Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert

Proč je Česko ve výstavbě vysokorychlostní železnice oproti jiný zemím tak pozadu? A potřebujeme ji vůbec? V pořadu Rozstřel diskutovali zastánce rychlotratí Petr Šlegr a skeptický finančník Tomáš Hlaváč. Podle Šlegra může vysokorychlostní trať v Česku stát do 12 let i dříve.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O42n87d81r14a 87P73a81ř34í55z60e69k 7851119925452

Čím to je, že se u nás nedaří dálnicím, obchvatům, železničním koridorům, elektrifikaci, rozvoji letišť? Ano, peníze jsou důležité. Avšak v českém prostředí za vše mohou politici, úředníci a lobbisti. Jsme uprostřed Evropy, někdy mám pocit, že ani v Evropě nejsme a sníme svůj evropský sen.

0/0
22.3.2017 22:21

M48a89r70t22i55n 70R40u85z29i40c32k25a 1832978616787

A rada politiku ma zajem nas opet dostat do podruci ruska...

0/0
23.3.2017 9:27

G76e90o36r37g 52K33o48m69b37e94r56e46c 9254431226971

no tak i v tom zaostalem Rusku uz maji nejaky patek vysokorychlostni zeleznice

0/0
23.3.2017 21:47

M90a60r84t56i23n 67R17u95z55i68c51k81a 1722888836717

Napriklad? Vim jen o jedne...

0/0
24.3.2017 0:12

M75a82r77t58i73n 49H22o98c30h43m26a97n 7343257524163

Jo a Praha - Berlín je podle pana Hlaváče na letadlo. Hm, pán je odborník. Proto byly na většině tras VRT do vzdálenosti cca 800 km zrušeny letecké linky a aerolinie začaly vozit vlastní klienty vlakem.....

+8/0
22.3.2017 21:41

M41a40r63t98i50n 47H21o68c94h80m68a11n 7503747794523

Tak jsem si to vcelku důsledně poslechl a nerozumím účasti pana Hlaváče. Na polovinu otázek s úsměvem odpověděl, že se necítí kompetentní k odpovědi. A k jeho ekonomickým hlediskům asi toto: VRT s možností průběžného propojování se stávající infrastrukturou a tedy i s možností postupného uvádění do provozu, ještě před dokončením celého projektu sítě VRT a s možností provozování rychlé nákladní dopravy říká NE. Ale tentýž pán ve stejné debatě prohlásí, že nesmysl typu hyperloop (již v mnoha článcích od mnoha odborníků je vysvětleno proč to nemůže fungovat,(alespoň ne v prezentovaných parametrech), nebo MAGLEV u nějž jsou náklady na výstavbu a provoz proti VRT astronomické a jejich napojení na stávající infrastrukturu nepřipadá v úvahu jsou pro něj naprosto snadno představitelné. Tož to su z toho jelen.

A ještě k argumentům diskutérů typu nedokážem postavit ani dálnici apod. To je výborný argument proč nic nestavět. Nebylo by lepší se urychleně zamyslet jak celou situaci řešit a pak vyvíjet tlak na řešení, než se furt jenom vymlouvat že TO NEJDE!!! Myslím, že když se chce tak to jde. Jo a taky si lakavě uvědomte, že případná náprava tragického stavu na poli zákonném a administrativním bude mít sakra velký přínos pro budování CELÉ infrastruktury, nejen VRT.

+10/0
22.3.2017 21:33

M32i80l62a46n 83C48o57u77f60a64l 8223957693

K čemu nám budou další tratě? Stavět je jen proto, že je mají jinde? To je zase nápad!

+1/−12
22.3.2017 21:30

M81a80r13t61i19n 50H18o88c42h33m64a24n 7823777144483

Jste spad z višně, ne? Projděte si článek a diskuzi a těch argumentů proč to stavět tam najdete spoustu, ať jako zastánce, nebo jako odpůrce...

+3/0
22.3.2017 21:36

M70a34r49t90i93n 26K71o77ž67í66n 1835626131440

Třeba k tomu, že ty stávající jsou pomalé a přetížené?

+6/0
22.3.2017 22:02
Foto

J38a51k50u85b 24L77n16ě91n10i66č90k19a 1975262477631

Tato castka mi trochu pripomina stale opakovany pruplav Labe-Odra-Dunaj. Radeji bych ty penize videl v zeleznici nez na vode :-D

0/0
22.3.2017 20:47
Foto

J16i43ř19í 16B36a24b31i11n52s20k13ý 7447949348861

savební povolení za 12 let nezvládnou to je v čechách sci-fi , potom přijdou zelení s ochranou přírody a máte stavební povolení nejdřív tak kolem roku 2093

+3/0
22.3.2017 19:26

O15n54d14r81a 23P37a68ř10í97z56e70k 7661589805952

A to už si pro něj budou muset do Bruselu nebo do Dubaie.

