Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec monopolu Českých drah. Začne boj o dotačních třináct miliard

Na české železnici se schyluje k výrazné proměně, díky které může skončit téměř monopolní postavení Českých drah. O dotace na vlaky se bude totiž soutěžit, což může přinést větší počet spojů. Ve hře jsou navíc velké peníze: přes 13 miliard korun ročně, které stát a kraje posílají dopravci na provoz vlaků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V24a85c18l72a32v 53H84a97j91e82k 3226809779

Možná proto, že aby to fungovalo, tak to není jenom o ceně. Navíc vidíte jak to dopadlo s autobusy.

0/0
31.3.2017 10:24

Š72t83e35f80a38n 93F35r89i91č94a 7212678913316

Co chtějí soutěžit? Vždyť soukromí dopravci všichni dohromady nevlastní ani 1 % vozového parku. Nebo to snad opravdu hodlají zadat někomu, kdo teprve po vyhlášení výsledků výběrového řízení začne shánět vagony, hnací vozidla a personál?

0/0
31.3.2017 6:55

V20a88c76l25a36v 12H54a49j30e28k 3906269989

jj. vo tom to je

0/0
31.3.2017 10:20

R58a36d96e43k 73J35a43n93a55t15a 9395346234182

"to snad opravdu hodlají zadat někomu, kdo teprve po vyhlášení výsledků výběrového řízení začne shánět vagony, hnací vozidla a personál? "

-----------

Možná budete překvapen, ale takto se to opravdu v Německu (i jinde) dělá. Vítěz výběrového řízení si vozidla pro danou linku nechá vyrobit až po té, co vyhraje soutěž. I zaměstnance najme až po té. Je to logické - vozidla pak budou přesně podle požadavků objednavatele a co se zaměstancema, když pro ně do té doby nemá práci. Navíc ty zaměstnance potřebuje najmout ideálně podél trati, kterou vysoutěžil.

Však taky obvykle uplyne od výběrového řízení do zahájení provozu několik let.

+2/0
31.3.2017 16:05

V57a34c92l22a61v 63H60a62j87e12k 3156959539

No taky je vidět s jakými vozy jezdí ALEX do Prahy a s jakými DB a nakonec i ČD do Berlína.

0/0
29.3.2017 19:59

V74a27c44l14a62v 46H76a35j41e65k 3966779939

Úplná bomba pro cestující může soutěžení dopravců být trať Praha -Ústí-Děčín:

EC- 1.dopravce-ČD- tyto vlaky by se neměly soutěžit, ČD tarif, národní tarif;

R-Praha -Děčín -2. dopravce národní tarif, tarif dopravce, možná i s tarifem PID-

R-Praha-Ústí-Cheb- 3.dopravce-národní tarif, tarif dopravce+

OS vlaky Praha-Roudnice-4 dopravce-národní tarif, tarif dopravce. tarifem PID

Os vlaky Roudnice-Děčín 5.dopravce- národní tarif, tarif dopravce, tarif DÚK

Štastní to cestující.

+2/0
29.3.2017 19:53

V65a87c26l43a70v 85H12a88j45e90k 3956349789

ten nadpis neni uplny .... a nahradime ho my vybranych tratich monopolem jineho dopravce.

+1/0
29.3.2017 19:12

R64o45m96a73n 19P40o67l38á88č28e37k 5706349705

1) Rok 2019 bude nová vláda, nový ministr dopravy.

2) Rok 2023 Bude ještě Evropská komise ?;-D;-D Zvlášt s dnešním odchodem GB z EU...

0/0
29.3.2017 16:31

R75a41d31e92k 36J24a83n69a94t73a 9705676444202

1) nová vláda bude, ale strana stejná, možná i ministr stejný

2) bude. Británie stejně nikdy v EU pořádně nebyla. Měli výjimky ze spousty věcí.

+3/0
29.3.2017 17:08

B51o85h81u53m18i38l 67P21e89s43e91k 6875467353364

Legracni je, ze stat financuje infrastrukturu, prihodi kopec penez na provoz a presto se najdou Jancurove, kteri mluvi o tvrde praci podnikatele, kterou snad ani nedelaji pro penize.

SZDC i CD jsou docela tragedi, ale nemyslim, ze to nejak vyresi lide kteri pod hlavickou podnikani chteji hlavne jiste penize od statu.

