Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert

Proč je Česko ve výstavbě vysokorychlostní železnice oproti jiný zemím tak pozadu? A potřebujeme ji vůbec? V pořadu Rozstřel diskutovali zastánce rychlotratí Petr Šlegr a skeptický finančník Tomáš Hlaváč. Podle Šlegra může vysokorychlostní trať v Česku stát do 12 let i dříve.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O74n69d55r45a 88P20a61ř47í76z37e62k 7391599985682

Čím to je, že se u nás nedaří dálnicím, obchvatům, železničním koridorům, elektrifikaci, rozvoji letišť? Ano, peníze jsou důležité. Avšak v českém prostředí za vše mohou politici, úředníci a lobbisti. Jsme uprostřed Evropy, někdy mám pocit, že ani v Evropě nejsme a sníme svůj evropský sen.

0/0
22.3.2017 22:21

M12a65r59t41i19n 31R28u52z91i11c84k76a 1302758586897

A rada politiku ma zajem nas opet dostat do podruci ruska...

0/0
23.3.2017 9:27

G91e21o80r26g 76K74o89m98b91e13r20e91c 9174201506241

no tak i v tom zaostalem Rusku uz maji nejaky patek vysokorychlostni zeleznice

0/0
23.3.2017 21:47

M10a96r32t53i79n 83R38u69z55i27c62k44a 1132428406707

Napriklad? Vim jen o jedne...

0/0
24.3.2017 0:12

M27a46r69t28i78n 81H90o37c74h59m49a16n 7213367444803

Jo a Praha - Berlín je podle pana Hlaváče na letadlo. Hm, pán je odborník. Proto byly na většině tras VRT do vzdálenosti cca 800 km zrušeny letecké linky a aerolinie začaly vozit vlastní klienty vlakem.....

+8/0
22.3.2017 21:41

M60a70r76t32i53n 15H20o18c82h20m69a59n 7213557944583

Tak jsem si to vcelku důsledně poslechl a nerozumím účasti pana Hlaváče. Na polovinu otázek s úsměvem odpověděl, že se necítí kompetentní k odpovědi. A k jeho ekonomickým hlediskům asi toto: VRT s možností průběžného propojování se stávající infrastrukturou a tedy i s možností postupného uvádění do provozu, ještě před dokončením celého projektu sítě VRT a s možností provozování rychlé nákladní dopravy říká NE. Ale tentýž pán ve stejné debatě prohlásí, že nesmysl typu hyperloop (již v mnoha článcích od mnoha odborníků je vysvětleno proč to nemůže fungovat,(alespoň ne v prezentovaných parametrech), nebo MAGLEV u nějž jsou náklady na výstavbu a provoz proti VRT astronomické a jejich napojení na stávající infrastrukturu nepřipadá v úvahu jsou pro něj naprosto snadno představitelné. Tož to su z toho jelen.

A ještě k argumentům diskutérů typu nedokážem postavit ani dálnici apod. To je výborný argument proč nic nestavět. Nebylo by lepší se urychleně zamyslet jak celou situaci řešit a pak vyvíjet tlak na řešení, než se furt jenom vymlouvat že TO NEJDE!!! Myslím, že když se chce tak to jde. Jo a taky si lakavě uvědomte, že případná náprava tragického stavu na poli zákonném a administrativním bude mít sakra velký přínos pro budování CELÉ infrastruktury, nejen VRT.

+10/0
22.3.2017 21:33

M71i48l73a69n 49C32o45u27f15a94l 8773297443

K čemu nám budou další tratě? Stavět je jen proto, že je mají jinde? To je zase nápad!

+1/−12
22.3.2017 21:30

M31a58r29t81i80n 83H42o65c18h27m22a36n 7613447674223

Jste spad z višně, ne? Projděte si článek a diskuzi a těch argumentů proč to stavět tam najdete spoustu, ať jako zastánce, nebo jako odpůrce...

+3/0
22.3.2017 21:36

M41a25r29t64i89n 43K71o61ž73í41n 1385356581260

Třeba k tomu, že ty stávající jsou pomalé a přetížené?

+6/0
22.3.2017 22:02
Foto

J58a36k89u73b 60L61n50ě77n39i71č61k92a 1635312617421

Tato castka mi trochu pripomina stale opakovany pruplav Labe-Odra-Dunaj. Radeji bych ty penize videl v zeleznici nez na vode :-D

0/0
22.3.2017 20:47
Foto

J87i86ř76í 15B73a78b58i64n53s86k86ý 7667179498541

savební povolení za 12 let nezvládnou to je v čechách sci-fi , potom přijdou zelení s ochranou přírody a máte stavební povolení nejdřív tak kolem roku 2093

+3/0
22.3.2017 19:26

O17n16d90r68a 84P46a87ř82í15z70e63k 7851569125962

A to už si pro něj budou muset do Bruselu nebo do Dubaie.

