Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Železniční renesance. Vlakem v Česku loni cestovalo nejvíce lidí v historii

Jezdit vlakem je pro lidi čím dál častější způsob cestování. Statistiky za loňský rok potvrdily vzestup z posledních let, 179 milionů přepravených cestujících je nejvyšší od vzniku České republiky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P70e92t66r 18N69e87c10h29a58n12i19c88k41ý 7443866158930

Je to zajisté dobrá zpráva, jen neusnout na vavřínech, ale stále se moc nemyslí na dopravu po ČR jako celku, ale jen na některé preferované relace, přitom se většinou o dopravě přemýšlí jako by cestující bydlel na nádraží a cestoval jen na další nádraží. Zkuste cestovat trochu mimo preferovanou relaci a máte vážný problém. Proč se železnice (SŽDC/Stát) nesnaží o masivní budování P+R u nádraží? Podívejme se třeba na takový Tanvald, tam je důležité nádraží i autobusák a parkoviště má asi 5 míst z toho 3 jen pro ČD.

+4/0
30.3.2017 12:55

R77a33d15m47i72l57a 25S34i44m18č65á37k25o83v67á 5395643755125

aby ne, jet do Prahy po D1 a pak v Praze hledat parkování, to je na palici...

0/0
30.3.2017 10:39

P46a73v94e90l 41Ř31a98p54e71k 7772306439495

V době, kdy mohu ve vlaku pohodlně pracovat, sledovat film nebo relaxovat, už jízda autem po stejné trase ztrácí jakýkoli smysl. A to i v případě, že ten vlak jede o něco déle nebo že je nutné dojít pěšky na nádraží, chodit stejně musíte, jinak zakrníte. Další nezanedbatelné hledisko je bezpečnost. Snad se toho zastaralého automobilového moru časem zbavíme, jen těm lidem musí někdo říct, že ta doba, kdy auto znamenalo nějaký vyšší společenský status, už dávno minula.

+14/0
30.3.2017 8:17

R80o48m90a15n 51P67o23l76á42č73e60k 5316729145

Vzhledem k tlaku na elektroauta a autonomní auta dost pochybuji.

0/0
30.3.2017 9:04

R74a43d79e33k 65J42a49n40a97t86a 9905826484282

Ani sebevíce elektrické a autonomní auto nebude pohodlnější a rychlejší než může být vlak. Může to být ale řešení pro taxi z nádraží do cíle.

+1/0
30.3.2017 9:51

R84a47d13e10k 68J84a88n33a77t25a 9715516974692

A to jsem zapomněl na energetickou náročnost. Ta bude vždy u vlaku několikanásobně nižší.

+1/0
30.3.2017 9:52

P72e22t72r 28N37e56c64h74a48n22i87c92k18ý 7813606108320

Když poslední spoj jede v sedm večer, tak jaké pak může být řešení? Cestuji vlakem hodně, ale poslední dobou začínám mít problém, že z cesty tam a zpět je vždycky s jednou nebo druhou problém (chybí spojení).

0/0
30.3.2017 12:38

R12a48d37e38k 38J72a91n46a82t79a 9955286174812

Jaké řešení? Jednoduše poslední spoj nepojede v už 19h, ale tak, aby v cíli byl mezi půlnocí a jednou ráno (jako v pražské MHD).

Dnešní rušení posledních spojů pramení často z toho, že se jako účtovací jednotka používá nesmyslný "vlakokilometr". Pak to pro objednavatele vypadá, že neobjednáním jednoho spoje ušetří více, než kolik se ušetří reálně. Přitom ta souprava nezmizí, fixní náklady za ní stále nabíhají, stejně jako náklady na trať.

Účtování by mělo být fixní částka podle počtu souprav v oběhu + variabilní náklady na jízdu.

+3/0
30.3.2017 15:02

P66e71t76r 28N34e68c63h35a83n53i46c35k25ý 7173596128370

Představa pěkná, ale docela by se hodila podpora alternativní dopravy od vlaku ((elektro)kola/koloběžky, motorky, různé úschovny či parkoviště), prostě mít možnost kombinovat

0/0
30.3.2017 15:22

P33e55t22r 32N23e69c40h10a29n36i44c56k59ý 7463666658550

Jak se zbavíte auta tam, kde vlak nejezdí nebo v době, kdy vlak nejezdí?

0/0
30.3.2017 12:37

R25a26d89e57k 91J45a95n28a94t89a 9135236654422

Návazný bus / taxi.

