Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Posun ve snaze o rychlovlaky: kudy pojedou, má být jasno do dvou let

Správa železniční dopravní cesty pokročila s přípravou vysokorychlostního spojení Praha–Brno–Břeclav. V příštích týdnech vypíše velkou soutěž na studii proveditelnosti, která by měla jasně říct, kterou trasou vlaky pojedou a jakou rychlostí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J15i94r67k87a 15D27v82o38ř61á79k 4515650923308

Podobné titulky tu čtu už snad 20 let.

0/0
4.4.2017 23:25

M27a55r27e77k 52H27r27u84b28y 6577782801318

Paráda, dalších pár (desítek) let bude možné utrácet stamiliony za papíry, aniž by se cokoli reálně udělalo.

Takže náš skluz ve VRT těch 50 let nakonec dosáhne ;-)

0/0
2.4.2017 19:39

Z22d57e63n59ě41k 93H57r14u22b91ý 5295268371216

Přímo na Brno přes Vysočinu je blbost. Havl. Brod a Jihlava mají dohromady cca 75 tis. obyvatel a nic dalšího většího po cestě není.

Mnohem větší smysl by měla zcela nová paralelní trať se stávajícím I. koridorem, která by zhruba po 100km obsloužila aglomeraci Hradec/Pardubice (200 tis. obyvatel), pokračovat dalších cca 100km do Olomouce (dalších 100 tis. obyvatel) a tam rozvětvení na sever (Ostrava - 300 tis.) a jih (Brno - 400 tis.). Po dokončení obou větví by vzniklo i spojení Brno - Ostrava.

Tak vznikne spojení Prahy s dalšími pěti stotisícovými městy s celkovým milionem obyvatel, které bude ekonomicky fungovat jak vnitrostátně, tak mezinárodně.

+2/−3
2.4.2017 16:10

P51e44t54r 73L80u95d83a43n11e59k 1357354687173

ta trasa Praha-Pardubice-Olomouc-Ostrava smysl ma, coz je videt i dnes na obsazenosti spoju, ale jet z Prahy do Brna pres Olomouc je az prilis velka zajizdka. stejne to asi nema smysl moc resit. pri rychlosti vystavby u nas budou driv v provozu teleporty nez se tady postavi VRT.

0/0
2.4.2017 16:32

T36o24m46á74š 56M62o33r95a66v31č46í53k 3107106113275

Trasa musí být co nejkratší a nejrychlejší, aby D2D bylo konkurenceschopné a lidé místo aut používali i vlaky. Navíc na Hradec/Pardubice se taky uvažuje o VRT. Nemá smysl stavět novostavbu jako nějaký paskvil.

+1/0
2.4.2017 16:37

R15a35d18e71k 53J14a31n72a44t79a 9705866314932

Vaše trasa má hafo nevýhod. S mapou si zřejmě málo rozumíte.

a) pro spojení Prahy a Brna je to zajížďka ještě větší než dnes (!)

b) budovat trať podél tratě současné je velký problém. Za těch 150 let totiž vznikla podél trati města. Nekonfliktní trasu budete těžko hledat.

c) Brno je větší, než Pardubice, Hradec a Olomouc dohromady.

Patrně vás zmátlo, že dneska nejvíce lidí vlakem jezdí právě po této trati. Ale to není tím, že by tam byla tak vysoká poptávka. To je tím, tam je trať oproti silnici erlaitvěn dobrá, tak se přeprava realizuje vlakem. Po spojení Praha-Vysočina-Brno-a dál je také poptávka, větší, jen se zatím realizuje především po D1. Dohledejte si mapy intenzit silniční dopravy.

+5/0
2.4.2017 19:09
Foto

J51a15n 79Č21e39r64m39á95k 4299698885147

tak nevím, zda rychlovlaky vůbec využijeme a zda se zaplatí...

Leda snad je plánovat přímo na jiná Evropská centra... Na Brno, kam se z Prahy už nyní jede slabě přes 2 hodiny mi to přijde zbytečné...

I ta Vídeň je snad na ně moc blízko...

