Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Konec monopolu Českých drah. Začne boj o dotačních třináct miliard

Na české železnici se schyluje k výrazné proměně, díky které může skončit téměř monopolní postavení Českých drah. O dotace na vlaky se bude totiž soutěžit, což může přinést větší počet spojů. Ve hře jsou navíc velké peníze: přes 13 miliard korun ročně, které stát a kraje posílají dopravci na provoz vlaků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V31a57c26l74a47v 90H98a52j65e77k 3596169159

Možná proto, že aby to fungovalo, tak to není jenom o ceně. Navíc vidíte jak to dopadlo s autobusy.

0/0
31.3.2017 10:24

Š79t65e23f22a22n 53F54r97i22č25a 7592978443236

Co chtějí soutěžit? Vždyť soukromí dopravci všichni dohromady nevlastní ani 1 % vozového parku. Nebo to snad opravdu hodlají zadat někomu, kdo teprve po vyhlášení výsledků výběrového řízení začne shánět vagony, hnací vozidla a personál?

0/0
31.3.2017 6:55

V43a67c10l84a62v 61H44a14j95e84k 3556989429

jj. vo tom to je

0/0
31.3.2017 10:20

R12a35d22e83k 44J31a84n82a85t80a 9945986714372

"to snad opravdu hodlají zadat někomu, kdo teprve po vyhlášení výsledků výběrového řízení začne shánět vagony, hnací vozidla a personál? "

-----------

Možná budete překvapen, ale takto se to opravdu v Německu (i jinde) dělá. Vítěz výběrového řízení si vozidla pro danou linku nechá vyrobit až po té, co vyhraje soutěž. I zaměstnance najme až po té. Je to logické - vozidla pak budou přesně podle požadavků objednavatele a co se zaměstancema, když pro ně do té doby nemá práci. Navíc ty zaměstnance potřebuje najmout ideálně podél trati, kterou vysoutěžil.

Však taky obvykle uplyne od výběrového řízení do zahájení provozu několik let.

+2/0
31.3.2017 16:05

V25a33c45l11a24v 49H55a84j19e96k 3776749529

No taky je vidět s jakými vozy jezdí ALEX do Prahy a s jakými DB a nakonec i ČD do Berlína.

0/0
29.3.2017 19:59

V53a45c60l26a37v 66H54a22j94e85k 3136759629

Úplná bomba pro cestující může soutěžení dopravců být trať Praha -Ústí-Děčín:

EC- 1.dopravce-ČD- tyto vlaky by se neměly soutěžit, ČD tarif, národní tarif;

R-Praha -Děčín -2. dopravce národní tarif, tarif dopravce, možná i s tarifem PID-

R-Praha-Ústí-Cheb- 3.dopravce-národní tarif, tarif dopravce+

OS vlaky Praha-Roudnice-4 dopravce-národní tarif, tarif dopravce. tarifem PID

Os vlaky Roudnice-Děčín 5.dopravce- národní tarif, tarif dopravce, tarif DÚK

Štastní to cestující.

+2/0
29.3.2017 19:53

V22a37c60l81a28v 88H62a88j16e88k 3726489539

ten nadpis neni uplny .... a nahradime ho my vybranych tratich monopolem jineho dopravce.

+1/0
29.3.2017 19:12

R84o91m55a49n 12P85o66l55á42č38e49k 5306789715

1) Rok 2019 bude nová vláda, nový ministr dopravy.

2) Rok 2023 Bude ještě Evropská komise ?;-D;-D Zvlášt s dnešním odchodem GB z EU...

0/0
29.3.2017 16:31

R15a81d13e38k 58J97a47n85a43t57a 9585256594852

1) nová vláda bude, ale strana stejná, možná i ministr stejný

2) bude. Británie stejně nikdy v EU pořádně nebyla. Měli výjimky ze spousty věcí.

+3/0
29.3.2017 17:08

B88o64h38u71m53i87l 22P68e29s49e46k 6105897953654

Legracni je, ze stat financuje infrastrukturu, prihodi kopec penez na provoz a presto se najdou Jancurove, kteri mluvi o tvrde praci podnikatele, kterou snad ani nedelaji pro penize.

SZDC i CD jsou docela tragedi, ale nemyslim, ze to nejak vyresi lide kteri pod hlavickou podnikani chteji hlavne jiste penize od statu.