Melo by se riznout do regionalnich trati, nektere se asi opravdu uz nikdy nevyplati a zafinancovat dulezite trate. Primarne spojeni krajskych mest tak, ze 100 km vzdusnou carou zvladne vlak pod hodinu a pak pokracovat regionalnimi tratemi. Jenze prelozit a narovnat trate je proste prilis prace a tak ministri dopravy radeji resi blbosti.

0/0
29.3.2017 13:15

M98a96r16e10k 61D41e22m14č68á13k 9965634806755

Nejdřív by se mělo vyřešit jednotné jízdné, dobře to funguje třeba v rámci PID - můžu jet vlakem, tramvají nebo autobusy DP hl.m. Prahy, autobusy Aboutme, prostě kýmkoli, a neřeším, jakou si koupit jízdenku, protože ceny jízdenek stanovuje Praha. V rámci jednotlivých linek je pak na Praze, aby vysoutěžila dopravce, který nabídne nejlepší cenu. Myslím, že v případě vlaků by to mělo fungovat obdobně, klíčové bude ale nastavení nějaké minimální úrovně služeb (což se už ale stejně děje a díky tomu třeba ČD už od letoška nejezdí dobytčáky z Prahy na Zlínsko).

Vlastní jízdenky (nebo spíš místenky) nechť případně dopravci prodávají u spojů, kde jedou sami za sebe - tam je to regulérní business, kde můžou soutěžit o cestující nabídkou kávy, časopisů, stevardek...

+4/0
29.3.2017 13:04

J12a98n 47J71e33m28e46l42k54a 1265250

Podle mě je zjednodušení, možná i manipulace říkat, že protijsou hlavně odbory. Akademik, ekologickésdružení, odborář, ekoterorista,sluníčkář a spol., jsou známé hanlivé nálepky, když chce někdonějakou variantu diskreditovat.

Ono by bylo fajn, kdyby někteří četli nějaké ty argumenty, jako ředitele ČD nebo té zlé hlásnétrouby „Železničáře.“ Jsou tam doceladobré argumenty. Ne jen tady ty „komerční„ zjednodušeniny.

Já nemám nic proti omezené zastropované, prospěšnéliberalizaci a ani nic moc proti soukromým dopravcům. Za pevných podmínek - systém tr10 včetně slev. Tady jde o nastavení systému. Ne že se z tohostane vítaná záminka pro politiky pro „reformu“ železnice v podobě záměrně neřízené ceny jízdného, jízdenkovéhobordelu, neřízené "privatizace", monopolistických smluv a modelu dojné .. (soutěž o exklusivitu na nejmenší dotaci/nejvyšší koncesi a záměrně nestanovené neomezené jízdné ).

Šumavské tratě. Kraj soutěží na „nejmenší“ dotaci pro stát. Cena jízdenky nevidím, že by byla ve smlouvě stanovena nebo limitována, pokud jsem četl dobře - dopravce navrhne, kraj musí odsouhlasit. Neníve smlouvě řešeno ani konkrétní zapojení do integrovaného systému (o tom a kompenzacích se má následně případně teprv jednat jednat - ale již s vybraným dopravcem, se smlouvou do 2032). Natož státní tarif do budoucnosti a povinnost dopravce se do něj zapojit- neřeší. Dopravcemůže prodávat lístky téměř jakkoliv - bez průvodčího, pokladen, když chce – automat, internet. Neřešíjakýkoliv provoz nádraží. Úschovny, půjčovny, čekárny. Nic. Low cost. To v Anglii někdy dopravci řeší některá nádraží. Regio sprinter.. A smlouva tu bude do cca 2032.

+7/0
29.3.2017 12:55

J42a17n 29N41o58v44á36k 8460436677730

Takže to nakonec skončí jako u autobusů - vysoutěží se nejlevnější nabídka a stát potom bude z rozpočtu vyrovnávat strojvedoucím mzdy;-D

+4/0
29.3.2017 12:29

P73e61t43r 58N19o72v77o84t14n40y 1141400231

Eventuelně ještě někdo vymýšlel půjčovnu vozidel, takže i zde by se náklady srovnaly. A opravdu jediné, čím by mohli dopravci srazit cenu, by byly ty mzdy.

+1/0
29.3.2017 12:32

J40a92n 49Z73i11e18g61l64e60r 1821456981158

Jisté také je, že odborářům z Odborového sdružení železničářů vadí hlavně to, že by jim režijky byly k ničemu. O cestující jim vůbec nejde. A pokud jde o trať Praha - Ostrava, tak nejvytíženější vlaky má RegioJet. To je zkrátka fakt a i z hodnocení cestujících vyplývá, že nabízí nejkvalitnější služby.

