Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Železniční renesance. Vlakem v Česku loni cestovalo nejvíce lidí v historii

Jezdit vlakem je pro lidi čím dál častější způsob cestování. Statistiky za loňský rok potvrdily vzestup z posledních let, 179 milionů přepravených cestujících je nejvyšší od vzniku České republiky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P77e60t83r 33N16e78c28h61a98n44i46c83k24ý 7693376208780

Je to zajisté dobrá zpráva, jen neusnout na vavřínech, ale stále se moc nemyslí na dopravu po ČR jako celku, ale jen na některé preferované relace, přitom se většinou o dopravě přemýšlí jako by cestující bydlel na nádraží a cestoval jen na další nádraží. Zkuste cestovat trochu mimo preferovanou relaci a máte vážný problém. Proč se železnice (SŽDC/Stát) nesnaží o masivní budování P+R u nádraží? Podívejme se třeba na takový Tanvald, tam je důležité nádraží i autobusák a parkoviště má asi 5 míst z toho 3 jen pro ČD.

+4/0
30.3.2017 12:55

R29a18d25m28i59l16a 16S17i59m17č44á18k89o95v44á 5885323965765

aby ne, jet do Prahy po D1 a pak v Praze hledat parkování, to je na palici...

0/0
30.3.2017 10:39

P28a78v14e33l 82Ř92a60p73e40k 7342496589715

V době, kdy mohu ve vlaku pohodlně pracovat, sledovat film nebo relaxovat, už jízda autem po stejné trase ztrácí jakýkoli smysl. A to i v případě, že ten vlak jede o něco déle nebo že je nutné dojít pěšky na nádraží, chodit stejně musíte, jinak zakrníte. Další nezanedbatelné hledisko je bezpečnost. Snad se toho zastaralého automobilového moru časem zbavíme, jen těm lidem musí někdo říct, že ta doba, kdy auto znamenalo nějaký vyšší společenský status, už dávno minula.

+14/0
30.3.2017 8:17

R52o14m25a42n 49P98o28l52á49č24e26k 5816839725

Vzhledem k tlaku na elektroauta a autonomní auta dost pochybuji.

0/0
30.3.2017 9:04

R76a46d68e65k 44J65a14n37a85t67a 9445846924202

Ani sebevíce elektrické a autonomní auto nebude pohodlnější a rychlejší než může být vlak. Může to být ale řešení pro taxi z nádraží do cíle.

+1/0
30.3.2017 9:51

R56a43d63e54k 91J11a68n90a77t90a 9485176804932

A to jsem zapomněl na energetickou náročnost. Ta bude vždy u vlaku několikanásobně nižší.

+1/0
30.3.2017 9:52

P43e15t37r 85N23e36c25h17a36n96i62c89k36ý 7673206158840

Když poslední spoj jede v sedm večer, tak jaké pak může být řešení? Cestuji vlakem hodně, ale poslední dobou začínám mít problém, že z cesty tam a zpět je vždycky s jednou nebo druhou problém (chybí spojení).

0/0
30.3.2017 12:38

R15a44d72e60k 47J55a34n14a91t33a 9695656734312

Jaké řešení? Jednoduše poslední spoj nepojede v už 19h, ale tak, aby v cíli byl mezi půlnocí a jednou ráno (jako v pražské MHD).

Dnešní rušení posledních spojů pramení často z toho, že se jako účtovací jednotka používá nesmyslný "vlakokilometr". Pak to pro objednavatele vypadá, že neobjednáním jednoho spoje ušetří více, než kolik se ušetří reálně. Přitom ta souprava nezmizí, fixní náklady za ní stále nabíhají, stejně jako náklady na trať.

Účtování by mělo být fixní částka podle počtu souprav v oběhu + variabilní náklady na jízdu.

+3/0
30.3.2017 15:02

P39e37t27r 23N59e52c36h57a95n57i66c17k95ý 7433856258620

Představa pěkná, ale docela by se hodila podpora alternativní dopravy od vlaku ((elektro)kola/koloběžky, motorky, různé úschovny či parkoviště), prostě mít možnost kombinovat

0/0
30.3.2017 15:22

P55e14t40r 11N60e55c89h50a81n66i30c49k14ý 7853786198830

Jak se zbavíte auta tam, kde vlak nejezdí nebo v době, kdy vlak nejezdí?

0/0
30.3.2017 12:37

R12a46d98e20k 24J56a28n96a48t38a 9735326914772

Návazný bus / taxi.

