Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

E-shop ČD slibuje vždy nejvýhodnější jízdenku. Ty nejlevnější ale tají

České dráhy zásadně změnily vzhled svého e-shopu. Slibují cestujícím, že jim usnadní nákup jízdenek a vždy za ně najde nejnižší možnou cenu. Ve skutečnosti cestující nechává často stále platit zbytečně moc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J62a45n 25Ř90e57z32n80í91č37e28k 3881261253780

No, já bych si o agilitě MD iluze nedělal :-D. Jistě že to není triviální, ale v okolníchzemích to jde. Pokud dále naroste podíl soukromých dopravců, ztratí úplně bez uznávání jízdenek smyslčasové jízdenky. Na co bude IN 100, pokud jí nebudete moct vyuzit treba u 30% spojů. A zhorší se i obslužnost pro držitele časových jízdenek. Budou muset čekat na vlak svého dopravce déle.

0/0
26.3.2017 22:00

R43o29m86a51n 74S42t63o16n40e84k 1559673789861

IN 25 IN 50 IN 100 je soukromá nabídka ČD takže není důvod aby ji uznával někdo jiný

0/−3
27.3.2017 8:07

J65a89n 80Ř63e89z36n68í43č18e83k 3751441833690

Pokud to vezmete do důsledku, tak časové jízdenky jsou taky soukromá nabídka. V podstatě i obyčejný lístek je soukromá nabídka :-). Jde o to, že IN 100 je nabídka pro hodně cestující po celé republice. Každým neuznaným spojem postrádá víc a víc smyslu. Ostatně ten clearing funguje např. v letecké dopravě už dlouhá leta. A pokud to zvládnou malé internetové společnosti, proč by si s clearingem neporadili velcí dopravci, kterých je do desítky. V době, kdy má každý průvodčí terminál v tom skutečně nevidím problém. Spíš nezájem dopravců, pro ně je to jen náklad navíc a zvýšení konkurenčního prostředí....

+3/0
27.3.2017 8:19

V52a51c92l58a87v 15H18a97j30e79k 3386509869

no když mám letenku z Prahy do Ostravy ne let ČSA, tak nevystoupím v Olomouci a za dvě hodiny nepoletím do Ostravy s Travel servis. To je bohužel u železnice dost velká komplikace, pro výpočet podílů musím získat další data.

0/0
27.3.2017 8:58

R56a14d40e45k 89J53a93n35a47t47a 9355356874192

Nabídka ČD je to proto, že ČD byly a stále jsou celosíťovým dopravcem, takže ministerstvo nebylo nuceno něco svého vymýšlet, ostatně na to naní nemá ty clearingové systémy.

V zemích, kde je dopravců více, Německo, Švýcarsko, podobné nabídky platí u všech. To je totiž smysl těch nabídek. Celosíťová nabídka má platit v celé síti.

Takže v souvislosti se soutěžemi by mělo MDČR přijít s jednotným tarifem, včetně těchto nabídek. Jinak tím pohřbívá železnici.

+1/0
27.3.2017 12:28

V98a20c12l74a40v 58H93a63j88e90k 3956789739

to, že jednotný tarif následný clearing podstatně zjednodušuje z hlediska počtu druhů vzájemně uznávaných dokladů je zcela evidentní. Nicméně i tak nebude úplně jednoduché vymyslet jednoduché a přitom spravedlivé principy účtování, zejména z pohledu dat, nutných pro výpočty.

0/0
27.3.2017 14:15
Foto

J78a66n 68V10a34l48a48l22í39k 6776489840906

ve Švýcarsku to funguje...

mohou se inspirovat tam...

0/0
27.3.2017 18:46

V88a43c14l14a67v 32H10a94j18e87k 3276149979

To se tu probírá každou chvíli, ale jak to mají udělané neví nikdo. Ale Švýcarsko je hodně bohatý stát,mohou si ledacos dovolit. Tedy mohou dopravcům hradit náklady a ty budou státu nebo kantonům odvádět veškeré tržby, U tohoto modelu nepotřebují clearing, jen dost peněz. Ekonomický model, ale nikdo z těch, co píší Švýcarsku jako fungujícím vzoru zatím nikdo ani náznakem nepopsal.

0/0
27.3.2017 21:01

R91a92d91e25k 48J48a21n78a25t68a 9775466104852

Na model, kdy dopravce jezdí za náklady a odvádí všechny tržby není potřeba víc peněz. Takhle funguje i PID.