+2/−10
2.4.2017 13:25

J90a54n 72H78r77u77z17a 8924868809317

Z hlediska výše investice to je samozřejmě ekonomický nesmysl, ale zdejším fans ani poslancům to nevysvětlíte. ;-)

+4/−9
2.4.2017 13:29
Foto

J47a44n 90Č43e74r87m35á68k 4809908865197

koukám, že mínusovat je pro mnohé snadnější, než k tomu něco smysluplného říct (napsat)... ;-D

+1/−8
2.4.2017 14:31

I17v87a70n 14H80o57l26a31s 5267277808357

Mínus je zcela jasné vyjádření, že "mínusovač" s daným příspěvkem nesouhlasí.

+2/0
2.4.2017 14:42

P52e93t37r 86D83v15o10ř56á17k 9234467462500

To je těžké s méně chápavými jedinci. Vám to přijde u 2+ hod. zbytečné, ale zkuste si to jezdit pravidelně. Moc dobře to nejde, protože to bere příliš času. Takhle by to mohlo být reálné. Jiný zase vymýšlí, že by trať měla vést přes co nejvíce měst a nějak neřeší, jestli to nebude mít negativní vliv na dojezdový čas mezi nejvzdálenějšími stanice, kvůli kterým se to má stavět.

+2/0
2.4.2017 15:50
Foto

J39a70n 25Č37e82r78m96á13k 4829688975307

Opravdu myslíte, že byste vy, kteří tak moc spěcháte dokázali ten rychlovlak zaplatit?...

Nevím, kolik by mohla stát jízdenka... Řekněme 10 tisíc?... Ale i kdyby 5 000... Kolikrát byste musel tak moc spěchat, že byste byl ochoten platit jízdné v řádu tisíců za úsporu necelé hodiny času?...!!

A nebo byste to hodili na krk společnosti a chtěli po ostatních, aby vám vaše rychlé cestování zaplatili

Ne, nejsem proti rychlovlakům, je mi to jedno. Jen prostě pochybuji, že jsou u nás na našem "dvorku" tak nezbytné a že se můžou zaplatit...!

+2/−5
2.4.2017 22:15

R61a85d75e69k 10J95a94n49a63t55a 9895826344222

Trpíte častým bludem - myslíte si, že je VRT musí jízdné z nějakého důvodu stát hodně. Proč si to myslíte? S takovou představou se lidi rodí, nebo vám to někdo nakecal?

Zkuste se zamyslet. Vždyť VRT souprava stojí jen cca o 10%-40% více než souprava pomalá. Přitom díky rychlosti udělá 2-3x tolik práce (ujetých kilometrů, převezených lidí). Kvůli stejnému principu ušetříte i měrné mzdové náklady (aneb produktivita strojvůdce v 2x rychlejším vlaku je dvakrát vyšší, stejně jako je produktivita dělníka u dvakrát vykonnějšího stroje dvakrát vyšší).

Copak zrychlení tratě Praha-Ostrava přineslo zdražení jízdného? Naopak. Provoz se stal efektivnějším. Jedna sourpava to dnes za den "dá" sem a tam vícekrát. Dokonce se provoz tak zefektivnil, že přilákal soukromníky. Dokud byla jízdní doba 5 hodin, tak to byl ekonomický propadák.

Nebo si snad myslíte, že se do ceny jízdenek promítá cena stavby trati.Pak si to ovšem představujete jako Hurvínek válku. Takto se nechová žádný stát na světě. Investice do infrstruktury je státní investice a návratnost se přepokládá v rozvoji ekonomiky (lidi šetří čas,m šetří se energie, šetří se peníze). Stejně jako se do ceny jízdenky v autobuse nepromítá cena stavby dálnice, tak se do ceny jízdného ve vlaku nepromítá cena stavby trati.

+5/0
2.4.2017 22:51
Foto

J72a77n 50Č71e65r57m10á87k 4529738465337

řekl bych, že si evidentně motáte několik věcí dohromady a mozek jste zapomněl kdesi v suterénu...