0/0
30.3.2017 15:08

P10e61t32r 18N19e83c79h56a70n95i72c54k66ý 7563476218540

taxi je dost vysoká položka. Taková vzdálenost 10km už vyjde klidně přes 300kč

0/0
30.3.2017 15:20

F30r17a84n29t39i96š65e17k 74L65u77k67e76š 7888880595586

Samozřejmě,že to tak je....protože železnice je už na úrovni.. Koukněme na Regiojet,Leo Express,Railjet a Pendolino apod. Horší to je u dopravy objednávané státem. Takové rychlíky z Prahy na Děčin nebo do Chebu přes Ústí je utrpení :-/

+2/−2
30.3.2017 7:14

V21a64c33l38a18v 23H20a57j78e52k 3716129129

Obě trasy byly navrženy do prvního kola soutěží, takže se nejspíše celkem logicky čeká jaká vozidla bude objednavatel požadovat a zda vůbec budou nutná, když v případě, že soutěž vyhraje jiný dopravce.

+1/0
30.3.2017 16:59

J96a89n 62J19e44m34e36l70k34a 1955530

A následně toto bylo naštěstí změněno. Jednu z nich možná ano. Ale obě 2 soutěžit se mi nelíbí.

0/0
31.3.2017 8:02

M49a41r93i90o 96L21u84c18h30e38z47i 1344118952504

Zvýšení počtu cestujících vlakem také přispěla (ne)sjízdnost D1 a chybějící D35.

+1/0
29.3.2017 23:35

M64a22r26i36o 98L74u53c65h31e53z41i 1164638922154

Nebýt Jančury a ostatních soukromých přepravců jezdíme dodnes z Pha do OV, nebo V.M., sedící na kufru u záchodků za 500,- Kč 8-o

+3/−8
29.3.2017 23:32

J18a78k69u42b 41F96e37i11f36a50r 7149479116169

Jednoduché. Česká silniční síť je v katastrofálním stavu. Jezdím pracovně třeba do Ostravy nebo i do Košic a jet autem se mi už nechce ani náhodou. Taxíkem na/z nádraží, pak v klidu pár hodin první třídou a nazpátek si klidně dám i pivko.

+11/0
29.3.2017 18:18

R56o34m49a91n 18P34o60l26á68č73e10k 5186359395

Souhlas. :-). Upřímně Košice by mě ani nenapadli jet autem pokud bych nedělal Tour de Slovensko:-)

+9/0
29.3.2017 18:23

J97i90ř13í 15H48r87b95e50k 5954987687980

Není se čemu divit, soukromí dopravci nastavili standardy, že se ani nevyplatí jet na větší vzdálenosti autem, a člověk se může slušně najíst a něco si udělá na počítači. Samozřejmě na regionálních tratí, kde jedete 60-70 km/h i když nádhernou novou mašinou se to časově nevyplatí a u ČD jsou jízdenky dost drahé. Kdovíkdy ten komunismus na kolejích skončí.

+4/−14
29.3.2017 18:11

R60o74m24a30n 51P49o13l72á23č28e79k 5886949285

Zrovna hlavní tratě byly rozumné už nástupem konkurence;-).A třeba do Brna jezdí lepší vozy od ČD než konkurence;-).

"Komunismus" neskončí;-D, pač za peníze co dávají kraje a města to lepší nebude... K tomu přidejte reálné možnosti SŽDC lokálky přestavit na větší rychlost...

A pokud by náhodou bylo, tak kde asi dopravci vezmou peníze;-). Podívejte se na řidičů busů jak dopadli...

+7/0
29.3.2017 18:22

J15ú98l53i39u44s 50M92i31k62u48l54a 9628505122460

Pán Hrbek, musím Vás opraviť - nie komunismus, ale socializmus. Verejná doprava je služba štátu pre obyvateľov

+3/0
29.3.2017 20:46

J57i73ř74í 77E86r81b20e22n 1953604806377

Drahé jízdenky? Za kolik by panáček chtěl jezdit?

+5/0
29.3.2017 21:57

P46e44t78r 84N13i61v18n53i55c57k74ý 3452304545967

Nejde ani tak o absolutní částku, ale o srovnání jednak s konkurencí ČD a taky s náklady na individuální použití auta. Samozřejmě i o časové porovnání vlak / auto včetně (ne)sjízdnosti některých opravovaných dálnic.

0/0
30.3.2017 7:15

R34a21d83e93k 75J38a93n35a45t69a 9755976664332

Kterou konkurenci (na těch tratích s t.r. 60-70) myslíte? I kdyby tam byla, jízdné v průměru nižší nebude. Není z čeho brát, když je provoz ztrátový a soutěží se o nejnižší dotaci.

+4/0
30.3.2017 8:51

P71a16v93e64l 64H89o68r54á94k 8971153755662

Prostě lidé mají více peněz, mohou si víc dovolit pohodlněji cestovat vlakem a ne se na delších trasách trápit v autech.