Nevýhoda toho modelu je, že pro dopravce se zcela ztrácí vazba mezi tržbami a spokojeností zákazníka, což může mít negativní vliv na kvalitu služby. Kdežto model u ČD, když se dptuje pouze prokazatelná ztráta a ony nesou riziko tržeb, alespoň do určité míry dopravce motivuje.

+1/0
27.3.2017 21:10

M48a96r69t42i63n 88Š49u68l59c 2587839330725

Tak ono nemusíme chodit ani tak do zahraničí. Stačí se podívat na regionální integrované systémy. Arriva nebo ČSAD Kladno také nejezdí v rámci PID zadarmo. A jde to rozpočítávat mezi různé dopravce, mezi různé druhy dopravy... všechno jde, když se chce...

+1/0
27.3.2017 15:45

V77a78c69l77a50v 94H36a56j55e29k 3246389989

jde všechno, jen malé děti se musí nosit, ale už jsem to psal. každý IDS má jiný systém rozúčtování, takže to zase není tak jednoduché. Obvykle je tam ještě jakási pojistka. kterou ale v tomto případě dost dobře nelze použít. a správně by ten kdo prodá jízdenku měl mít i nějakou provizi z tržby dopravce, či dopravců, u kterých cestující uskutečnil jízdu.Navíc proti IDS jsou zde ještě mezinárodní jízdenky, tam nepomůže ani jednotný národní tarif. Také je to o pracnosti a nákladovosti. V některých IDS pro potřebu vyúčtování vydávají k časovým jízdenkám (kupónům) nulovou jízdenku (středočeský kraj), jinde modelují možnou cestu dle jízdních řádů (IDOL) a záznamech o kontrolách. Univerzální všeobjímající model neexistuje.

0/0
27.3.2017 17:22
Foto

J73a21n 73V73a36l66a66l46í61k 6966479540636

jak tu napsala p.Prokopová že jízdu lze přerušit po ujetí 101Km tak by mně zajímalo jak si mohu koupit jízdenku z Prahy do Brna a nastoupit v Kolíně jak uvádí p.Sůra

když je to 62Km bylo by to jako přerušení jízdy nebo ne??

0/0
26.3.2017 18:58

R25a57d32e42k 43J40a25n75a42t10a 9545896364502

Nebylo.

Přerušení jízdy by to bylo v případě, že byste si cestou z Prahy do Brna udělal bezdůvodnou přestávku v Kolíně (což se dokáže tím, že byste měl jízdenku už orazítkovanou, z vlaku mezi Prahou a Kolínem).

Pokud nastoupít až v Kolíně, tak takové rezítko nemáte, takže to nikomu nevadí. Navíc přepravní podmínky myslím výslovně dovolují nastoupit i později, než v nástupní stanici na jízdence.

+2/−1
26.3.2017 19:14

V73o39j92t77a 54L14e63j24s38e93k 1851325279669

Myslim, ze nedovoluji a pokud zjevne nastoupim v Koline, je jizdenka neplatna. Samozrejme spatne se to dokazuje, pokud zrovna pri nastupu nekopnu pruvodciho. V Koline to projde, navic muzu rict, ze jsem tam prijel osobakem z Klanovic, kde rychlik nestavel, ale v male zastavce na znameni pruvodci dobre vi, kdo nastoupil.

0/0
27.3.2017 18:04

R36a26d80e31k 32J86a79n77a33t22a 9845836224332

Dovolují, našel jsem to. Je to odstavec 21.1.1.

https://www.cd.cz/assets/info/cim-se-ridime/sppo-zmena-10---final.pdf

2

1

.

1.

1.

2

1

.

1. 1.

+1/0
27.3.2017 19:03

P41e21t28r 82N98e25c91h17a68n29i92c50k10ý 7103296378560

Tohle není nic nového, dokonce ani nic českého ani vlakového. Dělají to DB, OBB, RJ, LE, letecké společnosti nebo dokonce i u dálkových mezinárodních autobusů to jde najít. Nejhorší to je však u železnic, kde se k výstupu používá turniket např. v UK nebo Španělsku tam vás nemusí z nádraží pustit, když vystoupíte dříve. Jeden britský profesor za to dokonce dostal pokutu.

