Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dotace rozhýbaly zájem o MHD na baterky. Městské vozové parky se zelení

Autobusů, z nichž při jízdě nejde žádný kouř, letos a v dalších letech na tuzemských silnicích přibude. Dopravní podniky začaly ve velkém hledat dodavatele nových elektrobusů. Zatím dvě největší zakázky vypsali v Hradci Králové a Českých Budějovicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J94i71ř46í 12K79o93c44u68r57e14k 6515524225248

Životnost baterek je cca 1500-2000 cyklů. Těch opravdu kvalitních, levný šunt ... škoda mluvit. Bude-li nabíjet 1x deně tak po šesti letech konec. Trolejbus vydrží jezdit 20 let a hádám že stavba trolejového vedení nebude o moc dražší než koupě 3 busí místo jednoho.

+1/0
9.4.2017 20:36

M16a59r13t64i17n 97R23u22z91i89c98k61a 1892518976937

To se nemuze nabijet 1x denne, to by ta linka byla hodne kratka... Ve mestech je lepsi volbou trolejbus, rozdil v cenach vam bohate pokryje infrastrukturu... A vozy pak mate levnejsi bez toho, aby se clovek staral o baterie. Mohou byt hybridni, ve meste elektrina, mimo diesel, ev. klidne pak tedy i baterie... nebo v pripade vyluky...

Ciste elektrobus se zatim moc nevyplati, zatim je to v zacatcich, spise bych to videl na palivove clanky...

0/0
11.4.2017 6:22

J20i48ř94í 60J18o98z59a 3888423330131

Tak v Budejcich je to vypsano proto, ze mesto chce zajistit MHD na namesti Premysla Otakara II. (hlavni namesti), nebot dochazkova vzdalenost od soucasnych zastavek MHD je od namesti daleko. Jednat o midibusy s tim, ze pojedou kazdych deset minut s tim, ze jedna linka bude vedena na predmesti kde bude zachytne parkoviste P+R. Navic klasicky autobus by mel problem projet uzkymi ulickami, proto midibus. Domnivam se, ze Hradec Kralove to chce obdobne jako Budejce. Hradec chce take dostat MHD primo na Velke namesti a Male namesti a ma se tez jednat o midibusy. Ten clanek docela zkresluje, kdyz zminuje Trinec, protoze tam se jedna o klasicky kratky (12 metrovy) autobus na elektropohon a jde ve smes o nahradu naftovych autobusu, v CB a HK ne, tam ma jit o nove linky, ktere zajisti obsluhu centra mesta 1 - 2 linkami navic midibusech, ktere maji 7,5 na delku oproti klasickemu (12 - 13 metru).

0/0
9.4.2017 12:11
Foto

M16i54c90h62a93l 85N96a90j98m10a86n 7289873826820

Díky za informaci. Velikost midi jako vhodnější do starého centra chápu, chápal bych i smysl elektrobusu do centra, kde je omezený vjezd pro veškerá vozidla, ale vto v případě Českých Budějovic neplatí - v čem se zlepší ekologie, když na náměstí zajede 4 x za hodinu elektrobus, ale zároveň i několik desítek vozidel z nichž je třetina dodávek s naftovými motory?

0/0
9.4.2017 13:01

M78i55r12o28s14l91a69v 63T92i12š57e61r 4169179984242

No zkresluje dost. Není třeba zmíněn Zlín, kde jsou bateriové trolejbusy jako první v ČR již několik měsíců a zhruba 10 let trolejbusy s dieselagregátem. Takže se píše o tom, že v Evropě se hybridy zajíždí, ale co je za humny, toho si ctěný reportér nevšimne. Prostě typický článek kde je první odstavec výtah z TZ a zbytek je Google.

0/0
9.4.2017 17:11

M31i82r93o17s67l11a37v 14T74i91š60e98r 4939339304162

Abych nebyl napaden - bateriové trolejbusy jsou již delší dobu myslím třeba v Opavě - ale tam je ta baterie, vzhledem ke kapacitě spíše na pojížďky než na "provoz", dojezd jsou jednotky km.

0/0
9.4.2017 17:12

R77o35m29a14n 85P24o29l21á45č89e96k 5596459345

Znečištění z dopravy je cca 10% celkového "bordelu".

Ono mnohdy stačí jet na vesnici v zimě a je tam horší vzduch než na magistrále u Muzea...

Elektrika má pořád hrozně moc otázek. Hlavně výdrž baterií a že zrovna u busů co je venku 20 hodin denně dostanou sakra zabrat...