+5/0
29.3.2017 17:26

R25a12d76e49k 65J13a87n44a82t11a 9355456674692

Toto byste mohl říci na Západě, kde jsou náklady na cestu autem zhruba stejné jako v ČR, ovšem jízdné ve vlaku několikanásobné oproti ČR.

V ČR vás vyjde auto levněji pouze ve speciálních případech, při zanedbání některých nákladů.

+4/0
29.3.2017 17:47

J45i21ř60í 41K54o23c87u89r66e15k 6905344555918

Třeba pořizovací ceny....

+3/−1
29.3.2017 20:40

P57e54t67r 91Š98i88m38e31k 2579347916968

To je dobře. Jen tak dál.

+5/0
29.3.2017 16:43

R41o86m13a46n 58P52o13l57á24č40e16k 5176479705

Je to prosté...Ekonomika roste, lidí mají více peněz a z toho plyne, že více cestují... Stačí se podívat i na další zprávy. Prakticky všechny ZOO/ hrady/zámky hlásí rekordní návštěvnosti...

Ke snu o trojnásobku cestujících? Za prvé kudy budou jezdit??? Nedotované tratě jsou na hranách kapacity a dopravci se hádají kdo kdy pojede... Dotované tratě mají taky určitou kapacitu a hlavně MD/kraje/města taky nemají bezednou kapsu.

A hlavní problém... Až přijde další ekonomická recese, tak si můžeme o trojnásobku nechat zdát, protože lidi nebudou mít tolik peněz, klesne výběr daní a tak dále= méně cestujících

+2/−2
29.3.2017 16:18

R75a90d56e83k 91J20a45n95a45t93a 9725146874422

"Za prvé kudy budou jezdit???"

a) mnoho tratí má stále potenciál nevyužitý. Například Praha-Plzeň (kde bude zavedena expresní vrstva) nebo Praha-ČB (kde už zavedena byla, ale reakce cestujících má setrvačnost). Pak stačí už jen prodlužovat sourpavy bez vlivu na kapacitu tratě.

b) do roku 2030 lze uvažovat i o otevření nových tratí (bude-li politická schopnost a vůle).

+4/0
29.3.2017 17:51

R77o48m79a72n 37P18o64l45á86č18e90k 5596289475

Praha -Plzen? Myslíte až bude ten tunel z článku co tu byl minulý týden;-D.

Prodlužovat vlaky? To vidíme u RJ jak je pak souprava "udýchaná"...

Rok 2030: Buh ví co bude...

+1/−2
29.3.2017 18:10

R53a86d78e76k 44J24a96n27a84t61a 9885966344372

"Myslíte až bude ten tunel z článku"

Expresy hodlá MDČR objednat už příští rok, tj. 1 rok před otevřením tunelu Ejpovice (pravděpodobně proto, že zahustit dopravu chtějí na bavorské straně).

"Prodlužovat vlaky?"

Dnešní expresy Praha-ČB mají základní délku pouze 4 vozy. To jistě prodloužit lze.

"To vidíme u RJ jak je pak souprava "udýchaná"..."

Ne každý dopravce má slabé lokomotivy jako Regiojet, která často jedou jen na jeden motor, ptotože druhý má rozbitý. A trend v Evropě ja jasný - nahrazovat klasické sourpavy jednotkami, protože mají vyšší měrný trakční výkon. Klaiskcé vozy už se prakticy nevyrábí a do roku 2030 už jich tak bude velmi málo i u nás.

"Rok 2030: Buh ví co bude... "

Rozumíte významu slova "potenciál"?

+3/0
29.3.2017 18:19

J98i69ř67í 20K71o39c30u15r75e70k 6305384795258

Když jezdil s pěti kočárama, tak se mu zas vyčítako, že zbytečně vyžírá trať. Krom toho má lokomotivy shodného typu jako ČD. Dvacet moderních mašich ČD nevytrhne, nosnou lokomotivní řadou jsou u ČD lokomotivy 162(3)/362(3). "Dvojka" je rychlejší, ale má menší tažnou sílu než "trojka".

+2/−1
29.3.2017 20:45

M71a18t40ě14j 40V68o60n30d96ř54i28č36k53a 4794240528736

Ve Švýcarsku jezdí i šesnáctivozové dvoupatrové soupravy a oddýchají to v pohodě :)

+1/0
29.3.2017 22:31

R66o49m53a72n 56P87o84l82á56č27e24k 5176639145

Pokud dám dva Vectrony na čelo, tak pojede jako blesk ;-), ale 1x 162 na 10 vagonů už má trochu potíž.