0/0
22.3.2017 22:22

M10i33c23h61a33e74l 56C75h29a16r49v96á75t 9209428213662

Nikdo Vám nedá tolik, kolik já toho naslibuji....:-/

0/0
22.3.2017 17:08

R22a60d45e14k 25J12a20n94a16t44a 9615456694652

On neslibuje, protože není politik a nikam nekandiduje. A stihnout za 12 let to lze, jelikož v jiných zemích to zvládnou i rychleji (i 9 let od politického ropzhodnutí ke zprovoznění).

+6/−1
22.3.2017 18:02

V50a15c52l85a88v 82B71u59r40e38š 3343978422269

:-)

0/0
22.3.2017 16:35

M60a57r66e86k 89M57a15r22t75i79n 8979224276540

Pardon, ale jeden lepší jak druhej. První se zastává hlava nehlava, druhej by pro jistotu udělal skanzen. No, nic moc.

+1/−2
22.3.2017 16:24

P87e22t20r 16N62a65j43d54e89k 7307596493161

Mám doma schovaný jeden hezký článek z Hospodářských novin z roku 1996, kde experti předpovídali co všechno bude postaveno za 20 let, tedy v roce 2016. Je to opravdu zábavné čtení ;-D

Moje vize roku 2050 (protože dřív v Česku rychlovlak jezdit nebude) je taková, že v té době už všichni budou jezdit elektromobily, které vás odvezou na druhý konec republiky bez potřeby dotknout se volantu a nějaké trmácení se na nádraží bude bráno jako přežitek.

+3/−3
22.3.2017 15:58

R81a32d21e16k 82J84a59n47a49t57a 9715866634532

Elektromobily a automatická auta nemohou soupeřit s VRT. Ani cenou, ani spotřebou energie, ani rychlostí, ani schopností řešit zácpy.

+11/0
22.3.2017 16:13

T73o35m53á72š 71Z37e82m47a29n 3325708424975

Stačí nebydlet na nádraží aby se vlak nezdál tak výhodný jako to z prospektů vypadá..

+1/−1
22.3.2017 21:28

R31a49d27e10k 16J96a46n55a41t86a 9615746734422

To je samozřejmě známo. Proto, pokud má železnice porazit auto i v door-to-door čase, je třeba těch rychlostí nad 250 km/h, které ale železnice, narozdíl od silnice, technický problém nedělají.

Mimochodem, v tom pořadu zazněl zajímavý fakt. Ohledně relace Praha-Pardubice. V podmínkách ČR stačí, když je vlak rychlejší než auto jen mírně (tj. v door-to-door čase mírně prohrává) a hned má více než 50% trhu. Proto v případě VRT, kde by vlak vítězil i v door-to-door čase, předpokládám market share klidně kolem 2/3.

+4/0
22.3.2017 21:52

J65i92ř15í 98P97r90a76ž93á97k 9850832131412

To je blábol. Vzpomene si "expert" na to, jak paní Havránková 20 let blokovala stavbu dálnice u Hradce?

Kolik takových Havránkových bude na trase železnice?

Viz dokončení Pražského silničního okruhu, které je kvůli pozemkům v nedohlednu a asi nikdy nebude.

Dnes zatím nelze rozhodnout jménem republiky že tudy koleje povedou.

+3/0
22.3.2017 15:34

R78a93d53e27k 41J83a13n79a63t18a 9385476794192

Jestli jste nepostřehl, tak je docela velká iniciativa poslanců (ze všech stran) za stavby VRT. A zákonné změny, aby proces vyvlastnění nebylo možné takto protahovat, nejsou těžké - stačí to opsat třeba od Francie.

A k té paní Havránkové - tam hlavní chyby dělali úředníci. Ona byla ochotna se dohonout, jen za lepších podmínek. Pokud by na ně stát přistoupil, musel by jí dát více pozemků či peněz, ale na urchylení stavby by se to mnohonásobně vrátilo.

+5/0
22.3.2017 15:59

J80i24ř59í 76P75r36a42ž30á34k 9170512581512

Na vydírání jako praktikovala Havránková, by v ČR nebylo dost pozemků. Ty poslanecké iniciativy vždy skončí na tom, že nějaký gang politiků nakoupil pozemky v místě, kde se má stavět a nějaký jiný gang má pozemky v místech, kde se předpokládá s jinou variantou liniové stavby. Viz např. var. J a Ss pražského okruhu. Z tohoto důvodu se nepostaví nikdy.

+1/0
22.3.2017 17:08

J34i10ř82í 53P93r20a82ž60á63k 9490892231342

Ještě doplněk. Němci už 20 let připravují stavbu VVN vedení Sever-Jih, které velmi potřebují pro přenos energie z větrníků u moře. Zatím z důvodu pozemků nepostavili nic. A to jim jde pouze o ochranné pásmo cca 20 m na každou stranu od "drátů".

