Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dotace rozhýbaly zájem o MHD na baterky. Městské vozové parky se zelení

Autobusů, z nichž při jízdě nejde žádný kouř, letos a v dalších letech na tuzemských silnicích přibude. Dopravní podniky začaly ve velkém hledat dodavatele nových elektrobusů. Zatím dvě největší zakázky vypsali v Hradci Králové a Českých Budějovicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J72i78ř61í 62K55o40c88u35r71e10k 6265604625988

Životnost baterek je cca 1500-2000 cyklů. Těch opravdu kvalitních, levný šunt ... škoda mluvit. Bude-li nabíjet 1x deně tak po šesti letech konec. Trolejbus vydrží jezdit 20 let a hádám že stavba trolejového vedení nebude o moc dražší než koupě 3 busí místo jednoho.

+1/0
9.4.2017 20:36

M65a14r50t39i27n 56R97u43z27i16c89k16a 1342488696707

To se nemuze nabijet 1x denne, to by ta linka byla hodne kratka... Ve mestech je lepsi volbou trolejbus, rozdil v cenach vam bohate pokryje infrastrukturu... A vozy pak mate levnejsi bez toho, aby se clovek staral o baterie. Mohou byt hybridni, ve meste elektrina, mimo diesel, ev. klidne pak tedy i baterie... nebo v pripade vyluky...

Ciste elektrobus se zatim moc nevyplati, zatim je to v zacatcich, spise bych to videl na palivove clanky...

0/0
11.4.2017 6:22

J68i94ř63í 56J52o54z11a 3898393120331

Tak v Budejcich je to vypsano proto, ze mesto chce zajistit MHD na namesti Premysla Otakara II. (hlavni namesti), nebot dochazkova vzdalenost od soucasnych zastavek MHD je od namesti daleko. Jednat o midibusy s tim, ze pojedou kazdych deset minut s tim, ze jedna linka bude vedena na predmesti kde bude zachytne parkoviste P+R. Navic klasicky autobus by mel problem projet uzkymi ulickami, proto midibus. Domnivam se, ze Hradec Kralove to chce obdobne jako Budejce. Hradec chce take dostat MHD primo na Velke namesti a Male namesti a ma se tez jednat o midibusy. Ten clanek docela zkresluje, kdyz zminuje Trinec, protoze tam se jedna o klasicky kratky (12 metrovy) autobus na elektropohon a jde ve smes o nahradu naftovych autobusu, v CB a HK ne, tam ma jit o nove linky, ktere zajisti obsluhu centra mesta 1 - 2 linkami navic midibusech, ktere maji 7,5 na delku oproti klasickemu (12 - 13 metru).

0/0
9.4.2017 12:11
Foto

M68i97c43h14a94l 58N45a12j97m31a77n 7619113146380

Díky za informaci. Velikost midi jako vhodnější do starého centra chápu, chápal bych i smysl elektrobusu do centra, kde je omezený vjezd pro veškerá vozidla, ale vto v případě Českých Budějovic neplatí - v čem se zlepší ekologie, když na náměstí zajede 4 x za hodinu elektrobus, ale zároveň i několik desítek vozidel z nichž je třetina dodávek s naftovými motory?

0/0
9.4.2017 13:01

M61i54r72o48s16l50a65v 11T41i31š96e16r 4569219124592

No zkresluje dost. Není třeba zmíněn Zlín, kde jsou bateriové trolejbusy jako první v ČR již několik měsíců a zhruba 10 let trolejbusy s dieselagregátem. Takže se píše o tom, že v Evropě se hybridy zajíždí, ale co je za humny, toho si ctěný reportér nevšimne. Prostě typický článek kde je první odstavec výtah z TZ a zbytek je Google.

0/0
9.4.2017 17:11

M98i24r33o38s45l82a12v 94T56i88š45e71r 4499909424612

Abych nebyl napaden - bateriové trolejbusy jsou již delší dobu myslím třeba v Opavě - ale tam je ta baterie, vzhledem ke kapacitě spíše na pojížďky než na "provoz", dojezd jsou jednotky km.

0/0
9.4.2017 17:12

R52o23m92a56n 27P90o95l82á12č96e12k 5826979525

Znečištění z dopravy je cca 10% celkového "bordelu".

Ono mnohdy stačí jet na vesnici v zimě a je tam horší vzduch než na magistrále u Muzea...

Elektrika má pořád hrozně moc otázek. Hlavně výdrž baterií a že zrovna u busů co je venku 20 hodin denně dostanou sakra zabrat...