Melo by se riznout do regionalnich trati, nektere se asi opravdu uz nikdy nevyplati a zafinancovat dulezite trate. Primarne spojeni krajskych mest tak, ze 100 km vzdusnou carou zvladne vlak pod hodinu a pak pokracovat regionalnimi tratemi. Jenze prelozit a narovnat trate je proste prilis prace a tak ministri dopravy radeji resi blbosti.

0/0
29.3.2017 13:15

M94a31r41e97k 19D90e82m34č85á43k 9895554476165

Nejdřív by se mělo vyřešit jednotné jízdné, dobře to funguje třeba v rámci PID - můžu jet vlakem, tramvají nebo autobusy DP hl.m. Prahy, autobusy Aboutme, prostě kýmkoli, a neřeším, jakou si koupit jízdenku, protože ceny jízdenek stanovuje Praha. V rámci jednotlivých linek je pak na Praze, aby vysoutěžila dopravce, který nabídne nejlepší cenu. Myslím, že v případě vlaků by to mělo fungovat obdobně, klíčové bude ale nastavení nějaké minimální úrovně služeb (což se už ale stejně děje a díky tomu třeba ČD už od letoška nejezdí dobytčáky z Prahy na Zlínsko).

Vlastní jízdenky (nebo spíš místenky) nechť případně dopravci prodávají u spojů, kde jedou sami za sebe - tam je to regulérní business, kde můžou soutěžit o cestující nabídkou kávy, časopisů, stevardek...

+4/0
29.3.2017 13:04

J22a91n 53J70e16m69e52l72k21a 1575350

Podle mě je zjednodušení, možná i manipulace říkat, že protijsou hlavně odbory. Akademik, ekologickésdružení, odborář, ekoterorista,sluníčkář a spol., jsou známé hanlivé nálepky, když chce někdonějakou variantu diskreditovat.

Ono by bylo fajn, kdyby někteří četli nějaké ty argumenty, jako ředitele ČD nebo té zlé hlásnétrouby „Železničáře.“ Jsou tam doceladobré argumenty. Ne jen tady ty „komerční„ zjednodušeniny.

Já nemám nic proti omezené zastropované, prospěšnéliberalizaci a ani nic moc proti soukromým dopravcům. Za pevných podmínek - systém tr10 včetně slev. Tady jde o nastavení systému. Ne že se z tohostane vítaná záminka pro politiky pro „reformu“ železnice v podobě záměrně neřízené ceny jízdného, jízdenkovéhobordelu, neřízené "privatizace", monopolistických smluv a modelu dojné .. (soutěž o exklusivitu na nejmenší dotaci/nejvyšší koncesi a záměrně nestanovené neomezené jízdné ).

Šumavské tratě. Kraj soutěží na „nejmenší“ dotaci pro stát. Cena jízdenky nevidím, že by byla ve smlouvě stanovena nebo limitována, pokud jsem četl dobře - dopravce navrhne, kraj musí odsouhlasit. Neníve smlouvě řešeno ani konkrétní zapojení do integrovaného systému (o tom a kompenzacích se má následně případně teprv jednat jednat - ale již s vybraným dopravcem, se smlouvou do 2032). Natož státní tarif do budoucnosti a povinnost dopravce se do něj zapojit- neřeší. Dopravcemůže prodávat lístky téměř jakkoliv - bez průvodčího, pokladen, když chce – automat, internet. Neřešíjakýkoliv provoz nádraží. Úschovny, půjčovny, čekárny. Nic. Low cost. To v Anglii někdy dopravci řeší některá nádraží. Regio sprinter.. A smlouva tu bude do cca 2032.

+7/0
29.3.2017 12:55

J83a92n 23N82o88v21á96k 8570886767610

Takže to nakonec skončí jako u autobusů - vysoutěží se nejlevnější nabídka a stát potom bude z rozpočtu vyrovnávat strojvedoucím mzdy;-D

+4/0
29.3.2017 12:29

P36e83t61r 76N97o81v14o84t19n97y 1651310231

Eventuelně ještě někdo vymýšlel půjčovnu vozidel, takže i zde by se náklady srovnaly. A opravdu jediné, čím by mohli dopravci srazit cenu, by byly ty mzdy.

+1/0
29.3.2017 12:32

J36a54n 56Z29i88e95g51l58e30r 1491826171888

Jisté také je, že odborářům z Odborového sdružení železničářů vadí hlavně to, že by jim režijky byly k ničemu. O cestující jim vůbec nejde. A pokud jde o trať Praha - Ostrava, tak nejvytíženější vlaky má RegioJet. To je zkrátka fakt a i z hodnocení cestujících vyplývá, že nabízí nejkvalitnější služby.

