Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

E-shop ČD slibuje vždy nejvýhodnější jízdenku. Ty nejlevnější ale tají

České dráhy zásadně změnily vzhled svého e-shopu. Slibují cestujícím, že jim usnadní nákup jízdenek a vždy za ně najde nejnižší možnou cenu. Ve skutečnosti cestující nechává často stále platit zbytečně moc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J84a32n 88Ř49e16z64n16í59č94e64k 3491751783160

No, já bych si o agilitě MD iluze nedělal :-D. Jistě že to není triviální, ale v okolníchzemích to jde. Pokud dále naroste podíl soukromých dopravců, ztratí úplně bez uznávání jízdenek smyslčasové jízdenky. Na co bude IN 100, pokud jí nebudete moct vyuzit treba u 30% spojů. A zhorší se i obslužnost pro držitele časových jízdenek. Budou muset čekat na vlak svého dopravce déle.

0/0
26.3.2017 22:00

R36o29m86a72n 81S20t69o22n57e11k 1479183899441

IN 25 IN 50 IN 100 je soukromá nabídka ČD takže není důvod aby ji uznával někdo jiný

0/−3
27.3.2017 8:07

J87a51n 61Ř40e61z93n61í21č35e93k 3981291563970

Pokud to vezmete do důsledku, tak časové jízdenky jsou taky soukromá nabídka. V podstatě i obyčejný lístek je soukromá nabídka :-). Jde o to, že IN 100 je nabídka pro hodně cestující po celé republice. Každým neuznaným spojem postrádá víc a víc smyslu. Ostatně ten clearing funguje např. v letecké dopravě už dlouhá leta. A pokud to zvládnou malé internetové společnosti, proč by si s clearingem neporadili velcí dopravci, kterých je do desítky. V době, kdy má každý průvodčí terminál v tom skutečně nevidím problém. Spíš nezájem dopravců, pro ně je to jen náklad navíc a zvýšení konkurenčního prostředí....

+3/0
27.3.2017 8:19

V13a46c86l83a98v 31H93a64j11e80k 3876529929

no když mám letenku z Prahy do Ostravy ne let ČSA, tak nevystoupím v Olomouci a za dvě hodiny nepoletím do Ostravy s Travel servis. To je bohužel u železnice dost velká komplikace, pro výpočet podílů musím získat další data.

0/0
27.3.2017 8:58

R24a19d40e47k 68J56a26n24a16t23a 9865456274222

Nabídka ČD je to proto, že ČD byly a stále jsou celosíťovým dopravcem, takže ministerstvo nebylo nuceno něco svého vymýšlet, ostatně na to naní nemá ty clearingové systémy.

V zemích, kde je dopravců více, Německo, Švýcarsko, podobné nabídky platí u všech. To je totiž smysl těch nabídek. Celosíťová nabídka má platit v celé síti.

Takže v souvislosti se soutěžemi by mělo MDČR přijít s jednotným tarifem, včetně těchto nabídek. Jinak tím pohřbívá železnici.

+1/0
27.3.2017 12:28

V73a18c61l78a81v 89H23a24j53e64k 3596349899

to, že jednotný tarif následný clearing podstatně zjednodušuje z hlediska počtu druhů vzájemně uznávaných dokladů je zcela evidentní. Nicméně i tak nebude úplně jednoduché vymyslet jednoduché a přitom spravedlivé principy účtování, zejména z pohledu dat, nutných pro výpočty.

0/0
27.3.2017 14:15
Foto

J23a92n 85V59a58l72a50l67í95k 6256629610606

ve Švýcarsku to funguje...

mohou se inspirovat tam...

0/0
27.3.2017 18:46

V10a81c87l39a73v 95H63a13j81e89k 3926299189

To se tu probírá každou chvíli, ale jak to mají udělané neví nikdo. Ale Švýcarsko je hodně bohatý stát,mohou si ledacos dovolit. Tedy mohou dopravcům hradit náklady a ty budou státu nebo kantonům odvádět veškeré tržby, U tohoto modelu nepotřebují clearing, jen dost peněz. Ekonomický model, ale nikdo z těch, co píší Švýcarsku jako fungujícím vzoru zatím nikdo ani náznakem nepopsal.

