Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert

Proč je Česko ve výstavbě vysokorychlostní železnice oproti jiný zemím tak pozadu? A potřebujeme ji vůbec? V pořadu Rozstřel diskutovali zastánce rychlotratí Petr Šlegr a skeptický finančník Tomáš Hlaváč. Podle Šlegra může vysokorychlostní trať v Česku stát do 12 let i dříve.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O51n76d40r85a 80P22a72ř89í71z19e89k 7621159405352

Čím to je, že se u nás nedaří dálnicím, obchvatům, železničním koridorům, elektrifikaci, rozvoji letišť? Ano, peníze jsou důležité. Avšak v českém prostředí za vše mohou politici, úředníci a lobbisti. Jsme uprostřed Evropy, někdy mám pocit, že ani v Evropě nejsme a sníme svůj evropský sen.

0/0
22.3.2017 22:21

M77a47r81t23i36n 56R43u72z97i19c41k70a 1452678346227

A rada politiku ma zajem nas opet dostat do podruci ruska...

0/0
23.3.2017 9:27

G14e81o98r38g 18K63o47m73b68e20r78e83c 9634601316891

no tak i v tom zaostalem Rusku uz maji nejaky patek vysokorychlostni zeleznice

0/0
23.3.2017 21:47

M70a20r27t52i50n 70R69u36z17i13c41k75a 1492518376327

Napriklad? Vim jen o jedne...

0/0
24.3.2017 0:12

M46a95r85t79i16n 12H27o24c98h18m54a25n 7773597184463

Jo a Praha - Berlín je podle pana Hlaváče na letadlo. Hm, pán je odborník. Proto byly na většině tras VRT do vzdálenosti cca 800 km zrušeny letecké linky a aerolinie začaly vozit vlastní klienty vlakem.....

+8/0
22.3.2017 21:41

M87a51r98t35i50n 81H71o42c22h72m30a14n 7313717334273

Tak jsem si to vcelku důsledně poslechl a nerozumím účasti pana Hlaváče. Na polovinu otázek s úsměvem odpověděl, že se necítí kompetentní k odpovědi. A k jeho ekonomickým hlediskům asi toto: VRT s možností průběžného propojování se stávající infrastrukturou a tedy i s možností postupného uvádění do provozu, ještě před dokončením celého projektu sítě VRT a s možností provozování rychlé nákladní dopravy říká NE. Ale tentýž pán ve stejné debatě prohlásí, že nesmysl typu hyperloop (již v mnoha článcích od mnoha odborníků je vysvětleno proč to nemůže fungovat,(alespoň ne v prezentovaných parametrech), nebo MAGLEV u nějž jsou náklady na výstavbu a provoz proti VRT astronomické a jejich napojení na stávající infrastrukturu nepřipadá v úvahu jsou pro něj naprosto snadno představitelné. Tož to su z toho jelen.

A ještě k argumentům diskutérů typu nedokážem postavit ani dálnici apod. To je výborný argument proč nic nestavět. Nebylo by lepší se urychleně zamyslet jak celou situaci řešit a pak vyvíjet tlak na řešení, než se furt jenom vymlouvat že TO NEJDE!!! Myslím, že když se chce tak to jde. Jo a taky si lakavě uvědomte, že případná náprava tragického stavu na poli zákonném a administrativním bude mít sakra velký přínos pro budování CELÉ infrastruktury, nejen VRT.

+10/0
22.3.2017 21:33

M82i56l46a66n 74C50o82u67f91a12l 8523417263

K čemu nám budou další tratě? Stavět je jen proto, že je mají jinde? To je zase nápad!

+1/−12
22.3.2017 21:30

M53a58r56t94i93n 87H97o51c12h80m64a34n 7533677424813

Jste spad z višně, ne? Projděte si článek a diskuzi a těch argumentů proč to stavět tam najdete spoustu, ať jako zastánce, nebo jako odpůrce...

+3/0
22.3.2017 21:36

M22a91r37t83i36n 42K30o23ž51í71n 1465676401420

Třeba k tomu, že ty stávající jsou pomalé a přetížené?

+6/0
22.3.2017 22:02
Foto

J47a38k39u25b 67L24n72ě19n36i82č35k75a 1795752817421

Tato castka mi trochu pripomina stale opakovany pruplav Labe-Odra-Dunaj. Radeji bych ty penize videl v zeleznici nez na vode :-D

0/0
22.3.2017 20:47
Foto

J31i81ř49í 85B79a20b25i57n88s21k37ý 7437529328501

savební povolení za 12 let nezvládnou to je v čechách sci-fi , potom přijdou zelení s ochranou přírody a máte stavební povolení nejdřív tak kolem roku 2093

+3/0
22.3.2017 19:26

O40n20d69r42a 35P93a37ř98í28z18e13k 7651539585602

A to už si pro něj budou muset do Bruselu nebo do Dubaie.