Pročpak se asi dříve každá cesta či most vybírala mýto a proč se k tomu právě na drahých a nadstavbových stavbách zřizovatelé vrací?... Ono nic není zadarmo a vše se musí z něčeho zaplatit... Takže za základní infrastrukturu prospěšnou všem se neplatí, ale ty další už ano...

A nemyslete si, on i stát musí přemýšlet, kam peníze vložit...

A soukromníci na tratích mají důvod především v legislativě...:-)

0/0
3.4.2017 18:13

R23a43d22e36k 31J41a50n21a23t15a 9145616674582

U nás se na silnici mýto nikde nevybírá nebo jen v kosmetické výši a jeho účelem už vůbec není splatit stavbu. Pokryje to sotva udržbu, možná ani to ne.

A u VRT v zahraniční je to podobné. Poplatky vybírané od dopravců nejsou určené ke splacení stavby.

Ostatně - už jste viděl, že by někdo autobusový dorpavce zdražil, protože postavili dálnici a on po ní začal jezdit? Nikoliv - spíš je tam prostor ke zlevnění protože s 1 autobusem a řidičem otočí za den tu trasu třeba 5x místo 3x.

+2/0
3.4.2017 19:46
Foto

J89a55n 67Č15e57r52m59á42k 4169408545827

už jste někde viděl, že by stavěli rychlovlaky kvůli 150 km?... A že by se taková železnice zaplatila?...

0/−3
3.4.2017 20:21

T79o54m55á25š 61M62o35r87a68v72č17í22k 3447766773305

Proč zrovna 150 km? To není ani Praha - Brno, natož celá síť v ČR. V budoucnosti by to mohlo být mnoho stovek kilometrů.

+2/0
3.4.2017 23:44

R60a14d28e59k 26J97a52n51a45t92a 9415396924672

a) nevím, kde jste vzal 150 km. Základní síť VRT v ČR (tj. Ústí/Plzeň-Praha-Brno-Ostrava) by byla zhruba 500-600 km. A navazovala by na zahraniční síť, především německou. A skrz Německo dále na Západ. Například v Paříži byste byl z Prahy vlakem za 6 hodin - takové relace už lidi vlakem běžně jezdí, viz Praha-Poprad nebo Praha-Hamburg.

b) když už se ptáte, tak vám tu napíšu některé relativně krátké samostatné úseky v Evropě.

Amsterdam-Rotterdam (cca 50km) pak je tam mezera a dále do Antwerp (cca 80km)

Mannheim-Stuttgart (cca 80km)

Nurnberg-Ingolstadt (cca 70km)

Leuven-Aachen (cca 120 km)

Belfort-Dijon (cca 120 km)

c) co myslíte slovem "zaplatila?" Pokud myslíte celospolečenskou návratnost, tak skoro každá - ona jet to totiž podmínka pro spolúčast EU. Pokud čistě finanční návratnost, tak se udává, že nejstarší úseky (Paris-Lyon, Tokyo-Osaka) už se zaplatily i finančně. Což je mimochodem oproti dálnicím úžasný výsledek, protože ty se kvůli velmi nízkému či nulovému mýtu nemohou finačně zaplatit nikdy.

Ne, fakt to není problém. Zjevně o té problematice víte málo, tak mi prostě věřte. VRT vlak není nekompatibilní s běžnou sítí. Prostě může jet chvíli po rychlé trati, chvíli po pomalé. Co se počítá, je průměrná cestovní rychlost, ta i tak bude vyšší než autem u stejné relace. O vlacích víte málo, ale představte si to jako autobus. Když jede ze Znojma po Prahy, jede část cesty po silnici 1. třídy, část cesty po dálnici. Když jede autobus do Krkonoš, tak poslední úsek jede dokonce po okresce (TGV takto zajíždějí po regionálních tratích do francouzských alp). Už to chápete?

+3/0
4.4.2017 0:07

J60i41r81k74a 25D88v58o87ř26á45k 4875590453548

Vy se prostě jen snažíte dokázat, že kolo vynalézt nejde, a když ano, bylo by k ničemu.