+1/−7
29.3.2017 12:26

J83a36n 53J62e36m43e41l44k34a 1735200

Jenže ty režíjky, to jediné právě bude i nadále;-D

0/0
29.3.2017 13:06
Foto

J89a69n 37V68a76l41a20l11í12k 6876279270506

p.Plavský stále píšete že když to zajistí někdo levněji tak neumíte odpovědět proč na trati PH-OV stát platí víc než když tam jezdili jen ČD jako ojednaná služba...

+4/0
29.3.2017 11:32
Foto

J85a72n 42V59a22l19a10l59í22k 6206679920576

objednaná

0/0
29.3.2017 11:35

M60i76c77h96a81l 95Ř67e75z63n21í47č34e94k 1831518347960

ojebaná

+1/0
29.3.2017 12:15
Foto

J12a94n 19V36a21l49a70l97í84k 6226639190396

no řekl bych že ojebává někdo kdo tvrdí že bude jezdit levněji...

0/0
29.3.2017 12:21

V56á26c11l82a83v 59J34ů34z90a 6451317826

Ten titulek je zavádějící. Měl být "Konec monopolu Českých drah v roce 2033. Možná.". Pokusy o soutěže jsou tu už asi 15 let (třeba trať Pardubice-Liberec byla poprvé soutěžena už v roce 2006!, a moc se od té doby ohledně monopolu nezměnilo). A jako v minulosti, v roce 2022 zadá stát ČD bez soutěže smlouvy do roku 2032, platnost nařízení se mezitím zruší, atd.

Na a ti, kdo se teší, že bude, čistota a služby jako na trati Praha-Ostrava: Nebude. Tam dopravci vedou boj o zákazníky, tady se utkají jednou v soutěži (a to cenou) a až budou mít smlouvu, už je nebude nic motivovat se snažit. Kvalita bude odpovídat regionálním autobusovým linkám (tj. propastný rozdíl oproti nedotovaným dálkovým).

Nové vozy asi budou, ale taky to bude erár něco stát.

+1/0
29.3.2017 11:19

F19r19a31n21t86i23š26e18k 87K23r64á96t48k33ý 9642377365828

Osobně jsem pro zachování služeb ČD. Sužby ČD se velmi zlepšují. Tam kde již soukromníci jezdí se ukazuje, že je to jen problém - přeprava vozíčkářů, přeprava psa, více jízdenek, nenávaznost přípojů, ceník dle obsazenosti bez horní ceny, rušení spojů, velmi časté technické problémy.

Například v RegioJetu při nefunkční klimatizaci kolabují cestující. Zažil jsem nefunkční klimatizaci i u ČD, vlakový personál odemkl a otevřel všechna okna, která lze, zároveň se omluvil všem cestujícím a cesta byla v pohodě.

Síťovost ČD je jedinečná a je to velká výhoda, protože člověk ví, že se dostane do cíle své cesty, možná později, ale dostane.

Stačí se podívat jak vypadá autobusová doprava, spoje neprovázané, jízdenky jen dle kvality IDS, autobusy v různém stavu, mnohdy autobus z důvodu nedostatku řidičů nepřijede, jindy zase jede třeba i o 10 min. dříve, jindy neobslouží zastávku, neexistence nějaké informační linky, mnohdy utajovaná cena jízdného, nemožnost koupě jízdenky přes internet, platby bankovní kartou, nemožnost sledování polohy spoje u každého dopravce jiný přístup a kvalita přepravy. Cestující neví co má čekat a kam se dostane, proto autobusovou dopravu trápí pokles cestujících a půjde to tak dále. Také jsem jezdil autobusem, nyní jsem autobusem už asi třičtvrtě roku nejel,raději jedu autem, vlakem ale cestuji téměř denně.

+19/0
29.3.2017 11:19
Foto

B21r54o22n53i81s89l17a92v 10G67a73b71r77y14š 2722149381

R^R^

+1/0
29.3.2017 14:37

F39r61a76n72t34i49š92e30k 68M13a45t85ě45j35č69e95k 7643612203381

ČD je akciová společnost se 100% účastí státu.

Pokud ministr dopravy tomuto podniku škodí, tak se nechová s péči dobrého hospodáře a měl by být trestně stíhán!