0/0
27.3.2017 21:01

R70a13d11e94k 85J82a18n31a36t11a 9235366374852

Na model, kdy dopravce jezdí za náklady a odvádí všechny tržby není potřeba víc peněz. Takhle funguje i PID.

Nevýhoda toho modelu je, že pro dopravce se zcela ztrácí vazba mezi tržbami a spokojeností zákazníka, což může mít negativní vliv na kvalitu služby. Kdežto model u ČD, když se dptuje pouze prokazatelná ztráta a ony nesou riziko tržeb, alespoň do určité míry dopravce motivuje.

+1/0
27.3.2017 21:10

M53a70r16t21i45n 26Š30u39l22c 2427659350855

Tak ono nemusíme chodit ani tak do zahraničí. Stačí se podívat na regionální integrované systémy. Arriva nebo ČSAD Kladno také nejezdí v rámci PID zadarmo. A jde to rozpočítávat mezi různé dopravce, mezi různé druhy dopravy... všechno jde, když se chce...

+1/0
27.3.2017 15:45

V37a35c19l21a95v 66H39a63j79e64k 3946309759

jde všechno, jen malé děti se musí nosit, ale už jsem to psal. každý IDS má jiný systém rozúčtování, takže to zase není tak jednoduché. Obvykle je tam ještě jakási pojistka. kterou ale v tomto případě dost dobře nelze použít. a správně by ten kdo prodá jízdenku měl mít i nějakou provizi z tržby dopravce, či dopravců, u kterých cestující uskutečnil jízdu.Navíc proti IDS jsou zde ještě mezinárodní jízdenky, tam nepomůže ani jednotný národní tarif. Také je to o pracnosti a nákladovosti. V některých IDS pro potřebu vyúčtování vydávají k časovým jízdenkám (kupónům) nulovou jízdenku (středočeský kraj), jinde modelují možnou cestu dle jízdních řádů (IDOL) a záznamech o kontrolách. Univerzální všeobjímající model neexistuje.

0/0
27.3.2017 17:22
Foto

J77a51n 77V54a86l25a46l68í77k 6596209830816

jak tu napsala p.Prokopová že jízdu lze přerušit po ujetí 101Km tak by mně zajímalo jak si mohu koupit jízdenku z Prahy do Brna a nastoupit v Kolíně jak uvádí p.Sůra

když je to 62Km bylo by to jako přerušení jízdy nebo ne??

0/0
26.3.2017 18:58

R83a91d49e72k 87J62a30n56a32t93a 9105906114402

Nebylo.

Přerušení jízdy by to bylo v případě, že byste si cestou z Prahy do Brna udělal bezdůvodnou přestávku v Kolíně (což se dokáže tím, že byste měl jízdenku už orazítkovanou, z vlaku mezi Prahou a Kolínem).

Pokud nastoupít až v Kolíně, tak takové rezítko nemáte, takže to nikomu nevadí. Navíc přepravní podmínky myslím výslovně dovolují nastoupit i později, než v nástupní stanici na jízdence.

+2/−1
26.3.2017 19:14

V70o55j88t90a 50L26e24j49s51e86k 1441865779199

Myslim, ze nedovoluji a pokud zjevne nastoupim v Koline, je jizdenka neplatna. Samozrejme spatne se to dokazuje, pokud zrovna pri nastupu nekopnu pruvodciho. V Koline to projde, navic muzu rict, ze jsem tam prijel osobakem z Klanovic, kde rychlik nestavel, ale v male zastavce na znameni pruvodci dobre vi, kdo nastoupil.

0/0
27.3.2017 18:04

R48a67d56e59k 11J21a83n55a71t39a 9905176664542

Dovolují, našel jsem to. Je to odstavec 21.1.1.

https://www.cd.cz/assets/info/cim-se-ridime/sppo-zmena-10---final.pdf

2

1

.

1.

1.

2

1

.

1. 1.

+1/0
27.3.2017 19:03

P30e28t83r 54N95e23c16h97a32n69i28c43k65ý 7683526978840

Tohle není nic nového, dokonce ani nic českého ani vlakového. Dělají to DB, OBB, RJ, LE, letecké společnosti nebo dokonce i u dálkových mezinárodních autobusů to jde najít. Nejhorší to je však u železnic, kde se k výstupu používá turniket např. v UK nebo Španělsku tam vás nemusí z nádraží pustit, když vystoupíte dříve. Jeden britský profesor za to dokonce dostal pokutu.