0/0
9.4.2017 12:04

M90a83r98t85i64n 44K92a74r24á76s27e96k 9528223408708

No ve mestech je znecisteni z dopravy zpravidla zdlake nejvetsi soucast. Vesnice v zime bohuzel trpi spantym topenim (a dopravy tam moc neni ze)...

+3/−2
9.4.2017 12:59

R69o69m81a50n 82P80o86l94á38č17e63k 5826709765

Jenže podstatnou část elektrobusy neřeší;-).

Pneumatiky to má pořád,brzdy to má pořád;-)

0/0
9.4.2017 13:52

V14í76t 68O50ž10a76n98a 1178688845224

To jsou podstatně větší částice, ty se do plicních sklípků a do krve nedostanou.

0/−3
9.4.2017 14:01

M12a20r51t85i87n 70K17a79r74á30s37e77k 9948503198958

No brzdy vyuziva minimalne, a oter pneumatik oporti emisim z motoru je uplne zanedbatelny...

+2/0
9.4.2017 14:41

J14i56ř56í 80F19a13t47r72d50l38a 4123212639

A co raději koupit čtyřnásobek autobusů na CNG?

+2/−2
9.4.2017 11:32

R70o61m10a95n 37P79o70l44á19č50e46k 5566139955

Franta prodává elektrobusy sakra... Je to švára, tak musíme elektrobusy;-D;-D

+1/0
9.4.2017 12:05

M55a76r98t73i98n 90K79a94r60á21s14e13k 9978723788448

Jak koupis za cenu jednoho elektrobusu, 4 CNG busy, kdyz 1 CNG bus stoji cca jako pula elektrobusu?

+1/−1
9.4.2017 13:00

P58e67t94r 26D13l68o36u81h66ý 5697489614934

Jestli jsem to dobře pochopil, tak Třinec dostal na deset elektrobusů dotaci 135 milionů a o kus dál se píše, že jeden takový bus vyjde na 13 milionů. Takže Třinec dostal dotaci, která mu pokryla celou cenu busů a ještě možná něco zbylo? 8-o

0/0
9.4.2017 11:18
Foto

M16i20c33h16a17l 90N95a51j64m13a29n 7829753106870

V dotaci je počítáno i s náklady na vybudování potřebných technologií (hlavně dobíjecí stanice). Ale i tak je to ve skutečnosti tak, že proč brát něco levného (co musím platit ze své kapsy), když mohu vzít něco drahého (a zaplatí mi to z velké části někdo jiný).

+2/0
9.4.2017 11:26

V90í34t 80O96ž64a73n90a 1788608865914

Pánové, zdraví je k nezaplacení a elektrobusy, to je čistější vzduch!

0/−4
9.4.2017 11:15
Foto

M85i49c26h16a38l 52N28a10j54m11a80n 7969903806820

Ano máte pravdu, jen proč to zdraví ve velkých městech mají datovat i lidé z vesnic (kterým zavřeme pošty i obchody s potravinami, protože na to nejsou peníze).

0/0
9.4.2017 11:43

V92í92t 63O74ž43a37n68a 1488898415884

Těm se zase dotuji kotle.

0/−3
9.4.2017 14:02
Foto

M50i96c30h24a40l 71N28a25j14m55a34n 7579743766630

Kotlíková dotace je určena pouze pro vesnice?

Na ekologické vytápění ve městech nejsou dotace?

+1/0
9.4.2017 17:33

J74i55ř85í 20K37o89c26u81r80e96k 6245844535648

Ano. Místo kusového dřeva dostupného 150 metrů od domu budou pálit peletky. Totéž dřevo, které ale najezdilo v průměru 50 kilometrů náklaďákem a ještě ho bylo potřeba o 30 % víc, aby se pokryly energetické nároky na peletkování.

0/0
9.4.2017 20:33

V27í11t 36O74ž49a11n31a 1798398695184

Vyrábí se i EKOVA ELECTRON.

+1/−1
9.4.2017 11:14

P77e75t75r 36L68á45z88n97i78č61k23a 7613782148976

V zemích na západ od nás začali omezovat vjezd dieselovych osobních automobilů do center měst. Starší dieselové osobáky se prodají na východ, tedy i k nám. Pár předražených autobusů to nezachrání... navíc jak fungují Li akumulátory v zimě? A co s nimi po pár letech? Budou se recyklovat zase za dotace... v praxi to vypadá tak, že se odvezou do nějaké rozvojové země a tam je hodí do rokle. To je dotovaná ekologie v praxi.

