Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

E-shop ČD slibuje vždy nejvýhodnější jízdenku. Ty nejlevnější ale tají

České dráhy zásadně změnily vzhled svého e-shopu. Slibují cestujícím, že jim usnadní nákup jízdenek a vždy za ně najde nejnižší možnou cenu. Ve skutečnosti cestující nechává často stále platit zbytečně moc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J48a45n 57Ř68e66z64n91í64č78e57k 3621321773100

No, já bych si o agilitě MD iluze nedělal :-D. Jistě že to není triviální, ale v okolníchzemích to jde. Pokud dále naroste podíl soukromých dopravců, ztratí úplně bez uznávání jízdenek smyslčasové jízdenky. Na co bude IN 100, pokud jí nebudete moct vyuzit treba u 30% spojů. A zhorší se i obslužnost pro držitele časových jízdenek. Budou muset čekat na vlak svého dopravce déle.

0/0
26.3.2017 22:00

R24o39m93a29n 61S46t90o95n49e68k 1299373169511

IN 25 IN 50 IN 100 je soukromá nabídka ČD takže není důvod aby ji uznával někdo jiný

0/−3
27.3.2017 8:07

J93a46n 81Ř88e42z31n89í30č62e97k 3571881513760

Pokud to vezmete do důsledku, tak časové jízdenky jsou taky soukromá nabídka. V podstatě i obyčejný lístek je soukromá nabídka :-). Jde o to, že IN 100 je nabídka pro hodně cestující po celé republice. Každým neuznaným spojem postrádá víc a víc smyslu. Ostatně ten clearing funguje např. v letecké dopravě už dlouhá leta. A pokud to zvládnou malé internetové společnosti, proč by si s clearingem neporadili velcí dopravci, kterých je do desítky. V době, kdy má každý průvodčí terminál v tom skutečně nevidím problém. Spíš nezájem dopravců, pro ně je to jen náklad navíc a zvýšení konkurenčního prostředí....

+3/0
27.3.2017 8:19

V82a42c69l61a84v 87H16a73j49e64k 3386519429

no když mám letenku z Prahy do Ostravy ne let ČSA, tak nevystoupím v Olomouci a za dvě hodiny nepoletím do Ostravy s Travel servis. To je bohužel u železnice dost velká komplikace, pro výpočet podílů musím získat další data.

0/0
27.3.2017 8:58

R51a94d87e48k 39J58a49n69a41t75a 9735896564192

Nabídka ČD je to proto, že ČD byly a stále jsou celosíťovým dopravcem, takže ministerstvo nebylo nuceno něco svého vymýšlet, ostatně na to naní nemá ty clearingové systémy.

V zemích, kde je dopravců více, Německo, Švýcarsko, podobné nabídky platí u všech. To je totiž smysl těch nabídek. Celosíťová nabídka má platit v celé síti.

Takže v souvislosti se soutěžemi by mělo MDČR přijít s jednotným tarifem, včetně těchto nabídek. Jinak tím pohřbívá železnici.

+1/0
27.3.2017 12:28

V92a76c94l71a71v 94H23a23j16e98k 3666529279

to, že jednotný tarif následný clearing podstatně zjednodušuje z hlediska počtu druhů vzájemně uznávaných dokladů je zcela evidentní. Nicméně i tak nebude úplně jednoduché vymyslet jednoduché a přitom spravedlivé principy účtování, zejména z pohledu dat, nutných pro výpočty.

0/0
27.3.2017 14:15
Foto

J45a30n 96V26a59l89a87l48í34k 6746589280396

ve Švýcarsku to funguje...

mohou se inspirovat tam...

0/0
27.3.2017 18:46

V12a17c50l65a94v 71H37a77j22e96k 3536929659

To se tu probírá každou chvíli, ale jak to mají udělané neví nikdo. Ale Švýcarsko je hodně bohatý stát,mohou si ledacos dovolit. Tedy mohou dopravcům hradit náklady a ty budou státu nebo kantonům odvádět veškeré tržby, U tohoto modelu nepotřebují clearing, jen dost peněz. Ekonomický model, ale nikdo z těch, co píší Švýcarsku jako fungujícím vzoru zatím nikdo ani náznakem nepopsal.

0/0
27.3.2017 21:01

R55a28d38e87k 87J80a85n40a13t49a 9445596234982

Na model, kdy dopravce jezdí za náklady a odvádí všechny tržby není potřeba víc peněz. Takhle funguje i PID.