0/0
22.3.2017 22:22

M61i54c41h18a50e63l 27C54h61a37r23v81á35t 9569858383652

Nikdo Vám nedá tolik, kolik já toho naslibuji....:-/

0/0
22.3.2017 17:08

R13a41d94e64k 20J42a55n48a92t81a 9315766754532

On neslibuje, protože není politik a nikam nekandiduje. A stihnout za 12 let to lze, jelikož v jiných zemích to zvládnou i rychleji (i 9 let od politického ropzhodnutí ke zprovoznění).

+6/−1
22.3.2017 18:02

V70a98c38l58a82v 12B44u80r85e22š 3653178152219

:-)

0/0
22.3.2017 16:35

M21a11r52e41k 79M47a62r21t62i94n 8519214846690

Pardon, ale jeden lepší jak druhej. První se zastává hlava nehlava, druhej by pro jistotu udělal skanzen. No, nic moc.

+1/−2
22.3.2017 16:24

P56e81t94r 76N85a83j52d82e96k 7977136353301

Mám doma schovaný jeden hezký článek z Hospodářských novin z roku 1996, kde experti předpovídali co všechno bude postaveno za 20 let, tedy v roce 2016. Je to opravdu zábavné čtení ;-D

Moje vize roku 2050 (protože dřív v Česku rychlovlak jezdit nebude) je taková, že v té době už všichni budou jezdit elektromobily, které vás odvezou na druhý konec republiky bez potřeby dotknout se volantu a nějaké trmácení se na nádraží bude bráno jako přežitek.

+3/−3
22.3.2017 15:58

R31a55d81e98k 13J37a43n36a91t39a 9885966384892

Elektromobily a automatická auta nemohou soupeřit s VRT. Ani cenou, ani spotřebou energie, ani rychlostí, ani schopností řešit zácpy.

+11/0
22.3.2017 16:13

T58o45m42á16š 70Z27e74m34a14n 3265888314305

Stačí nebydlet na nádraží aby se vlak nezdál tak výhodný jako to z prospektů vypadá..

+1/−1
22.3.2017 21:28

R38a13d54e38k 53J26a40n65a80t94a 9485836514422

To je samozřejmě známo. Proto, pokud má železnice porazit auto i v door-to-door čase, je třeba těch rychlostí nad 250 km/h, které ale železnice, narozdíl od silnice, technický problém nedělají.

Mimochodem, v tom pořadu zazněl zajímavý fakt. Ohledně relace Praha-Pardubice. V podmínkách ČR stačí, když je vlak rychlejší než auto jen mírně (tj. v door-to-door čase mírně prohrává) a hned má více než 50% trhu. Proto v případě VRT, kde by vlak vítězil i v door-to-door čase, předpokládám market share klidně kolem 2/3.

+4/0
22.3.2017 21:52

J63i51ř16í 78P56r92a93ž46á64k 9900412181552

To je blábol. Vzpomene si "expert" na to, jak paní Havránková 20 let blokovala stavbu dálnice u Hradce?

Kolik takových Havránkových bude na trase železnice?

Viz dokončení Pražského silničního okruhu, které je kvůli pozemkům v nedohlednu a asi nikdy nebude.

Dnes zatím nelze rozhodnout jménem republiky že tudy koleje povedou.

+3/0
22.3.2017 15:34

R96a50d64e20k 81J17a73n97a87t83a 9605536224592

Jestli jste nepostřehl, tak je docela velká iniciativa poslanců (ze všech stran) za stavby VRT. A zákonné změny, aby proces vyvlastnění nebylo možné takto protahovat, nejsou těžké - stačí to opsat třeba od Francie.

A k té paní Havránkové - tam hlavní chyby dělali úředníci. Ona byla ochotna se dohonout, jen za lepších podmínek. Pokud by na ně stát přistoupil, musel by jí dát více pozemků či peněz, ale na urchylení stavby by se to mnohonásobně vrátilo.

+5/0
22.3.2017 15:59

J91i64ř46í 67P86r74a41ž69á61k 9200192731362

Na vydírání jako praktikovala Havránková, by v ČR nebylo dost pozemků. Ty poslanecké iniciativy vždy skončí na tom, že nějaký gang politiků nakoupil pozemky v místě, kde se má stavět a nějaký jiný gang má pozemky v místech, kde se předpokládá s jinou variantou liniové stavby. Viz např. var. J a Ss pražského okruhu. Z tohoto důvodu se nepostaví nikdy.

+1/0
22.3.2017 17:08

J74i90ř48í 63P95r44a69ž43á24k 9250842651762

Ještě doplněk. Němci už 20 let připravují stavbu VVN vedení Sever-Jih, které velmi potřebují pro přenos energie z větrníků u moře. Zatím z důvodu pozemků nepostavili nic. A to jim jde pouze o ochranné pásmo cca 20 m na každou stranu od "drátů".