+3/0
26.3.2017 12:59

P53a75v51e47l 83N35o53v41o10t29n85y 3102277608580

Myslim si ze to je celkom normalny komercny postup, ktory sa priblizuje systemom pri nakupoch leteniek. Tam sa tiez casto oplati napriklad letiet z Viedne do Bruselu cez Londyn. Treba hladat a skumat moznosti. Jediny problem vidim v tom, ked napisu, ze to vyhlada najlacnejsi listok. To je naozaj zavádzanie.

+5/0
26.3.2017 11:27

V19o57j93t30a 67L60e42j81s94e42k 1691345889819

Nejlevnejsi z mista A do mista B. To ze jde se tam dostat i jinak je druha vec.

+1/0
26.3.2017 13:24
Foto

M77a28r86i28e 41M16e62t90l12i82c44k57á 9101634231852

Copak dělená jízdenka, ale nestalo se mi, že by mi e-shop a ani pokladní na nádraží nabídli třeba včasnou jízdenku. A mám ověřeno, že tuto jízdenku tají úspěšně i jiným cestujícím. ;-D

0/−6
26.3.2017 9:57

R22a31d52e67k 83J56a20n57a76t26a 9915436694512

e-shop nabízí včasnou jízdnenku automaticky už mnoho let

+7/0
26.3.2017 11:27

R50a65d28e51k 28J50a66n22a97t29a 9525556664902

Ještě dodám, že včasnou jízdnenku v pokladně prodat v den odjezdu nelze (to jde jen v e-shopu). Takže moc nedává smysl, aby ji pokladní doporučovala, když ji stejně nemůže prodat.

A pak už je to jenom o tom, že e-shop je levnější než pokladna. Což je ale normální jev. V obchodě s elektronikou vám taky neřeknou, že jste si měl udělat objednávku v jejich e-shopu, a měl byste to levnější.

+3/0
26.3.2017 12:49

M47a33r13t41i27n 81Š55u56l12c 2467249920715

Ale e-shop jí nabízí pouze z místa A do místa B. Pokud jedu z místa A do místa C přes místo B, tak to akční jízdenku z A do B a k tomu "normální" jízdenku z B do C nenabídne.

0/0
27.3.2017 15:48

V75a70c63l88a70v 56H42a40j92e90k 3816229949

To jsou dvě samostatné jízdenky, tedy dvě samostatné přepravní smlouvy. Uvedu příklad Litoměřice-Přelouč, kdy e-shop správně nabídne přímou jízdenku a ne dvě jízdenky Lt-Kolín a Kolín-Přelouč. Pokud Vám v případě přímé jízdenky v Kolíně ujede přípoj,máte 3 možnosti:

a) pokračovat do Přelouče dalším vlakem

b) zůstat v Kolíně, do Přelouče nejet a nechat si vyplatit návratek beze srážky za neprojetý úsek Kolín-Přelouč

c)na základě odsouhlasení ČD se zdarma vrátit určeným vlakem do Litoměřic a tam si nechat vrátit beze srážky cenu jízdenky Lt-Přelouč.

Když to koupíte na dvakrát tak:

a) tady je to stejné

b) jízdenku Kolín Přelouč sice můžete vrátit, ale se srážkou 50% minumálně 100 Kč, tedy nedostanete asi nic

c) přepravní smlouvva LT-kolín byla splněna, možná máte nárok na nějaké odškodnění, ale nejspíše ne. Do LT se vrátíte na vlastní náklady.

To jsou důvody proč Vám to e-shop na 2 jízdenky samostatně nevydá a neměl by Vám to nabídnout ani pokladník. Když si o to na pokladně takto řeknete nebo si v e-shopu jízdenku rozdělíte na dvě, měl byste to dělat s vědomím tohoto rizika.

+2/0
27.3.2017 17:36

M45a54r19t53i47n 41Š11t53r66o39s 4929887120518

Zajímalo by mě, jestli by se mohlo stát, že např. na nějaké zastávce na znamení odmítne strojvůdce zastavit cestujícímu, který má lístek až do stanic v okresním městě :-)

0/−1
25.3.2017 21:51

H69a94n18a 25P15r13o57k94o46p37o64v62á 8839190573161

Považovala bych to za omezování osobní svobody - za cestu jsem zaplatila a ukončit ji předčasně (tj. v kterékoliv stanici, v níž vlak podle jízdního řádu zastavuje) je moje právo.