+1/0
4.4.2017 23:32

T78o89m84á96š 47M40o81r89a42v12č40í44k 3617246853685

S vámi zbytečné diskutovat, když se vám zdá víc než 2 hodiny málo. Narodit se v 19. století, tak mekotáte něco o tom, že koněm je to jen den jízdy. Musíte si uvědomit, že ne každý bydlí u nádraží v Praze a jezdí na nádraží do Brna. Já to mám D2D (door to door) 5 hodin cesty a to opravdu nejedu přes celou republiku. Nejen Brňákům ale spoustě dalších lidí by to výrazně zkrátilo cestu, odlehčí to D1, koridory.....

+2/0
2.4.2017 16:22
Foto

J93a73n 55Č85e96r90m33á85k 4879608835717

ovšem i ve století páry se nové železnice musely zaplatit a to nákladní i osobní doprava...

Opravdu myslíte, že byste vy, kteří tak moc spěcháte dokázali ten rychlovlak zaplatit?...

Nevím, kolik by mohla stát jízdenka... Řekněme 10 tisíc?... Ale i kdyby 5 000... Kolikrát byste musel tak moc spěchat, že byste byl ochoten platit jízdné v řádu tisíců za úsporu necelé hodiny času?...!!

+1/−4
2.4.2017 22:10

R53a81d15e46k 17J66a53n97a61t58a 9485596644302

Nemusely. Většina hlavních železnic byly státní investice. Soukromé investice byly jen některé lokálky (stavěly se kvůli nákladní dopravě z konkrétního podniku a stát je časem odkoupil) - a jsou to dnes ty, které jsou nejvíc klikaté a na zavření, protože soukromník je stavěl s nulovou velkorysostí a načasovostí.

K vašim fabulacím o ceně jízdenky 10 tisíc jen stručně - je to totální blábol a vysvětluju vám to už to výše.

+3/0
2.4.2017 22:55
Foto

J96a29n 60Č38e29r63m23á70k 4589908685227

a nebo možná blábolíte vy!... I státní stavba musela mít oporu v ekonomice nebo aspoň v armádní využitelnosti!...

0/−1
3.4.2017 18:14

R67a90d39e10k 35J92a57n76a53t34a 9445856464102

Jistě, že to má oporu v ekonomice. Jen se to nevrací přímo jako jízdné nebo mýtné, ale jako externality. Ale lidé zabijí dopravou méně času, provoz je efektivnější, nepotřebuje dotace, atd. Tohle je známé už od starověku.

+3/0
3.4.2017 19:48

J65a47n 18V38o53j58t65í46š61e13k 6322731895356

Z hlediska výše investice je mnohem větší nesmysl dálnice.

+3/0
2.4.2017 16:12

J79a84n 69V46o55j77t66í28š14e13k 6812931345296

Ci znamená, že je Vídeň moc blízko? To jako operujete s tim, že cestovní doma má bejt dlouhá jinak nemá cenu stavět? ;-D

+3/0
2.4.2017 16:13

J43a60r29e94k 90K20a34l69i21v91o54d16a 7186453261486

Dva roky budem teprve vybírat trasu, skvěle.

0/−1
2.4.2017 12:43

M74a54r17t87i39n 97K56a77r67á41s96e82k 9538823188198

No ono nakreslit do mapy realizovatelnou trasu pro VRT neni cviceni na vikend....

0/0
2.4.2017 17:54

R97a46d50e70k 91J96a13n77a42t35a 9785616114382

To jsitě není, ale už to mohlo být 10 let hotové ...

0/0
2.4.2017 19:11

J38i91r72k95a 24D52v95o77ř51á75k 4285320213478

Tak to dost přihoďte. První mapa VRT sítě pro ČR je z roku 1993. To už máme letos 24 let.

0/0
4.4.2017 23:37

B37e25n 60P23a55v13k45a 1257473227691

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
2.4.2017 11:28

J41a29n 38Š36v37e68c 5272846937449

Nevím čím to je, ale podle článku vždy poznám, že se blíží volby.

A podle činů politiků poznám, že již skončily.

