Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

PŘEHLEDNĚ: Snáze a levněji aneb co změní novela stavebního zákona

Co se změní pro drobného, většího i největšího stavebníka, až vstoupí koncem roku v platnost novela stavebního zákona? MF DNES shrnula hlavní změny, které norma ve středu schválená poslanci přináší. Pozitivní na ní je, že stavět půjde snáze a levněji, a to nejen z pohledu státu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P70a13v80e64l 61Ř48a70p58e68k 7632786499485

V článku jsem nenašel zásadní údaj, od kdy mají změny platit.

0/0
6.4.2017 10:12

J79i34ř59í 46P64a19u31l 3716895787592

Je to v první větě. Sice nevím, kde autor bere tu jistotu, novela zákona je v 3. čtení ve Sněmovně, pak Senát a prezident, ale do konce roku se to stihnout asi dá.

0/0
6.4.2017 10:18

J35i17ř85í 54P60r62a24ž15á58k 9920242311672

Stačilo využívat možnosti vyvlastňovacího zákona pro stavbu liniových staveb. Jde o neschopnost soudů a zbabělost úředníků, kteří se bojí vyvlastnění použít, protože musí na malých obcích žít s těmi lidmi , které by umožnili vyvlastnit.

Ve hře stále zůstávají zájmy gangů politiků, kteří v předstihu skupují pozemky nebo se domluví s vlastníky a pak protlačují pro ně výhodnou variantu, kterou jiná klika blokuje. Proto se nestaví Pražský okruh.

A pro územní souhlas na umístění rodinného domu také budou omezující podmínky "arhitektů", kteří nepovolí nic, co se nehodí do zástavby....

0/0
6.4.2017 10:01

P71e42t88r 37K39o98v33a44ř39í65k 1861473559647

"Úplně volně by potom nově mělo být možné postavit na svém pozemku až dvoumetrový plot. Ovšem jen pokud nehraničí s veřejným prostranstvím."

Tak zrovna toto by mě zajímalo, a zase jsem se nic nedozvěděl. Na jakém pozemku? Co je to veřejné prostranství? Konkrétně - budu si moct bez jakéhokoli ohlášení či územního souhlasu oplotit pozemek "orná půda" sousedící se se soukromými vlastníky a z jedné strany s obecní cestou?

0/0
6.4.2017 9:04

A84l18o66i67s 80S34t31a38r53ý 3629269977152

To silně pochybuji, to se asi bude týkat jen stavebních pozemků, stavění plotů ve volné krajině (kde se třeba pohybuje i zvěř) není jen tak a potřebujete na to spoustu povolení.

0/0
6.4.2017 9:25
Foto

P49r72e90m55y64s13l 90K74y32s29e93l42a90k 5545253944509

Obecní cesta je veřejné prostranství.

0/0
6.4.2017 9:35

V98á17c14l96a38v 96P90o35u43s96t46k42a 3870361202

"Mělo být možné..." je nádherná formulace. Je vidět, že autor článku ví o čem je řeč. :-P:-P

0/0
6.4.2017 9:44

Z82b70y48n20ě31k 43Č64e89j62k87a 5726348881783

nesvaloval bych to na autora článku. Klidně to může být nejasná formulace v zákoně, na to jsou poslanci experti.

+1/0
6.4.2017 13:16

J42a12n 63H18r92u18z21a 8754988299317

Můžete si postavit plot na hranici svého a sousedního soukromého pozemku. Jakmile je pozemek obecní nebo státní musíte si podat poníženou supliku.

0/0
6.4.2017 13:51

J16i54ř41í 43K92o82u11t97n70ý 7539569405766

Ohlášení stavby nic neurychlí. Jsou to neustále jen bláboly o urychlení, ale ničemu to nepomůže. Povolování stavby musí projít tak jako tak koordinovaným stanoviskem v 1. kole a územním řízením v dalším. Až poté následuje ohlášení stavby. Takže nepočítejte s tím, že od rozhodnutí a nákupu pozemku budete stavět do půl roku. ;-) A to nemluvím o provedení projektové dokumentace.

+3/0
6.4.2017 9:01

P72e49t17r 75N18o28v10o53t28n40y 1101840711

PD je snad stejná k ohlášení i k povolení.

0/0
6.4.2017 9:43

V11á47c84l71a94v 49P90o98u37s19t58k28a 3940881332

Je stejná.