0/0
30.3.2017 9:06

J36a82r91d85a 26P10r67o98c78h18á71z26k86a 5953293650629

Me nejvic dostaly CD od noveho grafikonu a zavedeni vlaky kategorie rychlik vyssi kvality. Krome toho, kdyz takovym vlakem jedete do prahy z otrokovic, tak zastavuje v drive projizdenych stanicich jako usti nad orlici, chocen, prelouc, a tim se jizda prodlouzila o 20 minut, tak tam neni pristup k internetu a uz tam neni restauracni vuz. Kdyz jsem se ptal pruvodciho, v cem spociva vyssi kvalita, tak v tom, ze vlaku jiz nebudou kupe se sedackami po 8 a je tam zasuvka. Takto si cd predstavuji zvysovani kvality.

+3/−14
29.3.2017 16:16

R64o31m96a72n 50P93o41l25á89č26e96k 5766649335

Zastávky určuje objednavatel;-)

+3/0
29.3.2017 16:22
Foto

P47e15t67e12r 35J84a80b44l43o11n50o62v57s52k90y 1349306611581

Rx z Luhačovíc do Prahy nezastavujú v tomto grafikone v Zábřehu n.M.,Červenke,Mohelnici.V súpravách sú radené klimatizované veľkopriestorové vozne.Reštauračné vozne sú vo všetkých vlakoch kategórie Expres smer Vsetín a Žilina.

+5/0
29.3.2017 16:22

R54a73d23e31k 88J45a66n94a19t61a 9765306934202

Ano, Rychlík vyšší kvality se liší od _rychlíku_ pouze modenizovanými vozy, nikoliv zastávkami.

Zřejmě se pokoušíte to srovnávat s Expresem nebo EuroCity, což jste ale nepochopil.

+9/0
29.3.2017 17:53

J16i46ř40í 16E60i85s63c22h12m72a54n80n 7252728793656

Popravdě Brno-Praha jezdím v 90 % vlakem.

1. mám svoje auto dost rád na to, abych pravidelně jezdil po nejdelších schodech ve střední Evropě.

2. časově už to často vyjde nastejno.

3. člověk během té cesty opravdu něco může udělat do práce nebo to zkombinovat s jídlem (snídaně/oběd/večeře) a není to úplně ztracený čas jako za volantem.

4. pro jednoho to je výrazně levnější, v mém případě zhruba o polovinu.

Nevýhoda je trochu v tom, že vlaky na trase Berlín-Praha-Vídeň/Budapešť v posledním roce jezdí opravdu dost přeplněné. To souvisí s tím zvýšeným zájmem o vlaky.

+20/0
29.3.2017 16:15

V45l52a83d55i75m86í79r 19K58r50y58c64h85t34á37l64e20k 4552969667372

Praha Berlin je naslapany takovych 10 let. Vyjet EC 176 je chutovka. Totez vlaky z Vidne s odpolednim prijezdem do Prahy.

0/0
30.3.2017 12:06

P22e28t87r 14N72e57c49h51a32n10i24c21k62ý 7843886498830

V roce 2008, kdy jsem jezdíval do školy do Brna se v Pardubicích nastupovalo do natřískaného vlaku. A v roce 2005 jsme cestou z Brna stáli v uličce příplatkového IC. Tam je plno neustále. Teď naštěstí spojů stále přibývá

0/0
30.3.2017 12:57
Foto

O60s65k86a74r 30Š35t58e97j11f55a 2743867537139

Ta obsazenost vlaků je správně, že se to využívá. Vždycky se ale dá koupit místenka R^

0/0
30.3.2017 22:58

M54a90r60t71i93n 43H13a52v86e65l97k94a 8644692254

Jak bylo v jedné scénce Semaforu:

" ... tak jsem vám zase jednou jel vlakem ... nevím co mne to napadlo, snad že jsem byl již dlouho čistý či co ..."

+1/−20
29.3.2017 16:09

F11i72l71i77p 44S35i70r18o38t20e71k 9222279292531

Zajímalo by mě, kolik z těch milionů cestujících je asi tak organizováno v tom obskurním svazu cestujících, co má dokonce prezidenta.

+1/0
29.3.2017 16:05

J93i59ř71í 37E29r76b59e42n 1113834856647

Tři. Předseda, místopředseda nástěnkář, pokladník.

0/0
29.3.2017 21:59

D10a27n59i28e62l 85D30r65á30b14e78k 8240910825782

Tak na cestu do práce mi ta Regionova stačí

Na delší cesty přece jenom vozem :-P

0/−7
29.3.2017 15:45
Foto

J43a52n 50V49a53l80a59l45í30k 6456319680406

no jestli jedete někam cca 300Km budiž vám to přáno...

0/0
29.3.2017 16:01

D25a18n70i59e84l 16D18r31á18b54e50k 8180470155612

pro mě je to cesta přes celou Prahu na Hlavák pak někam plus doprava po městě -pokud to není Ostrava/Olomouc tak se to zkrátka nevyplatí

0/−1
29.3.2017 16:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.