0/0
9.4.2017 12:04

M87a90r94t70i77n 46K77a74r92á77s52e77k 9908273148928

No ve mestech je znecisteni z dopravy zpravidla zdlake nejvetsi soucast. Vesnice v zime bohuzel trpi spantym topenim (a dopravy tam moc neni ze)...

+3/−2
9.4.2017 12:59

R61o50m87a44n 62P42o27l55á42č17e28k 5496369485

Jenže podstatnou část elektrobusy neřeší;-).

Pneumatiky to má pořád,brzdy to má pořád;-)

0/0
9.4.2017 13:52

V80í29t 95O14ž10a53n76a 1778228945834

To jsou podstatně větší částice, ty se do plicních sklípků a do krve nedostanou.

0/−3
9.4.2017 14:01

M77a30r24t13i48n 10K78a77r19á44s61e93k 9628883558728

No brzdy vyuziva minimalne, a oter pneumatik oporti emisim z motoru je uplne zanedbatelny...

+2/0
9.4.2017 14:41

J48i37ř69í 28F37a48t54r95d33l80a 4853272609

A co raději koupit čtyřnásobek autobusů na CNG?

+2/−2
9.4.2017 11:32

R25o82m37a92n 60P84o22l13á52č92e17k 5496719265

Franta prodává elektrobusy sakra... Je to švára, tak musíme elektrobusy;-D;-D

+1/0
9.4.2017 12:05

M13a28r34t43i25n 53K79a38r49á51s75e55k 9398753278798

Jak koupis za cenu jednoho elektrobusu, 4 CNG busy, kdyz 1 CNG bus stoji cca jako pula elektrobusu?

+1/−1
9.4.2017 13:00

P67e23t60r 27D92l61o33u10h12ý 5137439694954

Jestli jsem to dobře pochopil, tak Třinec dostal na deset elektrobusů dotaci 135 milionů a o kus dál se píše, že jeden takový bus vyjde na 13 milionů. Takže Třinec dostal dotaci, která mu pokryla celou cenu busů a ještě možná něco zbylo? 8-o

0/0
9.4.2017 11:18
Foto

M44i61c78h64a31l 50N77a97j47m70a72n 7799863436840

V dotaci je počítáno i s náklady na vybudování potřebných technologií (hlavně dobíjecí stanice). Ale i tak je to ve skutečnosti tak, že proč brát něco levného (co musím platit ze své kapsy), když mohu vzít něco drahého (a zaplatí mi to z velké části někdo jiný).

+2/0
9.4.2017 11:26

V26í15t 55O45ž84a71n35a 1938878545324

Pánové, zdraví je k nezaplacení a elektrobusy, to je čistější vzduch!

0/−4
9.4.2017 11:15
Foto

M51i94c33h41a21l 19N19a41j15m89a96n 7899173346490

Ano máte pravdu, jen proč to zdraví ve velkých městech mají datovat i lidé z vesnic (kterým zavřeme pošty i obchody s potravinami, protože na to nejsou peníze).

0/0
9.4.2017 11:43

V80í30t 51O87ž46a15n28a 1488838965574

Těm se zase dotuji kotle.

0/−3
9.4.2017 14:02
Foto

M96i84c33h18a67l 90N20a97j98m82a73n 7169593626700

Kotlíková dotace je určena pouze pro vesnice?

Na ekologické vytápění ve městech nejsou dotace?

+1/0
9.4.2017 17:33

J54i37ř94í 29K24o47c20u44r90e15k 6515104185268

Ano. Místo kusového dřeva dostupného 150 metrů od domu budou pálit peletky. Totéž dřevo, které ale najezdilo v průměru 50 kilometrů náklaďákem a ještě ho bylo potřeba o 30 % víc, aby se pokryly energetické nároky na peletkování.

0/0
9.4.2017 20:33

V33í55t 49O44ž62a22n34a 1188958315154

Vyrábí se i EKOVA ELECTRON.

+1/−1
9.4.2017 11:14

P79e18t35r 66L16á23z91n34i74č60k89a 7523632818196

V zemích na západ od nás začali omezovat vjezd dieselovych osobních automobilů do center měst. Starší dieselové osobáky se prodají na východ, tedy i k nám. Pár předražených autobusů to nezachrání... navíc jak fungují Li akumulátory v zimě? A co s nimi po pár letech? Budou se recyklovat zase za dotace... v praxi to vypadá tak, že se odvezou do nějaké rozvojové země a tam je hodí do rokle. To je dotovaná ekologie v praxi.

