Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Posun ve snaze o rychlovlaky: kudy pojedou, má být jasno do dvou let

Správa železniční dopravní cesty pokročila s přípravou vysokorychlostního spojení Praha–Brno–Břeclav. V příštích týdnech vypíše velkou soutěž na studii proveditelnosti, která by měla jasně říct, kterou trasou vlaky pojedou a jakou rychlostí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J91i50r83k68a 50D28v28o59ř30á16k 4105190593158

Podobné titulky tu čtu už snad 20 let.

0/0
4.4.2017 23:25

M56a28r23e62k 13H57r44u25b82y 6337432971308

Paráda, dalších pár (desítek) let bude možné utrácet stamiliony za papíry, aniž by se cokoli reálně udělalo.

Takže náš skluz ve VRT těch 50 let nakonec dosáhne ;-)

0/0
2.4.2017 19:39

Z25d70e32n55ě85k 21H36r28u91b50ý 5575648891696

Přímo na Brno přes Vysočinu je blbost. Havl. Brod a Jihlava mají dohromady cca 75 tis. obyvatel a nic dalšího většího po cestě není.

Mnohem větší smysl by měla zcela nová paralelní trať se stávajícím I. koridorem, která by zhruba po 100km obsloužila aglomeraci Hradec/Pardubice (200 tis. obyvatel), pokračovat dalších cca 100km do Olomouce (dalších 100 tis. obyvatel) a tam rozvětvení na sever (Ostrava - 300 tis.) a jih (Brno - 400 tis.). Po dokončení obou větví by vzniklo i spojení Brno - Ostrava.

Tak vznikne spojení Prahy s dalšími pěti stotisícovými městy s celkovým milionem obyvatel, které bude ekonomicky fungovat jak vnitrostátně, tak mezinárodně.

+2/−3
2.4.2017 16:10

P83e89t63r 91L58u19d80a46n18e79k 1517444447643

ta trasa Praha-Pardubice-Olomouc-Ostrava smysl ma, coz je videt i dnes na obsazenosti spoju, ale jet z Prahy do Brna pres Olomouc je az prilis velka zajizdka. stejne to asi nema smysl moc resit. pri rychlosti vystavby u nas budou driv v provozu teleporty nez se tady postavi VRT.

0/0
2.4.2017 16:32

T67o60m35á52š 97M13o88r97a59v24č96í33k 3857636763655

Trasa musí být co nejkratší a nejrychlejší, aby D2D bylo konkurenceschopné a lidé místo aut používali i vlaky. Navíc na Hradec/Pardubice se taky uvažuje o VRT. Nemá smysl stavět novostavbu jako nějaký paskvil.

+1/0
2.4.2017 16:37

R96a23d87e60k 35J28a40n84a87t48a 9775616514132

Vaše trasa má hafo nevýhod. S mapou si zřejmě málo rozumíte.

a) pro spojení Prahy a Brna je to zajížďka ještě větší než dnes (!)

b) budovat trať podél tratě současné je velký problém. Za těch 150 let totiž vznikla podél trati města. Nekonfliktní trasu budete těžko hledat.

c) Brno je větší, než Pardubice, Hradec a Olomouc dohromady.

Patrně vás zmátlo, že dneska nejvíce lidí vlakem jezdí právě po této trati. Ale to není tím, že by tam byla tak vysoká poptávka. To je tím, tam je trať oproti silnici erlaitvěn dobrá, tak se přeprava realizuje vlakem. Po spojení Praha-Vysočina-Brno-a dál je také poptávka, větší, jen se zatím realizuje především po D1. Dohledejte si mapy intenzit silniční dopravy.

+5/0
2.4.2017 19:09
Foto

J50a76n 70Č52e34r88m32á22k 4919658935917

tak nevím, zda rychlovlaky vůbec využijeme a zda se zaplatí...

Leda snad je plánovat přímo na jiná Evropská centra... Na Brno, kam se z Prahy už nyní jede slabě přes 2 hodiny mi to přijde zbytečné...

I ta Vídeň je snad na ně moc blízko...

