Diskuse k článku

Konec monopolu Českých drah. Začne boj o dotačních třináct miliard

Na české železnici se schyluje k výrazné proměně, díky které může skončit téměř monopolní postavení Českých drah. O dotace na vlaky se bude totiž soutěžit, což může přinést větší počet spojů. Ve hře jsou navíc velké peníze: přes 13 miliard korun ročně, které stát a kraje posílají dopravci na provoz vlaků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V91a34c87l97a11v 17H11a87j87e66k 3906189749

Možná proto, že aby to fungovalo, tak to není jenom o ceně. Navíc vidíte jak to dopadlo s autobusy.

0/0
31.3.2017 10:24

Š62t85e39f20a83n 49F43r86i36č49a 7422688563336

Co chtějí soutěžit? Vždyť soukromí dopravci všichni dohromady nevlastní ani 1 % vozového parku. Nebo to snad opravdu hodlají zadat někomu, kdo teprve po vyhlášení výsledků výběrového řízení začne shánět vagony, hnací vozidla a personál?

0/0
31.3.2017 6:55

V42a42c49l89a39v 14H45a88j34e80k 3366469369

jj. vo tom to je

0/0
31.3.2017 10:20

R48a23d92e46k 50J72a39n91a77t69a 9145206134372

"to snad opravdu hodlají zadat někomu, kdo teprve po vyhlášení výsledků výběrového řízení začne shánět vagony, hnací vozidla a personál? "

-----------

Možná budete překvapen, ale takto se to opravdu v Německu (i jinde) dělá. Vítěz výběrového řízení si vozidla pro danou linku nechá vyrobit až po té, co vyhraje soutěž. I zaměstnance najme až po té. Je to logické - vozidla pak budou přesně podle požadavků objednavatele a co se zaměstancema, když pro ně do té doby nemá práci. Navíc ty zaměstnance potřebuje najmout ideálně podél trati, kterou vysoutěžil.

Však taky obvykle uplyne od výběrového řízení do zahájení provozu několik let.

+2/0
31.3.2017 16:05

V81a65c83l54a38v 54H82a67j55e48k 3756609149

No taky je vidět s jakými vozy jezdí ALEX do Prahy a s jakými DB a nakonec i ČD do Berlína.

0/0
29.3.2017 19:59

V39a73c60l58a82v 46H22a93j72e42k 3136919949

Úplná bomba pro cestující může soutěžení dopravců být trať Praha -Ústí-Děčín:

EC- 1.dopravce-ČD- tyto vlaky by se neměly soutěžit, ČD tarif, národní tarif;

R-Praha -Děčín -2. dopravce národní tarif, tarif dopravce, možná i s tarifem PID-

R-Praha-Ústí-Cheb- 3.dopravce-národní tarif, tarif dopravce+

OS vlaky Praha-Roudnice-4 dopravce-národní tarif, tarif dopravce. tarifem PID

Os vlaky Roudnice-Děčín 5.dopravce- národní tarif, tarif dopravce, tarif DÚK

Štastní to cestující.

+2/0
29.3.2017 19:53

V26a41c64l72a44v 78H35a75j63e33k 3496359969

ten nadpis neni uplny .... a nahradime ho my vybranych tratich monopolem jineho dopravce.

+1/0
29.3.2017 19:12

R90o53m80a66n 54P69o88l68á10č27e26k 5206309725

1) Rok 2019 bude nová vláda, nový ministr dopravy.

2) Rok 2023 Bude ještě Evropská komise ?;-D;-D Zvlášt s dnešním odchodem GB z EU...

0/0
29.3.2017 16:31

R90a43d18e32k 80J62a43n37a51t13a 9815136964342

1) nová vláda bude, ale strana stejná, možná i ministr stejný

2) bude. Británie stejně nikdy v EU pořádně nebyla. Měli výjimky ze spousty věcí.

+3/0
29.3.2017 17:08

B37o74h49u21m32i84l 55P68e23s16e87k 6435127353264

Legracni je, ze stat financuje infrastrukturu, prihodi kopec penez na provoz a presto se najdou Jancurove, kteri mluvi o tvrde praci podnikatele, kterou snad ani nedelaji pro penize.

SZDC i CD jsou docela tragedi, ale nemyslim, ze to nejak vyresi lide kteri pod hlavickou podnikani chteji hlavne jiste penize od statu.