0/0
22.3.2017 22:22

M79i49c10h41a52e50l 57C53h52a78r76v35á29t 9739748833692

Nikdo Vám nedá tolik, kolik já toho naslibuji....:-/

0/0
22.3.2017 17:08

R88a26d54e86k 72J62a76n95a10t14a 9715436204912

On neslibuje, protože není politik a nikam nekandiduje. A stihnout za 12 let to lze, jelikož v jiných zemích to zvládnou i rychleji (i 9 let od politického ropzhodnutí ke zprovoznění).

+6/−1
22.3.2017 18:02

V11a61c56l17a46v 66B75u96r14e58š 3613478882179

:-)

0/0
22.3.2017 16:35

M21a67r19e40k 86M92a95r40t56i19n 8179864336440

Pardon, ale jeden lepší jak druhej. První se zastává hlava nehlava, druhej by pro jistotu udělal skanzen. No, nic moc.

+1/−2
22.3.2017 16:24

P52e46t85r 19N42a86j75d72e72k 7667376273931

Mám doma schovaný jeden hezký článek z Hospodářských novin z roku 1996, kde experti předpovídali co všechno bude postaveno za 20 let, tedy v roce 2016. Je to opravdu zábavné čtení ;-D

Moje vize roku 2050 (protože dřív v Česku rychlovlak jezdit nebude) je taková, že v té době už všichni budou jezdit elektromobily, které vás odvezou na druhý konec republiky bez potřeby dotknout se volantu a nějaké trmácení se na nádraží bude bráno jako přežitek.

+3/−3
22.3.2017 15:58

R91a21d94e34k 34J72a68n83a41t93a 9405566264952

Elektromobily a automatická auta nemohou soupeřit s VRT. Ani cenou, ani spotřebou energie, ani rychlostí, ani schopností řešit zácpy.

+11/0
22.3.2017 16:13

T70o15m46á98š 58Z42e40m53a67n 3725518154125

Stačí nebydlet na nádraží aby se vlak nezdál tak výhodný jako to z prospektů vypadá..

+1/−1
22.3.2017 21:28

R41a48d94e52k 12J69a97n14a28t60a 9845816234642

To je samozřejmě známo. Proto, pokud má železnice porazit auto i v door-to-door čase, je třeba těch rychlostí nad 250 km/h, které ale železnice, narozdíl od silnice, technický problém nedělají.

Mimochodem, v tom pořadu zazněl zajímavý fakt. Ohledně relace Praha-Pardubice. V podmínkách ČR stačí, když je vlak rychlejší než auto jen mírně (tj. v door-to-door čase mírně prohrává) a hned má více než 50% trhu. Proto v případě VRT, kde by vlak vítězil i v door-to-door čase, předpokládám market share klidně kolem 2/3.

+4/0
22.3.2017 21:52

J59i21ř51í 54P62r25a89ž14á66k 9350662781832

To je blábol. Vzpomene si "expert" na to, jak paní Havránková 20 let blokovala stavbu dálnice u Hradce?

Kolik takových Havránkových bude na trase železnice?

Viz dokončení Pražského silničního okruhu, které je kvůli pozemkům v nedohlednu a asi nikdy nebude.

Dnes zatím nelze rozhodnout jménem republiky že tudy koleje povedou.

+3/0
22.3.2017 15:34

R63a47d53e32k 81J29a70n36a45t46a 9515386864272

Jestli jste nepostřehl, tak je docela velká iniciativa poslanců (ze všech stran) za stavby VRT. A zákonné změny, aby proces vyvlastnění nebylo možné takto protahovat, nejsou těžké - stačí to opsat třeba od Francie.

A k té paní Havránkové - tam hlavní chyby dělali úředníci. Ona byla ochotna se dohonout, jen za lepších podmínek. Pokud by na ně stát přistoupil, musel by jí dát více pozemků či peněz, ale na urchylení stavby by se to mnohonásobně vrátilo.

+5/0
22.3.2017 15:59

J90i51ř53í 61P27r44a77ž79á42k 9250272881882

Na vydírání jako praktikovala Havránková, by v ČR nebylo dost pozemků. Ty poslanecké iniciativy vždy skončí na tom, že nějaký gang politiků nakoupil pozemky v místě, kde se má stavět a nějaký jiný gang má pozemky v místech, kde se předpokládá s jinou variantou liniové stavby. Viz např. var. J a Ss pražského okruhu. Z tohoto důvodu se nepostaví nikdy.

+1/0
22.3.2017 17:08

J21i36ř80í 68P84r33a85ž44á65k 9740382121622

Ještě doplněk. Němci už 20 let připravují stavbu VVN vedení Sever-Jih, které velmi potřebují pro přenos energie z větrníků u moře. Zatím z důvodu pozemků nepostavili nic. A to jim jde pouze o ochranné pásmo cca 20 m na každou stranu od "drátů".