0/0
6.4.2017 9:44

M90a17r61c85e71l 85S45t53a10r44ý 9678794283769

bych chtěl vidět kolik lidí má na skleník povolení a územní souhlasy;-D

+6/0
6.4.2017 8:09

P87e24t40r 58K30o80v62a23ř98í58k 1171493779457

Předpokládám, že byl myšlen velký produkční skleník, nikoli běžný zahradní skleník. Celý článek je bohužel velmi stručný a o ničem.

0/0
6.4.2017 9:00

M39a58r57c22e38l 76S61t20a77r24ý 9238854653929

článek je stručný, ale legislativa je taky na prd. v zákoně se dočtete, že na stavby do určité max. plochy a výšky a v určité min. vzdálenosti od hranice pozemku můžete stavět bez řízení, a když se pak chcete přesvědčit, po telefonu vám úředník řekne, že výklad zákona určuje místně příslušný úřad a podle tohoto konkrétního úředníka musíte sehnat projekt ke skleníku, kůlně, bazénku, pergole, jít s tím na úřad a papírovat a papírovat a čekat a čekat....

takže nejlepší je neptat se, nepátrat a hlavně na sebe neupozorňovat

+3/0
6.4.2017 9:06

J83i37ř36í 68P71a31u49l 3946275687732

Přesně tak. S tím principem, že nakonec výklad zákona v detailech záleží na tom, jak se úředník vyspal, jsem se setkal rovněž, sice to bylo v jiné oblasti, ale princip stejný. A to je podle mě katastrofa, že o těch detailech, které bývají nakonec určující, rozhoduje ůředník podle své momentální nálady.

+1/0
6.4.2017 10:15

M18a69r77c18e13l 77S32t18a10r24ý 9518864543519

když jsem začal sbírat informace, co potřebuji ke stavbě těchto prkotin na zahradě a zjistil jsem, že ve světě úředníků stavebního úřadu neexistuje základní princip právního státu a demokracie - čili jednotný výklad zákona a jim to přijde jako naprosto normální a automatické, že si každý ouřada tu samou situaci může vyložit úplně protichůdně, polila mě horkost. je to katastrofa. aspoň že existuje institut dodatečného řízení, díky němuž je moje strategie jasná, žádné papíry na tyto drobnosti typu skleníku, pergoly, atd... neřešit, dokud mě někdo neudá a pak kdyžtak dělat hloupého a požádat o dodatečné schválení

+2/0
6.4.2017 10:29

M51i25l76o45š 26K45o44l24m68a38n 6706313487762

Stačí jedna "hloupá ženská" a dokáže opět škodit a to jen proto, aby ukázala svoji moc. Výstavba dálnic, které jsou ve veřejném zájmu jsou opět zablokovány. A že těch případů, které nás stojí desítky a stovky milionů je dost víme. Ostatní státy to mají už dávno vyřešeno.

+2/−1
6.4.2017 7:33

M55a94r44c41e87l48a 29H16o82r12á74č45k89o76v65á 7787412493808

Také si myslím když o něčem nevíte, raději o tom nepište... To jsou pěkné bláboly čím nás tu krmíte. Na ohlášení asi barák nepostavíte, novelu neznám, ale předpokládám, že na umístění bude muset být i územní souhlas. A na územní souhlas s ohlášením lze do 150m2 stavět už dnes, jen musíte mít souhlasy sousedů. A divila bych se kdyby nově být nemusely. No je to zase psané z rychlíku, novináři vůbec neví o čem píší, je to vytržené z kontextu

+7/0
6.4.2017 7:20

T26o30m16á71š 58U10r33b38a93n 9104484462800

Souhlas sousedů potřebujete, když nejsou dodrženy OTP, jinak ne. Pak máte sloučené umístění stavby a ohlášku. Je to celkem rychlé, ale už se nemluví o tom, co předchází samotnému stavebnímu řízení. To je martýrium. Osobně nerozumím, proč neomezili stavbu svépomocí na x m3 stavby. Plocha je nesmysl a uvolnit to na jakékoliv stavby také není dobře.

0/0
6.4.2017 9:49

J39a54n 61H14r78u20z97a 8164318449417

Souhlas vlastníků sousedních pozemků se stavbou RD potřebujete vždy a to k územnímu řízení. Stavební úřad může i za současně platného zákona povolit sloučení územního a stavebního řízení. Tzv. ohlášení stavby nic neurychluje. Doklady jsou stejné jako ke stavebnímu řízení. Neřeší se vůbec, že musíte samostatně požádat o tzv. vodoprávku na zřízení kanalizačního potrubí a svod dešťovky. To je další zdržovačka.