Melo by se riznout do regionalnich trati, nektere se asi opravdu uz nikdy nevyplati a zafinancovat dulezite trate. Primarne spojeni krajskych mest tak, ze 100 km vzdusnou carou zvladne vlak pod hodinu a pak pokracovat regionalnimi tratemi. Jenze prelozit a narovnat trate je proste prilis prace a tak ministri dopravy radeji resi blbosti.

0/0
29.3.2017 13:15

O23d47s61t24r16a43n42ě55n10ý 67U71ž63i63v12a76t83e50l

Uživatel požádal o vymazání
+4/0
29.3.2017 13:04

J41a34n 77J15e87m44e27l32k30a 1125430

Podle mě je zjednodušení, možná i manipulace říkat, že protijsou hlavně odbory. Akademik, ekologickésdružení, odborář, ekoterorista,sluníčkář a spol., jsou známé hanlivé nálepky, když chce někdonějakou variantu diskreditovat.

Ono by bylo fajn, kdyby někteří četli nějaké ty argumenty, jako ředitele ČD nebo té zlé hlásnétrouby „Železničáře.“ Jsou tam doceladobré argumenty. Ne jen tady ty „komerční„ zjednodušeniny.

Já nemám nic proti omezené zastropované, prospěšnéliberalizaci a ani nic moc proti soukromým dopravcům. Za pevných podmínek - systém tr10 včetně slev. Tady jde o nastavení systému. Ne že se z tohostane vítaná záminka pro politiky pro „reformu“ železnice v podobě záměrně neřízené ceny jízdného, jízdenkovéhobordelu, neřízené "privatizace", monopolistických smluv a modelu dojné .. (soutěž o exklusivitu na nejmenší dotaci/nejvyšší koncesi a záměrně nestanovené neomezené jízdné ).

Šumavské tratě. Kraj soutěží na „nejmenší“ dotaci pro stát. Cena jízdenky nevidím, že by byla ve smlouvě stanovena nebo limitována, pokud jsem četl dobře - dopravce navrhne, kraj musí odsouhlasit. Neníve smlouvě řešeno ani konkrétní zapojení do integrovaného systému (o tom a kompenzacích se má následně případně teprv jednat jednat - ale již s vybraným dopravcem, se smlouvou do 2032). Natož státní tarif do budoucnosti a povinnost dopravce se do něj zapojit- neřeší. Dopravcemůže prodávat lístky téměř jakkoliv - bez průvodčího, pokladen, když chce – automat, internet. Neřešíjakýkoliv provoz nádraží. Úschovny, půjčovny, čekárny. Nic. Low cost. To v Anglii někdy dopravci řeší některá nádraží. Regio sprinter.. A smlouva tu bude do cca 2032.

+7/0
29.3.2017 12:55

J60a17n 20N37o65v30á87k 8890896947290

Takže to nakonec skončí jako u autobusů - vysoutěží se nejlevnější nabídka a stát potom bude z rozpočtu vyrovnávat strojvedoucím mzdy;-D

+4/0
29.3.2017 12:29

P49e52t59r 31N90o65v45o31t47n70y 1471930911

Eventuelně ještě někdo vymýšlel půjčovnu vozidel, takže i zde by se náklady srovnaly. A opravdu jediné, čím by mohli dopravci srazit cenu, by byly ty mzdy.

+1/0
29.3.2017 12:32

J45a42n 72Z78i88e21g22l53e66r 1291216561528

Jisté také je, že odborářům z Odborového sdružení železničářů vadí hlavně to, že by jim režijky byly k ničemu. O cestující jim vůbec nejde. A pokud jde o trať Praha - Ostrava, tak nejvytíženější vlaky má RegioJet. To je zkrátka fakt a i z hodnocení cestujících vyplývá, že nabízí nejkvalitnější služby.

+1/−7
29.3.2017 12:26

J74a21n 63J61e81m73e46l15k38a 1615370

Jenže ty režíjky, to jediné právě bude i nadále;-D

0/0
29.3.2017 13:06
Foto

J23a35n 65V83a79l95a76l22í23k 6286909320566

p.Plavský stále píšete že když to zajistí někdo levněji tak neumíte odpovědět proč na trati PH-OV stát platí víc než když tam jezdili jen ČD jako ojednaná služba...