Nevýhoda toho modelu je, že pro dopravce se zcela ztrácí vazba mezi tržbami a spokojeností zákazníka, což může mít negativní vliv na kvalitu služby. Kdežto model u ČD, když se dptuje pouze prokazatelná ztráta a ony nesou riziko tržeb, alespoň do určité míry dopravce motivuje.

+1/0
27.3.2017 21:10

M68a70r68t11i45n 52Š42u92l16c 2717509130945

Tak ono nemusíme chodit ani tak do zahraničí. Stačí se podívat na regionální integrované systémy. Arriva nebo ČSAD Kladno také nejezdí v rámci PID zadarmo. A jde to rozpočítávat mezi různé dopravce, mezi různé druhy dopravy... všechno jde, když se chce...

+1/0
27.3.2017 15:45

V24a49c33l32a52v 33H93a44j68e19k 3466859769

jde všechno, jen malé děti se musí nosit, ale už jsem to psal. každý IDS má jiný systém rozúčtování, takže to zase není tak jednoduché. Obvykle je tam ještě jakási pojistka. kterou ale v tomto případě dost dobře nelze použít. a správně by ten kdo prodá jízdenku měl mít i nějakou provizi z tržby dopravce, či dopravců, u kterých cestující uskutečnil jízdu.Navíc proti IDS jsou zde ještě mezinárodní jízdenky, tam nepomůže ani jednotný národní tarif. Také je to o pracnosti a nákladovosti. V některých IDS pro potřebu vyúčtování vydávají k časovým jízdenkám (kupónům) nulovou jízdenku (středočeský kraj), jinde modelují možnou cestu dle jízdních řádů (IDOL) a záznamech o kontrolách. Univerzální všeobjímající model neexistuje.

0/0
27.3.2017 17:22
Foto

J41a98n 97V66a16l16a81l71í68k 6166539940186

jak tu napsala p.Prokopová že jízdu lze přerušit po ujetí 101Km tak by mně zajímalo jak si mohu koupit jízdenku z Prahy do Brna a nastoupit v Kolíně jak uvádí p.Sůra

když je to 62Km bylo by to jako přerušení jízdy nebo ne??

0/0
26.3.2017 18:58

R49a33d62e21k 66J47a84n85a71t89a 9785266914352

Nebylo.

Přerušení jízdy by to bylo v případě, že byste si cestou z Prahy do Brna udělal bezdůvodnou přestávku v Kolíně (což se dokáže tím, že byste měl jízdenku už orazítkovanou, z vlaku mezi Prahou a Kolínem).

Pokud nastoupít až v Kolíně, tak takové rezítko nemáte, takže to nikomu nevadí. Navíc přepravní podmínky myslím výslovně dovolují nastoupit i později, než v nástupní stanici na jízdence.

+2/−1
26.3.2017 19:14

V28o64j98t61a 32L25e67j21s42e93k 1491645439319

Myslim, ze nedovoluji a pokud zjevne nastoupim v Koline, je jizdenka neplatna. Samozrejme spatne se to dokazuje, pokud zrovna pri nastupu nekopnu pruvodciho. V Koline to projde, navic muzu rict, ze jsem tam prijel osobakem z Klanovic, kde rychlik nestavel, ale v male zastavce na znameni pruvodci dobre vi, kdo nastoupil.

0/0
27.3.2017 18:04

R54a42d79e37k 44J82a69n80a56t51a 9975116904682

Dovolují, našel jsem to. Je to odstavec 21.1.1.

https://www.cd.cz/assets/info/cim-se-ridime/sppo-zmena-10---final.pdf

2

1

.

1.

1.

2

1

.

1. 1.

+1/0
27.3.2017 19:03

P18e28t49r 23N79e62c17h69a54n31i79c49k38ý 7903676718110

Tohle není nic nového, dokonce ani nic českého ani vlakového. Dělají to DB, OBB, RJ, LE, letecké společnosti nebo dokonce i u dálkových mezinárodních autobusů to jde najít. Nejhorší to je však u železnic, kde se k výstupu používá turniket např. v UK nebo Španělsku tam vás nemusí z nádraží pustit, když vystoupíte dříve. Jeden britský profesor za to dokonce dostal pokutu.