+1/−7
29.3.2017 12:26

J20a12n 54J77e58m88e26l44k39a 1265850

Jenže ty režíjky, to jediné právě bude i nadále;-D

0/0
29.3.2017 13:06
Foto

J54a92n 54V90a16l72a26l85í37k 6906699610666

p.Plavský stále píšete že když to zajistí někdo levněji tak neumíte odpovědět proč na trati PH-OV stát platí víc než když tam jezdili jen ČD jako ojednaná služba...

+4/0
29.3.2017 11:32
Foto

J50a37n 10V80a20l77a62l21í92k 6896919920816

objednaná

0/0
29.3.2017 11:35

M63i29c17h41a95l 91Ř25e39z42n43í12č96e66k 1231758667310

ojebaná

+1/0
29.3.2017 12:15
Foto

J61a29n 42V92a21l17a60l26í62k 6286479320426

no řekl bych že ojebává někdo kdo tvrdí že bude jezdit levněji...

0/0
29.3.2017 12:21

V98á64c98l22a89v 61J65ů30z59a 6731687506

Ten titulek je zavádějící. Měl být "Konec monopolu Českých drah v roce 2033. Možná.". Pokusy o soutěže jsou tu už asi 15 let (třeba trať Pardubice-Liberec byla poprvé soutěžena už v roce 2006!, a moc se od té doby ohledně monopolu nezměnilo). A jako v minulosti, v roce 2022 zadá stát ČD bez soutěže smlouvy do roku 2032, platnost nařízení se mezitím zruší, atd.

Na a ti, kdo se teší, že bude, čistota a služby jako na trati Praha-Ostrava: Nebude. Tam dopravci vedou boj o zákazníky, tady se utkají jednou v soutěži (a to cenou) a až budou mít smlouvu, už je nebude nic motivovat se snažit. Kvalita bude odpovídat regionálním autobusovým linkám (tj. propastný rozdíl oproti nedotovaným dálkovým).

Nové vozy asi budou, ale taky to bude erár něco stát.

+1/0
29.3.2017 11:19

F20r94a65n77t23i20š49e45k 36K68r39á73t49k70ý 9182987795798

Osobně jsem pro zachování služeb ČD. Sužby ČD se velmi zlepšují. Tam kde již soukromníci jezdí se ukazuje, že je to jen problém - přeprava vozíčkářů, přeprava psa, více jízdenek, nenávaznost přípojů, ceník dle obsazenosti bez horní ceny, rušení spojů, velmi časté technické problémy.

Například v RegioJetu při nefunkční klimatizaci kolabují cestující. Zažil jsem nefunkční klimatizaci i u ČD, vlakový personál odemkl a otevřel všechna okna, která lze, zároveň se omluvil všem cestujícím a cesta byla v pohodě.

Síťovost ČD je jedinečná a je to velká výhoda, protože člověk ví, že se dostane do cíle své cesty, možná později, ale dostane.

Stačí se podívat jak vypadá autobusová doprava, spoje neprovázané, jízdenky jen dle kvality IDS, autobusy v různém stavu, mnohdy autobus z důvodu nedostatku řidičů nepřijede, jindy zase jede třeba i o 10 min. dříve, jindy neobslouží zastávku, neexistence nějaké informační linky, mnohdy utajovaná cena jízdného, nemožnost koupě jízdenky přes internet, platby bankovní kartou, nemožnost sledování polohy spoje u každého dopravce jiný přístup a kvalita přepravy. Cestující neví co má čekat a kam se dostane, proto autobusovou dopravu trápí pokles cestujících a půjde to tak dále. Také jsem jezdil autobusem, nyní jsem autobusem už asi třičtvrtě roku nejel,raději jedu autem, vlakem ale cestuji téměř denně.

+19/0
29.3.2017 11:19
Foto

B38r95o91n19i10s13l42a67v 11G85a14b65r41y68š 2672339691

R^R^

+1/0
29.3.2017 14:37

F96r65a59n83t15i36š82e96k 72M94a69t47ě49j90č57e30k 7783922393531

ČD je akciová společnost se 100% účastí státu.

Pokud ministr dopravy tomuto podniku škodí, tak se nechová s péči dobrého hospodáře a měl by být trestně stíhán!