+7/0
2.4.2017 11:24

L81u40d56v15i66k 42S78p23i39n33k64a 1802527640865

úžasné. čr jako všeobecně uznávaná technologická a ekonomická špička světa už dokonce uvažuje o rychlovlaku.

+1/0
2.4.2017 10:51

I31v43a45n 63H25o67l60a53s 5677877248367

> čr jako všeobecně uznávaná technologická a ekonomická špička světa

A to tvrdí kdo??

+1/0
2.4.2017 14:43

R60a65d80e82k 50J80a89n32a58t27a 9435416734212

Tak v ČR máme spoustu firem, co jsou na úrovni, a spoustu schopných lidí. Ovšem nepracují pro stát. Důvodem jsou tabulkové platy a zkostnatělé pracovní prostředí.

0/0
2.4.2017 19:18

J59i65r69k15a 53D96v94o89ř73á53k 4585340503768

Ironie...

Byli jsme, za Rakouska-Uherska, za První a Druhé republiky.

0/0
4.4.2017 23:39

P93e25t30r 53D10v61o95ř72á58k 9424427322340

To je zoufalé. Taková studie už tu měla být před 5 lety. Příprava čehokoliv u nás je neskutečný problém. Dopravní síť stále není na úrovni, jaká by byla potřeba. Možná za 30 let při pracovní tempu ve státních organizacích.

+1/0
2.4.2017 10:42

J31i55ř57í 31E84r96b54e62n 1163554716967

Studii uz bylo vic. Jenze se pokazde ta puvodni zavrhne a zacne se od nuly...

+3/0
2.4.2017 11:05

J50i81ř11í 41V40o16s55t64ř69á77k 2581658479671

Ono by to šlo, ještě rychleji. Problém je ona domluva kdo s kým, za co a kolik z toho. Politici a jejich výmluva na komunismus už nestačí - 1989 - 2017? Jak chceme v této době uspět - montovna a návoz tisíců podivných lidí, jen aby levná dílna Evropy šlapala dál? K tomu drahé moderní služby, pokrytí internetem, prostě kam se člověk podívá, začínáme ztrácet. Naše historická průmyslová tradice říká něco jiného, máme na to. Moderní doprava, moderní služby. vyspělí průmysl, přidaná hodnota. Sami sebe ničíme.

+2/−1
2.4.2017 10:37

L78u26d43v44i82k 97S49p73i15n75k97a 1942287940145

tak ty lidi nevoz a udělej si to sám. montovnou taky být nemusíš a obnov si těžký průmysl, doly, hutě a ukaž jak se to má dělat místo věčného remcání se slovy kdyby, oni, my.

+2/0
2.4.2017 10:55

K95a73r47e51l 68K31r88p26a92t72a 5644725684833

Kdyby se již při stavbě první koňské železnice v Čechách posuzoval již tehdy vliv na životní prostředí, tak ta dráha dodnes nestojí.

+2/0
2.4.2017 10:28

M86i42r52e67k 63Z20á78v18o15d97n91ý 7742837160228

Zajímavé, že se nyní před volbami z toho dělá až takové haló, když stejně to nebude realizované. Tak či tak je problém v tom, že ta trať povede téměř nezalidněným územím. Tedy její užitek skutečně bude "pouze na začátku a na konci", tedy Praha - Brno. Otázkou je, jestli je to skutečně nyní až tak palčivý problém. Jistě, můžeme argumentovat napojitelností na mezinárodní síť. Když ale pomineme tranzit (tedy v podstatě pouze prestiž, protože žádné reálné hodnoty to nepřináší), tak kolik procent lidí něco takového využije.

0/−1
2.4.2017 10:11

P44e11t59r 90D31v35o88ř44á57k 9504327152610

To je trať určená pro cestování na dlouhé vzdálenosti a aby byla dostatečně zaplněná, musí vést z velkých sídel. Jestli a jak po ní budou moci jezdit i pomalejší vlaky z existujících zastávek je věc plánování. Nicméně prostor není neomezený, protože při velkém rozdílu rychlostí se by mohly rychle dojet. Co se týká užitku, tak má potenciál vzít cestující jak z dálnice, tak couráků po železnici.