0/0
30.3.2017 15:08

P43e55t55r 49N15e84c68h95a41n76i97c97k34ý 7163756478850

taxi je dost vysoká položka. Taková vzdálenost 10km už vyjde klidně přes 300kč

0/0
30.3.2017 15:20

F80r79a98n90t69i54š45e86k 59L93u36k32e66š 7278430865926

Samozřejmě,že to tak je....protože železnice je už na úrovni.. Koukněme na Regiojet,Leo Express,Railjet a Pendolino apod. Horší to je u dopravy objednávané státem. Takové rychlíky z Prahy na Děčin nebo do Chebu přes Ústí je utrpení :-/

+2/−2
30.3.2017 7:14

V88a10c19l41a80v 95H58a83j48e91k 3586679389

Obě trasy byly navrženy do prvního kola soutěží, takže se nejspíše celkem logicky čeká jaká vozidla bude objednavatel požadovat a zda vůbec budou nutná, když v případě, že soutěž vyhraje jiný dopravce.

+1/0
30.3.2017 16:59

J30a80n 18J19e32m24e74l72k87a 1205680

A následně toto bylo naštěstí změněno. Jednu z nich možná ano. Ale obě 2 soutěžit se mi nelíbí.

0/0
31.3.2017 8:02

M89a20r58i45o 39L24u42c20h15e45z15i 1654168152834

Zvýšení počtu cestujících vlakem také přispěla (ne)sjízdnost D1 a chybějící D35.

+1/0
29.3.2017 23:35

M31a24r51i76o 95L76u57c39h23e27z23i 1434128682244

Nebýt Jančury a ostatních soukromých přepravců jezdíme dodnes z Pha do OV, nebo V.M., sedící na kufru u záchodků za 500,- Kč 8-o

+3/−8
29.3.2017 23:32

J14a77k41u29b 30F32e60i28f69a16r 7809539326329

Jednoduché. Česká silniční síť je v katastrofálním stavu. Jezdím pracovně třeba do Ostravy nebo i do Košic a jet autem se mi už nechce ani náhodou. Taxíkem na/z nádraží, pak v klidu pár hodin první třídou a nazpátek si klidně dám i pivko.

+11/0
29.3.2017 18:18

R64o74m13a34n 11P98o32l94á91č42e20k 5606969405

Souhlas. :-). Upřímně Košice by mě ani nenapadli jet autem pokud bych nedělal Tour de Slovensko:-)

+9/0
29.3.2017 18:23

J31i95ř21í 72H95r10b66e73k 5454857817330

Není se čemu divit, soukromí dopravci nastavili standardy, že se ani nevyplatí jet na větší vzdálenosti autem, a člověk se může slušně najíst a něco si udělá na počítači. Samozřejmě na regionálních tratí, kde jedete 60-70 km/h i když nádhernou novou mašinou se to časově nevyplatí a u ČD jsou jízdenky dost drahé. Kdovíkdy ten komunismus na kolejích skončí.

+4/−14
29.3.2017 18:11

R12o53m44a95n 51P54o35l73á47č24e88k 5416129455

Zrovna hlavní tratě byly rozumné už nástupem konkurence;-).A třeba do Brna jezdí lepší vozy od ČD než konkurence;-).

"Komunismus" neskončí;-D, pač za peníze co dávají kraje a města to lepší nebude... K tomu přidejte reálné možnosti SŽDC lokálky přestavit na větší rychlost...

A pokud by náhodou bylo, tak kde asi dopravci vezmou peníze;-). Podívejte se na řidičů busů jak dopadli...

+7/0
29.3.2017 18:22

J29ú22l45i31u67s 32M91i39k32u58l43a 9848535652580

Pán Hrbek, musím Vás opraviť - nie komunismus, ale socializmus. Verejná doprava je služba štátu pre obyvateľov

+3/0
29.3.2017 20:46

J28i88ř30í 11E97r55b87e98n 1503864846857

Drahé jízdenky? Za kolik by panáček chtěl jezdit?

+5/0
29.3.2017 21:57

P58e26t42r 63N18i36v75n87i30c52k77ý 3622894925797

Nejde ani tak o absolutní částku, ale o srovnání jednak s konkurencí ČD a taky s náklady na individuální použití auta. Samozřejmě i o časové porovnání vlak / auto včetně (ne)sjízdnosti některých opravovaných dálnic.

0/0
30.3.2017 7:15

R94a11d20e97k 88J75a55n58a92t86a 9425566574302

Kterou konkurenci (na těch tratích s t.r. 60-70) myslíte? I kdyby tam byla, jízdné v průměru nižší nebude. Není z čeho brát, když je provoz ztrátový a soutěží se o nejnižší dotaci.

+4/0
30.3.2017 8:51

P70a57v46e80l 72H75o96r67á49k 8161183645442

Prostě lidé mají více peněz, mohou si víc dovolit pohodlněji cestovat vlakem a ne se na delších trasách trápit v autech.