+8/−1
29.3.2017 11:11

M28i85c64h74a80l 52Ř48e58z31n13í96č14e80k 1461478127240

to jste nějak popletl. Ministr nesedí v představenstvu ČD. Ministr hospodaří s prostředky daňových poplatníku a pokud dává za veřejnou službu více než musí, tak by za to měl být stíhán!

0/0
29.3.2017 12:14

P29a54v90e64l 35S12o39v46i96č62k45a 4226178215892

Je to sice jen "detail", ale ČD žádné dotace nepobírají. Těch 13miliard je paltba za státem objednanou službu základní dopravní obslužnosti.

+18/−1
29.3.2017 10:10
Foto

J74a93n 25V78a79l94a19l34í83k 6446489510916

a málokdo asi ví že to dostávají i autobusový dopravci a neustále se haní ČD

+10/0
29.3.2017 10:29

J71i42ř67í 54P19l28a64v73s84k62ý 9630596611459

nu, a pokud tu statem objednanou sluzbu dokaze zajistit nekdo jiny levneji nez cd, pak jedine dobre ...

+3/−2
29.3.2017 10:56
Foto

J44a55n 84V22a19l94a85l24í16k 6526319330436

no řekl bych že na trase PH-OV stát platí víc než když by to bylo objednané...

tak kde je ta úspora... ČD požedovali cca 7M i s kompenzacema za studenty a nyní se tam vyplácí 100M

+6/0
29.3.2017 11:18

L33e45o65š 80S89ý63k87o53r35a 3291772663970

Kdyby stát ty peníze nechal lidem mohli by se sami rozhodnout s kým nebo čím budou jezdit

0/0
29.3.2017 20:19

M91i35l10a18n 62V25o29l42e72k 5899373596359

České dráhy se masivně zadlužily, protože veřejnost si nárokovala modernější dopravní prostředky. V horším případě by se tak mohlo stát, že budeme platit dvakrát. Jednou soukromým dopravcům za provoz a podruhé ČD, aby měly z čeho platit dluhy, když nebudou mít dostatečné tržby.

+2/0
29.3.2017 10:00

M41i96r84e28k 61Z12á86v94o30d49n49ý 7952817680978

No, já věřím, že uspějí. A když neuspějí, tak ty dluhy snad budou platit tím, že vozy budou zase odprodávat :)

+4/0
29.3.2017 10:04

V57á89c29l65a44v 51J95ů93z87a 6161437686

Pokud vím, modernější prostředky nasadili tam, kde dostali desetiletou smlouvu a mají to nastaveno tak, aby se jim to z větší části za těch deset let zaplatilo (a na tu menší část je zbytková hodnota dopravních prostředků).

0/0
29.3.2017 11:07

M17i23l90a71n 75V52o40l37e55k 5559493106259

Na trase Praha-Ostrava se jezdí za (interně) dotované ceny. Podle vás by tam ČD měly jezdit jen se starými vozidly.

0/0
29.3.2017 14:06

V64á21c96l15a59v 67J65ů42z60a 6441257986

Na trase Praha-Ostrava si od nich stát nic neobjednává, tak tam mají jezdit jen pokud se jim to vyplatí, a s takovými vozy, se kterými se jim to vyplatí. Pokud se jim to nevyplatí, nemají ty peníze krást odjinud, ale nemají tam jezdit vůbec (dopravní obslužnost je tam zajištěna dostatečně i bez nich). Tvrdí, že tam jezdí bez dotací, jestli to dotují z dotací (objednávky) na něco jiného (jakože asi jo), pak mají být příslušní manažeři souzeni za zpronevěru (těch dotací), ale nemá to být důvod jim uměle držet monopol jinde.

Na tratích, kde jezdí za dotace, tak pořizovali nové vozy tam, kde měly desetiletou smlouvu, takže by po jejím řádném skončení neměly být škodny.

0/0
29.3.2017 14:30
Foto

J18a92n 90V89a11l90a40l55í67k 6276869160586

ano na trase PH-OV stát nic neobjednává ale platí víc než když objednával... místo aby se tedy dle soukromníků šetřilo tak se vydává víc...

+3/0
29.3.2017 14:44

V77á29c39l38a69v 11J44ů79z64a 6281857836

To je pravda, ale furt to neodůvodňuje to placení dluhů ČD za nová vozidla zmíněné v úvodním příspěvku.

Otázka je, jestli je nutné, aby stát nařizoval tolik slev, které pak musí kompenzovat (to je předpokládám to placení více, co myslíte). Chápu dotaci na dojíždění do blízkých škol a důchodců do nemocnice, ale vožení mládeže z Prahy do Stodolní apod. za veřejný zájem nepovažuji.