+3/0
9.4.2017 11:03

V85í49t 42O13ž26a90n11a 1808758365344

A vyhazování "tužkových" článků do komunálního odpadu Vám nevadí? Články z elektromobilů jsou podstatně větší a nikdo je házet na skládku nebude.

+1/−2
9.4.2017 14:04

P71e95t50r 45L46á40z72n23i44č38k84a 7773832908596

Mělo by tam být správně slovo akumulátor

0/0
9.4.2017 10:54

M75a42r65t42i12n 84S61t52r35n83a75d 8929151247776

Asi se opakuji ale tyhle připomínky akumulátor/baterie jsou mimo mísu. Baterie je soubor článků (nebo taky něčeho jiného). Jestli jsou ty články primární (nedobíjecí) nebo sekundární (akumulátory) je úplně jedno. Asi to někoho překvapí, ale správně technicky tužkový článek není baterie.

0/0
9.4.2017 14:11

T37o59m40á81š 51P94e82k38á23r58e78k 1508467804111

"Elektrobusy mohou být budoucností veřejné dopravy ve městech"... stejně jako můžou být vrtulníky/tuk-tuky/minivany atd.. cokoliv bude stát dotovat.. mrzí mě, že o budoucnosti dopravy nerozhoduje, co za technologie jsou schopni vyvinout výrobci, ale to co úředníci zadotují...

+2/0
9.4.2017 10:50

M71a57r21t66i24n 68K24a42r33á48s19e52k 9258613698478

Tak ono mimo prahu se dotuji vsechny busy (i naftove) z EU operacnich programu...

0/0
9.4.2017 13:01

M67a97r66t11i35n 46K11r48o63u91p13a 2521833329440

Proč se pořád omílá nesmysl že elektrovozidla jsou ekologická. Ne nejsou. Elektrika ze z většiny z uhlí nebo z nějaký dotovaný kosočtvercoviny.

+9/−4
9.4.2017 10:00
Foto

B24r71o33n22i27s80l48a10v 18G22a27b16r43y42š 2512669761

Jsou ekologicka. Porad je lepsi znecistit jedno male misto - v okolo elektrarny - nez cele mesto. Proc myslite, ze se elektrifikuje zeleznice? Kdyby to nebylo ekologicke, klidne by pred RailJet zapojili nejakou elegantni motorovou lokomotivu.

Duvod, proc se stavi tramvajove a trolejbusove trate, je stejny. Kdyz budete stat na ostruvku, zpravidla se pri rozjezdu trolejbusu nezadusite.

+3/−2
9.4.2017 10:42

S20t21a52n79i78s75l34a56v 72R12o31s64e71c57k10ý 9145939801919

Aby nemusel vozik uhlák a pravidelně ho doplňovat, roztápět dopředu kotel apod, vaše argumenty nejsou správné.

+1/−1
9.4.2017 10:48
Foto

M48i52c65h29a97l 57N88a18j40m66a16n 7219353366980

Motorová lokomotiva má uhlák a kotel???8-o

+2/0
9.4.2017 10:54

S72t21a91n44i91s57l87a69v 18R45o77s53e49c68k15ý 9395479701749

To byla tak trošku nadsázka, motorák musí zase pravidelně dopńovat PHM. I když - i parní motor a elektromotor jsou prostě také motory.

+1/0
9.4.2017 11:31
Foto

B38r10o54n91i53s31l89a66v 92G88a65b90r95y37š 2722839881

Zato ten Vas je dokonaly... :-D

+1/−1
9.4.2017 12:11

M22a59r87t43i60n 81K57r82o30u14p48a 2481343379670

Ne nejsou. Pouze přenášejí ekologickou zátěž někam jinam a s přihlédnutím k celkové účinnosti a dotacím jsou celkově méně ekologická než vozidla se spalovacím motorem. Železnice se elektrifikuje protože se to vyplatí, nikoli kvůli ekologii. Kromě toho jsou elektrické lokomotivy mnohem výkonnější a bezůdrzbovější než srovnatelně těžké lokomotivy jiných trakcí. Tramvajová trať má výhody v kapacitě a často úplné nezávislosti na silnicích.

Účinnost uhelné elektrárny je cca 40%. Když se k tomu přidá přenos energie a účinnost elektrovozidla výjde z toho skoro líp i parní lokomotiva.

Takzvaná "ekologická" vozidla je naprostý nesmysl.

