Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert

Proč je Česko ve výstavbě vysokorychlostní železnice oproti jiný zemím tak pozadu? A potřebujeme ji vůbec? V pořadu Rozstřel diskutovali zastánce rychlotratí Petr Šlegr a skeptický finančník Tomáš Hlaváč. Podle Šlegra může vysokorychlostní trať v Česku stát do 12 let i dříve.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O31n16d69r55a 33P49a68ř36í27z78e49k 7911399925202

Čím to je, že se u nás nedaří dálnicím, obchvatům, železničním koridorům, elektrifikaci, rozvoji letišť? Ano, peníze jsou důležité. Avšak v českém prostředí za vše mohou politici, úředníci a lobbisti. Jsme uprostřed Evropy, někdy mám pocit, že ani v Evropě nejsme a sníme svůj evropský sen.

0/0
22.3.2017 22:21

M93a92r39t60i57n 35R96u53z45i31c55k73a 1802218936357

A rada politiku ma zajem nas opet dostat do podruci ruska...

0/0
23.3.2017 9:27

G34e55o36r13g 45K84o74m33b61e23r17e27c 9154311756241

no tak i v tom zaostalem Rusku uz maji nejaky patek vysokorychlostni zeleznice

0/0
23.3.2017 21:47

M45a66r51t68i93n 64R41u10z84i84c23k80a 1522388746117

Napriklad? Vim jen o jedne...

0/0
24.3.2017 0:12

M32a23r87t92i18n 45H69o40c26h53m39a29n 7743777304853

Jo a Praha - Berlín je podle pana Hlaváče na letadlo. Hm, pán je odborník. Proto byly na většině tras VRT do vzdálenosti cca 800 km zrušeny letecké linky a aerolinie začaly vozit vlastní klienty vlakem.....

+8/0
22.3.2017 21:41

M88a32r21t26i38n 93H34o69c50h88m63a41n 7453577604303

Tak jsem si to vcelku důsledně poslechl a nerozumím účasti pana Hlaváče. Na polovinu otázek s úsměvem odpověděl, že se necítí kompetentní k odpovědi. A k jeho ekonomickým hlediskům asi toto: VRT s možností průběžného propojování se stávající infrastrukturou a tedy i s možností postupného uvádění do provozu, ještě před dokončením celého projektu sítě VRT a s možností provozování rychlé nákladní dopravy říká NE. Ale tentýž pán ve stejné debatě prohlásí, že nesmysl typu hyperloop (již v mnoha článcích od mnoha odborníků je vysvětleno proč to nemůže fungovat,(alespoň ne v prezentovaných parametrech), nebo MAGLEV u nějž jsou náklady na výstavbu a provoz proti VRT astronomické a jejich napojení na stávající infrastrukturu nepřipadá v úvahu jsou pro něj naprosto snadno představitelné. Tož to su z toho jelen.

A ještě k argumentům diskutérů typu nedokážem postavit ani dálnici apod. To je výborný argument proč nic nestavět. Nebylo by lepší se urychleně zamyslet jak celou situaci řešit a pak vyvíjet tlak na řešení, než se furt jenom vymlouvat že TO NEJDE!!! Myslím, že když se chce tak to jde. Jo a taky si lakavě uvědomte, že případná náprava tragického stavu na poli zákonném a administrativním bude mít sakra velký přínos pro budování CELÉ infrastruktury, nejen VRT.

+10/0
22.3.2017 21:33

M83i13l27a37n 67C77o74u35f35a25l 8633447653

K čemu nám budou další tratě? Stavět je jen proto, že je mají jinde? To je zase nápad!

+1/−12
22.3.2017 21:30

M32a63r97t34i58n 40H21o45c16h67m62a71n 7983397754983

Jste spad z višně, ne? Projděte si článek a diskuzi a těch argumentů proč to stavět tam najdete spoustu, ať jako zastánce, nebo jako odpůrce...

+3/0
22.3.2017 21:36

M22a78r94t68i36n 12K47o19ž52í21n 1625966951620

Třeba k tomu, že ty stávající jsou pomalé a přetížené?

+6/0
22.3.2017 22:02
Foto

J93a38k11u15b 52L63n15ě10n34i21č54k62a 1315402287971

Tato castka mi trochu pripomina stale opakovany pruplav Labe-Odra-Dunaj. Radeji bych ty penize videl v zeleznici nez na vode :-D

0/0
22.3.2017 20:47
Foto

J90i77ř61í 55B39a55b36i42n27s22k21ý 7867719608441

savební povolení za 12 let nezvládnou to je v čechách sci-fi , potom přijdou zelení s ochranou přírody a máte stavební povolení nejdřív tak kolem roku 2093

+3/0
22.3.2017 19:26

O57n51d77r66a 56P29a44ř33í74z74e10k 7341429475942

A to už si pro něj budou muset do Bruselu nebo do Dubaie.