+1/0
22.3.2017 17:10

P76e44t74r 66N55o34v43o43t11n81y 1271320541

A nechtějí to náhodou ekofašos v zemi? To by pak nebylo jen ochranné pásmo.

0/0
22.3.2017 17:45

J43i23ř36í 87P54r10a17ž79á98k 9160492301632

Asi nemáte o energetice ani základní znalosti.

0/0
22.3.2017 18:38

P19e52t26r 76N49o61v11o20t97n96y 1931940631

Tak si o tom něco zjistěte, než začnete plkat. Poslední odstavec. http://ekonomika.idnes.cz/energeticka-trasa-pod-zemi-problemy-s-vystavbou-fua-/ekonomika.aspx?c=A160808_195607_ekonomika_jkk

0/−1
22.3.2017 18:53

J84i39ř92í 73P19r30a41ž50á11k 9550162361692

Také Mimoň? Vystudoval slavistiku a publicistiku na Vídeňské univerzitě...

Je to o ceně, možnosti oprav, spolehlivosti,....

Zkuste nějaké lepší zdroje.

+1/0
22.3.2017 20:20

P83e58t95r 77N37o35v46o90t25n90y 1261330421

Takže popíráte, že Němci staví (aspoň některé části) Suedlink pod zemí? Nebo podle vás vůbec neexistují technologie pro podzemní vedení zvn? Nemám tomu v článku důvod nevěřit. Spíše nevěřím vám, že by Němci měli problémy s věcnými břemeny na pozemcích s nadzemním vedením.

0/0
22.3.2017 20:42

J64i30ř44í 44P25r42a92ž89á25k 9770852351962

Umíte německy? Čtete noviny?

0/0
22.3.2017 20:50

P28e87t22r 18N95o20v50o78t77n52y 1231300691

http://oenergetice.cz/nemecko/suedlink-dokonceni-paterni-linky-vedeni-nemecka-odlozeno-na-2025/

0/0
22.3.2017 20:52

J68i57ř72í 69P47r76a49ž75á64k 9200162651392

Jen pár info od těch snílků z linku, který jste mi poslal. Ještě hodně času uplyne, než ten problém zvládnou. Proto myslím, že budou postaveny stožáry a nadzemní vedení.

Das hängt laut des Tennet-Geschäftsführers davon ab, was fürKabel verwendet werden. Bisher seien nur Kabel für eine Spannung von 320 kVerprobt. Für Suedlink müssten davon acht verlegt werden. Dafür sei eineGrabenbreite von 25 Meter nötig. Hartmann hofft, dass bis zum Baubeginn vonSuedlink 525-kV-Kabel zur Verfügung stehen. Dann wäre eine Grabenbreite von nur15 bis 18 Metern notwendig, weil nur vier Kabel verlegt würden. In jedem Fallwerden in etwa 1,80 Meter Tiefe verlegt.

Jede Brücke mit denen Schienen und Autobahnen andereVerkehrswege und Täler überspannen, wäre ein Problem, weil man das Kabel nichteinfach unter die Brücke hängen könne.

+1/0
22.3.2017 21:06

P73e42t79r 67N80o20v51o39t16n57y 1771170941

Zatím dávají 320 kV kabely. Je potřeba širší koridor.

0/0
22.3.2017 21:15

J16i81ř63í 86P76r30a24ž55á72k 9450272551392

Jen namátkou další problémy:

Suedlink dauert länger- Umstieg von Freileitung auf Erdkabel kostet Milliarden mehr

Experten in Bundeswirtschaftsministerium gingen 2015 davonaus, dass die Erdverkabelung von Suedlink und Südost die Verbraucher drei bisacht Mrd. Euro extra kostet.

Größer ist auch das Risiko, auf Hindernisse zu stoßen:schwieriger Baugrund, verborgene Altlasten im Boden, der Zwang, andereInfrastruktur-Trassen kreuzen zu müssen - Hindernisse einfach 400 Meter vonMast zu Mast zu überspannen, geht bei Erdkabeln nicht.

0/0
22.3.2017 21:27

P19e84t30r 62N76o16v51o65t45n18y 1971190711

Prostě suedlink bude pod zemí. I kdybyste se rozkrájel. A s pozemky zřejmě problémy nejsou. A to je zřejmě budou muset kompletně vykoupit narozdíl od nadzemního vedení.

0/0
22.3.2017 20:56

J12i77ř40í 61P98r93a61ž52á69k 9670222761432

Četl jste to, co jste mi poslal? A porozuměl tomu?