+1/0
22.3.2017 17:10

P15e83t56r 63N67o28v88o19t62n44y 1301190571

A nechtějí to náhodou ekofašos v zemi? To by pak nebylo jen ochranné pásmo.

0/0
22.3.2017 17:45

J70i21ř54í 85P12r67a89ž59á12k 9950202241282

Asi nemáte o energetice ani základní znalosti.

0/0
22.3.2017 18:38

P64e29t54r 41N33o45v52o70t51n85y 1651660871

Tak si o tom něco zjistěte, než začnete plkat. Poslední odstavec. http://ekonomika.idnes.cz/energeticka-trasa-pod-zemi-problemy-s-vystavbou-fua-/ekonomika.aspx?c=A160808_195607_ekonomika_jkk

0/−1
22.3.2017 18:53

J62i49ř87í 89P78r72a94ž33á97k 9380732611802

Také Mimoň? Vystudoval slavistiku a publicistiku na Vídeňské univerzitě...

Je to o ceně, možnosti oprav, spolehlivosti,....

Zkuste nějaké lepší zdroje.

+1/0
22.3.2017 20:20

P10e63t31r 18N72o41v44o12t98n43y 1761380971

Takže popíráte, že Němci staví (aspoň některé části) Suedlink pod zemí? Nebo podle vás vůbec neexistují technologie pro podzemní vedení zvn? Nemám tomu v článku důvod nevěřit. Spíše nevěřím vám, že by Němci měli problémy s věcnými břemeny na pozemcích s nadzemním vedením.

0/0
22.3.2017 20:42

J77i48ř16í 83P54r86a96ž48á28k 9110692321332

Umíte německy? Čtete noviny?

0/0
22.3.2017 20:50

P24e90t29r 35N54o92v60o33t81n30y 1621770531

http://oenergetice.cz/nemecko/suedlink-dokonceni-paterni-linky-vedeni-nemecka-odlozeno-na-2025/

0/0
22.3.2017 20:52

J31i63ř88í 28P71r59a90ž10á33k 9880482531502

Jen pár info od těch snílků z linku, který jste mi poslal. Ještě hodně času uplyne, než ten problém zvládnou. Proto myslím, že budou postaveny stožáry a nadzemní vedení.

Das hängt laut des Tennet-Geschäftsführers davon ab, was fürKabel verwendet werden. Bisher seien nur Kabel für eine Spannung von 320 kVerprobt. Für Suedlink müssten davon acht verlegt werden. Dafür sei eineGrabenbreite von 25 Meter nötig. Hartmann hofft, dass bis zum Baubeginn vonSuedlink 525-kV-Kabel zur Verfügung stehen. Dann wäre eine Grabenbreite von nur15 bis 18 Metern notwendig, weil nur vier Kabel verlegt würden. In jedem Fallwerden in etwa 1,80 Meter Tiefe verlegt.

Jede Brücke mit denen Schienen und Autobahnen andereVerkehrswege und Täler überspannen, wäre ein Problem, weil man das Kabel nichteinfach unter die Brücke hängen könne.

+1/0
22.3.2017 21:06

P75e22t62r 97N92o97v83o58t49n25y 1761540501

Zatím dávají 320 kV kabely. Je potřeba širší koridor.

0/0
22.3.2017 21:15

J26i14ř26í 57P85r37a40ž32á33k 9180292551512

Jen namátkou další problémy:

Suedlink dauert länger- Umstieg von Freileitung auf Erdkabel kostet Milliarden mehr

Experten in Bundeswirtschaftsministerium gingen 2015 davonaus, dass die Erdverkabelung von Suedlink und Südost die Verbraucher drei bisacht Mrd. Euro extra kostet.

Größer ist auch das Risiko, auf Hindernisse zu stoßen:schwieriger Baugrund, verborgene Altlasten im Boden, der Zwang, andereInfrastruktur-Trassen kreuzen zu müssen - Hindernisse einfach 400 Meter vonMast zu Mast zu überspannen, geht bei Erdkabeln nicht.

0/0
22.3.2017 21:27

P78e31t98r 35N52o74v83o77t79n96y 1341870311

Prostě suedlink bude pod zemí. I kdybyste se rozkrájel. A s pozemky zřejmě problémy nejsou. A to je zřejmě budou muset kompletně vykoupit narozdíl od nadzemního vedení.

0/0
22.3.2017 20:56

J77i29ř13í 16P85r43a77ž55á54k 9730522471612

Četl jste to, co jste mi poslal? A porozuměl tomu?