0/0
29.3.2017 14:58
Foto

J96a82n 55V75a13l74a62l55í55k 6766449460456

slevy jsou pouze pro studenty,děti a ztp... a u objednaných linek jsou už součástí platby a tudíž se navíc nic neproplácí... tudíž když RJ tvrdil že bude jezdit levněji a stát nemusí nic dotovat tak to byla lež jelikož stát vydává více peněz na tu samou trat kterou měl předtím objednanou od ČD

+3/0
29.3.2017 15:13
Foto

M64a53r57e69k 69Z96i92m19m97e11l 4899450124324

Je super, že budou jezdit modernější vlaky, avšak výhodu jednoho dopravce při cestách přes celou republiku to nepřeváží... Garance přestupů, výhodnější jízdenky, široký servis

+12/−1
29.3.2017 9:45

M73i23r63e37k 38Z71á14v26o93d56n98ý 7912247210528

Ona to bude ještě bitva. Pevně věřím, že stát vytvoří jednotný integrovaný tarif, který by právě obsahoval všechny vámi uvedené výhody. Jinak si myslím, že ten tlak bude tak velký, že si nedovolí spouštět další výběrová řízení.

+1/−1
29.3.2017 9:57

J12a31n 52Č94e90k34a46l 7899315934574

Integrovaný tarif nepotřebuje jediného dopravce. To, že jsme se ho stále nedočkali, je jen důkaz neschopnosti státu. Plus nejspíš i zákulisních tlaků ČD, protože jakmile padne tato bariéra, nebudou mít už žádnou páku na vydírání veřejnosti...

+1/−3
29.3.2017 10:39
Foto

J88a90n 86V83a53l84a66l72í40k 6816429220166

a proč ten integrovaný tarif není už tedy u autobusů s tím ČD nemají nic společného???

+3/−1
29.3.2017 11:27

R18a72d60e37k 63J22a69n14a78t96a 9545986684922

Protože stát žádné autobusy neobjednává. Objednávají je akorát kraje a ty často integrovaný tarif mají.

0/0
29.3.2017 19:44
Foto

J16a40n 49V75a72l16a43l24í24k 6356169720556

opět... mám na mysli celorepublikový tarif viz Švýcarsko

+1/0
29.3.2017 20:36

R16a57d48e22k 29J87a39n88a82t60a 9855626664812

Ne, vy jste se v reakci na příspěvek o ČD, ptal, proč integrovaný tarif není u autobusů. Na to je odpověď, že tam není proto, že autobusová doprava je komerční. Komerční dopravci intergovaný tarif nikdy nezavedou sami.

O Švýcarsku jste nemluvil a ani to nemá smysl o něm mluvit. Protože ve Švýcarsku jsou dálkové komerční autobusy zakázány.

0/0
29.3.2017 21:20

L86u83k21á88š 38H54l26o73u65c98a42l 6652480981734

"Dlouhodobé smlouvy umožnily ČD investovat, vozový park se výrazně proměnil k lepšímu."

nechápu autora, jak stále opakuje stejnou mantru. podívejte se na "rychlíkovou" linku Praha-Ml.Boleslav-Turnov-Tanvald, kde stát dotuje každý kilometr každého rychlíku 186 korunami (2. největší dotace v Česku) a jezdí tam 40-45 let staré vlaky, které sice prošly kosmetickou modernizací, ale jsou zákaznicky nepohodlné, hlučné (skvělé je zejména brzdění) a extrémně neekologické, potažmo i neekonomické.

+3/−9
29.3.2017 9:41

V58í45t 11G56a48b24r96i31e58l 6421786798629

"Jedna linka je špatná, takže všude jsou hnusné vlaky." - Lukáš Hloucal

+4/−2
29.3.2017 9:47
Foto

J27a57n 88V89a20l49a61l36í39k 6236279440106

no je pravda že by se to mohlo zlepšit neb na té trati začínam a končím cestování...

+1/0
29.3.2017 9:53

V89í82t 81G22a86b32r89i89e18l 6111496608199

Ale zajisté uznáš, že vyvozovat z jedné tratě obecnou pravdu, je hloupost.

+4/−1
29.3.2017 9:57
Foto

J42a72n 86V89a39l95a75l46í21k 6486519530746

jj

+1/0
29.3.2017 10:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.