0/0
6.4.2017 13:59

P74a70v79e54l 66S58t89r96á30n50s31k56ý 2480330845405

Souhlas vlastníků sousedních pozemků opravdu vždy nepotřebujete a zvlášť ne k územnímu řízení. Potřebujete ho ale k územnímu souhlasu, tím si celý proces sám zjednodušíte. Stavební úřad může dokonce stavbu povolit i proti výslovnému nesouhlasu souseda, když si úřad obhájí, že námitky souseda ke stavbě nejsou relevantní a nemají oporu v zákoně.

Problém spíše nastává, když je soused, a to zase ne nutně - záleží na stavebním úřadu a na tom jak hodně svou stavbou zasahujete do práv souseda, účastníkem řízení, protože Vám v podstatě neustálým odvoláváním znemožní stavbu zahájit, což se vlastně rovná jeho nesouhlasu.

Dnes si účastník řízení (nebo anonym) může vymyslet vlastně cokoliv, co Vy jako stavebník musíte prokázat - např. radonový průzkum u pergoly a nikdo mu neodpoví, že je to nesmysl, protože se úřady bojí soudů s těmito vyvolávači sporů. Stavební úřad Vám následně nařídí tento průzkum provést bez ohledu na nesmyslnost. Nikdo neřeší prodražování Vaši stavby. Jen další a další papíry, průzkumy, vyjádření a souhlasy.

Opravdu kocourkov.

A v tomto kontextu bláboly o zjednodušení znějí dosti komicky.

0/0
6.4.2017 17:45
Foto

A64d19a35m 15M43a64i92x16n45e24r 7605103311504

Když o něčem nic nevíte, tak o tom raději nepište.

https://www.facebook.com/tomio.cz/posts/1553031104707699:0

+4/−2
6.4.2017 6:48
Foto

A74d94a84m 74M96a87i29x77n71e44r 7205513251404

Když o něčem nic nevíte, tak o tom nepište.

https://www.facebook.com/tomio.cz/posts/1553031104707699:0

+2/−2
6.4.2017 6:46
Foto

A17d96a23m 80M92a78i43x96n94e39r 7965203761734

Omlouvám se, to měla být reakce na jiný příspěvek.

0/0
6.4.2017 6:47

Š18t51e97f89a75n 78F74r36i70č73a 7352968213856

Dálnice D8 ujíždí, protože nebyly respektovány připomínky dotčené veřejnosti. I jen na tomto příkladu lze tušit, že snaha zrychlit řízení liniových staveb bude bude generovat příliš mnoho hrubých nedostatků. Dosud například často stačil v předchozím řízení odkaz na řešení v pozdějším detailu, aby řízení bylo, byť nedokonale dokončeno. Nyní už ten detail bude muset být prokazatelně vyřešen. Což je často v případě překročených limitů určených k ochraně lidského zdraví jen stěží realizovatelné. Pro stavby je třeba hledat vhodnější trasy, nikoliv překrucovat zákony, a hlukem a prachem šlapat po obyvatelstvu.Rv

+4/−1
6.4.2017 6:17

P47a90v93l91a 48K62v97a48p11i78l16o51v17á 7779988554767

Limity k ochraně zdraví jsou největší zlo! Kvůli tomu budem brzo (celá Evropa) ekonomicky v pr.... a Čína nás přecácuje!

+2/−5
6.4.2017 6:34

O85n20d55ř69e29j 46Š30r75u46b64a80ř 1365481545946

O tom mi popovidejte,az vam za domem postavi dalnici bez protihlukovych barier. Nebo tovarnu bez filtru

+1/−1
6.4.2017 8:03

O67n57d59ř14e44j 15Š70r23u74b69a50ř 1285821335716

jinak cina se zacina dusit, a v nejblizsi dobe sama na nejake limity pristoupi, protoze ji nic jineho nezbude

+1/0
6.4.2017 9:59

V96l37a24d95i49m85í65r 25F27i54b73i25g12e97r 5274211611334

Na blbý skleník je potřeba stavební povolení? No to mě po....