+2/−10
2.4.2017 13:25

J13a77n 60H85r94u81z40a 8244538319567

Z hlediska výše investice to je samozřejmě ekonomický nesmysl, ale zdejším fans ani poslancům to nevysvětlíte. ;-)

+4/−9
2.4.2017 13:29
Foto

J14a50n 48Č30e49r63m58á35k 4369558555737

koukám, že mínusovat je pro mnohé snadnější, než k tomu něco smysluplného říct (napsat)... ;-D

+1/−8
2.4.2017 14:31

I29v61a43n 39H86o43l84a30s 5317657428257

Mínus je zcela jasné vyjádření, že "mínusovač" s daným příspěvkem nesouhlasí.

+2/0
2.4.2017 14:42

P62e33t11r 52D94v31o37ř58á29k 9304667112850

To je těžké s méně chápavými jedinci. Vám to přijde u 2+ hod. zbytečné, ale zkuste si to jezdit pravidelně. Moc dobře to nejde, protože to bere příliš času. Takhle by to mohlo být reálné. Jiný zase vymýšlí, že by trať měla vést přes co nejvíce měst a nějak neřeší, jestli to nebude mít negativní vliv na dojezdový čas mezi nejvzdálenějšími stanice, kvůli kterým se to má stavět.

+2/0
2.4.2017 15:50
Foto

J68a81n 57Č42e39r67m46á57k 4149408345607

Opravdu myslíte, že byste vy, kteří tak moc spěcháte dokázali ten rychlovlak zaplatit?...

Nevím, kolik by mohla stát jízdenka... Řekněme 10 tisíc?... Ale i kdyby 5 000... Kolikrát byste musel tak moc spěchat, že byste byl ochoten platit jízdné v řádu tisíců za úsporu necelé hodiny času?...!!

A nebo byste to hodili na krk společnosti a chtěli po ostatních, aby vám vaše rychlé cestování zaplatili

Ne, nejsem proti rychlovlakům, je mi to jedno. Jen prostě pochybuji, že jsou u nás na našem "dvorku" tak nezbytné a že se můžou zaplatit...!

+2/−5
2.4.2017 22:15

R52a52d80e68k 10J34a47n17a32t67a 9265626164392

Trpíte častým bludem - myslíte si, že je VRT musí jízdné z nějakého důvodu stát hodně. Proč si to myslíte? S takovou představou se lidi rodí, nebo vám to někdo nakecal?

Zkuste se zamyslet. Vždyť VRT souprava stojí jen cca o 10%-40% více než souprava pomalá. Přitom díky rychlosti udělá 2-3x tolik práce (ujetých kilometrů, převezených lidí). Kvůli stejnému principu ušetříte i měrné mzdové náklady (aneb produktivita strojvůdce v 2x rychlejším vlaku je dvakrát vyšší, stejně jako je produktivita dělníka u dvakrát vykonnějšího stroje dvakrát vyšší).

Copak zrychlení tratě Praha-Ostrava přineslo zdražení jízdného? Naopak. Provoz se stal efektivnějším. Jedna sourpava to dnes za den "dá" sem a tam vícekrát. Dokonce se provoz tak zefektivnil, že přilákal soukromníky. Dokud byla jízdní doba 5 hodin, tak to byl ekonomický propadák.

Nebo si snad myslíte, že se do ceny jízdenek promítá cena stavby trati.Pak si to ovšem představujete jako Hurvínek válku. Takto se nechová žádný stát na světě. Investice do infrstruktury je státní investice a návratnost se přepokládá v rozvoji ekonomiky (lidi šetří čas,m šetří se energie, šetří se peníze). Stejně jako se do ceny jízdenky v autobuse nepromítá cena stavby dálnice, tak se do ceny jízdného ve vlaku nepromítá cena stavby trati.

+5/0
2.4.2017 22:51
Foto

J14a27n 95Č53e98r93m42á53k 4289608375867

řekl bych, že si evidentně motáte několik věcí dohromady a mozek jste zapomněl kdesi v suterénu...