+3/0
9.4.2017 11:03

V34í24t 49O26ž26a86n74a 1598868545964

A vyhazování "tužkových" článků do komunálního odpadu Vám nevadí? Články z elektromobilů jsou podstatně větší a nikdo je házet na skládku nebude.

+1/−2
9.4.2017 14:04

P82e35t74r 42L94á25z25n12i58č24k49a 7553212618346

Mělo by tam být správně slovo akumulátor

0/0
9.4.2017 10:54

M86a74r12t14i48n 57S69t50r76n16a39d 8229531307136

Asi se opakuji ale tyhle připomínky akumulátor/baterie jsou mimo mísu. Baterie je soubor článků (nebo taky něčeho jiného). Jestli jsou ty články primární (nedobíjecí) nebo sekundární (akumulátory) je úplně jedno. Asi to někoho překvapí, ale správně technicky tužkový článek není baterie.

0/0
9.4.2017 14:11

T25o88m81á70š 61P63e32k45á65r96e45k 1758547824831

"Elektrobusy mohou být budoucností veřejné dopravy ve městech"... stejně jako můžou být vrtulníky/tuk-tuky/minivany atd.. cokoliv bude stát dotovat.. mrzí mě, že o budoucnosti dopravy nerozhoduje, co za technologie jsou schopni vyvinout výrobci, ale to co úředníci zadotují...

+2/0
9.4.2017 10:50

M68a37r64t90i98n 10K57a82r15á49s22e83k 9968363648138

Tak ono mimo prahu se dotuji vsechny busy (i naftove) z EU operacnich programu...

0/0
9.4.2017 13:01

M71a80r55t98i59n 72K50r10o70u63p38a 2451163139800

Proč se pořád omílá nesmysl že elektrovozidla jsou ekologická. Ne nejsou. Elektrika ze z většiny z uhlí nebo z nějaký dotovaný kosočtvercoviny.

+9/−4
9.4.2017 10:00
Foto

B25r67o91n47i12s57l61a31v 13G66a15b76r31y49š 2792349181

Jsou ekologicka. Porad je lepsi znecistit jedno male misto - v okolo elektrarny - nez cele mesto. Proc myslite, ze se elektrifikuje zeleznice? Kdyby to nebylo ekologicke, klidne by pred RailJet zapojili nejakou elegantni motorovou lokomotivu.

Duvod, proc se stavi tramvajove a trolejbusove trate, je stejny. Kdyz budete stat na ostruvku, zpravidla se pri rozjezdu trolejbusu nezadusite.

+3/−2
9.4.2017 10:42

S11t93a73n93i97s83l34a94v 85R63o30s44e70c21k75ý 9125679951259

Aby nemusel vozik uhlák a pravidelně ho doplňovat, roztápět dopředu kotel apod, vaše argumenty nejsou správné.

+1/−1
9.4.2017 10:48
Foto

M14i88c62h54a19l 59N52a41j54m95a29n 7609903396300

Motorová lokomotiva má uhlák a kotel???8-o

+2/0
9.4.2017 10:54

S44t22a38n86i26s83l67a51v 25R92o41s85e41c55k38ý 9735639521639

To byla tak trošku nadsázka, motorák musí zase pravidelně dopńovat PHM. I když - i parní motor a elektromotor jsou prostě také motory.

+1/0
9.4.2017 11:31
Foto

B29r29o47n48i63s44l55a51v 78G97a66b13r38y15š 2502759631

Zato ten Vas je dokonaly... :-D

+1/−1
9.4.2017 12:11

M72a80r79t41i46n 46K46r60o77u73p20a 2841253319640

Ne nejsou. Pouze přenášejí ekologickou zátěž někam jinam a s přihlédnutím k celkové účinnosti a dotacím jsou celkově méně ekologická než vozidla se spalovacím motorem. Železnice se elektrifikuje protože se to vyplatí, nikoli kvůli ekologii. Kromě toho jsou elektrické lokomotivy mnohem výkonnější a bezůdrzbovější než srovnatelně těžké lokomotivy jiných trakcí. Tramvajová trať má výhody v kapacitě a často úplné nezávislosti na silnicích.

Účinnost uhelné elektrárny je cca 40%. Když se k tomu přidá přenos energie a účinnost elektrovozidla výjde z toho skoro líp i parní lokomotiva.

Takzvaná "ekologická" vozidla je naprostý nesmysl.