+1/0
22.3.2017 17:10

P51e37t24r 73N98o26v75o96t98n62y 1231730491

A nechtějí to náhodou ekofašos v zemi? To by pak nebylo jen ochranné pásmo.

0/0
22.3.2017 17:45

J43i15ř82í 15P37r14a91ž39á59k 9980642761662

Asi nemáte o energetice ani základní znalosti.

0/0
22.3.2017 18:38

P14e11t82r 34N76o24v58o63t92n50y 1651670261

Tak si o tom něco zjistěte, než začnete plkat. Poslední odstavec. http://ekonomika.idnes.cz/energeticka-trasa-pod-zemi-problemy-s-vystavbou-fua-/ekonomika.aspx?c=A160808_195607_ekonomika_jkk

0/−1
22.3.2017 18:53

J10i23ř91í 22P73r66a94ž45á89k 9790612601462

Také Mimoň? Vystudoval slavistiku a publicistiku na Vídeňské univerzitě...

Je to o ceně, možnosti oprav, spolehlivosti,....

Zkuste nějaké lepší zdroje.

+1/0
22.3.2017 20:20

P33e19t32r 91N38o59v96o42t22n74y 1241730851

Takže popíráte, že Němci staví (aspoň některé části) Suedlink pod zemí? Nebo podle vás vůbec neexistují technologie pro podzemní vedení zvn? Nemám tomu v článku důvod nevěřit. Spíše nevěřím vám, že by Němci měli problémy s věcnými břemeny na pozemcích s nadzemním vedením.

0/0
22.3.2017 20:42

J97i24ř84í 50P64r26a46ž20á13k 9780472471352

Umíte německy? Čtete noviny?

0/0
22.3.2017 20:50

P96e80t30r 23N30o30v73o39t90n48y 1411100211

http://oenergetice.cz/nemecko/suedlink-dokonceni-paterni-linky-vedeni-nemecka-odlozeno-na-2025/

0/0
22.3.2017 20:52

J16i70ř83í 87P47r76a48ž86á67k 9800602491252

Jen pár info od těch snílků z linku, který jste mi poslal. Ještě hodně času uplyne, než ten problém zvládnou. Proto myslím, že budou postaveny stožáry a nadzemní vedení.

Das hängt laut des Tennet-Geschäftsführers davon ab, was fürKabel verwendet werden. Bisher seien nur Kabel für eine Spannung von 320 kVerprobt. Für Suedlink müssten davon acht verlegt werden. Dafür sei eineGrabenbreite von 25 Meter nötig. Hartmann hofft, dass bis zum Baubeginn vonSuedlink 525-kV-Kabel zur Verfügung stehen. Dann wäre eine Grabenbreite von nur15 bis 18 Metern notwendig, weil nur vier Kabel verlegt würden. In jedem Fallwerden in etwa 1,80 Meter Tiefe verlegt.

Jede Brücke mit denen Schienen und Autobahnen andereVerkehrswege und Täler überspannen, wäre ein Problem, weil man das Kabel nichteinfach unter die Brücke hängen könne.

+1/0
22.3.2017 21:06

P44e24t35r 29N39o84v54o13t61n25y 1211970531

Zatím dávají 320 kV kabely. Je potřeba širší koridor.

0/0
22.3.2017 21:15

J92i98ř56í 17P74r52a49ž52á20k 9750362251412

Jen namátkou další problémy:

Suedlink dauert länger- Umstieg von Freileitung auf Erdkabel kostet Milliarden mehr

Experten in Bundeswirtschaftsministerium gingen 2015 davonaus, dass die Erdverkabelung von Suedlink und Südost die Verbraucher drei bisacht Mrd. Euro extra kostet.

Größer ist auch das Risiko, auf Hindernisse zu stoßen:schwieriger Baugrund, verborgene Altlasten im Boden, der Zwang, andereInfrastruktur-Trassen kreuzen zu müssen - Hindernisse einfach 400 Meter vonMast zu Mast zu überspannen, geht bei Erdkabeln nicht.

0/0
22.3.2017 21:27

P70e98t47r 38N10o69v73o14t85n59y 1131700191

Prostě suedlink bude pod zemí. I kdybyste se rozkrájel. A s pozemky zřejmě problémy nejsou. A to je zřejmě budou muset kompletně vykoupit narozdíl od nadzemního vedení.

0/0
22.3.2017 20:56

J56i55ř18í 53P54r71a89ž92á82k 9480402601152

Četl jste to, co jste mi poslal? A porozuměl tomu?