0/0
22.3.2017 22:22

M83i49c28h73a58e16l 66C50h35a60r20v87á93t 9649918543652

Nikdo Vám nedá tolik, kolik já toho naslibuji....:-/

0/0
22.3.2017 17:08

R75a69d76e95k 74J21a82n74a25t12a 9605306964172

On neslibuje, protože není politik a nikam nekandiduje. A stihnout za 12 let to lze, jelikož v jiných zemích to zvládnou i rychleji (i 9 let od politického ropzhodnutí ke zprovoznění).

+6/−1
22.3.2017 18:02

V41a58c77l93a46v 37B64u92r92e32š 3903668772619

:-)

0/0
22.3.2017 16:35

M63a51r77e18k 98M40a57r45t72i83n 8109744126700

Pardon, ale jeden lepší jak druhej. První se zastává hlava nehlava, druhej by pro jistotu udělal skanzen. No, nic moc.

+1/−2
22.3.2017 16:24

P96e84t69r 42N93a12j42d93e56k 7377376613711

Mám doma schovaný jeden hezký článek z Hospodářských novin z roku 1996, kde experti předpovídali co všechno bude postaveno za 20 let, tedy v roce 2016. Je to opravdu zábavné čtení ;-D

Moje vize roku 2050 (protože dřív v Česku rychlovlak jezdit nebude) je taková, že v té době už všichni budou jezdit elektromobily, které vás odvezou na druhý konec republiky bez potřeby dotknout se volantu a nějaké trmácení se na nádraží bude bráno jako přežitek.

+3/−3
22.3.2017 15:58

R52a77d19e27k 22J56a41n95a17t13a 9295726604442

Elektromobily a automatická auta nemohou soupeřit s VRT. Ani cenou, ani spotřebou energie, ani rychlostí, ani schopností řešit zácpy.

+11/0
22.3.2017 16:13

T58o13m91á74š 39Z78e33m60a38n 3875348834145

Stačí nebydlet na nádraží aby se vlak nezdál tak výhodný jako to z prospektů vypadá..

+1/−1
22.3.2017 21:28

R36a24d26e45k 55J61a48n28a59t36a 9685776944672

To je samozřejmě známo. Proto, pokud má železnice porazit auto i v door-to-door čase, je třeba těch rychlostí nad 250 km/h, které ale železnice, narozdíl od silnice, technický problém nedělají.

Mimochodem, v tom pořadu zazněl zajímavý fakt. Ohledně relace Praha-Pardubice. V podmínkách ČR stačí, když je vlak rychlejší než auto jen mírně (tj. v door-to-door čase mírně prohrává) a hned má více než 50% trhu. Proto v případě VRT, kde by vlak vítězil i v door-to-door čase, předpokládám market share klidně kolem 2/3.

+4/0
22.3.2017 21:52

J77i22ř18í 96P45r53a39ž11á80k 9960582371212

To je blábol. Vzpomene si "expert" na to, jak paní Havránková 20 let blokovala stavbu dálnice u Hradce?

Kolik takových Havránkových bude na trase železnice?

Viz dokončení Pražského silničního okruhu, které je kvůli pozemkům v nedohlednu a asi nikdy nebude.

Dnes zatím nelze rozhodnout jménem republiky že tudy koleje povedou.

+3/0
22.3.2017 15:34

R24a89d83e43k 17J30a26n78a70t57a 9665336424832

Jestli jste nepostřehl, tak je docela velká iniciativa poslanců (ze všech stran) za stavby VRT. A zákonné změny, aby proces vyvlastnění nebylo možné takto protahovat, nejsou těžké - stačí to opsat třeba od Francie.

A k té paní Havránkové - tam hlavní chyby dělali úředníci. Ona byla ochotna se dohonout, jen za lepších podmínek. Pokud by na ně stát přistoupil, musel by jí dát více pozemků či peněz, ale na urchylení stavby by se to mnohonásobně vrátilo.

+5/0
22.3.2017 15:59

J30i88ř34í 95P17r61a65ž24á62k 9910442941812

Na vydírání jako praktikovala Havránková, by v ČR nebylo dost pozemků. Ty poslanecké iniciativy vždy skončí na tom, že nějaký gang politiků nakoupil pozemky v místě, kde se má stavět a nějaký jiný gang má pozemky v místech, kde se předpokládá s jinou variantou liniové stavby. Viz např. var. J a Ss pražského okruhu. Z tohoto důvodu se nepostaví nikdy.

+1/0
22.3.2017 17:08

J33i39ř65í 87P34r40a71ž63á84k 9510162511982

Ještě doplněk. Němci už 20 let připravují stavbu VVN vedení Sever-Jih, které velmi potřebují pro přenos energie z větrníků u moře. Zatím z důvodu pozemků nepostavili nic. A to jim jde pouze o ochranné pásmo cca 20 m na každou stranu od "drátů".