+3/0
26.3.2017 12:59

P14a63v61e27l 57N98o88v57o52t57n82y 3512197338230

Myslim si ze to je celkom normalny komercny postup, ktory sa priblizuje systemom pri nakupoch leteniek. Tam sa tiez casto oplati napriklad letiet z Viedne do Bruselu cez Londyn. Treba hladat a skumat moznosti. Jediny problem vidim v tom, ked napisu, ze to vyhlada najlacnejsi listok. To je naozaj zavádzanie.

+5/0
26.3.2017 11:27

V75o51j33t75a 98L50e62j67s25e84k 1871585569949

Nejlevnejsi z mista A do mista B. To ze jde se tam dostat i jinak je druha vec.

+1/0
26.3.2017 13:24
Foto

M54a78r23i83e 49M93e47t39l51i60c29k60á 9651374141332

Copak dělená jízdenka, ale nestalo se mi, že by mi e-shop a ani pokladní na nádraží nabídli třeba včasnou jízdenku. A mám ověřeno, že tuto jízdenku tají úspěšně i jiným cestujícím. ;-D

0/−6
26.3.2017 9:57

R27a44d96e65k 72J85a66n91a72t60a 9505946464412

e-shop nabízí včasnou jízdnenku automaticky už mnoho let

+7/0
26.3.2017 11:27

R68a49d42e62k 97J77a69n66a68t39a 9755466984722

Ještě dodám, že včasnou jízdnenku v pokladně prodat v den odjezdu nelze (to jde jen v e-shopu). Takže moc nedává smysl, aby ji pokladní doporučovala, když ji stejně nemůže prodat.

A pak už je to jenom o tom, že e-shop je levnější než pokladna. Což je ale normální jev. V obchodě s elektronikou vám taky neřeknou, že jste si měl udělat objednávku v jejich e-shopu, a měl byste to levnější.

+3/0
26.3.2017 12:49

M55a48r84t34i62n 91Š66u52l60c 2897319670225

Ale e-shop jí nabízí pouze z místa A do místa B. Pokud jedu z místa A do místa C přes místo B, tak to akční jízdenku z A do B a k tomu "normální" jízdenku z B do C nenabídne.

0/0
27.3.2017 15:48

V31a21c88l52a51v 92H19a90j78e28k 3136399359

To jsou dvě samostatné jízdenky, tedy dvě samostatné přepravní smlouvy. Uvedu příklad Litoměřice-Přelouč, kdy e-shop správně nabídne přímou jízdenku a ne dvě jízdenky Lt-Kolín a Kolín-Přelouč. Pokud Vám v případě přímé jízdenky v Kolíně ujede přípoj,máte 3 možnosti:

a) pokračovat do Přelouče dalším vlakem

b) zůstat v Kolíně, do Přelouče nejet a nechat si vyplatit návratek beze srážky za neprojetý úsek Kolín-Přelouč

c)na základě odsouhlasení ČD se zdarma vrátit určeným vlakem do Litoměřic a tam si nechat vrátit beze srážky cenu jízdenky Lt-Přelouč.

Když to koupíte na dvakrát tak:

a) tady je to stejné

b) jízdenku Kolín Přelouč sice můžete vrátit, ale se srážkou 50% minumálně 100 Kč, tedy nedostanete asi nic

c) přepravní smlouvva LT-kolín byla splněna, možná máte nárok na nějaké odškodnění, ale nejspíše ne. Do LT se vrátíte na vlastní náklady.

To jsou důvody proč Vám to e-shop na 2 jízdenky samostatně nevydá a neměl by Vám to nabídnout ani pokladník. Když si o to na pokladně takto řeknete nebo si v e-shopu jízdenku rozdělíte na dvě, měl byste to dělat s vědomím tohoto rizika.

+2/0
27.3.2017 17:36

M62a59r75t67i89n 35Š86t92r45o34s 4759267420538

Zajímalo by mě, jestli by se mohlo stát, že např. na nějaké zastávce na znamení odmítne strojvůdce zastavit cestujícímu, který má lístek až do stanic v okresním městě :-)

0/−1
25.3.2017 21:51

H74a26n88a 51P40r39o65k48o55p79o86v33á 8539880803761

Považovala bych to za omezování osobní svobody - za cestu jsem zaplatila a ukončit ji předčasně (tj. v kterékoliv stanici, v níž vlak podle jízdního řádu zastavuje) je moje právo.