+5/0
29.3.2017 17:26

R16a50d35e39k 17J28a59n85a87t51a 9975186404102

Toto byste mohl říci na Západě, kde jsou náklady na cestu autem zhruba stejné jako v ČR, ovšem jízdné ve vlaku několikanásobné oproti ČR.

V ČR vás vyjde auto levněji pouze ve speciálních případech, při zanedbání některých nákladů.

+4/0
29.3.2017 17:47

J32i54ř30í 60K77o55c26u72r15e95k 6895244955218

Třeba pořizovací ceny....

+3/−1
29.3.2017 20:40

P55e94t11r 42Š54i68m15e33k 2629797246968

To je dobře. Jen tak dál.

+5/0
29.3.2017 16:43

R71o41m28a59n 37P50o72l52á51č47e87k 5376629475

Je to prosté...Ekonomika roste, lidí mají více peněz a z toho plyne, že více cestují... Stačí se podívat i na další zprávy. Prakticky všechny ZOO/ hrady/zámky hlásí rekordní návštěvnosti...

Ke snu o trojnásobku cestujících? Za prvé kudy budou jezdit??? Nedotované tratě jsou na hranách kapacity a dopravci se hádají kdo kdy pojede... Dotované tratě mají taky určitou kapacitu a hlavně MD/kraje/města taky nemají bezednou kapsu.

A hlavní problém... Až přijde další ekonomická recese, tak si můžeme o trojnásobku nechat zdát, protože lidi nebudou mít tolik peněz, klesne výběr daní a tak dále= méně cestujících

+2/−2
29.3.2017 16:18

R71a10d53e45k 25J20a16n14a90t86a 9195536484342

"Za prvé kudy budou jezdit???"

a) mnoho tratí má stále potenciál nevyužitý. Například Praha-Plzeň (kde bude zavedena expresní vrstva) nebo Praha-ČB (kde už zavedena byla, ale reakce cestujících má setrvačnost). Pak stačí už jen prodlužovat sourpavy bez vlivu na kapacitu tratě.

b) do roku 2030 lze uvažovat i o otevření nových tratí (bude-li politická schopnost a vůle).

+4/0
29.3.2017 17:51

R75o68m73a16n 63P16o24l96á22č77e54k 5266719535

Praha -Plzen? Myslíte až bude ten tunel z článku co tu byl minulý týden;-D.

Prodlužovat vlaky? To vidíme u RJ jak je pak souprava "udýchaná"...

Rok 2030: Buh ví co bude...

+1/−2
29.3.2017 18:10

R73a66d66e48k 93J81a68n60a86t47a 9685176924792

"Myslíte až bude ten tunel z článku"

Expresy hodlá MDČR objednat už příští rok, tj. 1 rok před otevřením tunelu Ejpovice (pravděpodobně proto, že zahustit dopravu chtějí na bavorské straně).

"Prodlužovat vlaky?"

Dnešní expresy Praha-ČB mají základní délku pouze 4 vozy. To jistě prodloužit lze.

"To vidíme u RJ jak je pak souprava "udýchaná"..."

Ne každý dopravce má slabé lokomotivy jako Regiojet, která často jedou jen na jeden motor, ptotože druhý má rozbitý. A trend v Evropě ja jasný - nahrazovat klasické sourpavy jednotkami, protože mají vyšší měrný trakční výkon. Klaiskcé vozy už se prakticy nevyrábí a do roku 2030 už jich tak bude velmi málo i u nás.

"Rok 2030: Buh ví co bude... "

Rozumíte významu slova "potenciál"?

+3/0
29.3.2017 18:19

J54i19ř16í 87K25o95c82u76r40e33k 6315474495588

Když jezdil s pěti kočárama, tak se mu zas vyčítako, že zbytečně vyžírá trať. Krom toho má lokomotivy shodného typu jako ČD. Dvacet moderních mašich ČD nevytrhne, nosnou lokomotivní řadou jsou u ČD lokomotivy 162(3)/362(3). "Dvojka" je rychlejší, ale má menší tažnou sílu než "trojka".

+2/−1
29.3.2017 20:45

M32a97t28ě53j 66V41o46n34d47ř24i70č79k73a 4874310158976

Ve Švýcarsku jezdí i šesnáctivozové dvoupatrové soupravy a oddýchají to v pohodě :)

+1/0
29.3.2017 22:31

R70o35m69a87n 16P88o39l30á87č75e42k 5426449105

Pokud dám dva Vectrony na čelo, tak pojede jako blesk ;-), ale 1x 162 na 10 vagonů už má trochu potíž.