+1/0
22.3.2017 17:10

P34e19t20r 87N74o22v24o63t14n14y 1731440911

A nechtějí to náhodou ekofašos v zemi? To by pak nebylo jen ochranné pásmo.

0/0
22.3.2017 17:45

J22i57ř31í 54P88r60a83ž90á60k 9890452261932

Asi nemáte o energetice ani základní znalosti.

0/0
22.3.2017 18:38

P69e57t42r 24N47o34v71o96t50n77y 1491490761

Tak si o tom něco zjistěte, než začnete plkat. Poslední odstavec. http://ekonomika.idnes.cz/energeticka-trasa-pod-zemi-problemy-s-vystavbou-fua-/ekonomika.aspx?c=A160808_195607_ekonomika_jkk

0/−1
22.3.2017 18:53

J80i89ř76í 59P93r72a74ž76á18k 9270742331672

Také Mimoň? Vystudoval slavistiku a publicistiku na Vídeňské univerzitě...

Je to o ceně, možnosti oprav, spolehlivosti,....

Zkuste nějaké lepší zdroje.

+1/0
22.3.2017 20:20

P25e89t18r 87N92o25v28o27t79n10y 1251790421

Takže popíráte, že Němci staví (aspoň některé části) Suedlink pod zemí? Nebo podle vás vůbec neexistují technologie pro podzemní vedení zvn? Nemám tomu v článku důvod nevěřit. Spíše nevěřím vám, že by Němci měli problémy s věcnými břemeny na pozemcích s nadzemním vedením.

0/0
22.3.2017 20:42

J75i93ř24í 72P17r53a72ž97á83k 9340952861252

Umíte německy? Čtete noviny?

0/0
22.3.2017 20:50

P68e17t76r 93N34o74v98o56t26n83y 1141350581

http://oenergetice.cz/nemecko/suedlink-dokonceni-paterni-linky-vedeni-nemecka-odlozeno-na-2025/

0/0
22.3.2017 20:52

J31i69ř76í 64P20r44a82ž10á58k 9110682641542

Jen pár info od těch snílků z linku, který jste mi poslal. Ještě hodně času uplyne, než ten problém zvládnou. Proto myslím, že budou postaveny stožáry a nadzemní vedení.

Das hängt laut des Tennet-Geschäftsführers davon ab, was fürKabel verwendet werden. Bisher seien nur Kabel für eine Spannung von 320 kVerprobt. Für Suedlink müssten davon acht verlegt werden. Dafür sei eineGrabenbreite von 25 Meter nötig. Hartmann hofft, dass bis zum Baubeginn vonSuedlink 525-kV-Kabel zur Verfügung stehen. Dann wäre eine Grabenbreite von nur15 bis 18 Metern notwendig, weil nur vier Kabel verlegt würden. In jedem Fallwerden in etwa 1,80 Meter Tiefe verlegt.

Jede Brücke mit denen Schienen und Autobahnen andereVerkehrswege und Täler überspannen, wäre ein Problem, weil man das Kabel nichteinfach unter die Brücke hängen könne.

+1/0
22.3.2017 21:06

P75e48t42r 28N13o92v29o84t48n33y 1921150111

Zatím dávají 320 kV kabely. Je potřeba širší koridor.

0/0
22.3.2017 21:15

J68i62ř58í 70P67r64a51ž47á76k 9180872491502

Jen namátkou další problémy:

Suedlink dauert länger- Umstieg von Freileitung auf Erdkabel kostet Milliarden mehr

Experten in Bundeswirtschaftsministerium gingen 2015 davonaus, dass die Erdverkabelung von Suedlink und Südost die Verbraucher drei bisacht Mrd. Euro extra kostet.

Größer ist auch das Risiko, auf Hindernisse zu stoßen:schwieriger Baugrund, verborgene Altlasten im Boden, der Zwang, andereInfrastruktur-Trassen kreuzen zu müssen - Hindernisse einfach 400 Meter vonMast zu Mast zu überspannen, geht bei Erdkabeln nicht.

0/0
22.3.2017 21:27

P95e38t23r 98N52o32v27o85t41n79y 1531330631

Prostě suedlink bude pod zemí. I kdybyste se rozkrájel. A s pozemky zřejmě problémy nejsou. A to je zřejmě budou muset kompletně vykoupit narozdíl od nadzemního vedení.

0/0
22.3.2017 20:56

J29i85ř34í 38P63r75a95ž57á85k 9220412921592

Četl jste to, co jste mi poslal? A porozuměl tomu?