+2/−4
9.4.2017 11:16
Foto

B50r60o97n98i28s29l47a22v 12G89a93b80r51y54š 2802259761

Nesouhlasim.

+3/−1
9.4.2017 12:10

M84a26r27t86i81n 41K76a27r96á18s33e27k 9508283688618

A jaka je ucinnost tepelneho motoru? (nezapomente taky zohlednit napriklad vyrobu paliva apod, jak to delat u elektriny, a hlavne se nenechte zmast "maximalni tepelnou ucinnosti" motoru, ktera se bezne uvadi a s realnou ucinnost nema nic spolecneho)...

+3/0
9.4.2017 13:03
Foto

B96r49o45n39i72s65l69a73v 46G85a52b65r11y15š 2372489871

Bavime se o ekologii, ne o ucinnosti. Tu si muzete zjistit na internetu sam.

Rozdil citelne poznate napr. tak, kdyz Vas zavru do autobusovych garazi a sebe treba do teplicke vozovny trolejbusu. Uvidime, kdo tam dele vydrzi, kdyz vsechna vozidla zacnou startovat. V pripade autobusu bude zamorena garaz. V pripade trolejbusu se zapoti elektrarna v Krusnych horach.

0/0
9.4.2017 21:17

M71a63r18t20i80n 67K28a30r80á31s20e24k 9938613718358

Ne ze by vas prispevek daval jakykoli smysl v kontextu na to co jsem psal...

0/0
9.4.2017 22:18
Foto

B29r53o14n45i84s13l29a55v 52G49a95b87r21y26š 2902809831

Tak se musíte víc snažit.

0/0
9.4.2017 22:39

M39a77r63t59i50n 26K80a26r19á91s43e59k 9598523348798

No nejspis reagujes na jiny prispevek nez muj, tak vice snaz ty a pis prispevky tam kde patri....

0/0
9.4.2017 23:16
Foto

B40r81o60n33i13s12l68a44v 61G66a40b71r40y19š 2642399381

Ne, napsal jsem to správně.

0/0
10.4.2017 8:00
Foto

R40o64m82a17n 74K77o37z32e28l 4747216843954

Já teda, co vymizely Karosy 7xx a Ikarusy, tak se nedusím, z moderních autobusů opravdu není nic cítit. Tím neříkám, že žádné škodliviny neprodukují, ale kouř u nich fakt neexistuje.

+2/0
9.4.2017 13:17

M92a96r70t18i79n 44Č40a57p79e36k 6190291977834

To jste asi ráno neobcházel plyňáka. Kouř a smrad je větší než z o deset let staršího naftového autobusu.

0/0
9.4.2017 15:30

J85a19r85o10m37í14r 30K29r86á51l 4720649134339

Jsou ekologická jen lokálně. Ve městě bude čistší vzduch, ale o to víc budou kouřit elektrárny, jdyž atom je FUJ.

0/0
9.4.2017 11:45

P10e83t36r 56P58e64t73r 6423102328383

V dnesni dobe emisnich povolenek maji uhelky mnohem mensi emise. Ano, jsou porad zlo ale porad maji mensi emise nez spalovaci motory o stejnem vykonu

+3/0
9.4.2017 12:01

M29a98r80t59i38n 72K87a76r92á50s23e42k 9748833808758

No i kdyby vsehcny busy v CR byly na elektrinu, tak to nejake vetism koureni elektrarny neni mozne poznat (sezerou naprosto zanedbatelne mnozstvi elektriny)...

+1/0
9.4.2017 13:04

J73i20ř29í 45O24s40i16n56a 5957982612695

Stát měl místo dotací vyhlásit soutěž o elektrobus, který dojede z Aše do Ostravy přes Břeclav.;-€

+4/0
9.4.2017 9:50

L42u19k53á18š 63Š71m17a14h48e69l 2587784842874

To nějaká bus linka jezdí? Na tuhle vzdálenost jezdí elektrovlaky. Bus má být přibližovací vozidlo k nejbližší železnici nebo MHD tam, kde se nevyplatí natáhnout troleje.

+3/0
9.4.2017 10:37

J19i82ř85í 50O61s72i77n88a 5107312802865

Jenomže musí být tak levné, aby se za dobu jeho životnosti vyplatily jeho prostoje. 3 hodiny jízdy, 6hodin nabíjení z toho dělají krám, který bude z 33,3% makat a z 66,6% zahálet.

0/−1
9.4.2017 11:16







Najdete na iDNES.cz