Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dotace rozhýbaly zájem o MHD na baterky. Městské vozové parky se zelení

Autobusů, z nichž při jízdě nejde žádný kouř, letos a v dalších letech na tuzemských silnicích přibude. Dopravní podniky začaly ve velkém hledat dodavatele nových elektrobusů. Zatím dvě největší zakázky vypsali v Hradci Králové a Českých Budějovicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J35i74ř81í 48K45o75c93u94r80e13k 6555674135478

Životnost baterek je cca 1500-2000 cyklů. Těch opravdu kvalitních, levný šunt ... škoda mluvit. Bude-li nabíjet 1x deně tak po šesti letech konec. Trolejbus vydrží jezdit 20 let a hádám že stavba trolejového vedení nebude o moc dražší než koupě 3 busí místo jednoho.

+1/0
9.4.2017 20:36

M60a96r85t27i83n 27R96u90z64i67c70k41a 1632248526627

To se nemuze nabijet 1x denne, to by ta linka byla hodne kratka... Ve mestech je lepsi volbou trolejbus, rozdil v cenach vam bohate pokryje infrastrukturu... A vozy pak mate levnejsi bez toho, aby se clovek staral o baterie. Mohou byt hybridni, ve meste elektrina, mimo diesel, ev. klidne pak tedy i baterie... nebo v pripade vyluky...

Ciste elektrobus se zatim moc nevyplati, zatim je to v zacatcich, spise bych to videl na palivove clanky...

0/0
11.4.2017 6:22

J98i54ř76í 71J44o21z64a 3758683940321

Tak v Budejcich je to vypsano proto, ze mesto chce zajistit MHD na namesti Premysla Otakara II. (hlavni namesti), nebot dochazkova vzdalenost od soucasnych zastavek MHD je od namesti daleko. Jednat o midibusy s tim, ze pojedou kazdych deset minut s tim, ze jedna linka bude vedena na predmesti kde bude zachytne parkoviste P+R. Navic klasicky autobus by mel problem projet uzkymi ulickami, proto midibus. Domnivam se, ze Hradec Kralove to chce obdobne jako Budejce. Hradec chce take dostat MHD primo na Velke namesti a Male namesti a ma se tez jednat o midibusy. Ten clanek docela zkresluje, kdyz zminuje Trinec, protoze tam se jedna o klasicky kratky (12 metrovy) autobus na elektropohon a jde ve smes o nahradu naftovych autobusu, v CB a HK ne, tam ma jit o nove linky, ktere zajisti obsluhu centra mesta 1 - 2 linkami navic midibusech, ktere maji 7,5 na delku oproti klasickemu (12 - 13 metru).

0/0
9.4.2017 12:11

M82i13c48h49a86l 29N73a55j23m83a29n 7119863146380

Díky za informaci. Velikost midi jako vhodnější do starého centra chápu, chápal bych i smysl elektrobusu do centra, kde je omezený vjezd pro veškerá vozidla, ale vto v případě Českých Budějovic neplatí - v čem se zlepší ekologie, když na náměstí zajede 4 x za hodinu elektrobus, ale zároveň i několik desítek vozidel z nichž je třetina dodávek s naftovými motory?

0/0
9.4.2017 13:01

M82i27r79o73s43l40a79v 37T50i55š23e35r 4749259854312

No zkresluje dost. Není třeba zmíněn Zlín, kde jsou bateriové trolejbusy jako první v ČR již několik měsíců a zhruba 10 let trolejbusy s dieselagregátem. Takže se píše o tom, že v Evropě se hybridy zajíždí, ale co je za humny, toho si ctěný reportér nevšimne. Prostě typický článek kde je první odstavec výtah z TZ a zbytek je Google.

0/0
9.4.2017 17:11

M51i24r32o73s18l61a29v 31T54i44š50e96r 4489259344752

Abych nebyl napaden - bateriové trolejbusy jsou již delší dobu myslím třeba v Opavě - ale tam je ta baterie, vzhledem ke kapacitě spíše na pojížďky než na "provoz", dojezd jsou jednotky km.

0/0
9.4.2017 17:12

R83o40m82a80n 58P88o31l88á51č32e20k 5976409165

Znečištění z dopravy je cca 10% celkového "bordelu".

Ono mnohdy stačí jet na vesnici v zimě a je tam horší vzduch než na magistrále u Muzea...

Elektrika má pořád hrozně moc otázek. Hlavně výdrž baterií a že zrovna u busů co je venku 20 hodin denně dostanou sakra zabrat...

