595

A které vlaky na 300 km/h to jsou? Já vím jen, že mají ETR 610 na 250 km/h a s tím na centrální magistrále CMK při testování dosáhli něco přes 290 km/h. Jinak na googlu najdete jen to, že ještě Y nestavějí. Zatím nepadlo ani politické rozhodnutí (2016), kdy se začne stavět. Maximálka by tam měla být stále 200 km/h.

0/0
26.3.2017 17:28

J37i40ř76í 19K51o59c83u39r23e82k 6275304105668

Zastávka poblíž je super nápad. Nevím, kdo prvně přišel s výrokem "Autobus staví na návsi, na vlak se musí chodit za ves".

Když pojedu z Přerova do Brna rychlotí 300 km/h a budu muset strávit 20 minut cestováním do centra (počítám vč. času na přestup), tak při rychlsoti vlaku 200 km/h který mě vyklopí pod Petrovem budu ve městě dřív. To jsou paradoxy, co?

0/0
26.3.2017 16:54

J32i74ř18í 89K89o62c71u12r26e35k 6225134805898

Výhoda VR vlaku proti letadlu má být také v tom, že vlak člověka vyklopí přímo ve městě a ne kdesi za městěm... Brno mezinárodní letiště má.

+1/0
26.3.2017 16:56

M13a81r28t12i40n 32R39u70z69i76c18k44a 1842128606177

Proc by to melo byt zrovna 20min.? Proc by tedy vlak nemohl z hlavni trati sjet do mesta? Ctete co vubec pisi? Ono jde take o spojeni Ostravy s Brnem, coz je lepsi trati pobliz prerova, vsechny vlaky stavet v Prerove nebudou... Ani ve meste nemate zastavku vlaku v kazde ctvrti, na nadrazi ev. zastavku musite mit navaznou dopravu z mesta a regionu...

0/0
26.3.2017 17:04

J39i77ř35í 26Z71a72t15l71o12u89k84a28l 3498859561796

Prosím raději co nejmíň zastávek někde v polích za městem. Ono jde i o dostupnost a přestupní vazby. Chápu, že někde třeba může být stanice v centru obtížně realizovatelná nebo podstatně dražší varianta, ale konkrétně v Přerově předpokládám, že budou z VRT sjezdy z obou stran, takže není důvod, proč by vlaky neměly zastavovat právě tam. Přímé vlaky Brno - Ostrava také dávají smysl teprve až bude postavena VRT Praha - Brno, do té doby nemá smysl trať kolem Přerova stavět, protože by byla využitá zcela minimálně.

0/0
26.3.2017 18:15

M56a67r14t10i78n 46R39u96z83i13c71k77a 1672608906127

S tim souhlasim, pokud to je mozne neni duvod mit sjezdy primo do mesta, s tim pocita i treba Jihlava...

0/0
27.3.2017 11:30

M34a17r89t36i10n 29R82u73z13i92c85k67a 1582338986667

Muzete mit podstatne vykonejsi soupravy a pohon na kazde naprave... vozy jsou i lehci...

U tunelu je problem to, ze kdyz se setri, tak se stavi s mensim prumerem nez by bylo treba, tim musi vlak jezdit pomaleji, zbytek je o vzduchotechnice... v CR ale nemame takovy teren jako ve svajcu...

Vlak muze kolem peronu jet i treba 300km/h, problem to neni, na takovych zastavkach jsou v patricne vzdalenosti zabradli...

+1/0
26.3.2017 16:10

J85i33ř25í 44K25o13c37u81r19e31k 6255914365748

Švýcaři to napočítali na 250 km/h a ukazuje se, že je to v délce 20 km problém se smíšenou dopravou. Píšu 20 km, protože uprostřed je stanice Sedrun vybavená výkonnou VZT.

U tunelu je úplně jedno, kolik desítek metrů skály je nad ním, pokud to není tolik, aby horninový tlak překročil pevnost dané horniny. Kromě poloměru oblouku je jediný relevantní údaj vnitřní průměr trouby. Ale na tom se zatím ani odborníci neshodli, jaký průměr pro jakou rychlost. Takže najdete tunely s rychlostí 300 a průměrem jako v Ejpovicích, i podobnou délkou.