+1/0
22.3.2017 21:07

J18i30ř27í 67P91r17a56ž24á76k 9840322961492

Je to zajímavé. Jsou dál, než jsem čekal, ale stejně to bude problém. Jestli to zvládnou, tak R^

...Verlegung von Gleichstrom-Erdkabeln technisch nicht so aufwändig ist, wie die Verlegung von Wechselstrom-Höchstspannungs-Erdkabeln. Es reichten zwei Kabel mit je 13 Zentimeter Durchmesser aus, um zwei Gigawatt Strom (das sei mehr als ein Kernkraftwerk erzeugt) zu übertragen. Diese Kabel könnten in einem Graben mit 1,50 Meter Tiefe mit nur 70 Zentimeter Abstand verlegt werden.

A kolik GW potřebují přenést ze S na J ?

0/0
22.3.2017 21:16

M91a75r69t29i78n 38R35u18z17i36c26k46a 1732518106957

Stavet pod zemi VVN je extremne drahe, to neni jen o zakopani kabelu, ... i ropovod je jednodussi...

+1/0
22.3.2017 20:57

P14e78t60r 72N44o53v65o20t87n89y 1771730541

Proto se to Němcům tak protahuje. Ne kvůli pozemkům.

0/0
22.3.2017 21:01

P91e96t16r 65N93o67v18o35t74n45y 1261390541

Google snad používat umíte. https://www.hna.de/thema/suedlink-org278078/

0/0
22.3.2017 20:45

J81i13ř80í 92P50r17a59ž19á96k 9330592621942

Píší na tom webu, že 2 až 10 x dražší. Asi bez problémů někde v Mecklenburg Vorpommern, kde nejsou údolí, kopce, ale jen rovinka.

0/0
22.3.2017 23:03

R36a65d80i39m 11Z63e80h25e20r 3294600523161

Kdyby ty prachy raději dali do oprav stávajích tratí, ať nemusejí jezdit rychlíky čtyřicítkou...;-€

+1/−3
22.3.2017 15:18

V42l73a31d68i61s31l28a62v 50Ž84i26d47e81k 3278630560

Bylo by fajn VRT mít (určitě bych ho využil častěji než dálnici), ale je třeba alespoň rámcově vědět kolik to bude stát, kdy to bude stát a jaké budou podmínky od cestovních časů po cenu jízdenky.

0/0
22.3.2017 14:38

B68a46r53b70o66r11a 36B95a72r80t45o23v44a 7615527379852

Ano z Zenevy do Parize za 3h 26 min (550 km)

Tak proc Plzen Praha Ostrava Brno atd atd

+1/−1
22.3.2017 14:29

J17a43n 38H50r45u11z40a 8984548509487

Věřím, že do 12 let se podaří zalepit všechny díry na našich silnicích tak, že bude možné na okreskách dosáhnout průměrné rychlosti i 60 km/hod. Věřím, že na dálnici D1 nebudu stát víc než půl hodiny. Mezi tím soudruzi z brněnského magistrátu prostě zařídí hyperloop a nějaký zastaralý vysokorychlostní vlak nebude potřeba.;-D

+1/0
22.3.2017 14:10

M43i56l83a10n 34K56o72i75š 4887842151160

Než bude hyperloop možné běžně používat, uplyne ještě mnoho a mnoho let. Navíc tato technologie má svá velká omezení, např. denní přeprava velké množství zboží a materiálu, tzv. nákladní doprava současné železnice.

0/0
22.3.2017 14:14

J76a58n 86H26r18u82z10a 8964568409397

Věřím, že to prostě zařídí. Když to říká primátor za ANO tak sorry jako.;-)

+1/0
22.3.2017 14:19

M48i88l23a20n 66K16o53i26š 4267612911490

Podle mě je VRT dlouhodobá investice. A počítat, jestli se to dnes vyplatí, je zcestné. Naši předci také budovali před 80 lety letiště a přitom letecká doprava byla v té době jen pro úzkou skupinu lidí. Z tehdejšího pohledu se to také nemohlo finančně vyplatit.

VRT je investicí do budoucnosti.

Aby to ale mělo smysl, je také potřeba výrazně zrychlit a modernizovat staré tratě, které budou na VRT navazovat a které jsou pomalé z dob R-U a jezdí se na nich 60-80 km/h.

+7/0
22.3.2017 14:06

J88a80n 20H65r71u85z63a 8524808119657

Investicí budoucnosti je i Zemanův kanál nebo cesta na Mars.;-)

+1/−1
22.3.2017 14:11

R78a62d29e91k 56J98a56n92a18t13a 9175936854232

Zemanův kanál není investice. Investice se totiž vrátí. Že kanál nefunguje, už si Němci ověřili na Dunaj-Rýn a to měli lepší podmínky. Železnice splní stejnou funkci efektivněji.

+5/0
22.3.2017 14:13







Najdete na iDNES.cz