+3/0
26.3.2017 12:59

P21a22v57e48l 25N28o32v66o49t70n95y 3152797918700

Myslim si ze to je celkom normalny komercny postup, ktory sa priblizuje systemom pri nakupoch leteniek. Tam sa tiez casto oplati napriklad letiet z Viedne do Bruselu cez Londyn. Treba hladat a skumat moznosti. Jediny problem vidim v tom, ked napisu, ze to vyhlada najlacnejsi listok. To je naozaj zavádzanie.

+5/0
26.3.2017 11:27

V90o40j81t26a 75L12e32j11s74e29k 1561615389819

Nejlevnejsi z mista A do mista B. To ze jde se tam dostat i jinak je druha vec.

+1/0
26.3.2017 13:24
Foto

M85a78r58i94e 64M73e70t64l83i25c91k95á 9261594541952

Copak dělená jízdenka, ale nestalo se mi, že by mi e-shop a ani pokladní na nádraží nabídli třeba včasnou jízdenku. A mám ověřeno, že tuto jízdenku tají úspěšně i jiným cestujícím. ;-D

0/−6
26.3.2017 9:57

R11a87d36e32k 59J68a28n12a61t54a 9875216824292

e-shop nabízí včasnou jízdnenku automaticky už mnoho let

+7/0
26.3.2017 11:27

R68a66d93e84k 62J90a47n19a25t28a 9985356554652

Ještě dodám, že včasnou jízdnenku v pokladně prodat v den odjezdu nelze (to jde jen v e-shopu). Takže moc nedává smysl, aby ji pokladní doporučovala, když ji stejně nemůže prodat.

A pak už je to jenom o tom, že e-shop je levnější než pokladna. Což je ale normální jev. V obchodě s elektronikou vám taky neřeknou, že jste si měl udělat objednávku v jejich e-shopu, a měl byste to levnější.

+3/0
26.3.2017 12:49

M34a78r85t72i55n 78Š27u68l34c 2167329270605

Ale e-shop jí nabízí pouze z místa A do místa B. Pokud jedu z místa A do místa C přes místo B, tak to akční jízdenku z A do B a k tomu "normální" jízdenku z B do C nenabídne.

0/0
27.3.2017 15:48

V55a42c19l85a59v 81H63a56j34e12k 3406959639

To jsou dvě samostatné jízdenky, tedy dvě samostatné přepravní smlouvy. Uvedu příklad Litoměřice-Přelouč, kdy e-shop správně nabídne přímou jízdenku a ne dvě jízdenky Lt-Kolín a Kolín-Přelouč. Pokud Vám v případě přímé jízdenky v Kolíně ujede přípoj,máte 3 možnosti:

a) pokračovat do Přelouče dalším vlakem

b) zůstat v Kolíně, do Přelouče nejet a nechat si vyplatit návratek beze srážky za neprojetý úsek Kolín-Přelouč

c)na základě odsouhlasení ČD se zdarma vrátit určeným vlakem do Litoměřic a tam si nechat vrátit beze srážky cenu jízdenky Lt-Přelouč.

Když to koupíte na dvakrát tak:

a) tady je to stejné

b) jízdenku Kolín Přelouč sice můžete vrátit, ale se srážkou 50% minumálně 100 Kč, tedy nedostanete asi nic

c) přepravní smlouvva LT-kolín byla splněna, možná máte nárok na nějaké odškodnění, ale nejspíše ne. Do LT se vrátíte na vlastní náklady.

To jsou důvody proč Vám to e-shop na 2 jízdenky samostatně nevydá a neměl by Vám to nabídnout ani pokladník. Když si o to na pokladně takto řeknete nebo si v e-shopu jízdenku rozdělíte na dvě, měl byste to dělat s vědomím tohoto rizika.

+2/0
27.3.2017 17:36

M58a90r71t18i33n 33Š23t61r76o82s 4689257640138

Zajímalo by mě, jestli by se mohlo stát, že např. na nějaké zastávce na znamení odmítne strojvůdce zastavit cestujícímu, který má lístek až do stanic v okresním městě :-)

0/−1
25.3.2017 21:51

H12a98n41a 87P62r45o39k90o76p15o41v49á 8539910183981

Považovala bych to za omezování osobní svobody - za cestu jsem zaplatila a ukončit ji předčasně (tj. v kterékoliv stanici, v níž vlak podle jízdního řádu zastavuje) je moje právo.