Jinak by se to taky dalo dovést ad absurdum a např. pokutovat zákazníka, který si koupil jízdenku a pak nikam nejel... :-)

+1/0
25.3.2017 23:11

M39a21r58t15i85n 20Š12t92r91o75s 4619707310148

ukončit cestu předčasně nemusí být vaše právo. zastavení vlaku stojí peníze a vy požadujete o jedno zastavení víc než jste si zaplatila

+1/0
25.3.2017 23:47

H33a94n80a 54P90r69o97k81o65p16o90v86á 8599710263821

To si ale fakt nemyslím. Cena jízdenky není vázaná na počet zastavení, ale ujetých kilometrů - nechci-li (z jakéhokoliv důvodu) využít plný počet zaplacených kilometrů, nemůže mi v tom dopravce bránit (že za těch víc km požadoval nižší cenu než za kratší úsek je naproti tomu jen jeho věc - jeho marketingový počin a jeho riziko).

Nota bene v určitých případech (u jednosměrné jízdenky nebo u zpáteční v každém směru zvlášť po ujetí 101 km) lze jízdu i přerušit - co teď? ;-)

+1/−1
26.3.2017 11:35

R77o26m44a18n 33J63e77s52c45h82k84e 9168315237375

Bohužel tvůrci jízdního řádu zapomínají na malé obce. Já jezdím z Doubravice do České Lípy a musím jet až do Brna a pak se zase vracet. To když úřednici z Prahy zruší zastavování rychlíků v Křižanově nebbo v Boskovicích.

Na dělené jízdenky jsem jezdil i před rokem 1989. 20 km za 2 Kčs , 21 za 4 Kčs.

0/0
26.3.2017 8:28

P94e33t25r 33N40e66c13h63a66n45i40c38k91ý 7973946328510

Tam kde se znamení dává tlačítkem je to fuk. Ale jednou jsem to dilema řešil, když jsem měl elišku Brno - Liberec a jel do Březiny nad Jizerou, tehdy 810, takže se muselo říkat průvodčímu, ale v pohodě, stačí výmluva na změnu plánů...

0/0
26.3.2017 13:01

J31a75n 92J83e54m85e95l10k41a 1135120

Split ticketing, aneb rozdělování jízdenek nemají v systémech implementované ani "slavní" britští soukromí dopravci. Je to tam teď celkem téma. Ale proč by to taky dělali, že.. Od toho tam nejsou.

+7/0
25.3.2017 17:50

Š54t85e23f75a44n 92F63r91i35č56a 7922518203226

Článek nám asi chtěl sdělit, že kdysi mohl jezdit vlakem kde kdo. Dnes už to pro každého není.

0/−8
25.3.2017 15:32

R80o50m86a32n 48S59t47o87n61e63k 1109473439201

ceny jízdenek už několik klesají a platy stoupají takže jízda vlakem je čím dal dostupnější :-)

+4/−2
25.3.2017 16:23

R78o38m37a39n 35J10e61s22c58h27k62e 9578155407395

Proč je potom cesta autem levnější ? Hodně lidí sedí doma, protože jim už peníze nezbývají.

0/−2
26.3.2017 8:24

R25a73d81e50k 73J41a15n54a23t19a 9635516174962

Cesta autem je levnější jen pro ty, co neumí počítat. Počítají jen cenu pohonných hmot, nenapadne je, že u auta jsou nějaké fixní roční náklady, za které můžete v pohodě mít IN50 (taky fixní náklad) a jezdit pak levně.

Naprosto beru důvody jezdit autem - při stavu železniční infrastrustruktury (absence VRT) v ČR je to zpravidla rychlejší, můžete si taky s sebou vzít víc věcí. Ale argumentovat cenou je trapné.

+4/0
26.3.2017 11:31

R60o21m43a55n 29J81e56s28c64h21k84e 9228285387375

Pokud už auto máte, tak samotný provoz je levnější. A mnohdy je cesta kilometricky poloviční než vlakem. Všude také koleje nevedou. Jinak mne roční pojištění stojí 2000 Kč. Za benzín nedám ročně ani 5000.

Ano jezdím hodně vlakem - mám režijku, tak také počítám. Normální jízdné bez IN karet je vysoké.