0/0
9.4.2017 12:04

M47a79r96t96i97n 59K72a80r63á74s64e60k 9518883948398

No ve mestech je znecisteni z dopravy zpravidla zdlake nejvetsi soucast. Vesnice v zime bohuzel trpi spantym topenim (a dopravy tam moc neni ze)...

+3/−2
9.4.2017 12:59

R40o11m39a87n 59P89o84l13á49č91e34k 5116849655

Jenže podstatnou část elektrobusy neřeší;-).

Pneumatiky to má pořád,brzdy to má pořád;-)

0/0
9.4.2017 13:52

V38í18t 33O23ž37a12n26a 1518288365264

To jsou podstatně větší částice, ty se do plicních sklípků a do krve nedostanou.

0/−3
9.4.2017 14:01

M20a58r28t16i92n 37K78a98r55á91s78e96k 9118283878888

No brzdy vyuziva minimalne, a oter pneumatik oporti emisim z motoru je uplne zanedbatelny...

+2/0
9.4.2017 14:41

J22i93ř57í 66F47a79t77r18d36l51a 4283742679

A co raději koupit čtyřnásobek autobusů na CNG?

+2/−2
9.4.2017 11:32

R37o24m59a21n 60P43o79l35á83č43e97k 5966319845

Franta prodává elektrobusy sakra... Je to švára, tak musíme elektrobusy;-D;-D

+1/0
9.4.2017 12:05

M19a46r38t36i22n 19K23a36r39á33s78e58k 9728783498968

Jak koupis za cenu jednoho elektrobusu, 4 CNG busy, kdyz 1 CNG bus stoji cca jako pula elektrobusu?

+1/−1
9.4.2017 13:00

P66e84t59r 34D87l64o64u46h88ý 5667549194864

Jestli jsem to dobře pochopil, tak Třinec dostal na deset elektrobusů dotaci 135 milionů a o kus dál se píše, že jeden takový bus vyjde na 13 milionů. Takže Třinec dostal dotaci, která mu pokryla celou cenu busů a ještě možná něco zbylo? 8-o

0/0
9.4.2017 11:18

M19i24c68h50a57l 91N98a88j23m91a62n 7579233866300

V dotaci je počítáno i s náklady na vybudování potřebných technologií (hlavně dobíjecí stanice). Ale i tak je to ve skutečnosti tak, že proč brát něco levného (co musím platit ze své kapsy), když mohu vzít něco drahého (a zaplatí mi to z velké části někdo jiný).

+2/0
9.4.2017 11:26

V86í81t 83O16ž55a44n45a 1408218705604

Pánové, zdraví je k nezaplacení a elektrobusy, to je čistější vzduch!

0/−4
9.4.2017 11:15

M30i80c73h88a32l 52N68a26j52m24a63n 7899313306560

Ano máte pravdu, jen proč to zdraví ve velkých městech mají datovat i lidé z vesnic (kterým zavřeme pošty i obchody s potravinami, protože na to nejsou peníze).

0/0
9.4.2017 11:43

V97í76t 71O67ž70a40n50a 1768268125844

Těm se zase dotuji kotle.

0/−3
9.4.2017 14:02

M69i12c40h74a77l 37N39a85j41m77a18n 7499133406140

Kotlíková dotace je určena pouze pro vesnice?

Na ekologické vytápění ve městech nejsou dotace?

+1/0
9.4.2017 17:33

J54i69ř77í 72K27o93c84u35r86e47k 6625484135888

Ano. Místo kusového dřeva dostupného 150 metrů od domu budou pálit peletky. Totéž dřevo, které ale najezdilo v průměru 50 kilometrů náklaďákem a ještě ho bylo potřeba o 30 % víc, aby se pokryly energetické nároky na peletkování.

0/0
9.4.2017 20:33

V88í40t 95O71ž30a67n97a 1238218495854

Vyrábí se i EKOVA ELECTRON.

+1/−1
9.4.2017 11:14

P61e91t43r 25L29á68z32n64i40č35k95a 7163482398666

V zemích na západ od nás začali omezovat vjezd dieselovych osobních automobilů do center měst. Starší dieselové osobáky se prodají na východ, tedy i k nám. Pár předražených autobusů to nezachrání... navíc jak fungují Li akumulátory v zimě? A co s nimi po pár letech? Budou se recyklovat zase za dotace... v praxi to vypadá tak, že se odvezou do nějaké rozvojové země a tam je hodí do rokle. To je dotovaná ekologie v praxi.