0/0
26.3.2017 16:37

M74a27r85t22i50n 81R35u65z76i32c60k23a 1722788266567

No gothard jsou dve koleje na dlouhem useku v tunelu, tam je problem, ze nemuze nakladni vlak nikam uhnout, tudiz, zde uz omezuje rychlost osobnich vlaku... To v pripade tunelu na beroun nehrozi, je o polovinu kratsi a na barrandovske strane bude rychlost mensi naz by mohla byt na berounske,... V zasade by to melo fungovat a nemelo by dochazet k omezenim...

0/0
26.3.2017 17:15

V33l80a20s85t19i18m36i90l 44F47i82a74l91a 1832251544

V podstatě pořád stejná písnička u nás.

Aby to bylo zadarmo, jezdilo to nejmíň 300, ale ne kolem mojeho, ale kolem sousedova.

+4/0
26.3.2017 14:42

J90o92s70e69f 74S32t58r34á49s10k21ý 5732613894478

Vzhledem k povolenému stoupání tratě lze postavit tunel z Hlubočep, který vyústí už za Holyní (4,5 km), pak lze stavět v povrchově v zářezu či s odhlučněním až k Tachlovicím. Dalším tunelem do Loděnice (4 km) a nakonec poslední tunel do Berouna přímo naproti nádraží (5 km) + most přes Berounku. Finančně naprosto snesitelné - násobně levnější než 25 km tunel v kuse.... Lze postavit na 200 nebo 250 km/h. Tak do toho!

+1/0
26.3.2017 14:05

P59e59t58r 17Š51i23m19r28a51l 4467757355405

Nelze. Z údolí Berounky je taktéž potřeba odvést přibližně 100 nákladních vlaků denně. A to by se vám dopravci poděkovali, kdyby na jejich vozbu v úseku Praha - Beroun potřebovali tři lokomotivy místo jedné.

+3/0
26.3.2017 14:24

J72i98ř73í 42K83o77c48u80r93e11k 6115414865488

A místní by to jistě ocenili, kdyby nákladní vlaky nemusely jezdit středem obcí a v noci, jelikož přes den na ně nebude místo.

0/−2
26.3.2017 14:44

V25i44k85t77o66r 94N47á71r10o39ž93n76ý 3939412448

Více lokomotiv představuje větší náklady a tím horší konkurenceschopnost se silniční dopravou. Takže ano , místní by to ocenili , ale do té doby , než by se potřebovali po silnici někam dostat...

0/0
26.3.2017 14:55

J63i28ř61í 22K39o82c12u34r84e43k 6885904725278

Hmm jenže já to uvedl jako další důvod, proč by nová trať měla mít malé spády.

0/0
26.3.2017 15:11

P75e79t68r 70B28r18o26ž 8192584366204

Je úžasné, jaké má SŽDC pořád plány, ale skutek utek... Ne, že by za všechno mohli oni, ale třeba pitomých 20-30km Praha - Kladno se řeší už asi 20 let...

+2/0
26.3.2017 13:27

J95i86ř31í 16K47o45c15u48r50e10k 6335164985528

Tak do toho leze Pé šest s chováním umanutého děcka, pro které není nic dost dobré.

+1/0
26.3.2017 14:45

P84a96v81e73l 47R83y91b23á86ř 7652501139140

Nač to dělat jednoduše, když to jde složitě. Tunel už měl dávno být.

+1/0
26.3.2017 12:31

R76u65d63o93l57f 43R13u23b72e53š 3979735461124

Kolik je podle SŽDC vysokorychlostní? 160?

Tuhle státní pijavici by měli zrušit.

0/−8
26.3.2017 11:47

P68a66v78e39l 73N29o29c28a84r 6199199166505

Pracuješ u ČD že?

0/−1
26.3.2017 12:46

R22o24m23a83n 32S55t32o28n81e98k 1969293399431

když jste tak chytrý kdo se podle vás má starat o železnice když ne SŽDC ?

0/0
26.3.2017 13:11

R87a90d49e48k 69J33a21n48a25t22a 9295486434462

Zrušit ne, ale reformovat, aby to nevedli strejci, pro které je i 160 moc rychle, protože se nedá otevřít okno.

+5/0
26.3.2017 14:24

J96i35ř88í 74K37o24c28u13r62e46k 6575604325878

A bude pro tramvaj stačit 120 km/h?

0/0
26.3.2017 14:46

M84a43r33t17i55n 46R30u30z64i79c75k28a 1592728746537

Dobre srovnani, ony totiz dnesni tramvaje tech 120 mohou dosahnout...

0/0
26.3.2017 16:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.