+5/0
6.4.2017 6:12

P20a82v58l27a 94K21v71a24p96i79l98o78v27á 7479518734667

No nejhorší je, že na blbej skleník potřebujete souhlas souseda s umístěním. To stejný na bazén, na pergolu, na zahradní domek :-( A to se jak je vidět nezmění :-(

+2/0
6.4.2017 6:32

V52á21c51l15a19v 12P42o41u58s70t88k68a 3250571572

Tak jednak to není pravda (určitě ne tak jak píšete) a druhak je naprosto v pořádku, že váš soused je účastníkem stavebního řízení.

+5/−1
6.4.2017 6:42

J87a93n 72H49r23u78z42a 8124348349887

Jednak to je pravda (k umístění stavby je třeba souhlas majitelů sousedních pozemků) a druhak většina lidím kálí na ponížené supliky kvůli pergole, bazénu nebo zahradnímu domku, které navíc stojí nestydaté peníze.

0/0
6.4.2017 14:02

V85á25c48l37a36v 72P38o40u73s98t20k28a 3110801262

Není to pravda, stavbu lze umístit i bez souhlasu sousedů, jsou-li dodrženy zákonné podmínky.

+1/0
6.4.2017 17:18

R85a45d50e81k 55R80o31j50í89k 5320747111608

Holt se musí se sousedama vycházet v dobrém. Je jasný, že je to nepříjemné chodit za nima s papírama a prosíkem. Na druhou stranu, taková pergola stínící a bránící ve výhledu či bazén s večerním jucháním u oken ložnice nebo děckého pokoje také není to pravé ořechové. Proto ty souhlasy.

+3/−1
6.4.2017 6:44

P87a20v18l27a 80K29v26a26p92i31l44o25v40á 7849828584767

Když budete mít řadovku s obvyklou šíří pozemku 10-15 je to stejně fuk. Filtrace z bazénu slyšilte tak jako tak a vřilskot dětí uslyšíte přes tři zahrady. A když vás pitomej soused donutí postavit pergolu 1,5 m od hranice pozemku, se sluncem si nepomůže a vy přijdete o 4 m pozemku. Super!

+1/0
6.4.2017 8:30

M75a70r68c95e92l 96S61t52a78r17ý 9638734573149

oni to lidi stejně nedodržují, i v nových výstavbách na nově dělaných pozemcích na to pečou, kdo by taky kvůli takovým prkotinám obíhal sousedy a starostu (protože váš pozemek sousedí s obecní příjezdovkou, s každou kravinou byste musela běhat i na úřad)

0/0
6.4.2017 8:44

J61a70n 76H52r63u89z92a 8474808649107

A platit.

0/0
6.4.2017 14:04

J92i23ř16í 65P24a95u47l 3916225557132

Neverim, ze pro drobne stavebniky se neco zjednodussi. Urednik na stavebnch uradech si svoji moc a vliv vzit nenecha. Naprosto stejne se argumentovalo pred cca 5 lety pri tehdejsi novele. A vysledek byl nula.

+18/0
6.4.2017 5:53

R42a63d93e23k 56R73o11j22í61k 5510447271818

Také mám pocit, že to je o slovíčkaření. Ona totiž ta 'ohláška' a 'stavební povolení' jsou pro obyčejného člověka skoro jedno a to samé. Zásadní rozdíl je snad asi jen ve lhůtách.

+4/0
6.4.2017 6:46

M53a62r41c29e67l83a 38H89o14r95á98č82k54o85v63á 7217252803448

rozdíl je v tom, že při ohlášce si opatříte souhlasy sousedů sám a tím ušetříte čas, při stavebním řízení sousedy obešle úřad, ale jsou tam lhůty na námitky a na odvolání. Takže ideální je mít se sousedy dobré vztahy, to je základ.

+1/−1
6.4.2017 7:30

P57e57t38r 23N57o49v43o28t45n67y 1121570571

Však to píše. "Zásadní rozdíl je snad asi jen ve lhůtách."

0/0
6.4.2017 10:30

I94v33a 21R61a63k28o34v38á 2278226384667

Hlavně snadněji stavbu mešit. A pro to zvedl ruku i Okamura.

+2/−4
6.4.2017 4:38

A39n11t87o47n10í46n 69Č98e68c34h 7256487836799

"Po vzoru Německa by šlo o takzvanou držbu. Takový plán poslancům nevyšel"

Škoda že neprošel :( S podobnou legislativou už by jsme dávno měli pražský okruh postavený.

+3/−2
6.4.2017 1:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.