+3/0
9.4.2017 11:03

V75í27t 14O87ž40a73n89a 1828518875764

A vyhazování "tužkových" článků do komunálního odpadu Vám nevadí? Články z elektromobilů jsou podstatně větší a nikdo je házet na skládku nebude.

+1/−2
9.4.2017 14:04

P52e40t19r 46L55á55z65n32i40č41k92a 7903702278926

Mělo by tam být správně slovo akumulátor

0/0
9.4.2017 10:54

M26a47r58t63i44n 88S33t89r10n32a95d 8169611557876

Asi se opakuji ale tyhle připomínky akumulátor/baterie jsou mimo mísu. Baterie je soubor článků (nebo taky něčeho jiného). Jestli jsou ty články primární (nedobíjecí) nebo sekundární (akumulátory) je úplně jedno. Asi to někoho překvapí, ale správně technicky tužkový článek není baterie.

0/0
9.4.2017 14:11

T11o60m72á41š 91P78e34k30á88r49e59k 1818167364431

"Elektrobusy mohou být budoucností veřejné dopravy ve městech"... stejně jako můžou být vrtulníky/tuk-tuky/minivany atd.. cokoliv bude stát dotovat.. mrzí mě, že o budoucnosti dopravy nerozhoduje, co za technologie jsou schopni vyvinout výrobci, ale to co úředníci zadotují...

+2/0
9.4.2017 10:50

M34a23r26t23i79n 72K44a92r34á42s63e16k 9298463338598

Tak ono mimo prahu se dotuji vsechny busy (i naftove) z EU operacnich programu...

0/0
9.4.2017 13:01

M58a70r84t53i90n 40K96r84o11u47p23a 2371733939380

Proč se pořád omílá nesmysl že elektrovozidla jsou ekologická. Ne nejsou. Elektrika ze z většiny z uhlí nebo z nějaký dotovaný kosočtvercoviny.

+9/−4
9.4.2017 10:00
Foto

B50r83o73n88i70s92l44a41v 17G37a25b79r16y58š 2242279111

Jsou ekologicka. Porad je lepsi znecistit jedno male misto - v okolo elektrarny - nez cele mesto. Proc myslite, ze se elektrifikuje zeleznice? Kdyby to nebylo ekologicke, klidne by pred RailJet zapojili nejakou elegantni motorovou lokomotivu.

Duvod, proc se stavi tramvajove a trolejbusove trate, je stejny. Kdyz budete stat na ostruvku, zpravidla se pri rozjezdu trolejbusu nezadusite.

+3/−2
9.4.2017 10:42

S51t25a10n33i44s50l88a43v 82R28o37s77e35c30k64ý 9595479341659

Aby nemusel vozik uhlák a pravidelně ho doplňovat, roztápět dopředu kotel apod, vaše argumenty nejsou správné.

+1/−1
9.4.2017 10:48

M44i72c44h88a65l 36N52a45j62m24a27n 7789523326950

Motorová lokomotiva má uhlák a kotel???8-o

+2/0
9.4.2017 10:54

S35t32a78n38i26s48l32a98v 37R19o25s14e38c12k93ý 9245559201899

To byla tak trošku nadsázka, motorák musí zase pravidelně dopńovat PHM. I když - i parní motor a elektromotor jsou prostě také motory.

+1/0
9.4.2017 11:31
Foto

B61r65o78n80i21s67l18a96v 53G79a67b11r58y35š 2122349381

Zato ten Vas je dokonaly... :-D

+1/−1
9.4.2017 12:11

M37a68r95t48i94n 49K45r60o55u20p48a 2161603309120

Ne nejsou. Pouze přenášejí ekologickou zátěž někam jinam a s přihlédnutím k celkové účinnosti a dotacím jsou celkově méně ekologická než vozidla se spalovacím motorem. Železnice se elektrifikuje protože se to vyplatí, nikoli kvůli ekologii. Kromě toho jsou elektrické lokomotivy mnohem výkonnější a bezůdrzbovější než srovnatelně těžké lokomotivy jiných trakcí. Tramvajová trať má výhody v kapacitě a často úplné nezávislosti na silnicích.

Účinnost uhelné elektrárny je cca 40%. Když se k tomu přidá přenos energie a účinnost elektrovozidla výjde z toho skoro líp i parní lokomotiva.

Takzvaná "ekologická" vozidla je naprostý nesmysl.