+4/0
29.3.2017 11:32
Foto

J19a10n 78V81a74l81a32l47í73k 6486909330666

objednaná

0/0
29.3.2017 11:35

M84i87c73h56a85l 17Ř79e44z65n63í54č37e72k 1691528987430

ojebaná

+1/0
29.3.2017 12:15
Foto

J33a82n 87V16a52l80a93l63í39k 6556389890486

no řekl bych že ojebává někdo kdo tvrdí že bude jezdit levněji...

0/0
29.3.2017 12:21

V85á74c60l23a21v 88J47ů65z41a 6821527216

Ten titulek je zavádějící. Měl být "Konec monopolu Českých drah v roce 2033. Možná.". Pokusy o soutěže jsou tu už asi 15 let (třeba trať Pardubice-Liberec byla poprvé soutěžena už v roce 2006!, a moc se od té doby ohledně monopolu nezměnilo). A jako v minulosti, v roce 2022 zadá stát ČD bez soutěže smlouvy do roku 2032, platnost nařízení se mezitím zruší, atd.

Na a ti, kdo se teší, že bude, čistota a služby jako na trati Praha-Ostrava: Nebude. Tam dopravci vedou boj o zákazníky, tady se utkají jednou v soutěži (a to cenou) a až budou mít smlouvu, už je nebude nic motivovat se snažit. Kvalita bude odpovídat regionálním autobusovým linkám (tj. propastný rozdíl oproti nedotovaným dálkovým).

Nové vozy asi budou, ale taky to bude erár něco stát.

+1/0
29.3.2017 11:19

F52r46a34n54t12i22š79e48k 40K24r18á45t60k41ý 9162797925568

Osobně jsem pro zachování služeb ČD. Sužby ČD se velmi zlepšují. Tam kde již soukromníci jezdí se ukazuje, že je to jen problém - přeprava vozíčkářů, přeprava psa, více jízdenek, nenávaznost přípojů, ceník dle obsazenosti bez horní ceny, rušení spojů, velmi časté technické problémy.

Například v RegioJetu při nefunkční klimatizaci kolabují cestující. Zažil jsem nefunkční klimatizaci i u ČD, vlakový personál odemkl a otevřel všechna okna, která lze, zároveň se omluvil všem cestujícím a cesta byla v pohodě.

Síťovost ČD je jedinečná a je to velká výhoda, protože člověk ví, že se dostane do cíle své cesty, možná později, ale dostane.

Stačí se podívat jak vypadá autobusová doprava, spoje neprovázané, jízdenky jen dle kvality IDS, autobusy v různém stavu, mnohdy autobus z důvodu nedostatku řidičů nepřijede, jindy zase jede třeba i o 10 min. dříve, jindy neobslouží zastávku, neexistence nějaké informační linky, mnohdy utajovaná cena jízdného, nemožnost koupě jízdenky přes internet, platby bankovní kartou, nemožnost sledování polohy spoje u každého dopravce jiný přístup a kvalita přepravy. Cestující neví co má čekat a kam se dostane, proto autobusovou dopravu trápí pokles cestujících a půjde to tak dále. Také jsem jezdil autobusem, nyní jsem autobusem už asi třičtvrtě roku nejel,raději jedu autem, vlakem ale cestuji téměř denně.

+19/0
29.3.2017 11:19
Foto

B58r50o18n70i65s25l61a78v 81G67a71b84r31y11š 2652369681

R^R^

+1/0
29.3.2017 14:37

F54r78a52n63t26i86š62e33k 18M98a65t41ě71j20č83e29k 7283922133181

ČD je akciová společnost se 100% účastí státu.

Pokud ministr dopravy tomuto podniku škodí, tak se nechová s péči dobrého hospodáře a měl by být trestně stíhán!

+8/−1
29.3.2017 11:11

M16i23c60h96a78l 79Ř92e15z16n78í44č38e72k 1741248397830

to jste nějak popletl. Ministr nesedí v představenstvu ČD. Ministr hospodaří s prostředky daňových poplatníku a pokud dává za veřejnou službu více než musí, tak by za to měl být stíhán!