Jinak by se to taky dalo dovést ad absurdum a např. pokutovat zákazníka, který si koupil jízdenku a pak nikam nejel... :-)

+1/0
25.3.2017 23:11

M30a80r94t36i38n 16Š76t92r10o94s 4799287840868

ukončit cestu předčasně nemusí být vaše právo. zastavení vlaku stojí peníze a vy požadujete o jedno zastavení víc než jste si zaplatila

+1/0
25.3.2017 23:47

H23a36n19a 48P44r73o89k75o72p98o69v24á 8149950793661

To si ale fakt nemyslím. Cena jízdenky není vázaná na počet zastavení, ale ujetých kilometrů - nechci-li (z jakéhokoliv důvodu) využít plný počet zaplacených kilometrů, nemůže mi v tom dopravce bránit (že za těch víc km požadoval nižší cenu než za kratší úsek je naproti tomu jen jeho věc - jeho marketingový počin a jeho riziko).

Nota bene v určitých případech (u jednosměrné jízdenky nebo u zpáteční v každém směru zvlášť po ujetí 101 km) lze jízdu i přerušit - co teď? ;-)

+1/−1
26.3.2017 11:35

R80o97m22a68n 14J93e30s15c24h68k49e 9948515447585

Bohužel tvůrci jízdního řádu zapomínají na malé obce. Já jezdím z Doubravice do České Lípy a musím jet až do Brna a pak se zase vracet. To když úřednici z Prahy zruší zastavování rychlíků v Křižanově nebbo v Boskovicích.

Na dělené jízdenky jsem jezdil i před rokem 1989. 20 km za 2 Kčs , 21 za 4 Kčs.

0/0
26.3.2017 8:28

P46e62t68r 65N60e24c15h54a16n86i53c18k94ý 7653236118790

Tam kde se znamení dává tlačítkem je to fuk. Ale jednou jsem to dilema řešil, když jsem měl elišku Brno - Liberec a jel do Březiny nad Jizerou, tehdy 810, takže se muselo říkat průvodčímu, ale v pohodě, stačí výmluva na změnu plánů...

0/0
26.3.2017 13:01

J42a24n 81J16e26m81e28l15k13a 1335740

Split ticketing, aneb rozdělování jízdenek nemají v systémech implementované ani "slavní" britští soukromí dopravci. Je to tam teď celkem téma. Ale proč by to taky dělali, že.. Od toho tam nejsou.

+7/0
25.3.2017 17:50

Š34t94e34f37a49n 33F61r45i39č29a 7522758523156

Článek nám asi chtěl sdělit, že kdysi mohl jezdit vlakem kde kdo. Dnes už to pro každého není.

0/−8
25.3.2017 15:32

R81o59m85a35n 48S10t66o68n81e18k 1309763409451

ceny jízdenek už několik klesají a platy stoupají takže jízda vlakem je čím dal dostupnější :-)

+4/−2
25.3.2017 16:23

R85o46m54a20n 80J78e81s90c29h79k54e 9428615657505

Proč je potom cesta autem levnější ? Hodně lidí sedí doma, protože jim už peníze nezbývají.

0/−2
26.3.2017 8:24

R92a89d47e38k 10J44a32n42a78t63a 9325186644232

Cesta autem je levnější jen pro ty, co neumí počítat. Počítají jen cenu pohonných hmot, nenapadne je, že u auta jsou nějaké fixní roční náklady, za které můžete v pohodě mít IN50 (taky fixní náklad) a jezdit pak levně.

Naprosto beru důvody jezdit autem - při stavu železniční infrastrustruktury (absence VRT) v ČR je to zpravidla rychlejší, můžete si taky s sebou vzít víc věcí. Ale argumentovat cenou je trapné.

+4/0
26.3.2017 11:31

R25o17m72a92n 25J58e92s73c41h93k73e 9338895407165

Pokud už auto máte, tak samotný provoz je levnější. A mnohdy je cesta kilometricky poloviční než vlakem. Všude také koleje nevedou. Jinak mne roční pojištění stojí 2000 Kč. Za benzín nedám ročně ani 5000.

Ano jezdím hodně vlakem - mám režijku, tak také počítám. Normální jízdné bez IN karet je vysoké.