Cestování je dnes rychlé, jezdím na jednodenní výlety. Spojů je dost, kolik dříve nebylo. Chtělo by to pár vychytávek.

+1/−2
26.3.2017 12:05

J15i85ř12í 42K57v32ě47š 1353646922461

Provoz auta není levnější ani náhodou.

+1/0
26.3.2017 13:20
Foto

M46a32r81i26e 26M45e19t15l61i65c50k24á 9581214571682

Do mnoha míst je cesta autobusem mnohem levnější. A to vlakem jezdím ráda, jenže cena je pro mne rozhodující.

+2/0
26.3.2017 9:58
Foto

B55r26o38n88i28s86l26a84v 13G77a49b73r49y38š 2722179901

Takže když jezdím vlakem, jsem bohatý?

+3/0
25.3.2017 18:23
Foto

J36a44n 19V95a82l93a67l76í18k 6336759480446

jistě protože ty co nemají na vlak jezdí auty protože to je levnější ;-D

+1/0
25.3.2017 19:36

L87u82k46á73š 78Š79m47a63h56e28l 2447654412224

Zajímala by mne relace (kromě těch, kam nevedou koleje), ve které je cesta autem jedním člověkem (což je asi 70 % všech cest autem) levnější než vlakem.

+2/0
25.3.2017 20:00

J67a69n 40S21ů37r77a 4165673833222

A jak nastavíte cenu za km auta? Čistě spotřeba nebo podle vyhlášky? Zapocitate do toho i ztracený čas pro pomalejší dopravní prostředek (včetně přesunu na nádraží) a jak ho oceníte? Zkuste třeba Liberec - Turnov.

+2/0
25.3.2017 21:34

P59e59t43r 43N30o51v77o91t19n64y 1421600901

A jak oceníte točení volantem místo odpočinku nebo i třeba nějaké práce ve vlaku?

+2/−1
25.3.2017 22:18

J13a63n 93S37ů53r71a 4875903603262

To je také dobrý bod. Jen jsem tím chtěl říct, že se to podle mě nedá úplně přesně spočítat, protože co cesta, to je individuální případ.

+4/0
25.3.2017 22:23
Foto

B62r55o18n48i91s64l20a66v 80G25a61b61r29y30š 2132299361

A navíc málokterý řidič si detailně vede nějaký provozní deník auta nebo deník jízd. Už jen ta spotřeba je podle mě obtížně vyčíslitelná, protože jinou spotřebu máte cukáním ve městě, jinou zase svižnou jízdou po dálnici.

V každém případě je ale pro řidiče cennější čas dojezdu a možnost jet od dveří ke dveřím. Stálo by ale za nějaký výzkum, za co by byli řidiči ochotni od podmínky "od dveří ke dveřím" ustoupit a jet veřejnou dopravou.

+2/0
25.3.2017 23:00

V75a66c72l32a56v 34H18a48j17e72k 3826789249

zpoplatnim vsem dopravni cestu, zaplatite za kazdy ujety km. dnes uz na to jsou technologie.

0/0
26.3.2017 8:21

J22o34s67e97f 27J80ů73z43a 1398988533537

U cesty do sousední zastávky to bude většinou. A u těch delších nemusí jít jen o případy, kdy tam nevedou koleje. Stačí, že vlakem se jede obvykle delší trasou.Kde není IDS nebo relační sleva, oklika to prodraží i proti cestě autem v jedné osobě.

+2/0
26.3.2017 10:46

R74o79m75a51n 12J73e16s49c51h60k25e 9928525407985

Takových možností je mnoho. Například od nás z Doubravice do Vyškova,

Nedvědice, Kuřimi. Nebo také do Boskovic. Brno - Olomouc vlak 102 km, auto 77km. Brno - Zlín.

+1/0
26.3.2017 12:19

T82o39m53a56s 47A82u12g10u48s36t60y31n 6857486611420

třeba spousta cest do blízkého zahraničí

+1/0
26.3.2017 16:18
Foto

B37r72o77n12i59s38l72a65v 70G18a71b73r70y72š 2522159731

V tom případě nechápu, proč se veřejná doprava souhrnně označuje jako "socka". ;-D

0/0
25.3.2017 22:54
Foto

J49a74n 59V10a55l96a16l90í76k 6746129740236

to také nepochopím ;-)

0/0
25.3.2017 23:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.