+2/−4
9.4.2017 11:16
Foto

B17r37o19n10i96s72l73a52v 70G41a88b52r57y88š 2122799901

Nesouhlasim.

+3/−1
9.4.2017 12:10

M79a74r11t82i71n 31K82a81r10á87s84e69k 9448653628768

A jaka je ucinnost tepelneho motoru? (nezapomente taky zohlednit napriklad vyrobu paliva apod, jak to delat u elektriny, a hlavne se nenechte zmast "maximalni tepelnou ucinnosti" motoru, ktera se bezne uvadi a s realnou ucinnost nema nic spolecneho)...

+3/0
9.4.2017 13:03
Foto

B12r94o11n95i49s78l89a97v 37G18a10b56r93y88š 2702759921

Bavime se o ekologii, ne o ucinnosti. Tu si muzete zjistit na internetu sam.

Rozdil citelne poznate napr. tak, kdyz Vas zavru do autobusovych garazi a sebe treba do teplicke vozovny trolejbusu. Uvidime, kdo tam dele vydrzi, kdyz vsechna vozidla zacnou startovat. V pripade autobusu bude zamorena garaz. V pripade trolejbusu se zapoti elektrarna v Krusnych horach.

0/0
9.4.2017 21:17

M29a15r50t30i81n 45K16a35r27á95s84e87k 9818363748358

Ne ze by vas prispevek daval jakykoli smysl v kontextu na to co jsem psal...

0/0
9.4.2017 22:18
Foto

B75r55o93n10i82s51l11a83v 12G54a63b30r36y86š 2212269191

Tak se musíte víc snažit.

0/0
9.4.2017 22:39

M76a25r60t22i55n 29K59a94r70á31s81e15k 9208553808358

No nejspis reagujes na jiny prispevek nez muj, tak vice snaz ty a pis prispevky tam kde patri....

0/0
9.4.2017 23:16
Foto

B31r28o42n76i74s19l77a14v 65G28a37b80r84y98š 2402839671

Ne, napsal jsem to správně.

0/0
10.4.2017 8:00
Foto

R78o15m21a23n 23K30o36z43e15l 4227296283784

Já teda, co vymizely Karosy 7xx a Ikarusy, tak se nedusím, z moderních autobusů opravdu není nic cítit. Tím neříkám, že žádné škodliviny neprodukují, ale kouř u nich fakt neexistuje.

+2/0
9.4.2017 13:17

M91a97r81t94i14n 68Č78a49p44e66k 6460561557364

To jste asi ráno neobcházel plyňáka. Kouř a smrad je větší než z o deset let staršího naftového autobusu.

0/0
9.4.2017 15:30

J91a78r19o70m90í97r 46K40r50á69l 4210189974169

Jsou ekologická jen lokálně. Ve městě bude čistší vzduch, ale o to víc budou kouřit elektrárny, jdyž atom je FUJ.

0/0
9.4.2017 11:45

P43e68t96r 57P84e85t36r 6383972898933

V dnesni dobe emisnich povolenek maji uhelky mnohem mensi emise. Ano, jsou porad zlo ale porad maji mensi emise nez spalovaci motory o stejnem vykonu

+3/0
9.4.2017 12:01

M70a14r28t44i47n 73K66a66r92á44s63e95k 9508373298428

No i kdyby vsehcny busy v CR byly na elektrinu, tak to nejake vetism koureni elektrarny neni mozne poznat (sezerou naprosto zanedbatelne mnozstvi elektriny)...

+1/0
9.4.2017 13:04

J60i57ř22í 82O95s70i72n15a 5747692882705

Stát měl místo dotací vyhlásit soutěž o elektrobus, který dojede z Aše do Ostravy přes Břeclav.;-€

+4/0
9.4.2017 9:50

L69u98k62á79š 29Š76m30a92h28e95l 2127944542504

To nějaká bus linka jezdí? Na tuhle vzdálenost jezdí elektrovlaky. Bus má být přibližovací vozidlo k nejbližší železnici nebo MHD tam, kde se nevyplatí natáhnout troleje.

+3/0
9.4.2017 10:37

J14i71ř78í 72O55s29i65n53a 5757802852165

Jenomže musí být tak levné, aby se za dobu jeho životnosti vyplatily jeho prostoje. 3 hodiny jízdy, 6hodin nabíjení z toho dělají krám, který bude z 33,3% makat a z 66,6% zahálet.

0/−1
9.4.2017 11:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.