+1/0
22.3.2017 21:07

J17i98ř71í 34P47r98a14ž97á23k 9550642321242

Je to zajímavé. Jsou dál, než jsem čekal, ale stejně to bude problém. Jestli to zvládnou, tak R^

...Verlegung von Gleichstrom-Erdkabeln technisch nicht so aufwändig ist, wie die Verlegung von Wechselstrom-Höchstspannungs-Erdkabeln. Es reichten zwei Kabel mit je 13 Zentimeter Durchmesser aus, um zwei Gigawatt Strom (das sei mehr als ein Kernkraftwerk erzeugt) zu übertragen. Diese Kabel könnten in einem Graben mit 1,50 Meter Tiefe mit nur 70 Zentimeter Abstand verlegt werden.

A kolik GW potřebují přenést ze S na J ?

0/0
22.3.2017 21:16

M51a33r49t17i49n 52R45u65z95i93c43k65a 1302648346477

Stavet pod zemi VVN je extremne drahe, to neni jen o zakopani kabelu, ... i ropovod je jednodussi...

+1/0
22.3.2017 20:57

P86e59t17r 77N93o61v73o41t61n21y 1141660201

Proto se to Němcům tak protahuje. Ne kvůli pozemkům.

0/0
22.3.2017 21:01

P42e98t53r 31N39o30v65o53t75n98y 1861240491

Google snad používat umíte. https://www.hna.de/thema/suedlink-org278078/

0/0
22.3.2017 20:45

J20i15ř38í 67P27r44a78ž60á36k 9940562541302

Píší na tom webu, že 2 až 10 x dražší. Asi bez problémů někde v Mecklenburg Vorpommern, kde nejsou údolí, kopce, ale jen rovinka.

0/0
22.3.2017 23:03

R89a59d17i55m 37Z47e77h55e63r 3934890443891

Kdyby ty prachy raději dali do oprav stávajích tratí, ať nemusejí jezdit rychlíky čtyřicítkou...;-€

+1/−3
22.3.2017 15:18

V43l68a92d21i60s29l62a54v 50Ž68i13d92e93k 3698870580

Bylo by fajn VRT mít (určitě bych ho využil častěji než dálnici), ale je třeba alespoň rámcově vědět kolik to bude stát, kdy to bude stát a jaké budou podmínky od cestovních časů po cenu jízdenky.

0/0
22.3.2017 14:38

B15a14r95b75o19r39a 16B46a29r70t48o45v93a 7565207479332

Ano z Zenevy do Parize za 3h 26 min (550 km)

Tak proc Plzen Praha Ostrava Brno atd atd

+1/−1
22.3.2017 14:29

J36a10n 19H67r25u43z37a 8914748489897

Věřím, že do 12 let se podaří zalepit všechny díry na našich silnicích tak, že bude možné na okreskách dosáhnout průměrné rychlosti i 60 km/hod. Věřím, že na dálnici D1 nebudu stát víc než půl hodiny. Mezi tím soudruzi z brněnského magistrátu prostě zařídí hyperloop a nějaký zastaralý vysokorychlostní vlak nebude potřeba.;-D

+1/0
22.3.2017 14:10

M13i61l43a77n 89K95o57i89š 4937682791140

Než bude hyperloop možné běžně používat, uplyne ještě mnoho a mnoho let. Navíc tato technologie má svá velká omezení, např. denní přeprava velké množství zboží a materiálu, tzv. nákladní doprava současné železnice.

0/0
22.3.2017 14:14

J61a55n 90H89r79u26z60a 8924578659697

Věřím, že to prostě zařídí. Když to říká primátor za ANO tak sorry jako.;-)

+1/0
22.3.2017 14:19

M66i69l77a89n 89K69o68i82š 4437902251430

Podle mě je VRT dlouhodobá investice. A počítat, jestli se to dnes vyplatí, je zcestné. Naši předci také budovali před 80 lety letiště a přitom letecká doprava byla v té době jen pro úzkou skupinu lidí. Z tehdejšího pohledu se to také nemohlo finančně vyplatit.

VRT je investicí do budoucnosti.

Aby to ale mělo smysl, je také potřeba výrazně zrychlit a modernizovat staré tratě, které budou na VRT navazovat a které jsou pomalé z dob R-U a jezdí se na nich 60-80 km/h.

+7/0
22.3.2017 14:06

J67a36n 70H55r96u98z30a 8524648569957

Investicí budoucnosti je i Zemanův kanál nebo cesta na Mars.;-)

+1/−1
22.3.2017 14:11

R56a22d34e53k 56J75a24n54a42t46a 9915766174222

Zemanův kanál není investice. Investice se totiž vrátí. Že kanál nefunguje, už si Němci ověřili na Dunaj-Rýn a to měli lepší podmínky. Železnice splní stejnou funkci efektivněji.

+5/0
22.3.2017 14:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.