+1/0
22.3.2017 21:07

J31i86ř45í 87P97r90a31ž74á78k 9290412261152

Je to zajímavé. Jsou dál, než jsem čekal, ale stejně to bude problém. Jestli to zvládnou, tak R^

...Verlegung von Gleichstrom-Erdkabeln technisch nicht so aufwändig ist, wie die Verlegung von Wechselstrom-Höchstspannungs-Erdkabeln. Es reichten zwei Kabel mit je 13 Zentimeter Durchmesser aus, um zwei Gigawatt Strom (das sei mehr als ein Kernkraftwerk erzeugt) zu übertragen. Diese Kabel könnten in einem Graben mit 1,50 Meter Tiefe mit nur 70 Zentimeter Abstand verlegt werden.

A kolik GW potřebují přenést ze S na J ?

0/0
22.3.2017 21:16

M17a72r30t25i38n 93R51u81z39i22c82k10a 1222398636387

Stavet pod zemi VVN je extremne drahe, to neni jen o zakopani kabelu, ... i ropovod je jednodussi...

+1/0
22.3.2017 20:57

P64e44t62r 77N64o85v39o86t50n57y 1771530431

Proto se to Němcům tak protahuje. Ne kvůli pozemkům.

0/0
22.3.2017 21:01

P86e69t29r 31N90o55v79o28t90n69y 1591630461

Google snad používat umíte. https://www.hna.de/thema/suedlink-org278078/

0/0
22.3.2017 20:45

J48i86ř33í 57P44r61a66ž40á26k 9510762401752

Píší na tom webu, že 2 až 10 x dražší. Asi bez problémů někde v Mecklenburg Vorpommern, kde nejsou údolí, kopce, ale jen rovinka.

0/0
22.3.2017 23:03

R29a32d71i46m 83Z59e64h22e20r 3904910543411

Kdyby ty prachy raději dali do oprav stávajích tratí, ať nemusejí jezdit rychlíky čtyřicítkou...;-€

+1/−3
22.3.2017 15:18

V21l71a68d15i79s25l38a77v 61Ž80i51d87e90k 3478370910

Bylo by fajn VRT mít (určitě bych ho využil častěji než dálnici), ale je třeba alespoň rámcově vědět kolik to bude stát, kdy to bude stát a jaké budou podmínky od cestovních časů po cenu jízdenky.

0/0
22.3.2017 14:38

B19a38r52b11o67r82a 43B44a41r14t46o52v55a 7565427919462

Ano z Zenevy do Parize za 3h 26 min (550 km)

Tak proc Plzen Praha Ostrava Brno atd atd

+1/−1
22.3.2017 14:29

J71a92n 61H59r10u22z97a 8774938779437

Věřím, že do 12 let se podaří zalepit všechny díry na našich silnicích tak, že bude možné na okreskách dosáhnout průměrné rychlosti i 60 km/hod. Věřím, že na dálnici D1 nebudu stát víc než půl hodiny. Mezi tím soudruzi z brněnského magistrátu prostě zařídí hyperloop a nějaký zastaralý vysokorychlostní vlak nebude potřeba.;-D

+1/0
22.3.2017 14:10

M80i97l55a67n 54K82o66i88š 4337702971750

Než bude hyperloop možné běžně používat, uplyne ještě mnoho a mnoho let. Navíc tato technologie má svá velká omezení, např. denní přeprava velké množství zboží a materiálu, tzv. nákladní doprava současné železnice.

0/0
22.3.2017 14:14

J40a63n 67H36r68u81z45a 8684438799947

Věřím, že to prostě zařídí. Když to říká primátor za ANO tak sorry jako.;-)

+1/0
22.3.2017 14:19

M39i87l36a78n 20K59o57i33š 4347122441870

Podle mě je VRT dlouhodobá investice. A počítat, jestli se to dnes vyplatí, je zcestné. Naši předci také budovali před 80 lety letiště a přitom letecká doprava byla v té době jen pro úzkou skupinu lidí. Z tehdejšího pohledu se to také nemohlo finančně vyplatit.

VRT je investicí do budoucnosti.

Aby to ale mělo smysl, je také potřeba výrazně zrychlit a modernizovat staré tratě, které budou na VRT navazovat a které jsou pomalé z dob R-U a jezdí se na nich 60-80 km/h.

+7/0
22.3.2017 14:06

J72a59n 63H85r66u32z70a 8934708409387

Investicí budoucnosti je i Zemanův kanál nebo cesta na Mars.;-)

+1/−1
22.3.2017 14:11

R92a32d41e40k 62J19a59n97a47t50a 9195296884432

Zemanův kanál není investice. Investice se totiž vrátí. Že kanál nefunguje, už si Němci ověřili na Dunaj-Rýn a to měli lepší podmínky. Železnice splní stejnou funkci efektivněji.

+5/0
22.3.2017 14:13







Najdete na iDNES.cz