+2/−4
9.4.2017 11:16
Foto

B32r41o42n43i69s53l96a27v 58G40a35b54r57y50š 2232559131

Nesouhlasim.

+3/−1
9.4.2017 12:10

M98a68r84t28i51n 92K23a70r38á44s59e21k 9968583468288

A jaka je ucinnost tepelneho motoru? (nezapomente taky zohlednit napriklad vyrobu paliva apod, jak to delat u elektriny, a hlavne se nenechte zmast "maximalni tepelnou ucinnosti" motoru, ktera se bezne uvadi a s realnou ucinnost nema nic spolecneho)...

+3/0
9.4.2017 13:03
Foto

B47r98o35n92i68s90l68a83v 70G77a88b64r24y89š 2132149951

Bavime se o ekologii, ne o ucinnosti. Tu si muzete zjistit na internetu sam.

Rozdil citelne poznate napr. tak, kdyz Vas zavru do autobusovych garazi a sebe treba do teplicke vozovny trolejbusu. Uvidime, kdo tam dele vydrzi, kdyz vsechna vozidla zacnou startovat. V pripade autobusu bude zamorena garaz. V pripade trolejbusu se zapoti elektrarna v Krusnych horach.

0/0
9.4.2017 21:17

M91a13r61t60i26n 14K89a48r30á97s24e62k 9678463428768

Ne ze by vas prispevek daval jakykoli smysl v kontextu na to co jsem psal...

0/0
9.4.2017 22:18
Foto

B18r38o12n24i30s20l40a77v 25G44a79b25r34y15š 2242549551

Tak se musíte víc snažit.

0/0
9.4.2017 22:39

M17a11r65t43i66n 86K82a31r12á29s70e70k 9688183208518

No nejspis reagujes na jiny prispevek nez muj, tak vice snaz ty a pis prispevky tam kde patri....

0/0
9.4.2017 23:16
Foto

B31r47o80n74i12s81l71a92v 30G81a10b68r20y33š 2952919981

Ne, napsal jsem to správně.

0/0
10.4.2017 8:00
Foto

R17o21m39a41n 20K74o71z25e41l 4987176203174

Já teda, co vymizely Karosy 7xx a Ikarusy, tak se nedusím, z moderních autobusů opravdu není nic cítit. Tím neříkám, že žádné škodliviny neprodukují, ale kouř u nich fakt neexistuje.

+2/0
9.4.2017 13:17

M54a74r70t14i81n 83Č76a72p80e14k 6290921497454

To jste asi ráno neobcházel plyňáka. Kouř a smrad je větší než z o deset let staršího naftového autobusu.

0/0
9.4.2017 15:30

J14a81r61o91m95í74r 77K68r10á97l 4220889364169

Jsou ekologická jen lokálně. Ve městě bude čistší vzduch, ale o to víc budou kouřit elektrárny, jdyž atom je FUJ.

0/0
9.4.2017 11:45

P12e86t49r 72P85e20t74r 6543932488283

V dnesni dobe emisnich povolenek maji uhelky mnohem mensi emise. Ano, jsou porad zlo ale porad maji mensi emise nez spalovaci motory o stejnem vykonu

+3/0
9.4.2017 12:01

M18a31r43t40i34n 22K27a34r35á20s58e46k 9248233428768

No i kdyby vsehcny busy v CR byly na elektrinu, tak to nejake vetism koureni elektrarny neni mozne poznat (sezerou naprosto zanedbatelne mnozstvi elektriny)...

+1/0
9.4.2017 13:04

J15i70ř15í 68O94s50i66n77a 5277782292635

Stát měl místo dotací vyhlásit soutěž o elektrobus, který dojede z Aše do Ostravy přes Břeclav.;-€

+4/0
9.4.2017 9:50

L34u39k36á67š 53Š76m60a68h47e65l 2677874752194

To nějaká bus linka jezdí? Na tuhle vzdálenost jezdí elektrovlaky. Bus má být přibližovací vozidlo k nejbližší železnici nebo MHD tam, kde se nevyplatí natáhnout troleje.

+3/0
9.4.2017 10:37

J81i76ř76í 90O35s70i95n42a 5767872772225

Jenomže musí být tak levné, aby se za dobu jeho životnosti vyplatily jeho prostoje. 3 hodiny jízdy, 6hodin nabíjení z toho dělají krám, který bude z 33,3% makat a z 66,6% zahálet.

0/−1
9.4.2017 11:16







Najdete na iDNES.cz