Pročpak se asi dříve každá cesta či most vybírala mýto a proč se k tomu právě na drahých a nadstavbových stavbách zřizovatelé vrací?... Ono nic není zadarmo a vše se musí z něčeho zaplatit... Takže za základní infrastrukturu prospěšnou všem se neplatí, ale ty další už ano...

A nemyslete si, on i stát musí přemýšlet, kam peníze vložit...

A soukromníci na tratích mají důvod především v legislativě...:-)

0/0
3.4.2017 18:13

R90a97d95e66k 57J91a76n91a52t78a 9565896284952

U nás se na silnici mýto nikde nevybírá nebo jen v kosmetické výši a jeho účelem už vůbec není splatit stavbu. Pokryje to sotva udržbu, možná ani to ne.

A u VRT v zahraniční je to podobné. Poplatky vybírané od dopravců nejsou určené ke splacení stavby.

Ostatně - už jste viděl, že by někdo autobusový dorpavce zdražil, protože postavili dálnici a on po ní začal jezdit? Nikoliv - spíš je tam prostor ke zlevnění protože s 1 autobusem a řidičem otočí za den tu trasu třeba 5x místo 3x.

+2/0
3.4.2017 19:46
Foto

J28a92n 62Č11e64r94m36á98k 4629288605597

už jste někde viděl, že by stavěli rychlovlaky kvůli 150 km?... A že by se taková železnice zaplatila?...

0/−3
3.4.2017 20:21

T41o39m28á98š 34M29o41r23a42v49č21í65k 3197336853235

Proč zrovna 150 km? To není ani Praha - Brno, natož celá síť v ČR. V budoucnosti by to mohlo být mnoho stovek kilometrů.

+2/0
3.4.2017 23:44

R86a35d70e16k 35J13a74n48a90t26a 9955426604902

a) nevím, kde jste vzal 150 km. Základní síť VRT v ČR (tj. Ústí/Plzeň-Praha-Brno-Ostrava) by byla zhruba 500-600 km. A navazovala by na zahraniční síť, především německou. A skrz Německo dále na Západ. Například v Paříži byste byl z Prahy vlakem za 6 hodin - takové relace už lidi vlakem běžně jezdí, viz Praha-Poprad nebo Praha-Hamburg.

b) když už se ptáte, tak vám tu napíšu některé relativně krátké samostatné úseky v Evropě.

Amsterdam-Rotterdam (cca 50km) pak je tam mezera a dále do Antwerp (cca 80km)

Mannheim-Stuttgart (cca 80km)

Nurnberg-Ingolstadt (cca 70km)

Leuven-Aachen (cca 120 km)

Belfort-Dijon (cca 120 km)

c) co myslíte slovem "zaplatila?" Pokud myslíte celospolečenskou návratnost, tak skoro každá - ona jet to totiž podmínka pro spolúčast EU. Pokud čistě finanční návratnost, tak se udává, že nejstarší úseky (Paris-Lyon, Tokyo-Osaka) už se zaplatily i finančně. Což je mimochodem oproti dálnicím úžasný výsledek, protože ty se kvůli velmi nízkému či nulovému mýtu nemohou finačně zaplatit nikdy.

Ne, fakt to není problém. Zjevně o té problematice víte málo, tak mi prostě věřte. VRT vlak není nekompatibilní s běžnou sítí. Prostě může jet chvíli po rychlé trati, chvíli po pomalé. Co se počítá, je průměrná cestovní rychlost, ta i tak bude vyšší než autem u stejné relace. O vlacích víte málo, ale představte si to jako autobus. Když jede ze Znojma po Prahy, jede část cesty po silnici 1. třídy, část cesty po dálnici. Když jede autobus do Krkonoš, tak poslední úsek jede dokonce po okresce (TGV takto zajíždějí po regionálních tratích do francouzských alp). Už to chápete?

+3/0
4.4.2017 0:07

J44i77r16k97a 60D46v72o53ř53á36k 4585150623788

Vy se prostě jen snažíte dokázat, že kolo vynalézt nejde, a když ano, bylo by k ničemu.