+2/0
2.4.2017 10:35

M69i75r98e20k 17Z31á46v21o87d26n20ý 7882167140988

Nicméně u nás je nutné brát v úvahu to, že právě to rozvrstvení obyvatelstva není tak nerovnoměrná, jako v jiných státech. Potom je otázka, zda nemá větší smysl trať, která obslouží větší množství i menších sídel.

0/0
2.4.2017 12:10

R63a45d55e85k 87J66a11n51a38t82a 9345356454202

VRT Praha-Brno má mít na Vysočině 4-5 zastávek/sjezdů. To mi přijde jako obsluha území dostatečná. Vy zřejmě bydlíte v Pardubicích, že tu za ně stále bojujete. Ale z Pardubic je železnice relativně konkurenceschopná už dnes (a to jak směr Praha, tak směr Olomouc, tak směr Brno). Zaostalá je právě relace Praha-Brno a proto i každá relace, která má tuto relaci jako podmnožinu (Plzeň-Brno, Ustí na Labem-jižní Morava, Praha-Bratislava/Wien/JV Evropa, apod.).

+1/0
2.4.2017 19:25

T46o16m92á43š 79K96r97á75l 3548628947889

Vzdyt v clanku se jasne pise, ze studie ma pocitat i s pomalejsim spojenim pro mensi mesta na trati. Jestli jste jel nekdy vlakem z Brna do Prahy, tak musite videt, ze problem to je obrovsky. Pokud je rychlejsi si vzit na podobnou cestu auto, tak je neco proste spatne ;-D Pri tranzitu muze nekdo vystoupit a ...., pokud pojede kolem, nebo poleti pres, tak to nikdy udelat nemuze. To opravdu neni jen o prestizi, ale zaklad bez ktereho to nema moc smysl.

+1/0
2.4.2017 10:42

M12i54r93e54k 91Z67á89v43o57d68n83ý 7302637330858

V tom sice být může, ale stačí se podívat na mapu, že na Vysočině v podstatě nejsou (kromě pár výjimek) destinace, které by mohl obsluhovat "rychlovlak". A právě současná trať je v optimální poloze pro maximalizaci obsloužení co největšího počtu cestujících. A vlakem Praha - Brno jezdím v podstatě každý týden a musím říci, že problém je téměř nulový, protože i v současné chvíli je železnice konkurenceschopná (proti D1).

0/−1
2.4.2017 12:12

J50i72ř74í 95K83o40c28u53r46e23k 6905394595458

Jenom je ta trasa o 50 km delší a na hranici kapacity.

A že je to z Brna do Budějovic delší cestování než z Plzně do Ostravy? Nevadí. Lidi už si zvykli, že nejrychlejší vlak jede cestovní rychlostí 60 km/h.

+1/0
2.4.2017 13:11

M67i55r52e40k 93Z22á19v83o48d49n75ý 7662617890818

Že je na hranici kapacity - ano. Dobře, buď ať vede VRT v zásadě paralelně s I. koridorem, nebo ať je trasa Praha - ČT čtyřkolejná.

Že je trasa o 50 km delší si myslím vůbec nevadí. Za prvé mnohem delší část vede po rovině, takže by tam mohlo být dosahováno vyšší rychlosti a i kdyby ta rychlost byla stejná: Pokud je trať o 50 km delší a vlak jede rychlostí 300 km za hodinu, ujede těchto 50 km navíc za pouhých 10 minut.

0/−3
2.4.2017 17:14

R16a92d16e32k 11J90a24n44a50t52a 9885636634942

To že trasa vede pro rovině, neznamená, že tam budete dosahovat vyšší rychlosti. Rychlost se řídí především poloměrem oblouků, ne stoupáním. Co se týká hypotetické VRT Praha-ČT-Brno, tam je velmi velký problém s úsekem ČT-Brno. Kombinace obydleného území s terénem a zdrojem pitné vody pro Brno by způsobila, že by to bylo možná i dražší, než celá trať Praha-Brno přes Vysočinu.

+2/0
2.4.2017 19:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.