+8/−1
29.3.2017 11:11

M96i64c49h30a79l 29Ř25e50z24n50í86č92e74k 1291368967730

to jste nějak popletl. Ministr nesedí v představenstvu ČD. Ministr hospodaří s prostředky daňových poplatníku a pokud dává za veřejnou službu více než musí, tak by za to měl být stíhán!

0/0
29.3.2017 12:14

P15a47v29e71l 59S60o31v13i57č24k32a 4476128805482

Je to sice jen "detail", ale ČD žádné dotace nepobírají. Těch 13miliard je paltba za státem objednanou službu základní dopravní obslužnosti.

+18/−1
29.3.2017 10:10
Foto

J20a93n 98V42a95l37a52l54í29k 6766799540626

a málokdo asi ví že to dostávají i autobusový dopravci a neustále se haní ČD

+10/0
29.3.2017 10:29

J57i91ř69í 16P42l97a89v56s71k18ý 9350156881979

nu, a pokud tu statem objednanou sluzbu dokaze zajistit nekdo jiny levneji nez cd, pak jedine dobre ...

+3/−2
29.3.2017 10:56
Foto

J75a71n 11V28a75l47a16l53í63k 6356369640776

no řekl bych že na trase PH-OV stát platí víc než když by to bylo objednané...

tak kde je ta úspora... ČD požedovali cca 7M i s kompenzacema za studenty a nyní se tam vyplácí 100M

+6/0
29.3.2017 11:18

L77e94o73š 51S82ý79k76o50r98a 3311612403680

Kdyby stát ty peníze nechal lidem mohli by se sami rozhodnout s kým nebo čím budou jezdit

0/0
29.3.2017 20:19

M58i63l31a89n 16V90o48l53e78k 5579753616779

České dráhy se masivně zadlužily, protože veřejnost si nárokovala modernější dopravní prostředky. V horším případě by se tak mohlo stát, že budeme platit dvakrát. Jednou soukromým dopravcům za provoz a podruhé ČD, aby měly z čeho platit dluhy, když nebudou mít dostatečné tržby.

+2/0
29.3.2017 10:00

M24i51r47e16k 80Z16á42v21o77d76n44ý 7832317180318

No, já věřím, že uspějí. A když neuspějí, tak ty dluhy snad budou platit tím, že vozy budou zase odprodávat :)

+4/0
29.3.2017 10:04

V34á71c78l65a44v 78J33ů94z98a 6131457586

Pokud vím, modernější prostředky nasadili tam, kde dostali desetiletou smlouvu a mají to nastaveno tak, aby se jim to z větší části za těch deset let zaplatilo (a na tu menší část je zbytková hodnota dopravních prostředků).

0/0
29.3.2017 11:07

M86i39l51a94n 92V17o28l97e36k 5579833546599

Na trase Praha-Ostrava se jezdí za (interně) dotované ceny. Podle vás by tam ČD měly jezdit jen se starými vozidly.

0/0
29.3.2017 14:06

V62á48c46l85a53v 55J31ů68z39a 6311537856

Na trase Praha-Ostrava si od nich stát nic neobjednává, tak tam mají jezdit jen pokud se jim to vyplatí, a s takovými vozy, se kterými se jim to vyplatí. Pokud se jim to nevyplatí, nemají ty peníze krást odjinud, ale nemají tam jezdit vůbec (dopravní obslužnost je tam zajištěna dostatečně i bez nich). Tvrdí, že tam jezdí bez dotací, jestli to dotují z dotací (objednávky) na něco jiného (jakože asi jo), pak mají být příslušní manažeři souzeni za zpronevěru (těch dotací), ale nemá to být důvod jim uměle držet monopol jinde.

Na tratích, kde jezdí za dotace, tak pořizovali nové vozy tam, kde měly desetiletou smlouvu, takže by po jejím řádném skončení neměly být škodny.

0/0
29.3.2017 14:30
Foto

J95a94n 42V45a27l52a16l76í69k 6836349480356

ano na trase PH-OV stát nic neobjednává ale platí víc než když objednával... místo aby se tedy dle soukromníků šetřilo tak se vydává víc...

+3/0
29.3.2017 14:44

V48á89c24l88a32v 97J23ů94z21a 6841257836

To je pravda, ale furt to neodůvodňuje to placení dluhů ČD za nová vozidla zmíněné v úvodním příspěvku.

Otázka je, jestli je nutné, aby stát nařizoval tolik slev, které pak musí kompenzovat (to je předpokládám to placení více, co myslíte). Chápu dotaci na dojíždění do blízkých škol a důchodců do nemocnice, ale vožení mládeže z Prahy do Stodolní apod. za veřejný zájem nepovažuji.