+1/0
4.4.2017 23:32

T81o96m91á41š 18M22o22r36a57v54č34í38k 3647786173185

S vámi zbytečné diskutovat, když se vám zdá víc než 2 hodiny málo. Narodit se v 19. století, tak mekotáte něco o tom, že koněm je to jen den jízdy. Musíte si uvědomit, že ne každý bydlí u nádraží v Praze a jezdí na nádraží do Brna. Já to mám D2D (door to door) 5 hodin cesty a to opravdu nejedu přes celou republiku. Nejen Brňákům ale spoustě dalších lidí by to výrazně zkrátilo cestu, odlehčí to D1, koridory.....

+2/0
2.4.2017 16:22
Foto

J33a98n 61Č50e14r42m58á20k 4729488505437

ovšem i ve století páry se nové železnice musely zaplatit a to nákladní i osobní doprava...

Opravdu myslíte, že byste vy, kteří tak moc spěcháte dokázali ten rychlovlak zaplatit?...

Nevím, kolik by mohla stát jízdenka... Řekněme 10 tisíc?... Ale i kdyby 5 000... Kolikrát byste musel tak moc spěchat, že byste byl ochoten platit jízdné v řádu tisíců za úsporu necelé hodiny času?...!!

+1/−4
2.4.2017 22:10

R81a43d57e29k 49J95a66n93a33t63a 9335476784182

Nemusely. Většina hlavních železnic byly státní investice. Soukromé investice byly jen některé lokálky (stavěly se kvůli nákladní dopravě z konkrétního podniku a stát je časem odkoupil) - a jsou to dnes ty, které jsou nejvíc klikaté a na zavření, protože soukromník je stavěl s nulovou velkorysostí a načasovostí.

K vašim fabulacím o ceně jízdenky 10 tisíc jen stručně - je to totální blábol a vysvětluju vám to už to výše.

+3/0
2.4.2017 22:55
Foto

J29a61n 72Č32e81r92m45á45k 4139588525227

a nebo možná blábolíte vy!... I státní stavba musela mít oporu v ekonomice nebo aspoň v armádní využitelnosti!...

0/−1
3.4.2017 18:14

R73a48d47e80k 67J69a71n77a54t23a 9965146874672

Jistě, že to má oporu v ekonomice. Jen se to nevrací přímo jako jízdné nebo mýtné, ale jako externality. Ale lidé zabijí dopravou méně času, provoz je efektivnější, nepotřebuje dotace, atd. Tohle je známé už od starověku.

+3/0
3.4.2017 19:48

J22a23n 83V68o75j24t70í95š23e96k 6462501665566

Z hlediska výše investice je mnohem větší nesmysl dálnice.

+3/0
2.4.2017 16:12

J97a45n 39V97o76j36t32í27š55e51k 6952621745106

Ci znamená, že je Vídeň moc blízko? To jako operujete s tim, že cestovní doma má bejt dlouhá jinak nemá cenu stavět? ;-D

+3/0
2.4.2017 16:13

J62a15r63e68k 43K23a80l31i60v44o82d38a 7506763351506

Dva roky budem teprve vybírat trasu, skvěle.

0/−1
2.4.2017 12:43

M43a27r12t25i79n 18K83a98r37á61s45e94k 9678423718228

No ono nakreslit do mapy realizovatelnou trasu pro VRT neni cviceni na vikend....

0/0
2.4.2017 17:54

R48a69d43e17k 42J77a17n52a74t75a 9845946244472

To jsitě není, ale už to mohlo být 10 let hotové ...

0/0
2.4.2017 19:11

J85i54r90k15a 17D77v60o59ř30á54k 4315640403818

Tak to dost přihoďte. První mapa VRT sítě pro ČR je z roku 1993. To už máme letos 24 let.

0/0
4.4.2017 23:37

B77e84n 63P28a71v70k88a 1807433287171

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
2.4.2017 11:28

J65a20n 59Š49v14e33c 5882836887749

Nevím čím to je, ale podle článku vždy poznám, že se blíží volby.

A podle činů politiků poznám, že již skončily.