0/0
30.3.2017 9:06

J53a33r45d61a 68P92r12o74c55h55á16z94k44a 5173513170609

Me nejvic dostaly CD od noveho grafikonu a zavedeni vlaky kategorie rychlik vyssi kvality. Krome toho, kdyz takovym vlakem jedete do prahy z otrokovic, tak zastavuje v drive projizdenych stanicich jako usti nad orlici, chocen, prelouc, a tim se jizda prodlouzila o 20 minut, tak tam neni pristup k internetu a uz tam neni restauracni vuz. Kdyz jsem se ptal pruvodciho, v cem spociva vyssi kvalita, tak v tom, ze vlaku jiz nebudou kupe se sedackami po 8 a je tam zasuvka. Takto si cd predstavuji zvysovani kvality.

+3/−14
29.3.2017 16:16

R71o42m62a94n 77P61o51l42á68č97e64k 5896989145

Zastávky určuje objednavatel;-)

+3/0
29.3.2017 16:22
Foto

P88e47t69e46r 43J21a29b37l13o32n25o79v62s91k70y 1809866221361

Rx z Luhačovíc do Prahy nezastavujú v tomto grafikone v Zábřehu n.M.,Červenke,Mohelnici.V súpravách sú radené klimatizované veľkopriestorové vozne.Reštauračné vozne sú vo všetkých vlakoch kategórie Expres smer Vsetín a Žilina.

+5/0
29.3.2017 16:22

R14a10d79e49k 31J91a81n13a91t69a 9385226754512

Ano, Rychlík vyšší kvality se liší od _rychlíku_ pouze modenizovanými vozy, nikoliv zastávkami.

Zřejmě se pokoušíte to srovnávat s Expresem nebo EuroCity, což jste ale nepochopil.

+9/0
29.3.2017 17:53

J65i68ř34í 97E73i39s87c32h68m20a47n24n 7252698793606

Popravdě Brno-Praha jezdím v 90 % vlakem.

1. mám svoje auto dost rád na to, abych pravidelně jezdil po nejdelších schodech ve střední Evropě.

2. časově už to často vyjde nastejno.

3. člověk během té cesty opravdu něco může udělat do práce nebo to zkombinovat s jídlem (snídaně/oběd/večeře) a není to úplně ztracený čas jako za volantem.

4. pro jednoho to je výrazně levnější, v mém případě zhruba o polovinu.

Nevýhoda je trochu v tom, že vlaky na trase Berlín-Praha-Vídeň/Budapešť v posledním roce jezdí opravdu dost přeplněné. To souvisí s tím zvýšeným zájmem o vlaky.

+20/0
29.3.2017 16:15

V80l84a37d84i97m34í49r 25K77r64y39c29h58t98á90l55e72k 4232939667722

Praha Berlin je naslapany takovych 10 let. Vyjet EC 176 je chutovka. Totez vlaky z Vidne s odpolednim prijezdem do Prahy.

0/0
30.3.2017 12:06

P17e57t34r 13N45e88c41h34a16n31i11c52k20ý 7833106368760

V roce 2008, kdy jsem jezdíval do školy do Brna se v Pardubicích nastupovalo do natřískaného vlaku. A v roce 2005 jsme cestou z Brna stáli v uličce příplatkového IC. Tam je plno neustále. Teď naštěstí spojů stále přibývá

0/0
30.3.2017 12:57
Foto

O27s26k52a56r 42Š43t20e38j33f76a 2633737117309

Ta obsazenost vlaků je správně, že se to využívá. Vždycky se ale dá koupit místenka R^

0/0
30.3.2017 22:58

M12a17r52t33i60n 34H49a19v91e24l19k55a 8634862184

Jak bylo v jedné scénce Semaforu:

" ... tak jsem vám zase jednou jel vlakem ... nevím co mne to napadlo, snad že jsem byl již dlouho čistý či co ..."

+1/−20
29.3.2017 16:09

F73i98l64i77p 55S95i50r20o39t73e46k 9952799672341

Zajímalo by mě, kolik z těch milionů cestujících je asi tak organizováno v tom obskurním svazu cestujících, co má dokonce prezidenta.

+1/0
29.3.2017 16:05

J66i33ř84í 29E93r98b86e33n 1753854676347

Tři. Předseda, místopředseda nástěnkář, pokladník.

0/0
29.3.2017 21:59

D12a43n11i78e55l 12D63r33á22b85e28k 8140780915762

Tak na cestu do práce mi ta Regionova stačí

Na delší cesty přece jenom vozem :-P

0/−7
29.3.2017 15:45
Foto

J78a85n 64V53a81l83a34l90í33k 6356689870316

no jestli jedete někam cca 300Km budiž vám to přáno...

0/0
29.3.2017 16:01

D50a33n77i19e30l 93D17r18á60b27e44k 8410560545482

pro mě je to cesta přes celou Prahu na Hlavák pak někam plus doprava po městě -pokud to není Ostrava/Olomouc tak se to zkrátka nevyplatí

0/−1
29.3.2017 16:48







Najdete na iDNES.cz