Cestování je dnes rychlé, jezdím na jednodenní výlety. Spojů je dost, kolik dříve nebylo. Chtělo by to pár vychytávek.

+1/−2
26.3.2017 12:05

J79i16ř48í 11K28v88ě27š 1813476392111

Provoz auta není levnější ani náhodou.

+1/0
26.3.2017 13:20
Foto

M63a14r75i55e 57M70e26t77l13i71c81k49á 9461174561282

Do mnoha míst je cesta autobusem mnohem levnější. A to vlakem jezdím ráda, jenže cena je pro mne rozhodující.

+2/0
26.3.2017 9:58
Foto

B57r52o64n76i54s90l35a98v 57G83a17b45r33y96š 2342359621

Takže když jezdím vlakem, jsem bohatý?

+3/0
25.3.2017 18:23
Foto

J24a93n 88V97a84l46a13l16í21k 6376439970656

jistě protože ty co nemají na vlak jezdí auty protože to je levnější ;-D

+1/0
25.3.2017 19:36

L11u92k71á70š 68Š39m82a61h55e72l 2777754972734

Zajímala by mne relace (kromě těch, kam nevedou koleje), ve které je cesta autem jedním člověkem (což je asi 70 % všech cest autem) levnější než vlakem.

+2/0
25.3.2017 20:00

J62a79n 53S15ů47r55a 4865323223672

A jak nastavíte cenu za km auta? Čistě spotřeba nebo podle vyhlášky? Zapocitate do toho i ztracený čas pro pomalejší dopravní prostředek (včetně přesunu na nádraží) a jak ho oceníte? Zkuste třeba Liberec - Turnov.

+2/0
25.3.2017 21:34

P29e72t16r 60N70o43v63o91t10n90y 1821230731

A jak oceníte točení volantem místo odpočinku nebo i třeba nějaké práce ve vlaku?

+2/−1
25.3.2017 22:18

J62a37n 94S52ů11r67a 4315213323852

To je také dobrý bod. Jen jsem tím chtěl říct, že se to podle mě nedá úplně přesně spočítat, protože co cesta, to je individuální případ.

+4/0
25.3.2017 22:23
Foto

B71r49o35n66i31s95l51a78v 78G80a14b50r95y32š 2312909221

A navíc málokterý řidič si detailně vede nějaký provozní deník auta nebo deník jízd. Už jen ta spotřeba je podle mě obtížně vyčíslitelná, protože jinou spotřebu máte cukáním ve městě, jinou zase svižnou jízdou po dálnici.

V každém případě je ale pro řidiče cennější čas dojezdu a možnost jet od dveří ke dveřím. Stálo by ale za nějaký výzkum, za co by byli řidiči ochotni od podmínky "od dveří ke dveřím" ustoupit a jet veřejnou dopravou.

+2/0
25.3.2017 23:00

V18a84c74l17a90v 49H15a90j76e51k 3136849639

zpoplatnim vsem dopravni cestu, zaplatite za kazdy ujety km. dnes uz na to jsou technologie.

0/0
26.3.2017 8:21

J89o55s96e85f 43J21ů44z75a 1428958583227

U cesty do sousední zastávky to bude většinou. A u těch delších nemusí jít jen o případy, kdy tam nevedou koleje. Stačí, že vlakem se jede obvykle delší trasou.Kde není IDS nebo relační sleva, oklika to prodraží i proti cestě autem v jedné osobě.

+2/0
26.3.2017 10:46

R13o41m69a22n 41J71e30s19c55h23k35e 9568785807985

Takových možností je mnoho. Například od nás z Doubravice do Vyškova,

Nedvědice, Kuřimi. Nebo také do Boskovic. Brno - Olomouc vlak 102 km, auto 77km. Brno - Zlín.

+1/0
26.3.2017 12:19

T29o75m53a53s 48A92u24g89u57s53t20y88n 6207556451750

třeba spousta cest do blízkého zahraničí

+1/0
26.3.2017 16:18
Foto

B88r26o93n86i17s45l78a45v 79G81a75b18r76y30š 2492169611

V tom případě nechápu, proč se veřejná doprava souhrnně označuje jako "socka". ;-D

0/0
25.3.2017 22:54
Foto

J21a25n 10V87a51l19a28l87í50k 6226679300826

to také nepochopím ;-)

0/0
25.3.2017 23:07







Najdete na iDNES.cz