Jinak by se to taky dalo dovést ad absurdum a např. pokutovat zákazníka, který si koupil jízdenku a pak nikam nejel... :-)

+1/0
25.3.2017 23:11

M76a54r75t91i30n 35Š95t26r81o97s 4149987770598

ukončit cestu předčasně nemusí být vaše právo. zastavení vlaku stojí peníze a vy požadujete o jedno zastavení víc než jste si zaplatila

+1/0
25.3.2017 23:47

H50a70n93a 77P61r57o92k23o77p60o33v66á 8249660753821

To si ale fakt nemyslím. Cena jízdenky není vázaná na počet zastavení, ale ujetých kilometrů - nechci-li (z jakéhokoliv důvodu) využít plný počet zaplacených kilometrů, nemůže mi v tom dopravce bránit (že za těch víc km požadoval nižší cenu než za kratší úsek je naproti tomu jen jeho věc - jeho marketingový počin a jeho riziko).

Nota bene v určitých případech (u jednosměrné jízdenky nebo u zpáteční v každém směru zvlášť po ujetí 101 km) lze jízdu i přerušit - co teď? ;-)

+1/−1
26.3.2017 11:35

R78o30m52a77n 15J23e48s72c82h75k13e 9258155637415

Bohužel tvůrci jízdního řádu zapomínají na malé obce. Já jezdím z Doubravice do České Lípy a musím jet až do Brna a pak se zase vracet. To když úřednici z Prahy zruší zastavování rychlíků v Křižanově nebbo v Boskovicích.

Na dělené jízdenky jsem jezdil i před rokem 1989. 20 km za 2 Kčs , 21 za 4 Kčs.

0/0
26.3.2017 8:28

P40e22t26r 63N70e54c74h40a60n16i62c76k25ý 7673626208390

Tam kde se znamení dává tlačítkem je to fuk. Ale jednou jsem to dilema řešil, když jsem měl elišku Brno - Liberec a jel do Březiny nad Jizerou, tehdy 810, takže se muselo říkat průvodčímu, ale v pohodě, stačí výmluva na změnu plánů...

0/0
26.3.2017 13:01

J49a98n 29J82e55m10e54l36k31a 1315940

Split ticketing, aneb rozdělování jízdenek nemají v systémech implementované ani "slavní" britští soukromí dopravci. Je to tam teď celkem téma. Ale proč by to taky dělali, že.. Od toho tam nejsou.

+7/0
25.3.2017 17:50

Š84t54e76f18a23n 28F92r53i97č12a 7142388133896

Článek nám asi chtěl sdělit, že kdysi mohl jezdit vlakem kde kdo. Dnes už to pro každého není.

0/−8
25.3.2017 15:32

R90o70m51a46n 32S14t29o64n73e74k 1169443579831

ceny jízdenek už několik klesají a platy stoupají takže jízda vlakem je čím dal dostupnější :-)

+4/−2
25.3.2017 16:23

R22o71m37a48n 33J79e54s16c39h54k62e 9958745187225

Proč je potom cesta autem levnější ? Hodně lidí sedí doma, protože jim už peníze nezbývají.

0/−2
26.3.2017 8:24

R36a44d69e25k 91J64a39n12a89t98a 9265746294792

Cesta autem je levnější jen pro ty, co neumí počítat. Počítají jen cenu pohonných hmot, nenapadne je, že u auta jsou nějaké fixní roční náklady, za které můžete v pohodě mít IN50 (taky fixní náklad) a jezdit pak levně.

Naprosto beru důvody jezdit autem - při stavu železniční infrastrustruktury (absence VRT) v ČR je to zpravidla rychlejší, můžete si taky s sebou vzít víc věcí. Ale argumentovat cenou je trapné.

+4/0
26.3.2017 11:31

R11o12m78a69n 18J41e36s74c64h14k32e 9448845417965

Pokud už auto máte, tak samotný provoz je levnější. A mnohdy je cesta kilometricky poloviční než vlakem. Všude také koleje nevedou. Jinak mne roční pojištění stojí 2000 Kč. Za benzín nedám ročně ani 5000.

Ano jezdím hodně vlakem - mám režijku, tak také počítám. Normální jízdné bez IN karet je vysoké.