+7/0
2.4.2017 11:24

L89u13d61v34i93k 60S88p49i88n84k77a 1462357740895

úžasné. čr jako všeobecně uznávaná technologická a ekonomická špička světa už dokonce uvažuje o rychlovlaku.

+1/0
2.4.2017 10:51

I22v65a32n 53H58o14l21a72s 5977517678117

> čr jako všeobecně uznávaná technologická a ekonomická špička světa

A to tvrdí kdo??

+1/0
2.4.2017 14:43

R19a25d30e42k 79J51a16n86a81t11a 9935776194982

Tak v ČR máme spoustu firem, co jsou na úrovni, a spoustu schopných lidí. Ovšem nepracují pro stát. Důvodem jsou tabulkové platy a zkostnatělé pracovní prostředí.

0/0
2.4.2017 19:18

J40i54r42k39a 28D84v83o59ř91á66k 4655400393708

Ironie...

Byli jsme, za Rakouska-Uherska, za První a Druhé republiky.

0/0
4.4.2017 23:39

P78e39t63r 81D35v59o79ř33á67k 9514967942280

To je zoufalé. Taková studie už tu měla být před 5 lety. Příprava čehokoliv u nás je neskutečný problém. Dopravní síť stále není na úrovni, jaká by byla potřeba. Možná za 30 let při pracovní tempu ve státních organizacích.

+1/0
2.4.2017 10:42

J86i17ř20í 71E54r43b58e73n 1663394686337

Studii uz bylo vic. Jenze se pokazde ta puvodni zavrhne a zacne se od nuly...

+3/0
2.4.2017 11:05

J82i26ř58í 33V62o76s49t21ř45á18k 2521468219511

Ono by to šlo, ještě rychleji. Problém je ona domluva kdo s kým, za co a kolik z toho. Politici a jejich výmluva na komunismus už nestačí - 1989 - 2017? Jak chceme v této době uspět - montovna a návoz tisíců podivných lidí, jen aby levná dílna Evropy šlapala dál? K tomu drahé moderní služby, pokrytí internetem, prostě kam se člověk podívá, začínáme ztrácet. Naše historická průmyslová tradice říká něco jiného, máme na to. Moderní doprava, moderní služby. vyspělí průmysl, přidaná hodnota. Sami sebe ničíme.

+2/−1
2.4.2017 10:37

L58u29d17v85i90k 41S33p65i96n52k80a 1942217960795

tak ty lidi nevoz a udělej si to sám. montovnou taky být nemusíš a obnov si těžký průmysl, doly, hutě a ukaž jak se to má dělat místo věčného remcání se slovy kdyby, oni, my.

+2/0
2.4.2017 10:55

K95a21r98e94l 58K52r43p30a98t14a 5744575824823

Kdyby se již při stavbě první koňské železnice v Čechách posuzoval již tehdy vliv na životní prostředí, tak ta dráha dodnes nestojí.

+2/0
2.4.2017 10:28

M77i64r73e59k 12Z83á39v66o79d48n36ý 7982267280168

Zajímavé, že se nyní před volbami z toho dělá až takové haló, když stejně to nebude realizované. Tak či tak je problém v tom, že ta trať povede téměř nezalidněným územím. Tedy její užitek skutečně bude "pouze na začátku a na konci", tedy Praha - Brno. Otázkou je, jestli je to skutečně nyní až tak palčivý problém. Jistě, můžeme argumentovat napojitelností na mezinárodní síť. Když ale pomineme tranzit (tedy v podstatě pouze prestiž, protože žádné reálné hodnoty to nepřináší), tak kolik procent lidí něco takového využije.

0/−1
2.4.2017 10:11

P52e66t65r 52D40v48o95ř52á50k 9624987252970

To je trať určená pro cestování na dlouhé vzdálenosti a aby byla dostatečně zaplněná, musí vést z velkých sídel. Jestli a jak po ní budou moci jezdit i pomalejší vlaky z existujících zastávek je věc plánování. Nicméně prostor není neomezený, protože při velkém rozdílu rychlostí se by mohly rychle dojet. Co se týká užitku, tak má potenciál vzít cestující jak z dálnice, tak couráků po železnici.