0/0
29.3.2017 14:58
Foto

J58a23n 59V89a36l28a98l29í51k 6176209320656

slevy jsou pouze pro studenty,děti a ztp... a u objednaných linek jsou už součástí platby a tudíž se navíc nic neproplácí... tudíž když RJ tvrdil že bude jezdit levněji a stát nemusí nic dotovat tak to byla lež jelikož stát vydává více peněz na tu samou trat kterou měl předtím objednanou od ČD

+3/0
29.3.2017 15:13
Foto

M90a40r41e48k 82Z92i64m22m46e28l 4179400534494

Je super, že budou jezdit modernější vlaky, avšak výhodu jednoho dopravce při cestách přes celou republiku to nepřeváží... Garance přestupů, výhodnější jízdenky, široký servis

+12/−1
29.3.2017 9:45

M98i54r71e11k 83Z57á29v42o93d92n27ý 7792567150488

Ona to bude ještě bitva. Pevně věřím, že stát vytvoří jednotný integrovaný tarif, který by právě obsahoval všechny vámi uvedené výhody. Jinak si myslím, že ten tlak bude tak velký, že si nedovolí spouštět další výběrová řízení.

+1/−1
29.3.2017 9:57

J15a96n 82Č14e66k66a17l 7829635724114

Integrovaný tarif nepotřebuje jediného dopravce. To, že jsme se ho stále nedočkali, je jen důkaz neschopnosti státu. Plus nejspíš i zákulisních tlaků ČD, protože jakmile padne tato bariéra, nebudou mít už žádnou páku na vydírání veřejnosti...

+1/−3
29.3.2017 10:39
Foto

J32a29n 45V75a41l81a94l74í58k 6306959450196

a proč ten integrovaný tarif není už tedy u autobusů s tím ČD nemají nic společného???

+3/−1
29.3.2017 11:27

R48a17d71e96k 46J54a65n22a17t16a 9975226194572

Protože stát žádné autobusy neobjednává. Objednávají je akorát kraje a ty často integrovaný tarif mají.

0/0
29.3.2017 19:44
Foto

J48a82n 41V47a88l47a21l55í95k 6236579260846

opět... mám na mysli celorepublikový tarif viz Švýcarsko

+1/0
29.3.2017 20:36

R96a61d40e89k 84J10a47n94a27t59a 9455846264272

Ne, vy jste se v reakci na příspěvek o ČD, ptal, proč integrovaný tarif není u autobusů. Na to je odpověď, že tam není proto, že autobusová doprava je komerční. Komerční dopravci intergovaný tarif nikdy nezavedou sami.

O Švýcarsku jste nemluvil a ani to nemá smysl o něm mluvit. Protože ve Švýcarsku jsou dálkové komerční autobusy zakázány.

0/0
29.3.2017 21:20

L45u19k21á39š 77H29l72o46u35c74a87l 6582560711374

"Dlouhodobé smlouvy umožnily ČD investovat, vozový park se výrazně proměnil k lepšímu."

nechápu autora, jak stále opakuje stejnou mantru. podívejte se na "rychlíkovou" linku Praha-Ml.Boleslav-Turnov-Tanvald, kde stát dotuje každý kilometr každého rychlíku 186 korunami (2. největší dotace v Česku) a jezdí tam 40-45 let staré vlaky, které sice prošly kosmetickou modernizací, ale jsou zákaznicky nepohodlné, hlučné (skvělé je zejména brzdění) a extrémně neekologické, potažmo i neekonomické.

+3/−9
29.3.2017 9:41

V60í74t 83G88a38b79r25i55e75l 6171366198209

"Jedna linka je špatná, takže všude jsou hnusné vlaky." - Lukáš Hloucal

+4/−2
29.3.2017 9:47
Foto

J53a65n 81V12a13l30a93l20í85k 6116289470656

no je pravda že by se to mohlo zlepšit neb na té trati začínam a končím cestování...

+1/0
29.3.2017 9:53

V34í24t 14G24a96b51r89i32e89l 6971696118369

Ale zajisté uznáš, že vyvozovat z jedné tratě obecnou pravdu, je hloupost.

+4/−1
29.3.2017 9:57
Foto

J87a65n 93V65a62l69a91l63í36k 6806199150556

jj

+1/0
29.3.2017 10:01







Najdete na iDNES.cz