Cestování je dnes rychlé, jezdím na jednodenní výlety. Spojů je dost, kolik dříve nebylo. Chtělo by to pár vychytávek.

+1/−2
26.3.2017 12:05

J83i35ř38í 21K52v46ě40š 1453286652291

Provoz auta není levnější ani náhodou.

+1/0
26.3.2017 13:20
Foto

M81a68r47i49e 16M15e35t35l37i51c83k35á 9651764851612

Do mnoha míst je cesta autobusem mnohem levnější. A to vlakem jezdím ráda, jenže cena je pro mne rozhodující.

+2/0
26.3.2017 9:58
Foto

B78r65o91n57i78s97l14a16v 73G87a63b76r43y70š 2662599141

Takže když jezdím vlakem, jsem bohatý?

+3/0
25.3.2017 18:23
Foto

J88a58n 66V37a25l96a27l19í58k 6136559980986

jistě protože ty co nemají na vlak jezdí auty protože to je levnější ;-D

+1/0
25.3.2017 19:36

L71u43k65á84š 60Š78m36a18h49e83l 2637414752284

Zajímala by mne relace (kromě těch, kam nevedou koleje), ve které je cesta autem jedním člověkem (což je asi 70 % všech cest autem) levnější než vlakem.

+2/0
25.3.2017 20:00

J51a58n 91S65ů84r33a 4315763273292

A jak nastavíte cenu za km auta? Čistě spotřeba nebo podle vyhlášky? Zapocitate do toho i ztracený čas pro pomalejší dopravní prostředek (včetně přesunu na nádraží) a jak ho oceníte? Zkuste třeba Liberec - Turnov.

+2/0
25.3.2017 21:34

P34e62t68r 74N47o29v93o58t16n73y 1251290201

A jak oceníte točení volantem místo odpočinku nebo i třeba nějaké práce ve vlaku?

+2/−1
25.3.2017 22:18

J58a19n 86S33ů95r48a 4735123953492

To je také dobrý bod. Jen jsem tím chtěl říct, že se to podle mě nedá úplně přesně spočítat, protože co cesta, to je individuální případ.

+4/0
25.3.2017 22:23
Foto

B77r74o60n66i46s70l75a77v 94G25a46b59r96y20š 2602699301

A navíc málokterý řidič si detailně vede nějaký provozní deník auta nebo deník jízd. Už jen ta spotřeba je podle mě obtížně vyčíslitelná, protože jinou spotřebu máte cukáním ve městě, jinou zase svižnou jízdou po dálnici.

V každém případě je ale pro řidiče cennější čas dojezdu a možnost jet od dveří ke dveřím. Stálo by ale za nějaký výzkum, za co by byli řidiči ochotni od podmínky "od dveří ke dveřím" ustoupit a jet veřejnou dopravou.

+2/0
25.3.2017 23:00

V89a15c35l11a13v 31H47a43j56e96k 3106349379

zpoplatnim vsem dopravni cestu, zaplatite za kazdy ujety km. dnes uz na to jsou technologie.

0/0
26.3.2017 8:21

J53o26s38e23f 89J98ů85z61a 1568878393957

U cesty do sousední zastávky to bude většinou. A u těch delších nemusí jít jen o případy, kdy tam nevedou koleje. Stačí, že vlakem se jede obvykle delší trasou.Kde není IDS nebo relační sleva, oklika to prodraží i proti cestě autem v jedné osobě.

+2/0
26.3.2017 10:46

R29o13m72a97n 22J76e71s36c28h82k96e 9708485747525

Takových možností je mnoho. Například od nás z Doubravice do Vyškova,

Nedvědice, Kuřimi. Nebo také do Boskovic. Brno - Olomouc vlak 102 km, auto 77km. Brno - Zlín.

+1/0
26.3.2017 12:19

T33o89m72a75s 53A67u71g30u31s83t30y61n 6827676431270

třeba spousta cest do blízkého zahraničí

+1/0
26.3.2017 16:18
Foto

B94r14o82n28i74s44l43a30v 37G96a19b69r29y67š 2732249551

V tom případě nechápu, proč se veřejná doprava souhrnně označuje jako "socka". ;-D

0/0
25.3.2017 22:54
Foto

J73a38n 65V24a63l52a61l41í51k 6756379560206

to také nepochopím ;-)

0/0
25.3.2017 23:07



Najdete na iDNES.cz