+2/0
2.4.2017 10:35

M17i80r25e83k 49Z81á28v87o17d45n18ý 7222507390408

Nicméně u nás je nutné brát v úvahu to, že právě to rozvrstvení obyvatelstva není tak nerovnoměrná, jako v jiných státech. Potom je otázka, zda nemá větší smysl trať, která obslouží větší množství i menších sídel.

0/0
2.4.2017 12:10

R60a68d58e35k 24J24a56n47a19t14a 9525446814212

VRT Praha-Brno má mít na Vysočině 4-5 zastávek/sjezdů. To mi přijde jako obsluha území dostatečná. Vy zřejmě bydlíte v Pardubicích, že tu za ně stále bojujete. Ale z Pardubic je železnice relativně konkurenceschopná už dnes (a to jak směr Praha, tak směr Olomouc, tak směr Brno). Zaostalá je právě relace Praha-Brno a proto i každá relace, která má tuto relaci jako podmnožinu (Plzeň-Brno, Ustí na Labem-jižní Morava, Praha-Bratislava/Wien/JV Evropa, apod.).

+1/0
2.4.2017 19:25

T96o13m68á41š 58K98r32á52l 3598448107289

Vzdyt v clanku se jasne pise, ze studie ma pocitat i s pomalejsim spojenim pro mensi mesta na trati. Jestli jste jel nekdy vlakem z Brna do Prahy, tak musite videt, ze problem to je obrovsky. Pokud je rychlejsi si vzit na podobnou cestu auto, tak je neco proste spatne ;-D Pri tranzitu muze nekdo vystoupit a ...., pokud pojede kolem, nebo poleti pres, tak to nikdy udelat nemuze. To opravdu neni jen o prestizi, ale zaklad bez ktereho to nema moc smysl.

+1/0
2.4.2017 10:42

M44i31r56e39k 89Z18á64v91o81d13n73ý 7102837590438

V tom sice být může, ale stačí se podívat na mapu, že na Vysočině v podstatě nejsou (kromě pár výjimek) destinace, které by mohl obsluhovat "rychlovlak". A právě současná trať je v optimální poloze pro maximalizaci obsloužení co největšího počtu cestujících. A vlakem Praha - Brno jezdím v podstatě každý týden a musím říci, že problém je téměř nulový, protože i v současné chvíli je železnice konkurenceschopná (proti D1).

0/−1
2.4.2017 12:12

J16i78ř96í 47K46o75c84u48r15e52k 6195794415378

Jenom je ta trasa o 50 km delší a na hranici kapacity.

A že je to z Brna do Budějovic delší cestování než z Plzně do Ostravy? Nevadí. Lidi už si zvykli, že nejrychlejší vlak jede cestovní rychlostí 60 km/h.

+1/0
2.4.2017 13:11

M26i98r90e23k 94Z22á25v61o74d61n35ý 7262297500928

Že je na hranici kapacity - ano. Dobře, buď ať vede VRT v zásadě paralelně s I. koridorem, nebo ať je trasa Praha - ČT čtyřkolejná.

Že je trasa o 50 km delší si myslím vůbec nevadí. Za prvé mnohem delší část vede po rovině, takže by tam mohlo být dosahováno vyšší rychlosti a i kdyby ta rychlost byla stejná: Pokud je trať o 50 km delší a vlak jede rychlostí 300 km za hodinu, ujede těchto 50 km navíc za pouhých 10 minut.

0/−3
2.4.2017 17:14

R38a67d56e97k 64J26a72n61a95t63a 9525596824512

To že trasa vede pro rovině, neznamená, že tam budete dosahovat vyšší rychlosti. Rychlost se řídí především poloměrem oblouků, ne stoupáním. Co se týká hypotetické VRT Praha-ČT-Brno, tam je velmi velký problém s úsekem ČT-Brno. Kombinace obydleného území s terénem a zdrojem pitné vody pro Brno by způsobila, že by to bylo možná i dražší, než celá trať Praha-Brno přes Vysočinu.

+2/0
2.4.2017 19:28







Najdete na iDNES.cz