0/0
29.3.2017 12:14

P78a41v63e55l 47S57o25v95i47č20k56a 4876658125172

Je to sice jen "detail", ale ČD žádné dotace nepobírají. Těch 13miliard je paltba za státem objednanou službu základní dopravní obslužnosti.

+18/−1
29.3.2017 10:10
Foto

J61a28n 62V40a27l55a83l45í92k 6566279380646

a málokdo asi ví že to dostávají i autobusový dopravci a neustále se haní ČD

+10/0
29.3.2017 10:29

J37i68ř95í 94P54l45a48v60s49k61ý 9670646441119

nu, a pokud tu statem objednanou sluzbu dokaze zajistit nekdo jiny levneji nez cd, pak jedine dobre ...

+3/−2
29.3.2017 10:56
Foto

J41a68n 46V27a49l75a36l75í53k 6226839220386

no řekl bych že na trase PH-OV stát platí víc než když by to bylo objednané...

tak kde je ta úspora... ČD požedovali cca 7M i s kompenzacema za studenty a nyní se tam vyplácí 100M

+6/0
29.3.2017 11:18

L94e94o70š 97S30ý28k60o67r77a 3248618427305

Kdyby stát ty peníze nechal lidem mohli by se sami rozhodnout s kým nebo čím budou jezdit

0/0
29.3.2017 20:19

M62i56l22a65n 93V75o81l54e52k 5759563396769

České dráhy se masivně zadlužily, protože veřejnost si nárokovala modernější dopravní prostředky. V horším případě by se tak mohlo stát, že budeme platit dvakrát. Jednou soukromým dopravcům za provoz a podruhé ČD, aby měly z čeho platit dluhy, když nebudou mít dostatečné tržby.

+2/0
29.3.2017 10:00

M62i37r61e24k 83Z21á42v16o53d65n77ý 7632477450838

No, já věřím, že uspějí. A když neuspějí, tak ty dluhy snad budou platit tím, že vozy budou zase odprodávat :)

+4/0
29.3.2017 10:04

V42á62c54l84a83v 29J23ů79z62a 6871277186

Pokud vím, modernější prostředky nasadili tam, kde dostali desetiletou smlouvu a mají to nastaveno tak, aby se jim to z větší části za těch deset let zaplatilo (a na tu menší část je zbytková hodnota dopravních prostředků).

0/0
29.3.2017 11:07

M39i83l51a28n 24V67o53l65e33k 5169633406499

Na trase Praha-Ostrava se jezdí za (interně) dotované ceny. Podle vás by tam ČD měly jezdit jen se starými vozidly.

0/0
29.3.2017 14:06

V10á23c19l90a44v 11J55ů39z97a 6221897316

Na trase Praha-Ostrava si od nich stát nic neobjednává, tak tam mají jezdit jen pokud se jim to vyplatí, a s takovými vozy, se kterými se jim to vyplatí. Pokud se jim to nevyplatí, nemají ty peníze krást odjinud, ale nemají tam jezdit vůbec (dopravní obslužnost je tam zajištěna dostatečně i bez nich). Tvrdí, že tam jezdí bez dotací, jestli to dotují z dotací (objednávky) na něco jiného (jakože asi jo), pak mají být příslušní manažeři souzeni za zpronevěru (těch dotací), ale nemá to být důvod jim uměle držet monopol jinde.

Na tratích, kde jezdí za dotace, tak pořizovali nové vozy tam, kde měly desetiletou smlouvu, takže by po jejím řádném skončení neměly být škodny.

0/0
29.3.2017 14:30
Foto

J70a55n 56V49a57l98a35l65í13k 6126329110466

ano na trase PH-OV stát nic neobjednává ale platí víc než když objednával... místo aby se tedy dle soukromníků šetřilo tak se vydává víc...

+3/0
29.3.2017 14:44

V63á95c93l78a59v 35J97ů23z44a 6821167136

To je pravda, ale furt to neodůvodňuje to placení dluhů ČD za nová vozidla zmíněné v úvodním příspěvku.

Otázka je, jestli je nutné, aby stát nařizoval tolik slev, které pak musí kompenzovat (to je předpokládám to placení více, co myslíte). Chápu dotaci na dojíždění do blízkých škol a důchodců do nemocnice, ale vožení mládeže z Prahy do Stodolní apod. za veřejný zájem nepovažuji.