+1/0
22.3.2017 21:07

J84i50ř83í 10P95r62a22ž51á11k 9650182521802

Je to zajímavé. Jsou dál, než jsem čekal, ale stejně to bude problém. Jestli to zvládnou, tak R^

...Verlegung von Gleichstrom-Erdkabeln technisch nicht so aufwändig ist, wie die Verlegung von Wechselstrom-Höchstspannungs-Erdkabeln. Es reichten zwei Kabel mit je 13 Zentimeter Durchmesser aus, um zwei Gigawatt Strom (das sei mehr als ein Kernkraftwerk erzeugt) zu übertragen. Diese Kabel könnten in einem Graben mit 1,50 Meter Tiefe mit nur 70 Zentimeter Abstand verlegt werden.

A kolik GW potřebují přenést ze S na J ?

0/0
22.3.2017 21:16

M71a64r38t69i72n 64R77u15z28i46c25k21a 1462328926857

Stavet pod zemi VVN je extremne drahe, to neni jen o zakopani kabelu, ... i ropovod je jednodussi...

+1/0
22.3.2017 20:57

P48e27t17r 84N43o30v11o81t45n22y 1451950301

Proto se to Němcům tak protahuje. Ne kvůli pozemkům.

0/0
22.3.2017 21:01

P11e21t31r 18N28o31v96o24t10n93y 1571980371

Google snad používat umíte. https://www.hna.de/thema/suedlink-org278078/

0/0
22.3.2017 20:45

J66i13ř68í 88P59r39a28ž64á62k 9480102671462

Píší na tom webu, že 2 až 10 x dražší. Asi bez problémů někde v Mecklenburg Vorpommern, kde nejsou údolí, kopce, ale jen rovinka.

0/0
22.3.2017 23:03

R51a63d56i34m 60Z29e81h84e26r 3354920123271

Kdyby ty prachy raději dali do oprav stávajích tratí, ať nemusejí jezdit rychlíky čtyřicítkou...;-€

+1/−3
22.3.2017 15:18

V11l95a71d48i33s59l85a16v 62Ž96i23d56e61k 3158760640

Bylo by fajn VRT mít (určitě bych ho využil častěji než dálnici), ale je třeba alespoň rámcově vědět kolik to bude stát, kdy to bude stát a jaké budou podmínky od cestovních časů po cenu jízdenky.

0/0
22.3.2017 14:38

B48a72r30b50o81r79a 43B66a74r42t37o26v52a 7505777749852

Ano z Zenevy do Parize za 3h 26 min (550 km)

Tak proc Plzen Praha Ostrava Brno atd atd

+1/−1
22.3.2017 14:29

J41a38n 32H91r24u24z50a 8804398879657

Věřím, že do 12 let se podaří zalepit všechny díry na našich silnicích tak, že bude možné na okreskách dosáhnout průměrné rychlosti i 60 km/hod. Věřím, že na dálnici D1 nebudu stát víc než půl hodiny. Mezi tím soudruzi z brněnského magistrátu prostě zařídí hyperloop a nějaký zastaralý vysokorychlostní vlak nebude potřeba.;-D

+1/0
22.3.2017 14:10

M43i77l98a23n 14K29o77i62š 4727612451300

Než bude hyperloop možné běžně používat, uplyne ještě mnoho a mnoho let. Navíc tato technologie má svá velká omezení, např. denní přeprava velké množství zboží a materiálu, tzv. nákladní doprava současné železnice.

0/0
22.3.2017 14:14

J62a14n 72H90r31u68z63a 8224298489697

Věřím, že to prostě zařídí. Když to říká primátor za ANO tak sorry jako.;-)

+1/0
22.3.2017 14:19

M30i76l54a71n 34K57o79i69š 4517912761330

Podle mě je VRT dlouhodobá investice. A počítat, jestli se to dnes vyplatí, je zcestné. Naši předci také budovali před 80 lety letiště a přitom letecká doprava byla v té době jen pro úzkou skupinu lidí. Z tehdejšího pohledu se to také nemohlo finančně vyplatit.

VRT je investicí do budoucnosti.

Aby to ale mělo smysl, je také potřeba výrazně zrychlit a modernizovat staré tratě, které budou na VRT navazovat a které jsou pomalé z dob R-U a jezdí se na nich 60-80 km/h.

+7/0
22.3.2017 14:06

J96a43n 24H22r32u71z25a 8114348949177

Investicí budoucnosti je i Zemanův kanál nebo cesta na Mars.;-)

+1/−1
22.3.2017 14:11

R68a87d50e33k 28J21a75n74a46t93a 9175776464582

Zemanův kanál není investice. Investice se totiž vrátí. Že kanál nefunguje, už si Němci ověřili na Dunaj-Rýn a to měli lepší podmínky. Železnice splní stejnou funkci efektivněji.

+5/0
22.3.2017 14:13







Najdete na iDNES.cz