0/0
29.3.2017 14:58
Foto

J88a28n 85V70a77l40a70l61í96k 6526219950266

slevy jsou pouze pro studenty,děti a ztp... a u objednaných linek jsou už součástí platby a tudíž se navíc nic neproplácí... tudíž když RJ tvrdil že bude jezdit levněji a stát nemusí nic dotovat tak to byla lež jelikož stát vydává více peněz na tu samou trat kterou měl předtím objednanou od ČD

+3/0
29.3.2017 15:13
Foto

M75a17r37e74k 46Z97i89m17m53e79l 4159610594474

Je super, že budou jezdit modernější vlaky, avšak výhodu jednoho dopravce při cestách přes celou republiku to nepřeváží... Garance přestupů, výhodnější jízdenky, široký servis

+12/−1
29.3.2017 9:45

M85i90r17e36k 71Z49á45v68o79d49n93ý 7342707610498

Ona to bude ještě bitva. Pevně věřím, že stát vytvoří jednotný integrovaný tarif, který by právě obsahoval všechny vámi uvedené výhody. Jinak si myslím, že ten tlak bude tak velký, že si nedovolí spouštět další výběrová řízení.

+1/−1
29.3.2017 9:57

J49a20n 83Č96e62k83a27l 7699485964844

Integrovaný tarif nepotřebuje jediného dopravce. To, že jsme se ho stále nedočkali, je jen důkaz neschopnosti státu. Plus nejspíš i zákulisních tlaků ČD, protože jakmile padne tato bariéra, nebudou mít už žádnou páku na vydírání veřejnosti...

+1/−3
29.3.2017 10:39
Foto

J26a95n 44V47a79l19a28l92í84k 6696889250496

a proč ten integrovaný tarif není už tedy u autobusů s tím ČD nemají nic společného???

+3/−1
29.3.2017 11:27

R55a80d17e36k 87J80a21n36a38t66a 9135686314632

Protože stát žádné autobusy neobjednává. Objednávají je akorát kraje a ty často integrovaný tarif mají.

0/0
29.3.2017 19:44
Foto

J96a62n 67V31a68l38a85l33í48k 6336429680836

opět... mám na mysli celorepublikový tarif viz Švýcarsko

+1/0
29.3.2017 20:36

R16a77d75e78k 60J94a44n50a80t76a 9905806674852

Ne, vy jste se v reakci na příspěvek o ČD, ptal, proč integrovaný tarif není u autobusů. Na to je odpověď, že tam není proto, že autobusová doprava je komerční. Komerční dopravci intergovaný tarif nikdy nezavedou sami.

O Švýcarsku jste nemluvil a ani to nemá smysl o něm mluvit. Protože ve Švýcarsku jsou dálkové komerční autobusy zakázány.

0/0
29.3.2017 21:20

L58u87k38á40š 77H58l55o31u39c26a48l 6302850621324

"Dlouhodobé smlouvy umožnily ČD investovat, vozový park se výrazně proměnil k lepšímu."

nechápu autora, jak stále opakuje stejnou mantru. podívejte se na "rychlíkovou" linku Praha-Ml.Boleslav-Turnov-Tanvald, kde stát dotuje každý kilometr každého rychlíku 186 korunami (2. největší dotace v Česku) a jezdí tam 40-45 let staré vlaky, které sice prošly kosmetickou modernizací, ale jsou zákaznicky nepohodlné, hlučné (skvělé je zejména brzdění) a extrémně neekologické, potažmo i neekonomické.

+3/−9
29.3.2017 9:41

V42í82t 93G29a95b15r57i61e87l 6521736868229

"Jedna linka je špatná, takže všude jsou hnusné vlaky." - Lukáš Hloucal

+4/−2
29.3.2017 9:47
Foto

J25a85n 76V49a10l52a37l45í19k 6916639190386

no je pravda že by se to mohlo zlepšit neb na té trati začínam a končím cestování...

+1/0
29.3.2017 9:53

V84í48t 59G40a39b18r80i28e48l 6921956618719

Ale zajisté uznáš, že vyvozovat z jedné tratě obecnou pravdu, je hloupost.

+4/−1
29.3.2017 9:57
Foto

J79a10n 35V50a87l14a71l42í15k 6526489970296

jj

+1/0
29.3.2017 10:01

Najdete na iDNES.cz